

Mit første indtryk af Beograd var en besynderlig følelse af forvirring og ubehag.
Denne hovedstad lignede jo et svulmende legeme af grå beton, skrumlende sporvogne, overfyldte og hurtigt kørende busser, massiv biltraffik, forhutlede og tiggende gadebørn - en særegen, men ikke just appetitlig cocktail.
Jeg husker, at jeg allerede dengang overvejede, om jeg - hvis jeg nu kunne klatre op på et bjergmassiv i syd - mon ville kunne få øje på andet end denne dorske, grå og døde betonmasse kaldet Beograd.
Inden længe gik det op for mig, at jeg var kommet til et sted i Europa, hvor borgerkrig og udenlandske sanktioner havde været en umedgørlig medspiller. Beograds byplanlægning og arkitektur dannede i 1960′erne og 70′erne ramme om et fascinerende modernistisk gennembrud for en ung og ambitiøs kapital. I dag er det revner, krakeleringer, ujævnheder, huller og masser af støj som hører med til hverdagen på Balkan.
»Bice bolje!« Disse ord har gemt sig i virvaret af indtryk. De bliver gentaget igen og igen af de fleste serbere, og sidst jeg overhørte meningen, blev de sagt af min lokale grønthandler på hjørnet. Det betyder i al sin lovende enkelhed “Det skal nok blive bedre”.
Sådanne endeløse gentagelser af en kort bøn, som vi kender det fra fortidens religiøse og shamanistiske ritualer, minder mig ikke sjældent om Serbien.
»Bice bolje!« er bare ét af disse, en konstant repetition af et enkelt ord eller en frase, der skal lindre bevidstheden i en konfliktfyldt tid.
Efterhånden går det dog op for mig, at grønthandleren ikke tror sit eget besværgende mantra. Han har (siger han) levet i Serbien længe nok til ikke at tro på en sådan bevidst og stædig naivitet.
»Vores politikere og myndigheder lyver og snyder så vandet driver, og verden betragter os med berettiget mistro«, fortsætter han hen over vægtskålen. »Jeg er ganske enkelt træt af det hele. De har lovet os forbedringer i årevis, men intet sker.«
Alt plejer så at klinge ud i en endeløs klage om, at “der er ingen at stemme på”, og jeg ved, at det ikke skyldes “dovenskab” eller “ligegyldighed” men en fundamental mangel på tro på demokratiet og deres politikeres pligtopfyldenhed.
Denne blog drejer sig hverken om krig eller politik. Den skal først og fremmest handle om mennesker, samfund, vaner og livssyn. Jeg er ret interesseret i, hvad der karakteriserer det samfund, man har i dag på Balkan, herunder kulturelt indlejrede forestillinger, tabuer, berøringsangst, etc.
Ngo’er og de internationale medier fokuserer mest på forholdene for minoriteter på Balkan, fx romaer. Men der er andre ufortalte historier, såsom immigrantarbejdere, gamle og handicappede, enlige mødre, flygtninge og internt fordrevne mennesker, krigsveteraner, m.fl.
Da jeg i 2007 blev ansat som dansk lektor på universitetet i Beograd, havde jeg for så vidt bare en helt vag opfattelse af denne fortid med kaos og krig. Jeg havde end ikke gjort mig særegne forestillinger om, hvad det ville sige at bo et sted præget af postkrig og ustabilitet. Det eneste, der fyldte min bevidsthed, var muligheden for at komme fri af det hjemlige og knytte an til et nyt og fremmed sted. Jeg rejste til Beograd med en følelse af mening på såvel globalt som personligt plan.
»…Later I went to Bosnia, nothing there was clear to me either, but who gave a damn, the hitch is in the fact that there nothing is clear to anyone, neither to those on the inside, not to those on the outside…« - Mihajlo Pantic
Citatet her er taget fra den serbiske forfatter Mihajlo Pantic’ novellesamling Too Much Time for Unimportant Things (2011), hvori fortælleren forsøger at komme overens med den katastrofe, der ramte Balkan i 90′erne. Fortællingen er konstrueret som små historier om krig og efterkrigstid, om opgør med fortiden, tro på fremtiden og eksistens i nutiden.
For den gruppe af mennesker, som Mihajlo Pantic zoomer ind på i sin novellesamling, indebærer livet at prøve at få lidt mening ind i det, mens Donau stille flyder. Men personerne i Pantic historier er mest af alt passive figurer i tidens ubønhørlige vold.
Deres reaktion på den ydre verden er indbegrebet af en tendens i hele efterkrigstidens Balkan: træthed, mistro og forvirring.
Det er en delikat og kompleks sag at skrive om Balkan. Hele skove af træer er sikkert blevet fældet for at give papir til den store mængde af rapporter, artikler, arbejdspapirer og kommentarer (læserbreve, klummer og kronikker) om Balkan mv., der siden 90′erne har cirkuleret rundt i det lukkede mediesystem. Alle har en mening om dette sted.
Jeg glæder mig til at følge en blog der forhåbentligt kan give et mere nuanceret billede af Balkan, så det ikke kun er de evindelige borgerkrigstraumer der skrives om hernedefra.
Upassende ? Klag over indlæg
Balkan har altid og vil sikkert altid være en heksekedel.
Balkan burde stå som et skræmmende eksempel på hvor galt det kan gå når alt for mange kulturer og religioner rodes sammen i en stor trykkoger.
…men det får man nok aldrig hverken EU eller multikultifolket til at erkende.
Upassende ? Klag over indlæg
Miss Sarqajevo
Is there a time for keeping your distance
A time to turn your eyes away
Is there a time for keeping your head down
For getting on with your day
Is there a time for kohl and lipstick
A time for curling hair
Is there a time for high street shopping
To find the right dress to wear
Here she comes
Heads turn around
Here she comes
To take her crown
Is there a time to run for cover
A time for kiss and tell
Is there a time for different colours
Different names you find it hard to spell
Is there a time for first communion
A time for East Seventeen
Is there a time to turn to Mecca
Is there time to be a beauty queen
Here she comes
Beauty plays the clown
Here she comes
Surreal in her crown
You say that the river
finds the way to the sea
and like the river
you will come to me
beyond the borders
and the dry lands
You say that like a river
like a river…
the love will come
the love…
And I don’t know how to pray anymore
and in love I don’t know how to hope anymore
and for that love i don’t know how to wait anymore
Is there a time for tying ribbons
A time for Christmas trees
Is there a time for laying tables
And the night is set to freeze.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er ikke kun krigens skyld. Kollaps i den serbiske industri og inflation har ført til, at landet har mistet hele sin middelklasse. Det er den samme historie for alle landene på Balkan og store dele af Østeuropa.
Upassende ? Klag over indlæg
Balkans historie er grusom. Der er altid skrevet meget ensidigt om BALKAN. Kender du (rigtigt) Balkans historie, og ved du,at det samme bliver Europas historie, ja, så har du et billede af Europas fremtid. “Vil du vide mere” som JP siger? Ja! Så googler du: Monica Papazu. Læs: KOSOVO - frontlinien mellem kristendom og islam. Uddrag: Med NATO’s bombning af Serbien, var verdens største militære apparat ( 19 magtfulde, velstående stater) trådt i aktion: For første gang i dets historie - og imod et lille land ( 10 millioner), som aldrig havde truet Vesten og endda havde været Vestens allierede under to verdenskrige. Kapitel II: KOSOVO krigen: Europas historiske selvmord, citater slut.
Upassende ? Klag over indlæg
@Poul Andersen.
Det handler ikke om Serbien truede Vesten eller ej, det handler om Serbien var en trussel for de mennesker af albansk oprindelse der lever på Kosovo, det handlede om at undgå den samme massakre som i Srebrenica i 1995 som serberne stod for, derfor var NATOS bombning fuld lovlig, også ifølge Folkeretten..
Upassende ? Klag over indlæg
Papazu er nu ikke noget sandhedsvidne.
Uden at have pamfletten foran mig kan jeg da huske i hvert fald én løgn derfra.
Mp skriver, at ødelæggelserne i Dubrovnik under krigen ( altså den i 90-erne) er blevet stærkt overdrevet; at byen næsten ikke blev rørt af serberne.
I 1989 var jeg i Dubrovnik;stod på bymuren og kiggede uid over bebeoelsesområderne.Set fra min vinkel var indtrykket grår;gamle tegltage med enkelte nye røde imellem.
I 1996 stod jeg det samme sted og kiggede ud over et rødt hav af lutter nye tage.
Hvordan mon de huse har haft det, hvor tagene er blevet så ødelagte.
Det er bare ét eksempel på MP´s sandfærdighed.
Upassende ? Klag over indlæg
Fuldstændig enig med Poul Andersen.
Danmarks og Europas fremtid bliver et stort Kosovo.
I år 1900 var den albanske befolkning i den serbiske provins Kosovo ca.10 pct.Takket være massiv indvandring og fødselstal var det den albanske andel steget til næsten 90 pct.mindre end hunderede år senere.Lyder bekendt?.Lad os i den forbindelse ikke glemme at vi skal ikke længere tilbage end 1990,at den fremmede,primært muslimske befolkning udgjorde 1pct af befolkningen,20 år senere er den mindst seksdoblet.
Så i 1999 indledte USA/NATO en 78 dages lang terrorbombning af Serbien der dræbte mindst 3000 serbere,samt smadrede landets infrastruktur.
Hvilket ikke tilfældigtvis hang sammen med at Rusland lå på knæ,med den uduelige drukkenbolt Boris Jelsin ved roret,ellers havde de aldrig turde lave den svinestreg.
Og rent tilfældigt kom de til at bombe den kinesiske ambassade i Beograd (ved et uheld forstås)
Så nu er Kosovo en selvsændig stat styret af fhv.terrorister,økonomisk ernærer den sig ved alfonseri,narkotikahandel,samt handel med menneskelige organer.
Vi har noget at se frem til.
Upassende ? Klag over indlæg
@Toni Walter
Du mangler viden! Inden Serbien gik amok var KOSOVO demografisk og voldeligt udrenset. Sæt dig nu ind i historien. Jeg citerer fra Monica Papazu: Den sydserbiske provins KOSOVO har en særlig betydning for både Serbien og den europæiske kristenhed. Det er her at serbernes identitet som kristen nation blev stadfæstet. Stadfæstet i kampen mod islam, som ikke kun var én nations kamp, men hele den europæiske kristenheds kamp. Men stadfæstet også før islam. Det er nemlig her, at serberne siden 1200-tallet har rejst hundreder af kirker og klostre…… I de seneste 30 år, men mest siden 1999, er den serbiske befolkning fordrevet fra KOSOVO, og over 150 kirker og klostre er blevet angrebet, sat i brand eller jævnet med jorden af den albanske mindretals-separatistbevægelse. Dette markerer samtidig islams generobring af et gammelt-kristent område i selve Europa - en generobring, som Vesten selv har støttet i form af krig og politiske beslutninger. citat slut. Mother Theresa var albansk kristen. De blev af Osmannerne degraderet til 2. rangs borgere, som det var tilladt de andre ‘at spytte på’og fordrive fra hjemmene. Du kan skaffe dig betydelig mere to-sidet viden. Begynd med Monica Papazu. Læs også Sørine Godtfredsens boganmeldelse. Tak
Upassende ? Klag over indlæg
dan christensen.
På JP´s egen vidensbank kan man læse, at da Serbien erobrede Kosovo i 1913 var flertallet albanere: altså ikke 10%.
Man kan også læse, at de der fredelige kristne serbere myrdede ca 100000 albanere ved den lejlighed.
Hvad angår de 150 kirker og klostre som er ødelagt skal det jo nok holdes op imod de 1300 moskeer,der blev ødelagt i Bosnien og Kosovo under krigene.
:
Upassende ? Klag over indlæg
Den såkaldte massakre på civile i Rugovo, som var begrundelsen for NATOs angrebskrig imod Serbien, har aldrig fundet sted.
Tyske observatører, som var til stede i Rugovo i januar 1999, letter nu samvittigheden og forklarer, at de billeder af dræbte civile, som blev vist frem som bevis på en massakre, var manipulerede.
De viste ikke virkeligheden, som var, at de dræbte var bevæbnede UCK-terrorister, som var faldet i kamp. Udeladt var de mange fotos, som viste både våben, ammunition og UCK-emblemer på de dræbtes jakker.
Man kan hermed slå fast, at Danmark i 1999, på radikal og socialdemokratisk foranledning, deltog i en regulær angrebskrig imod et andet europæisk land.
Danmark deltog dernæst i at ændre grænser ved at frarøve Serbien 10% af landets territorium, som derpå blev overladt til muslimske indvandrere fra Albanien.
Danmark deltog i en klar krænkelse af Folkeretten og skal på den baggrund naturligvis trække sin anerkendelse af røverreden Kosovo tilbage.
Og det at multikulturalisterne nu er i fuld gang med en balkanisering af europa udstiller deres vanvid.
Upassende ? Klag over indlæg
Katja
“denne blog drejer sig hverken om krig eller politik”.
Det projekt kan du vist godt glemme.
Balkan er om noget krig og politik.
Kan et multikulturelt område være andet?
Idyl er en umulighed , det viser historien så tydeligt , men alverdens politikere vil ikke indse dette.
Dog fint at du beskriver den triste og trøstesløse virkelighed!
Så ved vi hvad vi har at vente for fremtiden , hvis vi ikke orker at rejse til Malmø.
Upassende ? Klag over indlæg
Katja - men spændende blok.
Jeg håber du alligevel får plads til lidt politik.
Kunne godt tænke mig at vide hvilket forhold den menige serber har til Europa og Rusland og så mangler jeg at vide lidt faktuelt om hvor serbien står i samarbejdet med Europa.
Hvad tænker serberen om Europa efter sønderbombningen?
Er der helt lukket for muslimer som kristne bliver jaget ud af Kosovo og Albanien?
Måske det eneste muslimfri land i Europa om 50 år?
Upassende ? Klag over indlæg
@ Rasmus - Jeg er for så vidt enig i, at krig og politiske uroligheder i flere årtier har kendetegnet Balkanområdet. Men – og det synes jeg er vigtigere – bag krig, massakrer og brutalitet er der heldigvis disse almindelige menneskelige historier, og tingene har heldigvis bevæget sig fremad. F.eks. har det serbiske medicinalfirma “Hemofarm” valgt at udføre arbejde i Albanien og kræver desuden, at deres personale skal rejse til og bo i Albanien. Selv nu efter krigene er landene på Balkan fortsat mere etnisk blandede end de fleste vesteuropæiske lande. Serbien har flere store mindretal (albanere, ungarer, bosnijakker), der siden 2001 har boet i absolut fred og sikkerhed med undtagelse af interne konflikter. I Kroatien vender Krajina-serberne fortsat tilbage til deres hjem ved en energisk indsats fra den kroatiske regering til at hjælpe. Min brede pointe er, at på Balkan er der en ”iver” efter normalisering, almindelige mennesker er syge af konflikter og had. De er nostalgiske efter tidligere lykkeligere tider og er ivrige efter at tilnærme sig hinanden. Selv på et politisk niveau. Den serbiske præsident, Boris Tadic, har turneret rundt i flere nabolande og offentligt undskyldt for Serbiens rolle i enhver krig. Og den nye liberale præsident for Kroatien Ivo Josipović har gentagne gange udtrykt vilje og et ønske om at normalisere forbindelserne med Serbien. Heldigvis.
Upassende ? Klag over indlæg
@Rasmus - Super-interessante spørgsmål. Dem vil jeg absolut forsøge at besvare i en af bloggene! Tak for det.
Upassende ? Klag over indlæg
Katja - tak for dine svar .
Glæder mig til at høre mere fra et “øjenvidne” :).
Du skriver at siden 2001 har mindretallene boet i absolut fred med undtagelse af interne konflikter.
Interne konflikter?
Lever Albanerne/muslimerne blandet med serberne eller isolerer de sig?
Håber også du senere får tid til at tage den problematik op.Fortæller måske hvordan vi kan vente os fremtidens Europa?
Upassende ? Klag over indlæg
Tomheden indeni og passiviteten efter en borgerkrig er vel noget man aldrig slipper af med, da jeg for 25 år siden besøgte Grækenland et par gange som turist slog det mig at se den kontrast der var mellem de livlige turistområder og så de lokales tilholdssteder, hvor der altid sad ældre forhutlede mænd og hang på disse triste værtshuse.
Og dengang var borgerkrigen allerede 35 år siden!
Så uanset hvad der kan udløse en borgerkrig så gælder det om at undgå at indføre disse risici i samfundet, for konsekvenserne er uhyggelige!
Upassende ? Klag over indlæg
@ Poul Andersen.
Jeg er selv fra Balkan, så du behøver ikke at fortælle mig om forholdene der. Det du giver udtryk for der, er typisk serbisk facistisk propaganda, hvis der er nogen der mangler viden, så kan det ikke være andre end dig. Prøv at lære og læse andet end serbisk propaganda, Osmanerne sikrede serbisk eksistens, også på Kosovo, hvor udfaldet havde været det modsatte overfor den kosovo-albanske befolkning såfremt serberne havde kunne fortsætte deres etniske udrensning, som i f.eks. Bosnien Hercegovina. Kosovo handler ikke om en kamp mellem religioner, som du så primitivt påpeger det, Kosovo handler om mennekserettigheder, navnlig retten til liv som serberne i 1990erne ikke anså som en rettighed der forpligtede dem. Srebrenica 1995 - 1juli dag = drab på over 8000 civile, Osmanerne herskede over det såkaldte Serbien i 500 år, såfremt ønsket var til stede, kunne serberne reelt havde været blevet udrenset fuldstændigt, men dette er ikke ønsket i noget civiliseret folkeslag.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Henrik Petersen, 3230
PRØV NU AT FORSTÅ AT BOMBNINGEN AF SERBIEN IKKE VAR EN KRÆNKELSE AF FOLKERETTEN.!
Upassende ? Klag over indlæg
@Toni Walter. Jeg vil dig intet ondt! Du har nu - med din udmeldinger - ekstraordinær pligt til at sætte dig ind i BALKAN’s historie, ikke blot set fra din side. Det var historiske kendsgerninger, jeg citerede,fremført af en rumænsk magister i sammenlignende litteratur. Ikke mine egne meninger! Mit mål er, at folk, specielt så ensidigt orienteret som dig, træder ud på sidelinien, og sætter sig ind i Balkanproblematikken set fra begge sider, som jeg gør det! Vil du ikke det, har jeg kun medlidenhed med dig! Følgen af NATO’s angreb fjernede over 250.000 serbere, kristent orienterede albanere, zigeunere, jøder og andre ikke muslimer, som ikke ville myrdes efter NATO’s tilbagetrækning. Den pris var ikke bombningerne værd! Ellers synes du, den var det? Vi er i 2012. Religion er yt! Vær med til at eliminere den. Synes du, at jeres sharie har et godt mål? Er det ikke sharialoven, som kommer til Europa via demografien og fertilitetsforskelle? Kig med her:
http://www.youtube.com/watch?v=8m2wjj_zJXY
En Irakisk nordmand ved en del.
Upassende ? Klag over indlæg
Satte mig i går for at takke for et tiltrængt, men ambitiøst projekt men blev forstyrret af andre ting. Det viser sig nu, at jeg havde ret mht. det ambitiøse. Jeg håber ikke at det udvikler sig et slagsmål om “hvem der startede og hvem der gjorde dit eller dat”. Det er der rigeligt af. Det er din blog og du er i din fulde ret til at ignorere propagandister fra alle fløje.
Vi trænger til at høre om mennesker, samfund, vaner og livssyn på dagens Balkan.
Så held og lykke Katja!
Upassende ? Klag over indlæg
Dear Katja,
Forgive the English comment. My Danish is not yet good enough to write decently but Google had helped me understand your post and the subsequent comments.
Just be aware that the real hallmark of the Balkans is the wild exaggerations of the evils of the “other” side.
You are seeing it here with people claiming all sorts of nonsense about crimes and wrongdoings, but they are very light on evidence, context or the wrongdoings of the other side.
Its like a disease in the region, and its particularly virulent in the diaspora. It can be infectious too. So try to avoid it!
Here is a quote from Rebecca West, who wrote the “Black Lamb and Gray Falcon”:
“Each people [of the Balkan] was perpetually making charges of inhumanity against all its neighbours. The Serb, for example, raised his bitterest complaint against the Turk, but was also ready to accuse the Greeks, the Bulgarians, the Vlachs, and the Albanians of every crime under the sun. English persons, therefore, of humanitarian and reformist disposition constantly went out to the Balkan Peninsula to see who was in fact ill-treating whom, and, being by the very nature of their perfectionist faith unable to accept that everybody was ill-treating everybody else, all came back with a pet Balkan people established in their hearts as suffering and innocent, eternally the massacree and never the massacrer”.
Nothing has changed since that was written in 1937.
So you are wise to avoid the interminable slinging of mid that characterises “discussions” about the Balkans. All sides are pretty much as good and bad as each other. I would venture to say that they are collectively a lovely bunch. Open hearted, kind, hospitable, serious about family and friendship, generous despite their poverty. Visit Croatia, Bosnia, Serbia, Albania, Kosovo (Serb and Albanian) and tell me I am wrong.
And today, their real enemies are seldom their putative ethnic rivals, but more often than not the corrupt swine that govern them, although that is improving. The plutocrats, mafia thugs, war profiteers and scoundrels are in retreat, but still wield unworthy power across the region.
But you are right to avoid politics. Try to avoid quick judgements, trading in simple cliches, pandering to fashions about who the “baddies” are. You have a great opportunity to tell us the street level truth of what you see as a Dane, a woman, an educator etc.
So welcome. Thanks for this well written post. And looking forward to hearing non-cliched reports about life in the region today.
James
Upassende ? Klag over indlæg
Spændende og velskrevet indlæg, efter min ringe mening. Men hvorfor JP og bloggerne selv ikke laver disse indlæg som artikler og kronikker fatter jeg ikke. Emner som øl “DURST”, voldsom intellektuel litteraturkritik og nu Balkan egner sig ganske enkelt ikke til debat. Det tyder de ubeskrivelt få læser indlæg da også om. Hvad skal vi mene om Balkan?
Upassende ? Klag over indlæg
@ Poul Andersen, 8340
Kære Poul Andersen med din uvidenhed, synes jeg ikke du bør have medlidenhed med andre end dig selv. For det første, så kommer du med et udsagn som du absolut ikke har belæg for om drab på 250.000 og som jeg kun kan forestille mig havde fundet sted, såfremt NATO ikke havde interveneret, og for det andet så forstår jeg ikke hvorfor du inddrager religion og sharia lovgivning med ind i billedet, du burde sætte dig ind i, hvad det egentligt omhandler, og at du synes at religion er yt og skal elimineres, kan jeg ikke tiltræde, jeg går ind for grundlovs- og europæisk sikrede rettigheder
Upassende ? Klag over indlæg
NATO’s bombning af Serbien i 1999 var en krigsforbrydelse. På samme nåde som tyrkernes invasion af og folkemord i Serbien i 1389, Østrigs invasion af og folkemord i Serbien i 1914 og Nazitysklands invasion af og folkemord i Serbien i 1941
Upassende ? Klag over indlæg
@ Toni Walter. Vedr. srebrenica-massakren tyder meget på i hvert fald under 2000 døde ( soldater i kamp )ifølge de internationale retsmedicinere som efterfølgende har beskæftiget sig med sagen, mens 3.227 serbere blev torteret ihjel i srebrenica området mellem 1992 og 1995. Ingen muslim er blevet draget til ansvar for det ! Serberne gav ly til 40.000 muslimer der flygtede fra Izetbegovics fundamentalister. Og det er påfaldende at ” foreningen af enker fra srebrenica” kun har 86 medlemmer hvis der var 8000 ofre for serberne.
OG bombningen af Serbien var en klokkeklar overtrædelse af folkeretten uanset at du aldrig så meget forsøger at forsvare det internationale samfunds rystende forræderi mod serberne.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Toni Walter. Ifølge anklagemyndighedens retsmedicinske bevismateriale ved krigsforbryderdomstolen i haag, var der i alt 1920 personer begravet i henrettelsesrelaterede massegrave i hele srebrenica-området - langt fra det antal som påstået i politisk inspirerede udtalelser. I 77% af anklagemyndighedens obduktionserklæringer var dødsårsagen enten umulig at fastslå eller også skyldtes den med stor sansynlighed deltagelse i krigshandlinger. Det vigtigste emne i srebrenica er de ofre der aldrig tales om - de serbiske ofre. Det trick, som udelukker dem, består i at indsnævre kronologien til blot tre dage i juli 1995 og fuldstændig se bort fra begivenhederne i de tre forudgående år.
I løbet af de tre år forud for den påståede massakre på muslimer i 1995 blev flere dusin serbiske landsbyer omkring srebrenica angrebet og hærget af muslimske hærenheder. Ifølge det hollandske institut for krigsdokumentation fulgte disse angreb et bestemt mønster. Først blev serberne drevet ud af etnisk blandede byer. dernæst blev serbiske landsbyer, som var omgivet af muslimske byer, angrebet, og til sidst blev de tilbageværende serbiske bebyggelser løbet over ende. Indbyggerne blev myrdet og deres hjem blev plyndret og brændt ned eller sprængt i luften. “Det anslås at mellem 1.000 og 1.200 blev myrdet under disse angreb. Af 9390 serbere i srebrenica-området var der til sidst kun 860 tilbage” skriver det hollandske institut.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Henrik Petersen
Det er længe siden jeg har set en magen primitivitet og uvidenhed fra et menneske som dig. Srebrenica var en beskyttet enklave som rummede civile, der var ikke soldater og næsten ikke nogen våben i byen. Med hensyn til dit påståede antal af ofre, så kan jeg blot konstatere at det er løgn, jeg kan allerede nu, komme med en liste på flere tusinde af myrdede endvidere er det korrekt at man ikke kan fastslå præcis hvor mange der er blevet dræbt idet man hele tiden finder nye massegrave - et eksempel på at der var tale om civile og ikke soldater bekræfter den allerførste sag fra 1996 fra den internationale krigsforbryderdomstol for det tidligere jugoslavien, hvad angår din påstand om de serbiske ofre så er det også en løgn, som er værd at bide mærke i, denne løgn støttes af din anden påstand om, at ingen fra den bosniske side blev holdt til ansvar for de pågældende forbrydelser - jo det gjorde de - men de blev frikendt i Haag se bl.a. sagen mod Naser Oric den bosniske komandat så blev frifundet! Endvidere var Izetbegovic ikke nogen fundametalist men en humanist, som blev respekteret og som der blev set op til i hele verden, til sidst vil jeg gerne spørger dig om, hvor du finder hjemlen til at Nato-indblandingen i Kosovo var i strid med folkeretten, er dette juridisk rigtigt, eller er det ligesom med det andet du kommer med, bare noget du slynger ud fordi du har en tankegang der er isoleret ?
Upassende ? Klag over indlæg
@ Henrik Petersen.
Her er en liste…
http://www.potocarimc.ba/_ba/liste/nestali_z.php
Upassende ? Klag over indlæg
@ Henrik Petersen.
Her er en liste..
http://www.potocarimc.ba/_ba/liste/nestali_z.php
Upassende ? Klag over indlæg
@ Toni Walter. Det eneste du kan er at komme med påstande. Du kan ikke komme med antydning af dokumentation, kun skældsord. Men det undrer mig såmænd ikke. Du gentager bare den institutionaliserede fortælling. Der er gabende huller i den officielle forklaring af begivenheder og ubesvarede spørgsmål som srebrenica-lobbyen, og altså også du,totalt ignorerer.Fred og godt naboskab på balkan kan aldrig opnås ved at skjule sandheden.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Henrik Petersen.
Jeg har da lige henvist til domsmateriale, som et belæg for det jeg advokerer, så du lyver jo når du siger at jeg ikke kan komme med dokumentation.
Kan du komme med materiale der bekræfter dine påstande? det ved jeg med sikkerhed at du ikke kan, men du må gerne prøve alligevel.
Og der er ingen gabende huller i den officiele forklaring,der er gabende huller i ens viden, hvis man benægter den etniske massakre i Srebrenica som du prøver at argummentere for.
men inden jeg forlader debatten, kan du så henvise hjemlen til at interventionen i Serben ikke er lovlig ifølge folkeretten, dette spørgsmål har du således prøvet at undvige op til flere gange..
Upassende ? Klag over indlæg
Why Balkan region is presented periodically with a negative image? Balkan did not create the gaze chambers, Balkan did not sell half of Europe to Russia, Balkan did not throw the atomic bombs, Balkan did not start the war in Irak, Balkan did not start the economical crisis, Balkan did not fire the bullets who killed young lives in Norway last year…So wtf is with Balkan rather then the playground for smart assess who provoke and manipulate the stability and culture in the region?
“Det er en delikat og kompleks sag at skrive om Balkan.” - Really? No shit. What is so damn complicated? It is actually a success story having a multi-culture society. Judging by who much fighting there is even between neigbours (Nabøer i krig) it is actually impressive how Balkan nations grew, developed and learned from each other during the history.
How about you start writing about the UN highest heads involvement in covering the drugs and prostitution described in the movie “The Whistleblower” based on a real story? How about unveil the real face of the big players in that region?
Upassende ? Klag over indlæg
Katja, rigtig spændende blog. Hvad er dit formål med den? Fortælle om dine oplevelser?
Jeg oplever Beograd på nøjagtig samme måde som dig. Desværre, er det nok sådan, den skal opleves. Alligevel føles det nærmest pinligt at læse, at en by, og et område, hvor man selv kommer fra, skal opleves på den måde af mennesker fra den vestlige verden.
Men, på den anden side, var jeg glad for, at min mand, som er dansker, og som så Beograd for første gang i 2007, sagde, at Beograd er super udviklet i forhold til Bulgarien. Jeg må indrømme, at jeg, og mange andre fra Balkan, føler misundelse over, at Rumænien og Bulgarien, som har været, og stadigvæk er laaaang laaang tilbage i forhold til ex jugoslaviske lande, på mange områder, fik lov til at komme med i EU. Jeg fik en gang at vide fra en dansker, der skrev specielle inden for EU udvidelse, at Rumænien og Bulgarien kom ind kun fordi, de fik lovning på, at de skulle komme ind, hvis de gav deres territorium som base for NATO bombardering af Serbien i 1999. Og en dansk soldat, som deltog i Kosovo krigen i 1999, fortalte, at USA havde en interesse i bombarderingen - at komme af med nogen gammel våben, som skulle destrueres efter en bestemt tidsperiode, og den bedste måde at destruere den på var, at bruge den et eller andet sted i verden.
Her i bloggen er jeg imponeret over hvor meget nogle danskere kender til balkans historie.
Hvad der angår nuværende situation dernede, forklaringer er mange. Jeg synes heller ikke, at man skal glemme den lange periode under kommunisme, hvor mangel på respekt over for fælles ejendomme herskede i den grad.
Upassende ? Klag over indlæg
Hei!
Jeg spiser fra Belgrad. Hennes gjør er realistic.
Serber er forvirrng folk er i depresjon, unger har ikke jobb. Unger er bode mindre od mindre, de megrere til Wien, Sveitsiske, Tyskland, USA, Canad..
Serbere er en nasjon hvilke er gikk til skjebnen I tillegg er det ingen empati hele verden uten ….
Upassende ? Klag over indlæg
@natasah “Her i bloggen er jeg imponeret over hvor meget nogle danskere kender til balkans historie.”
@kaj hansen, Horsens
“Balkan har altid og vil sikkert altid være en heksekedel.
Balkan burde stå som et skræmmende eksempel på hvor galt det kan gå når alt for mange kulturer og religioner rodes sammen i en stor trykkoger.
…men det får man nok aldrig hverken EU eller multikultifolket til at erkende.
Upassende ? Klag over indlæg
Djokovic, Tipsarevici, Ana Ivanovici, Jelena Jankovik - de bedste serbere i verden. Go Serbia!
Upassende ? Klag over indlæg
Great comment James Pethebridge! God bless your heart, wisdom and intelligence! Great to see you are no scared about multicultural societies!
Upassende ? Klag over indlæg
Hvad med Kosovo og den kristne minoritet som bliver forfulgt, de klostre som bliver belejret, hvad med at skrive lidt mere om historie i denne del af Europa og den osmanniske imperialisme som har koloniseret Europa? Hvad med Serbiens civile ofre?
Husk: krigen er forbi. Hvis den europæiske tanke er andet end penge, hvis den er folkenes Europa, tænk på på vores serbiske brødre.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Toni Walter.
NATO begrundede sin indgriben med, at når Sikkerhedsrådet ikke kan løfte sit primære ansvar, må andre forsøge at gøre det, når det er ubestrideligt, at freden er truet. Denne indgriben dækker også afværgelser af humanitære katastrofer i kategorienforbrydelser mod menneskeheden såsom systematiske forfølgelser af civilbefolkningen, etniske udrensninger og folkedrab.
En sådan interventionsadgang er ikke hjemlet i gældende folkeret – der som nævnt forbyder magtanvendelse, medmindre det sker i selvforsvar eller efter bemyndigelse af FN’s Sikkerhedsråd – og forsøg på traktatfæstelse af en sådan ret, der let vil kunne føre til misbrug, har ingen udsigt til at blive accepteret i den samlede kreds af FN-lande.
Vil du have mere dokumentation ?
At ingen muslimer er blevet dømt for udrensningen af serbere er bestemt IKKE ensbetydende med at udrensningen ikke fandt sted.
Din påstande om at Izetbegovic var en humanist der blev respekteret i HELE verden kan man kun smile overbærende af, de er betegnende for dit niveau.
OG ” du kan allerede nu fremskaffe lister med TUSINDVIS af navne” fuldender billedet af du aldrig har tænkt en selvstændig tanke og bare bevidstløst aflirer de floskler du er blevet hjernevasket med.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Katja Larsen - Jeg ser meget frem til at følge din blog og jvf de mange indlæg ovenfor, lader der jo til at være en stor, sund interesse i Danmark for såvel Beograd som resten af Balkan.
Generelt er danskernes viden om Balkan begrænset til Sunny Beach og ferie på kysterne. Derfor glæder det mig, at du vil sætte spot på regionen, som med lidt god vilje udgør ca. 80 mio potentielle kunder og leverandører for danske virksomheder.
En ting er sikkert når man ankommer til Beograd - i forrige uge kaldet Balkans Barcelona i JP - via motorvejen fra syd: Tæt, uoverskuelig trafik på elendig asfalt; en blanding af gamle, lokale biler blandet med tyske luksus ditto; trist beton og besynderlige kæmpe bygningskonstruktioner; tiggende romaer og andet godtfolk på vejen. Den med at første indtryk er det vigtigste gælder måske alligevel ikke altid! Det håber jeg ikke.
Blot at overveje at køre af mod centrum for at se byen, er endnu ikke faldet mig ind når turen er gået fra Sofia mod nord, fx. til Budapest, Wien eller andet. Men potentialet er stort i en gammel historisk by der gennemskæres af Europas største flod og JP’s artikel har gjort, at næste forårstur klart går til Beograd for at få stillet nysgerrigheden om denne metropol.
Du har fuldstændig ret når du pointerer, at emnerne netop ikke kun skal være om krig og ufred, men snarere om mennesker, skæbner, fremtiden osv. Den evindelige “kristne-mod-muslimer” kontekst er i langt højere grad en dansk forenkling af verden end den reelle virkelig vi lever i på Balkan. Jeg har ikke selv oplevet det religionsfokus her, som danskerne hjemme fokuserer så hårdt på i stort set alle blogs uanset hvad de omhandler.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære læsere. Tak for en livlig debat. Vi minder om, at vi ikke tillader anonyme indlæg. Fortsat god debat. Venlig hilsen redaktionen.
Upassende ? Klag over indlæg
Åsne Seierstat (hende med boghandleren i Bagdag) har skrevet en god lile bog om Serbien eller rettere sagt om nogle mennesker i Serbien omkring sidst i 90erne. Den hedder noget lignende som “med ryggen mod verden” Læs den!
Upassende ? Klag over indlæg
“(Landene på) Balkan skaber mere historie end de kan fordøje.”
- Winston Churchill
Upassende ? Klag over indlæg
@ Henrik Petersen.
Jeg vil råde dig til ikke at diskutere jura, når du ikke har den mindste forstand på det. Humanitær intervention er lige præcis hjemlet i Folkeretten, bl.a. på baggrund af Den Internationale Domstols praksis, hvor denne bl.a. i en sag ved navn Nicaragua-sagen påpegede at humanitært begrundet intervention ikke er i strid med interventionsforbudet. Dette er en holdning som er bredt udbredt, og som du kan være med til at diskutere når du har gjort folkeskolen færdig..
Hav det godt!
Upassende ? Klag over indlæg
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 21. jan 12 kl. 8:07 am
Den såkaldte massakre på civile i Rugovo, som var begrundelsen for NATOs angrebskrig imod Serbien, har aldrig fundet sted.
Tyske observatører, som var til stede i Rugovo i januar 1999, letter nu samvittigheden og forklarer, at de billeder af dræbte civile, som blev vist frem som bevis på en massakre, var manipulerede.
———-
Bortset fra at byen vist hed Ratsjak, mens Rugova var navnet på en kosovoalbansk leder, så blev denne massakrepåstand brugt som påskud til at starte NATOs angrebskrig allerede dengang af finske retsmedicinere afsløret som et falsum.
Det samme gælder Srebrenitsa 1995, hvor en grundig rapport fra Republik Srpskas ikke fandt noget spor af aflivninger juli 1995 i Srebrenitsa. I stedet for sagligt at forsøge at gendrive den rapport, kasserede den vestlige besættelsesmagt bare det samvittighedsfulde arbejde.
Krigsforbryderdomstolen i Haag er ikke anderledes end den i Nürnberg, hvor sejrherrerne i en krig opdigter forbrydelser hos taberne. Det er påfaldende at vi i Vesten aldrig hører, hvad de anklagede, f.eks. Vojislav Sjesjel, har at sige. Nok fordi det ville afsløre de bosniakkiske og kosovoalbanske løgne, som Nato gjorde til sine egne.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære alle,
Tak for jeres mange engagerede kommentarer, som har sat skub i ordvekslingerne her på bloggen. Jeg har læst dem alle. Som bebudet i blogindlægget tager jeg herfra emner op, der på det konkrete plan optager almindelige borgere på Balkan, og det involverer naturligvis også meningsdannere og politikere. Jeg søger genkendeligheden på Balkan, men også de ændringer, som Balkan har undergået, og hvordan disse påvirker befolkningens hverdagsliv. Selvom der i dag er fred på Balkan, er borgerkrigenes sociale, politiske, økonomiske og moralske omkostninger stadig til at tage at føle på.
God søndag.
Upassende ? Klag over indlæg
Er der ikke noget om, at sandheden er det første offer i en krig?? Hele tiden har vi fået tudet ørerne fulde om de grusomme serbere kontra de hjælpeløse og uskyldige muslimer! Lad mig for god ordens skyld slå fast, at krig er grusom, uanset hvem det går ud over, og hvilke menneskeliv, der går tabt - basta!! Men, når det er sagt, skal man lede længe efter mere ensidig placering af skyld. Det var pr. definition serbernes skyld det hele. Og selv kendsgerninger under vejs, var ikke mange synderligt interesseret i. En dage, mens det gik hedest for, blev jeg ringet af af en meget oprevet dame fra Fyn, som fortalte mig, at hun dagen før havde hørt Koplevs Krydsfelt, hvori medvirkede afdøde journalist Og krigskorrospendent Jan Stage. Han havde, ifølge min kilde, fortalt om, hvordan han og en kollega en tidlig morgen (så vidt, jeg erindrer), var gået rundt i Screbrenitsa (eller prestina?) . Her havde de fundet en serbisk familie, døde,som havde fået skrællet kødet af arme, i (og så vidt erindres) ben. Jeg talte med en serbisk kvinde (gift med en dansker og bosid dende på Fyn), som fortalte, hvordan muslimer havde sat ild til en 12-årig pige. En udstationeret dansk soldat, fortalte, at han var med til at beskytte en muslimsk enklave, men, at serbere i nærheden blev tortureret, måtte soldaterne ikke tage sig af, selv om, de kunne høre deres hjerteskærende skrig i natten, og selv om, de så serbere hænge på kors. Jeg var i oprør, og skrev en kronik til Kristelig Dagblad om ovennævnte forhold, men fik et meget neutralt afslag på optagelse i Avisen. Der var ikke noget om, at de ville forsøge at finde frem til, om mine påstande var sandfærdige. Jeg fristes til at sige: herregud dog, det jo “kun” serbere, det evt. Var gået ud over, og de var jo udråbt til dem, der havde alt skyld for ondskaben på denne jord!!! En aften sad jeg og så tv fra krigen. Midt i billedet stod en muslimsk kvinde og så sig omkring, medens journalisten fortalte om de grusomheder, serberne udsatte muslimer fo, og viste billeder af sårede i hvidt tøj, angiveligt blodigt. Så rettede journalisten kameraet mod den muslimske kvinde, som pludselig begyndte en jammerlig hylekoncert. Denne episode fortalte jeg til en journalist, som interviewede mig. Han sagde til mig, at den havde han også lagt mærke til. Der er vist alt mulig grund til, at tage beretningerne om de grusomme serbere kontra de uskyldige og forsvarsløse muslimer med et gran salt. Det har været beskæmmende, at være vidne til, hvordan kristne er blevet gjort ti syndebukke, også set i lyset af den naivitet, vore politikere udviser over for Islam i Danmark og hele Europa.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg vil tilføje, at beretningen om Jan Stage, har jeg ikke kunnet få bekræftet, men at jeg tror fuldt og fast på damen. Jan Stage er desværre død. Måske andre kan finde frem til det, hvis ikke det var for politisk ukorrekt til offentligheden????
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
En meget spændende artikel om Beograd og den situation som Serberne er havnet i på grund af krigen. Beskrivelsen er meget malerisk og jeg glæder mig til at læse mere fra din blok. MVH Ole
Upassende ? Klag over indlæg