*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 2. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten blogs
Gratis på SMS: Send JPBREAK til 1218 | Få nyheden på mail

Profil

Jens Balle skriver om erhverv, finans og investeringspsykologi ud fra en interesse i, hvordan vi mennesker agerer. Følg på Twitter: @JensBalle

Baggrund:

Jens Balle er direktør, far, kæreste, triatlet, blogger og foredragsholder med mere end 27 års erfaring fra den finansielle sektor i både ind- og udland.

Andet:

Holdninger og udtryk er forfatterens egne og ikke nødvendigvis udtryk for hans arbejdsgivers synspunkt.

Sted:

Jylland (for det meste)

Website:

Besøg

Jens Balle

Tager aktionærer magten (tilbage)?

Dato: 17. februar, 2012

Emner:

38 kommentarer

 

 

2011 stod i oprørets tegn - startende med det arabiske forår der senere blev fulgt op af oprør overfor forretningsverdenen med Occupy Wall Street. Noget tyder på at oprør blandt aktionærer har bidt sig fast - også i Danmark. Det tyder en række hændelser i de seneste måneder på - og det er vel egentlig også meget fair?

Jeg har flere gange skrevet om at jeg synes at der er sket en skævvridning i fordelingen af virksomheders resultater: Direktørerne tager ofte en alt for stor del af kagen. Se for eksempel bloggen Fordeles virksomheders indtjening rigtigt?  eller Det er altså vores penge.

Der er formentlig flere forklaringer på hvorfor det har udviklet sig sådan omkring direktørers aflønning. En væsentlig måske, at de gode år har gjort aktionærerne (som jo er ejerne) dovne og magelige men nu vågner de op. Samtidig har anvendelsen af begreber som “markedskutyme” - som vi i min skolegård også brugte, men der hed det “men Søren må godt” - og derfor blev det pludseligt acceptabelt med astronomiske aflønninger og bonusordninger.

Dette argument har Royal Bank of Scotland (RBS) senest brugt i deres forsvar af en bonus til direktøren - som han så efterfølgende måtte give afkald på, mere om det senere. RBS sagde blandt andet at man var nød til at skele til markedskutyme og ikke til folkestemningen omkring aflønning - se det her.  

Men fordi de andre gør det/må det, er det jo ikke rigtigt. Som jeg siger til mine børn: “Hvis de andre stjæler en bil, er det så i orden at du gør det?”. Men der gælder måske andre regler for direktører end for børn……

Men meget tyder på at investorerne har fået nok - her er blot et par hændelser fra den seneste måned:

Førnævnte Stephen Hester, der er øverste direktør i Royal Bank of Scotland, har frasagt sig sin bonus vedrørende 2011. Han skulle ellers have haft en million pund for hans arbejde, der i 2011 blandt andet bestod i fyring af 4.000 ansatte. Men pres fra politikere - den britiske stat ejer 82% af RBS - fik Hester til at give afkald på bonussen.

I USA har topchefen i Goldman Sachs, Lord Bankfein, måttet acceptere at få sin bonus beskåret med 44% efter pres fra aktionærer og omverdenen.

Danske eksempler

Også i Danmark har der været eksempler på aktive aktionærer.

I forbindelse med den første ændring i ledelsen af folkeaktien Vestas - efter en overraskende stor nedskrivning - blev blandt andet begrundet med “aktionær-pres”. Også den efterfølgende anden ændring i ledelsen fik denne begrundelse i pressen. Dansk Aktionærforening har meldt sig ind i kampen og har samlet mange små-aktionærer i en fælles front.

I Vestjylland var der derimod opbakning fra aktionærer (og kunder) da Vestjysk bank kom i et stormvejr. Aktive støtter samlede 600 lokale for at vise opbakning til banken.

Britisk dronning har også sagt fra

Det er ikke kun investorerne der har fået nok i den store verden. Også kongelige siger stop og i England har den tidligere direktør for RBS, Fred Goodwin, mistet sin riddertitel. I den forbindelse bør måske nævnes - til inspiration for det danske kongehus - at tidligere direktør i Roskilde Bank, Niels Valentin Hansen, er Ridder af Dannebrog.

 

 

 

Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Leif G. Sørensen, Vejle | Skrevet: 17. feb 12 kl. 15:19

Jeg tvivler på, at aktionærerne tager magten (tilbage), alene af den grund, at f.eks. en folkeaktie som Vestas typisk har et mylder af småaktionærer, som det vel kan være svært om ikke umuligt at samle “mange nok til at flyve i flok” og mønstre stemmer nok på en gen.forsamling. Endvidere ser jeg ikke ligefrem et oprør mod direktionernes grådighed komme fra de aktionærer, der virkelig tæller, som f.eks. ATP, hvis vellønnede beslutningstagere vel ikke vil besudle egen rede.
Men det er virkelig glædeligt, at der synes at rejse sig en harme mod det signal, grådigheden sender. Lad os håbe og tale for, at harmen ikke lige så stille fordufter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Palle E., København | Skrevet: 17. feb 12 kl. 19:23

Desværre er du lidt galt afmarcheret her. BEFOLKNINGEN ønsker ikke længere at se disse kvalmende lønforhøjelser til direktører etc. Mindre investorer som jeg selv, ved da godt at på børserne er der IKKE demokrati.

Det er poltikerne der skal på banen, for at vi kan få stoppet spekulanterne. Som mindre investor ser man jo meget ofte, at et samspil mellem ratingbureauer, kursminipulatorer, aktører i finanssektoren (senest den schweisiske bank UBS i en Canadisk retssag om kursmanipulation)
at de forsøger at “styre” markedernes udvikling. Det er jo de “små” investorer der bliver blanket af gang på gang. Da du HAR været markedsdeltager i mange år, ved du også dette. Hvis du ikke har set Wallstreet indefra - sendt på DR2 7. januar, så bed DR’s redaktion om at få en kopi af udesendlsen. Så vil du aldrig starte en blog op som denne her igen.
Svindlen og bedrageriet ER blevet afsløret. Skal vi have en reel “markedsplads” så må vi af med utøjet. I Danmark TØR ingen - heller ikke politikerne - at konfrontere finassektoren med deres egne svindelnumre. Men det varer ikke længe før alternativer til disse ulidelige overbetalte - Banditter i habitter - får konkurrence fra anden side, hvis ikke man får stoppet dem.
Shorting forbud ER og bliver første fase. Selv professorer fra CBS har indset dette, men ingen tør lægge navn til, på grund af Danmarks lidenhed.

Når først (ikke hvis) der går hul på bylden, så kommer der til at ske ting og sager i den finansielle sektor.

DU har insider viden om hvordan sektoren arbejder, og alligevel skriver du her om Vestas - efter aktionær pres - ja, og du mangler lige at skrive og grov shorting af aktien (udelukkende spekulative transaktioner, som kan få kursen til at svinge som vi har set det idag fredag og sidste fredag), et spekulativt casinoflow, som ikke bidrager med noget som helst samfundsnyttigt. Uproduktive penge, tjent på dette er blot med til at skabe den næste finansboble et eller andet sted, hvor man så smider disse (uproduktivt tjente penge) hen. Du ved det jo godt. Så HVIS vi fortsat skal have en “markedsplads”, må alt dette crab forsvinde. Åh ja, indlægget bliver desværre så langt, men hvis der skal være en konsekvenssammenhæng i debatten, må man jo paletten rundt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Palle E., København | Skrevet: 17. feb 12 kl. 19:34

Venter spændt på om et kritisk indlæg fra undertegnede, baseret på mediefacts, bliver tilbageholdt af redaktionen.

Om ganske kort tid ved vi om det ER blevet stoppet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Dyrnø, Valby | Skrevet: 17. feb 12 kl. 19:41

Hulemænd i habitter oversættes af de fleste borgere eftrhånden som - banditter i habitter.
Udsendelsen Wall Street indefra, vist i DR i starten af januar dokumenterede dette. Gad vide om ingen på JP’s redaktion har set denne dokumentarudsendelse ? Vi er mange andre der HAR set den. Efter dette bliver verden IKKE den samme, før vi får stoppet spekulanterne, og politikerne år grebet ind.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 17. feb 12 kl. 19:47

Jamen, skal de ik’ have den bedste direktør ellers ville underskuddet jo blive endnu større?

Ha ha. Det neoliberale bankmarked har spillet fallit. Det ufolkelige neoliberale elitære marked i det hele har spillet fallit.

De tror sgu det direktøren alene, der kører hele overskuddet hjem. Derfor vil de neoliberale have lavere skat kun for topdirektørerne, haha.

Men vi kloge ved at at det kun er det folkelige marked som skaber varig vækst, som derfor er særligt slemt ramt i Danmark med brandskatter pg jantelove mod almindelig forbrug og arbejde. haha.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 17. feb 12 kl. 19:56

Måske, blot måske, hvis aktie ejere ikke have krævet 1 årige bonusmål, samt total profit maximering, uden hensyn, til tab af arbejdspladser i vesten.
Verden havde set anderledes ud, aktie ejere i værste form er gennem deres perverse trang til at presse blod ud af en sten, mennesker som sælger deres fædrene atv, for en kortsigtet profit.

Andre aktie ejere køber med henblik på et længre åremål, tidshorisiont.
Disse ejere er fornuftige mennesker som inverstere på længre sigt.

Og sjældent i en folkelotto aktie som Pandora, Vestas, Danske Bank, og andre nu krakede banker.

Derfor afskaf etårige bonusmål, hvis der skal være en gulerod må det være over 5 til 10 år.

Aktiere er ikke lottosedler, det er arbejdspladser.

Og sjovt at i nedgangs tider…
Skal direktør lønninger stige.
Vi skal jo betale for den bedste til at løse krise.

Og sjovt i opgangs tider…..
Skal direktør lønninger stiger.
Det er nødvendigt for at fastholde eller anskaffe de bedste, efterspørgelse er jo så høj.

Fakta er at i opgangs og i nedgangs tider stiger direktør lønninger, lige så sikkert som amen i kirken.

Og nu er den nye syndebuk, alle de unge arbejdsløse under 30.

Mon godsejer fruen, har haft for mange østarbejdere til at knokle for usel løn på godset, til at hun fatter noget om Danmark længre ?.

Aktie ejere skal fatte det er ikke en lotto seddel, eller en dag til dag forretningsveksel.

Fast trading og shortshelling burde forbydes.

Fred være med jer alle og god week-end.

mvh Helge Nørager

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ditte D., København | Skrevet: 17. feb 12 kl. 20:09

Mon Jens Balle har set Wall Street - indefra ?
Det er interressant at vide.

Denne dokumentarudsendelse fremlagde facts, som vi alle bør kende når vi skal vurdere finanssektoren.

Jeg går ud fra at Balle ER bekendt med indholdet af denne dokumentarudsendelse. Eller hva’ ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Palle Eghjort, København | Skrevet: 17. feb 12 kl. 20:38

Tak Helge Nørager. Håber jeg har forstået dig ret.
En langsigtet investering i Danisco resulterede desværre i, at ledelsen, direktionen etc. (som ALLE scorede stor gevinst på at sælge til Dupont) fik solgt en dansk perle til udlandet, så de - USA - fremover kan høste frugterne af dansk know how. Det samme så vi hos Radiometer. Det samme så vi med TDC (en skandale som vi alle vil huske H. Dyremose for - ikke for det gode). Jeg gider ikke at give flere eksempler. Men tanken om den mindste smule demokrati i virksomhederne, som Balle snakker om er ren utopi. Jungleloven gælder. Den stærkeste vinder.
Det er i og for sig også OK, når man kender vilkårene. Men med rating, shorting osv. er markedspladsen bare færdig. Småinvestorer er tvunget til at finde andre invest-kanaler, hvis ikke politikerne kommer på banen med regulering.
Balle ER markedsdeltager og har været det i mange år. Jeg opfatter denne blog som blålys og vildledende. På de nuværende vilkår, kan “markedspladsen” ikke længere fungere.
Senest er UBS i retssag i Canada anklaget for at deltage i kursmanipulation. Det kommer efterhånden ikke bag på ret mange.

Redelig anstændighed MÅ tilbage på markedspladsen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 17. feb 12 kl. 21:51

Lige et par kommentarer på Jeres kommentarer:

Ja, jeg har set Wall Street Indefra. Mener mange af mine indlæg bærer præg af en kritisk holdning til meget af det der er sket i den finansielle sektor. Men der findes også ærlige og redelige finansfolk, ligesom at der nok også findes ærlige plastikkiruger, håndværkere eller tandlæger.

Omkring kommentarer om shortselling - det er jeg også modstander af. Se blot her http://blogs.jp.dk/hulemaendihabitter/2012/01/30/vil-du-betale-skat-pa-finansielle-transaktioner/

@Helge tror egentlig ikke at det er aktionærerne der har krævet et årige mål. Det er kommet snigende via diverse teorier fra business schools og er så blevet vedtaget i bestyrelserne.

Endelig er vi bloggeren ikke en del af JPs redaktion så vore holdninger og kommentarer er helt vore egne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
hasse gårde-askmose, helsingør | Skrevet: 17. feb 12 kl. 23:16

Når jeg ser, hvad diverse bankdirektører - og andre -får i løn og ikke mindst i fratrædelsesgodtgørelser og arbejdsgiverbetalte pensioner, spørger jeg mig selv:

Hvad fanden bruger de alle de penge til?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gordon Shumway, KBH | Skrevet: 18. feb 12 kl. 08:56

Jeg tror desværre ikke rigtigt at man kan gøre ret meget.

Finansverden har den reelle magt i den vestlige verden. De bestemmer bla. hvor meget renten skal være og da de fleste i den vestlige verden er forgældet, kan bankerne styre den private økonomi ved at skrue renten op elle ned og ved at gøre det svær eller let at låne penge.

Det samme gør sig gældende for erhvervslivet da de også har brug for at låne penge.

De store kreditvurderingsbureauer ejet af finansverden kan sætte nationale økonomier under et voldsomt pres, såfremt at regeringen i landet ikke gør som finansverden ønsker.

Hvilken demokratisk indflydelses har europas befolkning mht. den europæiske centralbank. den amerikanske befolkning i mht. Federal Reserve System.

Så længe at den vestlige verdens penge politik styres af ikke demokratiske valgte personer - har de de demokratiske valgte regeringer ikke nogen real indflydelses på den økonomiske politik.

Og husk på at money talks bullshit walks

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 09:42

Hvem i Danske Bank bestemte at Danske Bank skulle købe banker op i datidens neoliberale økonomier i Irland, Baltikum og Finland? De som bestemte det bør pålægges dummebøder i stedet for de bonusser, som skatteyderne reelt betaler gennem deres brandbeskattede forbrug og løn og som er årsagen til at den varige overskudsgivende vækst er ikke-eksisterende i Danmark.

Brandskatterne stiger derimod kun for hver ny regering, der kun vil den samme og samme ufolkelige neoliberale elitære spin-økonomi.

Regeringerne vil kun alle statstøtte endnu mere export for danskernes brandskatter og følgelig booooomer valutareserven mens dankerne’s job udflages, privatgælden eksploderer og privatforbruges dykker til stor skade for varig ny overskudsgivende vækst og erhvervsfornyelse. lol.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Olsen, Lyby | Skrevet: 18. feb 12 kl. 10:18

@k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 09:42

Engang var det ordet “selskabsskat”, du var forelsket i. Nu er det “neoliberal”.

Hvordan definerer du egentlig ordet (i modsætning til “liberal” og “ny-liberal”)?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 18. feb 12 kl. 10:40

@k laursen, ja i bagklogskabens ulidelige klare (neoliberalistiske) skær er vi alle klogere….

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 14:57

@ Niels Olsen
Korrekt at jeg focuserede meget på selskabsskat som er de neoliberale’s foretrukne skrue at stille på - dvs at sænke kun til gavn for de rigeste, som de neoliberale tror er prinsen på den hvide hest som redder økonomien - også fordi det er en relativ disocunt løsning at skrue på, som de dominerende makroøkonomer elsker et dupere (regerings)politikere med.

En neoliberal er den ny-monetare strømning som M. Thather stod for - således nu en “gammeldags” reaktionær strømning her i 2012.

De neoliberale er i fusion med socialister på den økonomiske discount løsning politikerne i dag anvender i mangel på tålmodighed, ressourser mm. dvs. i mangel på det lange seje træk, som løsning.

De neoliberale har kuppet konservatismen, kun den del af konservatismen som er ikke-social, som også er i fusion med socialister på deres menneskesyn.

Den klassiske liberalisme er delvis kuppet af socialisterne, som jo ingen selvstændig økonomisk
teori har tilbage efter Murens fald - den del som handler om offentlig styring af økonomien gennem over/underbudgetterring.

Ægte liberalisme er derimod grundlaget for al varig sund økonomi - som skabes nedefra i befolkningen (ikke oppe fra som de elitære konservative, neoliberale og socialister altid fejslagen vil have
økonomien styret) - ligesom man bygger et solidt hus.

Ægte liberalisme er således langsigtet og ikke makroøkonomiske tricks teknokratiet kan vildlede en politikere med og som politikere ikke kan uddele som valgflæsk.

Ægte liberalisme findes ikke mange steder i den klassiske verden - kun Schweiz og Luxemborg - men dyrkes mere i den nye verden fx. Kina.

Ægte liberalisme blev næsten totalt afskaffet i Danmark i 70′erne og derfor er vækst i Danmark nu 40 år efter næsten totalt ikke-eksisterende mens kun den elitære økonomi - skabt før dengang - stadig kører relativt godt.

… ..osv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 15:03

@ Jens Balle
Er vi nu også alle blevet klogere?
De, som ikke gik bankerot, har de uddelt dummebøder i stedet for nye bonusser?
Har politikerne stillet om til folkelig økonomi?
Eller er det ikke stadig kun gammel vin på nye flasker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Olsen, Lyby | Skrevet: 18. feb 12 kl. 15:51

@k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 14:57

Tak for det. Jeg spurgte, fordi min erfaring er, at mange benytter ord (især med “neo” foran), som de selv har misforstået.

Men hvad med “ny-liberal”?

Endelig vil jeg spørge, om du da ikke mener, at sådan noget som størrelsen af selskabsskatten er medvirkende til udenlandske inverstorers lyst til at investere i Danmark? Og dermed nye arbejdspladser, indkomstskatter etc.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 16:17

kære Niels Olsen

Et lands selskabsskattesats er som prisen på mælk for en købmand. Det er meget andet godt som skal trække de store kunder ind. Det er et kun et reklamestunt - om end et bedre et af slagsen. Sælger købmanden sin mælk til under indkøbspris kan det bliver meget dyrt - hæver købmanden senere prisen er det også farvel til sine flygtige kunder.

Tyskland og Frankrig advarer mod at eu-lande lader sig presse ud i en udbudskrig på laveste selskabsskattesats - det er for økonomisk farligt og primitivt på den måde at ville stjæle andre landes investeringer.

Der er afsides økonomiske udkanstregioner i Europa som tilbyder næsten 0% i selskabskattesats.

Arbejdspladserne forsvider igen ud af Irland, Island og Baltikum med en lav lokkende selskabskattesats fordi det var rene reklame-kunder som kom til i første omgang.

De nye BRIK-lande med tiger-økonomi har alle en selskabsskattesat over EU-gennemsnittet. Ligeså med Tysklands og Sveriges vækstøkonomier.

I stedet bør EU-lande opbygge en solid økonomi på andre vedvarende og seriøse parametre såsom god infrastuktur og arbejdsmarked mm.

Der kommer ingen prins på den hvide hest og investerer i Danmark med verdens højeste produktionsarbejdspladser pga. lidt lavere selskabsskattesats som hele tiden skal sænkes fosr at være med i det kapløb - og dermed mister Danmark værdifulde skatteindtægter fra de eksisterende inveseteringer som er langt større end nogen nye investeringer hvilket pt. nu er vores dilemma med en allerede halvering af dansk selskabsskattesats fra VK og SR regeringerne som gør at staten må spare på vores dyre og solide infrastruktur som derved ødelægges på sigt.

Selskabskattesatten som vækstskrue er kun gammel vin på nye flasker.

Der er ikke noget makroøkonomisk trick som skaber solid varig vækst det er kun valgflæsk og for at makroøkonomer kan gøre sig betydende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 16:18

@ Niels Olsen, neo=ny

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Olsen, Lyby | Skrevet: 18. feb 12 kl. 17:19

@k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 16:18

da.wikipedia.org/wiki/Nyliberalisme

da.wikipedia.org/wiki/Neoliberalisme

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 18. feb 12 kl. 17:30

@k laursen min kommentar gik på at det er meget nemt nu at se at Danske Banks irske bank-eventyr var en dum investering. Men på investeringstidspunktet var situationen måske anderledes.

@k laursen og @niels olsen kan I ikke diskutere ny og neo et andet sted? tak

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Olsen, Lyby | Skrevet: 18. feb 12 kl. 17:39

@Jens Balle , | Skrevet: 18. feb 12 kl. 17:30

Bevares. Du benytter selv ordet “neoliberalistisk”, og laursen kendte åbenbart ikke forskel på ny og neo i forbindelse med “liberal”.

Men hvis du synes, at vi ødelægger din fine blog…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 18:59

Da vi i sin tid fik at vide at det er nødvendigt at betale tocifrede millionbeløb, for at få den bedste adm direktør var der for få indsigelser.

Ingen enkeltpersoner er det værd!

Det er en holdindsats der skaffer resultaterne (fra top til bund).

Jeg kan huske en undersøgelse lavet i England i midt 90´erne, der undersøgte en meget stor skare af virksomheder.
Den undersøgte om man fik bedre medarbejdere af at give højere løn end konkurremterne.

Konklusionen var at det fik man ikke!!

Når medarbejdernes videnbase blev undersøgt, var der ingen forskel.
Oven I købet var der en tendens til at de “overbetalte” ikke ville tage sig af opgaver som de “ikke fik løn for”, med det resultat at der kom flere flaskehalse i arbejdsgangen.

Jeg kan desværre ikke finde den, men er sikker på at den stadig findes på nettet

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 22:27

@ Jens Balle
Selv på investeringstidspunktet syntes det at være en absurd uforståeligt for Danske Bank at købe irsk. En ren spekulativ kortsigtet investering uden anden sammenhæng med den eksisterende forreting. Der må da være nogen som betaler dummebøder eller får de allesammen kun bonusser bare titlen er direktør.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 22:48

@ Niels Olsen
Det ser ud til du har ret i at man akademisk anvender disse forskellige udtryk. Jeg går ikke på et universitet og følger med i alt hvad de der finder på af nye udtryk.

Det ser ud til at socialister som ikke er marxister betegner sig selv som nyliberalisme = socialliberalisme for at lægge afstand til klassisk liberalisme og marxisme og derfor er i diamentral modsætning til neoliberalisme. Men det er altsammen kun teorestiske begreber.

Nyliberalisme er grundlæggende elitær makroøkonomi som neoliberalisme også er, og således i modsætning til klassisk liberalisme, som er folkelig forankret udenom makroøkonomien.

Kun klassisk liberalisme kan sikre varig vækst og erhvervsfornyelse fordi den er folkelig og naturlig funderet - den er ikke spekulativ og elitær som hhv. privat styret neoliberalisme eller offentlig styret nyliberalisme/socialliberalisme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Olsen, Lyby | Skrevet: 19. feb 12 kl. 10:09

@k laursen, odense | Skrevet: 18. feb 12 kl. 22:48

OK. Så skulle den ged være barberet. Men du er med på, hvorfor jeg overhovedet lancerede spørgsmålet på tråden. Misforståelse af begreber og ismer.

Men nu må vi stoppe diskussionen. Ellers bliver Jens Balle nok for alvor sur.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 19. feb 12 kl. 11:01

Er det da så svært at lede en bank, som køber billige penge i Nationalbanken og sælger dem dyrt til lånerne.

Det er vel netop kun svært, når bankdirektionen aflønnes fyrsteligt og den derfor nødsages til at opstarte kontroversiel spekulation og sammenspiste netværk.

Bankerne er derfor ekstra nemme mål for jagten på prestige og grådighed.

Samfundet er nødt til at tage opgøret med den elitære topstyring, som er opreklameret, ufolkelig og udemokratisk og ødelægger utroligt megen sund forretning og politik.

Langt større mindretals beskyttelse af småaktionærer, vælgere og menige politiske repræsentanter er yderst påkrævet - som det er idag bliver de kørt over af topstyrede partier og bestyrelser.

Har bestyrelsen for Danske Bank placeret ansvaret for dens totalt fallerede irkse spekulationer - men fortsætter med at dække over, hylde hinanden og tildele hinanden nye bonusser i jagten på ny grådighed til at betale for deres elitært spekulative “bedrifter” - og når det går galt bliver kun de menige ansatte beskåret og fyret.

Det neoliberale og totalt topstyrede kyniske vanvid, som også genfindes i politikken.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Poulsen, 2500 Valby | Skrevet: 19. feb 12 kl. 17:31

@ Jens Balle
Hvorfor kun nævne “mindre” eksempler på, at direktører med betyrelsens godkendelse tager en for stor del af kagen.
I de gode år fra 2002-2007 udbetalte det amerikanske “forsikringsselskab” AIG en godtgørelse til sin chef i London for salget af især “forsikringsderivater” på mindst 38 millioner USD HVERT ÅR.
AIG måtte reddes af de amerikanske skatteborgere, da krisen kom, især fordi AIG ikke havde gennemskuet de kontrakter de solgte!
Havde man dengang haft en afgift på derivater kunne den have reduceret salget eller bidraget til at afklare produktets karakter.
Aflønningen var tilsvarede blevet reduceret.

Er du fortsat “tøvende eller afvisende” overfor nytten af en afgift på disse derivater ?
Eller er dit blokindlæg blot en afledning fra et stort problem til en mere bekvem småsnak i en finanssektor, som har udvist en besynderlig mangel på moral i sin omgang med penge ?
Undskyld de lidt direkte konfrontationer, men du præsenteres som direktør i branchen.

kilde:Report on the Causes of the Financial Crisis,
besøg FCIC.gov

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 19. feb 12 kl. 20:43

@peter Poulsen ja jeg er fortsat tøvende. Der skal skrappere ting til end en omsætningsafgift. F eks noget om sikkerhedsstillelse eller meget kraftig synliggørelse i balancen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Svend Christian Tychsen, København Ø | Skrevet: 20. feb 12 kl. 10:09

Flere debattører nævner filmen “Wall Street set indefra” vist i januar i DR2. Filmens originaltitel er “INSIDE JOB” og kan ses kvit og frit på (og downloades fra):

The Other School of Economics, Inside Job.

Filmen er, som også flere af kommentarerne er inde på, en “MÅ SE”- film, et MESTERVÆRK i sin art, slet og ret!

På YOU TUBE findes interview med instruktøren FERGUSON, foruden filmens trailer mm.

Det er vist nu iøvrigt gået op for alle tænkende mennesker i hele den vestlige verden, at den store opgave for den politiske klasse, i hele den vestlige verden, er at sætte den internationale finanskapital og finanssektoren i det hele taget EFFEKTIVT på plads, ved en række SKRAPPE love, der tæt regulerer området.

Det er vi mange der venter på. Hvad dælen nøler de efter? som Tordenskjold sagde.

Men måske skal der helt andre politikere på banen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Poulsen, 2500 Valby | Skrevet: 20. feb 12 kl. 21:43

Man sagde tidligere, at der var folk som sparede på femøren men lod daleren rulle. Nu har vi en ny variant.
Når daleren er rullet synes du, at vi skal forholde os til, om femøren helt eller delvist skal udbetales i bonus efter aktionernes inddragelse.
Som vanligt når vi kommer til derivaternes destruktion af kapital, konstatere jeg, at du glider af med forslag, som ser tilforladende ud.
Dit forslag om at erstatte afgift med “f.eks. noget om sikkerhedstillelse” er virkeligt morsom, i stil med Comic-Ali.
Som du ved, blev derivaterne bl.a. misbrugt til at erstatte almindelige sikkerhedsinstrumenter.
Et forsikringsselskab skulle tidligere opstille skadesreserver, og risikable dispositioner skulle afdækkes først, inden overskud og bonus kunne udbetales .Bonus optrådte som den anførte femøre.
Kuppet med derivaterne var også, de erstattede eller fjernede disse traditionelle sikkerhedsinstrumenter.
Nu foreslår du til korrektion blot mere af samme slags.
Skulle din blog ikke have titlen “finanslobbyister i habitter”? Eller må jeg foreslå titlen “Hvordan vi lærte at elske derivater og lærte at hade tobinafgiften”, som en fællestitel til dine blogs ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Kristiansen, Vejle | Skrevet: 20. feb 12 kl. 22:50

Udover at downloade filmen Wall Street Inde fra så kan den selvfølgelig også købes på DVD i de fleste musik og video forretninger. Hvis ikke man er så meget til at downloade film. Titlen er også her INSIDE JOB som er original titlen og undertekstest på dansk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 21. feb 12 kl. 15:33

@peter poulsen - nu handlede denne blog jo ikke om tobin-skat og derivater, men vi tager det gerne her også. jeg er IKKE fortaler for derivater tværtimod. jeg tror de - og de instrumenter de ligger bag, som f eks etf’er - kan blive den næste boble.

jeg tror ikke tobin-skatten vil begrænse anvendelsen, det vil til gengæld en større ligestillelse med det underliggende instrument, således at man for at have en position på en mia også skulle stille en mia i sikkerhed eller lignende.

men jeg tror ikke på at tobin-skat vil løse en skid - pardon my french - af de problemer der skabes. punkt et bliver det slutbrugeren (=hr og fru jensen) der kommer til at betale den, eller punkt to så finder man løsninger uden om via andre lande, otc derivater eller lignende. tro mig kreativiteten er stor.

jeg er sikker på at mange i min branche ikke er enig i din betragning om at jeg er lobbyist, måske du skulle læse det jeg skriver et par gange?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 21. feb 12 kl. 15:34

@karsten kristiansen - rigtig god ide at opfordre til at købe filmen - så støtter man jo også produktion af lignende materiale. det er en kanon-film og den skal bare ses. den måde den hudfletter nogen af deltagerne på er suveræn - nogen af dem er (var?) altså højt respekterede indenfor deres felt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Poulsen, 2500 Valby | Skrevet: 21. feb 12 kl. 18:01

@ Jens Balle
Hvis jeg har taget dig for lobbyist, fordi jeg har fejlvurderet dine tøvende og svar, skal jeg hermed med beklage det. Derved har jeg åbenbart misforstået, at du er imod derivater.
Kan aktionærer tage magten tilbage ?
Det kan ikke skade at opfordre til handling,men mine egne erfaringer bla. da Hafniakoncernen gik ned som følge af dårlig ledelse, siger mig, det er nyttesløst.
Mit nævnte eksempel fra AIG giver samme udfald.
Analysen viser, at ledelsen i AIG ville honorere så længe det gav forretning, selv om den var dødbringende.
Under forrige belåningskrise i Danmark udbetalte Kreditforeningen Danmark kommission til ansatte som formidlede lån til private boliger som skulle opføres iindustrikvarterer! og til pulterrum på fine adresser.

Du taber en konsekvens i eksemplet fra RBS og bonus til S. Hester.
Statsminister Cameron havdeefter sin enegang behov for lidt afledning fra EUs pres på City.
Derfor skulle der spinnes med indgreb overfor de store aflønninger til de ansvarlige for krisen i UK.
Der blev derfor løftet de store moralske pegefinge med opfordringer til, at bestyrelserne skulle vise tilbageholdenhed og træde i karakter.
Da det så blev påpeget, at det var Cameron, som med statens ejerskab på 82 pct. havde ansvaret måtte Hester tilbyde en frivillig løsning.

Derfor er det ikke et godt eksempel på øget aktionærindflydelse!

Det er et “skrækkeligt” eksempel på, hvad der sker når staten bliver tvunget til at overtage magten i driftige private virksomheder !

PS Når du nu er med i kampen mod de smarte finansfiduser (især derivater) så fat mod.
Dit hovedargument om, at handlen vil finde nye veje via andre lande, er ved at blive løst !
Den 10. februar blev hovedparten af EU enig om en regulering af markedet på 700 trillioner USD for derivater.
Der skal gennemføres krav til gennemsigtelighed og til registrering af alle handler.
Så sammen kan vi glædenu os over udviklingen. Realismen er på vej !
Citat fra Berlingske og Økonomisk Ugebrev den 19. februar:
“Så vil Tobin-skatten begrænse omfanget af spekulative handler, mens andre handler alt andet lige vil fortsætte.” Aktiechefen for SEB.

PPS Som slutbruger vil jeg fortsat gerne betale Tobin-afgift, for at reducere de spekulative handler. Jeg ser p.t. intet andet alternativ, hvis finanssktoren skal tilbage som kapitalformidler til den produktive sektor og ikke især formidle kapital til sig selv, som det er sket i USA og I UK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Poulsen, 2500 Valby | Skrevet: 24. feb 12 kl. 10:39

Bankdirektørernes løn steg med 18 pct. i 2011
Se epn.dk den 24. februar.
Så svaret på dit oplæg er fortsat nej-når vi tager udgangspunkt i finanssektorens realiteter.
Hvad er din mening om det ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Andersen, vejle | Skrevet: 24. feb 12 kl. 18:00

Hej

Link til The indside job, fra en ægte nylibarlist :)

http://www.theotherschoolofeconomics.org/?p=2499

Hvad så nu… Her er måske vejen “Carlota Perez”

http://www.youtube.com/watch?v=hr9SVUXikvg

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Balle , | Skrevet: 18. apr 12 kl. 16:32

Endnu et godt eksempel: Citigroups generalforsamling godkendte ikke bestyrelsens aftale om løn med direktionen….. http://finanswatch.dk/Finansnyt/article4339179.ece?referer=jp&aid=2753023&sid=2186#.T46QGkVGFl8.twitter

Upassende ? Klag over indlæg

 

Seneste kommentarer

Thomas Møller skriver
25.04.14 08:50
vi skal ikke ret mange år tilbage, før alle var enige om, at fast ejendom ikke kunne falde, den holdt ikke helt, så hvordan renten udvikler sig Læs mere
Ole Skovgaard skriver
22.04.14 12:49
Jeg tror sgu du har ret i det med renten. Aktiemarkedet tjaee der vil jeg sige som tidligere Direktør i DSV Kurt Larsen en transportmand som mig Læs mere
Henrik Schultze skriver
14.04.14 19:29
Iøvrigt en meget spændende kurve. Fra 1955 til 1980 var der virkelig optimisme og tro på fremtiden med et lille hop opad da USSR brød Læs mere
Henrik Schultze skriver
14.04.14 19:11
Svært at se hvad der skulle få økonomien op. Hvis man tror det er optimisme og tro på fremtiden der kan sætte gang i økonomi og forbrug , så Læs mere
Michael Sjøberg skriver
11.04.14 21:36
Zerohedge er ikke bare et mulehår foran med analyser og breaking news...Tyler Durden er foran hele Læs mere

Arkiv