Profil

Om borgerlige banditter, fællesskabets forkæmpere og andet tankegods fra Danmarks venstre flanke.

Baggrund:
Per Clausen er nordjyde, tidligere bil- og fabriksarbejder, senere uddannet til cand. phil i samfundsfag.

Siden 2007 medlem af Folketinget for Enhedslisten og siden 2009 gruppeformand i folketingsgruppen.

En blog med hjertet i venstre side om frihed og fællesskab, miljø og muligheder, alternativer og anstændighed.


Andet:


Sted:


Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Den røde jyde

Skrevet af Per Clausen

EU’s Finanspagt er et angreb på demokratiet

Dato: d. 06.02.12, 12:06
Af: Per Clausen
Emner:

Finanspagten er ikke et spørgsmål om at føre en ansvarlig økonomisk politik eller ej. Spørgsmålet er, om det er folketinget eller EU-domstolen, der skal bestemme, hvordan vi styrer vores budgetter. Ifølge Finanspagten er det EU-domstolen, der har det afgørende ord og den kan også idømme Danmark en bøde på 1,7 milliarder kroner, hvis vi ikke retter os efter EU’s krav til en ny budgetlov.
Finanspagten gør altså op med det demokratiske princip, at det er folketinget s flertal, som fastlægger den økonomiske politik i Danmark. Denne udhuling af demokratiet er vi i Enhedslisten imod og vi mener slet ikke, at et flertal i folketinget kan sælge ud af fremtidige folketings muligheder for selv at bestemme den økonomiske politik, uden at dette har været til folkeafstemning. Derfor kræver vi, ar vælgerne spørges.

Det er under 5 måneder siden, Helle Thorning under valgkampen sagde, at danskerne havde et klart valg for, hvordan vi kommer ud af krisen: Sparevejen eller investeringsvejen. Danskerne valgte, at vi skulle investere os ud af krisen og valgte derfor Helle Thorning som statsminister. Alligevel vil hun tilslutte Danmark Finanspagten og dens krav om nedskæringer og besparelser. Det gør det meget vanskeligere for hendes egen regering at satse på investeringer i f.eks. energibesparelser og omstilling til vedvarende energi, som kan være Danmarks bidrag til at løse klimaudfordringen og skabe tusindvis af nye arbejdspladser. Det gør det meget vanskeligere at satse på uddannelse og efteruddannelse.

Formålet med Finanspagten er, at tvinge alle EU-landene til at føre den borgerlige økonomiske politik, som Merkel er bannerfører for. Det er disse politiske principper, som regeringen bøjer sig for, når den tilslutter sig Finanstraktaten. Hermed giver den afkald på at bruge klassiske socialdemokratiske redskaber til at sætte gang i økonomien.

Både regeringen, Venstre og Konservative gemmer sig bag juridiske paragraffer og vil uden tvivl komme frem til, at der ikke afgives suverænitet og at de derfor heller ikke er juridisk forpligtet til at spørge befolkningen ved en folkeafstemning. Men hvis Danmark kan idømmes bøder af EU, hvis ikke vi fører en bestemt – borgerlig! - økonomisk politik, så ved jeg søreme ikke, hvad afgivelse af suverænitet er.

Derfor er vi gået sammen med Folkebevægelsen mod EU for at samle underskrifter ind blandt befolkningen for en folkeafstemning om Finanspagten. Jeg håber, at mange af Jer vil skrive under, så vi kan presse regeringen til at udskrive den folkeafstemning, som de med al magt forsøger at snyde os for.

Du kan skrive under her: http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article4405



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Poul N. Poulsen, København V | Skrevet: 6. feb 12 kl. 12:30

@ Per Clausen : I dit parti sidder der en mand ved navn Frank Aaen, der tidligere ikke kun har haft hån til overs for demokratiet, men aktivt har bekæmpet det med dødelig udgang for politiske fanger. I sin ungdom rejste han som bekendt til Afghanistan, hvor han udførte forhørsopgaver for Sovjetunionen i et af verdenshistoriens grusomste fængsler under det kommunistiske diktaturs instruktioner. Mange af de fanger der var i fængslet inklusiv en af dem Aaen afhørte forsvandt sporløst, men endte højst sandsynligt i den massegrav som meget praktisk var placeret lige ved siden af fængslet. Hvis du mener hvad du skriver om demokrati i forhold til EU, hvordan kan du så acceptere at have en mand med hans fortid og stadig udtalte opbakning til kommunismen siddende i dit parti?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Nielsen, Lyngby | Skrevet: 6. feb 12 kl. 12:36

Jeg mener finanspagten, der kan pålægge Danmark, bøder på 0.1% af BNP, strider imod Grundloven’s §46 stk 2.

“Ingen udgift må afholdes uden hjemmel i den af folketinget vedtagne finanslov eller i en af folketinget vedtaget tillægsbevillingslov eller midlertidig bevillingslov.”

http://www.grundloven.dk/

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup | Skrevet: 6. feb 12 kl. 12:36

Denne gang rammer PC plet. Men hele EU og næsten hele den skumle borg er et angreb på demokratiet. Og Helle TS og Vestager/Jelved/Stampe osv. vil ikke alene have Danmark omdannet til en EU-koloni, men vil også hurtigst muligt have 90 millioner muslimske tyrkere lukket ind i EU. Noget som en fremtrædende tysk politiker har advaret imod med bogen “Tyskland er ved at afskaffe sig selv”.

Meget tyder på at feminiseringen af dansk og europæisk politik vil ende med demokratiernes og den europæiske kulturs og civilisations undergang.

Og selv Dansk Folkeparti er jo endt som en fodskammel og dikkende lammehale under Pia Kjærsgaards ledelse.

Måske er Per Clausen snart den eneste der forsvarer danskernes økonomi/velfærd og langsigtede interesser??

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 6. feb 12 kl. 12:48

Sådan er det vel i alle foreninger, at man skal følge visse retningslinier og kan idømmes bøde for at bryde dem eller eksklusion.

Danmark kan jo melde sig ud igen - eller sågar blive smidt ud - hvis ikke foreningen EU er god nok længere.

Danmark har ikke brug for nye underskudsgivende investeringer, som borgerne kommer til at betale for når udlandsånene slipper op (såkaldt kickstart uden at have forstand på moterer. lol).

Sådan idiotisk er det gået til at danskernes lønkonkurenceeven er forværret af den danske stat gennem de sidste 40 år sammen med elitærer ufolkelige neoliberale økonomi, som giver alle “investeringspengene” til nogle få kapitalister er lege med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup | Skrevet: 6. feb 12 kl. 12:56

Noget af det mest uhyggelige i den nuværende situation, det er at størstedelen af den politiske og toneangivende “elite” tydeligt er komplet iskold og ligeglad, når det gælder Danmarks fremtid som en fri og selvstændig nation, og når det drejer sig om de almindelige danskeres økonomi, velfærd, sundhed og tryghed.

Ligheden med visse “eliter” i visse bananstater og diktaturer synes at blive større og større.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 6. feb 12 kl. 13:09

Det kan siges kort. Helle Thorning-Schmidt har smidt håndklædet i ringen. Når hun nu fremover vil føre en stram økonomisk politik, og danskerne beklager sig over den, vil hun bare smøre ansvaret af på EU. Nemt og behageligt. Man krummer mere og mere tæer i skoene, for hver gang denne regering og dens medløbere ( Fagforeningerne ) kommer med nye “spændende” bud på hvordan man skal krasse endnu flere penge i kassen. En mere intetsigende,ligeglad og blank statsminister skal man lede længe efter. Hvordan var det nu hun sagde? Jeg vil være statsminister for hele Danmark. Hulheden i den floskel er ikke til at overhøre. Tilgiv dem herre, thi de vide ikke hvad de gør.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 6. feb 12 kl. 13:14

Enhedslisten har selvfølgelig ikke rokket sig fra sit naivistiske udgangspunkt, at det altid er kapitalismen og de borgerliges skyld. Fascismen, nazismen og kommunismen har folk som EL bragt til magten gennem tiderne. For det næste umenneskelige diktatur vil EL selvfølgelig også være fødselshjælper

Upassende ? Klag over indlæg

 
Benny Mortensen, Arden | Skrevet: 6. feb 12 kl. 13:20

Nu er Per Clausen og Enhedslisten generelt imod alt EU. Så meget mere grund til at være for. Jeg vil hellere lade EU bestemme vores finanspolitik end Enhedslistens naive socialister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens larsen, Vildbjerg | Skrevet: 6. feb 12 kl. 13:27

Hvori mener du forskellen ligger mellem at afgive suverænitet på dette område, og den der allerede, og uden folkeafstemning, er afgivet til eks Den Europæiske Menneskeretsdomstol? Principielt er der vel ingen?
Om man finder den ene eller den anden rigtig eller forkert er alen et spørgsmål om politisk smag.
Og at nettop i, med jeres politiske program og fortid, også i denne sag påberåber jer demokratiet er hygleri.
Derudover er en økonomisk politik som i synes at gå ind for, der består i brandbeskatning og belåning for at “rede klimaet”, mere end naiv. I tror da vel ikke selv på den?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Farup, Varde | Skrevet: 6. feb 12 kl. 13:35

Kære Per Clausen

Meget lidt er jeg enig med dig i, men min støtte til en folkeafstemning kan du regne med.
Jeg gruer ved tanken om, at havde EU foreslået en “socialistisk” finanspagt, da ville du og dine med største fornøjelse have kastet jer i armene på EU, som jo i bund og grund bygger på det samme utopiske tankegods som Enhedslisten - en totalstat med de bedrevidende sociale ingenører ved magten.
Jeg håber på kolossens sammenbrud - for Danmarks skyld og for Europas skyld - omend vestens vej mod selvopløsning næppe står til at ændre, ikke mindst takket være en åndløshed, som den du repræsenterer, trods dit ellers gode hoved.

Venlige hilsner

Søren Farup

Upassende ? Klag over indlæg

 
Emilie J. Sørensen, Frederiksberg | Skrevet: 6. feb 12 kl. 13:52

Ja, hvad i himlens navn er det, der foregår oppe i Helle Thorning-Schmidts hoved?

Hun gik til valg på, at vi skulle investere og arbejde os ud af krisen, og nu går hun den stik modsatte vej med hendes tilslutning til finanspagten. Vi er ikke en gang med i EUROEN. Vi står som bekendt helt uden for. Derfor støtter jeg gerne op om en folkeafstemning om emnet, så vi på demokratisk vis kan få fastslået, om vi overhovedet skal gå med til en yderligere suverænitetsafgivelse til EU.

Det kan ikke være rigtigt, at et snævert flertal i Folketinget skal kunne afgøre, om Helle Thorning-Schmidt skal ha´ lov til at sidde med ved bordet og udtale sig om noget, vi ikke har nogen indflydelse på. Vi er som nævnt slet ikke med i EUROEN. Vi står udenfor, Helle Thorning-Schmidt!!! Vi er slet ikke en del af medlemskredsen!!!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen F., 2000 F | Skrevet: 6. feb 12 kl. 14:05

Klimaudfordringen ? - består vel nærmest i at stikke numsen uden for vinduet og se om ikke man både kan få frosset popo’en af i kulden og lukke mundlort ud om global opvarmning samtidigt.

(forventer en hvis reaktion fra spamfilteret)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Petersen, Ruds Vedby | Skrevet: 6. feb 12 kl. 14:07

Enhedslistens principprogram, er et angreb på demokratiet, men ellers har den røde bandit Per Clausen i øvrigt ret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Benny Mortensen, Arden | Skrevet: 6. feb 12 kl. 14:13

Emilie J. Sørensen, Frederiksberg | Skrevet: 6. feb 12 kl. 13:52. Et snævert flertal i Folketinget? Mig bekendt er det kun Enhedslisten (12), Liberal Alliance (9)og Dansk Folkeparti (22), som kræver folkeafstemning. Det giver 43 mandater ud af 179 folketingsmedlemmer. Det er da et meget lille mindretal - ikke et snævert flertal.

Upassende ? Klag over indlæg

 
A. Andersen, Charlottenlund | Skrevet: 6. feb 12 kl. 14:47

Sjovt med jer i Enhedslisten, PC - når det handler om menneskerettigheder, asyl- og udlændingepolitik, kan I ikke få EU-Domstol nok…når det handler om økonomi, er det præcis omvendt. Det kaldes inkonsekvens og opportunisme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peder Kruse, Vinderup | Skrevet: 6. feb 12 kl. 14:48

Hvis juristerne beslutter, at der her ikke er tale om afgivelse af suverænitet, kræves der juridisk fifleri i en størrelsesorden, som vi må kunne stille dem til ansvar for ved domstolene, hvis de ellers stadig har bare en smule respekt for Danmarks grundlov.

Man kan da ikke fastlåse alle fremtidige regeringer på så stram en finanspolitik uden at spørge folket !

http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article4405

…hvis du mener demokratiet skal have en chance for at overleve i Danmark !

Upassende ? Klag over indlæg

 
Benny Mortensen, Arden | Skrevet: 6. feb 12 kl. 15:03

Peder Kruse, Vinderup | Skrevet: 6. feb 12 kl. 14:48. Vrøvl! Det du vil, er at alle spørgsmål skal være for eller imod EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 6. feb 12 kl. 15:05

Jeg vil vædde et halvt pund smør på, at juristerne vil komme til den konklusion, at finanspagten ikke medfører suverænitetsafgivelse. Begrundelsen vil være, at der ikke er tale om en overnational aftale, men en mellemnational aftale på grund af Englands enegang.

Men selvfølgelig støtter jeg en folkeafstemning, og jeg har allerede givet min underskrift på folkebevægelsens hjemmeside. Jeg håber, I andre vil gøre ligeså.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Benny Mortensen, Arden | Skrevet: 6. feb 12 kl. 15:29

C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 6. feb 12 kl. 15:05. Skrive under på noget fra Folkebevægelsen mod EU. Aldrig i livet!

Upassende ? Klag over indlæg

 
G Sørensen, 9700 | Skrevet: 6. feb 12 kl. 15:38

Vi kan nu se frem til, at EU pålægger os at bruge en mindre del af budgettet på overførselsindkomster. Vi kan se frem til at skatteudskrivningen i Danmark skal ned på et lavere niveau. Vi kan se frem til, at vi bliver pålagt, at nedbringe kriminaliteten til et normalt niveau øh, eller hvad. Nåh ja, de bliver nu helt spændende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 6. feb 12 kl. 15:46

Benny Mortensen

Du skal selvfølgelig kun skrive under, hvis du ønsker en folkeafstemning.

I øvrigt er modstanden mod finanstraktaten tværpolitisk, så du kan sikkert finde et andet sted at skrive under, hvis du ikke kan lide folkebevægelsen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen½, 2000 F | Skrevet: 6. feb 12 kl. 15:59

Jeg er enig med Per Clausen, men vores begrundelser er forskellige.

Vi skal have vredet demokratiet ud af kløerne på de politiske partier. Langt under 10% af Danmarks befolkning er medlem af et politisk parti, det lille mindretal har vi foræret magten. Det kræver kun at man 1 gang om måneden, i nogle parter kun 1 gang om året, river sig løs fra x-factor og deltager i demokratiet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Axel Artke, Vejle Øst | Skrevet: 6. feb 12 kl. 16:22

Med finanspagten kommer der for en gangs skyld noget fornuftigt fra EU. Pagten (som vel at mærke først gælder i Danmark efter en folketingsvedtagelse af en dansk budgetlov) kræver nemlig, at staten kun gældsætter samfundet i overkommelig grad. Den forhindrer dermed statslig gældsætning af Anker Jørgensenske dimensioner.

I 1981 lykkedes det den røde regering at oparbejde en gæld på 600 milliarder - foruden 260.000 ledige og en rente på 22 %. Derfor var det ikke mærkeligt, at alt gik i stå, og at der skulle en helt anden, ansvarlig politik til for at rette op på den kuldsejlede økonomi.

Det er den slags løjer, finanspagten skal forhindre. Det kan derfor ikke undre, at Enhedslisten er imod den. Socialister vil jo gerne bruge andres penge - i dette tilfælde oven i købet vore børns og børnebørns penge.

Men finanspagten bør sættes til folkeafstemning - og vedtages! Folkeafstemningen skal gennemføres af demokratiske grunde, for det skal knæsættes, at det danske folk ikke (som det var tilfældet med Lissabon-traktaten) accepterer politikernes manipulationer. Politikerne må lære det princip, at tvivl om suverænitetsafgivelse skal medføre folkeafstemning. Alt andet vil skabe folkelig splittelse, som partier som Enhedslisten vil profitere af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren K, Græsted | Skrevet: 6. feb 12 kl. 16:25

Teknokraterne ønsker at bestemme det hele. Mens politikerne bevidstløst taler om vækst som ikke er realistisk, lader de bankerne stjæle alle pengene og strammer borgernes skatteskrue. De store virksomheder diktere deres egne vilkår og fortsætter med at tilgodese deres aktionærer fremfor borgerne i det land hvis arbejdskraft og råstoffer de udnytter. Den danske regerings “nysprog” er næsten lige så slemt som det der findes i Georg Orwels “1984″. Eliten og dens klubber vil hele tiden ønske centralisering af magt fordi det er lettere at kontrollere. Vi ser det konstant, med kontrol af medier og internet, med fødevarer og andre råstoffer. VÅGN OP!!..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 6. feb 12 kl. 16:32

“Alligevel vil hun tilslutte Danmark Finanspagten og dens krav om nedskæringer og besparelser.”

Selvfølgelig….. det er jo en del af “Gamet” at holde sig på god fod med kammersjukkerne i Bruxelles - det kan der godt komme en nem og velbetalt stilling i Bruxelles ud af når HTS er færdig med at være boss for børnehaveregeringen.

Men det betyder ikke så meget, Per…. den såkaldte stabilitetspagt er blot en del af et politisk skuespil der skal dække over at EU som politisk magtfaktor nu er endegyldigt inde i en dødsspiral uden mulighed for at slippe ud.

Tag dagens udvikling med Grækenland som fokus - grækerne kan af intenre politiske årsager ikke blive enige om at efterkomme IMFs og EUs sparekrav. Straks river alle Bruxelles overbetalte karriebureaukrater sig i håret i afmagt - for hvad skal man dog gøre? På den ene side har man offentligt aflagt ed på ikke at udbetale penge til Grækenland medmindre alle krav efterkommes, på den anden side har man ikke råd til at lade Grækenland synke - det ville udløse både økonomisk og politisk ragnarok. Og de græske politikere (der stiler mod genvalg til april) véd det udemærket.

Om et par dage kommer der sikkert en højtidelig erklæring fra Grækenlands regering (der intet ændrer og som ingen har til sinds at efterleve) - og så får Grækenland selvfølgelig sin kontanthjælp fra både EU og IMF. Endne en omgang på EUs dødsspiral er dermed fuldført.

Læn dig nu blot tilbage og nyd EUs harakiri, Per! Det er jo det rene vand på din politiske mølle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Krister Meyersahm, Malmö | Skrevet: 6. feb 12 kl. 16:59

Per Clausen skriver;

…”vi mener slet ikke, at et flertal i folketinget kan sælge ud af fremtidige folketings muligheder for selv at bestemme den økonomiske politik”… og deri har han helt ret.

Det duer ikke, at de enkelte landes folkevalgte forsamlinger, skal gennemføre noget, deres vælgere er imod. Det er i direkte konflikt med demokratiets grundtanke, nemlig den, at det er folket der bestemmer. Ikke nationale eneherskere eller overstatslige forsamlinger. Det var jo netop denne styreform, demokratiet skabte en vej væk fra.

EU må finde vejen til en ny samarbejdsform, uden domstol, parlament, forordninger og direktiver. Ellers vil det på et tidspunkt ende med folkelig opstand, f.eks. i form af national vægring ved, at udføre fælles beslutninger.

Desuden er den juridiske konstruktion mellem Danmark og EU (sikkert også andre nationer) funderet på sumpet mark.

Læs her, hvad grundlovskommissionen slog fast med syvtommersøm, i forbindelse med behandlingen af § 20/1953 Grundloven.

“Det bemærkes, at der i kommissionen har været enighed om, at såfremt en suverænitetsbeføjelse, som rigsdagen tidligere har overdraget til en mellemfolkelig myndighed, ønskes taget tilbage, vil et lovforslag herom kunne vedtages efter den almindelige regel ved simpelt flertal”.

Altså; det er altid, det til enhver tid siddende folketing der bestemmer i Danmark. EU bestemmer alene i det omfang, folketinget tillader det.

Dernæst, skal vi eller skal vi ikke folkeafstemme, om en eventuel tilslutning til finanspagten.

Det juridiske faktum er, at vi ikke skal stemme, i det mindste ikke før, folketinget har bestemt om for eller imod. Det er en skrøne, at vælgerne kan stemme om noget som helst, inden folketinget har vedtaget eller forkastet et lovforslag.

Det følger af, at Grundloven ikke tillader folkeafstemninger om andet end; allerede vedtagne eller forkastede lovforslag. Man kan ikke lægge det ud til vælgerne, at træffe en afgørelse som folketinget, så skal rette sig efter. Det af den grund, at Grundloven udtrykkeligt forbyder folketingets medlemmer, at rette sig efter vælgernes anvisninger.

Man kan således ikke på forhånd, love vælgerne en folkeafstemning. Først i det øjeblik folketinget har stemt om et forslag, kan man og kun måske, vælge at lægge afgørelsen ud til vælgerne.

Proceduren for folkeafstemninger beskrives således i Grundloven.

Finder man, at tilslutning til pagten indebærer afgivelse af suverænitet, så skal et lovforslag herom, afgøres efter Grundlovens § 20. Vedtages lovforslaget af et fem sjettedeles flertal (149 mandater) af folketingets medlemmer, så er det gældende lov og - kan ikke ændres af vælgerne. Forkastes forslaget, kan det dog af et almindeligt flertal (90 mandater) begæres sendt til vælgernes afgørelse.

Dette efter reglerne om folkeafstemninger som dog har visse begrænsninger for, hvad der må afgøres af vælgerne. Blandt andet må finanslove og statslånslove ikke undergives folkeafstemning!

Betragter man finanspagten som det samme som en finans- eller statslånslov, ja, så er der helt lukket for folkeafstemning.

Afgør man derimod, at tilslutning til pagten ikke indebærer afgivelse af suverænitet, ja så kan det sendes til vælgernes afgørelse. Men, kun hvis mindst 90 folketingsmedlemmer har stemt for lovforslaget og forslaget derefter, af mindst 60 medlemmer begæres sendt til folkets afgørelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 H. | Skrevet: 6. feb 12 kl. 17:00

Det er iih så rørende at læse om Enhedslistens kamp
for demokrati - i forhold til EU! -
når det lille kommunistparti på hjemlige breddegrader foragter demokratiet, bl.a. ved at give 100% opbakning til Ungdomshus-ballademagere,
COP 15-demonstranter,
- og ved at lade den lille kommunist-darling Johanne Schmidt Nielsen blinke med øjnene - og være iih så barmhjertig og forstående overfor selv udvisningsdømte muslimer, der nu på 11. år sidder i Sandholm, og nægter hjemrejse ……

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 6. feb 12 kl. 17:33

Henning F. Jensen

Nu har du så brokket dig over Enhedslisten.

Har du også en mening om debatemnet, som her er finanspagten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Benny Mortensen, Arden | Skrevet: 6. feb 12 kl. 17:43

Krister Meyersahm, Malmö | Skrevet: 6. feb 12 kl. 16:59. “Det duer ikke, at de enkelte landes folkevalgte forsamlinger, skal gennemføre noget, deres vælgere er imod.” Det vil sige, at vi skal have nyt folketingsvalg? Der er da ikke ret meget den nuværende regering står for, som befolkningen også står for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Farup, Varde | Skrevet: 6. feb 12 kl. 17:55

Kære Axel Arkte

Det kommer lidt bag på mig, at du er så positivt stemt for finanspagten.
For enhver nøgtern betragtning er den jo blot en cementering af EUs vej mod fortsat planøkonomisk magt - og hermed naturligvis også til total politisk kontrol!
Den slags har sin egen inerti - forudsigeligt som en sten, der falder til jorden. Jeg havde troet, du var en smule mere jordbunden i din mening herom.
Underligt er det egentlig også med Enhedslistens modstand mod EU - unionen er jo ellers svaret på partiets hedeste drøm om overstatslig kontrol.
Den eneste begrundelse for, at EL ikke omklamrer foretagendet, ligger udelukkende i, at det endnu ikke helt fører ELs foretrukne politik.
Som Kim Goltermann skriver ovenfor, er EU inde i en sand dødsspiral, og dens nuværende herremænd vil udnytte situationen til sidste blodsdråbe for at rane den totale magt til sig.
Jeg håber virkelig, de ikke får held med fortagendet, selvom udsigterne for Europa under alle omstændigheder er alt andet end lyse.

Venlige hilsner

Søren Farup

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, Horsens | Skrevet: 6. feb 12 kl. 18:31

Per Clausen, når i får tommelskruerne strammet lidt så stemmer i jo alligvel for, så lad da være med det der teatertorden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 6. feb 12 kl. 19:32

@Per Clausen

Gør det eneste anstændige: gør dette til et kabinets-spørgsmål. Vælt regeringen!

For du har helt ret: finanspagten er et angreb på demokratiet. Så hvad venter du og resten af EL egentlig på?

Du vil vel ikke nøjes med at sætte din underskrift på en ubetydelig underskriftsindsamling?

Du har magten, Per. Brug den! Eller også må jeg konstatere, at det blot er hyklerisk teatertorden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Farup, Varde | Skrevet: 6. feb 12 kl. 19:41

Kære Thomas Larsen

En spændende tanke du der fremfører!
Mon f.eks. EL kunne drives blot til dette slogan:
INGEN FOLKEAFSTEMNING - INGEN BETALINGSRING!
Eller vil det overstige deres interesse i sagen?

Venlige hilsner

Søren Farup

Upassende ? Klag over indlæg

 
Benny Mortensen, Arden | Skrevet: 6. feb 12 kl. 20:23

Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 6. feb 12 kl. 19:32. Enhedslisten vil aldrig bringe regeringen i mindretal. De er bare dikkende lammehaler! Derudover vil deres stemme ingen betydning have, idet der kun er LA og DF, der også vil have folkeafstemning (i alt 43 mandater.).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Wegmann, 3490 Kvistgård | Skrevet: 6. feb 12 kl. 20:26

Hvis Regeringen (eller SELV et samlet Folketing)afgiver beføjelser i et ikke på forhånd veldefineret omfang, så er det grundlovsstridgt. Det klares ikke med en folkeafstemning. Grundloven skal ændres. Men et er loven……

I virkelighedens verden kan 90 mandater til enhver tid bestemme at noget ikke strider mod Grundloven. Det er sket så tit. Vi har nemlig ingen myndighed, som kan sørge for, at Grundloven bliver overholdt. Så det bliver den ikke.

Nogle gange gør man sig dog den ulejlighed at bestille et notat i Justitsministeriet, som siger, at alt er i den skønneste orden. Den slags er der nemlig stadig nogen, der tror på. Keine hexerei….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 6. feb 12 kl. 20:32

Thomas Larsen.Aalborg. PC og Enhedslisten kan ikke vælte regeringen. Ikke engang sammen med LA,DF. De har kun 43 mandater. Resten stemmer for tilslutning til finaspagten. Men de kan da vise lidt heltemod ved at stemme imod sammen med LA og DF. Men der bliver jo nok desværre lagt lokkemad ud, så de retter ind.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H Jensen, Horsens | Skrevet: 6. feb 12 kl. 20:38

Grækenland har ca. 11 millioner indbyggere og som bekendt en ret dårlig økonomi, bla. på grund af en for stor offentlig sektor. Hvor stor er den så, den offentlige sektor? 750.000 ansatte er svaret.

I Danmark er vi som bekendt 5.500.000 indbyggere og et ret stort underskud på 100 milliarder pr. år. på grund af en for stor offentlig sektor. Hvor stor er den så, den offentlige sektor? 860.000 ansatte er svaret.

Tankevækkende………

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Jensen, tarm | Skrevet: 6. feb 12 kl. 20:50

Penge ned i kommisionens lommer er da noget kommisionen er meget interesseret i. Jo større dette monster bliver, jo større magt får det.

Derfor, lad os få en afstemning og komme helt ud af EU. Vi vil ikke være med til at finansiere høje lønninger til en kommision, hvor de ansatte ovenikøbet ikke betaler skat af deres løn.

Finanspagtes idé om begrænset underskud er imidlertid god, men det kan løses ved at skrive reglen om balanceret statsbudget ind i grundloven,. Der er ingen grund til at EU skal holde øje med det, og blive betalt for at holde øje med det, det kan vi godt selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H Jensen, Horsens | Skrevet: 6. feb 12 kl. 21:05

Hvad har en kommentar om en for stor offentlig sektor i Grækenland og Danmark egentlig at gøre med hr. Per Clausens blog om EU´s finanspagt?

I årevis har tanke, visions og talentløse politikere øget størrelsen af den offentlige sektor og antallet af Carinaer alene med henblik på at konkurrere om at score stemmer. Konsekvenserne er velkendte; verdens højeste skatter og afgifter og en stigende befolkningsandel med et elendigt forhold til arbejdsmoral og arbejdsdisciplin - de såkaldte Carinaer.

Når man først har fået Carinaerne gjort afhængige af arbejdsfri velfærdsjunk med det ugentlige fix leveret kvit og frit af de offentlige sagsbehandlere, er vejen banet for en trofast vælgerskare, men også for et uhyre, der ikke vil finde sig i, at der bliver reduceret i ydelserne. Uhyret består ovenikøbet af en forening af de offentlige sagsbehandlere og Carinaerne, der begge har en fælles interesse i at bevare de uddelte almisser fra den arbejdende del af befolkningen.

Problemet er forstærket af, at det offentlige og almissemodtagerne nu er i flertal.

Kun forstandige og visionære politikere kan rette op på dette problem og det vil tage mange år at opnå bare nogenlunde balance.

Her kommer EU´s finanspagt som en gave fra himmelen, for hverken vælgere eller politikere kan kontrollere økonomien. En central stram styring fra EU kan reducere folketinget til det, det har reduceret sig selv til; en vandværksbestyrelse, der må se at oppe sig, hvis de vil have respekt.

Vi andre kan så gøre os håb om, at der i det mindste kommer en form for kontrol med økonomien.

Hvem ved? måske kommer der en dag en visionær og modig politiker, der foreslår, at vi skal spare indtægterne fra råstofferne - (Nordsøolien og Nordsøgassen) i en fond, hvis afkast vi kan nyde godt af på sigt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup | Skrevet: 6. feb 12 kl. 21:11

Det store flertal for total underkastelse under EU, plus den øvrige samlede politik fra Vs, Ks, Rs og Ss side mv., viser at den skumle borgs hovedsynspunkt er at det danske folk ikke fortjener at blive behandlet med respekt, loyalitet eller sympati.

At mange politikere er modstandere af Danmark bliver særlig tydeligt, hvis man studerer deres meriter og udtalelser gennem længere tid.

Danskernes blod ville fryse til is, hvis de helt forstod hvor hårrejsende kynisk der i feministiske og rød-/skabsradikale kredse sjakres med deres liv og fremtid.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 6. feb 12 kl. 21:22

#H Jensen: “Kun forstandige og visionære politikere kan rette op på dette problem”

Ja, så er vi sgu på spanden, thi ovennævnte synes i ekstrem grad at være en mangelvare.

Forstandig OG visionær OG politiker. Dén kombination er vist ikke konstateret nogetsteds siden slutningen af 18-hundrede rødgrød.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup | Skrevet: 6. feb 12 kl. 21:40

Skulle EUs totale overherredømme være en gave fra himlen?? (som en skriver ovenfor) Ja, ok, ud fra at vores egne politikere er endnu værre end det totalitære bureaukrati sydpå, kunne det måske være rigtigt.

Men så længe vi bevarer Danmark som en selvstændig og demokratisk nation, har vi trods alt den mulighed at gå i gang med politisk fornyelse, folkeoplysning og opstarten af nye partier mv.

Men hvis det via EU lykkes at afskaffe både nationalstaten/fædrelandet og folkestyret, bliver vi låst fast og det vil sandsynligvis være kafkaske, græske, afrikanske/asiatiske og sovjetrussiske tilstande der venter os fremover.

Dansk politik er blevet til et spøgelsestog og en pervers kriminalgyser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ib Jensen, Sabro | Skrevet: 6. feb 12 kl. 21:54

Per Clausen & Co er ondskaben selv der rejser godhedens fane. Lad dem aldrig få bare fligen af magt. At de er i Folketinget er fint. Så ved vi hvor vi har dem

Upassende ? Klag over indlæg

 
stiig andersen, nørrebro | Skrevet: 6. feb 12 kl. 21:56

I spørgsmål der angår EU er Per Clausen en klog mand.
Selvfølgelig skal vi have en folkeafstemning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bitten-Kirsti Nielsen, København | Skrevet: 6. feb 12 kl. 22:22

“.. nye partier” ønsker Preben Jensen.

Jamen hvordan kan det sikres, at ikke den samme kaliber stiller op her? Nissen flytter med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 H. | Skrevet: 6. feb 12 kl. 22:34

@ denne C. Halvorsen, Assens

Jeg gik egentlig med den tanke, at du havde fået en af siloerne ned over dig …..

Nå, men ang. finanspagten,:

- Kun den kommentar, at det er forløberen for Danmarks indtræden i euroen,
hvilken kendsgerning smilende Helle T.S. og hendes medløber og flaskebærer, Nikolai Wammen nok skal
undlade at fortælle den danske befolkning noget om …

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bitten-Kirsti Nielsen, København | Skrevet: 6. feb 12 kl. 22:35

Der er en del juridiske forklaringer længere oppe i spalten, hvor der henvises til § 20.

Nu skal der altså nogle kraftige kringelerede juristerier til for at overbevise de fleste om, at landet kan nedlægges via den paragraf. Men vi er vel efterhånden nået så langt ud, at alt kan lade sig gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
p thomasen, kbh | Skrevet: 6. feb 12 kl. 22:44

Ja lige her må jeg erklære mig enig, når det er sagt er enhedlisten forhold til demokrati og ret nærmest at betragte som en farce, da demokrati og ret kun interesserer dem når det går deres vej, hvilket er helt igennem uretfærdigt, uhæderligt og uærligt.

Men vi kan da godt blive enige om at folket bestemmer økonomien.

Hvis de vil holde det lilla kabinet fast på det, er det da en god ting

Upassende ? Klag over indlæg

 
T.T. Hammerlund, 2300 | Skrevet: 6. feb 12 kl. 23:10

Jeg er for en gangs skyld enig med Per Clausen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 7. feb 12 kl. 00:41

@Evan Tvede

Hvis EL meddeler Helle Thorning, at de ikke længere støtter hendes regering, så vil hun blive nødsaget til at udskrive valg.

En regering kan ikke have et flertal imod sig.

Så det er kun et spørgsmål om vilje. Og taktik. Men nu hvor demokratiet ifølge Per er under angreb, så kan lumre taktiske overvejelser da ikke komme i vejen. Eller kan de, Per?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Pedersen, 7800 Skive | Skrevet: 7. feb 12 kl. 07:40

Hvis EL med bl.a. Per Clausen fik magt som de har agt ville Danmark blive økonomisk og på alle andre måder kørt ud over randen i løbet af 0,5.

Men netop i forhold til finanspagten har EL fundet et guldkorn. Da vedtagelse af denne pagt uden en forudgående folkeafstemning efter min bedste mening vil være et grundlovsbrud er jeg selvfølgelig enig i at vi SKAL have en folkeafstemning om tilslutning til pagten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Daniel Christiansen, Ribe | Skrevet: 7. feb 12 kl. 08:01

Når H.A. må udstede dummebøder, må E.U. også. De to organisationer har nemlig nogenlunde samme funktion - som parasitter i folkelegemet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Axel Artke, Vejle Øst | Skrevet: 7. feb 12 kl. 09:38

@ Søren Farup, Varde

EF var løsningen for de europæiske lande i den kaotiske virkelighed, der prægede de første efterkrigsår. Gennem et stort hjemmemarked kunne europæiske virksomheder nemlig vokse og tage kampen op på de internationale markeder og måske endda hamle op imod den ameri-kanske dominans. Nu om dage gælder konkurrencen ikke mindst BRIKS-landene. For et lille land som Danmark er det helt afgørende at kunne afsætte sine produkter til de europæiske fællesmarkedslande uden at være hæmmet af tekniske eller økonomiske restriktioner. Dansk industri er nemlig i væsentlig grad underleverandører til virksomheder i f.eks. Tyskland og Sverige.

Derfor er EF et gode for både Europa og Danmark.

Men da EF i kraft af præamblen i Rom-traktaten og med EU-domstolens hjælp gradvist æn-drede sig til en politisk union, blev medlemslandenes politiske muligheder mere og mere indskrænkede. Jurister og andre embedsmænd tog over på bekostning af de europæiske folk og deres politiske repræsentanter. EU’s kompetence er blevet udvidet betragteligt hen over en række politikområder, hvis værdi for markedsdannelsen i øvrigt er højst tvivlsom. Samtidig er EU-ret og medlemslandenes retsforhold blevet ”harmoniseret”. Meget af dette samspil på det retlige område har direkte indvirkning på medlemslandenes forfatninger.

Hvis EU fortsat styrer efter at blive ”Europas forenede Stater” (hvilket er præamblens ultimative sigte), vil medlemslandene ende med at være provinser/regioner i en centralt styret overstatslig konstruktion. Dermed vil Europa efter min bedømmelse være berøvet kilden til den dynamik, som tidligere gjorde verdensdelen til den førende på jordkloden. Kilden består i indbyrdes konkurrence og inspiration mellem suveræne lande.

Derfor bør EU føres tilbage til sin oprindelse: Et fællesmarked med et minimum af politisk overbygning. Der skal afgjort eksistere et EF, men altså ikke et EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peder Kruse, Vinderup | Skrevet: 7. feb 12 kl. 10:05

…og nu vil kommissionen så til at bestemme, hvornår de danske arbejdere må strejke.

Jeg er bange for, at det er naivt at tro, vi kan rulle EU tilbage til EF. Vi er nødt til at frigøre os helt i form af en udmelding. Intet mindre kan gøre det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
bent jensen, roskilde | Skrevet: 7. feb 12 kl. 10:13

at nedbryde demokratiet er der ikke lige som parti det i står for ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Jensen, Kolding | Skrevet: 7. feb 12 kl. 10:27

Enig Bent, vi kan ikke rulle det tilbage. Der er 2 muligheder som jeg ser det:

1.
Vente på at det braser sammen af sig selv indenfor de næste 10 år.

2.
Sende et brev med henvisning til artikel 50 om frivillig udtrædelse, og igen være et frit land om 2 år.

Alle jammeerkommoderne der mener vi ikke kan klare os uden at klamre os til Mor EU’s skørter og sælge ud af ethvert princip om frihed og selvstyre, burde have en smule realitetssans. Der er i Danmark 5.5 millioner indbyggere, nogenlunde det samme som i Gross-Hamburg eller Kiev, det halve af hvad der er i Paris, eller Moskva, en femtedel af hvad der er i Shanghai, Mexico City eller New York. Af de 5,5 mio. arbejder knap 1 million i erhverv der producerer noget vi kan sælge.

Vi skal altså finde afsætning til en produktion der er på størrrelse med Hamborgs, og det halve af Berlins eller Paris. Mon ikke det skulle kunne lade sig gøre, i en verden der består af 7 mia. mennesker? På grund af Kina kan vi ikke konkurrere på kvantitet, så vi skal altså konkurrere på kvalitet, og heldigvis er der masser af mennesker, der gerne vil betale for kvalitetsvarer. Måske skulle vi ikke producere 25 mio. skodgrise, men 15 mio kvalitetsgrise til en lidt højere pris?.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 7. feb 12 kl. 11:05

Til orientering for denne Henning F. Jensen kan jeg oplyse, at jeg sammen med en hel del andre borgere stod og fik forfrysninger i tirsdags, medens vi ventede på, at den sidste silo blev væltet. Problemet med siloerne var i øvrigt ikke, om de væltede ned over nogen, men at de ikke ville vælte, da de skulle. I løbet af den næste time sprænges trappetårnet, og så kan vi igen leve udenfor mediernes søgelys her i Assens. Vi glæder os til freden.

Vedr. finanstraktaten vil jeg foreslå, at du skriver under på et krav om at få en folkeafstemning. Det har jeg gjort.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Hansen, Kastrup | Skrevet: 7. feb 12 kl. 11:49

Øh, hvordan kan det komme som næsten en overraskelse for EL, at Finanspagten er et angreb på demokratiet - hele EU konceptet er på mange områder et angreb på demokratiet! Skrevet af en ellers borgerlig vælger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup | Skrevet: 7. feb 12 kl. 12:13

Nu er det jo sådan at enhver bør kunne forstå, at et folkestyre uden folket, udenom folket og hen over hovedet på folket, er den optimale form for demokrati.

Som bekendt består folket jo kun af to grupper: landsbytosserne og storbytosserne. Og det dur jo ikke at lade tosser regere et land, vel?!!

Så er det da meget bedre at lade genier og åndelige fyrtårne som barfod, løkke, helle, jelved, vestager, stampe og johanne bestemme farten og retningen.

Det med at lade borgernes ønsker og meninger have indflydelse på udviklingen, fører jo bare til forvirring, forplumring og kortsynet politik. Det siger da sig selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup | Skrevet: 7. feb 12 kl. 12:27

PS: Hvis vi også kan få afskaffet y-friheden, vil det nok være et stort fremskridt. Så slipper de kloge jo for at høre på alle de smålige indvendinger tumperne har mod politik der godt nok ødelægger deres land, men til gengæld beriger deres kultur i aldrig tidligere set omfang.

Hvorfor er danskerne altid så utaknemmelige?

Upassende ? Klag over indlæg

 
g kaiser, midrand | Skrevet: 7. feb 12 kl. 16:31

Folkestyret er loebet af sporet. Naar man har ledere der bevidst lyver og bagefter bagataliserer det, saa har man, som samfund et stort problem. Naar man saa finder ud af at loyaliteten er hos EU og ikke Danmark, saa er det paa tide at faa slaenget smidt paa porten.
Den eneste garanti for at saadanne ting ikke kan foregaa er at indfoere direkte demokrati.
At have en mere end middelmaadig ledelse, som ser sig over befolkningen, og som vedtager forpligtende lovgivning over for en udenlandsk magt er landsforaederi, intet mindre.
Insister paa direkte demokrati, folkeafstemninger og indflydelse, uden det, ingen beskatning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
I Larsen, København | Skrevet: 7. feb 12 kl. 16:54

Håber da ikke det lykkedes de rigtig dyre Christiansborg Tumper (IGEN) at luske - nu finanspagten ind ad bagdøren uden folkeafstemning.
Hvis - så må det da snart være på tide at skære ned i antallet af Tumper derinde. Når regler alligevel kommer fra EU, skal der vel ikke sidde så mange inkompetente idioter derinde mere. Det kunne jo være embedsmænd der sidder derinde, og skal sørge for Tysklands regler bliver overholdt i Danmark. FØJ

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sven Nielsen, Parnu, Estland | Skrevet: 7. feb 12 kl. 18:25

Per Clausen: “Finanspagten er ikke et spørgsmål om at føre en ansvarlig økonomisk politik eller ej. Spørgsmålet er, om det er folketinget eller EU-domstolen, der skal bestemme, hvordan vi styrer vores budgetter. Ifølge Finanspagten er det EU-domstolen, der har det afgørende ord og den kan også idømme Danmark en bøde på 1,7 milliarder kroner, hvis vi ikke retter os efter EU’s krav til en ny budgetlov.

Finanspagten gør altså op med det demokratiske princip, at det er folketinget s flertal, som fastlægger den økonomiske politik i Danmark. Denne udhuling af demokratiet er vi i Enhedslisten imod og vi mener slet ikke, at et flertal i folketinget kan sælge ud af fremtidige folketings muligheder for selv at bestemme den økonomiske politik, uden at dette har været til folkeafstemning. Derfor kræver vi, at vælgerne spørges.”

Så langt kan vi sagtens blive enige!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Olsen, København | Skrevet: 7. feb 12 kl. 20:54

Forskellen på Danmark og en afrikansk eller sydamerikansk bananstat bliver mindre og mindre for hver dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Farup, Varde | Skrevet: 7. feb 12 kl. 22:26

Kære Axel Artke

Jeg er ganske enig med dig i det meste af dit sidste indlæg. Selv var jeg så naiv i 72, at jeg troede på snakken om fællesmarkedet og stemte ja, men da det kort efter gik op for mig, hvad hele projektet gik ud på, tog jeg mig til hovedet over min naivitet. Efterfølgende tror jeg også, at de markedsmæssige gevinster, ophæves af de vanvittige omkostninger der er ved at drive hele det eu-cirkus, der er opbygget - såvel i den hjemlige statsadministration som i EU-hjertet, inklusive svindel og bedrag.
Stadigvæk - finanspagten er den sikre vej til, at centralisere magten i Bruxelles - eller hvor den nu havner.

Venlige hilsner

Søren Farup

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup | Skrevet: 8. feb 12 kl. 12:28

@ Søren Farup

Du er langtfra den eneste, som sparker sig selv bagi pga. et forkert kryds i 1972.

Gid man lever længe nok til at se det ophævet!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Højlund, Kjellerup | Skrevet: 8. feb 12 kl. 13:00

En del kommentarer lader deres uenighed med EL (som jeg selv deler) overskygge den nødvendige alliance mellem de politikere og partier, der ønsker at bevare dansk selvstændighed.

Vi er nødt til i fællesskab og på kryds og tværs af holdninger i øvrigt at stå sammen om at forsvare vores ret til selv at bestemme. Og det undrer mig dagligt, at ikke alle politikere forstår det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 8. feb 12 kl. 20:26

Hvem er det der betaler for EL unge der ofre 140.000kr til en annonce for at lade danskerne forstå at Margrethe Vestager er i lommen på bankerne. Lad de politiske patier selv spare sammen til deres kampagner og lad skatteborgerne penge blive i skatteborgernes lommer.

Hyklerne er i overtal på venstrefløjen og især hos EL

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sten Hansen, København | Skrevet: 8. feb 12 kl. 22:40

De tiltagende besværligheder med at sætte kommentarer på, er også et angreb på demokratiet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Viktor Berg, 8200 | Skrevet: 9. feb 12 kl. 11:15

Øh, hvad for et demokrati?

Er det det Danske pseudo-demokrati, hvor man køber og betaler en passende mængde vælgere, vi taler om?
For så er ethvert angreb såmænd kærkomment.

Upassende ? Klag over indlæg

 
g kaiser, midrand | Skrevet: 12. feb 12 kl. 18:34

Forskellen på Danmark og en afrikansk eller sydamerikansk bananstat bliver mindre og mindre for hver dag.

Enig!!, men deres bananer er altid bedre!

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Jens Olsen skriver
15.05.12 07:19
Helt enig med Per Clausen, men det er noget af en opgave her i Danmark, da den nye regering med en rød baggrund er mere blå end de blå. Uanset Læs mere
Ib Jørgensen skriver
14.05.12 14:29
Vi fører en vækstdebat med blind makker - læs min blog Læs mere
Kenneth Merstrand skriver
08.05.12 20:39
Hold du bare strækmarchstøvlerne i ro lidt endnu, Læs mere
Det eneste positive ved resultaterne af det Franske og det Græske valg er.. at muligheden for EU´s sammenbrud har fået en større sandsynlighed... Læs mere
Niels B. Larsen skriver
08.05.12 08:55
Kære Clausen. Socialismen i alle afskygninger HAR spillet fallit og lever kun på grund af kunstigt åndedræt. Se meningsmålingerne; tåberne Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/