Profil

Jette Elbæk Maressa kommenterer internationale begivenheder, tendenser og dansk udenrigspolitik.

Baggrund:
Jette Elbæk Maressa er uddannet journalist. Tidligere leder af Jylland-Postens Christiansborg-redaktion. I 2006 blev hun udnævnt til udlandsredaktør. Har været bosat i Italien og arbejdet som korrespondent derfra.

Andet:


Sted:
Sjælland

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Du vilde verden

Skrevet af Jette Elbæk Maressa

Spiller Nato skak eller billard?

Dato: d. 05.02.10, 11:19
Af: Jette Elbæk Maressa
Emner:

Storbritanniens tidligere premierminister Tony Blair gjorde det helt klart, da han sidste fredag blev udspurgt om grundlaget for Irakkrigen: Angrebet mod USA den 11. september 2001 ændrede alt.

For Nato er det Afghanistan, som er blevet det konkrete symbol på den nye sikkerhedstrussel. Engagementet her er blevet udråbt til prøven på Natos fortsatte eksistensberettigelse: Hvordan skal alliancen agere i forhold til de sikkerhedspolitiske trusler, som ikke er direkte rettet mod alliancens eget territorium?

Det spørgsmål endevendes for tiden i den ekspertgruppe, som skal komme med et oplæg til, hvordan Natos nye strategiske koncept skal formuleres. Det gamle er fra 1999 og ud over at være ulæseligt og uforståeligt, så giver det heller ikke tidssvarende svar på de udfordringer, Nato står med.

Formand for gruppen er USA’s tidligere udenrigsminister Madeleine Albright, som skal balancere på en knivsæg mellem de to hovedopfattelser, der er i Nato af, hvad alliancens primære opgave skal være: På den ene fløj står lande, som lægger vægt på territorialforsvar og ser en potentiel trussel fra især Rusland, på den anden står de lande, som ønsker et aktivt Nato uden for Europa. Sagt på en anden måde: Skal Nato være regionalt eller globalt?

Fra midten af februar tager Albright på rundtur til Natos hovedstæder for at høre de 28 medlemslandes synspunkter, men allerede nu foregår der en livlig diskussion på internationale seminarer. Det seneste fandt sted i januar i Norge, og her gjorde Madeleine Albright det klart, at det ofte brugte billede af sikkerhedspolitik som et skakspil, langt fra er dækkende for det internationale spil i dag: »Skak er et spil, hvor to mennesker sidder i tavshed og kan tænke over næste træk. Det, vi nu er involveret i, minder mere om pool eller billard,« sagde Albright og forklarede, at spillet er kendetegnet ved, at en spiller skyder til en bunke kugler i håbet om, at en af dem vil ramme hullet på den modsatte side, men ofte sker der det, at den rammer en anden bunke kugler et andet sted. Nærmest uforudsigeligt.

Mødet i Norge blev holdt under overskriften partnerskaber og dialog omkring Middelhavet. Der er ingen tvivl om, at netop herfra bliver arbejdet fulgt nøje, især fra Israel, som ifølge en artikel for nylig i Jerusalem Post udviser stor diplomatisk aktivitet for at påvirke det nye strategiske koncept. Israel ønsker, at Nato breder viften ud og fokuserer på ikke-spredning af atomvåben og på kampen mod terror, som Israel ser som et fælles anliggende, hvad enten den finder sted i Afghanistan, Irak eller i Gaza. Ifølge artiklen i Jerusalem Post arbejder Israel desuden på at knytte tættere forbindelser til Nato ved at få direkte adgang til topmøder. Eksempelvis er det et israelsk ønske, at det geografiske kriterium for Natos Partnerskab for Fred ophæves. Det vil gøre Nato »rigtig global«, som Matthew Mark Horn fra American Jews Congress formulerede det i en kommentar.

Meget tyder dog på, at Albright vil fastholde artikel 5 som central i det nye koncept: »Der er ingen tvivl om, at artikel fem er helt central i Natos kerneopgave, som er at forsvare sine medlemmer mod et muligt angreb,« sagde hun for nyligt under et møde med EUparlamentsmedlemmer.

Albright skal aflevere ekspertgruppens oplæg til Natos generalsekretær, Anders Fogh Rasmussen, i april, og derefter bliver det hans opgave at stykke et forslag sammen, som ventes vedtaget på topmødet i Portugal til efteråret. Her vil det blive afsløret, om Fogh Rasmussen fastholder sin værdipolitiske profil i sikkerhedspolitikken, eller om han, som udtalelserne om inddragelsen af Taleban i Afghanistan tydede på, slår ind på en mere realpolitisk kurs.

Skak spilles af to tavse spillere, som overvejer næste træk. Et spil billard er mere uforudsigeligt



Kommentarer
G Mogensen, århus | Skrevet: 5. feb 10 kl. 15:37

Spiller Nato skak eller billard?
Nej, det spiller hasard om verdens sikkerhed.

Nato´s udvidelsesplaner (http://da.wikipedia.org/wiki/Middelhavsdialogen)hænger nøje sammen med EU-Med projektet, så muligheden for, at danske soldater måske skal forsvare Algeriet eller Marokko i fremtiden er til stede. Samtidig gør Lissabon Traktaten
(http://euro-med.dk/?p=782), at der
i krigstilstand er dødsstraf i Europa.
Det er også tankevækkende, at trods Europa´s
størrelse nu om dage, så gælder, at NATO’s militære operationer ledes af to strategiske ledere, begge højtstående officerer fra USA’s militær.
Nato burde afskaffes og alle bånd til USA klippes,
da Europa udmærket kan selv og således ikke
rodes ind i amerikansk udenrigspolitik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Burde, Ashkelon | Skrevet: 6. feb 10 kl. 10:56

“Israel oensker at NATO breder viften ud og fokuserer paa spredningen af atomvaben…….”
Er der nogen andre , maaske fra det ydre rum, som mener at det IKKE er en god idee at modarbejde spredningen af atomvaaben ?
Jeg maa nok hellere besvare mit oratoriske spoergsmaal selv …. : JA ! det er der , TYRKIET,vores trofaste NATO-alierede er helt sikkert en effektiv modstander af ,at NATO som det selv er medlem af, blander sig for meget i at lande som IRAN (dets ny allierede) OG TYRKIET SELV paa et tidspunkt udvikler atomvaaben .
Heldigvis er det vist saadan , at baade Angela Merkel og Ander Fogh Rasmusen efterhaanden har gennemskuet Tyrkiets doppeltspil .
Tyrkiets plads i NATO er ikke mere en selvfoelge. grunden til at Tyrkiet nogensinde blev optaget, hoerer til i den kolde krigs tidsalder , hvor der var en faelles fjende ,USSR .
NATO sku’ helst forestille at vaere en organisation af DEMOKRATISKE lande.
Saa hvis der ikke mere er nogen faelles fjende ,hverken USSR eller et atombevaebnet Iran , hvad laver saa egentlig Tyrkiet i NATO ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 6. feb 10 kl. 14:04

Jeg er stort set enig i Ole Burdes betragtninger.

Hvis NATO skal have nogen eksistensberettigelse i den nye verdensorden der tegner sig stadig mere tydeligt efter afslutningen på den kolde krig, så må forsvarsorganisationen først og fremmest tage sit eget værdimæssige grundlag alvorligt. Hermed mener jeg at NATO må ændres fra en regional forsvarsorganisation til en global forpligtet på at forsvare demokratierne mod trusler fra totalitære og fascistiske regimer.

Kort sagt har det pseudodemokratiske Tyrkiet der hastigt bevæger sig mod islamisering og orienterer sig mod den islamiske verden ingen plads i et NATO der forsvarer demokratierne, mens Israel bør have en naturlig og meget væsentlig plads.

Den realpolitik som bygger på tesen: min fjendes fjende er min ven, som både blev praktiseret over for USSR i anden verdenskrig og Tyrkiet under den kolde krig må skrottes når alt stadig tydeligere peger på et civilisationssammenstød med primært islam.

Det er selvfølgelig Huntingtons tese jeg tænker på:

“It is my hypothesis that the fundamental source of conflict in this new world will not be primarily ideological or primerily economic. The great divisions among humankind and the dominating source of conflict will be cultural. Nation states will remain the most powerful actors in world affairs, but the principal conflicts of global politics will occour between nations and groups of different civilizations. The fault lines between civilizations will be the battle lines of the future.”

Hovedfjenden er selvfølgelig islam som fascistisk ideologi, på nøjagtig samme måde som fascismen var det under anden verdenskrig og under den kolde krig.

Set i dette perspektiv var det en strategisk fejl at forsøge nation building i Irak og Afghanistan efter terrorangrebet mod USA 11. september 2001.
NATO skal selvfølgelig ikke blande sig i en afghansk borgerkrig der har været i gang i årtier, i hvert fald ikke på anden måde end at få fordrevet Taliban fra magten og Al Qaeda fra landet. Det mål blev allerede nået i 2002 og derefter burde engagementet være ophørt og tropperne trukket hjem. Islamiske borgerkrige svækker de berørte nationer, og derfor bør NATO snarere skabe betingelser for mere sekterisk vold i islams hus end ofre ressourcer på at afdæmpe volden.

Aktionen mod Irak var endnu mere forfejlet. Det havde været bedre om man havde ladet Saddam forblive ved magten for det forudsigelige resultat af forsøget på nation building og de “demokratiske valg” er selvfølgelig, at shia majoriteten kommer til magten og politisk orienterer landet mod Iran.

Problemerne i Irak og Afghanistan er begge et resultat af, at man har glemt den det urgamle diktum: Kend din fjende.

Hvis man bilder sig ind, at islam er en fredelig og tolerant religion så tror man selvfølgelig også på, at en vantro besættelseshær vil blive modtaget som befrierere, og så skal det jo gå galt.

Så længe USA og NATO ikke tør sætte navn på fjenden og lære ham at kende er der ingen udsigt til at han kan nedkæmpes - end ikke holdeds i skak.

At bilde sig selv ind at der findes noget som hedder moderat islam er lige så tåbeligt som hvis man dengang bildte sig ind, at der var noget der hed moderat nazisme eller moderat fascisme. Der findes moderate og fredelige muslimer, ligesom der fandtes moderate og fredelige tyskere og italienere, men der eksisterer ikke en ideologi som hedder “moderat islam”.

Historikeren og islamforskeren Bat Ye´or siger det på en måde der ikke burde være til at misforstå:

“Question: Daniel Pipes’ slogan is “Fundamentalist Islam is the enemy; moderate Islam is the solution.” But do you think there is hope for change?

B.Y.: I know moderate and brilliant Muslims, but I do not know of a school of thought, represented by teaching and publications, followed by millions of Muslims, called “moderate Islam.”

Everyone hopes for a change, including Muslims. I never say “never.”

But I think that changes will emerge if we start discussing these issues instead of hiding them under the carpet, and if we take measures to protect ourselves and become aware of language manipulation, like, for instance, pretending that jihad means peace and justice.

We should also support secular and modernist Muslims who are also targeted and hope desperately for our help and encouragement.”

Den holdning er udtryk for realpolitik - det der nu foregår i USA og NATO regie nærmer sig ren idioti.

Sikkerhedsord: Uddannelse

Upassende ? Klag over indlæg

 
L Jensen, Viborg | Skrevet: 6. feb 10 kl. 14:30

Ja, ikke nemt, at få kabalen til, at gå op med Tyrkiet, når både NATO, EU-MED og amerikansk
udenrigspolitik skal tilgodeses.

http://da.wikipedia.org/wiki/Middelhavsdialogen

http://euro-med.dk/?p=782

Upassende ? Klag over indlæg

 
L Jensen, Viborg | Skrevet: 6. feb 10 kl. 15:51

I dagens JP tordner Gade mod en Europa hær.

“Under en international sikkerhedskonference i tyske München sagde Westerwelle blandt andet, at “det langsigtede mål er at etablere en europæisk hær under fuld parlamentarisk kontrol.”

Men EU skal under ingen omstændigheder bestemme over danske soldaters gøren og laden, mener Gade.”

Men er det ikke de forhold vi har i dag under NATO?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hugo Pedersen, 8250 EGÅ | Skrevet: 6. feb 10 kl. 16:28

Jeg læser så ofte om den nye verdensorden og kloge mennesker udtaler sig jævnligt med baggrund i den nye verdensorden!”! - Måske nogen vil være så venlig at berette for mig hvad der helt reelt menes med ny verdensorden - I min nuværende verdensorden ser jeg jo desværre ikke meget andet en uorden både for nærværende, men desværre også i fremtiden - M.a.o. det ville måske hjælpe lidt på min og andres forståelse af hvad der egentligt foregår, hvis vi havde en blot nogenlunde klar definitation af hvad man mener med den nye verdensorden og om det i det hele taget er en orden vi synes er ønskværdig eller i det hele taget tror bliver til noget og ikke mindst har mulighed for at evaluere nogenlunge kompetent hvad alle disse såkaldte kloge mennesker egentlig har gang i.??!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Bramsen, 1622 | Skrevet: 10. feb 10 kl. 15:01

På den ene fløj står lande, som lægger vægt på territorialforsvar og ser en potentiel trussel fra især Rusland, på den anden står de lande, som ønsker et aktivt Nato uden for Europa.

Så enten har NATO 1) til formål at bekæmpe Rusland, eller også skal NATO 2) agere globalt.

Jeg har lidt svært ved at se modsætningen, nok fordi 2 ikke er den strategiske doktrin, der skal sikre det strategiske mål.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Bramsen, 1622 | Skrevet: 10. feb 10 kl. 15:02

Ups! Der indsneg sig vist et ret meningsforstyrrende ‘ikke.’

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Ja Niels HANSEN, tak for kommentaren, jamen det er da så rigtigt det du der siger,det kan vi da blive enige om, ------men det siger jo også Læs mere
@thomas moller, 7700 thosted Helt enig. Når politikere benytter facebook så meget, så tror jeg, at det skyldes den store opmærksomhed Læs mere
Jamen FACEBOOK er da såvidt jeg kan se kun for folk der har en ubændig trang til at promovere sig selv, hvordan kan man ellers tro at andre folk Læs mere
Ja FRU. du skriver også ser jeg nu(at her i europa står vi sammen), ja det gør vi vi står sammen om velfærdskasserne, men der er bare det Læs mere
Her i EUROPA der kører det ikke så godt i øjeblikket------det gør det vel ingen steder. Men jeg er bange for, at vi inden AMERIKANERHADET Læs mere


Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/