Profil

Morten Messerschmidt blogger om europæiske forhold og Danmark set fra Bruxelles.

Baggrund:
Morten Messerschmidt er uddannet cand.jur. ved Københavns Universitet og har været medlem af Dansk Folkeparti siden 1997.

Han blev valgt til Folketinget i 2005 og til Europa-Parlamentet i 2009.

Andet:


Sted:
Bruxelles/Danmark

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Messerschmidt

Skrevet af Morten Messerschmidt

Thy i dag - hvem i morgen?

Dato: d. 27.05.10, 14:56
Af: Morten Messerschmidt
Emner:

Ved sidste årsskiftet havde jeg fornøjelsen af at være vært for en alternativ klimakonference på Christiansborg. Mens grønne organisationer, venstrefløjsaktivister og diverse dommerdagsprofeter overgik hinanden i forudsigelser om klimaets snarlige kollaps, fremlagde otte anerkendte forskere i Fællessalen på Christiansborg nøgterne analyser, der hver i sær påviste, at FNs klimapanel hhv. tager fejl i deres beregninger eller simpelthen negligerer at fortælle den sande historie om klimaet, som hverken er på vej mod kollaps eller undergang.

I disse dage tænker jeg tilbage på det hysteri, som prægede december måned forud for klimakonferencen i Bellacentret. Og jeg tænker på, hvordan den verserende sag fra Thy, hvor regeringen – på trods af talrige lokale og nationale protester – fastholder sit forslag om testcenter for kæmpevindmøller, igen viser, hvordan hverken hensynet til naturen eller de omkringboende tilsyneladende har nogen betydning, når først klimatrommerne lyder.

Ifølge regeringen vil man for klimaets skyld (!)have dette testcenter, selvom det fordrer, at man fjerner hundredvis af hektar skov. Tænk, jeg troede, at det var for naturens – og klimaets – skyld, at vi plantede stadig mere skov. Men åbenbart har jeg – sammen med talrige organisationer – endda med H.K.H. Kronprinsen som protektor – taget fejl. Det er tilsyneladende godt for naturen at fjerne skov – og erstatte dem af vindmøller, der rager 250 meter op i luften. Sådan tænker en ægte klimaideolog, der i sin machiavellistisk læsning af FNs klimarapporter har besluttet, at målet helliger ethvert middel. Ja tak, det må thyboerne for tiden sande. Men de er ikke alene. Alle i Danmark oplever dagligt, hvordan klimaideologien hensynsløst misbruges til tåbelige beslutninger.

I Danmark betaler forbrugerne ifølge Energistyrelsen hen ved 4 mia. kroner mere for energien end vi burde. Via det sindrige PSO-system opkræves enorme summer, således at vindmølleindustrien vedvarende kan subsidieres. Nuvel, noget må jo være gået rigtigt, når altid oprigtige Ditlev Engel kan score 16 mio. om året. Det er vel det tætteste, man kommer på privat-offentligt samarbejde. Bevares, jeg har intet imod, at gode direktører får gode lønninger. Men skulle vi ikke nøjes med at lade varernes pris afgøre produktets værdi? Er det virkelig nødvendigt at give ikke bare de danske virksomheder en højere elpris og dermed ringere konkurrenceevne – men også lade forbrugerne betale dobbeltpris? Og var det i øvrigt ikke en rød mærkesag, at små indkomster skulle have det lettere? Hvordan hænger det sammen med denne forkrampede støtte til en energiafgift, som rammer alle proportionalt? Her er ingen progressivitet – men det bekymrer naturligvis ikke det ellers så socialt ansvarlige holdingsselskab, der efterhånden er opstået mellem socialdemokraterne og socialisterne. For igen – målet er vigtigere end midlet. Vigtigere end både fornuften og ideologien.

Helt ærligt – hvornår stopper dette hysteri? For det første er der masser af gode alternativer til vindmøller. Hvad med kernekraft, hvor Danmark efterhånden er det eneste land i Europa, der – på grund af gamle beslutninger, baseret på forældet videnskab – holder fast i sin resolutte modstand? Skulle man i det mindste ikke tage debatten igen – med den nukendte teknologi som grundlag? Trods alt er modstanden ikke større, end at vi gerne importerer store mængder kernekraft fra andre lande. Lad bare de andre producere – så nøjes vi med at importere, synes parolen at være. Dobbeltmoral? Nej – bare klimaideologi. For kun ved at holde kernekraftsproduktionen ude kan den tvivlsomme forening af røde røde og borgerlige røde blive ved med at ekspropriere privates ejendom, opkræve ublu energiafgifter, nedrive skønne naturområder og samtidig bilde folk ind, at det er til deres fælles – undskyld: klimaets – bedste. Det kan være, at det i dag alene er thyboerne, som tromles ned af klimaideologerne. Men hvem bliver de næste?



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Anders Sonne, 2450 | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:11

Det her blog er en stor ommer. Held og lykke næste gang. Du ved hvilket emne du skal skrive om, folk herinde er sultne hvis de ikke får det jævnligt får de kold tyrker

Upassende ? Klag over indlæg

 
Julie Sønderby, 2200 | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:15

Hej Morten

Er du ikke venlig at præcisere, at du tror de 8 forskere fra den alternative konference at FN’s klimapanel tager fejl? Du har jo ingen faglige forudsætninger for selv at vurdere deres teorier. Du skulle jo nødigt forvirre vælgerne ved at stå inde for deres teorier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:16

@Morten Messerschmidt

Rart at se, at du ikke fuldstændig har glemt vores andedam.

Sker der ellers noget af interesse nede i Bruxelles?

Uhrskov siger, at det er en heksekedel med daglige optøjer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakse Jensen, København | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:23

Nu er det nok mest for industriens skyld at man vil lave test centeret, og ikke naturens. Plus at der er ingen mennesker - og et meget mindre skovareal end først beregnet som der skal fjernes.
Men DF mener måske ikke at det er vigtigt at holde arbejdspladser i dk?
Hvis du vidste noget om energi, så ville du vide at kernekraft ikke er rentabelt at starte op i dk. Ligesom vindmøller heller ikke kan trække læset alene. Et alternativt kunne være jordkraft, som nok desværre er for upoppet til at DF vil beskæftige sig med det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:26

har vi ikke sendt dig ud af landet,,, vi har ikke brug for din slags i Danmark,,, Hovedparten eller næsten alle er glade for vindmøllerne i Thy.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Erichsen, Sydals | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:26

Vi har nu ydet økonomisk støtte til vindenergi i omkring 25 år, uden at det er lykkedes at gøre vindkraften økonomisk rentabel, og uden at det er lykkedes at finde en metode at opbevare energien til der er behov for den, hvorfor en stor del af den meget dyre energi foræres væk til udlandet. Enhver der har set transporter af dele af de nuværende vindmøller må erkende at fremtidige vindmøller vil blive produceret i nærheden af hvor de skal opstilles, hvorfor arbejdspladserne fortsat vil forsvinde fra Danmark. Der er nu så stor vækst i vindteknologi i Kina, at Vestas vil blive en parantes medmindre de flytter med. Det er uklart for mig hvorfor vi skal ødelægge store naturværdier i Danmark for at skabe statsunderstøttede testpladser for firmaer, der vil have deres hovedfunktion uden for landets grænser. Det er på tide at reducere overbetalingen af vindmøllestrøm, uanset om møllerne er placeret på land eller til havs. At Tyskland og England eventuelt giver højere tilskud til strøm fra havvindmøller, er ikke et argument for at vi også skal gøre det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Herdis N Thomsen, Bryrup | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:27

Godt blogindlæg Morten Messerschmidt! Gør hvad du kan, for at vi ikke får de fandens havvindmøller sat op i det naturskønne Østerild-Hjardemål! Tak! Havet er derude til brug for havvindmøller.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carsten Bern, Aarhus | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:35

Grinagt indledning. Nogen er dommedagsprofeter og nogen er nøgterne.
Sådan. Uden fordomme, så er der taget stilling.

Så forklar dog hvordan og hvorfor de har ret. Eller kræver det for meget arbejde?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Persson, Harlev | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:37

Rart at se, at du har mere fornuft og forstand end din partifælle og miljøordfører, der solgte Danmarks sidste store sammenhængende naturområde for 5 arbejdspladser til lokale opsynsmænd og lidt tilskud til Hanstholm havn - på trods af at han til det sidste påstod at være i mod. FØJ !!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 27. maj 10 kl. 15:46

Hej Morten,

Det er dagens glædelige overraskelse. Velkommen.

De møller skal da stå ved Stauning flyveplads. Der blæser en halv pelikan (altid) og de generer ingen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Reslow, Hamburg | Skrevet: 27. maj 10 kl. 16:04

Beslutningen er af Anthony Watts udnævnt til ‘ugens klima-idioti.

http://wattsupwiththat.com/2010/05/24/climate-craziness-of-the-week-denmark-evicting-citizens-to-clear-cut-forests-for-wind-turbines/

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Sørensen, 8520 Lystrup | Skrevet: 27. maj 10 kl. 16:16

Nu er det jo altid sådan, at politikere, der sidder i Kbh. og nordlige omegn aldrig har interesseret sig en skid for andet end deres egne interesser,som netop er centreret omkring Kbh og nordlige omegn. Derfor kan vestjyder og andre enfoldige mennesker passe sig selv og rette ind til højre når Lars Løkke og hans kumpaner dikterer det ene eller det andet. I dette tilfælde at ødelægge et værdifuldt naturområde. Men naturligvis ikke i Nordsjælland, men i Vestjylland hvor få eller slet ingen af disse “dyr” nogensinde har opholdt sig. Og som ikke har 100 km til nærmeste hospital, som det vil være tilfældet for et menneske, der måtte få et hjertetilfælde i Thyborøn.
Føj for satan!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Nielsen, 2620 Albertslund | Skrevet: 27. maj 10 kl. 17:18

M.M.
Et behjertet indlæg, men du ved jo bedre end mange, at dansk energipolitik gennem mange mange år er blevet skuet sammen så uigennemskueligheden er maksimal. På dette område som de fleste andre er forbrugeren kun et *noget*, der kan/skal udnyttes.
Iøvrigt kan man undre sig over, at så mange træer skal fældes af hensyn til 250 meter høje møller, Det er da kun få træer, der når op i den højde……

mvh
J. Nielsen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Dejgaard, Montreal | Skrevet: 27. maj 10 kl. 17:25

Godt klynket af en politiker fra regeringens parlamentariske grundlag.

Fremfor at perse krokodille-tårer i Jyllands-Posten, mens du fra din skattefrihed i Bruxelles “solidariserer” dig med Thyboer, kan du jo bare skride til politisk handling. Er det ikke det du er valgt til? Eller er du bange for at træde din partiformand (m/k) over tærerne med en kritik af VKO? (Vi ved jo hvad det kan koste…)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mike Dugenio Hansen, Aalborg | Skrevet: 27. maj 10 kl. 17:38

Hvorfor har du tid til at blogge?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 27. maj 10 kl. 17:45

Hvis man står uden for partierne, ingen særinteresser har og ingen aktier i vindmøller ejer, må man vel kunne betragtes som en ret neutral iagttager. Og ihvertfald var jeg hverken for eller imod CO2 i starten.

Men efter at have undersøgt sagen grundigt, må jeg sige at hvis man kan stole mere på seriøse fagfolk og videnskabsmænd end på TV og FN, så er der ingen grund til at være bange for CO2. De kæmpestore og meget hysteriske klima-kampagner i efteråret var nærmest bygget over H.C.Andersen modellen, den med en lille fjer der blev til fem høns. Vilde overdrivelser, kvarte sandheder, pseudo-videnskab og popsmart nonsens var nok hovedindholdet i kæmpekampagnen.

Men der er mange penge at tjene i visse kredse, hvis man kan få politikerne til at tro på den luftige klimaideologi eller -religion. Handelen med CO2 kvoter, der vel kan sammenlignes med den mørke middelalders afladsbreve, løber allerede op i mange milliarder.

At DR uanfægtet fortsætter med klima-propaganda og spin om nye syndfloder, er en sag for sig. Det siger mere om DR end om klimaet. DR kører jo også daglig løs med rødstrømpe-ævl om hvor frygteligt, frygteligt de danske mænd undertrykker de danske kvinder. Og det er jo det rene sludder.

Hvis man er blevet stresset af DRs dommedagstrusler om global opvarmning og drukning, kan man roligt begynde at slappe af. Hverken FN eller DR er neutrale i den sag, og internt er der også en vis uenighed om CO2.

Lad os håbe skeptikerne vinder. Ellers vil CO2 hysteri og humbug blive brugt til at presse endnu flere penge ud af skatteborgerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 27. maj 10 kl. 18:10

Nådada, Morten Messerschmidt er i direkte strid med sit parti om vindmøllerne i Østerild.

Dansk Folkeparti er da komplet ligeglad med Østerild plantage, hvis ellers de kan få 100 mio. til udvidelse af Hanstholm havn.

Så Morten, en byttehandel: Udvidelse af Hanstholm havn til gengæld for Østerild plantage.

Upassende ? Klag over indlæg

 
lene Rix Flarup, Frøstrup | Skrevet: 27. maj 10 kl. 18:15

Ja, ja Morten. Men hvordan går det så med din klage til EU over Østerildplaceringen???? Og hvad siger partitoppen til din klage??
Har du modet til det??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 27. maj 10 kl. 18:57

Nu må du endelig huske at se Debatten på DR2 her kl. 20, Morten, hvor emnet er klima.

Det kan ovenikøbet være, du kan blive lidt klogere af at lytte.

Udenfor emnet kunne jeg godt tænke at spørge dig om, hvorfor en af DF’s unge håb i Folketinget, nemlig dig, blev deporteret ned til EP?

Det forekommer mig da at være rent spild af fremtidig talent.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 27. maj 10 kl. 19:13

@ Kenneth Hansen

Næh; møllerne bør placeres på Christiansborgs slotsplads. Politikerne er så glaaaade for den grønne energi, som koster det hvide ud af øjnene… :-(

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Petersen, København | Skrevet: 27. maj 10 kl. 19:22

Karin Bennedsen:

Det kan ovenikøbet være, du kan blive lidt klogere af at lytte.

En taktik, den gamle utætte ærke-redepisser selv kunne overveje at anvende, inden lysene brænder ud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 27. maj 10 kl. 19:35

Niels Hansen , Lyngby,hvad er det du forsøger at sige??????

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 27. maj 10 kl. 19:40

Karin Bennedsen kan ikke blive klogere og hun kan ikke lytte. Prøv at se hendes kommentarer på Politiken, hvor hun har været på med sine “røde “briller hele dagen. Man må sige hun er et trist tilfælde.
Drop hende!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Aarhus | Skrevet: 27. maj 10 kl. 19:59

Kurt Dejgaard.

Er det muligt at overtale dig til at være mere specifik, eller er du bare nødt til at hvæse, fordi det er en DF’er, der skriver? Hvad er det, du mener, at Messerschmidt bør gøre for at handle konsekvent?

Messerschmidt fremsætter sin mening med et oplæg i netudgaven af landets største avis, og det må da siges at være ret provokerende, når han bryder med partilinjen. Uden at vide det, tror jeg, at folk er blevet smidt ud af DF for mindre end det.

Thy er en meget smuk landsdel, og også jeg synes, at det er en forfærdelig tanke, at et skønt landskab nu måske skal ødelægges alene fordi politikerne rider deres kæphest og gerne vil være internationalt toneangivende. Det haster da heller ikke mere end det “javer”

Længere nede af vestkysten findes der store strækninger, hvor vindmøller fuldkommen har ødelagt de landskabelige værdier, og de møller er endda små sammenligned med de titaner, som Karen Ellemann fremturer med at plante i Thy.

Nu tror jeg ikke, at KE kommer til at gå over i historien som en fremtrædende politiker, som sad længe på sine lille trone og svang septeret, for hun har ikke det, som en politiker skal have for at vinde folk for sig, mangler udstråling. Det stædigt insisterende frastøder folk, og KE’s udtalelser i denne sag har været en belastning for Venstre, som i forvejen er overbelastet og skadet af udenrigsministerens egotrip. Det offentliggjorte billedmateriale fra Thy, som KE har lagt ud på nettet er misvisende. Landskabet er langt mere varieret og smukt, og jeg ønsker i hvert fald, at det bliver skånet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Eriksen, Kastrup | Skrevet: 27. maj 10 kl. 19:59

Dejligt at du har tid til blogge lidt Morten. Vi er mange som er lidt kede af at du er dernede, når vi rigtig godt kunne bruge dig herhjemme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Petersen, København | Skrevet: 27. maj 10 kl. 20:14

@Lars Eriksen

Enig, på den anden side er det udemærket Messeren holder øje med banditterne nede i EU-pampervældet, vi skal nok ikke forvente, at blive informeret tilstrækkeligt af de socialdemokratiske, konservative eller liberale medlemmer!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Aarhus | Skrevet: 27. maj 10 kl. 20:22

Nu jeg husker det.

Næste gang DF betaler for store reklamer i danske aviser, bør reklamebureauet og andre sørge for, at Barrosos navn staves rigtigt. :-)

Altså med to r’er og ikke med to s’er.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Lyngby | Skrevet: 27. maj 10 kl. 20:43

Det sjove er at nogen for alt i verden ville undgå atomkraft, men energien som man høster fra vinden stammer jo fra atomkerneprocesser i solen, som man sådan lidt tilfældigt kan opsnappe en smule af med disse kæmpemaskiner som man stiller op i landskabet, og som altså i virkeligheden blot er den mest primitive form for atomkraft som kan tænkes.

Men ved at gå denne kæmpeomvej efter energien, så gør man dels elektriciteten omkring 5 gange dyrere for os alle, dels fylder man enormt i landskabet og forstyrrer naturen.

For mens kernen i et atomkraftværk kun fylder få kubikmeter og leverer energi som 300 - 500 af de største vindmøller og risikoen for på virkning af omgivelserne bliver stadig mindre, så går udviklingen for vindmøller kun mod større og værre.

Og hvad har vi så fået ud af denne planøkonomiske satsning på vindindustri: Jo, selv om man har samlet penge ind fra os alle til at betale opvæksten af Vestas så var det alligevel ikke nok til at de kunne skabe en stabil fremtid herhjemme, så nu må de flytte det meste til Kina eller bukke under.
Men det værste er næsten at vi i tilgift har fået en vakkelvorn elforsyning, fordi man har fejlinvesteret alle pengene i vindmølleparker der simpelthen ikke kan levere el på en måde så det kan anvendes og derfor må vi fyre rekordmeget kul af for bøde på dette.

Teknikere ved godt at det er ren galimatias at forsøge at integrere over 20 % vindkraft i elforsyningen, alligevel fortsætter politikerne en tid endnu før det går op for dem, derfor må al vindkraft der opføres herhjemme fra nu af betragtes som fejlinvesteringer der reelt må anses for tabt.

Jeg tror at denne debat forlængst er slut blandt fagfolk, men der er stærke interesser på spil som gerne vil have endnu flere penge fra elforbrugerne, derfor er det godt at debatten nu bredes ud til os alle sådan som Morten Messerschmidt forsøger at gøre det her, for kun på den måde kan der opstå et pres på vore beslutningstagere for at ændre kurs bort fra den vildfarelse som vindmølleindustrien og miljøaktivister m.m. har bibragt dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Dejgaard, Montreal | Skrevet: 27. maj 10 kl. 20:52

@ Maria Due

Hvor meget mere specifik kan man være?

Messerschmidt brokker sig over forlig som hans parti selv har indgået.

Så stem sgu da imod. Det er da for billigt af en politiker at brokke sig ud i den blå luft, somom det var nogen andres skyld, når han sidder som folkevalgt for et parti som sidder på de afgørende mandater i regeringsflertallet og på hvis stemmer, valget af Thy er truffet.

Og med hensyn til hans snak om atomkraft:

For min skyld igen alarm, men hvor mange resourcer er der lige tilbage? Verdens råstof lagre af uran vil sansynligvis løbe ud, før olien og naturgassen gør (hvis verdens energiforsyning skulle dækkes af atomkraft, ville det være slut, igen, om mindre end eet årti).

Men rent vrøvl er måske profetiske åbenbaringer i dine ører, når bare det kommer fra en DFer?

Er du islamist? De er de eneste andre jeg umiddelbart kan komme i tanke om, som heller ikke tåler kritik af nonsens, når kilden til nonsens er dem hellig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Rasmussen, Nørre Sundby | Skrevet: 27. maj 10 kl. 20:59

Levebrødspolitikkerne blæser på fredningsbestemmelserne!

Vindmøller i Thy, Broer og motorveje gennem fredede områder i Limfjorden og Lillebælt projekteres, en åndsvageanstalt i fredsskoven i Hammerbakker opføres. Landskaber har ikke den fjerneste betydning for den politike karriere.

Alt i mens de kappes om at forgøjle os en klimakatastrofe, som de kan frelse os fra.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Aarhus | Skrevet: 27. maj 10 kl. 21:13

Dejgaard.

Messerschmidt sidder jo ikke i Folketinget og har intet med afstemningerne der at gøre.

Vedr. resten af dit indlæg kan det ikke være rettet til mig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning. | Skrevet: 27. maj 10 kl. 21:19

Ofte skulle politikere holde sig til noget, de ved bare en lille smule om. 16 mill. i løn til Ditlev Engel er da pabernødder ifht. de mange jobs også i DK, som er blev skabt efter, han blev chef. 4 milliarder i PSO. Og hvad så. Har netop modtaget elregning. PSO, hvoraf ikke alt går til vindmøller udgør 8,6 øre/kwh. For en gennemsnits familie giver det ligeomkring. 450 kr/år. Det vælter da vist ingen af pinden. At placeringen af testcenter processedure mæssigt lugter er en anden sag. Jeg havde jo klart valgt RØMØ. Masser af plads, ingen naboer, ingen træer og vind altid. Hvis vind var så helt umanerlig ringe, så byggede man nok alt andet lige ikke 1000 vis af møller verden over hvert år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 27. maj 10 kl. 21:59

Mennesket får ro i sjælen når det færdes i naturen… men ikke når billedet skæres over af en urolig, grim hvid pind af en vindmølle.. Møller hører hjemme langt ude på havet, bagved horisonten.

Enig med Niels B Larsen… stil møllerne op på Christiansborg Slotsplads… hvis de skal op..

Tak @Morten for indlægget… måske skulle vi tage en diskussion om atomkraft… selvom det er noget farligt skidt, hvis det går galt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 27. maj 10 kl. 22:55

Hvis Danmarks første vindmølle var blevet sat op i Svend Aukens baghave, så havde vi kun fået den, altså her på land. Den slags skal ud på vandet.

Til alle vindmølle-elskerne: få sådan en 200-meter fætter sat op i Jeres umiddelbare nærhed. Efter et par års naboskab kan vi tales ved.

Kernekraft - andre lande omkring os bygger nye værker på livet løs - men ikke os. Nej, vi afviser den slags fuldstændigt bevidstløs og leger, at vindmøller kan løse alle vores problemer. Visionært? Pragmatisk? Nej - men påståeligt grænsende til det tykhovede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carl Trams, Fr.berg | Skrevet: 27. maj 10 kl. 22:55

Velkommen til JP, Morten!

Vindmøller er vel OK, når man ikke opstiller dem er, hvor de er til gene for mennesker. Vi skal altså også være her.

Hvad angår kernekraft, er jeg yderst betænkelig ved teknologien. Både den fredelige og den ikke-fredelige. Hvem vil have tillid til et islamisk Frankrig med atomteknologi af begge typer? For det er vel, hvad vi får i nær fremtid. Andre lande er også i færd med en befolkningudskiftning.

Don Quixote bekæmpede vindmøller. Det synes jeg ikke, vi skal deltage i. Men møller og testcentre skal ligge hensigtsmæssigt. Begge dele skal ud på havet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Lyngby | Skrevet: 27. maj 10 kl. 23:18

Kurt Dejgaard, Montreal skriver:
“Verdens råstof lagre af uran vil sansynligvis løbe ud, før olien og naturgassen gør (hvis verdens energiforsyning skulle dækkes af atomkraft, ville det være slut, igen, om mindre end eet årti)”

Hvor ved du det fra?
Det gælder måske hvis der ikke var sket nogen udvikling i de sidste 50 år, men det er trods alt ikke tilfældet.
Dertil kommer at man i fremtiden vil satse på at bruge andet end uran og så er der vist ingen fare for at man løber tør de første tusind år, om man så skulle dække hele verdens energiforbrug fremover.

Det triste er måske at Vesteuropa er blevet hægtet af udviklingen gennem de sidste 30 år, så derfor vil det være uklogt af os her og nu at satse på atomkraft. Det første er at vi bliver nødt til at genskabe den viden som vi har smidt overbord, inden vi begynder at overveje noget, det andet er at der sker meget spændende i andre dele af verden for tiden, så om 10 år ved vi nok hvad Indien, Kina og Rusland (og Canada) kan tilbyde os, så vi kan vælge på et fornuftigt grundlag.

Så indtil vi engang når dertil vil løsningen være at investere i nogle store gasturbineanlæg som er ideelle til at supplere den svingende elproduktion fra vindmøllerne.

For hele årsagen til at vi har denne diskussion er jo at vindmøller er så dårlige til at følge forbruget. For det er med el ligesom når man træder i pedalerne på sin cykel så drejer baghjulet nøjagtig som man træder, kæden er stiv så man kan ikke trække cyklen op hjemmefra og så bare slappe af på turen.
På samme måde med elnettet, her skal energien produceres så det til enhver tid passer nøjagtigt med forbruget ellers løber det løbsk eller bryder sammen. Det er det fundamentale problem med vindmøller og årsagen til at man ikke bare kan bygge så mange man vil uden at sætte sikkerhed og økonomi overstyr. Derfor sætter man normalt 20 % vindkraft som en overgrænse for hvad der kan passes ind og det er vist kun i Danmark at man har overskredet denne grænse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Lyngby | Skrevet: 27. maj 10 kl. 23:34

Som en illustration af det jeg lige skrev kan man kigge på disse kurver over elproduktion og forbrug:
http://how.dk/~pfavr/el.html

Her kan man se at forbruget varierer kraftigt efter et bestemt mønster, summen af det der produceres skal til enhver tid svare hertil. Som det fremgår stiller den helt tilfældige og ukontrollerede variation i vindkraften helt ekstreme krav til de øvrige elleverandører, ikke alene skal de tilpasse sig forbrugsvariationen, de skal også kompensere for udsvingene i vindkraften. Det er derfor man tit er nødt til at eksportere overproduktionen af vindkraft uden at få noget for den, og købe strøm dyrt når det ikke blæser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carl Trams, Fr.berg | Skrevet: 28. maj 10 kl. 01:15

Der er flere interesante teknologier under udvikling. Udvinding af gas via alunskifer i Danmarks undergrund og geotermisk energi, hvor vi udnytter varmen i undergrunden.

Vind, sol og bølgeenergi synes at være gået af mode. Men jeg ser ikke nogen grund til, at vi ikke fortsat kan forske i og udvikle sådanne energikilder også.

Det gælder også el- og brintbiler. Elbilerne synes at være hæmmet af manglende fantasi. Hvor langt kan man køre på en opladning? Hvor lang tid tager det at lade bilen op?

Helt ærligt, der skal hver enkelt ikke rode med. Man skal kunne køre ind på en tankstation og få et fladt batteri skiftet ud med et fuldt opladet.

Det kræver kun en standard på stik og batteriets udvendige mål. Batteriets indmad kan forbedres løbende. Bare se af at komme i gang…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne Pedersen, Nykøbing F | Skrevet: 28. maj 10 kl. 07:14

Hov? Du glemmer vist at det er DF der er garant for regeringens vilde planer om at ødelægge et naturområde i Thy! Omvendt må jeg sige, at atomkraft værker heller ikke er specielt smukke! Men man kunne jo selvfølig ryde “Bakken” og bygge et der!

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen dich, ribe | Skrevet: 28. maj 10 kl. 07:32

Får den da ingen ende, den snak om vindmøllerne i Thy.
Der er vist flere Don Quixoter i Danmark end der er vindmøller. Findes der mon en plet i dette land, hvor man uden protester kan opstille vindmøller? Jeg kan da ikke finde på et bedre sted end en af de dødtriste vestjyske granplantager. Man kunne i stedet plante skov andre steder i Vestjylland, der er urentabel landbrugsjord nok her.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. maj 10 kl. 07:36

@Jens Hansen, Lyngby

Angående kernekraft. Jeg finder det utroligt, at vi her i Danmark insisterer på, at kernekraft ikke er noget for os. Finnerne, polakkerne, slovakkerne, rumænerne, englænderne og franskmændene er i øjeblikket ved at lave sprit-nye værker. Og i både Sverige, Finland, Schweiz og Spanien er de lige blevet færdige med at tilføje ny kapacitet til eksisterende værker.

Tendensen for kernekraft peger altså kun i en retning i Europa, nemlig mere kernekraft.

Men her i Danmark ejer vi kun fantasi til at satse vore penge på en hest, vindmøllerne. Og så glemmer vi ellers bekvemt, at vindenergi hverken er særlig stabil, fleksibel eller billig. Vi har jo også Vestas og Siemens at tænke på - og så glemmer vi igen noget, nemlig at de flytter arbejdspladser ud af DK i ekspresfart.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 28. maj 10 kl. 09:28

Meget godt med vindenegi, alternativet er ingen enegi,de forsille brændstoffer er begrænset.
Placeringen er fantastisk, Som helle byrådet går ind for, både før og efter valget.mellem Nationalpark thy, klitheden og Fugleresevaten vejlerne, det vil betyde at klitheden udvides at national park Thy og vejlerne blir en enhed, Danmarks skønneste natur, til gavn for alle borger i Danmark. (Mærkeligt at det er samme parti som Bakkede Krudt Peter op i at Bygge sin ulovlige sommerhus i fugleresevaten Vejlerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 28. maj 10 kl. 09:29

Kære læsere. Tak for jeres mange bidrag. Vi har desværre været nødt til at slette nogle kommentarer, der overtræder vores regler for god debat. Vi opfordrer alle til at holde en god tone. Læs mere om reglerne her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html. Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Aarhus | Skrevet: 28. maj 10 kl. 09:39

Tak til reaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Aarhus | Skrevet: 28. maj 10 kl. 09:39

Jeg mente selvfølge tak til redaktionen for reaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 28. maj 10 kl. 09:53

Krudt Peter”, blev i 1996 landskendt, fordi han fik afslag på at genopbygge sit barndomshjem. Kommunen mente, at der var tale om en nybygning, men det ville han ikke acceptere og byggede videre, kraftig støttet af borgere, FREMSKIDTS PARTIET nuværende medlemmer af Danskfolkeparti og presse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Bresler, Lolland | Skrevet: 28. maj 10 kl. 10:06

Du har fuldkommen ret Morten Messerschmidt
lad os få den atomkræft diskussion overstået. Mit forslag er en stemmeseddel med ja eller nej. I tilfælde af et ja bekræfter den stemmeberettigede med sin underskrift at akræftværket gerne må bygges mindre end 20 kilometer fra hjemadressen, det vil give et retvisende billede af interessen.
Derimod er jeg skuffet over du heller ikke nævner økonomien i det infame mølle testcenter. Så mange mener så meget om det men ingen høj eller lav har en mening om prisen eller hvem der skal betale. Hvor er det besluttet, og af hvem?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 28. maj 10 kl. 10:08

@Thomas Larsen, Aalborg

På dette punkt - energiforbruget - deler jeg din liberale (personligt ansvar) holdning.

Jeg mener, at vi hver især kan gøre meget for at reducere energiforbruget. Jeg ved fra egen erfaring, hvor meget man kan spare ved en meget effektiv isolering af boligen.

Folk sidder i bilkøer for at nå frem til deres respektive motionscentre og jobs. Lad dog bilen stå og tag cyklen. Der er rigtig mange ‘energikroner’ at spare - og det er sundt.

Med hensyn til indførelse af kernekraft og betænkelighederne, så ved vi fra indvandrerdebatten og klimadebatten, at der ofte er stor skepsis over for eksperternes meninger. Min egen betænkelighed ved kernekraft er ikke driften af anlæg, men den kendsgerning, at man stadig - efter så mange år - IKKE har fundet en fornuftig løsning på affaldsproblemerne.

Mit centrumvenstre-gen siger mig, at der også skal satses stort på kollektiv trafik, og de mest brændstofslugende varebiler skal have et ordentligt gok i registreringsafgiften.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 28. maj 10 kl. 10:15

Et enig folketing, har vedtaget (ikke afstemt) at testcentret får adresse i Østerild i Thy, efter at Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og SF har affundet sig med, at der reelt ikke er andre alternativer til VK-regeringens forslag. Havde vi bare kunnet opnå samme enighed med krisepakken, så havde det ikke ramt så ensidig de svageste.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Persson, Harlev | Skrevet: 28. maj 10 kl. 10:26

Jørgen Dich skrev: “Jeg kan da ikke finde på et bedre sted end en af de dødtriste vestjyske granplantager. Man kunne i stedet plante skov andre steder i Vestjylland, der er urentabel landbrugsjord nok her” Rent ubegavet tankegang. Hvorfor bruge ressourcer på at fælde skov og plante ny skov på urentabel landbrugsjord, når man i stedet kunne have opført møllerne på selvsamme urentable landbrugsjord i første omgang?? Svar udbedes.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. maj 10 kl. 11:01

@Erik Bresler, Lolland

Hvad er værst? Et atomkraft-værk i hele DK, der ligger et (øde) sted - gerne inden for 20 km af min bopæl - det har jeg vitterligt intet imod - og sender lutter vanddampe op i luften - eller de 5.900 vindmøller, der i op til 250 meters højde står rundt omkring i Danmark og generer mange mennesker med møllernes uundgåelige skyggekast og støj? For slet ikke at tale om det æstetiske udtryk, når 200 meter møller står i naturskønne omgivelser?

@Niels Hansen

Alle de lande som vi normalt sammenligner os med, har ikke noget problem med atomkraft, heller ikke håndteringen af affald. Stort set alle lande i Europa anser atomkraft for at være en fremtidssikker og næsten CO2 neutral energi-kilde, som der bør satses på.

Her i Danmark står den kun på vindmøller - og uanset hvor mange vindmøller, som Vestas lobbyisterne (især energinet.dk) kan presse skiftende danske regeringer til at købe, så har vi brug for en alternativ energikilde, når det ikke lige blæser, blæser for lidt eller for meget. I øjeblikket er dette alternativ kul og olie - og jeg må bare i al stilfærdighed minde om, at kul- og olie-forurening hvert evig eneste år slår flere hundrede mennesker ihjel her i Europa.

Problemet for kernekraft-tilhængerne er blot, at disse mange dødsfald ikke er en samlet “katastrofe” - så det vækker ikke opsigt på samme måde som eksempelvis Tjernobyl.

Læg dertil, at Uran (og snart Thorium) primært kommer fra lande som Australien og Canada - og ikke sindsyge diktaturer såsom Iran og Saudi Arabien - og så er der altså ikke mange argumenter for kul/olie tilbage.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 28. maj 10 kl. 11:02

@ Jan Persson, Harlev

Tror du ikke, at det er fordi man beslutter sig som vinden blæser?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 28. maj 10 kl. 11:21

For meget skrig og for lidt uld, som manden sagde da han klippede svinet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 28. maj 10 kl. 11:41

@ niels hansen

Problemet er snarere at når ‘eksperterne’ en gang har fået hjernevasket politikerne er disse urokkelige i deres overbevisning. Sund fornuft trænger ikke igennem hjerneskallerne. :-(

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 28. maj 10 kl. 11:43

@ Thomas Larsen

Vi har plads her i Svenstrup og omegn til et Akraftværk, som producerer billig strøm.

Eneste betingelse: samtlige vindmøller indenfor synsvidde skal fjernes for ejers regning!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Burde, Ashkelon | Skrevet: 28. maj 10 kl. 12:44

Inden for en overskuelig aarraekke vil der sandsynlivis komme mere konkurrence paa el-produktionen , baade fra udlandet og internt.
Naar det sker , er det muligt at vindmoellerne blir til “en hvid elefant” .
Prisen paa elektricitet i DK er nu mindst 3 gange hoejere end den behoever at vaere . Billig ,konkurencedygtig elekricitet koster omkring 0,7kr pr KWh HOS FORBRUGEREN ,dvs aefter alle relevante omkostninger er inkluderet.
Foer eller siden vil MONOPOLSITUATIONEN bryde sammen , som mange andre monopoler allerede er brudt sammen (feks var der for 20 aar siden kun en maade at telefonere UD af DK & den kostede 3 gange for meget!)
En afballanceret energipolitk gaar ud paa at faa prisen saa langt som muligt ned uden at satse for meget paa en specifik enegikilde , og betyder derfor noget som feks 20% vedvarende , 40% Akraft og 40% fossil. Hvilket selvfoelgelig i DK’s tilfaelde betyder at alle NYE kraftvarker i den overskuelige fremtid skal vaere Akraft.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 28. maj 10 kl. 13:39

@Thomas Larsen, Aalborg

Om atomkraftaffaldsproblemerne er 100% tror jeg ikke.

Nedenstående artikel er efter min mening en meget sober gennemgang af udviklingen m.h.t. atemkraft.

http://gazeti.dk/frygten-for-atomkraft-228

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 28. maj 10 kl. 13:40

100% løst

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Holm, 8530 Hjortshøj | Skrevet: 28. maj 10 kl. 14:45

Hvor i Danmark kan man gå en tur uden at se et hus så lang øjet rækker - på fri mark selvfølgelig. Ikke mange steder tror jeg.

Men langs Vestkysten, i Thy og Hanherred, er der friholdt en 4-5 km bred zone hvor der ikke må bygges nyt. Og det er vel at mærke ikke skov og plantage alt sammen. Meningen har vel været, at her skal danskerne og deres gæster kunne opleve uberørt natur uden forstyrrende elementer.

Gå f.eks. en tur mod vest fra den lille samling huse i nærheden af Lild Strand, der hedder Glæde. På den ene side af vejen er der klit helt ud til Vesterhavet, på den anden fugtige enge med alverdens græsser og blomster, og små søer med svaner og andefugle. Og ikke et hus at se.

Der er kun 5-6 km til testområdet ved Østerild Plantage. Forestil dig disse møller rage op og spolere oplevelsen af et af de sidste uberørte områder i Danmark.

Hvorfor har dog ingen taget politikerne med til sådanne steder. 100.000 forblæste fyrretræer kan erstattes, hvis det er det man vil, men en naturoplevelse kan ikke.

Danmark er lille, alt for lille til så store uhyrer som 250 m høje vindmøller.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 28. maj 10 kl. 16:42

Nu er klimaet jo ikke en størrelse, som nogen vil påstå at kunne overskue. Så stor viden har vi nemlig slet ikke på klimaets mange sammenspillende komponenter. Når der fremhæves 8 klimaforskere, som man tillægger en større indsigt, end de mange andre, så ændrer det ikke ved det forhold, at de 8 ved ligeså lidt som de mange, der har den modsatte holdning til tingene. For når man ikke ved det hele, så er der frit slag for at kloge sig med alverdens forudsigelser.

At der manipuleres i en situation, hvor ingen ved nok til at påvise noget andet, er ikke overraskende. Der er jo som sagt frit slag. Narcissisten Bjørn Lomborg har naturligvis levet højt på den almene uvidenhed. Og med ham mange andre enfoldige mennesker, som reelt skider helheden et stykke, når bare gevinsten tilfalder dem selv i form af penge, magt og ære. I et samfund, hvor man tillader enfoldigheden stemmeret, da er det forudsigeligt, at de som stemmes ind som ”ansvarlige” politiker ikke adskiller sig fra gennemsnittet i befolkningen. De er derfor lige så egocentriske og enfoldige, som deres enfoldige vælger, der kun har deres egne kortsigtede behov for øje. Det er grunden til, at landets enfoldige miljøminister er en trussel mod miljøet!

De enfoldige har skabt deres børn en verden, hvor naturlighed er et ukendt begreb. Egoismen er blevet en naturlighed i en befolkning, som reelt ikke tænker på deres børns fremtid. De spiller rollen som ansvarlige forældre. Men det er kun en rolle. For deres egen opvækst har nemlig ikke betinget dem nogen nævneværdig forældreevne. For ikke blot er kernefamilien opløst, men også evnen til at være sammen parvis. For ingen har som konsekvens af det overfladiske samfund nogen dybere følelse at give hinanden. For man har til nød kun psykisk overskud sig selv. Børnene bliver på den konto psykiske krøblinge, der som voksne vil forkrøble deres egne børn på tilsvarende måde.

Dette psykiske forfald kalder man individualisme uden tanke for, at tilsstanden er helt sammenfaldende med diagnosen: narcissisme. Som jo ikke er et smart modeord, men en meget alvorlig personlighedsforstyrrelse. Da denne personlighedsforstyrrelse er så udbredt i befolkningen, så vil den bestemt ikke mindre udtalt blandt politikerne. For her er narcissismen så udbredt, at snart sagt samtlige partier se sig selv som et midterparti, og det med Dansk Folkeparti i deres midte, som det inspirerende midtpunkt for den enfoldige tænkning og forståelse af tingene.

I et sådant psykisk miljø er der i sagens natur ikke forståelse for naturen i almindelighed, eller naturlighed i særdeleshed. Hvilket er grunden til, at landets såkaldte miljøminister er en reel trussel mod miljøet. Og hvilket er grunden til, at Morten Messerschmidt, der er aktiv medlem af Partiet til fremme at angstneurotiske tilstande i Danmark, taler for sin syge moster. Som var natur og naturlighed noget han kendte til. Det er derfor han er medlem af et parti, der trods mange bagtanker er uden tænkning og forståelse for naturen og det naturlige.

Når vi eksempelvis taler om klimaændringerne, da er hovedparten af de der taler, de der lytter og de der beslutter alle ubevidst medlem at det hurtigt voksende og grænseoverskridende Narcissistiske Enfoldighedsparti. Deres politik er manglende realitetssans, overvældende egocentrisme og en evindelig manipulerende fremtoning.

Naturen har derfor ikke en chance, for den kan ikke beskyttes i et demokrati, hvor enfoldigheden er blevet en normalitet. Her skal der helt anderledes metoder til, dersom de enfoldige ikke skal udrydde alt levende på denne jord.

Miljøkampen er på den måde blevet en overlevelseskamp mod de enfoldige, altødelæggende miljø-terrorister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 28. maj 10 kl. 20:34

Her er beviset!

“Aftale om møller i Østerild på plads

28. maj 2010 10.28 Politik

Regeringen, DF, Socialdemokraterne og SF har indgået aftale om, at Danmark får et nationalt testcenter for vindmøller i Østerild i Thy.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Asta Bjerre, Sindal | Skrevet: 29. maj 10 kl. 08:57

Jørgen Pedersen skriver, ar der reelt ikke var et alternativ til Østerild.Det vil jeg tillade mig at beskrive som en lodret løgn. Men interessen har ikke været der. Danmark er da omgivet af masser af muligheder - havet, og mange andre landfaste alternativer har været foreslået/tilbudt. Iøvrigt kunne det være interessant at vide hvad kommunerne får for at afgive plads til vindmøller/testcentre.
Tak for indlægget Morten M.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frederik W. Jensen, Svaneke | Skrevet: 29. maj 10 kl. 17:58

Hej Morten! Ja, vindenergi er da værd at tage med, især hvis De, der forventes at aftage varen skal høres,.. og ikke blot de der gerne vil sælge, og tjene mest muligt! Hvis der er tale om et test-center, et sted hvor jævnlige check’s og kontroller skal finde sted, hvor nye erfaringer dagligt skal opdateres, med en progressiv udvikling af vind-energi som formål, af en talstærk og kompetent forskerstab,… hvad i Himlens navn er formålet da med at anbringe et test-center så afsides og yderligt,.. at al det besvær, som et så fjernt “center” vil påføre medarbejdere, og anden sagkundskab, langt overstiger chancerne for kompetent og udbytterig forskning.
Hvis der menes noget seriøst med termen “Center”; hvorfor så anbringe dette aldeles yderligt, langt udenfor de større industrielt aktive områder i DK?

Hvad blev der af ideen om et udviklingscenter for vindenergi på Lindø-værftet’s nu tilgængelige og aldeles velegnede arealer, med perfekte faciliteter m.h.t. udskibning?
Mindre end femten kilometer herfra befinder sig den øde og lidet besøgte “Enebærodde”, et centralt og næsten øde areal på langs af en vind-blæst kyst, hvor kun lokale hundeluftere af og til går tur.
Enebærodde ender ved “Gabet”, et 25m smalt løb og udløb til havet fra Odense fjord som, hvis en tredive meter gangbro, eller anden overfart opførtes ville tillade adgang fra Nord-vest Fyn til Hindsholm, og de rimeligvis langt større natur-herligheder her findes i forhold til Enebærodde. Hvis et Test-center virkeligt er ønskeligt for alvor, og skal det anvendes til noget fornuftigt; udover at genere almindelige folk, så byg det for fanden hvor det har en chance for at kunne udnyttes til fulde, og hvor aktuelle tilsluttede forsynings, aflæsnings og opstillings-enheder kan etableres i nær forbindelse!
Er man ikke opsat på at ville gå HELE vejen,.. hvorfor så overhovedet begynde at gå?
Er det Petro-mafiaen og DONG der har sørget for at den alternative energipolitik (vild)ledes hovedsageligt af sinker og analfabeter?
Venlig hilsen!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 29. maj 10 kl. 19:23

Endnu har ingen betalt for deres el-forbrugs forurening, kun ved vindenergi er der betalt for dette.men da også mageligst at lade dette regning ligge til kommende generationer. Er en golfbane?? ‘almenvellet….er fremtidens energi forsyning til Industri, husholdning og sygehuse det vel også….Endelig en gang alle i byrådet og folketing er enige, SKØNT..Ingen har noget mod dette,,,kun lige ham der normal lufter sin hund der..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ellen Emmeluth, Fredensborg | Skrevet: 31. maj 10 kl. 21:06

Til Morten Messerschmidt !
Jeg tænker umiddelbart - Peter Brixtofte har sandelig IKKE levet forgæves !!!
Kan “det” man ønsker sig og eller absolut “skal ha´” ikke opnåes ad den åbne, lige og direkte vej, - ja så må man finde en anden kreativ metode !!
Nogle kommer til at betale dyrt - el-forbrugere m.fl. - andre opnår goodwill og eller “skovler” penge ind !!
Desværre er det sådan, jeg oplever “sagen ØSTERILD”, ligesom respekten for ordet FREDSSKOV er totalt ødelagt - efter i 200 år at have haft stor betydning for snart sagt enhver dansker!!

Med venlig hilsen Ellen Emmeluth, “Fredsgaarden”, Fredensborg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 1. jun 10 kl. 07:15

Jørgen Pedersen, 7700 er en ganske fornuftig Thybo, det må jeg ganske vist udrede efter at have læst dit indlæg grundigt. Sikke meget af betydning du formår at skrive på så få linier. Du har inderligt ret. Morten Messerschmidt gjorde Danmark en tjeneste da han forlod folketinget til fordel for et godt ben nede i EU. Bliv der endelig i mange, mange år fremover. MEN de får ikke min stemme, for at blive der. Aldrig

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 1. jun 10 kl. 07:31

Til dem som ikke måtte vide mere end højst nødvendigt. Østerild platage er oprindeligt en hede/ klitplantage. Biodiversiteten er lavere som den, Østerild plantage nu fremstår. Som nu med nærmest monokultur udi fyrre- og grantræsskov. Inden de naturfrelste helt kammer over i tudefjæs. Og hallo, fordi noget bliver benævnt fredskov, vil jeg blot konstatere, at det bliver denne eller hin skov altså ikke mere skov af! Jeg bor klods op af fredskov, Tingskoven i Brande, og den er på ca. 3 hektar, og indeholder intet specielt udi biodiversitet overhovedet. Men skoven er som den er. For øvrigt var den blot en plantage indtil for få år siden, da blev Tingskoven tinglyst som fredskov. Og hvorfor, jo fordi, Bestseller såfrem havde købt, bedt kommunen om, og heraf fået lov til fælde den oprindelige skov, hvor nu Bestsellers hovedkontor som ligger så smukt. Men Bestseller er jo heller ikke store larmende vindmøller på 250 meters højde. Det er korrekt. Men Bestseller ligger således også i udkanten, indenfor bygrænsen i Brande. Til alles tilfredshed formoder jeg. I Østerild er der ingen, ud over trækfuglene, som måtte føles sig generet over, at måtte stige lidt højere op i luftlagene for at navigere uden om disse. De er andre her på bloggen som kunne have godt af den friskere luft i de højere luftlag. Afvent da opførelse af disse testmøller, og bed om at få lov til at komme med en Vestas servicetekniker helt op i toppen. Nyd så udsigten. Tænk da blot over, at netop biodiversiteten forøges i området omkring de nye vindmøller, fordi mono- eller duokulturen af fyrretræer og grantræer er blevet fældet inden og således har givet plads til en mere mangfoldig flora og fauna.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Buy Jewelry Jewelry, Jewelry | Skrevet: 7. sep 10 kl. 09:30

Free shipping , 10 days deliver, High Quality but cheap price! Over UK30, Free Shipping Charge for all accessory 10 days to your home $1-5USD Per Pcs New comer has 5% - 10% off discount Advanced Technology and High Quality Materia , serving you by heart http://up-lady-date.com/

Upassende ? Klag over indlæg

 
nike dunks nike dunks, nike dunks | Skrevet: 8. sep 10 kl. 02:56

welcome visite our website,thanks! http://www.dunk2009.com

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Bo Eriksen skriver
23.05.12 04:12
FNs generalforsamlings resolutioner i forbindelse med andet end interne affærer og budget ikke bindende. Dernæst er sikkerhedsrådets beslutninger Læs mere
Niels - fortsat ! Jeg er ganske Læs mere
Niels Bruun skriver
23.05.12 00:43
Hasbara - Torben Michael Kaae - er kunsten at pille præcist de dele ud af en historie, der dæmoniserer modparten. Og gerne føre lidt løgn til Læs mere
Niels Bruun - Nå for pokker, så var det jo fremragende, at jeg ikke fik tid til at søge en forklaring, som du kunne sympatisere med :o)Charlotte Læs mere
Niels Bruun skriver
23.05.12 00:06
Vedr. Jerusalem; Den relevante lovgivning er som følger; FN´s Sikkerhedsråds resolution 476. Stk. 1 - 3. af 1980. 1) reaffirms the overriding Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/