Profil

Katja Larsen blogger fra Beograd om konflikter, kulturmøder og hverdag på Balkan.

Baggrund:
Dansk lektor ved Beograds Universitet i Serbien. Hun underviser i dansk sprog, kultur og litteratur.

Andet:
Medforfatter til ”En Dumhed bragt i Form” (2006) - festskrift, samt tidsskriftsartikler om skandinavisk litteratur, filosofi og æstetik.

Sted:
Beograd

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Bag om Balkan

Skrevet af Katja Larsen

Jugoslavien-syndromet

Dato: d. 26.01.12, 10:42
Af: Katja Larsen
Emner:

I mit sidste blogindlæg tilkendegav jeg, at jeg ikke ville skrive om politik. Det er en udtalelse, som jeg nu selv er blevet fanget ind i som i edderkoppens spind.

Det, jeg sigtede til, var, at jeg ikke gad store politiske “sværdslag” om Balkan-krigene midt i 90′erne.

På samme måde bliver jeg aldrig træt af at fortælle om mennesker på Balkan og skrive om, hvordan det faktisk føles at gå på en plads, krydse hjørner og gader og betragte reklamer og ting i byen.

Jeg vil gerne fortælle historien indefra, dvs. ikke fra bevægelser og ideologier og storpolitiske sværdslag, men lade en fremmed verden åbne sig og folde den ud som fortælling. Fortællinger om andre liv end mit.

Der er ikke det samme som at sige, at der ikke er en politisk dimension i alt, hvad vi foretager os. For det er der gudhjælpemig. Især på Balkan.

Tag nu den kroatiske EU-folkeafstemning sidste søndag den 22. januar. En sag, der genoplivede en afgørende begivenhed på Balkan.

I realiteten gav den kroatiske folkeafstemning om EU mange en fornemmelse af déjà-vu:

Is it going to be another Yugoslavia?

siger taxachaufføren til mig på vej over Branko-broen, der forbinder den gamle med den nye bydel i Beograd. Han er vidende, engageret, og han taler, lytter og gestikulerer ivrigt om mange års socialistisk styre, korruption og apati.

Man kunne godt tro, at denne afstemning blot ville være en ren formalitet, at folk på Balkan alle er desperate for at komme ind i EU. Men overraskende nok er dette ikke tilfældet.

Store mindretal i Kroatien og et lille flertal i Serbien er faktisk imod optagelse i EU.

I det kroatiske tilfælde ser EU-skeptikerne ud til at være motiveret for det meste af frygt for at miste national suverænitet og nationale grænser efter kun 20 korte års uafhængighed fra Jugoslavien.

I Serbien er den europæiske integration det centrale emne i det kommende valg i april i år, hvor næsten alle partier i Serbien - bortset fra det Serbiske Radikale Parti - har støttet EU-medlemskabet.

Løftet om EU-medlemskab har været en hjørnesten især i de liberale partiers valgappel.

Dog har den offentlige diskurs i Serbien de seneste par måneder ændret sig en smule efter, at Tyskland den 9. december 2011 afviste Serbiens status som EU-kandidat.

Det har i sidste ende ført til en ændret diskurs hos nogle politikere (dvs. udmeldinger som “det er ikke verdens ende, hvis Serbien aldrig bliver medlem af EU” - Ivica Dacic).

EU-krisen har ikke i sig selv bidraget til denne situation, fordi EU i øjeblikket for serberne ikke længere ser ud som en sikker havn og en lystig familie af nationer.

I den kroatiske EU-folkeafstemning var de politiske kampagner præget af ekstrem negativitet og appellerede til frygt.

Kroatiske pro-EU politikere advarede om, at et nej ville betyde, at pensioner ikke ville blive udbetalt, og at Kroatien ville strande uden for EU i selskab med deres gamle arvefjende Serbien.

Den EU-skeptiske blok advarede om, at EU ville ødelægge deres hårdt tilkæmpede suverænitet, og at EU blot er en større version af det Jugoslavien, som midt i 90′erne gik totalt i opløsning.

Uanset om begge ideer genereres på samme, enkle og rationelle forudsætning, så faldt det flere for brystet, at Kroatiens udenrigsminister, Vesna Pusic, i princippet havde truet kroaterne med, at deres pensioner ville blive taget fra dem, hvis de stemte nej til EU-medlemskab.

Det kommer i kølvandet på beskyldninger om, at den tidligere kroatiske regering har brugt veltilrettelagte, men tvivlsomme kampagner, der byggede på misinformation og propaganda om EU.

I reklamer og på tv, i radio og i de trykte medier var der strømme af appeller fra præsidenten, premiereministeren, oppositionslederen, ministre, skuespillere, sangere og sportsfolk om at vælge EU-velstand frem for isolation og fattigdom.

Nu er strategien med at “skræmme” vælgerne før et valg ikke en eksklusiv Balkan-opfindelse, men flere kritikere siger, at den er udviklet til perfektion på Balkan.

Selv mange år efter afslutningen af krigen, bruger politikerne den samme taktik for at vinde valget, som de brugte i 1990, nemlig at spille på de etniske, religiøse eller nationale følelser for at beskytte “deres vælgere”.

Politik på Balkan er denne stærke dosis af etniske og religiøse følelser og skræmmekampagner, hvilket gør politik både forunderligt logisk forudsigeligt og svært gennemskueligt for mange.

Den eneste, der efter min mening er værd at høre på i denne EU-debat på Balkan, er den tidligere slovenske finansminister, Joze Mencinger, som har undersøgt det historiske og nutidige samspil mellem EU og Jugoslavien før dets sammenbrud:

In the Eighties, when Yugoslavia entered a period of stagnation and crisis, people began looking who is to be blamed for that and who exploited them. At the end, everybody or each republic was exploited by everybody else or by all other republics. You can now observe such signs of the “Yugoslav syndrome” in the EU. More and more people in Germany or in Slovenia will believe that they are, for example, exploited by Greeks, while Greeks will become convinced that they are exploited by Germans.

Man kunne tro, at den nationalistiske diskurs stod for fald i disse dage, efter at Kroatien nu har stemt ja til EU. For kommer det ikke til at betyde, at nationalistiske sure opstød på Balkan langt om længe kan manes til jorden?

Billedet er dobbelttydigt.

Faktisk undlod de fleste kroater at stemme ved EU-folkeafstemningen den 22. januar, hvilket resulterede i en rekord lav deltagelse på kun 43%.

Ved den første uafhængige folkeafstemning i Kroatien i 1991 var stemmeprocenten 83,5%, hvoraf 94% stemte for uafhængighed.

Måske det skete i protest mod den regerende politiske elite, som forud for EU-folkeafstemning den 22. januar havde udsat kroaterne for en massiv propaganda-agtig EU-kampagne, som rakkede ethvert forsøg på at sige noget andet ned.

Kroatiens eksempel viser på den anden side, at integrationen i EU har tvunget regeringen til at gennemføre reformer i Kroatien. Uden presset fra EU ville adskillige højtstående funktionærer i Kroatien, herunder den tidligere leder og premierminister Ivo Sanader, f.eks. ikke være blevet arresteret.

Dog er konklusionen på den kroatiske EU-folkeafstemning den 22. januar desværre, at det endnu en gang ikke har været politikernes målsætning at skabe en åben og ærlig debat med folk om EU.

I stedet gentog magteliten blot fortiden og forsøgte at skabe en (alt for) velkendt atmosfære af frygt og usikkerhed på Balkan.

Det er i den kontekst, at skraldecontaineren på gaden i Beograd måske bliver særligt sigende.

Er den et visuelt tegn på en mistillid til styret, dets selvforståelse, kultur og ganske enkelt sprog?

European aspirations are rubbish?
En skraldespand nær Donau i Beograd


Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Bent Larsen, 9541 | Skrevet: 26. jan 12 kl. 11:15 am

“Den EU-skeptiske blok advarede om, at EU ville ødelægge deres hårdt tilkæmpede suverænitet”

En kendsgerning, som de lalleglade tilhængere kommer til at sande hen ad vejen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Knudsen, Roskilde | Skrevet: 26. jan 12 kl. 11:19 am

Hvis man tager udgangspunkt i,at man som 16 årig kunne blive involveret i 2. verdenskrig som tysker ville han nu være 88. D.v.s. den sidste aktive tysker er ved at være historie. Da jeg arbejdede i Tyskland off and on i 70erne og jeg mødte mandlige tyskere i den ‘passende’ alder koblede min hjerne altid det spørgsmål til, hvormange har du slået ihjel? Det foregik ‘internt’, men det foregik.
For ikke at sætte mig i den samme situation, har jeg konsekvent undgået ‘projektjobs’ i Serbien og Kroatien for ikke at spørgsmålet skulle dukke op ‘hvormange har du slået ihjel?’.
Jeg har været i Sarajevo, det glemmer man ikke, jeg har hørt utallige ‘albanjugoslaver’ fortælle om deres flugt over bjergene til Montenegro, det glemmer man ikke.
Men naturligvis er det interessant, hvad de foretager sig idag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lasse Dam, 2300 København S | Skrevet: 26. jan 12 kl. 11:30 am

Katja Larsen….din blog nr. 2 er ligeså interessant læsning som din første. Mange af os kender for lidt til Balkan som jo ellers altid har været et brændpunkt. Fortsæt i den oplysende stil….kontant og uden fordømmelser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, Horsens | Skrevet: 26. jan 12 kl. 11:33 am

Kroaterne har hverken stemt med hjerte eller hjerne, da de sagde ja til EU men med muldvarpeskindet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Katja Larsen , | Skrevet: 26. jan 12 kl. 11:41 am

Kære Lasse, Tak!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Schulz, Løgumkloster | Skrevet: 26. jan 12 kl. 12:47 pm

Meget interessant blog om folkets politiske dagsordener. Det er interessant at iagttage den mekanisme, som øjensynligt gør sig gældende i alle EU debatter. Ingen politiker ønsker at fortælle befolkningen om visionens konsekvenser, fordi de frygter befolkningens reaktion. Senest ser vi det herhjemme i debatten omkring finanspagten, som blot er endnu en suverænitetsafgivelse, som ikke er der på papiret, men de facto. Nå man har lavet tilstrækkeligt mange af den slags “uærlige” aftaler, ender man uvægerligt med en situation, hvor befolkningerne føler sig bondefanget. Det er som om, at politikerne faktisk ikke tror på deres egen vision. De tør i hvert fald ikke at konfrontere vælgerne med den. Det mest eklatante eksempel er daværende statsminister Poul Schlüters udtalelse “Unionen er stendød”.

Det seneste klokkeklare eksempel er sidste uges politiskernes slet skjulte irritation over at, at Danmark tiltrædelse af finanspagten skulle krydres med undtagelser p.g.a. at vi jo faktisk ikke er med i Euroen, samtidigt med at ikke tør tage den afstemning om Euroforbeholdet.

Det er en både dum og farlig måde at drive politik på, for man undertrykker en reel debat, hvilket jo også er konklusionen i Katjas blog.

Det daværende Jugoslavien mærkede til fulde konsekvensen af at undertrykke selvbestemmelsen. Det endte i et blodbad.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Schulz, Løgumkloster | Skrevet: 26. jan 12 kl. 12:50 pm

Det gik lidt stærkt. Jeg prøver lige igen med andet afsnit:

Det seneste klokkeklare eksempel er politiskernes slet skjulte irritation over at, at Danmarks tiltrædelse af finanspagten skulle krydres med undtagelser p.g.a. at vi jo faktisk ikke er med i Euroen, samtidigt med at de ikke tør tage den afstemning om Euroforbeholdet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 26. jan 12 kl. 1:39 pm

“at Kroatiens udenrigsminister, Vesna Pusic, i princippet havde truet kroaterne med, at deres pensioner ville blive taget fra dem, hvis de stemte nej til EU-medlemskab”

Typisk, den eneste måde de politske eliter kan få deres vilje mht. EU ført igennem er ved hjælp af skræmmekampagner. Men før eller siden vil dette babelstårn kaldet EU kollapse, og så vil alle truslerne om alverdens ulykker ved at stå uden for EU ramme de selvsamme politkere som en bommerang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Madsen, 2920 | Skrevet: 26. jan 12 kl. 2:15 pm

Kære Katja,
Det er første gang, jeg stifter bekendtskab med dig. Din analyse af de politiske forhold på Balkan og specielt forholdet til EU er mesterlig. Jeg blev især betaget af billedet af skraldespanden nær Donau i Beograd. Jeg gad vidst, hvad der ville ske, hvis man stillede en sådan skraldespand op i København. Man ville utvivlsomt grave en eller anden EU-konvention frem ifølgen hvilken, det var ulovligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jannik Thorsen, KBH Ø | Skrevet: 26. jan 12 kl. 5:20 pm

Kære Katja Larsen

Interessant artikel. Jeg foretrækker også en stil med vægten lagt på det saglige, altså oplysende journalistik, hvor forholdene analyseres fra flere vinkler.

Der er i forvejen rigeligt med blogs der profilerer sig med at have holdninger til alt for mange emner.

Så fortsæt venligst i samme spor.

vh

Upassende ? Klag over indlæg

 
zoran petrovic, København | Skrevet: 26. jan 12 kl. 6:25 pm

God og præcis analyse.
Jeg tror dog, der er endnu en faktor som bidrager til den øgede EU-skepsis i balkanlandene. Og den har at gøre med den specielle form for stolthed man møder, i de ex-jugoslaviske lande.

Flere lande har fået et medlemskab i udsigt (hvis man opfylder en række krav) - et medlemskab, som man efterfølgende trækker i langdrag. Resultatet er, at man føler sig trådt på og derfor siger “Så kan det også være lige meget. Vi kan godt klare os selv”.

Og i Serbiens tilfælde er det desuden noget, som bidrager til paranoiaen: “Se de (vesten) er efter os igen. Endnu en gang kører rundt med os.”

Derfor kan man rolig regne med, at jo længere man trækker medlemskabet ud og des flere nye krav man stiller des større bliver skepsissen og modstanden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
R Engholm, 8600 | Skrevet: 26. jan 12 kl. 8:11 pm

Kan kun tilslutte mig de andre rosende ord.
Dejlig klar og præcis beskrivelse.

Salget af EU i Kroatien minder utroligt om dengang vi skulle stemme om EF.En blanding at trusler og falske løfter.
Hvis vi ikke stemte ja ville vi alle ende på fattiggården.
Dvs I kroatien har mindre end 40% sagt ja til EU.
Uhyggeligt at et mindretal kan beslutte et lands afgivelse af selvstændighed.
Kvalificeret flertal burde være et mindstekrav.
Schweiz og Norge er lysende stjerner på den europæiske himmel - især Schweiz har bevaret sin selvstændighed og lovgivning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, København Ø | Skrevet: 26. jan 12 kl. 8:46 pm

Tak, Katja Larsen

Tak for din fine blog om Balkan og dermed primært eks-Jugoslavien, som både i nyere og i historisk tid blandt andet er blevet kaldt Europas krudttønde. Bestemt ikke uden grund.
Så nært (geografisk) og dog så fjernt (holdningsmæssigt og mentalt).

Det er godt at blive klogere på dette område. Om man nogensinde formår til fulde at forstå de etniske, kulturelle, landegrænsemæssige og religiøse spændinger i området er sikkert tvivlsomt.

Men det er da værd at forsøge. Problemer kan kun løses, hvis de omtales.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Davor Pranjic, Aalborg | Skrevet: 26. jan 12 kl. 8:48 pm

Kære R Engholm,8600

Er det ikke alle steder, at mindertallet bestemmer over alle. I Danmark har en sølle på 13% af de stemmeafgivende, der har stemt på DF tortureret hele befolkning i 10 år, med en kolosal økonomisk krise som resultat i dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
R Engholm, 8600 | Skrevet: 26. jan 12 kl. 9:28 pm

Davor Pranjic

Du vrøvler.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jannik Thorsen, KBH Ø | Skrevet: 26. jan 12 kl. 9:29 pm

@Davor Pranjic, Aalborg

Din påstand er fuldstændig forkert.

Meget kan man klandre DF for, men om nogen har de sørget for at Danmark er blevet delvist lettet for dens indvandrerbyrde.

Uden DF havde DK huset langt flere dyre og svært integrerbare flygtninge og indvandrere.
Men da DF ikke alene har bestemt indvandringspolitikken, så er det da klart at indvandringen stadig har været alt for høj i de seneste 10 år, og det gælder i særdeleshed for den ikke-vestlige indvandring.

Den tidligere borgerlige regering kunne have sørget for at spare langt mere op, og reguleret renten bedre. Men det kan du så næppe klandre DF for, snarere V og K.

Det er tydeligt at du kun er ude på DF bashing, måske fordi at du er flygtning eller indvandrer selv. Og det er tydeligvis ikke er i din interesse at et nationalt sindet parti varetager danskernes interesser, på bekostning af indvandrernes.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jack Jensen, 8370 | Skrevet: 26. jan 12 kl. 9:44 pm

Jeg arbejder sammen med en joguslaver i Norge. Han siger meget entydigt - fuck EU! - Og samtidig er han 100% IMOD Schengen-aftalen. Hvis Bulgarien kommer med i EU - så skraber EU da bunden totalt. Så skal vi have indført dødsstraf - eller fordoble vores fængselskapacitet! - Jeg håber snart at EU bliver en DØD sild! - Vi behøver ikke EU - vi har hele verden at handle med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Katja Larsen , | Skrevet: 26. jan 12 kl. 10:11 pm

@Jack Jensen

Tak for din kommentar. Jeg er ikke helt enig her (dvs. med din ven).

De post-kommunistiske lande, der siden 2007 er blevet medlemmer af EU har f.eks. været underlagt et helt andet pres end de øvrige lande for at ændre nationale institutioner i overensstemmelse med gældende forhold i EU (herunder især korruptionsbekæmpelse). Dette er dog ikke ensbetydende med, at korruption ikke længere forekommer i de lande, men det stærke pres fra EU har i hvert fald sendt et signal til kandidat-landene (herunder også Serbien, Kroatien) om at dæmme op for den institutionaliserede korruption, som slet ikke kan undervurderes. Det gør virkelig livet surt for så mange mennesker i hverdagen.

Schengen-aftalen har betydet, at f.eks. unge mennesker i Serbien (inklusive mine danskstuderende i Beograd) nyder godt af at kunne rejse, hvilket de ikke har kunnet i årtier uden at skulle stå i alenlange intimiderende køer foran alle mulige ambassader og konsulater for at få deres VISUM. Mange har været på Højskoleophold og andre sprogrelaterede ophold som en del af deres studier. Det synes jeg er positivt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Katja Larsen , | Skrevet: 26. jan 12 kl. 10:36 pm

@ zoran petrovic

Det er jeg enig i. Man kan dertil føje, at nationalistiske partier på Balkan desværre ikke er sene til at udnytte en sådan “folkestemning”. Det fører til stadig større boykot af vælgerne (som efterhånden er blevet så kyniske og sært “afpolitiserede” på Balkan) - de vælgere, der mener der er andre mere påtrængende problemer i hverdagen end forslidt nationalisme. F.eks. korruption, arbejdsløshed osv.

Flere kritikere på Balkan har påpeget, at de nationalistiske partier først giver en masse valgløfter, som de slet ikke kan holde. Derefter lader de det internationale samfund beskæftige sig med reformerne. Hvis det internationale samfund svigter, ja, så undskylder de sig ved dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 7:59 am

Katja Larsen. Det er rystende så hjernevasket du er. Du har tydeligvis aldrig tænkt en selvstændig tanke , ensige undersøgt tingene før du danner dig en mening.Du er ikke den eneste men det er ingen undskyldning. “forslidt nationalisme” hvis du nu helt fordomsfrit undersøgte tingene ville du opdage at nationalisme er selve forudsætningen for demokrati.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 8:31 am

Katja Larsen. Og så mener du tilsyneladende at EU skulle være et ønskværdigt alternativ til nationalstaterne. EU er i den grad det modsatte af demokrati. EU styres af en lille gruppe ikke folkevalgte som befolkningerne ikke har en chance for at fyre hvis de vil det. 10 % af pengene i EUs budget ( ufattelige summer af skatteydernes penge )forsvinder ud i den blå luft år efter år, har vi borgere en mulighed for at forhindre dette? Hvis en finansminister i feks. danmark stillede sig op på folketingets talerstol, slog beklagende ud med armene op bekendtgjorde at 10 % af nationalbudgettet anede han ikke hvor var blevet af, så havde borgerne muligheden for at få ham skiftet ud meget hurtigt. Har de det i EU ? Nu har EU feks.både en præsident og en udenrigsminister.. hvem har stemt på dem ? Der findes næppe en ganske almindelig europæer der kan gennemskue, ensige forholde sig til det gigantiske beurokratiske apparat som EU er, hvilket jo så klart også kommer til udtryk i de latteligt lave stemmeprocenter ved EU valgene. Dit alternativ til nationalstateernes demokrati er tyrani, for det er jo lige præcis det som EU er. En lille elite, et “aristokrati” sidder urørlige på magten, og træffer beslutningerne hen over hovedet på befolkningerne. DET er tyrani. Men det er altså det du går ind for.. velbekomme!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Davor P, aALBORG | Skrevet: 27. jan 12 kl. 8:35 am

Jannik Thorsen, KBH Ø
Din interrese er tydeligvis nationale frem for økonomiske. Mine er omvendte. Du og de fleste andre danskere sover i dag som de har redt i går. Velbekomme. Samme tendens kan man tyde i dagens Serbien. De ligger jo i en økonomisk ruin, på samme måde som Grækenland.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 8:49 am

Davor P. Du snakker som du har forstand til. Danskerne har,netop fordi vi var et lille homogent folk med demokrati, formået at opbygge et af verdens mest velfungerende og rige lande. Alt dette er vi ved at sætte over styr NETOP fordi vi et flertal af befolkningen var så naive og historieløse at de lod sig besnakke/true til at underlægge sig EU. Og vi er faktisk en del som tænker mere på kommende generationer frem for på vores pengepung lige nu og her. At du nævner grækenland og serbien i denne sammenhæng viser med al ønskelig tydelighed at du bare vrøvler løs.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 8:52 am

katja Larsen. I sovjetunionen havde de også demokrati (på papiret) nøjagtig lige som i EU.
Hvordan synes du det gik der ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karen Jensen, 7700 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 8:57 am

@ Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 7:59 am

“Katja Larsen. Det er rystende så hjernevasket du er. Du har tydeligvis aldrig tænkt en selvstændig tanke, endsige undersøgt tingene før du danner dig en mening.” (stavefejl rettet)

Et fornemt eksempel på en psykologisk projektion – hvis du ellers ved, hvad det er. Den er ikke altid så selvhævdende og flabet, som din er.

Måske en begyndelse på en selvbiografi?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, København Ø | Skrevet: 27. jan 12 kl. 10:44 am

@ Jack Jensen, 8370 9:44 pm

Øh, måske har du allerede fået svar, men ellers: Bulgarien er faktisk medlem af EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Davor P, Aalborg | Skrevet: 27. jan 12 kl. 11:08 am

Danskerne har,netop fordi vi var et lille homogent folk med demokrati, formået at opbygge et af verdens mest velfungerende og rige lande.
Det rigdom Henrik Petersen, 3230 skriver om, er baseret på en kæmpe overbelåning af alt fast og løst ejendom, og det går ufattelig godt for Danmark lige for tiden. Lige i dag er Danmark rigdom sat 10 tilbage i tiden, til cirka 2002. Gad vide hvad der sker om 10 år igen. I alle lande, hvor man har/ har haft nationalister ved magten sker der en økonomisk stagnation og tilbagegang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 12:21 pm

Karen Jensen. Tjah, meget tyder på at du heller aldrig har tænkt mange selvstændige tanker.
Er du bange for folk der ved hvad de taler om?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 12:25 pm

Davor P. Nu forholder det sig sådan at der kun er 12 lande i verden der er har rating AAA, Danmark er et af dem !! I OECDs nyeste rapport får Danmark topkarakter for sin håntering af den internationale krise, modsat feks. de lande der opgivet deres nationale selvbestemmelse og har indført Euroen !!
Hvilken planet befinder du dig på ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karen Jensen, 7700 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 12:51 pm

@ Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 12:21 pm

“Er du bange for folk der ved hvad de taler om?”

Du har da virkeligt et behov for at blamere dig!
Det ligner flagellantisme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Bendtsen, Viborg | Skrevet: 27. jan 12 kl. 1:26 pm

@ Henrik Petersen

“Nu forholder det sig sådan at der kun er 12 lande i verden der er har rating AAA, Danmark er et af dem !! I OECDs nyeste rapport får Danmark topkarakter for sin håntering af den internationale krise, modsat feks. de lande der opgivet deres nationale selvbestemmelse og har indført Euroen !!
Hvilken planet befinder du dig på ?”

Hvis det er virkeligheden så fornægter de virkligheden!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 1:47 pm

@ Karen Jensen. Og du har virkelig behov for at udstille din uvidenhed. Det må være det man kalder åndelig S/M.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Højlund, Kjellerup | Skrevet: 27. jan 12 kl. 1:58 pm

Blot en lille detalje …

Katja Larsen skriver som argument for Schengen:

“Schengen-aftalen har betydet, at f.eks. unge mennesker i Serbien (inklusive mine danskstuderende i Beograd) nyder godt af at kunne rejse, hvilket de ikke har kunnet i årtier uden at skulle stå i alenlange intimiderende køer foran alle mulige ambassader og konsulater for at få deres VISUM. Mange har været på Højskoleophold og andre sprogrelaterede ophold som en del af deres studier. Det synes jeg er positivt.”

Ja, naturligvis er det positivt for dine studerende, men visumtvangen for visse lande før Schengen var jo begrundet i interne forhold i “afsenderlandet”; med andre ord har dine unge studerende og deres landsmænd et stykke arbejde at gøre for at få deres land fri af visumtvangen. Den proces kortslutter Schengen, og resultatet er, at DK ikke har nogen midler til at kontrollere, hvilke “gæster” vi accepterer.

Jeg husker USA-besøg, hvor jeg som en selvfølge skulle søge visum før indrejse; det synes jeg ikke på nogen måde var intimiderende. Snarere tværtimod, fordi visum samtidigt betød “godkendt”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 2:01 pm

@ Davor P, B. Bendtsen.
Det er helt elementær historisk viden at en væsentlig årsag til Europas rivende udvikling videnskabeligt og industrielt og deraf følgende rigdom siden ca.1800 tallets begyndelse, var de nationale staters indbyrdes rivalisering.
Så at postulere at nationalisme som Davor P gør det, at “I alle lande, hvor man har/ har haft nationalister ved magten sker der en økonomisk stagnation og tilbagegang.” er ganske enkelt lodret forkert.
Og B.Bendtsen lider ikke af indbildskhed … vel.
OECD og de store internationale ratingbereuer samt alle de internationale investorer der har valgt at investere deres penge i DK. fordi det anses for det sikreste sted at anbringe sine værdier tager aldeles fejl..ikke ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karen Jensen, 7700 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 4:23 pm

@ Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 27. jan 12 kl. 1:47 pm

“@ Karen Jensen. Og du har virkelig behov for at udstille din uvidenhed”

Det er næsten for venligt af dig, at du så prompte bekræfter mine udsagn, som blev foranlediget af din selvglade nedladenhed over for blogholderen, der i din flabede bemærkning - Du har tydeligvis aldrig tænkt en selvstændig tanke - blev offer for din infantile inkompetence.

Dixi!

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 27. jan 12 kl. 4:35 pm

Velkommen til nye læsere. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Anonyme indlæg slettes, angiv for- og efternavn. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Davor Pranjic, Aalborg | Skrevet: 27. jan 12 kl. 5:54 pm

Hvis jeg gik galt i byen ang. det fremregende danske økonomi, så vil ingen reagere på det. Nu står folk i køen for at demantere mig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Hagemann, Rudkøbing | Skrevet: 28. jan 12 kl. 7:27 am

Det lyder underligt at Schengen kan hjælpe serbere til at studere i andre lande. Serbien er jo ikke et Schengenland.

Det må vel skyldes VK-regeringens uansvarlige blotlæggelse af Danmark for indvandring under påskuddet studier, hvis serbere har let ved at komme op til Danmark og studere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, Horsens | Skrevet: 29. jan 12 kl. 11:53 am

Balkan er et uhyggeligt eksempel på hvor galt det kan gå når man vil lave multi-kulti samfund.

At åbne grænserne til balkan vil være ren kamikaze.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Natasha Aarup skriver
21.02.12 23:20
Katja, hvor er det spændende at læse dine overvejelser. Jeg har lyst til at kommentere på nogle af dem. "Jeg fatter ikke den knaphedsmentalitet, Læs mere
Pia Christensen skriver
17.02.12 07:44
Pedersen.Det er også hvad jeg ser, og bla.har oplevet da jeg var i Polen ,men samtidig er det at være fattig hvor du tigger på gaden ikke Læs mere
d Jensen skriver
16.02.12 21:59
@ Jakob Rasmussen, København : Du har helt ret ! Dog synes jeg ikke at revolutionen/slesvigskrigene var alt andet end fredelige, næremere vores Læs mere
Casper Pedersen skriver
16.02.12 17:45
Det er ganske interessant, jeg rejser en del, specielt til lande som de fleste ikke ser som turist destinationer, eller til de dele af lande hvor Læs mere
Pia Christensen skriver
16.02.12 09:31
Ja, Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/