Profil

Jarl Cordua er blogger og politisk kommentator. Siden 2006 har han drevet den politiske blog, Jarls blog, ud fra et uafhængigt borgerligt–liberalt grundsyn.

Baggrund:
Jarl Cordua skriver politiske analyser til dagblade og lokalaviser og optræder jævnligt i radio og TV.

Fra tid til anden anmelder han bøger og holder desuden foredrag om sin blog om dansk politik.



Andet:
Cand.polit. og selvstændig konsulent. Gift og far til Andreas på tre år.

Sted:
Hellerup

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Jarls valgkamp (arkiv)

Skrevet af Jarl Cordua

Tak Danske Bank

Dato: d. 04.09.11, 11:14
Af: Jarl Cordua
Emner:

I en valgkamp har de blokkes partier i princippet kun to forskellige budskaber til vælgerne: Forandring eller kontinuitet. En opposition lover vælgerne en ny politik, mens en siddende regering advarer mod den ny politiks farer. Et af oppositionens taktiske våben er derfor et sideløbende budskab, der beroliger vælgerne: Ja vi kommer med en ny politik, men det kommer ikke til at gøre ondt på dig. Og hvis der er noget, som kan berolige vælgerne, så er det en besked fra landets mest toneangivende og konservative bank, Danske Banks økonomer om at en rød magtovertagelse ikke vil føre til nævneværdige ændringer i dansk økonomi. En klarere blåstempling kan S-SF næppe ønske sig af deres økonomiske politik.

Efter at have været en tur i mediernes vridemaskine og i hænderne TV2 News blev budskabet overfortolket og skåret til i en grad, så man næsten stod tilbage med et indryk af, at Danske Bank nærmest anbefaler S-SFs økonomiske politik. Det gør Danske Bank ikke. Tværtimod. Bankens økonomer mener, at den blå plan - som er den eneste der reelt ligger på bordet - er den bedste plan sammenlignet med de rødes, som ingen kender i detaljer, især fordi ingen kender delmængden af de radikales og S-SFs økonomiske politik.

Alligevel må Venstres strateger tage sig til hovedet. Danske Bank støtter blå blok kontant gennem en særlig fond som bankerne har oprettet til at støtte partierne. Måske ville det have været billigere for både Venstre og Danske Bank, hvis banken havde beholdt checkhæftet i lommen mod at lade deres analyser blive i skuffen indtil valgstederne lukker.

Bortset fra det så er der næppe noget i vejen med Danske Banks analyse. Den er formentlig baseret på, at en ny SSFR-regering ikke ændrer nævneværdigt ved VK-regeringens økonomiske politik. Der er kun rødt flertal med de radikales stemmer, og dermed vil man ikke kunne rulle den siddende regerings reformer tilbage og de økonomiske realiteter betyder i øvrigt at en ny rød regering vil være tvunget til at fortsætte med at holde offentlige udgifter i ro og endda skære yderligere ned om nødvendigt. Det vil ikke mindst være de radikales rolle at sikre det, uanset om partiet kommer med i en regering eller ej.

Så Danske Bank har ret. Dansk økonomi vil næppe blive påvirket af en rød valgsejr. Men det skyldes først og fremmest at S-SFs udgiftskrævende valgløfter forbliver i skuffen, fordi der selv ikke efter et valg er flertal for at gennemføre dem.

Gudskelov!



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:27 am

@Jarl Cordua

“Så Danske Bank har ret. Dansk økonomi vil næppe blive påvirket af en rød valgsejr”.

Til gengæld kan Danske Bank forvente en positiv holdning fra den nye regering, som en ‘tak for hjælp’, hvis Thorning bliver statsminister. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:33 am

Niels. Sådan ser de næppe på det i Danske Bank. Jeg føler mig overbevist om, at de river sig i skægget over uforvarende at have hjulpet oppositionen.

Til gengæld klasker de sig på lårene af grin i den røde lejr.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:36 am

Jarl Cordua

If you can’t beat them - join them!

Men jeg er enig. Det er alt for tidligt, at smide håndklædet i ringen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Lauridsen, København Ø | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:37 am

Er det helt utænkeligt at Danske Bank har ladet denne analyse sive for lige at berolige de kunder der måske kigger sig lidt rundt om i landskabet efter Jesper Pedersens opfordring til venstreorienterede DB kunder om at placere deres penge et andet sted ?

Hvis denne analyse alligevel var kommet frem må Pedersen ærgre sig godt og grundigt for en del vil nok synes at der kunne være en sammenhæng.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asger Manø, Århus C | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:40 am

Der er ikke den store forskel på rød og blå bloks økonomiske planer, og der er ingen af dem som på den lange bane løser landets problemer. Derfor er Danske Bank og omverdenen ikke bekymret.
Nu er begge blokkes planer så ved at krakelere. Fagbevægelsen kan helt åbenbart ikke levere de 12 minutter og mere arbejde, og VK har svært ved at holde DF i nakken, da partiet nu er ved at stå af tilbagetrækningsreformen (efterlønnen) og dagpengereformen. Det skaber et gevaldigt hul i Claus Hjorts kasse, hvor der i forvejen er en del fugle på taget. Bl.a, hvor meget efterlønsreformen giver, og den milliard han forventer at få fra EU. Barosso har ikke skrevet under på det.
Tidligere overvismand Peder Birch foreslår at tage noget fra begge blokke, og det kunne da være fornuftigt. Vi skal arbejde mere, og det kunne gøres solidarisk ved at fjerne nogle af de underlige helligdage, vi har i foråret. 2 påskedag og 2 pinsedag er kun til at sove brandert ud i. St Bededag ved ingen hvor kommer fra og Skærtorsdag kunne også forsvinde. Hvis vi alle arbejdede der uden ekstra løn, vil vi være noget langt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:46 am

@ Peter Lauridsen

Jeg tror, at du overvurderer Jesper Pedersens betydning.

Men bortset fra det har han jo ret. På venstrefløjen burde vi i meget højere grad agere som politiske forbrugere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, 3520 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:47 am

Igen et eksempel på at medierne enten er domineret af dårlige journalister uden evner eller at de er klart biased.

Se også sagen fra forleden med at Vismændene skulle have fundet et hul i efterlønsreformen - en fortolkning der dog kom fra Ugebrevet A4 og den tidligere formand for Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Christen Sørensen med henvisning til den flere måneder gamle rapport fra DORS.

Sagen blev som vanligt rundsendt af Ritzau og plastret til på alle netaviser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:50 am

Vi repeterer lige for nye læsere de enkle regler for debat her på bloggen, som de allerfleste kan finde ud af at efterleve:

Vi diskuterer bloggens emne og ikke al mulig andet. Personangreb bliver naturligvis slettet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tue Romanow, 5464 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:59 am

Underligt, at Danske Bank går mest ind for den blå plan. Nu støtter de jo sådan set også den borgerlige valgkamp med en hulens masse penge, så det burde ikke komme som den helt store overraskelse. Hvad den her sag så til gengæld udstiller er, at Claus Hjorts “virkelighed” og Danske Banks “virkelighed” tilsyneladende er forskellige. Sandelig godt, at vi har en finansminister, som kan sætte ekspertisen på plads!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asger Manø, Århus C | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:59 am

Cordua og andre borgerlige bloggere går meget op i at finde hår i suppen i samarbejdet i rød blok. Vi hører aldrig om splittelsen i blå blok, hvor jeg er sikker på at Løkke og Hjort ligger vågen om natten, når de hører, hvad DF har gang i. Partiet sætter spørgsmålstegn ved tilbagetrækningsreformen, og i dag lufter det tanken om, at dagpengereformen skal genforhandles efter et valg, hvis VKO ikke har flertal. Det vil vælte hele Hjorts økonomiske set up. DF er blevet møgsure på VK, fordi de ikke vil have dem med i en regering, og K undsiger partiet dagligt. Nu kommer hævnen, og jo mere de viger i meningsmålingerne, jo mere vil de undsige den blandt egne vælgere upopulære tilbagetrækningsreform.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 12:16 pm

Fastfrysning af ejendomsværdiskat.
30 årige afdragsfrie lån.

Begge delårsager til oppustede priser på fast boliger, erhvervsejendomme og landbrug.

Dansk Bank, er eksponeret igennem deres udlån til denne sektor.

Falder priser på fast ejendom, falder værdien af Danske Banks “kautioner”, “pantebreve”, osv.

Dette vil stille krav om tilførsel af til kapital, sikring af de lån Danske Bank har optaget i udlandet, med deres ejendoms porteføjle som sikkerhed.

Derfor vil Danske Bank for enhver pris have en regering, som intet vil gøre ved problem nr 1. i Dansk økonomi.
Det oppustede ejendoms markede.

Og husk det er ikke kun boliger.

Danske Bank frygter frem for alt en regering som vil antage en fornuftig holdning til problem, med ejendomsværdi beskatning.

Skrev for mange år siden om emne og linkede til statsministerets beregninger.

Jeg vil foreslå, at man f.eks om 3 år påbegynder en aftrapning med en løbetid på ca. 7-10 år, af
fastfrysningen af ejendomsværdi beskatningen.

Danske Bank´s overlevelse står og falder med værdien af det danske ejendomsmarkede.

Men husk det var dem og alle andre banker som i jagten på 1 årige bonus og jubel lønfest til finansfolk og ejendomsmæglere som har drevet os ud i denne kedelige situvartion.

Hvor selv SF svigter alt hvad de står for, for at få magt.

Hvilket et land/demokrati hvor bestikkelse af ejere af fast ejendom, engang mere skal afgøre en valg.
Blot denne gang med modsat fortegn.

Stem Radikalt eller på Enhedslisten, de er de eneste partier som er realistiske.

Alt snak om fredning af fastfrysning af ejendomsværdiskatten er valgflæsk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Larsen, Tølløse | Skrevet: 4. sep 11 kl. 12:22 pm

Hvad mon Danske Bank siger til, at DF er ved at få kolde fødder mht tilbagetrækningsreformen? Er der overhovedet flertal for Løkkes politik efter et valg?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 4. sep 11 kl. 12:30 pm

@Søren

Hvis DF rendte fra indgåede aftaler, så ville de melde sig ud af dansk politik de næste 50 år. Fremover ville ingen - ikke engang VK - have noget med dem at gøre.

Det er der sikkert nogle, der håber på, men jeg tror ikke mange regner med at DF taber hovedet og begår politisk harakiri.

Men derfor har de jo lov at true med det i valgkampen. Blot så længe det bliver ved de tomme trusler.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 4. sep 11 kl. 12:35 pm

@Asger Manø, Århus C | 4. sep 11 kl. 11:40 am

Du skriver:
“2 påskedag og 2 pinsedag er kun til at sove brandert ud i. St Bededag ved ingen hvor kommer fra og Skærtorsdag kunne også forsvinde. Hvis vi alle arbejdede der uden ekstra løn, vil vi være nået langt.”

Kommentar:
Så i stedet for 2. påskedag og 2. pinsedag foreslår du, at de åbenbart uundgåelige branderter skal soves ud på blå mandage?

St. Bededag:
http://www.historie-online.dk/special/bededag/hvorfor.htm og

http://www.historie-online.dk/special/bededag/struensee.htm

Hvis alle arbejdede de nævnte fire dage uden løn, er der flere, der bliver overflødige på arbejdspladserne (4 dage af ca. 220 = ca. 1,8% af arbejdsstyrken). For det nytter jo kun at producere, hvis der er aftagere.

Større produktion skaber ikke flere aftagere.
Ligesom større udbud af arbejdskraft ikke i sig selv skaber flere i beskæftigelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 4. sep 11 kl. 12:37 pm

Nu er der næppe mange vælgere, der opfatter bankøkonomer som aldeles neutrale i deres “analyser” og andre udmeldinger. Derfor er det selvfølgelig ret opsigtsvækkende og nærmest en tabersag for de blå, når Danske Bank melder ud, at det ikke gør nogen forskel for markederne, om regeringsmagten skifter - også selvom nogen (på Esplanaden?) sendte en stafet i byen for at glatte ud over for de blå, som de dog ikke nåede, før også Nordea havde støttet den første udmelding. Det spil kan nok berolige nogle få svingvælgere på vej mod rød side, men ellers har det vel kun effekt på de evindelige grammofonplader hos kombattanterne i de to lejre.

Peter Birch Sørensens kronik i dagen Berlingske peger også på, at der er usikkerheder og fordele ved begge planer, lidt mere konkret (efterlønsafskaffelse kontra længere arbejdstid) i blå end i rød, men ellers et behov for at kombinere de to planer. Han lyder næsten som købt og betalt af R, der formodentlig ikke vil være sene til at tage ham til indtægt for deres synspunkter.

Inden længe vil debatten nok også gå på, om det var smart ikke at holde fast i tidsrammen fra Velfærdsforliget. Både blå og rødes planer for at skaffe mere arbejdskraft er jo ikke specielt aktuelle, hvis man ikke kan få bragt ledigheden ned meget hurtigt. DF ryster allerede på hånden mht til dagpengeafkortningen, og der er endnu halvdelen af valgkampen tilbage til at skabe tvivl om det fornuftige i at beholde flere ældre på arbejdsmarkedet fra 2014. I hvert fald kan det godt skabe lidt undren i vælgerhavet, at VKO ikke sidste år var realistiske nok til at se, at arbejdsløsheden næppe vil være nede på et niveau i 2012, hvor dagpengeforringelserne er nødvendige, endsige fornuftige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
karsten kristensen, 7500 HOLSTEBRO | Skrevet: 4. sep 11 kl. 12:41 pm

Jamen det er helt åbenbart at i princippet er det fløjente ligegyldigt om det er rød eller blå blok der vinder valget,Der er ikke mandsmod eller vilje fra hverken rød blå blok at gå ind og tage et opgør med en af atom bomberne under Dansk økonomi,en kæmpe offenlig sektor der er total ude af kontrol,en sektor der er ved at køre dansk økonomi i sænk.Med en offentlig sektor hvor pilen peger på en million offentlig ansatte har alarm klokkerne ringet længe.Tils dels udgør den offentlige sektor en vælger mæssigt magtfaktor,til dels er problemet nu med en arbejdsledighed på 170000 tusind,hvor skulle man placere de nødvendige opsagte offentlige ny tilkommende ledigeV-K DF forømte i opgangstid at få trimmet den offentlige sektor,hvem husker ikke Claus Hjort sidde og skrige at han manglede ansatte til den private sektor,mens han med den anden hånd havde travlt med at ansætte i den offentlige sektor,en manøvre der skabte et kæmpe løn pres som Danske virksomheder lider under i dag.I dag lider de danske skatteydere under et milliard spild af skatte kroner på et total uansvarligt system af beaurekrati syndflod af regel hysteri indrappotering kontrol freak system skabt af medarbejdere i det offentlige system i deres søgen efter at bekræfte deres egen existens beretigelse.Det er det jeg kalder den syge offentlige sektor

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Larsen, Tølløse | Skrevet: 4. sep 11 kl. 12:51 pm

@ Jarl

Jeg tror heller ikke på, at DF pt er så tåbelige at rende fra indgåede forlig, men udmeldingen er da i den grad med til at underminere blå blogs eget vigtigste argument i valgkampen: At oppositionens politik er usikker og ikke hænger sammen. Nu kan oppositionen jo så spørge regeringen, om den i det hele taget har en plan…

DF panikker i øjeblikket over de dårlige målinger og de kiksede forsøg på at bringe udlændingespørgsmålet i centrum. Hvis nedgangen fortsætter, så “sælger” DF da glædeligt VK-samarbejdet (som jo reelt allerede er dødt) til fordel for muligheden for at redde et par mandater til partiet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Jakobsen, Kolding | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:02 pm

Jesper Pedersen er grotesk.

Hvis vi borgerlige skal agere på samme måde må vi jo hurtigst muligt melde os ud af de røde fagforeninger

Upassende ? Klag over indlæg

 
Edvard Mortensen, 4970 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:04 pm

Mon ikke Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank prøvede, at hjælpe Løkke-regeringen ved, at give Løkke en smule økonomisk troværdighed?

For de fleste vælgere kan sikkert godt se, at oppositionens økonomiske politik virker mere retfærdig, visionær og stabil end det Løkkes VKO blok, som nærmest er gået i panik, kommer med.

Senest ved, at så tvivl om efterlønnen igen.

I øvrigt ved mange, der har fulgt Løkkes politiske karriere, at Løkkes økonomiske sans er elendig. Det har ikke alene hans korte levetid som statsminister vist, men hele Løkkes historie lige fra han var amtsborgmester i Frederiksborg Amt har budt på underskud efter underskud.

Først ville Løkke ikke have en vækstpakke, “fem minutter i tolv” ville han så alligevel.

Løkke-regeringen er jo konstant kommet halsende efter oppositionen, som nævnt, fx med en vækstpakke, der sjovt nok lige var en milliard kroner større end oppositionens. Det virker som noget fantasiløst plagiat og overbudspolitik. VKO har angiveligt ikke noget at komme med selv. Løkkes VKO blok vil åbenbart hellere kritisere oppositionens forslag, det er lettere - det er de bedst til.

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:05 pm

Søren Larsen

Jarl har fuldstændig ret i, at man kun løber fra forlig en gang - den sidste. For derefter er man stendød i politik. De kan derfor ikke gøre alvor af deres trusler, med mindre de vil selvdestruere. De hænger på både dagpengeforringelserne og efterlønsforringelserne og kan nu gruble over, om de fire fede toldere var det værd. De er i nøjagtig samme situation som SF, der også sidder og grubler over, om ministerbilerne nu også er SÅ komfortable, at det var værd at miste en trediedel af sine vælgere på. Og begge partier viser sig som meget, meget dårlige i modvind. Panikken er åbenlys begge steder, men begge hænger på den hele næste valgperiode.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:11 pm

Jeg ved ikke hvilken bank Helle Thorning-Schmidt bruger privat, mens hvis det ikke er Den Danske Bank bør hun øjeblikkelig skifte. Det var da det mindste hun gøre som tak for den store hjælp banken har givet hendes valgkamp.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:13 pm

Hvilke nye udgiftskrævende forslag fra SSF?

Det skulle da lige da være at øge erhvervsstøtten yderligere! Men blok blå kun vil lette erhvervskatten yderligere.

Ellers er der bred enighed på Christiansborg at beskære velfærden til almindelige borgere - ingen ønsker at øge velfærden til almindelige borgere - kun erhvervene.

Problemet er ikke nye udgiftskrævende forslag, måske lige undtagen ønsket om øget erhvervsstøtte, men den eksisterende udgiftskrævende økonomi på min. 80 mia. kr. i underskud alene i 2012.!

Start dog med at beskære de stærkeste, som må formodes bedst at kunne klare sig selv uden støtte: Landbruget, vindenergien, andre erhverv, pressen, partierne, kongehuset etc.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Pedersen, Kalundborg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:43 pm

Vi har brug for flere eksporterende virksomheder i Danmark. Problemet er at vi er for dyre i Danmark. Höje skatter og dermed höje lönninger svaekker vor konkurrence evne. Danske Banks höje udlaansrenter svaekker ogsaa vor konkurence evne. i en tid hvor diskontoen er kun ca 1% tager danske bank 14% paa en kassekredit. Det er “uartigt” for ikke at kalde det aager. Hvis Danske Bank siger at de to planer er ens, tager de fejl. “Fair Plan” er ikke defineret endnu, det bliver den först efter et valg, hvis röd blok vinder valget. Saa vil de indkalde ti treparts forhandlinger, og da vil de traeffe beslutningerne om hvordan og hvor meget. Det er derfor ike muligt at saette “Fair Plan” ind i en beregningsmodel, og faa kört en beregning. Med mindre Danske Bank indsaetter parametre arbitraert, altsaa gaettede vaerdier.
Jeg tror at Danske Bank vil helgardere sig, saaledes at de som underleverandör til det offentlige vil virke neutrale over for de mulige nye politiske ledere. Men det er naturligvis et gaet fra min side.
I övrigt, med alle disse bankpakker, er bankerne saa de rigtige at raadspörge i ökonomiske anliggender?

Upassende ? Klag over indlæg

 
jan aage jeppesen, Almunecar | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:46 pm

@Asger Manø, Århus C | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:40 am

“St Bededag ved ingen hvor kommer fra og Skærtorsdag kunne også forsvinde. Hvis vi alle arbejdede der uden ekstra løn, vil vi være noget langt.”

Bestræbelsen på at afskaffe overflødige helligdage så folk kunne arbejde noget mere er ikke nogen ny opfindelse. Med den store helligdagsreform af 20. oktober 1770 afskaffedes halvdelen af årets dengang 22 helligdage. Det var den ugudelige tyske horebuk Struensee, der var “arkitekten” bag planen, som afskaffede blandt andet helligtrekongersdag, 3. juledag, kyndelmissedag, Sankt Hans dag, Mortensdag og Mikkelsdag som officielle helligdage. Herefter skulle dagene ikke længere være fridage, men bruges til arbejde.

Store Bededag var én af de helligdage der overlevede helligdagsreformen. Og denne prægtige helligdag vil du nu have afskaffet, blot fordi politikerne har bildt folket ind, at de skal arbejde mere eller længere hvis velfærdssamfundet skal frelses fra undergang.

Hvad hjælper det at arbejde mere eller længere hvis der ikke samtidig skabes flere lønsomme jobs hvis produkter kan klare sig i konkurrencen på det globale marked?

Man kan selvfølgelig håbe på og bede til at miraklet om flere lønsomme jobs vil indtræffe på et tidspunkt. Og for at bønnerne kan blive hørt af Den Almægtige var det måske en god idé at indføre flere bededage.

Se blot hvilken succes de muslimske samfund har haft ved at fastholde de fem daglige tidebønner for slet ikke at tale om fastemåneden Ramadanen. Muslimer behøver faktisk slet ikke at arbejde for Allah sørger for alle deres fornødenheder. Enten ved at fylde grunden under de rettroendes fødder op med et hav af olie eller plante den idé i de vantros hoveder, at de bør yde hjælp og bistand til alverdens muslimer, uden at disse behøver at røre en finger. Hvad skal muslimer dog med en demokratisk velfærdsstat når den eneste sande Gud garanterer deres forsørgelse? Han sørger endog for at de vantro bomber muslimernes fjender ganske gratis.

De kristne har mistet troen på, at Gud mildner luften for de klippede får. Vi behøver slet ikke gøre os alle arbejdets anstrengelser, for som Jesus sagde: Se på fuglene, de hverken sår, høster eller samler sig forråd, og læg mærke til blomsterne, hvordan de vokser sig smukke uden at gøre sig anstrengelser. De hverken spinder eller væver.

Lad os derfor genindføre bededagene og de andre sløjfede helligdage til åndelig fordybelse midt i vort materielle armod og glæde os over, at så mange trods alt er blevet befriet fra det trælsomme og nytteløse arbejde.

Og lad os genindføre helligtrekongersdag, 3. juledag, kyndelmissedag, Sankt Hans dag, Mortensdag og Mikkelsdag som officielle helligdage. Og hvorfor nøjes med en enkelt bededag, når vi oprindeligt havde tre faste- og bededage?

Bededagene skulle som tidligere indvarsles allerede aftenen før ved ringning i kirken. Ringningen var et signal til, at kroer og forretninger skulle lukke, og at der ikke længere måtte drives handel. Man skulle faste, indtil gudstjenesterne var afsluttede og i øvrigt afholde sig fra arbejde, rejser, leg, spil og al slags “verdslig forfængelighed”.

Det gode fromme liv er blevet afløst af åndløst materialistisk begær, idiotarbejde og al slags verdslig forfængelighed florer som aldrig før.

Jeg tror sgu jeg stemmer på Kristendemokraterne, blot de lover at kæmpe for flere helligdage. ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Borgsmidt, 2920 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 1:58 pm

Som udgangspunkt har du ret: Der er ikke handlerum til noget som helst. Der er egentlig ikke noget at være uenige om.

Dernæst: Eksisterer Danske Bank som andet end en fiktion? - og et problem? En lille rask gennemgang af bogholderiet - en øvelse ingen har nerver til at udføre i ædru tilstand - og det vil afsløre sig, at Danske Bank faktisk ER afgået ved døden: Den bliver kun kørt rundt på internettet som en anden Frode Fredegod.

Betænk også at George Bush nationaliserede de amerikanske kreditforeninger. Det lå bestemt ikke i de ideologiske kort.

Men det er unægtelig svært at være fidel, når man ikke ved, hvis spyt man skal slikke.
Når man har misbrugt sine “venner” så groft, at man må betle for en bedre behandling hos sine fjender.

Ellers beskriver du såmænd situationen meget godt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Junker Nielsen, Aarhus | Skrevet: 4. sep 11 kl. 2:23 pm

Det er da soleklart at de føler sig presset fordi SSF har anbefalet “røde” kunder at finde ny bank…

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 4. sep 11 kl. 2:36 pm

Jeg ser nu helt anderledes på det.

Da SF var gået ud og opfordre til at folk boykottede Danske Bank (iøvrigt helt uhørt), så måtte banken lave Damage Control…derfor den udmelding de kom med.

Måske har Hr. Møller ringet op og spurgt om hvad de har gang i…..derfor den efterfølgende udmelding (som ikke rigtig fængede i Journalistisk Venstreparti)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 4. sep 11 kl. 2:45 pm

@Thomas Borgsmidt, 2920 | 4. sep 11 kl. 1:58 pm

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Se - dét er god humor. Tak for grinet - vi er for længst på den anden side af det opgivende tuderi. Nu er det bare SÅ sjovt.

Tak for grinet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 4. sep 11 kl. 2:47 pm

@ Flemming Pedersen, Kalundborg

Citat: Vi har brug for flere eksporterende virksomheder i Danmark. ????????

Jeg ved godt det er svært og at selv politikere som HTS og AS heller ikke har styr på de økonomiske begreber, men fakta er den danske betalingsbalance boomer år efter år og at nationalbanken er ved at reven af fremmed valuta!

Så derfor er problemet netop IKKE, at vi har brug for flere eksporterende virksomheder!

Hilsen velstandspartiet.dk

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Rasmussen, Århus | Skrevet: 4. sep 11 kl. 2:54 pm

Sort bloks asociale og omvendte Robin Hood politik vil uden tvivl føre til social uro og større kriminalitet i Danmark hvis VKO skulle få lov til at fortsætte! Kan vi iøvrigt snart få af vide af disse “liberale” mennesker hvorfor almindelige skatteydere skal betale milliardbeløb i offentlig bistand til “liberale” erhverv som landbruget, fiskeriet, medierne, vindmølleindustrien, Arla Foods m.fl. som åbenbart ikke kan finde ud af at drive en privat virksomhed? VKO har iflg. Berlingske indført 66% flere regler og love end Nyrup, VKO har indført 285 nye skatter og afgifter - bl.a. iværksætterskat og i dag koster den offentlige sektor i nutidskroner 74 mia. kr. mere p.a. end under Nyrup! I den forløbne uge kunne vi læse at arbejdsgivere i det østjydske område var nødt til at ansætte udenlandsk arbejdskraft fordi danske ledige af den uduelige VKO-regering og den uuddannede Inger “Komiske Ali” Srøjberg ikke kunne få et opkvalificerende kursus! Derimod ødsler VKO over 16 mia. kr. væk p.a. på et meningsløst aktiveringscirkus som ikke fører til et eneste nyt ordinært job, men kun underminerer det ordinære arbejdsmarked med en masse gratis aktiveringsjobs, istedet for at bruge midlerne intelligent på uddannelse, efteruddannelse, innovation, reel jobskabelse m.m.! Ledigheden er nu steget i 3 måneder i træk og underskuddet vokser og vokser! Da Nyrup gik af var der både i år 2000 og 2001 overskud på de offentlige finanser og på betalingsbalancen! VKO har sammen med De Radikale forringet dagpenge, efterløn, folkepension og SU og og nu vil de også indføre brugerbetaling på sundhed! Og de sidste par dage har vi læst at nogle VKO-politikere også er parate til at hæve boligskatterne for at tækkes De Radikale! Jeg forstår godt at almindelige mennesker holder igen med deres forbrug med denne asociale regering ved magten! VKO har kørt Danmark i sænk og i går kunne vi læse at sprøjteforbruget hos landbruget er steget med 52% under VKO med lukning af mange vandboringer til følge! Den internationalt uddannede, sprogligt kyndige og elegante Helle Thorning vil være en langt bedre ambassadør for Danmark ude i verden end klumpedumpen Lars Løkke!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 3:19 pm

Apropos journalistiske fordrejninger så udtalte HTS fredag 26/8 følgende:

“I øjeblikket kan vi kun sammenligne os med Portugal, når det handler om, hvem der har vækst. Altså, Grækenland har højere vækst end os.”

Dén udtalelse mener JP journalist Asger Westh så skal måles af JPs såkaldte Faktameter, og gennem mange krumspring og syge bortforklaringer kommer han sørme frem til at udtalelsen er “både sandt og falsk”.

Den lader vi lige stå på skærmen et øjeblik! Altså samme dag (1/9) nye korrigerede tal for DK viser at der sørme var en vækst på 1pct i 2. kvartal og andre tal viser at Grækenlands økonomi nu forventes at skrumpe ca. 5% i 2011 kan den åbenbart svært Helle-begejstrede journalist Asger Westh få gjort så meget vold på fakta, at selv Orwellsk Newspeak ikke kan holde tempoet. Sandt er falsk, krig er fred….. og venstreorienterede journalister perverterer uhindret journalistfaget så man efterhånden kun kan have foragt tilovers for enhver ytring fra såkaldte professionelle.

Kritisk journalistisk?! Det finder du efterhånden kun på enkeltpersoners fritidsblogs.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 4. sep 11 kl. 3:25 pm

Lad os antage at politikerne ikke får gang i nogen nævneværdig vækst, hvilket er det mest sandsynlige scenarie, og at statsgælden dermed vokser støt år for år.

Hvornår vil den danske statsgæld da udgøre et problem for vores kreditværdighed og spekulanterne vil kaste sig over vores krone? i 2014 eller først i 2018?

Hvad vil Danmark da kunne gøre? Tilslutte sig EURO’en, hvis den har overlevet. Beskære støtten for de lånte penge til de underskudsgivende jobs i landbrug, vindenergi, andre erhverv, pressen, partierne, kongehuset, ulandsbistanden mm?

Det må jo formodes at pensionister, arbejdsløse, svage osv. blev lagt helt ned økonomisk allerede i 2013!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:00 pm

Blot en lille kommentar til de debattører, der lider af den vildfarelse, at det skulle i stå i Grundloven at det er alle og enhvers demokratiske ret at skrive, hvad de nu har lyst til på denne blog. Det er det ikke. Denne blog og dens kommentarer REDIGERES. Dvs. usaglige kommentarer - uanset politisk observans - bliver ikke offentliggjort. Hvis man selv synes man har begået et genialt indlæg, men redaktøren har en anden mening, så er det ikke et udtryk for manglende demokratisk sindelag eller knægtelse af ytringsfriheden. Det er et spørgsmål om at redigere en blog, som folk har lyst til at læse. Og nogle gange tager det lidt tid at redigere kommentarerne, fordi blogbestyreren - tro det eller ej - også har andet at lave en søndag eftermiddag.

Jeg har skrevet en blog om Danske Bank, og der er så ret vide rammer for hvad det kan afstedkomme af kommentarer. Men der er grænser. Og skingre indlæg af typen “stem på dit og dat” skal ikke regne med at leve længe på denne blog.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asger Manø, Århus C | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:02 pm

@Jarl Cordua
“Hvis DF rendte fra indgåede aftaler, så ville de melde sig ud af dansk politik de næste 50 år.”

Mands minde i politik er kort, og har nogle brug for partiets stemmer i en sen nattetime, så er alt glemt og tilgivet.
Nu er tilbagetrækningsreformen ikke vedtaget, og kan ikke lige huske, hvordan det ser ud med genopretningspakken, men begge dele er lavet i en “tidsalder”, hvor vi var på vej ud krisen, og VKO kunne bekræfte hinanden i, at det gik godt. Nu står vi så på fallittens rand med øget arbejdsløshed og problemer med at beskæftige ældre medarbejdere. DF kan derfor sige, at vi har en ny situation, som kræver nye initiativer, og lige nu tror jeg faktisk, at de er ligeglade med VK, da de føler sig kørt ud på et sidespor. Når vi kommer tættere på valget og alle meningsmålinger stadig viser rødt flertal, vil DF derfor fyre alle kanoner af i et forsøg på stemmemaksimering.Efter valget kan de så kaste sig ind i krigen i blå blok om skyld og ansvar for, at det gik som det gik. Her vil der blive gået til stålet, og især K vil få af Pia Kærsgaards krabask.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:14 pm

Mands minde er kort. Tjoh, men ikke når det gælder om at blæse på grundreglerne for samarbejdet i Folketinget.

Jeg kan sige, at der eksisterer intet fortilfælde, hvor et parti er rendt fra indgåede aftaler. Så hvis det sker nu med DF, så betræder vi ukendt land. Jeg tror ikke at du kan få eneste seriøs iagttager af Dansk politik til at godtage din lidt vel friske forklaring om, “alt bliver tilgivet”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:42 pm

En rød valgsejr vil ikke gøre den store forskel på udlandets vurdering af Danmark. Det er fint, men bagved ligger det besynderlige, at begge fløje vil fortsætte et kamikaze-agtigt ridt mod en statsgæld på omkring 100 % af BNP, og for det får man AAA hos bureauerne. Forstå det hvem der kan.

I øvrigt tak for en god blog-serie, som lynhurtigt er blevet den væsentligste politiske blog i valgkampens uger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:44 pm

Jarl Cordua.

For ca. 14 dage siden opsagde De radikale forliget om partistøtte.
DF har vel også lov at opsige et forlig, når de mener grundlaget er smuldret?

Eller hur?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:45 pm

#laursen: “Hvornår vil den danske statsgæld da udgøre et problem for vores kreditværdighed og spekulanterne vil kaste sig over vores krone? i 2014 eller først i 2018?”

Det bliver ikke noget problem. Når/hvis politikerne nogensinde skulle blive ramt af lidt realitetssans så sløjfer man bare fradragsretten for pensionsindbetalinger. Så er der straks bedre balance mellem statens udgifter og indtægter…. ligesom en del af husholdningerne ville have flere frie midler til forbrug eller gældsafdragelse.

Derefter så straksbeskatter man den enorme fradragsbegunstigede pensionsformue. Denne udgør p.t. ca. 160% i forhold til BNP (stigende). Da den forventes at blive beskattet med gnstl. 35% i fremtiden, så giver staten et par procent i rabat ved straksbeskatningen og henter på éen gang et provenue hjem svarende til mere end 50% af BNP….. hvilket sådan cirka fjerner statsgælden i ét hug - og lidt til. Dog vil det være nødvendigt at acceptere straksbeskatningen betalt med værdipapirer til dagskurs, da det ville medføre sammenbrud om det hele pludselig skulle veksles om til kontanter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:49 pm

Såfremt boligpriserne falder ,er det korrekt at Danske Banks værdi falder betydeligt .
Alene den kendsgerning at man har indført rentetilpasningslån har forøget værdien af Danske Bank , såfremt folk overholder betalingerne .
Men misligeholdes betalingerne er Danske Bank sorteper i spillet , da de har enorm pant i ejendomsmarkedet .
Men set i lyset af at Danmark er verdens 7ende rigeste land er der kun lille håb for yderligere fremgang , men stor risico for tilbagegang og det har Danske Bank set helt klart ,en rimelig stor tilbagegang vil sende Danske Bank i døden .
At Danske Bank støtter Blå Blok kan i sidste ende blive møllestenen om halsen på dem ,da det bevisligt fører til flere fattige og dermed øger risicoen for at der bliver flere dårlige betalere som Danske Bank taber penge på i stor stil .
At det så i princippet er forkert at holde hånden over de 15 % der er rigest er et moralsk nederlag for Danske Bank .
Den kundeandel Danske Bank har burde føre til en selvrandsagelse i banken med konklutionen at det er Danskernes Bank og ikke kun 15 % at landets befolkning , hvad seriøs behandling angår .
Der er derfor go mening i at skifte Bank , såfremt man skal ned på det almindelige menneskes plan og indstilling om fair behandling for kunderne.
Før og under finanskrisen handlede Dansk Bank uansvarligt og i dag betaler alle de almindelige kunder for deres exkapader og snobberi .

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:55 pm

Kaj.

De radikale opsiger et gældende forlig før et valg. Det er ok ift. spillereglerne for politiske forlig.

Tilbagetrækningsreformen kan netop først træde i kraft, fordi VKOR allerede i forvejen har et forlig med S om efterlønnen. Derfor er forliget med S opsagt med virkning efter et valg. Alt det vidste både VKOR også da de indgik forliget med tilbagetrækningsreformen, så DERES forlig gælder først fra næste valgperiode. Hvis DF vil ophævde dette forlig - uden at overtræde spillereglerne - så kan de kun gøre det efter det næstfølgende valg dvs. om 3-4 år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 4. sep 11 kl. 5:10 pm

Jarl..ok…det vil sige de skal bare opsige det inden d. 15 sep?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 5:21 pm

@C. Halvorsen

Jeg er vist ikke det man kan betegne som “politisk forbruger”…men jeg foretager de fleste af mine indkøb syd for grænsen…starving the beast ved at boycotte Danmark mest mulig er mit lille bidrag til kollapset.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper P Pedersen, 2820 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 5:23 pm

Det hele er noget snik snak.
Det hjælper naturligvis på arbejdsløsheden, hvis man kan ansætte flere skolelærere, politibetjente eller sosuassistenter, hvis man som i rød blok kalkulerer med flere penge i kassen via ekstra indtægter i form at højere skatter og afgifter og ekstra byrder på erhvervslivet i DK.
OK rød bloks forslag styrker også forsørgersamfundet - bevarelsen af efterløn.. - , som det jo også altid har været meningen med S-vejen i DK.
Men nix og nej det er da den forkerte vej, hvilke Den Danske Bank da også - efter korrigering - vel også heldigvis kan se!.

Den rette vej for en kommende regering er at arbejde på, at give landbruget og danske produktionsvirksomheder de allerbedste forhold og muligheder for at kunne øge konkurrenceevnen så disse danske erhvervsvirksomheder kan sælge endnu flere varer til udlandet og “penge ned i danske statskasse”. Det kræver initiativ og vilje, idet primære opgave i første ombæring er at korrigere lønsatser/lønninger ned til niveau med bl.a. Sverige, Tyskland, Holland …lande som vi sammenligner os med blandt EU - se det er den vigtigste opgave for fagbevægelsen og arbejdsgivere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Dreyer, Dragør | Skrevet: 4. sep 11 kl. 5:31 pm

Skal vi lege lidt med tanken.
DF opsiger aftalen onsdag aften inden valget og brager igennem med 30 mandater.
Mon ikke det vil give indflydelse fra den 16. ?
Ikke mindst hvis C bare kan mønstre 7 mandater og V 38 ?

Men det er ejendommeligt at skulle høre på Barfoed håndslag til radikale.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 6:18 pm

Danmark har 2 store problemer.

Udskibning af arbejdspladser. pga. For høje priser på fast ejendom.

Samt vi er vores egen lykkes smeds generation, som ikke fatter vi er i samme båd.

De har fået uddannelse, tryghed og frihed, og betaler tilbage, med krav om afvikling af de velfærds goder som har givet dem et liv.

Føj sikken en forbandet og tavelig generation af egoister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper P Pedersen, 2820 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 6:32 pm

Til Morten Dreyer

Det er da ikke ejendommeligt med Barfoed’s håndslag til de radikale.
De radikale - til modsætning for S - er jo også et økonomisk ansvarligt parti og på flere områder enslydende med V, K, DF og LA. Det var positivt og godt for samfundet og demokratiet med et udvidet samarbejde omkring økonomiske tiltag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Danielsen, Kolding | Skrevet: 4. sep 11 kl. 6:42 pm

Hvorfor ikke bare sige det som det er: DB´s udmelding var en tand for ærlig til blå blok, da den siger det vi alle ved. Nemlig at rød selvfølgelig ikke er gennemsnitligt dummere end blå blok, og derfor har fremlagt en fuldt finansieret økonomisk plan for at rette op på Danmark. lad nu være med alt det ævl, og så fortæl alle danskere hvad I selv mener. Jeres måde at agere på skaber endnu mere politikerlede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asger Manø, Århus C | Skrevet: 4. sep 11 kl. 7:32 pm

@Morten Dreyer

Taler du på partiets vegne eller er det bare en strøtanke? Du er jo opstillet for DF. DF står måske ikke af genopretningspakken, men meget tyder på, at de vil have ikrafttrædelsen udsat.Det får Hjorts fine planer til at falde sammen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 4. sep 11 kl. 7:34 pm

@Morten Dreyer, Dragør

I hele debatten om efterlønnen er de eneste ‘forrædere’ Dansk Folkeparti. Ligesom 24-års reglen aldrig har været SF’s kop te, så har efterlønnen heller aldrig været Løkkes kop te. Han turde bare ikke lave en ‘Nyrup’, før han konstaterede, at han kun have opbakning fra 20% af egne partimedlemmer.

Så skiftede han mening i sin nytårstale.

Pia Kjærsgaard hoppede med ‘på galajen’ i maj måned - samme måned hvor partiets hjemmeside fortalte, at DF var garant for efterlønnen.

Det er forræderi - uanset hvor mange toldere de fik i betaling af VK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 4. sep 11 kl. 8:08 pm

@ Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 4:45

Du har lidt af en pointe, at der er store statsmidler at spare ved at sløjfe fradragsretten for pensionsopsparing. Den fradragsret var jo også kun indført i sin tid af hensyn til at forbedre betalingsbalancen, som i dag intet problem udgør.

Selvfølgelig bør fradragsretten for pensionsindbetalinger ophæves. Det vil også gøre staten uafhængig af svingninger fra indtægterne på pensionernes aktiekurser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Knudsen, Frederiksberg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 8:27 pm

Hvorfor siger Claud Hjort noget og Danske Bank noget andet? Her må vi nok tilbage til det berømte citat “Follow the money” fra “All the President’s men” om Watergate skaldalen.

Det er vigtigt at understrege at Danske Bank er en bank, så hvad er deres motiv for en sådan udmelding. Sandsynligvis at de vil give en så korrekt anbefaling til deres kunder som muligt.

Hvofor siger Claus Hjort at han lever i en anden virkeligehed (ja vi andre har jo vidst det i mange år, men dejligt at han nu indrømmer at han lever i sin egen virkelighed), han er jo i bund og grund ikke interesseret i hvad der er rigtigt og forkert, bare folk de stemmer på ham.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Nielsen, 5000 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 8:32 pm

John Danielsen Kolding Det ville være en god ide hvis du læste Steen Bocians udtalelser,at de nu bruges som rød spin er meget naturligt men utoværdigt.

Asger Manø Aarhus C Hvis du hørte hvad Thuelsen Dahl sagde,var det forligspartierne DF ville forhandle med HVIS det viste sig at AEs skøn ,som der iøvrigt er sået tvivl om,holder stik

Og nej jeg stemmer ikke DF,jeg hører blot efter hvad der bliver sagt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 4. sep 11 kl. 9:32 pm

Var der nogen der så Thorning i TV2 besøge den “berømte” familie i Herning som også Nyrup og Fogh besøgte?

Der sagde hun adspurgt om at de radikale ville få indflydelse og vi ville se den samme indvandring igen….(ikke helt ordret men nogen i denne stil)

“Det var en fejl den lover jeg den gør vi ikke igen”

Omkring økonomien var hun også meget spag…

..er hun ved at være bange for sin “følgesvend” Villy eller er det Vestager?

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 4. sep 11 kl. 9:53 pm

@ Michael Sjøberg

Du er en sand idealist.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 4. sep 11 kl. 10:17 pm

Sikke en omgang udenomssnak omkring Danske Banks udtalelser om minimal forskel mellem rød - eller blå blok!
I virkelighedens verden skal både rød - såvel som blå blok have en finanslov på plads - såvel som et konstant hensyn til: statsfinanser, beskæftigelse,
hensyn til EU, moderate lønstigninger, o.m.a.!

- Det bliver nøjagtig den samme økonomiske virkelighed begge blokke skal virke i!!
- Derfor: Minimal forskel mellem rød-ell. blå blok!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 4. sep 11 kl. 10:34 pm

Jeg må komme tilbage til den historie som LO også fik spinnet om at der var opbakning til at arbejde 12 minutter mere (hvad det end betyder) og som dermed var i direkte modstrid med Arbejdskraftundersøgelsen.

Ser man på LOs hjemmeside, bliver man ikke meget kloger af informartionerne, men noget virker underligt når man ser populationen, der er undersøgt:

Gennemført af TNS Gallup 29. august 2011 blandt 1.330 repræsentativt udvalgte vælgere.

http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/2011/09/LoenmodtagereForetraekkerArbejdsvejen_HBOE.aspx

Nu er det ikke vælgerne der skal bestemme arbejdstiden, alene af den grund at halvdelen ikke arbejder, så hvordan denne undersøgelse er blevet godtaget af medierne, er endnu en gang et mysterie.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 4. sep 11 kl. 10:39 pm

Henning F. Jensen, 6100, nu er der blot den forskel, at en efterlønsreform er politisk er muligt at gennemføre. Man fjerner blot efterlønnen.

At hæve arbedjstiden er anderledes svært og selv hvis LO gik med til 38 timers uge, ville det ikke omfatte de flere hundrede tusinder der ikke er medlem af en fagforening og alle de selvstændige.

Derfor er Bocians analyse, om at blå plan er mere holdbar end den anden, også korrekt og helt i overensstemmelse med stort set alle nationaløkonomer der har udtalt sig i medierne, hvis man undtager AE og nogle fra RUC og Aalborg Universitet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian R, 2300 S | Skrevet: 4. sep 11 kl. 10:45 pm

Hej Jarl,

Undskyld, men jeg kan ikke lade være: det du mener er ikke delmængden men fællesmængden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Lauridsen, København Ø | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:01 pm

@Christian Larsen

Nu glemmer du jo blot at de faktiske forhold i jernindustrien er at et VKOR flertal vil gennemføre tilbagetrækningsreformen UANSET hvilken regering der er flertal for efter valget og det betyder at Danske Bank et langt stykke hen ad vejen har ret.

Og det har afgørende vælgergruppper på midten forlængst set.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:34 pm

@Henning F. Jensen, 6100

” Det bliver nøjagtig den samme økonomiske virkelighed begge blokke skal virke i!!
- Derfor: Minimal forskel mellem rød-ell. blå blok!”

Helt enig.

Og sådan har det været i årtier.

Det er maximalt 5% af finansbudgettet, man skændes om. Måske nærmere 2%.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:39 pm

@C. Halvorsen

Jeps…7% moms på madvarer og 19% på resten.
Hvorfor dog smide penge i kassen og hjælpe en kommende rød regering, når man kan køre syd for grænsen og få alting til halv pris i forhold til herhjemme?

Jeg er Offizieller Sponsor der Bundesrepublik Deutschland

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 4. sep 11 kl. 11:40 pm

@Henning F. Jensen

Aflys valget…forskellen er alligevel ens.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars P. Horsbøll, Ulstrup | Skrevet: 5. sep 11 kl. 12:12 am

Jeg er aktionær i Danske Bank, og har bedt dem overføre det beløb jeg i kraft deraf støtter blå blok med,til rød blok(S), det er vel kun rimeligt, den ordning er jo indført for fagforeningerne, at medlemmerne kan vælge frit.I de “gode” tider støttede man div. mærkelige ejendomsprojekter som er den store synder når det gælder nedturen (se bare på USA)Utroligt som man pumpede penge i luft.
Pengene ligger bedst i borgernes lommer (siger højrefløjen), bare de ikke ligger for længe, for så er der ingen vækst (hvis de bliver liggende er det vel fordi vi har fået skrabet nok gejl sammen)begynd dog at udtænke andre økonomiske modeller, det her holder jo ikke i længden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 5. sep 11 kl. 12:41 am

@Michael Sjøberg, Padborg

“Hvorfor dog smide penge i kassen og hjælpe en kommende rød regering, når man kan køre syd for grænsen og få alting til halv pris i forhold til herhjemme?”

Du sparer vel penge på grænsehandelen uanset om det er rød eller blå stue der regerer efter valget?

Eller lever du udelukkende af slik og sodavand?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 5. sep 11 kl. 12:55 am

@Niels Hansen, 2800 Kgs. Lyngby

Det er nu morsommere at lange pengene over disken i et fremmed land, når der er skattefikserede politikere ved roret.

Og nu da danske politikere er på nippet til at indgå en aftale med tyskerne om pant på dåser…så køber vi da bare lortet i PET-flasker istedet…det er også billigere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 5. sep 11 kl. 7:59 am

@Michael Sjøberg

“så køber vi da bare lortet i PET-flasker istedet…det er også billigere.”

Ægte dansk samfundssind!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Tim Jensen, Charlottenlund | Skrevet: 5. sep 11 kl. 8:11 am

Danske Banks “analyse” er et partsindlæg med det formål at styrke bankens forretning - men vel også en beskeden måde at sige tak til Løkke-regeringen for at have reddet banken fra fallit takket være Bankpakke I.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning Frandsen, NY.Fa | Skrevet: 5. sep 11 kl. 9:38 am

@Helge Nørager

Åhh det er så skønt at høre fra sådan nogen som dig hvor taknemmelig man skal være for at alfaderlige Helge har sørget for at jeg har fået en uddannelse og bla bla bla. Du er vel også typen der mener du har opbygget Danmarks veje, og hele det samfund vi lever i.
Sandheden? Det er DIG der er en del af den mest forkælede generation i mands minde, hvor man får penge for ikke at lave noget og hvor man har indoktrineret i folks hjerner at der altid kommer nogen og redder dig lige meget hvad. Faktum er at DK´s befolkning er møghamrende forkælede, og dem der proklamerer at de er solidariske og socialister er i virkeligheden de største egoister der findes. De stemmer nemlig UDELUKKENDE for egen vindings skyld!

Upassende ? Klag over indlæg

 
karsten kristensen, 7500 HOLSTEBRO | Skrevet: 5. sep 11 kl. 10:11 am

Uanset udfalder af valget er det meget lidt sandsynelig at en kommende ny regering,vil få mere en en valgperiode.Dertil er turbolensen i verdensøkonomien for stor.V-F -DF tid er nok forbi i denne omgang.Men jeg er sikker på at får Radikale magt som de har agt,med åbning af sluserne ved grænsene,med tilgang af ikke intregerer bare sociale analfabeter,så forærer de Radikale Venstre Pian Kærsgård en ny periode som fungerende statsminister i Danmark.Regningen fra fortidens syndere med Radikale åben grænser,har jo netop betydet en Pia Kærsgård som fungeresde statsminister gennem de sidste 10 år

Upassende ? Klag over indlæg

 
lise christiansen, greve | Skrevet: 5. sep 11 kl. 12:38 pm

Jeg har mistet alt for Danske Bank,at de nu er begyndt og blive politiske,santidig syntes jeg det er nedværdigende, uanset hvad emne der skal diskuteres, så er der straks nogen der skal rode DF,
ind i debatten, dette drejer sig om Banken, så hold jer til emnet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/