Profil

Jarl Cordua er blogger og politisk kommentator. Siden 2006 har han drevet den politiske blog, Jarls blog, ud fra et uafhængigt borgerligt–liberalt grundsyn.

Baggrund:
Jarl Cordua skriver politiske analyser til dagblade og lokalaviser og optræder jævnligt i radio og TV.

Fra tid til anden anmelder han bøger og holder desuden foredrag om sin blog om dansk politik.



Andet:
Cand.polit. og selvstændig konsulent. Gift og far til Andreas på tre år.

Sted:
Hellerup

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Jarls valgkamp (arkiv)

Skrevet af Jarl Cordua

Johanne og Spin

Dato: d. 10.09.11, 10:57
Af: Jarl Cordua
Emner:

Enhedslisten og de radikale ser ud til at blive folketingsvalgets store vindere. De to partier er ret uenige om den økonomiske politik, hvor Liste Ø - for nu at sige det på jysk - har et noget mere statsfinansielt lyssyn end de radikale, der er udset til at får rollen som økonomisk vagthund, hvis en rød regering kommer til efter valget. Skal man lede efter årsager til Enhedslistens kæmpe vælgersucces hos vælgerne p.t, så er det nærliggende at pege på SFs højredrejning på stort set alle politikområder, som den mest nærliggende forklaring. Lige siden Villy Søvndals herresving ind med midten har det undret de fleste iagttagere, hvorfor SF bare voksede i meningsmålinger, alt i mens Enhedslistens opbakning længe forblev uændret.

Forklaringen til at der i de seneste måneders store fremgang er nok også, at Enhedslisten selv har forandret sig og lagt en ret klog strategi mht. vælgermaksimering. Indtil dette folketingsvalg insisterede Enhedslisten på at være de glade amatører, hvor man nægtede at bruge partiets kendte ansigter til at profilere partiet. Der har derfor sikkert hele tiden ligget et uudnyttet vælgerpotentiale. Enhedslisten måtte for gud skyld ikke have en frontfigur, som både fremstod velsoigneret, velklædt og var forholdsvis moderat at høre på. Ved det seneste valg kæmpede Liste Ø for at undgå spærregrænsen, fordi man lod en konservativ muslim, som nægtede at give hånd til mænd, løbe med al medieopmærksomheden for et parti, der i sit DNA er ærkeateistisk.

Denne gang har partiet stort set været forskånet for kritisk presse - bortset fra Jens Olaf Jersilds afklædning af partiets usammenhængende økonomiske politik i DRs valgudsendelse - og et par artikler, hvor Enhedslistens vaskeægte mediedarling Johanne Schmidt-Nielsen, har måttet forsvare Enhedslistens partiprogram. Her kan man læse om “revolutions nødvendighed”, afskaffelse af politi og militær, indførelse af “demokratiske folkemagtsorganer” og nationalisering af bankerne. Dertil kommer indførelsen af planøkonomi, hvorfor økonomisk politik alene handler om en ligelig fordeling af goderne. I en planøkonomi spiller det ingen rolle om virksomhederne får frembragt indtjening i morgendagens benhårde konkurrencesamfund. Man lever dermed på en helt anden planet ideologisk set end resten af Folketinget, hvor man forsøger sig at give bud på, hvordan man får mere økonomisk vækst. Morgendagens konkurrence for virksomhederne er åbenbart en diskussion, der ikke interesser partiets vælgere, som formentlig primært består af mennesker, der er nettomodtagere af offentlige ressourcer.

Når - de af den unge sympatiske kvinde meget betagede - medier en sjælden gang konfronterer Johanne Schmidt- Nielsen med partiets revolutionære politik, så går hun - professionel som hun er - ligesom alle andre politikere i “spin-mode” dvs. benægter kendsgerningerne, snakker udenom eller lover - uden at have mandat til det - at ændre partiprogrammet.

Her er et eksempel fra partiprogrammet om “revolutionens nødvendighed”:

“Derfor er det nødvendigt at gennemføre en revolution - i betydningen et gennemgribende systemskifte, hvor en mobiliseret og velorganiseret arbejderklasse og dens allierede fratager den herskende klasse de enorme magtmidler, den reelt bestyrer i dag.Hvordan er det lige, at den mobiliserede og velorganiserede arbejderklasse helt PRÆCIS skal fratage den herskende klasse magtmidlerne? Er det via stemmeboksen eller er det gennem væbnet(?) “revolution”?  For hvad nu hvis “den herskende klasse” i stedet siger “fan’me nej” til kravet fra arbejderklassen? Hvad gør Johanne og hendes venner så? Kommer de så ræsende hjem til folk for at sparke dørene op til deres hjem og hente kapitalisterne og deres håndlagere op på lastbiler for så at køre dem bort?

 Ifølge et interview som Enhedslistens frontfigur gav til BT, så benægter hun at revolutionen skal foregå med våben i hånd. Selve “ordet revolution er ikke interessant” og i det hele taget mener Schmidt-Nielsen, at Enhedslistens program trænger til en “gennemskrivning” og at sproget er en “smule støvet”. Så meget for Johanne Schmidt- Nielsens holdninger.

Men Liste Ø er jo andet end frontfiguren, som netop er blevet trækplasteret på trods af personprofilering indtil for nylig har budt mange Enhedslistefolk inderligt imod. Først ved dette valg kan man se billeder af kandidaterne i annoncer og på valgplakater for partiet. Og hvad mener flertallet hos Liste Ø? Det består åbenbart af primært kommunister og andre revolutionsromantikere. For flertallet i partiet har som før nævnt besluttet, at samfundets problemer grundlæggende er uløselige og ikke står til at ændre under det borgerlige demokrati. Forandringer kræver en “revolution”, hvor det dog står noget uklart om det skal ske med våben i hånd, hvis nu “den herskende klasse” stiller sig i vejen for den “velorganiserede arbejderklasse”.

At Enhedslisten har held med at få så megen folkelig støtte, er grundlæggende en falliterklæring for historie- og samfundsundervisningen i Danmark. Sovjetunionens økonomiske kollaps og Murens Fald er åbenbart ikke længere noget, der fylder i nye vælgeres bevidsthed, siden de kan nå til den konklusion, at revolution, som Liste Ø foreslår, er vejen frem. Og det er en skam.

Mens de fleste Enhedsliste-politikere bedyrer, at de skam er 100 pct. demokratiske (hvad det så end betyder i deres terminologi), så har en enkelt gået mere kontant frem efter, at argumenterne tilsyneladende slap op. I går under et valgmøde i Helsingør smækkede Enhedslistens folketingskandidat Ole Krarup en socialdemokrat en syngende lussing. Optrinnet var dog ikke udtryk for at en slags væbnet revolutionens fortrop var løbet af stablen, for ifølge hans egen søn, var der tale om, at 76-årige Krarup, der for nogle år siden fik slået hovedet, har det med at tabe besindelsen.

Man kunne også stille Enhedslisten følgende spørgsmål: Når protestpartiet på venstrefløjen lever så godt af ikke vil tage ansvar for ret meget i det danske samfund, kunne de så ikke i det mindste tage en smule ansvar og undlade at stille en gammel, syg og afsindig mand op til Folketingsvalget?



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:10 am

“Vild med Villy” er afløst af “Vild med Johanne” og så forstummer kritikken og de dybdeborende spørgsmål.

Forestil jer et ramaskrig hvis en af præsterne i DF (jeg ved de ikke stiller op igen)havde givet en syngende lussing til en modstander.
DR og DDR2 og News havde ryddet sendefladen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas M, Odense | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:11 am

Det bliver skønt når statsbankerotten kommer. Jeg har et dybt ønske om, at se enhedslistens vælgere miste deres sociale ydelser, og for første gang i deres liv komme til at arbejde for føden.

Var det ikke deres store idol Lenin der sagde, at den der ikke arbejdede heller ikke skulle spise.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:12 am

Man kan med god ret spørge de fleste partier; hvorfor opstiller i alle de syge og afsindige mennesker ? Hvorfor skal de være ministre ?

Der er ikke noget underligt i at vi ønsker revoluton. Vi er igen gjort til fattige og desperate mennesker, når opgøret kommer har bourgeoisiet selvforskyldt pådraget sig vores vrede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:17 am

Thomas. Hvem er det præcist som du mener er syge og afsindige? Du mener vel ikke seriøst at alle VK-politikere og ministre er syge?

Det er jo Ole Krarups egen søn, som siger at faren har mén efter at have slået hovedet og derfor har det med at opføre sig besynderligt - afsindigt - som i går.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kbhvn | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:18 am

Både det Radikale parti og Enhedslisten er domineret af feminister og fantaster uden jordforbindelse og uden sympati for de almindelige danskeres kultur og problemer. Så enkelt er det.

Men begge partier er dygtige til at holde sig gode venner med ligesindede i medierne, så de får en masse gratis reklame i både radio, tv og diverse aviser mv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
karsten kristensen, 7500 HOLSTEBRO | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:20 am

Hold op en smøre for at sandsynlig gøre enhedslistens fremgang.Svaret er da ganske enkelt,fødekæden for enhedslistens fremgang er V-K DF.Lige som fødekæden for DF har været især de Radikales uhæmmet import af ikke intrigrer bare sociale analfabeter

Upassende ? Klag over indlæg

 
nicklas juhl, 4970 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:24 am

Jarl Cordua: Hvad gør Johanne og hendes venner så? Kommer de så ræsende hjem til folk for at sparke dørene op til deres hjem og hente kapitaliserne og deres håndlagere op på lastbiler for så at køre dem bort?

Nej Jarl Cordua, de kommer stille og roligt for at stille dem nogle dybdeborende spørgsmål om, hvorfor højrefløjsernes medier næsten altid forsøger, at manipulerer med befolkningen.

:)

Upassende ? Klag over indlæg

 
klaus kristensen, Frederiksværk | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:27 am

Den store skurk i Johanne Schmidt-Nielsen’s popularitet er pressen.
Da Villy Søvndal krakelerede og dermed ikke var ”hot” længere kastede den røde presse i stedet al sin ukritiske glamour ud over Johanne Schmidt-Nielsen, og det på en måde som får hende til at fremstå som en pop stjerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rune Bust, København | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:28 am

Thomas Jensen, du siger “vi er igen gjort til fattige og desperate mennesker”. Må jeg spørge hvorfor du er fattig og desperat og hvor fattig er du?

Du skriver også “bourgeoisiet”. Jeg kender godt udtrykket fra kommunismen, hvor det står i modsætning til bl.a. bønderne og arbejderne, men hvem er i virkeligheden “bourgeoisiet” idag?

Er det folkeskolelæreren og lægen? Eller måske bankmanden og advokaten? Hvad med mureren og tømreren som i indtægt i dagens Danmark sagtens kommer på niveau med de førnævnte?

Jeg håber du vil svare.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jonas Jensen, århus | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:37 am

Thomas M, Odense; Nej, det var ikke Lenin der kom med den udtalelse.
Men ud over din manglende historiske viden, så kan jeg oplyse dig om at enhedslistens vælgere skam arbejder. De har f.eks en længere uddannelse end gennemsnittet, og flere af dem betaler høj skat, så den der “sociale tabere” vinkel kan du godt glemme.

Reelt set ved ingen af Jer noget om hvordan finanserne vil gå under en rød regering - I gætter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:38 am

Nicklas. Så “revolution” handler bare om at stille spørgsmål? Ja så vi er trygge igen…

Men er det ikke farligt meget at gøre ud af det i et partiprogram, hvis man blot vil stille et par spørgsmål til overklassen, hvis den ikke vil afhænde magten til den “velorganiserede arbejderklasse”?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne M. Nilsen, 7500 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:46 am

Johanne Schmidt-Nielsen glemmer at gøre de potentielle vælgere opmærksom på, hvad Enhedslisten egentlig er for en størrelse.
At EL er en sammenslutning af alt hvad den yderste venstrefløj har at byde på, er en velbevaret hemmelighed!
At der så tilfældigvis er nogle nogenlunde klarsynede personer i fællesledelsen, som er klar over at det kræver en præsentabel og uangribelig frontperson, for at slå igennem hos pressen, må være udtryk for at der dog er en smule fornuft tilstede.
Men, Jarl:
Det med deres partiprogram, det er noget som ingen af dem har nogen interesse i at diskutere offentligt, da der er virkeligt mange facetter i dette, som ikke tåler dagens lys ( jeg har forsøgt at finde hoved og hale i programmet, er ikke lykkedes endnu ).
Hvad angår deres FT kandidater, med Ole Krarup som et godt eksempel, så er vi inde på det samme problem som DF havde i deres første år, man er nødt til at tage revl og krat med på opstillingslisten, med det bøvl det nu fører med sig, men for EL er der så yderligere den krølle, at de skal have ALLE i sammenslutningen repræsenteret på opstillingen, hvilket ikke er så få.
Hvordan det er lykkedes dem at få alle til at acceptere JS-N som fælles talsperson, er mig en total gåde og jeg har stærk fornemmelse af, at det heller ikke holder ret længe.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:57 am

Rune Bust
Prøv den franske revolution…….
Bliv landmand..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 10. sep 11 kl. 12:15 pm

Det er 22 år siden muren faldt, derfor skal man vel være omkring de 40 for selv at have oplevet konsekvenserne af det kommunistiske system.

Det er da en fin tanke, at alle skal være lige og dele goderne. Os, der er gamle nok, har set den kommunistiske top leve i sus og dus, medens den arbejdende befolkning blev holdt i stramme tøjler, på sulteløn. Det system er afprøvet og dumpet. I dag er der også kun ganske få lande tilbage, der har det system.

Hvis vi ikke havde private virksomheder, der med flid og risikovillighed skabte arbejdspladser og producerede varer, var der ingen til at betale for venstrefløjens drømme.
At studere, forske og hjælpe alverdens fattige fætre koster penge.

Uddannelse og forskning er vigtig, men der skal være nogen der arbejder, for at holde samfundet igang, medens de “kloge” sidder og tænker. Det kan ikke nytte at flå den arbejdende befolkning med nye skatter og afgifter. Vi risikerer en flugt af de mest innovative borgere. Man kan selvfølgelig bygge en ny mur, for at forhindre flugt. Er det det, de røde vil?

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 10. sep 11 kl. 12:20 pm

Om Søren Krarup følgende lille anekdode af Fritz Jürgensen:

- “Fa’r, er det Verdenshavet?
- Nej, lille Gysse, det er Frederiksholms Kanal”

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 10. sep 11 kl. 12:22 pm

Åhnej: OLE Krarup

Hvad hjertet er fuldt med…

Upassende ? Klag over indlæg

 
bjarne Thyregod, kastrup | Skrevet: 10. sep 11 kl. 12:39 pm

Uhada hvor er revolutioner noget farligt noget set fra Kleptokratiets side.
Men hhvad er da en revolution hr. Cordus.
Mig bekendt er revolutioner blot en dramatisk omvæltning af nogle eksisterende forhold.
Lad mig blot nævne den industrielle og den grønne revoution. Men vi kunne jo også tage de folkelige revolutioner i nordafrika i dette forår.
Her gør befolkningerne oprør mod kleptokratiske styrer hvor lederne har tilgodeset sig selv og kredsen omkring dem.
Og selvfølgelig undrer det Jarl at det er folket og de demokratisk valgte der skal have styringen over magtapparatet - se blot på Ægypten hvor militært og politiets ledelse er tæt sammenflettet med tyveknægtene som har berøvet det Ægyptiske folk det ejendom.
Og ja etablering af en statsbank og senere nationalisering af bank og finansverdenen er jo ikke helt fremmed selv om det ike i sig selv er løsningen. Bankerne har jo via Bankpakkerne fået kollektiviseret underskuddene for deres spekulation, samtidig med at fortjenesterne tiolflyder aktionærerne. Så lad os da tage konsekvensen og nationalissere bankerne - lidt ligesom i det socialistiske USA hvor bankerne efterhånden er statsejede !-)

Hvis Jarl Cordua ikke som tidligere Venstre spinkanon blot forsøger med vanlig evne for Skræmmekampagne - men faktisk gad at ulejlige sin Reganistiske fordomsfulde hjerne til at læse Enhedslistens program vile han se at Socialismen som Enhedslisten ønsker skal gennemføres ved demokratiske valg (folketingsvalg), at Enhedslisten vil udvidde demokratiet til flere lag, at det er et pluralistisk demokrati hvor et valgt styre kan sættes fra magten ved næste valg, at ale partier kan stille op osv osv.
Jeg synes at Jarl og Venstres Skræmmedrenge har et problem som heder 10 års virkelighed.
Aldrig er der indført så mange love,så mange kontrol og overvågningsfaciliteter, indskrænkninger i den enkeltes rettigheder, stiker og indberetningsforanstaltninger i kommunerne osv osv. Venstre har med DFs medvirken bevæget Danmark i en retnig der ville gøre enhver Stasi eller VoPo agent lykkelig.
Og omkring 5-årsplaner og centralisering så bør det EU-fanatiske Venstre vist lige kigge på den detailplanlægning og styring af udvilkingen som EU har stået for.
Så stik lige piben ind hr. Cordua - du søger og søger samtidig med at du selv er eksponent for en ideologi som i praksis har gennemført stort set al den elendighed du hyler op om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, Tølløse | Skrevet: 10. sep 11 kl. 12:52 pm

Jarl Cordua

Du skulle måske lige have holdt vejret og talt til 10 inden du fór til tasterne for:

“Enhedslisten trækker 76-årige Ole Krarup ud af valgkampen efter lussing til S-politiker.”

jp.dk/indland/indland_politik/article2541788.ece

Upassende ? Klag over indlæg

 
a Rasmussen, 8300 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:00 pm

C. Halvorsen, Assens Mener du, at Ole Krarup var fuld? Ja så har manden da en undskyldning. Man må sige, at Rød Stue virkelig trykker den af. Selv en meget lemfældig omgang med skattevæsenet, synes de røde er ok. Nu er der ikke tale om, at de breddeste skuldre skal bære, men hvem der ikke forstår at snyde i skat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter jensen, odense | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:07 pm

der står sort på hvidt i i deres partiprogram at ENHEDSLISTEN VIL OPLØSE POLITIET!

hvorfor i alverden har der ikke været mere fokus på dette i medierne??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels O, Lyby | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:12 pm

@Jonas Jensen

Det er vist ikke økonomiske uddannelser, som EL’s vælgere er belastet af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asger Manø, Århus C | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:12 pm

Enhedslisten har et kæmpeproblem. I deres politik vil de gøre alt godt for mennesker af anden etnisk herkomst end dansk. Partiet taler om inkludering,integration og alle de fine ord. Det kniber så, når det kommer til handling, for på den liste med 92 kandidater som dækker hele landet, er der ikke en eneste af fremmed herkomst. Gode danske mænd og kvinder fylder listen,og det er åbenbart en lukket fest at få lov til at opstille for partiet. Det må dog give skrammer i partiets profil, at de udelukker dem, som måske ved mere om integration end indfødte danskere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne M. Nielsen, 7500 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:13 pm

Hej alle, hvad med at forholde jer til, der bliver skrevet i bloggen og undlade de sædvanlige udfald?
Ikke at jeg et sekund kunne overveje at stamme på EL, men en lidt nøjere granskning af deres politik og motiver, kunne være en god ting.
Eller hvad kan deres måske kommende indtog i ansvaret for Danmarks ledelse, betyde for den enkelte borger i DK, hvis man i fællesledelsen insisterer på at følge det fælles program?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:21 pm

Hvis ikke vi havde Enhedslisten, så var der jo ikke nogen til at trække S og SF i frakkeskøderne. Og sådan er det jo også på den anden side ved Dansk Folkeparti. Men selvfølgelig kan man jo også bare have et stort parti på midten. Mangfoldighed er godt for et folkestyre. Og der er også demokratisk. Og hvordan er det nu lige man har det mange andre steder i verden? Enhedslisten/Dansk Folkeparti eller ej. Jeg vil ikke bytte. Husk at stemme på torsdag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Andersen, Brønshøj | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:21 pm

@Jonas Jensen: “Reelt set ved ingen af Jer noget om hvordan finanserne vil gå under en rød regering - I gætter.”.

Du har helt ret - og er det ikke et kæmpe demokratisk problem, at oppositionen nægter at fremlægge deres politik ?

@Zeki:
Læs, før du kritiserer. Kritikken går på, at de har stillet ham op overhovedet. Det er jo ikke en skade, han har pådraget sig i går !

Bortset fra det synes jeg oplysningen om et lvorligt hovedtraume hos kandidaterne kan forklare en hel del af partiprogrammet…

Personligt ser jeg frem til et venlig besøg, hvor Johanne vil forklare min 2 årige søn, at hans dåbsgave i form af Novo aktier fra hans bedsteforældre, skal afleveres til staten fordi han undertrykker proletariatet…

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:32 pm

C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 10. sep 11 kl. 12:20 pm

Om Søren Krarup
—–

Nej du, Halvorsen, det var en af “dine” marxisten Ole Krarup

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:34 pm

Asger Manø

Har du viden om, at nogen “af fremmed herkomst” har søgt opstilling hos EL og ikke er blevet valgt af de opstillende forsamlinger? I givet fald, tabte de så afstemningerne på grund af deres “herkomst”? Hvis ingen “af fremmed herkomst” har søgt opstilling for EL, kan det muligvis slyldes, at de ikke ønsker at blive skydeskive på samme måde som Asmaa var for fire år siden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Jensen, København | Skrevet: 10. sep 11 kl. 1:40 pm

come on Jarl, revolution kan da være mange ting. Onkel Danny skrev engang: jeg tror på revolutionen. revolutionen i mit hoved. Vores magtstrukturer bliver ændret gennem demokratisk processer og så må Ø’s argumenter om revolution samle et flertallet. Der er jo ikke noget belæg for ikke at tro de har andre hensigter. Din frygt for totalitære magt overtagelse bør da nærmere rettes mod Org og deres lister over modstander og ægtefæller. sort samvittighed? det lugter sgu da af lastbil.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:05 pm

Vil Enhedslisten tvinge afrikanske kvinder til sex med aber?

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2005/12/20/203533.htm

Et revolutionært socialistisk parti, der vil nationalisere produktionsmidlerne, afskaffe ejendomsretten og indføre diktatur, må nødvendigvis op til et valg belastes af de erfaringer, der tidligere er gjort, når sådanne partier fik magten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:15 pm

a Rasmussen

Jag ved ikke, hvad der er galt med Ole Krarup. Men han burde selvfølgeligt ikke have stillet op.

Jeg tror også, at det kommer til at svie til Enhedslisten ved valget.

Det har bare ikke så meget med verdensrevolutionen at gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:15 pm

Arvid

Underholdende historie, men ikke engang “Uncle Joe” forsøgte at realisere planerne. Så det er næppe noget Johanne SN og Co. har på tegnebrædtet som det første de vil. ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:18 pm

J.Jensen,

Onkel Danny stemte mig bekendt ikke ved valg.

Vi får jo ikke noget PRÆCIST svar på, hvad Enhedslisten mener med revolution, For så skræmmer de vælgerne væk. Det er jo pointen, Men at partiprogrammet er pinligt for Johanne og alle hendes samtidige, der kun kender velfærdsstatens trygge rammer, det står ganske klart.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:23 pm

Zeki.

Hvorfor dog det? Jeg trækker vejret, mens jeg ryster på hovedet.

Hvad betyder “trækker Ole Krarup ud af valgkampen”? Han er vel stadig kandidat? De kan jo ikke nå at fjerne ham fra kandidatlisten.

Så her har vi så igen et klokkeklart eksempel på ret elegant spin fra Liste Ø, som ellers har meget travlt med at forklare deres vælgere, at det kun er noget den onde regering kan finde på.

Jeg må sige, at hvis man forestillede sig at en fremtrædende DF’er havde pandet en Sosse en på bægeret, så tror jeg vi havde fået lidt mere selvsving i medierne. Men når det er Liste Ø, så er det lidt ligesom den skøre fætter i familien. Han får lidt længere snor end alle andre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Kruse, 7400 Herning | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:23 pm

Det er utroligt, at danskerne stemmer på maoisterne og de autonome fra Enhedslisten samt 3.landes Invandrerpartiet de Radikale Venstre.
Begge partier er mere interessetet i at hjælpe folk i 3.lande end at hjælpe Danmarks egen befolkning,hvor mange har daglige problemer.
Folk har åbenbart glemt kommunismen fra det hedengangne Sovjetunion og DDR.Det er forurolignende,at folk stemmer på Enhedslisten som vil afskaffe vort demokrati i Danmark.Det ser katastrofalt ud for Danmarks fremtid,hvis de røde vinder.Tillige med vil alle virksomheder flygte til udlandet,hvis disse kommunister får en større magt fremover.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:27 pm

Thyregod.

Her vi fik så en meget lang forklaring på hvad revolution gik ud på. Men der kom et par eksempler. Begge voldelige. Så det er det altså den væbnede voldelige revolution, som I går ind for. Tak for opklaringen.

Jeg tror ikke man skal være “reaganist” for at tage jeres partiprogram alvorligt og stille et par spørgsmålsteg ved det. Det var faktisk det som både BT gjorde i et eksempel jeg linker til, og endda det som den meget meget sorte borgerlgie avis Poltiiken gjorde i en lignende avis forleden.

I det hele forstår jeg ikke angrebet på sådan nogle som mig, fordi man tillader sig at tage jeres erklærede og nedskrevne politik alvorligt. Men måske man skulle gøre som mange af de andre medier, og lade være med at tage jeres partiprogram alvorligt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asger Manø, Århus C | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:42 pm

@L.Rasmussen København

Jeg har talt med flere fra Ø, som bliver noget forbavset, når de får at vide, at der ikke findes kandidater med anden etnisk herkomst end dansk. Det er helt sikkert Asmaa, der har gjort dem forskrækket, og jeg tvivler på, at der ligger ond vilje bag,men måske mere tilfældigheder. Synes stadig at det er et problem med den profil partiet har, og det ville ikke have krævet meget benarbejde at finde egnede kandidater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
hans hansen, HK | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:45 pm

Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:15 pm

najr, det ligger meget dybt i socialisterne, at menneskerne ikke er gode nok og må “forbedres”.

Derfor bør alarmklokkerne absolut ringe, selv ved de mindste antydninger.

Trotskij afslutter sin “Københavner” tale sådan:

“Har det først fået bugt med sit eget samfunds anarkistiske kræfter, vil mennesket tage sig selv under behandling, i kemikerens mortre og retorter. Mennesket vil for første gang betragte sig selv som råmateriale, i bedste fald som et fysisk og psykisk halvfabrikat. Socialismen vil betyde et spring fra nødvendighedens rige ind i frihedens rige, også i den forstand, at det nuværende modsætningsfyldte og uharmoniske menneske vil bane vejen for en ny og lykkeligere race.

(En del af publikum istemmer “Internationale”). ”

Og hvad Uncle Joe angår, så var han vist kommisær for “nationale” anliggender på tidspunkt. Jobbet gik ud på masse forflytninger, netop for at udradere nationer, dvs grupper af mennesker. Så når han ikke eksperimenterede med kombinationen af aber og mennesker så skyldes det nok, at han ikke havde aber til rådighed.

Desuden: Socialister er sygeligt optaget af racer, på et niveau så det er helt rimeligt at betegne dem som racister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Rickfors, 4873 Væggerløse | Skrevet: 10. sep 11 kl. 2:49 pm

hvis man *lade være med IKKE at tage jeres partiprogram alvorligt*, tager man så ikke partiprogrammet med alvor?

Jeg tror man skal se de Thyregodske vildfarelser som en naturlig forlængelse af Marx’s klassekamp mellem Herre (hos Marx borgerskabet og kapitalister) og træl, hvor førstnævnte skal undertrykkes af sidstnævnte:

*afskaffelsen af borgerskabets særegenskaber, borgerskabets uafhængighed og borgerskabets frihed er uden for tvivl hvad der sigtes til*

Manifesto of the Communist Party (1848)

Man fristes her til at genopfriske Adam Smith’s syn på mennesket som det bl.a. fremstår i ”Theory of Moral Sentiments (1759, s. 189, 222-23):

*We are all naturally disposed to overrate the excellencies of our own character…* (Part III:II).

*The opinion which we entertain of our own character depends entirely on our judgment concerning our past conduct. It is so disagreeable to think ill of ourselves, that we often purposely turn away our view from those circumstances which might render that judgment unfavourable….he is often … bold who does not hesitate to pull off the mysterious veil of self-delusion which covers from his view the deformities of his own conduct… This self-deceit, this fatal weakness of mankind, is the source of half the disorders of human life. If we saw ourselves in the light in which others see us, or in which they would see us if they knew all, a reformation would generally be unavoidable. We could not otherwise endure the sight* (Part III:IV).

Løsningen må være flere spejle på Christiansborg, og flere skove hvori der kan råbes.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 3:17 pm

Flemming. Jo der var vist en dobbelt negation der.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 3:25 pm

Zeki.

Jeg er gammeldags. Jeg tror altid lidt mere på offeret end gerningsmanden.

Offeret taler om en “rungende lussing”. Jeg skrev “syngede lussing”. Jeg har selv svært ved at se forskellen:

http://politiken.dk/politik/ECE1388035/socialdemokrat-det-var-en-rungende-lussing—jeg-kan-stadig-maerke-det/

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Lauridsen, København Ø | Skrevet: 10. sep 11 kl. 3:45 pm

Der er vel næppe megen tvivl om at Johanne har æren for at EL ligger til en stor sejr.

Omkring de fremtidige muligheder for at trække SF til venstre skal man måske lige have den spidsfindighed i baghovedet at hun, medmindre EL laver reglerne om , ikke kan genopstille til det næste folketingsvalg efter det på torsdag da hun så bliver spærret af ELs rotationsprincip.
For at undgå det skal det valg komme inden november 2014.

Jeg tror man tager grundigt fejl hvis man tror at partiprogrammer har nogen særlig vægt hos vælgerne.
SOm Jarl skriver er Krarups lussing et trist symptom på at han ikke har det godt og ikke på udenomdemkratiske metoder og hvad har vi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Marie Jespersen, Århus | Skrevet: 10. sep 11 kl. 3:45 pm

Nej kære Jarl, Ole er ikke den skøre fætter i familien, for familien består udelukkende af skøre fætre. Ole’s fætre hedder Søren og Jesper.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ulla Dahl, Valby | Skrevet: 10. sep 11 kl. 4:18 pm

“kunne de så ikke i det mindste tage en smule ansvar og undlade at stille en gammel, syg og afsindig mand op til Folketingsvalget?”

Venstre har jo Bertel Bims…

Upassende ? Klag over indlæg

 
bjarnet Thyregod, kastrup | Skrevet: 10. sep 11 kl. 4:27 pm

Hr. cordua mon du mener at den Ægyptiske eller den tunesiske revolution var voldelig. Jeg synes mere at detvar natos krig i Libyen der er voldelig, og den industrielle revolutions vold er vel mest af alt industriherrernes udnyttelse af arbejderne.
Derudover kan jeg konstatere at du jo er en “doven hund”der ikke gidet at forholde dig til kilderne, men baserer udtalelser og skriblerierne på egen forudindtagenhed.
Intet sted står der om voldsanvendelse, men det konstateres at de besiddende vil bruge vold mod det demokratisk valgte flertal som vil ændre på ejerforholdene.
Jeg synes da at du og andre skal tage partiprogrammet alvorligt, ja du skal tage det så alvorligt at du ikke skal indskrive alle mulige fordtomme og tolkninger.

Ps så tror jeg at det ingen opstillede indvandrer er pga den massive hetz Asmaa Abdol blev udsat for. Alle kan nemlig opstille til urafstemning om top-kandidaturer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J. hansen, rødekro | Skrevet: 10. sep 11 kl. 4:55 pm

Enhedsfacisternes Johanne er mediedarling og en succes blandt kontanthjælpsmodtagere og andre på overførselsindkomst fordi den venstreorienterede danske journalistloge på overførselsindkomst GØR hende til mediedarling og en succes.
For normale vælgere er det en sørgelig udvikling journalistlogen har sendt landet ud i.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H. Kristensen, Årup | Skrevet: 10. sep 11 kl. 5:39 pm

Det må da ende i et gigantisk slagsmål, for hvordan i alverden vil liste Ø få gennemført noget som helst med en superkapitalist som Helle TS som chef?
Damen har jo klart vist, at det ikke er kapitalen der har de brede skuldre til at bære byrderne i samfundet.
Damen som nu vil sende kontanthjælpsmodtagere under 29 år, som ikke vil tage en uddannelse - ud i den kolde sne uden kontanthjælp. Hvordan skal de så få tid og overskud til revolution? En dame som hævder at nedslidningsskader i håndled og hofter er livsstilssygdomme, jo måske i hendes omgangskreds - hvor man måske spiller for meget golf og tennes og løfter for mange vinglas. Men meget sympatisk hvis hun kan afskaffe de livsstilssygdomme hos arbejderne - vil hun afskaffe hårdt fysisk arbejde? Åhh jo, hun vil brandbeskatte arbejsgiverne, så de flytter de sidste jobs for ufaglærte ud af landet.
Jeg fatter altså slet ikke, hvordan arbejdere kan støtte HTS og hendes såkaldte socialistvenner. Men det er nok som det siges, at offentlig ansatte og folk på overførselsindkomster er i flertal nu.
Hvor længe gider vi arbejdere pukle for at den horde kan overleve?

Og ja, det er synd man ikke havde så meget omsorg og omtanke, at man ikke sendte en syg gammel mand ud i sådan et cirkus.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 10. sep 11 kl. 5:50 pm

En syngende lussing… ha ha han er 76 år din kylling….:-)
Det er utilgivligt gjort af ole krarup, men en syngede lussing, det er noget jeg kan levere så det ringer, sku da ikke en på 45kg og 76 år gammel..
OLE TYFON KRARUP

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jonas Jensen, århus | Skrevet: 10. sep 11 kl. 5:55 pm

Rune Bust, København. Burgøjser (en fordansket version), er ikke et begreb der er hensat til een historisk epoke. Traditionelt set står hovedmodsætningen (antagonisme) mellem arbejderklassen og borgerskabet. Denne konflikt eksisterer stadig, om end tom snak om fælles objektive interesser fra højrefløjen.

Og nej, det er da ikke nogen hemmlighed at Liste Ø er sammensat af flere partier…deraf navnet ENHEDSLISTEN. Og ja, Enhedslisten ønsker en revolution, og ja, målet er kommunisme - derfor stemmer jeg på dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Saulius Pusinskas, Galten | Skrevet: 10. sep 11 kl. 6:05 pm

“afskaffelse af politi og militær”

Ja ja. I den første af Viktor Suvorovs bøger (V. suvorov = en af de sovjetiske officerer, senere disident, der skrev bl.a. “Isbryder”, “Dag M”, “Befrier”) beskrives anstalt a la kriminalforsorgen (koncentrationslejr-agtig struktur) hvor soldater og officerer afsoner for deres strafbare forhold. Der fik en soldat et svar til sin filosofiske spørgsmål “Vil der eksistere fængsler i kommunismen”. Svaret naturligvis var “Fængsler vil eksistere ALTID”.

Endhedslisten promoverer utopia i bedst fald (ingen magtsudøvende strukturer). I værst fald optræder EL forræderisk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
hans hansen, HK | Skrevet: 10. sep 11 kl. 6:09 pm

Jonas Jensen, århus | Skrevet: 10. sep 11 kl. 5:55 pm

Tak for klar tale.

I øvrigt varetager Enhedslisten på fornemste vis bugøjsernes klasseinteresser. Men i kan åbenbart ikke FÅ nok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 10. sep 11 kl. 6:50 pm

Enhedslisten vokset blandt andet på grund af, at S og SF har bevæget sig så langt mod højre, og dermed mod kapitalisme, at kun Enhedslisten er at finde tilbage på venstrefløjen, hvor mennesket og det fælles er det centrale.

Desuden er Enhedslisten det eneste parti, der vil miljøet noget, hvor de øvrige partier blot lader som om, at de har interesse i miljøet. Således er SF ikke længere et troværdigt miljøparti.

Som kapitalisterne ikke kan forsvare kapitalismens forståelse af virkeligheden, således kan socialisterne heller ikke til fulde forsvare socialismen. Dog er den socialistiske forståelse af tingene mere, men ikke til fulde, sammenspillende med naturens love. Modsat kapitalismen, der slet ikke findes i naturen. Så når eksempelvis Enhedslisten vil have udryddet kapitalismen, da kan de finde alle deres argumenter ved blot at udlede dem af naturens love. Derved står de med en argumentation, der ikke vil kunne modargumenteres sagligt eller fagligt.

Kapitalismen er med andre ord en påviselig trussel mod helheden, og dermed mod menneskeheden. Og det både psykologisk og biologisk. Den findes nemlig ikke, som kan modargumenter denne sandhed sagligt og fagligt.

Jarl Cordua gør følgende afsnit gældende:

(Eksempel fra Enhedslistens partiprogrammet om “revolutionens nødvendighed”) “Derfor er det nødvendigt at gennemføre en revolution - i betydningen et gennemgribende systemskifte, hvor en mobiliseret og velorganiseret arbejderklasse og dens allierede fratager den herskende klasse de enorme magtmidler, den reelt bestyrer i dag.”

Herefter Jarl Corduas kommentar til partiprogrammet: ”Hvordan er det lige, at den mobiliserede og velorganiserede arbejderklasse helt PRÆCIS skal fratage den herskende klasse magtmidlerne? Er det via stemmeboksen eller er det gennem væbnet(?) “revolution”? For hvad nu hvis “den herskende klasse” i stedet siger “fan’me nej” til kravet fra arbejderklassen? Hvad gør Johanne og hendes venner så? Kommer de så ræsende hjem til folk for at sparke dørene op til deres hjem og hente kapitalisterne og deres håndlagere op på lastbiler for så at køre dem bort?”

Da hverken naturen eller det naturlige, igen påviseligt, kan beskyttes i et demokrati, især på grund af de psykologiske love, da vil den ”herskende klasse”, i Jarl Corduas forståelse, eller ”normalitets-gennemsnittet” i den psykologiske betydning, naturligvis modsætte sig enhver samfundsændring med magt. Så det bliver ikke ved stemmeboksen slaget kommer til at stå.

Strategien for at nedkæmpe den ”herskende klasse” kan naturligvis også udledes af naturens love. Hertil kræves der ikke en hel hær, med blot et målrettet kompagni.

At stemme på Johanne Schmidt-Nielsen, Enhedslisten, bliver for hver stemme en styrkelse af, at der findes væsentligere værdier i livet at kæmpe for, end kapitalismens altødelæggende egoisme og materialisme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
richard martinsen, værløse | Skrevet: 10. sep 11 kl. 6:51 pm

Nu har det altid undret mig , hvordan alle de rige overhovedet fik smør på brødet med alle de penge de betaler i skat for slet ikke at tale om den kæmpe mercedes + en Landrover i garagen i deres kæmpe garage samt sportsvognen til lørdagsracet . Det der er det sjove i det her er at det altid er dem med røven fuld af penge der brokker sig du hører faktisk ikke en fattig der har 6000,- om måneden efter skat der brokker sig . Det er måske derfor at hykleriet florerer så godt herhjemme blandt de rige .Hvis de så bare udviste lidt ydmyghed , fordi de er så velstillede men nej det eneste de kan fremvise er arrogance og hykleri. Så derfor , ja til revolution og så kan i tænke jer til resten hvis ellers i kan få jeres forstokkede fantasi til at handle om andet end penge . En oplysning til alle jer kloge hoveder , vi kan ikke konkurerer os ud af krisen og det er forsent at starte den store vækst der skal til at redde det hele .Derfor er der ikke plads til rige folk , kun almindelige mennesker . I ser det nok når det kommer . Mvh Richard

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Andersen, Bramming | Skrevet: 10. sep 11 kl. 6:52 pm

Hvordan er det nu lige man får det gjort klart, at vi i Danmark intet kan, som de ikke kan bedre og billigere i den globaliserede verden; at viden og uddannelse som sådan ikke nødvendigvis skaber produktive jobs; at kreativitet og oplevelsesøkonomi er en illusion som indtjeningsgrundlag og at der ikke er anden vej frem, end at 2/3 af befolkningen ikke fortsat kan leve på den sidste 1/3’s indsats hvis velfærdskræverne fra den store middelklasse ikke revurderer deres egentlige reelle behov for at have hånde ned i naboens lomme, når et behov skal tilfredsstilles..

Upassende ? Klag over indlæg

 
PReben Laursen, 4540 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 8:12 pm

“Hvor ser hun dog sød ud”! Forget it! Hun er jo yderligt-venstreorienteret - hvem går ind for det?
Jo, de helt unge som intet ved om politik og som er temmeligt autonome. Hverken Frank Åen - med samme politik ville få hendes opbakning (udseendet??).
Hvis hendes pari får indflydelse vil jeg og min familie udvandre fra et Danmark, der jo intet så vil have med Danmark at gøre. Utroligt at unge danskere er så indoktrinerede at de INTET ved om Danmark, men kun siger “revolution - ud med de blå” o.s.v. - De ANER intet om hvad der foregår - men de bliver klogere, desværre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erling Rasmussen, Frederiksberg C | Skrevet: 10. sep 11 kl. 8:15 pm

Alle de unge, som hylder Johanne S.N. som et popidol, burde sætte sig grundigere ind i, hvad det er partiet er ude på. Det lyder jo flot og rigtigt, hvad partiet siger nu, men det har aldrig bekymret sig om, hvordan deres ønsketænkning skal finansieres. Det er et parti, som stemmer nej til alt, hvad de øvrige er enige om. De lukrerer gratis på, hvad alle de øvrige må slide for. Selv om de påstår at være demokratiske, har vi historisk set, hvordan smukke tanker ender i undertrykkelse og fattigdom. Kommunismen har prøvet kræfter i 70 år, og er endegyldigt afgået ved døden. Det er ikke tiden til at genoplive en total fiasko.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jan aage jeppesen, Almunecar | Skrevet: 10. sep 11 kl. 9:02 pm

@Thomas M, Odense | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:11 am

“Det bliver skønt når statsbankerotten kommer. Jeg har et dybt ønske om, at se enhedslistens vælgere miste deres sociale ydelser, og for første gang i deres liv komme til at arbejde for føden.

Var det ikke deres store idol Lenin der sagde, at den der ikke arbejdede heller ikke skulle spise.”

Idolet stillede et samfund i udsigt hvor enhver ydede efter evne og nød efter behov. Enhedslistens vælgere har blot taget forskud på glæderne i det kommunistiske samfund og sendt regningen til de rige borgerlige svin af klasseforrædere.

Det var faktisk reformatoren Martin Luther der for næsten 500 år siden forudså socialistiske nassetyper der ikke vil yde men kun nyde:

“Den, som ikke vil arbejde, men bare udnytte det, som er vort, er ikke min næste. Man skal ikke understøtte den, som ikke vil bære arbejdets byrde. For ligesom min krop spiser og drikker og alligevel arbejder, sådan må også min næste arbejde.
(Forelæsning over Esajas 1527-30).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, 4340 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 9:20 pm

Jarl Cordua skriver

“Jeg må sige, at hvis man forestillede sig at en fremtrædende DF’er havde pandet en Sosse en på bægeret, så tror jeg vi havde fået lidt mere selvsving i medierne”

Men nu kan man vel næppe påstå at 76 år gamle Ole Krarup er en “fremtrædende” skikkelse i EL, vel?

Hvor mange mon overhovedet havde hørt om ham, før han svingede højrepoten?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 10. sep 11 kl. 9:43 pm

Zeki

Ole Krarup har været MEP for Folkebevægelsen imod EU i adskillige år og desuden har han ført adskillige tabte sager imod staten om snart dette og hint. Dertil kommer at han også har markeret sig som jura-professor. Så jo han er fremtrædende og har været det i 30 år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, 4340 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 10:02 pm

Jarl

At han er MEP’er forklarer en del. Danske politikere har det jo generelt med at “forsvinde” når de ryger til Bruxelles - langt væk fra de danske mediers rampelys.

Men nu når du siger det kan jeg godt huske at det vidst var ham, der var bannerfører på den famøse Grundlovssag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Herluf Hansen, Kirke Såby | Skrevet: 10. sep 11 kl. 10:14 pm

Ole Krarup er en hædersmand, der ulykkeligvis var ude for en alvorlig færdselsulykke, der åbenbart har følgevirkninger. Han har givet en undskyldning, og så må vi kunne lukke den sag, som offeret ikke ønsker at forfølge. Al ære værd at han stillede op. Jeg ville ikke drømme om at stemme på Enhedslisten, men Johanne virker da ganske sympatisk. Bent Betjent troede hun var serveringsdame og bad hende om en kop kaffe til en partilederdebat i TV. Blandt de blinde er som bekendt den enøjede konge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kbhvn | Skrevet: 10. sep 11 kl. 10:17 pm

Ja, medierne har i tidens løb promoveret og støttet Marianne Jelved mange gange. Det er kun få dage siden der var en stor reklameartikel om hende i BT. To fulde sider, men ikke eet eneste kritisk spørgsmål.

Og i denne tid er Margrethe Vestager og Johanne Schmidt Nielsen så de medie-darlings der rygklappes og markedsføres mest. Heller ikke her spørges der ind til hvad de egentlig står for.

Årsagen til den manglende lyst til at stille skarpe spørgsmål er selvfølgelig at medierne, med DR i spidsen, selv er røde og radikale langt hen ad vejen.

Hvorfor man med fornøjelse lefler og reklamerer for det mest landsskadelige og feministiske parti nogensinde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, 4340 | Skrevet: 10. sep 11 kl. 10:27 pm

Preben Jensen

Så Børsen, Berlingske, JyllandsPosten m.fl er “røde medier”?

Hvis du ønsker “skarpe spørgsmål” til begge fløje, så hold dig langt væk fra bløde medier (som f.eks morgentv) og tun ind på DR/DR2 når Clement Kjærsgaard går i flæsket på politikere fra begge fløje under valgkampen. Faktisk er han den eneste journalist jeg har set, der har magtet at få HTS på glatis, i hans 45 minutter lange interview forleden dag. Et studie i kritisk journalistik!

Upassende ? Klag over indlæg

 
a andreasen, århus | Skrevet: 10. sep 11 kl. 11:02 pm

Nu vi er ved økonomi, er der så nogen, der nogen sinde har set DFs økonomiske program. Jeg har aldrig set det, og jeg kan heller ikke finde det på deres hjemmeside.

En ting er, at enhedslisten har et urealistisk økonomisk program, en anden ting er, at DF, der så som er en del af VK(O)-regeringen ikke har bare noget, der ligner en økonomisk politik.

Det er da en falliterklæring, at Danmark er styret af et parti, der ikke har gjort sig en eneste tanke om at skabe et sammenhængende økonomisk program.

Måske det er der forklaringen ligger på, at Danmark økonomisk er kørt ned i et stort sort hul og efter sigende efterhånden kun klarer sig bedre end Zimbabwe og et par lande mere på samme niveau.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Nielsen, Sønderborg | Skrevet: 11. sep 11 kl. 12:38 am

a andersen århus Den danske økonomi ligger blandt de 5 bedate i Europa.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Nielsen, Sønderborg | Skrevet: 11. sep 11 kl. 12:39 am

Ups der skal stå “blandt de 5 bedste osv”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 11. sep 11 kl. 9:00 am

Med den fremgang Enhedslisten har, havde Ole Sohn slet ikke behøvet at skifte parti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jesper ardsen, næstved | Skrevet: 11. sep 11 kl. 10:50 am

hvis dommedagsøkonomerne får ret, og aktierne virkelig skulle styres til et kollaps pga. lille Grækenlend, så får gamle Marx jo ret og kapitalismen bryder sammen.
Så er Enhedslistens nuværende styrke for ingenting at regne for deres kommende tilslutning.
Jeg siger bare: Gud bevare Danmark og til pressen: man skal ikke fortie, men hvorfor forherlige dommedagsprædikanterne?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 11. sep 11 kl. 11:38 am

Mediedarling. Det siger meget om niveauet hos bladsmørerne og deres skrivende lakajer.
Det er da en ultimativ turn-off når en tøzz står og råber propaganda slagord for en afsløret, nedrig kommunistisk Utopia.

Det må være samme persontyper, som går i erotisk ekstage, når der kommer læder og pisk ind i soveværelset.

Kommunismen er død. Stendød og millioner af menneskeliv har den lede isme på samvittigheden.

Juraprofessor Ole Krarup og Jens Peter Bonde er synonymer for bevægelsen mod Europaunionen. De er kendte og berygtede for deres store engagement og vedvarende afsløringer af nepotisme, løgn og bedrag i Bruxelles.
De er levebrødspolitikere. I takt med, at Det Europæiske Fællesmarked (EF) blev til Den Europæiske Union (EU) og socialisternes overtagelse af projektet har karakteren af deres arbejde ændret sig. Tidligere hørte man ofte fra Unionsmodstanderne, men som projekt Eurabia skred frem, blev de mindre synlige.

Ole Krarup, en ildsprudlende modstander af fællesmarkedet, kapitalisternes legeplads, som er blevet til islamisternes legeplads.

God grief.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a andreasen, århus | Skrevet: 11. sep 11 kl. 1:10 pm

@ Jørgen Nielsen, Sønderborg | Skrevet: 11. sep 11 kl. 12:39 am - Året er 2011. Vi befinder os ikke længere i år 2000.

Du har været helt væk i 11 år!

Upassende ? Klag over indlæg

 
a andreasen, århus | Skrevet: 11. sep 11 kl. 1:14 pm

@ Jørgen Nielsen

Læs nedenstående. Kilden er Jørgen Goul Andersen.

Analyse: Det har taget lang tid. Men efterhånden er det trængt igennem, at Danmarks økonomiske nedtur er større end i andre lande. Det er også erkendt, at Danmark ikke blot er ramt af en international krise, men også er offer for selvskabte problemer – ligesom andre af de værst ramte lande.

I betragtning af krisens alvor må det dog undre, at den politiske debat overhovedet kan dreje sig om andet end Danmarks vækstkrise.

Nu er man ved at kunne opgøre det samlede regnestykke for årene 2008, 2009, 2010. Det er ikke opløftende. Sverige er ved at være igennem krisen. Den samlede økonomiske vækst for 2008-2010 er minus 1,3 pct.

Det samme gælder Tyskland (minus 0,3), Holland (minus 0,4) og Frankrig (minus 0,8). I Belgien er tallet plus 0,1 , i Østrig plus 0,2 og i Schweiz endog plus 2,6 pct. USA lider stadig under svære problemer, men den samlede økonomiske vækst for 2008-2010 er trods alt igen blevet positiv med et plus på 0,2 pct.

Zimbabwe er værre
Tre års nulvækst er sjældent. Men Danmark er i en mere eksklusiv klasse: Den samlede vækst 2008-2010 var minus 4,1 pct. Det har landet ikke oplevet i fredstid de sidste 200 år. Også globalt set er det højst usædvanligt.

I Afrika finder man kun ét land med større negativ vækst end Danmark, nemlig Zimbabwe. I Asien finder man ingen, dog med forbehold for Nordkorea.
Australien, Nordamerika og Sydamerika kan heller ikke fremvise noget lignende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Nielsen, Sønderborg | Skrevet: 11. sep 11 kl. 1:21 pm

a andersen århus Det er dig der blander begreberne sammen,prøv at læs på finansministerietets sider,det her drejer sig ikke om hvor stærkt DK står økonomisk,men om væksttal,
Hvorfor tror du egentlig at udlandet opkøber danske statsobligationer,og at Nationalbanken har nedsat renten for at undgå pres på kronen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/