Profil

Jarl Cordua er blogger og politisk kommentator. Siden 2006 har han drevet den politiske blog, Jarls blog, ud fra et uafhængigt borgerligt–liberalt grundsyn.

Baggrund:
Jarl Cordua skriver politiske analyser til dagblade og lokalaviser og optræder jævnligt i radio og TV.

Fra tid til anden anmelder han bøger og holder desuden foredrag om sin blog om dansk politik.



Andet:
Cand.polit. og selvstændig konsulent. Gift og far til Andreas på tre år.

Sted:
Hellerup

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Jarls valgkamp (arkiv)

Skrevet af Jarl Cordua

Splittet ABF-regering låst af valgløfter og forlig

Dato: d. 16.09.11, 13:42
Af: Jarl Cordua
Emner:

Danmark får en ny regering og statsminister. Det er vælgernes tale i går, hvor rød blok fik en ret snæver valgsejr med kun godt ca. 16.000  flere stemmer end blå blok. Vælgerne stemte imidlertid ikke for en ny økonomisk politik henset til at både S og SF gik tilbage. Dermed kan man konkludere, at der ikke er folkelig opbakning til Fair Løsning-planen. Det betyder dog ikke, at dele af planen ikke kan realiseres. Det afhænger helt af de radikale og Enhedslisten. Og flere dele af planen er - med forskellig begrundelse - direkte uspiselig for de to partier.Vælgerne fravalgte VKO. Det er også et klart resultat. Samlet set fik VKO-partierne kun 77 mandater i går mod 89 i 2007. Til gengæld kan VKO notere sig vigtige sejre: Deres politik på områder som skat, udlændinge, velfærd og ikke mindst de seneste arbejdsmarkedsreformer vil bestå stort set uantastet. S-SF har garanteret at der ikke kommer flere skatter end dem, der er annonceret før valget herunder at boligskatterne holdes i ro. S har også garanteret, at 24 årsreglen ikke bliver ændret og at udlændingepolitikken undtaget et par justeringer ikke bliver rullet tilbage. De radikale har til gengæld vedkendt sig, at de står inde for tilbagetrækningsreformen, hvor imod det er uklart, hvorvidt de radikale kan acceptere at halveringen af dagpengeperioden ændres til noget, der er mere spiseligt for fagbevægelsen.

Valgets vindere var rød blok. At vinde regeringsmagten ER en sejr uanset, hvordan mandaterne fordeles internt mellem de fire partier i rød blok, og at S igen fik sit dårligste valg siden 1906. Men mandaterne har til gengæld en betydning for, hvordan en sejr kan udmøntes i konkret politik. Og her er det ganske uklart, hvad de fire partier kan blive enige om, når det gælder store dele af den økonomiske politik.

De radikale vil grundlæggende fortsætte de borgerliges økonomiske politik. De tre øvrige partier vil føre en klassisk efterspørgselstimulerende økonomisk politik i større eller mindre grad, hvor man forsøger at sætte fut i økonomien med offentlige investeringer, mens pengene - med tiden - kradses ind gennem skatter, når hjulene i samfundsøkonomien drejer igen. De radikale er til gengæld forbeholdne overfor modellen. Ikke mindst i disse tider, hvor statskassen er mere end tom og hvor stor gældsætning over tid vil blive straffet af investorer og føre til rentestigninger til skade for andre dele af økonomien. Men et kompromis finder man naturligvis.

SR har aldrig givet magten fra sig frivilligt. De vil formentlig med tiden udvikle sig til at blive aksen i regeringen. Politik handler ganske meget om økonomi, og da de radikale ikke kan ændre noget i “værdipolitikken”, så må de få indflydelse på den økonomiske politik. Det er også interessant, at de radikale i går blev større end SF. Det betyder, at de radikales ministerposter må blive flere og tungere end hvad S-SF tidligere har forestillet sig og aftalt. Alle venter nu på, om Margrethe Vestager bliver finansminister. Det vil være en torn i øjet på venstrefløjen, men et godt signal til de borgerlige om at en ny regering vil arbejde henover midten.

Og hvad vil de borgerlige? Det afhænger fuldstændig af, hvad de røde vil politisk. En ny rød ABF-regering kan få flertal på tre måder. Enten med Enhedslisten, Venstre eller DF. Det er tænkeligt, at Enhedslisten vil lave forlig med den ny regering, hvor de kan. Men det vil så være rød blokpolitik. Og det vil være stik imod Margrethe Vestagers valgløfter. Derfor vil Venstre spille en helt central rolle. Går ABF uden om Venstre, så fører man pr. definition blokpolitik. Naturligvis kan man forestille sig situationer, hvor DF eller K-LA kan danne flertal med ABF, men det er næppe særlig sandsynligt.

Det sandsynlige scenario er, at Venstre vil forsøge at indfange de konservative og samle VK om en enig politik, hvor man gerne samarbejder, men under den betingelse, at skatterne ikke må stige. (Det samme siger DF). Det kan ske med henvisning til, at VK er gået til valg på, at skatten skal holdes i ro/sænkes af hensyn til konkurrenceevnen. Det krav gør, at ABF-partierne er låst, når de skal finde finansiering til fx offentlige investeringer, medmindre de vil gøre det med Enhedslistens stemmer, hvor det så bliver tale om ”rød blokpolitik”.

Spørgsmålet, som mange sikkert stiller sig i København, er, om regeringen etablerer en betalingsring udenom de borgerlige partier og dermed med det snævrest mulige flertal?

Vil de borgerlige lægge sig på en samarbejdslinje og hvor længe vil de fortsætte den? Det afhænger af regeringens interne styrke og sammenhold. Finder man løsninger og kompromiser, så vil de borgerlige spille med i hvert fald i begyndelsen af valgperioden. Og her vil især SFs evne g vilje mht. også at tage ansvar for upopulære beslutninger blive testet, når glæden over, at SF for første gang indtræder i en regering, er forduftet.

I snart et halvt år har S-SF ført kampagne mod tilbagetrækningsreformen, som rundbarberer efterlønsordningen, men alt tyder på, at den nu bliver indført alligevel. Selv LO har i dag kastet håndklæden i ringen. Dermed fødes den ny regering “i synd”. Enhedslisten vil uanset S-SFs forklaringer naturligvis tordne imod tilbagetrækningsreformen, hvilket vil udstille SF’ernes magtesløshed. Dertil kommer, at S-SF og fagbevægelsen ved det næste valg ikke længere kan mobilisere vælgere på efterlønssagen. De borgerlige er allerede ude og hænge deres valgnederlag op på, at der trods alt er et “reformflertal” bestående af blå blok plus de radikale. I gamle dage i 80′erne hed det i Poul Schlüters version: “Det ikke-socialistiske flertal”. Det røde Danmark (S-SF-EL) gik i øvrigt ikke frem ved valget, men fik sammenlagt uændret opbakning.

I den borgerlige lejr slikker man sårene. Og der er efter bitterheden og ærgrelse over at miste regeringsmagten også en vis optimisme. Venstre snød alle meningsmålinger og gik frem, og kan nu igen bryste sig af at være “Danmarks største parti”. Det betyder meget for partiets selvfølelse. Det gør det også for de konservative, men med modsat fortegn. Det blev et katastrofevalg for Lars Barfoeds tropper - og endda noget dårligere end målingerne forinden havde spået. Der blev allerede i går på Hotel Mariott snakket om, at selvom at valget gik dårligere end det hidtil dårligste valg i 1975, så gik der ikke mere end ni år, så fik Liste C pludselig 42 mandater under ledelse af statsminister Poul Schlüter. 2011 bliver i den konservative partihistorie et nyt “Stunde Null”. Nu går det atter fremad. Håber man. I Venstre ånder man dog lettet op over, at K ikke er store nok til, at de kan lave aftaler med ABF-regeringen bag deres ryg.

Vil regeringen sidde tiden ud? Det er umuligt at sige. Det ser utroligt svært ud, men det samme sagde man nu også om “firkløveret” i 1982 og flertalsregeringen “rødkløveret” i 1993. Forskellen på nu i 2011 og de to andre situationer er, at regeringerne kom til i en tid lige før, at økonomien begyndte at vende. Medmindre at vi faktisk står i en situation, hvor det begynder at lysne for økonomien, hvor det går fremad igen. I så fald kan ABF-regeringen - hvis de fører radikal økonomisk politik - måske endda blive siddende i ganske lang tid. Imidlertid er prognoserne for dansk økonomi ret dårlige. (Det er så langt fra altid, at progniser holder). Så med lidt held, stor politisk dygtighed og megen pragmatisme, så skulle det ikke være helt umuligt at regeringen kan blive siddende periode ud. Mit eget forsigtige bud er, at regeringen på et tidspunkt bryder sammen, fordi SF ikke kan holde til ikke længere at profilere sig som “gavebodsparti”, hvor man beskatter de rige, virksomhederne osv., mens Enhedslisten står tilbage på Venstrefløjen, som “de rene og de ranke”. Og her spiller udviklingen i SFs opbakning i meningsmålingerne selvfølgelig en betydelig rolle.

P.s.
Jeg vil ligesom alle andre danskere ønske Helle Thorning-Schmidt tillykke med valget som statsminister og håber på, at hun får held med at lede Danmark og sammen med alle de andre folketingspolitikere træffe de rigtige politiske beslutninger for vores vidunderlige land. Vores lands vel er hævet over partipolitik, og politikerne skal ikke bedømmes på deres køn eller partifarve, men på visdommen i deres politiske beslutninger.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
nils bøjden, taastrup | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:18 pm

Ikke alene skal S-SF godtage efterlønsreformen, de skal også stemme for den. Ellers er en regeringen kommet i mindretal og må gå af. Det bliver den ultimative forhånelse af S-SF når de selv skal fremstille forslaget om efterlønsreform, og derefter stemme for den. Fnis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:27 pm

Jep! Det bliver spændende at følge. Der skal nok være et par SF’ere plus MF(S) Poul Andersen (som undervejs i valgkampen har lovet, at han aldrig under nogen omstændigheder vil stemme for tilbagetrækningsreformen) som får svært ved at finde den grønne knap “nede i Folketingssalen”. Og så er der Henrik Sass Larsen, som har bebudet, at han vil afgå ved døden før at han stemmer for at efterlønnen bliver afskaffet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:28 pm

En ting er HELT sikker. Der skal sluges kameler af enten Margrethe eller Villy. Jeg tror, at det bliver Villy, fordi Margrethe trods alt er i kontakt med den økonomiske virkelighed.

Og så har du helt ret. Regeringens holdbarhed kommer helt og holdent an på, hvordan SFs vælgere reagerer på den omfattende gang kamel-slugning, Villy skal til at i gang med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Bruncke, Ølstykke | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:28 pm

Jeg er nødt til at postulere, hvor rigtig din afskedssalut end er, at skal Thorning og Søvndal bedømmes på visdommen - så bliver der ingen bedømmelse !

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S., Roskilde | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:34 pm

Hvad er dine % for at radikale kommer med i regering?

Hvis de “nøjes med” at være støtteparti vil de uden videre kunne stemme efterlønsreformen igennem,

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:36 pm

Ole. 80 pct.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:45 pm

Thomas. Og så er der det lidt oversete faktum, at Vestager kan få et flertal med de blå vedr. den økonomiske politik. De radikale vil altid kunne trumfe SF.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rene Jensen, 6800 | Skrevet: 16. sep 11 kl. 2:52 pm

Analysen med at SF bliver det svage led i regeringen er jeg sådan set enige i. Men ja e radikale har flertal med “blå blok” på den økonomiske politik. Så det kan da blive spændende at se hvor længde Thorning kan holde sammen på hendes meget, meget mærkelige regering. For enhedslistens nye folk er jo allerede er kommet op i gear i tv nyhedderne. Tror selv på regeringen holder omkring 1.5 år, medmindre økonomien bliver bedre. Ja så vinder de nok næste valg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Hansen, São José dos Campos, Brasilien | Skrevet: 16. sep 11 kl. 3:34 pm

Hej Jarl,

Tak for en god blog, både her og på din hjemmeside.

Som du skrev i gåt, fik du ret i at Løkke - foreløbigt - er blevet som formand for V. Du skrev også, at V-formænd går selv.

Vurderer du, der endnu er chance for, Løkke forlader posten før næste valg? I tilfælde af, det sker, hvad tror du da vil ske internt i partiet? Indtil videre ligger Kristian Jensen vel til at tage over.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 16. sep 11 kl. 3:40 pm

Cordua skriver:
“Deres politik på områder som skat, udlændinge, velfærd og ikke mindst de seneste arbejdsmarkedsreformer vil bestå stort set uantastet.”

What? Stort set uantastet?
VKOs skattelettelser (med 85 mia i underskud) bliver annullerede og der kommer i stedet skatteSTIGNINGER til de rige! Det kunne da ikke være et mere markant paradigme-skifte?

På udlændinge-området bliver der ændret et par “detaljer”, javist, men det gælder lige præcis de sindssyge pointsystemer som man under stort påstyr har påført danske borgere de senere år.

Bare det at det kan lade sig gøre at ændre disse to absurditeter, at befolkningen kan opleve at VKO-vanviddet er forbi, det giver en utrolig følelse af befrielse efter de 10 år under åget. Folk kan vende hjem fra deres landflygtighed osv.

Jeg kan næsten ikke vente på at se det udmøntet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 16. sep 11 kl. 3:46 pm

Cordua skriver:
“Naturligvis kan man forestille sig situationer, hvor DF eller K-LA kan danne flertal med ABF, men det er næppe særlig sandsynligt.”

Der er dog et smuthul. Regeringen kan lave økonomiske forlig med K, hvilket ligger lige for politisk. Hvis Enhedslisten så vedtager med sig selv at de vil stemme blankt for ikke at vælte Thorning, så er der flertal. Jeg ved ikke om man tør regere på den måde…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Andersen, Middelfart | Skrevet: 16. sep 11 kl. 3:56 pm

Det er min opfattelse, at valgsejren til S-SF-R-EL først og fremmest skal ses som et opgør mod DF’s indflydelse på den politiske scene i Danmark. I alt for lang tid har vi været vidne til, at et lille parti har kunnet få “halen til at logre med hunden”. De har ovenikøbet forsøgt at tage patent på, hvad der er dansk.

Derfor er det yderligere bemærkelsesværdigt, at gårsdagens valgresultat også betød en mandatmæssig tilbagegang for DF. Nogle af deres vælgere har måske gennemskuet partiets uundgåelige deroute, når der ikke længere var et borgerligt flertal.

Den store politiske udfordring i de kommende år - og det gælder på begge fløje - bliver at finde fælles løsninger på Danmarks økonomiske udfordringer.

Tiden er ikke længere til blokpolitik og énøjede løsninger. Det blev vi mindet om i går.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 3:58 pm

Hej Anders,

Det er mit klare indtryk efter at have talt i kilder i Venstre, at Løkke bliver. Analysen hos V er, at den ny regering får det svært og risikerer at bryde sammen hurtigt. Så Løkke er ikke på vej nogen steder hen, som jeg ser det. Han understreger hele tiden at V er Danmakrs største parti og at V atter gik frem. Den er ikke en slagen mand, der fyrer sådan noget af.

Hvem tager over, hvis det alligevel skulle komme så vidt? Jeg sætter mine penge på Søren Pind, men det er jo ikke så aktuelt længere. Den diskussion er udskudt til efter næste valg. Tidligst!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 4:01 pm

Tom.

Tror du at de radikale stemmer for stigende indkomstskatter? Det tror jeg ikke.

I øvrigt så er det meget sjov at den der særlige agift som S-SF vil lægge på bankerne næppe heller bliver accepteret af de radikale. Det er for eksempel interessant i den sammenhæng at bankernes største lobbyist er en vis Lars Nielsen, der er tidl. pressechef i partiet og en af Vestagers nærmest rådgivere. Desuden har Forsikring og Pension en pendent i tidl. MF(R) Charlotte Fischer. Så det vil virkelig overraske mig, hvis det forslag kom på en ny regerings program.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 4:05 pm

I øvrigt mht. pointsystemet, så er det jo en noget overset detalje, at det faktisk er tænkt som en lempelse. For nogen. Dvs. at hvis man fjerner pointsystemet, så vil dem, der opfylder det - med de gældende regler - ikke få opholdstilladelse.

Så ABF-regeringen må finde en måde, hvor de kan lempe - men altså gøre det uden at Thornings håndfaste garantier om, at der ikke sker lempelser i udlændingepolitikken, bliver bragt i fare.

Det bliver spændende at se hvordan de lykkes med det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S., Roskilde | Skrevet: 16. sep 11 kl. 4:25 pm

Hos S. bør man tænke på det næste valg.

Hvad skal S. regeringen falde på?

Muligheder kunne være
Regioner
Sundhed
EU
Udlændinge
Forsvarspolitik

Og økonomi, hvor uenigheden bliver for stor. Her skal uenigheden så opstå på en sådan måde, at S står for en jordnær ansvarlighed.

Efter et nyt valg kan de så håbe på en S+R regering, mens SF kan håbe på flere MFer.

Andre forslag til en exit-plan?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karina Andersen, Århus | Skrevet: 16. sep 11 kl. 4:44 pm

Naturligvis bliver Løkke.

Partiet gik frem, og selv om de mistede regeringsmagten, så er der pænt gode chancer om max fire år.

Faktisk er nederlaget bemærkelsesværdigt lille, når man tager i betragtning;
- økonomiske krise som regeringen naturligvis er medansvarlig for efter ca. 10 år ved magten
- alm. nedslidning efter ca. 10 år i regering
- massiv mediemedvind til Johanne og Magrethe og Helle
- Konservatives nedsmeltning

Såfremt han forlader skuden nu, vil det være rimeligt tarveligt. Der er jo ingen virkelig seriøs kandidat til at tage over.
I givet fald vil det bedste bud være at gøre Lykke Friis til formand om et par år. Hun har fået et kanon resultat i Århus.

Jeg tvivler på at hverken traktor-troels, Pind-Pind eller Danse-kristian er bare i nærheden af et tilsvarende vælger succes.

Og Løkke-Lykke er da lidt af et dream-team at fyre af om nogle år, hvor behovet for en seriøs økonomisk politik næppe er mindre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 16. sep 11 kl. 4:48 pm

Nu skal alle nok lige have adrenalinen ned i normalt leje, så man også kan se mere nøgternt på situationen. De sidste ti år har været fuldstændig. I de knap 30 år fra 1972 til 2001 var alle regeringer mindretalsregeringer, der måtte manøvrere på tværs af midten. Schluter havde Fremskridtspartiet som parlamentarisk grundlag og måtte derfor i utallige sager have S med i forlig. Nyrup havde tre borgerlige partier (R, CD og KF) med i sin første regering, og han havde også kun flertal, hvis EL ikke stemte imod eller ved bredere forlig. Helle Thorning-Schmidt får det naturligvis vanskeligere end Anders Fogh og Lars Løkke, der havde de facto flertal med DF og nogle temmelig ukomplicerede forhandlinger med dem. Hun skal mestre samme politiske håndværk som Schluter og Nyrup, og i hvert fald i begyndelsen af denne regeringsperiode, vil de fire partier fra den gamle opposition være meget sultne og meget tilbøjelige til at nå løsninger, som alle kan leve med. Sidenhen og i hvert fald når næste valg nærmer sig, kan det afhængig af meningsmålingerne til den tid begynde at stramme til hos i hvert fald SF. Så må vi se, om de laver en CD og udtræder af regeringen.

Med hensyn til tilbagetrækningsreformen ligner det “fodnotesituationen” i firserne. Den er helt parallel, hvis R ikke er i regering. Med R i regering, er man nødt til at indskrive noget om “under hensyntagen til aftalen indgået af et alternativt flertal, gennemføres…”, og så vil de nok alle forsøge at opfinde noget glasur, så S-SF-EL kan forsvare sig med, at de har fået forbedret aftalen (f.eks. særordninger for “nedslidte” eller en attraktiv overførsel af efterlønspenge til egenpension). Så det behøver altså ikke at være det helt store problem. Tværtimod er alle nok inderst inde glade for at slippe af med ordningen og indkassere en langsigtet fortjeneste.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 5:28 pm

L. Rasmussen.

Fodnoterne, palæstinenserloven etc. Vi gerne fortilfælde hvor regeringen bliver siddende til trods for at de kommmer i mindretal.

Men det er alligevel et særsyn at en så stor reform bliver gennemført på trods af modstand fra hele to regeringspartier. Det er faktisk enestående så vidt jeg kan bedømme. Men nuvel. Det er sådan politik engang imellem er.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 5:31 pm

Jeg vil gerne takke læserne for at rette mine fejl og unøjagtigheder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kasper Jensen, København NV | Skrevet: 16. sep 11 kl. 5:51 pm

Jarl skriver:
Spørgsmålet, som mange sikkert stiller sig i København, er, om regeringen etablerer en betalingsring udenom de borgerlige partier og dermed med det snævrest mulige flertal?

Det er jeg helt overbevist at den bliver. Det vil være en af de ting man kunne give SF og også Ø, når der nu under alle omstændigheder ikke bliver nogen bevarelse af efterlønnen. Og her tror jeg ikke R vil modsætte sig og kræve folkeafstemning, de har andre områder hvor de vil være mere stålsatte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
David Kjær, Albertslund | Skrevet: 16. sep 11 kl. 6:07 pm

Hvad med kvindekvoter i bestyrelser samt prostitutionsforbuddet, som de radikale, så vidt jeg ved, er imod?

Er det din vurdering at disse tiltag, i lighed med betalingsringen kan indgå i et kompromis der giver de radikale råderetten over den økonomiske politik?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 16. sep 11 kl. 6:08 pm

Enig med Karina Andersen, nederlaget for Løkke er overraskende lille omstændighederne taget i betragtning (kniv i ryggen fra K bl.a.) og det ville være fuldstændig vanvittigt at skifte ud i toppen af V når man endda har opnået mandatfremgang for første gang siden 2001.

Til gengæld er der ikke nogen grund til at heppe på Lykke Friis som fremtidens kvinde, hun er uhjælpeligt koblet op på en fuldstændig overgearet og manisk EU-begejstring. Men EU har kun to veje ud af den kattepine man har bragt sig i med Euroens introduktion…. enten sammenbrud og politisk irrelevan eller total føderalisme, Europas Forenede Stater all inclusive. Det sidste er uspiseligt selv for Venstre vælgere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Nielsen, København NV. | Skrevet: 16. sep 11 kl. 7:03 pm

Jeg tror det Radikale Venstre vælger , ikke at gå med i en regering og få ministerposter , da det vil handlingslamme dem politisk , og dermed vil de miste stemmer ved næste valg .

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 16. sep 11 kl. 7:26 pm

Lars Løkke har jo aldrig haft et folkeligt mandat i den forstand, at han tabte magten, første gang vælgerne blev bedt om at forholde sig til, om han skulle være statsminister eller ej.

Er der nogen blandt de politisk og historisk kyndige på nærværende blog, som kan oplyse mig om, hvornår der tidligere har været en tilsvarende situation i Danmark?

Mit spørgsmål bunder ikke i malice, men i ren og skær nysgerrighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T Nielsen, 8600 Silkeborg | Skrevet: 16. sep 11 kl. 7:58 pm

@ C Halvorsen

Jeps, da J. O. Krag trådte tilbage mmidt i valgperioden i 1972 blev Anker Jørgensen statsminister, men led et alvorligt valgnederlag i 1973 (Jordskredsvalget), hvorefter Poul Hartling (V) blev statsminister.

Som bekendt vendte Anker Jørgensen siden tilbage som statsminister, og det samme kan jo ske for Lars Løkke, eftersom han jo nu må betegnes som oppositionens leder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sune V, København | Skrevet: 16. sep 11 kl. 7:59 pm

C. Halvorsen: Sidst en statsminister kom til uden forgående valg var Poul Nyrup.
Gangen før var det Poul Schlüter. Så det er absolut ikke et særsyn. Husk at det er folketinget og ikke befolkningen der afgør hvem der skal være statsminister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels O-lsen, Lyby | Skrevet: 16. sep 11 kl. 8:02 pm

@Halvorsen

Jeg har gjort arbejdet for dig og tjekket hos Wikipedia.

Anker Jørgensens første periode 1972-73.

Det må da i øvrigt være første gang, at du har et indlæg, som ikke er drevet af malice ;o)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 8:03 pm

Halvorsen.

Faktisk kom en hel stribe socialdemokratiske statsministre til uden et såkaldt “folkeligt mandat.” Jeg nævner i flæng: H.C. Hansen, Viggo Kampmann, J.O. Krag, Anker Jørgensen og Poul Nyrup Rasmussen.

Første gang det skete for en Venstremand i et helt århundrede, så var fanden pludselig løs og Henrik Sass Larsen havde så et problem med det. Foreholdt de historiske eksempler med S-statsministre havde Sass den frækhed at svare, at han ikke behøvede at forholde sig til, hvordan man gjorde før i tiden.

Jeg er glad for vores Grundlov. Af mange grunde…

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 16. sep 11 kl. 8:22 pm

@ T Nielsen, Sune V, Niels O-lsen, Jarl Cordua.

Jeg siger tak for jeres reaktioner, som gjorde mig klogere.

Jeg havde selv tænkt på Anker Jørgensen, men glemte at det var ham, der tabte jordskredsvalget i 1973.

Det vil altså sige, at Lars Løkke lige nu er i samme situation som Anker Jørgensen i 73 og har mulighed for at genvinde det folkelige mandat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 16. sep 11 kl. 9:12 pm

Jeg har tænkt den kætterske tanke, at Gucci-Helle taber det hele på gulvet fordi S-SF og R ikke kan blive enige om et regeringsgrundlag.

Det kan stadig ende med en afart af en blå regering. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 9:28 pm

Niels. Alt er muligt i politik, men alligevel vil jeg mene at det scenarie du beskriver er noget, der henhører under afdelingen for ønsketænkning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Lauridsen, København Ø | Skrevet: 16. sep 11 kl. 9:30 pm

Inden der bliver gjort for stort et nummer ud af Venstres fremgang kunne det måske tænkes at når målingerne viste at Thorning ville vinde har en del konservative, med Cs romance med R i baghovedet, vælgere måske tænkt at de ikke vil medvirke til et S/SF/R og C flertal som kunne give Thorning en del mere manøvrerum.

Gav V den for meget gas om betalingsringen ?

Ja, den er da besværlig for mange men hvad tænker man hos faglærte arbejdere på fyn og i Jylland der står til at miste efterlønnen når Løkke besøger en velstillet familie i Greve der har fået skattelettlser på arbejde og hus under den borgerlige regering og nu , undskylder nationenniveauet, sidder og klynker over en betalingsring.

Såvidt jeg kan se på resultaterne har rød blok nok tabt på ringen.
Feks er rød blok gået overraskende lidt frem på vestegnen og det kan skyldes ringen og feks i Tårnby har V fået et rigtig godt valg sikkert af samme årsag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 16. sep 11 kl. 9:41 pm

Ingen ved om Helle Thorning Schmidt vil være en lige så dygtig strateg som Nyrup, som navigerede sig flot gennem 90′erne.

Vi kommer til at skulle overleve i en global økonomi, og jeg har tiltro til, at HTS ville være en dygtigere spiller på den internationale scene end Lars Løkke. Ingen tvivl om, at hun vil klare EU-formandsskabet bedre end Lars Løkke. Mange husker stadig hans performance ved COP15 mødet i København.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 16. sep 11 kl. 9:43 pm

Cordua skriver:
“Tror du at de radikale stemmer for stigende indkomstskatter? Det tror jeg ikke. ”
Nåja, der er selvfølgelig lige en hurdle. Men det kan ikke ødelægge mit gode humør.

“Så ABF-regeringen må finde en måde, hvor de kan lempe - men altså gøre det uden at Thornings håndfaste garantier om, at der ikke sker lempelser i udlændingepolitikken, bliver bragt i fare.”
Du fremhæver lempe og ikke-lempe i samme sætning. Men Thorning har ikke lovet at der ikke skal lempes! Tværtimod. Hun har helt specifikt sagt HVOR der skal lempes og hvor der ikke skal lempes.

Udlændingepolitik er mange forskellige ting.
Personligt mener jeg at det er forkert at kalde point-systemerne for familie-sammenføring for udlændingepolitik. Det er regler hvis effekt er at DANSKERE bliver smidt ud af landet - de som ikke har fine uddannelser og mange penge. Det er fantastisk dejligt at det ugræs, som jeg ikke må kalde ved sit rette navn, nu bliver afskaffet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Lauridsen, København Ø | Skrevet: 16. sep 11 kl. 10:02 pm

@Jarl

Måske lidt en sidevinkel men hvad med holdopstillingen hos V ?
Nogle rygter eller er der stadig for meget krudtrøg.

Med al respekt for han har Hjort næppe så mange år tilbage og det samme kan vel siges om Haarder ( overborgmesterkandidat ?!?! ).
Løkke bliver selvfølgelig gruppeformand
Pind som ny politisk ordfører , Jakob Jensen som finans, og Astrup som udenrigs ?!.Og hvad skal der ske med den i valgkampen vist marginaliserede Kristian Jensen som vist ikke er i kridthuset hos Løkke?
Lykke Friis ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 10:12 pm

Peter. Indtil videre skal man lige have helt styr på hvem som bliver valgt.

Men den opstilling du laver er nok ikke helt ved siden af. Jeg tror Løkke bliver gruppeformand og så lader han fx en Søren Pind eller Kristian Jensen - det kan sagtens blive helt andre - overtage den politiske ordførerpost.

Men de navne du nævner vil helt klare være holdet omkring ham. Andre er Troels Lund, Peter Christensen, Ellen Trane, Sophie Løhde og ikke mindst LYkke Friis vil få tunge ordførerskaber.

Claus Hjort vil bibeholde rollen som “consiglieri” som vi kender den fra Godfatherfilmen ;-) Han vil ikke få ordførerskaber, men spille en rolle i kulissen. Han genopstiller næppe. Det samme gælder Bertel Haarder, som skulle have været VKOLAs kandidat som formand for Folketinget. Det bliver så Lykketoft i stedet.

Jeg tror ikke man skal lægge for meget i en konflikt med Kristian Jensen. Løkke VED at Kristian Jensen er uundværlig hvis Venstre næste gang skal have et godt valg i Vestjylland. Så han skal nok få et godt ordførerskab og blive taget med på råd. Stol trygt på det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Palle Eghjort, København | Skrevet: 16. sep 11 kl. 10:22 pm

Ja, Jarl Cordua’s oplæg er jo borgerligt. Det som mange vælgere nok håber på, er at vi nu får lidt mere nuancerede diskussioner her i landet end økonomi. Samfundpolitik handler om borgernes muligheder. Økonomi er en vigtig del af det. Vi mangler en bredere debat om hvad borgene kan/vil bruge den økonomi til vi nu engang har/frembringer.
Nyrup sagde i slutningen af 1990′erne at vi gik ind i individualismens årti. Han tog fejl eller turde ikke sige - egoismens årti. Sammenhold, fællesskab og samarbejde skaber en nations udviklinsmuligheder.
Jeg håber på at dette bliver en vigtig del af samfundsdebatten fremover. Hvis vi ikke alle skal drukne i lort, røg og møg og giftige tilsætningsstoffer etc. må miljø-aktiviteterne højere op på dagsordenen. Hvad hjælper en god økonomi, hvis man bliver syg af alskens forurening. Konsekvenssammenhæng bør være et af de ord som må gå igen og igen - også når vi snakker økonomi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 16. sep 11 kl. 11:16 pm

Som borgerlig-liberal der har proteststemt på de radikale på grund af VKO’s absurde udlændingeregler kan jeg kun sige

Uden massive udlændingelempelser fra SSF skal vi stille så hårde krav om Superborgerlig økonomi og skattepolitik at SSF’s bagland vil ønsker sig tilbage til de kulsorte VKO betonsocialister.

Kan SSF ikke acceptere økonomi-kravene, så forekommer det rimeligt at sende grønthøsteren ind over statsbudgettet ved foreksemepel at sige. Ingen finanslov de næste 2 måneder eller også bare stille nogle mistillidsdagsordener.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Lou, Bjerringbro | Skrevet: 17. sep 11 kl. 12:31 am

Cordua skriver: “Niels. Alt er muligt i politik, men alligevel vil jeg mene at det scenarie du beskriver er noget, der henhører under afdelingen for ønsketænkning.”

Hartling udskrev valg i 1975, og selv om Venstre næsten fordoblede sit mandattal, var det Anker Jørgensen, der nu dannede en socialdemokratisk regering. En borgerlig firkløverregering var ellers under opsejling, men Hartling valgte til sidst at give op, da den ville blive afhængig af Mogens Glistrup og hans Fremskridtsparti.

Kunne HTS tænkes at få de samme betænkeligheder i forhold til kommunisterne i EL - historisk set har socialdemokraterne jo altid bekæmpet kommunisterne. Jeg ville i hvert fald få endog meget stor respekt for HTS, hvis hun sagde “nej tak”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 7:33 am

@Gustav Uffe Nymand

Der er ikke et flertal til rulle tilbagetrækningsreformen tilbage - og der er ikke et flertal til at slække væsentligt på udlændingereglerne.

Sådan er de faktiske forhold indenfor jernindustrien.

S/SF kan glæde sig over de mange penge fra ovennævnte reform. De penge vil de med glæde bruge på uddannelse sammen med både R og EL.

Med Løkkes to ‘røde streger’ er det ikke netop samarbejde over midten, der interesserer ham.

Lars Hjort mener, at det er ‘pay-back’ time for oppositionens ‘drillerier’.

Hvis økonomien vender, kan Helle gå på vandet. Hvis ikke så er det som nu ‘udenlandske lavkonjunkturers’ skyld.

Så meget ændrer sig ikke ved et regeringsskifte.

Løkke glæder sig nok bare til 4 år, hvor han kan være sammen med sin famile og tage på cykelture - og fred være med det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Vinther, Randers | Skrevet: 17. sep 11 kl. 8:53 am

Jarl, du skriver at HTS kun kan få flertal med DF, Venstre eller enhedsliaten. Så vidt jeg kan se så er der yderligere en kontellation og det er LA og konservative, de har tilsammen 17 mandater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erling Rasmussen, Frederiksberg C | Skrevet: 17. sep 11 kl. 8:54 am

I meget lang tid er vi daglig blevet bombarderet med meningsmålinger, der gav rød blok flertal. De holdt, men resultatet blev ikke så overbevisende som der blev spået.
Når S-SF snart bliver tvunget til at stemme for forringelsen af efterlønnen (med mindre statsministeren vil udskrive nyvalg), vil det være en ydmygelse af dimensioner.
Nye meningsmålinger vil om kort tid dukke op igen, og jeg føler mig overbevist om, at der bliver flertal for blå blok, og at rød bloks regeringsperiode bliver ultrakort.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 9:33 am

Niels
Vi radikale fik det bedste folketingsvalg siden 1973
Hvis Thorning med det værste S-valg i 103 år ikke tror på, at hun vil være nød til at give massive indrømmelser på de radikale hjerteblodsområder så må man konkludere
Thorning har ikke evnerne til at være statsminister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. sep 11 kl. 9:42 am

Valgets resultat, hvor Enhedslisten, de Radikale og Liberal Alliance var de store vindere, var for mig at se et protestvalg imod 10 års DF-dominans på især udlændingepolitikken, men også imod den bremsende indflydelse, dette parti har haft på den økonomiske politik, som ikke har gennemgået nogen afgørende reformer mens tid var.

Rød blok ‘vandt’ valget, men spørgsmålet er, om de fire forskellige partier vil være i stand til at nå så meget til enighed indbyrdes, at der kan føres en politik, der gør Danmark stærkere på de områder, som hidtil er blevet forsømt.

Helle Thorning bliver statsminister, og jeg ønsker hende al mulig held og lykke. Desværre har jeg ingen tiltro til de Radikale, som intet parti nogensinde har kunnet stole på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:19 am

Mads. Det har du ret i og det har jeg vist også nævnt i en af kommentarerne.

Men hvad er sandsynligheden for at K-LA laver forlig alene udenom V? Den er der da, men det er nok nemmest for Thorning at lave noget med V alene.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:27 am

@Gustav Uffe Nymand, Lyngby

“Hvis Thorning med det værste S-valg i 103 år ikke tror på, at hun vil være nød til at give massive indrømmelser på de radikale hjerteblodsområder så må man konkludere Thorning har ikke evnerne til at være statsminister”.

Jeg hører selv til centrumvenstresiden i dansk politik. HTS’s indrømmelse med hensyn til efterlønnen er naturlgvis baseret på, at hun godt kan tælle til 90. Margrethe Vestager kan også tælle til 90, så 24-års reglen bliver ikke droppet foreløbig - og slet ikke indenfor denne valgperiode.

Der vil ske lempelser m.h.t. asylcentre og pointsystemet, men det er rød stue jo allerede enige om.

Det bliver uddannelse, uddannelse, uddannelse, klima og miljø, som det nye flertal bliver brugt til og - især hvis det samtidig skaber flere arbejdspladser - så synes jeg, at det er helt fint.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:37 am

Niels Hansen

HELT enig. De områder, du nævner er der enighed mellem de fire partier om at prioritere, og det er her man vil sørge for, at SF og EL får tydelige fingeraftryk, de kan gå i medierne med som sejre. Dermed har de alibiet for at bøje sig for S-R modeller for skat og økonomi i øvrigt. Derudover vil der nok også relativt let kunne blive enighed om en kamp mod bureaukrati i det offentlige (ikke mindst i beskæftigelsesindsatsen), et eftersyn af terrorloven og afledte hovsalove og behandlingen af asylansøgere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:39 am

tja
Jeg har allerede bestilt flybilletterne til jobsamtale i udlandet.

At Thorning er nød til at acceptere efterlønsforringelserne er ikke en indrømmelse da der er et flertal imod hende i folketinget.

Thorning har et problem
Hun bliver samtidig presset fra højre (radikale venstre) og venstre (enhedslisten) af 2 partier der ikke er enige om noget som helst bortset fra at udlændingereglerne skal lempes massivt.
Det er en af de få indrømmelser som Thorning kan give som samtidig kan tilfredsstille de radikale og enhedslisten.
Thorning må nok forvente, at uden væsentlige udlændingelempelser får hun store problemer med at samle flertal for en finanslov.
Personlig er jeg tilhænger af at vi (radikale venstre) skal stemme nej til finansloven medmindre Thorning hoster op med massive indrømmelser.

Under alle omstændigheder.
Jeg er allerede ved at implementere min backup-plan.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:44 am

@Gustav Uffe Nymand

“Det er en af de få indrømmelser som Thorning kan give som samtidig kan tilfredsstille de radikale og enhedslisten.
Thorning må nok forvente, at uden væsentlige udlændingelempelser får hun store problemer med at samle flertal for en finanslov.”

Jeg er helt enig med din holdning til udlændingeloven. Min indiske hustru og jeg kom til Danmark i 70′erne efter et langvarigt ophold i England - og ville i dag være ramt at den vanvittige 24-års regel, MEN både R og EL kan tælle til 90, og større ændringer i udlændingeloven har ingen gang på jorden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:46 am

Forslag til ultimativ krav til finansloven hvis der skal stemmes ja:

Der skal afsættes en væsentlig sum penge til financiering af retssager anlagt af den danske stat mod udlændingestyrelsen for administrering af familiesammenføringslove der er i modstrid med menneskerettigheder og EU-rettigheder samt anlæggelse af retssager mod folketinget for at have vedtaget en familiesammenføringslovgivning der krænker danske statsborgeres rettigheder.

Taber udlændingestyrelsen nogen af de retssager skal der
1) Stilles mistillidsdagsorden mod den ansvarlige minister
2) Indledes en dommerundersøgelse af om styrelsen har administreret i ond tro eller folketinget vedtaget love i ond tro. Hvis ja, skal der indledes rigsretsag mod den ansvarlige minister og de ansvarlige folketingsmedlemmer

Hvis ikke der er flertal for punkt 1 og 2 stilles mistillidsdagsorden mod den samlede regering.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:51 am

Personligt har jeg en kinesisk kæreste, dvs kommende kone. Det er mange år siden at 24-års reglen ville have haft betydning for os, men

1) Udgifterne til alle de andre tåbelige familiesammenføringskrav gør at det er økonomisk fordelagtigt at emigrere
2) Jeg vil ikke acceptere love der hindre danske statsborgere i at kunne bosætte sig i Danmark og samtidig have et familieliv. 24-års reglen skal væk

Hvis prisen for at have en skattefinancieret velfærdsstat er den stramme udlændingelovgivning så er jeg modstander af den skattefinancierede velfærdsstat.

Dvs
Uden massive udlændingelempelser så må det være et klart krav at der skal stemmes nej til finansloven medmindre finansloven samtidig indeholder væsentlig tilbagerulning af den skattefinancierede velfærdsstat

Under alle omstændigheder
Backup-planen er under implementering, dvs job-ansøgningerne sendes til stillinger i udlandet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Klaus Kristensen, Frederiksværk | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:09 am

Nu er der kommet endnu et populistisk forsøg fra HTS på at fremstille sig selv som den svages beskytter. Dette i form af et forsøg på at lokke DF til at bevare efterlønnen, hvilket er rent populistisk spind for offentligheden da hun udmærket ved det aldrig vil ske.
I stedet burde hun, men det gør hun selvfølgelig aldrig takke de borgerlige for at forære hende de 17 mia eller hvor meget det nu er efterlønsreformen giver kvit og frit.
Det er penge HTS ellers selv skulle have fundet et andet sted.
Den borgerligt vedtagne efterlønsreform gør således at hun både kan score gevinsten og samtidig holde sin egen ryg fri.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:14 am

@L. Rasmussen

Enig i dine efterfølgende kommentarer.

Det bliver interessant at se, hvordan det endelige resultat af efterlønsreformen kommer til at se ud.

Alle tilhængere har lovet, at man vil tage ganske særlige hensyn til ældre, som er nedslidte. Her vil både S, SF og EL sørge for, at dette bliver præciseret meget nøje med klarere regler, så det ikke bare bliver en fortsættelse af nuværende, langsommelige system.

Især Dansk Folkeparti vil blive målt på deres holdninger til disse mennesker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:17 am

@Klaus Kristensen

“Den borgerligt vedtagne efterlønsreform gør således at hun både kan score gevinsten og samtidig holde sin egen ryg fri”.

Helt enig.

Det er politisk tæft på højeste plan. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:17 am

Jeg vil gerne takke debattørerne her på bloggen for en sober tone med mange gode indlæg. Det har været en fornøjelse at se de seneste dage.

Jeg foreslår vi fortsætter på den måde, så får vi Danmarks mest interessante kommentarspor. En ære som alle bidragende er med til at dele.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:20 am

Niels. Det er nok mere spin på højt plan end “tæft”. Ikke dermed sagt at Thorning ikke har tæft dvs.”politisk fingerspidsfornemmelse”, det har hun formentlig. Men det her er et veritabelt spin på højt plan, som jeg ser det. Det skriver jeg ikke for at nedgøre manøvren, men bare for at præcisere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:22 am

Erik.

ABF-regeringen vil aldrig sige nej til ELs mandater. Det gjorde de heller ikke i 90′erne, så det kan man glemme alt om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:25 am

Palle. Jeg forstår ikke, at du ikke mener at det er så relevant at diskutere “økonomi” frem for at diskutere andre problemer. Økonomi er jo i al sin banalitet forudsætningen for at man kan løse mange af samfundets problemer. Så jeg tror godt, at jeg kan love, at økonomi bliver på den politiske dagsorden i meget lang tid fremover. Det tror jeg faktisk også vælgerne håber på. Landets økonomi får jo også betydning for deres privatøkonomi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:31 am

Jarl,

Jeg er helt enig i dit svar til Palle.

Jeg krydser fingre for, at Helle har lige så meget politisk/økonomisk ‘tæft’ som hendes forgænger, Poul Nyrup.

Det må tiden vise.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:33 am

@ Gustav Uffe Nymand

Det bliver nok noget vanskeligt at pille radikalt ved udlændingelovgivningen. Ca. 60% af vælgerne går ind for de nuværende stramme regler - og Helle Thorning er lydhør overfor dét flertal.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:34 am

Helle har ihvertfald den udfordring, at vi radikale med det bedste folketingsvalgresultat siden 1973 har væsentlig mere selvtillid end under Nyrup.

Samtidig består en pæn del af det radikale vælgerkorps af borgerligt-liberale protestvælgere der er af den opfattelse
1) Udlændingereglerne er alt for stramme
2) VKO var nogle grumme betonsocialister der tillod den offentlige sektor at blive alt for stor og som tillod alt for mange at komme på offentlig forsørgelse

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:41 am

Tja, uden markante udlændingelempelser må Helle forvente at der snart kommer folketingsvalg hvor vi i givet fald kunne finde på at gå til valg på dannelsen af en VKRI-regering med vestager som statsminister

På det økonomiske område og det skattepolitiske område er vi jo tættere på VKI end vi er på SSF

Det handler derfor om at finde ud af om VKI er villig til en deal

1) Skattereform der sænker skatten på arbejde
2) Velfærdsreformer der reducerer udgifterne til overførselsydelser samt reducerer lønudgifter til offentlig ansatte
3) Diverse ministerposter til VKI folketingsmedlemmer

Pris:
Væsentlige udlændingelempelser
Det kræver så at VK ikke længere er bundet af DF-forlig. Forlig binder i den efterfølgende valgperiode, men det forekommer at være muligt at udløse et folketingsvalg ved foreksempel at stemme nej til finansloven eller undersøge muligheden for at ydmyge helle og villy ved at indgå finanslov med VKIO.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:46 am

@Gustav Uffe Nymand

Der er ingen tvivl om, at det vil være lettere for rød stue at iværksætte de maqnge nødvendige besparelser og rationaliseringer indenfor det offentlige end VKO.

Det samme gælder LO og DA. DA har netop været ude med en klar besked om, at det bliver nødvendigt for alle at arbejde længere. Den ide vil VKO ikke engang kunne sælge til egne vælgere.

Efter tilbagetrækningsreformen vil LO stå lidt stærkere i den forhandling.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:53 am

Tja, Helle kommer ihvertfald til at levere resultater hurtigt hvis hun skal gøre sig forhåbninger om at sidde længe nok til at Helle og Villy kan håbe på ministerpension

Min mistillid til Helle og Villy er dog så stor at jeg har tænkt mig at fortsætte med backup-planen.

Sørge for at jeg kommer til at arbejde og bo i udlandet.

Hvad jeg indtil videre har hørt for Helle og Villy er en ordre om at Titanic-Danmark skal sætte farten op i den direkte kollisionskurs mod statsgældsisbjerget.

Det ville være decideret tåbeligt hvis jeg investerede så meget som en 25-øre i opfyldelse af danske familiesammenføringskrav

Eneste fornuftige handling er emigration

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:55 am

Gustav Uffe Nymand

Det virker som om, at du mener, at ved at have stemt - endda i protest - på R, har partiet overtaget DINE holdninger og krav. Det skal du nok ikke satse en månedsløn på.

På udlændingeområdet vil R først og fremmest have hurtige og synlige resultater mht asylansøgeres ophold i lejre og familiesammenføringsreglernes pointsystem. Margrethe Vestager havde allerede ved valget i 2007 samme pragmatiske holdning som SF denne gang, nemlig at når S ikke vil røre ved 24-årsregel og tilknytningskrav, er der ikke 90 mandater for det, og så lader man det hvile indtil videre.

På skatteområdet er det en mærkesag for R at slippe af med skattestoppet (specielt på boligskatterne), og det er bestemt ikke utænkeligt, at hendes forslag om et varsel på 4 år og samtidige løfter om tilsvarende lettelser i personskatten kan vinde gehør i ABØ, hvis skattelettelserne entydigt gavner i bunden. R kan komme med sit “Det skal kunne betale sig at arbejde i stedet for at være på overførsel”, og især SF og EL kan bruge deres “de rige boligejere skal ikke have fordele, som lejerne betaler for” - og S kan undskylde sig med, at det så var deres bidrag til det samlede kompromis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 12:00 pm

Altså, hvis ikke Margrethe leverer resultater kan jeg ikke stemme på hende fremadvrettet da jeg i givet fald vil være emigreret.

Derudover må folk forstå, at de radikale har rigtig mange medlemmer og vælgere som stemmer på partiet af en grund:

Udlændingereglerne skal lempes markant.
Hvert år er det jo tusinder af danske statsborgere og deres nærmeste familie der er blevet ramt hårdt af udlændingereglerne. Det gør at der nu er en stor gruppe af die-hard radikale der kræver massive udlændingelempelser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 12:01 pm

GUN

Jeg tvivler på, at Vestager er voldsomt påvirket af dine trusler.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 12:07 pm

Tja
Jeg har nok Danmarksrekord i at skrive lobbyeringsindlæg
Det ændre så ikke på, at i en situation med små ungdomsårgange og store ældreårgange har Danmark mere brug for min kæreste og jeg end vi har brug for Danmark.
(vi har begge lange naturvidenskabelige universitetsuddannelser)
Jeg skal nok få mig en fornuftig karriere i udlandet.
Den politiske debat de næste par årtier kommer dog til at handle om
Hvordan kan Danmark lokke dansk-udenlandske ægtepar til at bosætte sig i Danmark i stedet for udlandet og hvordan kan Danmark lokke veluddannede udlændinge til at vælge Danmark i stedet for udlandet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 12:50 pm

Thorning har selvfølgelig et problem
Hun har forsøgt om hun kunne lokke socialdemokrater til at vende hjem fra DF. Det er ikke lykkedes

I stedet er der sket det, at borgerlige partier har mistet vælgere til de radikale.

Det er interessant at betragte kredsresultater og se hvordan vi radikale er blevet større end de konservative i tidligere konservative højborge såsom Lyngby, Gentofte, Fredensborg, Falkoner osv.

Hvis Thorning tror at hun kan føre ligeså kulsort udlændingepolitik som VKO så må hun nok forvente at enten hoppe de radikale over til de borgerlige eller også hopper en stor del af de radikales vælgere tilbage til de konservative medmindre Thorning fører en økonomi og skattepolitik der er væsentlig mere borgerlig end den som Lars Løkke førte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 17. sep 11 kl. 1:58 pm

@ Gustav Uffe Nymand

Når Helle Thorning kan overtales til at acceptere efterlønsreformen, der må være hjerteblod for hende, kan hun nok også overtales til at afskaffe eller ændre 24-årsreglen, som hun kun støtter for at gardere sin højre flanke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten Iskov, 2200 Kbh.N. | Skrevet: 17. sep 11 kl. 2:04 pm

Kære Jarl.

Jeg håber trods alt på , at både Helle og Margrethe har indseet , at vi IKKE kan tillade os ( sådan som vor egen , EUs og verdens økonomiske nedtur ser ud i dag )at blive ” Et ÅBENT SOCIALKONTOR ” for U - INTIGRERBARE flygtninge og AN - ALFABETERE fra Mellemøsten, der alligevel kun SER os som ” ET FREMMEDFJENDST LAND ” ligegyldigt hvor mange år / generationer de har levet her i landet, og haft glæde af dette gode.

DET ER GANSKE ENKELT ØKONOMISK UANSVARLIGT,HVIS VOR EGEN UNGE BEFOLKNING OG OGSÅ VORE GAMLE SKAL BØDE FOR DETTE, OG LEVE FREMADRETTET I MANGE ÅR I FATTIGDOM PÅ GRUND AF DEM.

Håber på, at både Helle og Margrethe er så økonomiske bevidste om dette også, fordi mændene bag dem har samme modbydelige idioloisk relation til ” socialismens internationale værdier ” frem for deres ” egen demokratiske fædrelands kærligheds tankegang “, hvor få har for meget og færre for lidt. K.Iskov.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Skade, København Ø | Skrevet: 17. sep 11 kl. 2:09 pm

Kære Jarl!

To spørgsmål - et lille og et større:

Det lille: Siden hvornår er en betalingsring i hovedstadsområdet blevet landspolitik, og ej lokalpolitik?

Det store: Socialdemokrater og den socialdemokratiske styrede fagbevægelse har altid måttet bruge flere kræfter på at holde kommunisterne i ave, som så er blevet taget fra kampen mod de borgerlige/arbejdsgiverne… gælder det ikke stadig, særligt når nu Helle ser, hvor mange der på hendes egen hjemmebane har fravalgt hende til fordel for Johanne… mit gæt er, at hendes tidligere LO-chefer fortæller hende, at hun skal minimere samarbejdet med kommunisterne i EL mest muligt og satse på at skabe synlige resultater med radikale og andre borgerlige, så 2011-valget blev en enlig svale for EL?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 17. sep 11 kl. 3:58 pm

Til Kirsten. Hverken S eller SF kan holde til at der kommer mange tusinder uintegrerbarer ind i DK, så det vil ikke ske.

Men at tro at der fremover ikke ville skulle skæres på overførselsindkomster som SU og ikke mindst pension til 940000+ pensionister. Det er sgu for naiv at være. Om du så lukkede DK hermestisk for udlændinge, så ville det på ingen måde løse vores økonomiske problemer tværtimod.

Nedskæringer i det off. nu tak og det gennem beskæringer på overførselsindkomster og fastfrysning af selvsamme i 2 år samt udfasning af 50000 stillinger over 2 år og lønfastfrysning af de resterendes lønninger i 2 år. + en masse andre nedskæringer

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 4:35 pm

Er I søde at undlade at skrive med store bogstaver? Det er irriterende at læse. På forhånd tak.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 4:41 pm

Tillykke til LLR med et fremragende valg. Betegnelser som “vikaren”, “fadbamsen” og “bilags-Lars” blev gjort til skamme.

Som valgets suveræne topscorer med flest personlige stemmer og en mandat fremgang er det godt gået trods alle odds imod sig.

Tillykke til HTS der blev båret ind i statsministeriet af Johanne.

HTS havde faktisk et ringe valg. En tilbagegang i personlige stemmer på ca. 16000 og en mandat tilbagegang.

Så den “personlige” valgkamp mellem LLR og HTS faldt klart ud til LLR´s fordel.

Lidt populistisk kan man sige: at Danskerne stadig foretrækker “FADBAMSER” fremfor “GUCCI-TASKER”. Det er trods alt værd at “trøste” sig med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 4:44 pm

Jesper.

Betalingsringen er et forslag i S-SFs fair løsning-plan. Bl.a derfor er det blevet landspolitik. Og også fordi det ikke er lovligt for Københavns kommune at indføre en betalingsring uden at folketinget giver lov. Det forsøgte Ritt Bjerregaard, men måtte erkende at det gik ikke så længe de borgerlige sad på regeringsmagten og flertallet i folketinget.

Det store. Jeg tror fagbevægelsen priser sig lykkelige over at de efter 10 år er sluppet af med den borgerlige regering. De fleste analyser - som jeg er enig i - går i retning af at vælgere i rød blok har stemt på Johanne Schmidt-Nielsen mere end de har stemt på kommunismens indførelse og afskaffelse af politiet og alle de andre tossede utopier i ELs partiprogram. Det ville være gak, hvis Thorning førte krig mod vennerne i EL frem for at rette skytset mod de borgerlige. Faktisk må man anerkende at hele rød blok brugte deres taletid og skyts til at skyde på blå blok frem for hinanden. De eneste, der ikke kunne holde den disciplin var SF, hvor folk som Villy Søvndal, Karsten Hønge og Astrid Krag, der vel i panik absolut skulle ud og skabe kant til de radikale, da de kunne se at SFs vælgeropbakning smuldrede i valgkampen. Så stor ros til hele rød blok minus SF for at holde strategien i valgkampen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 4:48 pm

Hans.

Skulle vi prøve at hæve niveauet for debatten her til at være et valg mellem fadbamser og gucci-tasker? Dette er en blog, hvor diskuterer dansk politik. Det er ikke Ekstra Bladets Nationen! hvor man bare bøvser og skriver alt muligt ligegyldigt. Der er elementer i dit indlæg, der trækker i den rigtige retning og andre, som jeg er helst fri for at læse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 4:56 pm

@ Jarl

Jamen jeg tager dine ord til mig.

Jeg kan se, at du ikke har slettet mit indlæg så jeg er trods alt “bestået” (smiley).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 5:05 pm

På min blog http://www.jarlcordua.dk har en læser spurgt om hvem jeg tror bliver ministre i en ABF-regering:

Her er mit svar:

Thorning, Søvndal, Vestager, Wammen, Sass, Bødskov, Mette Frederiksen, Sohn, Morten Østergaard, Nick Hæk er vel de mest sikre ministre. Og så er der frit slag mht hvem det ellers kan blive.

Blandt mine favoritter er: Corydon, Antorini, Astrid Krag, Mogens Jensen, Karen Hæk, Sofie Carsten Nielsen, Rasmus Helveg, Steen Gade, Carsten Hansen, Pia Olsen Dyhr, Camilla Hersom, Christian Friis Bach, Henrik Dam Kristensen eller Jesper Petersen

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 5:15 pm

Jarl,

Har du ikke glemt Dyrby? Jeg er ikke sikker på, at Rasmus Helveg er ministerparat (navnet til trods), og måske er Steen Gades fødselsår en hæmsko. Astrid Krag er gravid - ikke at gravide ikke kan blive ministre, men det er spørgsmålet, om hun og partiledelsen ikke i stedet liner hende op til førstkommende rokade. Espersen kunne nok amme, men ikke føde på sit ministerkontor, men en rød barselsorlovsfortaler, der prøver med en ambulant fødsel og så tilbage på pinden er måske ikke det mest oplagte signal at sende.

Det glæder mig, at du ikke nævner hverken Dam kristensen eller Carsten hansen, som forskellige aviser ellers har gættet på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 5:35 pm

L. Rasmussen.

Jeg anede ikke at Krag var i omstændigheder. Det lyder da dejligt for hende, og det er en god begrundelse for at lade hende “sidde over” dennegang.

Dyrby. Ja han er helt oplagt som forsvarsminister. Det er jeg enig i.

Helveg er reelt en gammel rotte, der har været i politik på en eller anden led i 20 år. Han var reporter på JP på Christiansborg i en årrække, og mon ikke han med sin familiebaggrund har en idé om hvad der skal til? Han er mere ministerparat end Sofie Carsten Nielsen eller Camilla Hersom. I mine øjne er han klart det største talent af alle de nyvalgte R-MFere.

Jeg havde ikke megen fidus til hans bror, Morten, som klart overspillede sine kort i den interne magtkamp med Vestager og vel også faldt lidt igennem som folketingspolitiker. Rasmus Helveg strategi er anderledes. Han underspiller, men jeg er sikker på, at han kommer til at klare sig rigtig godt på Christiansborg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 5:46 pm

Jarl,

Astrid Krag nævnte det selv under den rædselsfulde forestilling i håndboldhallen, så mon ikke, det er en temmelig sikker sag.

Tak for oplysningerne om Rasmus Helveg. På den baggrund er jeg med på, at han må være på shortlist hos R.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 5:52 pm

L. Rasmussen,

Jamen jeg stoler skam på dine oplysninger om Astrid Krags lykkelige omstændigheder. Jeg må være ærlig at tilstå at jeg ikke prioriterede at se det famøse program, du omtaler. Senere så jeg dog et kort uddrag og det var alt rigeligt…

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 6:04 pm

Du kan lige få klippet her:
http://www.youtube.com/watch?v=mWMIZqN4v84

Absolut ingen grund til at lede efter mere fra den TV2-brøler. Det er forhåbentlig både første og sidste gang nogen politikere stiller op til den slags pjat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 17. sep 11 kl. 8:06 pm

!Min indiske hustru og jeg kom til Danmark i 70′erne efter et langvarigt ophold i England - og ville i dag være ramt at den vanvittige 24-års regel,..!

Hvordan i alverden kan i rammes af den? Selv hvis i ankom som 1-årige den sidste dag i 1970′erne, ville i være 31 i dag, og slet ikke være berørt af 24-års reglen. Masser af muslimske kvinder er lykkelige for den,fordi den forhindrer forældrene i at gifte hende væk til en ukendt fætter i FORÆLDRENES hjemland.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Holger Laursen, Frederiksberg | Skrevet: 17. sep 11 kl. 9:23 pm

Som blå socialdemokrat har HTS intet imod at reformere efterlønnen, det var blot valgretorik for at score frafaldne soc. demokrater fra DF. Som det flere steder er nævnt er 17 mia. en lækker pose penge, at kunne bruge et andet sted. Hovedproblemet for enhver S-ledet regering er at skabe arbejdspladser til de 800.000 danskere i den erhvervsaktive alder, der står helt udenfor arbejdsmarkedet. De skal opgraderes for at kunne konkurrere på arbejdsmarkedet - altså uddannelse. Så langt er ABFØ alle enige.
Hvad ved vi om de personlige relationer mellem Vestager, HTS og Søvndal? Enhedslisten, som borgerlige stemmer i øjeblikket har meget travlt med at dæmonisere, vil næppe vælte en rød regering - og skulle det komme så langt, at EL’s hovedbestyrelse vetoer FT-gruppen, vil de kunne stemme blankt.
Kan S og R blive enige, så er holdbarheden på ABF-regering lang. Stiller B sig udenfor, får vi nyvalg indenfor få år.
Er der nogen der ved noget om de personlige relationer mellem Thorning, Søvndal og Vestager? Det er jo ikke nogen hemmelighed, at netop de gode personlige relationer mellem S og R i 90′erne bar Nyrup igennem masser af turbulens.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 9:39 pm

Jens Holger.

De personlige relationer. Mit indtryk er, at de er rigtigt gode mellem Søvndal og Thorning.

Der skulle også være gode relationer mellem Vestager og Thorning/Søvndal, men forholdet er klart mere af forretningsmæssig karakter. Der er ihvertfald indtil videre intet, der tyder på at der på den front skulle være uoverstigelige uoverenstemmelser. Uenigheden er først og fremmest politisk, som jeg ser det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Holger Laursen, Frederiksberg | Skrevet: 17. sep 11 kl. 9:52 pm

Du nævnte ikke Manu Sareen i din ministerliste - han vel den bedst egnede til Integrationsministeriet? - ej heller Ida Auken - er hun stadig for ung til en ministerpost?
Mit gæt er, at Vestager bliver finansminister - det sikrer både en stabil regering og et signal til det borgerlige DK om økonomisk ansvarlighed - mens dagpengereformen rulles tilbage + millionærskat som betaling til SF og EL. Eller er det helt i hampen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 9:55 pm

Jens Holger.

Der er intet, der er 100 pct. givet i politik, men jeg tror faktisk ingen af de ting du nævner i dit indlæg (bortset fra måske Vestager som finansminister) går i opfyldelse.

Men jeg har taget fejl før :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Holger Laursen, Frederiksberg | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:05 pm

Jarl,
Hvad bygger du dine antagelser på?

Så godt at Østergaard var ude at sige at dp-reformen ikke var til diskusion. Men jeg lagde mærke til, at Vestager meget behændigt undgået at nævne den, for så vidt at det kan være en kæmpe løftestang for at få SF til at æde andre væmmelige ting.

mht Manu Sareen er han ikke i kridthuset hos R-ledelsen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:13 pm

Jens Holger.

Flittig læsning af diverse avisartikler og hvad jeg ellers hører i krogene.

Jeg vil sige det på den måde: Jeg tror ikke at Vestager mener, at Manu Sareen er ministeremne p.t. Det er en kendt sag, at hun ikke var alt for imponeret over Sareens ageren efter sidste kommunalvalg i København, hvor Sareen gik ud og undsagde Bondam og den (kontroversielle) måde at han fik sin borgmesterpost på. Sareen har siden gået bodsgang, men jeg kan alligevel ikke forestille mig at han bliver minister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:35 pm

“Relationerne mellem Thorning, Vestager og Søvndal?”

Ifølge TV-avisen er de særdeles gode. Inden de tre gik ind til regeringsforhandlingerne tog de sig en “kæmpekrammer” foran kameraerne.

Jeg følte mig hensat til en Højskole, hvor eleverne mødes til en elevfest.

I guder, jeg troede sgu det var voksne mennesker der var sat til at lede landet og ikke en flok højskoleelever.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 17. sep 11 kl. 10:58 pm

Hans.

Der er sket et skifte i omgangen mellem folk. Det var utænkeligt for få år siden, at partiledere gik rundt og var “krammebamser”. Men det er jo blevet meget almindeligt mellem mennesker i dag. Jeg forstår ikke at man har det sådan i professionelle relationer. Men det ændrer sig sikkert, når de har tørret hinanden i forhandlinger og begynder at gå hinanden på nerverne…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:19 pm

Tja
Thorning skal nok ikke sende Sass Larsen i byen som forhandler til de radikale.
Eneste politiker i Danmark der måske er mere upopulær hos de radikale end Sass Larsen er Pia.

Generelt kan man sige, desto mere indflydelse Thorning ønsker at give Sass-Larsen desto hurtigere bryder hendes regering sammen.

Når vi taler om forholdet imellem radikale og socialdemokratiet så er det generelt iskoldt. Faktisk må det formodes at være tæt på det absolutte nulpunkt.

1) Der var Sass-Larsen doktrinen om at S altid kopierede DF i udlændingespørgsmål
2) Der var Sass-Larsens ord om at de radikale ikke ville få lov til at flytte så meget som et komme i SSF’s fælles udspil
3) Der var den delvise gengældelse med efterlønsforliget imellem R og VKO.

Jeg vil så mene, at der stadigvæk er et klart og tydeligt behov for nogle flere radikale ydmygelser af Thorning for at sende et signal som selv Sass-Larsen kan forstå

Tramper man på os radikale, så vil man mærke konsekvenserne i meget lang tid

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:20 pm

@ Jarl

Håber du får ret.

På mig virkede det særdeles uprofessionelt. Nu er jeg en “gammel dreng” på 70 år og tidligere salgschef. I forhanslingssituationer har jeg trods alt aldrig givet min modstander et kram inden afgørende forhandlinger. Nå, men jeg vil håbe at de unge mennnesker finder ud af, at det ikke er en Højskole de er sat til at forvalte, men hele Danmarks nationaløkonomi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Holger Laursen, Frederiksberg | Skrevet: 17. sep 11 kl. 11:57 pm

@ Gustav Uffe Nymand

Der er mange gode grunde til at Sass er ude i kulden :) han har været ganske ubehændig gennem længere tid - og meget upopulær både til højre, venstre og hos vælgerne. HTS ville stå sig godt ved at give ham et ubetydeligt ministerium.

Men selvom Sass skulle dømmes ude, tror jeg dog ikke, at 24 års-reglen, hvor tåbelig og kontraproduktiv den end er, kommer i spil i denne valgperiode. Det er jo ikke hjerteblod for S, men sagt alt for højt for mange gange - i den stupide tro, at det kunne stoppe vælgervandringen til DF. De vælgere er for længst smuttet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 18. sep 11 kl. 8:59 am

Kære Jarl Cordua.

Jeg er enig med andre i, at du i JP-regi har en udmærket og seriøs blog, men føler du ikke selv, at det hele måske bliver en smule ‘religiøst’, når nogle af kommentatorerne i ramme alvor konsulterer dine meninger, som var de udtryk for en højere visdom?

Eller er du selv lige så overbevist om dine meningers almene gyldighed, at det kun føles naturligt, at du bliver spurgt til råds om dette og hint?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 18. sep 11 kl. 10:50 am

“ej heller Ida Auken - er hun stadig for ung til en ministerpost?”

Hvis du læser hendes egen blok, vil du hurtigt opdage at alderen ikke er det største problem.

Politikerblogs er Guds gave til vælgerne, hvis de ellers skriver dem selv og ikke overlader det til reklameindustrien. Her kan man med tydelighed overbevise sig om hvor lidt de ved, og på hvor løst grundlag love vedtages.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 18. sep 11 kl. 10:52 am

@Gustav Uffe Nymand

“Tramper man på os radikale, så vil man mærke konsekvenserne i meget lang tid.”

Gungrede du lige så meget efter forrige valg? :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Verner M., Tørring | Skrevet: 18. sep 11 kl. 11:15 am

Med kvindernes (incl. Villy Vendekåbes)overtagelse af Christiansborg er krammeriet noget, vi skal vænne os til. Kvinder er jo efter egen definition følelsesvæsener. Det er også derfor, at ordet velfærd betyder mere end ordene økonomi og financiering. Da kvinderne også - som følge af den opnåede ligestilling - er blevet magtsyge og krigeriske, skal vi vænne os til kommende opgør med de lange knive. Kvinde er kvinde værst. Vi kender det fra erhvervslivet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 18. sep 11 kl. 12:43 pm

Kære Karin

Du har sikkert ret. Jeg aner det ikke. Jeg skriver om politik og det der interesserer mig. Hvis der er nogle, der stiller mig et spørgsmål, så er jeg så høflig, at jeg tager mig tid til at besvare det. At du synes, at det er et problem tjah det går over min forstand.

Men jeg er glad for dine pæne ord om bloggen, og vil opfordre dig til at blande dig i diskussionen med os andre om de emner, der er oppe fremfor at diskutere min person. Det er knapt så interessant og jeg sletter konsekvent alle indlæg fremover, der drejer sig herom.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 18. sep 11 kl. 1:39 pm

Som socialdemokrat er det med en vis spænding og ikke så lidt bæven i maveregionen, jeg ser frem til, hvordan forhandlingerne om regeringsgrundlaget mellem partierne på venstrefløjen + de Radikale spænder af.

Både S og SF stiller med et hold, der i regeringssammenhæng er helt uerfarne, og selvom jeg har stor tillid til Helle Thorning, så kan jeg ikke undgå at se, at det er besværlige vilkår, hun er oppe imod, især fra de Radikales side, som jeg ikke ville stole på over en dørtærskel.

Det er næsten ikke til at holde spændingen ud, fordi det efter min mening er helt afgørende vigtigt, at rød blok får en chance for at vise, at ligesom man bragte landet ovenpå i 90′erne, sådan vil man også være istand til at gøre det efter 10 spildte år med VKO.

Danmark trænger til fornyelse og nye friske kræfter til at lede landet (det lyder vist som et valgslogan).

Det kæmpearbejde, som S og SF udførte i 2 år for at få rød blok til at stå som et samlet hele, kostede på de indre linier, især hos SF, men valget i 2007 viste klart, at den mindste splittelse i partiernes politik (mellem S og RV), ville koste endnu en periode i oppositionen.

Valget i 2007 og valgkampen i år viste også, hvor farligt det er for oppositionen bare at nævne det mindste omkring udlændingepolitikken. Alene det, at Søvndal nævnte 24-års reglen var nok til at sætte valgsejren i risiko.

S og Helle Thorning fik en svag tilbagegang i forhold til valget i 2007 og SF og Villy Søvndal gik stærkt tilbage (stemmer gik til EL), men ingen på venstrefløjen kan være i tvivl om, at den pris, som SSF betalte, var nødvendig for at vinde regeringsmagten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 18. sep 11 kl. 2:08 pm

SSF har en udfordring
Der er stigende finansmarkedsmistillid til danske statsobligationer i forhold til statsobligationer fra de øvrige nordiske lande

business.dk/oekonomi/styrtdyk-i-tillid-til-danske-statsobligationer

Det er farligt, da en stor andel af de danske boliglån er med variabel rente og da boligobligationer normalt må forventes at have en højere rente end statsobligationerne.

Godt nok, er der mere tillid til danske statsobligationer end statsobligationer fra en række sydeuropæiske lande, men ovenstående artikel dokumenterer at der er begyndt at blive tegnet et mere dystert billede af Dansk Økonomi

Hvis finansmarkeds-tilliden først skrider til dansk økonomi er der risiko for en farlig negativ spiral

1) Renten på statsobligationer stiger =>
2) Renten stiger på boliglån med variabel rente =>
3) Boligpriserne falder, den økonomiske aktivitet falder og banker og realkreditinstitutter skal stille ekstra økonomisk sikkerhed =>
4) Staten er nød til at lave en kapitalindsprøjtning =>
5) Statsgælden øges og finansmarkedet kan se at risikoen er større for statens økonomi =>
1) Renten stiger på danske statsobligationer.
(Gå tilbage til toppen af denne tråd)

Det er derfor nødvendigt at forlange af SSF at de fremlægger en troværdig plan der sikre
1) Forbedring af statens langsigtede financieringsgrundlag
2) Forbedring af danske virksomheders konkurrenceevne

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Andersen, København N | Skrevet: 18. sep 11 kl. 3:14 pm

Karin Bennedsen

Jeg ved godt, at det altid har været det vigtigste for socialdemokraterne, at vinde magten. Det kommer ikke bag på nogen. Men jeg synes nu det er langt vigtigere, at se på hvad man vil bruge den til.

Det eneste vi ved om Socialdemokratiet er, at de har lavet en fælles aftale med SF, som de nu er ved at løbe fra. Dernæst skal de manøvrerer mellem et styrket R og EL, som begge ønsker lempelser af udlændinge-politikken. Det kommer de heller ikke til, at kunne levérer.

Hvis det overhoved kommer til at lykkes dem, at lave et regeringsgrundlag, bliver det på nogle småting omkring uddannelse og miljø. Og så ellers borgerlig politik for resten. Ellers gider de radikale ikke at være med. Og så er de først på den.

Men de fik da regeringsmagten, og det er jo, som bekendt, det vigtigste.

PS.

Fik jeg nævnt at Enhedslisten bejler til DF, mht. dagpenge-reformen!
DF vil blive flittigt brugt, også af Socialdemokratiet, både når det kommer til social og udlændinge-politikken. Og det véd jeg du ikke er så glad for at høre. Men jo, blok-politikken er død ( som de radikale ønskede det ) men resten vil ikke ændre sig markant.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 18. sep 11 kl. 3:45 pm

@ Jarl Cordua , | Skrevet: 16. sep 11 kl. 9:28 pm

Nu, hvor Jelved klart har meldt ud, at kommer dagpengeperioden i spil står de radikale af, er ønsketænkningen måske nok ved at blive en smule mere realistisk. :-)

Gucci-pigen har sine kvaler fra starten af - og de bliver bestemt ikke mindre hen af vejen. Kan de radikale overhovedet være i stue med enhedssammenrendet?

Som Peter Andersen er inde på har jeg mine tvivl om at de 4 partier kan enes om tilstrækkeligt meget til at Helles våde drøm går i opfyldelse. Hun når måske ikke længere end til titlen af kongelig undersøger.

Var jeg hende ville jeg holde et håndklæde parat til at kaste i ringen. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 18. sep 11 kl. 4:28 pm

Utroligt, at El vil have DF til at hjælpe med dagpengereformen. Ingen har som de røde rakket ned på det parti, nu kan de godt bruges hvor de røde kommer i nød.
Håber at de radikale må æde det forlig.

Den der sidst ler bedst!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Lyngby | Skrevet: 18. sep 11 kl. 4:40 pm

jp.dk/indland/indland_politik/article2550004.ece

Citat Jelved:
Hvis Thorning bruger et flertal med Dansk Folkeparti til at midlertidigt forlænge dagpengeperioden uden om De Radikale, så kan de radikale ikke sidde med i regeringen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Olesen, 2200 N | Skrevet: 18. sep 11 kl. 5:30 pm

Jeg har spurgt Fru Jelved om det er et løfte eller en trussel. Hun har ikke svaret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jarl Cordua , | Skrevet: 18. sep 11 kl. 6:20 pm

Niels.

Sku vi prøve at hæve niveauet en anelse så vi dropper at kalde politikerne for Gucci-pigen, Fadbamsen etc. ?

Den slags forhindrer at man kan tage kommentarerne - og dermed debatten her - alvorligt. Det er en JP blog - og ikke Ekstra Bladet Nationne! - det her. Tak!

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 18. sep 11 kl. 8:11 pm

Jeg har det lidt ligesom Karin Bennedsen. Dvs ikke helt roligt, før der sendes hvid røg op fra Christiansborg eller Kuhlausgade, hvorend forhandlingerne pågår. De radikale er notorisk selvovervurderende og besværlige, men de er altså også løsningsorienterede - trods alt.

Modsat flere her tror jeg ikke, man skal lægge så meget i forskellige aviscitater. Slet ikke, når man ikke læser dem i helheden. Marianne Jelved udtalte sig om, hvad R var gået til valg på angående dagpengeperioden, og hun kan selvsagt ikke stå at sige noget andet til pressen, mens hendes partikolleger sidder i et lukket rum uden vinduer eller anden forbindelse til omverdenen og forhandler bl.a. det problem. Pressen er ved at vride hænderne af led, fordi Helle Thorning-Schmidt og de øvrige forhandlere har indgået en musketered om ikke at forhandle i offentligheden, så nu jager de rundt efter problemer og modsætninger mellem parterne uden at skele til, at forhandlingerne netop går ud på at udviske de modsætninger.

Alle tre partier er meget, meget sultne efter at komme i regering - og EL synes at være ganske beskedne i deres “krav” til ABF ved stort set kun at fokusere på de emner, hvor de i forvejen er næsten enige med alle de øvrige. De gør i denne fase alt, hvad de kan for ikke at besværliggøre dannelsen af en ny rød-grøn-lilla regering. Bag de lukkede døre er R sikkert ligeså tunge at danse med, som de var for Nyrup i 90′erne, men uanset hvad de siger eller har sagt, er deres ønske om at komme i regering nok så stort, at de finder en model. Det ville jo også se lidt underligt ud, hvis det parti, der om nogen i valgkampen har tordnet for samarbejde her, der og alle vegne, over og under midten, pludselig skulle vise sig ude af stand til selv at indgå i et samarbejde, fordi de ikke forstår kompromisets kunst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Laursen, 4540 | Skrevet: 18. sep 11 kl. 11:19 pm

Fuldstændig og total “Anders And” igen - Danmark har stemmemæssigt blåt flertal, men Kristendemokraternes mange stemmer bliver ugyldige i det sammenhæng. Grotesk. Samtidig, samtidig har vi 3 faste røde mandater allerede før valget siddende oppe på isbjørnene i Grønland!! Og endelig der der jo blå-blok kanon-forrædderen Barfoed der forærede mindst 3-4 mandater til de radikale, da han vendte ryggen til VKO!!! Det er og bliver den tyndeste, svageste regering jeg har set i hele mit liv .

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 18. sep 11 kl. 11:37 pm

@L. Rasmussen, København

Jeg er helt enig med dig.

S/SF og R har ikke kæmpet de sidste år for at få et systemskifte og fravriste Pia Kjærsgaard hendes store indflydelse på især værdipolitikken, og så lade det hele falde på gulvet igen.

Det er naturligt, at det er blå stues ønskedrøm, men jeg tror at rød stue vil gå meget langt for sikre sig magten de næste fire år.

Og selv om Vestager her og nu kan gå på vandet, så tvivler jeg meget på, at hendes vælgere ved valg i utide vil belønne hende for at løbe risikoen for 10 år mere med VKO.

Hun kan naturligvis drømme om at blive statsminister næste gang, men jeg tror ikke på, at hun vil kunne sno Løkke og Samuelsen om sin lillefinger.

Presset ligger mindst lige så meget på Radikale som på S og SF.

Højt at flyve……

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Holger Laursen, Frederiksberg | Skrevet: 18. sep 11 kl. 11:45 pm

Christine Cordsen har i dag lavet en fiks oversigt over de emner der er i spil i forhandlingerne og de fire partiers standpunkter.

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2549832.ece

Jeg synes ikke umiddelbart, at det ser så besværligt ud, som mange kommentatorer vil gøre det til, når man tænker på, at der er både god tid og ministerposter på spil.

Knasterne bliver helt sikkert topskatten og millionærskatten, mens der med modsat fortegn er et flertal i FT (AFØ og O) for at udskyde dagpengereformen, så den kan R ligeså godt give sig på - mod betaling forstås.

Politiken mener, at Lykketoft er i spil som finansminister. Ikke helt dumt med A’s bedste hoved tilbage i centrum. Hvis ja, hvem skal så være formand for FT?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 18. sep 11 kl. 11:48 pm

@L. Rasmussen, København

Og ikke at forglemme.

Vestager får travlt med at holde styr på sine nye og meget unge og uerfarne folketingskolleger.

Det er et parti med kun 2 ’sværvægtere’ og en ‘mellemvægter’.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 18. sep 11 kl. 11:55 pm

@Preben Laursen, 4540

“Og endelig der der jo blå-blok kanon-forrædderen Barfoed der forærede mindst 3-4 mandater til de radikale, da han vendte ryggen til VKO!!!”

Ro på!

Det er da ikke kun Konservative, men også Venstre og Dansk Folkeparti, der nu får en tænkepause til at finde ud af hvad partierne rent faktisk står for.

Venstre vil blive både mere økonomisk og værdipolitisk liberal (med højere til loftet) og Dansk Folkeparti vil indse, at de bortset fra udlændinge - og EU-politikken rent faktisk er et gammeldags socialdemokratisk parti, der kæmper for de svageste i samfundet (hvis de ellers har det rigtige efternavn).

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 19. sep 11 kl. 12:13 am

@Niels Hansen

Det glæder mig, at vi igen-igen er enige.

Jeg synes nu også, at der både i denne tråd og i andre netdebatter er lovlig mange, der gør sig helt urealistiske forhåbninger om et forhandlingssammenbrud for ABF med en våd tillægsdrøm om, at Løkke så må få endnu en chance. Den tanke er ikke tænkt helt til ende, for hvordan skulle en V(K) mindretalsregering nogensinde kunne få R og DF til at gå ind i samme rum og blive enige om udlændingepolitik, retspolitik, økonomisk politik eller miljø- og klimapolitik. DSelv hvis R havde en udpræget dødsdrift og skiftede side, ville Løkke aldrig kunne få en sådan konstellation op og stå. Valget indsnævrede Thornings albuerum, fordi K blev så meget mindre end EL, men Løkke ville selv med R på sin side være i en endnu værre situation, så længe DF er større end R.

I øvrigt indså Løkke det umulige i det projekt, før han besteg talerstolen på valgaftenen - og faktsik ser han umådelig lettet ud over at have gjort det Fogh ikke kunne (vende konstant V-tilbagegang ved alle typer af valg siden 2001 til en lille fremgang) og samtidig være sluppet for statsministerjakkesættet, som han faktisk aldrig har set helt komfortabel ud i. Og konen formelig strålede ved udsigten til hans nye rolle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Holger Laursen, Frederiksberg | Skrevet: 19. sep 11 kl. 12:23 am

Jarl skriver:
Mit eget forsigtige bud er, at regeringen på et tidspunkt bryder sammen, fordi SF ikke kan holde til ikke længere at profilere sig som “gavebodsparti”, hvor man beskatter de rige, virksomhederne osv., mens Enhedslisten står tilbage på Venstrefløjen, som “de rene og de ranke”. Og her spiller udviklingen i SFs opbakning i meningsmålingerne selvfølgelig en betydelig rolle.

Det kommer helt an på, hvor god en figur Søvndal gør som (udenrigs)minister - og om han kan finde sin gamle muntre selvsikkerhed frem igen - og om næste geled i SF får nogle gode poster at profilere sig på.

Jeg tror, at hvis en ABF-regering kan sidde mere end to år og få gennemført dele af deres program, vil de kunne vinde næste valg.

1) Blå blok vil ikke kunne forlige sig med at sidde i opposition. Den konservative nedsmeltning fortsætter. Deres hovedproblem er stadig ikke løst. DF har nuppet den nationalkonservative dagsorden, mens LA er kørt med skatte-klatten og R har snuppet alle de socialkonservative vælgere. Hvorfor skulle vælgerne vende tilbage? Engell giver i EB i dag Barfoed et år til at vende udviklingen. Nogen oplagt afløser?

2) Jeg tvivler på, at vælgerne vil belønne Venstre for “benhård opposition” - snarere tværtimod.

3) Rød blok vil have statsministereffekt

4) Venstre gik næsten udelukkende frem omkring København pga af en flot gennemført betalingsrings-kampagne. Den kan de ikke gentage.

5) ABFØ vil sørge for, at en del skeletter fra det forgange tiår kommer ud af syltekrukkerne på Slotholmen.

Helt i hampen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Lembøl, Gørlev | Skrevet: 19. sep 11 kl. 12:27 am

Hvis Helle Thorning kan få en brugbar regering og en sammenhængende politik ud af den foreliggende situation på Christiansborg, overgår hun Poul Schlüters præstation fra slutningen af 1900-tallet.

Hun skal forene modstandere og tilhængere af EU.
Hun skal forene dem, der bare vil give flere penge til overførselsydelser og dem, der vil bruge pengene andre steder.
Hun skal forene dem, der vil have højere skatter, med dem, der ønsker, at skatterne skal holdes i ro.
Hun skal forene Socialdemokraternes udlændingepolitik med 24-års regel, pointsystem m.m. med dem, der ønsker alt dette afskaffet.
Hun skal gennemføre en betalingsring imod et flertal i Folketinget.
Hun skal sluge, at tilbagetrækningsreformen skal gennemføres. Og formentlig også, at dagpengeperioden ikke bliver forlænget, men at der højst foretages nogle justeringer.
Selvfølgelig vil hun kunne smykke sig med titlen “Statsminister”, men hvor meget skæg er der ved at sidde fast i en skruestik.

Hendes situation minder mig om en russisk vitttighed: En mand ringer til militsen og meddeler, at han har fanget en bjørn. Den vagthavende siger “udmærket, de må skynde Dem at bringe den herhen, så vi kan tage os af den”. “Jamen, den vil ikke lade mig gå”, er mandens svar.

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 19. sep 11 kl. 12:44 am

Hans Lembøl

Er du klar over, at du er ved at bygge Thorning gevaldigt op. Når S, SF og R om en lille uges tid kommer ud og citerer Anders Fogh med ordene “we have an agreement” (og det gør de med overvejende sandsynlighed), vil hun jo ifølge alle de blå sortseere allerede have begået en genistreg. Når så regeringsgrundlagets punkter et efter et bliver sat i søen, en finanslov på plads (FL2012 er indiskutabelt med i de pågående forhandlinger), og de fire partier derpå finder nye kompromiser, måske endda med inddragelse af oppostionen, kan hun jo næsten gå på vandet. Det bliver i hvert fald vanskeligt for nogen at påstå, at hun ikke kan sit politiske håndværk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 19. sep 11 kl. 2:04 am

@Hans Lembøl, Gørlev

På hvilke punkter mener du, at HTS’s situation adskiller sig fra Nyrups i 90′erne?

At efterlønsreformen ikke kan ændres vidste enhver vælger efter valget torsdag. Det kan ingen bebrejde hende,

HTS skal bare øve sig sig på at få det sagt på en overbevisende og pæn måde måde. Det tror jeg godt hun evner. Det er jo vælgerne, der har talt.

Med vælgerne ‘krav’ om efterlønsforringelser har hun samtidig (til blå stues store ærgelse) fået en stor pose penge foræret af samme vælgere.

Det skal man ikke kimse ad.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 19. sep 11 kl. 8:33 am

@ Karin Bennedsen

Kan man få lidt mere at vide om, hvad du baserer din store tillid til Helle Thorning på?

Hun har da ikke præstret ret meget andet end at indkassere nederlag gennem hele sin formandsperiode.

Hvad skulle begrunde, at det ikke fortsætter - ikke mindst i lyset af at hun ikke har det helt store afprøvede menneskemateriale bag sig - og i betragtning af at de førende økonomer ikke giver ret meget for den røde politik på området?

Højere skatter og afgifter forekommer ikke at være vejen frem i et eksportsamfund, som lider under konkurrenceproblemer i en i forvejen økonomisk afmattet verden.

Offentlige investeringer vil være en stakket frist, da de kun har indenlandsk virkning og ikke på sigt medfører fornyet fremgang eller flere jobs. Vi er afhængige af udlandet og kan ikke gøre ret meget på egen hånd, som vil have varig virkning.

Bortset fra at beskatte os til endnu lavere konkurrenceevne.

Rød politik er ikke vejen frem. Men når det er sagt er ren blå politik heller ikke lykken, men dog et langt mere fornuftigt indspark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 19. sep 11 kl. 8:39 am

“Med vælgerne ‘krav’ om efterlønsforringelser har hun samtidig (til blå stues store ærgelse) fået en stor pose penge foræret af samme vælgere.”

Her har vi kernen i Danmarks problem. Hun har ikke fået en stor pose penge forærende, det er vel skatteyderne, der har fået 16 mia i skattelettelser forærende? Er det helt utænkeligt, at besparelser kan komme de ydende til gavn, og ikke bare blive set som frie midler, der partout skal bruges på en anden udgift?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 19. sep 11 kl. 8:44 am

@ Peter Larsen

Har politikerne én gang lagt deres klamme hænder på penge giver de dem ikke frivilligt fra sig igen.

Det ville mindske deres magt - og det er for dem mere dyrebart end noget andet. :-(

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Rasmussen, København | Skrevet: 19. sep 11 kl. 9:25 am

Helt OT

Jarl, skal din JP-blog ikke have en anden overskrift, hvis/når den bliver permanent, forhåbentlig i modsætning til valgkampen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 19. sep 11 kl. 12:55 pm

Skægt som folk taler om højre skat… Nu har skat igen meldt, at de mangler personale til at kunne opkræve de mange miliarder som staten mister hvert år… I år er regningen på 40miliarder der mangler….
Hvem sagde skattetryk…
De rigeste mennesker i verden taler også om at hæve skatten for de aller rigeste, nu også i USA hvor direktøren/ejeren betaler 17% i skat, mens hans ansatte betaler 34%…..

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 19. sep 11 kl. 12:56 pm

Kære læsere. Vi har desværre været nødt til at slette nogle kommentarer på grund af falske navne og anonymitet. Angiv for- og efternavn. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html. Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mikkelsen, Århus | Skrevet: 19. sep 11 kl. 4:55 pm

Selvfølgelig sidder den nye regering i et år.

Lige længe nok til at sikre ministerpensionen for alle nye ministre. Hvilket jo er alle udover de radikales eventuelle ministre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/