Profil

Jarl Cordua er blogger og politisk kommentator. Siden 2006 har han drevet den politiske blog, Jarls blog, ud fra et uafhængigt borgerligt–liberalt grundsyn.

Baggrund:
Jarl Cordua skriver politiske analyser til dagblade og lokalaviser og optræder jævnligt i radio og TV.

Fra tid til anden anmelder han bøger og holder desuden foredrag om sin blog om dansk politik.



Andet:
Cand.polit. og selvstændig konsulent. Gift og far til Andreas på tre år.

Sted:
Hellerup

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Jarls valgkamp (arkiv)

Skrevet af Jarl Cordua

Folkeafstemningen om Pia Kjærsgaard

Dato: d. 30.08.11, 09:36
Af: Jarl Cordua
Emner:

Det er tilsyneladende endnu noget usikkert, hvorvidt den nye KR-alliance har gavnet K eller R. I dagens Megafon-måling står de radikale til mere end en fordobling af mandattallet, hvorimod fremgangen er langt mere beskeden i Rambøll-målingen fra i dag, der giver Liste B en tilslutning på 6,7 pct. Til gengæld er K nær historisk bundrekord i Megafon med kun 4,7 pct. og 8 mandater, mens partiet rejser sig hos Rambøll med 7,4 pct.

KR-alliancen har bl.a. til hensigt at skabe kant til DF og det må siges at være lykkedes til fulde selvom det endnu er uklart, hvem der får vælgermæssigt gavn af manøvren. Til gengæld er modreaktionen ikke udeblevet. KR har fået fyret godt op under DFs valgkampagne herunder flygtningeindvandrerpolitikken, hvor angrebene nu hagler ned over de to nye alliancepartnere. Som forventet så lyder allerede nu de første røster fra DF om, at K bør forlade regeringen, hvis altså der mod forventning skulle materialisere sig et blåt flertal efter valget.

K har klart sagt, at de vil stå ved alle forlig på udlændingeområdet, men alligevel bruger DF Lars Barfoed som boksebold og truer med at trække tæppet væk under tilbagetrækningsreformen. Det vil naturligvis ikke ske, men DF opnår både fået sat sig i respekt og ikke mindst fået demonstreret over for vælgerne, at de konservative i DFs øjne er på vej til at sælge den stramme udlændingepolitik til halalhippierne hos de radikale. Og det kan DF gøre med en vis troværdighed alene ved at henvise til, at K nu også vil aflive et af symbolerne på VKO-æraens politik: Integrationsministeriet.

Det er en kendt sag, at der er et markant flertal af danskere, der er lodret imod Pia Kjærsgaard og alt hendes væsen. Men der er også et pænt stort mindretal på ikke meget under 20 pct., som deler mange af Kjærsgaards synspunkter på indvandrerområdet. Og kan DF få valget til at dreje sig om udlændingepolitik eller gøre det til “en folkeafstemning om Pia Kjærsgaard”, så er det selvsagt vand på DFs strategernes mølle.

Allerede nu viser DFs deres betydelige talenter udi politisk kampagne. Det sker med valgvideoen “en dag i ghettoen…” hvor afsenderen er folketingskandidaten og byrådsmedlem I Odense, Alex Ahrendtsen. Her ser man en gammel dame i bydelen Vollsmose blive røverisk overfaldet af en indvandrer, hvorefter Ahrendtsen bliver forsøgt verbalt intimideret af en tilsyneladende offergjort uintegreret indvandrer, som mener DF-politikeren er racist, fordi han tillader sig at kritisere indvandrerne. Der er tale om en stærkt provokerende og video, som i gamle dage ville have fået hele venstrefløjsparnasset på Politiken og omegn til at gå helt amok i stor forargelse. Glemt er åbenbart al snak om Breivik og “tonen”. Men i toppen af S-SF har de tilsyneladende denne gang lært lektien. De bider indtil videre ikke på provokationen, formentlig i erkendelse af, at det vil give DF endnu mere opmærksomhed. Til gengæld har videoen på under et døgn opnået, at blive vist adskillige gange på TV og blive heftigt debatteret overalt. Ahrentsen kan allerede nu godt begynde at pakke kufferterne: Christiansborg venter!

DF er desuden så frække, at de indrykker den klassiske og berømte “Stauning eller Kaos” valgplakat fra 1935, hvor de har udskiftet den gamle S-statsminister med Pia Kjærsgaards kontrafej. Det var en plakat hvor S fik stort held med at gøre valget til en folkeafstemning om Thorvald Stauning, nu forsøger DF det samme trick med lidt glimt i øjet. Budskabet er tydeligt: DF er de ægte socialdemokrater og garanten for, at færre udlændinge kommer til landet.

Det vil derfor ikke undre mig det mindste, hvis DF trods alle odds igen ender med at få fremgang ved et folketingsvalg. Det vil så være for femte gang træk.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 9:50 am

Cordua skriver:
“Det vil derfor ikke undre mig det mindste, hvis DF trods alle odds igen ender med at få fremgang ved et folketingsvalg. ”

Og?
Forskellen denne gang er at ved de andre valg har udlændingespørgsmålet været rambukken der knuste rød blok.
Ved dette valg er udlændingespørgsmålet derimod blot endnu en pind til VKOs ligkiste.
Hvad mener Thorning og co. feks. om asyllejre i Somaliland eller strammere indfødsretsprøver? Det er der ingen mennesker som aner, for på den blå fløj foregår et gigantisk katteslagsmål.

Fem minutter efter at DF fremsætter et eller andet forslag, så står Søren Pind, Barfoed, eller sågar Lars Løkke selv, og siger: det kommer aldrig til at ske, vi skal tværtimod have flere udlændinge ind i landet osv. Hvorefter journalisterne går tilbage til Pia K og spørger hvornår K skal smides ud af regeringen.

Så lad bare DF få op mod 15 % af stemmerne. Det bliver ikke vælgere fra min blok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rune-Christoffer Dragsdahl, Kbh | Skrevet: 30. aug 11 kl. 9:54 am

Hej Jarl

Risikerer DF ikke i lige så høj grad det modsatte? At de underminerer de borgerliges fremtidige økonomiske politik. Blot antydningen af en trussel mod tilbagetrækningsreformen skaber jo stor usikkerhed.

Samtidig får de ikke nødvendigvis de vælgere tilbage, de har tabt ifm tilbagetrækningsreformen. Disse, og andre, af deres vælgere bliver vel mere og mere forvirrede over, hvor de har DF ift efterlønnen?

Når vælgerne står i boksen, plejer man at sige, at mange boligejere i sidste ende tænker på egen økonomi og derfor ofte vælger at stemme borgerligt. Er der ikke stor sandsynlighed for, at mange DF-vælgere i stemmeboksen vil stå med de samme overvejelser - egen økonomi - hvorpå de sætter krydset hos oppositionen fremfor DF?

Kan indvandrerdebatten ikke tænkes for en sjælden gangs skyld at skade DF, fordi en del af deres vælgere vil synes, at det er verdensfjernt af DF-ledelsen at snakke om indvandringspolitik i en tid, hvor folks eget liv påvirkes langt mere direkte af en forringelse af efterlønnen?

Hvad tænker du om dette?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lasse Damgaard, 4500 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:00 am

- Det er stemmespild at stemme DF.
Barfoed mangler bare lige at bevise det ved at træde ud af regeringen i dag, og pege på Thorning som statsminister for en SR-regering.
Det vil give respekt og tydeligt signalere overfor tvivlende borgerlige vælgere at Konservative virkelig ikke mere gider det der DF-cirkus. Samt at det ikke er tomme ord når de konservative mener der skal en anden og ny retning i Danmarks udvikling

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:02 am

@ Rune-Christoffer Dragsdahl

Så længe den gennemsnitlige indvandrer koster os penge - og det gør han/hun bevisligt - er indvandrerpolitikken uløseligt forbundet med den økonomiske politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
tommy nagel, Tranekær | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:06 am

DF som ægte socialdemokrater? Tja, hvad skal man sige?

Hvordan får man det til at hænge sammen med at DF har været udslagsgivende for at VKO kunne halvere dagpengeperioden, rundbarbere efterlønnen og bevilge skattelettelser for de rigeste?

Det er da vist mere en omvendt Robin Hood.

Hilsen 3f’eren

Upassende ? Klag over indlæg

 
hans hansen, HK | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:11 am

Jarl,

Hvis der kommer er alternativt flertal, SSf + DF, så vil det vel være et problem for SSf, hvis de ikke søger at udnytte det til, at tilbagerulle tilbagetrækningsreformen?

Det kan godt være det “kun” er omkring 1/5 af vælgerne, der er erklærede Pia K fans, men det samme kan siges om den førte islam-politik. Ifølge Erik Meier ca 70% imod gennem årtier.

At K står ved forligene, modsiger de jo selv ved at snakke om lettelser, som så ydermere ikke specificeres.

Lidt OT:

Man siger populært at vælgerne har de politikere de fortjener. Men i visse fjernere lande taler man om politiske dynastier. Disse virker på tværs af partier, og de styrer benhårdt, hvem der får lov til at kandidere. Kender du til, at der findes noget litteratur om danske politik, som ser på dette spørgsmål? - jeg har googlet og det er negativt…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:16 am

Hans. DF løber ikke fra deres forligsaftale. Det gør man kun én gang på Christiansborg. Og det er sidste gang. DF er naturligvis alt for begavede til at gøre det, men derfor kan man da godt true med det ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:16 am

De ‘Konservative’ minder mere og mere om CD, sådan som partiet udviklede sig under Mimi Jacobsen i 1990′erne. D.v.s. som et slags ‘Det Radikale Venstre’-light. Måtte det gå de ‘Konservative’ som det gik det nu hedgangne CD. Partiet er overflødigt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mik Hansen, Valby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:17 am

Pia K og Dansk Folkeparti har været med til at gøre de rigeste danskere endnu rigere og øge antallet af fattige danskere. Det kan al verdens stramninger af udlændingepolitikken ikke ændre på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:18 am

Rune-Christopher

Hvad jeg siger? At det er vist ønsketænkning mere end analyse ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Thunø, Kastrup | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:20 am

Tænk at Romdal har sin helt egen blok.

Men Jarl, hvorfor er valgkamp odiøs når det er DF der fører den, men stueren hos stort set alle andre partier, også dem der soleklart ville køre Danmark i knæ (Ehl, SF)?

Du, og andre, er muligvis trætte af udlændingespørgsmålene, men hvordan kan man diskutere national økonomi uden at drage meget omkostningstunge, passive flygtninge og indvandrere ind i det? Hænger det ikke ligesom sammen?

Det er som om at folk, som f.eks. Romdal, slet ikke er bevidst om at der faktisk er bund i statskassen. At der er ting som Danske politikere er forpligtet til, over for egen befolkning før andre nationers.

Det er klart at udlændinge vil være et emne i samfundet, sålænge det ikke kører optimalt. Udlændinge der udgør en udgift forståes. De der bare lever, bor og arbejder her, er slet ikke med i diskussionen. Heller ikke selv om I gør alt I kan for at få det til at se sådan ud.

Hvordan ved du, Jarl, at et markant flertal i befolkningen er “imod Pia Kjærsgaard og al hendes væsen”? De fleste jeg kender er enige med DF’s synspunkter omkring udlændingepolitiken, men er ofte under pres fra familie, arbejdskolleger osv.
Andre tør kun give sig til kende i et stille hjørne, hvor ingen andre kan høre det.

Svøben fra 90′erne huserer stadig hist og her. Undertrykkelse af debatten, med trusler om at få påhæftet lidet flatterende etiketter.

DF’s opståen er jo en direkte følge af at de etablerede partier, og nogle af deres vælgere, har valgt at sidde andre menneskers helt legitime bekymringer overhørig. Og I bliver Gudhjælpemig ved med at køre i samme plovfure.

Jeg under jer gerne en årrække med det røde kabinet. Hvordan skal I ellers kunne lære? Jeg mener når nu det er umuligt for Jer at tage ved lære af de historiske kendsferninger.

Først vil de bruge penge på ‘forventet efterbevilling’. Så vil de ikke bruge pengene før de er i kassen.
Skattesag og leasingsag, og en formand for SF med et meget afslappet forhold til sandheden. Medlemmer der tordner mod befolkningen’s skoleønsker for deres børn, for umiddelbart efter at gøre det samme som de forbandede andre for.
En Querashi med boligplat i bagagen, en Øzlem med eklatante løgne om selskabers skattebetaling, en Pia Dyrh der, uden blusel, og med glad mine offentligt anklager en minister for åbenlys korruption, osv. osv.

Når man stemmer på den slags mennesker, siger det vist ikke så lidt om ens egen moralske habitus.

Hvad er deres ‘væsen’ Jarl?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:20 am

Tom.

Du har nok ret i, at udlændingepolitikken eller rettere yderligere stramninger for mange “pæne” midtervælgere ikke længere spiller den store rolle. Men som instrument for stemmemaksimering der muligvis også kan flytte vælgere hen over midten, der er jeg ikke så sikker på, at det er ubrugeligt for DF.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:26 am

Allan

Husk: Ingen personangreb!

“Hvordan ved du, Jarl, at et markant flertal i befolkningen er “imod Pia Kjærsgaard og al hendes væsen”? “

Ja det kan jeg se ved at op mod 85 procent af vælgerne stemmer på noget andet, men måske mere klart ved de ganske mange målinger, der har vist, at Kjærsgaard er aldeles upopulær. Men jeg undrer mig ikke over at Kjærsgaard er populær i din omgangskreds mv. Du tilhører simpelthen bare det segment af befolkningen, der sætter pris på hende og hendes holdninger.

Det er for mig at se helt ukontroversielt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:27 am

De konservative skulle skynde sig at få en anden formand for Lars Barfoed er en katastrofe.
Margrethe Vestager snor ham om en lillefinger og Naser Khader som er gammelt radikalt folketingmedlem vil vel gerne vende “hjem”.

Spændende valgkamp. DF skal passe på ikke at skyde sig selv i foden ved at være hidsige ,fordi Barfoed har ødelagt den blå blok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:33 am

@Jarl Cordua

Jeg deler dit synspunkt, at der er et potentiale på 20% vælgertilslutning til Dansk Folkeparti.

Det kræver, at de har ‘vind i sejlene’ - og det er der INTET der tyder på gælder for denne valgkamp.

Tværtimod.

Jeg tror, at vi for første gang vil se en tilbagegang for partiet - og det skal jeg være denne sidste til at begræde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:38 am

@Allan Thunø, Kastrup

“Jeg hader betegnelsen “segment”. Jeg finder det både primitivt og nedladende.”

Enig, specielt DF-segmentet!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:38 am

Indskærper lige:

På denne blog er alle indlæg, der blander nazisme, Hitler og 30′erne ind i debatten pr. definition at betragte som slettet.

Jeg diskuterer i øvrigt ikke min redaktionelle linje med læserne her på bloggen. Enten indordner man sig eller også får man ingen indlæg bragt. Punktum.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:40 am

“Segment” er en fuldstændig neutral angivelse for at beskrive en samling af mennesker med fælles baggrund eller hvad det nu kan være, der deler et sæt holdninger. Det er for mig at se rent pladder at hævde andet. Og især klynger det hult fra folk fra DF, som jo ikke har de store problemer eller er specielt fintfølende med hensyn til at sætte mærkater på folk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:44 am

Ifølge en ikke særligt gammel undersøgelse opfatter ikke mindre end 79% af danskerne øget samkvem med den muslimske verden som en trussel.

http://www.og-psykologen.dk/documents/danskere_mest_islamkritiske_fra.htm

Så der må stadig være stort nationalt politisk potentiale i udlændingespørgsmålet.
Men på vej mod landets fremtidige status som delstat i EU indsnævres de nationale demokratiers rammer for beslutninger hele tiden.

Når EU beslutter, at udlændingelovgivninger i delstaterne skal ensrettes, er en æra forbi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Andersen, Tranekær | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:46 am

DF har gennem 10 år med vedvarende stabil indsats mod indvandring af bistandsklienter sikret, at vi endnu ikke har borgerkrigslingende tilstande som i England og er årsag til, at finans krisen i Danmark er betydeligt begrænset i forhold til hvad den ville have været uden DF. Indvandre politiken er høj aktuel, så længe der er indvandrere og de er der endnu og der kommer flere til. Indvandre politiken er forskellen på velstand eller fattigdom, - en stemme på DF, er en stemme på velstand for de, der har knoglet for velstanden og fred i samfundet til, - at nyde den.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:52 am

Nu er det jo kun R-K og EL der vil ændre indvandrerpolitiken, selv SF skal ikke have noget pillet der, så det er jo sådan set medierne og Barfod der har foræret Pia serven.

Men det kunne være sjovt at få en forklaring på hvorfor de fleste partier hyler op om at der mangles arbejdskraft når køen af ledige er meget lang.

Lur mig ikke det bliver sluttemaet i valget. Det var de “forkerte” S og R hentede til landet vil budskabet blive fra DF.

Og på samme måde som S-SF måtte finde en kattelem med deres “forsigtighedsprincip” så skal de nu ud og finde kattelem omkring invandrerspørgsmålet og manglen på arbejdskraft

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:53 am

Jeg tror at folk overvurdere udlændingepolitikkens betydning for dette

Klik om til siden for 2011 valget og man vil opdage at det kun er væsentlig for 24% af vælgerne

b.dk/politiko/vaelgernes-dagsorden-1

De 24% er så både dem der er tilhængere af indvandring og dem der er modstandere af indvandring.
Det er min antagelse at tilhængerne af indvandring er i flertal blandt de vælgere for hvem udlændingepolitikken har betydning

1) Hvert år er der i tusinder af danske statsborgere der er blevet påvirket ekstremt af VKO’s udlændingepolitik. For dem og deres nærmeste famili er udlændingelempelser af ekstrem vigtighed for hvor krydset sættes
2) Mange borgerligt-liberale vælgere arbejder i private virksomheder hvor fortsat eksistens af deres arbejdsplads afhænger af at udenlandske specialister og deres familie kan arbejde og bo i Danmark, da virksomheder investerer i videnstunge virksomheder i de områder hvor der er en tilpas stor kritisk masse.
3) Mange vælgere arbejder i virksomheder der er afhængige af handel med udlandet. Prisen for VKO’s udlændingepolitik har bla vist sig at være et ødelagt image og Image er en konkurrenceparameter når man ønsker at sælge varer i udlandet.

Det er min vurdering:
VKO’s udlændingepolitik er en synkende skude

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:59 am

Cordua skriver:
“Men som instrument for stemmemaksimering der muligvis også kan flytte vælgere hen over midten, der er jeg ikke så sikker på, at det er ubrugeligt for DF. ”

Tjoh, men så har de ikke så meget tid tilbage til at starte den proces (henover midten). Journalisterne har jo ikke travlt med at presse den røde blok på udlændingespørgsmålet. Den gamle læst var jo ellers at når DF fremsatte noget, så rendte journalisterne over til SF for at få nogle saftige udtalelser. Så slog rød blok store revner, hvorefter Fogh kunne stå og sige, at hvis de røde kom til magten så ville de skrue udlændingepolitikken tilbage til 80erne. Eller også kunne Fogh sige at den røde blok var vildt uenige. Og så vandt Fogh.

Nu er det Løkke og Barfoed som siger at vi kan ikke bruge DFs politiske forslag. Og Thorning og Søvndal bliver slet ikke spurgt om dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:01 am

Hej Jarl,

Jeg følger gerne dine regler og vil bestræbe mig på, at undgå de vedtagende fy-ord, som kommer sandheden for nær…:o).

“Vi er fuldstændig ligeglade med, om de er sorte, gule, blå, røde eller hvide - Det er ikke farven det kommer an på”.
Det er sagt igen og igen af Pia Kjærsgaard og Dansk Folkeparti.
En udlænding der vil Danmark og vores samfund er hjertelig velkommen, hvis samfundet har brug for ham eller hende.

Danmark er ikke et indvandrerland, hvilket kommer bag på nogle. Det var det, en kort årrække i 60′erne og frem til 1973. Da havde landet brug for fremmedarbejdere (senere ændret navn til gæstearbejdere), men så besluttede Saudi-Arabien og OPEC (olieproducerende lande) at straffe Danmark for at støtte staten Israel og vi fik bilfrie søndage og energikrise.
Vi blev truet til at makke ret og danse efter Allahs pibe, ellers ville landet ikke få olie og produktionen gå i stå.
Det var iøvrigt en sjov oplevelse, at løbe på rulleskøjter på motorvejen en søndag eftermiddag. De eneste biler som måtte køre var lægevagten, ambulancer og hjemmehjælpere på landet.

Nuvel, de muslimer…ja ja.

Det usandt, når Journalistisk Venstreparti fremstiller islams indtrængen i Europa og Danmark med udlændinge og fremmedfjendskhed.
Udlændingekortet er falsk varebetegnelse og rammer forbi kernen i problemet, islam.

Dansk Folkeparti har indset truslen fra islam og arbejder målrettet mod, at begrænse skaderne fra den dybt landsskadelige udlændingelov af 1983.

De lovede os multikulturral berigelse. Vi fik parallelsamfund, kriminalitet, vold og voldtægt, utryghed og mistillid.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Skifter, Ringe | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:04 am

Vi mangler bare lige her i valgkampen, at der igen sættes brand i skoler, biler og container på Nørrebro, i Tingbjerg, i Kalundborg og Vollsmose. Så skal I se en larmende tavshed hos Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet og Radikale ( og måske nu også Konservative ) - men et Dansk Folkeparti som vil drage nytte deraf. Dette vil tydeligt kunne aflæses dagen efter i meningsmålinger. Omvendt kunne man dagen efter den forfærdelige hændelse i Norge se, at vælgerne tog afstand fra Dansk Folkeparti, fordi nogle kædede en sammenhæng med at DF skulle have motiveret denne galning til Breivik. Sådan er der så meget, men mange vælgere styres af deres umiddelbare følelser.
At udlændingepolitikken i denne valgkamp kom så tidligt, var og er ikke DFs skyld. Dette er alene Konservative, som i panik ville vise at nu var nok nok og nu ville man være fine og rene sammen med de radikale. Dette signal vil naturligt fremtvinge spørgsmålet - skal den vedtagne udlændingepolitik bevares eller ændres ? Dette signal fangede TV2 og konfronterede DF med spørgsmålet - og så kom udlændingebebatten i gang i denne valgkamp.

Vi mangler nu blot at få inddraget S og SF i udlændingebebatten. Få spurgt Helle og alle de andre i socialdemokratiet om deres børn opfattes som ligeværdige med indvandrebørnene - eller omvendt. Kan de integreres i hinanden, således at de side om side kan gå i skole sammen - osv. osv.

Udlændingebebatten vil fremvise hykleriet hos de som nu er tavse, nemlig hos SF, Socialdemokratiet og De Konsevative.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:06 am

Så har Barfoed pludselig fået genoplivet Integrationsministeriet efter at Khader havde forsøgt at lægge det i graven:

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2529853.ece

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:07 am

Kenneth. Reglerne er enkle: Hold jer til emnet, undgå personangreb og la’ vær’ med at kværuler! Så får vi en go’ debat, som folk også gider at læse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:10 am

Som jeg læser det, er du (Jarl) endnu noget usikker på, om DF profiterer af K-R forbrødringen. Det er jeg sådan set også. Men de to målinger af Megafon og Rambøll idag rammer K og R vidt forskelligt, men ingen af dem giver fremgang til DF. Det på trods af, at gårsdagen gav DF airtime i sjælden grad: først et megalangt pressemøde, derefter Skaarup og Thulesen med striber af let skjulte trusler mod K plus en lang debat mellem Martin Henriksen og Marianne Jelved.

I dag diskuterer man overhovedet ikke DFs strammerforslag fra pressemødet, men derimod K-R forslaget om nedlæggelse af Integrationsministeriet. Selvom det giver mere airtime til DF, er det ikke på deres prømisser. I øvrigt er det mest interessante her, at Henrik Dam Kristensen endnu en gang har talt, før han tænkte - og også før han fik talt med S-SF kampagnetoppen.

Så uanset hvad har DF altså ikke held til fuldstændig at køre med klatten. De ER i defensiven, nu hvor det står klart for selv den mest tungnemme, at VKO er stendød. Og venstrefløjen har endnu holdt krudtet tørt mht at overfalde DF for deres medvirken til dagpenge- og efterlønsforringelser - næppe fordi de har glemt det våben - som DF uanset allehånde tomme trusler ikke løber fra., som du også skriver.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frank Mathiesen, 2820 Gentofte | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:11 am

Apropos spørgsmålet om hvorvidt DF kan være bekendt at løbe fra efterlønsreformen efter valget. Jarl mener det kan de ikke…
Kan DF ikke - og måske med rette? - argumentere at K nu lægger afstand til DF (og dermed bryder ud af “fællesskabet”), som de netop har lavet efterlønsreformen sammen med..??
Efterlønsreformen kan vel ikke blive til noget kun med Venstre - Konservative og Radikale..??

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:17 am

Det går så hurtigt med holdningsændringer i denne valgkamp, at jeg trækker mit udsagn tilbage. Det MEST interessante i diskussionen om Integrationsministeriet må være, at Barfoed ikke kan blive enig med sig selv. Det kunne Dam Kristensen vist nok - han er dog nok ikke helt enig med andre i sin koalition :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:27 am

Hvorfor kan DF ikke opsige et forlig når De Radikale kan?

De radikale har jo netop opsagt bl.a forlig om partistøtten.

S og SF har også opsagt forlig, så Barfod skal ikke vide sig for sikker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Jørgensen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:29 am

Hej Jarl

Først lidt off topic; men det er rart at se en friseret blog på JP. Den er indtil videre velholdt og ganske læsværdig.

Det virker som den totale resignation på den “blå blok” ift. genvalg. De konservative er gået i alliance med Margrethe Vestager og DF har erklæret dem krig og truer med at bryde efterlønsaftalen, og Venstre står noget forpjusket tilbage.

Du skriver godt nok, at man ikke bryder forlig i Christiansborg, men kan der være taktik i, at DF gør sig en spiller ift. SSF, hvis “de røde” vinder magten? DF kan jo så hævde, at de konservative “drew first blood” og at forudsætningerne for deres aftale derfor er bortfaldet. Tilmed kan de så genere SSF, som måske har indrettet sig på efterlønsaftalen, selvom de åbent beklager den.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Eva Thisted, 7100 Vejle | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:29 am

Som tidligere konservativ kandidat er jeg meget ked at at se, at den konservative partiformand, Lars Barfoed, nu har indgået en alliance med den radikale leder, Margrethe Vestager, som peger på en rød regering. For det må jo betyde, at hvis man stemmer konservativt, så støtter man rød blok, og det vil jeg ikke. Konsekvensen bliver, at jeg for første gang nogensinde vil stemme på Dansk Folkeparti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:30 am

Det er jo ingen hemmelighed, at De Konservative gennem flere år har følt sig hårdt presset af DF, ikke mindst på indvandrerspørgsmål.
- Lars Barfoed bøjer efterhånden af overfor egne vælgere, og foretrækker Radigale som kommende samarbejdspartner.
- Fair nok, men DF ved, at de radigale vil tage sig godt betalt for deltagelse i div. økonomiske forlig - netop på udlændingespørgsmålet -
og derfor kaster DFs 3 ledere nu udlændingekortet ind i valgkampen - og kalder konservative for uegnede i en borgerlig regering!
- denne sammenhæng, hvor svært kan det være at forstå?!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 11:44 am

“MAND I KJORTEL EFTERLYST FOR DRAB VED MOSKE”.

Således lyder overskriften netop på JP.

Mon ikke folkestemningen giver PIA K. lidt mere vind i sejlene??

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 12:18 pm

@Hans Nielsen, København

Da DF primært ‘lever af’ folkestemninger, så har du nok ret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 30. aug 11 kl. 12:28 pm

Har netop læst Sven Ove Gades læserbrev, hvori han afslører K-formanden som en S-agent.

Var det mon derfor at Lene Espersen blev udsat for uhørt personforfølgelse?

Nu lægger han K i graven og sikrer S statsministeriet.

S-R regering igen og fuld tryk på globaliseringen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, 8300 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 12:34 pm

Vi har ikke råd til alle de udlændinge - hvorfor er det så svært at forstå??

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 12:36 pm

@Kenneth Hansen, Otterup

“Var det mon derfor at Lene Espersen blev udsat for uhørt personforfølgelse?”

Det tvivler jeg på.

Lene Espersen blev kritiseret for meget.

Hun skulle skaffe større vælgertilslutning end ‘10%-Bendtsen’ - og sluttede som ‘5%-Espersen’.

Hun sparkede en populær udenrigsminister ud og overtog pladsen, fordi hun, som hun sagde “altid havde drømt om at blive udenrigsminister - lige siden hun var teenager!”.

Da hun så overtog posten, glemte hun at møde ‘op i timen’, og tog på ferie i stedet.

Lenes problemer var helt selvforskyldte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frithiof Jensen, Hornslet | Skrevet: 30. aug 11 kl. 12:43 pm

Lars Barfoed’s job er såmænd at tabe valget, hvorefter han bliver udskiftet med mere intrigante kræfter. Det kunne endda være Lene Espersen, hvis man altså lykkes med at få ansvaret for de Konservatives tilbagegang fedtet over på “barfoed”-fløjen og ikke ser så meget på hvornår nedturen startede.

Det er i øvrigt meget sandsynligt at Barfoed ikke selv er klar over det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 12:45 pm

Eva Thisted skriver:
“For det må jo betyde, at hvis man stemmer konservativt, så støtter man rød blok, og det vil jeg ikke. ”

Det er jo ikke helt rigtigt. K og R har bare lovet at de hver især vil blive inddraget ligeværdigt i finanslovsforhandlinger. De har ikke lovet at feks. S skal være med i finansloven.

K peger på Løkke som statsminister, men vil tage R med i forhandlinger.

Og hvis Thorning bliver statsminister skal der forhandles med K. Det kan du da ikke have noget imod?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 30. aug 11 kl. 12:54 pm

@Tom Romdal

“Det er jo ikke helt rigtigt. K og R har bare lovet at de hver især vil blive inddraget ligeværdigt i finanslovsforhandlinger”

Come on, der er slet ingen tvivl om hvilken blok der har mest fordel af denne nye alliance mellem de ‘Konservative’ og Det Radikale Venstre. Det er rød blok. Bemærk, at medierne og kommentatorerne udelukkende har fokuseret på hvilken katastrofe denne nye alliance er for Lars Løkke og blå blok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 1:18 pm

Lars Barfoed kunne lige så godt have smidt nøglen til statsministeriet ind hos Helle Thorning, da han udtænkte denne “snedige” manøvre.

Nu tænker mange af vælgerne på midten: “nå - nu har de røde både de radikale og de konservative til at holde sig i ørerne, når det kommer til den økonomiske politik - så går det nok ikke så galt, hvis de kommer til magten”.

Nu er der altså 2 voksne til at holde øje med, at det 12-årige barn ikke bruger alle lommepengene på den første dag på lejrturen til Bornholm.

Og ja - sådan tænker mange. Flere undersøgelser viser, at vælgerne vurderer, at borgerlige er bedre end socialisterne til at styre økonomien.

Med dette træk har Barfoed effektivt sat sig selv skakmat med hensyn til at bruge denne viden offensivt.

Enten er manden panisk angst for at miste mandater eller også kan han ikke tænke særlig langt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 1:24 pm

Thomas Larsen skriver:
“Nu tænker mange af vælgerne på midten: “nå - nu har de røde både de radikale og de konservative til at holde sig i ørerne, når det kommer til den økonomiske politik”

Det tænker mange måske fordi at det er rigtigt?

Enhedslisten er jo også blevet ret sure over at K skal have indflydelse - vi fra SF er måske også knotne, men det må vi ikke tale højt om ;)

Ligesom alliancen også vil gøre at DFs magt mindskes hvis det bliver en Løkke-regering.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 1:26 pm

Thomas Larsen,

Eller også han han netop tænkt langt, nemlig til situationen efter valget, hvis/når K kommer i opposition. I virkeligheden vil Barfoeds manøvre betyde mindre indflydelse til EL og mere til K, hvis der kommer en S-ledet regering. Det er vel ikke helt usmart - og det er sikkert ganske velset af partiets sponsorer. Det siger sig selv, at han ikke kan gå ud og sige det sådan nu og dermed reelt kaste VK-håndklædet i ringen. Men han har forkludret situationen ganske betragteligt ved at komme med forskellige og modstridende udmeldinger på andre områder end den mest attråværdige, nemlig at få mulighed for fremover at påvirke finanslovene.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 30. aug 11 kl. 1:42 pm

@L. Rasmussen, København

” I virkeligheden vil Barfoeds manøvre betyde mindre indflydelse til EL og mere til K, hvis der kommer en S-ledet regering.”

Hvor meget indflydelse får K, hvis en S-ledet regering konstant kan påpege, at man altså har et flertal til anden side hvis K ikke makker ret???

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 1:50 pm

Jens Hansen

Der, hvor en S-ledet regering vil søge flertal med K, er naturligvis på de områder, som EL ikke vil være med til - altså områder, der i forvejen ligger til borgerlige. I den situation har de ikke EL at true med, tværtimod har K så de afgørende mandater for den type forslag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H. Sørensen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 1:53 pm

Det kan godt være at mange afskyr Pia Kærsgård, men mange er enige i mange af DF´s synspunkter: F.eks at kriminelle indvandrere skal ud af DK, at indvandring er ok, såfremt de VIL DK og det´s værdier, normer,levevis,træt af shengen og arbejdskraftens fri bevægelighed, åbne grænser, tvungen indførsel af varer som vi i DK ved er usunde osv - træthed ved EU´cirkuset.

DF er, hvad Glistrup var en gang: Dét de repræsenterer er dét som de andre partier overser, eller har berøringsangst over for -i politisk korrekthed!…ellers havde de ikke været der!

Man skal ikke undre sig over at de er der - men hvorfor de er der!

Lige som med Glistrup, var det ikke velset at sige at man stemte på ham - men mange gjorde jo….FORDI han udfyldte et hul! (ja ja jeg ved godt han også var lidt skør, men…ikke desto mindre).

Det er det samme med DF…de udfylder dét hul de andre partier -og andre politisk korrekte - ignorerer.

Ja Pia K. er pænt ucharmerende i sin form og retorik…men INDholdet, er der faktisk mange, der støtter:)

Det forklarer også hvorfor Willy gik frem da HAN udtalte sig strammende på indvandringsområdet (nu mangler han bare at få baglandet med:)).

Det er simpelthen ikke et emne man bør ignorere -det er vigtigt, og ikke kun fordi der postes milliarder i fremstrakte hænder til integrationshjælp, men også fordi det udfordrer vores grundliggende demokratiske og ligestillings værdier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 30. aug 11 kl. 1:55 pm

@L. Rasmussen, København

Det vil sige, at du forestiller dig en situation, hvor en S-ledet regering får de ‘Konservative’ til at lægge ryg til alle de upopulære økonomsike beslutninger, mens man bagefter så deler rundhåndet ud sammen med Enhedslisten?? Og samtidig fører en rød og ufolkelig værdipolitik sammen med Enhedslisten, som vil gøre det meget meget svært de ‘Konservative’ at føre økonomisk politik med denne S-ledede regering, da den vil blive hamrende upopulær blandt borgerligt sindende vælgere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H. Sørensen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:03 pm

De radigales taktik lige nu….de træder bare vande og kaster en sko ind i hver lejr….og dét har de godt nok fået opmærksomhed på:)…for BEGGE lejre ser sig om efter mulige støttepartier:)…hvis DF gjorde samme nu, så kunne det blive rigtig sjovt:) -og interessant:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:05 pm

@Allan Thunø, Kastrup

Du skriver:
“Jeg hader betegnelsen “segment”. Jeg finder det både primitivt og nedladende.”

Og
@niels hansen, 2800 Lyngby | 30. aug 11 kl. 10:38 am
svarer:
“Enig, specielt DF-segmentet!”

—————

Kommentar:

Når jeg ser udtrykket “DF-segmentet”, prøver jeg at svare med “DFf-segmentet” (nemlig: Dansk Folkeparti-Fobi-segmentet).

Fordi brugen af førstnævnte udtryk tangerer noget ekskluderende, noget nedværdigende akkurat som udtrykket “landsbytossernes parti”. Og fordi ‘fobi’ antyder noget tvangsmæssigt, helt på linje med ’segment’ og ‘landsbytosser’.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:05 pm

Jarl Cordua. Ja det kan jeg se ved at op mod 85 procent af vælgerne stemmer på noget andet, men måske mere klart ved de ganske mange målinger, der har vist, at Kjærsgaard er aldeles upopulær.

Saadan kan man altsaa ikke argumentere. Du skrev at et narkant flertal af befolkningen var lodret imod PK og al hendes vaesen, og saa rationaliserer du det med at 85pct ikke stemmer paa DF. Det maa saa betyde at et markant flertal i befolkningen ogsaa er lodret imod statsministeren og al hans vaesen, helt konkret skulle det dreje sig om mere end 70pct. Same goes for Helle.

Paa den anden side er der utallige undersoegelser der viser en bred opbakning i befolkningen til en stram indvandringspolitik, og den eneste partileder der staar utraeteligt vagt om en sadan er netop PK.

Nu kan vi jo saa konstatere at indvandrere selv skubber indvandringsproblematikken frem i vaelgernes bevidsthed med dagens skyderi. Ren foraering til DF. chil

Upassende ? Klag over indlæg

 
H. Jørgensen, Odense | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:12 pm

Det virkelig sjove pt. er, at S og SF (bag den falske facade) jo er enige med Ks nye forlorne slapperlinje, det må ærge dem gevaldigt denne absurde ‘nok med DF’ trend først er kommet nu og for sent til de troværdigt kan juble, da de udadtil har lagt en anden stil som strammere. Ivirkeligheden er de jo (med 90′ernes vanvid i tankerne) inderst inde selv slappere, men har altid troet de kunne kapre DF vælgere, det har de bare aldrig kunnet og det kan de fortsat ikke. Istedet er de nu nødt til at holde den anlagte kurs, ellers mister de endnu mere til DF, og dilemmaet bliver ikke mindre af at SF pt. bløder vildt til ELs fordel. En virkelig spændetrøje de er havnet i, og så længe vi hver dag bliver mindet om islams ulykker i landet, lige så længe vil DF bestå og Thornings balancegang fremover næsten umulig. Jeg spår DF et glimrende valg og gætter på fornyet fremgang, om det er nok til at redde Løkke må tiden vise, dog tror jeg ligesom Pind han klarer den via folkets fornuft. Vi kan jo f.eks. godt lide underdogs, og når politikken så ovenikøbet hænger sammen (modsat de andres) er der ikke så meget at rafle om. Desværre gør K pt. ingenting nemmere, slet ikke for dem selv, jeg formoder K idag står for Kamikaze.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:16 pm

Jens Hansen

Nej, det forestiller jeg mig ikke. Men ligeså vel som R kunne indgå forlig med VKO om tilbagetrækningsreform, selvom de er lodret imod stort set hele VKOs udlændingepolitik, vil K kunne indgå forlig med S-SF-R om f.eks. erhvervsvenlige skatteomlægninger (som EL formodentlig vil være imod). Det er som om det helt er glemt, at K til alle tider har repræsenteret erhvervslivet (minus landbruget, der er Venstres domæne), og hvis de i opposition fortsat kan varetage erhvervslivets interesser, er det under alle omstændigheder et plus for dem. De vil kunne sige på helt samme måde som EL gør det for de svage grupper, at de vil stemme for enhver forbedring for erhvervlivet og imod enhver forringelse uden dermed at blåstemple andre dele af en kommende regerings politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bitten-Kirsti Nielsen, København | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:24 pm

DF har trådt i spinaten over for deres vælgere ifm. tilbagetrækningsordningen, hvilket de nok skal få at føle.

Når det er sagt, finder jeg det lodret plat og virkelig langt ude at lave en kobling mellem mordene i Norge og DF! Altså hør nu lige!

Dernæst kan jeg ikke se, hvorfor det er så uhørt skrækkeligt et forslag at oprette acylcentre i nærområder fremfor at lade folk komme til Danmark. Prøv at tænke den tanke til ende, at strømmen af mennesker fortsætter. Hvordan komme uden om, at det også er et økonomisk spørgsmål? Og hvor længe kan det gå godt?

Med andre ord, hvad er perspektiverne på længere sigt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:24 pm

niels:

Lene Espersen skulle selvfølgelig være konservativ leder når S mantraet om 40% topposter til kvinder skal efterleves, ikke?

Nej, det er dybt useriøst at hævde, at et aflyst klimamøde med Clinton, hvor S-agenten iøvrigt deltog, skulle være årsagen til, at S-SF og pressen hetzede hende i henved et år.

At hun overtog Udenrigsministeriet fra Per Stig Møller hænger nok sammen med, at det var hendes drøm og hun kunne forfølge den.

Men, at det var en taktisk brøler fik hun at føle, da S-SF fik pressen til, at bombardere hende i årevis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikael Flensborg, Risskov | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:25 pm

“KR-alliancen har bl.a. til hensigt at skabe kant til DF og det må siges at være lykkedes til fulde selvom det endnu er uklart, hvem der får vælgermæssigt gavn af manøvren.”

Det tror jeg ikke. Jeg tror KR alliancen arbejder på at få gennemført en liberal dagsorden (velfærdsreform + indvandringsreform) via en SKR regering. Så det primære mål er at få rykket Thorning til højre og SF til venstre, således at de kan fordre en opsplitning. Derefter kan de indlemme Thorning og putte deres planer ned i den fint markedsførte pakke “Fair Løsning”, som netop ikke har noget indhold endnu og er helt perfekt. For det er det ENESTE som kan redde Danmark ud af vores problemer

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:27 pm

Det ser ud til at blive en rigtig spændende valgkamp, jeg tror de røde vinder . Barfoed har lavet det for broget for den blå blok og Pia Kjærsgaard m.fl. er for hidsige pt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:29 pm

@L. Rasmussen

Eller også han han netop tænkt langt, nemlig til situationen efter valget, hvis/når K kommer i opposition.

Det virker underligt - for som jeg ser det, så er der stadig “meget at spille om” - hvis det da ikke lige var fordi Lars Barfoed lige har smidt V+K’s største trumf i skraldespanden.

Meningsmålingerne er forholdsvis tætte - og der er mange tvivlere. Så hvis V+K kunne have boret kniven ind der, hvor det gør allermest ondt på Helle og Villy, så kunne jeg fint forestille mig en blå valgsejr.

Men nu - nej - Lars Barfoed har foræret Helle Thorning nøglerne til statsministeriet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ken Andersen, Kbh | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:33 pm

Jarl Cordua skriver:

- “Budskabet er tydeligt: DF er de ægte socialdemokrater og garanten for, at færre udlændinge kommer til landet.”

Mon ikke mere budskabet, om end ufrivilligt, ender med at blive en hentydning til K & R’s samarbejde mere end en stikpille mod S ?

Tror DF har hentet hvad der kunnes af mørkeræde Socialdemokrater, den 1/4 af vælgerne der stadigvæk er loyale mod det gamle hæderskronet arbejder parti ser nok kun komikken i DF’s annonce.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikael Flensborg, Risskov | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:37 pm

Thomas Larsen: “Lars Barfoed har foræret Helle Thorning nøglerne til statsministeriet.”

Det handler ikke om, hvem der har magten. Det handler om, hvem der TROR de har magten. Og det ved både Vestager og Barfoed. Og hvis de kan få deres politik igennem ved at give HTS nøglerne, så er de MERE end tilfredse :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:39 pm

@Jens Hansen

Jeg er næsten enig med dig i din analyse af, at en kommende S-SF selvfølgelig ikke bare kan “shoppe” rundt efter flertallene - det vil hurtigt få en ende. Men hvis rød blok får et folkeligt/demokratisk flertal er det de vil føre, vel ikke en ufolkelig værdipolitik? Medmindre du selvfølgelig mener, at VKO har patent på folkelig værdipolitik?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:45 pm

@Martin Andersen, Middelfart

Nu er jeg af den opfattelse, at rød blok ikke vinder valget på grund af deres holdninger i værdipolitikken. De vinder vel snarre på trods af disse holdninger. Nej, rød blok vinder valget bl.a. fordi den nuværende regering har siddet i 10 år, og de afgøredne svingvælgere nu vil have nogle ‘nye ansigter’. Men også fordi mange i det flertal af vælgerne, som har deres udkomme fra de offnentlige kasser, ike bryder sig om de reformner VKO har lavet de seneste år, (Dagpengereform og tilbagetrækningsreform). Ganskje vist støtter de radikale begge dele, men det er jo som bekendt den siddende regering som bliver holdt anvarlig, (ligesom Nyrup blev det i.f.m. Efterløns-forliget i 1998, selvom Venstre også var med i forliget)

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:48 pm

@Thomas Larsen, Aalborg

Jeg tror ikke, at løbet er kørt endnu.

Blå stue kan stadig nå at indhente rød stue.

Et par bandeopgør til, så er den nok ‘i hus’.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:48 pm

Iøvrigt lidt sjovt, at den omtalte valgvideo fra DF folketingskandidaten Alex Ahrendtsen så fik en efterhistorie af de mere morsomme. Den kære “ghetto-beboer” bor således ikke i Vollsmose men i et hyggeligt parcelhus med udsigt - ikke til Vollsmose - men til en å! Hæ!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 30. aug 11 kl. 2:58 pm

Martin Andersen:

Når islams lystige svende trækker grænsen indtil Ghettoen, Vollsmose, så sker det ved indianerkrydset, i starten af Åsumvej.

Det ved man ganske nøje, for politiet må rykke op på bakken ved Falck, når de skal lave fartkontrol på Åsumvej.

Derfor er det ikke rigtigt, at Alex Ahrendtsen ikke bor i Vollsmose. Han bor ikke inde i en af voldsparkerne, det er rigtigt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jimmi kristensen, Frederiksberg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 3:15 pm

Spil for galleriet og teatertorden, der blot skal gavne både K og DF, når valget er overstået og VKO igen har flertal, vil det fortsætte som de sidste ti år, med Pia, der svinger taktstokken og pisken og de konservative, som stiller sig tilfreds med ministerbiler.
Kun hvis Liberal Alliance får indflydelse, vil der blive en reel modvægt til DF.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 30. aug 11 kl. 3:46 pm

@Kenneth Hansen

Men inspirationen til hans voldsvideo må jo så komme fra ændernes desperate kamp om brødkrummer i åen eller hvad? Eller måske hænger Alex ud i “voldsparkerne”?

Tror den kære Alex er fuld af narrestreger og det er Pia vist også, siden hun omfavnede videoen fuldstændig ukritisk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 30. aug 11 kl. 4:02 pm

@Mikael Flensborg, Risskov

Jeg har svært ved at tro, at man kan få sin politik MERE igennem i opposition end i regering.

Så fra min stol er dette “geniale træk” af Barfoed et udtryk for enten panik eller dumhed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 30. aug 11 kl. 4:07 pm

@Jens Hansen

Tak for dine bemærkninger. Men dybest set aner hverken du, jeg eller nogen andre, hvorfor valgresultatet bliver som det gør. Vi kan hver især havde mere eller mindre sandsynlige teorier om dette - men sandheden har vi ikke.

Men derfor kan vi jo godt kæmpe hver vores kamp om at; udlægge den rette tekst! Derfor demokratiet og derfor denne blog.

Upassende ? Klag over indlæg

 
thomas skoven, 9800 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 4:23 pm

Jeg mener godt man kan tale om DF som de ægte socialdemokrater.
Ingen har vel været, og er stadig, imod indvandring som de tykmavede med røde seler

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Poulsen, Aarhus C | Skrevet: 30. aug 11 kl. 4:25 pm

Jarl Cordua@Dit indlæg er såmænd ganske fornuftigt. Dog undrer jeg mig over følgende passus “Det er en kendt sag, at der er et markant flertal af danskere, der er lodret imod Pia Kjærsgaard og alt hendes væsen. Men der er også et pænt stort mindretal på ikke meget under 20 pct., som deler mange af Kjærsgaards synspunkter på indvandrerområdet”
Jeg aner her en underdrivelse.
Størrelsen af de enkelte partier i folketinget afhænger naturligvis af antal stemmer. Men herudover findes normalt en gruppe af sympatisører,eller rettere potentielle støtter, der dog har valgt at stemme på et andet parti.
At begrænse denne gruppe i Dansk Folkepartis tilfælde til “ikke meget under 20%” er nu nok en underdrivelse.
Det karakteristiske ved Dansk Folkeparti, siden dets fremkomst i 1996, har været dets evne til at flytte stemmer hen over midten i dansk politik.
Der var (er?) masser af sympati for dets indvandrerpolitik blandt traditionelle socialdemokrater, ja måske selv på den yderste ventrefløj! Eksemplet med Enhedslistens placering af en ortodoks muslim som fremtrædende kandidat førte partiet i faretruende nærhed af spærregrænsen. Man har nu (klog af skade?) ændret profil. Eksempler blandt traditionelle (højskole-)venstrefolk er legio!
Sandsynligvis er et flertal af danskerne imod Pia Kjærsgaard, men også et markant flertal?
Jeg er ikke Pia Kjærsgaards advokat, men jeg er ikke blind for at hendes præstation faktisk er uden fortilfælde i dansk parlamentarisk historie. Kort: Pia kommer i Folketinget på afbud, 10 år senere danner hun sit eget parti, der 5 år senere er det afgørende støtteparti for landets eneste længerevarende borgerlige regering. Den placering har hun fastholdt i 10 år! Med fremgang ved hver eneste valg siden partiets fremkomst! Der er simpelthen ingen lignende præstation i dansk politik! Men i et besynderligt selvbedrag nægter hendes modstandere disse objektive fakta! Hvorfor? (Og igen: Jeg er ikke Pia Kjærsgaards advokat!)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Burde, Ashkelon | Skrevet: 30. aug 11 kl. 4:34 pm

De konservative rotter forlader den tilsyneladende synkende skude…Breivik episoden var bare for meget for dem , de stakkels bloeddyr…,knock-out i fjerde omgang.
Maaske en slags neurotisk-induceret politisk selvmord ?
Med lidt held vil halvdelen af deres ex-vaelgere havne hos DF, det eneste parti som stoet og roligt gaar frem fra valg til valg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Kruse, 7400 Herning | Skrevet: 30. aug 11 kl. 4:39 pm

Min hustru, som er indvandrer har studeret de forskellige partier i Danmark og hun er kommet frem til ( uden min indblanding), at det eneste parti,der vil danskerne det godt er Dansk Folkeparti.Hun siger, at hun kan forstå budskabet fra Dansk Folkeparti, fordi de siger tingene direkte, som de er.De andre politikere snakker sort/gentager sig selv.
Min kone undrer sig over, at alle partier undtagen DF er mere opsatte på at redde folk ude i verden end at redde danskerne.Det forstår hun slet ikke.Hun kommer selv fra et land ,hvor der var diktatur.Hun forstår heller ikke at de radikale og enhedslisten vil sælge ud af vort lands værdier til fordel for især muslimer.Hun vil nu melde sig ind i DF som indvandrer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tor Hansen, 7800 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 4:51 pm

@ Jarl Cordua

“K har klart sagt, at de vil stå ved alle forlig på udlændingeområdet, men alligevel bruger DF Lars Barfoed som boksebold og truer med at trække tæppet væk under tilbagetrækningsreformen.”

Alene en trussel er vel et tegn på, at DF – bortset fra ældrecheck – ikke har nogen politisk sammenhængende ide, men er parat til at krejle, sådan at partiet siger ja til det meste i en finanslov, hvis blot det kan få noget til dets (tanke)gods om fremmede mennesker i Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 30. aug 11 kl. 5:31 pm

Mit gæt er, at DF igen går lidt frem. Til gengæld kan de ikke bruge deres mandater til noget, fordi ingen længere vil have noget med dem at gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens L. Lorentzen, Koebenhvn K. | Skrevet: 30. aug 11 kl. 6:03 pm

Ingen af de gamle partier har ledere eller politik,
som kan foere den danske befolkning gennem dette aartis globale krise med finanssammenbrud, arbejdsloeshed, masseindvandringer etc.
Danmark har meget lidt at skulle have sagt i Europa og intet i global henseende.
Kun DF synes at have en smule evne og vilje til dog at holde bare lidt styr paa forholdene indenfor vore egne graenser.
Jo mere dette toner frem, jo mere fremgang for DF.
Og jo mere indvandrer-ballade som nu med Hiz-but-Tahrir (eller hvad disse ekstremister nu kalder sig) og disee dages pakistane-skyderier, jo stoerre opbakning til Pia og jo mindre til Vestager.
Kender ioevrigt flere indvandrere, herunder et par
fra muslimske lande, der har samme opfattelse, som
den Jens Kruse har refereret ovenfor.

PS Hvorfor er det mon, at Soeren Poulsen fra Aarhus C med saa mange andre nathuer falder over deres egne ben for at understrege, at de skam ikke ligner Pia Kjaersgaard.Hvad rager det os andre.Det der taeller,er fornuftig indsigt og egne meningers mod.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 30. aug 11 kl. 8:05 pm

@thomas skoven, 9800

“Jeg mener godt man kan tale om DF som de ægte socialdemokrater.”

Socialdemokrater har i modsætning til DF altid været tilhængere af internationalt samarbejde, men borgerlige har DF aldrig været - med mindre ’småborgerlig’ også er en slags borgerlig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Nielsen, Mariager | Skrevet: 30. aug 11 kl. 8:54 pm

Folkeafstemning om Pia K. ?
Den ville hun jo nok tabe, hvis kravet var mindst 50% Nu er der jo ikke tale om et præsidentvalg,men om et folketingsvalg. Og det er hun jo ualmindelig god til har tiden vist. Til trods for - eller måske på grund af - Dansk folkeparti manglende bud på en økonomisk politik formår hun gang på gang at sætte dagsordenen i medierne.
En af hendes styrker er som nævnt af andre hendes mangel på berøringsangst i forhold til de “fine” partier.
Ingen er som hende og hendes tro væbnere i stand til at legitimisere og appellere til fremmedfrygt, med medietække at anvende kortsynet “snusfornuft”, at tilsidesætte etik og moral så snart der er stemmer på spil samt at optræde som forsvarer af hendes glansbillede af Danmark fra 50′erne.
Men hun har jo sine meningers mod, må man sige. Det har end ikke givet hende anledning til selvrefleksion, at en vis nordmand - ud over at rose hendes resultater i Danmark - netop fremstillede sig som korsfarer for hendes største mærkesag!
Kan det undre at anstændige, pæne borgerlige hellere ser en socialdemokratisk ledet regering end at fortsætte med at give hende indflydelse?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Soeren Nydam, Pontal do Parana-Pr | Skrevet: 30. aug 11 kl. 9:19 pm

Hovsa! Har lige fundet ud af, at selvom jeg betaler skat til Danmark, som bliver trukket hver måned, har jeg ikke stemmeret, p.g.a., at jeg er gift med en yndig udenlandsk kvinde og bosat i hendes hjemland. Jeg kan heller ikke flytte til Danmark med min hustru, dette ifølge nogle regler der er så asociale og lavmålte, at det gør en flov. Vi har heldigvis aldrig tænkt på at flytte til Danmark. MEN, der er da et eller andet galt, er der ikke?

PS. Jeg har været aktiv 48 år på arbejdsmarket, så kære venner, jeg har betalt.

Ha¨et godt valg Danmark

.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rune-Christoffer Dragsdahl, Kbh | Skrevet: 30. aug 11 kl. 9:27 pm

Jarl,

Du brugte tidligere ordet “ønsketænkning”, da jeg spurgte, om ikke en del vælgere er meget kritiske i forhold til DFs efterlønsforringelser. Men prøv at se denne her måling:

“I bunden af popularitets-barometret ligger Dansk Folkepartis leder, Pia Kjærsgaard (se profil), som Danmarks mest upopulære partileder. 31 procent af danskerne er negativt stemt over for hende, mens kun 12 procent er positivt stemte.”
(Epinion for DR)

Kun 12 procent positivt stemte? Det er sådan cirka lige så mange, som pt angiver, at de vil stemme på DF. Hvor ser du potentialet for flere stemmer i disse tal?

Til sammenligning er 52 procent positivt stemte ift Søvndal.

Hvis ikke det er tilbagetrækningsreformen, der afspejler sig i disse tal, så ved jeg ikke, hvad det skulle være…?

Jeg mindes ikke før at have set en måling, hvor så få af de potentielle DF-vælgere bakker op om Pia Kjærsgaard?

Upassende ? Klag over indlæg

 
thomas skoven, 9800 | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:30 pm

Niels hansen

Du behøver såmænd ikke forsvare S i forhold til DF. Jeg vil intet ha med nogen af dem at gøre. Blot påpeger jeg at nogle af de mest u - begavede mennesker der findes er den gammeldag socialdemokratiske kernevælger

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Burde, Ashkelon | Skrevet: 30. aug 11 kl. 10:49 pm

Hvorfor mon de konservative har skiftet spor ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 31. aug 11 kl. 12:54 am

@thomas skoven, 9800

“Du behøver såmænd ikke forsvare S i forhold til DF. Jeg vil intet ha med nogen af dem at gøre.”

Det var nu ikke ment som et forsvar.

Når du siger, at du intet vil have med dem at gøre, så mener jeg, at man er nødt til at forholde sig til, at S er det mest indflydelsesrige parti i rød stue - og DF tilsvarende i blå stue.

Så uanset om du tilhører blå eller rød stue, så er du nødt til at forholde dig til dem.

Med mindre du er sofavælger. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 31. aug 11 kl. 7:22 am

Lige en reminder til enkelte debattører:

Ingen indlæg i debatten, som munder ud i en eller anden konklusion om nazisme.

Hold jer til emnet!

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Jensen, Odense | Skrevet: 31. aug 11 kl. 8:05 am

Snart alle partierne bruger en masse krudt på at fortælle at de tager afstand til DF.. Hvad er der galt med DF.. Jeg er enig med DF et langt stykke hen af vejen i deres udlængepolitik.. Sporerne fra fortidens soc. d. og R regering skræmmer stadig..
Politikerne tør ikke bevæge sig særlige steder, og fører valgkampagne på grund af chikane og overfald, og kvindelige valgplakater overklisters Det viser at der stadig er brug for DF til at sætte grænsen…
Indvandringen under S og R var af mennesker som i en stor grad var analfabeter, og når vi ser den nye generation, falder æblet ikke lang fra stammen..Man må ikke være så naiv at tro en rød blok kan eller vil løse disse problemer.. Det eneste jeg er uening med DF om, er grænsekontrollen.. Det var et selvmål..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 31. aug 11 kl. 10:04 am

@Martin Andersen, Middelfart | 30. aug 11 kl. 3:46 pm

Du skriver:
“@Kenneth Hansen

Men inspirationen til hans voldsvideo må jo så komme fra ændernes desperate kamp om brødkrummer i åen eller hvad?”
————–

Kommentar:
Der er - så vidt jeg ved - ikke nogen, der har betvivlet sandhedsværdien i denne lille snas video:
http:/ /ww w. you tube.com/watch?v=g5IXzi YK5ls
(fjern selv m e l l e m rummene)
Optaget i Vollsmose.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning Rolapp, Ebeltoft | Skrevet: 31. aug 11 kl. 6:51 pm

Det er så sjovt.
Mange er på ivrige efter at nedgøre Dansk Folkeparti.
Man henviser gerne til evt. dårlige meningsmålinger for partiet, dårlige popularitetsmålinger for Pia Kjærsgård. ect.etc.

Men sådanne meningsmålinger er jo i allerhøjeste grad selvopfyldende over for svage usikre vælgere.
De vil helst ikke stemme på de partier der ser ud til at tabe.

Så mon ikke disse mange målinger gerne vil udstille DF som et tabende parti. Og i altfald ikke et vindende.

Er meningsmålinger virkelig det mest objektive vi har i vores valgproces.

Eller er meningsmålinger bare løgn og bedrag med det formål at påvirke valgprocessen så meget som muligt, men serveret som en objektiv videnskab ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/