Profil

Dennis Nørmark blogger fra klimatopmødets alternative møder og analyserer græsrøddernes dagsorden og verdensbillede direkte fra København.

Baggrund:

Dennis Nørmark er anmelder og klummeskribent for Morgenavisen Jyllands-Posten og har i sit arbejde som antropolog beskæftiget sig med kulturen bag politiske holdninger.

Han har tidligere skrevet om både venstrefløjens politiske kultur og om de halvreligiøse elementer, der præger vores måde at forstå klimaproblemer og -løsninger på.

Han undersøger og rapporterer fra de dagsordener og forestillinger, der kommer til udtryk til møderne i det alternative miljø, hos aktivister og NGO’ere – uden for murerne.



Andet:


Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

De alternative (arkiv)

Skrevet af Dennis Nørmark

Slaget om Bella Centret

Dato: d. 16.12.09, 19:48
Af: Dennis Nørmark
Emner: ,

Grøn blok skulle være den hårde blok. På Climate Justice Actions hjemmeside står der, at lige præcis dén blok kan finde på uventet at bryde ud fra den planlagte rute og finde på noget nyt og uventet. Det lyder jo rigtig spændende, så der må jeg helt klart med.

Ingen demo uden tromme og bananer

Ingen demo uden tromme og bananer

Grøn blok mødes kl. 9 på Ørestads station, til en varm velkomst af kampklædt politi og en bidende kulde fra det utaknemmelige klima, som alle jo gerne vil redde her i København. Der bliver trippet rastløst rundt og talsmænd samles løbende til et par korte ”speakers council”. Her bliver strategien lagt under metrostationens tunge betonpiller. Ingen ved tilsyneladende rigtig, hvor vi skal gå hen – og hvor demonstrationen er – og da ingen rigtig tager kontrollen og hjælper demonstranterne bryder en politimand heldigvis tavsheden og forklarer over højtaleren, hvor vi skal gå hen. Tak for det.

Langsomt sætter gruppen i bevægelse ned af Ørestads Boulevard langs indkøbscentret Fields. ”Our climate – not your business!” skråler man højt og efter få meter kommer det til den første konfrontation med politiet. Og nu kommer det uventede så. Det vi har ventet på. Blokken deler sig i to og en større gruppe spæner pludselig væk fra politiet, om bag Fields og hen imod parkeringspladsen. Alle holder vejret. Der er godt en kilometer herfra og til Bella Centret. Skal det virkelig lykkes den lille gruppe af heltemodige demonstranter at spæne hele distancen, efterfulgt af politiet, hvorpå de skal forcere bjæffende politihunde og kampklædte betjente længere fremme, klatre over betonspærringen, dernæst et hegn og ind i det totalt bevogtede område om Bella Centret og, hvem ved, som kronen på værket, nå frem til plenarsalens talerstol? Er det virkelig muligt?

Nej. Demonstranterne når godt 300 meter ind på en parkeringsplads, sættes i futtog og føres væk. Hmm… lige nøjagtig en time tog det førend demonstrationen igen er opløst. Politiet beordrer de sørgelige rester op til metroen, hvor vi kort efter sætter os i bevægelse mod indre by og senere mod Tårnby, hvor vi bestemt forventer at blå blok har lidt mere held med foretagendet. Klokken er 10.15 og det er ikke slut endnu.

Blå blok er den store blok, der bærer folkets officielle talerstol ”The People’s Assembly” - det særlige rum, hvortil delegerede fra Bella Centret om lidt vil udvandre i protest mod storkapitalens snarlige sejr på COP15. Det er dem vi skal møde på Vejlands Allé, hvis vi da ikke kommer ind til dem først!

I tusindvis af protesterende vandrer i flok med dundrende musik og slagord i ørene. I kæder, hånd i hånd med kulden bidende i ansigtet. Fra højtalerne hører vi om de overraskende sejre bevægelsen allerede kan fejre: ”Vi har aktivister indenfor og 18 delegerede har allerede sat sig ned i protest”. Fantastiske nyheder, der mødes med jubel og hujen. Måske er der virkelig ved at ske noget stort?

Marchen har nået sit endemål. Vi står nu ret udenfor Bella Centret og politiet begynder lige så langsomt den sædvanlige knibtangsmanøvre, hvor begge ender af vejen lukkes, så alle aktivisterne (samt de i hundredvis af presse- og politifolk gruppen også er opblandet med) bliver samlet på ét sted.

Skal vi ikke give den her en chance til?

Skal vi ikke give den her en chance til?

En afspærring ind mod Bella Centret er blokeret af hollændervogne og meterhøje mure. Jeg står selv klemt op ind mod hegnet med aktivister, politifolk og fotografer tæt op af mig. Alt er kaotisk, med råben og skrigen og kommanderende betjente, der siger, at demonstranterne skal holde sig væk fra vognene. Men pludselig står en ung mand på taget af en køretøj og i hele 10 sekunder lammes vi af spænding, indtil en betjent puffer til ham, så han falder. En svensk kvinde forsøger at forcere hegnet indtil Bella Centret. Politiet fanger hende og sprayer hende med peberspray.

Nyheden når uden tvivl verden rundt for i den efterfølgende time står der hele tiden en eller anden journalist og taler med hende. Efterfølgende dukker flere og flere op med røde øjne. Det er de hårde midler ordensmagten har taget i brug.

Peberspray i ansigtet - og en stjerne er født

Peberspray i ansigtet - og en stjerne er født

Men humøret er stadig højt, på trods af, at det virker ret svært sådan at komme forbi uniformerede betjente med visir, hunde og peberdåser. Men pludselig gør det heller ikke så meget ”delegerede har forladt Bella Centret for at mødes med os herude” lyder det fra højtalerne. Det må siges at være gode nyheder. Det massive pres fra demonstranterne har simpelthen været for stort og skønt vi ikke selv har fået adgang til løvens hule, har vores tilstedeværelse nu ganske enkelt presset de delegerede ud til os! Folkets stemme er blevet hørt og aktivisterne håner politiet. ”We are peaceful what are you?” råber de taktfast Et par klovne overdynger en betjent med skældsord og formaninger om tolerance, anstændighed og kærlighed. Det virker umiddelbart lidt mærkeligt.

“The Peoples Assembly will be held outside” skriger en kvindestemme fra en megafon. Igen masser af jublen, skønt det vel et eller andet sted ikke var helt det som var meningen. Skulle vi ikke ind til dem?

Indenfor har et par aktivister angiveligt erobret en talerstol i selveste plenarhallen. Man kan næsten ikke tro sine egne ører. Nu må verdenspressen da endelig få øjnene op for denne sag, og forstå hvor forløjet et teaterstykke det er, der foregår bag murene?

Når man står der I massen føler man sig magtfuldt. Det er det som masser kan, og som den bulgarske forfatter og nobelprisvidner Elias Canetti beskrev i sit hovedværk om “Massen og magten”. Man føler styrke og magt og føler, at man er i gang med noget stort og vigtigt. Men massen tager også ansvaret for én. Alt foregår i en uvirkelig parallelverden som pludselig virker som det vigtigste i verden. Noget man ikke stiller spørgsmålstegn ved. Alt hvad der foregår lige nu og her i gruppen er vigtigt og væsentligt, og må ryste alle der ser på. For ingen, som befinder sig i massen, kan selv undgå at blive påvirket. Man mærker spændingen boble i blodet lige meget hvem man er og hvad man er der for. Det er stort det her!

”We need to push. Pull towards the police cars” gjalder det fra højtalerne. En aktivist vender sig aggressivt mod mig og de andre repræsentanter fra medierne. ”Kom med, I er også en del af folket”. Jeg smiler venligt og trækker mig lidt tilbage. Lige nu vil jeg hellere være fri.

Nogle julemænd på cykler passerer mig og det samme gør en flok pyntede duller i hvid pels. De leger lobbyister på vej ind for at undertrykke verdens befolkning. Venstrefløjen har altid været dårlige til at være subtile med deres humor. Men sagen er vel for vigtig til at man tør risikere, at nogen ikke forstår pointen? Derfor skal den bankes ind med tonstung symbolik.

”Kom med herover, vi bygger en bro over floden”, lyder det pludselig. Nu begynder denne dags absolut mærkeligste event. En bro af sammenbundne luftmadrasser løftes ud i vandet for at give passage til aktivisterne over den vandfyldte ”voldgrav”, der adskiller Vejlands Allé fra Bella Centret. Nu har vi dem! 4-5 aktivister på en vakkelvorn tømmerflåde af plastik og luft henover de godt 12 meter vand. En aktion, der hurtigt viser sig ikke at være sådan ligetil. Faktisk tager den adskillige minutter, mens politiet på den anden bred bliver flere og flere. Da det endelig lykkedes to aktivister at nå den anden side står der 40 betjente med hunde klar. De nupper aktivisterne én for én og sætter strips om deres håndled. Tilskuerne står hjælpeløse og måbende og ser på. Aktionen opgives og den klodsede bro bæres op af vandet.

De ledende aktivister har flere gange tryglet folk om at blive i en flok, for hvis først alle begynder at fise ud i alle mulige retninger mister massen sin potens. Nu er splittelsen total. Et trommeorkester står ét sted, en gruppe klovne synger et andet, samtidig misser endnu et forsøg på at passere politibilerne og så er der broen som også er opgivet igen. Det er svært at holde tropperne under kontrol. Et sted står en amerikansk aktivist og holder foredrag for politiet. Han opfordrer dem til at sætte sig ned med deres kollegaer og diskutere klimaproblemet lige nu ”for det her kan kun løses fra bunden ikke fra et hierarki fra toppen og ned! Og husk, hvis I slår på en demonstrant så kommer jeres præsident ikke og redder jer, I er i samme båd som os”. Vægtige argumenter, men ingen betjente stikker blomster i pistolerne eller lægger hjelmene i denne omgang.

Endelig kommer det øjeblik vi alle har ventet på: ”The People’s Assembly”. En rund presenning i cirkusfarver spredes ud på den kolde asfalt. Nu kommer de delegerede ud og taler til os! Alle de politikere som har hørt folkets stemme, forladt mødet i protest og i stedet vælger at forhandle direkte med folket!

Men hvem er det lige de delegerede er? Jo det er såmænd vores gode gamle bekendte: Indianere og indfødte fra Sydamerika og de andre varme lande. Vrede bønder og oprindelige folk. De samme mennesker som har talt til hudløshed i Klimaforum09. De samme NGO’er som i pressen udtaler, at de nu føler sig omgået og ignoreret her i den afsluttende proces. Og de samme folk, som der faktisk heller ikke længere er plads til indenfor. Men det er der herude på asfalten. Der er plads til alt det vi har hørt hundrede gange før.

Endelig bliver folket hørt - The People's Assembly

Endelig bliver folket hørt - The People's Assembly

På det her tidspunkt vurderer politiet at den værste fare er overdrevet, så de åbner op for blokaden. På jorden holder aktivisterne deres meget vigtige møde. Men jeg synes jeg har hørt alle argumenterne før og de gør vel (heller) ingen forskel her på den kolde jord?

Det er utroligt, at så mange mennesker i længden kan være tilfredse med så lidt. Men det er nok bevægelsens eneste sikre overlevelsesstrategi. Hvert banalt resultat ses som en vigtig gevinst og hver umulig modstand som en moralsk sejr.

Og nu gad jeg simpelthen ikke mere. Jeg følte mig skuffet samt kold og træt i benene og ikke mindst i ørerne af at høre de samme ord og de samme slogans messet igen og igen. Demonstranterne virker ikke nær så skuffede. Men de er vel også efterhånden vant til det.



Kommentarer
Simon Emil Ammitzbøll, København | Skrevet: 16. dec 09 kl. 20:08

Tak for en fantastisk beretning. Det må godt nok ringe for dine ører:-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anna O, Allerød | Skrevet: 16. dec 09 kl. 20:58

Kære Dennis Nørmark

Det er en fryd at læse dine beretninger :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arne Jensen, Næstved | Skrevet: 16. dec 09 kl. 21:03

Altså

Nu Terminator er ankommet, kan han vel hjælpe til med rydde op i gaderne…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 16. dec 09 kl. 22:17

@ Dennis Nørmark

Det er ganske enkelt herrrrligt at læse din beskrivelse af fusentasternes seneste nederlag. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Iversen, Århus | Skrevet: 16. dec 09 kl. 23:02

Tak @Dennis Nørmark super læsning.
Jeg kan forstå at alle ofrene for kapitalismen har fået sig en talsmand og landsfader “Hugo Chavez” har meldt sig under de røde faner i Bella-centeret. Man kunne jo prøve at hjælpe de venstre-radikale med at få asyl i socialist paradiset Venezuela. Nu hvor Danmark er blevet sådan en politistat.
PS: som en af de oprindelige folk i Danmark ønsker jeg at få en passende kompensation for at jeg ikke må jage og fiske hvor jeg vil og at fiskende er døde pga. klimaforandringer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Jensen, Århus | Skrevet: 16. dec 09 kl. 23:06

Tak Dennis Nørmark!

Denne blog er ganske enkelt fremragende. En lille oase midt i al klimahykleriet

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 16. dec 09 kl. 23:36

‘Kapitalisme’ er ikke andet end sund fornuft, når det gælder om at organisere økonomien, så flest muligt får det bedste ud af tingenes tilstand. Arbejde, opsparing og investering er nøglebegreber, især når der skal udrettes noget ud over det sædvanlige.

Hivs der overhovedet skal ændres på klimaet (lige nu er det rigelig koldt), kan det ikke gøres på andre måder end efter kapitalistiske principper. Den Virkeliggjorte Socialisme gjorde betydeligt mere skade end gavn i sin tid…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lise Jakobsen, Århus | Skrevet: 16. dec 09 kl. 23:54

Tak for et fint og sjovt indlæg om de venstreorienterede tosser.

Det er så pinagtigt. Jeg læste at de skulle gå - de havde fået lov af politiet - hjem til christiania. Der er pænt langt i vinterkulde. Men det primære formål har vel også været networking og cv pleje for topfolkene - for den slags er der jo også blandt disse antiautoritære bevægelser.
Det er jo rent hykleri og man forstår ikke at seriøse medier gider bruge tid på den slags.
De repræsenterer jo ikke nogen. Alle synes de er pinlige og er flove over at kendes ved dem.

Men de holder gode fester bagefter. Og det tiltrækker de unge. Og vil man gerne være med til festen, så må man også følge lederne i deres mediestunts

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 00:19

Det mest morsomme var, at de op til i dag havde fortalt, at onsdag var de klar til at indtage Bella-centeret, de var stærkere, bedre organiserede og bare så super-motiverede, at det ikke kunne glippe.

Og hvad er klimakset? En tømmerflåde af luftmadrasser. Jamen, hvis man fik Sebastian og Lille Palle til at sætte lidt frisk musik til, så ville vi have en comedy-musical, der ville lægge gaderne øde :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 17. dec 09 kl. 00:29

Ja, der er mere ‘fest og ballade’ udenfor Bella Centret.

Indenfor optræder Lars ‘Lække’ Rasmussen som en afdanket kommunalpolitikker, der forsøger at optræde som statsmand!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 00:40

Ja, man må nok sige, at disse aktivister ikke har meget tilfælles med Jagtvej 69…

Kampen om ‘Jagtvej 69′ var ikke kun en kamp om et hus. Det er en kamp om meget mere, end blot et hus. Således udtalte en talsmand for ‘Jagtvej 69′ sig i TV til en verden, som tilsyneladende ikke begriber ret meget af noget som helst. En uforstand, som i virkeligheden kan være den egentlige grund til, at de unge nu tager kampen op mod et samfund, der har mere end nok i sig selv.

Disse børn og unge, og med dem alle andre børn og unge, lever nemlig reelt i en døende verden!
For hvad er det for et liv dine børn har at se frem til? Hvor ansvarlige er det lige at du, som forarget bedsteborger, selv tror du er? Hvor reel er den kærlighed, som du meget hyklerisk påstår at have til dine børn?

Du, som med din evindelige grådighed efter materielle værdier reelt forbruger både dine børn og børnebørns fremtid?

’Jagtvej 69’ handler derfor ikke blot om et hus og samlingssted for samfundets børn og unge, men er symboliserende et kampråb og et opgør med det samfund, der under dets pæne overflader rummer en så ekstrem ansvarsløshed, og en så ekstrem mangel på helhedstænkning, at der samfundsmæssigt er tale om et galopperende psykisk forfald.

Mens klimaproblemerne udvikler sig stadig mere livstruende, da har de uansvarlige forældre, og de af dem valgte politikere, mere end nok at se til med at skrabe til sig. For forældrene kan nemlig, for deres del, vide sig ret sikre på, at konsekvenserne af deres grådighed ikke kommer til udbetaling i deres tid. Denne kolossale regning overlader de gladelig til deres elskede børn at betale. De børn, som for stadig flere forældres vedkommende forudsætter et yngelplejekursus, om de da overhovedet skal evne at forstå deres afkom. bare lidt!

For ud over grådighedens naturødelæggende konsekvenser, da betinger den materielle grådighed så omfattende forældresvigt, at samfundet i konsekvens heraf bliver psykisk sygt. Grådigheden er blevet normalen, hvorfor de, der ikke tænker egocentrisk, nu er blevet de afvigende.

Derfor er kampen om ’Jagtvej 69’ ikke blot en kamp om et hus. Men en kamp mod et samfund i opløsning og psykisk forfald! En kamp, der nødvendigvis må og skal vindes…. For der er kun alt at tabe!

Danmark brænder! Sat i brand af børn og unge i et oprør, som symbolsk vil, at det Danmark bliver brændt af, som de selv er en del af. Der er således en anden, og meget dybere mening med galskaben, end de mange overfladiske ekspertudtalelser giver indtryk af, eller som nok så lange straffe vil kunne skjule.

At de unge har det, som de har det, gør, som de gør det, er ikke deres skyld. Men er alene betinget af de opvækstvilkår, som de ikke selv har valgt. Men er blevet dem betinget af omgivelserne, og dermed af samfundet.

Enhver, der anklager børnene for deres handlinger, har i sandheden ikke forstået, hvorfor de unge reagerer, som de gør.

Det vigtigste for at et barn bliver psykisk harmonisk er, at dets forældre selv dels er i psykisk god balance, og dels at forældrene tillades at kunne betinge barnet et sundt opvækst miljø. Det vil sige, at tingene er indrettet således, at mor-barn forholdet er optimalt i forhold til de psykologiske og biologiske lovmæssigheder.

Er de ikke det, så skades barnet psykisk!

Det danske samfund værdisætter det materielle på bekostning af børnenes opvækstbetingelser. Forældrene værdisætter selv det materielle på bekostning af børnenes opvækstvilkår. Som man efter behov naivt tror kan indrettes efter arbejdsmarkedsvilkårene. Forældre skaber på den måde psykisk afvigende unger på samlebånd. Unger, der uskyldige, som alle børn er, intet valg har. For de kan jo ikke selv vælge deres forældre. Men må overleve med dem, de får.

Forældrene er ansvarlige for samfundsudviklingen.

Når samfundet er indrettet således, at det materielle er vigtigere end børnenes opvækst, så er det alene forældrenes ansvar. Politikerne er jo valgt af forældrene med det ene formål, at de skal opfylde forældrenes materielle behov og drømme. Hvorfor politikerne ikke har nogen anden holdning til udviklingen, end den, som forældrene værdisætter, som den vigtigste. Derfor rummer politikerne samme afstumpede holdning til børnenes opvækstvilkår, som børnenes afstumpede forældre.

Børnene er derfor iboende samme ligegyldighed overfor samfundet, som samfundet er udvisende overfor børnene. Samfundet, med børnenes egocentriske forældre i spidsen, har på den måde betinget sig selv nogle alvorlige problemer. Problemer, som hele tiden vil opformeres via den sociale arv. Hvorfor det man ser som et problem i dag, vil være vokset til et endnu større problem i morgen.

Børnenes oprør sker i smerte. Svigtet, som de er af et kyniske samfund, som deres egocentriske forældre alene står til ansvar for bliver stadig mere overfladisk og kynisk.

Børnene kæmper derfor en regulær overlevelseskamp imod det psykisk nedbrydende samfund, som deres forældre har skabt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Larsen, Vildbjerg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 00:43

Ja de har mø’j å læ’r de unge mennesker, og er det alt der kan skarbes sammen over et år fra det meste af Europa, ser det ikke godt ud. For dem.
Og det har vor statsminister nok også, mon ikke han ser frem til at det er forbi, så han kan returnere til andegården.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peer D. Aagaard, Frederiksberg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 00:46

Sikke nogle narehatte, vorherre bevar mig vel.

Tak til politiet der udviser stor tolerance. Hvis jeg havde været betjent havde de fået seriøs bøllebank.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 00:57

Peer D. Aagaard, Frederiksberg

Jeg har en fornemmelse af, at politiet i al stilhed søger typer som dig!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Hansen, Århus | Skrevet: 17. dec 09 kl. 01:34

@ Bjørn Holmskjold, Skanderborg : Men vi kapitalister kan vel godt bruges når vi skal betale løn til dit job indenfor det offentlige, hvor du formentlig ikke laver andet end at kæmpe for den revolution ingen andre end pseudoledere som dig ønsker.
Socialismen døde i 89 da muren faldt. Du ved - den mur som spærrede østtyskerne inde, men som du støttede og kæmpede for i årtier. Det er folk som dig der gjorde det muligt for Sovjetunionen, DDR, Jugoslavien og andre diktaturer og undertrykke længere end højest nødvendigt. Du og dine venner har mange menneskers lidelser, ydmygelser og død på samvittigheden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 02:08

Hans Hansen, Århus

Nu er jeg for det første ikke offentligt ansat, hvilket ikke ville have haft nogen indflydelse desuagtet. Desuden er jeg ikke tilknyttet nogen politik retning. Hvorfor du sædvanen tro igen har rodet dig ud i fordomsfulde gæt og grimasser.

Bliver du aldrig klogere?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Larsen, Vildbjerg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 02:10

@Bjørn H.
Jamen hvor har du ret! Jagtvej 69, var en helt anden sag. Her havde en flok ærgærige unge besat et hus og med stor omhu undladt at betale lys og vand i årevis, og gjort deres bedste for at rasere huset.
Og så kommer sådan en flok småborgerlige what not’s, og siger at det må de ikke.

Jamen at de dog ikke kan forstå at det er de da vandt til, de unge, at gøre som det passer dem!
Og de fik sku’ ret: for det var nu synd for dem, mente, de inde på det socialistiske + radikale rådhus, så de fik et nyt.

Hvemvar/er det lige der ikke har forstået hvad?

Og rigtigt nok de der brændte byen af en tid senere, dine trosfæller, havde forstået det, de havde også fået den rigtige opdragelse: raser og kræv ind!

Du har ret, det er vi andre der har gjort det forkert, vi skulle aldrig have lært vore børn at aklare sig selv, arbejde for det de gerne vil, respektere andre, og andres ejendom mm.

Hvornår lærer vi det dog så vi kan få et ordentligt samfund?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Thyregod, kastrup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 07:34

Ser jeg ikke lige Dennis Nørmarks parti fælle Simon 0,1% Emil Amnitzbøl kigge forbi.
Simon Emil er ham der som Dennis har skiftet part som vi andre skifter undertøj - et nyt hver dag.
Måske jeres parti har aftalt møde - så mangler i bare lige de 5 andre - der er plads nok til jeres årsmøde på toilettet i Bella Centeret.

At løgneren Simon Emil Amnitzbøll har tid til at læse Jyllandsposten og kommentere burde undre når han har rigeligt med at dementere de løgnehistorier han har udtalt på Politiken.

Dennis har travlt med at latterliggøre demonstranterne fordi han ikke ønsker at holde spejlet op og se hans latterlige ultraliberalistiske projekt har bragt verdensøkonomien i kaos og massearbejdsløshed.
Men som bekendt for den hellige (ultraliberalist) er det vigtste egen ufejlbarlighed og pegen fingre af andre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Iversen, Århus | Skrevet: 17. dec 09 kl. 09:14

Hov var det ikke stalinisten og provopanda minister og rygtesmeden @Bjarne Thyregod, der kikkede forbi, uha nu kommer vi alle sammen i Gulak, så kan vi jo blive forhørt og torturet af Torturbødlen Frank Aaen ved samme lejlighed. I er så meget til grin med alt jeres dobbelt moral I små Rød fascister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 17. dec 09 kl. 09:32

@ Ole Iversen

Nu skal du være rar mod de der mærkværdige venstresnoede used-to-be-somethings. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dennis Nørmark , | Skrevet: 17. dec 09 kl. 10:04

@Bjarne o.a.

Det er himmelvid forskel på at danne et parti, indsamle underskrifter, møjsommeligt lave kampagner, gå til demokratiske valg og blive en del af den lovgivende forsamling i et land og så rende rundt med skilte og skrige i vilden sky af politiet.

Jeg kan ikke lige se hvordan det skulle diskvalificere til en analyse af et håbløst og udemokratisk venstreradikalt projekt at man ikke selv er medlem hos præsidentpartierne for øjeblikket og jeg kan heller ikke begribe hvordan det bliver til ultraliberalisme at man modsat alle andre partier, er overordentlig skeptisk over for den dominerende klynkerstats omsorgsregime.

Det lyder til at man er løbet tør for rigtige argumenter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Aaaen, Kolding | Skrevet: 17. dec 09 kl. 11:13

-øhm-

Man har rent faktisk lov til at rende rundt med skilte og skrige i vilden sky af politiet - eller af politikerne. I hvert fald så længe Danmark stadig skal kunne siges at være demokratisk.

Det kan godt være, at Dennis Nørmark og andre ikke synes dette, men så er det altså deres problem, ikke demonstranterne. Vi har lov til at gå i demonstration i det her land, give vors utilfredshed til kende - også på sjove, mere eller eller mindre alternative måder.

Når det er sagt, forstår jeg altså ikke, hvad aktivisterne vil inde på Bella Centret; jo de vil ind og afbryde mødet? men for hvad? Få FAR (politikerne) til at lægge mærke til dem? Det eneste de opnår med det, er jo netop en gang massivt politi-opbud. Og jeg mener det decideret er og var en dårlig idé at melde ud, samt at gøre det, at man ville ind over hegnet til Bella Centeret - for at snakke med deltagerne derinde. Hvorfor det? Hvor skulle formålet være med det?

Topmålet af idioti, set fra min side, er at man vælger at kalde det civil ulydighed. Det har absolut intet med civil ulydighed at gøre. Demonstranterne i Irans gader udviser civil ulydighed; de protesterer nemlig mod et undertrykkende stats-apparat. Hvad gør de her få aktivister i København?

Jo, de forsøger at trænge ind på andres grund, og bliver udstillet som idioter, og ballademagere (også selvom de måske ikke er det). Dårlig stil - og dårlig måde at få kommunikeret deres budskab ud til verden på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 17. dec 09 kl. 11:21

@ Karsten Aaaen

Man har rent faktisk lov til at rende rundt med skilte og skrige i vilden sky af politiet - eller af politikerne.

Jamen, det har man da.

Man har blot ikke lov til at bygge barrikader, sætte dem og biler i brand, knuse vinduer og kaste med brosten og den slags.

Ligesom man har pligt til at rette sig efter politiets henstillinger.

Det er der en del af SA’erne… øøøøh lømlerne, som sidder overhørigt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. dec 09 kl. 11:27

hahaha, tak for endnu en glimrende beretning af Dennis Nørmark. Disse loonier i Climate Justice Actions virker direkte patetiske. MEn tak til politiet for endnu en god indsats, selvom det lyder ikke som om de har ‘overanstrengt’ i.f.m. at forhindre den stort anlagte ’storm på Bella Centret’. COP15 har været en stor fiasko for venstrefløjens særprægede og ofte voldlige ‘aktivisme’, hvorimod jeg er sikker på, at mange politikorps i andre vestlige storbyer i disse dage sender anerkendende hilsner til deres Dansek kolleger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Jensen, Hellerup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 11:30

“Det kan godt være, at Dennis Nørmark og andre ikke synes dette,”

Karsten det er jo en stråmand. Ingen har anfægtet deres ret til at demonstrere. Det værste er at jeg tror du godt ved det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter B.Jensen, Gladsaxe | Skrevet: 17. dec 09 kl. 11:40

Bjørn Holmskjold, Skanderborg er vel overhovedet ikke ansat ? Virker ihvertfald til at ha oceaner af tid.
http://flix.dk/modules.php?name=News&file=print&sid=3208

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Rosenmeyer, Hellerup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 11:43

STOP STOP STOP Dennis, jeg kan ikke tage mere. Jeg har helt ondt i maven af grin over din afdækning af CJA og deres eskapader. Gad vide om de selv ved hvor meget de er til grin :D

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 12:17

@Karsten Aaen

“Når det er sagt, forstår jeg altså ikke, hvad aktivisterne vil inde på Bella Centret;”

Tror du ikke, at deres “mål” om at komme ind i Bella Centret blot dækkede over deres egentlige mål, som var at få gang i gaden under stor mediebevågenhed?

Det er temmelig gennemskueligt, at det forholder sig sådan. De kender rolle-fordelingen, og de ved godt, at deres rolle i dette skuespil er som det utilpassede barn, der står og tuder og stamper i sneen udenfor, mens de voksne lader som ingenting, diskuterer og tager beslutninger indenfor.

Sådan har det være de sidste 20 år - og sådan vil det være de næste 20 år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Thyregod, kastrup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 12:35

@ Ole Iversen hvor er det dog rart at se et så begavet indlæg som dit. Jeg synes især om det der stalinist - det må være noget du brænder meget for at sige.
Kom bare ud med det igen hvis det kan være med til at hjælpe dig ud af dine tvangstanker og traumatiske oplevelser.
Måtte du få di medicin rettidig en anden dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Thyregod, kastrup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 12:47

Dennis Nørmark helt alvorligt så er dine og Simon Emil Amnitzbølls mange partiskift den største politiske farce i dette årtusinde.
Som fortidens sekter på venstrefløjen der havde de mest underlige bogstavs kombinationer , har du og Simon Emil deltaget i alverdens kombinationer af liberalistiske sekter.
Lad mig blot nævne din plads i Radikal Ungdoms ultraliberalistiske strømning, efterfulgt af Naser Khaders Ny alliance (en udspringer af fallitboet Demokratiske Muslimer)efterfølgende klovnegruppen Borgerligt Centrum stiftet sammen med S.E.A for til sidst at havne i Liberal Alliance.
Alle steder har du haft ledende eller endog været stiftende person.

Detv er da tusinde gange mere parodisk at stifte et nyt Liberalt parti hvergang det foregående viser sig at være et fallitbo - det skal trods alt bemærkes at farcen kun strækker sig over lidt mere end 2 år.

At du åbenbart ikke tør vedkende dig dit nuværende partis ultraliberalistiske dagsorden, viser med al tydelighed at du ikke tør stpå ved jeres ekstreme agenda, men som afledningsmanøvre forfalder til smædekampagner mod anti-librtalister og miljøfolk.

Hvem kan tage en person alvorligt som indenfor 3 år har siddet i ledelsen af 4 partier - end ikke Nasser Khader når dig til sokkeholderne i politisk latterlighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dennis Nørmark , | Skrevet: 17. dec 09 kl. 13:27

@Bjarne

Din forudintagethed overgås kun af din elendige research: Jeg har siddet i ledelsen af ét eneste parti nogensinde: Borgerligt Centrum. Jeg var i starten af mine 20′ere engageret i de Radikale, jeg meldte mig som almindeligt medlem ind i Ny Alliance og har overhovedet ikke været involveret i noget omkring det parti, ikke en eneste tillidspost noget som helst sted. Ikke at jeg ville undskylde det hvis det var tilfældet, men det er det altså bare ikke så du viderefører urigtige oplysninger.

Mere har jeg ikke at sige til det. Jeg ignorerer normalt ad hominem angreb som dine fordi de hører til i den letvægterklasse af “argumenter” der dukker op når man ikke længere har noget subtantielt at sige om selve emnet.
Og jeg vil fortsat ignorere dine underlødige personangreb og i stedet koncentrere mig om blog-kommentarer fra mere modne skribenter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 13:29

Peter B.Jensen, Gladsaxe

Jo, jeg tjener selv mine penge. Men jeg forstår godt din forundring i en verden, hvis eneste livskvalitet er at knokle røven ud af bukserne, for at nå at forbruge alle naturens ressourcer, før deres iøjnefaldende grad ligegyldige børn, selv når at komme til fadet.

Min målsætning er naturligvis ikke at agere tilsvarende primitivt, men derimod at udrydde de enfoldige, der ikke er klogere.

Hvad er dine målsætninger i livet, Peter?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Andersen, 4600 Køge | Skrevet: 17. dec 09 kl. 13:52

Fantastisk indlæg/beretning fra Dennis Nørmark, billedet af den gamle kone (K. Bennedsen?) med atomkraft - nej tak skiltet samt underteksten: Skal vi ikke give den her en chance til? - gav mig nærmst lattekrampe - det er sgu humor i høj klasse - ROFLOL :D

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Andersen, 4600 Køge | Skrevet: 17. dec 09 kl. 13:56

Bjørn Holmskjold:

“Min målsætning er naturligvis ikke at agere tilsvarende primitivt, men derimod at udrydde de enfoldige, der ikke er klogere.”

Vil præventive samtaler med PET være tilstrækkeligt i tilfældet Holmskjold, næppe, Holmskjold’s egen metode vil nok være mere optimal.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:18

Henrik Andersen, 4600 Køge

Du får det næsten til at lyde som om, at PET var en slags tænketank. Det er de slet ikke. Havde det været tilfældet, så ville de vide, hvem der er de egentlige terrorister mod verdenssamfundene, som skal bekæmpes. Men de er ikke ansat til at tænke selv. Det overlader de til Brian Mikkelsen. Der dog ikke selv ved, hvad det vil sige at tænke selvstændigt, uden hjælp fra Pia Kjærsgaard.

Nok så mange præventive samtaler med PET vil derfor ikke hjælpe dem meget. Men jeg skal da gerne overveje det endnu engang!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København N | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:23

Denis
Du er simpelthen for lav.
Hvis der var blevet vold fra demonstranternes havde du fordømt dem for det, nu håner du dem for ikke at være voldelige.
Det må være det menneskelige niveau man ender på når man går fra politisk ydmygelse til politiske ydmygelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København N | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:28

”Jeg smiler venligt og trækker mig lidt tilbage. Lige nu vil jeg hellere være fri.”
Hvorfor dog?? De rare panserbasser ”puffer” jo bare blidt til demonstranterne, og lidt peberspray er der da ingen der har taget skade af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:30

Jens Larsen, Vildbjerg

”Jamen hvor har du ret!”

Ja! Skræmmende ikke?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:31

@Henrik Andersen, 4600 Køge

“billedet af den gamle kone (K. Bennedsen?) med atomkraft - nej tak skiltet”

Jeg tænkte det samme da jeg så billedet, og da vi ikke har hørt til Karin bennedsen herinde i de sidste par dage, er det jo ikke umuligt hun benytter klima-mødet til at udleve sin tabte ungdoms venstrefløjs-aktivisme. Men hele dette klima-topmøde har været en stor fiasko for venstrefløjen, som efterhånden som dagene er gået tager sig mere og mere patetiske ud. Og al den ‘medvind’ de får på DR og TV2 kan slet skjule den totale mangel på folkelig opbakning. Om end ikke andet så har klima-topmødet da haft en positiv effekt på det politiske klima her i landet. Alle ved nu hvor lidt der i virkeligheden gemmer sig bag al den store og floromvudne snak om hvad ‘folket kræver’ og ‘folkelige bevægelser’. Alle disse ‘bevægelser, (Kirkeasyl, bopen boders, climate justice ect.), består ikke af andet end Tordenskjolds soldater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København N | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:32

“Venstrefløjen har altid været dårlige til at være subtile med deres humor.” Men du er noget så undespillet, kommer aldrig med den lette brander.
Du burde for en medalje for at have klaret den dag i helvede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dennis Nørmark , | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:47

@Mads
Nej, jeg håner dem for intet at opnå og at være så urealistiske omkring deres egen formåen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København N | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:50

Denis
Det må være meget trist for dig at bruge en hel dag i kulden på at bevise det du allerede hjemmefra havde vedtaget skulle være konklusionen. Havde det ikke været nemmere bare at blive i varmen foran skærmen?
Trist også at bruge sin professionelle tid på noget man foragter.

Yderligere er det trist at du ikke kan komme med en eneste pointe, udover dem der kan bruges af en afdanket standup’er.

Selvom jeg har fået lidt medlidenhed med dig, er substansen bag det du latterliggøre alligevel for alvorlig, så tillad mig at citere Phil Collins: “if you told me you were drowning, I would not lend a hand.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Thyregod, kastrup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 14:58

@Dennis Nørmark kan du ikke længere huske at du var næstformand i Radikal Ungdom. Ingen ledende rolle i De Radikale?

Og så til et kuriøst lille indslag om skiftet til Khaders lille flok:
“Det er tydeligt, at det ikke har været helt nemt for Dennis Nørmark. Han roder sig nemlig ud i en lang forklaring om, at Det Radikale Venstre har forladt den sande vej, og at de sande radikale vælgere nu forlader partiet.

Mage til ynk skal man lede længe efter. Det er da helt i orden, at folk vil forlade et parti og følge Naser Khaders Ny Alliance. Men jeg går ud fra, at det ikke sker af politiske årsager, da der jo stadig ikke er nogen, der ved, hvad Ny Alliance mener om noget som helst. ”

Citat Simon Emil Amnitzbøl

Meget interessant Liberal Alliance - “den frelste brigade”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dennis Nørmark , | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:05

Igen, og kun for at fakta-regulere dit galloperende ridt: Jeg var hovedbestyrelsesformand for Radikal Ungdom, og det indbefatter ingen ledende stiller i Det Radikale Venstre.

Igen, gør din research og gør den ordentligt. Så slipper jeg for at skulle bruge tid på at rette dig konstant.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Larsen, Vildbjerg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:09

@Bjørn H.
Nu kyses jeg ikke så let, men at nogen, sågar midt i Jylland, har så svært ved at skelne ret fra uret at de finder den slags (autonome(anarki), islamistere og andre bøller)prisværdigt, er skræmmende.
Og dog når de er så langt ude at de ikke kan se forskel på anarki og islamisme, må finde deres helt egen videnskabs teori, og tilmed mener at have fundet den rene skindbarlige sandhed i en kameldrivers pupertære fantasier, er faren nok ikke så stor.
I det mindste ikke for de af os der endnu husker barndommens lærdom, og ikke helt har glemt hvad der er hvad.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Thyregod, kastrup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:11

@Dennis Nørmark tidligere har du stået som HB medlem af Liberal Alliance det er efterfølgende slettet - så hvis du ikke sad der så blame it on Google.
http://74.125.77.132/search?q=cache:6lLifTKTFbQJ:da.wikipedia.org/wiki/Dennis_N%C3%B8rmark+hovedbestyrelse+dennis+n%C3%B8rmark&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København N | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:18

Denis
”Nej, jeg håner dem for intet at opnå og at være så urealistiske omkring deres egen formåen.”
Kan du selv høre hvor paradoksal den sætning er i din mund?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dennis Nørmark , | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:27

@Mads

Bannere med slagord vs. reel parlamentarisk repræsentation

Prøv lige at få lidt proportioner i sammenligningen gider du?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per H Han, andeby | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:37

@ Dennis

Den artikel var foreløbig det bedste resultat der er kommet ud af hele dette COP15 “hype”… ubetaleligt morsom og velskrevet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København N | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:39

Denis
”Bannere med slagord vs. reel parlamentarisk repræsentation”

Ja, fryd dig over mandatet, som I har “stjålet” fra de radikale så længe det varer.
Men hvis jeg var dig ville jeg begynde at kigge mig om efter et nyt populistisk projekt at kører i sænk. For der er snart ikke mere tilbage der hvor du er nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Jensen, 8270 | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:54

Fin beskrivelse af klimatossernes forsøg på at indtage Bellacentret. Desværre har TV fokuseret så meget på et par episoder hvor politiet - under hårdt pres fra demonstranterne - måtte gribe til stav og peber, at de ikke fik fortalt hvordan talskvinderne - nu heldigvis varetægtsfængslede indtil 23.12 - med megafon opildnede demonstranterne til at vælte afspærringen. Alt i alt et bevis på at venstresnoet presse og folk som Bjørn Holmskjold, Skanderborg tager parti for ballademagerne og fuldstændig forbigår den dagsorden der var sat: “Vi vil trænge ind i Bella Centret” trods klare udmeldinger - fra såvel FN som holdt mødet, som politiet der var sat til at beskytte det - om at indtrængen under ingen omstændigheder ville blive tollereret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Keld Mikkelsen, København | Skrevet: 17. dec 09 kl. 15:59

Der hersker en trist stemning i København i disse dage. At verdens politiske ledere tager den meget omtalte klimaforandring alvorligt, burde være en god anledning til at deltage positivt i den demokratiske dialog om løsning af de problemer, der måske kan forudses at opstå i en nær fremtid. En dialog på ord og argumenter burde være midlet, men de såkaldte klimaaktivister er tilsyneladende af den opfattelse, at midlerne til at vække verdens bevidsthed omkring de forventede klimaproblemer er stenkast, afbrænding af biler, rudeknusning og hærværk mod fremmede menneskers ejendom (ødelæggelse af facader med spraydåsemaling m.v.). Hvis en af jer kom frem til talerstolen i Bella Center, hvad ville I så berige verden med, som den ikke allerede ved? Hvilke guddommelige åbenbaringer sidder I inde med, som verden bør kende - og som retfærdiggør brugen af vold? Hadet til andre mennesker, deres meninger og holdninger, og til “kapitalismen” er indtil nu det eneste, I har bidraget med - samt, som vi har set, volden i Københavns gader. Ord rammer langt hårdere og med større virkning end vold, derfor bør indsatsen for en mere fornuftig indretning af verden tage udgangspunkt i ordenes og argumenternes verden - ikke voldens. Tak.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Aaaen, Kolding | Skrevet: 17. dec 09 kl. 23:55

“Det er himmelvid forskel på at danne et parti, indsamle underskrifter, møjsommeligt lave kampagner, gå til demokratiske valg og blive en del af den lovgivende forsamling i et land og så rende rundt med skilte og skrige i vilden sky af politiet.” Citat: Dennis Nørmark.

Jeg kan kun forstå det sådan (sorry) at Nørmark mener, at demonstranterne burde lave et politisk parti i stedet for at ‘rende rundt med skilte og skrige i vilden sky af politiet’. Man har ret til at demonstrere, også mod politiet, mod politikerne, og for klimaet, og for en klima-aftale. Også på mere eller mindre sjove, alternative måder…

Pointen med at påpege at jeg ikke aner hvad de (demonstranterne) vil inde på Bella Centeret var og er, at jeg skam godt ved, at de vil have en konfrontation med politiet. Min holdning er blot den, at det intet fornuftigt formål tjener. Langt bedre havde det været at holde et stille og roligt fredeligt topmøde uden for afspærringerne, og ikke forsøge at komme ind på Bella Centrets område.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:







Arkiv
december 2009  (10)

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/