Profil

Jakob Levinsen blogger fra det virkelige kulturliv om kunst og kræmmere, fiktioner og fakta.

Baggrund:
Jakob Levinsen (f. 1960) har siden februar 2006 været litteraturredaktør samt film- og musikanmelder ved Morgenavisen Jyllands-Posten.

Han er cand.mag. i musikvidenskab og dansk, har arbejdet som kulturjournalist siden 1984 og undervejs været musikanmelder ved Weekendavisen, kulturredaktør ved Berlingske Tidende og redaktionschef ved forlaget Lindhardt og Ringhof.

Andet:
Jakob Levinsen har udgivet og bidraget til bøger om bl.a. klassisk musik, Tolkien, amerikansk kultur og københavnske restauranter, samt medvirket i Smagsdommerne på DR2.

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Levinsen Live

Skrevet af Jakob Levinsen

Teatret i virkeligheden

Dato: d. 25.01.12, 11:20
Af: Jakob Levinsen
Emner:

De sidste par dage har jeg haft lidt ondt af dramatikeren og teaterinstruktøren Christian Lollike.

 Ikke så meget fordi hans annoncerede projekt om til august at lave en forestilling ud af den norske massemorder Anders Behring Breiviks monstrøse manifest er blevet mødt med rasende protester fra både ofrenes pårørende, et vist nærmest samlet Norge samt en del danske politikere. Det kan næppe  være kommet som den store overraskelse, højst at norske teaterkolleger også lagde afstand til forehavendet.

 

Nej, min medfølelse skyldes, at han har gjort det nærmest umuligt for sig selv at komme igen. For hvordan i alverden skal til sin tid sådan en enkeltmandsforestilling på det bittelille Caféteatret i det indre København overhovedet kunne måle sig med de seneste dages voldsomme og sågar internationalt besatte totalteater, det være sig i substans eller i medieomtale?

 

Vi har nemlig takket være Lollike allerede fået en forståeligt nok meget temperamentsfuld og stærkt følelsesladet, men bestemt også særdeles vigtig diskussion om teatrets, ja kunstens muligheder og ansvar. Det er der ikke så lidt mere dybde i end eksempelvis Det kongelige Teaters stadige tumlen rundt i navlepillende undergangsretorik, hvor den nu af pladsen rendte operachef Keith Warner sågar netop har sat ny rekord.

 

Det uanset, at den grundlæggende diskussion i forbindelse med Lollikes projekt egentlig er ret enkel. Må man overhovedet lave teater ud fra sådan noget som Breiviks manifest?

 

Selvfølgelig må man ubetinget det. Publikum har til gengæld sin fulde ret til at debattere lige så højlydt, det skal være – der er jo ingen, der siger, at teaterchefen har ret - og så eventuelt stemme med fødderne og holde sig væk.

 

I alle tilfælde har Christian Lollike nu med betydelig kunstnerisk succes og præcision fået teatrets egen rolle i samfundet sat til debat. Og hvor en del af aktørernes standpunkter har været indlysende, anledningen taget i betragtning, har andre også overrasket ikke så lidt.

 

Det var ikke helt uventet, at Dansk Folkeparti for op som trolde af æsker. Når man læser om Lollikes karriere, kan det ind imellem nærmest se ud til, at hans ry som angiveligt kontroversiel kritikerdarling er blevet opbygget i en særegen symbiose med netop DF, der flere gange har været ude efter ham.

 

Forstået på den måde, at når DF undsiger noget, ja så må det jo være progressivt og provokerende, og så må som i det aktuelle tilfælde selv Venstres københavnske kulturborgmester Pia Allerslev tage det i en slags forsvar. Ligesom en Facebook-bekendt med demonstrativ stolthed forkyndte, at når nu Pia Kjærsgaard havde erklæret sig imod Breivik-forestillingen, skulle han i hvert fald have billet - så mon ikke publikumssuccesen for Caféteatret allerede er hjemme?

 

Den mest kuriøse gæsteoptræden stod til gengæld uden sammenligning den prominente svenske forfatter, journalist og konspirationsteoretiker Jan Guillou for. Han ser nemlig ifølge Politiken i fredags (desværre ikke på nettet) teaterprojektet som endnu et udslag af, hvad han opfatter som typisk dansk modvilje mod muslimer, helt på linje med Muhammedtegningerne her i avisen.

 

Den havde Lollike vist ikke lige set komme. Han har tværtimod erklæret, at projektet i høj grad netop udspringer af et ønske om at ville beskytte muslimer i Europa mod rabiate antiislamister som Breivik.

 

Mest tankevækkende var dog, hvordan dele af den såkaldte teaterkritik navnlig i Politiken og Information optrådte med fyldigt motivforskende forsvarsindlæg for Lollike. Her oplevede man nemlig en slags seriøs udgave af den tragikomedie, der i sommer blev opført i forbindelse med anklagerne mod Den kongelige Ballet for kokainmisbrug og ledelsesproblemer.

 

For i begge tilfælde så man det ritual, at i samme øjeblik scenekunsten bliver sat til debat af andre end dem, der mener at have patent på at debattere den eller debattere med den, ja så bliver der dannet vognborg. Og så er det lige pludselig ikke længere til debat overhovedet, at Nikolaj Hübbe er en vidunderlig balletchef, og at Christian Lollike som dramatiker er kontroversiel og betydelig og dermed hævet over diskussion.

 

Debatskabende teater synes med andre ord helst at skulle være noget, hvor de udenforstående da godt må blive behørigt provokerede og klappe benovet, men ellers bare har at klappe i. Det kan godt være, at Lollike på det seneste har skabt sig mange fjender, men med sådanne venner er det da et spørgsmål, om han overhovedet behøver nogen.

 

Netop som debatten var allermest voldsom, trak Lollike imidlertid selv tæppet for og tændte lyset i salen. Teatret erklærede total radiotavshed, ud over et indlæg – man fristes til at kalde det et manifest – som Lollike fik trykt i Politiken i weekenden.

 

Som al god debatkunst rejste indlægget endda flere spørgsmål, end det besvarer. Og ikke kun om det konkrete projekt.

 

Ganske vist er der en iøjnefaldende kortslutning i argumentationen. Hvis, som Lollike mere end antyder, Breiviks handlinger skyldes, at højrenationalistisk propaganda gennemsyrer den europæiske offentlighed og påvirker skrøbelige sjæle, vil en forestilling om og med tekst af ham da meget vel kunne gøre ondt værre?

 

Med mindre, naturligvis, at man på forhånd kan være sikker på, at det slet ikke er sådan nogle uberegnelige typer, der sidder i teatersalen. Men derimod kun en nøje defineret målgruppe af politisk korrekte tilskuere – angiveligt provokerende teater har jo også sin kommercielle dimension - der på forhånd er enige med dramatikeren i, hvad debattens konklusion skal være (eller skoleklasser, der af velmenende lærere er slæbt med til debatteater).

 

Det må være det, Klaus Slavensky fra Institut for Menneskerettigheder tænker på, når han i et begejstret debatindlæg i Politiken kalder Caféteatret ”en kontrolleret og sikker platform” for den slags diskussioner, og muligvis var det også teaterrummet som en slags beskyttet åndsværksted, sociologen Henrik Dahl tænkte på i sin spydige kommentar i Berlingske. Her hævdede han nemlig, at den sikreste måde at forhindre udbredelsen af Breiviks budskab på da netop var at opføre det på Caféteatret.

 

Faktisk kan man hævde, at Lollike også selv på forhånd underminerer sit eget projekt. For hvis det er en givet konklusion, at Breiviks handlinger skyldes højrenationalistisk propaganda – det, man vist herhjemme plejer at kalde ”tonen” i debatten – hvorfor så bruge tid på at lave debatteater om det?

 

Det mest bemærkelsesværdige er imidlertid selve forestillingen om, at når sådan noget som Breiviks massakre indtræder, har teatret ideelt set bare at blande sig i debatten, fordi det har det. Østre Gasværks chef Pia Jette Hansen har ligefrem erklæret, at Lollike slet og ret opfylder sin pligt som teatermand.

 

Så bliver vi marginalpublikummere dog først for alvor forvirrede. Det vil altså sige, at selv en teatermand med ry for intelligent nytænkning og kompromisløshed i bund og grund er underlagt en eller anden på forhånd defineret kunstnerisk borgerpligt?

 

Der synes i det hele taget at trives en mærkelig virkelighedsopfattelse inde bag de skrå brædder. Man får nærmest indtryk af, at det slet ikke er gået op for Lollike og fanklub, at Breiviks bevæggrund og inspirationskilder også herhjemme allerede er blevet debatteret særdeles omfattende og heftigt fra mange forskellige indfaldsvinkler.

 

Den virkelighed er det på forhånd svært at se, at en teaterforestilling skulle kunne tilføre noget videre. Men problemstillingen vender også den anden vej, sådan som eksempelvis kgl. skuespilchef Emmet Feigenberg i TV2 News i torsdags talte henført om, at teatret skulle ”ud i virkeligheden”.

 

Altså som om det ikke i forvejen var en del af den. Som om kunsten pr. definition befinder sig i et institutionelt elfenbenstårn, man på klassisk selvhadende 1970er-vis skammer sig over og for enhver pris må søge ud af, og det helst ved at hægte sig på, hvad der nu i øvrigt fylder medierne og den daglige debat.

 

Ja, Lollike har endda varslet, at hans forestilling til august skal ledsages af seminarer. Har han da virkelig så lidt tillid til teatret, at han ikke tror på, at kunsten kan tale for sig selv?

 

Feigenbergs egen nationalscene har såmænd i øvrigt lige fået strålende anmeldelser for sin dramatisering af Shakespeares sonetter, der alle til hobe handler om noget i dette perspektiv – men kun i det - så uvirkeligt som kærlighed. Alligevel er den vestlige verdens største dramatiker her knap 400 år efter sin død så åbenbart alligevel ikke en del af virkeligheden?

 

Se altså bare, hvilken vidtspændende og dybtgående debatforestilling, Christian Lollike med få og små midler fik sat i gang nærmest fra den ene dag til den anden. Det er umiddelbart svært at forestille sig, at Caféteatret til efteråret selv kan komme bare i nærheden af det niveau.

 

Men det aner vi jo slet ikke endnu. Faktisk kan det, selv om mange fordomsfulde mennesker åbenbart ikke tror det, da sagtens nå at vise sig, at der kan komme stærkt og i bedste forstand selvtilstrækkeligt teater ud af Breiviks rablerier.

 

Det kan kun tiden og Christian Lollike vise. Man skal sikkert heller ikke lade sig afskrække af, at det om en af hans nyere forestillinger her i avisen hed, at forkynderen Lollike desværre erobrede pladsen fra teatermanden af samme navn, og at det nok kun havde interesse for menigheden.

 

Men skulle det lykkes for ham, vil det til gengæld slet ikke være første gang, man er nødt til at skelne mellem en kunstners moderigtige politiske ytringer og kvaliteterne i hans kunst. Da nu inspirationen til forestillingen her kommer fra Norge, må det være tilstrækkeligt at nævne Knut Hamsun.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 25. jan 12 kl. 11:36

@Jakob Levinsen

“Faktisk kan det, selv om mange fordomsfulde mennesker åbenbart ikke tror det, da sagtens nå at vise sig, at der kan komme stærkt og i bedste forstand selvtilstrækkeligt teater ud af Breiviks rablerier.

Det kan kun tiden og Christian Lollike vise.”

Enig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
AH Andersen, København | Skrevet: 25. jan 12 kl. 12:38

“Ja, Lollike har endda varslet, at hans forestilling til august skal ledsages af seminarer. Har han da virkelig så lidt tillid til teatret, at han ikke tror på, at kunsten kan tale for sig selv?”
He-he. Sjov kommentar.
Måske er det også kunstens pligt at afholde seminarer?
Men et spørgsmål: Hvor har du læst, at Dansk Folkeparti vil have fjernet bevillingerne til Lollik? Jeg har intet til overs for DF, men har kun læst, at fru Kjærsgaard kalder det ‘pinligt og flovt’. Men hun siger også, at Cafeteatret er i sin gode ret til at opføre stykket. Altså: DF er en flok tosser, men vi skal vel kun kritisere dem for det, de reelt gør og siger? S.U.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Levinsen , | Skrevet: 25. jan 12 kl. 12:44

Du har ret, tak. Det var ved en tidligere lejlighed, DF ville have klippet pladerne på ham. Jeg har rettet. vh. Jakob.

Upassende ? Klag over indlæg

 
ejvind koch pedersen, 8660 Skanderborg | Skrevet: 25. jan 12 kl. 13:36

Tak, Jakob Levinsen, for udtrykket “marginalpublikummere”.
Jeg tror, det er sådan én jeg er - jeg elsker godt teater og god kunst, men er nogle gange i tvivl om hvorfor. Og jeg føler mig slet ikke klædt på til at diskutere teater (eller al anden kunst) på professionelt plan - faktisk kan jeg ikke altid sige, hvorfor jeg synes noget er godt eller dårligt.
Jeg tror du har ret i, at der sagtens kan komme godt teater ud af Breivik-sagen - men jeg tror ikke, at det er godt teater at læse hans såkaldte manifest op på en scene, og betale ham for ophavsretten. jeg kan agtesn forstå, hvorfor den slags vil virke stødende på alle dem, der har mistet - og det har vi vel alle i et eller andet omfang?

Upassende ? Klag over indlæg

 
H. Kristensen, Årup | Skrevet: 25. jan 12 kl. 13:51

Vil det sige, at Lollike får statstilskud til sin forkyndelse? Så vil jeg foreslå at man i samme omgang som man på et tidspunkt får adskildt stat og kirke, også får adskilt stat og kultur.

Jeg ønsker ikke at betale til tro og overtro, det være sig om det foregår i kirke eller teater. Vil man missionere må man selv betale, eller menigheden må betale.

Man må sige, at det er en temmelig dyr udgave af Se og hør og Billedbladet, følelsespornoen er den samme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sanne Pedersen, Vejle | Skrevet: 25. jan 12 kl. 14:10

Åhh.. Jakob, jeg har glædet mig til at læse hvad du kunne finde på at sige om dette cirkus - og “tak” jeg er ikke skuffet :-)
At de skal have lov til at opføre “stykket” kan der vel ikke være tvivl om, men hvor relevant oplæsning af udvalgte passager af et manifest på 1500 sider eller hvor smart timingen er…kan jeg godt være i tvivl om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 25. jan 12 kl. 14:50

Ligesom en Facebook-bekendt med demonstrativ stolthed forkyndte, at når nu Pia Kjærsgaard havde erklæret sig imod Breivik-forestillingen, skulle han i hvert fald have billet - så mon ikke publikumssuccesen for Caféteatret allerede er hjemme?

at i samme øjeblik scenekunsten bliver sat til debat af andre end dem, der mener at have patent på at debattere den eller debattere med den, ja så bliver der dannet vognborg.

Jeg kan iagttage nøjagtigt det samme. Venstrefløjen går ikke så meget op i meninger mere - den går mere op i, hvad andre - helt specifikt DF - mener, og gør derefter en dyd ud af at mene præcis det modsatte.

Underligt. Men det bekræfter vel bare, at venstrefløjen ikke længere har et egentligt “projekt”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarke Mortensen, København | Skrevet: 25. jan 12 kl. 15:39

Hvis brevik skulle have skrevet et manifeste må det betyde at han er inteligent hvilket han jo langt fra er.
Han er jo nærmest dum og selvglad i en sådan grad at man undres over, at ingen har bemærket noget.
Han levede som en hund og kommer til at død som en hund, længere er den ikke og et civilicerede samfund vil intet have at gøre med så syge tanker der ikke vil/kan forstås.
Fascismen er noget samfundet skal tage op og diskutere, tage afstand fra og ikke give det leverum/plads i samfundet. Den indre svinehund har let med at komme op til overfladen, hvis man ikke har en tro på en bedre verden for alle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
G. Sørensen, Brønderslev | Skrevet: 25. jan 12 kl. 15:52

Er ikke netop kunstens opgave, nu, at bidrage til at begribe, hvordan noget så forfærdeligt kunne ske?
Christian Lollike.

Nej da, der er ikke mange, der i det her tilfælde er interesseret i at få afdækket, hvad deres verdensfjerne holdninger kan afstedkomme.

Det ville da være forfærdeligt, at skulle se sig selv i øjnene.

Med venlig hilsen fra en af dem, der omtales som tosserne fra DF.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Einar Mogensen, Randers | Skrevet: 25. jan 12 kl. 17:42

I forbindelse med Muhammedtegningerne blev der gang på gang nævnt, at fordi man havde trykkefrihed, var det ikke det samme som at man bare skulle benytte sig af denne frihed uden at tænke over, at man kunne komme til at fornærme eller krænke nogen ved at offentliggøre tegningerne.
Det samme kan siges om den påtænkte teaterforestilling, at fordi man har noget man kalder kunstnerisk frihed, så behøver man ikke at udnytte denne frihed. Det er helt sikkert, at gennemføres teaterforestillingen, så krænker og sårer man mange mennesker, både i Danmark, men i særdeleshed i Norge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
ejvind koch pedersen, 8660 Skanderborg | Skrevet: 25. jan 12 kl. 18:01

Bjarke Mortensen, København | Skrevet: 25. jan 12 kl. 15:39

Hvis brevik skulle have skrevet et manifeste må det betyde at han er inteligent hvilket han jo langt fra er.

Bjarke, du har tydeligvis ikke fulgt med! Jo, han har skrevet et “manifest” på ca. 1500 sider.
Meget velformuleret, men alligevel noget sygt tankespind.
Manifestet er det, der skal udgøre grundlaget for det omtalte, men ikke realiserede teaterstykke.
Og jo, han er helt sikkert intelligent - det er jo det, der gør ham farlig, fordi han har været i stand til at planlægge og udføre aktionen, uden at nogen fattede mistanke.
Men man kan godt være intelligent og sindssyg på samme tid.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Theis Gerson, GB | Skrevet: 25. jan 12 kl. 22:04

… “hvis det er en givet konklusion, at Breiviks handlinger skyldes højrenationalistisk propaganda” …

Det virker umiddelbart som det er Lollikes mål at få denne konklusion cementeret. Naturligvis er Cafeteatret i sin gode ret til at opføre stykket men man bør gøre sig det klart at man går ABB’s ærinde.

ABB er en ekstrem narcissist, der lever i et exceptionelt egocentrisk mentalt univers og hans næsten altomfattende ideer om storhed, dominerer hans opførsel, uanset kontekst. ABB selv erklærer at han er den perfekte ridder, den fuldendte rollemodel og værdig at efterligne.

ABB higer først og fremmest efter opmærksom og man må sige, det får han i fuldt mål.

Christian Lollike “Det var en forfærdelig tragedie og ABBs måde at henrette folk på var grusom. Men det tankesæt, der ligger bag handlingerne, er ikke enestående. Det er udtryk for et politisk ideologisk ståsted. Det kan ske igen.”

ABB indikerer at han ønsker at glorificere død og martyrium gennem hans ord og gerninger. - Det tankesæt kender vi - men ikke fra indvandringskritikerne i Europa

ABB har ved siden af sin tilsyneladende rationalitet helt klare sindssyge indslag. Hans manifest er en kompositum af pseudopolitiske ideer - og hvor repræsentativ han er, kan med rimelighed drøftes.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Forårets ansigter « Snaphanen , | Skrevet: 26. jan 12 kl. 02:21

[...] af et ønske om at ville beskytte muslimer i Europa mod rabiate antiislamister som Breivik. Teatret i virkeligheden 11 kommentarer » Spring til [...]

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 26. jan 12 kl. 07:09

Dramatiker og teaterchef Lars Norén er netop trådtr tilbage som kunstnerisk leder af Folkteatern i Gøteborg efter længere tids lungesygdom.

Norén gav også stemme til kriminelle hjreradikale i sit debatteaterstykke 7:3.

Det kom der ikke noget godt ud af:

“7:3, svensk teaterpjäs från 1999, skriven av Lars Norén och uppsatt av Riksteatern. Namnet 7:3 kommer från paragrafen om fångar som är benägna att rymma.

Pjäsen blev mycket omdebatterad då grovt kriminella personer med öppet nazistiska åsikter, som exempelvis Tony Olsson, medverkade och på scen framförde repliker med ett innehåll som överensstämde med deras egna åsikter.

Pjäsen blev också känd genom att en av deltagarna, Tony Olsson, som var på permission från fängelset för att deltaga i repetitionerna, avvek och deltog i Malexandermorden, där två polismän sköts till döds.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Ruge, Hillerød | Skrevet: 26. jan 12 kl. 10:05

Måske er Breivik bindegal. Den ene norske psykolog-gruppe siger ja, den anden nej, og måske er det netop her pointen ligger: I gråzonen mellem det bindegale og det helt normale! Et område, der mere end én gang er blevet udforsket af teateret … Vi ser dog stadig Hamlet af Shakespeare godt 400 år efter historien blev skrevet.
Hvis Breivik virkelig ”bare” er bindegal, er historien, som historie uinteressant for andre end ofrene og deres pårørende. Men hvis han nu i virkeligheden er bare en lille smule gal, eller ud over at være gal også er lidt lige som os andre, så er det jo erkendelsesmæssigt en lige så interessant historie, som Hamlet.
For selvom, det gudskelov er meget, meget få mennesker, der kan finde på at tage våben i hånd og udenfor enhver sammenhæng – som f.eks. krig – nedslagte andre mennesker, så er der ikke tvivl om, at der er mange, der føler, måske ikke de samme, men tilsvarende frustrationer.
Hvis nu Breiviks handling skyldes en frustration over en udvikling, han ikke føler han har indflydelse på, eller en frustration over ikke at føle sig hørt, så er der stof til både et teaterstykke og en filosofisk afhandling om vore muligheder som samfund for at holde konsekvenser af disse følelser indenfor de demokratiske virkemidler, som vi alle kan leve med.
Selv spørgsmålet om, hvorfor man så gerne vil have ham erklæret sindssyg, så man kan fjerne enhver rest af tvivl om, hvorvidt han på visse områder er helt ligesom os andre, er stof til en teaterforestilling.
Man kan diskutere timingen, men lad os ikke ende sagen, som Shakespeares Globe Theater i London, der blev lukket af det daværende politiske flertal af Puritanere i 1642.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asbjørn Andersen, København S | Skrevet: 26. jan 12 kl. 10:32

De retspsykiatere, der rent faktisk har brugt tid sammen med manden, siger at han er skizofren. Dem, der sår tvivl om det, har intet reelt grundlag for deres udtalelser.

Men derudover er det ren exploitation at lave et teaterstykke ud af hans latterlige skriverier. Den første Ilse-film blev forsvaret af instruktøren med, at den satte fokus på nazisternes forbrydelser for at forhindre gentagelser (yeah right).
Instruktøren af Cannibal Holocaust kom med en lignende melding.
Og på samme vis manden fra Café Teatret…

Det skal ikke forbydes, men det er hverken interessant eller kunst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Andersen, København | Skrevet: 26. jan 12 kl. 12:10

Det skriger jo til himlen det her!
Uanset politisk ståsted, kan man da ikke komme uden om, at debatten om denne mand er fløjet helt op igennem loftet. Hans helt igennem ubegribelige handlinger og efterfølgende afsindigt lange manifest, vidner vel om, at hér findes altså en historie at fortælle. Om det så er politisk korrekt at gøre det eller ej og hvordan den, i så fald, skal vinkles, skal jeg ikke kloge mig over. Men det er vel det “debatten” hér drejer sig om - og ikke andet!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Larsen, Regstrup | Skrevet: 26. jan 12 kl. 13:50

Jeg skal ikke ind og se forestillingen, hvis den bliver opført. Men jeg skal da ikke forhindre andre i at tage ind og se den. Skal vi støtte en sådan forestilling - ja det mener jeg - vi skal da ikke sætte begrænsninger på teaters ret til at sætte forestillinger op. Vi kan lade være med at se forestillingen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asbjørn Andersen, København S | Skrevet: 26. jan 12 kl. 16:06

Man kunne jo fortælle historien om en galning, der i et anfald af paranoia iværksætter en kæmpe massakre. Eller historien om dem der overlevede.

Ved at tage det såkaldte manifest seriøst, så gør man den norske idiot til lige netop det, han gerne vil være. Og hvis de så kommer ud i at skulle betale royalties til fjolset, så er det jo helt til grin.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Th. Pedersen, Højbjerg | Skrevet: 26. jan 12 kl. 22:34

Der er noget frastødende umenneskeligt over den her debat. En sindssyg mands rablerier skal ophøjes til noget, der er værd at forholde sig til. Hvorfor?

Svaret er enkelt og er også svaret på, hvorfor man ikke vil anerkende, at drivkraften var alvorlig sygdom og vrangforestillinger. Den sindssyge mands sindsyge manifest skal bruges mod højrefløjen.

Er det virkelig så interessant og nyt, er de håbløse rige svin og andre rådne blåmænd (borgerlige vælgere) ikke temaet i mindst hver anden teaterforestilling og har været det i mange år? Jeg kan ikke få øje på anden fornyelse, end at man har drevet usmageligheden endnu længere ned i sølet og understreget, hvordan dannelse er blevet en sjælden vare i Danmark.

Sikkerhedsordet er funny, men jeg kan ikke få øje på nogen morskab i den forbindelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Hansen, København | Skrevet: 27. jan 12 kl. 17:04

@ Th. Pdersen, Højbjerg

“Den sindsyge mands sindsyge manifest skal bruges mod højrefløjen.”

Enig!

Man kan jo undre sig over, hvorfor der aldrig er lavet et teaterstykke om muhammad-tegningerne og Kurt Westergaard.

Men her holder kunstnerne lav profil når det gælder en kritisk bearbejdning af koranen og den islamiske kultur, mens det jo stort set er uden risiko at tage Breivik under behandling, da han jo allerede er stemplet som en vanvittig højreekstremistisk korsfarer og terrorist.

Så kære Lollike, vis dig nu som et MANDFOLK og lav et teaterstykke om muhammad-tegningerne og Kurt Westergaard inden du kaster dig over Breivig-projektet. Men det kræver selvfølgelig nosser og dem er du nok ikke i besiddelse af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 27. jan 12 kl. 17:56

Når man ser nogle af kommentarerne, er er fejlen ved Caféteatrets kommende forestilling åbenbart kun, at at den kan bruges mod højrefløjen.

Det må logisk betyde, at de samme kommentatorer ikke ville have noget mod stykket, hvis det kunne bruges mod venstrefløjen.

Man er altså ligeglad med forestillingens eventuelle kunstneriske kvalitet, som vi af gode grunde endnu ikke kender. Det handler udelukkende om skyttegravskrig. Dem eller os.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Aaen, Kolding | Skrevet: 27. jan 12 kl. 19:02

Mit problem med Christian Lollikes idé eller forslag er at det synes at være en monolog, hvor personen som spiller Anders Bering Breivik får lov til at sige sin mening om dette eller hint, forklare hvorfor han gjorde det han gjorde.

For mig ville det være langt bedre hvis der var en dialog omkring det - lagt ind i selve skuespillet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Th. Pedersen, Højbjerg | Skrevet: 27. jan 12 kl. 20:39

“Det må logisk betyde, at de samme kommentatorer ikke ville have noget mod stykket, hvis det kunne bruges mod venstrefløjen.”, skrev Halvorsen som en anden Erasmus Montanus, der “beviste”, at Morlille er en sten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 27. jan 12 kl. 21:35

I stedet for at citere Holberg kunne Th. Pedersen forklare, hvorfor han hævder, at “den sindssyge mands sindsyge manifest skal bruges mod højrefløjen”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
thomas moller, 7700 thosted | Skrevet: 9. feb 12 kl. 11:00

Jamen glem alle jeres “fine” formuleringer, der er ikke andet end simpel profit og opmærksomhedsjagt bag den planlagte opførelse af et teaterstykke (eller hvad man kalder det)—– af det omtalte manifest,—–det er ren politik, og profitjagt og mangel på fantasi til at finde på andet, det omtalte dokument fortjener kun at blive tiet ihjel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
thomas moller, 7700 thosted | Skrevet: 12. feb 12 kl. 11:47

Ja jeg kan da se at der er flere der har samme mening som jeg,—-nemlig at man mangler nogle “cafeteater” skuespil om kommunismens “velsignelser ” igennem tiderne—–der er nok at tage fat på,—-men det synes ikke at være så interessant at “grave” i—–det er mere vigtigt at slå den politiske højrefløj i hartkorn med den umulius der har siddet i NORGE og spillet computerspil hele livet.

Det er da vist ret åbenlyst hvad det er man har gang i når man vil lave et “skuespil” over omtalte manifest.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Ja, alt handler om penge. Havde Jakob Levinsen og hans mange dygtige kolleger på landets aviser og tv ikke bragt fremragende anmeldelser af min bog Læs mere
Henrik Lundquist skriver
18.02.12 12:39
Blændende fedt skrevet. Det sidder lige i kassen. Tak for det Læs mere
Preben Jensen skriver
18.02.12 10:45
Noget tyder på at dansk politik er samspilsramt af en blanding af degeneration, autisme og feminisme, der bevirker at det er blevet umuligt at Læs mere
Michael Hullevad skriver
17.02.12 09:00
Fantastisk præcist indlæg. Man kan vel sige at demokratiet går fløjten når politikerne bliver "religiøse" og mister jordforbindelsen. At man Læs mere
BRAVO!!! Kan kun tilsutte mig alle de andre rosende kommentarer til dette indlæg. En elegant, bidende og særdeles vittig, og dog meget alvorlig Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/