Profil

Jette Elbæk Maressa kommenterer internationale begivenheder, tendenser og dansk udenrigspolitik.

Baggrund:
Jette Elbæk Maressa er uddannet journalist. Tidligere leder af Jylland-Postens Christiansborg-redaktion. I 2006 blev hun udnævnt til udlandsredaktør. Har været bosat i Italien og arbejdet som korrespondent derfra.

Andet:


Sted:
Sjælland

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Du vilde verden

Skrevet af Jette Elbæk Maressa

Tomater for en tier og immigranter på flugt

Dato: d. 13.01.10, 11:27
Af: Jette Elbæk Maressa
Emner:

Fire dåser flåede tomater for omkring en tier eller en bakke mandariner for en 20′er. Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at dyrke, høste, pakke og sende tomatdåserne til Danmark for den pris?

Svaret ligger delvist gemt i det drama, som i den forløbne uge udspillede sig i Rosarno, en normalt overset flække i det sydlige Italien. For de vejfarende er Rosarno mest kendt for, at det er her, man omsider kan forlade den miserable motorvej mod Reggio Calabria og skyde genvej gennem lange tunneler til den ioniske kyst. Vejen, en nybygget og forbløffende velholdt motortrafikvej, går gennem et halvøde område af Aspromonte-bjergene. Området er, som det meste af Calabrien, præget af forladthed. Tomme huse, lader og enkelte fabrikker gaber i landskabet. Kun når Italiens arbejdshær af illegale immigrantarbejdere drager forbi, kommer der for alvor liv på landet. Når der høstes appelsiner og mandariner, er de nået il Rosarno. I andre sæsoner arbejder de i tomatmarkerne omkring Napoli eller i en olivenlund i Puglia. Lønnen anslås til at være omkring 20 euro om dagen for 12 timers arbejde i markerne. Nok til, at calabreserne, som kæmper med en høj arbejdsløshed, fik nok og gik til angreb.

Den foreløbige status efter en lille uges optøjer er, at 1.128 indvandrere mere eller mindre frivilligt er flygtet fra Rosarno. Enten har de taget toget nordpå for at finde arbejde på Poslettens fabrikker, eller de har forskanset sig i modtagelsescentrene i Crotone eller Bari. Fælles for mange af dem er, at de kom illegalt til Italien med båd, og at det første stykke Europa, de så, var Lampedusas forrevne kyster.

Mens bulldozerne er ved at rydde op i Rosarno, fortsætter debatten i Italien, som har oplevet en tidobling af de såkaldte ”extracomunitari”, det vil sige ikke-EU-borgere, i løbet af 20 år. Fra omkring 300.000 i begyndelsen af 1980′erne til næsten 3,9 mio. sidste år. Men realiteterne er også, at var det ikke for indvandrerne, ville det gå tilbage for de 60. mio. italienere: Fødselsraten har i årevis ligget så lavt, at en egentlig befolkningstilbagegang kun er undgået takket være indvandrerne, og uden indvandrere ville såvel Italiens børn som ældre være ilde stedt. Børnepasning og især ældreomsorg er mere eller mindre lagt i hænderne på private, som typisk rekrutterer østeuropæiske kvinder. Indvandrerne bidrager kort og godt til Italiens økonomi.

Det har man længe accepteret, hvis de bare passede sig selv, men det stigende antal indvandrere har nu fået billedet til at vende: Før jul kaldte en kommune i den stærkt industrialiserede Brescia-provins til kamp mod de illegale under titlen: ”Operation hvid jul”. Byens lokalpoliti stemte dørklokker blandt byens marokkanere, albanerne, og eks-jugoslaver for at kontrollere papirer. »Ikke, fordi vi har særlig meget kriminalitet, vi vil bare begynde at gøre rent,« som borgmesteren fra Lega Nord forklarede aktionen over for dagbladet La Repubblica.

Filosofien i det norditalienske separatistparti, som slog sig op på en hetz mod syditalienere, der som datidens immigranter kom til Norditalien for at finde arbejde, har tilsyneladende bredt sig til Syditalien. For borgere i Rosarno er partileder Umberto Bossi en helt: »Vi er ikke racister, men de er dyr, de spiser hunde, katte og sikkert også rotter,« som én af de angribende borgere forsvarede sig.

Samtidig spekuleres der i, om Rosarnos borgere er gået til angreb på egen hånd, eller om de er styret af ‘ndrangheta, Calabriens svar på mafiaen, og blandt flere eksperter vurderet som den hurtigst ekspanderende af Italiens forbryderorganisationer. Mange af de mandariner, som immigranterne var ansat til at plukke, hang på træer, hvis rødder stikker dybt ned i ‘ndranghetas jord.




Kommentarer
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 13. jan 10 kl. 12:11

Nøgleordet er: illegalt.

Send dem tilbage til Afrika!

Ingen siger at vi ikke kan klare os med færre europæere end i dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Marcus Falking, København Ø | Skrevet: 13. jan 10 kl. 12:39

Niels B. Larsen
“Ingen siger at vi ikke kan klare os med færre europæere end i dag.´´

Enig. Der findes ingen `undskyldning´ for indvandring. Selv den bedste immigrant bør have en virkelig god begrundelse for at trænge ind på et andet lands territorium. Jeg kan kun opfordre syditalienerne til at tage blodhundene i brug.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Pedersen, Amager | Skrevet: 13. jan 10 kl. 12:42

Man kunne overveje at lade være med at købe de billige dåsetomater og holde sig til produkter fra Urtekram.

Upassende ? Klag over indlæg

 
søren madsen, kbh | Skrevet: 13. jan 10 kl. 12:47

Dette drejer sig om underbetalt arbejdkraft, der sørger for billige madvarer til europæerne, endelig går op imod mafien. Men selvfølgelig Er DFUérne(niels & martin) hos JP på mafiaens side.

Får aldrig respekt for Jer før I går på gaden med armbindet og skyder Jeres “fjender”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 12:57

@Jette Elbæk Maressa

Det der sker i Italien er rystende og chokerende, for ikke at tale om uanstændigt. Jeg foreslår, at vi straks får immigranterne til Danmark, hvor vi har et skrigende behov for arbejdskraft. Vi ved jo også, at et enormt antal danskere inden for de næste 5-10 år går på pension, og så kan immigranterne jo passende tage deres pladser ude på fabrikkerne og i kontorerne. Det kan blive en win-win situation for Danmark. Så hvad venter vi på?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 13. jan 10 kl. 13:12

Det der sker i Italien er rystende og chokerende. Tænke sig at tillade 3.9 mill. illegale i landet.
Saml dem sammen i bundter og send dem retur.
Og indfør så en effektiv bevogtning af landets søgrænse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Rasmussen, København | Skrevet: 13. jan 10 kl. 13:13

søren madsen: “Dette drejer sig om underbetalt arbejdkraft, der sørger for billige madvarer til europæerne, endelig går op imod mafien.”

Underbetalt? Mener du ikke illegal? Sagen er jo også, at de afrikanske illegale immigranter i Italien tjener langt flere penge end de kan tjene i deres hjemland. 150 kroner om dagen bliver jo immervæk til 3.600 kroner om måneden (24 arbejdsdage) eller 43.200 kroner (skattefrit) om året. Det er trods alt en hel del mere end de 3.600 kroner en gennemsnitsborger i Niger har om året og som de skal svare skat af (GDP per capita - så ikke helt sammenligneligt. Så man må vel konstatere, at nok er lønnen lav efter europæiske forhold, men den er gigantisk efter afrikanske forhold.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Værløse | Skrevet: 13. jan 10 kl. 13:20

Problemet er vel det anarki, som hersker i Italien, og som er årsag til, at store grupper af illegale indvandrere kan opholde sig og arbejde i landet gennem mange år, uden at myndighederne skrider ind over for det. Til sammenligning kan dette jo ikke lade sig gøre i et gennemreguleret samfund som det danske, og derfor har vi så også kun yderst få illegale immigranter i Danmark.

Indvandring kan jo være fint nok og især i et land med en alt for lav fødselsrate som Italien. Men det skal naturligvis foregå på en lovlig og reguleret måde, både af hensyn til befolkningen i landet samt til indvandrene selv.

I Danmark vil vi jo f.eks. heller ikke finde os i, at østeuropæiske håndværkere kommer hertil og arbejder på vores byggepladser på vilkår, som fuldstændig underminerer de danske overenskomster, arbejdsmiljøregler etc. Det behøver man jo ikke at være ”fremmedfjendsk” for at synes er et problem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Rysz, Randers | Skrevet: 13. jan 10 kl. 13:21

Det her er ikke en kamp mellem mafiaen og arbejderne. Det er en misforstået holdning blandt forbruger der tror, at alting kan laves til bundpris uden, at det har omkostninger for nogen i den anden ende af kæden.

Dernæst vil det absolut ikke skade, at indbyggertallet i de fleste europæiske lande (inklusive Italien) faldt en temmelig stor anelse. Befolkningstallet på kloden er hovedårsagen til vores miserable tilstand mennesker imellem.

Afrikanerne skal sendes hjem såfremt de er der illegalt og så må forbrugerne blot betale prisen det koster, at får lavet fødevarene med fornuftigt betalt arbejdskraft. Afrikanerne kan sikkert lave nogle ting billigere, men det må de så gøre i Afrika og ikke i Italien.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 13. jan 10 kl. 13:41

Tomater burde ikke dyrkes af retsløse, illegale, afrikanske immigranter i Spanien og Italien, men burde dyrkes legalt i Nordafrika - og til de samme priser - af de samme nordafrikanere, der kunne leve godt af den samme løn i Nordafrika, fordi leveomkostningerne er lavere.

EU burde starte med systematisk og konsekvent at opsøge og straffe landmænd (og restauratører, hotelejere osv), der benytter sig af slavelignende, illegal arbejdskraft fra især Nordafrika, samtidigt med at de modtager EU-støtte, og på den måde udkonkurrerer andre landmænd i EU, der behandler og aflønner arbnejdskraften ordentligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 13. jan 10 kl. 14:45

@Jakob Schmidt-Rasmussen, København

Helt enig.

Det ændrer naturligvis ikke ved den kendsgerning, at Europa, inklusive Danmark, fremover får brug for både højtuddannede personer og mennesker, som vil give et nap med i service- og plejesektoren.

Italien har altid haft en kæmpestor ’sort’ økonomi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Madsen, 7000 Fredericia | Skrevet: 13. jan 10 kl. 15:53

Kan kun tilslutte mig Jakob Schmidt-Rasmussens indlæg. Jeg vil dog tilføje at vi i DK også er skyldige, idet vi ikke vil betale prisen for det vi køber, men at det skal være så billigt som muligt. Måske skulle man også anvende fairtrade-mærket på varer produceret i EU for derved at signallere at varen er produceret af organiseret arbejdskraft og ikke illegale indvandrere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, horsens | Skrevet: 13. jan 10 kl. 17:17

Det er Middelhavsunionen er skurken i det her og den har Spanien og Italien travlt med at tørre af på det øvrige EU. At man ikke fattede konsekvensen af den union tyder på man dernede har haft mere travlt med at mele egen kage og samtidig gnave lystigt af EU`s støttekroner for alt fra tobak der aldrig bruges til olivenolie der brændes i kraftvarmeværkerne.

De må opfylde deres forpligtelser i henhold til Schengenaftalen og som medlem af EU.

Det indebærer at de skal sikre EU`s yde grænser.

At der så er tåbeagtige politikere herhjemme der mener at vi skal tage nogen af Malta`s illegale indvandere herop er en helt anden historie.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Jensen, Dublin | Skrevet: 13. jan 10 kl. 18:29

Den glødende racisme i nogle af disse kommentarer er direkte kvalme fremkaldende.

I burde skamme jer - sådanne holdninger til andre mennesker viser en psykotisk mangel på empati og forståelse af andre menneskers situation.

Tror du de kommer til Europa for at plukke tomater og mandariner for sjov ? De arme stakler har ikke andet valg end at blive behandlet som dyr, det er uanstændigt og hører sig ikke hjemme i Europa. Det kan være de ikke har et lovligt hjemmel i at være her, men det gør det ikke legitimt ikke at behandle dem efter samme forskrifter som Europæiske borgere har ret til.

Menneskerettigheds domstolen tager ikke højde for nationalitet eller hudfarve og gudskelov for det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 13. jan 10 kl. 18:41

@ Poul Jensen

Så vi skal altså bare lade os overrende af alverdens fattige?

Gu’ vil vi ej.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 13. jan 10 kl. 20:28

Poul Jensen, Dublin

Prøv lige at hoppe ned fra din moralske gyngehest og nærlæs blogindlægget fra Elbæk Maressa…

“Lønnen anslås til at være omkring 20 euro om dagen for 12 timers arbejde i markerne. Nok til, at calabreserne, som kæmper med en høj arbejdsløshed, fik nok og gik til angreb.”

Vi er alle dage blevet tudet ørene fulde om, at indvandrere, både legale og illegale, ikke var her for at stjæle jobs og agere løntrykkere….men det er et cementeret faktum.

Du kan nok så meget benytte dig af det dybt fortærskede “plusord”, som du og dine fyrer af i tide og utide…men indfødte har en fortrinsret til arbejde…uagtet hvor meget man forsøger at hype “globaliseringen”!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik R., Silkeborg | Skrevet: 13. jan 10 kl. 21:45

Det burde være frit for enhver, at tilbyde sin arbejdskraft til den pris man vil, hvorhenne man vil. Slavearbejde er der først tale om, når man tvinges til at arbejde under trusler om vold eller frihedsberøvelse.

Alle bør behandles menneskeligt, uanset om man er legal eller illegal i landet. Iøvrigt burde vi alle kunne færdes frit på denne klode, sålænge vi overholder de forskellige landes love, og ikke stiller krav om særlige hensyn.

At forskellige socialistiske lande, herunder Danmark, har befængt sig selv med myriader af skatter, afgifter, regler og bureaukrati, der gør deres egen arbejdskraft alt for dyr, er i virkeligheden ikke immigranternes problem, men landenes eget.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 21:46

@Poul Jensen

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig din harme - det er helt uhyrligt, det der foregår i Italien! Hvis Europa skal genoprette dets internationale anseelse, så skal disse afrikanske immigranter flyves til Danmark, hvor de, inkl. deres familier i Afrika, skal tildeles dansk statsborgerskab. Dette vil også hjælpe på Danmarks skamfilede rygte i omverdenen - ja, jeg skammer mig konstant over Danmark. Endvidere bør Lars Løkke protestere overfor Italien, og Berlusconi (Italiens svar på Pia Kjærsgård) skal erklæres persona non grata her i Danmark. Så kan de lære det!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 21:52

@Erik R.

Ja, jeg har også længe ønsket at fjerne grænserne og lade alle selv bestemme, hvor de vil slå sig ned. Derfor foreslår jeg at vi danskere, som altid har været en del af klodens avantgarde, også denne gang går forrest.

Løkke! TEAR DOWN OUR BORDER!

Det kan godt være, at vi danskere så mister Danmark, men til gengæld får vi jo hele verden, og hvem vil ikke gerne bytte lille Danmark for hele verden?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 21:57

@niels hansen, lyngby

“Det ændrer naturligvis ikke ved den kendsgerning, at Europa, inklusive Danmark, fremover får brug for både højtuddannede personer og mennesker, som vil give et nap med i service- og plejesektoren”

- hørt! Når den tid kommer, så vil jeg i hvertfald være glad for at få udført “nedre hygiejne” af villige hænder fra Afrika og den muslimske verden. Så slipper jeg også for at blive tvangsfodret med flæskesteg og andet uspiseligt ædelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Kristensen, København Ø | Skrevet: 13. jan 10 kl. 21:59

Jeg vil ikke. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Kristensen, København Ø | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:01

- Altså hverken bytte DK for verden eller blive tørret nogen steder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:12

@Henrik Kristensen

“Jeg vil ikke.”

- jaså, du nægter altså?! Nuvel, jeg tror altså slet ikke, at du vil få noget valg. Jeg er også ret sikker på, at du, når den tid kommer, vil være dybt taknemmelig, når der kommer en afrikaner med en vaskeklud, og gør dig klar til at møde dine yngre efterkommere, som i hvert tilfælde ikke gider hjælpe dig med den slags. Du vil utvivlsomt også være taknemmelig, når der kommer en afrikaner med en tallerken fuld af den dejligste og mest gummeegnede vælling der tænkes kan, i særdeleshed, hvis alternativet er at sulte.

Næh du, glæd du dig heller over, at mennesker gerne vil til Danmark for at hjælpe os.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Kristensen, København Ø | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:17

Johannes Wachtman, Hellerup

Jeps, jeg nægter. Det har jeg heldigvis ret til og jeg kan sagtens betale mig fra at få hjælp af en kineser eller mexicaner i stedet.

Jeg kan også bare lade helt være og dø i mit eget skidt, hvis det er det jeg ønsker.

Valget må være mit, og indtil da skal du og dine meningsfæller ikke invitere nogen som helst til landet, uden vi er enige om hvem det er.

Det er også mit land. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sten Fisker, København N | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:27

Jeg kunne godt tænke mig nogle billige håndværkere, så mit hus kunne blive renoveret. Disse sorte fra Afrika kan de lave håndværkerarbejde, så er de velkommen her i Hellerup.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Høher-larsen, Slagelse | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:28

Så det er de illegale indvandrere alene der sørger for billige dåsetomater og clementiner??? Det er vel nærmere produktionen af frugt i de fattige lande der gør dem så billigere. Udviklingen af giganternes fragtskibe etc.. jeg kunne blive ved.

Er det din underforstået point af det er for ringe af den sicilienske befolkning ikke at ville blive oversvømmet af fremmede kulturer og mennesker? Skal de illegale gøres legale, hvordan får man så billige frugt i din verden hvis de var legale og skulle have samme løn?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Ferling, København NV | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:29

@ Jette Elbæk Maressa

Interessant at du ikke mener at Italien kan klare sig uden indvandrere.

Har du nogensinde prøvet at tænke den tanke til ende ?

Nej vel…

Kan du så ikke godt se at den tankegang slet ikke er stueren - fordi det er at være fortaler for folkemord, bare i en lidt mere langstrakt udgave end Stalins, Maos og Hitlers ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:37

@Henrik Kristensen

“Det er også dit land”

- ja, det er også dit land, men ikke ALENE DIT land. Danmark, som jo nyder godt af at eksportere til hele verden, har faktisk særlige, moralske forpligtelser i globaliseringens tidsalder. En af forpligtelser er, at vi skal være åbne over for impulser udefra. Disse impulser har mange former - de kan komme som idéer, nye madvarer og opskrifter, men også som indvandrere og flytninge.

Desuden har danskerne været med til at ødelægge livsgrundlaget for mennesker i den tredje verden - bl.a. har alle danskere mere eller mindre ædeltræ i deres hjem. Dette ædeltræ kommer fra regnskove, hvori mennesker i den tredje verden tidligere levede i harmoni med naturen, og kun tog det de skulle bruge. Men så kom danskerne! - behøver jeg at minde dig om 1960′erne, hvor danskerne var helt vilde med teaktræ? Konsekvensen af danskernes handlinger, er, at der nu næsten ingen regnskov er i f.eks. SØ-Asien. Det er derfor, at vi ikke kan sige nej til flygtningene, for det er jo os, som har ødelagt deres livsgrundlag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:46

@Søren Ferling

“Interessant at du ikke mener at Italien kan klare sig uden indvandrere. Har du nogensinde prøvet at tænke den tanke til ende?”

- Danmark kan da heller ikke klare sig uden indvandrere!

Var det ikke for indvandrerne, så ville vi da ikke have råd til at have cirka 800000 i den arbejdsføre alder på førtidspension, invalidepension, bistandshjælp, sygedagpenge, barselsorlov og hvad det nu ellers hedder.

Indvandringen har givet danskere, som tidligere ikke havde uddannelse og evner til at bestride værdige, spændende, velbetalte og prestigefyldte jobs, mulighed for at trække sig helt tilbage fra arbejdsmarkedet.

Det skal vi da være glade for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Kristensen, København Ø | Skrevet: 13. jan 10 kl. 23:01

Johannes Wachtman, Hellerup

“Danmark, som jo nyder godt af at eksportere til hele verden, har faktisk særlige, moralske forpligtelser i globaliseringens tidsalder.”

Øhh, nej. Det har vi kun hvis vi ønsker at påtage os det. Hvori ligger det rimelige i at jeg skal tage dine moralske skrupler på mine skuldre. Hvorfor har du en særlig ret til at kræve solidaritet med noget du føler, men jeg ikke gør?

Hvis jeg nu følte rascistiske eller asociale følelser, kunne jeg så kræve at du skulle følge mig i dem? Nej, vel?

Du kan drage ud i verden og gøre alt det godt du vil. Lykke til.

Men du får hverken mit økonomiske bidrag eller min velsignelse, til at bestemme hvordan vores fælles land og demografi skal se ud, alene.

Det her er ikke en lukket fest, men vi er mere end een dørmand til at bestemme hvem som skal lukkes ind, og hvem som ikke skal.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Ferling, København NV | Skrevet: 13. jan 10 kl. 23:15

@ Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 13. jan 10 kl. 22:46

Jamen, andre er skam kommet dig og dine særdeles udmærkede og meget konstruktive tanker i forkøbet - det skete i 80′erne, hvor folk blev kylet på førtidspension, bare de var lidt uoplagte en dag, de mødte deres sagsbehandler - det skete angiveligt for at sænke ungdomsarbejdsløsheden, men var selvsagt også for at søge at skjule de begyndende problemer med indvandringsprojektet og dets negative virkning på den hjemlige beskæftigelse og økonomi.

De mennesker er så så fattige at de ansvarlige af dem ikke får børn og på den måde kan man holde gang i en sund og naturlig indvandring med tilhørende kulturberigelse - og sidegevinsten er at vi på et absolut overskueligt antal generationer kan få udfaset, de på alle måder besværlige og ærlig talt da også noget usympatiske, danskere.

Den deraf forøgede forsørgerbyrde - danskere på overførselsindkomst og de andelsmæssigt mange flere ‘vandrende arbejdtagere’ på samme ydelser - gør også at de arbejdende vanskeligt kan finde ressourcer til at få de børn, de egentlig gerne vil have og på den måde har vi fået sat gang i en selvsupplerende og -accelerende forbedring af vores, øhh, deres, land.

Det er tilgengæld mægtig godt for økonomien, ja, det vil sige for de allerrigeste - dem i mellemlaget og især de mindre velhavende får hæslige liv, men så kan vi da i det mindste glæde os over at de alligevel er på vej væk herfra.

Så jeg er skam glad - tænk at jeg sådan får lov til at ofre mig for Menneskeheden - det har Jacob Holt også forklaret mig at jeg burde, men der skulle ligesom det her lille skub til, for at få mig til at blive helt altruistisk.

‘De’ siger at der i spektret af karakterafvigelser også findes ‘den altruistiske psykopat’, men det tror jeg er noget DF har fundet på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Oluf Krage, Århus | Skrevet: 13. jan 10 kl. 23:53

@ Johannes Wachtman:

Er det bakke snavvendt-dag i Hellerup idag?:-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Feddersen, Munro | Skrevet: 14. jan 10 kl. 00:52

Synd at diskussionen har fjernet focus fra pointen i dette indlæg - er det rimeligt at 4 dåser flåede tomater kan erhverves for en flad 10 er i et dansk supermarked??
Jeg ved ikke hvor mange dåser flåede tomater der produceres i Danmark men her i Argentina hvor Tomater dyrkes i store dele af landet er det ikke muligt at opnå denne pris. Og nu hvor vi er i Argentina så er det vel værd at bemærke at dette er det 3 største udflytterland for danskere i slutningen af 1800 tallet / begyndelsen af 1900 tallet. En udvandring der vel blev en succes da danskerne var indstillet på at integrere / tilpasse sig de nye omgivelser - præcis som de Vietnamesiske bådflygtninge, de Chilenske politiske flygninge og Ungarerne efter 1956 gjorde i Danmark. Velviljen til integration er afgørende og i denne spiller religion/moralsk kodeks den største rolle. Synd at beslutningstagerne i Danmark aldrig har fattet dette….
Nå jeg skal ned og købe flåede tomater…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gert Nielsen, Kuching, Malaysia | Skrevet: 14. jan 10 kl. 01:15

Johannes Wachtman, Hellerup

Jeg er da helt enig i dit indlag….:)

Pudsigt nok har vi da ogsaa illegale indvandre i Danmark, de er blodt brugt som sexslaver…. og annonceret i en vis dansk avis(er) men det er der jo penge i….. ja saa skidt med det nu er ulovligt at organisere den slags…… !
Eller en haandvarker paa sort arbejde…… fra Ost europa..

Vi har da ogsaa masser af danskere ude i verden, om de nu er helt emigeret eller blot bor & arbejder derude.

Pudsigt nok fejere vi da danskehed med stolthed, i baade 2, 3 og 4 generation efter folk er emigreret til eks. USA.
Blot tag til rebildfest 4 Juli og se selv… :)

Det er der da ikke noget galt i, saa hvorfor skal vi have tvang i brug for at integrere de der kommer den anden vej, til kare Danmark.

Saa vidt jeg ved, er der ikke noget land i verden, der tvangsintegrere Danskere ude i verden, om jeg tager fejl saa venligst oplys hvor det sker.?

Ikke engang i Muslimske lande, kan man fide paa saadan noget………………!

Med venlig hilsen
Gert Nielsen
Malaysia

Upassende ? Klag over indlæg

 
lillian andersen, fredericia | Skrevet: 14. jan 10 kl. 05:46

til Johannes W
DU siger vi skal hente alle disse immigranter med familier til danmark for vi mangler højt uddannede folk!!!Hvor højtuddannet er det så lige de er.?
Vi har nok arbejdsløse her i landet ,vi skal ikke have flere hertil.lad os først få de indvandrere og andre danskere sat i selvforsørgende job.Send dem til Afrika og lad dem dyrke deres jord,vi i EU kan så sende flere penge derned for at hjælpe dem i deres eget land hvor de har hjemme.Vi har en hel klode at leve på så kan det da ikke være meningen at vi alle skal stuves sammen i lille Danmark.Hele kloden kan bebos hvis mennesket selv vil,og arbejde på,der er jord og hav nok til at leve af.Og mon du Johannes vil betale alt du tjener,(hvis du da ikke er på overførselsindkomst)til at forsørge verden.Pengene daler ikke ned fra himlen,men jeg vil gerne sende flere penge til de som også selv vil gøre en indsats.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 08:05

@Henrik Kristensen

“Hvori ligger det rimelige i at jeg skal tage dine moralske skrupler på mine skuldre. Hvorfor har du en særlig ret til at kræve solidaritet med noget du føler, men jeg ikke gør? Hvis jeg nu følte rascistiske eller asociale følelser, kunne jeg så kræve at du skulle følge mig i dem? Nej, vel?”

- racistiske og asociale følelser er ikke acceptable, men det er til gengæld kærlighed til næsten og godgørenhed, som dem kan vi godt kræve, at også du lever op til.

“Du kan drage ud i verden og gøre alt det godt du vil. Lykke til.”

- nu bor jeg tilfældigvis i Danmark, så det er naturligvis her, at jeg vil gøre godt.

“Men du får hverken mit økonomiske bidrag eller min velsignelse, til at bestemme hvordan vores fælles land og demografi skal se ud, alene.”

- nej, det stemmer vi da om, og flertallet af danskerne stemmer for endnu mere godgørenhed.

“Det her er ikke en lukket fest, men vi er mere end een dørmand til at bestemme hvem som skal lukkes ind, og hvem som ikke skal.”

- helt enig, og flertallet stemmer for at lukke endnu flere gæster ind.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 08:18

@Søren Ferling
“Jamen, andre er skam kommet dig og dine særdeles udmærkede og meget konstruktive tanker i forkøbet - det skete i 80′erne, hvor folk blev kylet på førtidspension, bare de var lidt uoplagte en dag, de mødte deres sagsbehandler - det skete angiveligt for at sænke ungdomsarbejdsløsheden, men var selvsagt også for at søge at skjule de begyndende problemer med indvandringsprojektet og dets negative virkning på den hjemlige beskæftigelse og økonomi.”

- det var dog en grov forenkling! Danskerne er da blevet sat på f.eks. førtidspension, fordi de var fysisk og psykisk nedslidte efter et langt og hårdt liv ved samlebåndene.

“De mennesker er så så fattige at de ansvarlige af dem ikke får børn og på den måde kan man holde gang i en sund og naturlig indvandring med tilhørende kulturberigelse”

- hvis vi skal have evolution, så skal vi have tilført nye gener, og det får vi jo netop med indvandringen, ikke sandt?

“sidegevinsten er at vi på et absolut overskueligt antal generationer kan få udfaset, de på alle måder besværlige og ærlig talt da også noget usympatiske, danskere”

- det er da ikke dette, det drejer sig om. Det handler om at udvikle det danske samfund, og det sker bedst via indvandring - tænk f.eks. på de hollandske kanalbyggere og de kartoffeldyrkende tyskere, uden hvilke vi ikke ville have haft Christianshavn eller f.eks. pommes frites.

“Den deraf forøgede forsørgerbyrde - danskere på overførselsindkomst og de andelsmæssigt mange flere ‘vandrende arbejdtagere’ på samme ydelser - gør også at de arbejdende vanskeligt kan finde ressourcer til at få de børn, de egentlig gerne vil have og på den måde har vi fået sat gang i en selvsupplerende og -accelerende forbedring af vores, øhh, deres, land”

- OK, al begyndelse er svær, men giv udviklingen tid, så løser alt sig, skal du du se. I øvrigt får danskerne da lige så mange børnepenge som indvandrerne, så de har da også råd til at producere børn. Plejer du forresten ikke selv at sige, at der er for mange mennesker i verden? - og så er det da godt at danskerne ikke har råd til så mange børn, eller hur?

“Det er tilgengæld mægtig godt for økonomien, ja, det vil sige for de allerrigeste - dem i mellemlaget og især de mindre velhavende får hæslige liv, men så kan vi da i det mindste glæde os over at de alligevel er på vej væk herfra”

- danskerne er verdens mest tilfredse folkefærd, og det samtidig med at antallet af indvandrere stiger og stiger. Hvordan forklarer du dette?

Så jeg er skam glad - tænk at jeg sådan får lov til at ofre mig for Menneskeheden - det har Jacob Holt også forklaret mig at jeg burde, men der skulle ligesom det her lille skub til, for at få mig til at blive helt altruistisk.

‘De’ siger at der i spektret af karakterafvigelser også findes ‘den altruistiske psykopat’, men det tror jeg er noget DF har fundet på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 08:30

@Gert Nielsen

“Pudsigt nok har vi da ogsaa illegale indvandre i Danmark, de er blodt brugt som sexslaver…. og annonceret i en vis dansk avis(er) men det er der jo penge i….. ja saa skidt med det nu er ulovligt at organisere den slags…… ! Eller en haandvarker paa sort arbejde…… fra Ost europa.”

- ja, det er skammeligt, at danske mænd organiserer og deltager i trafficking, men har det mon noget at gøre med, at danske kvinder nægter mændene samkvem? Ja, det er latterligt når danske håndværkere klager over de billigere og mere hårdtarbejdende polske håndværkere - konkurrence er konkurrence, og danskerne konkurrerer jo også selv ude i verden - bl.a. de danske landmænd, som med deres EU- og statsstøttede produkter udkonkurrerer afrikanske landmænd.

“Vi har da ogsaa masser af danskere ude i verden, om de nu er helt emigeret eller blot bor & arbejder derude.”

- ja, helt korrekt, og derfor kan vi jo heller ikke selv sige nej til indvandring vel? Har man sagt A, må man også sige B.

“hvorfor skal vi have tvang i brug for at integrere de der kommer den anden vej, til kare Danmark”

- det skal vi da heller ikke, for der er jo ingen forskel på danske, afrikanske eller muslimske immigranter. Mennesker er mennesker, uanset hvor de kommer fra.

Med venlig hilsen, Wachtman

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 08:46

@lillian andersen, fredericia | Skrevet: 14. jan 10 kl. 05:46

“Du siger vi skal hente alle disse immigranter med familier til danmark, fordi vi mangler højt uddannede folk!!!Hvor højt uddannede er det så lige de er?”

- de er mindst lige så højt uddannede som danskere. Ja, du ved da vel godt, at de fleste danske taxier køres af læger, ingeniører, advokater og lignende, som på grund af diskrimination på arbejdsmarkedet ikke får lov til at få jobs, som deres kvalifikationer berettiger dem til.

“Vi har nok arbejdsløse her i landet ,vi skal ikke have flere hertil”

- Danmark har lav arbejdsløshed i forhold til de
fleste andre lande, og det har medført alt for høje lønstigninger og formindsket konkurrenceevne. Derfor skal vi have flere flittige hænder hertil, så vi kan få presset lønningerne nedad, hvorved antallet af jobs vil stige. I øvrigt er den økonomiske vækst i Kina og Indien meget højere end den danske, og det må alene skyldes, at der er så mange kinesere og indere - d.v.s. befolkningstilvækst=økonomisk tilvækst.

“lad os først få de indvandrere og andre danskere sat i selvforsørgende job”

- Danmark har da en meget høj beskæftigelseskvotient!, og mange indvandrere har da et arbejde at gå til, hvis de da ikke er i fuld gang med at uddanne sig.

“Vi har en hel klode at leve på så kan det da ikke være meningen at vi alle skal stuves sammen i lille Danmark”

- ja, men lige nu er der altså plads og ressourcer til flere mennesker i Danmark, mens der i f.eks. Afrika er for få ressourcer. Den ubalance kan vi fjerne, hvis afrikanere flyttes fra Afrika til bl.a. Danmark. D.v.s., vi maksimerer bedst menneskehedens udnyttelse af kloden, hvis vi koncentrerer menneskene dér, hvor ressourcerne findes - og det er altså p.t. i Danmark.

“Og mon du Johannes vil betale alt du tjener,(hvis du da ikke er på overførselsindkomst)til at forsørge verden”

- ja, men kun hvis alle andre gør det samme. D.v.s., staten, med dens magtinstrumenter, skal stå for redistribueringen af velstand.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 08:52

@Mads Feddersen

“Synd at diskussionen har fjernet focus fra pointen i dette indlæg - er det rimeligt at 4 dåser flåede tomater kan erhverves for en flad 10 er i et dansk supermarked??”

- ja, det er da godt, at en fire dåser flåede tomater kan erhverves for en tier. Samtidig får afrikanere et arbejde, og de italienere som før producerede tomaterne, kan nu få overførselsindkomst. Så hvad er der at klage over?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:12

@Jette Elbæk Maressa

“Men realiteterne er også, at var det ikke for indvandrerne, ville det gå tilbage for de 60. mio. italienere: Fødselsraten har i årevis ligget så lavt, at en egentlig befolkningstilbagegang kun er undgået takket være indvandrerne, og uden indvandrere ville såvel Italiens børn som ældre være ilde stedt”

- jeg kunne ikke være mere enig. Det hele handler i bund og grund om,at have en konstant stigende population af mennesker. Vi skal absolut ikke sætte grænser for antallet af os selv, for kloden har uendelige resurser, og det handler alene om en retfærdig og anstændig fordeling af disse resurser.

Hvis italienerne ikke selv vil sørge for, at befolkningstallet i Italien er stigende, eller i det mindste ikke faldende, så har italienerne en moralsk forpligtelse til at dele deres land med andre og mere fertile folkeslag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Madsen, 7000 Fredericia | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:16

Synd at debatten er kørt af sporet, godt hjulpet på vej af Johannes Wachtman. Hvem er denne Johannes. Det kan godt være han findes, men er det hans rigtige navn, eller er det Abdul Wahid Pedersen. Manden, som er klar til at give Danmark til den muslimske verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, horsens | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:17

Johannes Wachtman, Hellerup -du har som sædvanlig ikke fattet en bulen hattefis af det hele. Globaliseringen skulle have sikret at afrikanerne kunne dyrke deres tomater og sælge dem til os, istedet har det superbureaukratiske protektionistiske EU pakket sig endnu mere ind bag toldmure, da Obama er om mulig enndu mere protektionistisk.

Taberne?

Det er f.eks lande som de afrikansk, der har fået et hold kæft bolche i form af u-landshjælp der går direkte i korrupte diktatores lommer.

Mange lande i afrika, der havde stor eksport af fødevarer er nu gold ørken grundet disse despoter og Danida bøvler rundt med Anti korruptionsplaner.

At afrikanere sætter liv og lemmer på spil i små både for at komme til italien for at plukke tomater til 10 kroner i timen er ikke globalisering men et symptom der skal handles på.

Men hvor er FN?

FN er sølet ind i korruption og nepotisme helt op på allerhøjeste niveau og totalt handlingslammet da de lande der skulle have haft hjælp er trukket ind i hellige alliancer med kineserne og muslimske lande, som ikke er til afrikanernes gode.

Betal folk en anstændig pris for deres varer, så bliver de også hjemme og producerer dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Kristensen, København Ø | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:21

Johannes Wachtman, Hellerup

“- racistiske og asociale følelser er ikke acceptable, men det er til gengæld kærlighed til næsten og godgørenhed, som dem kan vi godt kræve, at også du lever op til.”

Kære Johannes. Kræv det bare, men bliv nu ikke alt for skuffet hvis jeg, på trods af dine gode hensigter, ikke gør som du siger jeg skal.

” - nej, det stemmer vi da om, og flertallet af danskerne stemmer for endnu mere godgørenhed.

Kære Johannes. Bliv nu ikke alt for skuffet, hvis det ikke lige er sådan folk stemmer når det kommer til stykket.

“- helt enig, og flertallet stemmer for at lukke endnu flere gæster ind.”

Kære Johannes. Bliv nu ikke alt for skuffet, hvis det ikke lige er sådan folk stemmer når det kommer til stykket.

:-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:40

@kaj hansen, horsens

Globaliseringen skulle have sikret at afrikanerne kunne dyrke deres tomater og sælge dem til os, istedet har det superbureaukratiske protektionistiske EU pakket sig endnu mere ind bag toldmure, da Obama er om mulig enndu mere protektionistisk.

- er Obama præsident i Eu??

- hvordan kan det være, at f.eks. Kina, Taiwan, Vietnam og Sydkorea, i modsætning til de afrikanske lande, ingen problemer har med EUs toldmure? Skyldes det at det kun er fødevarer, som rammes af EUs toldmure?

“Mange lande i afrika, der havde stor eksport af fødevarer er nu gold ørken grundet disse despoter og Danida bøvler rundt med Anti korruptionsplaner.”

- er EUs toldmure skyld i ørkendannelsen i Afrika?

- hvilke afrikanske lande havde tidligere en stor landbrugseksport?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:42

@Anton Madsen, Fredericia

“Synd at debatten er kørt af sporet, godt hjulpet på vej af Johannes Wachtman. Hvem er denne Johannes. Det kan godt være han findes, men er det hans rigtige navn, eller er det Abdul Wahid Pedersen. Manden, som er klar til at give Danmark til den muslimske verden.”

- har du selv bidraget til debatten?

- hvad mener du selv om de stakkels afrikanske immigranter, som forfølges af italienerne?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:45

@Henrik Kristensen, København Ø

“Kære Johannes. Bliv nu ikke alt for skuffet, hvis det ikke lige er sådan folk stemmer når det kommer til stykket.”

- jamen jeg er da ikke det mindste skuffet. Omtrent 85% af danskerne stemmer for fortsat indvandring, og indvandringen er da også fortsat under den nuværende regering - i stort set samme takt som under den forrige regering. Danskerne vil have indvandring, og de stemmer i henhold dertil.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Madsen, 7000 Fredericia | Skrevet: 14. jan 10 kl. 10:00

Har jeg. Bl.a. foreslået et “fairtrade” mærke som indikerer at varer er produceret af organiseret arbejdskraft og ikke illegale arbejdere fra Afrika.
Jeg synes heller ikke det er ok at forfølge og banke de illegale arbejdere. Hvis det itaienske landbrug ikke kan eksistere uden disse, så gør dem til gæstearbejdere, som må opholde sig i EU i en begrænset periode og på den måde skabe ordnede forhold. I bladet TÆNK er der også flere artikler om dette emne, både illegal arbejdskriaf, men også om billig arbejdskraft i det danske landbrug. Dem kunne du jo læse og forstå at det ikke kun er Italien der har problemer med illegal/billig arbejdskraft. Det positive, hvis der er noget positivt, er at de sender penge hjem til familien, som gør at de kan få en uddannelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 10:09

Anton Madsen

“Det positive er at de sender penge hjem til familien, som gør at de kan få en uddannelse.”

- ja, det er yderst positivt. Har du nogle tal på, at disse familier så også får en uddannelse?, og at dette har reduceret fattigdommen i Afrika?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Iversen, Århus | Skrevet: 14. jan 10 kl. 10:38

@Jette Elbæk Maressa

Jeg synes at det bliver stillet lidt for simpelt op, Italien har også været plaget af mord, voldtægter og kriminalitet i kølvandet på denne indvandring til landet. Lige som tilfældet har været i det i Danmark.

Og jeg er personligt parat til at offerer meget, hvis det kan rede danske liv, og lidt ekstra for en dåse flåede tomater er jeg bestem parat til at betale.

Og til forskel fra Dansker mener Italienerne faktisk at deres land er så fantastisk at de er parat til at kæmpe for det, husk lige på det.

Der er ikke noget der er gratis, heller ikke at have alle de frelste holdninger, dem er der også nogen der må betale for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Madsen, 7000 Fredericia | Skrevet: 14. jan 10 kl. 10:50

@Johannes, har du læst artiklerne i TÆNK? og nej det kan jeg jo ikke dokumenterer hvad de bruger pengene til. Men hvis du vil betale, så er jeg sikker på at en eller anden forsker gerne rejser rundt i Afrika, for at få svar på dit spørgsmål.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, horsens | Skrevet: 14. jan 10 kl. 10:55

@Johannes Wachtman, Hellerup

Jeg tænkte nok det var mere end du kunne rumme.

Nej Obama er præsident i USA, han blev valgt for godt et år siden og har konsekvent nægtet at underskrive Frihandelsaftalen og GAT aftalen har han også opsagt og så gået igang med massive tilskud til bilindutrien istedet for.

Grundet hans protektionistiske linie har EU fatsholdt sine toldmure.

Taberne er 3 lande.

Omkring de andre land edu nævnerså er de også underlagt alle mulige handelshindringer fra EU.
Eks. så er der kvote på hvor mange sko der må importeres ind i EU.
ETC ETC..Google selv på det (du ved hvad Google er ik?)

Omkring afrika

Prøv at læs hvad jeg skrev.

Man havde givet afrika et holdkæft bolche.

Toldmure mm.

Eks: Frankrig har gennemtrumfet et banandirektiv, der bestemmer hvilke lande der må eksportere til EU og til hvilke priser.

Hvilke lande der har eksportret og i hvilke mængder kan du se på FAO`s hjemmeside, der er statistsik 20 år tilbage.

..

Generelt: Tag dig nu sammen og lad være med at stille dumme spørgsmål, fordi du har kvajet dig med misinformation.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Petersen, 2300 KBH S. | Skrevet: 14. jan 10 kl. 11:09

Mig bekendt er der stor arbejdsløshed i Sydeuropa. Jeg kender ikke tallet for Italien, men eks. i Spanien er arbejdsløsheden omkring de 20% eller derover, så jeg tror næppe, at det er fordi man mangler hænder i Italien. Derimod er der jo ingen “hvide” italienere der vil arbejde 12 t. om dagen for 20 euros, såvel som en dansker jo heller ikke vil arbejde for en ussel løn, hvilket så er de illegale immigranters “held”. Problemet er, at disse mennesker kan opholde sig illegalt i Italien, uden at myndighederne skrider til værks. Illegal arbejdskraft er ikke løsningen hverken for Italien eller europa, og vi andre kan sikkert godt betale lidt mere for vores flåede tomater og clementiner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thor Jensen, Vordingborg | Skrevet: 14. jan 10 kl. 12:14

En god kommentar:

Per Michael Jespersen, opinionsredaktør

Dansk Folkeparti står for tidens største vælgerbedrag. Med en sjældent effektiv politisk kommunikation med fokus på værdipolitik er det lykkedes partiet at fremstille sig som den lille mands – ja, folkets – stemme over for Elitedanmark.

Men den lille mands stemme over for eliten i fordelingspolitikken? Glem det! Sandheden er præcis den modsatte:
Den økonomiske elite i Danmark har siden 2001 grinet hele vejen fra direktionsgangen til banken over, at det er lykkedes elitens foretrukne partier Venstre og de konservative at indgå en alliance med Dansk Folkeparti.
I stedet for at gå op imod eliten er DF gået sammen med den for at omfordele penge fra bunden til toppen.
Formuekløfter og privathospitaler
Eksempler? Gerne! Om få uger får vi alle vores første lønseddel efter den skattereform, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti. Og til de højtlønnede i Hellerup, Charlottenlund og omegn er der bare at sige: Glæd jer!
Vi taler nemlig om skattelettelser på minimum 25.000 kr. årligt per husstand efter devisen: Jo mere elite, du er – jo mere forgyldes du. Selv den veluddannede elite, som bestemt ikke er forelsket i VKO, bliver forgyldt af reformen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
M. J., Kolding | Skrevet: 14. jan 10 kl. 12:33

Det er UANSTÆNDIGT mod landets beboere, at en FOLKE-valgt regering tillader MILLIONER af indvandrere i lande, der ikke består af særlig mange millioner i forvejen! Det er UDRYDDELSE af oprindelige folkeslag, og det skal STOPPES, hvis vi vil undgå, at ‘mafia’-organisationer breder sig og Europa igen bliver et nyt slagtehus! Oprindelige folkeslag kan kun tage ’så meget’ og så ikke mere, før der igen hersker splittelse, had og kaos! SLUT MED UANSTÆNDIG OG UANSVARLIG ILLEGAL INDVANDRING OG MASSEINDVANDRING!

Upassende ? Klag over indlæg

 
trepo organ, bornholm | Skrevet: 14. jan 10 kl. 13:04

Uha, du lille bange menneske!
Jeg har da lidt ondt af dig i din paranoide tilstand.

Upassende ? Klag over indlæg

 
AL P, byen | Skrevet: 14. jan 10 kl. 13:16

Ja, det er flot Jette. Lidt politisk korrekt blog-bavl, og så har du det straks bedre. Hvor er det synd for de stakkels indvandrere, at de skal brydes med de onde hvide italienere. Che cazzo!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Madsen, Charl. | Skrevet: 14. jan 10 kl. 14:50

Da jeg læste første indlæg af Johannes Wachtman, Hellerup, fra d. 13. kl. 12:52 tænkte jeg: det er dog en spøjs fætter, der udtrykker sig så bidende ironisk. Da jeg læste næste indlæg fra kl. 21:46, følte jeg mig sikker i min antagelse. Men da jeg læste videre i rækken af indlæg, blev jeg klar over, at manden faktisk mener, det han skriver.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sten Fisker, København N | Skrevet: 14. jan 10 kl. 15:55

Hvis tomatavlerne i sydeuropa skulle motiveres til at ansætte “ikke-indvandrere”, men landets egne arbejdsløse, så skal man kikke lidt på størrelsen af arbejdsløshedsunderstøttelsen og bistandshjælpen i EU. Enhver kan vel forstå, at hvis man tjener mere ved ikke-arbejde, så vælger man det. Understøttelsen, bistandshjælpen og mindstelønnen er alt for høj. Sæt den ned.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 18:27

@Sten Fisker

“Enhver kan vel forstå, at hvis man tjener mere ved ikke-arbejde, så vælger man det. Understøttelsen, bistandshjælpen og mindstelønnen er alt for høj. Sæt den ned.”

- og hvad så med de syge, de svage og de ikke-arbejdsdygtige? - skal de så bare smides på møddingen?, for slet ikke at tale om dem, som ikke finder tomatplukning interessant eller værdigt?

Hvis vi nedsætter overførselsindkomsterne, så presser vi mange ud i kriminalitet, fordi de så ikke vil have andre mulighedera for at overleve.

Er det et sådant samfund vi vil have?, er det sådan vi vil behandle dem, som er på samfundets bund? Ikke med MIN gode vilje!

Hvorfor er der dog blevet så mange empatisvage mennesker i vor tid?

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, horsens | Skrevet: 14. jan 10 kl. 18:53

Empati er blevet et modeord, det anvendes typisk af mennesker der ikke aner hvad det betyder - men det ser jo flot ud når man fyrer den af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Qvistgaard, Vordingborg | Skrevet: 14. jan 10 kl. 22:25

Italiens situation er selvforskyldt. Regeringen vendte det blinde øje til, da der var gang i økonomien. Alle firmaer “importerede” arbejdskraft
og der blev aldrig krævet papirer af arbejderne eller rimelige arbejdsforhold af firmaerne.
3,9 mill indvandrere kan jo ikke leve uset, og
med en sådan koncentration, har alle italienere vist, hvad der foregik. Leveforholdene for arbejderne, et hul i jorden og et stykke pap som tag, siger meget om italienernes syn på de
fremmede. Italien burde smides ud af EU.
Er menneskerettigheder og de røde fagforeninger
også underlagt mafiaen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 23:00

@T Qvistgaard, Vordingborg

“Leveforholdene for arbejderne, et hul i jorden og et stykke pap som tag, siger meget om italienernes syn på de fremmede. Italien burde smides ud af EU.
Er menneskerettigheder også underlagt mafiaen?”

- ja, man skulle virkelig tro det.

Selv om jeg læste om italienernes vold mod afrikanerne for flere dage siden, er jeg stadig dybt rystet og endnu dybere chokeret. Og ja, Italien bør smides ud af EU, for vi andre kan ikke være tjente med at have dem med - vi kan jo risikere, at italienerne drejer EU i den forkerte retning - bort fra empati og menneskerettigheder. Såfremt Italien tvinges ud, vil de også lægge en dæmper på tilsvarende tendenser i de øvrige EU-lande - og her tænker jeg jo specielt på Danmark, hvor xenofobien er helt ude af kontrol.

Schweiz er også et land, som vi bør gribe ind over for. Vi kan ikke tolerere, at de laver folkeafstemninger om mennesker. Her forestiller jeg mig omfattende handelshindringer, og virker de ikke, skal grænserne mod Schweiz lukkes totalt - så kan de ikke eksportere deres oste og ure.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Larsen, Vildbjerg | Skrevet: 14. jan 10 kl. 23:36

T Qvistgaard, Johannes Wachtman
Rend og hop, de menesker er kommet illegalt til landet og burde sendes samme vej de kom fra.

At arbejdsgivere i Italien, og Spanien, har udnyttet dem, og sikkert groft, er naturligvis en skandale der burde stoppes, men det ændre ikke ved at missærens rod er at de mennesker overhovedet er der.
Hvad skulle de iøvrigt have levet af hvis de ikke havde haft selv den usle løn og forhold de har fået? tyveri? socialhjælp?
Get real people, Europa kan ikke være verdens socialkontor.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Qvistgaard, Vordingborg | Skrevet: 15. jan 10 kl. 00:16

Jens Larsen, Vildbjerg ,
Så-så Hr. Larsen, ikke så meget gymnastik i din alder.
Du kan være forvisset om, at rigtig mange af de illegale
arbejdere i Italien, er “hjulpet” i land af italienere.
Altså, Italien er da så langt fremme, at der forefindes
pas-kontrol, grænsekontrol til lands/vands. Ja, mange bliver sikkert sendt hjem, nu vi har finanskrise, men
min pointe er, at et EU-land kan ikke i vore dage opføre sig, som Italien har gjort ustraffet. EU skal jo netop, med deres menneskerettigheder, distancere sig fra den slags ellers er vi jo selv en flok bananrepublikker.
Du kunne jo også tænke over, hvorfor det lige er i Italien (Spanien i mindre omfang),at alle de mennesker
er havnet, er det god turistinformation eller hvad?

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Qvistgaard, Vordingborg | Skrevet: 15. jan 10 kl. 00:41

Jens Larsen, Vildbjerg
Nu er det ikke alle 3,9mill fremmedarbejdere i Italien,
som er illegale, dem er der 350.000 af, og så er der en
stor gruppe, som tidligere har haft arbejdstilladelse,
men ikke har fået den fornyet.
Her er lidt godnatlæsning:

http://www.ilo.org/public/english/protection/migrant/download/imp/imp67.pdf

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gert Nielsen, Kuching, Malaysia | Skrevet: 15. jan 10 kl. 04:47

Johannes Wachtman

jeg takker for dit svar til mit lille indlag. :)

Mht. til dansk landbrug, (jeg er son af en landmand:) saa kunne de dog sagtens konkurrere for vi kom med i EU!
Da export til mellemosten begyndte i tredsserne…. og vi forst kom med i EU i 1972.

Med venlig hilsen
Gert Nielsen
Malaysia

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gert Nielsen, Kuching, Malaysia | Skrevet: 15. jan 10 kl. 05:11

Hejsa

Re problemer med illegal indvanding…..
Saa har vi dog ogsaa det problem i den anden ende af verden………. Malaysia.

Quote
Kuala Lumpur, Nov 5 (IANS) Indians top the list of those who arrived under the visa on arrival (VOA) scheme and overstayed in Malaysia during 2006-09, a minister said Thursday to justify India being excluded from the scheme.

India is clubbed with Afghanistan and Pakistan for being excluded from the scheme earlier this year to safeguard ‘national security’, Deputy Home Minister Wira Abu Seman Yusop told Dewan Rakyat (parliament).

He did not specify figures pertaining to each country, but said 28 percent of visitors under VOA, numbering 75,462, overstayed.

VOA, meant to promote tourism, was introduced in 2006, allowing leading to visas being issued upon arrival for a period between 14 days and three months.

The government has no plans to scrap the VOA scheme for other countries, the minister was quoted as saying by Star Online, website of The Star newspaper.

End Quote.

.
For nu at satte det i forhold til Danamrk, saa svarer de til vi pludselig havde 7800 indere i Danamrk, som ikke rejste hjem….!

Der er ogsaa store problemer med Kinesere, specielt piger der bliver solgt som “sex slaver” til kinesiske bodeller i Malaysia, og ogsaa bliver sendt videre til England med et falsk Malaysisk pas, og der er pga. af dette ca. 12.000 kinesere “missing” i England, andkommet fra Malaysia.
Malaysia er pt. under review for visa for ankomst, til England, pga. dette “kineser” problem.!

Saa vi har saamand samme udfordringer herude….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 15. jan 10 kl. 05:21

Ken Loach dokumenterede i sin film ”It’s a free world”, at Storbritannien hykler groft, når landet praler af at være åbent overfor indvandrere.

For den ”åbenhed” medfører slavelignende forhold i bunden af arbejdsmarkedet, hvor bl.a. østeuropæere med en midlertidig opholdstilladelse og illegale indvandrere udnyttes groft, samtidigt med at mange af dem arbejder under livsfarlige forhold.

De kriminelle arbejdsgivere ødelægger forholdende for de legale arbejdssøgende, fordi de illegale, rettighedsløse arbejdere tager jobbene og gør det sværere for ærlige arbejdsgivere, at tilbyde deres medarbejdere ordentlige vilkår, hvis de skal kunne konkurrere med de kriminelle arbejdsgivere, der jo har lavere omkostninger.

Ken Loach sagde i anledning af premieren:

”Billig arbejdskraft er hjertet i den britiske økonomi, og regeringen er nødt til at omgå sin egen lovgivning om minimumsløn, for hvis den blev udbetalt, ville det betyde, at prisen på mad og andre dagligvarer ville stige.” (…) ”Al den snak om menneskelighed – det er noget værre vrøvl! Polakkerne blev hilst velkomne, fordi de var billige, og nu er polakkerne ikke velkomne længere, fordi folk fra andre lande er billigere. Det er absolut hyklerisk!”

”Angies (filmens hovedperson, der lever af at anvise illegale indvandrer arbejde i filmen – min bemærkning) logik er ikke værre end andres. Faktisk er hun en mønsterforretningskvinde: Hun tjener flest mulig penge med færrest mulige udgifter. Hun vælger ikke at være skurk. Hvis hun vil overleve, er det det, hun må gøre.” For hun skal jo konkurrere med andre kriminelle arbejdsgivere, der misbruger illegale indvandrere.

(I andre lande er forholdene endnu værre: I Italien blev der forrige år opdaget en decideret slavelejr, hvor illegale indvandrere blev holdt fanget, når de ikke slavede i markerne. De blev myrdet, hvis de forsøgte at flygte.)

Derfor er det vigtigt, at vi får fælles EU-regler, der betyder at lande, der bevidst ser gennem fingrene med, at hele brancher udnytter illegale indvandrere som slavelignende arbejdskraft, idømmes klækkelige bøder indtil de gør en alvorlig indsats for at stoppe de kriminelle arbejdsgivere.

Følgende indlæg om problemstillingen sendte jeg til Poul Nyrup-Rasmussen, der sendte det videre til
det socialdemokratiske medlem af EU-parlamentet Ole Christensen.

De fandt det både sobert nok og relevant nok til at de lige frem valgte at publicere det og besvare det offentligt:

(dokumentation: E:\30\Socialdemokraterne - Ole Christensen - Jakob spørger om.mht).

Det haster med at få en EU-dom, der fastslår, at der er tale om en ulovlig konkurrenceforvridende fordel, når hele brancher i andre EU-lande, som f.eks landmænd, der dyrker grøntsager i Spanien eller turistindustrien i Sydeuropa, skaffer sig ulovlige fordele i forhold til lovlydige konkurrenter i andre EU-lande, ved systematisk at beskæftige lavtlønnet, illegal arbejdskraft.

Det må være en skærpende omstændighed, hvis et lands myndigheder ikke gør en reel indsats, for at stoppe disse arbejdsgivere, eller ligefrem støtter dem i bestræbelserne på at skaffe illegal arbejdskraft, direkte eller indirekte. Dét bør medføre en bod fra EU, der kan mærkes, så landet fremover gør en reel indsats, for at stoppe ulovlighederne.

Det er både i den danske stats, danske arbejdstageres og danske virksomheders interesse, at få stoppet den unfair konkurrence, og det burde være ret let af få en EU-dom, der fastslår at systematisk brug af illegal arbejdskraft er konkurrenceforvridende og dermed ulovligt.

Sådan en dom vil desuden fjerne årsagen til størstedelen af den illegale indvandring til EU og det er nødvendigt hvis vi ikke vil have, at de europæiske velfærdssystemer bliver undergravet.
For som Milton Friedman konstaterede, kan man ikke både have masseindvandring og bevare et velfærdssystem.

Det har de allerede måtte sande i Californien, hvor den massive, illegale indvandring fra Sydamerika, har betydet, at det har været nødvendigt at lukke 60 offentlige hospitaler, fordi budgetterne er blevet sprængt af, at illegale indvandrere også har ret til hospitalsbehandling, samtidigt med at de er den befolkningsgruppegruppe, der har den laveste uddannelse, som betaler mindst i skat, som begår flest forbrydelser og i det hele taget belaster de offentlige budgetter mest.

En lignende udvikling bør forhindres på forhånd her i Europa.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 15. jan 10 kl. 07:44

@Jens Larsen, Vildbjerg

“Johannes Wachtman. Rend og hop, de mennesker er kommet illegalt til landet og burde sendes samme vej de kom fra.”

- “rend og hop” skriver du! Kan vi SÅ få en anstændig tone!

“At arbejdsgivere i Italien og Spanien har udnyttet dem, og sikkert groft, er naturligvis en skandale der bør stoppes, men det ændrer ikke ved, at missærens rod er, at de mennesker overhovedet er der. Hvad skulle de iøvrigt have levet af, hvis de ikke havde haft selv den usle løn og forhold de har fået? - tyveri?, socialhjælp?

- ja, de kunne da f.eks. have fået socialhjælp, så de ikke pressedes ud i kriminalitet. Endnu bedre vil det selvfølgelig være at uddanne dem, så de kan bestride de mange jobs der kommer, når mange europæere de næste år går på pension. På den måde kan vi slå to fluer med ét smæk.

“Get real people, Europa kan ikke være verdens socialkontor.”

- det bliver der da heller ikke tale om, blot fordi nogle immigranter i en overgangsperiode, inden de skal ind i uddannelsessystemet, skal have en anstændig socialhjælp.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Ferling, København NV | Skrevet: 17. jan 10 kl. 02:40

@ Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 08:18

- det var dog en grov forenkling! Danskerne er da blevet sat på f.eks. førtidspension, fordi de var fysisk og psykisk nedslidte efter et langt og hårdt liv ved samlebåndene.

Ja, det er rigtigt - at det var fortællingen…

Og så det med de unge - det virker altid så godt - også selv om det ikke passer - det opdager folk jo først efter et årti.

- hvis vi skal have evolution, så skal vi have tilført nye gener, og det får vi jo netop med indvandringen, ikke sandt?

Det er helt rigtigt og jeg har også lært af den store mediciner og biolog Klaus Rifbjerg at vi ville få korte arme og ben, hareskår og vand i hovedet, hvis vi ikke fik tilført nye gener til vores defekte af slagsen - som han forklarede: ‘Raceblanding er racens overlevelse’ - pedanter vil måske hævde at sætningen indeholde et pudsigt tankespring, men han tilhører jo så også den kreative klasse og det er jo nok fremtiden.

Jeg husker ikke han har udtalt sig om de store genetiske problemer vores geners redningsmænd lider under, men jeg venter spændt, så jeg kan vide, hvad der er det rigtige at synes - bare fordi man er biologisk uddannet skal man jo ikke begynde at gå i rette med de virkeligt store autoriteter på området, hvad en skønlitterær forfatter jo unægtelig må siges at være.

Nu du bringer evolution op, kunne det være fristende at pege på at en sådan fremmes af en vis grad af isolation, men nu skal vi jo heller ikke…

- det er da ikke dette, det drejer sig om. Det handler om at udvikle det danske samfund, og det sker bedst via indvandring

Jeg prøver netop så godt jeg kan at lære af liberalister og marxister at tanke på de konkrete mennesker, der omfattes af deres store forbedringsprojekter, er en alvorlig hæmsko for de virkeligt store spring fremad, men kan se at jeg mangler en del endnu, når jeg kan finde på at se danskernes udfasning som noget at bekymre sig om. Det handler selvsagt om de store idéer - faktisk kunne man tanke sig at det perfekte samfund først kan realiseres når det kan drives af selvreplikerende robotter og menneskene er helt væk - den dag vil ideologerne virkelig kunne være stolte af deres århundreder lange kamp for perfektion… øhhh.., nå nej - nå, men så kan robotterne da glæde sig… tror jeg da…

Plejer du forresten ikke selv at sige, at der er for mange mennesker i verden? - og så er det da godt at danskerne ikke har råd til så mange børn, eller hur?

Også her kan jeg lære, kan jeg se - en Mikkel Krause har i ‘Apropos’ på P1 talt for at det er egoistisk af os danskere at bekymre os over at vi får for få børn, når nu der er så mange i verden, der får alt for mange. Jeg skrev til ham at det da var en underlig slags omvendt nazisme - og han skrev tilbage at det synes han ikke - jeg har ikke svaret, men nu vil jeg skrive at jeg nu også har set lyset og er klar til at vi ofrer os for Menneskeheden - jeg lavede også lige et overslag, der viser at danskernes totale udfasning vil give yderligere tre uger til ekspansion for Afrika og Muslimien - way to go.

Jeg har det allerede meget bedre - nu har mit liv en mening og en retning - jeg vil dø - for Menneskehedens skyld - det er sgu da derfor vi er så lykkelige - den havde du ikke tænkt på, hva’.
______________________________________________________

@ Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 14. jan 10 kl. 09:12

Hvis italienerne ikke selv vil sørge for, at befolkningstallet i Italien er stigende, eller i det mindste ikke faldende, så har italienerne en moralsk forpligtelse til at dele deres land med andre og mere fertile folkeslag.

Her har du fat i en meget vigtig pointe - hvis et land, et folkeslag begynder at leve på en måde, der er langtidsholdbar, så må det omgående stoppes og de må erstattes med mennesker, som er bedre for økonomien, fordi de bare får masser af børn og kan levere slavearbejdskraft og pladsmangel og sult og det giver også gode og nødvendige krige, som yderligere booster økonomien.

Jeg bare bare SÅ glad for at vi er kommet ind i EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H Just, Skagen | Skrevet: 17. jan 10 kl. 17:52

Johannes Wachtman

Tak for dit bidrag til at udstille de korrektes (og desværre flertallets)idioti.
Sociopater som Gert Nielsen føler virkelig , at du hører med i klubben.
Deltag lidt mere på debatter hvor Karin Bennedsen deltager , hun trænger i den grad til lidt “medvind”.
Utroligt og bekymrende at så mange bare æder de absurde holdninger du paroderer.Så langt er vi kommet i dette korrekte cirkus - føj for en ulykke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 17. jan 10 kl. 21:43

@Søren Ferling

Kære Søren. Det ser virkelig ud til, at du er ved at komme på rette spor. Det glæder mig, at jeg nok har en ikke helt ringe andel i dit nylige sporskifte.

Der er dog lige nogle ting jeg vil præcisere for dig. Du skrev følgende:

“Her har du fat i en meget vigtig pointe - hvis et folkeslag begynder at leve på en måde, der er langtidsholdbar, så må det omgående stoppes og de må erstattes med mennesker, som er bedre for økonomien, fordi de bare får masser af børn og kan levere slavearbejdskraft og pladsmangel og sult og det giver også gode og nødvendige krige, som yderligere booster økonomien.”

- det har altså intet med økonomi eller bæredygtighed at gøre. Det det handler om, er at menneskeheden skal udnytte kloden bedst muligt, og det gøres simpelthen ved at sørge for, at der ikke er én éneste kvadratcentimeter, som ikke udnyttes optimalt. Hvis arealer, hvor mennesker kan leve, ligger ubenyttede hen, så er det tegn på, at vi ikke udnytter kloden godt nok.

D.v.s., det italienerne faktisk begår, er dobbeltmord. Dels forhindrer de den optimale udnyttelse af det landområde, hvilket nedsætter antallet af mennesker på kloden, dels forhindrer de afrikanerne i at leve i det landområde, som p.t. kaldes for Italien.

Nu vil du måske påstå, at kloden ikke på langt sigt tåler alle de mennesker, som der er plads til. Men der tager du fejl - her er masser af plads! Det handler bare om en mere retfærdig og anstændig fordeling af resurserne. Lad mig give dig et eksempel: Danmark producerer mad nok til at mætte mindst 15 millioner munde, men her bor kun 5,4 millioner. Det betyder, at der er plads til 9,6 millioner flere. Se f.eks. på Holland, som er mindre end Danmark, men alligevel befolkes af 15 millioner. Ja, jeg kunne jo også tage Bangladesh, som kun er 3,5 gange større end Danmark, men hvor de alligevel har formået at få plads til 150 millioner. Det betyder faktisk, at der i Danmark så burde bo cirka 40 millioner + nogle tigre. Nu vil du måske påstå, at der er bangladesherne sulter, men det er ikke tilfældet - der er ikke hungersnød dér. Du ser heller ikke alle de overvægtige, som du ser i Danmark, og landet har endda højere økonomisk tilvækst end Danmark - hvilket vel er et argument, som du kan forstå.

For at sammenfatte ovenstående, så er vi danskere faktisk mordere, for vi forhindrer en optimal udnyttelse af det landområde, som p.t. kaldes Danmark. Her kunne jo let bo mindst 20 millioner mennesker, men her bor kun 5,3 millioner, så hver dansker har faktisk næsten 3 liv på samvittigheden.

Et barn som kunne være født, men ikke fødtes, er det samme som mord!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 17. jan 10 kl. 21:47

@H Just

Undskyld mig, men jeg fatter ærligt talt ikke, hvad du snakker om.

Gert Nielsen er da et yderst anstændigt, intelligent og ansvarligt menneske! For ikke at tale om Karin Bennedsen, som er JPs vel nok fremmeste debattør!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Ferling, København NV | Skrevet: 19. jan 10 kl. 02:47

@ Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 17. jan 10 kl. 21:43

Jeg indrømmer at jeg nok aldrig selv havde klaret dette svære skift i en så fremskreden alder - nu indser jeg at det aldrig er for sent at slå ind på den rette vej.

Jeg kan følge dine tanker om at det gælder om at maksimere antallet af mennesker på planeten, men tror allerede jeg har odobteret min nye tro så meget at jeg vil tillade mig at foreslå en endnu bedre indretning.

Se, hvis nu alle mennesker blev indsat i et kaninbure i nogle betonsiloer, så ville landbrugsarealet kunne blive større og dyrkes af store maskiner, så næsten ingen mennesker behøver bevæge sig udenfor hypermetropolerne.

De kan så forsynes med sansestimulatorer og få et drop med Soma i en vene - så kan de ‘leve’ de perfekte liv i fantasien med et minimalt ressourceforbrug - en vis Huxley har allerede udlagt en skitse for over et halvt århundrede siden.

På den måde gør vi nemt banghladeserne kunsten efter og mere til, sådan at vi også har plads til dem, når nu de som klimaflygtninge banker på herbergets dør.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Ja Niels HANSEN, tak for kommentaren, jamen det er da så rigtigt det du der siger,det kan vi da blive enige om, ------men det siger jo også Læs mere
@thomas moller, 7700 thosted Helt enig. Når politikere benytter facebook så meget, så tror jeg, at det skyldes den store opmærksomhed Læs mere
Jamen FACEBOOK er da såvidt jeg kan se kun for folk der har en ubændig trang til at promovere sig selv, hvordan kan man ellers tro at andre folk Læs mere
Ja FRU. du skriver også ser jeg nu(at her i europa står vi sammen), ja det gør vi vi står sammen om velfærdskasserne, men der er bare det Læs mere
Her i EUROPA der kører det ikke så godt i øjeblikket------det gør det vel ingen steder. Men jeg er bange for, at vi inden AMERIKANERHADET Læs mere


Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/