Profil

Troels Boldt Rømer blogger om samfundet set med unge øjne - med skarpe holdninger, indignation og demokratisk debat. Om Danmark og verden. Om dig og mig. Om krig og fred. Om nutid og fremtid. Og om generationen, der skal kæmpe for en bedre verden.

Baggrund:
Tidligere formand for Danske Skoleelever. Nu studerende på Rysensteen Gymnasium.

Født d. 18.08.94.

Andet:
Frivillig i Ungdommens Røde Kors.

Sted:


Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Generationskampen (arkiv)

Skrevet af Troels Boldt Rømer

Pia K. lyver om folkeskolen

Dato: d. 15.09.11, 07:10
Af: Troels Boldt Rømer
Emner: , , , ,

’Danmark har verdens dyreste folkeskole’. Sådan sagde DF’s leder, Pia Kjærsgaard, i debatten mellem partilederne på DR1 tirsdag aften. Men statistikken er ikke bare manipuleret – den er direkte forkert. Samtidigt viser helt nye tal, at Danmark taber til lande som Polen, Tjekkiet og Slovakiet, når det kommer til uddannelse.

Først vil jeg sige tak til forfatteren Lars Olsen for at have gjort mig opmærksom på følgende fantastiske citat: ‘Der findes tre former for løgn: Løgn, forbandet løgn og statistik’. Citatet er fra 1800-tallet, og stammer fra den britiske politiker Benjamin Disraeli. Og det passer godt på valgkampen 2011 – og specielt på Pia K.’s behandling af tal i tirsdag aftens partilederrunde på DR1.

Med koncerthuset som kulisse skulle politikerne forsvare sig selv, angribe de andre og forsøge at fiske de sidste stemmer i valgkampens hav. Her blev tal slynget igennem luften – og nogle var mere sandfærdige end andre.

Midt i debatten blev spørgsmålet om folkeskolen rejst. Her fremturede Dansk Folkepartis formand, Pia Kjærsgaard, med en påstand om, at ’den danske folkeskole er verdens dyreste’ (udtalelsen falder 38 minutter inde i udsendelsen). Fra denne bloggers side blev der rynket på øjenbrynene over den udtalelse. For den passer nemlig overhovedet ikke.

Ifølge regeringens eget rejsehold, som har gennemtrævlet det danske skolesystem, er den danske folkeskolen nemlig ikke den dyreste i verden. På baggrund af tal fra OECD konkluderer de, at den danske folkeskole indtager en 6. plads på listen over OECD-lande (som der i alt er 34 af), når det kommer til udgifter til folkeskolen. Så nej, den danske folkeskole er ikke den dyreste i verden.

Som professor Niels Egelund siger:

Danmark har ikke længere verdens dyreste folkeskole, og det har vi ikke haft længe. At vi havde, at vi har det, må siges at være valgflæsk.

Folkeskolen er fundamentet for Danmarks fremtid. Og ikke mindst derfor er det vigtigt, at politikerne prioriteter folkeskolen – også økonomisk. Specielt i en situation, hvor der ifølge BDO Kommunernes Revision er skåret 4.436 kroner pr. normal elev i folkeskolen fra 2002-2010. Det tal svarer til svimlende 8,1 %. Ikke småpenge.

Spørgsmålet om en god folkeskole handler selvfølgeligt ikke kun om penge. Men det betyder noget. Det betyder noget, om der er timer nok, om der er ordentlige undervisningsmaterialer og om der er få elever i hver klasse.

En spritny rapport fra OECD, som blev offentliggjort i forgårs, afslører også en nyhed, som i sig selv bør få taburetten til at vakle under enhver regering. Rapporten viser, at Danmark er faldet fra en 9. til en 16. plads, når det kommer til, hvor mange over 25 år, som har fået en uddannelse efter folkeskolen. Det betyder, at vi sakker håbløst bagefter lande som Polen, Tjekkiet og Slovakiet. Ikke just imponerende.

Tilbage er bare at konkludere, at det danske uddannelsessystem både kan og skal blive bedre, og at Pia K.’s tal-lege ikke kan være en undskyldning for ikke at investere i uddannelse. Uanset hvem der får regeringsmagten efter i dag, kræver uddannelse nemlig fokus. Massivt fokus.

Hvad skal der til, for at hæve uddannelsesniveauet i Danmark? Døm selv – ordet er dit.



Kommentarer
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:01 am

I de senere år er elev-organisationerne blevet mere en del mere fornuftige, end de var tidligere.

Men der skulle heller ikke meget til…

LOE - Landsorganisationen for (folkeskole-)elever - var i de første mange år en slags “folkefront”, der i realiteten blev styret af DKU’ere og nogle få andre venstreekstremister, sikkert delvist orkestreret af DKP.

Den Lille Røde Bog for skoleelever var i mange år en slags ideologisk grundlag for LOE.

Jeg var selv aktiv i LOE, og udbredte selv dette skandaløse makværk, men jeg må sige til mit forsvar, at den var skrevet af tre voksne venstrekstremister - Bo Dan Andersen, Søren Hansen og Jesper Jensen.

De tre venstreekstremister anbefalede blandt andet, at elever skulle forføre dårlige lærere og gå i seng med dem, for at få dem fyret!

Der var også et par inspirerede afsnit i bogen, der handlede om, hvor uretfærdigt det var, at druk og røg var forbeholdt voksne…

“Den lille røde” var faktisk så ekstrem, at den blev forbudt i flere lande, hvilket selvfølgelig blot understregede, hvor progressivt dette enestående værk var, i venstrefløjens øjne…

Dét kan man da kalde modkultur - eller måske nærmere antikultur…

Akja.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:12 am

I vore dage reagerer de politiske ungdomsorganisationer lidt anderledes på voksne undervisere, der går i seng med eleverne.

Men en del voksne er ikke et hak bedre end de tre venstreekstremister, der skrev “Den Lille røde” var.

Det var som bekendt DSU’erne selv, der i første omgang blev forargede over, at en socialdemokratisk toppolitiker - der endda er folkeskolelærer - gik i seng med en femtenårig pige, som han tidligere på dagen havde undervist i partiets politik, hvilket førte til en mindre medieskandale.

Hvem, der forførte hvem, vides ikke, og den socialdemokratiske toppolitiker mistede ikke nogle tillidshverv - på trods af dette tillidsbrud.

Som Pink Floyd synger på The Wall “Hey! Teacher! Leave the kids alone!”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:12 am

Hvis man googler “tigermødre er bare bedre” finder man artikler om den større effektivitet, der opnås med mindre humanisme i indlæringsprocessen.
Den humanistiske kultur i Vesten ser skævt til tvang og pression, så tendensen bliver, at intet lykkes, medmindre det er frivilligt.
Mange børn vil ofte prioritere lektier lavere end andre ting, når de selv kan vælge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:19 am

“Rapporten viser, at Danmark er faldet fra en 9. til en 16. plads, når det kommer til, hvor mange over 25 år, som har fået en uddannelse efter folkeskolen.”

Det kan blandt andet skyldes, at regeringen har gjort det meget dyrere, at reparere på en dårlig grunduddannelse, ved at efteruddanne sig på VUC.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:21 am

Både forældre, elever og ikke mindst lærer må tage meget mere eget ansvar. Samtidig bør der være en højere krav for at komme på f.eks. gymnasier og universiteter. Det koster kassen at mennesker spilder deres og ikke mindst samfundets tid på uddannnelser, som de senere fravælger.

Gør 20% SU lånebaseret, så er der en gulerod for at blive færdig i en fart og samtidig sparer staten 2,8 mia om året.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:26 am

P. Atates Bey.

Det er da relevant, at Lars Pedersen konstaterer, at det rent faktisk netop er drenge med indvandrerbaggrund, som folkeskolen taber på gulvet, selvom hans retorik halter lidt…

For det er jo primært deres eget - og deres kommende familiers - problem, men det er da også et stort samfundsproblem, der kommer til at ramme de yngre generationer hårdt - især indvandrerdrengene og deres kommende familier!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Rasmussen, Horsens | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:30 am

I Troels Boldt Rømer profil der står oppe i venstre hjørne, står der at han blogger med unge øjne - med skarpe holdninger, indignation og demokratisk debat. De skarpe holdninger må siges at være af en rød politisk karakter. Hvis vi skulle få en rød regering håber jeg i den grad at Troels i samme stil vil holde de røde partisoldater til ansvar for deres valg og ønsker. Efter min mening, så er Troels endnu en af de røde lejesvende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Thygesen, vesløs | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:31 am

Jeg var til et vælgermøde, hvor en skoleelev ville vide hvad politikerne ville gøre ved: ” at skolen var træls og kedelig på den ufede måde og lærerne alt for gamle” Det viser måske ret godt noget af problemet. Skolen skal ikke være en evig leg eller et socialistisk absurdteater. Man skal lære noget fagligt. Når 80% af alle lærer i naturfag er helt uuddannede på området, så er det vel ikke så mærkeligt at det kniber med viden. Men man ansætter hellere en uduelig lærer end en fagperson uden pædagogikun. Det er simpelthen et forkert fokus. Retfærdigvis må man nok sige at skolen har ryddet op i det værste slendrian i de seneste år. Men der er lang vej endnu. Forudsætningen for det “videnssamfund” man holder skåltaler om er - VIDEN.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:46 am

“Skolen skal ikke være en evig leg eller et socialistisk absurdteater.”

Enig - og folkeskolen skal da slet ikke primært bruges til politisk skoling.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange vi så filmen Operation Kirsebærsten, der handlede om nogle revolutionære folkeskoleelever, der spærrede lærerne ind på lærerværelset og besatte skolen, samt andre venstreekstremistiske film, der satte tingene i det rette, revolutionære perspektiv.

Et par år senere blev jeg lidt af en ekspert i den franske revolution, da jeg gik i gymnasiet, men jeg lærte ikke at regne.

Regeringen tror af en eller anden mystisk grund, at vælgere, der ikke har lært at regne på et helt elemnetært plan i folkeskolen, forstår de ofre, som regeringens konomiske politik kræver af en del vlgere - især af de unge vælgere…

Jeg læste for nogle måneder siden en statistik, der tilsyneladende beviste, at jo bedre man er til matematik, jo mere sandsynligt er det, at man stemmer borgerligt.

Talblinde stemmer rødt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P. Atates Bey, københavn V | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:47 am

Jacob Rasmussen@

Dit forsvar for Lars Pedersen er da ædelt. Det er bare ikke det han skriver..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:49 am

@ P. Atates Bey

Og relevansen???

Relevansen er da indlysende: de muslimske elever trækker gennemsnittet ned, hvilket ikke undrer idet deres gennemsnitlige IQ iflg. undersøgelser er noget mindre end gennemsnitsdanskerens.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:52 am

Når emnet nu er undervisning må jeg nok hellere rette fejlene:

Regeringen tror af en eller anden mystisk grund, at vælgere, der ikke har lært at regne på et helt elementært plan i folkeskolen, forstår de ofre, som regeringens økonomiske politik kræver af en del vælgere - især af de unge vælgere…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sigrid P., KBH. | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:52 am

Danmarks historiens største problem er islam,
fat det nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:57 am

Cita fra Berlingske:

“Nationale test, elevplaner og kvalitetsrapporter giver resultater. Det mener i hvert fald OECD (Organisationen for økonomisk samarbejde og udvikling), som nu roser Danmark for at have styrket evalueringskulturen i folkeskolen.”

Undervisningsministerets rapport, som han henviser til men glemmer at referere korrekt

Kilde: Education at a Glance 2009, OECD, og egne beregninger.
Anm.: Forskellen i gennemsnitsudgift per elev mellem Danmark og andre lande opgjort i kroner er beregnet som den købekraftskorrigerede forskel i USD omregnet til danske kroner med gennemsnitskursen for USD/DKR i 2006. Se i øvrigt anmærkning til figur 3.1.
Der er forholdsvis store forskelle mellem OECD-landenes gennemsnitsudgifter per elev i grundskolen, selv når der korrigeres for forskelle i købekraft. Udgiftsniveauet i USA og Norge ligger cirka 10 procent over det danske, mens niveauet i fx Ungarn og Tjekkiet er cirka det halve af det danske.

Finland der før lå nr 2 efter danmark er med den nye måde at opgøre det på nr. 12 på listen, som iøvrigt toppes af USA !!!?

http://www.ktst.dk/sitecore/content/skolensrejsehold/news/~/media/SkolensRejsehold/PDF%20filer/Slotsholm%20%20%20Forskelle%20i%20udgifter%20til%20folkeskolen%20i%20Danmark%20og%20andre%20lande.ashx

Upassende ? Klag over indlæg

 
T. Sørensen, københavn V | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:07 am

Niels B. Larsen@

Det er sjovt at der skal mindst to til at fortolke hvad Lars Pedersen mener. Det kan man da kalde klar tale..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Elis Mogensen, 8300 Odder | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:10 am

->Troels Boldt Rømer
“Det betyder, at vi sakker håbløst bagefter lande som Polen, Tjekkiet og Slovakiet. Ikke just imponerende.”

Hvorfor er det ikke det - netop med disse 3 lande?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:10 am

P. A. Bey.

Jeg prøvede blot, at kommentere hans indlæg på en måde, så det kunne danne grundlag for en konstruktiv diskussion, så debatten ikke bliver et futilt skænderi.

For det er jo rigtigt, at de elever med indvandrerbaggrund, som han retter sin vrede imod, rent faktisk er de elever, som folkeskolen svigter grovest.

Og det gør dem til en belastning for samfundet og deres medborgere, hvilket selvfølgelig skaber intolerance og mistillid.

I 2007 var arbejdsløsheden ekstrem lav, blandt andet på grund af VKO-regeringernes ansvarlige migrationspolitik, - også blandt indvandrere og deres efterkommere. Og mange flere indvandrerpiger var begyndt at studere, på grund af firetyveårsreglen.

Dengang viste en undersøgelse, at danskerne var blevet meget mindre intolerante overfor indvandrere, end vi var under Poul Nyrup-Rasmussen og Marianne Jelveds misregimente…

Det skyldtes netop, at mange flere unge indvandrere og efterkommere af indvandrere, var kommet i arbejde eller studerede, hvilket jo betød, at de ikke var en belastnig for deres medborgere.

Poul Nyrup-Rasmussen, og andre pseudoidealistiske politikere, tror åbenbart, at det kompleks af sociale problemer, som giver sig udtryk i fremmedfjendtlighed, er en slags mental forrådnelsesproces, der ikke har noget med den sociale virkelighed, eller den førte at gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:12 am

Rettelse:

Poul Nyrup-Rasmussen, og andre pseudoidealistiske politikere, tror åbenbart, at det kompleks af sociale problemer, som giver sig udtryk i fremmedfjendtlighed, er en slags mental forrådnelsesproces, der ikke har noget med den sociale virkelighed, eller den førte politik at gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Abel Axelsen, Kbh | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:25 am

Boldt lyver.
Her i landet omfatter begerbet “normal elev” det færreste antal elever. Der bruges absurde beløb af skatteydernes penge på Ritalin-unger og specialbørn, og det er altså også en del af skoleundervisningen, også at en elev får lov at køre i taxi hver dag fra Kalundborg til Herlev og tilbage igen i taxi, til 800.000 kr./år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:39 am

A.A. skriver: “Der bruges absurde beløb af skatteydernes penge på Ritalin-unger.”

Dét er mildest talt en skandale, men du retter forhåbentligt ikke din vrede mod de stakkels drenge.

Det er myndighederne, der er problemet.

For det er stort set kun drenge, der bliver stemplet med en psykiatrisk diagnose, fordi myndighederne gør det til elevernes problem, at de ikke magter, at undervise dem ordentligt.

F.eks. anbefaler de psykiatriske “eksperter”, der anbefaler medicinsk behandling af almindelige indlringsproblemer, at man anvender den Ritalin og lignende former for medicin, mod ord- og talblindhed!

Nogle af de unge, der får den form for medicin bliver medicinmisbrugere For hvis man tager en overdosis, virker de berusende, som andre former for narkotika.

En del af de amerikanske børn, der misbruger den form for psykiatrisk medicin, kalder pillerne for kiddie-cocaine…

Den amerikanske sundhedsstyrelse konstaterer, at den form for medikamenter forøger risikoen for, at patienterne begår vold, mord og selvmord…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:46 am

Hvad er der galt med Polen, Tjekkiet og Slovakiet? Det er lande på vej op. Måske fordi deres skolevæsen og deres elevers indstilling til det at gå i skole er milevidt fra danske skoleelevers. Her er lærer et prestigefag, man kommer til timerne til tiden, og har lavet sit hjemmearbejde, og det er ikke et diskussionsemne om 4+4 er 8. Fagligheden er i top.

Formanden for de københavnske lærere var en modig mand engang. Han påpegede, at hvis man fjernede de såkaldt to-sprogedes resultater fra PISA undersøgelserne, ville vi ligge i top-3 som normalt.

Det kan jo også undre en del at to-sprogede der er født og opvokset i Danmark, i stort tal forlader skolen efter 10-års undervisning som funktionelle analfabeter og med så ringe kundskaber i andre fag at de ikke kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Der er et frafald på omkring 70%. Der, Thomas, har du en del af forklaringen på at vi glider ned ad rampen. Det handler slet ikke om mangel på penge.

Det hører til de modnes privillegier at skælde ud på ungdommens uforstand, sådan har det altid været. Det beklagelige er, at der nu er mere substans i beskyldningerne om ungdommens (den danske) uforstand end tidligere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Jensen, Kolding | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:52 am

Jakob, det er et resultat af feminiseringen af skolevæsenet. Drenge og piger er meget forskellige, det er genetisk bestemt, og ikke sådan at lave om på. Pigerne har ikke noget imod stillesiddene arbejde, mens drenge er mere fysiske. Drenge har “krudt i r…”, og skal røre sig. I en feminiseret verden er det abnormt, og ganske almindelig drengeadfærd stemples som unormal. Derfor sendes de i OBS, og får som 7-årige påbegyndt et psykiatrisk generalieblad.

Løsningen er naturligvis flere mandlige lærere i skolen, men pudsigt nok er der ingen kvinder der råber om kvoteordninger her.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Larsen, København Ø | Skrevet: 15. sep 11 kl. 10:06 am

Rejseholdets Rapport siger at der er 5 lande hvor udgiften til GRUNDSKOLEN er højere end i Danmark, korrigeret for købekraft.

1. Pia K. sagde formodentlig ikke noget om købekraft (jeg så ikke udsendelsen)

2. Grundskolen er ikke det samme som folkeskolen. Og Danmark er et at de lande, hvor den private financiering af grundskolen er mindst.

Så du har ikke dokumenteret, at det er forkert at vi har den dyreste folkeskole.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 10:37 am

Hvis det var verdens bedste folkeskole, ville prisen være ret underordnet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 10:56 am

FEMINISERINGEN af samfundet har været dyr for drengene, mændene og familiemønstret, og faktisk også for mange piger/kvinder.

For med feminiseringen er fulgt en masse kommunisme, pladderhumanisme og uretfærdighed. Tusinder af familier er blevet opløst og tusinder af mænd gjort retsløse. Dertil kommer en brutal og ussel behandling af tusinder af skilsmissebørn og fjernede børn mv.

Men de fleste mænd har stadig ikke opdaget hvad der foregår af ondskab i “kvindesagens” og “ligestillingens” navn.

Men medierne har jo, mildt sagt, også være meget tilbageholdende i deres dækning af de uhyrligheder overfor tusinder af børn og forældre, som er foregået i stigende omfang siden 1968.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 11:02 am

Ovenstående var et svar til John Jensen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 11:04 am

“Hvad skal der til, for at hæve uddannelsesniveauet i Danmark?”

Flere af de toppolitkere, der har været med til at bestemme, den nuværende undervisningspolitik, sender meget fornuftigt deres børn i privatskole…

Så vi kunne f.eks. kræve, at politikernes børn SKULLE gå den nærmeste folkeskole, og give andre forældre adgang til skolernes afgangsresultater, uden at de er blevet “korrigeret”, samt give alle forældre ret til at sende deres børn i skole i andre skoledistrikter, med en anden og bedre elevesammensætning og med bedre lærere…

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 15. sep 11 kl. 11:29 am

Kære læsere. Tak for jeres bidrag. Vi opfordrer alle til at undgå personangreb og holde debatten inden for emnet, da det giver en langt bedre diskussion. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html. Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 15. sep 11 kl. 11:37 am

Rundt om forsvinder mange indlæg i den tomme luft pga. serverfejl eller hvad det er. Endnu flere indlæg havner i fi ltr et. Selv helt korte og 100% harmløse. Skal jp ikke snart have set på problemerne??

Upassende ? Klag over indlæg

 
T. Sørensen, Kolding | Skrevet: 15. sep 11 kl. 12:14 pm

For at hæve uddannelsesniveauet i Danmark, skal der først og fremmest være vågne og ædru elever som dukker op hver dag til aftalt tid. Følger med i undervisningen og passer sine ting. Så vil miraklet indtræffe helt af sig selv. Alle vil(99,6%) kunne læse, skrive og regne og på et højere niveau. Så kan inderne og kineserne komme an. Simpelt sagde Watson. For simpelt for danske skoleelever. Formentlig. Ergo må de kommende generationer henslæbe sig i åndelig og økønomisk fattigdom. I modsætning til alle os der nu er pensioneret eller snart bliver det. Vi måtte slide i det med skolegang og arbejde hele livet. Men vi har levet i velstand og betalt høje skatter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Christoffersen, 4320 | Skrevet: 15. sep 11 kl. 12:43 pm

Fra OECD rapporten om grundskolen i Damnark - 2004.
Side 129-130.
288. Grundmodellen for evaluering er enkel. Klasselæreren, skolelederen og den kommunale
skoledirektør fastsætter – idet de baserer deres afgørelse på aftaler mellem ministeriets embedsmænd, Skole og Samfund og Danmarks Lærerforening – hvilke standarder, der skønnes passende for bestemte trin af skoleforløbet. Denne forudbestemte standard forelægges for eleverne som det niveau, de skulle stræbe efter at opnå
(der bør altid være mulighed for at overgå denne standard og sigte højere). Overvågningen af elevernes præstationer følges herefter op med, at der ydes passende støttepædagogisk hjælp til de elever, som ikke når det acceptable niveau. Vi anbefaler derfor, at der nedsættes en arbejdsgruppe af ministeren i samarbejde med kommunerne og Danmarks Lærerforening til at fastsætte forventede standarder for forskellige aldersgrupper i læseplanernes hovedfag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jannik Thorsen, KBH Ø | Skrevet: 15. sep 11 kl. 4:45 pm

Vinklingen af Troels Boldt Rømers artikler her på hans blog, taget i betragtning, lader ingen tvivl tilbage.

Han er blevet godt indoktrineret til at være en rød lejesvend i den neomarxistiske folkeskole.

Det er en kedelig udvikling vi har været vidne til de sidste godt 40 år. Medier, skoler, og højere læreranstalter er blevet til propagandacentre for marxisme og humanisme.

Det er den egentlige årsag til at landet, sammen med resten af vesten, har været på vej ned af bakke i snart mange år.Og de vil kun blive værre i de kommende år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarke Hansen, Kbhvn | Skrevet: 15. sep 11 kl. 5:21 pm

@Jannik Thorsen, KBH Ø

“Lad dog barnet!” (H.Nathansen)

Enhver har ret til at blamere sig saa godt han kan!

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 16. sep 11 kl. 12:51 am

Nu ved jeg ikke om du, kaere bloger, kan beskrive situationen noegternt og upolitisk, men i hvor stor grad optager indvandrene laerernes tid i klasserne i folkeskolen idag?

Det er ikke noget kritisk syn paa indvandringen, det er udelukkende realistisk, objektivt perspektiv der soeges opnaaet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tommy Jensen, Gentofte | Skrevet: 16. sep 11 kl. 4:51 am

Danskerne er for dumme til nogensinde at finde ud af hvordan folkeskolen får vendt kurven.

Blot kig på indlæggene her. Ingen ved det, kun få har set spørgsmålet og de få forslag fra mænd går på feminine forslag som at møde til tiden og sidde roligt i klasserne, kigge på en statistik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Fønss-Jørgensen, København | Skrevet: 16. sep 11 kl. 7:50 am

Ja, så er det tid til DF og Pia-bashing endnu engang. Hvem har IKKE (af partilederne) påstået, at Danmark har verdens dyreste folkeskole indenfor de seneste 2-3 år? Kan du svare på det Troels? Eller bliver det dumme først interessant i det øjeblik dem, man i forvejen ikke bryder sig om, siger det?

I guder, hvor utroværdigt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 16. sep 11 kl. 6:59 pm

Tommy Jensen, Gentofte | Skrevet: 16. sep 11 kl. 4:51 am

“Danskerne er for dumme til nogensinde at finde ud af hvordan folkeskolen får vendt kurven.
Blot kig på indlæggene her. Ingen ved det, kun få har set spørgsmålet og de få forslag fra mænd går på feminine forslag som at møde til tiden og sidde roligt i klasserne, kigge på en statistik.”

Jeg er ret dum, men jeg tror alligevel jeg har loesningen:

Boernene og vi andre skal realisere, at stolen er stillet os for doeren. Kig paa kineserne, de forceres af noed til, at skulle goere noget for, at kunne tilegne sig laering og udnytte denne laering til erhvervelse af kolde kontanter.

Uden at realisere vigtigheden af skabelsen af dynamik i/fra hjertet, benyttende kroppen som instrument til at naa dette, saa kan aktualiteten i at se behovet for skolen ikke naas.

For ikke saa laenge siden saa jeg i bussen en kvinde/pige, der var glad for, paa gymnasiet, at hun havde faaet tidl. fri, og en anden pige, der mente, at skolen ikke skulle komme foer hendes yndlings fritidsaktivitet.

Nu bor jeg paa landet og haaber sandelig, at de unge i byerne er hoejere udviklede, ellers skal vi nok have en hel stable stole sat for doeren…!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Nielsen, København NV. | Skrevet: 16. sep 11 kl. 7:24 pm

troels boldt rømer , du henviser til at statistikken ikke bare er manipuleret , men er direkte forkert hvad for en statistik ? så henviser du til nogle helt nye tal der viser at vi taber til lande som Polen , Tjekkiet og Slovakiet , Hvad er det for nogle tal du henviser til ? Hvis du er , hvad jeg er bange for at du er , standarden af Danske skoleelever , står det mere end meget dårligt til , med uddannelses niveauet i den Danske folkeskole , verden dyreste eller ej .

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Nielsen, København | Skrevet: 16. sep 11 kl. 9:10 pm

@ Carsten Nielsen, Bjerringbro

“men i hvor stor grad optager indvandrene laerernes tid i klasserne i folkeskolen idag?”

Godt spørgsmål.

Det ved man faktisk ikke. Men det man ved, er at ca. halvdelen af de to-sprogede drenge i Folkeskolen er funktionelle analfabeter.

Ca. 30% af de midler der bliver bevilget til Folkeskolen går til SPECIALUNDERVISNING der årligt løber op i ca. 13 MILLIARDER alene til specialundervisning. Alene her udgør de to-sprogede en stor del af udgifterne.

Så kære Troels Boldt Rømer, når du en dag får stemmeret skal du nok ikke stemme på de Røde, medmindre du vil have mere “KULTURBERIGELSE” og dermed større udgifter til SPECIALUNDERVISNING!!

Koderordet er sjovt nok: skole

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 16. sep 11 kl. 10:10 pm

Sigrid P., KBH. | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:52 am

“Danmarks historiens største problem er islam,
fat det nu.”

Nej, det har du slet ikke ret i. Danmarks største problem er de mennesker, der tillægger islam at være skyld i alle de ulykkeligheder, som den borgerlige regering og deres tidligere elskerinde i baglokalet, har afstedkommet de sidste ti år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 17. sep 11 kl. 3:59 am

Flemming Nielsen, København

Det kunne vaere meget interessant at faa nogle forskellige laerer, med forsk. erfariger og maaske ovenikoebet forsk. klassekvotienter af indvandre i tale.

Som det florerer lige nu, rygtet, saa er det vanskeligt, enddog meget vanskeligt, at laere dem noget. Det er vel derfor, at man soeger at skille dem ad, saaledes de ikke kan gejle hinanden op?!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Nielsen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 1:37 pm

@ Carsten Nielsen

Enig.

For ca. 1 års tid siden var der en udsendelse på DR2 om en skole i København, hvor eleverne overvejende var to-sprogede (husker desværre ikke titlen). Her blev lærerne fuldstændig kørt rundt i manegen. De to-sprogede elever havde totalt taget styringen.

Resultatet var, at inspektøren skulle coaches og flere af lærerne skulle have psykolog-hjælp.

Danmarks Lærerforening burde TVANGSINDLÆGGES til at se denne udsendelse.

Allerede nu ved man, at i København og Århus kommune mangler man tilsammen ca. 400 MILLIONER på næste års budget alene til specialundervisnig og her i disse to kommuner er der en overvejende del af to-sprogede funktionelle analfabeter.

Sandheden er jo, at Folkeskolen har spillet fallit. Lakmusprøven er vel, når Helle Thorning Schmidt og Mette Frederiksen sender sine børn på Privatskole og overlader integrationen til ROSSET. Det var så ikke den “KULTURBERIGELSE” de to damer ellers havde lovet. I stedet blev det en Folkeskole, hvor udgifterne til SPECIALUNDERVISNING af funktionelle analfabater fra Mellemøsten vil stige år for år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Nielsen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 1:56 pm

Rettelse: Udgifterne til en EKSTRABEVILLING indenfor specialundervisning i København og Århus er “kun” ca. 30-40 MILLIONER de næste par år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tommy Jensen, Gentofte | Skrevet: 17. sep 11 kl. 8:33 pm

Jyder der flytter til kobenhavn og sprogligt skal have specialundervisning koster det danske samfund millioner af kroner.
Det tager aarevis at rette sproget ind, f.eks. ord som bowser for bukser, sothavarn for sodavand, do daer for dig o.s.v. Mange jyder ender derfor op som funktionelle analfabeter og de udgifter er stigende!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Nielsen, København NV. | Skrevet: 18. sep 11 kl. 2:45 pm

Troels Boldt Rømer , kan åbentlyst ikke komme med en henvisning til , hvilke statistikker og tal han henviser til , og det siger mig , at han er en af folkeskolens funktionelle analfabeter , og derfor ikke kan tages seriøst .

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 18. sep 11 kl. 7:15 pm

Flemming Nielsen, København

“Sandheden er jo, at Folkeskolen har spillet fallit.”

Jeg er ikke helt enig, det er den blaaoejede, danske, selvbedrageriske tilgang, der har spillet ind, og efterfoelgende ledt til forfald.
Set fra et andet perspektiv; mange danske tilgange baseres paa, at man ved, eller tror man ved. Dette er affoedt af behovet for at have fodfaeste/fundament i sandheden og dopaminudskillelse affoedt af dette fundamentale fodfaeste. Dette mener jeg, er den endnu dybereliggende aarsag til, at man har brug for/soeger dette fodfaeste. Man faar saaledes backup/sikkerhed og autoritet ved, at have solid rygstoette af det man tror…. er sandheden.

Man er klog, naar man ved, at man tror, at man ved, (hvis man bevidstgoer sig om at at man ved, at man tror man ved,) foer man udtrykker sig.

“Man er klog, naar man ved, hvad det er, man ikke ved noget om.” (Poul Krebs)

At muslimerne kalder os vantro, er vel egentlig berettiget, er det ikke?
Blaaoejetheden er nogle gange saa udpraeget, at man bevidst fornaegter det umiddelbart logiske fordi, man ikke kan lide det man ser. Saadanne mennesker har maaske brug for personligt at blive paavirket oeknomiskt, foer sandheden kan accepteres, men nogle gange synes det som om, at intet kan naa disse mennesker til at erkende sandheden. Maaske andre har ide om hvordan at stille disse personer “stolen for doeren”? Maaske det er pga. manglende testosteronproduktion, eller manglende korrekt forholdelse til ens testosteronproduktion?

Problemet er dog, tror jeg, reelt endnu stoerre, set fra et igen, andet perspektiv. Mange danske boern foranlediges sikkert ogsaa af den uproduktive tilgang og kan fornemme energien i den upassende tilgang med uro og ballade, der giver sig udslag i ekstra opmaerksomhed og “anerkendelse”, til uroskaberen. Al opmaerksomhed er i sin natur, tilfoersel af energi. At laereren og andre elever kan foragte saadanne elever, er disse sikkert ligeglade med, de faar jo energien tilfoert og inspirerer maaske andre til saadan ogsaa at soege. Det er sikkert ofte de, der ikke er saa tilboejelige til at faa positiv opmaerksomhed, der er latente uroskabere. Alle boern soeger energi/opmaerksomhed, de mindst begavede soeger tilsyneladende mest, da de sikkert har svaert ved selv, at styre og pleje energien de faar og sikkert har svaert ved selv at producere nok til, at stilles tilfreds med egen produktion.

Maaske disse loemler 1. gang og med mindst mulig opmaerksomhed, burde gennes ned til udendoersfaciliteterne og bindes til en pael eller lukkes inde i en gaard uden adspredelsesfunktioner.

Buddismens tilgang til manglende evne til korrekt at forholde sig til omgivelserne er, at stillesiddende, via reel kedsomhed, blive tvunget til, altsaa af noed, at finde ind til kernen i sin vaeren. Jeg mener at kunne huske, at man altid blev sat til at lave noget, eller at boernene kunne gaa udenfor og goere som de ville udenfor, at blive sat udenfor doeren, hed det dengang. At goere ingenting, absoulut ingenting og ikke blot naesten ingenting, boer maaske praktiseres for, at de kan laere at finde ind i sig selv.
Der er alt for megen pyldren, som alligevel ikke nytter noget, mange indvandre er jo sproglige analfabeter, naar de kommer ud af skolen og dette til trods for stor hjaelp fra specialundervisning.
Uden stolen for doeren, saa laller disse elever jo blot videre. Stolen boer saettes uden for doeren og kraeves paasiddet i en vis tid, foer kontanthjaelp kan udbetales.

Naa, tilbage til Tommy jensen.

Det er sjovt at sandheden: “What goes around, comes around” - altid viser sig senere, ikke sandt, Tommy Jensen?

Hvordan har du faaet din off. forsoergelse? … og tror du ikke det er jydernes produktivitet, der har bragt dig til saadan at kunne forsoerges?

“What goes around, comes around”

Allan Nielsen

Ang. Tommy Jensen, nogle mennesker er faktisk bedre for samfundet, at de ikke er i arbejde…! De vil nogle gange koste mere, hvis de blev sat til at lave noget, der senere skulle repareres…

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 18. sep 11 kl. 10:10 pm

“Rapporten viser, at Danmark er faldet fra en 9. til en 16. plads, når det kommer til, hvor mange over 25 år, som har fået en uddannelse efter folkeskolen.”

Og konklussion paa dette er, at folkeskolen ikke er god nok, eller er det, at soc. systemet med kontanthjaelp og foertidspension er for hoejt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Nielsen, København NV. | Skrevet: 24. sep 11 kl. 12:20 pm

At Jyllandsposten vil lægge navn til , og give plads til , at en person som Troels Boldt Rømer , udokumenteret og usagligt , kalder nogen en løgner , gør at Jyllandsposten bliver usaglig og utroværdig , men det bekræfter blot , at den ansvarshavende ikke er egnet (værdig) til sit job .

Upassende ? Klag over indlæg

 
finn rasmussen, tånning/ skan. | Skrevet: 28. sep 11 kl. 11:00 am

det er ligemeget hvor mange penge vi bruger på uddannelse i danmark, så længe lærerne skal trækkes med en flok utilpassede og flabede indvandre børn, hvoraf drengene ikke har respekt for lærerinder, og gør som det passer dem (og deres far)i timerne, hvis de da møder op. vi kunne helt givet højne standarten ved at dele skoler op i to, dem der vil lære noget, og dem der bare kommer fordi de skal.
læs det som danskere og muslimer (analfabeter)

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Nielsen, 8600 Silkeborg | Skrevet: 28. sep 11 kl. 10:57 pm

Troels - din ungdom undskylder dig. Konsekvensen af dine udgydelser ville være, at Du mener, at det er bedre at få en skoleuddannelse i f.eks. Slovakiet end i Danmark. Det tror Du da vist ikke selv på, vel ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjorn Sorensen, Nyborg | Skrevet: 30. sep 11 kl. 9:00 am

Troels Boldt Rømer er fra 1994 saa det er begraenset hvad han har af personlig erfaring, saa det meste af hans viden og holdninger har han fra andre.
Det vigtigste for ham er aabenbart at distansere sig fra en af landets dygtigske politikere som det roede slaeng hader som pesten fordi hun kommer med berettiget kritik af pladderhumanisternes droemmerier.
DK’s folkeskole hoerer til blandt de dyreste i verden er ikke ny viden, men at den samtidigt hoerer til blandt bundskaberne af dem vi normalt sammenligner os med er det der burde bekymre vores ansvarlige.
Saa hvad bliver pengene brugt til er spoergsmaalet, for det er ikke viden eleverne brillierer med.
Mange skoler er i synligt forfald og mange har daarligt indeklima, saa det er heller ikke her pengene bliver brugt.
Ser vi paa laerernes forhold er det helt anderledes rosenroedt, de har de faerreste undervisningstimer, hoejeste loenninger lange ferier og stort sygefravaer og en god pension. Jo da det er der skam soerget for, saa de er de hoejest loennede her i norden.
Hvis vi vil straebe efter at blive verdens bedste er jeg bange for at der er lang vej igen, for det er jo arbejdsindsatsen der er for ringe i folkeskolen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 5. okt 11 kl. 5:43 pm

Troels Boldt Rømer,

Naar mennesker danner sig en mening om noget, og efterfoelgende soeger materiale til at kunne begrunde denne holdning fremfor, objektivt at betragte alle tilgange og danne sig mening derudfra, saa kendetegnes disse mennesker altid som vaerende meget, meget dumme….

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 5. okt 11 kl. 5:47 pm

Bjorn Sorensen

Verdens dyreste folkskole er blevet 126% dyrer mht. laererloenstigninger de seneste 10 aar.

Dvs. under Fogh’s bedrageriske pampervaelde er alle loenningerne eksploderet og nu vil laerernes repraesentanter slet ikke hoere tale om, at de skal ned i loen.

Den danske folkeskole er dyr, spec. pga. loenninger, saa laererne er aarsagen til, at eleverne ikke faar tilstraekkelig udviklende undervisning, kan man se.

Kan en laerer idag have oejenkontakt med en elev om dette dilemma?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Hansen, Østerbogense | Skrevet: 7. okt 11 kl. 9:07 am

jEG SYNTES DET ER FINT DU SKRIVER SÅDAN.
Bare bliv ved du gør det godt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
finn rasmussen, tånning/ skan. | Skrevet: 7. okt 11 kl. 9:36 am

hvorfor kom du ikke med i den nye regering ??
står du på et politisk sidespor ??
din alder er da ellers passende, ikke ??
dine meninger, og måden du læser tal og statetikker på er jo også på regeringsniveau, så hvad gik galt ??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Nielsen, København | Skrevet: 10. okt 11 kl. 9:40 pm

@ finn rasmussen

SPOT ON!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flora D. Møller, 2630 Tåstrup | Skrevet: 12. okt 11 kl. 9:00 pm

Danske folkeskoler er meget dyre–resultatet er
ringe derefter—eleverne er dovne og forkælede og
der er stor mangel på diciplin.
Der er for mange indbildske hanekyllinger i mange
klasser–de tror de er klogere end lærerne.
Disse elever burde tage et par år i en fransk skole.SÅ kan de lære det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
september 2011  (1)

juli 2011  (1)

juni 2011  (3)

maj 2011  (2)

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/