

Vi er tre dage fra valget, og medierne er for længst begyndt at vinkle artikler på, at en ny S-SF-RV regering kommer til. Dels bliver der spekuleret i ministerposter, den åbenlyse uenighed mellem SF og de radikale i en fremtid regering, de borgerlige ministres værdi på det private jobmarked og Helle Thorning-Schmidt har - før der er skrevet regeringsgrundlag - selvsikkert fremlagt sit program for en ny regerings første 100 dage. Hele stemningen omkring et forestående regeringsskifte er selvbærende og skaber en dynamik, der hjælper rød blok, og den bliver kun brudt, når statsministeren selv går i medierne for at sætte en dagsorden. Det så man i går, hvor Lars Løkke Rasmussen i Berlingske gentog Anders Fogh Rasmussens gamle stunt med at udråbe Venstre som det eneste reelle arbejderparti og angrebet i JP på den verdensfjerne kulturradikale Caffé Latte-drikkende Østerbro-middelklasse, der abonnerer på forestillingen om den grænseløse kærlighed, uanset at det betyder, at også bistandsklienter frit kan importere deres nyfundne kærlighed fra 3. verdenslande, selvom at sandsynligheden for at det i forvejen hårdt pressede velfærdssamfund også skal forsørge dem, er betydelig. Thorning for i flæsket på Løkke, som satte kniven ind med argumentet om, at et arbejderparti skaffer arbejdspladser i stedet for at afvikle dem, som det er sket under de sidste to års krise. Præmissen for diskussionen er, at Løkke sidder på hænderne, mens Thorning vil sætte gang i hjulene. I realiteten er der meget lidt forskel på de kandidaters økonomiske politik. Thorning vil bruge lidt flere penge på offentlige investeringer end Løkke, men ikke i et omfang, som nogen økonom tror på vil have større effekt på beskæftigelsen. Og virkningen vil vi først kunne se om et års tid, fordi fx energirenovering af skoler faktisk kræver betydelig planlægning.
I går duellerede statsministerkandidaterne igen. Denne gang på DR, som det i et anfald af rettidigt omhu pludselig var lykkedes med at koordinere de to travle menneskers kalendere, så de kunne transmittere denne holmgang. Aftenens vinder, når det gælder substans var - set med mine øjne - igen Lars Løkke Rasmussen, men det er ikke den eneste parameter for at vinde en debat. Helle Thorning-Schmidt har helt sikkert scoret point hos hendes egne med de heftige angreb på statsministeren for at lade ulykkerne regne ned over danskerne på sin vagt som statsminister under den historiske finans- og gældskrise. Til gengæld fik Løkke konkretiseret regningen over for hver enkelt dansk familie, der overvejer at købe Thornings gavebod. Regningen lyder på 27.500 kr. året. Det er selvfølgelig umuligt at gøre op, fordi regnestykket hviler på adskillige usikre forudsætninger. Især den, at en ny regering med de radikale pludselig står med ansvaret og derfor dropper gaveboden og stort set viderefører de borgerliges økonomiske politik.
Venstre kan også notere sig en kommunikationsmæssig triumf, da Løkke pludselig afleverede en gul “huskeseddel til Helle” med sine replikker på Thornings angreb. Allerede inden duellen var slut lå den gule seddel ude på Facebook samt på V-bannerannoncer på flere større mediers internetsider. Venstre kan håbe på, at nysgerrige tvivlere, som så debatten i går efterfølgende med et enkelt klik undersøger, hvad der så stod på den gule seddel. Uanset hvad vil man formentlig i lang tid huske debatten netop for gimmicken med den gule seddel.
Det er efterhånden blevet god skik, at de “uvildige” og “objektive” kommentatorer IKKE udpeger en vinder af duellen i erkendelse af, at det afhænger af de sete øjne. Den eneste af de toneangivende kommentatorer, der blæser på den præmis og får lov til det af medierne, er Hans Engell. Den tidligere konservative partiformand, der bl.a. er kommentator på det Thorning-sympatiserende Ekstra Bladet havde efter sidste duel Løkke, som vinder, mens han i går gav Thorning sejren. Det går sådan lidt op og ned hos Hans Engell, men en kendsgerning er det, at hans vurderinger har en betydelig indflydelse på stort set alle mediers udlægning af duellerne. Spørgsmålet er, om det er rimeligt, at en enkelt kommentator har den indflydelse. Var det ikke mere fair og gennemskueligt, hvis medierne - som det er skik i USA - fremover lader to kommentatorer fra begge politiske lejre, udlægge duellen? Ellers kører vi bare videre med, at Engell forbliver selvbestaltet overdommer for valgduellerne, mens resten af kommentator-korpset efterhånden træder vande i vinder-spørgsmålet.
Imens de politiske partier diskuterer fordeling af velfærdsgoder på 1. klasse til en i generationer overforkælet befolkning i en økonomi, som kun har konkurrenceevne til 2. klasse, så viser udviklingen på aktiemarkederne, at Europa er på vej i endnu en krise efter en truende græsk statsbankerot, som måske kan sætte væksten helt i stå i alle lande omkring Danmark. Mens disse linjer skrives falder Københavns Fondsbørs C20-indeks med 3 pct. Dvs. opspareres værdier for milliarder af kr. fordufter, fordi investorer ikke har tillid til politikeres handlekraft og Europas økonomi. Det kan såmænd udvikle sig til en større katastrofe, hvor ommøblering af en forældet efterlønsordning, der først får virkning om flere år, vil være at finde i den absolutte småtingsafdeling, når det gælder nedskæringer. Men den slags går ikke at diskutere under en valgkamp i et land, hvor op mod to ud af tre lever af det offentlige.
Venstre som Arbejdejderparti!Smukt lød det og hvorfor ikke. Vi har da brug for at andre end de traditionelle arbejderpartier får øjnene op for at det er arbejdernes indsats, der skaber grundlaget for velstanden og den eftersøgte vækst. Nu mangler vi bare at Venstre også ændrer sin politik i retning af at støtte arbejderne med andet end skattelettelser til de rige!
Upassende ? Klag over indlæg
De milde gaver vælter igen i dag ned over de trætte vælgere. DF lover at hæve ældre checken og S-SF vil også give de gamle lidt mere. DF lover så også gratis peberspray til pensionisterne. Nu mangler vi kun, at dyrene også skal have et bedre liv og gratis kødben til hunden. Det er festligt og fornøjeligt og same old story. Hvor dumme tror politikerne egentlig vælgerne er?
Duellen i aftes var gabende kedsommelig, og hvem der vandt afhænger vist af, hvem man generelt sympatiserer med, men godt at vi har Hans Engell og de andre politiske pausefisk, som kan forklare os uvidende fjolser, hvordan verden hænger sammen.Kan det undre, at flere og flere bliver demokratisk inaktive?
Upassende ? Klag over indlæg
Juleaften ligner efterhånden en totalt kikset børnefødselsdag i forhold til det gavebord der loves i en valgkamp.
..og så er det det med regningen.
Afgift på røg og det usunde (Husk at købe aktier i Fleegaard)
Millionærskat (Husk at flytte mandens indtægt ud af landet før det offentliggøres)
12 min (Hvad mon dem der i 3-holds skift skal gøre, for slet ikke at tale om jordmødre etc)
Obama og Thorning har det tilfælles at de har retorikken iorden. De er gode til at holde taler men inde bag den glittede facade er der en ikke eksitserende forståelse for de økonomiske sammenhænge.
For øge underholdningsværdien vil de nu have vores EU forbehold til afstemning.
Upassende ? Klag over indlæg
DF er det parti der har færrest arbejdende vælgere - der er simpelthen flere af DFs vælgere der forsørges end noget andet parti. DE er dårligere uddannede og bidrager mindre til samfundet end alle andre partiers vælgere. Derfor er det også hult, når V+K anklager S for at være de forsørgedes parti, for ingen regering har øget antallet af forsørgede mere end VK-regeringen, og samme regerings afhængighed af DF er garanti for at der ikke bliver gjort noget for at vende udviklingen.
Upassende ? Klag over indlæg
Thomas,
Hvis VK havde ladet være med at forsørge de flere arbejdsløse på grund af finanskrisen, de flere gamle og havde undladt at udbygge den offentlige sektor, så havde du vel også været efter dem?
Upassende ? Klag over indlæg
Thorning kommer igen let uden om de 12 minutter.
Såfremt det er mindre ferie, kommer det til at koste rigtigt mange dage:
“En ekstra årlig ferieuge vil såledesforværre holdbarheden med 0,3 pct. af BNP.”
Kilde Det Økonomiske Råd, Forår 2010 side 215.
Behovet for konsolidering omkring efterløn mm. ligger på ca. 1 % af BNP, så det er tre uger der ryger.
Hun sagde også at regeringen havde planlagt “nye” skattelettelser, selvom det hun henviser til, er en del af skattereformen fra 2009 og som blev udskudt ifm Genopretningspakke.
Upassende ? Klag over indlæg
Så vidt, jeg har forstået, tenderede både Niels Krause-Kjær og Helle Ib til Løkke som vinder. I den forbindelse kunne det være interessant, hvis et radio-publikum havde hørt duellen og vurderet den. Helle Thorning-Schmidt er jo meget dominerende på tv med sine høje hæle, ranke holdning, overlegne mimik m.m., og det er der mange mænd og kvinder, der ikke kan stå for. Jeg genså lidt af en duel fra 2007 mellem hende og Fogh den anden dag, og hun hamrede løs på ham fra start til slut, som var han på anklagebænken i en mordsag. Fogh lignede for sit vedkommende en lille, forsagt skoledreng for ikke at genere de kvindelige vælgere. I den forbindelse kunne jeg bare godt tænke mig at høre, hvilket ansvar Helle Thorning-Schmidt selv har påtaget sig under krisen? For mig at se har hun enten været i valgkamp eller simpelthen fraværende. Som socialdemokratisk formand har hun kun været med i én stor aftale: Velfærdsforliget fra 2006. Det burde da være et angrebspunkt for Løkke.
I øvrigt skrev jeg den anden dag, at Thorning-Schmidt er en serieusandhedsfortæller. Det skulle man da mene var en interessant ting at vide om den måske kommende statsminister, men da ingen danske journalister gider at sætte sig ned og lave det hårde arbejde, har jeg selv gjort det og resultatet er blevet det, man kunne kalde en “Skræmmende oplysningskampagne om Helle Thorning-Schmidt baseret på fakta”. Læs mere her, hvis du tør: kortlink.dk/9ggp
Upassende ? Klag over indlæg
Glimrende blog, Cordua
Når vi nu kan diskutere fx økonomi, var det da nok på tide at se på ulandsbistanden: Så vidt jeg lige kan overskue, er den på ca. 1 mia. kr./år.
Hvorfor er det lige, Danmark skal ligge i top 10 med denne bistand, som ingen kan godtgøre kommer en eneste afrikaner til gavn? Når der nu er væksttilbagegang i Danmark, og vi selv sagtens kan bruge pengene?
Afrika er - desværre - et sort hul, som man kan hælde penge og madpakker i fra nu af og til dommedag, uden at det fører til andet end øget befolkningstilvækst og deraf følgende hungersnød og død, sidst på Afrikas horn.
Men næ nej, det må vi helst ikke diskutere, det er jo ikke pc at mene, at vi ikke længere skal hælde penge i dette bundløse hul.
Upassende ? Klag over indlæg
Jan C.
Det lød også sådan på mig, men de ville ikke tage stilling til spørgsmålet. Så overlader medierne det til Hans Engell at være overdommer.
Det er fuldkomment barokt uanset om han peger på Løkke eller Thorning som vinder. Det er ikke Engells problem. Det er mediernes som jeg ser det.
Upassende ? Klag over indlæg
@ kaj Hansen 10:48
Uden på nogen måde at være enig med S-SF osv., er 12 minutter, rent logistisk, intet problem.
Ved oliekrisens begyndelse i 1973-1974 var arbejdsugen, så vidt jeg husker, 42 3/4 time/uge, og jeg har da også arbejdet i treholdsskift på hospitaler, mens arbejdsugen hed 39 timer.
Så rent logistisk er det intet problem. Og hvis det er det, der skal til (hvad jeg dog ikke umiddelbart tror) er det ok med mig at give et nap mere.
Men hvad med vore jobsøgende/arbejdsløse? De kommer jo ikke i arbejde af 12 minutter mere/dag for vi andre.
Upassende ? Klag over indlæg
Mht. de 12 minutter, så er det noget forbløffende at S-SF peger på et 25 år gammelt eksempel for hvornår fagbevægelsen sidst leverede reformer. Det var så i en anden tid, hvor løn og arbejdsforhold blev aftalt centralt. I dag sker det ved LOKALE forhandlinger. Det er der ikke ret mange, der bider mærke i.
Upassende ? Klag over indlæg
Masser af emner og problemer forties eller ignoreres af både rød og blå stue, og af medierne.
Valgkampen går mest ud på at partierne lader som om de pludselig er blevet fornuftige og ansvarlige og grebet af stor kærlighed til Danmark og vælgerne.
Det er eet stort skuespil. Hvis det er rigtigt at Hollywood mangler gode skumle typer til visse skurkeroller, burde de sende nogle talentspejdere.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl, du er også sådan på bagkant af økonomien - ligesom de dominerende fallerede udbudsøkonomer.
Det er de dominerende fallerede udbudsøkonomer og vel også kommentatorkorpset, danskerne fortjener en fornyelse af for at kunne komme videre.
Danskerne er ikke økonomisk forkælede:
- danskerne er verdens mest brandbeskattede
- danskerne er verdens mest forgældede
- danskerne skæres overalt ned på velfærd
- danske arbejdspladser fosser ud af landet
- danske lønmodtagere er på erhvervsbistand
- danske lønmodtagere er konkurrenceudygtige
Danske virksomheder er økonomisk forkælede:
- Danske virksomheder er lavbeskattede
- Danske kapitalejere er lavbeskattede
- Betalingsbalancen boomer år efter år
- Nationalbanken revner af indtjent valuta
- Danske virksomheder er meget konkurrencedygtige
- danske virksomheder får endnu mere erhvervsbistand
- danske virksomheder får endnu mere skattefrihed
Er det løsningen er fortsætte ved blot at forstærke den ekisterende politik?
De dominerende udbudsøkonomerne kan ikke forslå politikerne andet end at fortsætte i vante spor.
De økonomisk uforstandige kan kun få øje på at udgifterne er større end indtægterne, som en anden Anders Andersen bondeknold og så forslå en løsning, der netop kun er en dramatisk fortsættelse af den førte politik.
Det er løsningsfallitten der præger dansk politik.
Der skal rigtige efterspørgselsøkonomer til for at rette op på økonomien, men det kræver et systemskifte ikke på farve, men på faglighed.
Upassende ? Klag over indlæg
Note - jeg mener at hun sagde planlægger nye skattelettelser.
Henrik Petersen, København:
Set i betragtning af at LO m.fl har afvist at hæve arbejdsugen til 38/40 timer er det netop et stort problem.
DA vil sikkert mere end gerne hæve den, så der er en fleksibel arbejdstid der kan gå op på 40 timer uden overarbejdstidsbetaling.
Omkring efterspørgslen efter arbejdskraft og udbuddet, så svinder arbejdsudbuddet netop i disse år og fremover, hvilket i sig selv giver en dæmper på den strukturelle vækst.
Se her side 3:
Jarl Cordua - Har du set at Ekstra Bladet kører en historie om at Peter Arnfeldt skulle have set Thornings papirer og at han nu er i Lapland, hvor avisen ikke kan få fat i ham ? *sic*
Upassende ? Klag over indlæg
Niels.
Jeg er vist den eneste, der længe og lejlighedsvist har kritiseret Hans Engells store dominans og at han indimellem overspiller sin rolle som smagsdommer. Så jeg har skam været “mobset” før. Det ville du vide, hvis du havde læst min blog på http://www.jarlcordua.dk
Engell kan jo ikke have Helle Thorning som taber to gange, når hun står til at vinde valget (dog i kraft af EL og RVs fremgang)
Upassende ? Klag over indlæg
@Jarl
Hvad er din vurdering ?
Mogensen og Kristiansen var uenige om fremlæggelsen af de første 100 dage ville blive opfattet som “den er hjemme” ( Mogensen ) eller et klogt nærmest Foghsk træk for at vise sin egen politik ( Kristiansen )
Dette er vel skidt nyt for Løkke for nu kan der sættes prædikatet skræmmekamagnen på Venstres kampagne http://politiken.dk/politik/ECE1389326/professor-skyder-loekkes-angreb-paa-thorning-ned/
Til todo listen efter valget kan nu tilføjes om Sandemann bliver ny vismand og hvem der skal afløse Bernstein som natioanlbankdirektør…
Upassende ? Klag over indlæg
tik tak, tik tak - om tre dage er Danmark igen rødt!
Upassende ? Klag over indlæg
@ Christian Larsen 11:10
Jeg noterede blot, at en længere arbejdsuge ikke er et logistisk problem.
At fagbevægelsen ikke ønsker det, er et politisk problem.
I mine yderst unge dage i 70′erne kaldte den forhærdede venstrefløj fagbevægelsen for fagforsteningen.
Og siden da er det kun gået ned ad bakke med såvel venstrefløjen som fagbevægelsen.
Så vidt jeg kan forstå, svinder fagbevægelsens medlemstal hurtigere end ze ize izmelting at ze poles.
Selv meldte jeg mig ud i 1989 og har ikke fortrudt. Det er heldigvis muligt at være medlem af en a-kasse uden at skulle betale til diverse fagforbunds tåbelige reklamekampagner for rød blok.
Upassende ? Klag over indlæg
Kim.
“De fallerede udbudsøkonomer”. Dem er der ikke ret mange af i Danmark. De fleste af dem abonnerer på en blanding af Keynes og “neoklassisk” økonomisk teori.
Mht til dine mange påstande:
Danskerne er ikke økonomisk forkælede:
- danskerne er verdens mest brandbeskattede JA ( vi er i hvert fald blandt de mest brandbeskattede)
- danskerne er verdens mest forgældede NEJ (Her er et par eksempler Grækenland, Japan, USA, Frankrig osv. osv.
- danskerne skæres overalt ned på velfærd (NEJ den offentlige sektor er steget under VK målt i kroner, i produktion, i antal beskæftigede)
- danske arbejdspladser fosser ud af landet (JA - på grund af at danske arbejdere forlanger en løn som færre virksomheder kan honorere, hvis de skal klare sig i den internationale konkurrence)
- danske lønmodtagere er på erhvervsbistand (JA og omvendt. Erhvervslivet er også på bistand - og nu skal på yderligere bistand med S-SFs investeringsfradrag)
- danske lønmodtagere er konkurrenceudygtige. (ENIG. Og i maj mente LO og Dansk Metal at tiden nu var kommet til at kræve mere i løn…
Danske virksomheder er økonomisk forkælede:
- Danske virksomheder er lavbeskattede (Ja og nej. Udenlandske virksomheder betaler ikke skat)
- Danske kapitalejere er lavbeskattede (Det er vist rigtigt)
- Betalingsbalancen boomer år efter år (Er det skadeligt?)
- Nationalbanken revner af indtjent valuta (Hurra!)
- Danske virksomheder er meget konkurrencedygtige (Det mener de ellers ikke selv - og det kan man se på udflytningsstakten)
- danske virksomheder får endnu mere erhvervsbistand
- danske virksomheder får endnu mere skattefrihed (Forhåbentlig!)
En ny regering vil ikke pludselig føre en økonomisk politik, der er radikal anderledes end den nuværende. Det tager jeg gerne et væddemål om.
Upassende ? Klag over indlæg
Peter.
De kan begge have ret. Jeg aner det ikke.
Bernstein er så gammel, så han skal ikke genudpeges under alle omstændigheder.
Det er ikke regeringen, der udpeger vismænd. De er vist selvsupplerende.
Upassende ? Klag over indlæg
Peder.
Rødt? Der er stadig et ikke-socialistisk flertal i Danmark med de radikale. Og det vil man kunne se på den førte økonomiske politik. Gudskelov.
Upassende ? Klag over indlæg
Christian,
Ja jeg har godt set den. Jeg gætter på, at han ikke tager telefonen på denne side af folketingsvalget.
Upassende ? Klag over indlæg
Sandemann har tidligere vurderet S/SFs skattestigningerne til 33,3 mia:
http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/Talknuserne/18eller30.htm
Klart at han siger at de 27.500 ikke er eksakte, da de indeholder en lang række præmisser der skal opfyldes før det giver skattestigninger.
Han er næppe ræverød.
Upassende ? Klag over indlæg
;Hej jarl
Du nævner ikke rigtig hvor du mener danskerne er forkælede eller skal overskriften forstås som et FRAVÆR af hvor og hvormeget danskerne er forkælet ?
Jeg giver dig ret hvis det du mener er at der er debatteret for lidt forkælet middelklasse fryns som; Rentefradragsret, transportfradragsret. Tilskud til privatskole, tilskud til pasning af ungerne. Børnechek, grønne cheks og lignende flæsk der med lidt god vilje, hurtigt kunne bringe mere balance mellem udgift og indtægter.
Det er jo tankevækkende at det nye arbejderparti ikke har formået at sige til de hårdt arbejdende, at de ikke kan forvente naboen skal understøtte din gældsætning eller være med til at betale for din unges privatskole.
Ganske interessant når Venstre selv siger de varetager nærvelfærden i de små hjem. Jamen hvorfor skal jeg så belemres med naboens hjem, hans bil hans unger ?!
Det nye arbejderpartis slogan er jo netop; Svare sit og signe.
Ja forkældelsen kender ingen grænser - når det handler om middelklasseleflen
Upassende ? Klag over indlæg
Henrik Petersen, København | Skrevet: 12. sep 11 kl. 11:03
Nu kan man jo ikke tvinge folk, ud over de offentlige, til at arbejde mere. Ja, så skal man da lovgive om det men så ender vi igen i det jeg skrev.
Rigtig mange vil ikke kunne arbejde, da dagen trods alt stadig kun består af 24 timer.
Hovedparten af disse er i det private erhvervsliv, altså dem hvor de 12 min virkelig batter noget.
At udskrive skatter for at lade de offentlige arbejde mere er totalt tåbeligt.
Så når man trækker alle dem fra der kan eller vil arbejde mere og trækker udgiften til 800.000 offlige ansatte (minus skat) fra…
..hvormeget er der så tilbage af de 15 milliarder?
Note: Og så vil slet ikke gå ind på problematikken med hvor det private erhvervsliv skal få de ordrer fra så det ikke bare ender i fyringer.
Upassende ? Klag over indlæg
“fryns som; Rentefradragsret, transportfradragsret Børnechek,”
Hvordan kan du kalde det “fryns” ?
I Danmark beskattes man af kapitalindkomst - det være sig negativ eller positiv, ja endda ejendomsværdiskat.
Befordringsfradrag vedrører erhvervelsen af indkomst og børnecheken er en erstatning fra et tidligere fradrag for børn. På samme måde som gifte har fradrag og skatteydere personfradrag.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Henrik P., Kbh: Ulandsbistanden er i finansloven for 2011 på 15,2 mia. (”Ulandsrammen”)og ikke 1 mia. Det gode ved Corduas blok, er at der her diskuteres fakta, så lad os holde os til det.
Løkke forsøgte i går at holde sig til fakta, der var et par enkelte smuttere, men i det store og hele klarede han sig rigtigt godt på den præmis.
Helle Thorning har i denne valgkamp valgt at ignorere fakta og i stedet køre på floskler, så hun vandt i forhold til dem, der syntes alt det fakta er meget, meget kedeligt. Og det er ganske mange mennesker.
Det, der bekymrer mig mest i denne valgkamp er, at de få gange HTS har forsøgt sig med fakta har hun været helt i skoven.
Meget tyder på, at vi står til at få en statsminister, der ikke er klar over, hvor udfordringerne ligger.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Christian Larsen.
- Rettighederne hindre statskassen i at balancere.
Fjern dem og så må vi jo se om der er overskud. Hvis det skulle være tilfældet - ja så er der jo plads til “Ægte” skattelettelser
Upassende ? Klag over indlæg
”Mens disse linjer skrives falder Københavns Fondsbørs C20-indeks med 3 pct. Dvs. opspareres værdier for milliarder af kr. fordufter, fordi investorer ikke har tillid til politikeres handlekraft og Europas økonomi. Det kan såmænd udvikle sig til en større katastrofe, hvor ommøblering af en forældet efterlønsordning, der først får virkning om flere år, vil være at finde i den absolutte småtingsafdeling, når det gælder nedskæringer. Men den slags går ikke at diskutere under en valgkamp i et land, hvor op mod to ud af tre lever af det offentlige.”
Vi er med meget stor sandsynlighed vidne til den vestlige verdens fald. Romerrigets fald i stort format. Hvorfor konsekvenserne bliver tilsvarende store. Den slags drøftes hverken under et valg, eller efter valget, som man heller ikke drøfter konsekvenserne af klimaændringernes indvirkning på økosystemerne. Denne virkelighedsfornægtende adfærd kaldes i almindelighed for strudsetaktik. Det vi ikke vil se, findes ikke, før konsekvenserne er blevet så iøjnefaldende, at de ikke længere kan overses.
Som konsekvens af den virkelighedsfornægtende adfærd kommer menneskeheden på alle måde til at betale en overmægtig stor regning, som i bund og grund skyldes den vestlige verdens storhedsvanvid. Dette storhedsvanvid er naturligvis ikke et emne, der drøftes op til, eller efter et valg. Om man da lige ser bort fra de holdninger til tingene, som Enhedslisten gør gældende i deres politik. Hvor kapitalismen for enhver pris skal bekæmpes. Den samme kapitalisme, der udover nu er ved at vælte sig selv i lutter grådighed, tillige har bibragt verden befolkningsproblemer, ressource-, miljø og klimaproblemer i hobetal.
Den regning kan ikke betales med penge. Men vil udmønte sig i form af et globalt kaos. Hvor alle kommer til at kæmpe for livet i ordets egentligste betydning. Vi ser kun forstadierne lige nu, hvorfor det endnu er svært at forestille sig konsekvenserne og den virkelighed, som er på vej. Det er lidt som med en gletsjer, hvor man heller ikke bemærker sig de små ryk, der går forude for selve skredet. Hvorefter virkeligheden i den grad bliver en ganske anden.
Men i et demokrati, hvor flertallet frit kan vælge mellem de virkeligheder, som de synes bedst om, da fravælges virkelighedens konsekvenser, som altid, til fordel for den behagelige livsløgn.
Upassende ? Klag over indlæg
Rettighederne hindre statskassen i at balancere
Du mener fryns som
- Kontanthjælp
- Efterløn
- Boligsikring
- Gratis sundhedsvæsen
- Gratis undervisning
- SU
- Ulandsbistand
osv.
Forstod du ikke hvad jeg skrev?
Upassende ? Klag over indlæg
Bjørn. Uha uha. Tror du så ikke selv Enhedslisten får svært ved at opfylde deres velfærdsløfter til deres vælgere ovenpå en sådan omgang?
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg synes alle skulle læse hvad Asger Aamund skriver af kloge ting:
http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/214924/aamund_valg_om_tryghedens_illusion.html
Upassende ? Klag over indlæg
Seneste nyt fra Enhedslisten:
Nu skal gevinster fra ejerboliger beskattes med top-skat, når og hvis de realiseres, i forbindelse med salg eller låntagning i friværdien.
Samtidig er baglandet i EL begyndt at røre på sig og forlanger at S-SF ikke støttes i nogen sager, medmindre EL siger god for dem.
EL er godt på vej til at overtage DF’s rolle i dansk politik
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Christian.
Ja præcis det er også rettigheder.
- Men hvorfor kun debattere den ene halvdel ?
Hellig køer som boligejeren og privat bilismen - må som de hellige køer; efterløn, dagpenge og kontanthjælp - være med til at bringe balance i regnskabet.
- Eller det nye arbejderparti måske bare er en lukket klub for bevaringsværdige hellige køer ?
Upassende ? Klag over indlæg
@Jarl Cordua
Jeg læste Asger Aamunds glimrende kommentar til valgkampen, og forstår samtidig hvorforSass Larsen ønsker avisen Børsen lukket. Den slags realisme ødelægger jo den gode (velfærds)fest, ikke sandt??
Upassende ? Klag over indlæg
@ Michael Ruge 12:07
“Til Henrik P., Kbh: Ulandsbistanden er i finansloven for 2011 på 15,2 mia. (”Ulandsrammen”)og ikke 1 mia.”
Tak for oplysningen, som nævnt var den ca. 1 mia. et skud. At det står værre til, dvs. flere penge ned i det sorte hul, gør det ikke bedre.
Så mit spørgsmål er stadig: Hvorfor skal Danmark, i sløje tider, hælde penge ned i dette bundløse hul?
Upassende ? Klag over indlæg
Hellig køer som boligejeren og privat bilismen
Hvor er de hellige køer henne?
Benzinafgifterne i Danmark er vist de højeste i EU.
Regegistreringsafgifen er den højeste i EU.
Boliger - i Danmark betales ejendomsværdiskat - det er der mig bekendt ikke andre lande der har (Schweiz har vist et system med hvor der dog gives fradrag for vedligeholdelse).
Der er ingen ejendomsværdiskat på andelsboliger - almennyttige boligselskaber er skattefri osv.
Jeg kan ikke se hvor du vil hen.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl Cordua
Det får alle partier mere end meget svært ved. Ingen af dem kan forsvare deres handlinger i forhold til en helhedsbetragtning alligevel. Jeg tillægger ikke Enhedslisten at forstå helheden. Kun at de peger i den rigtige retning med et ønske om, at de vil kæmpe for en større naturlighed i tingene. Når blot retningen er rigtig, så kan den dybere forståelse af helheden ret hurtigt indlæres undervejs i forløbet. Med den nuværende udvikling bliver fremtidens velfærd, overhovedet at holde liv i sine børn.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Jarl Cordua , | Skrevet: 12. sep 11 kl. 11:23 am
Hej Jarl
Det er ikke afgørende, om man som økonom er Keynes eller ej, idet Keynes, som den videnskabsmand han var, selvfølgelig dækkede hele den økonomiske værktøjskasse, bortset fra den neoklassiske ammestue a la Margaret Thathser (skær ned på udgiftsposterne, der hvor de er størst indtil balance og fordi det drypper kun på dejnen, når det regner på præsten)
Keynes dækket altså både udbud og efterspørgsel og de økonomiske problemer er opståer fordi det er kun nemt, som økonom, at trække hokus-pokus økonomi op af hatten på UDBUDSSIDEN!
Mens de økonomiske problemer er evidente på efterspørgsels siden:
- danskerne er verdens mest forgældede (borgere), du nævner nogle stater som undtagelser, hvordan kan du finde på at sammenligne pærer med æbler?
- danskerne skæres ned, mener ud ikke ved at lave samme fejl igen at ligestille de offentlige udgifter med velfærd. Vrøvl. Erhvervsbistanden i Danmark er verdensrekord høj. Er det velfærd?
Dyre bankpakker er det velfærd til danskerne? Er det øget velfærd at gå fra 7 års dagpengeret til nu 2 år? At få sit otium beskåret. At skulle arbejde længere. At se ulandsbistand og militærudgifter øget?
- danske virksomheder klarer sig meget fint til UG i den internationale konkurrence, følgelig boomer betalingsbalance og valutareserver år efter år.
Danske lønmodtagere er nødt til at kræve mere i løn når staten brandbeskatter almindelig løn og forbrug.
Danske lønmodtagere er jo ikke ublu, men særdeles moderate i sine lønkrav, og de er derfor verdens mest forgældede borgere (excl. statsgæld) og har et ekstremt lavt privatforbrug.
Omkring danske virksomheders flotte erhvervsklima i Danmark sprøger du om det skadelig? Nej, men det løser det problemet at forstærke dette forhold, som LA og K og som V er gåer med på i sin vækstalliance med K? Nej det gør sgu ej. JA, Det er faktisk særdeles skadeligt, hvis det overdrives ved at sænke selskabsskattesatsen yderligere.
Nb. SSF er også en møj dårlig øknomisk politik, som er en videreførelse af Nyrups’ politik med større statsunderskud betalt efterfølgende af borgerne.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Christian.
Ja det er jo den slags piv om at man betaler for meget for alting - og ikke har noget til. sig selv.
Hvis vi for alvor skal tale om at ændre på skatteforhold og redefinere velfærdsgoder - så skal at i spil - også fradragsrettigheder og afgiftsystemet.
Upassende ? Klag over indlæg
Lasse Damgaard, du misbuger det danske sprog, hvorfor debat bliver umulig.
Hvordan kan brandbeskatningen være en hellig ko? Du lægger tværtimod op til yderligere beskatning.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Christian.
Ja jeg kan godt forstå du bliver forvirret når du ikke læser hvad jeg skriver.
jeg mindes ikke jeg har skrevet at brandbeskatning er en hellig ko.
- Det jeg skriver er; Hellige køer står i vejen for at bringe balance i fælleskassen.
Upassende ? Klag over indlæg
Du skrev:
Jeg giver dig ret hvis det du mener er at der er debatteret for lidt forkælet middelklasse fryns som; Rentefradragsret, transportfradragsret
Igen - hvad “fryns” er der i det? Kender du overhovedet grundlaget for opbygningen af skattesystemet?
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg forstår ikke rigtig skepsis’en mod de 12 minutter, der er masser af redskaber, både i form af stok og gulerod, som kan gøre det tillokkende for fagforeningerne at slå til. Mon ikke, fagforeningerne for eksempel godt kunne tænke sig at få sat fradraget for kontingenter op igen?
Sandt nok er det ikke sikkert, at folk kommer til at arbejde meget mere, men prøv at overveje dette: I langt de fleste virksomheder er der en stor overarbejdspukkel, og hvis man sætter den formelle arbejdstid op, betyder det næppe, at folk arbejder meget mere, det betyder bare at de får mindre overtidsbetaling = lavere løn. Det må virksomhederne da elske.
Hvis det skulle lykkes at få folk til at arbejde mere, hører man ofte argumentet at så stiger ledigheden, men det er næppe korrekt - der forsvinder virkeligt mange ud af arbejdsmarkedet i disse år, det er derfor ledigheden stadig er lav, selvom der er forsvundet 170.000 - 220.000 jobs de seneste tre år. Derfor vil det ikke være nødvendigt at fyre en eneste, den naturlige afgang skal nok tage sig af de jobs der bliver overflødige, hvis det skulle lykkes at få folk til at arbejde mere.
Der ligger iøvrigt nogle milliader i at nakke “skæve” helligdage som Store Bededag og Kristihimmelfartsdag (og andre), så hvis man skulle ha’ lyst til at mindske antallet af feriedage, var dét jo ét sted at begynde.
Det er ikke en naturlov at folk skal arbejde 37½ time, der er faktisk folk som kan huske, da man arbejdede 48, så naturligvis kan man justere på arbejdstiden.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej christian.
Jeg forstår ikke det der citat halløj….
Det danske skattesystem er grundlaget for den velfærdstat vi har haft siden 50′erne.
Det benytter sig af rettigheder, pligter og adfærdsafgifter.
Pligt er kildeskat. Rettighed er fradrag. Adfærdsafgift er primært på varer og services.
Der ud over er der teknink der for selv den mest skattekyndige til at tage sig til hovedet.
Hvis vi skal redefinere velfærdstaten og hvilke goder og pligter den skal indehold - ja så er vi nød til at lave en skattereform og fortage skatte omlægninger. De omlægninger vil måske betyde den hellige ko; Middelklassen, skal bidrage til at få samfundet gearet til den globale virkelighed vi befinder os i.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Jensen, Aalborg
“Jeg forstår ikke rigtig skepsis’en mod de 12 minutter, der er masser af redskaber, både i form af stok og gulerod, som kan gøre det tillokkende for fagforeningerne at slå til.”
Det er ikke nok, at fagforeningsbosserne nikker ‘ja’ til Thorning-Schmidt. Et sådan forhøjelse af arbejdstiden skal sendes ud til urafstemning blandt medlemmerne, og hvor stor tror du chancen er for, at de stemmer ‘ja’ til det???
Upassende ? Klag over indlæg
Din blog indeholder mange argumenter. Derfor det lange svar.
Du når frem til, at Løkke er vinderen af gårsdagens debat, fordi han når frem til et tal på 27.500 kr. årligt. Hvorefter du gøre opmærksom på dette arguments selviboende svaghed - det kommer jo an på hvilken beregningsmodel du bruger. Og jeg benytter ordet beregningsmodel bevidst, da ingen ædruelig økonom vil låse sig fast på en bestemt beregningsmodel med så mange variable som den ukendte fremtid nu engang er herre over - læs iøvrigt dagens aviser for mere.
Så skriver du, at Løkke og Venstre fik en kommunikationsmæssig triumf med den gule huskeseddel. Jeg tror det der vil stå tilbage i vælgernes erindring, er det eftershow som den gule seddel gav anledning til - prøv allerede nu at google lidt på “gul huskeseddel”. Den gule seddel blev en boomerang og ramte lige tilbage i afsenderens hoved med noget så simpelt som humor.
Og så slutter du af med en slet skjult misundelse over, at Hans Engell får meget opmærksomhed. Din løsning på problemet “Hans Engell” er, at vi skal have to kommentatorer fra begge politiske lejre i medierne. Er det ikke Mogensen og Kristiansen du efterlyser? Dem har vi jo allerede. Og du har allerede din egen blog på JP.
Og så slutter du af med den klassiske - to ud af tre lever af det offentlige. Du skriver og bliver - forhåbentlig - aflønnet af en avis som modtager statsstøtte. Så velkommen blandt bistandsmodtagerne Jarl.
Upassende ? Klag over indlæg
Efter “duellen” i går aftes gav Niels Krause Kjær i Deadline 22.30 en meget sober analyse af, hvordan han opfattede den. Han gav (modvilligt, da han ikke ønskede at udråbe “vindere og tabere”) en lille sejr til Lars Løkke.
Jeg var helt enig med Krause, og blev derfor ret forbavset over at næsten samtlige medier kort tid efter basunerede “Eksperter udråber Helle Thorning til vinder”. Ganske rigtigt: Hans Engell havde været hurtigt ude af starthullerne og var åbenbart den første Ritzau fik øje på. Derfor blev hans mening straks ophøjet til noget nær “lov”.
Ganske foruroligende! Og ekstra foruroligende at DRs radioavis også, istedet for at citere EGEN ekspert, Krause, også hoppede på Engells udlægning. Er der mon stadig lyttere og seere, der opfatter DR som upartiske i denne valgkamp?
Upassende ? Klag over indlæg
I øvrigt var den anden citerede “ekspert” Rasmus Jønsson, der bl.a. kritiserede Lars Løkke for at have “grinet smørret”. Hvad!? Jeg tror ikke, han og jeg har set den samme duel.
Upassende ? Klag over indlæg
Lasse Damgaard, det er dig der kommer med påstande om “fryns”, så du burde være den første der argumenterede for hvad du mener.
Jeg er helt enig i behovet for lavere skat på arbejde, en lavere offentlig sektor, men så sandelig også lavere satser på en række overførselsindkomster for folk i den arbejdsdygtige alder.
Netop det sidste har OECD påpeget som et reformområde, for at øge arbejdsudbuddet.
Vi skal have trimmet det offentlige forbrug som er det største i OECD og skatterykket som er det højeste.
Vi skal endvidere væk fra den her mærkelige debat om “ulighed” og “fattigdom” som igen kører i medierne og som bygger på nogle forstokkede præmisser.
Stiger indkomsten f.eks. for nogle, men mindre for andre, giver det sig udslag i en konklusion at “fattigdommen” og “uligheden” er øget, selvom alle har fået mere.
Det giver simpelthen ingen mening, men fører blot til krav om endnu højere skatter og overførselsindkomster.
Forleden kunne man f.eks. en mor udstille sig selv i medierne, med et barn hun havde med en afrikaner, hvor hun beklagede at han ikke kunne få opholdstilladelse, fordi hun manglede 100.000.
Damen var kontanthjælpsmodtager, havde tre andre børn og åbenbart hverken formue eller forsøgelsesmuligheder. Hun beklagede sig, selvom hun både fik kontanthjælp og havde et sted at bo - en god illustration over det fryns der er i samfundet og som der bør fjernes.
Upassende ? Klag over indlæg
Martin.
Jeg konkluderer ikke vedr. Løkke som du forsøger at fremstille det. Det kan enhver forvisse sig om ved at LÆSE klummen.
Jeg ser at nogle iagttagere mener, at Løkke faktisk lykkedes med at sætte en dagsorden med sin gule seddel. At folk i oppositionen og andre lystige sjæle vil lave fis med den, det er der ikke noget at sige til. Men skulle der være nogle, som var nysgerrige mht. indholdet så har det fået fin reklame. Jeg tror ikke det vinder valget for Løkke, men gimmicken er god.
Jeg er ikke misundelig på Engell, for han påtager sig et ret stort ansvar, som jeg ikke mener at han bør have. Jeg forestiller mig en verden, hvor kommentatorer erklærer sig i en eller anden lejr og taler frit frem for nu, hvor de er bange for at sige hvad de mener. Det er næsten kun Engell, der tør det.
Du forholder dig ikke til problemet med at så mange vælgere er afhændig af de offentlige kasser, men skyder på budbringeren (dårlig debatstil i øvrigt). Jeg kan sige, at jeg er selvstændig, og hovedparten af mine kunder er private. Det er jeg egentlig ret stolt af.
Upassende ? Klag over indlæg
@Vibeke Rask
Jeg tror dybest set, at hvem du mener vandt den såkaldte duel i går, afhænger af hvem du har mest sympati for.
Du vælger at gøre DR til en politisk part i dette “spil”. Men jeg er ikke bedre end du, da jeg mener, at TV2/Fox News er et blåt smølfemedie, som end ikke aner, hvad journalistisk objektivitet er, om de så prøvede at bestå journalisteksamen en gang til.
Og på den måde er der alligevel balance i regnskabet. Er det ikke bare skønt!
Upassende ? Klag over indlæg
@ Thomas Jensen 13:41
Ja, du har fuldstændig ret, vi kan sagtens sætte arbejdstiden en smule op, hvis det kan løse problemet. Også uden at lønnen følger med op.
Som du kan læse ovenfor, er jeg tæt på at være ligeglad med fagforeningernes holdninger til dette spørgsmål.
Og strengt taget er jeg også ligeglad med medlemmernes holdninger, hvis en sølle time om ugen er, hvad der skal til (tror jeg måske ikke helt på, men for min skyld ingen alarm.).
For min skyld kan man godt nakke Skærtorsdag og Store Bededag.
Og gerne de andre ‘helligdage’ ved samme lejlighed.
Som tidligere arbejder i sundhedssektoren har jeg ofte arbejdet disse dage samt juleaften, nytårsaften osv.
Det er jo nu engang vilkårene i blandt andet sundhedssektoren, 7-11, døgntankstationer, hjemmeplejen, beredskab, militær og politi samt på en mængde andre arbejdspladser.
Og det ved man jo godt, når man vælger at arbejde de steder.
At forstenede fagforeningspampere og de konservative ikke fatter det og stædigt kæmper mod en total ophævelse af lukkeloven, skal man vist være præst eller fagforeningsboss for at sympatisere med.
Upassende ? Klag over indlæg
Vibeke,
Problemet er ikke Engell. Problemet er at meget få af kommentatorerne tør sige, hvem der vandt duellen, fordi de frygter at fremstå partiske. Og medierne VIL pinedød have en vinder, så de citerer bare de relativt få, der står frem.
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 12. sep 11 kl. 2:15 pm
Der er sgu ikke brug for at øge arbejdsudbuddet slet ikk på OECD og LA manér: Dvs. tage understøttelsen fra folk, så de nok sgu skal melde sig selv eller starte op som selvforsørgende bonde! Så stiger antallet af arbejdspladser i en LA verden!
Thomas Jensen, Aalborg | Skrevet: 12. sep 11 kl. 1:41 pm
48 timers arbejdsuge!
Er det de velfærdsforkælede’s land?
Mens oligarkerne stortrives med verdenslave selskabsskatter og verdens høj erhvervsstøtte!
Denne blog giver sgu mindelser om Berlin i 1945 og 1989 umiddelbart før sammenbrudene.
Upassende ? Klag over indlæg
@Martin Andersen, Middelfart
“da jeg mener, at TV2/Fox News er et blåt smølfemedie”
hvordan i alverden når du frem til den konklusion?? TV2 er kun marginalt mindre venstreorienteret end DDR. Hvis man vil læse rigtige borgerlige synspunkter, så skal man ind i blogsfæren. 90 procent af journalisterne stemme rpå rød blok, og derfor er historierne i selv de sålkaldt borgerlige medier som Berlingske Tidende og JP altid vinklet med en venstresnoet kulturradikal verdensopfattelse.
Upassende ? Klag over indlæg
Det værste ved den slaghs dueller er medierne.
- Hvad gavn for borgerne af en politisk vurdering (undskyld Jarl Cordua)
- Hvad gavn for man ud af udtalelser fra retoriksperter eller der kender til kropssprog?
Istedet skulle man se på deres udtalelser og om de holdt vand - f.eks. de 12 minutter osv. men desværre egner det sig ikke til telegramformat.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Christian.
ja nu er det jo dig sder laver citatfusk ved at påstå jeg har kaldt brandbeskatning for en hellig ko.
Der udover beklager du dig over mit sprog.
Fryns er noget man får i stedet for rede penge.
Kontanthjælp er ikke fryns da der er tale om kontanter.
Fradagsret i form af rentefradrag er fryns fordi du får en rabat på den fulde pris - noget ikke alle får - kun dem der har gæld.
Betal dog den fulde pris og lad være med at klynke over at gældsætter dig.
Hvad har din gæld med min økonomi overhovdet at gøre ? Hvori er det med at svare sig og signe - når du skal have rabat især når det handler om gæld. Men jeg skal ikke have rabat hvis ikke jeg har gæld.
Det forstår jeg ikke.!?
Det bliver endnu mere uforståligt at det ikke er alle der skal være med til rette op på den økonomiske virkelighed , når vi alle er afhængige af den på både godt og ondt.
Upassende ? Klag over indlæg
Blogholderen taler om “de verfærdsforkælede”.
Hallo hr. Jarl, den betaler vi altså dyrt for, så kom ikke her med jeres kolde tæer, thi hver en ydelse er betalt over skatten.
Og burde en eller anden så ikke lige minde om, at danske politikeres råderum er stærkt begrænset, da vi langt henad vejen styres fra Bruxelles. Bemærkelsesværdigt og ubehageligt er det derfor, at vi intet hører om denne kommandocentrals enorme betydning.
Upassende ? Klag over indlæg
Vi skal have flere i arbejde, og ungdomsarbejdsløsheden er allerede gigantisk og ser kun ud til at vokse, hvilket risikerer at blive til en varig, social (og økonomisk) katastrofe af dimensioner.
Men måske kan de fleste partier samarbejde på tværs af blokkene, om en realistisk og effektiv løsning, som allerede har vist sin effektivitet.
For det var socialdemokraten Bendt Rold Andersen, der indførte det såkaldte sultecirkulære, da ungdomsarbejdløsheden sidst var gigantisk, i starten af firserne.
“Sultecirkulæt” skaffede masser af unge i arbejde, og var med til at dæmpe lønpresset, fordi flere måtte konkurrere om jobbene, hvilket var en del af planen, for det forbedrede konkurrenceevnen markant.
Det virkede dengang…
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg bad til at Løkke ville smide fløjshandskerne og gå direkte efter struben på Helle Thorning i går - men ak, han fulgte den valgte linje med sagligt at forsvare sin politik.
Det mest åbenlyse angrebspunkt er, at Helle Thorning gerne vil fremstå som den, der har bukserne på i en kommende S-ledet regering. Men vi ved at på den økonomiske politik er det Margrethe Vestager, der dikterer. Hvorfor brugte Løkke ikke dette eksempel til at påpege, at på udlændingeområdet, der bliver det SF, EL og RV, der sætter dagsordenen, og det bliver bestemt ikke en politik på midten, men en politik som 2/3 dele af vælgerne er imod. Helle Thorning ville have stået afklædt.
Hvorfor angreb han dem ikke på efterlønsspørgsmålet? Hvis det er så meget hjerteblod for S, at Sass Larsen ligefrem vil dø, hvis efterlønnen bliver afskaffet, hvorfor forlangte han så ikke et meget klart svar, om de vil gøre det til et kabinetsspørgsmål?
Hvorfor drejede han ikke kniven ind i såret på de 12 minutter ved at fremføre, at i regionerne, hvor visse personalegrupper har ret til at gå på fuld tid, er der meget, meget få, der har benyttet sig af muligheden? I stedet fik Helle Thornings undersøgelse fra Danmarks Statistik om at 100.000 gerne vil op på fuld tid lov til at stå uimodsagt - alle og enhver ved at der er milevid forskel på at svare ja til et sådant spørgsmål og så rent faktisk benytte sig af muligheden.
Duellen i går var sidste chance for Løkke - jeg tror desværre han missede den.
Upassende ? Klag over indlæg
@Jarl
Jeg har læst din klumme igen. Da jeg sikkert ikke er det hurtigste dyr i skoven, kan det være at jeg ikke læser de skjulte budskaber mellem linjerne. Omvendt vil jeg dog indvende, at hvis budskabet i din klumme er til at misforstå, så er det ikke modtagerens skyld men afsenderens - gammel visdom på journalistuddannelsen tror jeg nok.
Den såkaldte gimmick med den gule huskeseddel mener jeg stadigvæk var dødfødt. Igen - prøv at google. Det er altså ikke Løkke’s/V’s budskab der står klarest frem.
Vedrørende Hans Engell mener jeg ikke, at han er ansvarlig over for andre end sig selv. Hvilket andet ansvar mener du han skal påtage sig? Jeg nærer ingen forkærlighed for Hans Engell men har svært ved at forstå din antipati mod ham? For du skriver jo netop, at han bør påtage sig et ret stort ansvar - for hvad?
Du har fuldstændig ret i, at mange - måske ALT for mange - er afhængige af de offentlige kasser. Rigtig mange såkaldte “private” virksomheder bliver brødfødt af de offentlige kasser. Men det er jo en helt anden diskussion, som vil føre for vidt at bringe herinde.
Upassende ? Klag over indlæg
Lasse Damgaard, du kalder rentefradrag og befordringsfradrag fryns hvilket det ikke er.
Fryns er noget man får og som beriger en.
Rentefradrag er negativ kapitalindkomst der opstår fordi man betaler renter, mens befordringsfradrag er udtryk for udgifter man har ifm erhvervelse af ens indkomst.
Kontanthjælp er derimod om noget fryns.
Her får nogle penge og forbrugsmuligheder, endda uden at levere noget tilbage. Hvorfor skal skatteyderne betale til den mor der ikke havde et job, men alligevel fandt det modent at få et barn med en arbedjsløs afrikaner?
Det er ikke mit ansvar. Hun var vel næsten 40 år og burde have kendskab om prævention.
Du kommer så med noget sort snak om andres gæld og din økonomi.
Andres gæld har ikke mere med din økonomi at gøre, end andres opsparing og fast ejendom i form af renteindtægter og ejendomsværdiskat.
Men du kunne også spørge hvorfor lejere ikke skal betale markedsværdi og er underlagt huslejeregulering.
Almene boligselskaber der ikke betaler skat af deres udlejning.
Upassende ? Klag over indlæg
Som dagen skrider frem viser det sig, at den “store enighed”blandt eksperter,om hvem der vandt duellen i aftes,smuldrer.
Der var iøvrigt kun 2 der udtalte sig i aftes,og det var Hans Engell og Rasnus Jønsson,åh jo så var der et lille kvæk fra Politikens Bo Lidegaard. Disse ekspertudtalelser siger mig, mildt sagt,ikke en døjt.
AT Socialdemokraterne ser ud til at få det dårligste valg i mands minde,må da give panderynker hos chefstrategen Bjarne Corydon.
Upassende ? Klag over indlæg
Det med de 12 min. trænger til en relevant debat.
S-SF forventer at få en ekstra beskatning på 15 mia.kr. ud af det, så det skal altså ske med fuld lønkompensation.
De offentligt ansatte kan så levere en time mere om ugen, men da vi trods alt ikke marginalbeskatter med 100 % (endnu), må det jo nødvendigvis koste mere i ekstra lønninger end det giver i øget beskatning. Med mindre, som Løkke påpegede i går, at S-SF har tænkt sig at skære tilsvarende i den offentlige arbejdsstyrke (godt 20.000 stillinger).
De privat ansatte vil producere ca. 2½ % mere af al ting: 2½% flere gulerødder, 2½ % flere komfurer, 2½ % flere charterrejser, 2½ % flere vindmøller, 2½% flere radiatorventiler osv. Hvem skal købe det?
Selvom alles indkomst stiger, så er det trods alt minus den skat, der netop er pointen i projektet.
Højere indkomst har aldrig før i historien har betydet, at man bruger mere af det samme. Hvorfor skulle man også spise flere kartofler, hvis man har råd til pommes de terres? Dertil kommer, at man vil spare noget af den øgede lønindkomst op – måske navnlig i den nuværende situation med tilbageholdene forbrug i de private husstande.
Henrik Petersen har ret i, at det ikke er et logistisk problem. Man kan sikkert finde en måde at få folk til at arbejde en time mere om ugen og få det koordineret med børnehaver, offentlig transport mv.
Thomas Jensen har også ret i, at der vil være et stadig stigende frafald af ældre mennesker, der trækker sig ud af arbejdsmarkedet, så det ikke nødvendigvis vil betyde flere arbejdsløse. Bortset fra, at dette vil ske over en overrække, så den planlagte ændring af tilbagetrækningsalderen over 17 år, giver meget mere mening for beskæftigelsen på kort sigt, end at øge arbejdet med en time om ugen fra den ene dag til den anden.
Og umiddelbart lyder det jo smukt, at vi alle smøger ærmerne op og tager fat, for sammen at løse landets problemer, som HTS fik formuleret det i går aftes.
Man føler helt suset fra Mao’s “Store spring fremad”, eller flere af Stalins reformer.
Men hvor er forbindelsen til virkeligheden?
Man skal virkelig være en dogmatisk planøkonom for at se den.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl
Tak for et fint blogindlæg.
“Men den slags går ikke at diskutere under en valgkamp i et land, hvor op mod to ud af tre lever af det offentlige.”
Der er efterhånden ret mange ting som partierne ikke tør fortælle danskerne. Når så mange partier praler af at kunne se helt frem til 2020, hvorfor får vi så f.eks ikke at vide hvor de store milliardindtægter vi mister fra nordsøolien, som slipper op i 2018-19 ifølge Energistyrelsen, skal komme fra?
Upassende ? Klag over indlæg
Så er DEN hjemme. 3F med Poul Erik og toppen af Socialkammeraterne i spidsen har inviteret til sejersfest fredag kl. 10:00. Mød op.
Upassende ? Klag over indlæg
@Karsten Larsen, Bjert
“Hvorfor brugte Løkke ikke dette eksempel til at påpege, at på udlændingeområdet, der bliver det SF, EL og RV, der sætter dagsordenen, og det bliver bestemt ikke en politik på midten, men en politik som 2/3 dele af vælgerne er imod. Helle Thorning ville have stået afklædt”.
Fuldstændig enig. Men Lars Løkke valgte jo selv at lægge værdipolitken ‘død’, da han for 2,5 år siden overtog statsministeriet. Han ville satse på ‘økonomisk ansvarlighed’ som det emne der skulle vinde ham det næste valg. Og så virker det jo ikke specilet troværdigt at komme og tale værdipolitik en 3-4 dage før valget. På et tidspunkt hvor han er bagefter i meningsmålingerne virker det måske snarre desperat.
Så Lars Løkke ligger som han har redt. Og der var advarsler mod denne taktik med at lægge værdipolitken ‘død’. Ralf Pittelkow advarede mod det allerede dengang Løkke valgte at gøre det.
Men lad os se hvad disse såkaldte ’svingvælgere’ mener, når de ser udlændingepolitken blive skruet tilbage til 1990′erne, (eller måske ovenikøbet mere slap end dengang). Så vil de nok fortryde deres ønske om ‘at se nye ansigter’ på regeringsbænkene.
Upassende ? Klag over indlæg
Martin,
Jeg fortalte faktisk ikke HVORFOR at Løkke vandt duellen. Jeg konstaterede bare at han indeholdt mere substans end Thorning, som IKKE kan forklare hvor alle pengene skal komme fra. (Vi ved jo at de 12 minutter ikke bliver til noget men er et fata morgana)
Ja hvor kommer mon alle de parodier på Løkkes gule seddel mon fra? Jeg har en idé… Jeg ved godt at S-kampagne er meget stolte af deres arbejde. Jeg har også en gut hængende på min FB-side som er fuld af sig selv over hvor flot det er lykkedes med modkampagnen. Jeg tror dog at det er ret ligegyldigt. V er godt tilfredse med deres stunt.
Jeg tror at jeg opgiver at forklare dig, hvorfor jeg synes at det er problematisk at medierne bruge en enkelt kommentator til at dømme om valgduellerne. For du vil vist hellere angribe mig.
Ja man må konstatere at den offentlige sektor fylder ret meget af samfundsøkonomien. Det er ligesom det, som er problemet. Den fylder mere og mere.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl Cordua, du skriver:
“Problemet er ikke Engell. Problemet er at meget få af kommentatorerne tør sige, hvem der vandt duellen, fordi de frygter at fremstå partiske. Og medierne VIL pinedød have en vinder, så de citerer bare de relativt få, der står frem.”
Ja, problemet er i høj grad medierne. Og at de (for at være “først med det sidste”?) ureflekteret, lemmingeagtigt blot gengiver, hvad Ritzau skriver.
Længe leve “Breaking News” … eller hva’?
Upassende ? Klag over indlæg
Zeki. Det er der ingen der tør sige ret meget om. Mange danskere tror at det offentlige er en stor pengemaskine, som de har “ret til”, at plyndre efter behov.
Upassende ? Klag over indlæg
@Henrik Petersen, København | 12.sep 11 kl. 11:03 am
Du skriver:
“Men hvad med vore jobsøgende/arbejdsløse? De kommer jo ikke i arbejde af 12 minutter mere/dag for vi andre.”
Kommentar:
De jobsøgende/arbejdsløse er da bare uden arbejde 12 minutter mere om dagen/1 timer mere om ugen. Så kan dagpengene sættes op med 2,7%. For så kommer der jo ekstra skatteindtægter til statskassen, ikke?
Alzå, hvor zvært ka’ det vær’?
Upassende ? Klag over indlæg
Karsten Larsen skriver:
“Hvorfor brugte Løkke ikke dette eksempel til at påpege, at på udlændingeområdet, der bliver det SF, EL og RV, der sætter dagsordenen… efterlønsspørgsmålet…. kabinetsspørgsmål?”
Det er meget simpelt. Thorning giver vælgeren 2 garantier for den kommende valgperiode. garantier = kabinetspørgsmål. Nr. 1 er at boligskatterne ikke skal stige. Nr. 2 er at 24-års-regel og tilknytningskrav består.
Hvad betyder det? Det betyder at disse ikke kan blive ændrede i forb. med et regeringsgrundlag skal skrives med Thorning som statsminister.
Thorning og Løkke er tordnende enige på dette punkt. Derfor blev Løkke mast på dette spørgsmål, da han jo ikke kunne diskutere politik, men kun forsøgte sig spagt med den dårlige skræmmekampagne som du håbede på. Derimod kom Thorning helt ovenpå da hun angreb VKO for at have tilladt ghettoerne at udvikle sig som de har gjort.
Udlændingepolitikken som VKOs trumf fik sit endelige dødsstød i går, og det vil være en sand fornøjelse (for de røde) hvis det kommer op i den sidste duel også.
Upassende ? Klag over indlæg
Martin Andersen Middelfart.
Du overser fuldstændig at den gule seddel har sat dagsordenen for debatten i dag.Så jo, det har virket efter hensigten.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 12. sep 11 kl. 2:30 pm - Du er da vist lidt af en mytoman.
Gentagne videnskabeligt funderede undersøgelser med udspørgen på kryds og tværs viser, at journalister stemmer lige så bredt og nuanceret som den øvrige befolkning.
Og man skal da være helt ekstremt blind for ikke at kunne se, at Båtnak Times, TV2 Fox News og JP er langt nede i lommen på VKO-regeringen.
Upassende ? Klag over indlæg
@Lasse Damgaard, 4500 nyk.Sj | 12.sep 11 kl. 1:53 pm
Du skriver:
“Hvis vi skal redefinere velfærdstaten og hvilke goder og pligter den skal indehold - ja så er vi nød til at lave en skattereform …”
Kommentar:
Der skal ikke laves en skattereform.
Der skal laves en ny skattelov:
“Enhver arbejdende borger kan maks. komme til at betale 40% af sin bruttoindtægt.”
Og alt det gamle skal smides ud.
Upassende ? Klag over indlæg
@Tom Romsdal. Jeg mente specifikt efterlønsspørgsmålet, da jeg talte om kabinetsspørgsmål. Her kunne Løkke nemt have presset hende, da hun jo aldrig vil gøre det til et kabinetsspørgsmål. Dermed klinger hendes forsvar for efterlønnen og de svage grupper på arbejdsmarkedet noget hult, da enhver vælger vil spørge sig selv om, hvordan hun dog vil være med til at føre en politik, der i den grad er hende imod. Det tog Schlüter trods alt konsekvensen af med atomvalget.
Upassende ? Klag over indlæg
Aktiemarkederne er blodrøde og Europa på randen af en katastrofe - ene og alene pga. politisk uduelighed, hvor nølen og manglende gennemslagskraft har fået en banal situation i en lille græsk økonomi til at eksplodere, og blive en trussel mod selv store lande i EU, samt hele den finansielle sektor.
Så står vi med et valg i et land med en lille, åben økonomi som er totalt afhængig af udlandet, og f…… om ikke vælgerne går efter Thorning, som vil sende Danmark lige i retning af det græske lånemareridt.
I bedste fald står Thorning handlingslammet fordi de Radikale ikke vil være med, i værste fald smadrer hun velfærdssamfundet med gældsætning som leder os direkte tilbage til memory lane og Anker Jørgensens katastroferegeringer.
Den samlede internationale flok af politikere er en skændsel, man kunne have håbet at vi herhjemme havde modet til at gøre det lidt bedre, men det er der ikke meget der tyder på.
Upassende ? Klag over indlæg
@Jarl
Jeg er meget enig med dig i din betragtning om, at enhver politisk analyse som minimum bør indeholde to modsatrettede synspunkter. Men du skrev altså noget værre sludder i dit svar til mig (HE skulle påtage sig et ret stort ansvar!).
Iøvrigt mener jeg, at vi bør holde op med at favorisere offentlig sektor versus privat sektor. De er hinandens forudsætninger i dette og mange andre civiliserede samfund. Men denne diskussion falder vist uden for bloggens emne eller hvad?
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Christian.
ja kan forstå vi ser forskelligt på tingene.
Negativ kapitalindkomst opstår fordi man køber på klods. Man stifter gæld
Man laver en aftale om at få nogle penge man ikke har. Derefter vil du have en rabat på din skat fordi du ikke vil betale det fuld rentebeløb til den du har lavet aftelen med.
Hvorfor skulle jeg give dig den rabat ?
Upassende ? Klag over indlæg
Preben Larsen, Herning | Skrevet: 12. sep 11 kl. 3:08 pm
Har du et link?
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl Cordua der blandt andet blogger på det Lars Løkke sympatiserende Jyllands Posten, udråber igen Lars Løkke til vinderen af en duel. Ja, det afhænger jo af øjnene der ser.
Upassende ? Klag over indlæg
Zeki Laurent Sadic
Du er ikke helt opdateret på nordsøolien
“Vil olien ikke komme til overfladen af sig selv, må der skrappere metoder til. Ny nanoteknologi med CO2 ned i havets kalklag frigiver olien.”
Man har hentet ca 75% op og med ovenstående teknik forventer man at hente yderligere 10-15% og så er vi fremme ved 2030
Upassende ? Klag over indlæg
Så er DEN hjemme.
3F med Poul Erik i spidsen og de socialdemokratiske venner har inviteret til sejersfest fredag formiddag (for medlemmernes prenge). Det bliver en spændende fest.
Upassende ? Klag over indlæg
Kasper. Helt enig. Jeg er klar over, at selvom at jeg mente Løkke fandt 7-0, så vil du altid kunne finde en, der mente at Thorning vandt med de samme cifre. Sådan er verden så forunderlig. De eneste, der ikke accepterer den præmis er Hans Engell og de medier, som insisterer på at kåre en vinder.
Upassende ? Klag over indlæg
Martin Andersen. Jeg tror ikke helt at jeg kan følge dig…faktisk ikke i noget af det, som du skriver.
Upassende ? Klag over indlæg
A. Andreasen.
Det lyder fint. Kan du ikke henvise til en af disse undersøgelser? Den eneste undersøgelse jeg kender til er en halvgammel undersøgelse fra Danmarks Journalisthøjskole, som viser at et markant flertal af de journaliststuderende stemmer til venstre for midten. Men nu vil jeg afvente dit link.
Upassende ? Klag over indlæg
Kaj og Zeki.
Hvornår er tiden inde til at give velfærdssamfundet den sidste olie?
Rent faktisk erklærede eksperter fra DTU i august 2010, at der med en ny teknik, som de har udviklet, optimalt kan udvindes for 750 milliarder kroner mere Nordsøolie, fra de eksisterende felter, ved at injicere CO2 ned i borefelterne, end andre eksperter hidtil har troet, var muligt.
750 milliarder kroner…
Så vi kan sagtens afskaffe topskatten, hvis en ny regering genforhandler aftalen med de selskaber, der udvinder energiresourcer i Nordsen, på en fornuftig måde, der ikke får dem til at droppe de store investeringer, som det kræver at udvinde den sidste olie…
Upassende ? Klag over indlæg
@Jarl Cordua
Jeg vil heller ikke have Hans Engell, som overdommer, men det giver heller ikke mening at have en amerikansk model, som du foreslår. Da vil stillingen jo altid blive 1-1. Man skulle i stedet helt droppe alle de storts analogier i vurdering af politik og lade hver enkelt få lov til at lave sit billede af hvem der er en eventuelt vinder. Ja, jeg ved det er en utopisk forhåbning.
Upassende ? Klag over indlæg
@Kasper Jensen
Jeg er meget enig med dig. Jeg kunne også sagtens leve uden kommentatorernes filter. Og i samme åndedrag burde spindoktorerne også fjernes. De skader demokratiet.
Og amerikanerne har allerede gjort deres erfaringer på dette område. Se bare her: http://www.youtube.com/watch?v=aFQFB5YpDZE
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Martin,
Du må være enige om, at det vi husker efter debatten var Løkkes huskeseddel. Det er også det der bliver diskuteret. Omtalen af seddlen er overvejende positiv og jo der bliver gjort grint med den, men der bliver gjort ligeså meget grin med Helle.
Her er de avisoverskrifter som Lars Løkkes stunt gav i Politikken, hvor Lars har lidt svært ved at trænge igennem og normalt ikke får overdreven posivi presse. Det er stort set de samme overskrifter i de andre aviser.
Venstre offentliggør Løkkes huskeseddel til Thorning
http://politiken.dk/politik/article1389201.ece
Eksperter om Løkkes huskeseddel: Han satte dagsordenen
http://politiken.dk/politik/article1389652.ece
Hvad vil du huske Helle Thorning på?
http://politiken.dk/debat/skrivdebat/article1389925.ece
Dagens overblik: Gul seddel til Helle - problemer for Løkkes …
http://politiken.dk/politik/article1389235.ece
Her er dækningen i DR - som også er overvejende positiv og i hvertfald får Løkke opmærksomhed om hans budskab.
Her er “Helles Huskeseddel” http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/2011/Valg/2011/09/11/224956.htm
Helle glemte huskeseddel fra Løkke
http://www.dr.dk/nettv/update/?video=%7B88de5f5f-40fe-48ed-aa6b-3c6655454c7b%7D
Løkke gav Helle huskeseddel
http://www.dr.dk/NETTV/Update/2011/09/12/20110912094715.htm
Hej Helle. Skal vi komme sammen? -dr.dk/Nyheder/Ligetil
http://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/Dagens_fokus/Indland/2011/09/valg/083150.htm
Den gule seddel var en dårlig gimmick -
http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/2011/Valg/2011/09/12/102046_1.htm
Hvis jeg var spin mand og havde fundet på det stunt ville jeg være godt tilfreds. Ok, der er en enkelt retoriker, der synes det er en dårlig gimmick, men det har i hvertfald givet omtale, hvilket var hvad Venstre ønskede.
Upassende ? Klag over indlæg
@Martin Andersen, Middelfart
” Jeg svarer at jeg ikke finder, at det giver meget mening at have større fidus til enten den offentlige sektor vs. den private sektor - de er hinandens forudsætninger.”
Vås.
Har de en privat sektor i Nordkorea eller på Cuba?
Havde de en privat sektor i den tidligere østblok?
Ligeledes er det forkert når du insinuerer at vi kun har veluddannede mennesker her i landet fordi de har fået deres uddannelse betalt af skatteyderne.
I det fleste andre lande betaler man nemlig selv for at uddanne sig og det forhindre landene i at have et uddannelses niveau på samme niveau eller over det danske.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er ikke alle der er på overførselsindkomst , der er så dumme at stemme på rød blok .
Upassende ? Klag over indlæg
Martin. En verden uden spindoktorer? Det kan du glemme alt om. Politikere vil altid efterspørge presserådgivning. Selv Enhedslisten har spindoktorer.
Upassende ? Klag over indlæg
Anders.
Du må altså ikke ødelægge sossernes gode humør. Deres kampagnefolk er så stolte over alle de parodier af Løkkes gule seddel, at de kan slet ikke rumme, at nogen trækker på skuldrene eller synes at det da var en sjov gimmick.
Upassende ? Klag over indlæg
Allan. Det er vel ikke dumhed, men overbevisning om hvilken politik der virker eller er bedst.
Jeg anser faktisk ikke folk i rød blok som jeg er uenige med som “dumme”, men som på politisk vildspor. Mange af dem har sjovt nok det samme billede af mig.
Upassende ? Klag over indlæg
Som sædvanligt har pressen ikke fokus på de der knokler i den private sektor og betaler deres skat.
Næh - nej - lad nu endeligt de stakkels offentligt ansatte få lidt medfølelse.
Det er også så synd for dem, at de bliver ramt af stress når en fuldtidsansat offentlig medarbejder i det offentlige bureaukrati med 32 timer bliver ramt af stress.
Note: 37 timer - 5 x ½ times betalt frokostpause - 10 x 15 minutters kaffepauser giver 32 timer om ugen.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvis man googler f.eks. “Eksperter: Ny duelsejr til Thorning” – eller noget lignende – vil man se at stort set samtlige danske medier ORDRET bringer Ritzaus telegram, hvor hans Engell og Rasmus Jønsson giver “sejren” til Helle Thorning.
Har vi ikke her et demokratisk problem? Og jeg mener helt generelt, ikke kun i valgsammenhæng, når dén, der først får Ritzaus opmærksomhed bliver citeret som sandhedsvidne?
I øvrigt har Rasmus Jønsson, åbenbart i samme øjeblik “duellen” var overstået, kunnet konkludere, at “statsministeren forsømte at tale til de kvindelige midtervælgere, der kan redde hans job.” Skal man nu le eller græde!
Upassende ? Klag over indlæg
T Hansen, Aarhus | Skrevet: 12. sep 11 kl. 6:00 pm
“Note: 37 timer - 5 x ½ times betalt frokostpause - 10 x 15 minutters kaffepauser giver 32 timer om ugen.”
Aha. Den anden dag snakkede jeg med en dansk skolelære, som til min syrlige kommentar om 15 - 20 konfrontations timer pr. uge insisterede på, at en lære har en 42 timers uge.
Jeg tror jeg forstå hvordan de 42 fremkommer.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg glæder mig til at læse morgendagens blog, som forhåbentligvis kommer til at handle om gratis peberspray til pensionister og en større ældrecheck.
Upassende ? Klag over indlæg
Jakob Rasmussen, København
Jeg så politikere der i ramme alvor sagde at vi ikke skulle udnytte olien i nordsøen.
“Lad den blive derned, det vil være en kæmpe håndsrækning til klima..bla bla…”
Men sjovt nok så baserer rød stue en stor del af deres politik på at der skal en beskatning, ja faktisk skal den stige enormt. Nogle af dem vil endda nationalisere Mærsk.
Vi er belemret med nordeuropas værste levebrødspolitikere.
Upassende ? Klag over indlæg
@Jarl
Jeg gav blot udtryk for en drøm - et politisk system uden kommentatorer og presserådgivere. Men enig i, at det er utopi. På samme måde som du m.fl. herinde på bloggen stadigvæk tror på en borgerlig valgsejr. Men måske om 8-12 år?
Upassende ? Klag over indlæg
Hvis dvs klovner i folketing ville gøre noget seriøst med ekstra arbejde, er Mads Clausens ( Danfoss ) forslag vejen frem. 42 timer pr uge uden lønkompentation. det er noget der giver noget. Og for dem der måtte være i tvivl bliver man ikke fattigere af at arbejde længere for samme løn.
Med hensyn til hvem der er skyld/har skylden for krisen er den i vid udstrækning kommet på grund af Suprime lånene i USA, og der er ret beset ikke meget nogen dansk regering kan gøre ved det, det retter sig når USA begynder at rette sig og ikke før. Og med hensyn til en kommede stats minister er HTS vigtigste plan bare at blive DK første kvindelige chef, når det nu kiksede for Mareridt. det er i særdeleshed tragisk at hun vinder fordi folk er træt af at se på Lars lykke. og fjolserne i det kollektive selvmords parti C.
Upassende ? Klag over indlæg
Martin.
Jeg tror rød blok vinder. Det har jeg ment siden august sidste år.
Ja kækheden i rød blok er stor. Den stivner nok, når jeres vælgere finder ud af at I ikke kan levere på efterløn og dagpengeperiode.
Upassende ? Klag over indlæg
Jarl,
Rød bloks økonomiske plan har ganske vist nogle huller, men det har blå bloks ved gud også. Begge parter er mere optaget af at vinde valget end af at gøre det, de egentlig selv tror er det bedste.
Jeg stemmer selv på rød blok, og en vigtig grund hertil er, at VKO på en lang række områder har spillet moralsk og politisk fallit. Listen er lang, men det værste overordnede problem er efter min mening den fuldstændige mangel på respekt for demokratiet. Den uhørte optrapning af en blokpolitik, hvor de brede forlig på centrale politiske områder er blevet erstattet med studehandler mellem VK og O er et af de værste eksempler herpå. Disse studehandler betyder bl.a., at problematiske love vedtages, selv om det kun er hhv. 13 eller 36 % af vælgerne, der er enige i dem.
Upassende ? Klag over indlæg
Forskellen på rød og blå blok er, at rød blok har fundet en kæmpeplantage med pengetræer, hvor de kan plukke alle de mange penge deres udgiftskrævende forslag kræver. At komme med forslag til hvordan pengene reelt skal tjenes har jeg ikke set?
Held og lykke Danmark, det behøver du.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg så lige den borgerlige, såkaldte miljøminister, beklage, at man år efter år, de sidste 10 år, har set stort på vandkvaliteten af hensyn til landbruget. Det er denne hykleriske, manipulerende adfærd, de borgerlige er så kendte for. De sidste 10 år har Danmark igen miljøminister haft, men en hel del manipulerende miljøhyklere.
Upassende ? Klag over indlæg
Helle T. om de 12 minutter: “Det er svært at få vekslet sin femte og sjette ferieuge til lønkroner, så man kan tjene mere.”
1) HTS viser endnu engang sin manglende virkelighedsfornemmelse, det er faktisk muligt mange steder
2) … men kun få benytter sig af det, da man ikke ønsker at bytte 5 fridage med udbetaling af 2x dagsløn og donation af 3x dagsløn til SKAT
Upassende ? Klag over indlæg
Helle Thorning har i DR1 TV-avisen for få minutter siden sagt, at der mangler ordrer i ordrerbøgerne. Samtidig beder hun folk arbejde 12 minutter længere om dagen. Dér står så en journalist, som ikke stiller det helt oplagte spørgsmål: “Hvad er det så de skal arbejde med i de 12 minutter, når der nu ikke er nogle ordrer???”
Der var ikke ét pro-blå blok indslag, men lutter pro-rød blok indslag. Det er så beskæmmende. Indfarvningen af den journalistiske optik på DR1 er værre end i Italien!
Upassende ? Klag over indlæg
Det er pinligt at Helle Thorning slæber sin mand med på TV i valgkampen, han har ikke sagt til hende, du skal ikke misbruge mit navn , skynd dig at betale de små 200 000 til skattevæsnet, —- når Helle ikke selv har økonomisk overblik!
At stille op til at blive landets statsminister—
u ha! u ha!
Upassende ? Klag over indlæg
Det, der binder rød blok sammen, er ikke økonomien.
Det er værdipolitikken.
Det er ved at ske et værdipolitisk skred.
Upassende ? Klag over indlæg
Enhedslisten er et revolutionært parti.
Dermed er de parate til at tyrannisere andre med anvendelse af vold for at gennemtvinge deres politik.
Målet helliger midlerne?
Hvor går grænsen?
Når de ikke viger tilbage for vold, vil de heller ikke tøve med at lyve, spille dumme og bevidst misforstå.
Deres ytringer vælges med udelukkende med henblik på at fremme deres sag.
Dialog/debat med tilhængere af Enhedslisten er dermed meningsløs - de hører kun det, de vil – de er bedragere, der fører krig på ord i en debat.
Som altid er kun bedrageren ansvarlig for konsekvenserne af et bedrageri.
De danske vælgere er således ikke forpligtede af et demokratisk valg, når de er blevet bedraget.
Demokratiet sættes ud af kraft, når vælgerne føres bag lyset.
Det er følgelig forbavsende, ja, rent ud chokerende, at den øvrige opposition accepterer Enhedslisten som støtteparti.
Deres eventuelle valgsejr vil i en eller anden grad hvile på Enhedslistens valgkamp, der som ovenfor anført sætter demokratiet ud af funktion.
Upassende ? Klag over indlæg
Arvid Holm, Faaborg
“Enhedslistens valgkamp, der som ovenfor anført sætter demokratiet ud af funktion.”
Kære Arvid Holm
Du kan ikke, end ikke med alverdens eksperter, som bisidder, forsvare demokratiet. For disse eksperter må, dersom de er seriøse, konkludere, at demokratiet, på grund af psykologien, er direkte samfundsnedbrydende.
Det er ikke noget jeg tror, men noget jeg ved. Er du i tvivl, så find den ekspert, der ved navns nævnelse, vil påstå noget andet.
En sådan finder du nemlig ikke. For den der forsøger sig, vil blive klædt fagligt af til skindet. Og igen: Det er ikke noget jeg tror, men noget jeg ved.
Upassende ? Klag over indlæg
Som Maggi Thatcher sagde.
Hvad gør venstre fløjen når de løber tør for andres penge?,
Upassende ? Klag over indlæg
“For disse eksperter må, dersom de er seriøse, konkludere, at demokratiet, på grund af psykologien, er direkte samfundsnedbrydende.
Det er ikke noget jeg tror, men noget jeg ved.”
Er der en læge til stede?
Upassende ? Klag over indlæg
“Det er ved at ske et værdipolitisk skred”.
Helt enig Halvorsen. Vi er nemlig nået dertil hvor flertallet er afhængig af mindretallets penge - og kan stemme sig til dem. Ud af en arbejdsstyrke på 3 millioner, er 1 million for syge til at arbejde og på overførselsindkomst, den næste er offentligt ansat, og den sidste million finansierer det hele, give or take 100.000. 2 sekunders refleksion over det, vil føre til at det mildt sagt er uholdbart.
Det vil så blive interessant at se hvor længe det værdipolitiske skred holder, når der ikke mere er kontante værdier at finansiere det med.
Hvad vil du gøre Halvorsen den dag det ikke er vidensjobbene der forvinder, men dem der har viden? Hvor kommer din overførselsindkomst så fra? Lån som i Grækenland der teknisk er gået fallit, og om kort tid går statsbankerot?
Efter mig - syndfloden, og regningen smides til naboen, sådan tænker du.
Kodeordet er funny, it’s not.
Upassende ? Klag over indlæg
I de sidste 10 år har den borgerlige egering soldet bl.a vores pensionsopsparinger i skattelettelser til de rige og bestikkelse af mellemklassen med velfærdsgoder.
Det førte ikke til et bedre samfund. Tværtimod skabte det materialisme, egoisme og intolerance.
Nu skal regningen betales og det bliver i form af en indskrænkning af det private overforbrug på en eller anden måde. For mit vedkomende må det gerne blive i form af øgede skatter.
Det vigtigste er imidlertid det bevidsthedskred i retning af mere fællesskab og bløde værdier. Det er f.eks ikke noget tilfælde, at der er så mange kvinder på det nye hold.
Men du har sikker ret i, at de gamle alfa-hanner går en hår tid imøde. Jeg har ikke ondet af jer.
Upassende ? Klag over indlæg
C. Halvorsen
“For mit vedkommende må det gerne blive i form af øgede skatter.”
Nu har socialdemokraternes alfa-hun legitimeret det modsatte synspunkt…så held og lykke med din fantasterier…
Upassende ? Klag over indlæg
Michael Sjøberg
Det ved jeg godt. Jeg har blot min egen mening om den sag. Sådan er vi nogle, der har det.
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
Socialdemokratiet er blevet et parti for overførsels indkomsterne. Se hvordan de lefler for denne vælgergruppe. Måske klogt, hvis man vil have magten, når ca. halvdelen af de stemmeberretigede er på overførselsindkomst. Men ufattelig skidt for Danmark.
S+SF’s 12 minutters plan er gennemhullet som en si, Desværre er der ret mange vælgere, der hopper på dette tricknummer.
Upassende ? Klag over indlæg