Profil

Mikael Jalving går i kødet på høj som lav, unge som gamle, blå som røde, levende som døde, imamer, kyllinger, kulturpaver og andre skabninger i Danmark og den omkringliggende verden

Baggrund:
Historiker og kommunikationsrådgiver

Andet:
Forfatter til bl.a. Absolut Sverige (2011), Mig og Muhammed (2010) og Magt og ret (2007)

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Frontalt

Skrevet af Mikael Jalving

Ekstrem provokation

Det er en “ekstrem provokation” ikke at arbejde, hvis man ellers kan. Dommen kommer fra den siddende statsminister fra det parti, der mere end noget andet parti i hele kongeriget bærer hovedansvaret for velfærdsstatens fødsel, storhed og fald.

Vist, sosserne er blevet velvilligt bistået fra nær og fjern, ikke bare af folkesocialister og radikale klejnsmede, men langt hen ad vejen også af de såkaldt borgerlige, der enten har accepteret velfærdsstaten af taktiske grunde eller eksplicit promoveret den som et kompromis mellem liberalisme og socialisme.

Som kommentator Helle Ib minder om i dagens udgave af Børsen, er den allerede sagnomspundne Carina – hende fattigrøven med knap 6.000 kr. til rådighed hver måned, når alle hendes faste udgifter er betalt – et produkt af Schlüters bistandshjælp, Nyrups skåltaler om “rettigheder og pligter” og Foghs “det skal altid kunne betale sig at arbejde”. Politikerne har talt og talt, og lige meget har det hjulpet. Forskellen på rød og blå er lilla, og derfor hygger Carina sig fortsat på fuld socialhjælp med et rådighedsbeløb, som må gøre mange hårdtarbejdende danskere grønne af misundelse.

Hvis noget er provokerende, er det, at ingen regering de seneste 25 år har gjort noget ved velfærdsstaten, men tilladt den at vokse til en karikatur på sig selv og gjort den til, hvad velfærdsforskeren Jørn Henrik Petersen i et interview kalder næstekærlighedens surrogat. Dvs. til en narresut.

Det ekstremt provokerende er, at ingen i løbet af den seneste generation har turdet, villet eller evnet at ændre samfundets grundlæggende strukturer, som f.eks. at nedsætte de kommunale ydelser til Gud og hvermand, så der blev større retfærdighed mellem de arbejdende masser og de offentlige kasser.

Man kan ikke kyse eller intimidere folk til at holde igen eller afstå fra at modtage offentlig hjælp, hvis de er berettiget til den ifølge loven. Hvad tror du selv, Helle? Mennesker er nu engang mennesker, som tager, hvad de kan få, hvis de må, præcis ligesom dig selv, når det gælder leasing af bil eller afdrag til skattefar.

Hvad man derimod kan, er at skære i bistandshjælpen og alle de andre overførsler, så incitamentet til at bestille noget, stiger, og så der bliver mere til dem, der virkelig trænger. I stedet for at skælde folk ud, skal man sørge for, at badeferien er slut, og at folk træffer deres egne valg, der bringer dem videre i livet og ikke længere ned i velfærdsstaten.

Her er jeg for en gangs skyld næsten enig med Politikens Per Michael Jespersen, der ellers i sommer opfandt en hel debatkonkurrence for at slippe af med typer som mig og andre mørkemænd, når han i dagens redesignede avis fastslår, at kun én politisk lejr har legitimitet til at udrydde vor tids krævementalitet og gældfærdsstat: sosserne. Glem Johanne-pigen, hun har julelys i øjnene og beton i hovedet.

Jeg tilbyder en lille applikation til argumentet. Sosserne har ikke bare legitimitet til at redde velfærdsstaten fra sig selv. De har også en forbandet pligt til at gøre det – sammen med de borgerlige, hvis der ellers er nogen tilbage på Tinge.

De har, for nu at gentage pointen, en forbandet pligt til at stoppe det vanvid, der f.eks. hedder 800.000 danskere på passive overførsler, et galopperende vanvid, selvsamme partier har legitimeret i 25 år – og én pligt til at give vores børn et Danmark at vokse op i, som de også har lyst til at leve i, når vi andre bliver kørt på forbrændingen.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 1. dec 11 kl. 11:52

Kære Mikael Jalving

For én gangs skyld ikke uenig med dig - men jeg savner dine løsningsforslag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asbjørn Andersen, København S | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:22

Ja, tror også det er smadderhyggeligt at have så svær angst, at man ikke tør forlade boligen…

Med det sagt så er det absolut en anstændig økonomisk situation for en arbejdsløs (hvilket den oprindelige debat jo kørte på at det IKKE var).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Steen Mølgaard, Bindslev | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:30

Hvis “Carina” ikke gider at arbejde, så er det en skandale, at hun har kunnet modtage bistands- eller kontanthjælp i så lang en periode.

Men hvis “Carina” som følge af en psykisk lidelse ikke har kunnet arbejde, så er det også en skandale, at hun blot er blevet “parkeret” på offentlig forsørgelse og det af et system, der ikke har interesseret sig for hende som menneske.
Kunne det have nogen forbindelse med flytningen af ansvaret for distriktspsykiatrien? “Her er en pose penge - skrub så af og lad os i fred!”

Ellers er jeg enig med Mikael.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:31

Jalving rammer som sædvanlig plet med sin analyse.

Udviklingen i vores land har været præget af galopperende politisk uduelighed, tarvelighed og vanvid gennem de sidste tre årtier, og vi står nu overfor ikke bare velfærdsstatens kollaps, men også nationalstatens, folkestyrets, retsstatens og fredens kollaps, hvis der ikke snart kommer andre boller på suppen.

Kursen mod afgrunden skyldes netop de typer der, som Jalving skriver, er udstyret med julelys i øjnene, beton i hovedet og falske glorier over hovedet. For det er jo de radikale og de skabsradikale der om nogen har været de drivende kræfter bag Danmarks omdannelse til et EU protektorat, til et fjernstyret skin-demokrati, til et asylcenter og masse-indvandringsland, til en international ebberød bank, til et verdensfrelsende socialkontor for over 150 lande, til et de opløste familiers kafkaske mareridt, til et forbrydernes paradis og til et samfund hvor de virkelig svage og uheldige igen og igen svigtes og forhånes.

Enten genopbygger vi demokratiet og iværksætter en omfattende patriotisk folkeoplysning, så Titanic-Danmark kommer ind på en bedre kurs….. eller også ender vi i den bundløse afgrund, som vi allerede er tæt på.

Danskerne står med ryggen mod muren, men forstår de situationens alvor og forræderiets omfang?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Thunø, Kastrup | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:32

Asbjørn Andersen, København S

Angst kan kureres, og bliver det også for mange mange mennesker.

…Og det ‘unge’ ord “social-fobi”, er det vi i gamle dage kaldte dovenskab.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H Torbensen, Vanløse | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:35

@ Asbjørn

Hvis hun lider af angst er hun ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, og så må hun over på en anden form for ydelse, men desværre for Carina er en førtidspension næppe helt så lukrativ.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:35

Helle skulle vist lige have leflet lidt for strammerne.

Men samtidig med at hun siger det, så forhøjer hun sociale ydelser til højre og venstre.

Komisk :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asbjørn Andersen, København S | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:44

@Allan Thunø
Angst kan i mange tilfælde kureres, men jeg er sikker på der findes tilfælde, hvor det ikke har ladet sig gøre, på samme måde som der gør med depressioner.
Det rejser dog spørgsmålet om hvorfor der øjensynligt ikke har været satset særlig stort på behandling i Carinas tilfælde, og hun bare er blevet “parkeret” på bistandshjælp.

Men i det hele taget er der jo rigtig mange ubekendte i den her sag, og derfor er det rigtig skidt udført af Özlem. Hvis man ikke kender baggrunden, og den er kun gradvist kommet frem, så lyder det jo som mega nasseri, og mit blodtryk kom da også ret så højt op, da jeg læste artiklen først. Carina blev lovet anonymitet og det har gjort langt større skade en gavn.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:46

Som så mange andre politikere før hende, så er det kun retorik.

Reelt kommer hun aldrig til at foreslå noget som helst, der bevirker, at afstanden mellem mennesker på offentlig forsørgelse og mennesker i arbejde bliver stor nok til, at der virkelig skabes et incitament til at arbejde.

Og hvorfor skal man da arbejde, når man kan leve et pænt - ikke luksus - liv hjemme på sofaen - og så med jævne mellemrum skrive en ansøgning eller dukke op til en samtale, hvor man blot skal sørge for, at ugideligheden skinner tydeligt nok igennem?

Og hvis det ulykkelige skulle ske, at man bliver anvist et job, jamen, så sørger man da bare for at blive syg så tit og lave så meget rav i den, at arbejdsgiveren fyrer én.

Det er ikke raketvidenskab at undgå arbejde, hvis man blot har a-moralen til det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asta Bjerre, Sindal | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:52

Du skriver M.J, at mennesker er mennesker, og de kræver deres rettigheder. Ja, sådan er det desværre blevet i takt med, at skattetrykket er steget, og befolkningen er frataget deres ansvar.
Jeg tænker tit tilbege på min afdøde farbror, da han blev folkepensionist. Han var nu berettiget til at få tilskud til briller, hvor hans kommentar var: Han skulle, som han nu kunne sige det ikke have briller, hvis det offentlige skulle betale. En sund og respektfuld holdning, som man kunne ønske ville vende tilbage.(ca. 55-60 år siden)

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Madsen, Helsingør | Skrevet: 1. dec 11 kl. 12:53

God analyse Jalving.

Det er en kæmpe problem at hele forsørgermentaliten har kunnet trives i årtier uden at nogen har gjort noget ved! Hvor er de såkaldte borgerlige partier i denne sag!!

Jeg er selv ledig - efter over 20 års arbejde, med deraf følgende skattebetalinger, afgiftsbetalinger, a-kasse osv osv - jeg har 10.000 udbetalt efter skat!! Mit rådighedsbeløb er minus i hver eneste måned!! Det er ikke blot en provokation, det er direkte uartigt og forkert, at man på kontanthjælp kan få dækket alle sine udgifter og derefter have penge tilbage til ’sjov’!!!

SKANDALØST

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Johansen, København SV | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:01

Hvordan ville historieforskningen klare sig på markedsvilkår? Mikael Jalving er da både en udgift for samfundet og en nasserøv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Balster, Løsning | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:07

Du har ret Jalving. Det er ved at være i ellevte time. Men desværre er statsministerens udtalelser nok af samme skuffe som valgløfterne. Det er svært at se hvem der skal tage stafetten, og få ryddet op i den kæmpe kolos på lerfødder, som velfærdsstaten har udviklet sig til.

Til Asbjørn Andersen.
Hvis Carina lider så meget af angst, er det underligt, at det ikke gælder politikkere og journalister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:15

Det som er ekstremt provokerende er brandskatterne på almindelig løn og forbrug, således at du ikke opnår fordel ud af at arbejde, kun merudgifter.

Det er således ikke Carina’s kontanthjælp der er for stor, men brandskatterne på almindelig løn og forbrug som er himmelråbende.

Politikerne kan intet gøre eller havde de jo gjort det for længst gennem de sidste 40 år hvor det kun er gået den forkerte vej med nye skatter og afgifter på arbejde og forbrug.

Det ufolkelige pluralistiske spin-demokrati har spillet fallit. Politikerne er blevet købt af særinteresserne hvilket sidste skud på stammen LA tydeligvis illustrerer allermest.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Olsen, Rødovre | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:17

Der er åbenbart indført fri jagtret på alle der modtager overførselsindkomster, ikke mindst under anførsel af en række gode kræfter i Jyllandsposten og den øvrige borgerlige/højrepopulistiske presse.

Det giver mindelser om de gode gamle dage i mellemkrigstidens Danmark - og Tyskland!

Upassende ? Klag over indlæg

 
K. Jørgensen, Århus C | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:18

Danmark er på vej i afgrunden.
Vi ER faldet ud over kanten og accelerer nu mod bunden.
Moralsk fordærvede politikere har skabt et velfærdsmonster der, som en ild, fortærer frugten af arbejdende menneskers flid.
Verdens mest generøse overførselsindkomster, delt ud til højre og venstre, samtidigt med, at landet kører med budgetunderskud i 100.000.000.000-kroners klassen……tilsæt dertil årtiers uhæmmet indvandring af analfebetisk indvandring fra muslimske lav-iq lande og opskriften på katastrofen er perfekt.
Sidste mand lukkker og slukker om maks 20 år…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gitte Jensen, 4600 Køge | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:19

Vi er jo selv som borgere medvirkende til at tilfælde som Carina ( Selvom jeg medgiver at vi sikkert ikke kender hele hendes historie) opstår. Her i landet er det en stor skændsel at sige at nogen nasser på samfundet, og så ikke helt alligevel for det er i orden hvis det er en indvandrer. Den form for barmhjertighed, hvor alle holdes i offer-rollen, det er der ingen politikker der har hård nok på brystet til at få ryddet op i. På kort sigt ( og det er jo i de længder der tænkes) vil det ikke give stemmer. Men som jeg ser det, så står vi på afgrunden rand, og har allerede løbet benet, for at tage det sidste afgørende skridt videre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:21

VK regeringen sad ved magten i 10 år.Den sad der mens der var opgangstider. Og hvad gjorde man istedet for i det mindste at begynde på reformer. Man øste milliarder ud til skattelettelser, samtidig med fik man SP pengene ud i forbrug. Langt de fleste folk havde i de år penge nok ( Hvis man da kan få det? )Næh de spillede melodien, “Her går det godt fru Kammerherreinde” De gjorde jo som skrevet heller ikke noget ved det stigende offentlige forbrug. Man skulle jo gerne vælges igen og beholde magten ikke. Så hellere lade samfundet sejle sin egen sø. Og nu barsler man med forslag om at lade 16 årige få valgret. Ja jeg holder her, for jeg mangler ord. Ha´en god dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a Rasmussen, 8300 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 13:50

Nu er jeg så bedaget, at jeg kan huske salig Mogens Glistrup, der allerede i midten af 1970 erne kundgjorde, hvordan det danske system ville ende, hvis man fulgte den afstukne politiske vej, hvilket politikerne naturligvis gjorde. Som tak blev manden af systemet sendt i fængsel. De samme politikere sendte ham tilbage til Horserød, hver gang vælgerne stemte ham ind i Folketinget. Så gemene er politikerne trods alt ikke idag, hvilket Ole Strækmarch Sohn (SF) nyder godt af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Madsen, 7000 Fredericia | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:06

Jeg sysnes også at det hele er noget rod. I mange år har det ikke kunnet betale sig at arbejde, hvis det arbejde man blev tilbudt gjorde at man fik en mindre understøttelse end den man er på. Istedet for at begrænse dagpenge perioden, burde understøttelsen gradvis sænkes til laveste sats (80% af mindstelønnen). Dette vil gøre at når man rammer bunden, er villig til at tage et lavtlønsarbejde. Kontanthjælpen burde også være en fast procentsats f.eks 85% af laveste understøttelse. Boligstøtten burde beregnes ud fra mindstelønnen og ikke ud fra den ydelse man reelt modtager. Hvis man vil motivere folk til at arbejde, så skal det også kunne betale sig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Christensen, 5500 Middelfart | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:09

Carina har en makker. Hun hedder Helle( ikke statsministeren)En pige, der for et halvt år siden blev “holdt”frem af Mette Frederiksen! JA (beskæftigelses ministeren). Hun fik et par kommentarer i Jyllandsposten. Det var en stor skam,
for Helle havde 18000 efter skat.Mette F.er nu minister!!!!! Her har du et job Karen Hækkerup.
GØR DIN PLIGT OG KRÆV DIN RET.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Holger Hansen, Viby J. | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:15

det her er ikke det eneste problem med al den misforståede godhed for andres penge. hvad med u-landsbistanden??? der er næsten ingen der tør stille spørgsmålstegn ved de fantastiske summer vi pumper i den og så den sidste forhøjelse–kun små pip. dette er nøjagtig det samme med forsørgelse af vore egne–vi hjælper ikke med passiv forsørgelse. hele korthuset ramler den dag vi ikke mere kan låne til vores “godhed”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mette Olsen, Dronninglund | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:20

Der er desværre nogle faggrupper, som får for lidt i løn , men det er jo ikke de arbejdsløses skyld.

Politikerne burde bruge mere tid på at skabe vækst og mindre tid på at skælde de ledige ud. De er jo ikke skyld i finanskrisen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:25

Kære læsere. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Vi minder om at anonyme indlæg slettes. Angiv både for- og efternavn. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:36

Annonce:

Haves: læsetid

Ønskes: 1 eksemplar af Bistandsloven, ikke for slidt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hanna Egedius, Praha | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:37

Denne Carina lider af angst. Når de økonomiske realiteter rammer Norden og de øvrige nordlige og vestlige del af Europa med fuld styrke, vil ikke Carina være alene om sin angst. Festen er over, længere er den ikke.

Jalving skriver om det opportunistiske menneske. Man melker systemet, i den grad det lar sig melke. I så henseende er vi som dyr flest. Når ansvaret for tingenes tilstand skal fordeles, bør man imidlertid komme i hu at politikere velges, og i et halvsekel nu har velgerne, ikke mindst i Norden, valgt politikere der med varierende grad af ømhjertethed har tilgodeset de opportunistisk anlagte individer.

Kollapset er allerede en realitet i de sydlige dele af Europa. Og i guds eget land lever nu et halvt hundre millioner fattige. Ikke Carina-fattige, men virkelig fattige. Og alle disse fattige har en meget håndfast grund til at lide af angst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Rasmussen, Odense | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:42

Jalving vil gerne af med velfærdssamfundet. Han retter kanonen ligesom mange andre mod de laveste i samfundet. Det er for så vidt i orden. De skal vurderes ud fra om de også er gode og anstændige bordere. Dvs de skal arbejde hvis de kan. Men Jalving, hvad med dig og vi andre. Er vi hellige. Er vi gode samfundsborgere? Hvad laver du egentlig? Hvad bidrager du med? Hvad bidrager jeg med? Og hvordan opfører jeg mig? Kommer jeg til tiden. Er jeg omhyggelig og redelig i mit arbejde. Hvad med halvkriminel adfærd: sort arbejde, momssvindel, omfaktureringer(ex møbler betalt af firma afleveret på privatadressen), udnyttelse af polsk arbejdskraft, aupair piger, skattesnyd, grådighed, griskhed på højt niveau. Ja vi kunne fortsætte. Er det ikke for nemt at skyde på en gruppe, hvor der også befinder sig mennekser der er psykisk syge, stærk socialt belastede mennesker, der har det meget, meget svært. Tag en bredere debat om gode borgerlige dyder!!!Vi rammes alle, tror jeg!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Larsen, København K | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:56

Hvis Carina vitterligt har så svær en angst, at hun ikke tør forlade boligen, så er det ikke kun velfærdsstaten, men også behandlerklassen, der har spillet falit. Carina fremstod ikke på tv som svært psykisk syg. En angstneurose burde ret beset kunne kureres på 20 år, og hvis de professionelle ikke engang magter det, så er det en falliterklæring af rang. Så er der ikke længere grund til at tro på alt det snak omkring psykisk sygdom, som læger og fagfolk prøver at bilde os ind, antagelig for at holde deres eget pengemaskinesystem ved lige. Det er på tide, at vi begynder at stille resultatkrav til de, der får skatteyderpenge for at kurere danskernes mentale skavanker. Uden målbare resultater, er det ren hokuspokus og sort magi, vi betaler til. Antallet af vellykkede hjerte-, hofte- og andre oprationer kan og bliver målt. Det samme bør gælde den psykiatiske del af sundhedssektoren.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, 3230 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 14:58

Det eneste hende carina er bange for er at stå tidligt op om morgenen og passe et arbejde !
Hun , og mange andre, skulle have besked på at de ikke længere fik så meget som en krone af skaffedyrenes penge. Det ville med garanti resultere i en mirakuløs helbredelse af hendes ” angst”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:01

Den/ dem der kender bistandloven er gået til den evige hvile.

De røde spæller i nettet og ministrene løber rundt som hovedløse høns. Nu har de magten men dvæler ved fortiden. De forstår slet ikke at det er flertallet der bestemmer, men de har det som bistandsklienterne de sidder på hænderne.

Rigtig, rigtig stolte, kickstart Helle T-S er i Nordjylland for at få arbejderne til at forstå at de skal bidrage mere med skatter og afgifter så ,bistandsklienterne kan sidde og have ondt af sig selv.

Den røde pest er over Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Larsen, København K | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:02

Mette Olsen, Dronninglund. DU er et ærkesymptom på problemet! Der er INGEN faggrupper i dette land, som i en globaliseret verden får for lidt i løn. Tværtimod får alle danskere for meget i løn, når vi måler os med den omgivende verden, som vi er en del af. Det er egoister som dig, der har smadret landets konkurrenceevne, så vi nu endda har svært med at konkurrere med vore nabolande. Og så få dage efter, at regeringen har givet udtryk for, at der skal gøres op med krævementaliten, så stiller du dig gudhjælpemig op og kræver. Jeg håber du ender i den langtidsledighed, som dine lønkrav berettiger dig til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Andersen, Lyngby | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:07

Der var eddermaneme skarpt og godt, Jalving

Tak for det. Spot on.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Hagemann, Rudkøbing | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:10

I gamle dage arbejdede hjemmegående husmødre ikke, mens det nu er folk på offentlige ydelser, som helst ikke arbejder. Det er uheldigt for statskassen, men virksomhederne kan stadig vælge og vrage blandt god arbejdskraft ved at overbyde andre i løntilbud.

Den helt store arbejdskraftreserve ligger blandt de 1 mio. folkepensionister. Med tiden må nok findes en ordning med at de gamle udfører samfundstjeneste for at modtage folkepensionen, som reelt er en aldersborgerløn.

Selvpensionister skal jo ikke tvinges til at arbejde, men følgende eksempel fundet i en gammel avis om en smed, der som 25-årig blev ansat på et jernstøberi, arbejdede der i 63 år, efterfulgt af 19 års otium, vil kunne blive mere almindeligt:

Peder Hvidbjerg Nielsen 1891-1998
Fra J-P 19 apr 1991:

Fredag 19. april 100 Peder Hvidbjerg, Dybbølsgade 28, Holstebro, fylder i dag 100 år. I 63 år arbejdede han på Vald. Birns Jernstøberi i Holstebro, inden han i 1979 gik på pension. Han er født i Borbjerg ved Holstebro, og Peder Hvidbjerg kom i lære hos sin far, som var grovsmed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
michael nielsen, odense | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:14

Hold nu op med at snakke om Carina’s “angst”! Hvis hun kan spytte to unger ud, så er hun fandeme også egnet til at arbejde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:19

Så vidt jeg ved, kan man ikke modtage kontanthjælp uden at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Hillerød | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:20

Det er pludselig blevet fantastisk interessant at vide hvor mange skiver rugbrød de fattige spiser og hvor mange smøger de ryger om dagen!!!

I gamle dage kunne kontanthjælpsmodtagere risikere kommunalt besøg, hvor skabe og skuffer blev endevendt i en husundersøgelse. Formålet ved besøget var at afsløre sociale svindlere, som var så formastelige at eje 2 par sko og mere end 3 sæt undertøj.

Mon disse nazistisk inspirerede razziaer stadigvæk praktiseres? Efter interessen for fattiges levevis at dømme, vil masser af mennesker gerne snuse i og stikke medborgere for asocialt cigaretforbrug.

Upassende ? Klag over indlæg

 
steen olsen, hirtshals | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:32

Per Nielsen, Hillerød: Det er blevet interessant, fordi Carina - og alle hendes ligesindede - åbenbart mener, at de har ret til et bedre liv, end dem der rent faktisk står op om morgenen, og bidrager til samfundet.

Carina skal have ind i kraniet, at hver gang hun tænder en rød cecil, så brænder hun andres penge af. Jeg er udemærket klar over, at penge er et magisk objekt i hendes verden, som kommer flyvende ned fra himlen under mystiske omstændigheder, men for alle os andre, der er penge noget man gør sig fortjent til. Og Carina gør sig ikke fortjent til noget som helst - ud over et spark i røven.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rene Jensen, 6800 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:41

michael nielsen, odense:

Den var god. Havde slet ikke tænkt på den . Jeg anderkender ikke at angst skulle være en sygdom som sender en på 20 års offentligt støtte hvor man ikke skal lave en skid . Men ja kan hun klemme to børn ud så er hun da ikke bange for at “være i nærkontakt med andre” . Misforstå mig ikke men hendes angst er vist kun overfor arbejde

Upassende ? Klag over indlæg

 
Casper Nielsen, Birkerød | Skrevet: 1. dec 11 kl. 15:54

Såfremt hun har angst, er det vel ikke et argument for, at hun skal have mere udbetalt end de, som går på arbejde?

Det er jo fuldstændig forrykt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Henriksen, Holmegaard | Skrevet: 1. dec 11 kl. 16:03

Hvordan er det nu lige, at man afgør, om nogen ikke kan eller ikke vil arbejde?

I 1976 kom Bistandsloven, der indførte de facto-borgerløn i DK, fordi det jo naturligvis ikke kan lade sig gøre at adskille manglende vilje fra manglende evne.

Så Thorning kan hoppe på tungen - Bettina Post og hendes socialrådgivende stormtropper skal nok stå vagt om den manglende evne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
u. mortensen, virum | Skrevet: 1. dec 11 kl. 16:12

Første linie i socialdemokratiets partiprogram fra 1913 lød:
”Arbejdet er Kilden til al Værdi, og Arbejdets udbytte bør tilfalde dem, som arbejder”.

http://www.document.no/2011/01/velf%C3%A6rdsstatens-moralske-bivirkninger/

Der er sandelig sket meget siden dengang …

Upassende ? Klag over indlæg

 
Th. Pedersen, Højbjerg | Skrevet: 1. dec 11 kl. 16:44

“Vist, sosserne er blevet velvilligt bistået fra nær og fjern, ikke bare af folkesocialister og radikale klejnsmede, men langt hen ad vejen også af de såkaldt borgerlige, der enten har accepteret velfærdsstaten af taktiske grunde eller eksplicit promoveret den som et kompromis mellem liberalisme og socialisme.”

Sådan skriver Jalving, og jeg konkluderer, at hans kendskab til liberale må være af nyeree dato og nærmest LA.

Upassende ? Klag over indlæg

 
A Nielsen, 9400 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 16:52

Carinas angst er vist det man kunne kalde “ergofobi”.
Ergo (fra græsk) betyder arbejde, fobi betyder afsky.
Det virker som om den er uhelbredelig og kronisk.
Ak ak ak….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gitte Thorup, 7120 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 16:55

Det er da HELT grotesk! Så kan man jo bare helt lade være med at arbejde, gå og hygge sig og være usolidarisk og lade andre betale.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Munk Christensen, Hørsholm | Skrevet: 1. dec 11 kl. 17:10

Forstår slet ikke debatten.?
I året 1983 åbnede den daværende socialdemokratisk-/radikale regering “sluserne” på “vid gab” med det resultat at vi idag er “berige” med ca. 500.000 fremmed, hvoraf mindst 250.000 aldrig får et arbejde - enten fordi de mangler de mest basale færdigheder eller fordi det er imod deres gamle “kultur”.
Følgelig, kan det kun være et STENRIGT land, der kan tilade sig noget sådant eller en befolkning bestående af MASSIVE JUBELIDIOTER.
Vælg selv..?
PS.: hvor har Helle Thorning, forøvrigt, befundet sig det sidste 28 år siden dette kan komme “helt bag” på hende.. ?Hendes eget parti er i høj grad HOVEDANSVARLIG for den situation DK nu befinder sig i.
HVILKET BEGAVET PARTI OG HVILKE HYKLERE!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Aksel Maack, 7000 Fredericia | Skrevet: 1. dec 11 kl. 17:12

Dette er skrevet tidligere og lyder ikke helt skævt: “I mange år har det ikke kunnet betale sig at arbejde, hvis det arbejde man blev tilbudt gjorde at man fik en mindre understøttelse end den man er på. Istedet for at begrænse dagpenge perioden, burde understøttelsen gradvis sænkes til laveste sats (80% af mindstelønnen). Dette vil gøre at når man rammer bunden, er villig til at tage et lavtlønsarbejde. Kontanthjælpen burde også være en fast procentsats f.eks 85% af laveste understøttelse.” Måske skulle politikkerne lave holdbare reformer istedet for lappeløsninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
ida reszka, esbjerg | Skrevet: 1. dec 11 kl. 17:14

Jeg hælder også til den tanke at det må være arbejdsangst Carina lider af; men man siger at med ondt skal ondt fordrives.

Upassende ? Klag over indlæg

 
D. Møller, Vejle | Skrevet: 1. dec 11 kl. 18:00

Man kan sagtens have fuldtidsarbejde, selvom man lider af angst og depressioner - det har jeg gjort i snart 25 år. Der findes effektiv medicin mod disse lidelser - og det har der gjort i over 20 år (egen erfaring).

Det handler - efter min bedste overbevisning - om at VILLE - om ærekærhed og stolthed - gamle dyder, som er på retur i vort samfund.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Voss, 6700 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 18:01

Alt det fis nogle debatører påstår , med stolthed over at arbejde og klare sig selv!
Det er et begreb der hører fortiden til.
Har 2 mænd i familien , midt i 30erne.Har aldrig arbejdet mere end et par måneder i stræk og de er stolte af det.
Deres far , en gammel hippi , lærte dem at sådan fik man et godt liv og livskvalitet var at fyre en fed og ligge på sofaen.Materielle goder - noget kapitalistisk fordærv.
De får det svært når de nærmer sig 50-60 års alderen.
Men den type er ganske almindelige i socialistiske kredse , derfor EL beskylder HTS for at sparke nedad.
Men vi har jo ofte hørt venstrefløjen foragte dem der samler sammen til “vinteren”.
Lad dem nu smage deres eget hovmod og nyde efter fortjeneste.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hanna Egedius, Praha | Skrevet: 1. dec 11 kl. 18:28

Carina har angst i øjnene. Johanne har julelys, skal man tro Jalving.

Hvad man med sikkerhed kan konstatere, er at en ny og langt mere dyster økonomisk virkelighed venter Norden og de nordvestlige dele af Europa.

Festen er over. I Europa, som i guds eget land, der et halvt hundre millioner for nærværende lever i akut fattigdom.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten høi, 2635 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 18:33

God Jalving! Helt enig, den går ik længere! Verdens højeste:
Kontanthjælp, dagpenge,førtidspension,skånejobstilskud,
SU,efterløn,tjenestemandspensioner,kunstnerstøtte og forfatter-
støtte. Oprør nu fra den arbejdende og producerende befolkning!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 1. dec 11 kl. 18:44

Samme aften som “Carina”-sagen var helt hot i TV, fandt TV2 en familie hvor begge i mange år havde været på kontanthjælp, de havde vist noget med 19.000 efter alt var betalt, så der vare både til de store TV-pakker og ferie.

Begge sagde…vi får for meget, men nu sender den nye regering dem flere penge.

..og samtidig ser vi det utiltalende skuespil af af Karen Hækkerup, Søvndal og senest Thorning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Frederiksen, Svendborg | Skrevet: 1. dec 11 kl. 19:09

Det er bare ikke godt nok at man kan sige at man er angst og derefter blive langtidsparkeret på offentlige ydelser. Det kan være en reel fobi og så skal det behandles. Eller det kan bare være at man ikke rigtig er “oplagt” til at stå op og passe et job og da systemet laver een om til klient hurtigst muligt går der ikke mange år før man selv tror at man ikke kan passe noget som helst (godt hjulpet af behandlerne).
Spørgsmålet er om vi har for mange behandlere der ser en interesse i at hver lille ting bliver gjort til en diagnose. Samtidigt har vi de venstresnoede socialrådigvere der deler ud med mild hånd og (har man på fornemmelse) kører deres eget løb.
Der er noget helt helt galt i Danmark og meget svær at rette op på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Saulius Pusinskas, Galten | Skrevet: 1. dec 11 kl. 19:23

Regler for kontanthjælpsmodtagere:

Tør man tage et stk. arbejde (fx. kortvarig opgave på et par timer) mens på kontanthjælp, straffes man dobbelt:
- første gang, fraregnes timer af fravær fra jobkursus
- anden gang, fraregnes indkomst for udført arbejdsopgave ved udgang af måned.

Til gengæld kompenseres der mellem 13 og 14 kr. for hver arbejdstime udført i løbet af måneden.

På sådan måde, risikerer man at få indkomst der svarer kun til ca. 50% af kontanthjælp. For at tage arbejdet i stedet for at browse på internet i jobkursus.

Havde jeg sat økonomisk fornuft frem for gammeldags principper, ville jeg være havnet på langvarig passiv forsørgelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rui Olsen, Vejle | Skrevet: 1. dec 11 kl. 19:49

Carina er vist ikke den eneste der “fiser” husleje af. Som 42 årig, blev jeg fyret, valgte at læse en kort videregående udd. det jo fint, men når man så bor her i en boligblok i Vejle omgivet af polakker, lettere, somalier, Iraner - i de 1,5 år jeg har læst har ikke en eneste haft et job eller arbejde, de lever alle med alle deres børn på kommunens velvilje….men hvad med min velvilje - det er så sygt at se disse befolkningsgrupper ikke bliver sendt ud i arbejde eller udd - og direkte svineri mod vi andre der lever af SU og optager lån for at få en uddannelse og bidrage senere til samfundet - FØJ for SATAN et samfund der accepterer dette er kun i forfald intet andet. STOP det svineri, kan man ikke bidrage til samfundet, skal man blive væk.! - så kan vi andre få vores nattesøvn + ens cykel ikke bliver stjålet 3 gange på et år.!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels O-lsen, Lyby | Skrevet: 1. dec 11 kl. 19:50

“Det er en “ekstrem provokation” ikke at arbejde, hvis man ellers kan.” Udtalt af hånddukken i regeringen Vestager.

Det er en ekstrem provokation at moralisere over for befolkningen, at den skal betale sin skat med glæde, når man selv åler sig rundt i moms- og skattereglerne for at score sig lidt håndører.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Viktor Berg, 8200 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 19:53

Jeg tror langt de fleste kan blive enige om, at den “nye” regering var en skuffelse helt udover det sædvanlige.

Det man imidlertid bør hæfte sig ved er, at det skyldes, at de blot er en forlængelse af VKO; oven i købet krydret med en ekstra sjat social ulighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
E. Hansen, Perth | Skrevet: 1. dec 11 kl. 20:35

den “nye” regering var en skuffelse helt udover det sædvanlige.

Hedder det ikke:
den “nye” regering er en skuffelse helt udover det sædvanlige? Var er datid, og “er” er nutid. Er den “nye” regering gået af? Eller hvornår holdt den 1-1/2 måned gamle regering op med at være en skuffelse? Efter Carina stuntet?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Viktor Berg, 8200 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 20:39

@E. Hansen

Sorry - tankerne overhalede mig indenom ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gert Hansen, København | Skrevet: 1. dec 11 kl. 21:48

Afmonteringen at dette velfærdssystem er allerede så småt igang. Ikke frivilligt, naturligvis. Men det skal nu, og fremover, finansieres på lån. Men mon dog det får lov (af långiverne) at køre så langt ud som det skete i Grækenland?

Så skal mange til at finde sig et arbejde. Til den tid kan man nok lavet et eller andet til de rige kinesere. F.eks. noget af alt de vi i dag køber fra dem, men som de til den tid ikke gider lave selv.

Og man kan vel næppe påstå, at den nye regering, med alt sit ‘kick-start’ og vækst vrøvl, og nu Carina, har skabt optimisme og gå-på-mod. Kan man?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Aaen, Kolding | Skrevet: 1. dec 11 kl. 22:28

Kære alle. Vi ved stort set intet om Carina andet end det vi har fået fortalt gennem medierne. Og nu er der så kommet endnu en oplysning frem, nemlig den, at hun lider af socialangst eller en form for angst. Og har lidt af den siden hun var 16 år hvor en sikkert velmenende socialrådgiver bevilgede hende kontant-hjælp? Hvorfor mon det? Hvordan kan en 16-årig få kontanthjælp? Jo, det kan den 16-årige hvis kommunen (socialrådgiveren) skønner, at den 16-åriges situation i hjemmet er så ødelæggende for den 16-årige at han eller skal fjernes fra hjemmet og f.eks. bo for sig selv i en ungdomsbolig.
Der har måske også være et voksent menneske inde over og lært Carina at bo selv - som bostøtte, tror jeg det hedder?

Og Carina har altså ikke nogen kræve-mentalitet; dem der har den største kræve-mentalitet i det her land, ja det er altså bankerne, der nu igen vil have stats-garantien på deres lån forlænget.

Carina har altså, for mig at se, intet forkert gjort. Hun følger blot reglerne, og får det hun skal have, efter de gældende takster. Som jeg har skrevet andet steds mange gange, kan det dog godt undre mig, at hun enten a) ikke er sat i behandling for sin psykiske lidelse (måske er hun det også), eller at hun (endnu) ikke har fået en førtids-pension.

Og for en bistands eller kontanthjælpsmodtager kan det altså ikke betale sig at arbejde f.eks. 20 eller 30 timer til 120-140 timer om ugen, da alt hvad hun eller han tjener bliver modregnet i kontant-hjælpe efter de regler som Pusinskas er inde på. Og her burde alle I der skriger op om ‘det skulle betale sig at arbejde’ virkelig arbejde for en lettelse på dette område, så kontant-hjælps-modtagerne kunne tjene et vist beløb (f.eks. det samme som studerende pr. år) uden at blive trukket i kontant-hjælpen.

Og må jeg igen gøre opmærksom på at udgifterne til socialhjælp(kontanthjæl) cirka 3 mia. kr. mens udgifterne til at redde f.eks. Max Bank var på 4 mia kr. - og de samlede udgifter til at redde de banker, der i den grad har stået bag finans-krisen har været på mellem 10-20 mia. kr. Det er der penge til, men der er åbenbart ikke penge til en person i Carinas situation får 500 kr. mere om måneden.

Og igen og igen har jeg modsagt den usandhed atg Carina har 15.700 kr. udbetalt efter skat. Nej, det har hun jo netop ikke. Hun har cirka 9800 kr. udbetalt efter skat af hendes kontanthjælp. Og ja, hun har et 12-årigt barn, derfor får hun de cirka 2500-2800 kr. i børnefamilieydelse som hun gør. Og ja, hun bor i en lejlighed til 7400 kr. pr. måned. Men det er svært at finde en billigere lejlighed på 90-100 kvadratmeter - til leje - i hele Hovedstads-området, (altså ikke kun i Københavns kommune) når man som Carina har et barn. Og kommunen er desuden pr. lov forpligtet på at give barnet+forældrene en god og sund bolig.

Mht. somalierne og letterne og polakkerne…Har I overvejet at de måske evt. kunne gå i sprogskole? Bare måske? Eller at mange af de somaliske familier er ødelagt af krigs-traumer fra krigen i Somalia for 20 år siden? Og det samme kunne være tilfældet for irakerne. Har I også overvejet at mange af letterne og polakkerne har natarbejde eller aftenarbejde? Og at det er derfor de er hjemme om dagen - bare måske?

Jalving taler om at ‘ekstrem provokation’ ikke at arbejde hvis man kan. For hvem? For en konkurrence-stat, som vil have alle mennesker, selv de syge, ud at arbejde, så den kan konkurrere med andre stater.
Det må og kan og bør aldrig være det enkelte menneske, der skal bære statens konkurrence-evne oppe, ellers ender vi jo i den rene og skære stalinisme. Jalving synes måske at denne linjue fra stalinismens Sovjet er klar og dejlig: Den der ikke vil arbejde, skal heller ikke have noget at spise.

Sådan stod der faktisk i Josef Stalins grundlov for Sovjet. Måske Jalving kunne tænke lidt over det.

Det enkelte menneske har værdi i sig selv, ikke fordi det skal (mis)bruges i hverken en såkaldt kommunistisk (stats-kapitalistisk) stat eller i en fascist-stat, som udelukkende ser menneskets værdi ud fra de penge, hvert enkelt menneske kan skrabe sammen til dne hellige stats-kapitalistiske eller fascistiske konkurrence-stat.

Eller sagt helt kort: Et menneske har værdi fordi det netop er et menneske - ikke fordi det er statens middel til at opnå et mål. Eller fordi det kun kan bruges som arbejdskraft i staten, så staten kan opnå sit mål - udkonkurrering af andre konkurrence-stater.

Og sådan som jeg ser det kan Carina netop ikke arbejde pga. sin angst; derfor falder Helle Thornings ord om ‘en ekstrem provokation’ tilbage til på hende selv…altså på Thorning selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vivi Andersen, 5500 Middelfart | Skrevet: 1. dec 11 kl. 22:34

Den økonomiske situation Danmark er i bliver vel ikke bedre af, at Thorning-regeringen vil trække endnu flere “flygtninge”, fra de arabisk-islamiske lande hertil, folk som naturligvis vil komme på livslange forsørgelser af de danske skatteydere?

Det er så tåbeligt at jeg ikke aner hvad man skal sige til dette !

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Eriksen, 7000 | Skrevet: 1. dec 11 kl. 23:44

Skarpt Jalving
Fortsæt

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mogens Kristensen, Kirkegården | Skrevet: 2. dec 11 kl. 00:50

Der kommer ingen ændringer i det offentlige forsørgelsessystem. Regeringen er så svag at den styres af EL, som mener at vejen ud af krisen er højere lønninger. Regeringen har derfor sparket emnet til hjørne ved at lade annoncere at en skattereform skal øge forskellen mellem de arbejdede og systemets fattige, som får dårlige nerver blot ordet arbejde udtales. Så nu er den potte lukket. Man arbejder på en skattereform, som ingen gang har på jorden. OK Måske kan den bruges som valgflæsk om 3,5 år. Imens lever carina godt og bliver tykkere og federe. Måske dør hun af fedme og overvægt ulykkelig over sine manglende chancer i det Danmark. Så sparer vi måske hendes pension. Send hende et par poser lørdagsslik hver uge, en karton cigaretter og TV bladet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Petersen, Humlebæk | Skrevet: 2. dec 11 kl. 02:24

Den bedste kur for Carina og andre i en lignende situation ville nok være at komme ud blandt andre mennesker. Jeg kan da sagtens forestille mig en “angst-situation”. Hvem har ikke oplevet det? Men løsningen er da ikke at sidde buret inde i en lejlighed!

Man må da spørge, hvad alle de højtlønnede professionelle offentlige hjælpere egentlig foretager sig?

Arbejder de for Carina, eller arbejder de mere eller mindre bevidst for at beholde Carina i behandlersystemet?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anne Marie Buch, Beijing | Skrevet: 2. dec 11 kl. 04:45

“…og én pligt til at give vores børn et Danmark at vokse op i, som de også har lyst til at leve i, når vi andre bliver kørt på forbrændingen.”

Ja. Pligten ligger dog hos den danske befolkning, som i aartier har stemt paa partier og politikere som har ladet velfaerdsstaten loebe loebsk.

Jeg er flygtet med 3 af mine 4 boern. Ikke fra de danske politikere - fra den danske befolklning, hos hvem ansvaret ligger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
torben plesberg, grevinge | Skrevet: 2. dec 11 kl. 05:26

Glimrende analyse af Jalving! Vort samfund er så degenereret, at det ikke vil kunne overleve på sigt. Men de, der skal overtage fallitboet er her allerede, og de venter bare tålmodigt på, at det bliver deres “tur”. Det samfund, som de vil indføre, er et ganske andet. Der bliver en kadaverdisciplin uden lige, og modstandere bliver lige så stille ryddet af vejen. Det står alt sammen at læse i deres program.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Sørensen, Ullerslev | Skrevet: 2. dec 11 kl. 06:25

Vi skal ganske enkelt tilbage til, at hvis man ikke kan klare sig selv, så må man gå til!!!!!!!! Jeg vil sat.. ikke blive ved at have sådan en stak nasserøve i live. På 10 år er antallet af personnager på livsvarig bistand fordoblet, er folk virkleig blevet så dårlige??? NEJ, DE ER SATME BLEVET DOVNE, fordi de feministiske og pladderhumanistiske har ladet dem blive det. Ansvar, hvad er det??? Ufattelig skræmmende, at kontanthjælp er bedre end et job, såvel som det er skræmmende at det iq mæssige vacuum ozlem cekic kan sidde i folketinget.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Sørensen, Ullerslev | Skrevet: 2. dec 11 kl. 06:29

Noget, som ville hjælpe, er stemmeret KUN til dem som yder. Er der f.eks. nogle her, som vil lade mig bestemme over deres udbetaling efter skat? NEJ, for jeg har ikke været med til at tjene dem. Hvorfor skal sådan en som Carina have stemmeret?? Så hun kan stemme på politikere, som lader kassen stå åben?? Og at være så uintelligent at man står frem i medierne som fattig med over 15000 udbetalt om måneden???? Og i 20 år??? FY for satan, hvem fanden har været sagsbehandler her??? Vel en af samme type, som lige har brugt 4000 arbejdstimer på internet på EN MÅNED på Hvidovre sygehus!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 2. dec 11 kl. 06:35

Den ekstreme provokation, der ligger i at dovne, når man kunne arbejde, kan være fremprovokeret af politikere, der bruger adskillige gennemsnits-skatteborgeres indbetaling til spøg og skæmt.
Eksempelvis kan man i Jyllandspostens artikelarkiv søge på - interaktiv bænk.
Så kan man læse om et sådant provokerende eksempel.
Velfærdsstaten synes at vokse ved ukontrolleret knopskydning.
Jo flere opgaver den påtager sig udenfor kerneområderne, jo mindre forpligtelse føler borgerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lasse Butz, Kbh. | Skrevet: 2. dec 11 kl. 08:16

Det sande armod i Danmark, er alle de professionelle “hylere”, som har snabelen i de offentlige kasser, bakket op af det røde jammerkor.
Ellers havde SF og O´slem, efter al den gråd og tænders gnidsel, nok fundet en rigtig fattig af slagsen, til deres mislykkede og pinagtige mediestunt.
Istedet disker SF an med endnu af de utallige kornfede kontanthjælpsmodtagere, som vi har så mange af her til lands. Velvoksne stakler, opdraget til at hyle på den rette facon for penge.
Andres penge.

De røde skaber tiggere og intet andet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Maansen, Gilleleje | Skrevet: 2. dec 11 kl. 11:11

Alle er vel enige om at vi er for mange der får overførdselsinkomst ( jeg er en af dem), det svære og retfærdige spørgsmål er, hvordan løser vi det.
Det er vel ikke middelalderens fattigdom der skal være igen, for nogle af os?
Kom med nogle løsningsforslag, der er reelle og til at arbejde med for vores politikere!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Maansen, Gilleleje | Skrevet: 2. dec 11 kl. 11:11

Alle er vel enige om at vi er for mange der får overførdselsinkomst ( jeg er en af dem), det svære og retfærdige spørgsmål er, hvordan løser vi det.
Det er vel ikke middelalderens fattigdom der skal være igen, for nogle af os?
Kom med nogle løsningsforslag, der er reelle og til at arbejde med for vores politikere!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Maansen, Gilleleje | Skrevet: 2. dec 11 kl. 11:11

Alle er vel enige om at vi er for mange der får overførdselsinkomst ( jeg er en af dem), det svære og retfærdige spørgsmål er, hvordan løser vi det.
Det er vel ikke middelalderens fattigdom der skal være igen, for nogle af os?
Kom med nogle løsningsforslag, der er reelle og til at arbejde med for vores politikere!

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 2. dec 11 kl. 11:12

17%

Så mange synes at den nye regering har gjort det godt.
Så ringe tal kan ikke engang Obama præstere.
Kilde: Green i Børsen

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen dich, ribe | Skrevet: 2. dec 11 kl. 11:36

Vi må ikke glemme, at politikere, blå eller røde,
altid skal gøre sig bemærkede ved at få tilføjet endnu en ydelse til det efterhånden monstrøse velfærdssystem, vi har fået pådraget os i Danmark.
Vi er ved at drukne i al den overflødige velfærd de har fundet på at belemre os med. Man glemmer at den ene slags overførselsindkomster fører den næste med sig. Al denne velfærd skal jo forvaltes af de offentligt ansatte, der vist ikke kan anses for at være landets mest innovative og velbegavede folk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 2. dec 11 kl. 11:49

Igen, igen er massemedierne ved at dreje os en knap. For nu handler debatten kun om den fjottede og overrigelige velfærd/socialhjælp der i visse tilfælde ydes, (til især enlige møde og visse klaner) mens der ingen debat er om de tusinder af danskere hvor velfærden og retsssikkerheden er så karig, ussel eller ikke eksisterende, at de drives ud i afmagt, elendighed, sygdom, hjemløshed, retsløshed og tidlig død.

Ej heller er der megen debat om det generalangreb på økonomien, konkurrence-evnen og velfærdsstaten som er i gang.

Og de allerstørste og tungeste poster på stats-budgettet, såsom indvandringen, “integrationen”, Afrika-milliarderne, jobtabene og kriminaliteten, får heller ikke megen opmærksomhed pt.

Trækker medierne os rundt ved næsen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 2. dec 11 kl. 12:00

test

Upassende ? Klag over indlæg

 
William McCoy, Tisted | Skrevet: 2. dec 11 kl. 14:18

urtigere vi indser et velværts staten ikke kan bestå. Med nuværende lovgivning des bedre.
Jeg er ikke i mød et hjælpe menisker i nød,det er nok ikke ret mange der er.
Men det betyder ikke et vi kan være social tagselvbord,vis vi kommer i situationen som Grækenland er nu,så er der ingen der får noget overhoved . Alle offentlige ansætte og virkelig behøvende står uden indtægt:Bare fordi vi påtager og bliver tvunget til ifølge EU et give et hav af chanceløse menisker ophold i landet fra stort set hele verden.Og så alle dem som vitterlige ikke ønsker et bidrage. Det går ikke i længden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 2. dec 11 kl. 15:16

En kommunist er vel pr. definition en misundelig nasserøv uden drivkraft og iværksættergener, som bruger al sin energi på at kontrollere at andre ikke stikker snuden frem .. overhovedet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gert Hansen, København | Skrevet: 2. dec 11 kl. 17:20

@ Hanna Egedius:

Du har helt ret ovenfor.

Problemet er bare, at det overhovedet ikke er gået op for langt hovedparten af danskerne endnu. Det viste resultatet af det senest valg tydeligt, samt den nuværende politiske ‘debat’.

Det er selvfølgelig kun et spørgsmål om tid, før danskerne bliver tvunget til at forholde sig til virkeligheden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 2. dec 11 kl. 17:38

@Karsten Aaen, Kolding | Skrevet: 1. dec 11 kl. 22:28

Hvorfor får man ikke bare eet men sågar 2 børn, når man er så syg af angst at man ikke kan arbejde?

Synes du det et rimeligt og ansvarligt valg?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bitten-Kirsti Nielsen, København | Skrevet: 2. dec 11 kl. 18:48

Det hele gik vel nok, hvis danskerne kunne få lov til af køre forretningen Danmark til danskernes egen fordel. Men det er da skruen uden ende så længe vi skal sørge for hele verden og importere arbejdskraft til arbejdsløshed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 2. dec 11 kl. 20:39

kaj Hansen, Horsens

17%

Helt enig.

Fra i dag kan det kun gå en vej!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 2. dec 11 kl. 20:46

@Bitten-Kirsti Nielsen, København

“Det hele gik vel nok, hvis danskerne kunne få lov til af køre forretningen Danmark til danskernes egen fordel.”

Der er 8 partier i folketinget med forskellige ideer om, hvad der er til fordel for danskerne. Og mindst 90 politikere skal blive enige om et kompromis.

Hvilket parti, mener du har opskriften?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Andersen, Sønderborg | Skrevet: 2. dec 11 kl. 22:23

niels hansen Lyngby Ja der er ingen tvivl om at 90 politikere bliver enige, men det indebærer da bestemt ikke at de har den bedste og rigtige opskrift.

Upassende ? Klag over indlæg

 
torben plesberg, grevinge | Skrevet: 3. dec 11 kl. 05:37

Helt rigtigt, Jørgen Andersen! Tværtimod er det altid suspekt, når 90 politikere fra forskellige partier bliver “enige” - om at fuppe befolkningen endnu engang!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Andersen, Sønderborg | Skrevet: 3. dec 11 kl. 11:54

torben plesbjerg, ja et kan anskues på mange måder.

God week-end

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Andersen, Sønderborg | Skrevet: 3. dec 11 kl. 11:55

hovsa der skulle stå “det kan osv”

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 3. dec 11 kl. 12:46

@Jørgen Andersen, Sønderborg

“Ja der er ingen tvivl om at 90 politikere bliver enige, men det indebærer da bestemt ikke at de har den bedste og rigtige opskrift”.

Nøjagtig min pointe.

Hvad Bitter- Kirsti mener er ’til danskernes fordel’ er en subjektiv vurdering, hvilket de mange indlæg også klart viser. Du vil nok gerne have dig frabedt, at jeg fortalte dig, hvad der var til din fordel.

Personligt går jeg ind for de bredest mulige forlig, da de er de mest langtidsholdbare, og ikke ændres efter mindre mandatforskydninger.

Det betyder naturligvis også, at ingen får det, de selv ønsker, men resultater er mere ’spiseligt’ end det ens modstander ville have gennemført.

Kompromisser er stærkt undervurderede. De gør ofte ondt, men er i virkeligheden det politik drejer sig om - når man er i mindretal.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 3. dec 11 kl. 12:46

Bitten-Kirsti, undskyld!

Upassende ? Klag over indlæg

 
john kristensen, bindslev | Skrevet: 3. dec 11 kl. 12:57

det er kun et skuespil der er sat op af politikerne for at drage samtalerne mediernenes fokus over på noget andet der intreserer danskerne så de ikke har fokus på politikerne helt ærligt 9800 kr i carinas sag er jo ingen penge.og folk hoppede på vognen og skød en af sine egne lønmodtager som os får jo også kontanthjælp som boligsikring kilometerpenge for at køre på job og boliglån kan trækkes fra i skat og underholdningsbidrag kan trækkes fra nærmest kvit og frit over skaten det er penge som en løndmodtager ikke har behov for så det de fleste dansker har gjort er at sparke på en der ligger ned på grund af pr. de fleste der er bange for at komme ud blandt andre mennesker er enten blevet voldtaget eller fået mange tæsk af sin forhendvarende spadser mand som stadig forfølger dem de burdte have psykolog hjælp i stedet at blive gemt væk rundt omkring i hjørnerne bare for at kommuner skal spare penge her og nu men i det lange løb bliver det langt dyrere og skal der flere i job skal der flere arbejdspladser til logik for bur spadser

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 3. dec 11 kl. 13:19

@Mikael Jalving

Ja, det ville være dejligt, hvis vi kunne tilgodese både de arbejdsløse og de lavestlønnede. Vi har efter min mening tilgodeset de arbejdsløse. Nu mangler vi bare at tilgodese de lavestlønnede.

Hvad er dit forslag?

Udtrykket ‘ekstrem provokation’ vil jeg nu mere benytte i forbindelse med f.eks.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/30/113315.htm

http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article1668557.ece

Det kunne være interessant at høre din mening - som historiker - om denne sag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asbjørn Andersen, København S | Skrevet: 3. dec 11 kl. 14:38

@P. Larsen

Karsten Aaens pointe var jo netop, at vi jo reelt ikke kender Carinas bagggrund, og derfor ikke har noget grundlag at dømme hende på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 3. dec 11 kl. 18:02

@Asbjørn Andersen, København S

Jeg dømmer ikke nogen … jeg spørger bare om det er rimeligt at få børn, når man ikke kan passe og forsørge dem?

Hvem har glæde af det … er det børnene og skattebetalerne .. eller måske plejeforældrene, soicalkontorerne, psykologerne, plejesektoren og medicinalindustrien?

Upassende ? Klag over indlæg

 
søren hansen, københavn | Skrevet: 3. dec 11 kl. 20:52

@ P larsen Århus - er det rimeligt, at jyder får børn, når de åbenbart ikke er i stand til at forsørge dem selv og deres afkom uden udligningsstøtte fra Østdanamrk?

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 3. dec 11 kl. 21:47

@søren hansen, københavn

sikke da en lille spasmager du er .. du kender nok ikke rigtig noget til børn af misbrugsforældre og alvorligt psykisk syge o.lign. og benytter derfor chancen til at lufte dine fjollerier i en helt og aldeles afsporing af emnet.

Men det er ikke alt for sjovt kan jeg så fortælle dig… altså at blive sat i verden af den slags forældre.

Meningen med det hele er, at forældrene passer de børn de sætter i verden og samfundet hjælper til i de undtagelsestilfælde, hvor det ikke lykkes.

Men sådan fungerer tingene desværre ikke. Især socialpædagoger har fundet en fandens fed forretning i at passe børn, hvor forældrene ikke kan … Sådanne plejefamilier lever som vor tids grever og baroner.. pengene strømmer ned i foret .. men den virkelighed hører vi naturligvis ikke så meget om i medierne.

Lad os få nogle tal på bordet … hvad får man for at passe et plejebarn?
Måske kan vi få Joakim Boldsen til at lægge de indkomsttal på bordet… så almindelige mennesker kan se tallene. Så skal du bare se 2. bølge af forargelse fra det arbejdende folk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
arne schiøtt, hornslet | Skrevet: 3. dec 11 kl. 21:56

At man kan få penge uden at yde en indsats er en af de største og mest kostbare fejtagelser i vores samfund. Man burde fjerne dagpenge og bistandshjælp og i stedet kræve en, af samfundet bestemt, arbejdsindsats fra dag et! Så vil man også spare mange penge på dem som bliver arbejdsmæssig invalid ved at gå ledig. Til gengæld for denne indsats skal alle have mindstelønnen. At man kommer i job fra dag et, betyder også at ingen kan gå på dagpenge/bistand og arbejde sort samtidig!
Jobbene kan være samfundsgavnlige tiltag som man normalt ikke har. På kort sigt vil dette koste samfundet penge, men på sigt spare mia. fordi man sparer på psykiske problemer, administration af dagpenge og bistand og håbløse jobsøgningskurser. Desuden vil vil de som er sat i arbejde for at få dagpenge være mere motiveret til at søge “rigtige” jobs. Desuden vil de også være mere kvalificeret til at tage et arbejde, fordi de er i gang og fordi de er vant til at have en arbejdsrytme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
john kristensen, bindslev | Skrevet: 4. dec 11 kl. 01:41

arne du har fadt i noget,men problemet er ikke løst, for vi lønmodtager og op efter helt inde på borgen vi vil rage til os som andre skal betale,vi vil have børnepenge og kilometerpenge for at køre på job vi vil også trække boliglån fra i skat det manglede da bare.og bor vi til leje så vil vi da dælme da også have boligsikring.renovering af bolig skal vi da også have penge til,solanlæg jordvarme skal vi også have,men kun hvis vi får tilskud til det ellers skal vi fanme ikke have noget m.m.men vi syntes nu vi lønmodtager får for lidt ofentlige midler det er sku for dårligt nu har vi kun 17000kr tilbage om måneden til at købe mad og tøj for det er jo ikke meget så vi er nød til at købe kinesiske varer, men vi kan jo godt se at når vi køber udlanske varer bliver der flere arbejdsløse men det vil vi da prutte på,for vi vil have det hele.men vi kan godt se at skatten stiger når vi gør det på den måde men det vil vi prutte på for vi er egoister til finger spidserne for vi henter bare pengene ind igen ved de svage,syge,børn,gamle og kontanthjælpsmodtagerne de kan fanme godt tage og spare så vi kan få deres penge det manglede sku da bare og til næste valg skal de sku ikke have stemmeret hæ hæ hæ så kan vi tage de sidste penge de har,og vi vil have lønforhøjelse vi gider sku da ikke vappe rundt til 160kr i timen vi vil have 40kr mere i timen,men vi kan godt se at udlandene ikke har råd til at købe af os men det vil vi da prutte på vi vil have det hele.sådan skaber man arbejdsløse kontanthjælpsmodtager og banke dem oven i hovedet bag efter er uden for pædagogisk rækkevide.som lønmodtager har jeg ikke behov for de overnævnte ting og jeg køber danske varer og skylder ingen penge væk. man er sku da selv ude om det når man låner til hus og bil og skylder 3 milijoner væk,at gå ud og låne så mange penge bare for at kunde stridte med en lille finger og som man er 30 år om at betale er hul i hovedet og samtidig råber i på at andre skal betale for jeres lån,børn og kilometer på job og vedligeholdelse af jeres bolig over skatten,det vil jeg ikke betale til da det er jeres egen skyld men jeg vil til hver en tid betale til en svag helst mere en de får nu så de også har råd til at købe danske varer og på den måde være med til at støtte den danske pruduktion. piv lenge leve danmark

Upassende ? Klag over indlæg

 
knud waits, københavn v | Skrevet: 4. dec 11 kl. 12:25

Gælder din harme kun bistandsklienter.
Eller gælder det også milliarderne til tilskudsplagede landbrug, banker, privates afskrivninger/rentefradrag etc. ?
“Hvad man derimod kan, er at skære i bistandshjælpen og alle de andre overførsler, så incitamentet til at bestille noget, stiger” (…)
- Jamen så må løsningen være blot helt at fjerne bistandshjælpen og alle ville så være i arbejde , eller ?
“De har, for nu at gentage pointen, en forbandet pligt til at stoppe det vanvid, der f.eks. hedder 800.000 danskere på passive overførsler” (…) -
Ok - hvor finder vi lige 800.000 jobs ?
Hvad har du ellers selv bidraget til samfundet. Ud over at have en mening altså ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Petersen, 4000 Roskilde | Skrevet: 4. dec 11 kl. 12:34

Det er da også en “ekstrem provokation” at have en statsminister som mange danskere mener har snydt i skat. Den kommision der skal i arbejde nu, drejer sig faktisk kun om en ting: En fuldstændig klar fremlæggelse af statsministerens skatteforhold!
Hvis det ikke sker, er Danmark ikke et retssamfund.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Nielsen, Silkeborg | Skrevet: 4. dec 11 kl. 22:53

I danmark tænker vi:

Jeg er født som dansker, derfor kan det ikke gå helt galt.
Jeg er født som dansker, derfor forventer jeg at få et godt liv.
Jeg er født som dansker, derfor er samfundet forpligtiget til at hjælpe mig.
Jeg er født som dansker, derfor er jeg noget specielt (bedre).

I Kina tænker de:
Jeg vil skabe noget for mig selv og min familie.
Jeg vil tjene penge.
Jeg vil være flittig.
Jeg vil uddanne mig.
Jeg tror på min fremtid.

Vores samfundsmodel er god - men vi er faldet i søvn. Kinerserne er begyndt at spise andet end hunde…

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Jensen, Kolding | Skrevet: 5. dec 11 kl. 12:44

“En fuldstændig klar fremlæggelse af statsministerens skatteforhold!”

HTS’s skattesag handler nu om Troels Lund Poulsen.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Carsten Halvorsen -` flerhed´ tror jeg ikke du skal opfatte som `multikultur´!! Men et Europa med hvert sit nationale folkeslag - altså en ret Læs mere
Hans Andersen skriver
18.05.12 14:08
Lyder sandsynligt Læs mere
Vivi Andersen skriver
17.05.12 17:06
Poul Pedersen Måske, meeen ved selv at tage hånd om vuggestuer og børnehaver + skoler gør man i hvert fald en hel del til, at ungerne ikke Læs mere
Ole Mejlstrøm skriver
17.05.12 16:11
De nye grækere har ikke check på meget, de gamle havde heller ikke! Spartanerne var en ganske anden art...krigere om en hals...sådanne er i høj Læs mere
Ole Mejlstrøm skriver
17.05.12 16:05
Man skal åbenbart ikke gå til politiet i disse sager,men afvente et evt. angreb og så forsvare sig godt og grundigt...derefter ringer man 112,når Læs mere


Arkiv
maj 2012  (6)

april 2012  (6)

marts 2012  (7)

februar 2012  (7)

januar 2012  (6)

december 2011  (9)

november 2011  (8)

oktober 2011  (10)

september 2011  (11)

august 2011  (4)

juli 2011  (9)

juni 2011  (10)

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/