Profil

Julia Lahme blogger indefra dét sted i hverdagen, hvor livet med familie, barn og faste spisetider er udgangspunktet for undren, lykke og en smule forvirring.

Baggrund:
Julia Lahme har en baggrund i modebranchen, har været International PR-chef, chefredaktør og er nu brand manager, foredragsholder og en af JP's faste klummeskribenter i sektionen Puls.

Hun er cand.mag. i Europæisk Etnologi, gift med Johan og mor til Elias.

Andet:
Julia Lahme er forfatter til bestselleren "Hvor lagde jeg babyen – afsløringer fra en nybagt mor" og "Sig farvel – hvad præster ved om sorg"


Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Indefra (arkiv)

Skrevet af Julia Lahme

Det handler ikke om dig

Dato: d. 15.06.10, 08:29
Af: Julia Lahme
Emner:

Tør man skrive noget i Jyllandsposten der indeholder ordet ”muslim”? Jeg ved det ikke, og jeg er ærligt talt i tvivl, for nu hvor Kurt Westergaard er stoppet er der jo (desværre) en ledig plads på hadelisterne. Og den vil jeg ikke have. Overhovedet. Jeg er pro-muslim. Pro-kristen. Pro-nummerolog. Pro-yoga, pro-buddist, pro-jødisk, pro-overtroisk, pro-alt-det-der-gør-dig-glad-og-ikke-skader-nogen. Men jeg er også for en verden, som er stor og åben og indeholder mange, mange muligheder, som man kan gribe uanset om man er kvinde eller mand, hedder Muhammed, Lars, Pia eller Helle. Jeg er imod begrænsninger, imod ligegyldighed og imod at man går og hader på nogen eller noget, fordi man enten er grundsur, grundangst eller bare grundlæggende lige glad med den store sammenhæng.

Et nyslået og desværre alt for virkeligt eksempel på angst og oven i købet også på dårlig opførsel, udspandt sig for nyligt: Det skete for den storhittende sangerinde Medina, som sådan set hverken har udtalt sig for eller imod det ene eller det andet, og man kan heller ikke beskylde hende for virkeligt mange kontroversielle mærkesager. Hendes sange handler mest om dig og mig og kærlighed og livet, men alligevel er hun faldet en gruppe unge for brystet. På grund af sit navn. Medina. Hun måtte opleve forleden weekend, at 15-20 unge kastede rådne æg mod hende. (Og så er det her jeg træder varsomt, for i følge medierne var de unge af anden etnisk herkomst, og muslimske. Jeg nævner det kun fordi det har en pointe – ikke for at blive endnu en af dem, der hader på nogen eller noget.) Den rædselsfulde og meget ulækre oplevelse havde hun under en - oven i købet gratis - koncert i Ishøj Byhave. De unge, der kastede æg efter hende, var blevet frygteligt sure, fordi den unge sangerinde åbenbart krænkede dem ved at bære samme navn som den muslimske hellig by, nemlig Medina.  Nu er det jo ikke kun netop dén by, der hedder Medina men charterparadiset Malta har en by, med samme navn. I hvert fald skete der det ved koncerten, at den unge popsangerinde Medina afbrød sin optræden et kort stykke tid og skældte de unge ægkastere ud. Hun tog ansvar – hun gjorde noget ved det, markerede at det her, det gad hun ikke finde sig i.

På samme måde er der nu en lille bevægelse i gang på familiefotoalbummets afløser, nemlig Facebook, hvor mange kendte som ukendte danskere opdaterer deres status med beskeden om at de hedder deres Fornavn Medina Efternavn. Altså: Julia Medina Lahme. (Det lyder oven i købet meget fedt synes jeg. Mange fine vokaler.) Denne fine lille handling syner måske ikke af meget, men den handler om at rigtigt mange netop ikke er ligeglade med, hvad der sker omkring os. Jeg synes det er smækhamrende ærgerligt og synd at en lille gruppe får mulighed for at ødelægge meget for en større gruppe. Men det, der for alvor rammer mig, er det egocentrerede og triste i at folk tror at alting handler om dem – for det er vel det der er humlen i det: At de tror at Medinas navn på nogen måde handler om dem. Som om at det at sangerinden bærer navnet Medina handler om en politisk, religiøs eller social tilkendegivelse. Det er synd for den lille gruppe unge, at de tror det; og måske er det i virkeligheden her, det bliver rigtigt problematisk: At vi har en gruppe unge, der oplever at være så udsatte, at virkeligheden kommer til at bekræfte deres vrangforestilling. For hvor kedeligt det end er, Medinas navn handler slet ikke om de unge. Forklaringen på navnet er nemlig meget mere kompliceret og drastisk end som så: Medina har hentet navnet hos en numerolog. For det er den barske kendsgerning: Sangerinden har IKKE taget sit navn som en provokation, men derimod for i numerologiens navn at tiltrække gode energier. I følge politiken.dk hed hun nemlig engang Andrea Fuentealba Valbak og kom så til en numerolog, som begavede hende med navnet: Medina Danielle Oona Valbak. Jeg tror hverken Medina eller numerologen havde forudset de rådne æg, når de sammen overvejede hvilke gode energier hendes nye navn skulle påkalde sig. Om lykken findes i kristendommen, numerologien, islam eller hos ostehandleren er jeg sådan set ligeglad med. Men det jeg slet ikke er ligeglad med er at glade og tilfredse mennesker sjældent har tid til at kaste med rådne æg efter andre. Men én ting må vi vel blive enige om: Nemlig at anset om man hedder det ene eller det andet, lægger sine (rådne) æg i den ene eller den anden kurv, og uanset om man er grundglad, grundsur eller ligeglad, så bør man have overskud nok til at vide at ikke alt, hvad der sker i hele verden handler om én selv. Nogle gange kan det faktisk godt handle om andre.



Kommentarer
Per Petersen, Helsingør | Skrevet: 15. jun 10 kl. 08:58

Knud hedder Kurt!!!!!!

Og sikke en gang “lal”! Hvis man er pro alt det du påstår -er man for en masse dårligsdom samtidig -måske uden at vide det lader det til?????
Had er et ord der misbruges, også af dig. Man behøver ikke hade en isme for at være stærkt imod den. Visse ismer går ikke i spænd med frihed og glæde her i livet -og jeg ønsker ikke personligt at ligge under for sådanne. Jeg er pro frihed -og må derfor være mod det modsatte -lal er verden fyldt med, desværre!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Julia Lahme , | Skrevet: 15. jun 10 kl. 09:01

sorry! grim smutter! tak!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Petersen, Helsingør | Skrevet: 15. jun 10 kl. 09:12

Helt i orden -jeg er absolut også mod ligegyldighed -men det er altså ligegyldighed hvis man påstår man er pro ALT -og er bange for at blive et hadeobjekt, som “Knud” ;-) Så handler det netop om én selv! Man er nødt til at også være imod/ for at være FOR det man tror på!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Julia Lahme , | Skrevet: 15. jun 10 kl. 09:13

Klart - den er jeg med på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
PG J, Gilleleje | Skrevet: 15. jun 10 kl. 09:21

Skrevet at en meget sikkert soed og velmenende Julia Lahme, men hvor naiv kan man vaere. Som allerede skrevet af andre, man kan IKKE vaere for alt! Man maa have een holdning, og hvis man siger ‘jeg ser kun positivt paa alt’ saa er man som strudsen med hovedet i sandet. Beklager men saa laenge som Islamistiske muslimer oensker doed og skade til alle ikke Muslimer, saa maa alle vaere MOD disse svinehunde.
Ved at vaere positiv overfor andre, som viser positive tendenser, ser man paa det rigtige, og det betyder jo at man ikke kan lukke oejnene for det onde!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Matti (efternavn), København | Skrevet: 15. jun 10 kl. 09:40

Why state the obvious? Julia Lahme skriver at hun er “pro-alt-det-der-gør-dig-glad-og-ikke-skader-nogen” og “imod begrænsninger, imod ligegyldighed og imod at man går og hader på nogen eller noget, fordi man enten er grundsur, grundangst eller bare grundlæggende lige glad med den store sammenhæng”.

Så hun skriver faktisk ordret, at hendes FOR er fulgt op (og betinget) af et IMOD. Og så kan man jo selv læse de værdier ind i hendes ord, som man har lyst. Det fungerer ganske glimrende på denne adresse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Vinther, Randers NØ | Skrevet: 15. jun 10 kl. 10:13

Fin artikel Julia, jeg læser normalt ikke dine blogs, men den var fint skrevet. Hvis man vil, så kan man altid finde noget galt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 15. jun 10 kl. 10:15

Dette er mødestedet for meget barnlige voksen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Theis Gerson, GB | Skrevet: 15. jun 10 kl. 10:33

Du kunne tilføje Storm til din navneliste.

“Storm”

Inner North London, top floor flat
All white walls, white carpet, white cat,
Rice Paper partitions
Modern art and ambition
The host’s a physician,
Lovely bloke, has his own practice
His girlfriend’s an actress
An old mate from home
And they’re always great fun.
So to dinner we’ve come.

The 5th guest is an unknown,
The hosts have just thrown
Us together for a favour
because this girl’s just arrived from Australia
And has moved to North London
And she’s the sister of someone
Or has some connection.

As we make introductions
I’m struck by her beauty
She’s irrefutably fair
With dark eyes and dark hair
But as she sits
I admit I’m a little bit wary
because I notice the tip of the wing of a fairy
Tattooed on that popular area
Just above the derrière
And when she says “I’m Sagittarien”
I confess a pigeonhole starts to form
And is immediately filled with pigeon
When she says her name is Storm.

Chatter is initially bright and light hearted
But it’s not long before Storm gets started:
“You can’t know anything,
Knowledge is merely opinion”
She opines, over her Cabernet Sauvignon
Vis a vis
Some unhippily
Empirical comment by me

“Not a good start” I think
We’re only on pre-dinner drinks
And across the room, my wife
Widens her eyes
Silently begs me, Be Nice
A matrimonial warning
Not worth ignoring
So I resist the urge to ask Storm
Whether knowledge is so loose-weave
Of a morning
When deciding whether to leave
Her apartment by the front door
Or a window on the second floor.

The food is delicious and Storm,
Whilst avoiding all meat
Happily sits and eats
While the good doctor, slightly pissedly
Holds court on some anachronistic aspect of medical history
When Storm suddenly she insists
“But the human body is a mystery!
Science just falls in a hole
When it tries to explain the the nature of the soul.”

My hostess throws me a glance
She, like my wife, knows there’s a chance
That I’ll be off on one of my rants
But my lips are sealed.
I just want to enjoy my meal
And although Storm is starting to get my goat
I have no intention of rocking the boat,
Although it’s becoming a bit of a wrestle
Because - like her meteorological namesake -
Storm has no such concerns for our vessel:

“Pharmaceutical companies are the enemy
They promote drug dependency
At the cost of the natural remedies
That are all our bodies need
They are immoral and driven by greed.
Why take drugs
When herbs can solve it?
Why use chemicals
When homeopathic solvents
Can resolve it?
It’s time we all return-to-live
With natural medical alternatives.”

And try as hard as I like,
A small crack appears
In my diplomacy-dike.
“By definition”, I begin
“Alternative Medicine”, I continue
“Has either not been proved to work,
Or been proved not to work.
You know what they call “alternative medicine”
That’s been proved to work?
Medicine.”

“So you don’t believe
In ANY Natural remedies?”

“On the contrary actually:
Before we came to tea,
I took a natural remedy
Derived from the bark of a willow tree
A painkiller that’s virtually side-effect free
It’s got a weird name,
Darling, what was it again?
Masprin?
Basprin?
Asprin!
Which I paid about a buck for
Down at my local drugstore.

The debate briefly abates
As our hosts collects plates
but as they return with desserts
Storm pertly asserts,

“Shakespeare said it first:
There are more things in heaven and earth
Than exist in your philosophy…
Science is just how we’re trained to look at reality,
It can’t explain love or spirituality.
How does science explain psychics?
Auras; the afterlife; the power of prayer?”

I’m becoming aware
That I’m staring,
I’m like a rabbit suddenly trapped
In the blinding headlights of vacuous crap.
Maybe it’s the Hamlet she just misquothed
Or the eighth glass of wine I just quaffed
But my diplomacy dike groans
And the arsehole held back by its stones
Can be held back no more:

“Look , Storm, I don’t mean to bore you
But there’s no such thing as an aura!
Reading Auras is like reading minds
Or star-signs or tea-leaves or meridian lines
These people aren’t plying a skill,
They are either lying or mentally ill.
Same goes for those who claim to hear God’s demands
And Spiritual healers who think they have magic hands.

By the way,
Why is it OK
For people to pretend they can talk to the dead?
Is it not totally fucked in the head
Lying to some crying woman whose child has died
And telling her you’re in touch with the other side?
That’s just fundamentally sick
Do we need to clarify that there’s no such thing as a psychic?
What, are we fucking 2?
Do we actually think that Horton Heard a Who?
Do we still think that Santa brings us gifts?
That Michael Jackson hasn’t had facelifts?
Are we still so stunned by circus tricks
That we think that the dead would
Wanna talk to pricks
Like John Edwards?

Storm to her credit despite my derision
Keeps firing off clichés with startling precision
Like a sniper using bollocks for ammunition

“You’re so sure of your position
But you’re just closed-minded
I think you’ll find
Your faith in Science and Tests
Is just as blind
As the faith of any fundamentalist”

“Hm that’s a good point, let me think for a bit
Oh wait, my mistake, it’s absolute bullshit.
Science adjusts it’s beliefs based on what’s observed
Faith is the denial of observation so that Belief can be preserved.
If you show me
That, say, homeopathy works,
Then I will change my mind
I’ll spin on a fucking dime
I’ll be embarrassed as hell,
But I will run through the streets yelling
It’s a miracle! Take physics and bin it!
Water has memory!
And while it’s memory of a long lost drop of onion juice is Infinite
It somehow forgets all the poo it’s had in it!

You show me that it works and how it works
And when I’ve recovered from the shock
I will take a compass and carve Fancy That on the side of my cock.”

Everyones just staring at me now,
But I’m pretty pissed and I’ve dug this far down,
So I figure, in for penny, in for a pound:

“Life is full of mysteries, yeah
But there are answers out there
And they won’t be found
By people sitting around
Looking serious
And saying isn’t life mysterious?
Let’s sit here and hope
Let’s call up the fucking Pope
Let’s go watch Oprah
Interview Deepak Chopra

If you’re going to watch tele, you should watch Scooby Doo.
That show was so cool
because every time there’s a church with a ghoul
Or a ghost in a school
They looked beneath the mask and what was inside?
The fucking janitor or the dude who runs the waterslide.
Throughout history
Every mystery
EVER solved has turned out to be
Not Magic.

Does the idea that there might be truth
Frighten you?
Does the idea that one afternoon
On Wiki-fucking-pedia might enlighten you
Frighten you?
Does the notion that there may not be a supernatural
So blow your hippy noodle
That you would rather just stand in the fog
Of your inability to Google?

Isn’t this enough?
Just this world?
Just this beautiful, complex
Wonderfully unfathomable world?
How does it so fail to hold our attention
That we have to diminish it with the invention
Of cheap, man-made Myths and Monsters?
If you’re so into Shakespeare
Lend me your ear:
“To gild refined gold, to paint the lily,
To throw perfume on the violet… is just fucking silly”
Or something like that.
Or what about Satchmo?!
I see trees of Green,
Red roses too,
And fine, if you wish to
Glorify Krishna and Vishnu
In a post-colonial, condescending
Bottled-up and labeled kind of way
That’s ok.
But here’s what gives me a hard-on:
I am a tiny, insignificant, ignorant lump of carbon.
I have one life, and it is short
And unimportant…
But thanks to recent scientific advances
I get to live twice as long as my great great great great uncles and auntses.
Twice as long to live this life of mine
Twice as long to love this wife of mine
Twice as many years of friends and wine
Of sharing curries and getting shitty
With good-looking hippies
With fairies on their spines
And butterflies on their titties.

And if perchance I have offended
Think but this and all is mended:
We’d as well be 10 minutes back in time,
For all the chance you’ll change your mind.

- Tim Minchin - A little poem

http://www.youtube.com/watch?v=UB_htqDCP-s

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, København Ø | Skrevet: 15. jun 10 kl. 10:45

Fint indlæg, Lahme

Hvad jeg ikke forstår er følgende: Hvis man nu ved, hvilket man burde have lært på Grundkursus 1 for Fornærmethed, At Medina har bare ben, At Medina synger sange, som næppe falder i muslimers smag, hvorfor bliver man så ikke bare væk?

Der var tale om en gratis-koncert, man tabte altså ikke noget ved at holde sig væk.

Som Kurt Westergaard fornylig sagde på tysk tv: Vi giver dem alt, ophold, penge, fred. Det eneste vi forlanger af dem til gengæld, er at de respekterer danske værdier, kultur og demokrati.

Hvis man i den grad afskyr danske værdier, kultur og demokrati, er der jo ingen, der forhindrer én i at rejse tilbage til mellemøsten.

Præcist hvad, unge islamiske tåber med taberlåg på hovedet, forhindrer jer i at rejse tilbage, og gerne jo før jo bedre?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 15. jun 10 kl. 11:15

Du er imod begrænsninger, men du vil gerne begrænse ligegyldighed og had. Det minder mig om 68-sloganet “Det er forbudt at forbyde”. Det er derfor verden er fuld af konflikter. Problemet er ikke manglen på moral, men manglen på logik. Bla. derfor er det vigtigt at vores børn lærer mere matematik i skolen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen olsen, 2300 | Skrevet: 15. jun 10 kl. 11:30

politiet fik en alvorlig snak med de “unge”…. uha da da, så er de nok færdige med at lave ulykker!

fint og sødt indlæg, men det er troen på at “de” vil lade sig integrere, der halter en smule!

og mon ikke hendes påklædning krænker “dem” også?

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen olsen, 2300 | Skrevet: 15. jun 10 kl. 11:41

forestil dig at leve i frygt for allahs vilje og straf hver dag, og samtidig leve i et frit land med frie tanker og fri påklædning for kvinder, så skal filmen da også knække!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 15. jun 10 kl. 12:01

Jeg er også pro muslim, men jeg er gud hjælpe mig anti-islam. Ligesom jeg er anti-facist, anti-nazist og anti-marxist-leninist.

Pro foran ordet muslim betyder, at jeg betragter muslimer som de primære ofre for en facistisk, supremacistisk politisk ideologi, hvorfor det er min moralske pligt som demokrat at befri muslimen for de politiske konsekvenser af islam.

En del muslimer har heldigvis befriet sig selv for de fascistiske og racistiske konsekvenser af islam, men jeg bilder mig ind, at dette nok ikke ville være sket, om der ikke havde været et tiltrækkende alternativ der gav håb om et liv i frihed, lighed og respekt for andre. Et demokratisk liv.

Man kan ikke være pro alting, for det indebærer at alt bliver lige gyldigt og dermed ligegyldigt. Alt er ikke lige gyldigt - der er en væsentlig etisk forskel på at tro man er berettiget til at dræbe i Guds navn og at bøje sig for den etiske fordring om, at man kun må dræbe i selvforsvar - lovligt nødværge - for at bjærge eget eller andres liv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Aksel Nielsen, 8660 Skanderborg | Skrevet: 15. jun 10 kl. 12:35

Julia Lahme!

Det var da det mest radikale vås der er skrevet - du er jo total holdningsløs. Du må jo have rygrad som et halvdødt siv og svaje som det blæser til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
PG J, Gilleleje | Skrevet: 15. jun 10 kl. 13:05

Kaere alle, I skal se Julia Lahme er nok Radikal, og det vil sige Aksel Nielsen hun har INGEN rygrad.

Derfor dette bloede nonsens, og desvaerre findes der mange kvinder som tror at bare det de kun vil taenke og sige noget positivt, ja saa er alt godt og blaa himmel.

Ja det er soergeligt at een dag vaagner disse taaber vel af deres droemme, og hverdagen er her, hvor man bliver noedt til at tage stilling til ting og hvad der foregaar rundt omkring een.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning Kristensen, Brunawick | Skrevet: 15. jun 10 kl. 13:24

Til Julia Lahme. Du er ikke dum….men paa den anden side er du “heller ikke rigtig klog”.
Hvis Muslimerne byggede en SUPER kirke i Mecca ville de bevise at de er tolerante. Saa bare kom igang. Jeg tror det er chokolade…..der maa vaere chokolade mellem ballerne siden saa mange kysser dem der.

Upassende ? Klag over indlæg

 
p hansen, 6000 | Skrevet: 15. jun 10 kl. 14:21

Hej Julia! rigtig godt, kan og vil ikke sidde og lede efter noget at kritisere, grundlæggende har du ret, en af de vigtigste egenskaber hos os, der påberåber os demokrati og ytringsfrihed, er netop at respektere andres ret til at have en anden mening, og ingen mening kan retfærdiggøre nogen form for vold eller undertykkelse, netop forskelligheden er en gevinst for ethvert samfund, desværre ser jeg nogen der forarges over et eller andet, tager netop de midler i brug som de protetesterer imod, den værste type, er de der tror de har sandheden, specielt for andre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Frederiksen, Svendborg | Skrevet: 15. jun 10 kl. 15:04

Sikke en gang naiv bla bla bla. Always stay positive ikke. Ikke sige noget dårligt om andre selv om problemerne skriger til himlen. Siden Medina er blevet angrebet er kunstnere og andet godfolk som jo altid beskytter kulturberigerne pludseligt vågnet op. Der har været masser af tilfælde i de sidste år hvor vores vores ytringsfrihed er blevet angrebet starting med Mohammed tegningerne, jøder kan f.eks. nu ikke færdes på Nørrebro, biler og børnehaver er blevet afbrændt af bøller (muslimsk mellemøstlig herkomst), brandbiler og ambulancer kan ikke udføre deres arbejde, en præst er blevet fordrevet, ballader i retslokaler osv. osv. osv. osv. osv. osv.
Indtil nu larmende tavshed fra den kreative klasse
a la Julia Lahme. Læser hun aldrig avis?

Upassende ? Klag over indlæg

 
G. Sørensen, 9700 | Skrevet: 15. jun 10 kl. 15:20

Jeg tror godt, jeg forstår dig. Jeg har i nogen tid undret mig over de unges hang til Eventyr i film og it-spil. Faktisk er jeg også selv ved at blive lidt grebet af eventyr-story, fordi der er noget i virkeligheden jeg ikke kan lide og ikke kan se en løsning på. Engang imellem kommer der noget farende i luften for at ramme en, som var komplet uvidende om, at hun/han havde gjort noget forkert. Alene i dette komplet uforberedte ligger der meget utryghed gemt.

Det var modigt gjort af sangeren, at stå op imod angrebet. Du har ret i at vi alle bør sige fra, når sådan noget hænder. Jeg ville ønske jeg havde nogle nøgler til åbne nogle døre og ændre visse ting, men det har jeg ikke. Ved ikke præcist hvad og hvor eller hvordan, der skal ændres. Det er som om vores samfund ikke er gearet til at modstå fremmede måder. Vi har luget ud i våbnene mod dette. At unge kan bruge it-våbnet imod det, virker som en god ide, hvis blot det er nok. Faktisk er jeg også træt af mit fornavn. Jeg kunne også godt hedde Medina.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Aaaen, Kolding | Skrevet: 15. jun 10 kl. 18:30

Mon ikke problemet er, at de her unge mennesker (som vist også er muslimer?) yhar troet, at Medina var og er muslim også? Og det har de, fordi hun har mørkt hår og mørk hud? Altså må de have tænkt: hun er muslim, især fordi en af dem sagde, ifølge B.T. noget i stil med dette: “hun (medina) har ingen respekt for religionen, når hun laver en video, hvor hun ryster røv’. Og det morsomme eller tragi-komiske her er jo så det at Medina kommer fra Chile…

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 15. jun 10 kl. 18:36

@Julia Lahme

Hvorfor bliver mine indlæg altid og konsekvent sendt til moderering på din blok?

Er du tilhænger af forhåndscensur eller hvad går det ud på?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Petersen, København | Skrevet: 15. jun 10 kl. 19:54

Karsten Aaen:

Mon ikke problemet er, at de her unge mennesker (som vist også er muslimer?) yhar troet, at Medina var og er muslim også?

Jaså, problemet er altså, at man fejlagtigt troede hun var muslim, med andre ord, havde hun været muslim, må de unge menneskers handling altså betragtes som acceptabelt!?!?!?

Bemærk også, at Karsten i parentes skriver, at de unge mennesker vist nok også(?) er muslimer, nærmst noget sekundært, hvorefter de religiøse forklaringer ruller der ud af.

Hvor absurde og groteske kan islamapolegeternes udredninger og bortforklaringer efterhånden blive, man kan ikke have gjort sig mange seriøse overvejelser med et sådan indlæg, komplet værdiløst og idiotisk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
leif mikkelsen, 8340 | Skrevet: 16. jun 10 kl. 00:00

Jeg synes da det var modigt og mandigt at kaste æg efter en ung pige. Især når disse vældigt mandige hanner var i flok mod en enkelt pige. Det kalder da på R-E-S-P-E-K-T for de unge hanner. Lad os se flere af den slags modige indfald.

Det gavner især en sag. Ja, nemlig: DF-sagen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helle Matthias, Aarup | Skrevet: 16. jun 10 kl. 01:45

“Det er synd for den lille gruppe unge, at de tror det” (at Medina stammer fra profittens hjemby)

Gu’ er det ej synd for dem - hændelsen viste derimod præcis at det er synd for os andre! (da det er os der bliver angrebet og forulempet når de føler trang til det)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Sørensen, Valby | Skrevet: 16. jun 10 kl. 06:52

@Lahme:
“Jeg er pro-muslim. Pro-kristen. Pro-nummerolog. Pro-yoga, pro-buddist, pro-jødisk, pro-overtroisk, pro-alt-det-der-gør-dig-glad-og-ikke-skader-nogen.”

Du er først og fremmest et umodent og uvidende pattebarn.

Få nu lidt livserfaring og prøv at kæmpe for noget - f.eks. demokrati - så får du hurtigt øje på det sludder, du lukker ud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
D Rasmussen, Herning | Skrevet: 16. jun 10 kl. 09:38

Hold da op en omgang mavesure gæs der kommenterer her inde. En ting er da at være utilfreds med hendes holdninger og at prøve at komme med noget konstruktiv kritik. Men hvorfor i alverden man føler trang til at kalde nogen pattebørn og uvidende er mig da helt ubegribeligt. Og det skulle undre mig hvis i viste særlig meget om de sager Julia kæmper for eller hvilke erfaringer hun har gjort sig gennem sit liv.

Jeg vil give M Frederiksen ret i at det er pudsigt at reaktionerne skal sættes igang af forulempelsen af en pop sangerinde, det er jo ikke nogen helt ny problemstilling. Men mon ikke det kommer til at ændre sig nu.

God dag til jer allesammen (Muslimer/Kristne/Numerologer/Veganere osv…)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jern Henrik, Aalborg | Skrevet: 16. jun 10 kl. 10:15

Du skulle have afleveret denne gang vrøvl, da du gik i 1.G. “Pro-muslim”, har du selv fundet på det ord?

Upassende ? Klag over indlæg

 
L Hauge, Risskov | Skrevet: 16. jun 10 kl. 14:24

DU er og bliver FANTASTISK Julia!!

Hvor er det fedt, at der også findes mennesker som dig:-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ruth Schjørring, Espergærde | Skrevet: 16. jun 10 kl. 16:16

Det undrer mig virkelig, at de fleste af jer har taget Julias indlæg helt bogstaveligt, hendes måde at skrive på, har jeg altid opfattet som humoristisk og lettere selvironisk.
Venlig hilsen Ruth

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anna Christensen, København | Skrevet: 16. jun 10 kl. 20:34

Hold da op… Hvis lige man gik og spekulerede over, hvad alle landets mavesure (ældre?) mænd går og pusler med for tiden, så har man da vist svaret i ovenstående. I tidligere tider huserede de i JP’s læserbrevsspalter - i dag er de (I) åbenbart blevet elektroniske.

Ja, det er trist, at nogle unge mennesker reagerer som ved Medina-koncerten.
Men det er også voldsomt sørgeligt, at så mange mennesker udgyder så meget vrede og bitterhed, som nogle af kommentarerne er udtryk for.

Tænk at være ungt menneske bosiddende i DK - men med sine rødder andetsteds - og være skydeskive for sådanne udgydelser. Mon man kan blive så frustreret og magtesløs, at man kaster med æg???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anna O, Allerød | Skrevet: 16. jun 10 kl. 22:19

Kære Julia

Det er ikke synd for voldsparate unge mænd - det er synd for alle os andre, der skal leve med følgen af deres hærgen! Ved at sige det er synd for dem kommer du til at bære ved til det offerbål hvor de dyrker deres marityrium!

Det drejer sig heller ikke om en lille gruppe, det drejer sig efterhånden om mange grupper af afstumpede drenge og unge mænd med baggrund i mellemøsten, der spreder frygt, vold og hærværk. Det er ikke så længe siden jeg i S-toget overværede hvordan en sådan gruppe teenagedrenge slog ring om en stakkels mand, der åbenbart var kommet til at skubbe til en af dem. De chikanerede ham hele vejen og forfulgte ham da han stod af. Jeg var ved at kaste op af skræk og skam over at det skete lige for øjene af os alle sammmen.

Du har selv en lille dreng. Når han bliver teenager og begynder at gå i byen, vil han med statsgaranti komme til at møde mange af de “små” grupper, der opfører sig som et ulvekobel der lugter blod. Hvordan vil du forberede ham på det? Hvad vil du svare ham, når han spørger hvorfor vi lod det komme så vidt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tilde Andersen, Kbh | Skrevet: 17. jun 10 kl. 11:01

Anna:

Jeg var selv vidne til et lignende optrin forleden nat i den københavnske metro. En flok unge drenge lod sig provokere af en kommentar, de mente, de havde hørt komme fra en tilfældig (og helt uskyldig) medpassager. Min pointe? Disse drenge var pæredanske med blå øjne og blond hår.

Måske det ikke handler om religion og kulturel baggrund. Måske det i virkeligheden handler om et samfund og nogle forældre, der ikke tager hånd om deres unge - kristne og ateistiske som muslimske?

I bund og grund handler det jo (bare) om, at vi alle sammen skal opføre os pænt over for vores medmennesker. Hvem kan være uenig i det?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anna O, Allerød | Skrevet: 17. jun 10 kl. 11:51

Tilde:

Selvfølgelig kan pæredanske unge opføre sig hæsligt - det er jeg klar over.

Det ændrer bare ikke ved, at det er de (muslimske) unge der er overrepræsenterede i de uheldige statistiker. Det ændrer heller ikke ved, at fagfolk som politifolk, folkeskolelærer mv. kan fortælle dystre og enslydende beretninger fra “fronten” om hvordan de muslimske drenge opfører sig fuldstændig respektløst over for alt og alle. Dette gælder ikke de muslimske piger, som forældrene åbenbart ingen problemer har med at opdrage! Det leder mig til at tro, at disse forældre i virkeligheden mener, at deres drengebørn optræder helt i overensstemmelse med de kulturelle og religiøse normer. Det forklarer også den fuldstændige mangel på selvkritik og reflektion der forekommer mig at være i de kredse - et hvert problem kan kun skyldes de “nederdrægtige” danskere!

jeg var faktisk oprindeligt ganske positiv over for både indvandring og det multi-kulti. Men for ca. 10 år siden begyndte jeg at tvivle på fornuften i den førte politik. I dag mener jeg, at hele tanken om at optage store muslimske grupper i samfundet har udviklet sig til en katastrofe. Jeg er bange for at vi slet ikke har set det værste endnu.

Anna

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 17. jun 10 kl. 12:48

@Julia Lahme

Stort set den eneste sandhed jeg kan tilsuttte mig er overskriften:

“Det handler ikke om dig.”

Samtlige mine indlæg er nemlig blev slettet, så det må være sandt, at dit oplæg ikke handler om mig.

Tilsyneladende handeler det heller ikke om ret mange andre at dømme efter antallet af indlæg der er sluppet gennem censurens nåleøje.

Den nærliggende konklusion er derfor, at det ikke handler om meget andet end dig - Julia Lahme - og hvordan verden ser ud fra din navle. ;-)

Sikkerhedsord: funny

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 20. jun 10 kl. 19:40

Til Leif Sørensen, Valby, jeg er lidt rystet over dit indlæg på bloggen d. 16. juni kl. 06.52 hvor du udstiller dig selv som værende gangske uhøvisk over for det andet køn, her Julia L.. Jeg synes ikke det er heldigt at omtale og udstille Julia Lahme, som er en intellektuel, veluddannet og med tilbøjeligheder ud i distrært henlæggelser af babyer, hendes egne dog ! Gud ske lov finder hun dem altid igen, velsagtens når de kære små sætter sirenesangen igen ved måltiderne som følge af sultens ankomst; på den ikke høviske og lidt råt forenklende måde.
Tvært imod fornemmer undertegnede at Julia Lahme næseryg indeholder langt mere ben end det formodentligt vellignede fotos af hendes røber.
De umanerlige uforskammede personlige egenskaber du således, uden grund, tillægger hender fortjener ingen gentagelse herfra!

Deri mod er Julia Lahme så absolut den mest interessante blogger her på Jyllandspostens Opionion uden sammenligning. I Danmark måske men jeg udbreder mig ikke gerne om noget jeg ikke umiddelbar har nogen indsigt i.

Der i mod burde du, Leif Sørensen, tage at læse det lille velskrevne indlæg, af L. Hauge, d. 16. juni kl. 16.24 fra Risskov, fordi L. Hauge og jeg er rørende enige om hvad som skrevet står. Det fortjener gentagelsen her:
“ulia Lahme er ganske uden sammenligning fantasktisk.”
Herfra NJB ganske uden forbehold af noget art.

Tænk sig er det ikke dejligt, blot engang imellem de sure opstød og de nogle gange ganske perfide indlæg, at vi er stand til at rose hinanden, af et oprigtigt hjerte.

Kunne vi dog blot blive bedre til dette. Så ville verden måske også se lidt anerledes og dermed mere positiv ud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 20. jun 10 kl. 19:44

Tilde Andersens, KBH, indlæg fortjener udelt opmærksomhed fra alle bloggere.
Hendes indlæg er, efter min sølle mening, ganske uden sammenligning, det mest indholdsrige og oplysende indlæg, her på denne blog.
Tak.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/