Profil

Jarl Cordua er blogger og politisk kommentator. Siden 2006 har han drevet den politiske blog, Jarls blog, ud fra et uafhængigt borgerligt–liberalt grundsyn.

Baggrund:
Jarl Cordua skriver politiske analyser til dagblade og lokalaviser og optræder jævnligt i radio og TV.

Fra tid til anden anmelder han bøger og holder desuden foredrag om sin blog om dansk politik.



Andet:
Cand.polit. og selvstændig konsulent. Gift og far til Andreas på tre år.

Sted:
Hellerup

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Jarls valgkamp (arkiv)

Skrevet af Jarl Cordua

Det trækker op til en V-offensiv

Dato: d. 06.09.11, 10:09
Af: Jarl Cordua
Emner:

Valgkampen er nu gået ind i 2. halvleg. VK-regeringen kom dårligst fra start med et fuldkommen forkludret afsæt til valgudskrivelsen, som inderkredsen i regeringspartierne kampagnestabe har et kollektivt ansvar for, at det gik op i hat og briller. Siden har de blå undgået de helt store brølere, mens sammenholdet er eksploderet i rød blok - ikke mindst takket være en rystende ustabil Villy Søvndal, der tilsyneladende ikke kan stå distancen, når han møder lidt modstand.

Meningsmålingerne - hvis man kigger på et gennemsnit - viser en svag bevægelse fra rød til blå blok, men slet ikke nok til, at Helle Thorning-Schmidts statsministerambitioner endnu for alvor er truet. Vi har endnu til gode at læse en eneste måling her i valgkampen, der giver blåt flertal. Alligevel kan de røde ikke føle sig helt sikre på, “at den er hjemme”. Nogle målinger viser 2-4 procents forskel mellem blokkene, og det er derfor ikke umuligt, at en slutspurt fra de blå kan nå at vende billedet, så Lars Løkke Rasmussen kan fortsætte som statsminister. Dertil kommer den statistiske usikkerhed på, som også spiller ind.

Det, der indtil videre har kendetegnet valgkampen, er at de to statsministerpartier har overladt scenen til de mindre partier. Vi har i en første uge hørt meget om SFs behov for at distancere sig fra S, de radikales særmeldinger og de konservatives forsøg på frigørelse fra VKO-projektet. Især Socialdemokraterne fremstår noget overraskende som værende mere i defensiven, hvor Helle Thorning-Schmidt må “garantere” 24-årsreglens beståen. Omvendt er Venstre, som ellers har været presset i bund i lang tid med dårlige sager, pludselig kommet i offensiven på grund af at udlændingepolitikken har splittet det røde regeringsalternativ senest i sagen om “pointsystemet”.

Jokeren i valgkampen er, hvor meget udlændingepolitikken betyder for “svingvælgere”, der kan finde på at skifte S-SF ud med V enten DF. Andre svingvælgere forlader formodentlig VK for at “søge asyl” hos de radikale, fordi de mener, at VKO’s udlændingepolitik er blevet for stram. I den blå lejr tror man stadig på udlændingekortets magiske kraft. Og den frygter man også hos Socialdemokraterne, hvor Thorning på baggrund af SF og ikke mindst de radikales udmeldinger, har følt sig presset til at udstede garantier. Det er sådan noget, som kun en presset socialdemokratisk statsministerkandidat hitter på. Mit bud er, at der kommer endnu mere gang i Venstres offensiv i løbet af denne uge, der skal så yderligere tvivl om, at en ny rød regering vil bevare den “faste og fair udlændingepolitik”. For hvis ikke Venstre gør et eller andet snart, så taber de folketingsvalget og regeringsmagten. Så reelt har man intet valg.

I det seneste døgn har kloge mennesker i SF tilsyneladende fået rusket op i Søvndal og fået ham til at fokusere på at få bjærget nogle DF-vælgere henover midten. I går var SF-lederen i krydsild på TV2 News med Pia Kjærsgaard, og Søvndal slap ret pænt fra den duel. Kjærgaard var presset i bund i kampen om DF/SF-segmentet, fordi hun havde medvirket til VKs reformer, der forringer vilkårene for de arbejdsløse, fremtidens efterlønnere mv. Og i dag i JP begynder Søvndal at bejle til DF om et “samarbejde”. Det skal man nu ikke lægge noget i. Manøvren handler udelukkende om, at få blødgjort tidligere DF-vælgere til at hoppe af til SF.

P.s.

I Venstre slås man ikke kun med politiske modstandere og “nævenyttige” pressefolk, der konstant kommer rendende for at stille kritiske spørgsmål. Man må også slås med lykkeridder-typer, som under dette valg er på vippen til at glide ud af Folketinget. For dem er al omtale, selv hvis det kommer til at stille partiet i et dårligt lys, tilsyneladende en hel legitim arbejdsmetode for at få lidt medieopmærksomhed. I går kunne Berlingske skrive en munter historie om “en svarmanual”, som Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby skulle have udsendt til medlemmerne af folketingsgruppen, hvis de fx blev konfronteret med spørgsmål om, hvorvidt der mangler politiske udspil fra Venstre i valgkampen. Denne mail blev tydeligvis lækket af et V-folketingsmedlem til Berlingske. Ofte er “dealen” med journalisten, at kilden mod at lække oplysninger, til gengæld får lov at kommentere artiklen. Blandt de tre V-folketingsmedlemmer, der kommenterede artiklen, var MF Eyvind Vesselbo, som på hele Christiansborg er berygtet for notorisk at lække fortrolige papirer til pressen. Det er slet ikke sikkert, at han er kilden, men det er immervæk en kendsgerning, at Vesselbo - som sædvanligt - er hovedmistænkt mht.at stå bag lækagen. Og som man siger på Borgen: Hvis en nyhed skal ud til offentligheden, så er det hurtigere at ringe til Vesselbo end til Ritzaus Bureau…



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Thomas Olesen, Odense | Skrevet: 6. sep 11 kl. 10:34 am

@Jarl

Venstres strategi med at lade Lykke Friis være frontfigur, så man kan trække nogle af midtervælgerne tilbage til V, ser i den grad ud til at slå fejl. Eller er det dét, der kommer nu? For noget må de da gøre i V, nu hvor den samme grammofonplade er blevet noget ridset.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 6. sep 11 kl. 10:36 am

V må trække i det borgerlige og folkelige arbejdstøj.

Det er ikke vejen til folkelig økonomi og holdbar vækst at gå med på de reaktionæres forslag om lavere skatter til de rigeste betalt af velfærdsnedskæringer på de andre.

Lavere skatter til de rigeste er gennemført i de sidste 20 år med færre jobs, fallende investeringer og skatteprovenu, som det triste resultat.

V må stå fast på at den reaktionære økonomiske politik er slået fejl i Danmark og overalt i Europa.

Der bør derimod gennemføres folkelige økonomiske skatte- og afgiftsreformer, som sætter danske verdenshøje skatte- og gældsplagede borgerne i det økonomiske væsktcentrum, ved at igen at gøre flest mulige borgere arbejds- og forbrugsmotiverede og personligt konkurrencedygtige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Larsen, 9541 | Skrevet: 6. sep 11 kl. 10:56 am

Både Thorning og Villy rækker en hånd ud mod DF. Hvorfor?
Jeg tror ikke så meget på teorien om at det er for at kapre vælgere fra DF.
Jeg tror mere på at både Thorning og Villy er inderlig trætte af de radikale. Der er lidt for masnge “skrappe krav” fra Vestager. Ved at række hånden ud mod DF sender man et signal til Vestager: “Tro ikke at du er den eneste, der er andre vi kan nå til enighed med.”
En noget klam klud i ansigtet på Vestager.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Dahl, Aalborg | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:06 am

Er spændt på om rygterne omkring blå bloks valgbombe taler sandt. Angiveligt præsenteres der 10 sager imorgen, som er sammenlignelige med Helle Thornings skattesag, hvor der er faldet dom imod den anklagede. Tilmed siger rygterne at HTS som følge af dette, trække sig.

Kan godt være skattesagen kommer op igen, de ville faktisk undre mig hvis den ikek gjorde. Men at HTS skulle trække sig, tvivler jeg meget stærkt på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:16 am

Spændende rygte! Jeg må sige, at jeg har ikke hørt om en valgbombe, der skulle ramme Helle Thorning i morgen.

Den eneste valgbombe jeg kan få umiddelbart øje på, er den, der er ved at eksplodere i S-lejren, hvor man har ladet DSU lave en smædekampagne mod statsministeren, der på en plakat bliver kaldt for “Klovn” og bliver præsenteret “splittergonzalez” som fordrukken sut på et bjerg af tomme øldåser. Ikke just et særligt højt argumentationsniveau.

Det er svært for rød lejr - efter den plakat - at påstå at det er de borgerlige, der laver smædekampagne. Men måske Karl Rove ville nikke anerkendende?

Jeg tror ikke, at der i dansk politisk historie er et så klart eksempel på så hidsig en smædekampagne mod en politiker og hans karakter.

Følgelig forudser jeg allerede nu, at DSU bliver nødt til at trække deres kampagne og at Helle Thorning meget snart må ud og lægge afstand til DSUs valgkampmetoder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Dahl, Aalborg | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:22 am

Jeg ved heller ikke om der hold i det, men det kom fra en kollega der normalt IKKE render med sladder. Hvorfor jeg selv studsede lidt. Jeg har svært ved at hvad der skulle komme ud af det. Det kan jo risikerer at sprænge i luften i hovedet på blå blok. Det kunne jo tolkes som desperation, og jeg tror ikke SKAT omstøder deres pure frikendelse af HTS´s mand.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:36 am

Ole Dahl:

Har du set mere end forsiden på SKATs afgørelse, som frikender Helle Thorning-Schmidts mand for skattepligt til Danmark?

Det ville være dejligt, hvis hele afgørelsen blev offentliggjort, som lovet. Måske det vil fremgå af begrundelsen for frifindelsen, at forhold, som ligger til grund for afgørelsen, er fesen eller svagt dokumenteret, således af tvivlen kommer den anklagede til gode?
Man ved det ikke og derfor er det interessant, at vi kun må få afgørelsen og ikke begrundelsen.

Det er sjusket men minder om fusket…:o)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:48 am

Det er mere spændende om der er nogen der har set aftalen med LO og diverse fagforbund om de 12 minutter, herunder beregningerne bag Fair Løsning.

Hvis SKAT har afgjort at Kinnock ikke er fuldt skattepligtigt, nytter det ikke noget med at offentliggøre andre afgørelser. Skattesager er forskellige og der spiller oftest små forskelle ind. Husk også at selv Kinnock rådgiver til sidst vurderede at han var fuldt skattepligtig. Selvom hun ikke har offentliggjort afgørelsen, må man antage at SKAT har afgjort den, og så er sagen slut for 2009.

Hvis endelig man skal rode i sagen er det langt mere interessant hvordan Thorning/Kinnock slap ud af skattepligten til Danmark, da hun/de ihvertfald indtil 2003 havde fuld rådighed over fast bopæl i København.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels Rasmussen, 2300 | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:57 am

Er det nu også klogt med en V offensiv nu hvor Søvndal helt tydeligt er ved at implodere pgra de ringe målinger.
Hvis jeg var valgkampatrateg for V ville jeg alvorligt overveje ikke at give rød blok en fælles fjende.

Skattesagen er da højst risikabel for V for det er ikke en let sag at beskylde myndigheder for forskelsbehandling uden bevis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 6. sep 11 kl. 12:00 pm

@Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:16 am

Jeg tror ikke, at du skal forvente nogen stor ståhej om dette valgs DSU-filmvalgplakat. Enten har VU noget værre i støbeskeen, eller også er ungdomspartierne bare mere tolerante end midaldrende kommentatorer:

http://www.b.dk/politiko/en-valghistorie-med-koed-paa

I øvrigt kan enhver jo se, at det ikke er Løkkes krop på den plakat - selvom jeg nu ikke er enig i VUs argument for det :-) Jeg har også meget svært ved at se, at det skulle være mere forargeligt at ribbe op i bilagsrodet med offentlige midler end de evindelige forsøg (også i denne tråd!) på at genoplive en forlængst afgjort privat skattesag for en ægtefælle. Og den lille filmstribe nederst på DSU-plakaten illustrere da ganske godt temaet “Klovn”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jlu Olsen, 2650 | Skrevet: 6. sep 11 kl. 12:12 pm

Efter 10 års benhård blokpolitik og en konstand valgkamp kørt på de høje nagler de sidste 10 år, er folk imune over for Venstre’s udskejelser - En damptrommel vil ikke virke - grundene er legio: Behandlingsgarantier der ikke blev overholdt givet at sundhedsminister Lars Løkke. Løkke overvejede at gå af- Kommunalrefoner der blev tæske meget dyrer end lovet - Tosserier i farum - Bilags rod Løkke overvejede endnu engang at gå - løgn og latin fra Hjorten vedr. dagpenge - kæmpe overskud (Anders Fog berettiget roste Nyrup for disse) formøblet til gigantiske underskud. Masseødelæggelse våben der ikke var der-Jægerbøger og en forsvarsminister der var helt fra snøvsen- Privat hosptaler til dobbelt pris - PT går 400 boliger på tvang om måneden og efter 10 års brølende højkonjuktur er 108000 dansker gledet ud af middelklassen - Den middelklasse som binder hele møllen sammen - Venste taber på grund af økonomisk uduelighed og mangel på moral

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 12:20 pm

Kære læsere. Tak for jeres bidrag. Vi opfordrer alle til at undgå personangreb og holde debatten inden for emnet, da det giver en langt bedre diskussion. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html. Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S, Roskilde | Skrevet: 6. sep 11 kl. 12:48 pm

“Og i dag i JP begynder Søvndal at bejle til DF om et “samarbejde”. Det skal man nu ikke lægge noget i. Manøvren handler udelukkende om, at få blødgjort tidligere DF-vælgere til at hoppe af til SF.”

Det er en god idé for SF at tale om noget andet end udlændingepolitik. Det kunne også være en grund…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 6. sep 11 kl. 12:49 pm

Foreløbig har Villy Søvndals tåbelighed med at bringe 24 årsreglen i spil ikke givet nævneværdige udsving i meningsmålingerne, og hvis ikke udlændingepolitiken kan ‘køre den hjem’ for blå blok, så er der intet der kan. Heller ikke at EU endnu engang viser sine sande Superstats-ambitioner. Så Venstre må se at komme på banen, og få udnyttet den forvirring der hersker i rød blok mht. udlændingepolitken. DF kan trods alt ikke hive alt det tabte tilbage fra rød blok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kbhvn | Skrevet: 6. sep 11 kl. 1:08 pm

Det mest sørgelige og bedrøvelige ved at være iagttager af partiernes opførsel, er at fornuft, loyalitet og menneskelig hensyntagen er blevet byer i Rusland.

Hvilken fornuft er der i at man har gjort det mere besværligt at være iværksætter og erhvervsdrivende?
Iværksætterskatten, multi-medie skatten og syndfloden af skemaer mv. er da erhvervsfjendsk politik. Og det er jo erhvervene der skaffer pengene til at holde samfundet i gang.

Og hvilken loyalitet overfor danskerne udviser politikerne, når de bruger hundredvis af milliarder af kroner på udanske, utopiske, kor rup te, bureaukratiske og meningsløse formål der ikke gavner danskerne det mindste.

Og hvor er det hensynsfulde henne, når man nedlægger sengeafsnit, skadestuer og hospitaler, og smider patienter ud længe før de er raske og kommet til kræfter?

(Til gengæld for de omfattende forringelser har vi så fået nogle luftige løfter om “superhospitaler” engang med tiden, om syv, ti eller femten år. Det svirrer med tyve-tyve planer, men også med nye udsættelser)

Samtlige partier har tillagt sig nogle arrogante attityder, og asocial og udansk politik bliver der mere og mere af.

Der afsættes stadig masser af milliarder til vidtløftige formål, og både blå og rød blok synes at det er vigtigere at sende penge ud af landet eller at bygge bro til Fehmern eller at presse flere penge ud af bilisterne og husejerne osv., end at hjælpe de danske som er uden arbejde, eller som er ramt af sygdom, ulykke eller kriminalitet.

Inkompetancen og kynismen i samtlige partier har nået et uhyggeligt omfang.

Stakkels Danmark, stakkels danskere. Det ser ud som om “folkestyret” er endt som en altundergravende og anti-dansk konstruktion.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 6. sep 11 kl. 1:14 pm

Ufatteligt at Villy Søvndal selv åbnede den flanke.

Mon Lars Løkke kan tro sit held?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 6. sep 11 kl. 1:15 pm

@Jarl

Jeg er noget overrasket over din reaktion på DSU’s valgplakat med titlen “Klovn - The goverment”. Tror det er på tide, at du finder det gode humør frem og indser, at alt ikke behøver at være så alvorligt. DSU og VU har jo altid forsøgt at bibringe lidt grin og morskab ind i selv den mest alvorlige valgkamp. Mon ikke VU kommer med et tilbagesvar på DSU’s plakat? Måske med bistand fra Karl Rove?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 1:21 pm

Martin.

Jeg er sikker på at DSU klasker sig på lårene af grin over at udstille statsministeren som fyldebøtte på et bjerg af øldåser. Jeg synes det er infamt, for det er en smædekampagne. Og smædekampagner går ud på at håne - ikke at lave satire. Hvor er der lige det POLITISKE budskab, som der bliver bedrevet satire over? Kan du mon oplyse mig om det?

Hvis VU havde fx. udstillet Helle Thorning på et bjerg af Gucci-tasker og antydet at hun skulle have et misbrug, så havde vi hørt et ramaskrig af den anden verden, og Hanne Vibeke Holst havde skrevet en vred kronik i Politiken om at det er fordi mændene lider af kastrationsangst.

Løkke - ham kan politiske modstandere vælte ned i rendestenen og håne. Og bagefter så er de så frække, at de stiller sig op bagefter og påstå at der er tale om satire.

Det er det ikke. Det kan enhver se, som ikke lige abbonerer på DSUs medlemsblad.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Troelsen, Århus | Skrevet: 6. sep 11 kl. 1:30 pm

Kenneth Hansen & Ole Dahl;

Rygterne svirer om den fulde ordlyd (de 9 sider) af skattesagens afgørelse. De mest hårdnakkede rygter vil vide, at 1) der er tale om en fuld frifindelse (som offentligtgjort) men, 2) at de resterende 9 sider indeholder information om “forholdet” mellem HTS og SK som absolut må karakteriseres som privat, og aldeles uinteressant i en politisk kontekst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 6. sep 11 kl. 1:45 pm

Man må sige at blå blok næsten er alt for pæn i deres valgkamp.

Vi har ikke hørt noget med: “Jeg er ikke en fusker men end sjusker”….jo engang på TV og da benægtede Thorning at have sagt det og mikrofonholderen var ikke udstyret med spørgsmål hjemmefra.

Villy ser meget slidt ud her til morgen, gløden og det ræveagtige smil er væk og erstattet af poser under øjnene og et helt tomt blik.
Villy prøver nu sta stjæle lidt af DF men det er jo reelt EL der har stjålet hans stemmer bedst illustreret ved at 3 af de “gamle betonsocialister” straks var ude og undsige hans frieri.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 6. sep 11 kl. 2:20 pm

Jarl,

Det politiske budskab er i den “film”, der hører til plakaten:
http://www.youtube.com/watch?v=FmrBBlqEJIc&feature=player_embedded

I øvrigt er det forbløffende så meget du læser ind i den plakat: rendesten, fyldebøtte og misbrug. DSU må have ramt en nerve.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 2:25 pm

L.Rasmussen. Jaja det er så en film, der gør grin med regeringen. Fint nok. Dog ikke på noget sådan voldsomt højt abstraktionsniveau

Men du mangler at forklare mig, hvorfor Løkke skal ligge ovenpå et bjerg af tomme øldåser og rødvinsflasker?

Det er jo et uforfalsket karaktermord, hvor man jo spiller på folks erindring om historierne om Løkkes forhold til alkohol, bilag mv.

Så I kan spare jer, jeres falbelader. Dette er den største smædekampagne i dansk politik nogensinde.

Spørgsmålet er om den er sanktioneret af Helle Thorning-Schmidt.

Det får vi vel svar på, når et eller andet medie begynder at spørge poltiikerne om hvad de synes om DSUs kampagne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 6. sep 11 kl. 2:45 pm

@Jarl

“Det får vi vel svar på, når et eller andet medie begynder at spørge poltiikerne om hvad de synes om DSUs kampagne.”

Tror du selv på den?? Hvilket meide ville dog stille det spørgsmål, når det nu er en ungdomsorganisation i rød blok???

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 6. sep 11 kl. 2:46 pm

“Det er jo et uforfalsket karaktermord, hvor man jo spiller på folks erindring om historierne om Løkkes forhold til alkohol, bilag mv.”

Ja! Helt på linie med årelange karaktermordforsøg på Helle Thorning udført af både VU og Venstres politiske ordfører, tilsvarende karaktermodforsøg på Ole Sohn for hans hold- og handlinger for 20 år siden. Grovere end kampagnen der gør grin med Søvndals engelskkundskaber ganske vist.

Men at det skulle være Danmarkshistoriens værste smædekampagne, får du i hvert fald ikke Stephen Kinnock eller Henriette Kjær og ægtefælle til at skrive under på. Og ærlig talt, så synes jeg, at du overreagerer i sjælden grad. Hvis ikke du havde pustet den ikke specielt gode eller morsomme plakat helt ud af proportion, var der næppe mange, der ligefrem ville få andre billeder på nethinden end bilagsrod og selverklæret hang til fadbamser. Rendestene og misbrug - nej, det billede fik du malet på nethinderne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Klaus Spøhr, Brønshøj | Skrevet: 6. sep 11 kl. 2:48 pm

Kære Jarl
Jeg nyder altid at læse dine kommentarer, og jeg er praktisk altid helt enig med dig. Men når du skriver: “I går var SF-lederen i krydsild på TV2 News med Pia Kjærsgaard, og Søvndal slap ret pænt fra den duel. Kjærgaard var presset i bund i kampen om DF/SF-segmentet, fordi hun havde medvirket til VKs reformer, der forringer vilkårene for de arbejdsløse, fremtidens efterlønnere mv.” , så er jeg ganske enkelt ikke med. Pia var charmerende, humoristisk, ærlig, , troværdig, veltalende og betydeligt mere inde i emnerne, end Søvndal var. Søvndal var presset med flakkende øjne, og som sædvanligt talte han uden om og forsøgte sig med usaglige angreb, medens Pia havde fin kontakt med både publikum og udspørgerne. Især havde Søvndal det meget dårligt med et spørgsmål fra publikum om anerkendelse i FN af Palæstina (hvad det så er) og hans indtil for nylig medlemsskab af “Boycott Israel” (ikke så godt for en måske kommende udenrigsminister)

Søvndal er et blålys, der omgås sandheden meget lemfældigt, for at sige det mildt, medens Pia er et naturtalent, for hun er nemlig sig selv og ingen billig opportunist. Jeg stemmer ikke på DF, men derfor kan man godt anerkende en dygtig politiker, hvis man er så heldig at finde en.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 2:49 pm

Klaus. Du har lov at være uenig. Og jeg er ikke bange for at anerkende Pia K. Jeg synes dog Villy var stærkest i går. Men det er i orden at have en anden vurdering.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Petersen, Ålborg | Skrevet: 6. sep 11 kl. 3:02 pm

Jeg så ikke debatten på TV2News,men har hørt den refereret af andre,og som jeg har forstået det,deler de heller ikke Jarls opfattelse.

Derimod har jeg hørt Villy Søvndal et par gange i løbet af formiddagen,og jeg synes, han lyder som en presset mand, der desperat forsøger at flytte focus.De syv spørgsmål han stiller til Pia K er jo ikke andet end det, han har “anklaget” Pia K for det sidste halve år,altså gammel vin på nye flasker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 3:10 pm

L. Rasmussen.

Jeg forstår slet ikke sammenligningen.

Løkke bliver hængt ud som en, der ligger ovenpå et bjerg af tomme øl og vinflasker. Og det er sådan meget normalt, at man portrætter politiske modstandere sådan? Det er sådan noget man bare må leve med, hvis man vil være i toppolitik?

Lars Løkke Rasmussen blev testet af medierne, som gennemgik bilag mv. Det er sådan set ok. Det hører med. Det er en del af demokratiet af politikerne og deres gøren og laden bliver gennemlyst. Hjalp oppositionen til? De opførte sig i hvert fald som opposition og gik til vaflerne med kritiske spørgsmål til Løkke. Det synes jeg er ok.

Ole Sohn vil være minister. Og han abonnerede på et totalitært regime for 20 års siden og havde meget svært ved at lægge afstand fra sin EGEN TID i DKP. Det endte han - hårdt presset - at gøre til sidst. Er det ok at man tester folk, der vil være minister, når de har kindkysset med Erich Honecker? Jeg synes det er ok.

Er det ok at pressen tester en statsministerkandidat og hendes skatteforhold? Ja det synes jeg er ok. Hun havde rod i et par sager, men der var intet diskvalificerende. Er det ok at politiske modstandere - præcis som det skete i Løkkes bilagssag - stiller kritiske spørgsmål? Det synes jeg.

Var det en smædekampagne, som medierne kørte mod Henrette Kjær og hendes mand? Tænk jeg mente ellers der var tale om decideret afsløring. Han endte i hvert fald med at erklære sig delvist skyldig og blev dømt for sine bedragerier.

Ok. Jeg er med på at VU har lavet film om Thorning og hendes skattesag ligesom at DSU laver film med Løkke og hans sager.

Men VU har ikke lavet en plakat, hvor Thorning ligger nøgen ovenpå et bjerg af tomme øldåser eller noget tilsvarende. Hun er ikke blevet hængt ud som misbruger, som DSU jo antyder at Løkke er . (Hvorfor skulle der ellers figurere en masse tomme øl og vinflasker?)

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 6. sep 11 kl. 3:31 pm

Jarl,

Enig i det meste. Dog ikke, at Henriette skulle have den medfart - det var altså hendes mand, der var forbryderen og ikke hende selv. Og slet ikke, at den plakat skulle illustrere misbrug af andet end skatteydernes penge - netop fordi de famøse bilag, som der var virkelig mange af, dækkede udgifter til drikkevarer. Hverken denne plakat eller andre tidligere angreb som udløber af bilagssagen har - så vidt jeg har set - gået på, at Løkke skulle være alkoholiker. Det er altså dig, der læser det ind i den gimmick, der er baseret på den Klovn-plakat med Frank Hvam i samme positur (på røde rosenblade, ganske vist, men det ville have været ret bizart at placere Løkke på netop det leje).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 3:40 pm

L. Rasmussen.

Undskyld mig, men jeg synes ikke at der blev kørt kampagne mod Henriette Kjær. Det er da i offentlighedens interesse, hvorfor hun og hendes mand ikke betaler deres regninger, når hun er fremtrædende politiker. Det mest kritisable var, at BTs fotografer ikke ville lade hende gå i fred på Christiansborg, når hun skulle passe sit arbejde.

Ja hvorfor ligger Løkke ikke splitternøgen ovenpå en bunke tomater eller agurker eller papkasser eller syltetøjsglas? Nej han ligger ovenpå tømte øl og vinflasker. Og det er der for mig at se kun en grund til: Fordi DSU mener, at han sover brandert ud ovenpå det bjerg af øl og vinflasker, som vist kun en alkoholmisbruger kan overkomme at konsumere.

Det er infamt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 6. sep 11 kl. 3:51 pm

Jarl

Ja, det var netop den forfølgelse af Henriette Kjær på Borgen og omkring hjemmet, der faldt mig for brystet.

“Sove brandert ud” - med vidt åbne øjne? Din fantasi fejler ikke noget. Hvis DSU eller andre ville fremmane den opfattelse, var der nok klip fra COP15 og flere andre situationer, der var mere nærliggende end en manipulation med en filmplakat, hvor statsministerens lysvågne hoved er kopieret ind.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 6. sep 11 kl. 3:55 pm

L. Rasmussen,

Hvad laver han så liggende ovenpå et bjerg af øl og vinflasker, hvis ikke han skulle sove brandert ud?

Plukke violer? Piller han næse? Det er jo en meget almindelig position at befinde sig i. Så du må undskylde at jeg forestiller mig det mest nærliggende, som kunne være hans formål med at ligge, hvor han ligger ;-)
Det er langt ude, og bortforklaringerne er endnu længere ude.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asger Manø, Århus C | Skrevet: 6. sep 11 kl. 4:20 pm

Tag det nu roligt. Der er en lang tradition for, at ungdommen går over stregen. Moderpartiet kan så tage afstand fra den slags, og sige at det er forfærdeligt, og de tager afstand fra den slags metoder. I deres stille sind glæder de sig naturligvis, da noget af snavset altid hænger ved. Gå tilbage i historien, og du vil se svinske kampagner fra VU,DFU og KU. Ingen nævnt og ingen glemt. Som Jens Jørgen Thorsen sagde:”Man skal altid gå for vidt, ellers er der slet ingen grund til at gå”. Så tag det for hvad det er, og slå det ihjel ved at trække på skulderen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 6. sep 11 kl. 4:26 pm

@Jarl

Jeg mener nu stadigvæk, at du mangler lidt humoristisk sans og forståelse af politisk satire.

Men det er jo måske også lettere for mig at have det overskud, der åbenbart kræves for at se det sjove i plakatten, når alle meningsmålinger peger i den helt rigtige retning?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 6. sep 11 kl. 5:13 pm

Tænk at bruge så meget tid på en flok sognerådspolitikere, som udelukkende “regerer” pr. diktat fra Bruxelles.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 6. sep 11 kl. 5:45 pm

Jarl Cordua

Jeg synes, du gør et issue ud af et absolut non-issue.

Vi ved jo, at hver gang, der er valg, vil der komme skævere fra ungdomsorganisationerne. Det er en del af deres kamp for at modnes og blive voksne.

Sommetider er det bedre at kigge den anden vej end at stille sig op og skælde og smælde, når børnene laver noget, de ikke skulle have lavet.
—–

I øvrigt er der meget større problemer at tage sig af, for “je ize iz melting at je pøules”

http:/ /www.youtube.com/watch? v= NWUBksFWyPg

Upassende ? Klag over indlæg

 
Knud Jørgensen, Luxembourg | Skrevet: 6. sep 11 kl. 9:39 pm

Husk hvad der skete ved Kildeskattens indførelse - en skattefri periode. Det fik folk op af lænestolen og til at tjene nogle penge. Det kan gøres igen.
Forslag lad kr. 100.000 ud over sidste års indtægt være skattefri. Det vil sætte gang i økonomien.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P. Atates Bey, københavn V | Skrevet: 6. sep 11 kl. 11:37 pm

Jarl@

Jeg synes du er noget ømskindet på Statsministerens vegne. Han ligger bare som han har redt, og intet ondt i det. Jeg vil til hver tid foretrække en livsnyder, frem for en anal asket, som Løkkes forgænger. Løkke selv har aldrig benægtet han er livsnyder, bilagene heller ikke, DSU kører på fakta om en livlig sjæl, med hang til glæde. Lad nu være med at gøre manden til offer, der er ham slet ikke. Misbrugsanklager er noget du har har fundet på, ikke DSU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Haderslev | Skrevet: 7. sep 11 kl. 9:47 am

Ja det trækker op til et spændende valg når der er så store udsving i meningsmålingerne.
Det interessante er jo at DF altid får flere stemmer end meningsmålingerne har spået p.g.a. respondenterne ikke bekender kulør i forhold til DF. Hvad der er endnu mere interessant er at de en del af disse meget vel kan tænkes at komme fra rød blok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, Tølløse | Skrevet: 8. sep 11 kl. 10:16 am

De gæve på Venstrefløjsbloggen demaskerer rendestensbloggeren Jarl Cordua totalt her:

“At lave en Cordua”
http://venstreflojsbloggen.wordpress.com/2011/09/08/at-lave-en-cordua/

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 8. sep 11 kl. 10:31 am

Zeki.

Ja “min forbrydelse” består i at omtale Ole Dahls rygter om at en valgbombe skull ramme Thorning som “Spændende rygte”.

Dermed står det jo lysende klart, at jeg er en skurk i sagen. Det er virkelig demaskering, der vil noget.

Jeg har intet kendskab til sagen ud over hvad jeg kan læse i BT.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/