Profil

Mikael Jalving går i kødet på høj som lav, unge som gamle, blå som røde, levende som døde, imamer, kyllinger, kulturpaver og andre skabninger i Danmark og den omkringliggende verden

Baggrund:
Historiker og kommunikationsrådgiver

Andet:
Forfatter til bl.a. Absolut Sverige (2011), Mig og Muhammed (2010) og Magt og ret (2007)

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Frontalt

Skrevet af Mikael Jalving

Ny Cavlingpris til Berlingske

Dato: d. 03.04.09, 11:30
Af: Mikael Jalving
Emner: , ,

Berlingske Tidende er en besynderlig avis. Båtnakker i ledelsen, korrespondenter blottet for format, iltdød og grønne alger på gangene og et hastigt skrumpende antal betalende læsere, der bliver stadig mere fremmedgjorte over for en avis, der graver sin egen grav ved at levere socialdemokratisk pop og propaganda. Så hellere købe Politiken og få den ægte vare – eller se DR. Det véd man da, hvad er.

Også på Berlingskes debatredaktion er man gået i gang med at nedlægge sig selv. Således forklarer redaktionens nyhedsredaktør Michael Jannerup ganske åbenhjertigt i en fredagsklumme med den mundrette titel “Win-win… You lose”, hvorfor han sagde nej til Søren Espersens indlæg om DR’s tv-serier – et indlæg, som derpå vandrede til Politiken og skabte vid debat i flere medier.

Den debat kan Jannerup ikke lide. Den er dum, er den. Den bygger på det, nyhedsredaktøren kalder for “misforståelser og til lejligheden fabrikerede konflikter”. Den stramtantede redaktør fortsætter:

“Men er det ikke bare den bitre nyhedsredaktør der taler, ærgerlig over at han ikke fik fat i Espersens indlæg. Nej, det lå faktisk på mit bord eksklusivt til Berlingske Tidende, og lokkede med masser af opmærksomhed og forudsigelige reaktioner. I dette tilfælde modstod jeg fristelsen, så må det være op til læserne at afgøre, hvem der i virkeligheden er tabere og vindere.”

Nu kan jeg ikke prale med at være læser af Berlingske Tidende længere, men Jannerups debatkriterier fangede alligevel min opmærksomhed, og jeg røber ingen statshemmelighed ved at afsløre, at Berlingske Tidende med garanti vil tabe kampen om læserne, når avisen ikke ønsker at give plads til tidens debatter – i pikeret afsky for, hvad det dog er for en tid, vi lever i. Med tidens debatter tænker jeg på de debatter, som ikke er kalkeret efter debatredaktørens eget hoved eller er bestilte sekundavarer fra agtværdighedens repræsentanter, men udspringer af den sunde, folkelige ballade, dette land heldigvis stadig kan mønstre.

Jannerup tager fejl, fordi han korrekt mener, han i debatten om DR har hørt det hele før. Det får ham til at tro, at den dermed er forældet. Nok har han, dette kloge menneske, hørt det hele før og måske selv ræsonneret i nogenlunde samme baner – lidt kender jeg ham da – men Jannerup er blevet træt og intellektuelt mæt af dage.

For hvorfor er det stadig værd at diskutere karakteren af DR’s og TV 2’s public service-serier? Det er det, fordi de er public service og dermed et offentligt anliggende, og fordi de fortsat – efter alle disse år og alle disse debatter – stadig er forbløffende ens og forudsigelige, hvad angår fortælling, plot og tendens. Det er det, man kan blive træt af og rasende over, ikke kritikken som, tv-seriernes fortsatte elendighed taget i betragtning, faktisk er mere relevant end nogensinde.

Michael Jannerup har dags dato sat en helt ny standard for en debatredaktør på en avis, der skal leve af at tiltrække læsere: at bryste sig med sin egen uformåenhed. Det er alligevel noget. Han må være moden til en eller anden pris.



Kommentarer
knud børgesen, århus | Skrevet: 3. apr 09 kl. 12:10

Nå det er nok pay back time til den gamle arbejdsgiver.
Søren Espersens teorier er da ud på overdrevet men der færdes MJ jo med glæde. Hvor er muslimerne for øvrigt, er de blevet glemt

Upassende ? Klag over indlæg

 
Alex Mazen, Frederiksberg | Skrevet: 3. apr 09 kl. 12:22

haha lol! - Helt enig knud.

Læste mig igennem indlægget med spænding, mens jeg ventede på at han fik viklet noget muslim-bashing ind. Men jeg blev skuffet og meget overrasket.

Anyways i morgen er en ny dag og Jalving glemmer aldrig muslimerne, skal jeg sige dig. Manden har ikke andet på hjernen…. Denne gang ville han blot vise, at han ikke havde glemt hans gamle arbejdsgiver. Vræl!

Ynkelig bitterhed, er vist de rette ord i denne sammenhæng.

Upassende ? Klag over indlæg

 
søren madsen, kbh v | Skrevet: 3. apr 09 kl. 12:34

Det er vist kun jyllandspesten der tilråder sine medarbejdere at være nedladende om sin gamle arbejdsplads.

Gad vide om JP glæder sig når du engang render til 180 grader.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Nicolai Kollner, Kiev | Skrevet: 3. apr 09 kl. 12:40

Hvad med at forholde jer til emnet?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Kejser, Kirke Eskildstrup | Skrevet: 3. apr 09 kl. 12:42

Hjææælp!!! Jeg får abstinenser uden min daglige dosis islamofobi, og jeg har endda også læst Ekstra Bladet for at få mit daglige junk, men der melder sugardaddy også udsolgt. Jeg er bange for at glemme, at de 100 højtråbende unge mænd i Hibz Ut Tharir med deres trusler om atombombe USA og Israel er en større trussel mod demokratiet en Nazityskland og Stalin-Sovjet var tilsammen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Danielsen, Karlslunde | Skrevet: 3. apr 09 kl. 12:59

Men Jalving har jo ret! Jeg holder selv Berlingeren (lidt endnu i hvert fald) og kvaliteten af debatsiderne er i den grad faldet, ikke mindst med både Lars Hedegaards og Jalvings mere eller mindre frivillige exit. Efterhånden består debatsiderne ikke af andet end forudsigelige indlæg fra repræsentanter for diverse interesseorganisationer. Man slår op på siderne, læser lige Groft Sagt (der stadig kan bide lidt fra sig) og så lægger man resten væk. I Politiken kan man dog stadig blive forarget over den himmelråbende naivitet, der ligger til grund for indlæggene, men ikke engang det kan man efterhånden blive over Berlingerens debat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:02

“Berlingske Tidende er en besyndelig avis. Båtnakker i ledelsen, korrespondenter blottet for format, iltdød og grønne alger på gangene og et hastigt skrumpende antal betalende læsere, der bliver stadig mere fremmedgjorte over for en avis, der graver sin egen grav ved at leverer socialdemokratisk pop og propaganda.”

En præcis beskrivelse af den sørgelige tilstand på den engang borgerlige avis for det Københavnske borgerskab. Det er ikke uden grund, at avisen idag i folkemunde bliver kaldt “Politiken Light med et erhvervstillæg”.

At Lisbeth Knudsen har omdannet det til en socialdemokratisk avis kan vel ikke komme som en overraskelse. Men at man ligefrem går længere end Politiken i forsøget på at holde ‘de ikke-stuerene’ uden for debatten, kommer alligevel lidt som en overraskelse. Og det rejser spørgsmålet om hvordan mon Michael Jannerup har det med flere af medarbejderne på søster-avisen Berlingske Weekendavis?? Han må jo væmmes over at skulle arbejde i samme selskab som mange af dem, som er temmeligt ‘åbenmundede’ efter hans smag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Brian Jensen, Hillerød. | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:06

Da du selv skrev i Den Gamle Berlinger var det da en ordentlig avis - men de blev trætte af din fantastiske muslim hets, hvilket jeg godt forstår. Der er kun en person, der skriver værre en dig og det er Lars Hedegård - han er helt plim pilm - han har kun muslimer i hovedet. Det er fantastisk, som du nu kan skrive mindre pænt om din forhenværende arbejdsplads, det fortæller også noget om dig - du er et fæhovede - slet og ret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:14

Usmageligt af Jalving at benytte sin blog til at tilsvine sin gamle arbejdsplads - og emnet var vel det mest komiske at benytte som anledning.

Jalving, du må da kende nogle gode, højreorienterde dramatikere, som kan strikke en TV-serie sammen, hvor DF-erne er heltene, som holder statsministeren i ørerne, og asylbørnene nogle utilpassede unger

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Kejser, Kirke Eskildstrup | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:21

Thomas Danielsen skrev:

“Efterhånden består debatsiderne ikke af andet end forudsigelige indlæg fra repræsentanter for diverse interesseorganisationer.”

Og Lars Hedegaard og Michael Jalving er ikke forudsigelige?

Upassende ? Klag over indlæg

 
knud børgesen, århus | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:33

“Nu kan jeg ikke prale med at være læser af Berlingske Tidende længere, men Jannerups debatkriterier fangede alligevel min opmærksomhed”

Jalving, det er altså i ekstrabladet man ser billeder og ignorer teksten.

Og ret imponerende at du uden at læse berlingske tidende lige faldt over din gamle chefs skriverier.

Det må være sket mens du samlede kommaer eller kiggede billeder :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Mark Pedersen, 2100 | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:41

Jalving har jo helt ret i sin kritik. Berlingske Tidende er efterhånden ved at sovse til i socialdemokratisk tendensjournalistik, og debatsiderne er snart ikke meget bedre.

Det er også grunden til, at jeg skiftede mit abonnement på Berlingske Tidende ud med Jyllandsposten

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikael Jalving , | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:41

Det er da rigtigt, som flere noterer ovenfor, at jeg har været tilknyttet og ansat på Berlingske Tidende. Det var ingen succes, hvilket jeg skal være den første til at indrømme. Men at man ikke må kritisere sin tidligere arbejdsplads, det har jeg svært ved at forstå. Hvorfor dog ikke? Hvorfor ikke netop? Jeg har jo set det ske.

Uanset hvad beder jeg om, at læserne tager stilling til sagens substans, og ikke til min ringe person.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaare Frank, Brørup | Skrevet: 3. apr 09 kl. 13:57

Din person er såmænd ikk så ringe,Jalving………….Du er et stort aktiv for JP og jeg nyder dine kommentarer.Dejligt at nogen tør gå mod den altomklamrende socialdemokratisme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Oscar J., svellinge | Skrevet: 3. apr 09 kl. 14:04

Jeg er selv gammel abonnent på Berlingeren, men nåede at stå af før ‘det store fald’. Det er trist, for i 80′erne og 90′erne, VAR Berlingeren faktisk en god skarp avis!

Jeg har nogle bekendte, der af tradition ikke har opsagt deres Berlingske abonnement endnu. Ja, de har vel abonneret hele deres liv. De ved dog godt at den er gal redaktionelt og journalistisk, men de hænger vel i til avisen meldes konkurs. Gad vide om dette segment udgør den sidste gruppe kernelæsere?

Tak til Jalving, en af landets intellektuelle ædelsten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 3. apr 09 kl. 14:26

@ Kaare Frank

Du skriver:

“Din person er såmænd ikk så ringe,Jalving………….Du er et stort aktiv for JP og jeg nyder dine kommentarer.Dejligt at nogen tør gå mod den altomklamrende socialdemokratisme”.

Jeg er helt enig med dig i, at Jalving er et stort aktiv for JP, som jeg efterhånden betragter som et menighedsblad for Dansk Folkepartis tilhængere (hvis jeg tager fejl, må DF-tilhængere gerne fortællen hvilken anden landsdækkende avis de foretrækker).

Nu har Fogh & Co. snart haft monopol på magten i Danmark i 8 år. Det er da begrænset, hvor megen socialdemokratisk omklamring, der finder sted.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria D, 8000 | Skrevet: 3. apr 09 kl. 15:03

Hvornår begyndte Berlingske Tidendes indholdsmæssige deroute, og kan den relateres til nogle særlige forhold udover det ejerskifte, der fandt sted i 2000, da A. P. Møller solgte sine aktier?

Jeg har et ret godt kendskab til Norge og spekulerer på, om det var den skinhellige norske dobbeltmoral, der gav stødet til udviklingen, da det Berlingske Officin blev opkøbt af Orkla Media?

At beskæftige sig med vore tvangsbetalte tv-kanalers frembringelser er en naturlig - faktisk helt nødvendig - opgave og helst set fra flere sider.

Undlader man at gøre det, vil man givetvis skuffe læsernes forventninger, for Berlingske Tidende kan vel ikke være uvidende om, hvilken harme en så tåbeligt manipulerende serie som “Livvagterne” udløser i netop de konservative kredse, der traditionelt er avisens læsere.

Sagen er vel, at Berlingske Tidende ligesom norske Aftenposten har bevæget sig fra at være borgerskabets konservative avis til at være pink på en sær holdningsløs måde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
egon balsby, ukunda | Skrevet: 3. apr 09 kl. 15:36

Kære Jalving,

For at være helt ærlig - og når folk nu alligevel taler om din person i stedet for dit indlæg - synes jeg, at du var langt bedre, da du skrev i Berlingske Tidende

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 3. apr 09 kl. 15:52

Jeg holder ikke selv Berlingske Tidende, men følger den på nettet - og det er da klart, at avisen selv bestemmer hvilke historier, den vil bringe.

Jeg synes, at det er befriende med en alternativ borgerlig avis, der ikke som Morgenfascisten Jyllandspesten (I kender vel grunden til øgenavnet?), der som et andet menighedsblad konstant lefler for DF’s mest antimuslimske holdninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 3. apr 09 kl. 15:56

Efterhånden som læserne forlader den skrantende ‘tante’, så har får hun en større og større interesse i et regeringsskifte, da SF, Soc og De Radikale nu ønsker at give statsstøtte til dagbladene:

http://mediawatch.dk/artikel/s-sf-r-krisepakke-til-dagblade-noedvendigt

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Danielsen, Karlslunde | Skrevet: 3. apr 09 kl. 15:57

@Jørgen Kejser

De repræsenterer da i hvert fald ikke interesseorganisationer. Og så blev Hedegaards og Jalvings indlæg ofte tilsat ironi og skarphed, hvad man ellers sjældent ser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jeppe Villadsen, København K | Skrevet: 3. apr 09 kl. 16:03

Jeg er en sjælden gæst på jp.dk og læste forvirret og fejlagtigt indlægget i den tro, at jeg var på berlingske.dk (Jeg har haft en småmasochistisk vane med at læse Jalvins altid velskrevne, men oftest forfejlede skriverier).

Ned i gennem indlægget kom jeg, med stadigt større undren, men også respekt: Tør han skrive sådan om sin arbejdsgiver? Hatten af. Færdiglæst går det så op for mig, at Jalvin har skrevet, og jeg jo læser, Jyllands-posten.

Kunne man forestille sig, at lidt af kritikken var blevet skudt af i de år Jalvin var på Berlingeren? Nej, vel. Så meget for en af ytringsfrihedens mest højtråbende fanebærere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 3. apr 09 kl. 16:12

Enig Jeppe Villadsen, men jeg synes, at Jalving nu er kommet på rette hylde.

Han vil ikke provokere avisens faste abonnenter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Larsen, Vig | Skrevet: 3. apr 09 kl. 16:58

Jeg er fuldstændig enig med Jalving. Både i hans kommentarer til Berlingske Tidende, men også, at han selvfølgelig har ret til at kritisere sin gamle arbejdsplads. Andet er noget gammelromantisk pladder. Berlingske er betonhård, når den luger ud blandt de skribenter, der ikke har et Lisbeth Knudsen-socialdemokratisk syn på tilværelsen.

Jeg har selv abonneret på Berlingske i 20-25 år, men fik nok i oktober sidste år, da Lisbeth Knudsens socialdemokratiske mission virkelig brød igennem.

Inden min opsigelse af abonnementet havde jeg opdaget, at jeg mangen en gang overhovedet ikke havde gidet læse andet end tilfældige overskrifter.

Det stod vel på et halvt års tid, men så tog jeg mig sammen. En avistradition er svær at bryde, men det er nødvendigt, når man opdager, at en enkelt person øjensynligt kan missionere for egne synspunkter og sandsynligvis kan køre Berligske i sænk, som det skete med Aktuelt.

Siden Lundes fyring havde heg hele tiden følt, at jeg blev groft manipuleret af avisen, især fordi Lisbeth Knudsen jo gang på gang bedyrede, at hun skam ikke var et spor socialdemokratisk.

Jeg er desuden enig med de bloggere, der hellere vil læse Politiken end Politiken light (=Berlingske). Det er rart at føle, at man ikke bliver manipuleret!

Upassende ? Klag over indlæg

 
P.C. Poulsen, Farsø | Skrevet: 3. apr 09 kl. 17:40

Ja, Berlingeren er blevet tyndbenet og talerør for sosserne. Kunne man vente sig andet, når en gammel rød ræv som fru Knudsen skal lede avisen. Berlingeren overhaler Politiken venstre om med undergang til følge.
Nu skulle der så kun være EEN borgerlig avis tilbage på markedet. Og jeg synes, at den trykte avis bliver mere og mere tyndbenet til fordel for netudgaven!!!Pas på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth van der Schaaf, Taastrup | Skrevet: 3. apr 09 kl. 18:57

Som udsøgt og vellagret opkast severet af en tjener med jovial og totalt perfekt optræden på en Michelin-restaurant.

Og hvor har du dog ret, Jalving.

Berlingeren er ikke hvad den har været og kan efterhånden bedst betegnes som et tandløst, socialdemokratisk talerør for velværdsstatens lydige lakajer og kuede, hjernehvaskede mønsterborgere.

Føj for den, siger jeg bare.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 3. apr 09 kl. 19:42

Michael Jalving skriver:

“Uanset hvad beder jeg om, at læserne tager stilling til sagens substans, og ikke til min ringe person.”

Så er det, jeg få lyst til at spørge: Hvilken substans?

Efter min mening har Berlingeren gjort det helt rigtige, nemlig at fyre Hedegaard og Jalving, for at begrænse omfanget af den islamofobi, som desværre er en trussel imod ethvert seriøst internetmedie, hvor publikum har mulighed for at kommentere på blogs og debatsites.

Både JP og Politiken måtte en meget lang overgang lukke helt af for internetdebatter, fordi disse endte med at blive til skidtspande, som enhver islamofob med respekt for sig selv dagligt hældte ud over enhver man var uenig med.

Efter min mening er Berlingeren en langt mere seriøs (internet)avis end JP, hvor man sjældent oplever, at der bliver gået i dybden med en historie. Desuden er JP, i modsætning til Berlingeren og Politiken, fodslæbende langsom, når det drejer sig om at opdatere nyheder på sitet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria D, 8000 | Skrevet: 3. apr 09 kl. 20:07

Lisbeth Knudsens politiserende fortid var velkendt, da hun blev ansat på Berlingske Tidende, og derfor synes jeg, at det er interessant at se på, hvem der ønskede en sådan person ansat og havde magt til at gennemføre det.

Tanten ejes i dag af aktieselskabet Mecom Group, der er en af Europas største mediekoncerner - efter sigende med et stærkt fokus på økonomien.

Hvis så er, sidder fru Knudsen ikke sikkert i sadlen, medmindre bladets faldende læserantal ligger inden for det nuværende “normalområde”, og man regner med, at en kraftig oprydning vil rette op på det og tiltrække mange af de annoncører, som det hele vist står og falder med i dag for aviserne.

Kan hun det?

Om valget af Lisbeth Knudsen blev foretaget i DK er andet steds ved jeg ikke. Måske har hele koncernen et politisk koncept, som hun passede ind i.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Andersen, 2600 Glostrup | Skrevet: 3. apr 09 kl. 20:19

Tjah, jeg er også efterhånden noget skuffet over Berlingeren. Den koster dog immervæk over 4000(beskattede) kroner om året. Det er ærgerligt, også fordi det er svært at finde en bedre avis - niveauet er desværre ret lavt. Jeg er bange for, at Berlingeren snart mister en abonnent.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Andersen, Aalborg | Skrevet: 3. apr 09 kl. 21:19

Faldt lige over denne kommetar forleden på: http://mediawatch.dk/kommentar/har-du-hoert-fra-blachman-i-dag - om mediernes tilstand.

Den er meget sigende for den udvikling, vi oplever netop nu - med og uden Jalvigs sure opstød over sin gamle arbejdsplads:

Har du hørt fra Blachman i dag?

De større dagblade kæmper på alle fronter for at knække kurven med faldende oplagstal og annonceindtægter. Imens udvikler journalistik sig hastigt til en disciplin i formidling af sladder og underholdning. Vi bærer alle et medansvar for, at X Factor optager mere og mere spalteplads.

»Der er et marked for det, og vi giver dem det, de vil ha’.«
»- Ja, men der er også et marked for kokain og ludere.«

Så skarp var ordvekslingen for nylig i det amerikanske satireprogram The Daily Show, da værten Jon Steward havde besøg af Jim Cramer fra finanskanalen CNBC. Her grillede han Cramer og hans kolleger på CNBC for at have overset alle krisetegn i de fede år og udeladt en kritisk distance til toplederne på Wall Street i deres letfordøjelige nyhedsformidling.

Det er symptomatisk, at kritikken bringes på banen af et satireprogram. Men budskabet bør ikke alene være de amerikanske medier forundt, for det kaster lys over en udvikling, som har spredt sig med epidemisk hast til de danske breddegrader. Sladder og underholdning er den nye konge på bekostning af kritisk journalistik, hvilket i udbredt grad efterlader borgerne uengagerede, fordi medierne distancerer sig mere og mere fra det væsentlige og betydende for det enkelte menneske.

Mere fra samme skuffe
Hvis ikke medierne bevidst påtager sig et ansvar for at opretholde et højt kvalitetsniveau og sikre væsentlige nyheder, er vi som forbrugere nødt til at kaste et kritisk blik på de medier og nyheder, vi forbruger. Eller sagt med andre ord, hvis du læser historier om X Factor, Erik og Anni eller Britney Spears kan du se frem til mere fra samme skuffe. Fordi der er et marked for det. Og fordi medieforbruget i dag er mere målbart end nogensinde i trafik og sidehenvisninger på internettet.

Dit valg er altså med til at drive det indhold, vi får præsenteret fra medierne. Den udvikling skubber mediebureauerne i høj til, når de rådgiver annoncører i, hvor de skal placere deres reklamer for at opnå maksimal eksponering. Og når X Faktor sælger billetter, er det her, pengene satses. Dermed er sammensmeltningen af underholdning og journalistik tæt på en fuldbyrdet realitet.

Men udviklingen stopper ikke her. Selv medier, der ikke er afhængige af annoncekroner er hoppet med på vognen. TV-Avisen på DR bruger nu sendetid fredag aften på at lægge op til X Factor i forsøget på at pirre og fasteholde seerne.

Friheden snævres ind
Thomas Blachman har aldrig haft bedre vilkår for at stille sig til skue end nu. Det finske journalistforbund og forskeren Jyrki Jyrkiäinen fra Tampere-universitet foretog sidste år en undersøgelse blandt finske journalister. 600 deltog i undersøgelsen, og 80 procent af dem svarede, at de forventer, at journalistik i nær fremtid bliver mindre selvstændig, analytisk og kritisk. Journalisterne angav selv, at mediernes stærke fokusering på økonomiske mål bærer et stort medansvar for dette.

Faktum er, at medier i dag drives som enhver anden professionel virksomhed, og skal generere et overskud, for fortsat at kunne eksistere. Men mediernes topchefer er i et kæmpe dilemma. For det er svært at producere indsigtsfuld journalistik af højeste kvalitet under de arbejdsvilkår mange journalister har i dag. Godt nok melder forskellige redaktører ud, at de vil lave kvalitet for færre penge, men det er et udsagn, som får lov at stå usagt og udokumenteret. De fleste journalister oplever i dag, at deres rum for refleksion og fordybelse, som er helt nødvendigt for at skabe kvalitetsjournalistik, snævres kraftigt ind.

Journalistik er et håndværk men også en kreativ proces, hvor kvalitet er afhængig af knofedt, tid, nysgerrighed og evnen til at undre sig. Det kræver tid at opdyrke nye kilder, læse et skævt specialmagasin eller gå på opdagelse i et fremmed miljø. De gode ideer opstår, når der er mulighed for refleksion og fordybelse, men det efterlader nutidens tempo og leveringskrav sjældent mulighed for. Det bevirker, at mange af de dygtigste journalister simpelthen forlader faget, fordi de ikke kan forsvare eller leve under den udvikling. I stedet satser medierne kraftigt på at tilføre nye kræfter, indsigt og originale tanker gennem blogs, hvor semikendte personer får adgang til deres personlige talerstol. Hvilket er langt billigere, da det overflødiggør pensionsordninger og et fast skrivebord.

Nutidens journalister er ikke uden skyld i udviklingen. Det kan undre, at standen ikke udviser en større personlig integritet og siger fra overfor den type historier, de sættes til at producere i hverdagen. Presset til at ændre tingenes tilstand bør i høj grad også komme fra de journalister, der sættes til at dække hver eneste af Thomas Blachmans meningsudbrud, der skifter som vinden blæser. Det kan næppe være særligt udfordrende eller fagligt tilfredsstillende.

Aviserne har hidtil fastholdt, at papirudgaven er det medie, hvor de satser på at bringe baggrund, analyser og bredere indsigt. Jeg er i mit arbejde ofte i kontakt med journalister, som skriver om karriere og ledelse i Danmark. Stofområdet er det seneste år blevet voldsomt indsnævret. I dag har de fleste danske dagblade enten lukket eller kraftigt beskåret deres tillæg om emnet grundet vigende annonceindtægter. I stedet har nettet taget over, så der nu typisk skrives om, hvordan man snyder sin chef for mere i løn eller slipper af med en led stodder på jobbet. Det er nylige overskrifter taget direkte fra danske dagblades websites. De viser, hvordan et stofområde, der vedrører alle på arbejdsmarkedet, har udviklet sig til formidling af underholdning, intriger på direktørgangene og snyltejournalistik med gengivelse af resultater fra tvivlsomme udenlandske undersøgelser. Desværre på bekostning af originalitet, essens og substans i de historier, som man kan lære af og tilegne sig brugbar ny viden fra.

Nyskabelsen halter
Under min uddannelse på Journalisthøjskolen i Århus deltog jeg som den første årgang i et forløb om webjournalistik, hvor formålet var at integrere forskellige metoder til at fortælle den gode historie – i lyd, animationer, skrift, video og billeder. Det er knap ti år siden, men først i 2008 brød Berlingske Tidende for alvor igennem med en flermedial serie, Forbrydelsen, som vandt årets Cavlingpris. Det bør være et eksempel til efterfølgelse frem for at satse på endnu mere kendis Web TV.

Den gode nyhed er, at de fleste større medier allerede har kompetencerne til det, og med fordel kan sammensætte teams af webdesignere, fotografer og journalister på tværs af faggrupper og ad den vej skabe en ny formidling, der i højere grad er båret af modige, journalistiske fortælleteknikker, der udfordrer og involverer brugerne på en ny måde.

Hvis dagbladene skal puste nyt liv i deres forretningsmodeller, er de nødt til at være mere unikke. Dagblades strategi har i for lang tid været præget af en simpel inddæmningstaktik, hvor man har forsøgt at kannibalisere på konkurrenterne senest illustreret ved, at de har hældt over en milliard kroner i trykte gratisaviser frem for at satse på reel nyskabelse og innovativ formidling. Det kræver en klar holdningsændring og kalder på et hidtil uset mod hos de ansvarlige ledere i branchen.

Dagbladene kommer ikke uden om at diskutere, hvilken kvalitet de ønsker at levere fremover - særligt på nettet. For det er svært at forestille sig et demokrati uden dagblade, der spiller en central rolle for den offentlige debat og formidlingen af væsentlige emner. Underholdningskarrusellen vil på sigt lægge de første danske dagblade i graven, for den hurtige og letfordøjelige underholdning vil læseren altid kunne finde gratis et andet sted. Mangler chefredaktørerne inspiration til gravskriften, kan de jo altid vælge udgangsreplikken: Det var underholdende, så længe det varede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Brian Jensen, Hillerød. | Skrevet: 3. apr 09 kl. 21:20

Jeg tror også,at jeg vil sige stop med Berlingeren -sådan lyder det fra mange af læserne - det er jo løgn - selv folk, der aldrig har haft abonnement vil nu sige op - det er da en mærkelig form for morskab.Jeg synes, at I skal sige stop for Berlingeren, og så vælge Politiken - endelig ikke
JP, der samler på muslimkritikere som Jalving og Hedegård - vi skal alle være her.
Jalving kritiserer også sin gamle arbejdsgiver her på siden - det er jo illoyalt og fordummende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Nielsen, Horsens | Skrevet: 3. apr 09 kl. 23:24

Ak ja, den samme visefra Karin Bennedsen ,Esbjerg overalt på snart samtlige aviser i landet.

Hvad vil denne professionelle blogger andet end rakke de menesker ned der ikke er venstreorienterede? Vil denne person overhovedet noget fornuftigt? Svaret er nej.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Snaphanen » Hvem er Mohamed Belgacem ? , | Skrevet: 4. apr 09 kl. 00:01

[...] Så hellere købe Politiken og få den ægte vare – eller se DR. Det véd man da, hvad er. Ny Cavlingpris til Berlingske 3 kommentarer » Spring til [...]

Upassende ? Klag over indlæg

 
Magnus Finsson, Hellerup | Skrevet: 4. apr 09 kl. 00:27

Berlingske blev bedre og JP desto slemmere. Tak til MJ fordi han smuttede tilbage til der hvor han kommer fra. -JP sammen med sine nyborgerlige paphoveder. MJ’s blog bliver ikke meget bedre, det er Jyllands Pest eller Berlingske Kolera…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Rasmussen, Århus | Skrevet: 4. apr 09 kl. 06:28

Mikael Jalving har aldeles ret i sin kritik og er da forøvrigt i sin gode ret til at kritisere en tidligere arbejdsgiver. Berlingske Tidende er efter socialdemokraten Lisbeth Knudsens indtog bare en light-udgave af Politiken og kommer med de samme forudsigelige og politisk korrekte kommentarer! Begge avisers vælgersegment er dovne offentligt ansatte, bistandsklienter og andre på overførselsindkomster som heller ikke bidrager med noget til samfundet! Hvad de trykte medier angår har læserne og annoncørerne imidlertid muligheden for at vælge fra! Den egentlige skandale er at vi sagesløse skatteydere er tvunget til at betale licens til DR og nu også TV2! Hvor er vores valgfrihed til at disponere over vores egne penge og købe de kanaler vi ønsker? I sidste uge læste vi at det socialdemokratiske tågehorn Mogens Jensen var ude med snak om økonomisk hjælp til pressen(og altså købe lidt socialdemokratisk goodwill)! Som sædvanlig labbede pressen det i sig og som sædvanlig var der ikke en seriøs journalist som spurgte til hvordan al venstrefløjens overbudspolitik skal finansieres! På DR2 så jeg en aften i denne uge lidt af et program om den såkaldte finanskrise og ledigheden. Det eneste den egocentrerede og uudholdelige vært, Clement Kjærsgård, snakkede om var offentlige investeringer! Jeg hørte ham overhovedet ikke spørge til hvordan alle disse offentlige investeringer skulle fiansieres! Man talte også om ledighed. Trods finanskrisen har vi en meget lav ledighed på 70.000 mennesker medens vi under Nyrup (og bedre konjunkturer) havde en ledighed som var 4-5 gange højere!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Enzo M., Hellerup | Skrevet: 4. apr 09 kl. 07:20

Emnet er interessant og lad nu Jalving lange ud efter sin gamle arbejdsgiver hvis han vil det. Berlingske’s skift mod venstre er nemlig et tegn på det som foregår generelt i dansk politik, -altså at alle er blevet socialdemokrater. Hvis nogle af de negative bloggere gjorde sig den ulejlighed, at læse berlingske anno 2009 og havde alderen til, at vide hvad Berlingske stod for i 1989 ville de ikke være uenige med Jalving. Den danske journaliststand generelt er en sørgelig samnling får, og de danske aviser er af meget ringe kvalitet. Weekendavisen og JP som undtagelser. Weekendavisen pga. velskrevne artikler og enkelte indslag af gammeldags undersøgende jounalistik. JP fordi den rent faktisk forholder sig til hvad der foregår i samfundet og ikke er bange for, at gå imod strømmem og tage svære emner op. Jeg synes det er sørgeligt at se hvad der er sket med Berlingske (Lisbeth Knudsen ???????) og især Politiken, hvor det er minoritetspartiet der har overtaget redaktionsgangen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 4. apr 09 kl. 07:26

@ Karin Nielsen, Horsens | Skrevet: 3. apr 09 kl. 23:24

Så kan det ikke siges bedre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Petersen, 2300 | Skrevet: 4. apr 09 kl. 10:14

Belingske VAR en god avis, men er blevet kedelig, trist og forudsigelig. Hvordan man kan ansætte L. K. på posten som chefredaktør på en avis som Berlingske er mig komplet uforståelig, men må atter engang bevidne om manglende dømmekraft eller mangel på indsigt hos den ansvarlige ledelse, som det er set rundt omkring i så mange store virksomheder på det seneste. Jeg priser mig lykkelig for, at vi i DK har en avis som JP, der har mod og karakter. Fortsæt det gode arbejde! Held og lykke til Berlingske, men jeg er bange for, at L. K. får lige så stor succes (eller mangel på samme) som på Aktuelt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frithjof Danielsen, Slagelse | Skrevet: 4. apr 09 kl. 11:14

Anne Knudsen, chefredaktør på Weekendavisen, skrev det uforvarende for et par uger: Den, der betaler, bestemmer musikken. Såre sandt, for Weekendavisen får nu 4,1 Mkr og Berlingske Tidende får 17,2 Mkr fra skatteyderne. De øvrige blade under Berlingske får også millioner allesammen.
Derfor:, ingen kritik af verdens største stat og ingen kritik af verdens største pengesvineri.
Desværre tror redaktører og journalister, at de fremstiller nødvendighedsartikler: Papirtrykte aviser med 24 timer gamle nyheder, vi allerede har læst om på nettet i går.
Det er ikke kun socialdemokraten Lisbeth Knudsen, der er problemet. Det er også gammelkommunisten Carsten Kochs kone, der er erhvervsjournalist og socialdemokraten David Trads, der gør læsning af Berlingske overflødig.
Dertil kommer selvfølgelig Lars Aagårds næsegruse beundring for halvhjerner som Al Gore og Connie Hedegård, i stedet for at passe enhver ordentlig avis’s første opgave: at være kritisk over for en bevægelse, der vil til at opæde en stor del af vores velfærd de næste 100 år uden sandsynlighed for, om man nogensinde har kunnet beskatte sig og magtmisbruge sig til en bedre verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Andersen, FREDERIKSSUND | Skrevet: 4. apr 09 kl. 12:34

Jeg er ansat på en stor arbejdsplads, som jeg uden tøven vil kalde Berlingske Tidenes “hjerteland”. Et sted, hvor den foretrukne, og af arbejdsgiver stillet til rådighed, avis, i mange år har været dagbladet fra Pilestræde.
Dog er tiderne langsom men sikkert begyndt at vende, og Jyllands Posten ved at vinde fodfæste i medarbejdernes postkasser.

Michael Jalving har nemlig ubestridelig ret, når han beskylder Berlingske Tidende for at have udviklet sig til det socialdemokratiske organ Politiken i forklædning.

Det er måske ikke så mærkelig endda, når den bovlamme bestyrelse udnævner en socialdemokratisk hardliner som chefredaktør, men i det lange løb næppe gunstigt for læsertallet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Brian Jensen, Hillerød. | Skrevet: 4. apr 09 kl. 13:07

Frithjof Danielsen.

Du skriver: “Dertil kommer selvfølgelig Lars Ågårds næsegruse beundring for HALVHJERNER son Al Gore og Conny Hedegård.”

Det kan da kun være skrevet af en fuldstændig HJERNEDØD.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans-Jørgen Gotsche, Rødovre | Skrevet: 4. apr 09 kl. 13:16

@ Karin igen, igen, igen, Bennedsen
det bekræfter desværre min kommentar i en anden blog om, hvad der er tilbage mellem ørerne på dig, efter at Nordsøblæsten har renset ud.
Din navnesøster fra Horsens har også gennemskuet det.

Angående denne substans, kan det ikke kommenteres bedre, end Enzo M. gør det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 4. apr 09 kl. 14:36

TIL: Mikael Jalving.

ENIG, men IGEN adressere du helt ad helvedes til.

Din kritik af M. Jannerup, er åbenlys sekundær, da du med al tydelighed, ikke bryder dig om DR, fordi DR ernære sig på tvangsbetalinger.

In the big picture, er det derfor ligegyldigt om DR rettede sig 100% ef. S. Espersen el. ej, da det er tvangsbetalings-samfundet vi skal have gjort op med.

Jeg savner derfor, at bare EN off. debattør, eller journalist, snart nosser sig sammen, og sætter hard time fokus på partiforeningernes vælgeropkøb, via det såkaldte velfærdssamfund, og som har betydet,
at over 50% af befolk. er skattenydere, og hvorved situationen fastlåst, herunder DR´s tvangsbetaling.

Jeg vil derfor høre ramaskrig fra ægte borgerlige, HVER GANG, partiforeningerne bruger den enkeltes økonomi, til at fastholde & købe nye vælgere for.

Jeg vil høre ramaskrig over for journalisterne mht. HVORFOR man bliver ved med at videresælge opkøbet af vælgere, i positiv begreber, ofte kaldet velfærdssamfund.

Jeg vil høre ramaskrig mht. HVORFOR journalisterne aldrig dyrker selvrefleksion, og forholder sig til den fastlåste situation, affødt af partiernes årevise vælgerkøb, som har affødt et flertal af inhabile skattenydere, som fastlåser al handlekraft.

Det er derfor himmelråbende naivt, at bruge et helt indlæg på en enkelt tosse, som tilbageholder en isoleret kritik af DR´s valg, da skuden DR, blot er endnu et symptom i relation til tvangs ideologien.

nåe ja.. betaler “”NATURLIGVIS”" ikke selv licens.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria True, Århus C | Skrevet: 4. apr 09 kl. 18:15

Jeg er enig i, at Berlingske er en skygge af, hvad den engang var. Jeg ved ikke, om jeg er enig i dens påståede socialdemokratiske-light tendens, men grå er den blevet. Det bedste den kan præstere er Søren Pinds blog - efter min mening. Hvad angår påstanden om, at Berlingske ønskede at neddæmpe islamofobien, forudsætter dette ønske vel, at der vitterligt var tale om islamofobi, dvs. en sygelig frygt for islam. Men hvem der i så fald skulle være islamofobiske, ved jeg ikke. Jalving og Hedegaard?
Er der ikke forskel på frygt og kritik?
At Berlingske valgte at sende Espersens artikel videre, tyder mest af alt på dårlig dømmekraft, for naturligvis ville den vække debat - en debat der vedbliver så længe DR vedbliver at lave dramaserier, der af mange anses som værende ensidige i udgangspunkt og fokus. Det kan da godt være, at debatten om DR’s glorøde tendenser er gamle, men de er bestemt ikke uvæsentlige af den grund, faktisk kunne man plædere for det modsatte; hvorfor har DR på intet tidpunkt gennem årene taget blot en smule af kritikken til sig?
Hvad angår Jalvings påståede illoyalitet og svigtende mod (for hvorfor sagde han intet, da han var på Berlingeren), er der vel ingen her, der aner, hvilke opgør eller samtaler Jalving har haft med sin gamle arbejdsgiver. Og hvorfor skulle Jalving ikke måtte kritisere sin gamle arbejdsgiver? Som jeg læser Jalvings indlæg, er det ikke et personfikseret angreb, der er målet, men snarere et angreb på hele debatredaktionen, der ønsker selv at bestemme, hvad god debat er, et udgangspunkt, der i sagens natur, ødelægger debat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
henrikh h, 5700 | Skrevet: 5. apr 09 kl. 01:46

niels hansen - hvad skal du med et borgerligt alternativ til JP . Du er jo rendyrket venstresocialist - hold du dig til Politiken , det er den rette avis for folk som dig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frithjof Danielsen, Slagelse | Skrevet: 5. apr 09 kl. 08:47

I dag er Jyllands Posten Danmarks eneste intellektuelle avis, hvis man vil følge filosoffen Villy Sørensens definition, en avis for folk, der kan tænke selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Christensen, Langå | Skrevet: 5. apr 09 kl. 11:50

Jyllands Posten er et rent menighedsblad for Dansk Folkeparti.
Hader alt muslimsk og støtter alt antimuslimsk.
I 30erne var Jyllands Posten Hitler-fan og hadede alt antinazitisk.
Hvis det er Jyllands Posten som skal være vores ytringsfriheds varmeste fortaler så er vi alle fortabte.
For Jyllands Posten findes der kun en politisk fløj - den yderste højrefløj!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thorkil Høgsbro, Ringkøbing | Skrevet: 5. apr 09 kl. 15:55

Man kunne måske også spørge sig selv hvorfor Jalving ikke længere er på berlingeren….At kritisere Jalving for at være antimuslimsk, underforstået på sygelig vis, er i sig selv ganske sygt. Særlig når han netop intet skriver om islam og så bliver gennemheglet alligevel. Hvor tåbeligt kan det blive?

Jeg har aldrig læst berlingeren, men kan sagtens se det odiøse i debatredaktørens argumentation. Det er absolut en afgørelse på demokratiets ovrdrev.

Upassende ? Klag over indlæg

 
hansen hansen, kolding | Skrevet: 5. apr 09 kl. 21:14

Du skælder ud til højre og venstre..er kronisk utilfreds med alt! Du bruger spalteplads på din gamle avis….har du virkelig ikke andet at diske op med!
Iøvrigt er jeg lodret uenig i din beskrivelse af Dr1…….Dr er blevet konservativ…gab gab …kan sq bedre li´når der er lidt venstreorienteret bid i tvavisen…så kan man da blive lidt ….ophidset:)
Dramaserierne er fremragende og ikke en skid venstreorienterede…Krøniken ser jeg for anden gang og faren træder jo tydeligt frem , man forstår ham da ok og er ikke fordømmende!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Tacchinardi, København N | Skrevet: 6. apr 09 kl. 11:13

Villy Søvndal og kunsteliten mener, at det danske mediebillede er DYBT højreorienteret. De tænker på WEA, Berlingske, JP, Kristeligt Dagblad, TV2. Det borgerlige Danmark mener derimod, at mediebilledet grundlæggende er rødt. Det kan ikke passe begge dele. Jeg mener, at Jalving tager fat i en særdeles vigtig ting: de såkaldte borgerlige avisers manglende borgerlighed. Det værste er ikke Politiken eller Information, hvor der ved folk, hvad de går ind til. Det farlige er at læse Berlingske, der lader som om den har borgerlige grundopfattelser (det er der efter sigende kun ganske få af avisens medarbejdere, der har: Blüdnikow, Tom Jensen, Michael Kuttner, Kastholm, Balsby og Tamm), men i virkeligheden er smårød. Det er som at spise en rejecocktail uden rejser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Tacchinardi, København N | Skrevet: 6. apr 09 kl. 11:13

…uden REJER!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikkel Thrane, Århus V | Skrevet: 6. apr 09 kl. 19:58

Er det farligt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bitten-Kirsti Nielsen, Valby | Skrevet: 8. apr 09 kl. 14:46

Der rettes kritik af en blegnæbbet Berlingske og strømlinede journalister og for mig at se også gerne af de velafrettede DR-journalister.

Det var for ca. 20 år siden en del af mit job at studere EF-rapporter, og jeg tillader mig at citere fra en rapport fra en parlamentssamling fra den tid. Her indgik følgende:

“… imposer aux journalistes européens un code moral qui, en vertue de la volonté démocratique d’empêcher la propagation des idées fausses”, og længere nede “… leur aurait interdit d’évoquer le lien qui peut unir l’immigration à l’insécurité”.

Jeg husker den og skrev nogle af citaterne ned, fordi det var så ekstremt ubehageligt.

Undskyld jeg ikke har oversat, men skal da gerne gøre det om ønsket.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per hansen, Århus | Skrevet: 8. apr 09 kl. 21:07

niels hansen, lyngby skriver :
“Jeg synes, at det er befriende med en alternativ borgerlig avis, der ikke som Morgenfascisten Jyllandspesten (I kender vel grunden til øgenavnet?), der som et andet menighedsblad konstant lefler for DF’s mest antimuslimske holdninger.”

Min kommenatr : Som altid et godt og konstruktivt indlæg, der højner kvaliteten af debatten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sameh Niazy, HK | Skrevet: 8. apr 09 kl. 21:36

Jeg synes “Jyllands Pesten” efterhaanden er et foraeldet oegenavn. Hvad med “JP = Jesus Praediken” ??

Upassende ? Klag over indlæg

 
M. J., Kolding | Skrevet: 9. apr 09 kl. 00:20

Den kan undre gevaldigt, at Islam kritik, af visse mennesker kategorisk forveksles med Muslim hetz. Mon det ville nytte, at forklare disse vildfarne mennesker, at forskellen er til at få øje på? …. eller at forskellen er (undskyld) logik for perlehøns? :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Otto Kristensen, 8000 Aarhus C | Skrevet: 20. apr 09 kl. 22:11

En af mine københavnske venner gik over til Jyllands-Posten, men maatte beholde Berlingske Tidende “for min kone vil vide, hvem der er død!”
Der er en vis kvalitet over kulturtillægget i hvert fald saa længe Bent Blüdnikow er der. Men ellers er debatstoffet uendeligt tamt og udenrigskorrespondenterne og kommentatorerne er ikke andet end “pæne”.
Men det er journalisternes egen skyld. Det begyndte med at de tvang en svag ledelse til at acceptere daarligt underbyggede artikler om A.P.Møller. Skal jeg vælge foretrækker jeg Politiken, hvis artikler er længere og grundigere, Politikens meninger kan jeg selv trække fra.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Jeg synes nu, at der er mange gode forklaringer på spalten her, men økonomi er jo ikke noget let tilgængeligt emne, og svært bliver det, når der Læs mere
UU så mange fremmed ord der bliver brugt, hvis folk tror at disse indlæg bliver mere seriøse af dette så tager de virkelig fejl. Gør det enkelt Læs mere
Endnu engang kunne man så opleve Mikael Jalving som debattør i går på Deadline 22:30, hvor han forsøgte at gøre sig klog på skatte- og Læs mere
Hvad synes du Jalving? Er det i orden, at så mange, der kalder sig for borgerlige, ikke har den fjerneste respekt for immateriel Læs mere
G Sørensen, 9700 skriver
04.02.12 12:30
Angående overførselsindkomster vil jeg hævde,at reglerne er for indviklede og svære at omgås for almindelige dødelige. Ofte er svindel fordi Læs mere
   Sorry, there are no polls available at the moment.

Arkiv
februar 2012  (1)

januar 2012  (6)

december 2011  (9)

november 2011  (8)

oktober 2011  (10)

september 2011  (11)

august 2011  (4)

juli 2011  (9)

juni 2011  (10)

maj 2011  (7)

april 2011  (8)

marts 2011  (10)

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/