Profil

Jarl Cordua er blogger og politisk kommentator. Siden 2006 har han drevet den politiske blog, Jarls blog, ud fra et uafhængigt borgerligt–liberalt grundsyn.

Baggrund:
Jarl Cordua skriver politiske analyser til dagblade og lokalaviser og optræder jævnligt i radio og TV.

Fra tid til anden anmelder han bøger og holder desuden foredrag om sin blog om dansk politik.



Andet:
Cand.polit. og selvstændig konsulent. Gift og far til Andreas på tre år.

Sted:
Hellerup

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Jarls valgkamp (arkiv)

Skrevet af Jarl Cordua

Gensyn med Svanninge Bakker

Dato: d. 14.09.11, 11:17
Af: Jarl Cordua
Emner:

Valgkampen lakker mod enden, og 10 års borgerligt styre ser ifølge meningsmålingerne ud til at synge på allersidste vers. Det er formentlig forklaringen på, at man pludselig ser statsminister Lars Løkke Rasmussen kaste sig ud i et frieri til den radikale leder Margrethe Vestager i dagens JP. Tilbuddet lyder på, at Venstre og de radikale sagtens kan samarbejde - selv på udlændingeområdet! Har man hørt mage! Det er noget af en kovending, som Venstre har kastet sig ud i. For det er ikke mange dage siden, at Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby var ude i Politiken og advare vælgerne mod de radikale.

For de historiekyndige, så var det i de fynske Svanninge Bakker i 1965, at Venstres daværende leder Poul Hartling i en grundlovstale friede til den daværende radikale leder Hilmar Baunsgaard om et regeringssamarbejde. Det skete i en tid, hvor de radikale og socialdemokraterne politisk fjernede sig fra hinanden, men også med baggrund i, at Baunsgaard og den daværende socialdemokratiske statsminister Jens Otto Krag udviklede et personligt modsætningsforhold. Tre år senere blev VKR-regeringen holdt over dåben. En regering, der den dag i dag står som skamstøtte over et borgerligt samarbejde, hvor alt gik galt ikke mindst økonomisk, og hvor de borgerlige for at tækkes de radikale solgte ud af stort set samtlige af deres mærkesager. Resultatet blev Fremskridtspartiets tilsynekomst, 70′ernes kaotiske politiske samarbejdsmønstre med “grumsede flertal”, hvor Socialdemokraterne og de radikale stort set totaldominerede. I firserne samarbejdede partierne i KVR-regeringen, der i øvrigt heller aldrig blev nogen succes. Og i øvrigt kan de borgerlige spare sig deres falbelader: Vestager bliver, hvor hun er og peger på Helle Thorning-Schmidt, men R-lederen nyder utvivlsomt disse stjernestunder, hvor de radikale nu igen er dansk politiks absolutte midtpunkt. Men Vestager har helt sikkert intet imod, at VK nu her 2 minutter i lukketid kommer farende og byder sig til. Den slags fornøjelser kan de radikale - og ikke mindst deres selvfølelse om særlig ophøjethed - aldrig få nok af!

Det er meget sent, at både Lars Barfoed og Lars Løkke Rasmussen har indset, at de radikale - hvis målingerne holder på valgdagen - har sat dem politisk skakmat. Først legitimerede VK de radikale som økonomisk ansvarlige overfor borgerlige anti-DF-vælgere ved at lave tilbagetrækningsreformen. Siden understregede Lars Barfoed “at de radikale skam var gode nok” ved at indgå en aftale med Vestager, hvor der blev givet håndslag om fremtidigt bredt samarbejde. Senest kaster Lars Løkke sig i grams for Vestager, hvilket ikke rigtig kan tolkes som andet en desperation over, at intet andet tilsyneladende kan lokke de frafaldne borgerlige vælgere “hjem”.

Lars Løkke Rasmussen har indledt en slutspurt, hvor han får pæne karakterer af iagttagere. Ikke mindst i gårdsdagens afsluttende partlederrunde på DR1. Det samme gør dog også rød bloks partiledere som Johanne Schmidt-Nielsen, Margrethe Vestager og Villy Søvndal. Gårdsdagens partilederrunde vil nok især blive husket for, at Løkke - efter at han var blevet hårdt angrebet af Villy Søvndal for at have haft ansvaret for, at der i Danmark var for mange kræftdødsfald - inddrog sine kræftramte forældre i debatten. Ingen kunne efter dette tvivle på statsministerens personlige engagement mht. at sikre, at sundhedsvæsenet og dets ressourcer bliver brugt optimalt.

Villy Søvndal kan nu se, at ministerbilerne er inde for rækkevidde, men det har tæret hårdt på SF-lederens troværdighed. Det kan man se på meningsmålingerne, hvor SF i nogle målinger ligger 3 pct. under sidste valgresultat. SFs venstrefløjsvælgere er gået til Enhedslisten, mens andre er gået til de radikale. I valgkampen har den indimellem skingre Søvndal også kastet rundt med vilde beskyldninger, som så pressen efterfølgende har tjekket for deres sandhedsværdi. Resultatet er ret entydigt: Søvndal dumpede i alle faktatjek. Hvad gør en politiker så? Angriber budbringeren. Søvndal mener, at pressens faktatjek var flueknepperi. Om lidt bliver Søvndal formentlig minister, og hvor man i gamle dage skulle høre på Anders Fogh Rasmussen slå al kritik hen med, at “der er intet at komme efter”, så har Søvndal måske fundet på sit standardsvar, som vi får lov at høre fremover?

Partilederrunden i går på DR1 blev også skelsættende af en anden årsag. Vi hørte ikke et suk om udlændingepolitik - dansk politiks ellers dominerende tema de seneste 10 år. Det er formentlig også grunden til, at Pia Kjærsgaard måske leverede sin svageste præstation i mange år. Når udlændingepolitik er væk fra dagsordenen, så er DF i problemer. En nærliggende forklaring er formentlig, at DR ikke prioriterede dette spørgsmål i deres udsendelse, hvor man lod udvalgte vælgerne stille spørgsmål til politikerne. Det kan godt undre, når Ekstra Bladet forleden kunne afsløre, at imamer, sharia og islamisk lov hersker i flere bydele i Danmarks storbyer.

2011-valgkampen vil blive husket for, at skal rød blok have en chance for at vinde et folketingsvalg, så skal udlændingepolitik fjernes fra dagsordenen. Den forventede valgsejr kom kun i fare, da Villy Søvndal undervejs begyndte at snakke om, at SF ville pille ved 24årsreglen. Det lover godt for de mange tilhængere af den stramme udlændingepolitik, for så har Helle Thorning-Schmidt allerede fået serveret opskriften på, hvad der som minimum er nødvendigt, for at hun kan genvinde magten ved det næste folketingsvalg.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
klaus kristensen, Frederiksværk | Skrevet: 14. sep 11 kl. 11:40 am

De borgerlige vælgere som overvejer at springe fra Venstre/Konservative til de radikale skal huske på at en stemme på de radikale er en stemme på Villy Søvndal/Ole Sohn.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Poulzen, 2300 | Skrevet: 14. sep 11 kl. 11:40 am

Slut med 10 aars borgerligt styre. Selv om det smerter mig, har jeg svaert ved at se, hvordan det kunne vaere anderledes. De er traette, nedslidte og uden ideer.

Dertil er Konservative jo et parti der har sin tid bag sig. Hvis NA og DF kan dele resterne af K kan man faa et klart nationaltkonservativt parti og et klart liberalistisk parti. For en borgerlig er det at foretraekke frem for sovsen med K.

Venstre skal ud paa baenken og lade op. Dertil skal de nok overveje om Loekke er den rigtige. Det er han nok, givet alternativerne, men nogen dragende figur en han ikke. Han er den perfekte vice-chef: teknisk dygtig og bull dog-agtig. Soeren Pind har format. Men er han driftsikker? Hvor mange skeletter har han monstro i skabet? Det bliver spaendende at se hvad der sker.

Men hvor bliver det dog enormt traettende at hoere paa de radikales selvgode selvfedme. Aaah, jeg magter det naesten ikke! :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 14. sep 11 kl. 11:44 am

Der røg så den sidste pynt af Lars Løkke.

Ved valgkampens start udtalte han, at kan gik til kamp for en VK-regering og lagde afstand til DF. Nu er ringen sluttet med hans forslag om en VKR-regering. Bare Margrethe ikke vil pege på Helle Thorning. Be-be!

Og hvor må det ærgre Claus Hjort, at han slap de radikale ind i varmen ved efterlønsreformen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
David Garby, København S | Skrevet: 14. sep 11 kl. 11:46 am

Argumentet om at “Hvis du stemmer på X stemme du på Y” må høre til blandt de mest tåbelige der florerer i dansk politik. Uanset om det går på Pia Kjærsgaard og Anders Samuelsen eller Ole Sohn og Johanne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 11:51 am

Valgkampen har været lang og intens i både TV og aviser, og alle partier har fået en fair chance for at bringe deres mærkesager ind i kampen.

Det gælder selvfølgelig også Dansk Folkeparti, som desværre for dem selv, kun har så få politiske emner at byde ind med, at de ikke formår at gøre sig gældende på en overbevisende måde, når vælgerne er mere optaget af økonomi, end af udlændingepolitik.

Selv Dansk Folkepartis desperate forsøg på at bringe EU på banen ved at holde et pressemøde med Pia K. og den utålelige Morten Messerschmidt (der foreslog sig selv som europaminister, en titel han efter egen mening havde fortjent for den folkelige opbakning ved valget til EP), fængede ikke hos vælgerne.

Det var forøvrigt tåkrummende pinligt at overvære, hvordan Pia Kjærsgaards øjne flakkede rundt, fordi hun helt åbenlyst ikke kan fordrage den selvpromoverende ‘Jean de France’ og så ud til at være flov over ham.

Valgkampen har om noget vist, at DF er et populistisk enkeltsagsparti, der falder helt igennem, når politik handler om alt andet, end muslimer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Jensen, Aarhus | Skrevet: 14. sep 11 kl. 11:52 am

Og en stemme på V eller K er en stemme på Pia……

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:07 pm

Det er interessant, hvordan to på hinanden følgende Venstre-statsministre selv skaber deres mest succesfulde modstandere. Anders Fogh gjorde sig store anstrengelser for at bygge Søvndal op som oppositionens åndelige leder, hvilket i 2007 gav Søvndal rock star status, selvom det så ikke truede den blå bloks flertal.

Nu har Løkke og Hjort så brugt hele foråret på at skamrose R, og hele kommentariatet priste dem for deres genistreg. Mærkeligt, at ingen kunne se (før Løkke her i nat), at man dermed gentog proceduren fra sidste valg, men denne gang valgte det parti, som blå vælgere med afsky for samarbejdet med DF har allerlettest ved at vælge som alternativ til VK. Man har altså selv bygget sin modstander op, og denne gang koster det flertallet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:17 pm

Det røde kabinet af kommunist-socialister og islamleflere er så væmmeligt, at jeg vil håbe på, at tvivlerne vil vælge Danmark. De bør konkludere, at landet står stærkt på trods af krisen og økonomien er i sikre hænder, hos Venstre.

Det er forbistret, at Tyskland og Frankrig krampagtigt kæmper for fallitboets møntfod, Euroen. Det er for galt, at diktaturets udøvere fra Bruxelles holder grænsekontrol formaninger til dagen efter folketingsvalget.
De røde i Bruxelles holder virkeligheden skjult for den danske befolkning, så vi skal stemme i blinde i morgen og få EU smæk på fredag.

Det er sørgeligt, at Danmarks journalister gør så ringe et arbejde for, at fortælle befolkningen, hvad kommunist-socialisternes projekt Eurabia går ud på.

Hvad er meningen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:24 pm

Karin D. Bennedsen:

Den lange valgkamp varede 3 uger for blå blok. Den har varet 2 år og 5 måneder for kommunist-socialisterne og det er i sandhed lang tid.
De burde trækkes i løn, hele bundet. Money for nothing.

Dansk Folkeparti er et protestparti. Det eksisterer kun fordi Socialkammeraterne og de radikale vil forære landet væk.

Derfor er temaet for Dansk Folkeparti: Bevar Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:28 pm

Grækenlands fallit skyldes ikke et socialistisk styre, men derimod en borgerlig regering, der i mange år valgte at tilgodese de rige i landet med ringe eller ingen skattebetalinger i stedet for at føre en ansvarlig økonomisk politik.

Det samme kan siges om Schlüters og VKO’s styre i 20 ud af de sidste 29 år, hvor man de sidste 10 år har ført en liberalistisk skattepolitik med ufinansierede skattelettelser til de rigeste i en forfejlet tro på, at markedskræfterne kunne redde landet, hvis bare de rige blev endnu rigere.

Ligesom Nyrup formåede at rette op på økonomien i 90′erne kan vi håbe, at en SSFR-regering kan gøre det samme i de kommende år, hvis de vinder valget i morgen.

En ny periode til blå blok med mere af den samme politik vil være ødelæggende for Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:37 pm

Til orientering. Alle nazisammenligninger slettes. Det afsporer enhver seriøs debat og er IKKE til diskussion.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:40 pm

L. Rasmussen skriver:
“Nu har Løkke og Hjort så brugt hele foråret på at skamrose R, og hele kommentariatet priste dem for deres genistreg.”

Ja, jeg husker tydeligt at man dømte at Thorning var knust og hendes røde blok lå i ruiner.

I stedet er der sket det at vælgerne har luret at de nu kan få et rigtigt kinderæg med hele 3 ting på én gang: rød velfærd, men sikret af de radikales økonomiske fornuft, og DF ud på sidelinien. Hvem kan sige nej til det?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:51 pm

@Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:24 pm

Danmarks nærmeste handelspartnere og naboer, Sverige og Tyskland, har klaret sig væsentligt bedre igennem den økonomiske krise end os.

Det skyldes ikke mindst, at V og K blev holdt i et jerngreb af Pia Kjærsgaard og tvunget til at koncentrere sig om udlændinge- og værdipolitikken, hvis de ville have en chance for at blive siddende på ministertaburetterne.

Deres egen uduelige statsminister, Anders Fogh Rasmussen, der havde sin helt egen dagsorden om at tryne venstrefløjen for fodnotepolitikken, samt tage hævn for de ydmygelser, som elitens sønner påførte ham i gymnasietiden, har heller aldrig gjort noget godt for Danmark - tværtimod, har han nok været den dårligste statsminister, Danmark har haft siden Anker Jørgensen.

Nu 10 år efter Foghs magtovertagelse og Lars Løkkes udygtige ledelse af landet de sidste 2 år, står vi med en økonomi, der er så svag, at det sikkert vil tage årtier at rette den op igen.

Danmark har fortjent at få en ny chance med en socialdemokratisk ledet regering, der måske og forhåbentligt kan bringe landet på fode igen, som vi så det under Nyrup i 90′erne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:00 pm

De Radikale og Enhedslisten vil få et kanonvalg. Både Enhedslisten og Radikale er de to partier,som har været i stand til at køre på ‘frihjul’ og profilere sig med egne mærkesager.

S og SF har i meget lang tid markedsført sig som alternativet til V og K, og S og SF får formodentlig også flere stemmer tilsammen end V og K.

Det har krævet, at de hele tiden har måtte lægge en del af deres egne mærkesager på hylden og samtidig udadtil sørge for at virke lige så meget ’strammere’ som V og K.

Det betyder, at hvis rød blok overtager det parlamentariske flertal efter valget, så vil S og SF danne regering, men med kraftigt reduceret styrke.

Den helt store vinder bliver Margrethe Vestager. Hun har selvfølgelig en statsminister i maven, men det bliver ikke før næste valg, at hun vil bejle til posten. Hun har svoret at hun støtter HTS, og det vil hun leve op til.

Hvis hun øsker statsministerposten ved efterfølgende valg, vil det være klogt ikke at gå med i en regering og vedblive med at insistere på en økonomisk politik over midten.

Hvis HTS ikke føjer hende, er der stor mulighed for, at der må udskrives valg i utide - og det vil være det bedst tænkelige udgangspunkt for Vestagers statsministerchancer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:01 pm

Venstres slingrekurs i valgkampen er en naturlig fortsættelse af slingrekursen i den økonomiske politik, hvor vi skiftevis har betalt regningen fra krisen, er gerådet ud i store problemer på grund af krisen og må forhøje pensionsalderen her og nu, har sat to streger under regnskabet i 2020 (og KUN 2020, viser det sig), kan sætte gang i væksten med topskattelettelser og så alligevel ikke lige nu, ikke har brug for at sætte gang i væksten fordi det buldrer derudaf og så alligevel må hoste op med pakkeløsninger af forskellig art, er i vækst mens DS udsender tal om minusvækst, er i recession og så alligevel ikke …. osv osv. Det er ufatteligt, at nogen har tiltro til folk med så lidt greb om, hvad der foregår, og hvad der skal til i den nærmeste fremtid.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:06 pm

Niels Hansen

Hvis det skulle være Vestagers taktik - hvad jeg så ikke tror - vil hun leve livet farligt. For det første vil mange denne gang stemme på hende i tillid til, at hun indgår i en “rød” regering, så de holder muligvis ikke fast, hvis hun kører et ego-show. Endnu flere vil vandre tilbage til S-SF, hvis hun vælter en rød regering. Dermed vil hun ikke kunne beholde de i 2011 vundne ekstra mandater og sltså stå svækket og uden oplagt mulighed for at kræve statsministerposten i en VKR-regering.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:07 pm

Rød velfærd er synliggjort i tv-programmer om luksusfælder.

Lån til det du lige står og mangler.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:13 pm

Kenneth Hansen

Bortset fra dine uklædelige personangreb, skulle du måske sætte dig ned og spekulere over, hvilke regeringer og hvilken “farve” politik, der har bragt USA, Grækenland og Italien ud i deres nuværende problemer, nemlig konservative/liberale. Obama slås med fortidens synder, i Grækenland kæmper en socialdemokratisk regering med oprydningen, og i Italien ser det ud til, at vælgerne vil stemme socialister med oprydningsudstyr ind i stedet for Berlusconi.

Det er rigtigt, at Danmark endnu ikke er gældsat i samme omfang. Men det er da tankevækkende, at regeringen sidste år var på nakken af S-SF med en påstand om, at de ikke kunne overholde EUs konvergenskrav for derefter i år selv at blæse på dem med et finanslovsforslag indeholdende et underskud (=øget gæld), så de langt overskrider kravene.

Upassende ? Klag over indlæg

 
klaus kristensen, Frederiksværk | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:15 pm

@Karin Bennedsen
Det du skriver er jo ren manipulation.
Det var Anker Jørgensen som kørte Danmark millimeter tæt på statsbankerot hvorefter han abdicerede.
Det fallitbo måtte Schlüter overtage og det lykkedes ham ved hjælp af en lang og smertefuld økonomisk hestekur at få vendt skuden.
At det kom til at gøre ondt på den danske befolkning i den periode skyldtes Anker Jørgensen forudgående kaos økonomi.
Og Nyrup kørte på økonomisk frihjul hele sin regeringsperiode, det gjorde han grundet den voldsomme økonomiske vækst verden gennemlevede i hele hans regeringsperiode.
Og det var en global økonomisk vækst som Nyrup på ingen måde havde nogen andel i, men som hans regime i den grad levede højt på.
Ingen anden statsminister i Danmarkshistorien har fået en bare tilnærmelsesvis lignende velstand foræret kvit og frit.
Og den velstand soldede Nyrup op ved at udbygge den offentlige sektor til hidtil uhørte proportioner, samt masse import af funktionelle analfabeter som hans efterfølgere så ville få ”fornøjelsen” af.
Fogh kom til magten ved at lege socialdemokrat (og det kan du vel ikke have noget imod).
I stedet for at indføre de reformer som var nødvendige for at landet kunne overleve når økonomien vendte fortsatte han i bedste Nyrup stil, med det resultat at den offentlige sektor voksede sig endnu større (hvilket du vel heller ikke kan have noget imod).
Derfor har jeg også svært ved at se at du kan bebrejde Fogh ret meget, hvorimod jeg som borgerlig bebrejder ham en hel del.
Løkke har i økonomiske nedgangs tider arvet et land (fallitbo) hvor 2/3 af befolkningen forsørges af det offentlige. Og set i det lys har han gjort et godt job.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:21 pm

Jeg sletter også fremover alle indlæg der sammenligner Enhedslisten mv. med fascister. Tak.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Hansen, Ålborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:25 pm

Karin Bennedsen Esbjeg Det er da ganske rigtigt at de omtalte lande klarede sig bedre gennem krisen.Sverige havde den fordel,at de kunne devaluerer.Nu er lykken ved at vende,også i Sverige.De har stigende arbejdsløshed,især blandt ungdommem,de nedjusterer forventningerne ,osv.

Med hensyn til Tyskland,så har de taget et langt sejt træk med hensyn til lønudviklingen i de sidste 10-15 år.Selv i Tyskland nedjusterer man forventningerne om økonomisk fremgang.

Det ville også være befriende hvis man kunne blive fri for “gudedyrkelsen” af Nyrup,hans store “held” var at der globalt var højkojuktur i 1990serne,men trods det afleverede han end statsgæld der var højere end den han overtog af Poul S.

Kom nu ind i nutiden Karin Bennedsen

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:26 pm

Klaus Kristensen

Din historieforfalskning er så imponerende, at den næppe overgås. Selv de mest populistiske politikere har fundet ud af, at løgne og overdrivelser skal afmåles meget nøje, da det ellers bliver for åbenlyst og giver bagslag. Det skulle du måske tage ved lære af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jimmi kristensen, Frederiksberg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:34 pm

Taktikken har jo nok snarere været, den at V og især K, jo gerne vil minimere opmærksomheden til LA, så man selv kan fortsætte som hidtil, tale lidt om skattelettelser og så ellers opfinde nye skatter og øge det offentlige forbrug sammen med DF-
Visse medlemmer af regeringen, ser hellere stemmerne gå over til rød stue, fremfor selv at blive presset til at føre borgerlig-liberal politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels O-lsen, Lyby | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:39 pm

Alle, der mener, at landets økonomi er blevet ringere under VK-regeringens 10-årige forløb, bør kigge på statistikerne i vedhæftede links. Så meget bedre end under Nyrup, og finanskrisen er vi kommet pænt igennem.

Fjern mellemrum i alle links (dette pga. evt spamfilter)

Udvikling i betalingsbalancen siden 1960:
kortlink .dk/9fvw

Statens gæld siden 1975:
kortlink .dk/9fvx

Danmarks underskud femtemindst i EU i 2010:
kortlink .dk/9cnn

Udviklingen i det offentlige underskud i 2010:
kortlink .dk/9fvy

Finansministeriets foreløbige vurdering af S og SFs forslag til økonomisk
strategi ”Fair Løsning 2020”:

kortlink .dk/9cg8
(sammenfatningen i starten er rigeligt)

Ingen udlandsgæld. Tværtimod nettoformue. Har ikke lige link pt.

Så hvad er problemet?

Upassende ? Klag over indlæg

 
pia christensen, Århus C | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:43 pm

Når der promoveres retfærdighed og solidaritet er det forslidte fraser ,der kun bliver brugt i passende situationer som undervejs opstår.

Så ægte følt retfærdighed, solidaritet og lighed er kun kynisk beregning-hvad får jeg selv ud af fraserne -og er ikke social indignation overfor sine egne, medmindre man er mørk i huden.

Hvis ovenstående var tilfældet var der mange,mange danskere der ikke ville have haft en hård hverdag med lovbrud og krænkelser fra systemet.

Der er mere kontrol med grovhederne nu end under den røde regering ,men en del kunne blive meget bedre bla.overfor indvandrere der ikke vil stemme,fordi det er en modstand mod de demokratiske værdier ,(det bliver selvfølgelig kun værre fremover uanset hvem ,der får magten.)

Derfor undrer det ,at samme værdier kan bruges når der skal opføres butikker ,med underskudsgaranti fra kommunerne, på vestlig værdivis .For derefter at gå “konkurs” fordi moms og skat ikke betales og disse “tabte penge ” som danskerne har betalt for over skatten til indvandrernes butikker bliver derefter taget med til en ny bosættelse og tilværelse i et andet land, for danskerne er blevet så racistiske (og det undrer man sig over)imens der bliver grinet godt i pengeskægget med de hundrer-tusindvis af kroner der blev høstet på den lille sag-og der er mange af dem-af begge dele!

Så jo ,det er hårdt at være indvandrer ,men det er endnu hårdere at være dansker-af den gamle slags!

Imens håner man de vestlige værdier -undtaget flyvemaskinen og andre vestlige goder.
Man er modstander af vestlige værdier såsom højteknologiske sygehuse og dyr vestligt opfundet medicin og køleskabe ,og biler ,og sejlskibe og andre tekniske vestlige værdier-men alligevel bruger modstanderne af de vestlige demokratier dem med stor fornøjelse .

Og når det er med nyttige idioters hjælp ,så det kan ikke gå helt galt altsammen.
Det mærkelige ,er, at hvis man afviger vejen fra ovenstående fraser ved at påpege falskheden i dem, fordi der er en syg for-fordeling og andre syge grovheder,så er der dømt udstødelse på den hårde negative måde,så det er meget solidarisk altsammen.

Det samme ser man hos medierne ,man ved ,at det der skrives om er 80 procent løgn ,og hvis man fordrejer sandheden så er det løgn alligevel.
Med mediernes enestående ytringsfrihed gælder den kun ,hvis der ytres om løgnen og ikke sandheden, så når spørgsmål og sandheden skrives bliver dem der ikke passer i billedet slettet eller omstillet til anden side.

Man må for enhver pris vise glasur billedet,bare prisen ikke bliver elitens problem .
Den har man pøbelen til at lide under,det ser man på indbrud ,vold og trusler,og frygt der forpester ens hverdag oftest fra unge raske sunde unge mænd -uden arbejde på femte år-med flotte tænder og dyre bmw og biler med soltag og andre vestlige fornøjelser.

Derfor kan løgnen fortsætte, og man forstår hvor mange blandt eliten der egenligt er venner med hinanden,gift med hinanden og i familie med hinanden ,man forstår bedre hvorfor magtliderligheden er så udbredt.

Forøvrigt ser man tid til anden ,at journalister kommer på andre opgaver langt væk fra andedammen -man gætter på ,det kan skyldes at vedkommende er begyndt at tænke selv, og ikke længere er en nyttig idiot!

Viva la vita -for dem der har råd til at leve det!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:52 pm

Hvor mange år var det nu at Grækenland har været regeret af PASOK de seneste 30 år og hvem var det der snyd med statistikken da landet blev optaget i euroen?

I øvrigt optræde Thorning nu igen i medierne, hvor hun får tid til at tale om alt andet end deres famøse 12 minutter.

En negativ modspinhistorie om deres privatliv….?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vibeke Rask, Kbh. K | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:01 pm

Er der ikke noget paradoksalt/ kritisabelt i, at medierne – trykte såvel som elektroniske – i dén grad promoverer Johanne Schmidt-Nielsen? På tv er hun næsten konstant i focus i debatterne (ja, hun er yndig at se på, indrømmet, men alligevel?), hun bliver rost og fremhævet igen og igen for sit engagement og sin gennemslagskraft. Efter gårsdagens debat udråbes hun stort set i alle medier som “vinder” - eller i det mindste en del af “vinderne”.

Med den kolossale magt medierne, den fjerde statsmagt, har, burde man så ikke kunne forvente et vist mådehold i deres promovering af en “budbringer”? Ja, for jeg er da ret sikker på at kun få medier ønsker at promovere hendes POLITIK.

Er dette ikke lidt af et problem? Ville Enhedslisten mon have fået helt samme fremgang, hvis ikke deres talsperson havde været så yndig? Ville fremgangen have været så stor uden mediernes konstante hjælp/ promovering/ synliggørelse?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:11 pm

L. Rasmussen:

Vi kan jo kalde dig Lars. Danmark er ikke gældsat.

Danmark var massivt gældsat i 2001, hvor vi endelig slap af med Poul Nyrup Rasmussen og hans syn på ca. 500.000 danskere som ikke stuerene. Altså, at de skider og pisser indendøre.

Ja, tak for din moralske opsang. Den er falsk og lyder ikke godt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S., Roskilde | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:12 pm

@
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 1:21 pm

“Jeg sletter også fremover alle indlæg der sammenligner Enhedslisten mv. med fascister. Tak.”

Hej Jarl
Hvorfor synes du at en sammenligning (mellem kommunister og fascister) er urimelig?

Gem evt. emnet til en anden dag, hvis årsagen er at det afsporer debatten.

Personlig synes jeg, at det er en skændsel at kommunisterne får 6 pct. ved valget.

Lige nu synes jeg at det er vigtigt at både Kons. og LA bliver større end Enh.L. Dermed får S+SF+RV flere muligheder for at skabe flertal.

De fleste kommentatorer forudser at RV skal med i regering, men jeg mener at det ville være mere rimeligt med en regering, som er enig med sig selv i den økonomiske politik. Derfor vil en “ren” S+SF-regering være mere ærligt, og vise at RV holder fast på sin politik (efterløn), også selvom det koster ministerpladser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:15 pm

Ole. Fordi det ikke giver mening. Der er ligheder og forskelle, men dagens emne er Venstres frieri til de radikale OG ikke alt muligt andet.

Jeg synes niveauet er meget svingende på denne blog. Det lader til at kværulanter hellere vil diskutere deres egne kæpheste fremfor valgkampen. Det er der ingen, der gider læse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Nielsen, 8600 Silkeborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:26 pm

Det er farligt med et bredt samarbejde hen over midten.

Dels vil det være begrænset, hvad man kan blive enige om, det så vi under S - V regeringen sidst i 1970-erne, den var sidste stop før Anker Jørgensen kørte solo mod afgrunden.

Dels vil det da rigtig give vind i sejlene til de partier, der ikke er med.

F.eks. vil et DF uden ansvar kunne køre ren oppositionspolitik, og tilsvarende vil gælde Enhedslisten. Utilfredse vælgere vil strømme til de to partier.

Nej, lad os få alternativer at vælge imellem.

Og skal vi have en rød regering, er det vigtigt, at den hurtigt får vist hvor - lidt - den er værd.

Hverken V eller K skal give en sådan regering kunstigt åndedræt.

Skulle vælgerne virkelig turde at vælge de røde tal-analfabeter på torsdag, er det heldigvis ikke det sidste valg, der afholdes i Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vibeke Rask, Kbh. K | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:31 pm

Mit – sikkert ukvalificerede – gæt er, at Lars Løkke sætter al den goodwill, som gårsdagens debat gav ham, over styr med dagens “frieri” til Vestager.

Upassende ? Klag over indlæg

 
pia christensen, Århus C | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:32 pm

Jarl Cordua .Tingene er jo implicit, det må da være fair at man giver udtryk for sine bekymringer og afmagt -oftest kan det jo kun lade sig gøre ved sammenligninger- og så er der jo ikke den stor fare ved ,at må påpeger det via ord .

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Christensen, Smørum | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:34 pm

Venstres frieri til de radikale bliver af Hans Engell udlagt som et forslag om en VKR regering. Det tror jeg imidlertid ikke umiddelbart. Jeg tror heller ikke at R vil deltage i en S+SF regering. Chancen for at den nye røde regering bliver en rodet omgang er ganske høj.

Vi vil få en meget svag rød regering der regerer med Enhedslistens mandater, men ikke gennemfører noget. Vi vil se en meget svag rød regering der forsøger at føre økonomisk politik med R men ikke gennemfører noget. R og Ø vil hver især blokere for andet en lempelser i udlændingepolitiken. Disse lempelser i udlændingepolitiken vil forhindre DF i at deltage i en evt. økonomisk politik med S+SF.

Altså - jeg tror Venstre har set det samme mudrede billede, og ser det som en mulighed for at der kan dannes en ny regering efter ca. 3 måneder som vil være en “samlingsregering”.

Husk - der skal ny finanslov igennem - Danmark overtager EU formandsskabet i 2012.

S+SF evner ikke at søge det brede samarbejde og V+K vil ikke med S+SF selvom de siger noget andet. Vi får politisk kaos de næste 3 måneder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mogens Hedeager, Esbjerg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:45 pm

Jarl,

På valgkampens næstsidste dag skal der lyde en tak for en altid læseværdig blog, som kraftigt har bidraget til at gøre denne overbudsvalgkamp blot nogenlunde tålelig for en borgerlig.
Også tak for din myndige og præcise udlugning af de sædvanlige evindelige kæpheste-mails, som læsere af JP’s blogs dagligt belemres med af de samme få hadefulde kværulanter.
I forhold til V’s “frieri” til de Radikale kunne man overveje, om der ikke er et videregående perspektiv. Holder meningsmålingerne, hvorefter de RV og E ender med 17-18 % af stemmerne, spår jeg en rød regerings hurtige fald pga. af den økonomiske politik. SF bliver nødt til at genprofilere sig i forhold til sine venstreorienterede frafaldne og det vil blot gøre EL endnu mere rabiat. RV kan ikke i forhold til de mange borgerlige vælgere, der er skiftet til RV i håbet om, at der vil blive ført en ansvarlig økonomisk politik under HTS’ ledelse, tåle et par håbløse finanslove opfulgt af gældsætning á la Fair Fatamorgana. Herefter ligger det efter et par år lige for for Vestager at tilbyde et borgerligt samarbejde med VK og måske I, med hende selv på statsministerposten. Det kunne være en svær invitation at afslå for VK, og DF ville dårligt kunne holde HTS på magten. Men tanken skal jo modnes hos både RV’s og VK’s vælgere, og det får man måske gjort på denne måde ? Naturligvis er der også taktiske grunde lige pt til udmeldingerne, men ser du ikke en tendens ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S., Roskilde | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:47 pm

Løkkes frieri til de radikale gik på, at V ville samarbejde med RV, hvis han blev statsminister igen.
For mig at se viser det, at han prøver at få RV-stemmer tilbage til den blå lejr.

Hvis nogen i den blå lejr bliver sure, kan de “højst” flygte til DF.

Men hvis det også gælder et samarbejde på udlændingeområdet med RV, så forsvinder al fornuft i udspillet. RV er jo uansvarlige på udlændingeområdet. Her kan han snarere samarbejde med S.

Var det virkelig meldingen fra Løkke? I så fald er han da gået i panik… Kan der være tale om en misforståelse, eller er der andre forklaringer end panik?

PS. Giver en sammenligning mellem Aksel Larsen og Gianfranco Fini mening?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:48 pm

Niels Olsen skriver:
“Ingen udlandsgæld. Tværtimod nettoformue. Har ikke lige link pt.”

Det var sørme da ærgerligt du ikke havde linket hva?
Men så se her:
http://w ww.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR155_1.pdf

Danmarks gæld er ca. 800 mia efterhånden og nærmer sig 50% af BNP.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ulla Dahl, Valby | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:51 pm

Er Løkkes flip-flopperi mht De Radikale hans egen idé eller en strategi hele partiet står bag?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:51 pm

Vibeke Rask, helt enig.

Den debat i går, have massiv fokus på hende og hendes ansigt og der var absolut ikke en ligelig fordeling af taletiden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 14. sep 11 kl. 3:04 pm

Hvis rød blok får flertal, vil S og SF som jeg tidligere skrev, være de to partier, som mister flest mandater. Det gør de bl.a.fordi de på de fleste punkter har fulgt VKO’s udlændingestramninger.

Hvis Helle og Villy vil bevare magten i hele valgperioden, skal de sørge for at føje Vestager, og få Radikale med i regeringen - på hendes premisser.

Alternativet er Vestager som statsminister næste gang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 3:12 pm

Niels Hansen

Se den analyse er jeg meget mere enig i end den første, du lancerede. Men der er trods alt en grænse for, hvor langt SF kan gå i at føje R. Det bliver derfor under alle omstændigheder en kolossal opgave for Thorning at få enderne til at mødes. R er uden hæmninger i regeringssamarbejder, og de har ,som Jarl også er inde på, en selvfølelse, der overgår enhver forestillingsevne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Espersen, Søborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 3:55 pm

Løkke har gjort sit bedste, men hvad kan man stille op? VK har siddet i ti år og folk vil bare gerne have nye vinde, uagtet om de viser sig at bringe lugten af rådden fisk.

Han har gjort det rigtige siden finanskrisen med reformer, besparelser osv. Han har stået men en buket tidsler over for overbudspolitik og luftige planer. Folk vælger den besnærende soufflé. Den falder sammen efter valget - Men til den tid er krydset blevet sat.

Vi må blot håbe at DRV kan låse S-SF på den økonomiske politik, og at S omvendt kan låse resten på udlændigepolitikken.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S., Roskilde | Skrevet: 14. sep 11 kl. 4:02 pm

@Tom Romsdal
Du henviser til ØMU-gælden, som er et tredie begreb i forhold til udlandsgælden og den offentlige gæld.
(ØMU-gæld er en del af den offentlige nettogæld, men den indeholder ikke alle poster).

Danmarks Statistik har i deres pixi-bog “Danmark i tal” en oversigt over den offentlige gæld på side 25.: Nettogælden har i de seneste tre år været negativ.

På side 27 om udlandsgælden ses det, at den i 2009 var på -74 mia. kr. (altså et nettotilgodehavende). I 2000 var den på 218 mia. kr.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kasper Jensen, København NV | Skrevet: 14. sep 11 kl. 4:40 pm

Vil nu også huske 2011 valgkampen for avisernes kampagnejournalistik.

Peter Arnfeldt, befinder sig i Lapland og ikke har reageret på Politikens telefonopkald.

Men bare rolig det er nok ikke sket ham noget, han skal nok dukke op igen efter valget. Men det er da sjovt at man i denne digitale verden bliver nødt til at tage helt til Lapland for at kunne sige man desværre ikke er at træffe.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 14. sep 11 kl. 4:46 pm

Ole S., Roskilde, Tom Romsdal har tydligere kommet med nogle særdeles “interessante” nationaløkonomiske analyser på pol.dk.

Når man så har påpeget hans åbenbare fejl, har han det med at fordampe fra trådene et par uger :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lasse Nielsen, 5000 | Skrevet: 14. sep 11 kl. 4:58 pm

Tom Romdal Søborg Det bedste ville være at du havde bare en lile smule styr på begreberne inden du kaster dig ud i noget om økonomi.

Med hensyn til Løkkes frieri til Vastager,tror jeg det er helt bevidst. At spå om en rød regerings tidshorisont, vil jeg afholde mig fra.

Den strategi De Radikale har lagt, tror jeg faktisk Niels Helveg er fadder til, hvilket passer meget fint med de “grynt” hans barnebarn Rasmus kommer med i den fynske debat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Aalborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 5:06 pm

Jarl, to spørgsmål: Først: Er der en grænse for, hvor store radikale kan blive, før de ikke længere kan “tillade sig” at stå uden for en S-ledet regering?
Dernæst: Giver det dig anledning til nogen overvejelser, at der er *så* uforholdsmæssigt mange uligevægtige brugere på jp.dk, der bruger så ufatteligt mange sammenligninger med Mao, Hitler osv.? Jeg mener, den slags gør de fleste andre mennesker da ikke, vel?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 5:32 pm

@ Ole S. & Co.

Nice try.
Kenneth Hansen siger længere oppe:
“USA er gældsat for 96% af BNP. Grækenland er gældsat for 174% af BNP. Italien er gældsat for 147% af BNP og så fremdeles.
Danmark er IKKE gældsat, tværtimod.”

Det er jo bare løgn. DST viser her:
(h)ttp://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR207.pdf

- at Danmarks gæld er på vej op mod 60% kriteriet (Grækenland og Italien er ganske rigtigt langt over).
Det er da interessant at I synes det er ligegyldigt at Danmarks gæld vokser, men EU og vi andre er altså ikke sådan at føre bag lyset.

Det næste bliver jo at I påstår at vores underskud på 68 mia i 2011 og 85 mia i 2012 er en fordel og betyder at vores gæld (som I påstår vi ikke har) på den måde bliver mindre.

Helt ærligt, med den indstilling er det ikke underligt at meningsmålingerne ser så dårlige ud for jer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 5:41 pm

Iflg. den sidste Gallup-måling er der nærmest dødt løb.

Og nu vil Svenskerne også bidrage til en blå valgsejr. I morgen ankommer 50 Svenske socialdemokrater for at dele valgmateriale ud og stemme dørklokker. Mon ikke sejren skulle være hjemme til blå blok??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kasper Jensen, København NV | Skrevet: 14. sep 11 kl. 5:45 pm

@Hans Nielsen
Dødt løb, aaarh det er vist en stramning. Samtlige meningsmålinger, og der har været mange, har vist varierende føring til rød blok. Mine odds er på en sejr til rød blok, men du har måske andre odds, for så er jeg klar på et væddemål.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 5:58 pm

@ Kasper Jensen

Husker du valget 1998?. Dette valg ligner det samme mønster. Faktisk tror jeg på blå valgsejr.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kasper Jensen, København NV | Skrevet: 14. sep 11 kl. 6:11 pm

@Hans Nielsen
Der ser vi så forskelligt på det. R har hentet alt for mange stemmer over midten og K og V ved ikke hvad de skal gøre for at få dem tilbage. De har både advaret og rakt hånden ud og ja hvad ved jeg, men intet ser ud til at virke. Tror også at R nok skal få en stor del af tvivlerne, med det momentum de har. Ja, der er nogen der har næret en gøgeunge ved deres bryst, selv om jeg stadig synes det var flot af finansministeren at få lavet et forlig om 2020-planen. Men den med de radikale var vist ikke lige en del af planen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 14. sep 11 kl. 6:26 pm

Kasper Jensen

Rigtigt at Radikale i øjeblikket har momentum. Men det havde Ny Alliance også ved sidste valg. Har lige læst, SF`s bagland er ved at få kolde fødder m.h.t. boligskat og udlændinge spørgsmålet og nærmer sig de Radikale. Dette kan rykke stemmer tilbage til blå blok.

I sidste ende er det et spørgsmål om troværdighed. og som tidligere socialdemokrat og medlem af DSU, helt tilbage i 1969, må jeg jo erkende at jeg har mere tiltro til Lars Løkke end til HTS. Faktisk mener jeg at Lars Løkke overstråler HTS på det menneskelige plan og det er efter min mening det der afgør valget.

Men nu får vi se, det bliver spændende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kasper Jensen, København NV | Skrevet: 14. sep 11 kl. 6:38 pm

Hans Nielsen

Som denne blog indledes med er SF åbenbart ikke de eneste der nærmer sig R på udlændingespørgsmålet. Nu vil V også samarbejde med R om udlændingepolitik.

Hvad angår Ny Alliances momentum ved sidste valg var det vist, i modsætning til R’s nuværende, klasket godt og grundigt sammen også p.g.a. et vist spørgsmål om 40% flad skat, hvilket også dengang afspejlede sig i meningsmålingerne.

Tror tilsidst ikke at det er HTS og LLR’s troværdighed alene der vil afgøre valget, mange er bare parat til noget nyt efter 10 år med VKO. Og hvordan skal man overbevise dem om noget andet, når R nu ligner et rigtigt godt alternativ.

Men spændende bliver det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
hans hansen, HK | Skrevet: 14. sep 11 kl. 6:47 pm

Jeg har kigget efter opgørelser af antallet af brevstemmer ved de foregående valg, uden at finde noget.

I betragtning af, at der ved dette valg ser ud til at være 50% flere brevstemmer i kommuner, hvor det foregår som altid (KBH har haft en bod på hovedbanengården hvor man kunne brevstemme, her er antallet 2½ gange så stort, så kunne det være spændende at se om brevstemmerne peaker sammen med valg som 73, 98 og 2001.

Jarl, findes der nogen konventionel visdom om, hvad antallet af brevstemmer indikere?

- under alle omstændigheder tror jeg på høj valgdeltagelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Efternavn Kristensen, Kolding | Skrevet: 14. sep 11 kl. 6:54 pm

Til dem der mener at HelleforVilly er teamet der retter DK op. Kan det undre at de to ikke for lang tid siden er blevet tilbudt et job i Mærsk eller Novo, el. lignene industri. Kan det skyldes at ingen store virksomheder ansætter chefer i topstillinger der er uden erfaring.
Men det ser ud til at den fattige del af DK er villig til at tage chancen, men det er jo også nemt da det er dem der arbejder der får regningen.
det er tragisk at vi i et såkaldt oplyst samfund vælger en person som HTS som chef fordi vi er træt af at se på den nuværende. Jeg er langtfra Lykke fan, men at væle en der aldrig har haft et job i det private er bare for langt ude.Og der kan laves meget skidt i de potentele 4 år hun måske for lov at sidde.
droningen har ret når hun siger Gud bevare Danmark.
For HelleforVilly kan ikke.
De har ikke med et ord nævnt fadæsen EU, de har ikke nævnt med et ord at vi som nation er involveret i en angrebs krig, uden udsigt til en løsning, andet et exit ala USA i´Vietnam.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels O-lsen, Lyby | Skrevet: 14. sep 11 kl. 7:53 pm

@Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 2:48 pm

Danmarks formue over for udlandet:

kortlink .dk/9hay (fjern mellemrum)

Tilfreds?

Hvad var dine kommentarer til de andre statistikker?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 14. sep 11 kl. 8:08 pm

Per Efternavn skriver:
“at væle en der aldrig har haft et job i det private er bare for langt ude!”

Thorning har da haft jobs i det private, jeg hørte da lige at hun fx har arbejdet i Bilka. Men det er nok ikke fint nok for dig at vi stemmer for en som ikke er født med en guldske i munden? Du ønsker dig måske tilbage til de gamle tider uden det besværlige demokrati, dengang erhvervsbaronerne styrede Danmark fra dunkle bestyrelseslokaler, uden at folket skulle have noget at sige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lasse Nielsen, 5000 | Skrevet: 14. sep 11 kl. 8:45 pm

Tom Romdal Nu er HTS faktisk født med en “guldske” i munden,lad nu være med at falde for den der med den stakkels pige fra Ishøj.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 9:04 pm

Hans Hansen. Det ved jeg ikke noget om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 9:07 pm

Thomas Jensen

Nej. De radikale bliver hvor de er. De skal i regering med S. Og de skal være ministre. Det spændende bliver hvad de kan blive enige om politisk. Det er lidt en sort boks.

Det er vist det man kalder for et ledende spm. Jeg kører nu en benhård linje her på bloggen. De skal ikke ødelægge debatten for os andre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 9:20 pm

Mogens.

Skulle de radikale efter nogle år smutte til blå blok? Det afhænger fuldstændig af S-SF. Hvis SF vil føre fagforeningspolitik uden at tage ansvar for reformer, så vil regeringen slides ned hurtigt, og SF måske undervejs forlade den. Jokeren er om SF kan leve med at påtage sig ansvaret for ubehagelige beslutninger og ikke bare dele velfærdsgaver ud, som de bilder deres vælgere ind. Det er vi nogle stykker, der tvivler på, at de kan holde til. Det er jo ikke Norge, hvor man har en pengetank fyldt med oliepenge.

Hvis S holder sig til Vestager og de finder kompromiser, som begge kan leve med og fastholder midtervælgerne, så kan de sikkert få et samarbejde til at køre længe. De vil udvikle et skæbnesfælleskab. Og nu er reformerne vedtaget med de borgerlige der giver lidt i kassen, så hvis det går lidt fremad med økonomien så har man jo penge til at dele velfærd ud med. Om tre år har vælgerne sikkert glemt at S-SF ikke rullede de borgeliges reformer tilbage. Det afhænger af held, dygtighed, samarbejdsvilje og så hvordan oppositionen får reorganiseret sig om et attraktivt alternativ om 3 år. Men helt afgørende bliver nok økonomien. Det er de færreste regeringer, der kan genvælges hvis økonomien går ad Pommern til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 14. sep 11 kl. 9:22 pm

Pia. Der er rigelig mulighed for at diskutere den slags på andre blogs. Her diskuterer vi dansk politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S., Roskilde | Skrevet: 14. sep 11 kl. 9:39 pm

Mht. antallet af brevstemmer var forventningen at de ville stige af to årsager:

1) Antallet af almindelige stemmesteder er faldet, så det er blevet mere besværligt at stemme på valgdagen.

2)Antallet af steder man kan brevstemme er steget. Nu benyttes også biblioteker mv. Tidligere skulle man ofte på rådhuset.

Hvor meget af stigningen, der kan forklares med dette er der vist ingen, der ved.

Kilde: en eller anden valgekspert en morgen i radioen :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S., Roskilde | Skrevet: 14. sep 11 kl. 9:58 pm

@Tom Romsdal

Kort definition fra Danmarks Statistik:
“ØMU-gælden er en konsolideret opgørelse af udvalgte gældsposter (til nominel værdi) for offentlig forvaltning og service. Disse passivposter er: 1) sedler og mønt samt indskud, 2) værdipapirer undtagen aktier og 3) lån.

En mere fuldstændig opgørelse er den såkaldte nettogæld (til markedsværdi) som offentliggøres
i sammenhæng med de finansielle konti for offentlig forvaltning og service.

Nettogælden beregner forskellen imellem de samlede finansielle aktiver og passiver.”

Den vigtigste forskel er altså forskellen mellem bruttogæld (ØMU-princippet) og nettogæld (det alm. princip vedr. formue og gæld.)

Et andet citat fra “Nyt fra Danmarks Statistik” nr. 296:
“Nettogæld vendt til nettoformue i 2007
I 1995 udgjorde nettogælden 33 pct. af bruttonationalproduktet (BNP). I 2007 blev nettogælden vendt til en finansiel nettoformue, som voksede yderligere frem til 2008, hvor den udgjorde 5 pct. af BNP. Siden midten af 2009 har nettoformuen været faldende, og den udgjorde i første kvartal 2011 ca. 1 pct. af BNP.”

Nu håber jeg at misforståelsen er afhjulpet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 15. sep 11 kl. 6:00 am

Integrationen af muslimer er ikke forløbet tilfredsstillende i de europæiske lande.
Hverken Tyskland, Storbrittanien eller Frankrig kan anvise en farbar vej til løsning af problemerne.
Gennem efterhånden mange år har man afprøvet alt, der forekom fornuftigt og rimeligt at forsøge.

Man er nu nået til de desperate midler, når politikere fra landets store partier i ramme alvor taler om at nedrive bygninger, der iøvrigt fungerer udmærket, for at få lidt styr på de islamiske ghettoer i landet.
Kostbare bygninger foreslås destrueret i forfængeligt håb om en positiv virkning, når ghettomiljøet ændrer ydre karakter.
For der er sket en ophobning af uintegrerede muslimer.
Den eneste sobre konklusion er, at landet ikke har magtet indvandringen tilfredsstillende.

Men foreslår man at reducere opgaven med henvisning til, at den nuværende allerede er for stor, bliver alle pæne mennesker meget vrede.

Forslagsstillerne, som ofte er DF, dæmoniseres med hysterisk raseri.
Befolkningen hjernevaskes til at opfatte partiet som “ikke stuerent” eller værre.

Det forbavser mig, at dæmoniseringen lykkes.
Nærmest alle indser da, at fri indvandring er selvdestruktiv.
Forbløffende mange stejler alligevel, når indvandringen derfor begrænses?
Man kan ophidse dem til vildt raseri, hvis man foreslår indvandringen reduceret til en størrelse, landet bedre kan magte?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Lembøl, Gørlev | Skrevet: 15. sep 11 kl. 6:48 am

10 års borgerligt styre??? Næh, 10 års inkompetent styre, hvor de fleste chancer blev formøblet og et racistisk og populistisk parti med succes svang taktstokken over dårlige kopier af Socialdemokratiet. I dag slutter dette lidet glorværdige kapitel i dansk politisk historie. Men erstattes af hvad? Et skotskternet kludetæppe?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Efternavn Kristensen, Kolding | Skrevet: 15. sep 11 kl. 7:38 am

Tom Romdal@
Nej det kunne jeg ikke, og det er ganske fint at arbejde i Bilka, De havde forøverigt en topchef I Mærsk Jes Søderberg, han har om nogen visioner for hvordan man for et firma/land til at vokse, Men når HElleforVilly skal vælge rådgivere er de samme gamle fra venskabskredsen.
Det kunne være interesant at Helle som statsminister sagde til Anders Bondo Christensen, fra danmarks læreforening.at han tager jobbet som undervisnings minister. så må vi jo se om han har ret, men det tør hun ikke fordi alle vennerne skal have. bliver spændene om Sass Larsen vil augumenterer for en lempeligere rockerlow ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Nielsen, 8600 Silkeborg | Skrevet: 15. sep 11 kl. 8:04 am

Lembøl fortsætter sit sludder.

10 års-epoken var kendetegnet ved en velstand og et velfærd, som vi måske aldrig kommer til at se igen, og i hvert fald ikke under et rødt regime.

Medmindre Lembøl mener, at Løkke & Co også er ansvarlig for forholdene i USA og Sydeuropa, burde vi vist i realismens navn kunne blive enige om, at den økonomiske smalhans er kommet til os udefra.

Nuvel, måske kunne vi lidt før have søgt at bremse de galoperende offentlige udgifter op, men det er jo ikke lige det, vælgerne har råbt på de seneste år.

Og når det kommer til udlændingepolitikken kan Lembøl godt spare sig at trække racismekortet.

Det er alt for tidligt, han gør det - vi kan nemlig godt huske, hvor mange bekvemmelighedsflygtninge, der kom til landet, og hvor mange familiesammenføringer, der var, sidst rød blok havde flertal.

24-årsreglen er et andet fremskridt, som VKO indførte. Reglen, som selv folk, der ligger langt fra DF er særdeles godt tilfredse med.

Så drop det racismesludder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a andreasen, århus | Skrevet: 15. sep 11 kl. 9:16 am

@ Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 14. sep 11 kl. 12:17 pm - Når du snakker om, at man skal stemme for sit land og at truslen kommer udefra, så må jeg side, at jeg er enig i, at man skal stemme for sit land.

Jeg ser derimod truslen komme nedefra. Nemlig i form af den uhæmmede jord- og vandforurening som især landbrug men også mange virksomheder har fået lov at blive ved med at foretage igennem alt for mange år.
VKO-regeringen har lovet den ene gang efter den anden, at der skulle gøres noget, men alt er bare blevet værre.

Derfor er en stemme på rød blok en stemme på Danmark og en bevarelse af et Danmark med håb om at gøre naturen renere for fremtiden.

Mennesker udefra kan integreres, hvis man vil, men naturen kan du intet gøre ved, når først landbrug og industri har smadret den fuldstændig. Dit syn på en trussel er enøjet, og dit budskab bygger derfor på manglende indsigt.

Med en rød blok er der endnu håb for Danmark som et bæredygtigt land.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Lembøl, Gørlev | Skrevet: 15. sep 11 kl. 10:02 am

@ T. Nielsen, Silkeborg: Det ser vi så forskelligt på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Lauridsen, København Ø | Skrevet: 15. sep 11 kl. 10:58 am

Netop fordi mange midtervælgere nu kan stemme på R og have en tilstrækkelighed sikkerhed for økonomien med tilbagetrækningsreformen falder Løkke sandsynligvis.

Hvis Løkke for alvor ville gøre kur til de radikale vælgere kunne han feks have lovet at lave en ny fattigdomsgrænse ( som V stædigt har nægtet ), han kunne være gået med på helt åbne partiregnskaber, han kunne acceptere en fjernelse af starthjælp,kontanthjælpsloft og 450 timers regel.
Det er meget han kunne have gjort hvis ikke han troede at økonomien ville hive sejren hjem

Det store problem er vel dybest set at han ikke udskrev valget i maj hvor rød blok lå i ruiner og S og SF truede de radikale med bål og brand og ville forsøge at skyde sig igennem ift tilbagetrækningsreformen.

Et andet og meget overset element er at mange vælgere stadig er tossede på den finansielle sektor efter finanskrisen og vil hævne sig ved ikke at stemme på den blok som ses mest knyttet til den branche.

Upassende ? Klag over indlæg

 
pia christensen, Århus C | Skrevet: 15. sep 11 kl. 12:24 pm

I 70 og 80 erne var jeg og en del andre beviselige fattige.Men der ikke alle de omkringelede og fordrejede veje systemet gik for ikke at vedkende sig sandheden -ok det var tabu,men alligevel.
Mange klarede den heller ikke særlig godt.
Her mange år efter er der stadig ikke nogen erkendelses indsigt i systemet .Så om fattigdomsgrænsen lige pludselig skulle kunne passe nu, må man stille spørgsmål ved!
Uanset procenter mig her og der så er værdier på det menneskelige plan en forudsætning for at leve fredeligt -det kan nok så mange pengepolitiker ikke ændre på.
Jeg og mange andre fra den tid hopper i hvert fald ikke på den,men solidarisk (ordet kan bruges både i rød og blå side)er vi overfor partierne i medgang og modgang-ingen surfen her ,fordi det er chickt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/