Profil

Jarl Cordua er blogger og politisk kommentator. Siden 2006 har han drevet den politiske blog, Jarls blog, ud fra et uafhængigt borgerligt–liberalt grundsyn.

Baggrund:
Jarl Cordua skriver politiske analyser til dagblade og lokalaviser og optræder jævnligt i radio og TV.

Fra tid til anden anmelder han bøger og holder desuden foredrag om sin blog om dansk politik.



Andet:
Cand.polit. og selvstændig konsulent. Gift og far til Andreas på tre år.

Sted:
Hellerup

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Jarls valgkamp (arkiv)

Skrevet af Jarl Cordua

Ufri Villy

Dato: d. 01.09.11, 09:40
Af: Jarl Cordua
Emner:

Valgkampen ser fortsat ud til at ende med en klar rød sejr. Det bør ikke undre. Rød blok førte i forvejen ganske pænt i meningsmålingerne og siden valgudskrivelsen er de negative historier haglet ned over blå blok. Ikke mindst i form af de selvskabte plager med den store VKO-splittelse. Imens er rød blok stort set sluppet for de store afsløringer, der kan skræmme vælgerne væk. Den skæve fordeling af de negative historier har naturligvis noget at gøre med, at stort set alle uløste og opståede problemer, der måtte være i samfundet, altid ender som VK-regeringens ansvar.  Så er det uligheden i samfundet, der ifølge S-SFs venner i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er steget under de borgerlige. Så står der kostbare sikringspladser til 14-årige kriminelle ubrugte hen osv. Den slags historier er prisen for at have siddet i regering i snart 10 år.

Andre gange virker det til gengæld komisk, at kritik pr. automatik havner hos VK. For eksempel når medier går amok over, at Lars Løkke Rasmussens Facebook-profil bliver “censureret” for læseres kritiske bemærkninger. For præcis det samme er såmænd sket i årevis på Helle Thorning-Schmidts Facebookprofil. Og hvad havde man ærligt talt forestillet sig? At partierne skulle lade deres platforme overtage af kværulanter eller aktivister fra andre partier? Helt ærligt.

I går kom der så en nyhed fra Danmarks Statistik, der for en gang skyld gavner regeringen. Væksten var ikke gået i stå i 1. halvår af 2011. Det har oppositionen og partiet Politiken ellers påstået hele sommeren og under valgkampen. Væksten er så heller ikke imponerende stor, men Helle Thorning-Schmidts postulat om, at Danmark var i “teknisk recession” viste sig at være helt forkert. Til gengæld fik regeringen en lille dårlig nyhed torsdag, hvor ledighedstallet steg svagt med 1000 ekstra arbejdsløse. Bruttoledigheden er imidlertid uændret på 6,1 pct. 

Samme dag kom så endnu en lille positiv historie for regeringen, da en undersøgelse lavet af vennerne i Dansk Arbejdsgiverforening viser, at kun syv procent af danskerne er villige til at arbejde en time mere. Hele 81 pct. ønsker uændret arbejdstid. Fagbevægelsen har imidlertid en hemmelig plan i skuffen for udmøntningen af “12-minuttersplanen”, som offentligheden dog ikke må se på denne side af valget. Men det er svært at angribe, blot så længe fagbevægelsen holder skuffen og munden lukket.

I rød blok er det største problem tilsyneladende, at luften er gået ud af SFs meningsmålinger. Vælgerne gider tilsyneladende ikke rigtig fedtspillet, hvor Villy Søvndal og co. ikke vil markere sig med standpunkter, der bryder alliancen med vennerne i S. Sådan må det nok være. Når SF insisterer på at være “Socialdemokratiet nr. 2″, så overlader man hele spillebanen for Enhedslisten til at fremstå som eneste tilbageblevne repræsentant for venstrefløjen. Den selvudslettende profil er åbenbart en pris, som SF er villig til at betale for at bl.a. Villy Søvndal kan blive udenrigsminister.  Hvis man kigger på S-SFs fælles politiske program, så er “millionærskatten” SFs idelogiske figenblad og dermed det eneste forslag, der umiddelbart falder i øjnene som klassisk venstrefløjspolitik. Nu forsøger Søvndal så med et indlæg hos Politiken, at klargøre forskellen, men ak, det bliver ved flosklerne.

Strategisk er det utvivlsomt fornuftigt, hvis Søvndal fastholder alliancen med S, men prisen for magten er en uklar profil og mandattilbagegang. I 2007 var det omvendt for SF. Dengang havde partiet en klar profil og høstede en betydelig mandatgevinst. Til gengæld blev det til fire år uden politisk indflydelse.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:51 am

Det er ikke så længe siden at SF stod til 21% og det skete på bekostning af primært S og EL.

Jeg tror Villy har fået et vink med en vognstang om at vil han være udenrigsminister (gud forbyde det) så retter han ind, tier og er 100% loyal.

..og da Villy, hårdt presset måtte sælge sin elskede Rover så er en ministerbil med privatchaufør jo en god erstatning.

Men lad os nu se hvorlænge ham kan holde sig i skindet, hvis de stadig går nedad.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:53 am

@Jarl Cordua

Du glemte lige:

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-21811079:de-unge-vil-have-villy-s%C3%B8vndal.html

S og SF valgte for længe siden ‘den norske model’, og har forsøgt at fremstå som en fasttømret enhed imod VKO. Det har været en god strategi iføle meningsmålingerne.

Prisen for denne succes har SF måtte betale, da en forudsætning for ovenstående taktik har været at de ikke længere kunne markere særstandpunkter.

Det ser ud til at partiet nu vil forsøge profilere sig selv mere offentsivt.

Om det er for sent er rent gætteværk.

Personligt tror jeg, at blå blok vinder et mudret valg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:56 am

“partiet Politiken”!! Jarl, det kan du vist godt udvide til begrebet Jounrlaistisk Venstreparti, da alle jounralister tilsyneladende er på barrikaderne for en valgsejr til Rød Blok. At tåberne i det ‘Konservative’ Folkeparti så har gjort deres opgave utrolig nem er så en anden sag, (nu vil de gudhjælpemig gøre Magrethe Vestager til Statsminister).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Thunø, Kastrup | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:59 am

Der findes jo nærmest en hel generation der ikke har oplevet socialisterne ved magten. De skal jo også lære fra erfaring.Det hele går sin vante og, nærmest surrealistiske gang i Dannevang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Espersen, vejle | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:14 am

ja for dælen - hvem husker ikke 90erne med dens ulidelige fremgang, afbetaling af statsgælden og vækst. Nu kan de unge lære igen hvor slemt det er med sådan nogle socialister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:15 am

@Jens Hansen, Gentofte

“At tåberne i det ‘Konservative’ Folkeparti så har gjort deres opgave utrolig nem er så en anden sag, (nu vil de gudhjælpemig gøre Magrethe Vestager til Statsminister).”

Ja, man skulle tro, at Barfoed betragter valget som et travløb - og satser begge veje. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:18 am

“Væksten er så heller ikke imponerende stor, men Helle Thorning-Schmidts postulat om, at Danmark var i “teknisk recession” viste sig at være helt forkert.”

Det var vel ikke et “postulat” - det var tallene fra DST, som også regeringen forholdt sig til bl.a. ved også at komme med en vækstpakke. Ingen af parterne kan klandres for at benytte de eneste tilgængelige tal for BNP, og ingen af dem kan klandres for i en valgkamp at udnytte dem til at fremme egen dagsorden.

Politiken er - som Tøger også fremhævede i flere annoncer - en pisseirriterende avis. Sådan lidt ligesom de Radikale kan være pisseirriterende. Men det er altså R, der er partiet og Politiken, der er mediet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Sundgaard, Birkerød | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:21 am

Hvis det virkeligt er således, at der eksisterer en hemmelig 12 minutters plan, som vi ikke må se før valget, så er det jo at bedrage vælgerne.

Men det kan ikke ikke undre. I tirsdag kunne man på Lorry se Nick Hækkerup udtale at en S/SF regering ALDIG vil hæve boligbeskatningen. Med tyk understregning af aldrig. Jeg forventede næsten at hans næse ville begynde at vokse. Det var, før de rundbarberede holdningerne, en del af SF’s faste retorik at hæve boligbeskatningen. Det er det stadig hos både Enhedslisten og de radikale.

Det undrer jo også at Lars Lykke ikke er stillet for en international domstol for forbrydelser imod menneskeheden. Jf. adskillige S/SF politikere er han alene skyld i den internationale økonomiske krise.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:25 am

L. Rasmussen.

Thorning-Schmidt vidste da udmærket godt, at væksttallet for 2. kvartal var behæftet med stor usikkerhed. Når hun vælger at angribe Løkke og hyle op op “teknisk recesssion” på baggrund af foreløbige tal, der hedder minus 0,1 pct og et andet tal fra 4.kvartal, der lød på minus 0,2 pct. så risikerer hun kritik. Havde det negative væksttal været mere sikkert og længere fra nul, så havde du en pointe. Men Thorning angreb på stort set løs grund, og derfor var der tale om et postulat, som jeg ser det.

Men at oppostionen har store problemer med at finde en grimasse, der kan passe, det kan man se her, hvor Cecilie “Smæk” får rundbarberet Morten Bødskov på TV2 i går: http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/43209214/

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:30 am

Jarl Cordua, hvis Thorning skulle vinder, tyder noget på at Sass Larsen bliver finansminister.

Hans kvalifikationer virker noget fraværende og hans retorik lyder som noget der kommer fra det skumle miljø i Køge.

Se her, hvor han i en debat sammen med en SF’er kalder DREAM for hokus pokusgruppe.

DREAM som anvendes af institutioner som Finansministeriet og Det Økonomiske Råd.

http://www.youtube.com/watch?v=JipZJJlqxGE&feature=youtu.be&t=5m8s

Hvordan vil højtuddannese økonomer i Finansminsteriet have det med sådan en person, der virker helt væk fra almindelig dannelse og belæsthed?

I øvrigt var Bødskov også ude i problemer i går, da han skulle forsvare Thornings påstande om at Danmark havde lavere vækst end Portugal m.fl. og at den stigning man så i beskæftigelsen, svarede til 25 % af deres egen vækstplan.

Hvorvidt Thorning har forholdt sig til de kendte tal fra Danmarks Statistik eller ej, så viser det at hun er polemisk.

Stort set alle lande i Europa har ekstrem lav vækst i år og overordnet set vil selv en vækst på 2 % være høj, hvis man ser frem mod 2026 jf. OECDs seneste Economical Outlook.

Hun har også sagt, at der ikke er ændret noget i økonomien siden før sommers. En noget underlig konstatering, når man ser hvordan finansmarkederne er faldet massivt, forværringen af eurokrisen og de store nedjusteringer i væksten i land efter land.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:34 am

Jarl Cordua, hele debatten om hvorvidt væksten i et kvartal var og er minus 0,1, minus 0,2 eller plus 0,2 virker strengt taget uinteressant, selvom jeg godt forstå at det misbruges i debatten.

Det er så små tal og ligegyldigt og svarer til 1/4 af S og SFs såkaldte “kickstart” dermåske vil give et vækstbidrag der flyttes fra et år til et andet på ca. 0,5 % af BNP.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:39 am

Jarl

Helt enig. Bødskov var fuldstændig til grin. Der er åbenbart et par discipliner, man ikke har valgtrænet, bl.a. at løbe baglæns med elegance eller træde vande med stil.

Det er da også helt rigtigt, at HTS har presset “recessionstallene” til det yderste. tror du, LLR ville have undladt at gøre det i hendes situation? Nej, vel. Der er så en vis højere retfærdighed ved, at de der giver den en tand for meget, får ris til egen bagdel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:44 am

Christian. Det er ikke ligegyldigt for troværdigheden i den politisk-økonomiske debat, når en statsministerkandidat bruger halvfærdige tal til at hyle op om “teknisk recession”. Og hvor det senere viser sig at være forkert.

Men jeg er godt klar over, at det går henover hovedet på de fleste.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:47 am

Jarl Cordua, men nu er det med tal og Thorning ikke nyt. F.eks. disse klassikere:

“»Det er altså forkert, at vi ønsker at skrue voldsomt op for de offentlige udgifter. Vi vil bare op på samme niveau som tidligere..” Helle Thorning-Schmidt på møde med Finansrådet d. 6. december 2010.

“Helle Thorning-Schmidt understreger, at der skal flere penge til velfærden efter historisk lav vækst i det offentlige forbrug under VK-regeringen.”

Interview med Mandag Morgen, 28. januar 2007.

Hvad mener du om Sass Larsen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:47 am

L. Rasmussen.

Ville Løkke have skamredet dem? Med meget stor sandsynlighed. Men så havde han da også fortjent tæv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:59 am

Christian. Hvad mener jeg om Sass Larsen?

Nu har jeg jo truffet ham mange gange igennem de sidste 20 år. Personligt har jeg det faktisk fint med Sass.

Han er en dygtig strateg, habil debattør, men for upopulær i egne kredse til at han kan nå længere end til at blive minister. Der er desuden nogen usikkerhed om hvorvidt han er flittig.

Bliver han finansminister? Jeg er kommet i tvivl her på det sidste. Men mere om det i en blog senere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:03 am

Jarl (10:44)

Jeg tror ikke, at netop denne brug af DST-tallene, skader troværdigheden hos de røde nævneværdigt. Det var jo ikke tal, de selv havde fundet på, og regeringen benyttede de samme tal som argument for deres vækstpakke.

Og forresten, nu vi er ved at løbe baglæns. Kim Andersen slap meget uheldigt og uelegant fra sit forsøg, da han blev konfronteret med de manglende 14-årige kriminelle. I den sammenhæng slår det nok hårdere, når man skal løbe baglæns fra faktisk gennemført lovgivning end for valgkampsretorik. Det gælder også, når Konservative pludselig selv vil tilbagerulle et af deres egne slagnumre, nemlig forbudet mod gruppeeksaminer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:03 am

Da Yldiz Ardogan bloggede her på JP, fjernede hun også konsekvent alt der modsagde hende eller demonterede hendes argumenter. Politiken censurerer i stor stil på sine blogs.

For et par dage siden havde den tidligere kritiske avis EB en forside om at HTS og Løkke hadede hinanden. Den var illustreret med et pænt billede af en smilende HTS, og en Løkke der mest lignede en buldog med underbid. Brokker man sig over det, er undskyldningen klar: “Vi beskriver virkeligheden”. Der er sikkert ikke manipuleret med billederne, men det en udvalgt og tenditiøs virkelighed man skildrer. I mange år brugte man et billede af Erhard Jakobsen taget nedefra på en talerstol, og han lignede en vanvittig. Det tog ham meget lang tid at få avisen til at holde op med det. “Billedet er jo ægte”.

I øvrigt ville det klæde pressen at erkende at vi ikke har et to-partisystem i Danmark, og at det ikke er et præsidentvalg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:17 am

Gennemgang af tallene viser at der er tale om en stigning som følge af offentlig forbrug og lageropbygning i det private erhversliv.
For at der skulle være tale om selvbærende vækst ville det have været nødvendigt med en stigning i det private forbrug og i eksporten.

Konklusion
Titanic-Danmark er i krise og har kursen sat mod isbjerget af statsgæld og ødelagt konkurrenceevne.

VKO-betonsocialisterne har
1) Ladet den offentlige sektor vokse væsentlig hurtigere end under Nyrup hvor de radikale bevogtede statskassen
2) Under halvdelen af befolkningen er i arbejde
3) Underskuddet på statsbudgettet er astronomiske 85 milliarder
4) Dansk-udenlandske ægtepar, veluddannede udlændinge og danske firmaer flygter i redningsbådene.

En stemme på VKO er en stemme på statsbankeror
Red Danmark fra undergang
Proteststem på de radikale

Bak op om kravet
Vestager som statsminister for en VKRI-regering
Ring til din lokale VK-folketingskandidat og forlang alle forlig med DF opsagt inden valget, således at VK efter et valg kan forhandle med de radikale om de nødvendige initiativer for at redde Danmark fra undergang

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:24 am

Det er efterhånden en hel parodi at høre hvor aben skal placeres , Den ene dag i RØD blok , den næste i BLÅ blok .
Hvis den Danske befolkning ville kunne huske bare lidt tilbage kan de vel for pokker indse at de kort og godt har brugt over evne og at det dybest set er årsagen til krisen .
At bruge over evne er kun en stakåndet frist før gældsfælden klapper og den er forståeligt klappet for alvor p.t.
Regeringen VK har ført den samme økononmiske politik som befolkningen og sidder nu med ABEN .
Og uanset skyld skal regningen betales tilbage og der er kun os selv til det .
Vi kommer aldrig uden om forøgede skatter og afgifter hvis gælden skal bringes ned - det er en ilusion at tro at der kommer noget af ingenting.
I stedet for brok og brok så se dog kendsgerningerne i øjnene og betal til den regning der er ufravigelig .
Om det så bliver en RØDBLÅ regring efter valget , ændres situationen ikke noget som helst på den økonmiske krise vi er i - det eneste der hjælper er RETTIDIG OMHU .

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:25 am

Lige en reminder: Vi diskuterer politik, og ikke alt mulig andet. Hold jer til emnet og hold en god tone.

At en enkelt eller to føler sig stødt på manchetterne og pludselig vil have bloggen til at handle om andre ting, tjah til det er der kun én ting at sige: Det kommer ikke til at ske.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:37 am

For at vende tilbage til bloggens hovedemne: Søvndals problem.

Ret beset har SF præcis samme problem som K. Når man opstiller disse meget fasttømrede regeringskoalitioner, udviskes forskellene, mens lighederne og enigheden forstærkes. Det har været svært at få et stykke papir ind mellem V og Ks holdninger, og med de fælles udspil er der heller ikke meget lys mellem S og SF. Selv uden for valgkampe, og selv når partierne er uden for regering er adskiller de to par af partier sig kun på få områder og mest af alt i deres traditioner og historie.

Det er oplagt, at SF må tabe terræn især til EL, når de nedtoner eller ligefrem forlader alle de standpunkter, som netop de to partier førhen har været enige om. Det mærkelige er, at bevægelsen er kommet så sent, og det har formodentlig betydet, at SF i virkeligheden har bevæget sig for langt i tiltro til, at afskalningen til EL var ubetydelig. Hvis målingerne havde vist et skred efter f.eks. Villys udtalelser om Holbergskolen, var SF nok ikke rendt ud med et fjollet alternativt pointsystem. Men nu summer det så op, og SF må betale prisen. Den pris bliver kun større i en S-SF-R regering, og man kan ikke afvise, at SF på et tidspunkt må udtræde for at genskabe egen profil - i lighed med CD i 90′erne og K nu.

PS til Jarl: Konsekvensrettelser er ganske acceptable :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:46 am

L. Rasmussen.

Bevægelsen væk fra SF til EL sker vel først nu simpelthen, fordi det er nu under valgkampen, at vælgerne er modtagelige for politiske signaler og hvor forskellen på SF og EL pludselig bliver meget synlige.

Man bør nok huske på at alliancen S-SF er blevet til på SFs initiativ. Det er SFs strateger som Thor Möger Pedersen, der har fundet på, at rød blok skal æde de borgerliges udlændingepolitiske stramninger, skattestop for boliger etc. for at kunne komme til fadet. Det er jo sket altsammen ud fra en bevidst lagt strategi alt sammen for at få magten.

Jeg kan vitterlig ikke forestille mig, at SF før et valg skulle forlade magten, uanset hvor mange bank de end siden måtte få i meningsmålingerne. Det har de konservative heller aldrig seriøst overvejet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:48 am

Jarl Cordua, jeg synes det var flot, at Joachim B Olsen, som mange har mobbet, klarer sig så flot i en debat med socialdemokraternes økonomiske spids.

Hvem har S ellers at hive frem - Bødskov - nej, vel. Lykketoft - snart pensionist og ikke særlig skarp mere, Nick Hækkerup?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:50 am

@L. Rasmussen, København

Jeg er helt enig i dit indlæg.

Det er meget sent i valgkampen, at SF erkender problemet, og det er efter min mening tvivlsomt, om de når at ‘vende skuden’.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:54 am

Christian.

Netop. Og derfor ligger det lige for at overlade finansministerposten til cand.polit. Margrethe Vestager. Hun er i det mindste kompetent.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 1. sep 11 kl. 12:02 pm

Jarl,

Ja, SF har lagt en strategi for ikke bare at vælte VKO-flertallet men også selv komme i regering, og det har uden tvivl været med kalkuleret risiko for at tabe lidt til EL, mens man nok havde håbet på at tage fra DF of iøvrigt sætte en bevægelse i gang fra V gennem S, så netto blev et meget begrænset tab om noget.

Uden at kende detaljerne i vælgervandringerne er nettoresultatet dog snarere, at det - overraskende for mange, også i kommentariatet - komfortable “røde” overtag i målingerne skyldes, at R trækker stemmer over midten (eller til midten i deres egen selvforståelse).

SF kan ikke ændre ret meget i valgkampen og har næppe heller planer om det. Med alt hvad de har investeret i denne akse med S, vil de nok også bide tænderne sammen, når der skal skrives regeringsgrundlag med R og se, hvor det bærer hen. Men hvis Søvndal bliver den nye Mr 10%, kan jeg sagtens forestille mig overvejelser om at udtræde af en S-SF-R regering. Ikke før.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 1. sep 11 kl. 12:10 pm

Jeg er næsten sikker på, at Sass IKKE bliver finansminister. Vestager er et særdeles godt bud, og den må SF æde.

Jeg er også stærkt i tvivl om, hvorvidt Søvndal bliver udenrigsminister. Udenrigspolitikken er ikke SFs spidskompetence, uanset sprogfærdigheder, og Søvndal har måske også lært af Espersens problemer med at styre hjemmefronten med et utal af rejsedage. Jeg tror lidt mere på et oppumpet (i hvert fald retorisk) ministerium inden for SFs kerneområder (fx beskæftigelse) eller et nyt vækst- og udviklingsministerium.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 12:18 pm

L. Rasmussen.

“Jeg tror lidt mere på et oppumpet (i hvert fald retorisk) ministerium inden for SFs kerneområder (fx beskæftigelse) eller et nyt vækst- og udviklingsministerium.”

Det lyder som et Bendtsen-ministerium. Jeg er sikker på at Michael Dithmer (depchef) allerede slikker sig om munden…

Søvndal er jo heller ikke kendt som en, der har interesseret sig for vækstpolitik. Han vil da drukne i administration, og alle guitarvennerne i SF ville da løbe skrigende bort ved synet af det. Stakkels mand!

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 1. sep 11 kl. 12:31 pm

“Bendtsen-ministerium” er en god betegnelse for det, jeg gætter på vil blive Søvndals base i en regering. Det er rene gætterier, men SF skal have synlighed og gennemslagskraft i en ny regering på områder, hvor deres kernevælgere helst ser dem stå stærkt, og det er IKKE udenrigsministeriet. Præcis hvordan man kan skære den til, ved jeg ikke, for du har ret i, at det ikke hjælper at være fri for uafbrudt ophold i udlandet, hvis man i stedet ikke kan se op over sagsbunker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 12:50 pm

Ekstra Bladets leder bemærker i dag, at Søvndal virke flov over på tv at være fanget med en smøg.

Han virker også ret følsom. Måske skulle han have et skånejob i en regering.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frank Mathiesen, 2820 Gentofte | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:00 pm

Lidt off-topic men alligevel..
Ville gerne have at du - som en af de meget velargumenterende og sobre bloggere - kunne kommentere hvordan S-SF og Enhedslisten kan komme så let og uanfægtet af sted med at angribe vko for at føre blokpolitik.
De gør det jo selv blot med andre #bogstaver”..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:00 pm

Efter de seneste reviderede tal fra Danmarks Statistik kom, klynger Løkke sig nu til ordene, “reviderede tal og recession,” som til nogle sølle halmstrå. At Løkke angiveligt ikke anede om DK vitterligt var i recession virker lidt skræmmende. Om nogen burde være på forkant med økonomien, er det vel landets regering og statsminister?

Og ærlig talt, så er Løkkes fidusmalerier ved Folketingets afslutningsdebat vel ikke ligefrem blevet meget kønnere eller lettere at sælge nu, efter Løkke-regeringen fremlagde en finanslov for 2012 med et statsunderskud på ikke mindre end 85 milliarder kroner. Mon ikke Løkke har brug for mere end et par enkelte sølle halmstrå, der hedder reviderede tal og recession?

Løkke-regeringens underskud på 85 milliarder kroner og en stigende arbejdsløshed lyder søreme ikke af ret meget fremgang.

Det er muligt, at Danmark alligevel ikke var i recession, men måske kun tæt på at være det.

Desværre siger tallene også, at den lille fremgang er skabt af offentlige investeringer, som ikke er varige. Den private sektor, der skulle drive Danmark fremad og være lokomotivet, garanten for økonomisk stabilitet og vækst, er stadig i tilbagegang.
Faktisk har Danmark mistet omkring 200.000 arbejdspladser i den private sektor, siden finanskrisen brød ud i 2008, uden, at der er taget politiske initiativer til at skabe nye job til erstatning.

Det udkastede halmstrå til Løkke fra Danmarks Statistik, skulle som sagt vise, at det hovedsageligt er det offentliges øgede forbrug, ikke det private erhvervsliv, der tilsyneladende har løfter økonomien en lille smule.

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:13 pm

Edvard. Indtil i går så VIDSTE ikke en levende sjæl i Kongeriget om nationen var i recession. At væksten har været svag, det er så her striden har stået. Løkke påstod vi var på vej ud af krisen. Det viste sig at være forkert. Men det var nu også de færreste økonomer, som kunne forudse budgetstriden i USA og finansmarkedernes fortsatte uro, som er opstået som følge af den internationale gældskrise.

Og Løkke fik jo ret i, at vi ikke var i teknisk recession. Det stod også klart med BNP-tallene, der kom i går.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:21 pm

Frank.

Det er en kendsgerning, at S-SF og de radikale ikke har deltaget i et finanslovsforlig i 10 år. Og dertil kommer så en lang række andre større reformer fx. skattereformen og strukturreformen, som de heller ikke har medvirket i.

De borgerlige påstår at de røde ikke ville være med, og de røde påstår, at de blå ikke ville have dem med.

Sagen er - som jeg opfatter det - at regeringen simpelthen kunne få mere af deres egen politik igennem alene med Dansk Folkeparti frem for hvis de skulle bruge tid på at forhandle et kompromis med Socialdemokraterne (det andet parti udover DF, som VK har flertal med). Så VKs tilbud til S var for lidt attraktivt til, at S havde lyst til at være med og hos DF kunne de mod nogle korrektioner få deres politik stort set fuldt igennem. Det har været et let valg for VK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:31 pm

Jarl Cordua skriver:
“Løkke fik jo ret i, at vi ikke var i teknisk recession.”

Der har slet ikke været nogen politisk kamp om hvorvidt vi var i recession eller ej. Begge sider, blå og rød, har ret nøgternt forholdt sig til at tallene fra DST i juni viste at vi var i recession.

Måske skulle du gøre det samme.

Men det er ikke nemt for Thorning at fremføre nogen argumenter offentligt. Måske er meningen at hun bare skal holde mund?
Berlingeren lavede i dag et “fakta-check” på at Thorning for en uge siden sagde at Grækenlands vækst var større end DKs. Uden at blinke bruger B så de tal som først er kommet i går og “beviser” at Danmarks vækst nu er større end Grækenlands - så Thorning måtte altså ikke ytre sig offentligt om emnet?

Gudfaderbevares, samtidig så går en stor del af den politiske debat på at spå om hvor stor gæld det røde flertal vil oppebære om 5 eller 10 år. Fremført af den regering som regnede 45 mia forkert på finansloven sidste år, ja her går det godt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:38 pm

@Jarl Cordua

Tak for linket til den fornemme opvisning af Cecilie Beck. Mon Morten Bødskov syntes, at det interview gik godt?

Hvorfor indrømmede han dog ikke bare, at regeringen egentlig havde gjort det ganske udmærket - det havde han stået sig bedre ved end ved den totale afklædning, vi blev vidne til.

@Edvard Mortensen

Desværre siger tallene også, at den lille fremgang er skabt af offentlige investeringer, som ikke er varige.

Skynd dig at skrive til Helle og Villy. For det er netop den medicin, som de har tænkt sig at “genoplive patienten” med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:41 pm

@Tom

Jeg har hele tiden forholdt mig nøgternt til tallene, men har selv i diskussionen påpeget at der ikke skulle flyttes ret meget, så var der ikke længere tale om en recession.

Det er ikke rigtigt, at Thorning forholdt sig “nøgternt” til tallet. Hun brugte det til et angreb på Løkke om at DK var i teknisk recession (hvad vi ikke var). I dag kan vi alle konstatere, at hendes angreb ikke havde hold i virkeligheden.

Når finansministeriet “regnede galt”, som du skriver så er det også helt forkert.

Der var tale om et “fejlskøn”, fordi landets fremmeste økonomer i Finansminiisteret - i modsætning til dig som åbenbart er et finansgeni - ikke kunne forudse skatteindtægterne for kursgevinster i 2009.

At sammenligne Danmarks og Grækenlands økonomiske situaiton er latterlig, Men det gør medierne gerne. Politiken holder meget af at fortælle at Danmarks vækst var dårligere end Zimbabwes. (Det var så indtil væksttallene i går)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 1:45 pm

@Tom Romdal

Men det er ikke nemt for Thorning at fremføre nogen argumenter offentligt. Måske er meningen at hun bare skal holde mund?

Hun kunne jo starte med at fremføre argumenter, der hviler på sikker grund, altså fakta. Det plejer at være et godt udgangspunkt i enhver diskussion.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:26 pm

Jarl Cordua. Løkke-regeringens mange regnefejl eller fejlskøn styrker altså ikke vælgernes tillid til regeringen eller VKO blokken, hvad man jo også tydeligt kan aflæse i meningsmålingerne, hvis man altså kan stole på dem.

Du skriver til Tom Romdal:

“Når finansministeriet “regnede galt”, som du skriver så er det også helt forkert.
Der var tale om et “fejlskøn”, fordi landets fremmeste økonomer i Finansminiisteret - i modsætning til dig som åbenbart er et finansgeni - ikke kunne forudse skatteindtægterne for kursgevinster i 2009.”

Rigtigt nok, men flere har også været inde på, at det var en kalkuleret regnefejl af Hjort.

Skuespil for folket for at får grimme løftebrud og nedskæringer lettere igennem.

Under alle omstændigheder er der nok mange, der har svært ved at stole på en Løkke-regering med en finansminister som Claus Hjort. Fakta er jo, at uanset hvad man kalder det, regnede, skønnede, kalkulerede Løkke-regeringen 45 milliarder kroner galt i forbindelse med statsunderskuddet.

Nogle sager kan ikke bevises eller er svære at bevise

Og som sagt, sjovt nok en “lille” tilfældig smutter eller fejlskøn, der passede som fod i hose med argumentationen til et af Løkke-regeringen og Dansk Folkepartis mange store løftebrud, nemlig deres helt store løftebrud, forslaget om afskaffelse af vælgernes ret til efterløn- og folkepension.

Et forslag som tidligere væltede en Nyrup-regering, selvom Nyrups efterlønsforslag ikke var i nær den kaliber som VKO blokkens løftebrud.

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:26 pm

Cordua skriver:
“Der var tale om et “fejlskøn”, fordi landets fremmeste økonomer i Finansminiisteret - i modsætning til dig som åbenbart er et finansgeni - ikke kunne forudse skatteindtægterne for kursgevinster i 2009.”

Jaja, det er er rigtigt, alle regnede forkert, ikke Hjorten personligt. Jeg nævner det bare fordi du angriber Thorning for at agere POLITISK på tal som DST har afleveret. Hvis ikke politikere skal gøre det, hvad fanden skal vi så egentlig med:
a) DST
b) politikere.

“At sammenligne Danmarks og Grækenlands økonomiske situaiton er latterlig, Men det gør medierne gerne.”
Hovsa! Jeg har da hørt Hjorten og alle mulige andre borgerlige bruge Grækenland-argumentet masser af gange. a la “hvis S-SF regerer landet så risikerer vi at ende i en situation som Grækenland”.

Prøv lige og hør. Grækenlands gæld er nu mere end 100% af BNP. Danmarks gæld er faktisk pænt stor, det er vist tæt på 50% (ØMU-gæld hvad pokker det så end er).
Men hvis vi forestiller sig at VK fortsætter som de kører nu, med 5% i underskud om året, hvor ender vi så om 10 år? Ja så er vi i nærheden af 100% af BNP.

Er det ikke relevant? VKs 2020-plan indeholder underskud hvert eneste år indtil 2020, balance i 2020, og udsigt til underskud i alle årene 2021-2050. Velbekomme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S, Roskilde | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:30 pm

Det største problem med Helle Thornings økonomiske indsigt er at hun tilsyneladende tror at hun ved, hvordan det går mht. Danmarks økonomi.

Sandheden er, at INGEN ved, hvordan det går. Der er diskussion af om USA får en ny nedtur, om den italienske krise blusser op igen etc. etc.

I en sådan situation skal man udtale sig med forbehold som svarer til den usikkerhed der er. Når man ikke gør det, har man ikke tilstrækkelig med indsigt.

At Thorning efter de nye tal for BNP kom fortsætter uanfægtet af virkeligheden, er faktisk skræmmende.

“When the facts change, I change my mind. What do you do, sir? ” (Keynes)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:34 pm

Ingen har vel været mere flittig til at bruge Grækenlands økonomi som et skræmmeeksempel end Claus Hjort og Lars Løkke.

Der har næppe været den debat om VKO’s spareøvelser, uden at Grækenland er blevet trukket frem som det store uhyre til skræk og advarsel.

VKO tror på værdien af at spare i stedet for at sætte gang i væksten og denne tro har de dunket vælgerne og dansk erhvervsliv godt og grundigt med, så resultatet siden 2008 er blevet, at danskerne sparer op og betaler gæld ud i stedet for at bruge Sp-opsparingen og skattelettelserne til øget forbrug, som VKO havde håbet.

100 milliarder har danskerne forøget deres opsparing med siden 2008.

Man kan ikke fra regeringens side male fanden på væggen og forringe lønmodtagernes vilkår med en halvering af dagpengeperioden samtidig med at arbejdsløsheden stadig truer, og så forvente, at de samme lønmodtagere laver en forbrugsfest i stedet for at spare op til usikre tider.

Lars Løkke og regeringen var de sidste til at opdage den økonomiske krise, som Danmark pludselig befandt sig i og som flere økonomer advarede om, og det er ligeledes Løkke og regeringen, der har anvist alle de forkerte midler til at få Danmark igennem krisen på en fornuftig måde.

Man har valgt de forkerte og utilstrækkelige redskaber og sat dem i værk for sent.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Haderslev | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:35 pm

Det er virkeligt uhyggeligt hvis socialisterne vinder. Jeg tror ikke at vælgerne er klar over de konsekvenser det vil have for landets fremtid hvis det sker.
Vi kan ikke skabe en bedre økonomi end de forudsætninger den herskende konjuktur giver os mulighed for, men vi kan så sandelig skabe en dårligere!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:39 pm

@Ole S, Roskilde

“I en sådan situation skal man udtale sig med forbehold som svarer til den usikkerhed der er. Når man ikke gør det, har man ikke tilstrækkelig med indsigt.”

Så du mener, at det var forkert af Løkke i foråret 2009 at sige, at han forventede at den økonomiske krise vil vende over sommeren?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:41 pm

@@Ole S, Roskilde

Jeg er sikker på, at han ikke mente sommeren 2051. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:42 pm

Tom. Man kan ikke “regne” aktiekurser ud. Følgelig kan embedsmænd ikke regne skatteprovenuet ud. Man kan “skønne”, men det viste sig at være forkert. Heldigvis.

Vi skal have nogle politikere, som fortolker tallene rigtigt. Dvs. ikke springer til konklusioner, som der ikke er basis for. DST kommer med foreløbige tal, som angiver “boldgaden”, hvor er vi henne. Senere bliver tallet justeret. Det er normalt intet problem. Men da nationen har levet i permanent valgkamp i to år, så blive alt skamreddet.

ja jeg er godt klar over at politikerne bruger Grækenland som skræmmebillede. Ingen økonomer tager det alvorligt.

Der er faktisk ikke nogen problemer i at have en stor gæld og et stort underskud blot økonomien vokser med samme takt. Det er kun når væksten stopper at problemerne opstår. Og det er det som sker for USA og mange andre lande. Man kan sagens køre med underskud - bare der er overskud nogle af årene og økonomien vokser tilsvarende.

Jeg mener trods alt at rød bloks politikere ikke vil lade stå til så længe, at vi kører med gigantiske budgetunderskud i årevis. Og det skal finansmarkederne nok hjælpe os med at sørge for. Ellers eksploderer renten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:46 pm

Cordua skriver:
“Cecilie “Smæk” får rundbarberet Morten Bødskov på TV2 i går”

Jeg er ikke fan af Bødskov, så jeg synes da han klarede det overraskende godt. “Det er glædeligt at Danmark nu er ude af recessionen, men regeringens krisepolitik har været forfejlet”. Hvad skulle han ellers have sagt?

Økonomien/beskæftigelsen går op og ned i takt med mange faktorer, bla. udlandets efterspørgsel efter varer. Det er et faktum at regeringen har skabt arbejdspladser vha fremrykkede offentlige investeringer. Det er også et faktum at SSF ville have skabt FLERE arbejdsplader med MERE af samme skuffe, hvilket VK har klandret SSF for at ville bruge penge på.

Tingene hænger smukt sammen, og vi vælgere kan jo tage den løsning vi mener er bedst for den fremtidige beskæftigelse, vækst og skatteindkomst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:52 pm

Cordua skriver:
“Der er faktisk ikke nogen problemer i at have en stor gæld og et stort underskud blot økonomien vokser med samme takt. Det er kun når væksten stopper at problemerne opstår.”

Jeg er overhovedet ikke økonom, men det der skriger da til himlen. Det er præcist det som lande som Irland og Grækenland har gjort, og de kunne overleve INDTIL væksten stoppede. Ikke særligt tilrådeligt.

Vækst i BNP og så statsbudgettet er ikke sammenkoblede størrelser. Man skal sørge for at holde orden i statsbudgettet uanset at man har stor vækst i samfundet.

Men hvordan flugter dit udsagn så med Danmarks situation: 1-2 % vækst i BNP og 5% underskud på statsbudgettet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:56 pm

Karin¨

“Man har valgt de forkerte og utilstrækkelige redskaber og sat dem i værk for sent.”

Det kan ingen vide. Det er et spørgsmål om politisk religion om man tror på, at øget gældsætning finansieret ved øgede skatter omsat til endnu FLERE offentlige investeringer virker på økonomien om et år og skaber varige arbejdspladser.

Fakta er at de fleste økonomer har bakket regeringen op i den hidtil førte økonomiske politik. Enkelte økonomer - især dem fra Aalborg Universitet eller tilknyttet AE-rådet - har så ment, at der skulle damp på kedlerne allerede igår eller i forgårs. Men hovedparten af mainstreamen af danske økonomer har sagt: VENT OG SE.

Så jeg opfatter dit indlæg som det propagandaindlæg, som alle folketingskandidaterne fra S-SF holder p.t.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 2:56 pm

Der skrives:

“Rigtigt nok, men flere har også været inde på, at det var en kalkuleret regnefejl af Hjort.”

Nå - hvem dog - Morten Bødskov eller Thorning der igen har problemer med tallene?

Kan man ikke få dokumenation for dette?

Karin Bennedsen skriver:

VKO tror på værdien af at spare i stedet for at sætte gang i væksten

Som jeg har skrevet tik hende på en anden blog, er det fraser og uden indhold.

Faktisk vurderes selv Genopretningspakken og Tilbagetrækningsreformen at være mere vækstfremmende end SF og S planen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 3:06 pm

Tom. Nu er der forskel på at have en stor gæld på 50 pct. og en stor gæld på 120 pct. af BNP.

Nej det er ikke tilrådeligt at køre med store budgetunderskud og have stor gæld. Det er derfor EU sætter grænsen ved max 60 pct. af BNP for gæld og 3 pct. af BNP for underskud.

Regeringen har præsenteret et stort underskud til næste år, men det vil en ny rød regering også gøre, hvis den skal føre sin politik ud i livet. For S-SF-R vil ikke spare og i øvrigt fremrykke endnu flere investeringer uden at røre alle for mange skatter. Så du kan jo stille politikerne spørgsmålet.

Man kan godt i enkelte år - hvor der skal gang i økonomien - køre med budgetunderskud blot man på langt sigt når balance på de offentlige budgetter. Det er keynesianisme i en nøddeskal, og den filosofi abonnerer stort set begge politiske lejre på i større eller mindre grad (minus liberal alliance).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 3:09 pm

Jarl Cordua, som jeg vist skrev i går på din blog, så ligger de såkaldte offentlige investeringer i 2011 på med 9 mia. over niveauet fra 2004-2008 jf. seneste Budgetoversigt fra Finansministeriet.

Det er muligt at det er bedre at bruge danske håndværkere nu til dette, istedet for at de pakker fuglefrø på et aktiveringsforløb, men man skal også notere at arbejdet også kan gå til polakker og at det betyder at man tilsvarende skal drosle ned i det år man tager disse offentlige investeringer fra.

Istedet for pakker, burde man se på forhold der styrker den danske økonomi på sigt.

Det være sig lavere skat på arbejde - og særligt topskat, samt lavere selskabsskat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 3:17 pm

Jarl Cordua, det samme gør stort set alle makroøkonomer i Danmark. Lidt ensformigt efter min mening.

Selv når man hører økonomer fra Det Økonomiske Råd m.fl. begrunder de ofte deres anbefalinger med henblik på bevarelsen af det nuværende velsfærdssamfund.

Jeg kan ikke selv se det specielt interessante i disse stimulipakker, udover at der naturligvis er nogen der gerne vil have en motorvej eller at politikere dermed viser handlekraft. På sigt er det ikke noget der løfter væksten eller investeringer i Danmark og dermed øger beskæftigelsen.

Politisk set er det da også langt lettere at fremstå som en der kræver handling og bruge penge på noget alle kan se nytten af, og som ikke rokker ved de nuværende strukturer. Foreslår man lavere skat på borgerne, anses det som værende blasfemisk mod de socialdemokratiske dogmer.

Bemærk endvidere hvor aktiv S økonomerne er i medierne, som senest i dag hvor de giver Thorning ret eller forleden om en analyse om at der skulle være flere fattige.

Medierne æder den slags råt, uden kildekritik. Ikke underligt at der er så mange dårligdomme i Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 3:20 pm

Cordua skriver:
“Man kan godt i enkelte år - hvor der skal gang i økonomien - køre med budgetunderskud blot man på langt sigt når balance på de offentlige budgetter. ”

Det er jo så sandt som det er sagt. Man kan også skyde SSF i skoene at man ikke tror deres vækst bliver så stor som de postulerer.

Men man må acceptere at det ihvertfald er *ambitionen* fra SSFs side at vi skal begynde at betale af på gælden inden 2020. Det er en fornem ambition, som fordrer skrappe tiltag (mod den offentlige varmestue), og som de skal holdes op på når de kommer i regering.

VK har ikke den ambition.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 3:41 pm

Det er jo så sandt som det er sagt. Man kan også skyde SSF i skoene at man ikke tror deres vækst bliver så stor som de postulerer.

Hvilken vækst taler du om? Kan du ikke komme med tallene og dokumentationen herfor. Så kan vi tage den derfra.

Mvh

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 1. sep 11 kl. 4:28 pm

Christian Larsen, Kbh

Ifølge beregninger fra Lån & Spar Bank kalkulerede Løkke-regeringen statsunderskuddet i 2010 små 45 milliarder kroner for højt. Ifølge banken var lignende fejlberegninger på vej for 2011 og 2012.

Lån & Spar Bank, anklagede også regeringen for bevidst at overdrive underskuddet, så det kunne udløse en henstilling fra EU:

“Målet har været at skabe en stigende krisebevidsthed i befolkningen - en slags brændende platform - som kunne skabe grundlaget for at lave om på de ting, man gerne ville lave om på,” sagde cheføkonom Kai Lindberg til Børsen.

Med de “ting” Løkke-regeringen gerne ville lave om på, tænkes der med statsgaranti på de grimme løftebrud på efterløn- og folkepensionsområdet. Løftebrud Løkke-regeringen kunne blødgøre og mere eller mindre vaske af sig ved at henvise til en henstilling fra EU.

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 5:10 pm

Edvard Mortensen, så skød jeg ikke helt forkert.

Hvad denne Lån & Spar mand så ikke selv har forstået, er at Nationalbanken, EU m.fl. havde det selv samme skøn.

Faktisk var skønnet fra Finansministeriet det samme som hos de røde hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Det kan man se her:

http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/03/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/03/EU%20henstilling/Saldo%20i%202010.ashxhttp://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/03/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/03/EU%20henstilling/Saldo%20i%202010.ashx

Men det har denne cheføkonom hos de offentligt ansattes bank åbenbart ikke haft tid til at læse.

Hvad han heller ikke har forstået, er at det ikke kun var og er i 2010 at Danmark ikke overholdt kravene til de 3 %.

Det gør Danmark heller ikke i hverken 2011 eller 2012.

Til gengæld fik man gennemført en nødvednig reform af dagpenge og efterløn, selvom den sidste ikke er tilstrækkelig.

Jeg er i øvrigt helt enig i den kritik OECD noterede i de skattestigninger der ligger i Genopretningspakken, herunder udskydelsen af lettelsen af topskatten.

Jeg kan i øvrigt oplyse dig om, at dem der har betalt efterlønsbidrag ikke alene kan få dem tilbage (sådan er loven allerede i dag), men det sker også skattefrit, selvom det er tidligere er fradraget i den skattepligtige indkomst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Nielsen, 5000 | Skrevet: 1. sep 11 kl. 5:19 pm

Edvard M 4970 Hold da for pokker snart op med de ca.45 milliarder,du har ikke fattet sammenhængen.
Den “underlige” udmelding der kom fra Lån og Spar bank,var en omgang fortærsket vrøvl,men tidspunktet fra Lån og Spar bank var velvalgt.Hvorfor tror du den var det? Prøv at se hvem der er i bestyrelse for den bank.Jeg kan oplyse at Anders Bondo er formand

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 5:19 pm

Lidt hyggelæsning…

http://blogs.telegraph.co.uk/finance/files/2011/08/brandnewtable.jpg

De debattører, som har haft travlt med at skælde ud på grækerne og udmåle en passende straf for Grækenlands overforbrug…burde stikke piben lidt ind.

Der skal vist lidt mere til end 12 minutters ekstra indsats med fuld lønkompensation for at rette vores dybt forgældede land op.
Desuden har verdenshandlen med BRIK-landene som største “ofre” lige taget et gevaldigt nosedive og hvordan man så har tænkt sig at afsætte “Fair Løsnings” øgede produktion…det står hen i det uvisse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 5:36 pm

Note - Jeg husker faktisk godt den artikel, der på ingen måder var underbygget. Den skulle også vise at underskuddet for 2011 og 2012 skulle blive mindre end hvad Finansministeriet skønnede. Så vidt jeg husker, var Det Økonomiske Råd også på linie med ministeriet.

Der var som sagt ingen dokumenation for hans påstande og omkring udviklingen for 2011 og 2102 så gætter jeg på stående fod at underskuddene er blevet en smule større end hvad Finansministeriet mente i 200, men jeg har ikke lige tallene her.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 5:43 pm

Michael Sjøberg, det hedder grøn vækst, velfærd, velfærdsteknologi, stop for VKOs nedskæringer på de svage og samtale med alle i Danmark og opgør med at de rige tager fra de fattige….

Så at Villy igen gøre det gratis for dem der vil lade sig sterilsere. Tilsvarende er han mod brugerbetaling på lægebesøg, men tandlægen er stadig delvist brugerbetalt.

Selv på dansk er han ikke til at forstå.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 1. sep 11 kl. 6:09 pm

@Christian Larsen, Kbh

Okay, så findes der en enkelt rød økonom i Lån&Spar banken. Men ellers ved vi jo fra Sass Larsen, at der er en kollosal blå bias i medierne, specielt hvad angår den økonomiske politik. Mere specifikt pagede Sass Larsen Berlingske Tidende, Børsen og JP ud som aviser der var alt for borgerlige, og derfor skulle miste deres statsstøtte. Jeg tror den gode Sass Larsen bør tilføje Politiken på denne hans sorte liste. Lige nu har Politiken.dk denne top-historie:

“Økonomer: Enhedslistens plan er fuldstændig urealistisk”

http://politiken.dk/politik/ECE1378601/oekonomer-enhedslistens-plan-er-fuldstaendig-urealistisk/

Ikke noget at sige til, at Sass larsens partikammerat, Nick Hækkerup, bare “ikke gider al det økonomi-pis”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 1. sep 11 kl. 6:14 pm

Jeg er ikke sikker på at jeg deler blogholderens bekymring om SF’s indflydelse på det kommende regeringssamarbejde. Valgkamp er valgkamp men tilbage står en regering bestående af S og SF. Det burde jo stå klart for en del efterhånden.

Men blogholderens øgede frekvens af blogindlæg tyder på, at han vil det ganske anderledes - eller hur? Og i givet fald, er vi så ikke inde på en partipolitisk blog? :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Lund, 8930 Randers NØ | Skrevet: 1. sep 11 kl. 7:30 pm

Jarl Cordua vil tilsyneladende kun omtale alt hvad der gavner blå blok, og nedgøre Socialdemokratiets spidskandidat. Det kunne være af interesse at få omtalt LO´s nyligt offenliggjorte rundspørge blandt de beskæftigede. Her spurgte man nemlig om det vil være i orden at arbejde 12 minutter mere om dagen, hvis dette kunne medvirke til at forbedre den offentlige service/velfærd, og samtidig bevare eftelønnen. Der var et stort flertal, over 60% som kunne tilslutte sig at arbejde 12 minutter mere, blot eftelønnen blev bevaret. En analyse af beskæftigelsen under Nyrup regeringen contra under Anders Fog`s/Lars Løkkes regeringsperiode, viser nemlig at Nyrup formåede at få reduceret arbejdsløsheden med 200.000 personer, medens der under Anders Fog´s regeringsperiode kun er lykkedes at reducere arbejdsløsheden med sølle 20.000 personer. Tallene stammer fra AE´s nyligt offentliggjorte undersøgelse, og bygger på korrekte tal til opgørelse af ledigheden via AKU statistikken. Vi kan med andre ord konkludere, at hele den af Venstre anvendte argumentation om arbejdsløsheden under Nyrups regeringsperiode er ukorrekt og må falde til jorden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 7:45 pm

Henrik. Jeg mener LOs undersøgelse er tendentiøs. Vil du et eller andet hvis du mister et eller andet. Det er jo at vejlede den udspurgte om hvad han skal svare. Jeg tror ikke ret mange læser den som andet end LO-propaganda, som Gallup så har taget sig godt betalt for at lægge navn til.

Jeg nedgører ingen. Jeg kritiserer Helle Thorning-Schmidt. Det er en stor forskel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 7:47 pm

Martin.

Jeg har aldrig lagt skjul på hvor jeg står politisk. Det fremgår også af bloggen.

Øgede frekvens? Jeg har skrevet et blogindlæg hver dag siden valget er udskrevet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a andreasen, århus | Skrevet: 1. sep 11 kl. 8:21 pm

I Politiken kan man læse følgende vedrørende den analyse, der angiveligt skulle være grundlag for spørgsmålet om, at danskerne er villige til at arbejde længere:

Analysen forholder sig overhovedet ikke til 12 minutter planen. Som økonom Michael Svarer oven i købet siger i analysen:

Han [Svarer] mener, at man også kan ændre opfattelsen af, hvad normen for den fulde arbejdstid er: ”Der findes andre rige lande hvor arbejdstiden er højere. Derfor kan det også lade sig gøre at øge arbejdstiden i Danmark.”

I analysen står også iflg. Politiken, at danskerne er tilfredse med den nuværende arbejdstid, hvilket i sig selv ikke er det samme som, at de ikke er villige til at arbejde mere. Dermed kan man sige, at Børsen, der har gengivet historien, har draget sine egne ikke helt rigtige eller måske endda manipulerende konklusioner.

Jeg synes lige, at det skulle nævnes, så Børsens vildfarelser ikke kommer til at leve ukritisk videre i artikler og debatter uden for Børsens (drømme)verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:19 pm

Min første kommentar er den der står øverst i tråden og jeg sagde:

“Men lad os nu se hvorlænge ham kan holde sig i skindet, hvis de stadig går nedad”

Det varede ikke længe, nu er Villy trådt ud af skyggen og det bliver uhyre intressant og se ham debattere udenrigspolitik med Lene.
(det bliver nok på dansk)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:30 pm

@Christian Larsen

Grøn vækst/jobs er en headfake af de helt store…

http://www.icis.com/blogs/green-chemicals/2009/04/the-price-of-green-jobs-learn.html

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:44 pm

Henrik Lund, nu var det også lettere for Nyrup at reducere ledigheden, da den kom fra et højt niveau.

Bemærk at Nyrup i 1998 måtte indføre Pinsepakken, da økonomien var “overophedet” - bla. medførte det indførsel af kollektiv tvangsopsparing i SP.

Det ændrer ikke på at både netto- og bruttoledigheden i dag f.eks. er lavere end i 2004 og at fuldtidsbeskæftigelsen i personer er højere end i 2004, som var sidste lavkonjunktur, men hvor den nuværende er langt værre når man ser på finansmarkederne osv.

I går aftes kunne man så på TV2 News se Lykketoft flippe ud og skælde Løkke Rasmussen ud for at manipulere, idet han så henviste til AKU talene. Hvad Lykketoft glemte at fortælle, var at AKU ikke måler i antal fultidspersoner, men at f.eks. en studerende eller efterlønner, der gerne vil have et par timers arbejde regnes fuldt med.

Omkring denne undersøgelse af LO om at arbejde mere. Hvem har de spurgt - er det “befolkningen”, dem på overførselsindkomster eller offentligt ansatte.

Tja - hvad er forudsætningerne. Ihvertfald har de forskellige fagforeningerne afvist at hæve den normale arbedjstid til 38 timer.

Vil man ikke det, er der meget få områder at regulere på, hvis også man freder ferien.

Som Michael Svarer tidligere har anført, er der måske 4-5 mia. rundt omkring.

Omkring arbejdskraftundersøgelsen, så er det også den som Arbejdsmarkedskommissionen har brugt og hvor man jo kan konkludere, at de fleste helst vil arbejde mindre.

Man skal også notere, at LO ikke bestemmer arbejdstiden over selvstændige eller en stor del med normeret arbejdstid, der er månedsaflønnet og allerede arbejder mere end 37 timer om ugen. Her er der rigtigt mange topskatteydere, som Claus Thustrup Kreiner noterede i det link jeg bragte i går og uden dem, så er der slet ikke 15 mia. at hente. F.eks. vil jeg ikke arbejde mere, uanset hvad Børsting siger, medmindre topskatten fjernes ( og så giver det ikke holdbarhed).

Men medierne æder åbenbart den slags pressemeddelser råt, på samme måde som en historie i dag hvor Arbejdbevægelsens Erhversråd bekræfter at Thorning har ret i en beregning.

Jens Hansen, Gentofte, nu ved jeg ikke hvorfor den mand fra Lån & Spar opførte sig som en idiot, men som du kan se, så har han åbenbart ingen problemer med at udstille den pinlighed i medierne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 9:57 pm

Michael Sjøberg

The moral of the study, according to Calzada: Renewable energy stimulus and subsidies are not the answer to solving the current economic crisis.

Godt link. Tak for det. Der var også en artikel i JP i går eller forgårs, om at den næste boble var grøn energi på finansmarkederne.

Det Økonomiske Råd har mig bekendt tidligere advaret mod “pick the winners” strategien.

Om Morten Bødskov m.fl. - så bør man også bemærke deres iver efter mere forskning. Det er utvivlsomt ikke helt forkert, at der er fordele ved forskning, men man skal også bemærke, at dansk forskning fra at udgøre under 2 % af BNP for ti år siden, er steget til ca. 3 % af BNP i dag og at det er en af de højeste væskstrater i EU - se mit link hos Jarl Cordua fra hans tråd i går.

Faktisk ligger Danmark i toppen i EU sammen med Sverige og Finland. Som et argument for endnu flere resourcer, kan anføres at en stor del af den danske forkskning ligger hos Novo og at der manglere flere vidensvirksomhedr.

Men så kommer man igen tilbage til rammebetingelserne - topskat og selskabsskat. Bemærk igen. Danmark er et lille sprogligt og geografisk område, så der skal det ekstra til, for at slå sig ned her. Derfor burd man også som Carsten Koch og Danske Erhverv stærkt overveje at sænke den danske selskabsskat med mindst fem procentpoint.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:19 pm

Lidt oplysning om spillereglerne for bloggen til de sidstankomne debattører. Ingen personangreb tak. Vi diskuterer bloggens emne eller emner og ikke alt mulig andet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 1. sep 11 kl. 10:36 pm

Karin Bennedsen, omkring væksten, så har senest Moodys noteret at tilbagetrækningsreformen øger denne.

Inden da, var der faktisk flest økonomer der vurderede at Genopretningspakken ville give mere vækst end Fair Løsning på sigt.

http://politiken.dk/politik/ECE1077114/oekonomer-dumper-thornings-og-soevndals-plan/

Siden da er efterlønsreformen kommet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 1. sep 11 kl. 11:12 pm

Jeg har lige set Ole Sohn debattere med Mads Lundby fra CEPOS.

Man må sige, at Ole Sohn har cojones. Tænk sig at sidde og kigge på en graf, hvor kun 6 procent af vælgerne siger, at de er indstillet på at arbejde mere, hvorimod 20 procent gerne vil arbejde mindre, og stadig tro på, at der kommer 15 milliarder ud af de 12 minutter.

Det er forbløffende. Manden har cojones. Men om jeg ville tiltro ham noget som helst andet end en hat og en kanin er så en helt anden sag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
torben plesberg, grevinge | Skrevet: 2. sep 11 kl. 4:01 am

Hvem er den “røde blok”? De radikale er ikke en del af denne, især ikke efter tilnærmelsen til de konservative.

Hvorfor har de radikales leder så sagt, at hun vil pege på Helle Thorning Schmidt som statsminister?

Jo, det har givet hende en masse gratis pressedækning, som hun udelukkende har fået, fordi den røde blok ikke vil få noget flertal uden de radikales mandater. Derfor skulle de radikale promoveres! Altså for at sikre flertallet.

Lidt af en genistreg!

Jeg tror de “røde” får sig en grim overraskelse, når valget er overstået. Husk, at “man har et standpunkt indtil man tager et nyt”. Kunne være de radikales valgsprog, men er rent historisk en socialdemokratisk sentens lanceret af J O Krag.

Hvis jeg var i den røde blok, ville jeg ikke turde regne med de radikales opbakning. Deres politik minder mere om de konservatives. Eller er de konservative i virkeligheden skabsradikale?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 2. sep 11 kl. 9:01 am

Aldrig før har Løkke-regeringen og Dansk Folkeparti vist deres sande jeg, deres økonomiske uansvarlighed, så tydeligt som ved dette valg.

Løkke-regeringen og DF tænker tilsyneladende mere på deres egne taburetter end på landets ve og vel. Løkke-regeringen og DF tænker mere på at holde oppositionen ude af regeringskontorerne end på et konstruktivt samarbejde til landets bedste.

Oppositionens forslag “arbejd en time mere om ugen,” er et forslag som socialdemokrater og SF’ere i normale tider ville havde kæmpet imod med næb og klør. Men S/SF har for længst indset i hvilken alvorlig økonomisk situation Danmark befinder sig i. S/SF tør gå nye veje. S/SF tør sluge kameler. S/SF tør vove pelsen med forslag, som normalt ville komme fra højre side i folketinget. Forslag som arbejdsgivere og andre traditionelt højreorienterede som Løkkes kammerater i Cepos normalt ville juble over.

S/SF’s forslag, som Løkke-regeringen og DF nu af rent valgtaktiske grunde prøver, at håne, spotte og latterliggøre, er et forslag som alle partierne i folketinget burde samarbejde om.

En sørgelig historie for folkestyret, som udstiller VKO blokken og deres støtter i fx Cepos og Dansk Arbejdsgiverforening i al deres uansvarlige sammenspisthed.

Helt grotesk blev det da det kom frem, at Løkke-regeringens tidligere finansminister Thor Pedersen havde fremlagt et lignende forslag i 2007 og statsminister Lars Løkke selv kom med arbejdstidsforslaget, “arbejd 12 minutter mere om dagen, en time mere om ugen,” så sent som i 2008. Dengang roste Cepos forslaget og kaldte det modigt af Thor og Løkke.

Afslørende er det, hvor S/SF genfremsætter Løkkes eget forslag, at DA og Cepos nu kalder forslaget for dumt og umuligt at gennemføre.

Hvis man skal bruge et stærkt ord om Løkke og den øvrige højrefløjs handlemåde, må det være hykleri.

Og, når man kan finde ud af at sætte arbejdstiden en time ned, kan man vel også finde ud af at sætte arbejdstiden en time op, især, når det kniber for landet.

Hvor svært kan det være?

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 2. sep 11 kl. 9:06 am

Edvard. Få har været imod at øge arbejdsudbuddet, men mange har betvivlet at det kan lade sig gøre. Det samme gælder Løkke. Han roste faktisk forslaget, da S-S kom med det, men undrede sig over sig sammen med hele den økonomiske sagkundskab, hvordan forslaget skal udmøntes. Det er helt regulær politisk uenighed. Men ret imponerende at S-SF via Ekstra Bladet har fremstillet sagen som om at Løkke er en hykler, fordi han er for et øget arbejdsudbud. De sande hyklere er i virkeligheden S-SF, for de vil kun øge arbejdsudbuddet når Danmark kommer ind i en vækstperiode. Og hvis det ikke sker, så bliver 12 minuttersplanen i skuffen.

I øvrigt meget betegnede at Edvard taler om at forslaget handler om at sætte arbejdstiden en time op. Det er jo et af kritikpunkterne, at det kan man ikke få et klart svar på. Kun fra FOA, som blankt afviser, at de medvirker til at sætte arbejdstiden en time op.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Nielsen, 5000 | Skrevet: 2. sep 11 kl. 9:35 am

Edvard M 4970 Du glemmer også at fortælle hvem der sagde nej til ideen om at arbejde “længere”.Det gjorde LO.

Mener du så at LO er hykleriske?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 2. sep 11 kl. 10:00 am

Jarl Cordua, S/SF’s arbejdstidsplan er for at forebygge den mangel på arbejdskraft mange mener der vil komme i DK. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Så hvis det passer hvad du skriver:

“S/SF vil kun øge arbejdsudbuddet når Danmark kommer ind i en vækstperiode. Og hvis det ikke sker, så bliver 12 minuttersplanen i skuffen.”

Så er det i tråd med det jeg skrev tidligere.

Og ja, så lyder det da meget fornuftigt i mine ører. For hvorfor sætte arbejdstiden op, hvis der er mange arbejdsløse danskere?

Det vigtige er et bredt samarbejde om løsningsmodeller, som kan forebygge den mangel på arbejdskraft, som alle vidende folk mener der vil komme. Det burde højrefløjen samarbejde om i stedet for at bekrige S/SF også selvom vi er i midt i et valg.

Løkkes roser dufter af falsk smiger.

Fundamentet i folketinget bør være i orden, så man hurtigt og fleksibelt kan iværksætte tiltag, der afhjælper den kommende mangel på arbejdskraft. Kunsten for politikerne bør være at være på forkant, så politikere har planer klar inden problemerne opstår. Og ikke som Løkke-regeringen, der konstant kommer halsende bagefter udviklingen.

Måske vil DA og mange på højrefløjen i virkeligheden hellere have billig arbejdskraft fra fx Kina, Indien eller østeuropa. De er jo som bekendt billigere i drift og mere profitable for virsomhedsejerne. Mere profit er jo altid fristende for de fleste.

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 2. sep 11 kl. 11:08 am

Helt grotesk blev det da det kom frem, at Løkke-regeringens tidligere finansminister Thor Pedersen havde fremlagt et lignende forslag i 2007 og statsminister Lars Løkke selv kom med arbejdstidsforslaget, “arbejd 12 minutter mere om dagen, en time mere om ugen,” så sent som i 2008. Dengang roste Cepos forslaget og kaldte det modigt af Thor og Løkke.

Lars Løkke har aldrig foreslået de 12 minutter.

Det er en stråmand.

Derimod har både Thorning og Nick Hækkerup foreslået at fjerne efterlønnen helt.

Om Thor Pedersen, så kender jeg ikke den henvisning. Kan du komme med en kilde?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 2. sep 11 kl. 12:11 pm

Opfindelsen eller begrebet de “12 minutter mere om dagen eller en time om ugen,” er Løkkes, den må han tage æren for.

“Det er jo et tankevækkende regnestykke, at hvis vi alle sammen lagde en time mere om ugen, så havde vi løst den samme udfordring, som nu er beskrevet ved forslag om, at vi halverer dagpengeperioden og laver velfærdsaftalen om” sagde Løkke til Ritzaus Bureau i 2008.

Så uanset, hvordan man vender og drejer det hyldede Løkke grundelementerne i den røde plan.

Nu siger Løkke pludselig det er “landsskadelig virksomhed.” Men det er det sædvanlige. Mange Venstrefolk vil gå med både livrem og seler.

Tidligere finansminister Thor Pedersens 20 minutter mere:

http://jp.dk/indland/article950854.ec

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 2. sep 11 kl. 12:14 pm

Edvard.

Alle økonomer hylder grundelementerne i den røde plan og stort set alle har svært ved at se, hvordan den kan lade sig gøre i praksis.

Det har S-SF såmænd også indset. Derfor bliver den også lagt i graven efter valget.

At påstå at Løkke også har opfundet begrebet “De 12 minutter” er vist historieforfalskning. Det var i hvertfald ikke ham der opfandt sloganet “Har du ikke lige 12 minutter - så har vi en Fair Løsning”…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 2. sep 11 kl. 2:10 pm

Opfindelsen eller begrebet de “12 minutter mere om dagen eller en time om ugen,” er Løkkes, den må han tage æren for.

Nej, det han kommenterer er den time som Arbejdsmarkedskommissionen nævner som en teori og som de siger rent mekanisk kan give 14 mia. og med de betingelser de giver

- Alle - dvs. Alle skal arbejde en time mere, og det inklusive selvstændige og alle dem der i dag har en kontrakt på 37 timer, men reelt arbejder mere og ikke får overarbejdspenge

- Det skal være uden lønkompensation i det offentlige - ellers skal der fyres

- Satsreguleringen skal suspenderes for den del der vil komme fra den øgede indkomst - det vil give mere “ulighed” og er anerkendt af S og SF - vistnok. Ole Sohn har ihvertfald accepteret det.

Dermed opfylder S og SFs ikke forudsætningerne i beregningerne i Arbejdmarkedskommissionens rapport.

_______________________

Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 31. aug 11 kl. 12:10 pm
Vismand Claus Thustrup Kreiner og professor Michael Svarer har tidligere gennemgået regnestykket i Deadline på DR2:
http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/Talknuserne/12min.htm

__________________________

Yderligere gennemgang her:

http://blogs.jp.dk/jarlsvalgkamp/2011/08/31/12-minutters-fantomet/

_______________

Thor Pedersens forslag gik på at efterkomme arbejdskraftmanglen i det offentlige og ikke holdbarheden i økonomien. Man kan sige at øget arbejdsbud kan efterkomme dette behov, men man skal også huske at det kræver finansiering.

I øvrigt går skattereformerne i 2004, 2007 og 2009 netop på at øge udbuddet af arbejde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 3. sep 11 kl. 10:25 am

Danskerne skal arbejde 20 minutter mere om ugen, sagde Fogh/Løkke-regeringens finansminister Thor Pedersen (V) tidligere.

- Vi vil så gerne have, at folk bliver lidt længere. Enten ved at arbejde 20 minutter mere om ugen eller vente et år med at gå på pension.
Sådan sagde finansminister Thor Pedersen (V) i 2007 til Jyllands-Posten.

Da linket i mit tidligere indlæg fra 2. sep kl. 12:11…

“Opfindelsen eller begrebet de “12 minutter mere om dagen eller en time om ugen,” er Lars Løkkes (V), den må han tage æren for.”

…var dødt,
er der for interesserede et revideret link her.

Læs mere om Thor Pedersens 20 minutter:

http://jp.dk/indland/article950854.ece

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 4. sep 11 kl. 2:00 am

Edvard Mortensen, 4970, altså har Lars Løkke ikke noget med de 12 minutter at gøre og Thor Pedersens forslag gik på arbedjskraftmanglen og ikke den finanspolitiske holdbarhed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/