

Der går et fantom gennem valgkampen. S-SFs forslag om, at man i stedet for tilbagetrækningsreformen kan finde 15 mia. kr. på, at “vi alle” arbejder noget, der svarer til 1 time ekstra om ugen. Populært kaldet ”12-minuttersplanen”.
Forslaget er blevet gennemtygget, skudt ned og afvist af stort set samtlige økonomer og arbejdsmarkedseksperter. Ikke for forslagets relevans eller evt. effekt, men mht. dets muligheder for at blive realiseret.
Faktisk er det en glimrende idé, at vi alle arbejder mere. Det vil nemlig øge produktiviteten i en tid, hvor Danmark taber produktivitet, som kan oversættes med, at vi producerer mindre på den samme tid. Til gengæld giver vi os selv en lønforhøjelse.
Helle Thorning-Schmidts erklærede kampagneavis Ekstra Bladet har i deres grundige research (formentlig med velvillig bistand af Socialdemokraternes snu spindoktorer) fundet et citat fra 2008, hvor Lars Løkke Rasmussen som finansminister omfavnede idéen om 12 minutter, og udstiller ham nu som hykler, fordi han kritiserer Thornings 12-minutters plan.
Det er imidlertid de færreste politikere endsige økonomer eller erhvervsfolk, som har været modstandere af idéen.
Imidlertid kan man ikke i Ekstra Bladets logik - som desværre mange medier abonnerer på - som Lars Løkke Rasmussen - være FOR ideen, men KRITISERE forslagets realisme på samme tid. I så fald er landet befolket med hyklere, i det stort set hele den økonomiske sagkundskab har indtaget det samme synspunkt.
Man skulle ellers tro, at det burde være en kritisk avis som Ekstra Bladets opgave at insistere på at få svar på ubesvarede spørgsmål hos Thorning frem for at kritisere hendes kritikere for “hykleri”?
Sagen er den, at Thorning og hendes flok ikke kan svare på, hvordan danskerne skal arbejde mere. Skal det være en time mere om ugen? Skal man fjerne en uges ferie eller hvordan skal det udmøntes? Og undervejs har den politiske ordfører Henrik Sass Larsen aflyst hele planen, fordi man ikke behøver at øge arbejdsudbuddet, når der er arbejdsløshed som nu. (Hvordan S-SF så vil spare….tjah det var måske en opgave for et kritisk medie at spørge om det…)
Men lad os nu tænke tankeeksperimentet til ende. De røde vinder valget med rent rødt flertal. Dermed bliver tilbagetrækningsreformen ikke til noget, hvor efter arbejdsmarkedets parter skal sætte sig til bordet og finde 15 mia. kr. Først må man forudsætte, at fagforbundene overhører Sass Larsen melding om. at det slet ikke er nødvendigt at øge arbejdsudbuddet.
Arbejdsgiverne vil utvivlsom gerne have, at arbejdstiden stiger, men deres omkostninger skal naturligvis IKKE stige, for ellers er man jo lige vidt. For øgede omkostninger betyder, at virksomhedernes varer bliver dyrere og tab af konkurrenceevne. Øvelsen går ud på det modsatte, nemlig at øge produktiviteten, så danske varer bliver billigere og mere konkurrencedygtige.
Vi forudsætter som Thorning oprindeligt stillede i udsigt, at arbejdsgiverne og fagforeningerne laver en aftale, der munder ud i, at der skal arbejdes en times ekstra. Skal vi så alle arbejde en time ekstra?
Ikke hvis man er selvstændig. De bestemmer jo selv, hvor meget de vil arbejde.
Ikke hvis man er ansat på konsulentvilkår - det er jo en individuel aftale, som LO og DA ikke kan blande sig i
Ikke akademikerne, for de har meddelt, at de ikke medvirker til øget arbejdstid.
Ikke FOA - hele det offentlige område - for her har formanden Dennis Kristensen for længst meldt ud, at hans medlemmer SOSU-assistenter, sygeplejersker, pædagoger mv. - ikke medvirker til en aftale.
Så er der industriens område. Her er store dele af arbejdstidsforholdene lagt ud til LOKALE forhandlinger. Her skal de lokale fagforeningsfolk lave aftaler med virksomhederne enkeltvis om at øge arbejdstiden. Og bagefter, så skal man lokalt stemme FOR en sådan aftale om at gå op i tid mod at få den sædvanlige timeløn. Det vil i så fald være første gang i fagbevægelsens historie, at dets medlemmer skulle acceptere en stigning i arbejdstiden. Spørgsmålet mange fagforeningsmedlemmer sikkert vil stille sig er, hvorfor i alverden de så skal være medlem af en fagforening? Hvor realistisk er det, at den nødlidende danske fagbevægelse finder på at stille deres medlemmer i dette dilemma?
Spørgsmålene er mange. Svarene er få. Og journalisterne har skrevet historien så mange gange, at de ikke orker at gøre det en gang til, selvom at den nok fortjener det.
Men hvad gør det? Thorning og Co. holder - kloge som de er - bare munden lukket, og må klaske sig på lårene af grin, at avishistorierne nu handler om at Lars Løkke - som alle andre med en smule fornuft i hovedet - engang har klappet i hænderne af et godt forslag, der desværre ingen gang har på jorden.
Det er godt nok surrealistisk. Men godt spin, det er det knageme.
Det er netop korrekt.
Det var en historie som bygger på spin, men som andre aviser, herunder Jyllands-Posten hopper på.
Løkke kommenterede Arbejdsmarkedskommissionens beregninger der viser at hvis alle, og her menes alle inklusiv selsvstændig arbejder en time mere og dermed øger deres løn med 1/37, så vil det give 14 mia. Offentligt ansatte skal dog ikke have lønkompensation og satsreguleringen skal sættes ud af kraft.
Det er slet ikke det som S og SF har sagt de har en aftale med LO om, så det er usandt, når Ekstra Bladet sagde at Løkke støttede de 12 minutter, men desværre kopierede stort set alle medier propagandaen, inklusiv DR.
http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/2011/Valg/2011/08/29/192718.htm
“Sandheden er, at Lars Løkke Rasmussen selv i 2008 foreslog præcist det samme”
I går var det så Jersild der påstod at de økonomer der har beregnet på LAs forslag slår tvivl om disse, selvom det blot er det almindelige forbehold for konjunturudsving.
Upassende ? Klag over indlæg
Godt skrevet, men forskellen på Thorning og Løkkes 12 minuter er vel, at Thorning indregner gevinsten på de 12 minuter i sin plan. Det gør Løkke ikke.
Upassende ? Klag over indlæg
Nu er det vist dig, der spinner, Jarl.
Fair Løsning planerne har HELE TIDEN opereret med, at der først skulle gang i væksten, så ledigheden kan nedbringes, og dernæst arbejdes mere, når demografien betinger det. Det er ikke noget, der først er trukket op i valgkampen. Desuden har Fair-planerne også nævnt adskillige muligheder for at øge den samlede arbejdstid. Nogle af forslagene er ubrugelige for nogle grupper, javist, men f.eks. arbejde i stedet for den sjette ferieuge og overgang fra deltid til fuld tid kan vist bruges af alle lønmodtagergrupper. Det er derfor ikke rigtigt at påstå, at ingen ved hvordan de “12 minutter” kan udmøntes.
Ligeså vel som de V-folk, der for et par år siden også foretrak arbejd-mere-modellen fremfor afskaffelse af efterlønnen, må S-SF ved at adoptere modellen jo også erkende, at spørgsmål om arbejdstid ikke vedtages i Folketinget men af arbejdsmarkedets parter. Det siger sig selv, at arbejdsgiversiden umiddelbart vil være mere positive end arbejdstagersiden, og usikkerheden omkring planen ligger derfor i at overbevise arbejdstagerne og deres organisationer om at medvirke. Den manøvre er historisk nemmere at gennemføre for en rød regering med hul igennem til lønmodtagernes organisationer, og der har været så megen kontakt og positive udmeldinger, at det er realistisk at forestille sig, at det faktisk lader sig gøre.
Det har været dårlig pædagogik at køre en poppet kampagne på “12 minutter”-kampagne for at vinde lønmodtagervælgere for ideen. Dels fordi det er druknet i det popsmarte, at den del af planerne først skal iværksættes, når der er arbejdskraftmangel, og ikke mens der er stor ledighed. Desuden har man ikke fået forklaret, at problemet består i, at den samlede mængde (lønmodtager)arbejde - og dermed arbejdsgivernes samlede lønudgift - i værste fald er er konstant, i bedste fald stigende, hvis væksten kommer i gang, men demografien viser, at der vil være færre til at udføre arbejdet. Dermed kan arbejdet kun udføres, hvis de færre hænder hver især arbejder mere. Udgiften er præcis den samme for arbejdsgiverne, men de færre medarbejdere får selvfølgelig hver især mere i lønposen svarende til den enkeltes ekstra arbejdsindsats.
Upassende ? Klag over indlæg
Allan Thunø, nej det er ikke irrationalt. Faktisk viser tallene, at arbejdsstyrken allerede er inde i et fald og har været det siden 2009. Derfor er det også nødvendigt at bruge alle redskaber til at øge arbejdsstyrken.
(Se side 3)
OECD har påpeget i deres Economic Outlook, at Danmark indtil 2026 vil få en af de laveste vækstrater på ca. 1,2 % frem mod 2026 - og at det er nødvendigt med reformer i Danmark, hvis dette skal modvirkes.
http://www.oecd.org/dataoecd/41/50/47984536.pdf
Upassende ? Klag over indlæg
christian larsen - ja jeg så Jersild og det var beskæmmende at se og høre på. En ting er manden fægter med arne og ben og konstant afbryder men hans misbrug af det folkene bag Dream var ikke pænt.
Der blev sagt planen holder men kommer der kriser igen…etc. og det vente Jersild til ” Vi har nu lige hørt at folkene bag Dream siger jeres plan holder ikke”
JP`s Leder idag fortæller jo også en historie der er helt syret i 2011.
Omkring de 12 min.
Man må gå ud fra at der menes 1 time mere for ellers skal al offentlig trafik omlægges. Trafiklys skal ændres så der er taget højde for den nye myldretid etc.
Med hensyn til de offentlig ansatte kunne man lade dem selv betale deres spisepauser og komme op på 37 timer.
Resten blafrer i vinden som Jarl fint skriver i ovenstående.
Upassende ? Klag over indlæg
Omkring S og SFs påstand om at “sætte gang i væksten” er det også spin.
Selv deres økonomer indrømmer at deres fremrykkede investeringer og straksfradrag kun giver en begrænset stigning i beskæftigelsen og at begge forslag kun giver midlertidige jobs.
Så vidt jeg husker er det ca. 10-15.000 jobs. Til sammenligning steg alene i 1. kvartal 2011 den private beskæftigelse ca. med 5-6.000 private jobs
Der er endvidere ikke nogen garanti for at disse ikke går til østeuropæiske håndværkere.
Upassende ? Klag over indlæg
L. Rasmussen.
“der har været så megen kontakt og positive udmeldinger, at det er realistisk at forestille sig, at det faktisk lader sig gøre”. Det er vist noget sludder. FOA og AC har meldt fra forlængst. Og du kan jo ikke vide hvad man lokalt ude på arbejdspladserne mener. Så det må være spin.
12-minutters planen er S-SF svar giver jo så ikke noget svar på de penge, der mangler i kassen, hvis man først skal vente på at væksten kommer i gang. Hvad så væksten IKKE kommer i gang? Det er et ikke-svar, man leverer designet til, at S-SF IKKE skal prioritere i de offentlige udgifter, så man har ryggen fri til at score stemmer på at kritisere de borgerlige for tilbagetrækningsreformen. Det er min analyse.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg tror man overser en meget vigtig ting.
Vælgerne kan godt se at nu hvor R har fået “lov” til at stemme for tilbagetrækningsreformen bliver de penge der i den også S/SFs penge når/hvis de kommer til magten.
Det ved vælgerne altså godt og derfor er kritik af de 12 minutter ikke rigtig vejen for VK.
Man er blind hvis man ikke kan se at mange midtervælgere nu trygt stemmer på R og dermed på Thorning fordi der nu er skabt en langt større sikkerhed for økonomien under en S regering.
Upassende ? Klag over indlæg
Bortset fra det umulige i gennemførelsen er forslaget helt så ligegyldigt som afskaffelse af efterløn. 1/3 af de danskere som er i stand til at arbejde kan ikke få lov til det, man bestikker dem med en slags fattighjælp eller sender dem på idiotaktiveringskurser for at holde oprøret nede. Der er ikke behov for al den arbejdskraft efter vi har foræret vores arbejdspladser og viden til kineserne.
Upassende ? Klag over indlæg
De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser i dag, at i 2. kvartal steg beskæftigelsen med 5.700 personer, og at BNP voksede i både Q1 (0,1%) og i Q2 (1,0%).
Er det ikke vand på Lars Løkkes mølle?
Så var der alligevel lys for enden af tunnelen (og det var ikke en traktor).
Lars Løkkes troværdighed mht. økonomi må stige, og Helle Thornings må falde.
http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR399.pdf
Upassende ? Klag over indlæg
Hvad nytter det at nogle arbejder 12 minutter mere når det i sidste ende betyder fyring af hver 37. ansatte?
Der bliver ikke mere arbejde (= afsætning) af at sætte arbejdstiden op. Og h’øjtlønnede vil da bestemt ikke arbejde mere og aflevere provenuet til skattefar.
S/SF-planen bygger på en solidaritet, som ikke længere eksisterer i det danske samfund. Bl. a. grundet den overdimensionerede indvandring som de partier har skaffet os på halsen af mennesker, som end ikke kender begrebet.
Upassende ? Klag over indlæg
Ole S, væksten vil blive afdæmpet det kommende år, men jge husker hvordan S og SF brugte de første tal for første kvartal til at slå alarm - selvom tallene var påvirket af fald i det offentlige forbrug.
Det er på den måde der spinnes.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er der ingen tvivl om.
Thornings valgretorik er bygget om at alting står stille i Danmark.
Nu hvor Danmarks Statistik har korrigeret BNP-tallet for 1.kvartal op på den rigtige side af nullet, så er definitionen “teknisk recession” ikke opfyldt. Dvs. Danmark befandt sig dermed ikke så langt nede i moradset, som Thorning ellers har tudet Løkke og danskernes øre fulde om. Ikke mindst under Folketingets afslutningsdebat i juni, hvor Løkke fik det glatte lag.
Det betyder så ikke, at kritikken om at DK mangler vækst er forkert, men at de foreløbige tal for 1.kvartal blev skamredet og problemerne overdrevet - især af dagbladet Politikens Lederkollegium og S-SF. Det er der der vist ingen tvivl om.
Men det er spørgsmålet om det går noget indtryk på de politiske journalister (stort set alle uden økonomisk indsigt), som har skrevet de tonsvis af forkerte artikler om, hvor elendigt det hele stod til.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl,
3. punkt i Fair Løsning 2020 har overskriften “En effektiv offentlig sektor”. Man kan være enig eller uenig i de besparelser, S-SF forestiller sig for de enkelte tiltag, men man kan ikke påstå, at de ikke vil foretage prioriteringer.
Ligesom det nødvendigvis må være behæftet med nogen usikkerhed, når arbejdsmarkedets parter skal inddrages i 12-minutters løsningsforslag, er det naturligvis heller ikke muligt på forhånd at gå ned i mindste detaljer med prioriteringsplaner. Det er selvfølgelig forventeligt i en valgkamp, at S-SF afkræves svar på, hvilke sygdomme der ikke skal omfattes af 1-måneds-garantien - men jeg vil klart foretrække, at det ikke er politiske lægmænd men lægefagliglig ekspertise, der afgør det spørgsmål. Jeg ser også hellere, at politikerne holder sig fra at bestemme, hvad der kan undværes af regler omkring beskæftigelsen, før de har hørt relevante eksperter, der arbejder med detaljerne i det daglige osv. Fremfor alt ser jeg også gerne, at der bliver lavet ordentlige vurderinger og planer af folk, der har forstand på den slags, når man foreslår en yderligere digitalisering af den offentlige sektor, så vi ikke skal ind i flere Amanda- eller tinglysningsskandaler, der koster kassen i stedet for at spare på udgifterne.
Upassende ? Klag over indlæg
L. Rasmussen
Igen ukonkret snik-snak, hvor hele øvelsen går ud på ikke at skræmme vælgere væk.
Altså i alle andre sammenhænge ville man tale om fedtspil. Men det går jo også fint med det. S-SF er ved at vinde valget.
Upassende ? Klag over indlæg
Godt indlæg, Jarl
@L. Rasmussen
“men f.eks. arbejde i stedet for den sjette ferieuge og overgang fra deltid til fuld tid kan vist bruges af alle lønmodtagergrupper”
Du taler mod bedre vidende som sædvanlig.
De muligheder eksisterer allerede i dag for visse lønmodtagergrupper, men ingen benytter dem jo. Arbejdsmarkedskommissionens undersøgelse viste jo også, at kun få ønsker at arbejde mere under de nuværende rammevilkår (læs: skat).
Skal vi ikke også lige citere tidligere overvismand Torben M. Andersen: “Det er uklart, om der er taget højde for, at det kommer til at koste statskassen omkring 10 mia. ekstra på at betale de offentligt ansatte løn for en times ekstra ugentligt arbejde.”
Upassende ? Klag over indlæg
OECD, DI og Danske Erhverv peger på strukturreformer.
Strukturreformer der skal sænke marginalskatten, sænke selskabsskatten og øge pensionsalderen, samt satserne på overførselsindkomster.
Bemærk også her spinnet fra S og SF omkring f.eks. forskning. Der er nok ingen tvivl om at forskningsindsats på sigt giver højere vækst, hvis ellers der er en konkurrencedygtig erhvervssektor, men Danmark er allerede i top tre i EU med forskning og er blandt de lande der har haft den største stigning det sidste årtid.
DOK:
“Research and innovation
Denmark set a preliminary national R&D target of 3% of GDP for 2020, a figure that it
already achieved back in 2009. Over the past decade Denmark’s R&D intensity has
consistently increased thanks to one of the highest growth rates in the EU. Building upon this,
if the country wishes to maintain its position among the world’s R&I leaders, there seems
considerable scope for a more ambitious R&D target.”
http://ec.europa.eu/europe2020/tools/monitoring/recommendations_2011/index_en.htm
Upassende ? Klag over indlæg
Det er i det hele taget uhyggeligt, at man kan slippe afsted med at have et hul på 15 milliarder kroner i sin økonomiske plan - og her bruger jeg begrebet “plan” i sin bredest mulige betydning - uden at nogen for alvor går i kødet på de politikere, der har et sådan hul.
Har danskerne ikke krav på at få at vide, om vi f.eks. mister en uges ferie ved at stemme på de røde?
Hvorfor hemmelighedskræmmeriet? Ja - jeg tør da godt gætte: der er ingen plan. De aner ikke deres levende råd - og håber bare på, at de kan slippe ud af kattepinen ved, som Sass, at henvise til, at det ikke giver mening at øge arbejdsudbuddet i en tid med relativt stor arbejdsløshed.
Jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde over en journaliststand, der er så dårligt klædt på, at de ikke forlængst har gennemskuet de 12 minutter for det pantomime-spil, som det er.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl
Det bliver vi åbenbart ikke enige om. Fred med det.
Men nu har regeringen jo brugt de første dage af valgkampen på at forklare de dårlige væksttal (og den recession alle troede på i første kvartal) med påvirkningen fra udlandet. Logisk er det vel så også udlandets skyld, at det går fremad, omend med MEGET små skridt, nu. Eller hvad? Næh, ikke for Claus Hjort Frederiksen, der straks hævdede, at det skyldtes regeringens fremragende politik. Jeg tror, at en del vælgere er dødtrætte af at høre regeringstoppen fralægge sig ethvert ansvar for dårligdomme - enten ved at påstå, at det er Nyrups skyld og ellers udlandets - mens det altid er regeringens fortjeneste, når noget går godt. Det er snarere det, end det er oppositionens planer, der får vælgerne til at ønske nyt.
Upassende ? Klag over indlæg
Summeret handler det vel om at 12 minutters idéen er meget risikofyldt - ingen kan med sikkerhed sige hvor meget den vil give og om væksten kommer op i gear. Det gammelkendte trick med at investere hårdt i nedgangstider for lånte midler og betale tilbage når væksten igen er i top, véd vi også har stor risiko.
Vi må erkende at vi ikke kan kontrollere dansk økonomi “hjemmefra”. Danmark påvirkes kraftigt af svingninger på verdens markedet og den finansielle krise har vist, at netop Danmark har svært ved at komme op i omdrejninger igen.
Løsningen, omend kedelig den er, er at leve efter evne og spare op til dårligere tider. Trods denne politik er ført i de forgangne 10 år har det ikke været nok.
Spørgsmålet fremadrettet er om vi må gøre op med vores velfærdsstat og stemple den som en utopi?
Upassende ? Klag over indlæg
L. Rasmussen. Selvfølgelig er det de internationale konjunkturers skyld om det gå op eller ned. Forestillingen om at politikere kan skabe varige jobs er en illusion. Det er så en illusion S-SF dyrker en tak mere religiøst end de borgerlige.
Men regeringen har jo haft ret i, at Danmark skulle vente og se og ikke panikke og rende ud og bruge råderummet på engang, som de økonomiske genier Thorning og Søvndal foreslår.
Upassende ? Klag over indlæg
Thomas Larsen, ja det er et demokratisk problem.
Man så det i mandags med den forkerte historie om at Løkke gik ind for “de 12 minutter i 2008″. I går var det så en historie om DREAM og LA og LA og Oddset reklamer.
Om væksten, så har regeringen netop pointeret at den bliver lav disse år.
Med en årlig vækst på ca. 1,5 % ligger Danmark heller ikke meget over den strukturelle vækst, hvilket S og SF heller ikke siger eller forstår.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl Cordua, det samme gør de radikale, senest Morten Østergaard her i formiddags.
Men politikerne skulle helst ikke gøre sig selv overflødige eller vise at de ikke har magt. Også her utroligt at medierne hopper med på vognen.
Upassende ? Klag over indlæg
JC skriver: “Faktisk er det en glimrende idé at vi alle arbejder mere. Det vil nemlig øge produktiviteten i en tid, hvor Danmark taber produktivitet, som kan oversættes med, at vi producerer mindre på den samme tid. Til gengæld giver vi os selv en lønforhøjelse”.
Er der nogen der gider forklare mig hvorfor at en øget arbejdstid i sig selv skulle bidrage til forbedret produktivitet?
Senere skriver JC: “Arbejdsgiverne vil utvivlsom gerne have, at arbejdstiden stiger, men deres omkostninger skal naturligvis IKKE stige, for ellers er man jo lige vidt. For øgede omkostninger betyder, at virksomhedernes varer bliver dyrere og tab af konkurrenceevne.”
Hvis det lykkes at gennemfører de 12 min. vil virksomhedernes omkostninger falde. Det er alle vel enige om? Det er den effekt der på længere sigt vil medfører en forbedret konkurrenceevne og øget beskæftigelse.
Et øget arbejdsudbud giver ikke anledning til en produktivitetsforbedring. Det gør derimod forskning og uddannelse. Det har begge fløje desværre valgt at ignorere.
Upassende ? Klag over indlæg
-Jarl
Faktisk er det en glimrende idé, at vi alle arbejder mere. Det vil nemlig øge produktiviteten i en tid, hvor Danmark taber produktivitet, som kan oversættes med, at vi producerer mindre på den samme tid. Til gengæld giver vi os selv en lønforhøjelse.
Det er noget vrøvl. Hvis vi arbejdede 12 længere uden løn vil det have en effekt. Virsomhedernes produktion er styret af ordrer, ikke omvendt.
Upassende ? Klag over indlæg
Urban Hansen, men hvis det er uden løn i det private, giver det ikke finanspolitisk holdbarhed.
Derimod skal det være uden løn i det offentlige, men her vil S og SF giver lønkompensation
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh. Selvfølgelig skal folk kompenseres for den ekstra arbejdstid. Det er der heller ikke noget problem i. Virksomhederne vil selvfølgelig ikke øge produktionen med det samme og ledigheden vil derfor stige, hvilket sænker lønstigningstaksten og dermed forbedrer virksomhedernes konkurrenceevne. Det vil på længere sigt øge beskæftigelsen og produktionen.
Det vil til gengæld ikke påvirke produktiviteten.
Upassende ? Klag over indlæg
At tro man kan få gang i beskæftigelsen ved at arbejde længere tid, er for dumt. Grunden til vore afsætningsproblemer er for høje omkostninger og de forsvinder ikke fordi vi opholder os 12 min. længere på arbejdspladsen. Der er brug for reducering af omkostningerne. Så kan vi igen konkurrere, også på enklere produktion som vi - skal have tilbage igen. Det er det eneste, der kan skaffe beskæftigelse til de “brede masser”.
Upassende ? Klag over indlæg
@Krister Meyersahm, Malmö. Ved at øge arbejdsudbuddet (øge den gennemsnitlige arbejdstid) mindskes lønstigningstaksten (på grund af øget ledighed) og derved forbedres virksomhedernes konkurrenceevne. Det vil på længere sigt medfører øget beskæftigelse. Det er præcis den samme effekt som opstår ved afskaffelse af efterlønsordningen.
Upassende ? Klag over indlæg
… og oven i det hele så vil de 12 min kun ramme dem, der arbejder under stram arbejdstidskontrol - altså de lavtlønnede, industriarbejdere, kassedamer mfl. (Der hvor tobaksafgiften også rammer hårdest!) Er det virkelig S - og særligt SF politik? Det er også et spørgsmål der mangler i debatten.
Upassende ? Klag over indlæg
V. Pedersen, hvis det er i det offentlige, kræver det fyringer.
Upassende ? Klag over indlæg
Folketinget lovgiver da bare om arbejdstiden. Basta.
Så er man også kommet endnu tættere på EU-elitens projekt E-Utopia..
Upassende ? Klag over indlæg
Folkesocialisten Ole Sohn var i deadline i går og det var selvfølgelig en gang sludder for en sladder, han lukkede ud i retning af Nedergaard fra DI.
Det var selvfølgelig de 12 minutter og 15 mia som var omdrejningspunktet, men efter al tågesnakken, stod Nedergaard tilbage og var end ikke i nærheden af, at få svar på noget som helst eller holdbare argumenter.
Han lever i en drømmeverden og forstår ganske enkelt ikke, at virkeligheden ser anderledes ud.
Den slags politikere er der vel også brug for, eller?
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh. Selvfølgelig kræver det fyringer eller i hvert fald et fald i antallet af ansatte. Den enkelte arbejder jo mere nu. Det samme gælder i den private sektor. Det vil medfører en øget efterspørgsel efter arbejde og derigennem et mindre lønpres, hvilket igen vil forbedre virksomhedernes konkurrenceevne. Den forbedrede konkurrenceevne vil medfører øget salg, produktion og beskæftigelse.
Upassende ? Klag over indlæg
Kenneth.
Blot til korrektion. Det var Dansk Arbejdsgiverforenings adm. direktør Jørn Neergaard-Larsen, der deltog i Deadline-programmet på DR2 tirsdag aften.
Og det er vist fair at sige, at Ole Sohn ikke just gav krystalklare svar i den duel.
http://www.dr.dk/dr2/deadline2230#/16540
S-SF vurderer vel selv, at de har vundet valget, så hvorfor dog svare konkret på spørgsmålene?
Upassende ? Klag over indlæg
Denne blog er kværulantfri- og landsbytossefri-zone.
Indlæg der ikke umiddelbart omhandler emnet bliver slettet. Vi skal have en god debat om politik og politiske emner. Og ikke alt mulig andet.
Det giver flere læsere, god debatkultur, god stemning og en kvalificeret debat.
Og alt det er naturligvis ikke til diskussion.
Upassende ? Klag over indlæg
V. Pedersen, Aarhus, men her siger S og SF netop at de offentligt ansatte skal have lønkompensation.
Dermed skrider alle forudsætningerne for de beregninger Arbejdskommissionen fremlagde og S og SF bruger dermed kun de 12 minutter (for den del der vedrører de offentligt ansatte) til at puste den offentlige sektor op - regningen ender hos skatteyderne.
Det understreger endvidere at Løkke aldrig har sagt god for de 12 minutter, da præmisserne var helt anderledes.
Upassende ? Klag over indlæg
Vismand Claus Thustrup Kreiner og professor Michael Svarer har tidligere gennemgået regnestykket i Deadline på DR2:
http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/Talknuserne/12min.htm
Upassende ? Klag over indlæg
Undskyld et indlæg fra Kenneth Hansen blev slettet ved en fejl:
Jarl,
Jeg må tage mig sammen. Tak for rettelsen. Det var den hyggelige Neergaard-Larsen, DA.
Når S-SF ikke bliver revet rundt i manegen af den 4. statsmagt i Danmark, pressen, er det ganske enkelt et faktum, at pressen ikke har den krævet objektivitet og ære i behold.
Det skred for mange, da ytringsfriheden var til debat.
Det fortsætter når socialistiske tilstande og planøkonomi truer vores land.
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh
“Også her utroligt at medierne hopper med på vognen.”
Hvorfor er det så utroligt?? Journalisterne har også deres udkomme af at opretholde denne illusion om, at Danske politkere kan gøre en markant forskel uanset de internationale konjunkturer.
Upassende ? Klag over indlæg
Kenneth.
Det er ikke kun mediernes skyld. Mange vælgere kan bare ikke gennemskue sagen.
Og det er sådan set hele pointen med manøvren.
Men når valget er overstået og S-SF kommer i regeringen, så falder maskerne måske?
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh. Så vidt jeg husker forholder de sig udelukkende til, hvorvidt det er muligt at øge den generelle arbejdstid. Og ikke hvad effekten af at øge arbejdstiden vil være. Forslaget er taget fra Arbejdsmarkedskommissionens rapport, hvor blandt andet Michael Svarre sad.
Jeg er helt med på, at det vil være meget svært at øge den generelle arbejdstid, men såfremt det lykkes vil det bidrage til at løse finansieringsproblemet.
I forhold til lønkompensationen, så skal både offentlige og private selvfølgelig kompenseres. Effekten kommer af at arbejdsudbuddet/ledigheden vil stige (ligesom ved en afskaffelse af efterlønnen) og lønstigningstaksten derved vil falde. Det vil forbedre virksomhedernes konkurrenceevne.
Upassende ? Klag over indlæg
Arbejdsmarkedskomissionen gjorde den måske fremtidige mangel på arbejdskraft til et aktuelt problem. Desværre lykkedes denne manøvre og centrale velfærdsgoder kan risikere livet med denne utopiske begrundelse. Produktiviten skal op, det fordrer uddannelse, væksten skal søges på felter med innovativt indhold, det fordrer forskning og iværksætteri,solidariteten skal genskabes, det fordrer tryghed gennem ordentlige offentlige ydelser. Den offentlige sektor står helt centralt for at skabe disse forudsætninger for en sund, rig fremtid, der ikke bygger på snoldet privatforbrug. Det er den offentlige sektor, der redder BNP nu, og ikke som Brian Mikkelsen foreslog hos Clements Kærgaard i DR2’s ‘Debatten’ i foråret om vækstproblemet: “Vi skal bare ha et par Pandora’er til, så er det løst!”..Vui ladere den lige så et øjeblik.
Upassende ? Klag over indlæg
Ved Folketingets afslutningsdebat havde den røde blok svært ved at få armene ned af lutter skadefro begejstring over, at Danmark var i recession. Nu viser det sig, at det ikke var rigtige tal, og dagens nye tal for vækst må give rød blok en underlig smag i munden. De berømte 12 minutter er i dag en vittighed, som hverken er en løsning eller fair. Ole Sohn blev i går i Deadline tværet helt ud, da han forsøgte at redegøre for fortræffelighederne ved planen.
Upassende ? Klag over indlæg
V. Pedersen, Aarhus, jo de sætter faktisk tal på hvad de forskellige muligheder giver. Både efterløn, flere timer og dagpenge:
http://www.arbejdsmarkedskommissionen.dk/media/22119/velfaerd_kraever_arbejde_web.pdf
Hvis offentligt ansatte skal have løn for den øgede arbedjstid, kræver det enten fyringer eller skatteforhøjelser.
“Derudover vil en højere arbejdstid foret uændret antal offentligt ansatte indebære højere serviceniveauog dermed højere udgifter til offentligt forbrug. Forat opnå den fulde effekt på saldoen må antallet af offentligtansatte derfor reduceres, svarende til den højere arbejdstid.”
(Side 134)
Som Nina Smith i ævrigt har peget på, er det ikke nok med den kortere dagpengeperiode og en hel fjernelse af efterlønnen. Normalarbejdstiden må også op.
Det kan man også de på de udsigter de offentlige finanser har, selv efter de seneste reformer. Dertil er der behov for lavere skat på arbejde - et behov der er svært at opfylde ved en skatteomlægnimg, da skattekilderne er udtømte.
Upassende ? Klag over indlæg
@Torben Morten Lund, København. I forhold til produktivitetsproblemet er vi helt enige. Væksten i produktiviteten og dermed også den langsigtede vækst, afhænger af forskning, uddannelse og innovation.
Problemet med den offentlige sektor er at der skal være penge til at betale med. De kommer altså fra den private sektor. Det kan godt være, at det er den offentlige sektor der holder væksten oppe i øjeblikket, men det er ikke holdbart i længen.
Danmarks største problem er konkurrenceevnen i den private sektor. Det kan kun løses ved lavere lønstigninger end udlandet og øget produktivitet.
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh. Jeg påpeger jo også netop at niveauet i den offentlige sektor skal fastholdes. Det betyder selvfølgelig at der skal skæres ned på antallet af ansatte, da den enkelte nu arbejder en time mere. Det samme vil selvfølgelig ske i den private sektor.
Den ekstra ledighed vil mindske lønstigningstaksten og derved forbedre konkurrenceevnen.
Angående Nina Smith, er jeg helt enig. Det optimale vil være en kombination af de to planer. Det vil så også leverer plads til investeringer i forskning og uddannelse, hvilket er nødvendigt for en øget produktivitet.
Upassende ? Klag over indlæg
Man kommer heller ikke udenom lavere skat på arbejde og særligt topskatten, der banker den sammensatte marginalskat op på det 4. hjeste niveau i OECD og rammer 37 % af alle fuldtidsansatte.
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh.
Det er oplagt at skatten på arbejde skal sænkes. Det vil samtidig også bidrage til at øge arbejdsudbuddet.
Det kunne passende finansieres ved at aflyse skattestoppet på ejendomsværdiskatten. En fastholdelse af den nuværende procentsats vil samtidig bidrage til at stabiliserer prisudviklingen på boligmarkedet.
Angående de 12 min. kan jeg ikke helt se hvad din pointe er. Du henviser til en række økonomer der argumenterer for at det er en fornuftig løsning, men at den dog er meget svær at gennemfører. Det er præcist min pointe.
Baggrunden for mit første indlæg var udelukkende at jeg JC sammenkæder øget arbejdsudbud med produktiviteten. En sammenhæng, som mig bekendt ikke eksisterer.
Upassende ? Klag over indlæg
M V, Vanløse. Du rammer præcist hovedet på sømmet. Som jeg fra dag et har pointeret, bliver det kun medlemmer af en rød fagforening, som bliver ramt.
Jarl Cordua: Tak for en blog renset for diverse svinerier og afsporing af debatten!
Upassende ? Klag over indlæg
V. Pedersen, Aarhus.
Der er slet ikke provenu i at afskaffe ejendomsværdiskatten. Tværtimod vil det betyde lavere provenu de første 10-15 år. jf. DORS.
Man burde istedet fjerne denne skat, der ikke rammer andelsboliger og lejere, og istedet beskatte over grundskylden. Samdigt burde man fortsætte med af aftrappe rentefradraget.
Omkring dine bemærkning om de 12 minutter.
Jeg har igennem hele tråden pointeret at de stort set er umulige at gennemføre. Det var netop derfor Løkkes kommentarer ikke kan sammenlignes med S/SF forslaget.
Derimod bør man øge den nomerede normalarbedjstid til f.eks. 39 timer, således at medarbejderne og arbejdsgiverne selv indenfor disse rammer kan fastsætte den individuelle arbejdstid.
Upassende ? Klag over indlæg
@Jarl Cordua
Det er ikke kun mediernes skyld. Mange vælgere kan bare ikke gennemskue sagen.
Det er da i høj grad mediernes opgave at formidle, at der mangler 15 milliarder kroner i den (sikkert) kommende regerings økonomiske plan, således at vælgerne forstår, hvad det er de siger “ja tak” til.
Men medierne vil hellere konstant mudre billedet ved at insinuere, at den ene plan (tilbagetrækningsreformen) kun er marginalt bedre end den fuldstændige mangel på en plan.
Her i morges så jeg Johanne fra EL i såkaldt “krydsild” i TV2 News. Hvis det var “krydsild”, så ville jeg nødigt se på, når den stillede opgave var “medvinds-spørgsmål”. Det ville overskride min kvalmegrænse.
Journalisten var ekstremt dårlig klædt på og formåede ikke at stille et eneste relevant mod-spørgsmål. F.eks. så kunne man spørge Johanne, hvordan hun mon har tænkt sig at sikre vækst i verdens mest beskattede land ved at hælde endnu flere skatter ud over erhvervsliv og privatpersoner.
Men nej - så hellere små hygge-nygge-spørgsmål a la “hvad vil du gøre for de fattige?”.
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh.
Det er fuldstændigt korrekt at provenuet vil være faldende når boligpriserne falder og omvendt. Det er netop denne mekanisme der medvirke til at stabiliserer boligmarkedet. Boligmarkedets indvirkning på samfundsøkonomien er ganske stor og en stabilisering af boligpriserne vil derfor bidrage til at stabiliserer den samlede økonomi.
Angående de 12 min., så er vi helt enige om at det vil være vanskeligt at gennemfører, men at effekten, hvis det gennemføres, vil være den samme som en afskaffelse af efterlønnen.
Jeg mener personligt at begge løsninger vil være at foretrække. Eventuelt ved, som du foreslår, at øge normalarbejdstiden.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Jarl
- we choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win, and the others, too.
(Citat JFK)
- Lidt om hvad der er realistisk.
Man kan så hævde hvorfor det virker urealistisk med 12 minutter. Det bunder nok i den provensielle og smålige tilgang danskerne har til deres egen muligheder for at sætte et mål der kan samle nationen i et fælles nationalt møneprojekt der rækker ind i den nye globale æra menneskeheden skal til at betræde.
Det kan ikke nytte noget ikke at prøve det der ser svært ud - så har man på forhånd accepteret en plads i taberligaen
Upassende ? Klag over indlæg
Angående de 12 min., så er vi helt enige om at det vil være vanskeligt at gennemfører, men at effekten, hvis det gennemføres, vil være den samme som en afskaffelse af efterlønnen.
Nej, de 12 minutter vil aldrig kunne give de 15 mia. Alene af den grund at en rigtig stor del skulle komme fra selvstændige eller ansatte der ikke er på en reel 37 timers uge.
Rigtigt mange har en ansættelseskontrakt, hvor der står 37 timer og man er månedsaflønnet, men hvor man allerede arbejder mere end 37 timer.
Upassende ? Klag over indlæg
I øvrigt - hvorfor er der ingen medier der spørger om S og SFs såkaldte “kickstart”.
Hvis 10 mia. giver 10.000 jobs, må 100 mia. give 100.000 jobs og så kunne man kickstarte dansk økonomi hvert år……
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh.
Ok, jeg tænkte på den kvalitative effekt. Det vil ganske givet være nødvendigt at øge arbejdstiden med mere end 1 time om ugen. Hvis jeg ikke husker forkert nævner Claus Kreiner 14 mia. i indslaget fra DR2-Debatten.
Men igen mit udgangspunkt var sammenhængen med produktiviteten, som JC angiver at skulle eksisterer.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære læsere. Vi minder om, at vi ikke accepterer anonyme indlæg. Husk derfor at angive både for- og efternavn. Venlig hilsen redaktionen.
Upassende ? Klag over indlæg
V. Pedersen, Aarhus - Så må de fjerne topskatten. Her vil det give et højere og nødvendigt arbejdsudbud i den høje ende. Her er det dog så ikke et finanspolitiske holdbarhedsbidrag.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl Cordua har ret i, at det er en næsten umulig opgave at være 100% konkret i forbindelse med længere arbejdstid - især da det skal drøftes i trepartsforhandlinger, som endnu ikke har fundet sted.
Det vigtigste - efter min mening - er, at både arbejdsgivere og arbejdstagere er POSITIVE overfor en længere arbejdstid.
På samme måde er der ingen, der kan vide, nøjagtig hvor meget der vil blive sparet på efterlønsreformen. Hvor mange ville rent faktisk være gået på efterløn? Hvor mange ældre bliver arbejdsløse og går på dagpenge? Hvor mange nedslidte vil modtage anden form for understøttelse (alle tilhængere af afskaffelsen af efterløn lover højt og helligt, at der vil blive taget særligt hensyn til denne gruppe).
Jarl Cordua skriver om Thorning & Co:
“Men hvad gør det? Thorning og Co. holder - kloge som de er - bare munden lukket, og må klaske sig på lårene af grin, at avishistorierne nu handler om at Lars Løkke - som alle andre med en smule fornuft i hovedet - engang har klappet i hænderne af et godt forslag, der desværre ingen gang har på jorden.
Det er godt nok surrealistisk.
Men godt spin, det er det knageme”.
Det sidste årti er valgene blevet vundet på spin. Hvorfor skulle dette valg være anderledes?
Jeg tror, at vælgerne ser på de sidste 4 år, og hvis de mener at VKO har gjort det godt, så bliver de genvalgt.
Hvis de derimod er skuffede over situation i dag, så vil de give rød stue en chance.
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh.
Det kan vi sagtens blive enig om. Men som du selv påpeger, bidrager det ikke til at løse holdbarhedsproblemet.
Upassende ? Klag over indlæg
V. Pedersen, Aarhus, nej men det øger væksten, det øger beskæftigelsen og velstanden, samt forbedre danske virksomheders konkurrenceevne.
Brutto koster det 15 mia. at fjerne topskaten og vel 10 mia. at sænke selskabsskatten til 12 %. Dette burde være ambitionen.
Danske Erhverv har i den forbindelse beregnet at reformer på disse områder vil give en LO familie 46.000 om året i 2020 i øget rådighedsbeløb.
Upassende ? Klag over indlæg
@Niels Hansen
Det vigtigste - efter min mening - er, at både arbejdsgivere og arbejdstagere er POSITIVE overfor en længere arbejdstid.
Det er en vigtig forudsætning, ja, men langt fra den eneste forudsætning.
Her er en anden vigtig forudsætning: arbejdsgiverne skal være villige til at betale 1/38 i løn mere for den ekstra arbejdstime - ellers vil der ikke blive genereret en eneste krone til statskassen.
Hvordan kan Helle og Villy overhovedet udtale sig om muligheden for det, når alt, hvad de har gjort, er at holde hemmelige kaffe-møder med vennerne i fagforeningerne?
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen:
Præcis! Man kan forstå at “kickstart” af økonomien er et nøje indstuderet ord som bliver brugt. Men man bliver ikke bedt om at redegøre for det. Hvis det er så godt med 10 mia. kan jeg heller ikke forstå hvorfor vi ikke bare siger 100 mia. Hvor kommer de 10 mia. fra? Jeg håber at jeg “kickstarter” en debat om dette. I øvrigt, Villy snakker altid om historisk dit og dat, er det ikke historisk hvis Villy nogensinde har ret i at noget er historisk?
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen, Aalborg
“Hvordan kan Helle og Villy overhovedet udtale sig om muligheden for det, når alt, hvad de har gjort, er at holde hemmelige kaffe-møder med vennerne i fagforeningerne?”
Helt enig, og som jeg skrev så er trepartsforhandlingerne heller ikke påbegyndt. Det er et rent trosspørgsmål.
Og hvis rød stue (i tilfælde af en valgssejr - som jeg personligt tvivler på) ikke lever op til vælgernes forventninger, så er vi tilbage til blå stue igen.
Det synes jeg er meget demokratisk.
Upassende ? Klag over indlæg
@@Thomas Larsen
Det samme gælder ‘kick-starten’ af økonomien. Det er også et trosspørgsmål.
Jeg synes personligt, at situationen nu er så alvorligt, at vi godt må turde satse.
Upassende ? Klag over indlæg
Peter Kurrild-Klitgaard debunker Jersild fra igår. Utroligt at DR kan leve med den slags rendestensjournalister.
http://peterkurrild.blogs.berlingske.dk/2011/08/31/skandalen-jersild/
Upassende ? Klag over indlæg
Studsede lidt over, at blogholderen i et tidligere indlæg ganske ukritisk benyttede den nuværende regerings udtryk “råderum” som udtryk for, at vi i Danmark har en skjult økonomisk reserve? Det “råderum” er jo forlængst blevet brugt på ufinansierede skattelettelser således at vi pt. har et gigantisk statsunderskud på 85 milliarder kroner. Dermed var de “fuldt finansierede” skattelettelser jo blot et træk på kassekreditten og ikke udtryk for en ansvarlig økonomisk politik.
Upassende ? Klag over indlæg
@Henning Frandsen, NY.Fa
” Man kan forstå at “kickstart” af økonomien er et nøje indstuderet ord som bliver brugt. Men man bliver ikke bedt om at redegøre for det.”
Opposition har længere brugt udtrykket ‘kick-start’ i forbindelse med fremrykningen af offentlige investeringer. Regeringen rystede dengang på hovedet af ideen, men hvis du har fulgt med, vil du vide, at regeringen nu har indset, at fremrykningen kan have positive effekter og vil selv gøre det.
Upassende ? Klag over indlæg
Henning Frandsen, NY.Fa, der er ingen tvivl om at sætter man offentlige arbejder igang for 10 mia. så sker der noget i økonomien.
Det gør der også hvis jeg køber de ting jeg ønsker mig pt. En ny bærbar eller nyt ur. Det bliver dog kun til en bog af Peter Schiff, da jeg holder lidt igen med forbruget…..
Den omntalte kickstart er en illusion der skal vise at der sker noget. Regeringen har allerede lempet massivt i 09-11 - jeg mener at Danmark er et af de OECD lande der har gjort mest og DORS har beregnet at det har givet en ledighed der er 70.000 lavere end eller.
Men det giver ikke vækst på sigt og det giver gæld.
Derfor skal man se på reformer der giver mere vækst. Som linket til OECD viser, så vil væksten til 2026 ligge på i gennemsnit 1,2 % i Danmark - altså en meget forkølet vækst og OECD har som andre peget på lavere skat på arbejde og højere pensionsalder.
Derfor er det også kun krigsdans når der tales om pakker, om det så er boligpakker eller vækstpakker.
Mest grotesk er det akademiske om man er i recession eller ej og man ser på kvartalstal. Det afgørende er reformer og som Moodys skriver, at efterlønsreformen vil øge den danske danske vækst på sigt.
“In summary, Moody’s near- to medium-term outlook for Danish growth is close to the consensus, at under 2% on average. This pace is similar to other advanced countries, and is a faster rate than would have otherwise been registered because of the structural reforms being undertaken. Such reforms also should enhance the credibility of the public finances at a time when several governments in Europe are under severe pressure. However, we expect that more adjustments will probably be needed to maintain current living standards and to build a deeper domestic and external savings cushions.”
Når Thorning og Søvndal taler om “kickstart” og Bødskov om “investeringsvinduer” er det samme spin, som når de gentager historien om de såkaldte ufinansierede skattelettelser. De tror og forventer at en del vælgere hopper på det.
På samme måde som når Løkke siger at regningen er betalt.
Forskellen er dog at Løkke er langt tættere på mål end dem.
Upassende ? Klag over indlæg
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby, det eneste der sker, er at man flytter nogle jobs fra et år til et andet.
Måske er det fint hvis man er polsk håndværker uden job, men hvad med resten af økonomien og dertil - det hjælper ikke på sigt.
Se også:
“AE overfortolker beregninger af vækstpakker”
Se også Socialdemokraternes egne økonomer:
http://www.ae.dk/files/AE_rangliste-over-vaekstinitiativer.pdf
10 mia. giver en effekt på 0,5 % vækst i et år. Men her skal man så huske at trække de 0,5 % fra i det år det tages fra, så netto er stort set lig nul så vidt jeg kan regne ud .
Upassende ? Klag over indlæg
@Henning Frandsen, NY.Fa
Apropos udtrykkene ‘kick-start’, ‘ufinancierede skattelettelser’ og mange andre udtryk, så bliver de trættende at høre på.
Og valgkampen er kun lige begyndt.
Jeg er imponeret over, at partilederne kan holde ud at høre på deres egne gentagelser af de ’slagord’, som partiernes spindoktorer har fortalt vil ‘give pote’.
De må hænge dem langt ud af halsen, når de når til valgdagen!
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh
Det Økonomiske Råd har tilsyneladende glemt den polske arbejder uden job.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er et demokratisk problem at Rød Blok ikke inden valget vil fortælle vælgerne hvad de har aftalt med fagbevægelsen vedr. deres økonomiske politik, så vi kan tage stilling på et fair grundlag.Den politik som en regering vil føre skal tilrettelægges og gennemføres af folketingets partier,det er udemokratisk at vølgerne holdes udenfor indflydelse, medens en ikke folkevalgt interesse organisation. som LO, får vetoret på landets økonomiske politik.
Upassende ? Klag over indlæg
Villy Søvnal gør nu på TV2 News sig klog på den irske og islanske makroøkonomi… *suk*
Er vælgerne virkelig så dumme, at de ikke kan gennemskue at manden ikke aner en døjt om hvad han taler om?
Ja, der var også myten om skattelettelserne.
Upassende ? Klag over indlæg
niels hansen:
“Opposition har længere brugt udtrykket ‘kick-start’ i forbindelse med fremrykningen af offentlige investeringer. Regeringen rystede dengang på hovedet af ideen, men hvis du har fulgt med, vil du vide, at regeringen nu har indset, at fremrykningen kan have positive effekter og vil selv gøre det.”
Løkke-regeringen som burde være de første, sad igen på hænderne og var de sidste. Akkurat som da finanskrisen kom til DK i 2008/9 her var Løkke den sidste der opdagede finanskrisens komme. - I ser forkert, sagde Løkke til pressen, når de spurgte til finanskrisen.
Upassende ? Klag over indlæg
Demokratiet forudsætter, at vælgerne stemmer, som deres sunde fornuft tilsiger.
Mange vælgere har dog knapt tid, interesse eller evner til at sætte sig ordentligt ind i sagerne.
Forståelsen vanskeliggøres yderligere ved, at dannelsen af EU, globaliseringen med dens konkurrence fra lavtlønsområder, multi-kultur-eventyret og Menneskerettighedernes begrænsninger af de nationale demokratiers handlefrihed falder tidsmæssigt sammen og indvirker på hinanden.
Hverken vælgere eller politikere kan med nogen som helst sikkerhed forudsige konsekvenserne ved at ændre på noget.
Politikerne har endda fundet ud af, de kommer længst ved at spinne/vildlede/lyve overfor vælgerne.
Demokratiet er dermed blevet et kaossystem ligesom vejret.
Europa er løbet løbsk – udviklingen er udenfor kontrol.
Formodentlig burde man sætte nogle af de voldsomme omvætninger i bero, så man atter kunne få kontrol, når man kunne overskue konsekvenserne ved at ændre på noget.
Sålænge man ikke gør det, er det egentligt ørkesløst og meningsløst at diskutere politik.
Det er blot pjat og gætteri.
Upassende ? Klag over indlæg
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 31. aug 11 kl. 3:36 pm
@Christian Larsen, Kbh
Det Økonomiske Råd har tilsyneladende glemt den polske arbejder uden job.
Der bruges i øvrigt allerede over 40 mia. i offentlige investeringer i 2011 - det er mere end i 2004-2008 hvor niveauet var 32 mia. (2011 priser - Budgetoversigt 2 · August 20)
Bemærkede du dateringen af din henvisning?
Upassende ? Klag over indlæg
@Christian Larsen, Kbh
Min pointe var alene, at en fremrykning af offentlige investeringer kan have positive effekter.
Upassende ? Klag over indlæg
Arvid rammer hovedet på sømmet. Jeg har tidligere været inde på, at 179 fjolser ingen gode gør.
Som social-liberal, ser jeg begge løsningsforslag som valide - dog tror jeg mere på løsningen om at fjerne efterlønnen, som et egentligt middel. Jeg forventer dog også, at hvis Danmark skal kunne bistå det evindelige pres fra Indien og Kina mv. Så bliver vi nødt til at være mere produktive, om det så er igennem mere arbejdstid, effektiviseringer eller begge dele er jeg såmen ligeglad med - men ligefrem at indregne en forhøjet arbejdstid i en økonomisk plan er noget vås. Alene af den grund, som allerede er blevet påpeget, at dem der virkeligt ligger skattekroner i statskassen ikke kommer til at arbejde mere.
Upassende ? Klag over indlæg
Min pointe var alene, at en fremrykning af offentlige investeringer kan have positive effekter.
Men lavere skatter har flere og mere langvarige positive effekter
Upassende ? Klag over indlæg
Både de 12 minutter og efterlønnens afskaffelse sparer ikke samfundet for udgifter da der jo ikke er brug for arbejdskraften.
Så for begge parter er det fugle på taget.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er simpelt:
1 Op med skatten på arbejde.
2 Det giver på sigt færre arbejdspladser i Danmark.
3 Derved bliver alle danskere fattigere sammen.
4 Herved er skabt grundlag for større utilfredshed.
5 Enhedslisten og til dels SF kan blomstre på ruinerne.
Godt regnet ud Ole sohn. Det må næsten kunne give planøkonomiske drømme.
Upassende ? Klag over indlæg
Mig bekendt blev der ved fortidens AFKORTNINGER af arbejdstiden mellem arbejdsmarkedet parter forhandlet kompensationer på plads, som skulle dække den lønnedgang, som den kortere arbejdstid ellers ville have resulteret i. Skal arbejdsgiverne nu også a la Ebberød Bank til at betale for en FORLÆNGELSE af arbejdstiden? Det tror jeg bestemt ikke, at Løkke regner med, men til gæld er jeg ret sikker på, at fagbevægelsen og S/SF gør det. Det ligger i deres gener.
Upassende ? Klag over indlæg
Einar Sørensen:
Du tager fejl i at fattigdom skaber mere utilfredshed. Det er ikke tilfældet. Ulighed skaber utilfredshed. Hvis blot man har en formodning om at goderne, eller for den sags skyld fattigdommen, er fordelt ligelig, er der ingen grænser for hvad vi vil finde os i.
Upassende ? Klag over indlæg
@@Henning Frandsen, NY.Fa
Apropos udtrykket ‘kick-start’ skrev jeg tidligere, at det blev brugt af oppositionen i forbindelse med fremrykning af offentlige investeringer, men det blev vel først brugt ‘ad nauseum’ af Løkke i forbindelse med hans favorisering af de private hospitaler med overbetalinger i milliardklassen.
Upassende ? Klag over indlæg
Det basale påroblem i Dansk økonomi er ganske enkelt at amn ikke kan opretholde et samfund hvor et mindretal forsørger et flertal, og hvor kun 1/3 af arbejdsstyrken er bektiget i jobs hvor der tjenes penge. Resten er i jobs hvor penge er noget man bevilger eller får bevilget, altså penge andre har skaffet. Fri mig venligst for kommentarer om læger, politibetjente og varme hænder. Vi HAR brug for en offentlig sektor. Men har vi brug for en offentlig sektor der er dobbelt så stor som i Holland der har dobbelt så mange indbyggere, og hvor det hele fungerer mindst lige så godt som i Danmark?
Hvor mange skal vi flytte fra offentlig forsørgelse til privat erhvervsliv for at opnå de 15 mia.?
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
700.000 danskerer betaler allerede topskat, dvs. ca. 60% af de sidst tjente penge. Spørg denne gruppe om de vil arbejde længerer og afleverer 60% til staten. Jeg tror hellere, at de vil holde fri, eller arbejde sort istedet hvis.
Upassende ? Klag over indlæg