*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 24. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten blogs

Profil

Kristian Massey Møller blogger ud fra en historisk-kulturel vinkel om etik, politik og samfund.

Baggrund:

Kristian Massey Møller. Debattør, foredragsholder, myte- og historiefortæller. Født 1960. Vadehavsjyde med irsk-engelske rødder. Historiker fra Århus Universitet.

Oddens sognepræst. Mangeårig højskolelærer, foredragsholder, forfatter og valgmenighedspræst i Stevns valgmenighed med udsendelser til Afghanistan som feltpræst.

Andet:

Debut i 1990 med selvbiografien Indædt. Har siden udgivet bl.a. de anmelderroste romaner Den yderste strand, Den syriske garage, Stille bøn i Helmand og debatbogen Danmark i øjenhøjde. Senest romanen Massakren, der fokuserer på et syrisk flygtningepars tragisk undergang og mulige overlevelse.

Sted:

Odden Kirke, Sjællands Odde

Website:

Besøg

Masseys Optik

Unge skal tage kolde styrtbade og gå i islændere og træsko

Dato: 11. februar, 2012

Emner: , ,

75 kommentarer

 

 

Da jeg var ung i 1970`erne, gik vi til bal i islændere og træsko og hørte Bamses Venner, og når vi var til fodboldtræning tog vi altid bad bagefter. Det var langt ude på landet. Til ballet smed vi først islænderen og træskoene, når krofatter efter midnat serverede en varm tallerkenfuld suppe med kød- og melboller. Og til fodbold måtte vi tage et koldt styrtebad, fordi det lille klubhus ikke havde varmt vand.

Jeg tænker på det, fordi jeg synes, der er noget rivende galt, når unge i dag ikke er funktionelle og naturlige i forholdet til dels deres påklædning og kropslighed. Den er gal, når en trøje om vinteren for en pige blot er et stykke løsthængende silke, der ikke har den funktion at varme, men tværtimod gør, at hun fryser og bliver syg. Gal, når en dreng efter idræt i skolen ikke kan klare at bade sammen med andre, og derfor beholder sine underbukser på, så de andre ikke ser, hvor lidt eller meget udviklet han er.

De unge er bundet i en optagethed af at være rigtig. Men denne optagethed fjerner dem fra den uskyld, som er bundet i manglende erfaringer, og som tillader dem at være generte og blufærdige.

Selv var jeg som unge i den grad genert og blufærdig. Den var bundet i min uskyld og mit røde hoved, da jeg første gang bød en pige op til bal, som var ligeså rød i hovedet. Det var et kejtet greb, jeg prøvede at lave, da jeg til tonerne af Vimmersvej forsøgte at fange hendes højre hånd med min venstre. På den måde er uskylden menneskelig, og generthed og blufærdighed er ikke unaturlig, men er tværtom noget naturligt man i et øjeblik overskrider.

I denne naturlighed følte jeg mig godt tilpas i min islændertrøje og mine træsko, og det var heller ikke et tema for mig, at jeg efter fodboldtræning skulle tage bade nøgen. I min funktionelle trøje og i min nøgenhed overfor de andre drenge blev jeg mig selv. Også selvom jeg dog forholdte mig til, hvor udviklet jeg var i forhold til de andre.

Min pointe er, at jeg som ung var fritaget for at se mig selv, som andet end det, jeg var. Jeg var bare ung, og vidste endnu ikke, hvad jeg skulle byde ind med. I forhold til piger og også voksne. Netop voksne forventede, vi blev voksne, men de tillod os at være unge, hvis vi da viste tegn på, at ville være voksne og ellers i det store og hele bestræbte os på at gøre, hvad de sagde. Vores seksualitet snakkede de slet ikke om. Vi fik lov at være i fred. Vi skulle ikke forceres ind i den uundgåelig voksendom.

Hvor svært det end kunne være at blive voksen, så fik vi lov med vores generthed og blufærdighed at forblive naturlige, og vi fik lov til at lade en vunden erfaring være en platform for nye erfaringer.

Det har unge ikke i dag, selvom de er nøjagtig lige så generte og blufærdige, som vi var. For os voksne tager ungdommen fra dem.

Helt fra små bliver de proppet med voksne attituder og erfaringer, og bliver pacet frem mod at være miniaturevoksne i ånd og sjæl og krop uden at kunne bære det. Derfor overtages uskylden af voksendommens krav om at styre sin natur. Og deraf får unge en unatur som for unge i sig selv er unaturlig. Unge er i deres unatur blevet unaturlige, selvom naturligheden lever i dem som uerfaren uskyld i en usikker søgen.

Spørgsmålet er, om vi voksne virkelig forstår omfanget af vores overgreb, når vi ødelægger dem med voksendom. Ødelægger dem med overfloden af voksen unatur. I et fordummende fokus på en voksen erfaringsverden, der i det offentlige rum kredser om sexfikserede idealer om den rette krop.

Måske skal vi tvinge unge til at tage kolde styrtbade og gå i islændere og træsko?

 

 

 

Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
k laursen, odense | Skrevet: 11. feb 12 kl. 10:55 am

Tider kommer, tider skifter.

Tiden i dag er absolut ikke romantisk.

Tiden i dag er fordummende ligeså afspejlet i vores egoitisk elitære ufolkelige Folketing.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 11. feb 12 kl. 11:38 am

test

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 11. feb 12 kl. 11:44 am

Børn er blevet forældrenes PROJEKT med fuld knald på spotlights - og det har de ikke godt af.

De bliver selvfikserede - og lever deres liv på facebook og mobiltelefoner som et alternativ til et ‘rigtigt’ liv. Her kan de udleve deres ‘drømmetilværelse’ i stedet for virkelighedens verden, som ikke altid er rar.

Ovennævnte er en grov generalisering, men overdrivelse fremmer forståelsen!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sten Hansen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 12:19 pm

Et interessant og aktuelt oplæg af KMM, det må man sige.

Vi er takket være medierne, især TV-stationerne og diverse blade, havnet i et samfund hvor almindelig blufærdighed og anstændighed hånes og krænkes året rundt. Tag blot visse programmer både i radio og TV, hvor uhumske platheder og lumre sjofelheder vælter frem. Spekulationen i sex, pornografi og perversiteter er efterhånden helt hæmningsløs. Tilsyneladende er der i visse kredse et ønske om at demoralisere befolkningen og fratage dens kultur enhver værdighed, og når man så ovenikøbet kan tjene penge på nedbrydningen af den offentlige moral, så er der slet ingen grænser for hvad man gerne sender af smuds og opfisket skrald fra rendestene og affaldscontainere.

Og resultatet er jo en forråelse og fordummelse der overgår alt hvad der før er set i dette land. En udvikling som mange børn antagelig har betalt en høj pris for. F.eks. er pædofili jo vokset fra et lille problem til et stort problem. Men når en hel befolkning dag ud og dag ind stopfodres med underlødige serier, programmer og spekulative artikler om sex, vold og mord, sættes der jo noget i gang hos de afvigende og mindre begavede.

Det var, af alle, “Det konservative Folkeparti” der fik sat gang i pornografien og smuds-industrien. Men det passer jo fint med hvad partiet senere har udviklet sig til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sten Hansen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 12:21 pm

PS: At diverse andre kulturer betragter den vestlige verden med en vis afsky, er måske ikke helt uforståeligt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 11. feb 12 kl. 12:27 pm

Til Niels Hansen,2800 Kgs. Lyngby. Måske er det en generalisering, men ikke desto mindre rigtigt. Mange unge og for den sags skyld også andre personer tør næsten ikke forholde sig til det virkelige liv. Så langt er man jo kommet i denne digitaliserede verden. Digitalisering er såmænd godt nok, men har dog efter min mening en grænse. For hvor bliver samtalen face to face af? Samværet, fælleskabet og omsorgen har også trange kår. Men det hele skyldes jo til dels den udvikling der er igang, fra bla. politisk hold. Man mener jo tisyneladende at man kan køre hverdagen fra en computer. Og så mister man jo fornemmelsen af at der eksistensen “rigtige” mennesker. Og det er ikke godt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Skovgaard, 2700 Brønshøj | Skrevet: 11. feb 12 kl. 1:19 pm

Jeg så osse godt indslag i TV og undrede mig egentlig over, at de unge mennesker havde muligheden for at vælge at de ikke ville i bad bagefter idræt. Jeg var osse ung i 1970 erne og kan huske de samme erfaringer her som KMM glimrende opridser her, blufærdighed usikkerhed osv… Men ærlig talt da jeg gik i skole der gik man i bad efter idræt og hvis man ikke kunne dette fordi man var syg kunne man heller ikke have idræt punktum.

Idag gør vi altså mange unge mennesker en “Bjørne Tjeneste” ved at lade dem have valget fordi alt skal være åh så demokratisk. Nogen gange trænger de altså til at der nogen regler sådan er det bare punktum.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per nielsen, thorning | Skrevet: 11. feb 12 kl. 1:38 pm

Så vælter indlæggene fra de mavesure gamle mænd. Tiden skal skrues tilbage til middelalderen. Lad dog mennesker selv bestemme, om de vil fællesbade.

Lad ligeledes mennesker selv bestemme, hvilke tv programmer,. de vil se.

Personligt finder jeg det helt igennem kanon, at så mange forblændes af tv. Så er det meget nemmere for os andre at udkonkurrer fjolserne på job markedet.

Men respekterer mennesker valg, det gælder både til folketing og i hverdagen.

Naturligvis skal der være regler, men tiderne ændrer sig. Det må selv de ældeste dinosauere fatte.

Husk hvordan det gik med de rigtige dinosauere

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Rickfors, 4873 Væggerløse | Skrevet: 11. feb 12 kl. 1:41 pm

Og en gang kom der en bus fyldt med knægte i 11 års alderen fra de københavnske brosten til landsbyen. Det var første gang jeg så voldelige, rygende børn på min egen alder. Mødrende fik straks genet landsbyens unge væk fra disse udskud indtil bussen, heldigvis hurtigt, forsvandt igen.

Jeg vil jo så gætte på at meget lidt har ændret sig; nu er den sociale belastning blot forstærket og holdt i et jerngreb af en særlig underlødig religion.

I stedet for synes jeg vi skulle lade de unge være sammen med deres lige, for *Lige Børn Lege Bedst*; resten skal de nok selv finde ud af.

En skillevæg i bruse-hørmen er nok mere vigtig end brugen af træsko, som de lige nu kalder for det engelske ord for samme *clog*, og uden at rødme bruger i hvid eller lyserød på tværs af køn. Det næste bliver vel at de går i biffen og ser Saturday Night Fever og alt det griseri.

Og midt i den velsmagende pærevælling glemmer du også at iført islænder og træsko til høstbal, var det en uskreven lov at københavnere, i provinsen forstået ganske bredt, absolut skulle fordres med nævesuppe inden festen sluttede. Det har stadig ikke ændret sig stort, og gælder i Reykjavik for alle fra Danmark.

helt tilfældigt er mit kodeord : fest

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 11. feb 12 kl. 2:15 pm

Sært, som meget ung i 70′erne husker jeg ikke Bamses Venner.

Men kan dog komme i tanke om en endeløs række af langtidsholdbare musikere/bands. Blot i flæng: Gasolin, Zeppelin, Fleetwood Mac, selvfølgelig L. Cohen og rigtig mange andre.

Måske skyldes det, at der ikke var meget halbal i dén by, jeg voksede op i?

Og jeg husker også, at jeg flygtede i vild panik, da klassens kønneste pige ville have mig med til skolebal.

Bortset fra det finder jeg det givtigt og lærerigt, at vi i skolealderen vænner os til, at vi alle er forskellige og smukke mennesker på hver vores måde.

Så det er da lidt sørgeligt, at man ikke kan tage bad sammen med andre?
I dét motionscenter, jeg kommer i, lader det nu ikke til at være det store problem. Nogle er lidt for tykke som jeg, andre er muskuløse, og grundlæggende passer vi bare os selv og tænker ikke dybt over, hvordan andre ser ud, endsige kigger på dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Madsen, Ålborg | Skrevet: 11. feb 12 kl. 2:20 pm

Alting var ikke bedre dengang. Jeg kan også godt forstå at unge har trang til oprør, vi gjorde også oprør, og det har unge altid gjort. Det er ikke noget nyt, at ungdommen ikke er hvad den har været, det brokkede man sig over for 2500 år siden. Mej forstår ikke rigtigt hvorfor de i protest over bedstemors topløse badedragt, eller slet ingen, absolut skulle grave Dronning Victoria op igen. Hvis et ungt menneske synes kroppen ikke er perfekt fordi der er en delle eller det ene bryst er lidt større end det andet, så slæb dem med hen på en nudiststrand. Så vil få at se hvad deller er, og hvordan menneskekroppe ser ud i al den dejlige mangfoldighed. De vil måske også opdage at skønhed er en særdeles flygtig vare, og at det i det lange løb er det indeni der tæller.

Det er heller ikke sex der er problemet, som bornerte Sten Hansen mener, men mere at forældre idag ser deres børn som et projekt, planlagt ned til mindste detalje. Man skal helst have termin, som en fødsel nu hedder, lige efter den planlagte forfremmelse og på et tidspunkt hvor man ikke skal på stranden iført kæmpemave.

Men vi kan heller ikke frikende primært TV for at opdyrke opfattelsen af at man skal være perfekt, og helst superstjerne når man er 20, med udsendelser som X-factor og lignende. Vi har altid haft talentshows, men ikke pumpet op med røg og glimmer og massiv omtale i alle medier af håbefulde unge mennesker, der måske en dag kan blive stjernefrø. Sådanne udsendelser æder unge mennesker, og Blachman og Co. er ikke langt fra Vesterbros alfonser.

Vi kan heller ikke frikende mødre, der sender deres 10-årig døtre til skolebal i fuld makeup og i kjoler, eller outfits som det hedder nu, der ville være bedre til dem om 7-8 år. Hvor mange af de småpiger vi ser i talentshowene har tilmeldt sig selv, og hvor mange er tilmeldt af deres mor, så datteren kan få den karriere de ikke selv fik? Udleve sin drøm gennem sine børn, og hvordan er forholdet så mor/datter når hun bliver 15?.

Man kunne jo bare sige at forældrene skal tage ansvar for deres børn og være forældre, ikke coaches eller venner. Men når man ser deres forældres ageren ude i erhvervslivet, hvor de forventer de spændende jobs og helst hjørnekontoret og den ligegyldige BMW udenfor 2 uger efter ansættelsen, så tror jeg ikke de formår at være forældre. Mange af dem har friet pr. SMS, og næsten alle har prøvet at slå op med den kasserede kæreste pr. SMS. Hvis man magter den menneskelige kontakt så dårligt, skal man så få børn?

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, Horsens | Skrevet: 11. feb 12 kl. 3:11 pm

Man kan ikke rigtig bruge fortiden til noget…

..jeg synes Thorning skulle bruge nogen af hendes såkaldte kickstart-kroner på at lave badeforhold der afspejler at vi er i 2012.

Note: Jeg ved godt at 90% af de opgaver vil blive udført af polske arbejdere men så da for børnenes skyld.

Upassende ? Klag over indlæg

 
mikael bruus, 52 | Skrevet: 11. feb 12 kl. 3:19 pm

“Spørgsmålet er, om vi voksne virkelig forstår omfanget af vores overgreb, når vi ødelægger dem med voksendom. Ødelægger dem med overfloden af voksen unatur. I et fordummende fokus på en voksen erfaringsverden, der i det offentlige rum kredser om sexfikserede idealer om den rette krop. ”

Overgreb er det helt rigtige ord. Tak.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter bramstrup, århus | Skrevet: 11. feb 12 kl. 4:11 pm

vi skal alle være nøgne!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Hansen, Nørresundby | Skrevet: 11. feb 12 kl. 4:46 pm

**kaj hansen, Horsens | Skrevet: 11. feb 12 kl. 3:11 pm

Man kan ikke rigtig bruge fortiden til noget…

..jeg synes Thorning skulle bruge nogen af hendes såkaldte kickstart-kroner på at lave badeforhold der afspejler at vi er i 2012.

Note: Jeg ved godt at 90% af de opgaver vil blive udført af polske arbejdere men så da for børnenes skyld.**

Dagens bedste kommentar….Ubetinget.

Personligt er jeg sgu ikke nogen Adonis, men blufærdighed er altså andre menneskers problem. Når tiden kommer og mine unger opdager blufærdigheden, så skal de have en kærlig men fast hånd. Det er ikke til nogen gavn at de ikke magter at løse en simpel opgave, (bad efter sport), uden at de bliver bekymrede. Hvis de opnår glæde ved sig selv, har de taget et stort skridt ind i den virkelige verden. Der skal nogen seriøst gode grunde på bordet for at de får lov til at slippe.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Skovgaard, 2700 Brønshøj | Skrevet: 11. feb 12 kl. 5:13 pm

Per Nielsen, Thorning Bla Bla Bla Raketvidenskab Bla bla Bla….. Bla Bla Rasmus Modsat Bla Bla Bla Bla…

Upassende ? Klag over indlæg

 
per nielsen, thorning | Skrevet: 11. feb 12 kl. 5:41 pm

til ole

lidt mere underbygning af argumenter ville være rart, men så langt rækker evnerne måske ikke.

Til Kaj

Spot on.

Til Martin.

Dvs. du vil ikke respekterer dine børns ønsker om evt ikke at gå i bad sammen med andre ???

Kærlig men fast hånd ??. Dvs. du bestemmer og de makker ret ellers fast hånd ??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Byager Evenrud, 2827 Hunndalen | Skrevet: 11. feb 12 kl. 6:24 pm

Jeg er en stor tilhænger af at læse bøger om sociologi , naturvidenskab eller teknologisk udvikling - det er for indtil nylig noget jeg har forbundet med at være en anderledes nordmand , uvidende og ensom.
Der er uhyre meget “affald ” efter de siste ti års forandringer , jeg tar for givet at bestille togbillætter og downloade musik hjemme på kontorbordet,men hvorfor? Det er jo snart lige ud et existensielt spørgsmål at få fat på min egen far fordi politiet i Malmö er overarbejdet!
Man kan måske si at samtiden på en måde har sin pris, men hvilken ? De seneste apps apple lanserte fik mig i et filosofisk hjørne , det fik mig til å tenke på hvordan hænderne og hjærne tilpasser sig vanen med at trykke på knapper; endog hvad jeg om ti år vil være vant til når tommelfingeraftryksidentificering og taleaktiverte commands i hjemmet for alvor tar overhånd i hverdagen,som sagt.
Jeg mener det er viktig at ha med i konklusionen at det jeg taler om er de postmoderne bægreber - det gælder feminisme , antirasisme , noget så gammeldags som miljøværn , ulige former for politisk eller kulturel aktivisme osv .
Når jeg kan sige at Dea Trier Mørch er lidt out i 2012 , eller at Johannes Møllehave har havnet på det skønlitterære skråplan er det jo for at lave en sum ud af tankerne. Den gang det nye årti introduserte sig selv stilte mange spørsmål ved hvad microsoft ville gøre dersom almanakken kun ville vare til 31.12.1999. Jeg kløede mig i hovedet den dag jeg inde på supermarkedet den 6.6.2006 stod med en kvittering i hånden der viste at jeg varene til sammen kostede 666,60 kroner.
Dommedag har vist sig at udeblive. Tiden står lidt stille en gang i mellom, det globale kapløb holder lige en pause når naturen kræver sit - men jeg er overbevist om at alt det der for ti eller tyve år siden , måske mer; var splitter nyt ,den dag i dag uddaterer sig selv som aktualiteter i løbet af et par timer i den interaktive kosmologi. Hvorvidt det er et stort eller lille bud at forholde sig til noget der er kontroversielt eller ukendt og tabu belagt vil være et meget personlig valgt minefælt at bevæge sig ind i.Sammenlignet med halvfemserne er et døgn på vor lille klode at regne for et mikrosekund og vejen tilbage fra det yderste er ligeså dyster og lang som en rejse til andromeda galaksen.
En gang hvert tiende år bør cyberspace også lovprises på baggrund af at kinesiske teknologi forstat står i konstellation med mars. At “Tamagochi ” (produsert i Taiwan ) var en ligeså stor nedtur (og optur) i Danmark som i resten af Skandinavien er jo strengt talt det sidste bevis på at barndommens rige var i færd med at forsvinde ?
Det tror jeg er fermatert logik på en floppy!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sten Hansen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 6:51 pm

Om børn eller voksne vil vise sig for andre i påklædt eller upåklædt stand, må da vel for søren være deres egen private sag og en helt frivillig sag.
Hvordan i alverden kan nogen have ret til at tvinge børn eller unge til at bade sammen med andre hvis de ikke selv vil? Med lidt konduite og flexibilitet kan det jo nemt arrangeres så de kan tage bad derhjemme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 11. feb 12 kl. 7:12 pm

Per Nielsen - Thorning: Sjælden har man læst et mere modsigende indlæg end dit.
Ja PER der er lænegere til Randers end på Cykel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arne Dyring, 6800 Varde | Skrevet: 11. feb 12 kl. 7:56 pm

#Steen Hansen.
Børn og voksne kan vise sig for andre, påklædt eller upåklædt som de lyster, - men dette drejer jo netop ikke om at “vise sig”! Det drejer sig om elementær hygiejne!
Desværre er det oftest de helt unge lærere, - uden autoritet og opflasket i tidens ånd, der forestår idrætten i skolen. Det er måske naturligt nok, men de magter ikke at sige: Ingen forlader omklædningsrummet før de har været en tur under bruseren!

Det har intet med konduite eller flexibilitet at gøre, - men almindelig hygiejne, - skolen er jo ikke Paradise Hotel, - selv om det virker sådan.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 8:30 pm

@Kristian Massey Møller

“og det var heller ikke et tema for mig, at jeg efter fodboldtræning skulle tage bade nøgen”

- nej, det var det ikke for flertallet af den tids ungdom, men også dengang var der et mindretal, som ikke havde det rart, når de skulle være afklædte sammen med andre.

At det i dag er flertallet, som afskyr at være nøgne i selskab med andre, skyldes at fedme og anden fysisk imperfektion i dag er meget mere udbredt end for 40 år siden. Og selv om det i dag snarere er normen at være overvægtig etc., ved de “ramte” jo godt, at der er noget galt med dem.

Nu er der heldigvis stadig nogle, som er velproportionerede, og i deres selskab har de overvægtige etc. det ikke rart. Alle, ikke mindst de der ikke er det, ved jo godt, hvad der er smukt og attraktivt.

Det er trist at store dele af nutidens ungdom aldrig oplever glæden ved at have en veltrænet krop. Mange af dem kan ikke engang løbe, men krabber sig nærmest afsted, hvis de f.eks. skal nå en bus (cykler gør de jo ikke gerne…). De er simpelthen kluntede og har ringe motorisk kontrol.

Men kan det overhovedet være anderledes, når flertallet af dem lever af junkfood, spiller TV-spil og SMS’er i døgndrift, æder kilovis af slik hver uge, drikker en liter cola/dag, og af forældrene køres til og fra skole og fritidsaktiviteter osv?

Dagens danske ungdom er i det hele taget katastrofalt dårligt rustet til livet. En stor del af dem bliver tabere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 8:40 pm

Arne Dyring, 6800 Varde | Skrevet: 11. feb 12 kl. 7:56 pm

“Ingen forlader omklædningsrummet før de har været en tur under bruseren!”

- dette er jo let nok at sige, men hvis du så ud som flertallet af den danske ungdom nutildags gør, så ville du finde det ekstremt ydmygende at skulle være nøgen sammen med det velbyggede mindretal.

Ved du egentlig, hvor stor en del af danske drenge, som har kæmpemæssige bilringe og større bryster end mange normalbyggede kvinder? Ved du hvor mange danske teenagepiger, som vejer mere end deres mødre og næsten også ser ældre ud dem? At tvinge en stor del af den danske ungdom til at være nøgen sammen med andre, er den rene tortur.

Måske er det mest hensynsfulde, at dele eleverne i to grupper - de normale og de anormale - og så lade dem bade hver for sig?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sten Hansen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 8:54 pm

Arne Dyring, Varde….

Hvis man lægger gymnastikken eller fodbolden i sidste time, kan dem der vil tage brusebad med det samme, med eller uden badetøj, og dem der ikke vil kan tage hjem og gå i bad, og mon der er nogen der dør af at komme et kvartér eller lidt senere i bad?

Hvis nogen tilfældigvis mener at du som en normal person trænger til at få vasket fødderne, skal de så have ret til at rive sko og strømper af dig og så lade dem tvangsvaske offentligt? Eller hvis de synes at du vejer et par kilo for lidt, skal de så have ret til tvangsfodre dig, selvom du er ved dine fulde fem og din IQ og dømmekraft ikke fejler noget?

Den slags bør vel højst kunne foregå i nødsfald og overfor personer der er mentalt syge, og da kun hvis det er til patientens gavn.

Beklager hvis mine eksempler er lidt klodsede/firkantede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 8:56 pm

Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 11. feb 12 kl. 2:15 pm

“I dét motionscenter, jeg kommer i, lader det nu ikke til at være det store problem. Nogle er lidt for tykke som jeg, andre er muskuløse, og grundlæggende passer vi bare os selv og tænker ikke dybt over, hvordan andre ser ud, endsige kigger på dem.”

- jeg frekventerer også et fitnesscenter og har gennem de sidste årtier benyttet 5-6 af slagsen. De typiske brugerne er IKKE repræsentative for den danske befolkning. Det store flertal af brugerne er velbyggede, relativt muskuløse og bevæger sig smidigt. Selv de som er oppe i årene.

Brugerne passer ikke bare sig selv, tværtimod. Jeg holder for eksempel grundigt øje med mange af de kvindlige brugere. Jeg holder også øje med, om nogle af de mandlige brugere klarer større belastninger end jeg selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 9:08 pm

Ole Madsen, Ålborg | Skrevet: 11. feb 12 kl. 2:20 pm

“så slæb ungdommen med hen på en nudiststrand. Så vil de få at se hvad deller er, og hvordan menneskekroppe ser ud i al den dejlige mangfoldighed. De vil måske også opdage at skønhed er en særdeles flygtig vare, og at det i det lange løb er det indeni der tæller.”

- du har ret i, at man ser kroppenes forfald på nudiststrande, men det er da ikke dejligt, men frygteligt grimt! Fysisk forfald er ikke dejligt!

Gamle menneskers kroppe er ikke smukke. Som dreng så jeg engang min mormor halv afklædt på en strand. Jeg væmmedes og har aldrig siden glemt episoden.

Der er bare visse ting, som man ikke skal udstille.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 9:15 pm

Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 11. feb 12 kl. 2:15 pm

“Bortset fra det finder jeg det givtigt og lærerigt, at vi i skolealderen vænner os til, at vi alle er forskellige og smukke mennesker på hver vores måde.”

- dette er endnu et eksempel på floskulært sludder! Der er altså mange, som ikke på nogen måde er smukke. De smukke ser meget bedre ud end det store flertal. Smukke mennesker udgør max 5% af befolkningen. Flertallet kan simpelthen ikke være smukt.

Tror du virkelig, at de grimme, som du så gerne vil udstille, nogen sinde vænner sig til at være grimme?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Basta, Nej | Skrevet: 11. feb 12 kl. 9:40 pm

Hvis du var ung i 70erne er du 60 i dag. Måske din erfaring er ligegyldig. Har du overvejet det?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 11. feb 12 kl. 9:58 pm

@ John Knudsen

Så håber jeg sandelig, vi ikke kommer i de samme motionscentre.
Hvor jeg kommer, er diversiteten ganske åbenlys, og ingen synes at have større problemer med dette. Gudskelov.

@ Ole Basta: Du er meget dårlig til hovedregning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 11. feb 12 kl. 10:01 pm

@ John Knudsen 20:56

“Jeg holder for eksempel grundigt øje med mange af de kvindlige brugere. Jeg holder også øje med, om nogle af de mandlige brugere klarer større belastninger end jeg selv.”

Nåda, sikke et liv, du har, det lyder sørme spændende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten Hansen, Aalborg | Skrevet: 11. feb 12 kl. 11:03 pm

sikke en omgang ævl i denne diskution.
Hvad med at lade folk være, som de er - med de fejl, skavanker og fobier, de har. Jeg har sgu da aldrig hørt magen til vrøvl før.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 11:45 pm

@carsten Hansen, Aalborg | Skrevet: 11. feb 12 kl. 11:03 pm

“Hvad med at lade folk være, som de er - med de fejl, skavanker og fobier, de har. Jeg har sgu da aldrig hørt magen til vrøvl før.”

- nej, nej, de SKAL tvinges til at være nøgne, så vi andre kan betragte dem.

Om så nogen så ligner Elefantmanden, så SKAL han være nøgen, så vi kan studere ham og forstå, at vi ikke alle sammen er ens.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 11. feb 12 kl. 11:49 pm

@Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 11. feb 12 kl. 9:58 pm

“Så håber jeg sandelig, vi ikke kommer i de samme motionscentre. Hvor jeg kommer, er diversiteten ganske åbenlys, og ingen synes at have større problemer med dette.”

- måske er jeg ham, som når du forlader en maskine, straks lægger 20 kilo ekstra på, og kører 50% flere repetitoner?

Måske er jeg ham, som, når du har sat dig i en af de to Concept 2′ere, straks kommer farende og udfordrer dig?

Måske er jeg ham, som du drømmer om at ligne?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 1:10 am

@John Knudsen, København

Jeg foretrækker personligt svømmehallen eller løb rundt om søerne herude fremfor motionscentre.

Da jeg var udstationeret i Norge for nogle år siden trænede jeg en vinter i et motionscenter.

Det var en oplevelse for livet.

Jeg undrede mig meget over de mange spejle i centret - indtil jeg så de mange unge, veltrænede mænd (ofte tatoverede), der stod og beundrede deres egne kroppe i spejlene.

Indbegrebet af narcissisme.

Jeg kom til at tænke på det, da jeg læste dine indlæg.

I svømmehallen kommer de i alle størrelser og vægtklasser og ingen skammer sig, hverken under bruseren eller i saunaen.

Og der er ingen spejle. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 1:12 am

@John Knudsen, København

Jeg foretrækker personligt svømmehallen eller løb rundt om søerne herude fremfor motionscentre.

Da jeg var udstationeret i Norge for nogle år siden trænede jeg en vinter i et motionscenter.

Det var en oplevelse for livet.

Jeg undrede mig meget over de mange spejle i centret - indtil jeg så de mange unge, veltrænede mænd (ofte tatoverede), der stod og beundrede deres egne kroppe i spejlene.

Indbegrebet af narcissisme.

Jeg kom til at tænke på det, da jeg læste dine indlæg.

I svømmehallen kommer de i alle størrelser og vægtklasser og ingen skammer sig, hverken under bruseren eller i saunaen.

Og der er ingen spejle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helle B, Vildbjerg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 1:35 am

@John Knudsen: Du har da så tydeligt nogle mega mindreværdskomplekser. Tag at få noget hjælp eller læs nogle bøger om selvudvikling og få et liv. Det er jo fuldstændigt uinteressant, hvordan andre folk ser ud eller hvordan de går klædt. “Smukke mennesker” - sikke en gang ævl! “Smuk” afhænger jo fuldstændig af øjet, der ser og er ikke nogen fælles norm. Hvis ikke du har lært det hjemmefra, mangler der sandelig noget i din opdragelse - ikke mindst tolerance overfor andre mennesker. Måske synes andre, at du burde gå med en sæk over hovedet? Men det kan du være ligeglad med, så længe du ved med dig selv, at du er et ordentligt menneske - uanset din tilfældige ydre fremtoning!

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 8:34 am

@Helle B, Vildbjerg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 1:35 am

“”Smukke mennesker” - sikke en gang ævl! “Smuk” afhænger jo fuldstændig af øjet, der ser og er ikke nogen fælles norm.”

- jo, det er det faktisk. Vi genkender instinktivt skønhed når vi ser den, og vi stort set enige om, hvem de smukke mennesker er. Det lader sig faktisk gøre, at sætte skønhed på formel.

Jeg fornemmer at du er den type, som gerne vil tro at alting er relativt, og at beauty is in the eye of the beholder. Men hvis skønhed var subjektiv, så ville grimhed også være det.

Tag f.eks. Cocio’s model Eva Mendes. Hun er ekstremt attraktiv, og du finder IKKE EN ENESTE mand, som ærligt ville påstå andet. Ingen normal mand (eller kvinde, for den sags skyld) ville være uberørt, hvis hun var med i omklædningsrummet.

Er du enig?

Hvis du er uenig og stadig tror, at skønhed er subjektiv, så gør dig følgende tankeeksperiment: du og Eva Mendez står afklædte på en scene og nedenfor står 1000 mænd, som skal stemme om hvem af jer, som er smukkest. Hvem ville vinde?, og ville du frivilligt stille op i konkurrencen?

Nå, for at komme tilbage til bloggens emne, så er det for visse mindre heldige individer den rene tortur at skulle vise sig frem i afklædt tilstand. Hvorfor i alverden dog ikke lade dem slippe? Hvorfor er det så pinedød vigtigt at tvinge andre til exponere deres fysiske mangler?

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 8:55 am

@niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 1:12 am

“Jeg undrede mig meget over de mange spejle i centret - indtil jeg så de mange unge, veltrænede mænd (ofte tatoverede), der stod og beundrede deres egne kroppe i spejlene.”

- betragter du aldrig dig selv i spejlet?

“Indbegrebet af narcissisme.”

- du overfortolker. De er vel bare glade for deres træningsresultater. Det er da pænt med en tonet krop. Eller du mener måske, at muskler intet betyder?

“I svømmehallen kommer de i alle størrelser og vægtklasser og ingen skammer sig, hverken under bruseren eller i saunaen.”

- hvordan kan du vide dette? Har du spurgt dem? Tror du ikke snarere, at ham med bilringene og de tynde arme og ben, har valgt at leve med skammen? Tror du ikke hellere, at han ville ligne en 25-årig Sean Connery?

“Og der er ingen spejle.”

Det er nok af hensyn til ham med bilringene og de tynde arme og ben.

Det er selvbedrag og ønsketænkning at tro, at skønhed er subjektiv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Petersen, Hornslet | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:02 am

…John Knudsen har ret: Eva Mendes er hamrende flot! Jeg googlede hende… Hun har selv valgt at lade sig eksponere i billedform overalt i Verden - fordi hun distancerer sig voldsomt fra gennemsnittet af kvinder. Hun eftelader rigtigt mange kvinder i en fortabelsens zone, hvor man hellere - når man ikke har mere at byde ind med, må undlade at udstille sig.

Og der findes rigeligt med mænd der på samme måde ernærer sig ved deres åbenbare kropslige skønhed. Det efterlader vi andre som et ‘restlager’ om hvem det gælder at måtte lade sig ‘nøje’ med mindre end det sublime.

Fælles for kvinder og mænd på ‘restlageret’ er, at man jo så må se at få det bedst mulige ud af det. Og det kunne man jo vænne sig til at anerkende, under fællesbadningen hvor man i det mindste skyller sved og urenheder af sig, efter idrætstimen.

Jeg har siddet tæt på mennesker der insisterer på at ville cykle 15 km. på arbejde - uden at gide bade bagefter: Det er ækelt og stinker ad helvede til!

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:15 am

@Torben Petersen, Hornslet | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:02 am

“John Knudsen har ret: Eva Mendes er hamrende flot!”

- ja, jeg bliver aldrig træt af Cocioreklamerne. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:37 am

@ peter bramstrup, århus | Skrevet: 11. feb 12 kl. 4:11 pm

vi skal alle være nøgne!

Det er denundenlynemig for koldt - og i mange tilfælde for ulækkert. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:58 am

Det er underholdende at løbe igennem kommentarene i denne blog.

Hatten af for John Knudsen. Han er ærlig, og vil jeg tro en nogenlunde god repræsentant for de holdninger der ligger til grund for de unges blufærdighed.

Men holdningen til det grimme menneske er horribel. Man kan levende forestille sig hvad det gør ved ens selvværd når erkendelsen om at man er for grim til at tage fællesbad kommer. Uanset om denne erkendelse hjulpet på vej af klassekammeraterne.

Holdningen der ligger bag er ikke så langt fra ideen om den ariske race. Godt nok skal du ikke gasses, hvis du er grim, men du skal gemmes væk, så ingen kan se dig. Gemmes væk bag tykke lag af tøj, der aldrig må tages af, så ingen ser din grimhed.

Jeg er ikke ældre end jeg kan huske da jeg nåede puberteten og selvransagelsen om min krop satte ind. Man kan (op)finde mange grimme ting om sig selv, når man når den alder. Men da jeg erfarede at jeg ikke blev moppet i fællesbadene, så nåede det aldrig at gå ud over mig selvværd. Jeg nåede derfor ret hurtigt til en konklusion om at jeg nok ikke var grimmere end mine klassekammerater.

Det er forfærdeligt at de unge som bilder sig ind at de er grimme (og det gør man når man når puberteten) aldrig får oplevelsen af at blive accepteret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:59 am

@John Knudsen, København

“- du overfortolker. De er vel bare glade for deres træningsresultater. Det er da pænt med en tonet krop. Eller du mener måske, at muskler intet betyder”.

Motion er godt for muskler og hjerte, men muskeltræning alene er efter min mening latterlig.

Hvis vi skal tale æstestik, så mener jeg at mandlige og og kvindelige 1500 løbere er tæt på idealet. Både slanke og kraftfulde.

Ikke muskelfikserede fanatikere.

http://probolan50.dk/

De burde træne hjernemusklen lidt mere i stedet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:00 am

så nåede det aldrig at gå ud over mig selvværd.

skulle være

så nåede det aldrig at gå ud over mit selvværd.

beklager. Det gik lidt for stærkt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:03 am

@John Knudsen, København

“- du overfortolker. De er vel bare glade for deres træningsresultater. Det er da pænt med en tonet krop. Eller du mener måske, at muskler intet betyder”.

Motion er godt for muskler og hjerte, men muskeltræning alene er efter min mening latterlig.

Hvis vi skal tale æstestik, så mener jeg at mandlige og og kvindelige 1500 løbere er tæt på idealet. Både slanke og kraftfulde.

Ikke muskelfikserede fanatikere (mange desværre også på anabole steroider).

De burde træne hjernemusklen lidt mere i stedet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:20 am

@Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:58 am

“Man kan levende forestille sig hvad det gør ved ens selvværd, når erkendelsen om at man er for grim til at tage fællesbad kommer. Uanset om denne erkendelse er hjulpet på vej af klassekammeraterne.”

- ja, og derfor skal ingen tvinges til fællesbad.

Det er helt ubegribeligt, at visse mener sig berettigede til at iagttage andre i afklædt tilstand. Gad vide hvor mange som for evigt ødelægges af visses behov for at tvangsudstille andre?

Programmerne “X-factor” og “De unge mødre” er to glimrende eksempel på den usympatiske lyst, som visse føler ved synet af andres totale ydmygelse. Programmernes eneste undskyldning er, at deltagere trods alt ikke tvinges til at stille op.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Trine Schmidt Nielsen, Højbjerg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:21 am

Jeg er selv årgang 60, og tror, at vi skal lytte til, hvad de unge selv siger er årsagen til, at de vælger badet fra. Rengøringsstandarden har aldrig været i top på de skoler, jeg har frekventeret i forbindelse med foreningesgymnastik, og standarden er ikke blevet bedre med tiden. Det har fået både mig og andre tilsvarende “gamle” til at vælge at vente med badet, til vi kom hjem, hvis forholdene var for uhumske.
Jeg kan heller ikke genkende billedet af, at de unge generelt skulle være mere blufærdige fra de idrætsmiljøer, jeg nu færdes i, hvor generationerne blandes. Men det kan være, fordi de, der kommer i de miljøer, kommer fra hjem, hvor man har et naturligt forhold til kroppen, så de har en god modvægt til de kropsidealer, medierne skaber.
Der er i hvert fald meget, der tyder på, at blufærdigheden er blevet større, og at det ikke kun er et problem i forhold til den enkeltes hygiejne. Fx oplever flere sygehuse, at blufærdigheden blandt unge sygeplejestuderende er blevet større, og har det svært med at hjælpe patienter, der har brug for hjælp til intimhygiejne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:29 am

niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:03 am

“Motion er godt for muskler og hjerte, men muskeltræning alene er efter min mening latterlig.”

- ja, men beslutningen om alene at træne muskler, bør vi nu alligevel overlade til den enkelte. Tag f.eks. Arnold Schwarzenegger, som endte som mangemillionær og guvernør…

“De burde træne hjernemusklen lidt mere i stedet.”

- det gælder ikke blot bodybuildere.

“Hvis vi skal tale æstestik, så mener jeg at mandlige og og kvindelige 1500 løbere er tæt på idealet. Både slanke og kraftfulde.”

- jeg foretrækker tennis- og badmintonspillere. Martina Hingis et fremragende eksempel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:33 am

John Knudsen, København

- ja, og derfor skal ingen tvinges til fællesbad

Læs hvad jeg skriver…

Hvis de unge ikke kommer ud af deres selvindbildte boble af grimhed, kommer det netop til at gå ud over deres selvværd.

Det løfter på ingen måde dit selvværd at du forstærkes i ideen om din egen grimhed. At din krop er så grim at den skal gemmes væk bag tykke lag af tøj der aldrig må tages af.

Hvis du derimod kommer ud af din selvindbildte boble af grimhed, vil du opdage at det ikke er så slemt som du gik og bildte dig ind.

Ja Eva Mendes er smuk. Men man behøver ikke ligne hende for at tage bad efter gymanstik-timen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:34 am

Trine Schmidt Nielsen, Højbjerg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:21 am

“Fx oplever flere sygehuse, at blufærdigheden blandt unge sygeplejestuderende er blevet større, og har det svært med at hjælpe patienter, der har brug for hjælp til intimhygiejne”

- kan det mon skyldes, at de unge nutildags åbent tør sige, at det vil de altså ikke hverken røre ved, se på eller lugte til?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:38 am

@John Knudsen, København

“ja, men beslutningen om alene at træne muskler, bør vi nu alligevel overlade til den enkelte. Tag f.eks. Arnold Schwarzenegger, som endte som mangemillionær og guvernør…”

Men ikke lige så mange millioner, som der tjenes på anabole steroider - og senere bruges på sundhedsudgifterne til disse vrag.

Men enig m.h.t. tennisspillere - især de kvindelige :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:39 am

@John Knudsen, København

“ja, men beslutningen om alene at træne muskler, bør vi nu alligevel overlade til den enkelte. Tag f.eks. Arnold Schwarzenegger, som endte som mangemillionær og guvernør…”

Men ikke lige så mange millioner, som der tjenes på anabole steroider - og senere bruges på sundhedsudgifterne til disse vrag.

Men enig m.h.t. tennisspillere - især de kvindelige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:44 am

@Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:33 am

“Hvis de unge ikke kommer ud af deres selvindbildte boble af grimhed”

- selvindbildt? I takt med at fedme og fysisk inaktivitet spreder sig i Danmark, er det altså sjældnere og sjældnere indbildning.

“Hvis du derimod kommer ud af din selvindbildte boble af grimhed, vil du opdage at det ikke er så slemt som du gik og bildte dig ind.”

- i enkelte tilfælde er dette rigtigt, men i flere tilfælde forkert.

“Eva Mendes er smuk. Men man behøver ikke ligne hende for at tage bad efter gymnastik-timen.”

- nej, slet ikke. Jeg bragte hende alene på banen for at demonstrere, at skønhed er faktisk er objektiv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:56 am

John Knudsen, København

- selvindbildt? I takt med at fedme og fysisk inaktivitet spreder sig i Danmark, er det altså sjældnere og sjældnere indbildning.

En overvægtig ung kan også blæse sit problem unødvendigt op.

Og for en overvægtig ung vil det også gøre underværker for selvtilliden at få oplevelsen af at selvom man er overvægtig kan andre godt acceptere mig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 12. feb 12 kl. 10:56 am

@John Knudsen, København

“skønhed er faktisk er objektiv”.

Ikke helt enig - og det har meget lidt med badning i skolen at gøre.

“Beauty is in the eye of the beholder”

eller sagt på dansk

“nogen kan lide moderen - andre datteren”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Madsen, Ålborg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 11:22 am

Jeg synes egentlig John Knudsen er et udmærket udtryk for problemet: Hvis man ikke er gudesmuk, skal man bare pakke sig ind og helst stille sig i et mørkt skab resten af livet. Jeg behøver vel ikke at skrive, at jeg ikke bryder mig om hans menneskesyn?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 11:56 am

Ole Madsen, Ålborg

Jeg synes egentlig John Knudsen er et udmærket udtryk for problemet

John har helt ret i at skønhed er objektivt. Når niels hansen skriver “Beauty is in the eye of the beholder” er det naturligvis noget politisk korrekt sludder. Stort set alle foretrækker datteren. Ungdom er attraktivt. Sådan er det bare. Og tæt på ingen finder fedme tiltrækkende.

Men det er meget få der rammer skønhedsidealet 100%. Og hvis de gør, er det kun i nogle få år.

Og når du rammer puberteten vil man som ung blæse sine skavanker op med 10.000%. Det kan da godt være at det ene bryst er lidt større end det andet. Det kan være huden er lidt mørklødet eller at man ligger lidt for højt i BMI. Måske drengene er lidt ranglede, kalveknæet, platfodet eller hvad skavanken nu er.

Men de bliver nogle indelukkede små mennesker, hvis man bekræfter dem i deres antagelser om grimhed, og at de bør gemme sig væk for andre mennesker.

Jeg tror 100% på at i langt de fleste tilfælde er et spark bagi det bedste man kan gøre for sådan et ungt menneske der når puberteten. Fortæl dem “Ja. Du er lidt kalveknæet. Det betyder ingenting. Du kan sagtens gå til gymnastik med de andre”. Så vil de unge selv opdage at de havde blæst problemerne ud af proportioner.

Det værste man kan gøre er at bekræfte de unge i at de har et problem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 12. feb 12 kl. 12:31 pm

Hvis der er ét menneske, jeg ikke ønsker at ligne mentalt og intellektuelt, er det John Knudsen.

Kender ikke hans fysiske fremtoning, og den interesserer mig ikke en meter. Og jeg kan betro dig, at uanset, hvordan du ser ud, har jeg intet ønske om at ligne dig. Hverken på den eller på den anden måde.

Hans skriblerier minder mig i dén grad om et begreb, der begynder med f og slutter med -isme.

Men mage til virrehoved skal man da lede en del efter. Og det er så ikke lige min hovedbeskæftigelse.

Hvilke andre mennesker, John Knudsen, skal efter din mening udryddes, fordi de ikke lige passer ind i din meget forudfattede skabelon?

Det bliver en noget fattig verden, hvis denne debattør med afsindigt og alt for god tid skulle styre noget som helst.

Og jeg uddyber gerne:

Jeg synes faktisk, det er sejt, når kvinder og mænd med overvægt begynder i et motionscenter. Der er også en del med handicaps (ja, jeg er oprindelig fysioterapeutuddannet, så jeg har et vist blik for dette), og finder det rigtig flot, at de mennesker også gør en en rigtig god indsats.

Mage til forkvaklet menneskesyn skal man lede længe efter, men John Knudsen præsterer dog varen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 12. feb 12 kl. 12:43 pm

Henrik Petersen, Kbh Ø

Tal ordentligt. Du har ingen grund til at begynde at kalde nogen f*scister.

Så er det i hvert fald hele vores samfund der er f*scistisk når det støtter op om de unges ide om at de skal gemmes væk fordi de er for grimme.

(John er helt sikkert i stand til at forsvare sig selv, hvis han gider. Men jeg blev provokeret af at nogen skal kaldes for f*scister).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 12. feb 12 kl. 12:52 pm

@ Torben Nielsen

Ups, hvor ærgerligt at du føler dig stødt. Men prøv lige at genlæse denne Knudsens indlæg, så vil du nok - øh muligvis - forstå, hvorfor menneskesynet hos denne er noget forkvaklet.

Jeg debatterer gerne med dig men forventer i det mindste en smule argumentation, samt at du har læst bloggen først.

Venlige hilsner

Henrik Petersen, Kbh Ø

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 2:12 pm

@Ole Madsen, Ålborg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 11:22 am

“Hvis man ikke er gudesmuk, skal man bare pakke sig ind og helst stille sig i et mørkt skab resten af livet”

- det du egentlig skriver, er, at du faktisk ved at jeg har ret, men at du ikke kan lide at jeg har det. Du er forbitret over, at alle ikke er lige smukke, og den forbitrelse lader du så gå ud over mig. Har jeg nogetsteds givet udtryk for, at de som ikke er gudesmukke, skal stille sig hen i et skab? - nej! Det jeg siger er, at de som af forskellige årsager ikke har lyst til at klæde sig af i andres nærvær, ikke skal tvinges til det.

“Jeg behøver vel ikke at skrive, at jeg ikke bryder mig om hans menneskesyn?”

- det du egentlig skriver, er, at du overhovedet ingen argumenter har. “Menneskesyn” - nu må jeg latre…

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 2:22 pm

@Henrik Petersen, Kbh Ø | Skrevet: 12. feb 12 kl. 12:31 pm

“Hvis der er ét menneske, jeg ikke ønsker at ligne intellektuelt, er det John Knudsen.”

- bare rolig, der er uendelig stor afstand mellem os.

“Hans skriblerier minder mig i dén grad om et begreb, der begynder med f og slutter med -isme.”

- det du egentlig skriver, er, at du ingen argumenter har. Du er sur på mig, men kan ikke argumentere mod mig, og så gør du som man gør blandt pædagoger og folkeskolelærere og andre venstreorienterede: beskylder mig for at være fascist. Det er bare SÅ puerilt!

“Men mage til virrehoved skal man da lede en del efter. Og det er så ikke lige min hovedbeskæftigelse.”

- ikke det? Du bestiller da ikke andet!

“Hvilke andre mennesker, John Knudsen, skal efter din mening udryddes, fordi de ikke lige passer ind i din meget forudfattede skabelon?”

- ???

“Og jeg uddyber gerne: Mage til forkvaklet menneskesyn skal man lede længe efter, men John Knudsen præsterer dog varen.”

- ok, dine argumenter vinder diskussionen og jeg står afklædt tilbage.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Petersen, Hornslet | Skrevet: 12. feb 12 kl. 3:39 pm

Hør lige engang: Fællesbadning er en reminicens fra tider hvor ‘de blå oweralls’ frekventerede den lokale badeanstalt, inden de begav sig hjem til familierne. At folkeskolen først og fremmest skulle væbne samfundets yngste til mødet med det industrialiserede samfund, var forståeligt. Da var det mere reglen end undtagelsen af ungerne blev sendt ud i voksentilværelsen, straks efter 7. klasse. I dag har stort set ethvert hjem badeværelser med smagfuldt udvalgte indretninger. Badeværelser til brug i den private sfærde. I dag bliver ungerne fastholdt i skoleriet til langt efter 7. klasse og gør brug af den tillærte evne til selvstændigt at reflekterer over stort og småt. Hvis ikke de gider fællesbadene efter idrætstimerne, må timerne placeres yderst på skoledagen, så de unge kan tage hjem og bade hvor de foretrækker at bade. Personligt ville jeg nu helst bade, vaske og frottere grundigt, inden jeg trækker i tøjet igen. Alt andet svarer jo til at tørre opvasken ren med viskestykket, uden at have vasket af først!! (suk - kan nogen huske da man brugte håndopvask og viskestykker?)

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 12. feb 12 kl. 4:58 pm

@Torben Petersen, Hornslet | Skrevet: 12. feb 12 kl. 3:39 pm

“Hvis ikke eleverne gider fællesbadene efter idrætstimerne, må timerne placeres yderst på skoledagen, så de unge kan tage hjem og bade hvor de foretrækker at bade”

- dette kræver mange flere badefaciliteter. Jeg så hellere, at folkeskolen helt ophørte med gymnastik, og i stedet betalte elevernes kontingenter til sportsforeninger efter eget valg. Eleverne skal simpelthen selv bestemme, om de vil dyrke sport i form af håndbold, atletik, tennis, fodbold, badminton eller hvad ved jeg, bare de dyrker en sport, som fordrer styrke, udholdenhed og koordination. Vi skal stræbe efter sunde og smukke sjæle i sunde og smukke legemer!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Th. Pedersen, Højbjerg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 8:59 pm

Godt man ikke er ung i dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 13. feb 12 kl. 7:14 am

Mennesker er flokdyr.
Vi tilskyndes både af vor natur og af fornuften til at danne fællesskaber.
Fællesskaber defineres ved deres normer og opretholdes ved håndhævelse af normerne.
Normbrydere udelukkes eller straffes på anden vis, der nødvendigvis også indebærer en udelukkelse af rettigheder eller hensyn.

I vor tid angribes og undergraves flere kendte fællesskaber i håb om at etablere fællesskaber, hvor ingen udelukkes.
Sådanne fællesskaber strider imod ovenstående erfaringer/påstande.
For de kan ikke defineres ved normer, der håndhæves ved udelukkelse.

Men det er muligt at have et fællesskab, hvor normen er bekæmpelse af tidligere fællesskaber.
Tilhængerne af et globalt fællesskab bekæmper de nationale fællesskaber i kampen for et europæisk fællesskab, der heller ikke er globalt?

Mange af flokdyrene ser ingen mening i galskaben og oplever derfor en betydelig rodløshed.
De søger kærlighed eller i det mindste anerkendelse i mere eller mindre gennemtænkte og uforpligtende fællesskaber.

Egoismen når nye højder i dyrkelsen af krop, udseende og andre individuelle egenskaber og talenter.
Udelukkelsen af de utilstrækkelige er så grusom som nogensinde.

Måske tjener man de unges interesser bedst, hvis man opdrager til størst mulig upåvirkelighed af andres normhåndhævelser.
Hvorfor skal den lille pige græde og hade sig selv og skolen, fordi de andre gør nar af hendes fedme i brusebadet?
Er den praktiske forbedring af hendes situation mere tilgængelig ved søge at ruste hende, så den slags angreb i højere grad preller af, når man nu engang ikke kan får de andre til at lade hende være?

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 13. feb 12 kl. 8:23 am

@Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 13. feb 12 kl. 7:14 am

“Mennesker er flokdyr”

- well, tjaaa, nogle mere end andre.

“I vor tid angribes og undergraves fællesskaber i håb om at etablere nye, hvor ingen udelukkes.”

- ja, og dette er nødvendigt, så “eliten” kan få integreret alle de nye danskere. De nyankomne er ikke interesserede i vores gamle fællesskaber, som jo er baserede på vores normer. Disse fællesskaber skal derfor nedrives, så nye fællesskaber, hvor ny- og gammeldanskere mødes og omgås på lige fod, kan opstå.

“Egoismen når nye højder i dyrkelsen af krop, udseende og andre individuelle egenskaber og talenter.”

- det er ikke egoisme at dyrke sin krop, sit udseende eller at skærpe sine kompetencer. Det er tværtimod nødvendigt. Det er der ikke noget nyt i.

“Udelukkelsen af de utilstrækkelige er så grusom som nogensinde.”

- ja, og dette er langt henad vejen en konsekvens af, at en stor andel af unge i dag er fuldstændigt umulige at have med at gøre.

“Måske tjener man de unges interesser bedst, hvis man opdrager til størst mulig upåvirkelighed af andres normhåndhævelser.”

- dette lader sig næppe gøre. Det er simpelthen imod menneskelig natur. Det er heller ikke hensigtsmæssigt, for normerne har ofte baggrund i sund fornuft.

“Hvorfor skal den lille pige græde og hade sig selv og skolen, fordi de andre gør nar af hendes fedme i brusebadet?”

- er man fed bør man slanke sig. Det ville jeg selv gøre, for det er forlængst et etableret faktum, at fede ses på med overordentlig ublide øjne. Sådan er det bare.

“Er den praktiske forbedring af hendes situation mere tilgængelig ved at ruste hende, så den slags angreb i højere grad preller af, når man nu engang ikke kan får de andre til at lade hende være?”

- det lader sig næppe gøre at ruste hende mod angreb, men det lader sig gøre at stoppe hendes overforbrug af mad!

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 13. feb 12 kl. 9:08 am

Der er i dag en vittighedstegning på ekstrabladets hjemmeside - scroll ned i bunden og se tegningen, som fortæller mere end mange ord.

Tegningen demonstrerer særligt de overvægtiges drenges forfærdelige problem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 13. feb 12 kl. 9:12 am

John Knudsen, København | Skrevet: 13. feb 12 kl. 8:23 am

Jeg gætter på, at du i gymnasiepigers øjne er et tudsegammel vrag uden prangende sixpack, så du automatisk kategoriseres som værende ganske uinteressant som parringsmateriale?
Deres kropssprog vil uvægerligt tydeligt afspejle kategoriseringsresultatet, så du registrerer udelukkelsen.
Som tudsegammelt vrag vil du imidlertid tage afvisningen meget lettere end en gymnasiedreng, hvis du er normal.
Følgelig kan sårbarheden overfor andres normhåndhævelse variere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 13. feb 12 kl. 9:31 am

Arvid Hollm

Følgelig kan sårbarheden overfor andres normhåndhævelse variere

Og det bedste du kan gøre for dine børn, er at lære dem at leve uden hele tiden at skulle have andres accept.

Det er tosset at bekræfte dem I at de er så grimme, så de skal gemmes væk. At støtte dem I at de er for grimme til at tage fællesbad med andre unge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Knudsen, København | Skrevet: 13. feb 12 kl. 9:35 am

@Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 13. feb 12 kl. 9:12 am

“Jeg gætter på, at du i gymnasiepigers øjne er et tudsegammel vrag uden prangende sixpack, så du automatisk kategoriseres som værende ganske uinteressant som parringsmateriale?”

- ja, dette er desværre den barske sandhed. SUK!

“Deres kropssprog vil uvægerligt tydeligt afspejle kategoriseringsresultatet, så du registrerer udelukkelsen.”

- ja, således forholder det sig jo nok.

“Som tudsegammelt vrag vil du imidlertid tage afvisningen meget lettere end en gymnasiedreng, hvis du er normal.”

- ja, jeg er desillusioneret og har for længst lagt drømmene på hylden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frank Scharp, Bogø | Skrevet: 14. feb 12 kl. 11:20 am

Så magler vi bare en der giver VKO regeringen skylden for det….det er jo så populært nu om stunder

Upassende ? Klag over indlæg

 
Uffe Lindum, 8300 Odder | Skrevet: 14. feb 12 kl. 11:38 am

Næ, Sten Hansen, det kan da godt være, at andre kulturer betragter os med afsky. Men hvorfor i hede hule Hellerup har de da så travlt med at drage hertil - ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Uffe Lindum, 8300 Odder | Skrevet: 14. feb 12 kl. 11:41 am

Joeh, Torben Petersen i Hornslet, her på matriklen vaskes noget skam stadig op i hånden, nemlig det, der ikke kan gå maskinen. Og her hænger sandelig også viskestykker på knage, ligesom der i et skab ligger en større reservekapacitet heraf(!!!)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Christiansen, Frb. C | Skrevet: 14. feb 12 kl. 11:14 pm

I stedet for alt det uligelige “tudefjæs” vi præsenteres for fra tid til anden, så skal ballerne bare strammes. Væk med den offermentalitet, der ender med at slå mere end bunden ud af kassen.

Men man er nok forvænt med a checke ind på “Velfærdshotellet Danmark” - hvor man som “klient” er vant til at blive nurset af det industrielle behandlerkompleks fra vugge til grav. Behandlere, rådgiver, coaches etc., som primært sigter mod at mele egen kage.

Yde noget selv, piv, piv ? Ha, ha - må være en joke efterhånden.

Første spørgsmål som dansker 1 stiller dansker 2, inden man overvejer at forfølge sine “drømme” via et eller andet nyt forehavende: “Kan man ikke få tilskud fra det øffentlige ?”. Tænkt at nogen kun gør noget, hvis de får tilskud. Og ellers gør de det ikke. Det kaldes vist en deroute.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Seneste kommentarer

Kristian Eyde skriver
07.11.13 05:49
Det har været en fornøjelse at følge Kristian. Læs mere
Mange bloggere er overflødige og plejer kun egeninteresser. Og mange blogindlæg er ligeså overflødige. Der er "bare" det ved det, at bloggerne Læs mere
Brian Baldersbæk skriver
04.11.13 15:48
Alt vel og hav det bedst Læs mere
Jørn Mortensen skriver
04.11.13 09:35
Synd, at du åbenbart mister din blogplatform i JP. Har læst dine indlæg mange gange og ofte med stor fornøjelse. Læs mere
Ejvind Koch skriver
03.11.13 20:24
Jeg synes, at bloggere generelt er overflødige på nyhedsmedier. Det er jo bare nogle læserbrevsskribenter, som af en eller anden mærkelig grund Læs mere

Arkiv