Julia Lahmes blog Tæt på hverdagen
Så kan I lære det Studiebloggen
Mod og modtryk Anders Samuelsens blog


Profil

Karsten Bundgaard blogger om erhvervslivets skæve vinkler og paradokser. Om ledelse og kommunikation og mangel på samme.

Baggrund:
Karsten Bundgaard er kommerciel direktør hos IDG Danmark (International Data Group), som bl.a. udgiver avisen Computerworld, arrangerer it-events og tilbyder it-Danmark nyheder og videndeling via Computerworld.dk, PCWorld.dk og Eksperten.dk.

Han har i 20 år arbejdet med salg, marketing og ledelse – såvel som selvstændig som i it-branchen.

Andet:


Sted:
Gentofte

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Jourhavende
Marie Bering

Opinionsredaktør
Flemming Rose

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Er det bare mig?

Skrevet af Karsten Bundgaard

Skal EU begrænse mulighederne på internettet?

Dato: d. 20.11.09, 20:11
Af: Karsten Bundgaard
Emner: , , , , , , ,

Den 26.april 2011 træder et nyt EU-cirkulære i kraft. Cirkulæret forbyder online-Europa at anvende cookies, med mindre brugeren udtrykkeligt beder om det. Det vil sige at de som forsøger at leve af internettjenester ikke længere må anbringe den lille tekststump, som gør det mulig at identificere den pågældende bruger på et senere tidspunkt.

…mange er jo af den overbevisning, at cookies er det onde selv, og at der findes en særlig plads i helvede for udbydere af reklamefinansierede internettjenester.

Ordet” cookie” er af en eller anden grund blevet et fy-ord i EU-parlamentet. I hvert fald blev direktivet vedtaget sammen med et par forslag om en skibstraktat mellem EU og Kina, fiske-kvoter og tog-førebeviser og der, midt på side 17 i pressemeddelelsens står det så, og kan virke som om det er blevet listet igennem – langt under radarens rækkevidde. Selve direktivet er på 96 sider og en anelse langhåret, men indholdet er vist ikke til at tage fejl af. Den 26. april 2011 er det definitivt slut med at dele småkager ud på nettet.

Jeg er ikke ekspert ud i EU-beslutningsprocesser, men man kunne måske forestille sig at dette direktiv er vedtaget, sådan lidt med venstre hånd, og uden skelen til de konsekvenser, som det vil afstedkomme. Man kunne måske også forestille sig, at fremlæggelsen af direktivet har tegnet det store cookie-spøgelse endnu kraftigere op i parlamentarikernes bevidsthed, for mange er jo af den overbevisning, at cookies er det onde selv, og at der findes en særlig plads i helvede for udbydere af reklamefinansierede internettjenester.

Lige så mange tror at en cookie er en slags spionsoftware som internettjenesten placerer på brugerens computer, som så kan sende efterretninger retur om brugerens adfærd - men cookien er blot en simpel tekststump, som følger med trafikken frem og tilbage mellem bruger og udbyder.

En cookies “levetid” kan variere, men oftest slettes en cookie når browseren slukkes, og dens betydning kan variere fra “need to have” til “nice to have”. Den kan være helt nødvendig når vi handler på nettet, hvor cookien følger nettransaktionen - og den kan være rar at have, når vi for eksempel sikres ikke at få vist den samme pop-up eller bannerreklame mere end en gang. Cookien registrer, at nu har vi set den, og så får vi den ikke leveret en gang til.

Cookien anvendes også til at målrette informationer og reklamer, men ikke mindst anvendes cookien til at måle trafikken på internettet. Google Analytics og andre lignende værktøjer er eksempelvis helt afhængige af at kunne tælle cookies.

At direktivet vil medføre paniske tilstande hos de europæiske internettjenester, er der vist ingen tvivl om. Forretningsmodeller og års udviklingsarbejde kan skrottes, og ressourcerne vil blive rettet mod at udvikle nye - mere eller mindre sofistikerede - metoder, som vil muliggøre en fortsættelse af reklamer på internettjenesterne.

Reklamer er en forudsætning for at vi alle sammen kan bruge nettets lyksageligheder. Ingen arbejder gratis, heller ikke journalister og andre som arbejder med at drive informations- og nyhedstjenester på nettet.  Kun de færreste sites er ren filantropi, og slet ikke dem som tiltrækker mest trafik.

En af de helt uundgåelige konsekvenser af cookie-forbuddet bliver at brugeren vil blive mødt af pop-ups, som vil kræve at han eller hun “slår cookies til” i browseren, for at kunne se indholdet på en internettjeneste. Har man en pop-up-blocker installeret på sin computer, så vil man måske aldrig komme igennem til sitet.

Det nye direktiv tjener ikke til nogens fordel. Det vil gøre informationssøgning vanskeligere for brugeren, og ødelægge forretningen for udbyderen, og må være vedtaget i Bruxelles en fredag eftermiddag - lige før fyraften.

Jeg synes det ærgerligt at internettes muligheder for såvel informationssøgning som forretningsmodeller skal sættes år tilbage, på grund af at nogen i Bruxelles ser spøgelser - eller hva’ si’r du?



Kommentarer
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 20. nov 09 kl. 20:26

Denne regel er ikke blot som det meste af EUs regler tåbelig, men direkte skadelig.

Tænker EU-parlamentarikerne? Og hvis de gør, er det så med r*ven? :-(

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Larsen, 9541 | Skrevet: 21. nov 09 kl. 07:25

Jo, men når man ser en lalleglad person som Margrethe Auken på TV, så undres man egentlig ikke så meget over alle de tåbeligheder der vedtages i dette pencil-pusher cirkus. Men bare vent til de nu får etableret sig godt med præsident og udenrigsminister, så skal I bare se løjer. Der var engang et lille land, der hed Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 21. nov 09 kl. 08:42

Den ‘præsident’ og ‘udenrigsminister’ kan rende mig noget så grusomt. De repræsenterer ikke de europæiske befolkninger, men kun det EUske bureaukrati.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Eismark, Vaerloese | Skrevet: 21. nov 09 kl. 09:49

>med mindre brugeren udtrykkeligt beder om det.

Brugeren beder vel også om cookies ved at lade browseren tillade disse pr default. Ellers kan brugeren slå dette fra og blive spurgt hver gang. Var det ikke snarere de få browser-producenter, der skulle undlade at sætte cookies til pr default og sætte den på nej tak, så brugeren selv skal åbne for cookies. Skulle forbuddet begrænses til 3. partscookies? Der er jo mande der vil have cookies til produktive, positive formål som passwordgenkendelse, lokalisering osv sov

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 21. nov 09 kl. 10:52

Fra et rent teknisk synspunkt er dette mere tåbeligt end at forbyde agurker og andre grøntsager at vokse i former, der ikke kan accepteres i Bryssel.

Men hvem bekymrer sig egentlig om teknik i dag? Det væsentlige her er, at EU-systemet demonstrerer sin vilje til at skære igennem, skabe Enighed, og vise sin Magt i verden. Der er intet så stærkt som en hær, der marcherer sammen, hvert individ underlagt en fælles vilje!

Samtidig demonstrerer dette Statens (EU-Statens) magt over disse små, tilfældige erhvervsdrivende, hvis eneste mål i livet er at tjene penge på at levere tjenester, der er efterspurgte af almindelige borgere. Den slags kan vi jo ikke lade ske ureguleret i det Nye Europa, der en gang for alle demonstrerer, at bureaukrati er bedre end frihed!

OK, ironi nok for i dag…

Men den centralistiske magttænkning bekymrer mig alvorligt. Der er åbenbart ikke noget, der unddrager sig EU-bureaukraternes ønske om mere regulering, flere restriktioner, alt under et påskud om at ‘beskytte’ borgerne - mod hvad?

Cookier er mindre fedende end småkager. Livet er fuldt af risici, men man får ikke voksne borgere ud af at fjerne dem alle. Regulering af cookier er så åbenlyst tåbelig, at civil ulydighed er en meningsfuld reaktion.

Man kan vel også outsource hjemmesiderne til Indien. Det vil ganske vist skade europæisk beskæftigelse og vidensudvikling alvorligt. For eurokraterne, hvis job synes sikkert, er det nok ikke noget problem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tony Sorensen, Bon Repos | Skrevet: 21. nov 09 kl. 12:27

Det kan blive meget værre, bare vent til EU får en muhamedansk president og udenrigsminister, så stopper han al it hvergang fredens religion knæler med r…. i luften 5 gange i døgnet til glæde for allah og Saudi Arabien. Lad os komme ud af EU hellere idag end i morgen. Så vil politikerne begynde at hyle Hvad så med den nye bro til Alahgermania, den kan de så vælge at føre til Sverige, eller man kan i DK opkræve TIR skat. Dette er kun den spæde begyndelse af EU,det bliver meget meget værre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 21. nov 09 kl. 12:57

Tænker EU-parlamentarikerne?

Ja. Med tegnebogen. Det er deres og Systemets job at producere flere reguleringer. Viser de ikke den fornødne produktivitet, risikerer de at blive arbejdsløse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, lyngby | Skrevet: 21. nov 09 kl. 13:02

Roolig nu.. Div. virksomheder, flytter blot server
-indholdet over på IKKE EU servere, end of story.

Resten, (formentlig de fleste), vil da lige lukt
skide på denne regel, og vil i øvrigt ej heller
blive fulgt op sanktioner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, lyngby | Skrevet: 21. nov 09 kl. 13:03

fulgt op MED sanktioner

Upassende ? Klag over indlæg

 
PG J, Gilleleje | Skrevet: 21. nov 09 kl. 16:31

Cookies skal kun vaere tilladt hvis de identifiseres til brugeren at man vil saette en cookie, ellers kan det medfoere viruses ogsaa bliver anbragt. Intet fordaekt skal lade sige lovligt indsaettes i folks computers. Et enkelt EU direktiv man kan leve med

Upassende ? Klag over indlæg

 
Nis Clausen, 8620 | Skrevet: 21. nov 09 kl. 21:56

@Bent Larsen

“Men bare vent til de nu får etableret sig godt med præsident og udenrigsminister, så skal I bare se løjer.”

Øh, det skete i torsdags men det er selvfølgeligt ikke blevet nævnt med et ord nogen steder i dansk presse.

http://www.brusselsjournal.com/node/4181

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Thøgersen, Allerød | Skrevet: 22. nov 09 kl. 18:35

Uvidenheden blandt kommentatorerne er grænseløs. Der findes ikke et EU-spøgelse / -bureaukrati, som vedtager en masse tåbelige bestemmelser. Der findes en politisk enhed, EU, ligesom der er lande, regioner og kommuner. I denne enhed er der et antal politikere (konservative, liberale og (desværre) socialister), som vedtager mere el. mindre viise bestemmelser. Det er forstemmende at se de tåbelige anti-EU-kommentarer, der altid kommer, når en upopulær / tåbelig / socialistisk / dirigistisk bestemmelse er blevet vedtaget. Man ønsker da ikke afskaffelse af DK, regionen el. kommunen, hver gang politikerne træffer en idiotisk beslutning dér, vel? Og det er da heller ikke embedsmændene / forvaltningerne, der træffer beslutninger, vel? PS: Bestemmelsen om de krumme agurker var et ønske fra branchen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jette Nielsen, Køge | Skrevet: 23. nov 09 kl. 08:39

Jeg sidder og funderer over, hvem de mon har rådført sig med, inden de tog denne beslutning… De har i hvert fald ikke talt med nogen i IT-branchen, og de har tilsyneladende ikke den fjerneste idé om hvad en ‘cookie’ egentlig er.

Det er altid katastrofalt, når mennesker tager beslutninger inden for et felt, hvor de ingen kompetencer har.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Doc Zahlmiac, Nakskov | Skrevet: 23. nov 09 kl. 11:31

Jette Nielsen skrev: “Det er altid katastrofalt, når mennesker tager beslutninger inden for et felt, hvor de ingen kompetencer har. ”

Helt enig. Desværre er det ofte sådan at vores politikere ikke har kompetencer indenfor nogle felter overhovedet… Se bare hele klimadebatten, hvor mange politikere har den mindste forstand på de forhold der gør sig gældende i atmosfæren?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 23. nov 09 kl. 14:49

Desværre er det ofte sådan at vores politikere ikke har kompetencer indenfor nogle felter overhovedet…

Du mener dem, der ikke har anden uddannelse end cand polit og den slags?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 23. nov 09 kl. 14:50

Der findes ikke et EU-spøgelse / -bureaukrati, som vedtager en masse tåbelige bestemmelser.

Jo. Det er netop, hvad der gør. Firmaer har ressourcer nok til at sikre, at det ikke rammer dem for hårdt. Men almindelige borgere, der f.eks. finder det tåbeligt at parlamentet flytter mellem to byer, trænger ikke igennem Indflydelsesmuren.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ted Nugent, Springfield | Skrevet: 24. nov 09 kl. 11:07

Dette totalitære tiltag er endnu et skridt mod EUs våde drøm om at afskaffe af ytringsfriheden. Det er både perverst og dødsensfarligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Birch, Mørke | Skrevet: 24. nov 09 kl. 11:52

Man har endnu engang besluttet noget uden den fornødne viden. Eller har man?
Cookies bruges bl. a. når man søger viden/oplysninger på nettet.
Er den reelle årsag, at vores muligheder for at søge viden skal begrænses?
I det kinesiske system har de censur, vi kender den vestlige holdning til dét.
I EU fjerner man cookies. Det lyder bedre end censur, men teknisk set er det det samme, jeg oplever som it-forbruger, er det ikke?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Andre Enger, Brabrand | Skrevet: 25. nov 09 kl. 05:46

Jeg vil anta, at EU har rådført seg, med microsoft i denne saken.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Nielsen, Skamby | Skrevet: 25. nov 09 kl. 08:26

Nu vil jeg jo nødigt fornærme nogen, men “PG J, Gilleleje”, er dit indlæg maskinoversat? Og hvis det er, er det så maskinoversættelsen der har fundet på at Cookies medfører vira?

Hvis det er din egen opfattelse, kan jeg heldigvis berolige dig. En cookie er en simpel tekststreng der ikke kan afvikles på din computer. Den kan således ikke indeholde vira, og den kan heller ikke i modsætning til hvad mange påstår (primært EU politikere der skal forsvare deres tåbelige beslutning), kravle rundt på din computer og indsamle oplysninger.

En cookie er et simpelt, effektivt og harmløst redskab til at bevare oplysninger om tilstanden i dit browser vindue: Hvilke varer er der i din kurv, hvilke budskaber er blevet vist for dig etc.

Jeg ved ikke hvordan den her cookie-forskrækkelse er blevet plantet hos politikerne, men det er helt sikkert at dette direktiv er til mere skade end gavn for EU borgerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
brian gideon, nakskov | Skrevet: 25. nov 09 kl. 11:01

EU vil destruere internettet som vi kender det. Overalt i europa ser vi lovgivninger som er imod specielt fildelings tjenester og dem som bruger dem. Men derud over kan de lukke for alle internetlinjer i husstanden…

Det kan ende med, at man forbydes helt at få internet i længere periode…

Loven som også kommer til Danmark kaldes på engelsk net neutrality og spørgsmålet om cookies er egentlig bare til grin i forhold til de rigtige problemer.

Den her lov vil tvinge alle som har hjemmesider til, at være ansvarlige for 3rd party materiale. Altså du kan straffes for, at have en youtube video på din hjemmeside, selvom den egentlig ikke er der…

Og så til ejerne af hjemmesider. De vil få det endnu hårdere, da overførsel af data vil koste per MB, så det ender med kun og være de store som har råd til, at køre en hjemmeside.

Små private hjemmesider med ok trafik vil ikke kunne leve.

De her mennesker er magtliderlige personer som kun er ude på en ting. en verdensregering som flere af dem har udtrykt igen og igen…

http://www.infowars.dk/category/sections/net-neutrality

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Bundgaard , | Skrevet: 25. nov 09 kl. 22:01

Mange har valgt at kommentere mit indlæg med en hård retorik rettet mod EU. Flere har hævdet at cirkulærevedtagelsen grunder i inkompetence, og det der er meget værre. Det tror jeg ikke er rigtigt. Der er ingen i EU-parlementet som står op om morgenen og tænker: “I dag skal jeg gøre det surt for EU-borgerne at drive forretning..” eller “I dag skal EU’s forbrugere ha’ frataget nogle muligheder på internettet..”.

Jeg tror til gengæld at det kan være endog uhyre vanskeligt for EU’s beslutningstagere at være velorienterede om snart sagt al ting, og hvis cookie-sagen fremlægges som et forsøg på at redde menneskeheden fra de store modbydelige, mulitinationale virksomheder, som sniger spionagtige programstumper ind på almindelige, uskyldige borgeres computere, så er det nok en af de sager som glider nemmere igennem systemet end så mange andre.

Men lad os nu se hvordan cirkulæret kommer til at se ud, i en dansk udgave, forhåbentlig tilsat en god portion pragmatisme. Vi kan håbe at den danske lovgivning vil læne sig op af den engelske fortolkning, som i det mindste flytter brugerens accept af cookies fra det enkelte site, til et “flueben” på browser-niveau. Vi krydser fingre, og håber at de danske politikere tænker sig om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kristian Nielsen, Gørlev | Skrevet: 25. nov 09 kl. 22:08

Nå, nu er det så et faktum.

Men betydningen er nok minimal.

Jeg bruger netbank - som også bruger cookies - skal den blive lukket? NEJ

Der er ingen der vil følge disse regler. Som åbenbart er opfundet i et badekar.

Upassende ? Klag over indlæg

 
G. Borchorst, København | Skrevet: 26. nov 09 kl. 20:22

Politikerne forlanger, at alle skal bruge computer for at tilgå offentlige instanser - og så vil de gøre det umuligt at bruge det? Men så får man til gengæld lov til at betale “medielicens” bare man ejer en PC med internetadgang. Det minder jo om dengang molboerne ville jage storken ud af kornmarken, og bar en person derind på en dør, så han ikke skulle træde korenet ned…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Lembøl, Gørlev | Skrevet: 28. nov 09 kl. 12:56

Tag det roligt. Nogle embedsmænd og politikere har lyttet til IT-uvidende personer, der tror, at cookies er farlige. Da forbrugerbeskyttelse rent faktisk ligger EU-myndighederne meget på sinde, har man taget en unødig og uhensigtsmæssig beslutning.
Dels kan en sådan beslutning ændres, dels vil der ikke gå lang tid før man har fundet workarounds, der kompenserer for problemet.
Folk med hjemmesider behøver heller ikke at være bange - der er intet problem i, for de firmaer der hoster hjemmesider, at lægge dem på servere i udlandet (hvor mange af dem såmænd allerede ligger).
Koldt vand i blodet og stop alt det vanvidsfnadder om EU-diktatur og krumme agurker (dem var der allerede regler for i Danmark inden 1972).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ask Holme, Valby | Skrevet: 30. nov 09 kl. 20:21

Kære Karsten

Lige til din orientering så er “den engelske fortolkning” om at der bare skal være et flueben på browser niveau faktisk ikke noget englænderne har fundet på. Faktisk er det en del af de vedtagne kommentarer til selve EU-direktivet som er skrevet af EU-politikerne og kommisionen selv får de vedtog reglerne.

Der er mange i online-samfundet der på baggrund af en ganske tvivlsom læsning af direktivet er faret stort i flint, men hvis man finder teksten på parlamentets hjemmeside står der nu engang sort på hvidt at accepten skal implementeres hvor det er teknisk muligt og at det fx. kan ske ved at brugeren kan angive det i browserens indstillinger.

Måske er EU ikke så dumme som alle går og tror - måske har de bare svært ved at trænge igennem muren af alle de mennesker, der ihærdigt forsøger at fremstille dem som dumme

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Andersen, Skælskør | Skrevet: 30. nov 09 kl. 21:41

Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 23. nov 09 kl. 14:49

Du mener dem, der ikke har anden uddannelse end cand polit og den slags?

Hvem siger akademikere ved hvor de vise sten er ???

Hvem lancerede udtrykket DJØF’icering ???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





I debatten glemmer man ikke helt bankernes og specielt en banks beklagelig rolle i Bagger/Jensby sagen??? Muligheden gør sommetider tyven. Den type Læs mere
I debatten glemmer man ikke helt bankernes og specielt en banks beklagelig rolle i Bagger/Jensby sagen??? Muligheden gør sommetider tyven. Den type Læs mere
Jens Hansen du har misfortået noget. Reimer Bo kan intet som ikke mange andre kan bedre. Hvad angår hans mikrofonholderi for Rigmor Zobel og hans Læs mere
Reimer Bo, er en af Danmarks mest erfarne, respekterede og bedste , politiske journalister, i nyere tid! Ja det siger jo mest om nivauet, og ikke Læs mere
Reimar Bo er en af Danmarks mest erfarne, respekterede og bedste politiske journalister i nyere tid! Reimar Bo har fået Steen Bagger i tale - Læs mere


Arkiv

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Email: jp@jp.dk