Profil

Dennis Nørmark blogger fra klimatopmødets alternative møder og analyserer græsrøddernes dagsorden og verdensbillede direkte fra København.

Baggrund:

Dennis Nørmark er anmelder og klummeskribent for Morgenavisen Jyllands-Posten og har i sit arbejde som antropolog beskæftiget sig med kulturen bag politiske holdninger.

Han har tidligere skrevet om både venstrefløjens politiske kultur og om de halvreligiøse elementer, der præger vores måde at forstå klimaproblemer og -løsninger på.

Han undersøger og rapporterer fra de dagsordener og forestillinger, der kommer til udtryk til møderne i det alternative miljø, hos aktivister og NGO’ere – uden for murerne.



Andet:


Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

De alternative (arkiv)

Skrevet af Dennis Nørmark

Det handler overhovedet ikke om klima

Dato: d. 17.12.09, 16:16
Af: Dennis Nørmark
Emner: , ,

Sneen vælter ned over København og gør det mere end vanskeligt at være bekymret for en global opvarmning. I Bella Centret er alt gået i hårknude og en fiasko ser ud til at være nært forestående. Men i DGI-byen fortsætter alt som det har gjort hidtil – helt uanfægtet. Blandt aktivisterne vil der i også i de sidste to dage, næste to uger, to år og sikkert århundreder fremover også blive sunget de samme slagsange og diskuteret den samme ”grundlæggende forandring af systemet”.

Hvis der er noget, der har kendetegnet ”De Alternatives” kamp, politiske mål og dagsorden udenfor Bella Centret mure så er det, at ”Klimaforum09” og de andre initiativer på den yderste venstrefløj overraskende nok har handlet forbløffende lidt om klimaet. Ord som global opvarmning og CO2 har jeg stort set ikke hørt.

De fleste klimaaktivister mener, at hele krisen omkring den globale opvarmning bare handler om ”Business as usual”: om beskyttelse af storindustriens interesser, beskyttelse af det politiske system og den globale ulighed. Men den samme kritik kan med lethed rettes mod aktivisterne og græsrødderne selv. Klimakrisen er også for disse evige kværulanter et alibi for noget helt andet. En klimakrise muliggør blot, at man igen kan rulle kritikken ud mod alt hvad man aldrig har brudt sig om: kapitalismen, den borgerlige regering, storindustrien, forbrugskulturen, højredrejningen, verdensbanken, USA eller bare de til enhver tid siddende magthavere. Og ”løsningerne” har vi også hørt før: Det handler om at indføre et decentralt selvstyre, lokale løsninger samlet i en diffus global bevægelse uden ledere, principper eller noget som helst andet, der kan nagle luftkastellet til virkelighedens verden.

For venstrefløjens aktivister går verden i ring i et evigt limbo af afmagt og nederlag, der blot bekræfter deres eget verdensbillede. Derfor handler ”Den alternative” kamp om alt andet end klima. Den handler som altid om dem selv, og næste gang, der kommer et topmøde til byen vækkes dette absurde cirkus igen af sin dvale. Derfor vil enhver reportage fra ”De Alternatives Verden” ligne den næste og den næste og den næste, fordi det her er en verden, hvor uret er gået i stå og ikke engang, trods alt, viser tiden rigtigt to gange i døgnet.

Derfor tjener det heller ikke længere noget formål at rapportere fra denne ideernes begravelsesplads. Det bedste man kan gøre er at citere monologen fra Shakespeares Macbeth, fra det øjeblik, hvor det destruktive projekts håbløshed endelig går op for den morderiske konge. En erkendelse af egen larmende ligegyldighed, som desværre helt og aldeles mangler i aktivisternes lejr.

I morgen og i morgen og i morgen, 
det snegler af sted fra dag til dag, til sidste stavelse i livets bog, og hvert i går har lyst mangt fæ på vej 
til støvets grav.

Ud, ud du stakkels lys!
 Vort liv er kun en vandreskygge, kun en arm aktør, som spanker bøs sin tid på scenen - og er glemt,

Et eventyr
 berettet af en dåre, fuldt af støj
 og storm, som ingen verdens ting betyder.

Tak for denne gang og tak for kommentarerne



Kommentarer
Bitter Mand, Århus C | Skrevet: 17. dec 09 kl. 16:36

Tusind tak for din indsats. Det har været et spændende og underholdende møde med en anden og alternativ verden, hvor egoismen forsøges skjult bag venstreorienterede kampråb og øko-fascistiske fællessange!
http://bittergammelmand.blogspot.com/2009/12/fejlslagen-opdragelse.html

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 17. dec 09 kl. 16:47

Selv tak. Det har været en fornøjelse. Ikke mindst de bitre og - i afmagt over deres proselytters eklatante nederlag på den københavnske slagmark - tænderskærende indlæg fra venstrefløjserne. :-)

Nu mangler vi blot at se politikerne indrømme fiaskoen på deres slagmark.

Befolkningen kan i det mindste i endnu et stykke tid glæde sig over ikke at skulle sende milliarder til ulandene, hvor de vil være totalt spildte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Margrethe Monika S Hansen, København K | Skrevet: 17. dec 09 kl. 16:51

Den her blog minder mest af alt om en slags “Nynnes Dagbog”(Noget man kan grine af eller læse mens man hygger sig med en kage, kortsagt banalt og barnligt på den “hyggelige” måde)
Det går vist også lidt i ring for dig.
Men pyt så længe du får din fem minutters berømmelse her på JP.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jonas Gee, København | Skrevet: 17. dec 09 kl. 17:08

Margrethe Monika S Hansen, at den minder dig om Nynnes Dagbog er nok fordi dem der skildres er så enfoldige. På den måde går dit liv nok i ring, når du læser det. Og med dit indlæg får du lidt berømmelse på JP.

Kan du have en rigtig glædelig jul. Også en rigtig glædelig jul til jer andre. Nyd sneen!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Ferling, København NV | Skrevet: 17. dec 09 kl. 17:11

Meget rigtigt i oplægget.

Jeg vil dog mene at der kan være pointer i nogle af protestbevægelsernes udsagn - hvad der jo nok følger af at jeg ikke mener liberalisme kan styre samfund alene - problemet er bare, og har været det siden vel omkring ‘68, at alle velmenene ‘korrigerings’- og reformbestræbelser hijackes af kommunister - de har piggybagget alt fra fredsbevægelser over støtte til forfulgte mennesker til miljøbeskyttelse - og fået altsammen drejet til at blive en kamp for kommunismen.

I gårsdagens Orientering på P1, havde man oppet sig til at se lidt kritisk på de aktuelle miljøaktivister og havde to repræsentanter i studiet - den journalistiske indfaldvinkel var, hvad disse menensker, der kan pege på meget, i deres øjne kritisabelt, egentlig selv har af løsningsforslag.

Det viste sig hurtigt at den slags havde de sådan set ikke noget af og som den kvindelige repræsentant da også selv formulerede det, i overensstemmelse med oplægget her, så var det ikke så meget det, der var deres emne - det var derimod at ulandende skal på permanent bistandshjælp og at der overordnet skal indføres en form for verdenskommunisme, som efter de bevægelsers opfattelse er det eneste ‘retfærdige’.

Så det korte af det lange er at man kæmper for kommunisme - og kommunister er, med deres instrumentelle tænkning og menneskesyn, nok nogle af de mest destruktive mennesker i denne verden.

Og det er et meget farligt problem, for de her aktivister er kun den romantiske og voldelige del af en kulturmarxisme, der gennemsyrer alle vestlige samfunds forskning, uddannelse og medier.

Dette forhold er liberalismen medskyldig i og den har vist sig ikke at være istand til at forsvare vores frihed - oplysningsideologien trænger i sandhed til en reformation.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bitter Mand, Århus C | Skrevet: 17. dec 09 kl. 17:13

@Margrethe Monika: Dennis Nørmark har i sin blog travet rundt i helvede i flere dage. I helvede går alt som bekendt i ring, så hvorfor skulle ikke også Dennis Nørmark gøre det, i beskrivelserne af stedet og dets beboere?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København | Skrevet: 17. dec 09 kl. 17:48

Denis
Selv tak for kommentaren

Ja, verden drejer og alt gentager sig. Marx skrev engang at historien gentager sig, første gang som tragedie anden gang som farce. Han havde ikke helt ret, du var en farce allerede første gang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 17. dec 09 kl. 17:50

I helvede går alt som bekendt i ring.

Godt set. Det har været en fornøjelse at følge Dennis’ humoristiske og uhøjtidelig dækning af disse meget alternative mennesker med meget alternative ideer til, hvordan DE vil indrette alting.

Centralt er vel, at DE vil bestemme. Det skal de - af mange åbenlyse grunde - ikke have lov til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren S, 4500 | Skrevet: 17. dec 09 kl. 19:13

Dennis du er en bemærkelsesværdig klartseende mand.
Håber du snart kommer på banen igen!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Nielsen, Auning | Skrevet: 17. dec 09 kl. 19:21

@Dennis: Som de andre vil jeg takke for dine underholdende, men også indsigtsfulde, indlæg.

Det ville være skønt hvis du havde tid og energi til fast at komme med indlæg, f.eks. på en blog for dig selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
søren madsen, kbh v | Skrevet: 17. dec 09 kl. 19:45

Det er så idiotisk at høre på snevejret.

Så skulle vi virkelige have bekymret os for en uge siden og i november var den hel gal.

Hvis svensmark bare dog kunne finde 1 solforskerkollega som er enig i hans konklusioner.

Blålys

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 17. dec 09 kl. 19:48

@Dennis Nørmark

“Sneen vælter ned over København og gør det mere end vanskeligt at være bekymret for en global opvarmning.”

Ja, det kræver et minimum af empati.

“Derfor vil enhver reportage fra ”De Alternatives Verden” ligne den næste og den næste og den næste..”.

Det bekræfter din blog.

Men du fik da bekræftet, at du har haft ret hele tiden. Tak for at delagtiggøre os i det.

De er bare SÅ dumme!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Iversen, Århus | Skrevet: 17. dec 09 kl. 19:59

Tak @Dennis
Du har beriget mit liv de sidste par dage ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren S, 4500 | Skrevet: 17. dec 09 kl. 20:02

Ja det så synd for dig niels klaphat hansen - oikofoben over alle.
Du bliver aldrig optaget i de kloges klub!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Thyregod, kastrup | Skrevet: 17. dec 09 kl. 20:29

Stakkels Dennis Nørmark som fortaler for en ideologisk ekstrem fløj ultraliberalisterne tilhører du en religiøs strømning med et umuligt Niravava.

På trods af at det ultraliberale projekt har vist sig at være årsagen til verdens problemer så lukker du øjnene for realiteter og går på “kaninjagt” blandt de der afslører hulheden i din ideologi.

Først var det Chicago drengenes økonomisk-politiske fallit der blev afsløret - godt beskrevet af Naomi Klein i Katastrofe-kapitalismen - derefter var det naturudnyttelsen og forureningen der kom i fokus.
Begge steder ser du afsløringerne af Rov-kapitalismens konsekvenser som ond venstreorienteret naragtighed - som du må afsløre.

Desværre er konsekvenserne af din økonoimisk-politiske ideologi - at de begærlige deregulerende har bragt landenes økonomier på katastrofekurs.
USA er på grund af begærlighedens liberalister havnet i bundløs gæld i et nærmest totalt afhængighedsforhold af Den kinesiske kejser-kapitalisme.
Millioner mister deres jobs, deres boliger og deres levevej. Aldrig før har så mange amerikanere måttet gå sultne i seng pga den liberalistiske begærligheds fallit.

Paralellt hermed opleves stadig flere naturkatastrofer som resultatet af den liberalistiske økonomis rovdrift og overforbrug - uden hensyntagen til naturen.

Istedet for at se på fejlene i din ideologi og erkende jeres projekts totale nederlag prøver du at projicere den over i venstrefløjen og miljøaktivisterne.

Man kunne tro at dit behov for at pege fingre af andre som du ser som mindre begavede skyldes naragtig Erasmus Montanus selvglæde og for lang tid i universitetes studerekammer - sammen med andre offentligt ansatte liberalistiske fantaster.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Louise D, 8380 | Skrevet: 17. dec 09 kl. 20:57

Hatten af for en alle tiders morsom blog :-D

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Andersen, Syd for gränsen | Skrevet: 17. dec 09 kl. 21:02

@Bjarne - tak for din fällessang. Som altid motivation til at bekämpe den ‘röde’ ideologi. Indtil videre har du kun peget fingre af USA - hvilket ikke er svärt. Men som altid uden selv at have konkrete forslag.
Mener du helt seriöst at alternativet skal findes blandt de mange rodlöse plattenslagere der for tiden kalder sig for ‘demonstranter’ - nej vel.
Tror du de har taget ferie for at väre i Köbenhavn? Selvfölgelig ikke - hvis de som de fleste gad at bestille noget, ville energien til at rende rundt overalt og iövrigt kun koste penge, väre til at faa öje paa.
Iövrigt kan jeg kun anbefale at holde to aviser - sandheden findes altid i midten.

God aften

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren S, 4500 | Skrevet: 17. dec 09 kl. 21:37

Køb Vaclav Klaus bog : Blå planet i grønne lænker.
Skrevet af en klog og ikke religiøs mand.
Hvis det viser sig , om få år , at hele dette klimahysteri , var løgn og latin , skal jeg vie resten af mit liv til at udstille de politikere , der på et alt for svagt videnskabenligt grundlag , hindrede vores industrielle fremgang og vores alles velfærd for personlig vinding.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jonas Gee, København | Skrevet: 17. dec 09 kl. 21:44

Bjarne Thyregod, kastrup
Du har helt forkert fokus, som de fleste andre klimatroende. Hvert menneske producere over et ton CO2 bare ved ånding om året. Der snakkes om reduktion på mindst 4 Gton yderligere, hvilket svarer til 4 mia mennesker. Et tal der pænt modsvarer befolkningstilvæksten i en kort årrække. Jeg synes det er på tide at tvangssterilisere og kræve abborter ved et fødselsunderskud under en hvis grænse, for vi skal være færre mennesker. Ellers er der ikke ret mange af jer klimahyklere der mener det alvorligt. Men nej, i vil ikke tage et ansvar, vel? Kræv det, og start med jer selv, sterilisation tak! Jeg har taget den konsekvens.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming K, Århus C | Skrevet: 17. dec 09 kl. 21:50

Dennis, mange tak for en serie glimrende indlæg!

@Bjarne, nu skal man jo altid passe på med at fodre troldene, men én ting bliver jeg nødt til lige at korrigere.
Du har gentagne gange kaldt DM for ultraliberalistisk, vist nok fordi han er medlem af et parti der mener at 40% i skat må være nok.
Hvis nu du var lidt bekendt med idéhistorie og politiske ideologier, så ville du være bekendt med at en skattesats på det niveau vel nærmere må betragtes som socialdemokratisk end ultraliberalistisk.
Hvis du endelig vil finde såkaldte ultraliberalister, så kan den forgrening af liberalismen der også kaldes for libertarianismen anbefales, de går vist ind for 0% i skat.

Dennis Nørmark er næppe ultraliberalist, så kan du ikke bare droppe den del af dine usaglige indlæg, sammen med de allestedsnærværende referencer til mandens partihistorie (der jo er inderligt ligegyldig for disse glimrende blogindlæg).

Upassende ? Klag over indlæg

 
N Holm, Odense | Skrevet: 17. dec 09 kl. 22:22

Kære Dennis og jer andre. En ting er at grine af disse aktivisttosser, hvilket kan være nødvendigt for at holde vanviddet ud. Mere alvorligt: Det har kostet det danske samfund over halv milliard at holde tåberne i ave!!! Hvordan får de demokratiske lande stoppet dette idioti, (når nu journalister kun kan holde mikrofoner for dem, som Ralf argumenterer for andetsteds). I en verden med griske advokater a la Elmquist, Høyer m.fl., der vil føre sag for politiovergreb, hvis en tosse trædes over tæerne, kan det være nærmest umuligt at bekæmpe dette resourcespilds-vanvid. Hvad gør man, når ord ikke rækker over for hjernedøde fladpander???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 17. dec 09 kl. 22:22

USA er på grund af begærlighedens liberalister havnet i bundløs gæld.

Nej, det er ganske og aldeles forkert. USA er ikke noget liberalistisk land. Der er både et velfærdssystem og en centralbank. Sidstnævnte er - så vidt jeg forstår penge og kreditsystemer - hovedårsag til den nuværende krise. Af den enkle grund, at den i årtier har trykt penge uden dækning og nu gør det i et stadigt accelerende tempo. Det er defekt, men det er ikke liberalisme.

Imens samles magten over banker og erhvervsliv hos præsidenten…

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Eriksen, 7000 | Skrevet: 17. dec 09 kl. 22:32

Blog med tyngde og bid. Fremragende. Indlægene har sikkert givet anledning til selvransagelse blandt venstrefløjsfolk. Det er ikke kommet et eneste vægtigt modargumet fra den kant til Nørmarks analyser

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Snarup Hansen, Haslev | Skrevet: 17. dec 09 kl. 22:48

Har Bjarne Tyregod kendskab til gældsproblemers betydning? Har han hørt om Freddie og Fanny og alle de værdiløse pantebreve, som politikerne påtvang bankerne, fordi de - politikerne (fra begge partier, men især Demokraterne) - dels ville have ben at gnave på, dels ønskede at fremstå som politisk korrekte beskyttere af en bestemt samfundsgruppe, som har problemer med at få råd til fast ejendom. Det kan frygtes, at Tyregod har samme slags fiksering som Mette Frederiksen, der øjensynligt mener, at alt ondt kommer fra “de rige”. Resterne af venstrefløjen løber stadig rundt med en tro på, at kapitalismen er et økonomisk nulsumsspil.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 17. dec 09 kl. 22:51

@Dennis Nørmark

“Det handler overhovedet ikke om klima”

Den er heller ikke svær at lure. Det handler egentlig heller ikke om kapitalisme, når alt kommer til alt.

Det handler om identitet. De “alternatives” identitet er defineret af at være i et modsætningsforhold til det bestående. De prøver ikke at finde en mening og har ingen løsninger. Den slags er svært. Det er langt lettere at kritisere. De ved derfor kun, hvad de ikke vil - og de vil ikke det samme som alle andre.

En underlig konstruktion, når man tænker over det - en slags evig pubertær trods-reaktion.

Upassende ? Klag over indlæg

 
PG J, Gilleleje | Skrevet: 17. dec 09 kl. 23:21

Dennis Noermark, det dog en glaede at De kan skrive det som det er. Klima fanatikerne er jo stor set de gamle kommunister, som ikke har andet at klage over end kapitalismen. De mistede deres staa sted, da kommunisterne doede i 1989, og nu har de saa totalt overtaget hvad engang var et omraade, hvor fornuftige og ofte hoejre orienterede stod for klima, og rent vand etc. Disse mennesker er blivet kidnapped af de Roede, og det handler nu kun om omfordeling af resourser, og at Europa og USA skal betale.

Beklager alle Ulandende er korrupte og skal foerst selv laere at have god governance, foer Vesten skal overveje at hjaelpe.

Godt indlaaeg DN.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Andresen, Frb | Skrevet: 17. dec 09 kl. 23:27

Godt brølt Dennis - venstrefløjsindlæggene her blandt visse blog-kommentarer virker så apatiske, at de bliver nødt til at bruge den sidste og efterhånden velkendte udvej: at gå efter blog-skribenten som person, når man nu befinder sig på et brgrænset intellektuelt niveau, hvor man ikke formår andet. Så må man bruge de evner man nu engang er i besiddelse af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Århus | Skrevet: 17. dec 09 kl. 23:37

Henrik Clausen jeg undrer mig meget over din opfattelse af liberalisme, og hvad liberalisme ikke er. Men I er mange, der har fået forenklet begrebet til meningsløshed.

Hvis du fx forsøgte at pløje dig igennem den store tykke bog om liberalisme, der findes på biblioteket på Historisk Institut i Århus, tror jeg, at du vil forstå, at det på ingen måde er så enkelt, som du beskriver. Men du kan også nøjes med Wikipedia.

Der er intet, der forhindrer en liberalist i at støtte et velfærdssamfund, og jeg er ret sikker på, at Venstres medlemmer vil give mit ret. Ligesom Jyllands-Posten, der er en erklæret borgerlig og liberal avis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Aaaen, Kolding | Skrevet: 18. dec 09 kl. 00:03

For at slutte med en konstruktiv kommentar har jeg altid ment at man burde koncentrere sig om at fastsætte/nedsætte udledningen CO2 pr. mm? tror jeg det hedder? - ikke fokusere så meget på om temperatur-stigningen er på 1,5 grad eller 2,5 grad. Problemet med at antage/sige, at temperaturen kun må stige med x eller y antal grader, simpelthen er for slapt. Og man kan heller ikke sige til naturen, at temperaturen kun må stige 1,5 eller 2,5 grader. Naturen er totalt ligeglad med, hvad vi vedtager. Den reagerer på CO2-udledningen; det er den vi skal have mål for nedsætningen af…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Snarup Hansen, Haslev | Skrevet: 18. dec 09 kl. 01:32

Klummeskriveren rammer plet: Det handler ikke om klima. Det er det samme voldscirkus hver gang - ved topmøder i WTO, EU os.v. Læs om opvarmningen: http://spectator.org/archives/2009/12/16/the-great-hoax

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Århus | Skrevet: 18. dec 09 kl. 01:37

“That struts and frets his hour upon the stage,
And then is heard no more. It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing.”

Da Shakespeare skrev, var Elizabeth I netop død i 1603, og Maria Stuarts søn og Chr. IV’s søster Anne var blevet konge og dronning over Skotland og England.

Men alt var ikke godt, en gylden epoke var ved at slutte, og der var en uro blandt folk, som også spores i “Hamlet”, når han spørger, hvad der er bedst, at gøre oprør eller at flyde med tidens strøm.

Der var for mange mennesker i England, for lidt jord til dem, og der var tiltagende arbejdsløshed.

“Macbeth” er fra 1606, og aktuel af flere grunde. Blandt andet pga. af the Gunpowder plot i 1605, den katolsk sammensværgelse, der havde til formål at sprænge kongen og parlamentet i stumper og stykker.

I dag ville vi kalde de skyldige for religiøse terrorister, og nogle af dem var jesuitter, der var berygtede for deres dobbeltsnak. Der var på den tid idelige sammenstød mellem katolikker og protestanter.

Nørmark, du lyder næsten som Thomas Hobbes, der her ved oplysningstidens dæmring antog, at mennesket er et enkelt individ (modsat flokdyr) med en grådig selvopholdelsesdrift, der fører til alles kam mod alle. Eller med Wikipediads ord:

“Desuden har Hobbes ligesom Machiavelli et pessimistisk menneskesyn. De mener begge, at mennesket er selvinteresseret og at det er mest tilbøjeligt til at følge de lidenskabelige love, selvom det også besidder de fornuftige love. De lidenskabelige love er blandt andet partiskhed, stolthed og hævn.

Når mennesket lever udenfor et samfund, befinder det sig i naturtilstanden og er mest tilbøjeligt til at følge de lidenskabelige love. Dette fører til alles krig mod alle og et uhumsk, dyrisk, ensomt, fattigt og kortvarigt liv.

I naturtilstanden, hvor der ikke er nogen suveræn magt til at styre menneskene, vil de ødelægge hinanden og kun være til skade for sig selv. Dette er konsekvensen af menneskets natur.

Der er tre årsager til, at mennesket strides: Rivalisering, usikkerhed og stræben efter ære.

Mennesket er endvidere selvinteresseret og forfængeligt, og det vil ikke indrømme, at andre er visere end det selv. Mennesker vil blive fjender, hvis de stræber efter samme mål og kun én kan opnå det. Dette fører til, at de vil ødelægge eller undertrykke hinanden. Uden en overordnet magt vil mennesket leve i frygt og fare og vil være ude af stand til at opnå lykke.”

Men frygt ikke børnlille. Vi har SF, Socialdemokratiet og EU til at styre os. For slet ikke at tale om alle de moderne udgaver af Guy Fawkes. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, Rødby | Skrevet: 18. dec 09 kl. 09:06

Hvis man skal politisere og gøre klimatopmødet op i nederlag, led Venstremand og statsminister Lars Løkke vel nok det største. Dygtige Connie Hedegaard måtte jo som bekendt tage over og forsøge at redde stumperne.

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 18. dec 09 kl. 09:55

Stor tak til Dennis Nørmark for hans glimrende og fantastisk morsomme reportager fra ‘den alternative verden’, som den folder sig ud på den yderste venstrefløj.

Og at Dennis Nørmark rammer hovedet på sømmet kan man se på de fornærmede og indebrændte kommentarer der er kommet fra venstrefløjsere som Bjarne Thyrgod, Niels Hansen og søren madsen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 18. dec 09 kl. 10:09

Jens Hansen, Gentofte

Jeg er hverken fornærmet eller indebrændt, :-)

men jeg mener ikke at bloggen er specielt interessant, når manden i ‘erhvervspraktik’ går rundt med en facitliste i baglommen.

Dennis Nørmark kunne have nøjedes med få linier:

“De klimabekymrede græsrødder som er samlet i København i disse dage, er en samling voldforherligende, venstreorienterede naivister, som ingen tager alvorligt”.

Resten ligner mere et brev fra en feriekoloni.

Jeg tør lægge hovedet på bloggen, at Dennis Nørmark havde fået samme respons fra sine fans.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 18. dec 09 kl. 10:17

@ niels hansen

“De klimabekymrede græsrødder som er samlet i København i disse dage, er en samling voldforherligende, venstreorienterede naivister, som ingen tager alvorligt”.

Bedre kan det næppe udtrykkes.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 18. dec 09 kl. 10:21

Niels B. Larsen, Svenstrup J

Tak!

Exactly my point.

Jeg ved hvordan I tænker. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 18. dec 09 kl. 10:42

Maria, jeg skelner mellem at være liberal og at være liberalist. Liberalister vil, per definition, ikke have nogen omfattende velfærdsstat.

Begrebet liberalist opstod i 1940′erne, efter at Roosevelt havde fået drejet begrebet liberal til at betyde noget andet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per N, 8700 | Skrevet: 18. dec 09 kl. 10:45

Ja, dem der tror på menneskets indflydelse på klimaet lader sig styre af lidenskabelige love. Jeg har endnu ikke set fakta der underbygger en teori om mennesket indflydelse på klimaet. Kun menneskeskabte simuleringer.

Jeg har derimod set fakta der indikerer at der før menneskets tid har væeret endnu større temperaturudsving.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 18. dec 09 kl. 11:03

Per N, 8700 | Skrevet: 18. dec 09 kl. 10:45

“Ja, dem der tror på menneskets indflydelse på klimaet lader sig styre af lidenskabelige love. Jeg har endnu ikke set fakta der underbygger en teori om mennesket indflydelse på klimaet. Kun menneskeskabte simuleringer.

Jeg har derimod set fakta der indikerer at der før menneskets tid har væeret endnu større temperaturudsving”.

Kan du ikke give lederne i USA, Kina og de andre store lande dit telefonnummer.

Så kan du forklare dem, at der noget de har totalt misforstået.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:08

Jeg synes I skal læse Michael Jeppesens reportage fra klimaskeptikernes konference. Der kan man tale om demaskering og blive taget med bukserne nede:
http://www.information.dk/217752

Denis kan jo kun sidde i et hjørne og pege af fingre af nogen, der mener noget andet en ham selv – Hvad han selv mener, er ikke er let at finde ud af, da han med vanlig populistisk opportunisme skifter parti hver gang vinden vender.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:09

Herlig underholdning. Inde i København render der en flok tænderklaprende forvirrede mennesker rundt i isnende kulde og snevejr, bærende på skilte hvorpå der står STOP OPVARMNINGEN. Det er humor på højt plan.

Upassende ? Klag over indlæg

 
dan christensen, 2770 | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:11

Den udmærkedede amerikanske kommentator og skribent Patrick J.Buchanan,har idag et glimrende indlæg på:www.lewrockwell.com.under titlen; shakedown in Copenhagen.

Et site der iøvrigt varmt kan anbefales til freds og frihedselskende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:12

Derudover kan der efter min mening ikke være tvivl om at vi skal have sænket ressource forbruget i verden, over en bred kam. Ellers vil de snart være opbrugt og i den forbindelse er øgning af energieffektiviteten og derigennem nedsættelse af CO2 udledningen blot en del mængde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:19

Jeg kom til at tænke på en Chicago-skole økonomiforlæser jeg havde på universitetet, han mente ikke, at der nogensinde ville forekomme ressourceproblemer, det ville udbud og efterspørgsel sørge for. Færre ressourcer lig med højere priser, lig med mindre efterspørgsel.
På spørgsmålet om hvad der ville ske hvis der begyndte at mangle rent drikkevand, var svaret, at så ville priserne selvfølgelig gå op og dermed begrænse efterspørgslen.
Så må man bare håbe man har penge nok til at betale.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:22

@ Henrik Petersen

Jeg har hørt, at for at du kan blive ved med at få et billigt grin, er de blevet nødt til at henlægge næste klimakonference til Antarktis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Blogs: Frontalt , | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:31

[...] Retfærdigheden skal ske fyldest NU, sådan lød det ligeledes under G8-topmødet i Genova og under EU’s topmøde i Gøteborg i 2001; ved den første lejlighed blev 500 betjente og aktivister alvorligt såret og en aktivist skudt, i Gøteborg røg 53 betjente og 90 aktivister på hospitalet efter voldelige sammenstød. I København fik nogle hundreder aktivister kolde balder. Det er den eneste forskel på dengang og nu. Klima, finanskrise, arbejdsløshed, ulandsgæld, Ungdomshus, Christiania, asylpolitik, nynazister, you name it, det kommer ud på ét. [...]

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:32

@ niels hansen

Kan du ikke give lederne i USA, Kina og de andre store lande dit telefonnummer.

Så kan du forklare dem, at der noget de har totalt misforstået.

Nytter intet… de er udenfor såvel aktivist- som pædagogisk rækkevidde… :-( :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:39

@Mads Hansen

“Derudover kan der efter min mening ikke være tvivl om at vi skal have sænket ressource forbruget i verden, over en bred kam.”

Hvis du starter med at slukke din PC og aldrig mere tænde den, så lover jeg, at vi andre følger lige efter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Hansen, København | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:50

@ Thomas Larsen
Jeg er glad for kunne konstatere at du allerede har slukket for energitilførslen til din hjerne.
Tak for det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:59

Spændende. Greenpeace kræver kortslutning af den demokratiske proces og genindførelse af Lederprincippet. Jeg har aldrig set noget lignende, og havde ikke ventet at se det i min levetid.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Østergaard, Szczecin | Skrevet: 18. dec 09 kl. 13:08

For sjovt, at det vælter ned med sne, mens konferencen går videre. Ikke et ord om dette paradoks i medierne. Men at november var varm, det ryddede straks alle forsider…….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 18. dec 09 kl. 13:35

For sjovt, at det vælter ned med sne, mens konferencen går videre.

Et vink med en vognstang fra de rigtige vejrguder:

Politikere og embedsmænd kan ikke styre vejret!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 18. dec 09 kl. 14:27

@Henrik Clausen, Brabrand

“Politikere og embedsmænd kan ikke styre vejret!”

Det påstår Lomborg. Har du ikke set hans Georg Gearløs opfindelser? :-)

Hvis du ikke er enig med ham, må I hellere trække jeres tilskud til tilbage.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 18. dec 09 kl. 15:11

Det kan Lomborg diskutere med Svensmark :)

Jo, Lomborgs flotte maskiner har jeg beundret. De er et godt alternativ til at demontere industrisamfundet og underkaste verden et fællesøkologisk regime.

Lomborg fortjener fuldt ud at blive finansieret, for han er en sjælden person i dag: En redelig forsker, der ikke går for langt i sine konklusioner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 18. dec 09 kl. 15:40

@ Henrik Clausen, Brabrand

Jeg tror nu godt, at du kan sove roligt om natten.

Der er ingen ‘alternative aktivistgrupper’, der kommer og og demonterer industrisamfundet.

Der er bare ingen der forbyder dig at bruge indersiden af hovedet, inden du brænder løs af de fossile brændstoffer.

Det er der heldigvisvis flere og flere, der har forstået.

Så du mener ikke, at Lomborgs ‘opfindelser’ er tænkt som en måde at påvirke vejret?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 18. dec 09 kl. 16:05

Så du mener ikke, at Lomborgs ‘opfindelser’ er tænkt som en måde at påvirke vejret?

Jo, det gør jeg. Det er det mest realistiske forslag, jeg endnu har set - også økonomisk. Al den snak om at begrænse CO2 handler mere om magt end om at gøre noget effektivt ved det påståede problem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
camilla Hansen, Greve | Skrevet: 18. dec 09 kl. 16:11

Dennis - for en god ordens skyld: Den globale opvarmning kan formentligt få temperaturen lokalt i Nordeuropa til at falde, såfremt Golfstrømmen ændres. En generel opvarmning vil dække over regionale forskelle, hvor det nogen steder går op, andre steder ned og forskellene kan være store.

Derudover er jeg enig. Det største problem adresserer ingen: Overbefolkning er det tilsyneladende ikke populært at marchere imod!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Ferling, København NV | Skrevet: 18. dec 09 kl. 17:59

@ camilla Hansen, Greve | Skrevet: 18. dec 09 kl. 16:11

Det største problem adresserer ingen: Overbefolkning er det tilsyneladende ikke populært at marchere imod!

Det er klart. Det er jo ikke os selv, der gør det - det er de andre. Og venstrefløjen og deres aktivister er på de andres side imod os selv.

‘The white race is the cancer of humankind’, som en af deres ideologer, Susan Suntag, så smagfuldt udtrykte det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen dich, ribe | Skrevet: 18. dec 09 kl. 19:35

Den klimadebat er løbet af sporet på forhånd, fordi det største problem er tabubelagt og overhovedet ikke til debat. Co2 problematikken taler alle om, som om man her har et reelt problem, det kan godt være, men de fattigste landes befolkningstilvækst er selve PROBLEMET

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Chr Hansen, Give | Skrevet: 18. dec 09 kl. 20:06

@Dennis Nørmark, tak dejligt at se en seriøs blogger.
Du har jo fulstændig ret, venstrefløjen er da pis hamrende lige glade med miljøet.

1. Kina har atomvåben, sender raketter i omkreds om jorden de vil på månen inden for få år, gud dødme mig om de ikke kræver at vi skal betale, når vi så siger ja til at betale skal vi da ikke blande os I hvad pengene skal bruges til (en tur til månen?), mon de der halvhjerner på venstrefløjen tror at alle disse penge bliver brugt til at nedbringe CO2 hvis man ikke kan kontrollere dem?

2. Hvad med Indien, har masser af penge til at udvikle atomvåben, men ingen til at nedbringe CO2 og til at hjælpe deres fattige medborgere.

3. Hvad med Mugabe, han har smadret Afrikas rigeste land, men i havlhjernernes verden er han en helt, han fik de hvide smidt ud.

Ja sådan kunne man fortsætte

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carsten Petersen, 1318 Kbh K | Skrevet: 18. dec 09 kl. 21:11

Jeg var så faktisk inde i DGI-byen - og hørte tale om “global opvarmning” KONSTANT. Det er simpelt hen forkert hvad DM siger.

Man vader i foldere om klima til anklerne — og der er to rum med infostands om klima. Væggene er plastret til med plancher om klimaets konekvenser alle mulige steder.

Jeg ved ikke om i kan nå og tage derind og se at han lyver.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Aksel Johansen, Viborg | Skrevet: 18. dec 09 kl. 21:35

Dennis, du tager både fejl og har ret så det gør direkte ondt.
Personligt stillede jeg op for Enhedslisten til kommunalvalget for en måneds tid siden, det er min baggrund.
For det første var der klima overalt i DGI-byen og i alle de andre venstreorienterede møder. Men som du så korrekt påpeger, så bliver klimakrisen sat ind i en større sammenhæng. Den marxistiske analyse bygger netop på, at historien gentager sig, det er indbygget i det kapitalistiske system at der konstant kommer nye kriser. Lige nu har vi to af dem på samme tid, finanskrisen og klimakrisen (evig vækst på en endelig planet fungerer ikke). At vi igen påpeger at det er de samme grundlæggende ting der ikke fungerer, burde ikke overraske nogen.
Men der hvor du har ret så det gør ondt er, at vi ikke har noget fyldestgørende alternativ. Eller jeg har i hvert fald ikke.
Det er et frygteligt dilemma at stå i. Jeg har en opfattelse af, at en grundlæggende ændring af systemet er nødvendig, men jeg ved ikke hvordan det skal gøres.
Dog har Enhedslisten stadigvæk en masse forslag til hvordan det kapitalistiske system kan forbedres, og det indebærer en hjælp til de fattige lande, i samme størrelsesorden som Marshallhjælpen - det er ikke helt det samme som evig bistand.
Det er altid lettere at pege på problemerne, end det er at løse dem. Men skal det betyde, at man ikke må snakke om problemerne før man har fundet en løsning?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Unna, Højbjerg | Skrevet: 19. dec 09 kl. 09:34

Forhandlingerne er brudt sammen. Jorden går under. Det lars Løkke Rasmussens skyld. U-landende med Robert Mugabe i spidsen skulle have haft mange flere milliarder dollars fordi vi for 100 tid siden var meget meget meget onde kolonisatorer. De skulle gives uden kontrol (lige op iden blå luft). Det skulle gives af den økonomiske supermagt USA, som har denne klodes største underskud på statsfinanserne. Bare giv mig nogle milliarder dollars, så skal jeg nok fordele dem retfærdigt, når de administrative omkosterninger ved fordelingen og min arbejdskraft er betalt med en vis procentdel. Så lover jeg ikke at spise rosenkøl fremover (metanholdig CO2 forhindring). God jul og godt nytår. Keep smiling.

Upassende ? Klag over indlæg

 
danny jensen, tilst | Skrevet: 19. dec 09 kl. 09:46

@michael unna
…hvis du bare i stedet ville love at undlade at bidrage med lignende idiotiske indlæg i fremtiden synes jeg du skal spise de “rosenkøl” du har lyst til!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 19. dec 09 kl. 09:55

Slutspillet viser at mange af ulandene er bedøvende ligeglade med klimaforandringerne, bare de kan få nye milliardoverførsler fra ilandene.

Den går bare ikke.

De må præstere en indsats i form af langt færre fødsler som modydelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Chr Hansen, Give | Skrevet: 19. dec 09 kl. 17:05

@danny jensen, tilst, du kommeneterede ikke mit indlæg, mærkeligt nok

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Unna, Højbjerg | Skrevet: 19. dec 09 kl. 17:16

Danny. Du aner ikke hvad du skriver om, siden du vil give mig tilladelse til at æde Rosenkål-det er den mest særkende metanholdige CO2 der kan komme ud af det. En rimelig satirisk karateristisk duft til ligesådan et indlæg…..men hvis du tog indlægget alvorligt har du ret. Blot en (satirisk)kort skitsering af hvad jeg tror DR,s,BT, eller Politikens analysekonklusion vil være. God jul og godt nytår.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carsten Petersen, 1318 Kbh K | Skrevet: 19. dec 09 kl. 23:30

SÅ mu er der kommet fem kommentarer til, der ikke har forholdt sig til at det her blogindlæg bygger på en lodret fejl.

Hvad får i egentlig ud af at bygge jeres verdensbillede på ting der er forkerte? Ting i oven i købet kan tjekke ret nemt på nettet?

Tryghed er vigtigere end sandhed? Men i er jo ikke børn.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Hagemann, Rudkøbing | Skrevet: 25. dec 09 kl. 21:02

Mads Hansen, København | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:19

Jeg kom til at tænke på en Chicago-skole økonomiforlæser jeg havde på universitetet, han mente ikke, at der nogensinde ville forekomme ressourceproblemer, det ville udbud og efterspørgsel sørge for. Færre ressourcer lig med højere priser, lig med mindre efterspørgsel.
På spørgsmålet om hvad der ville ske hvis der begyndte at mangle rent drikkevand, var svaret, at så ville priserne selvfølgelig gå op og dermed begrænse efterspørgslen.

svar:
Og netop den økonomiske teori er en af de få, som endnu ikke er modbevist af udviklingen. Det er klogt at lade prisen styre udbud og efterspørgsel på enhver resurse. Alt andet kan let blive dyrt.

Mads Hansen, København | Skrevet: 18. dec 09 kl. 12:08

Jeg synes I skal læse Michael Jeppesens reportage fra klimaskeptikernes konference. Der kan man tale om demaskering og blive taget med bukserne nede:
http://www.information.dk/217752

kommentar:
Forhåbentligt kan Informations læsere gennemskue at den eneste useriøse ignorant ved den konference var Jeppesen selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:







Arkiv
december 2009  (10)

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/