*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

mandag 1. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten blogs
Gratis på SMS: Send JPBREAK til 1218 | Få nyheden på mail

Profil

Jens Balle skriver om erhverv, finans og investeringspsykologi ud fra en interesse i, hvordan vi mennesker agerer. Følg på Twitter: @JensBalle

Baggrund:

Jens Balle er direktør, far, kæreste, triatlet, blogger og foredragsholder med mere end 27 års erfaring fra den finansielle sektor i både ind- og udland.

Andet:

Holdninger og udtryk er forfatterens egne og ikke nødvendigvis udtryk for hans arbejdsgivers synspunkt.

Sted:

Jylland (for det meste)

Website:

Besøg

Jens Balle

Euroen uden fremtid?

Dato: 7. september, 2011

Emner:

46 kommentarer

 

 

Modsætninger mødes siger man, og det måske er en medvirkende årsag til at 40% af alle danske gifte ender med skilsmisse. Men når en række lande går sammen, på trods af store modsætninger, forekommer det usandsynligt at de senere skulle vælge at blive skilt.

Modsætnigner mødes - og skilles (Copyright: Colourbox)

Modsætninger mødes - og skilles (Copyright: Colourbox)

Dette selvom det i disse dage, bliver mere og mere tydeligt, at der er store forskelle mellem de enkelte lande i euro-samarbejdet. Et eksempel har været i dagens medier, hvor en italiensk far har slået sit barn i Sverige og nu er under sigtelse (læs om det her). Korporlig afstraffelse er helt normalt når man bevæger sig sydpå i Europa, jeg har ved selvsyn set flere håndsky børn da jeg boede i Luxembourg.

Men også på en række økonomiske områder er der store forskelle landene i mellem - se f eks et par grafer om det her

Med så store forskelle burde man ikke have samme valuta. Det er en af konklusionerne i en stor rapport fra den schweiziske bank UBS. Kigger man på den anden side af Atlanten, hvor et stort område også deler valuta (det er USA jeg tænker på) er der dog også store forskelle - man har dog en samlet overordnet finanspolitik.

Hvad så Euro?

Og det er netop en af de muligheder Eurolandene står overfor: Forenede Eurolande.

Timingen for lanceringen af en sådan ide er dog ikke god - folkestemningen er simpelthen imod. Se blot afstraffelsen af Merkel i weekendens valg (læs om det her).

En anden mulighed er opløsning af euroen. Men det er for dyrt. Vil et “svagt” land ud, vil det bombe dem mange år tilbage. Vil et “stærkt” land som Tyskland ud, vil det koste dem 3-4 gange så meget som det koster at redde de svage lande. Se mere om dette i denne rapport fra UBS.

Hvilket så efterlader os med status quo. En gruppe svage lande uden lyst til at sætte tæring efter næring og i stedet lader de stærke lande om at gribe sig. Hvilket fører til slukning af ildebrande med kortsigtede løsninger.

Island en rollemodel?

Men måske skulle man løse vore nuværende problemer på en helt anden måde. De fleste husker Island og deres rolle i den finansielle krise. Landet er nu kommet sig så meget at de ikke længere er under IMFs vinger!

Værktøjerne har været simple og de har virket:

  • Nedskrivning af gæld
  • Svækkelse af valuta
  • Og sidst, men ikke mindst, en national erkendelse af at der er et problem

Kunne eksempelvis Grækenland blot erkende den sidste, ville vi nok komme noget tættere på en løsning af nogen af gældsproblemerne i Eurozonen.

I mellemtiden må makederne se om de kan opdrage lidt på landene - i øjeblikket skal Grækenland betale 94% i rente på et-årige obligationer.

Du kan se IMFs seneste rapport om Island her.

 

 

 

Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 7. sep 11 kl. 14:59

Det er nok svært for grækerne og for den sags skyld også italienerne m.m at erkende at festen er slut.

I alt det morads kan det så undre at vi har politikere der stadig brænder for at vi skal med i det.

At vi har politikere der lige her og nu går rundt og lover guld og grønne skove for lånte penge.

At man lader os være med til at betale for Irlands problemer. Statsmininsteren sendte penge med ordrene: “Fordi vi er et rigt land”, selv om vi jo ikke er med i euroen.

Og nu fabler Eurokraterne om en fælles regering, hvad skulle det hjælpe?

Det er ikke bare Euroen der udstilles men hele det planøkonomiske projekt som nu helt åbent kaldes Unionen, selv om man sagde den var stendød.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Stefan W. Christensen, Viby J. | Skrevet: 7. sep 11 kl. 15:11

Euroen er skabt til at dø; der er ingen mulighed for at den kan overleve i det lange løb. At det vil være forbundet med omkostninger, hvis et land træder ud af Eurozonen, er uomtvisteligt. Men til syvende og sidst må Euroen droppes helt og aldeles, så omkostningerne er uundgåelige.

Det bedste er at dreje halsen om på Euroen så snart som muligt, i stedet for at bruge ressourcer og energi på at undgå det uafvendelige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dan H. Andersen, 2200 N | Skrevet: 7. sep 11 kl. 15:20

“Nedskrivning af gæld
Svækkelse af valuta
Og sidst, men ikke mindst, en national erkendelse af at der er et problem”

Og hvordan skulle Grækenland svække sin valuta? Det har for pokker en euro, det deler med bomstærke Tyskland. Det er jo det, der er problemet, og som igen og igen blev påpeget af de euroskeptikere, som forgæves advarede mod at indføre euroen. One size fits all, bortset fra, at det gjorde det altså ikke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 7. sep 11 kl. 15:43

Grækenland er vel ikke hovedproblemet. Det er vel derimod de lande, som har lånt Grækenland penge!
Altså pkt. 1 er farligst, men for Tyskland og Frankrig, som netop ikke kan tåler ridser i lakken.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 7. sep 11 kl. 15:50

Lad dog Grækenland droppe Euro’en og få halveret sit BNP, som ethvert dårligt ledet aktieselskab oplever, der får afsløret den dårlige forretning og lad en ny ledelse komme til, så Grækenland kan begynde på en frisk (som økonomisk EU-udkantsnation).

Det kan også lære Tyskland’s og Frankrig’s banker ikke at investere blåøjet naivt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 7. sep 11 kl. 16:01

Ja ligesom at få renset luften og startet forfra. Det er måske det vi trænger til - det vil også give mulighed for den nationale erkendelse af at der er et problem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 7. sep 11 kl. 16:07

Hvordan var det med Island? Der var ingen, der var too big to fail, vel?

Mens der udstedes blancocheck efter blancocheck til amerikanske, europæiske banker og der tales om og udnævnes ’systemiske’ banker, der altså kan gøre hvad de vil, for der vil altid være en stat eller flere til at hælde flere penge i hullerne ….

Mens bankfolk får bonusser - frihed UDEN ansvar …….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Rickfors, 4873 Væggerløse | Skrevet: 7. sep 11 kl. 16:09

Du har fuldstændig ret, og vi har nok eksempler på dels at det er sket, dels at det virker. Men i stedet for Island (eller Argentina) kunne vi jo se lidt på det allestedsnærværende Kina, alles håb for fremtiden.

I tiden 1911-1942 optog Kina (imperiet og republikken) udlandslån anerkendt som statsgæld. Lånene havde sikkerhed i forskellige pengestrømme fra opkrævet søtold, skat af minedrift og jernbaneindtægter.

Fra 1939-1942 begyndte Kina at defaulte på sin udlandsgæld for så helt at ophøre betaling af renter og hovedstol i 1942.

I 1947 meddelte Kina at det igen ville overholde sine internationale forpligtelser, herunder at betale renter og hovedstol på sin udlandsgæld.

Den nye kommunistiske regering på vegne Folkerepublikken Kina, der ser dagens lys 1. oktober 1949, og internationalt anerkendes som efterfølger til alle tidligere kinesiske lande og regeringer, nægtede at betale sin udlandsgæld tilbage.

Denne default er stadig gældende og krav om tilbagebetaling af gæld blev fremført senest i 2009. For mere se *Antitrust Complaint And Petition for Administrative Adjudication Granting Injunctive Relief United States Department of Justice (2010).

Kina viser os at der er en anden vej – man skal bare erklære en ny republik og undlade at betale. Det ser ud til at kunne svare sig. Det svarer lidt til at sætte alle aktiverne over i konens navn.

Det tør jeg godt tage et væddemål på at vi vil se et eller andet sted i Europa inden for de næste 10 år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 7. sep 11 kl. 16:24

@Jens Balle
Dit ovenstående link om Euro’en er jo
Også en slags 5-årsplan: ;-)
(http://www.creditwritedowns.com/2011/06/eurozone-breakup.html)

Og så et gammelmands-suk:
Og hvornår lærer danske skribenter at kende forskel på “gentagne” og “gentagende”
(http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-43429642:politiker-anholdt-for-at-sl%C3%A5-sit-barn.html)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 7. sep 11 kl. 16:29

@Flemming Rickfors - tror også at vi får det at se i Europa. Jeg både frygter det og håber det - men måske skal det gøre ondt før det kan blive godt……..

Upassende ? Klag over indlæg

 
klaus kaaslund, Christianshavn | Skrevet: 7. sep 11 kl. 17:10

Den amrikanske økonom Milton Friedman sagde ved introduktionen af euroen, at den ville brase sammen ved den første krise. Helt så galt er det ikke gået, men Fridmans vurdereing er grundliggende rigtig.

I USA, hvor alle stater har samme valuta med den same kurs, er delsaterne Alabama og Louisiana ludfattige, uden nogen mulighed for at komme ud af problemerne. De producerede varer er simpelthen for dyre. Så Friedman udtalte sig på et empirisk grundlag.

På samme måde har de sydeuropæiske lande ingen mulighed for at producere sig ud af problemerne.

Argentina og Uruguai havde for en del år siden problemer, der lignede problemerne i Sydeuropa, fordi deres valuta i realiteten var den amerikanske dollar. De to lande gjorde sig frie, og devaluerede valutaerne. Gælden steg selvfølgelig, men nu kunne de begynde at producere sig ud af problemerne. Og allerede efter 3 år var de to lande nogenlunde på fode igen.

Der er derfor et stort empirisk grundlag, der viser at ihvertfald Grækenland, men sandsynligvis også flere andre sydeuropæiske lande bør forlade euroen og devaluere.

De gamle EU-lande er hundeangste for det råd, for så ligner EU ikke længere en succes. Og hvad kan det næste så blive? At Schengen-samarbejdet afvikles?

Men der er ingen vej uden om. Grækenland har ingen hverken økonomisk eller indenrigspolitisk mulighed for hverken at producere sig ud eller at spare sig ud af krisen.

De nuværende lånepakker udskyder kun problernes løsning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H. Sørensen, København | Skrevet: 7. sep 11 kl. 17:12

Euroen er totalt uden fremtid - en illusion som aldrig skulle have været andet end i de storhedsvanvittige politikeres hoveder, som ser sig selv som fremtidens eu-præsiden a la USA.

Eu er ét sammenrend af ALT for forskellige kulturer,økonomier,kuroperede lande, lande med minimum ell ingen menneskerettigheder osv osv….skabt af EU-”eliten” og hen over hovederne på borgerne.
Eu har bevæget sig alt alt for langt væk fra den oprindelige forudsætning og fra dét vi stemte om engang.

For dyrt at afskaffe den?? - NEJ, men for dyr at beholde!!!!!

DK skal som minimum kappe alle bindinger til den - og i øvrigt arbejde på minimum afhængighed til EU som har udviklet sig til et koruperet cirkus ude af kontrol og fornuft!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 7. sep 11 kl. 18:13

Man kan ikke sætte sin lid til omkostningsberegninger foretaget af en bank, der vel dybest set føler sig mest tryg ved status quo…. altså at Euroen på en eller anden måde hutler sig igennem.

BNP er i det lange løb defineret ud fra en økonomis samlede produktion af varer og serviceydelser og den ændrer sig alt andet lige ikke en døjt når man udskifter Euro med Drachmer, Lire eller Pesetas….. hvis det er dét man gør. Tværtimod vil muligheden for at devaluere eksempelvis en NeoDrachme give rygstød til at den græske produktion af varer og serviceydelser øges…. og det vil alt andet lige på sigt øge Grækenlands BNP.

Når PIIGS-landene står over for bankerotten, så er det jo fordi man igennem langt tid har banket BNP op med lånte penge uden mulighed for at devaluere.

Den dag Grækenlands regering kaster håndklædet i ringen og løber fra gælden, ja dér går alt jo i stå, men landbrugene, fabrikkerne, caféerne, butikkerne, kontorerne og ikke mindst hotellerne står der jo stadig, så der vil hurtigt komme gang i hjulene igen….. nu bare frigjort fra den i forhold til græske forhold vildt overvurderede Euro.

Selvfølgelig skal Grækenland også hive sig selv ud af det 19. århundrede og indføre et moderne, effektivt skattesystem og andre nødvendige reformer, men selv det vil jo ikke kunne redde Grækenland fra den bankerot der uundgåeligt venter.

Problemet er jo GÆLD, ikke at der p.t. er likviditetsproblemer, hyperinflation eller lignende. Gæld kommer man kun af med på en af to måder, man betaler den tilbage (det kan man så ikke i Grækenlands tilfælde) eller man erklærer sig bankerot.

Det samme gør sig gældende for de øvrige PIIGS-lande og sådan set også Frankrig. Disse lande er bare ikke kommet så langt i processen som Grækenland. Resten giver sådan set sig selv!

Jeg vil være blandt de først der valfarter til Grækenlands herlige øer når NeoDracmen er indført og gennem devalueringer igen har gjort det muligt at nyde en rimeligt prissat ouzo på den lokale taverna.

Upassende ? Klag over indlæg

 
O. Dürr Jensen, Herning | Skrevet: 7. sep 11 kl. 18:26

EU er dømt til at ende som et rendyrket diktatur, hvis det får lov at overleve. Det er ganske enkelt ikke muligt at forene så forskellige kulturer og økonomier under samme tag. Ikke desto mindre fortsætter magtgale mennesker i Bruxelles med den ene lappeløsning efter den anden og det helt uden noget folkeligt mandat. EU er illegitim hele vejen igennem. Økonomiske skod-lande som de sydeuropæiske lever højt på effektive nordiske industrilande. Dette kan umuligt fortsætte. Og altimens afvikler vi valgkamp i Danmark og vælgerne indoktrineres til at tro, at en dansk stemme i en dansk valgkamp er et udtryk for en demokratisk opbygning af vort samfund. Nogen har vist glemt at tage EU i ed. Det er formentligt derfor ingen danske politikere har lyst til at snakke EU lige for tiden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 7. sep 11 kl. 21:52

En valuta skal afspejle den indre værdi i det område den dækker.

Fra Tyskland over Rumænien til Grækenland.

Skrot hardcore kommunisten Barrossos erstatning for den sovjetiske rubel, her kaldet Euroen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Wismer, København | Skrevet: 7. sep 11 kl. 23:52

Den igangværende “valgkamp” er den kedeligste jeg endnu har oplevet. Under massiv mediedækning og på platte popshows hos TV2, diskuteres mere eller mindre ligegyldige emner, som retteligt burde behandles i kommuner og regioner.

Politikerne er lovligt undskyldt, da der næsten ikke længere er nogen væsentlige emner de kan diskutere, af den enkle grund, at USA har overtaget vor udenrigspolitik og EU vor penge- og finanspolitik.

Det er én ting, at danskerne er sovset voldsomt ind i privat gæld og at statens gæld stiger med foruroligende hast, men hvad værre er, at vi ved at overlade penge- og finanspolitikken til EU, har stækket vor handlefrihed så voldsomt, at det bliver så godt som umuligt at få tilbagebetalt gælden, med mindre der anvendes brutale nedskæringer i den offentlige sektor, forlængelse af pensionsalderen, højere skatter og afgifter m.m., som vi nu ser det i Grækenland og Italien m.fl.

Jeg undrer mig i øvrigt over hvor lidt informationer, der kommer fra vore egne TV kanaler om EU og EU-parlamentet, når nu EU har så stor økonomisk indflydelse på vor daglige tilværelse.

Hvormange danskere kender egentligt navnet på vor EU-præsident.? Hvis du ikke ved det, så se svaret her:

http://www.youtube.com/watch?v=C5jUavMXQrs&feature=related

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ulla jensen, København | Skrevet: 8. sep 11 kl. 00:13

Det bedste ved al balladen om euroen er, at vi for en gang skyld ikke skal høre på alle EU-fanatikerne, der vil have en ny afstemning igen igen, om Danmarks optagelse i Euro-samarbejdet.
Det rigtig sjove sker først i 2012 når halvkorrupte regimer indtræder i Euro-samarbejdet, lande som Bulgarien, Litauen, Letland, Polen, Tjekkiet, Rumænien og Ungarn. Lande der tilhøre den økonomiske 3. division i Europa. Så bliver Grækenland det rene vand, og Euroen lukker og slukker.
Jeg glæder mig allerede til at skulle bruge D-mark i Tyskland igen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Farup, Varde | Skrevet: 8. sep 11 kl. 01:28

Kære Jens Balle

Det er opløftende at se kommentarerne på din blog. De giver sammen med den gamle kommunist Jens-Peter Bondes kronik i dag, et ganske retvisende billede af vor situation bortset fra, at de fleste er alt for tilbageholdende m.h.t. euroens (og dollarens) kollaps.
Opløftende i den forstand, at vi i det mindste er bedst tjent med at se virkeligheden i øjnene, hvorledes skulle vi ellers kunne værne for os i den tumult, der venter.
At vore politikere, økonomer, journalister m.v. nægter at forholde sig til det indlysende, gør hele dette valg til et valg om, hvilken potemkinkulisse vi gerne vil opføre.
Det billede Kierkegaard tegnede af Bajads, der fra scenen af det kongelige teater skreg ud over salen: Brand! - hvotil publikums reaktion var idel latter, et sådant billede er desværre alt for præcis til vor nuværende situation.
Hvad er der at gøre for at blive hørt?
Bajads kunne, for ikke at blive misforstået, måske selv have sat ild til gardinerne - men noget sådant er det jo ikke en sølle kommentarskriver forundt - vi befinder os jo ikke på scenen.
Mon du kan gøre lidt for at hjælpe til?

Venlige hilsner

Søren farup

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Larsen, Sindal | Skrevet: 8. sep 11 kl. 02:11

Ja.
Det er lige som om det bliver svært at få USE (United States Of Europe)til at blive en realitet.

Vi har nu siden 1972 (39 år) troet vi ville få en bedre og lettere hverdag, fordi hele Europa skulle fællesgøres.
Men jeg kan fortsat ikke rejse i hele Europa med kun eet netstik til min laptop.
Jeg kan ikke køre i en tysk registreret bil i DK.
Jeg skulle frit kunne flytte min arbejdskraft rundt i EU. Javel, men jeg er jo stadig bundet af diverse danske skatteregler og arbejdsregler. Mon ikke det ville have været det samme uden EU’s indblanden?
Jeg skal overholde regler og krav, som en EU-teknokrat ikke ville drømme om selv at overholde.
Og at det er lettere at rejse med kun een valuta i Europa? Tjae, jeg rejser over 200 dage om året i hele verden, og betaler med mine kreditkort, og om det er i euro, dollars, pund eller yen, er jo totalt ligemeget. Så den holder heller ikke.
Nej, Eu, og dermed Euroen vil dø. Det er helt sikkert! Spørgsmålet er så bare, hvor længe man kunstigt vil holde cirkus EU i live?
Hvis, som det andre steder her er antydet, Grækenland (og evt. andre lande)enten kapitulerer, eller “ændrer navn”, så de ikke er tvungne til at vedkende sig deres gæld, tror jeg det bliver mere end meget svært at opretholde den nødvendige opbakning til regimet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Marcu Polu, Get my IP and see | Skrevet: 8. sep 11 kl. 07:26

My friend, it is not the valuta that makes the difference, it is the economic efficiency that makes the difference. If you sell baloons on euro, kroner or drahma, has no meaning. It is the value that is important. Money are like meter, a unit, a measurement. With meter you measure the distance, with money you measure the value. Do you think VW 3L can run 100 km with 3 l gas because the german km is shorter ? Nope, it is the engine that is more efficient. So is it with money. You can use what money you want, your efficiency makes you good or bad. But as all superficially economists, you just accept the story comming from different speculators. We are in crisis today first of all, because of financial speculations. We have over-production, yet billions of people have nothing to eat. Theese people, financial speculators, are making money with money. They dont produce a single pen. Yet they are billionaires just from money transactions. Wake up.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Casper K., 8700 | Skrevet: 8. sep 11 kl. 08:50

Umiddelbart tror jeg at Euroen overlever, men det bliver svært og befolkningerne og politikerne i Eurozonen bliver nødt til at erkende at det nytter ikke noget at lave krisepakker men der skal reele politiske løsninger for at løse gældskrisen, og der er to løsninger udover et kollaps af Euroen, nemlig at der bliver indført en Eurozone-økonomisk regering, eller at Eurozonen begynder at udstede Euro-obligationer (Statsobligationer for alle Eurozonens medlemslande) da det gør at lande som Grækenland og Irland kan låne penge til en AAA rating som det står lige nu. Euro-obligationer er dog den mest usandsynlige da der selvfølgelig ikke er folkelig opbakning og politikerne er heller ikke særligt glade for ideen imens flere økonomer mener at det er den bedste løsning på gældskrisen. Men der er ingen tvivl om at Euroens fundament er for dårligt, og at en økonomisk regering er nødvendigt inden for den nærmeste fremtid. Hvis Eurozonen kollapser så ville det være katastrofalt både for de gældsplagede lande men også for de rige lande, derfor er dette ikke den bedste løsning krisen, men ikke desto mindre, meget sandsynlig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Olsen, 7080 | Skrevet: 8. sep 11 kl. 09:17

På Island fortrængte man problemerne, indtil bankerne ramlede sammen. I Grækenland vil man tilsvarende fortrænge problemerne indtil den dag, hvor staten ramler. Så braget kommer først, og erkendelsen følger.

Men er i øvrigt enig i, at det ikke nødvendigvis er nogen katastrofe for et lands befolkning, hvis deres nationaløkonomi kollapser. På Island er de allerede så småt ved at genfinde optimismen igen. Rusland og Argentina er også gået ned med flaget i nyere tid og har rejst sig igen.

Værst vil det i første omgang gå ud over kreditorerne, og det er nok også derfor det tyske og franske banker har travlt med at male en vis herre på væggen i tilfældet Grækenland. Dernæst vil det gå ud over de mennesker i landet, der enten lever af penge fra det offentlige (incl. klientilisme og korruption) eller af lån i banken. Det lokale banksystem vil naturligvis også kollapse. Indirekte vil det gå ud over den politiske klasse, der pludselig ikke længere kan udfylde deres del af patricier/klient-kontrakten.

Realøkonomien skal derimod nok klare sig. Hotellet på Kreta, f.eks. De har jo ikke brug for politikerne i Athen, så længe der kan komme turister til øen, og så længe turisterne tager euro med. Industrien vil også kunne drage stor fordel af at blive afkoblet fra euroen, så de igen kan konkurrere på omkostninger.

Efter regn kommer sol. Efter bankkollapser kommer nye banker, der ikke tynges af fortidens fejltagelser. Lad Grækenland gå bankerot og grækerne vil takke os om fem år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 8. sep 11 kl. 09:28

#Casper K: “Umiddelbart tror jeg at Euroen overlever” Casper, intet i denne verden er permanent - Euroens forsvinden er med sikkerhed kun et spørgsmål om hvilken tidshorisont man anlægger. 6 mdr, 6 år eller 6 århundreder! Euroen vil forsvinde, så meget er sikkert. Personligt er mit gæt at der er circa 6 år til “Game Over”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Hullevad, Horsens | Skrevet: 8. sep 11 kl. 09:51

I sin nuværende form er euroen dødsdømt. Tyskerne er for sparsommelige, hårdtarbejdende, opfindsomme og økonomisk ansvarlige til at være i samme båd som “club-Med”. Kort og godt er det tyskernes og andre nord europæiske landes skyld at de andre er ved at gå bankerot.
Løsningen er at lave en ny stærk euro for de økonomisk ansvarlige (de der overholder 3% BNP og max 60% reglen). Den gamle euro nedskrives med 50%, eller hvad der måtte være nødvendigt for at gøre de svage lande konkurrence dygtige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 8. sep 11 kl. 10:19

Problemet er vel dybest set ikke om valuta’en i Grækenland hedder Euro eller Drachmer. I USA er der også mange udkantsstater, der kører med en stærk Dollar, som betalingsmiddel. Problemet er primært at Grækenlands BNP er pustet op med gigantiske udlandslån! Det samme er tilfældet i Danmark, vi har bare ikke gjort det i så mange år - endnu.

Erklærer Grækenland sig konkurs og får en gældssanering vil BNP’er falde og det er ubehageligt for de grådige politikere, der så ikke kan dele så mange penge ud og modtagerne selvfølgelig.

Græske støttemodtagere i deres bedste alder, må så skifte erhverv til fx. turisterhvervet og igen blive tjenere mm. og opgive fx. deres phd-forskning.
Dermed vil priser i turisterhvervet falde ned til markedsniveauet indtil de fleste igen er i beskæftigelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jacob Cete, sjælland | Skrevet: 8. sep 11 kl. 10:34

@Martin Olsen, 7080

Meget interessat betragtning at sammenligne forholdet mellem borgere og politikere med forholdet mellem det gamle Roms adelige patriciere og deres klienter /plebejere !

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Wismer, København | Skrevet: 8. sep 11 kl. 11:10

@Martin Olsen.

Island, Rusland og Argentina har selvfølgelig alle til fælles, at de har en selvstændig valuta, der kan tilpasses landets omkostningsniveau, så de igen kunne blive konkurrencedygtige med udlandet, og dermed få gang i væksten, øge BNP, og - efter en eventuel “haircut” af kreditorernes tilgodehavender - begynde tilbagebetaling af gælden.

Se egentlig hvor elegant Sverige har klaret krisen. Den svenske krone kostede i 2007 0,83 dkk, i 2009 var den faldet til 0,64 dkk og er siden steget med godt 30%, så den i dag igen koster 0,83 dkk.

Den svenske økonomi fik dermed en ordentlig saltvandindsprøjtning i 2008-2009, og klarede finanskrisen i fin stil med fuld damp på kedlerne, medens Danmark med sin binding til euroen, har hakket og tøffet sig igennem i nødsporet. Vi har med vores fastkurspolitik overfor euroen, kravlet op i et træ vi ikke kan komme ned af.

Grækenland kunne løse sine problemer, som de nævnte lande har gjort det - hvis de fik lov.

I stedet kan de græske hoteller og restauranter kun se misundeligt til, at deres gæster flyver videre til Tyrkiet, hvor prisniveauet er markant lavere, ikke mindst på grund af deres fleksible valuta.

Alle taler om at EU og Danmark skal have en fri markedsøkonom - men det gælder åbenbart ikke for euroen og kronen – der styres på bedste planøkonomiske vis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Farup, Varde | Skrevet: 8. sep 11 kl. 13:45

Kære Jens Balle

Med henvisning til mit tidligere indlæg er nu heldigvis et par vægtige aktører trådt ind på scenen.
Straarup og Jacob Brøchner Madsen (se dagens artikler i J-P)
Mon dog ikke snart den politiske focus kan skifte i retning af at overveje, om vi råder over brandslukningsmateriel såvel åndeligt som fysisk.

Venlige hilsner

Søren Farup

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 8. sep 11 kl. 16:55

Euroen kan ende med at være det bedste, der er hændt længe.

Det kan blive unionens undergang. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arne Jørgensen, 5290 Marslev | Skrevet: 9. sep 11 kl. 12:44

Der er meget i den nuværende EU-muddergrøft, der minder om selve stykket - Becketts - Vi venter på Godot - herunder dets persongalleri hos det sædvanlige `kloge´ EU-jubel- og halleluja-tabernakel. I den lejr burde man sidde med hængeører og føle sig som narrehatte - men nej - nu fremturer EU-folket med, at alt nok skal blive lyksaligt godt, når de enkelte lande fratages suveræniteten og vi får dannet EU-superstaten med dens planøkonomiske paradis.

Erlig talt - Hvor længe skal dette katastrofale EU-monstrum overleve til spot og spe med endnu mere tragiske følger end de vi allerede har været vidne til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arne Jørgensen, 5290 Marslev | Skrevet: 9. sep 11 kl. 12:49

vedr. mit ovenstående indlæg: Undskyld stavefejlen nederst - der skulle selvfølgelig stå - Ærlig talt -

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 9. sep 11 kl. 23:28

På EU-valgmødet i Toga Vinstue spurgte jeg kandidaterne, hvor længe euroen vil overleve.

To kandidater gav meningsfulde svar på spørgsmålet:

Radikale Venstre sagde: “Så længe Tyskland og Frankrig vil”.

Enhedslisten gav et skud fra hoften: “1 år og tre dage”.

LA supplerede meget fornuftigt med at sige, at euroen er et politisk projekt uden økonomisk gavn i sig selv. Den eksisterer for at give folk en følelse af ‘fællesskab’, ikke for at løse økonomiske problemer.

Min mening: Hvad vi ser nu er slutspillet. Game Over!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 9. sep 11 kl. 23:49

Euroen kan ende med at være det bedste, der er hændt længe. Det kan blive unionens undergang.

Ledende EU-politikere (Merkel, ikke Andropov) siger, at hvis Euroen bryder sammen, bryder EU sammen. Det er egentlig ikke, hvad jeg ønsker - jeg vil helst have det udvidede, demokratiske frihandelsområde, vi blev lovet i 1972 - men hvis det ikke kan være anderledes, tager jeg gerne EU’s sammenbrud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikael Brorson, Haderslev | Skrevet: 11. sep 11 kl. 14:49

Læser jeg alle kommentarerne syntes jeg der er en negativ stemning overfor det.. Personligt syntes jeg Euroen er en god ting; et monetarisk samarbejde mellem flere lande, ser jeg som en kæmpe mulighed for centralt og globalt at kunne styre en økonomi, skabe gode vilkår for international handel, og stå godt i diskussioner om verdensøkonomien overfor økonomikæmper, som Kina, USA o.lign.

Derfor tror jeg på euroen; derfor tror jeg på en møntfod delt af flere lande, trods deres økonomiske forskelle!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 12. sep 11 kl. 11:30

@ Henrik Clausen

Enig. Lad os få det rå EF tilbage. Fjern al den politiske overbygning. Vi lider for meget under de store EU-landes åg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Olesen, Horsens | Skrevet: 12. sep 11 kl. 15:33

Må jeg minde om, at EU ikke kun er økonomi. Det er også “ånd” og “tro”.

For eksempel og i bedste tråd med tidens fremherskende maternalisme har store intelligenser i Brussels defineret begrebet “køn” som ren social konstruktion. Kvinder og mænd er altså ens fra naturens side, i hvert fald i psykologisk henseende.

Den slags fantastiske trosbekendelser går vi glip af, hvis vi vælger den særdeles tiltalende udvej at få reduceret EU til det EF, vi engang i sig selv var rigeligt skeptiske overfor.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Jensen, Fredericia | Skrevet: 14. sep 11 kl. 00:26

Problemet er ikke Euroen, problemet er Grækkenland og problemet er mistillid.

Gælden har de jo haft i lang tid, mærkeligt at det dukker op lige nu, det samme med Italien

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Agerholm, 8240 Risskov | Skrevet: 14. sep 11 kl. 11:53

Jens Balle henviser til en rapport fra UBS.

Det virker som om, den store bank truer med alvorlige ulykker, hvis euroen kollapser: Bankerne vil kollapse, den internationale handel vil bryde sammen, der udbryder borgerkrige og der indføres militærdiktatur.

“… Warns Of Collapse Of Banking System And Civil War”.

Sådan plejer pæne bankmænd da ikke at udtrykke sig. Hvem har fået dem til at skrive sådan noget?

I lille Danmark er det klare flertal af politikere og økonomer gået ind for, at vi skal afskaffe kronen til fordel for euroen, og det har avisredaktørerne været enige i. Har nogen af dem kommenteret UBS-rapporten?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Agerholm, 8240 Risskov | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:29

Svaret kom hurtigt fra kommissionsformand Barroso.

“Der skal euroobligationer og måske endnu en traktatændring til, for at Europa på længere sigt kan komme ud af den aktuelle økonomiske krise”.

Måske har UBS, kommissionsformanden og den polske finansminister Rostowski koordineret arbejdet?

Både Barroso og finansminister Jacek Rostowski fra Polen, der i øjeblikket er formand for EU, advarer om, at krisen kan få hele det europæiske samarbejde til at rasle fra hinanden.

- Ingen kan være i tvivl om, at Europa er i fare. Hvis eurozonen falder fra hinanden, så vil den europæiske union ikke være i stand til at overleve - med alle de konsekvenser, man nu kan forestille sig af det, sagde Rostowski
http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2545291.ece

“med alle de konsekvenser, man nu kan forestille sig” ???

Han tænker vel ikke på det samme som UBS-folkene?

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Wismer, København | Skrevet: 16. sep 11 kl. 08:55

Tankevækkende at Matthew Yglias fra tænketanken “Center for American Progress” tilsyneladende læser blog-indlæg i JP, jfr. indlæg 8/9 kl. 11.10 :-)

Nedenstående artikel er klippet fra Berlingske i dag:

“Matthew Yglesias er fellow hos tænketanken Center for American Progress og med en dyb indsigt i skandinaviske forhold, og i en kommentar sammenlignede han i går Danmark og Sverige, og han spurgte: Hvordan kan det være, at den borgerlige regering i Sverige for nyligt cruisede til genvalg, mens den borgerlige regering i Danmark i nat faldt?

Svaret er efter hans mening valutaen. Den danske krone er fastlåst til euroen, og den svenske er ikke, og det har gjort forskellen på økonomien i de to lande.

Før finanskrisen var ledigheden og økonomien i Sverige i en ringere forfatning end i Danmark, men finanskrisen har været så meget hårdere ved Danmark. Svenskere er kommet hurtigere ud af recessionen, og de har fået mere gang i væksten, og det er på grund af valutaforskellene, vurderer Yglesias på sin blog.

Siden 2008 er den svenske krone faldet i forhold til euroen, mens den danske krone ikke har rokket med ørerne, for det forhindrede fastkurspolitikken. En lavere svensk kurs betyder, at svenske varer bliver billigere, og at Sverige dermed sælger mere i udlandet og får mere gang i beskæftigelsen. Konsekvensen er tydelig: Ledigheden i Danmark er under finanskrisen næsten fordoblet, mens den i Sverige er steget meget mindre, og allerede i 2009 begyndte den at falde igen.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 15:40

@William, selvfølgelig læser han blog-indlæg. Der står jo han er DYBT nede i skandinaviske forhold :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
ivan andersen, københavn | Skrevet: 16. sep 11 kl. 19:22

jeg har ikke rejst i tyskland og holland siden SHIT euro’en blev indført.jeg glæder mig til at gense bla.berlin og amsterdam.og bruge de d mark jeg har liggende.var i amsterdam i 94.der var der noget ved det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 19. sep 11 kl. 15:21

Her argumenterer Nouriel Roubini for en default af Grækenland og at de efterfølgende forlader euroen…. http://pratclif.com/economy/roubini/Greece%20Should%20Default%20and%20Abandon%20the%20Euro%20-%20September%2015%202011.pdf

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 20. sep 11 kl. 13:41

Nu foreslår Mohamed El-Erian fra PIMCO også at Grækenland - og andre svage nationer - bør forlade euroen - http://www.advisorone.com/2011/09/19/roubini-pimcos-el-erian-kick-out-greece-to-save-eu#.TnhN93INYbU.twitter

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Agerholm, 8240 Risskov | Skrevet: 22. sep 11 kl. 14:49

”EU vil ikke sky nogen midler for at redde den fælles valuta”, siger Morten Messerschmidt, (DF) der på linje med SF’s EU-parlamentarikere har sin tvivl om, hvorvidt euroen overlever.

Det lyder ikke godt - det med ”ikke sky nogen midler”. Euroen er et prestigeprojekt for mange i habit, og de vil åbenbart ikke opgive mønten ved at vinke med hvide flag/hvide skjorter.

”I værste fald vil krisen om to-tre år ende i ‘et totalt kaos, et sammenbrudt system, brækket over i et økonomisk stærkt nord og et synkende syd, der er overladt til sig selv og fallitten. Et farligt Europa med konstant uro og borgerkrigslignende tilstande i de nødlidende stater”, siger EU-parlamentarikeren Morten Løkkegaard (V).

Løkkegaard mener samtidig, at euroen har afbødet den økonomiske krise i EU-landene.

De danske socialdemokrater i Europaparlamentet tror på en styrket euro gennem en ‘stadig større koordination mellem medlemsstaternes økonomiske politik’ og ‘strengere kontrol med finanssektoren’, ifølge en rundspørge foretaget af Metro Express.

Man må næsten spørge sig selv, hvordan parterne i de krigslignende tilstande, som banken UBS og Venstremanden og journalisten Løkkegaard fremmaner, mon vil mobilisere sig?

Hvilke midler vil de bruge for at redde den fælles valuta, sådan helt konkret?

Tyskland har jo ikke nogen hær.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 26. sep 11 kl. 15:24

Soros tror ikke vore ledere tør tage de nødvendige beslutninger. Forudser at to-tre mindre lande forlader euroen.

http://www.businessinsider.com/soros-euro-crisis-to-trigger-breakdown-meltdown-global-financial-system-2011

Upassende ? Klag over indlæg

 

Seneste kommentarer

Thomas Møller skriver
25.04.14 08:50
vi skal ikke ret mange år tilbage, før alle var enige om, at fast ejendom ikke kunne falde, den holdt ikke helt, så hvordan renten udvikler sig Læs mere
Ole Skovgaard skriver
22.04.14 12:49
Jeg tror sgu du har ret i det med renten. Aktiemarkedet tjaee der vil jeg sige som tidligere Direktør i DSV Kurt Larsen en transportmand som mig Læs mere
Henrik Schultze skriver
14.04.14 19:29
Iøvrigt en meget spændende kurve. Fra 1955 til 1980 var der virkelig optimisme og tro på fremtiden med et lille hop opad da USSR brød Læs mere
Henrik Schultze skriver
14.04.14 19:11
Svært at se hvad der skulle få økonomien op. Hvis man tror det er optimisme og tro på fremtiden der kan sætte gang i økonomi og forbrug , så Læs mere
Michael Sjøberg skriver
11.04.14 21:36
Zerohedge er ikke bare et mulehår foran med analyser og breaking news...Tyler Durden er foran hele Læs mere

Arkiv