Profil

Mrutyuanjai Mishra blogger om spændingsfeltet mellem krise og konflikt, vækst og udvikling i Indien, Pakistan og Sydasien generelt.

Baggrund:
Mrutyuanjai Mishra er europæisk master i menneskerettigheder og demokratisering, freelanceskribent og samfundsdebattør.

Mrutyuanjai Mishra blogger om menneskerettigheder og demokrati med fokus på internationale forhold og de perspektiver, som de rummer for Danmark.

Mrutyuanjai Mishra kommer oprindeligt fra Indien og behersker fire indiske sprog. Derudover taler han flydende engelsk og dansk.

Andet:
Mrutyuanjai Mishra bidrager jævnligt med kronikker og kommentarer i de landsdækkende aviser, hvor han primært beskæftiger sig med aktuelle emner med internationalt perspektiv.


Sted:
Malmø

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Brændpunkt

Skrevet af Mrutyuanjai Mishra

Medmenneskelighed er ikke sort arbejde

Dato: d. 11.08.10, 20:36
Af: Mrutyuanjai Mishra
Emner:

Det er godt, at både Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti siger nej til dyneløfteri. Jeg ved ikke, om der findes et andet land i verden, hvor oplysninger om borgerne i samme grad er registreret fra vugge til grav, som tilfældet er i Danmark. Alligevel skal der nu skabes endnu mere bureaukratiet for, at vi fremover kan få vores børn passet eller sågar blot udøve lidt medmenneskelighed.

Man fristes til at tro, at det må bero på en fejl. For medmenneskelighed er ikke sort arbejde. Og den intensivering af jagten på den almindelige borger, og de stadig flere oplysninger, som den stigende overvågning skal levere, er uhørt. Det er malplaceret dyneløfteri. Danskerne betaler rigeligt i skat. Vi burde hellere forlange, at de penge, som staten allerede får, bliver brugt optimalt.

På det punkt er jeg meget enig med Cepos, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Efter 11. september 2001 har vi været vidner til en glidbane, hvor staten konstant overvåger os, kræver endnu flere oplysning, skaber endnu flere indviklede regler for både erhvervslivet og ganske almindelig borgere.

Stop hysteriet. Samfundet har brug for, at mennesker kommer hinanden mere ved, og de skal have mulighed for at hjælpe hinanden. Som tak skal der også være mulighed for at give en æske chokolade, et par flasker vin eller en middag eller to.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Jens Madsen, Greve | Skrevet: 11. aug 10 kl. 21:04

På trods af Liberal Alliance og de konservatives udtalelser, så er det bare endnu et bevis på, at danmark er delt i to dele.
Og her menes IKKE problemet med udkants-dk, men Danmark og Christiansborg.
Danmark vil kunne klare sig ganske glimrende uden børnehaven på Christiansborg, den anden vej? not so much….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 11. aug 10 kl. 21:06

Kære Mishra. Jeg tror at du overfortolker holdningen i den almindelige befolkning. Vi vil have lov til at holde øje med kriminalitet og misbrug- stor eller lille. Samtidig har vi ikke noget imod overvågning, ud fra den sunde indstilling, at den som ikke laver noget ulovligt, har ikke noget at frygte. Mere politi på gaden betyder jo også mere overvågning. Men hvem frygter det?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mogens Rasmussen, Ehnen | Skrevet: 11. aug 10 kl. 21:16

At hjælpe nogen er selvfølgelig ikke sort arbejde. Problemet opstår først når der er penge mellem folk. Med verdens højeste skat bliver den enkelte kreativ. Byggeri, rengøring og børnepasning bl.a. kan ikke betales “normalt” hvis man først skal af med over 60% til skattefar inden du kan betale for nogle ydelser. Mindsteløn er også med til at fremme sort arbejde. Giv fradrag for udbetalt løn mod at opgive modtageren til Skat. Lad folk betale lønstørrelse efter forhandling med den enkelte. Sort arbejde vil forsvinde. Dermed er der heller ikke brug for dyneløfteri. Uheldigt f.eks. for mange håndværkere, men godt for statskassen og de arbejdsløse og ikke mindst for dem som efterspørger service der kan betales.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 11. aug 10 kl. 21:24

Og så har vi banet vejen for kommentarer fra Karse Benmelsen og hendes proselytter. Stanken fra Vestkysten spreder sig over hele landet, efterhånden som forrådnelsen skrider frem. Miljøkontrollen siges at være på sporet, selvom F.Anden Andsen velvilligt spreder andelårene for at lokke dem på afveje.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 11. aug 10 kl. 21:42

Jamen Kim Madsen dog. Dine oplysninger om mig er helt præcise. Egentlig er jeg ligeglad om du finder nogen tilfredstillelse i at stille et kamera op på mit lokum. En halv meter medister skammer jeg mig ikke over. Så kan du jo sidde og savle. Men hvad har det egentlig at gøre med overvågning på offentlige steder? Hvis du skammer dig over din åbenbart ringe formåen er det jo ikke en sag for JP´s læsere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karl Lassen, Slangerup | Skrevet: 11. aug 10 kl. 21:49

Det er helt ufatteligt, at man skal straffes, hvis man betaler en håndværker, med penge som der allerede er betalt 50% i skat af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Børge R. Jensen, Randers C | Skrevet: 11. aug 10 kl. 21:53

Det er nok ikke lovgivningen, der forhindrer, at vi kommer hinanden ved, og statens overvågning er ofte ikke så ubehagelig som vores overvågning af hinanden.

Nogle af de store, politiske problemer opstår, når vores forargelse søges omsat til lovgivning, navnlig når vi glemmer de folkelige krav om ændringer.

Jeg mener, nogle af de vigtigste hindringer for at komme hinanden ved, er usagte, uformelle normer om noget-for-noget, ensartethed og hygge. Yderligere en hindring kan være et spil, hvor vi leder efter fejl hos hinanden, mens vi prøver at holde egne fejl skjult af hensyn til social status.

Nå ja, et problem med sort arbejde er nok, at ikke alle har samme muligheder for at få det. Det kan have stor betydning i et samfund som vort, hvor en del af de, der gerne kræver politiske indgreb, ikke kan lide, at andre har fordele i privat regi. Det er nok nemmest at få udført sort arbejde fra venner og bekendte, og det kan skabe misundelse hos de, der ikke har den mulighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Hansen, Esbjerg | Skrevet: 11. aug 10 kl. 22:22

Når det drejer sig om sort arbejde så er det dyneløfteri at sladre, men når det drejer sig om en enlig mor der måske får en for stor ydelse, så skal pædagogerne sladre. Det har de pligt til, siger de samme der er så bekymrede for at vi får et stikker samfund, hvis sort arbejde anmeldes.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 11. aug 10 kl. 22:25

Medmenneskelighed er ikke sort arbejde

Det er det desværre blevet i vort ulideligt overkontrollerede og overregulerede samfund.

En moderne dansk barmhjertig Samaritaner, der kom en nødlidende til undsætning og hjælp ville blive beskattet efter gavereglen for at betale den overfaldnes hotelophold og andre udgifter.

Hvis samaritaneren tillige var på A-dagpenge ville han risikere, at den gratis hjælp han ydede ville kunne betragtes som ulønnet arbejde, hvorfor der skulle ske fradrag i ydelsen for den tid han havde anvendt på at hjælpe den nødlidende. Uoplyst ulønnet arbejde er også i strid med rådighedsreglerne, så han kunne risikere, at A-kassen standsede udbetalingen af dagpenge indtil sagen var undersøgt til bunds.

Det ved jeg af egen erfaring, og skal gerne, hvis der er interesse derfor, skrive en længere og mere udførlig beretning om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 11. aug 10 kl. 22:26

Så er der atter filter på bloggen!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 11. aug 10 kl. 22:49

@JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar

“Medmenneskelighed er ikke sort arbejde”.

Ej heller vennetjenester,

MEN at bede håndværkeren om at udføre arbejde ‘uden regning’ for at slppe for momsen ER sort arbejde - og begge parter burde straffes.

Det er vel også det folketingets partier skal diskutere i næste måned.

Ingen grund til at ryge op i det røde felt, før partierne er færdige med denne diskussion.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Borgsmidt, 2920 | Skrevet: 11. aug 10 kl. 23:05

Hvis man er så uheldig at ende på den lille førtidspension, så kan man faktisk ikke eksistere uden at lave sort arbejde - har jeg hørt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arne Jensen, København | Skrevet: 11. aug 10 kl. 23:31

Medmenneskelighed er ikke sort arbejde. Det er heller ikke billig arbejdskraft.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 12. aug 10 kl. 00:17

@niels hansen, lyngby | Skrevet: 11. aug 10 kl. 22:49

“Ingen grund til at ryge op i det røde felt, før partierne er færdige med denne diskussion.”

Jeg konstaterer blot hvordan forholdene ER og har VÆRET meget længe. Uanset hvad partierne forhandler sig frem til, ændrer det ikke på det grundlæggende problem, at man er under mistanke og kan få alvorlige problemer, hvis man yder en gratis medmenneskelig hjælp til en nødlidende.

Egentligt sort arbejde, hvor man bevidst unddrager det offentlige for MOMS og skat, kan betragtes som et symptom på, at der er noget helt galt med samfundsindretningen.

Sådan set er det et sundhedstegn, et folkeligt opgør med et umenneskeligt system, på ganske samme måde som de socialiserede borgere i den sociale slavestat DDR stemte med fødderne og væltede den “antifacistiske beskyttelsesmur”.

Hvis mere sort arbejde og MOMS-unddragelse kan være med til at underminere systemet og genskabe de almenmenneskelige og naturlige relationer mellem borgerne, så vil jeg opfordre til, at så mange som muligt benytter den metode, for at få demonteret den utopiske danske velfærdsmodel.

Vi har for længst passeret det punkt hvor utopien lader sig afskaffe ved hjælp af det politiske demokrati. Der er det politisk geniale ved den danske velfærdsdemokratiske model.

I stedet for at socialisere erhvervslivet valgte man at socialisere vælgerne. Dels direkte ved løn eller ydelser, dels indirekte med gratis eller kunstigt billige servicetilbud som en del af borgernes livsfornødenheder. Allerede i 1988 havde mindst 63% af vælgerkorpset deres økonomi så at sige totalt deponeret i den “stats”-funktion, som der er den demokratiske vælgers første og fornemste opgave at kontrollere. Dermed havde det politiske demokrati fået det besynderlige problem på halsen, at en majoritet af dets deltagere var blevet inhabile. Det ord ville være brugt om en lignende tilstand i ethvert andet sammenligneligt system.

Den eneste mulighed er, at systemet bryder sammen, og det kan kun ske på grundlag af økonomiske realiteter, der i Danmark har haft en tendens til at forblive uopdagede længst muligt.

De der udfører og betaler for sort arbejde udfører derfor et farligt men også samfundsnyttigt arbejde, der kan få utopien til at bryde sammen langt hurtigere end den ellers ville.

Det hjælper selvfølgelig også at ansætte stadig flere overvågere og kontrollanter i det offentlige samt at have åbne grænser og åbne sociale kasser, men her er problemet, at det er vanskeligere at genetablere et sundt folkestyre bagefter, fordi hovedparten af muslimerne vil kræve indførelse af islamisk sharia lov.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 12. aug 10 kl. 00:24

Hvis man selv er nødt til at arbejde 3 timer for at aflønne en anden person i 1 time, så er det ikke underligt at der forekommer sort arbejde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 12. aug 10 kl. 00:24

Så er der atter filter på den frie debat!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 00:41

Er 100% enig med Mishra. Det vi har brug for er en stat som er til for borgerne, og ikke en stat hvor borgerne kun er statens trælle, undersåtter og udplyndringsobjekter. Eller sagt på en anden måde: det vi har brug for er et ærligt, ægte, oplyst, direkte og velfungerende demokrati. Derimod har vi slet ikke brug for en politisk klasse som kun er ude på at rage til sig, og som gerne medvirker til at gøre statsmagten til en undertrykkelses-magt.

Når en skatteordfører fra DF er ude at sige, at han synes at vi skal have endnu flere straffe-bestemmelser overfor skatteborgerne, plus at han vil udvide og forstærke skatteinddrivelsen, plus at han vil have endnu mere overvågning og registrering, så har han i min optik demonstreret at han ikke er på befolkningens side og at han ikke hører hjemme i DF. Han bør omgående ekskluderes eller gå selv. De Radikale vil sikkert gerne have sådan en politisk klaphat ind i deres parti.

DF skal jo forestille at være et folkeparti. Men iflg. deres skatteordfører, eller hvad han er, er partiet blevet et statsparti. Men det er altså ikke staten der skal styre folket og konfiskere borgernes tid og deres værdier. Det er folket der skal styre staten. Det er jo det man har et folkestyre til.

Det synes mange at have glemt. Og mere og mere lovgives der udenom og hen over hovedet på danskerne. Og i stigende omfang regeres og forvaltes der imod befolkningens interesser. Vi nærmer os diktaturet mere og mere, i takt med at vi fjerner os længere og længere væk fra demokratiet, pga. EU og pga. en folkeoplysning der vildleder mere end den vejleder.

Vi har fået ca. 1400 nye love og regler, forbud og påbud bare det sidste år, og den enkelte borgers personlige frihed bliver mindre og mindre. Og alle kan ende med at være retsløse overfor det kæmpestore statsmaskineri. Som ikke altid styres af engle og fornuftige folk. Det kan også ende med at en slags djævle eller åndelige dværge bestemmer hvad maskineriet kan bruges til.

Over for afsporet eller forrykt statsmagt hjælper det ikke at være uskyldig eller at være et ordentligt menneske. Som visse naivister forestiller sig.

Klaphatten fra DF overser mindst tre ting. 1: skattetrykket er i forvejen alt for højt. 2: hvis det virkelig skal batte noget, mht. at beskatte folk der tjener noget ekstra ved sort arbejde, så skal Danmark først omdannes til et DDR og stikker-samfund. (Nåh, ja, det går allerede den vej), 3: Der er mange flere penge at hente ved at sætte ind overfor det frås, ødsleri, misbrug og fjolleri som foregår rundt om i systemet, og som løber op i mange, mange milliarder kr. pr. år. (Eet eksempel ud af tusinder: brug af op mod ti millioner kr. pr. kriminel, pr. år) (På oppasning af een enkelt voldelig person) (Så er der ingen krise og ingen pengemangel) (Samtidig kan man se både fysisk og psykisk syge (ikke-kriminelle) som smides på gaden længe før de er færdigbehandlet. Pga. nedskæringer/besparelser)

DFs tåbelige forslag minder iøvrigt om et udspil fra Venstres skatteminister Troels Lund Poulsen, som fornylig erklærede at han går ind for ‘hellig krig’ mod parkerende bilister.

Altså endnu en politiker som mere er en statslig robot og teknokrat, end han er en repræsentant for demokratiet og borgernes interesser.

Den skumle borgs politik samlede politik er fjoget, kortsynet, anti-demokratisk og borgerfjendsk i et så stort omfang, at det kan ende i samfundets opløsning og ødelæggelse.

I nogle danske kommuner er man allerede begyndt at tage hul på totalitære metoder.

Men det synes VKO ikke at have noget imod.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Eriksen, Skagen | Skrevet: 12. aug 10 kl. 02:06

Alle skal have lov at lave sort arbejde , det er det der holder liv i udkantsdanmark og for øvrigt er 40 procent af al økonomi i EU sort arbejde , men det er ikke gået op for politikerne i Danmark . ha ha ha …

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 12. aug 10 kl. 02:29

@Flemming Eriksen, Skagen | Skrevet: 12. aug 10 kl. 02:06

“Alle skal have lov at lave sort arbejde, det er det der holder liv i udkantsdanmark …”

Alle der har mulighed for det burde udføre sort arbejde og unddrage MOMS - sådan ville jeg nok udtrykke det.

Der er tale om lovligt nødværge som er nødvendigt for at slippe af med et utopisk system af formyndere og kontrollanter der umyndiggør gør os som sociale klienter og reducerer samfundet til et lommepengesamfund.

Sort arbejde er et sundhedstegn - et forsøg på at retablere de naturlige og sunde menneskelige relationer uden at vore indbyrdes aftaler skal belægges med en strafafgift for at holde en million aldeles uproduktive offentligt ansatte kontrollanter og overvågere i beskæftigelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Bramsen, 1622 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 04:27

Efter 11. september 2001 har vi været vidner til en glidbane, hvor staten konstant overvåger os, kræver endnu flere oplysning, skaber endnu flere indviklede regler for både erhvervslivet og ganske almindelig borgere.

Hm. Det er vel så som så hvad angår overvågning af erhvervslivet. Nu er det f.eks. åbenbaret at halvdelen af alle danske virksomheder ikke betaler skat, noget der er kommet meget bag på vores skatteminister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Rasmussen, Århus | Skrevet: 12. aug 10 kl. 06:07

Helt enig med Mishra! Vi har rigeligt med regeltyranni- og kontrolsamfund i dette land og hvis kolonihavefolket og andre mennesker ikke kan hjælpe hinanden med vennetjenester uden at kommissærerne fra DF, Venstre og venstrefløjen blander sig, så går hele dynamikken og fællesskabet ud af samfundet. Prøv også at se på en bådhavn hvordan folk går og hygger sig og hjælper hinanden med at slibe, male m.m. Hvis disse tåbelige politikere vil have et samfund a la DDR hvor nogle offentligt ansatte kontrollører render rundt og kigger bag folks ligusterhække, så synes jeg at de skal flytte til Nordkorea! I går hørte vi at det i yderste fald kun handler om 8 mia. kr. som staten går glip af i skatter, hvis man ovenikøbet går ud fra den antagelse at alt det sorte arbejde som bliver lavet nu også ville blive lavet som hvidt arbejde. Og man skal jo heller ikke glemme at de sorte penge som evt. bliver omsat også bliver brugt igen og dermed genererer moms, omsætning, jobs m.m.!
Helt latterligt er det jo at se hvordan overflødige medarbejdere fra SKAT render rundt på Roskildefestivalen for at se om et par unge mennesker sælger nogle øl eller generer nogle ældre mennesker som har en vejbod med friske jordbær!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Børge Iversen, Hommelev | Skrevet: 12. aug 10 kl. 07:07

Hørt! Danmark er snart en gennemført politistat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 08:02

En stat, som inddrager mere end 30% netto af folks indtægter, begår ‘lovligt’ røveri. Og så må det være tilladt i ren nødværge at aftale sig frem til papirfri ydelser. Ikke mindst når samme stat afholder kollosale udgifter på områder, som skatteyderne iflg. flere undersøgelser frabeder sig. Eksempelvis livslangt underhold af udlændinge i form af overførselsindkomster, integrationsforanstaltninger og ulandsbistand.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Saulius Pusinskas, Århus | Skrevet: 12. aug 10 kl. 08:28

“Eksempelvis livslangt underhold af udlændinge i form af overførselsindkomster, integrationsforanstaltninger og ulandsbistand.”

Glem ikke at sådan købes stemmer til at opretholde politistat, proletariatets diktatur eller anden form af udnyttelse.

Faktum er, at der altid udnyttes nogen i enhver styreform. I demokrati skal de udgå mindre end 50%, så let er det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. aug 10 kl. 08:46

Det her er et komplet ligegyldigt blog-indlæg. Der er ingen der vil beskatte de eksempler Mishra giver. Hverken at man giver en flaske vin eller en æske chokolade som taknemmelighed. Det er helt andre størrelser der er i spil.

At gå op mod den sorte økonomi er altid en øvelse der skal foretages med jævne mellemrum. Det var en af de undladelser man har gjort i Grækenland, og se hvor de er havnet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 08:48

Nu forholder det sig således, at demokratiet, på grund af de psykologiske lovmæssigheder, ikke bringer mere naturlighed i tingene, men vil i stigende grad bringe større unaturlighed i tingene. Og det stopper ikke med ovennævnte forslag til samfundskontrol. For overvågningssamfundet vil blive mange gange mere omfattende og indgribende, end nogen her kan forestille sig.

Accepterer et samfund først, at det abnorme bliver det normale, så bliver det abnorme, grundet den sociale arv, opformeret i en sådan grad, at ingen længere kan huske, hvad der var det normale.

Det er en psykologisk lovmæssighed!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 12. aug 10 kl. 09:27

“Mrutyuanjai Mishra blogger om spændingsfeltet mellem krise og konflikt, vækst og udvikling i Indien, Pakistan og Sydasien generelt”.

Det er da ærgeligt, at der ingenting sker i disse geografiske områder (naturkatastrofer, Talebanterror eller andet), så Mishra i stedet må koncentrere sig om det helt store og hotte emne i den danske debat.

Vennetjenester.

Good grief!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. aug 10 kl. 09:32

@Bjørn Holmskjold

“Accepterer et samfund først, at det abnorme bliver det normale, så bliver det abnorme, grundet den sociale arv, opformeret i en sådan grad, at ingen længere kan huske, hvad der var det normale.”

Jep! Bare se på de muslimske lande.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 09:40

Der er nu kommuner som ønsker ret til at komme brasende kl. 5 om morgenen for at komme ind i folks private hjem for at undersøge hele hjemmet og for at se hvem der ligger under dynen. Især hos enlige mødre.

Men hvis man ikke havde haft så travlt med at undergrave og smadre familiemønstret, havde der ikke været nær så mange enlige mødre, og så havde ‘problemet’ ikke været nær så stort.

Det er iøvrigt ‘pudsigt’ at jo mere staten træder i familiernes/forældrenes sted, jo flere børn er der, som rammes af psykiske og fysiske sygdomme og sociale problemer, eller udsættes for diverse grove overgreb.

Så er det jo godt at de Konservative og LA med Simon Emil Fingerbøl har været ude at sige fra overfor dyneløfteri. Ja, det ER godt. Men desværre må man sige at begge partier har en så besynderlig og svingende politik, at man næppe kan have tillid til at de i længden og generelt er på borgernes side.

Niels B. Larsen og Jan Aage Jeppesen og andre som er yderst skeptiske overfor alle politikere, og som er på vagt overfor stemmefiskeri og totalitære tiltag mv., er bestemt værd at lytte til. For hvis vi danskere bliver ved med at tilgive partier som allerede har snydt os mange gange, så ender det ikke bare i ubehagelige tilstande, men i et rædselskabinet af et samfund.

Det siges at den typiske vælger har en kort hukommelse. Og at de fleste unge fra folkeskolen har lært alt for lidt dansk og historie mv. Det er selvfølgelig en stor fordel for træske politikere som kun er ude på at mele deres egen kage, og som ikke har øje for nationens og folkets vé og vel.

Vi kan kun håbe på at uvidenheden og de korte hukommelser ikke ender med at ruinere landet fuldstændig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 09:49

Torben Nielsen, Århus

Husk at uddybe det du skriver, så man kan forholde sig til det, som du tror, du ser i de muslimske lande.

Hvornår ser du, naturvidenskabeligt, noget som normalt, og hvornår bliver det normale abnormt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 10:09

@ Bjørn Holmskjold

Det normale bliver abnormt, når man tror på at lovmæssigheder styrer alt.

Og dermed være sagt at du er den unormale og abnorme.

Og det normale bliver abnormt, når man kammer over i frådende religiøsitet.

Og dermed være sagt at dybt religiøse af enhver overbevisning er unormale og abnorme. For ikke at sige skingrende afsindige og virkelighedsfjerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders L. Rasmussen, Aabenraa | Skrevet: 12. aug 10 kl. 10:10

Danskere er forholdsvis naive. Vi husker ikke at vi er blevet snydt af maghaverne.
Det virker somom befolkningen har mere tillid til politikerne end omvendt.
Du er myndig til at gifte dig med en dansker som 18 årrig. Forelsker du dig i en udlænding skal du umyndiggøres til 24 år, snart noget mere.
Hvad er det for et samfund? Hvordan i alverden kan det være borgerlig politik, det forstår jeg ikke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T.T. Hammerlund, 2300 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:41

Jeg har hørt at dem der sælger sorte ydelser f.eks. en sort gris, pudsning af vinduer m.m. At de sorte penge, som køberen jo har betalt skat af, bruges til forbrug, så der kommer både moms skat og afgifter tilbage til samfundet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim brandt laursen, odense | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:44

Nej, Medmenneskelig er ikke sort arbejde. Men at lægge nyt tag og opføre ny carport etc. etc. SORT og uden regning er SKATTESVINDEL og skal straffes.

Almindelige mennesker burde derimod motiveres til at blive lovlydige gennem et NORMALISERET skattetryk, som LA desværre ikke har som politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:48

Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J

Hvorfor er det ikke omvendt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Marie Jespersen, Århus N | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:57

Grænsen mellem vennetjenester og sort arbejde har jo været diskuteret i evigheder. Men grænsen må gå der hvor det er penge der bliver udvekslet mellem parterne, eller at gaver over 500 kr. udveksles som modydelse for en arbejdsopgave. Der hvor det er “rene vennetjenester,” d.v.s. ydelser uden gaver eller kontantbeløb, bør være tilladt så længe udvekslingen ikke opnår en systematisk karakter. Altså f.eks. at to naboer systematisk aftaler at udveksle ydelser, indenfor deres respektive fagområder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
svend jensen, Sønderborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:13

@ Marie!
Det er en svær en du er inde på,for det er vel normalt at gøre vennetjenester på på områder man har forstand på.
Ellers er der jo en del der har ytret,at man ikke har råd til at hyre håndværkere,når man har en lav indtægt,og det er da ganske rigtigt!
Det er bare mærkeligt ,at det er dem med rigtig god intægt,der får udført sort arbejde i større målestok! Jo rigere,jo mere svindel for at få endnu mere. Det er denne egoistiske indstilling,der er samfundets svøbe.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mogens Rasmussen, Ehnen | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:34

Sort arbejde er undergravende for landets økonomi. Det er dog vigtigt at finde årsagen og ikke blot at ansætte folk til kontrol. Årsagerne er primært: Den høje skat. Den høje løn. Krav om mindsteløn. Hvis skatten var levere kunne lønnen være mindre. Man havde mere råd til at købe service. Hvis folk måtte/ville arbejde under mindstelønnen ville folk efterspørge mere service i hverdagen. Hvis man kunne fratrække f.eks. 50% af lønnen mod at opgive modtageren ville der ikke være sort arbejde. Flere især uuddannede ville få arbejde. Alle ville tjene på det også staten. Fagforeningerne ville dog nok sige nej.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:43

@ Bjørn Holmskjold

Fordi i den omvendte situation råder fornuften.

Ganske enkelt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 16:13

Sort arbejde kan næppe siges at undergrave nogens økonomi, fordi sort arbejde tværtimod er med til at holde mange borgeres økonomi oven vande, så de ikke drukner i sociale problemer. Havde det ikke været for sort arbejde, havde ‘velfærden’ allerede været endnu mere tvivlsom/overbelastet/dårligt fungerende. Og endnu mange flere danskere ville være endt på gaden eller lignende.

Statens økonomi skades nok en smule af at den endnu ikke er lykkedes med at beskatte ALT hvad borgerne
har af indtægter, men til gengæld skånes den også ved at flere kan klare sig selv, eller i det mindste holde skindet på næsen. Det nedbringer jo udgifterne til sociale formål, og kriminaliteten er mindre end ellers.

Men hvorfor have ondt af staten, den har da ikke ondt af skatteborgerne, som den vil flå til skindet eller ind til knoglerne, hvis den kan komme afsted med det uden at modstanden bliver for stor.

Er der iøvrigt nogle kommentarer til at meget tyder på at op mod 50% af statsbudgettet går til mere eller mindre tåbelige/ideologiske/korrupte/luksuriøse/bureaukratiske/samfundsundergravende formål?

Sagt på en anden måde: Op mod 500 milliarder kroner fjolles eller ødsles væk! Hvert år!

De par milliarder man kunne få ekstra ind ved en hysterisk, fanatisk og totalt overgearet indsats mod sort arbejde, er jo småpenge i sammenligning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 16:16

Rettelse: samfundsundergravende formål…………

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 16:21

PS: Masser af småjobs ville gå tabt, og megen nyttig vedligeholdelse eller repareren ville aldrig blive til noget, hvis sort arbejde blev udryddet.

Derved ville mange boliger og andre værdier gå i forfald. Skulle det være en fordel for samfundet?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Palle Traulsen, 3230 Græsted | Skrevet: 12. aug 10 kl. 16:50

Borgerne bærer ansvaret for valget af uegnede folkevalgte. Den proportionsløse diskussion af sort arbejde udleverer vel Christiansborg - og dermed de vælgende borgere - til almindelig spot og spe og dybest set despekt. Hvad med at genvinde selvrespekten. Mageløs nonsens om græsslåning, børnepasning en forældrefriaften, hundeluftning, indkøbshjælp mv.,som jo dybest set er et spørgsmål om at lade unge mennesker og andre tjene lidst ekstra lommepenge mod en arbejdsydelse, har jeg ikke hørt om tidligere. Er vi blevet aldeles uden omtanke, eller skal vi sikre, at den slags folkevalgte får en hurtigm exit fra Christi-ansborg? De er aldeles uden evne til at varetage samfundsinteresser, og har intet forstået af samfundets sammenhænge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Jørgensen, København S | Skrevet: 12. aug 10 kl. 18:43

@Far Jensen

Som sædvanligt indeholder dine indlæg ikke andet end vrøvl. Dine påstande er på ingen måde underbygget, men undfanget i fantasien, eksempelvis:

“Sort arbejde kan næppe siges at undergrave nogens økonomi, fordi sort arbejde tværtimod er med til at holde mange borgeres økonomi oven vande, så de ikke drukner i sociale problemer. Havde det ikke været for sort arbejde, havde ‘velfærden’ allerede været endnu mere tvivlsom/overbelastet/dårligt fungerende. Og endnu mange flere danskere ville være endt på gaden eller lignende.”

Sort arbejde er symptom på høj beskatning, javist, vi kan også ud fra en økonomisk vurdering se på om evt. moms skal differentieres, men at Kloge Åge sig i den grad, du gør, giver ingen mening. Et velfærdssamfund omfordeler penge typisk fra bedre stillede til mindre bemidlede, til skoler, sygehuse, militær, administration, well you name it. Stort set alle ydelser, hvis de ikke var finansierede og drevet af det offentlige, skulle drives og købes i privat regi. Med deraf følgende, at de, som intet har, intet får.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Nielsen, Silkeborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 22:45

Hr. Mischa. Du tager meget fejl, hvis Du tror,at hovedparten af det sorte arbejde er småting, der udlignes ved en æske cokolade som gave.

Sort arbejde kan omfatte store bygningsarbejder, omfattende renoveringer af ejendomme osv.

Sort arbejde er ødelæggende for den almindelige konkurrence mellem håndværkervirksomheder. Hvordan i alverden skulle et firma, der overholder reglerne kunne konkurrere med et, der laver arbejdet uden at betale skat og moms.

Sort arbejde er udtryk for en huleboermentalitet, hvor man føler sig vældig snu, når man beriger sig på bl.a sin nabos og sine håndværkskonkurrenters bekostning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dr. Andrew Bostom: Islams jødehad « Snaphanen , | Skrevet: 13. aug 10 kl. 05:39

[...] in Muslim Jew Hatred, holdt juli 2010, tekst findes her, Andre Bostoms blog.Andrew Bostom og  Mrutyuanjai Mishra i København [...]

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Pedersen, Rønde | Skrevet: 13. aug 10 kl. 18:09

Løsningen er lige så enkel, som den er frastødende: Afskaf kontante penge! Alle transaktioner skal derefter foregå elektronisk med fuld sporbarhed. Dagens teknologi er fuldstændig klar til det, men er vi klar til at udbetale lørdagsslikpenge til ungerne via en bankoverførsel? Og ti’eren fra morfar bliver vist også lidt besværlig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thorleif Hansson, Odense | Skrevet: 13. aug 10 kl. 18:20

Frie mennesker i et frit land, det er efterhånden en saga blot. Ingen er frie i dette, efterhånden overregulerede samfund. Vor herre bevare os, og fri os fra dette overformynderi. Det er efterhånden for meget.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 13. aug 10 kl. 22:13

Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:43

“Bjørn Holmskjold

Fordi i den omvendte situation råder fornuften.

Ganske enkelt.”

I din verden forbliver alting meget enkelt, ene og alene af den grund, at du kun fremfører uunderbyggede påstande. Den dag du begynder at underbygge dine påstande, da får du et kæmpe problem. For du vil opdage, at det kan du slet ikke!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 13. aug 10 kl. 22:22

Thorleif Hansson, Odense

“Vor herre bevare os, og fri os fra dette overformynderi. Det er efterhånden for meget.”

Nu forholder det sig således, at Gud ikke skabte skaberværket sådan, at der er frihed for nogen til at gøre, som man har lyst til. Derimod er der tallige begrænsningen, som vi skal overholde. Konsekvenserne ved ikke at overholde naturens love er vidtrækkende.

Herom er der ingen tvivl!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 14. aug 10 kl. 21:26

@Kim Jørgensen………som du selv skriver er sort arbejde et symptom på et for højt skattetryk…..og vi har verdensrekord i skatteudplyndring af borgerne! Altså er det ikke mærkeligt at nogle borgere i en slags selvforsvar……eller fordi de har en meget anstrengt økonomi…..eller fordi vennetjenester og lidt fritidsjobberi vel er noget ret naturligt…..at disse borgere så ‘glemmer’ at betale moms og andre skatter, i forbindelse med lidt småreparationer, lidt havehjælp eller lidt rengøring. Det bør staten efter min mening tage ret afslappet. Den vælter sig jo nærmest i penge, milliarderne fosser jo ind i statskassen. Og det ser ud til at man har råd til at fjolle 500 milliarder væk om året.

Så betyder den ene milliard (næppe mere) man kan få ekstra ind ved at omdanne Danmark til en DDR-stat, vel ikke så meget?

Så skriver du om velfærd. Er du helt sikker på at Danmark stadig er en fornuftig, god og borgervenlig velfærdsstat der omfordeler retfærdigt og socialt afbalanceret??

Det er da muligt at mine indlæg ikke indeholder andet end vrøvl, men så bedes du forklare hvori vrøvlet består, så jeg kan blive klogere.

Fortæl mig feks. hvilken visdom der er i at staten sælger ud af/nedlægger en stor del af infrastrukturen, uden at sikre sig at ordentlig afløsning/erstatning er klar. Nu har det jo feks. vist sig at DSBs og postvæsnets kvalitet er gået i frit fald, efter at man afskaffede tjenestemands-ordningen og udliciterede mv. Og på diverse andre områder er der opstået både forringelser og kraftige prisstigninger som følge af udsalg af ‘arvesølvet’. Og en lang række reformer er af menigmand blevet oplevet som elendige eller ligefrem vanvittige.

Du antyder jo sidst i dit brev, at det kan være ret uheldigt, hvis der ikke er en demokratisk/statslig styring af monopol-foretagender mv. (hvad vi er enige om)

Faktisk prøver jeg med mine ‘breve’ blot at forsvare Danmark og danskerne mod ufrihed, uretfærdighed og asocial totalitær politik mv. Det kan du vel ikke have noget imod?

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Søren Poulsen skriver
13.05.12 02:54
Jette Plesner Dali - det er fuldstændig nyttesløst at kommentere, hvad Carsten Halvorsen lukker ud af munden. Læs mere
Søren Poulsen skriver
13.05.12 02:51
Sinko Dk skriver
10.05.12 10:00
Ja, Alle som ikke kan lide islam (som ved hvad det er) er jo racister!! Go Læs mere
Mads Hviid skriver
09.05.12 19:26
Torben Hornshøj Poulsen jeg vil nærmerer bruge ordet indoktrineret, og da jeg opdagede at der lå noget meget mere jordnært og rigtigt for mig Læs mere
Torben Poulsen skriver
09.05.12 17:59
Arh, Mads, nu har Danmark jo været kristent i mere end 1100 år, så med mindre du har boet i en skov hele dit liv, uden kontakt til omverdenen, er Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/