Profil

Henrik Ørholst sætter fokus på ledelse og professionel udvikling og viser vej i karriereræset.

Baggrund:
Henrik Ørholst er cand.oecon og international kommunikationschef hos PA Consulting Group. Han er anmelder og klummeskribent i Morgenavisen Jyllands-Posten.


Andet:
Har senest udgivet "Markedsføring næsten uden budget" og en casesamling til undervisningsbrug på handelshøjskole-uddannelserne.


Sted:


Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Karrieresporet (arkiv)

Skrevet af Henrik Ørholst

Facebook er verdens tredje største land

Dato: d. 02.09.10, 22:01
Af: Henrik Ørholst
Emner:

Tænk hvis Facebook var en selvstændig nation. Med mere end 500 millioner indbyggere ville det være verdens tredjestørste land. Kun overgået af Kina med 1.350 millioner indbyggere og Indien med 1.210 millioner indbyggere. Twitter vil være verdens ottende største land med 124 millioner indbyggere.

Det er nogle tal, der er til at tage og føle på ifølge The Economist. Men er brugere og borgere – eller indbyggere - det samme?

Der er lighedspunkter,men der er også store forskelle.

På Facebook og Twitter kan brugerne opbygge en profil, og det er fællesskabet, som holder sammen på det virtuelle netværk. Det mest afgørende er, hvor mange man giver til fællesskabet. Giver man lidt til fællesskabet, vil der heller ikke komme ret meget tilbage. Sociale medier er baseret på en stærk sammenhængskraft.

I et land er der ikke altid en balance mellem, hvad en indbygger giver og modtager. Der er ofte utilfredshed her. Alene diskussionen om skatterne, og hvad det offentlige skal bidrage til viser med al tydelighed, at sammenhængen mellem bidrag og hvad der modtages ikke hænger helt sammen. I de fleste EU-lande er der udsigt til en accelleration i antallet af indbyggere på overførselsindkomster og færre til at finansiere hele gildet. Dermed er der ikke balance mellem, hvad der kommer i (stats)kassen, og hvad der går den anden vej.

Facebook er selvfølgelig ikke et selvstændigt land, og dermed er der heller ikke en suverænitet, der skal håndhæves, som det er tilfældet med en selvstændig nation. Alligevel kan der føres krig i Cyberspace. I 2007 blev Estland angrebet og vitale IT-systemer blev sat ud af drift. Året efter fik Georgien den samme tur. Og hvis der kan foretages angreb i Cyberspace på selvstændige nationer, kan det heller ikke afvises, at det samme kan ske på et eller flere af de sociale medier.

Også betaling eksisterer på Facebook. Ligesom Mark Zuckerberg & Co ofte beder om råd og ideer til udvikling af Facebook. Noget, som en regering også gør med passende mellemrum, når der bliver udskrevet valg.

Et selvstændigt land har en eller anden form for sammenhængskraft. Det kan være i form af historien, kulturen eller en lovgivning, som binder indbyggerne sammen. Et socialt medie som Facebook har medlemmer, som alle har accepteret reglerne. Ligesom et land med love og anden regulering. Og der kan samtidig være mange forskellige grupper, som man være medlem af. Her gælder der regler, som kan være både formelle og uformelle.

Der er således en række lighedspunkter mellem Facebook og et selvstændigt land. Kan man derfor forestille sig, at der vil være danskere, som vil føle sig mere på linie med de globale venner på Facebook end med naboen, der bor fem meter væk? ”Det analoge land” er baseret på tvang. Det er ikke muligt at vælge at være ”statsløs” og undgå at betale skatter. Men Facebook. Her kan du selv bestemme. En besnærende tanke.



Kommentarer
Ib Als, København N | Skrevet: 3. sep 10 kl. 07:53

På Facebook har man ingen borgerrettigheder - det synes jeg er en afgørende forskel

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carsten Bern, Aarhus | Skrevet: 3. sep 10 kl. 11:49

“Kan man derfor forestille sig, at der vil være danskere, som vil føle sig mere på linie med de globale venner på Facebook end med naboen, der bor fem meter væk?”

Det er hele essensen af social netværksanalyse (eller mere generelt forskningen om sociale netværk) som har været undervejs i snart 4-5 årtier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Stefan Dohn, Horsens | Skrevet: 3. sep 10 kl. 13:57

Socialt netværk på nettet - og har du brug for det mere åndelige, kan du gå ind på Google Church, som “beviser”, at Google er Gud. Halleluja.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Charlie bruhn, Aalborg | Skrevet: 3. sep 10 kl. 16:05

For at en land er et land skal det have land, ressoucer til at opretholde menneskekroppen. Mennesket kan endnu ikke uploades til en server i cyper hyper space. Men ellers er faktorene da tilstede.
Borgerrettigheder knytter sig så vidt jeg ved kun til den kontrakt enhver person har tegnet med den kommune/by de bor i. Med borgerrettigheder knytter der sig også en stribe af forpligtigelser som man ikke skulle ligger under for hvis ens person kun eksiterede under menneskerettighederne. På en måde er alt jura et juridisk spil/ virtuelt spil som menneske bag de illusoriske personerne ikke kender så meget til da det vel nok er bedst for pyramidens top. Kunne man vælge var diplomat/menneske rettigheder dog de bedste da man slipper for borgerrettigerne og forpligtigelserne. En diplomat må f.eks. ikke slå ihjel da det jo bryder med menneskerettighederne men han kan godt parkerer på fortovet da det kun er vedtægter som er gældende for byen eller landet. Menneskerettighederne bliver ikke krænket her og diplomaten har ikke tegnet kontrakt med landet eller byen om disse. Iøvrigt har jeg hørt om en mand som har købt en borderplatform og erklæret sig suveræn. Det er jo ret smart så kan man skabe sit eget utopia såfremt man har lidt penge at starte med. Associalt ja måske men det er også asocialt at penge går i arv fra generation til genneration. hvori ligger det retfærdige i det? Har aldrig hørt en god begrundelse for det udover at uhh ha de rige gør så meget for samfundet øhh ja de er jo de eneste der kan slå med tryllestaven og sætte ting igang som kræver kapital så hvor ligger det altruiske idet? det kunne/ville alle da gøre hvis de havde muligheden. nå så røg vi af sporet igen. hygge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Charlie bruhn, Aalborg | Skrevet: 3. sep 10 kl. 16:32

Iøvrigt er en person det samme som en facebook profil. en Person er juridisk set ikke et menneske men blot en maske. man er ikke en person man har en person ligsom man har en profil men ikke er en profil. Det er en juridisk destinktion. Personen eller profilen om i vil skabes ved underskrivelsen af dåbsattesten og menneskebarnet er nu uden dets eget samtykke underlagt lovene, vedtægter osv. i landet. Lån kan optages af staten på bagrrund af fødselscertifikater. Mennesket opdrages til at tro det er en person, derfor bruges ordet person også fejlagtigt som synonym for menneske. I de fleste retsale er du en person og ikke et menneske. Så måske er det en facebook verden alligevel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Daniel Karpantschof, Washington | Skrevet: 3. sep 10 kl. 17:01

Jeg finder det interessant at netop denne artikel, af alle, blokerer kommentaerer der retter en smule kritik af selvsamme artikel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
charlie bruhn, 8000 | Skrevet: 3. sep 10 kl. 17:26

du skal ikke tro du er noget! :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jern Henrik, Aalborg | Skrevet: 4. sep 10 kl. 08:03

“Jeg finder det interessant at netop denne artikel, af alle, blokerer kommentaerer der retter en smule kritik af selvsamme artikel.”

Ja - mærkeligt, at der slettes på livet løs. Men 9 ucensorerede indlæg (10 med dette, hvis det får lov at stå) er det blevet til - flot!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mønniche, Aakirkeby | Skrevet: 4. sep 10 kl. 09:23

Jeg foreslår at man på JP som minimum sender edb- operatøren på et grundlæggende kursus i edb-drift.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Charlie bruhn, Aalborg | Skrevet: 4. sep 10 kl. 14:30

hvorfor et grundlæggende kursus i edb-drift? hvad er edb-drift anyways?
Det er jo træls at få slettede sine indlæg det er jo en form for overgreb som et barn der bliver irettesat med magt. Men af en eller anden grund er det ret vigtigt for forfattere at bevare en aura af seriøsitet og respekt. Desuden er en ordstyre som man godt kunne sige forfatteren på en blog også er nød til at lede debatten i den retning som er nødvendig for at emnet i spotlyset bliver behandlet. Men om det er endegyldigt rigtigt såer jeg min tvivl om. tror ligeså godt forfatteren kan lave en ny artikel måske en om universet vs. menneskets sanser. En artikel om hvorvidt humanisme er eksakt videnskab eller bare ordgejl. f.eks. hvor ved vi fra at økologisk mad er sundere? osv. ægte oplysning og undren udover det system vi tilfældigvis er opvokset i. kunne være en god modvægt til debatten om renter, banker og ligestilling.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Gert Sørensen, Højbjerg | Skrevet: 6. sep 10 kl. 10:31

Diskussionen er jo kun interessant for erhvervledere, hvis Facebook kan bruges til noget. Se det som et Cyberspace, et virtuelt fællesskab, med muligheder for kommunikation og ikke mindst dialog med stakeholders, især kunder og forbrugere.

Da jeg selv er kursusleder i kommunikation med nye og sociale medier for Update, kan jeg - frisk fra fadet - fortælle at virksomhedernes interesse for at bruge Facebook og ande medier er overvældende. Spørgsmålet er til hvad og hvordan? Mulighederne er der hvis man vil dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Finn Christensen, charlottenlund | Skrevet: 10. sep 10 kl. 15:40

Facebook som land ? Kan man ikke finde mere begavede måder at fokusere på Facebook på. Facebook er en opslagstavle, godt nok en avanceret en….men bloggen misforstår form og indhold. Et LAND, kræver statsmagt,myndigheder, kultur, institutioner….og fremfor alt loyalitet over skattebetaling……

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Jeg er ikke spor i tvivl om at fænomenet eksisterer, men det gør løsningen også, nemlig kontrol og ledelse. Her taler jeg ikke om at sætte Læs mere
[...] Så har du med det samme distanceret dig fra den halvdel af ansøgerne, der ikke gør det. Læs artiklen “Sådan får du en god Læs mere
Jeg er også enig i Gitte Nielsens betragtninger. Det åbne kontormiljø er i mine øjne en opfindelse fra helvede. Jeg har også været så Læs mere
Rigtig godt indlæg - Gitte - meget Læs mere
"Arbejdspladsen er blevet et spejl af fritiden" Og du har ret. Og det er i mine øjne et megaproblem. I mit hjem går jeg frit rundt i alle rum. Mere Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/