Profil

Anders Samuelsen, partileder for Liberal Alliance, blogger om liberal politik.

Baggrund:
Anders Samuelsen er partileder for Liberal Alliance, medlem af Folketinget og medlem af byrådet i Horsens.

Efter en uddannelse som cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet blev Anders i 1994 ansat som konsulent på Castberggård, Døves Højskole.

Han blev medlem af Folketinget for Det Radikale Venstre i 2001, og i perioden 2004 til 2007 var han medlem af Europa-Parlamentet også for Det Radikale Venstre.

I 2007 var han medstifter af Ny Alliance, som senere blev til Liberal Alliance. Anders Samuelsen blev Liberal Alliances partileder i januar 2009.

Andet:


Sted:
Horsens/København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Mod og modtryk (arkiv)

Skrevet af Anders Samuelsen

Team vestjyskBANK på tour - på vej mod nye solbeskinnede højder

Dato: d. 16.07.10, 21:33
Af: Anders Samuelsen
Emner: , , , , , , , , ,

Velkommen til bloggen!

Her vil jeg kort og forhåbentligt kontant i de kommende måneder prøver at sætte politiske problemstillinger på spidsen. Ikke kun de kortsigtigede og hyperaktuelle, men først og fremmest de langsigtige.

Fordi de udfordringer Danmark står overfor kræver mod - og modtryk mod den herskende politiske elites altædende angst for vælgerne. Den angst har nedfrosset dansk politik i mange år - og nu truer angsten for alvor den danske velfærd og velstand. Det kræver mod at gå op imod den politiske elite og skabe det nødvendige modtryk.

Lørdag formiddag kl. 10 drager jeg sammen med ca 40 andre lokale Horsens-cyklister afsted mod Paris. 1300 km på 7 dage. Vi løber en risiko sammen for at kikse. Tjek selv her: http://horsens.teamvestjyskbank.dk/

Vi har måske ikke kræfterne. Måske bliver vi til grin. Men hvo intet vover, intet vinder! Rimeligt skørt, men for manges deltageres vedkommende også udtryk for noget klassisk dansk: En gruppe mennesker sætter sig et fælles mål, gerne et mål som umiddelbart kan virke lidt langt ude, men målet forfølges og ….ja om en uge ved vi om det lykkes at virkeliggøre drømmen og sætte skeptikerne på plads.

Det mod mine nye cykelvenner her udviser er en del af det mod der er behov for i dansk politik: Troen på at selv vilde udfordringer kan løses med mod til at løfte og modtryk mod skeptikerne. Det er den stædighed og fandenivolske tro der har gjort Danmark til et rigt land. Vi er blevet ved og ved med at tænke nyt.

Lige indtil Nyrup kiksede med efterlønsreform og “eksperter” og “forandringer” blev fyord.

Lige indtil enhver form for nytænkning blev stemplet som “elitær” og “ufolkelig”.

Lige indtil angsten, mindreværdet og misundelsesretorikken tog over i dansk politik.

Siden den dag har den nye politiske elite stædigt holdt al mod og nytænkning nede - og modtrykket har været væk: Alle kommisionsrapporter og vismændsrapporter blev brændt som hekse på bålet.

NU, kære læser, står vi overfor for alvor at betale prisen: Over 100.000 arbejdspladser er forsvundet ud af landet. Vi er gået fra massive overskud til massive underskud - og vi har lammet hinanden i frygt for at blive kaldt ufolkelige og bedrevidende. Vi har ladet os bilde ind, at man kan vinde et globalt kapløb ved at stå stille. Det her bliver dyrt for os alle, hvis vi ikke tager opgøret. Der er brug for mod og modtryk. Der er brug for, at vi står sammen mod hvor tids politiske elite, de toneangivende politikere i DF, V, K, S og SF som har valgt at gå bagerst i stedet for at gå forrest.
Kære læser: Disse politikere, hvad enten de hedder Villy, Helle, Lars, Lene eller Pia er igang med at udskrive en kæmpe regning. til dig og til dine børn. Det skal de ikke have lov til. Nu skal der trampes i pedalerne - også her på blogggen. Fremad mod nye solbeskinnede højder!



Kommentarer
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 16. jul 10 kl. 21:40

Endelig er du her på opinion.jp.dk.

Hvor kan jeg hurtigt mulig melde mig under dine politiske faner.

Jeg iler til hjælp, Danmark har brug for nogen som dig !

Tak fra Niels Jørgen Bruun

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 16. jul 10 kl. 21:45

Har du, Anders Samuelsen, et ledigt folketingskandidatur til rådighed, her i det midt-vestjyske stiller jeg gerne, mit ringe jeg til trods, til rådighed som kandidat…….!

Er du frisk på en energisk debatør og en liberal politiker af hjertet, så er det nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gert Madsen, 7500 Holstebro | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:03

Ved snart ikke hvad man skal skrive,til en mand som efterhånden stifter nyt parti, som andre skifter underbukser. Tale og skrift er det masser af - i øst og vest på samme tid. Når det derimod kommer til realistiske bud på, hvad der kan gøres - ja så kniber det gevaldigt. Det er selvfølgelig også nemmere at fortælle alle, hvad de andre HAR gjort forkert (iflg A.S.) Nå - nu al den snak om krise… For efterhånden mange år siden, fik jeg at vide af en lærer på universitetet, at vi ALDRIG i Danmark ville få en arbejdsløshedsprocent under 5. Det var simpelthen ren utopi at tro på, da der altid ville være mange som enten ikke ville,eller ikke kunne arbejde + aktivering o.s.v. På daværende tidspunkt havde vores arbejdsløshed ligget stabilt omkring 230-250.000 arbejdsløse i mange år. NU har vi haft krise i næsten 2 år - og hvordan er det så gået? Vi har STADIG en fantastisk lav arbejdsløshed når vi sammenligner os med resten af verden. At bankerne har været totalt ukritiske og uansvarlige, ja det kommer jo desværre til at ramme os alle. Vi har nogle store udfordringer - og jo -der skal tages fat for at løse disse problemer. Men igen - hvor er løsningerne A.S.? 40% skat på Fyn? Cykle en tur til Paris? Hvordan er disse ting løser Danmarks økonomi,som du så fint mener er kørt af sporet)? LØSNINGER - BRUGBARE LØSNINGER - det er hvad vi mangler - ikke tom tale/skrift. Personligt synes jeg ikke det er nogen tilfældighed du har været i mange partier på få år.
Har lidt medlidenhed med dem som stadig tror på dig - for som et eventyr en gang sagde:han har jo ikke noget tøj på…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:10

Vedr. dansk politik, anno nu, 2010, afspjeler politikerne og den politiske debat, blot hvad som befolkningen er kendetegnet ved.

Se her:
Befolkningen i Danmark er berøringsangste.
Manglende mod til at kalde en spade for en spade og det smitter af på vore folkevalgte politikere.

Nogle gange krummer jeg mine tæer, for når vi lytter til mange af politikerne i debatten, sidder man tilbage med bekymringen, er det evnerne som mangler tillige.

Vi er nødt til gøre op med cand polit kulturen i dansk politik, hvor nyuddannede embedsmænd og politikere, de fleste for man indtryk af, er indpodet med den politiske modermælk og via mange år på universitetsstudiet, at det er en naturlov, at den offentlige sektor blot vil vokse og vokse. Når man som jeg, bonde født og dertil velopdraget, så stiller modspørgsmålet følgende: Når vi danskere nu betaler ca. 50% eller betydeligt mere i samlede direkte skatter, momsen, og tillige diverse punktafgifter og miljøbidrag og bedrag, hvornår er det så, at jeg kommer til at betale 75% af mine bruttoindkomst til stat, region og kommune. Når I embedsmænd i al jeres alvidenhed og fordelingspolitiske godhed, har nået at beskatte undertegnede og mine medborgere i DK, med indtil 100% i skatter, moms og diverse afgifter, hvad så!

Er behovet så for og efterspørslen efter, som I hævder er en naturgiven lovmæssighed, for offentlig financierede velfærdsydelse og services til stadighed stigende.
Hvad er da svaret på dette, af embedsmændene, skatteindriverne og de af jer som bliver valgte politikere.

Et elektronisk skattekort med en trækprocent på 110% måske.

Da bliver svaret på dette, ganske polemiske spørgsmål således ikke besvaret.

Der findes mig bekendt intet svar på dette.

Er der nogen som kan skimte problematikken i denne holdning til det offentliges umættelige behov, som trives i universitetsmiljøets beskyttede Sfære.

Lad os nu benytte, al den udmærkede forskning som udføres på danske univesiteter og af vore superforskere og fremmeste videnspersoner i Danmark, her vismændene, til at føre god politik, som giver løsninger på samfundsmæssige problemer.

Dette førend Helle T. Schmidt, Villy og vennerne, blot beder skatteskriverne øge deres indsats !

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Samuelsen, Horsens | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:14

@Gert: til info: den reelle arbejdsløhed/ folk på off forsørgelse er langt højere end dit tal: over 100.000 på efterløn, over 250.000 på førtidspension, folkepensionsalderen er blevet sænket osv osv. LA har faktisk lagt et konkret reformprogram frem som skaffer 80 mia. Noget mere kontant og konkret end en drøm om 12 minutter…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas P, Århus | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:25

@Gert Madsen.
Du tror da ikke for alvor at arbejdsløsheds procenten er de 4-4,5% som du hører i medierne?
Når du overgår til aktivering, og altså stadig er arbejdsløs, forsvinder du behændigt ud af statistikken. Hvis der ikke kommer nogle nye arbejdsløse det næste år, og der ikke er nogen af de nuværende arbejdsløse der kommer i job, så vil procenten falde til 0%, da de alle vil være i aktivering, faldet ud af systemet over på kontanthjælp osv. Altså er problemet løst.
Den reelle arbejdsløshedsprocent, inklusive dagpengemodtagere, kontanthjælp, aktivering osv, ligger på 8-8,5%. Dertil kommer en hoben af sygemeldte, førtidspensionister, efterlønnere mv, og så er tallet pludseligt oppe på 25-30%.

Det er rart at AS fremlægger et nogenlunde realistisk alternativ til de nuværende, ubrugelige, politikere fra højre og venstre (og midten).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:28

Anders Samuelsen, du har jo ret i at det er alvorligt at miste tusindvis af arbejdspladser. Og HVIS du selv alene skriver dine annoncer og artikler, så må vi jo indrømme at du har ordet i din magt. Og alt i alt lyder det meste af hvad du skriver, ganske fornuftigt. Du har ret i din kritik af mangt og meget, og du har flere udmærkede programpunkter.

Men du er jo en tidligere radikaler, og så har du fornylig været med til, sammen med Simon Emil Ammitzbøl, at gennemføre en lov som man godt kan opfatte som en hån mod 1000-årige traditioner, som et angreb på familiemønstret og som en trussel mod adopterede småbørns velfærd.

Er I et minoritetsparti for helt specielle interesser, eller hvad? Og så finansieres I af en bank som der nu er en vis blæst omkring. Er du ikke bange for at også LA kommer i modvind?

Indtil videre tillader jeg mig at tro at det nye parti for Danmark uden for Valby Bakke, Fælleslisten, er et bedre bud på at få TITANIC-DANMARK ind på en ny kurs.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:29

Til Gert Madsen, er du klar over at der i titusindvis af danskere, fortrinsvis yngre og helt unge danskere, som igennem højkonjunkturen fra 2004-05 og indtil 2008 hvor verdensøkonomien som bekendt frøs til som is, pga. den initierende årsag, store tab på udlån til illikvide og teknisk insolvente amerikanske boligejere, som retteligt aldrig burde have haft noget boliglån; som rent faktisk stod uden for det etablerede arbejdsløshedsforsikringssystem.

Her tænker jeg på A-kasse systemet som er ganske velfungerende i øvrigt.

Da krisen så satte ind, nærmest som en tyv, som kom listende om natten, medio september 2008, da Lehmans Brothers, som den første financielle kæmpe, gik i betalingsstansning og senere erklæret konkurs, var der i titusindvis af fortrinsvis unge danskere på arbejdsmarkedet, som blev ramt af et fænomen, som de ikke før havde kendt til.
Nemlig en fyreseddel og en virkelighed som arbejdsledig og dermed arbejdssøgende i et arbejdsmarked, helt uden nye jobs.

Det var sådan som virkeligheden var for mange danskere i efteråret og vinteren 2008-2009.

Siden er mange af netop de unge, netop trådt ud af arbejdsmarkedet for en længere periode. De har nemlig besinnet sig, og set et fortsyn i at begynde på en uddannelse, som kan åbne døren for dem, på et senere tidspunkt i livet, når de med videregående-uddannelser vil blive til værdifuld arbejdskraft - medarbejdere om du vil - på danske vidensbaserede virksomheder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:37

Far - Jensen 6100, nu er det jo sådan at der indgår et meget “beskrivende” ord i partiet Liberal Alliance. Nå ja, netop ordet, begrebet liberal.

Er man en sand liberal, er man vel også til liberal pardannelse, og overlader således trygt til andre, læs her, dine medmennesker hvordan og hvorledes de ønsker at indrette deres helt private liv…..!

Forstå dette, hvem som kan forstå det.

At være en sand liberal indebærer respekten for et andre - medmenneskes - suværene ret til selvbestemmelse!

Det gælder også for Simon Emil Ammitzbøl og alle andre her til lands.
DIXIE.

Blot fordi noget har været omkring i 1000 år eller mere, betyder det vel ikke, at vi ikke er i stand til at blive klogere, Far Jensen, 6100 ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
sus sønderstrup bro, 5700 svendborg | Skrevet: 16. jul 10 kl. 22:47

Anders - det lyder som om du er i fuld gang med at lave en kopi af Nyrups cykeltur fra Aarhus til Odder - symbolske handlinger er helt YT i forhold til reel politik. brug kræfterne på det i stedet…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 16. jul 10 kl. 23:28

Anders Samuelsen. Det er noget af et politisk comeback, som du har bedrevet. Godt gået!

Du kan vel især takke V+K for Jeres succes, for når de nu så gerne vil være socialdemokrater, så er der forventligt en hel del borgerlige, der står af.

Og når jeg nu skriver “gerne vil være”, så er det nok at strække den. Tvunget af omstændighederne er vel det præcise udtryk. For jeg tror altså, at du undervurderer danskernes vilje til at overlade deres skæbne i velfærdsstatens hænder. Så vidt jeg husker, så dokumenterede en CEPOS undersøgelse for 3 år siden, at 3 ud af 4 danskere ønsker MERE velfærd, altså mere stat.

Men det var så også dengang alt kørte på skinner. Men det fortæller vel meget godt, hvad hovedproblemet er - nemlig mentaliteten. Flertallet af danskerne er blevet velfærdsnarkomaner.

Hvordan vil du ændre mentaliteten? For du kan jo råbe nok så meget, hvis du ikke kan samle 90 mandater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgen Bruun, Brande | Skrevet: 16. jul 10 kl. 23:40

Der afgørende i dansk politik er, at have de afgørende mandater, når der skal tælles ja-stemmer ved afstemningerne i Folketingssalen.
Det vidste de radikale godt tilbage i 1980erne og helt op til årtusindskiftet.

De ved om nogen en tidligere radikal Anders Samuelsen, det tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om, Thomas Larsen. Vel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Stefan Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 00:11

Vismændene har ikke sagt at vi skulle nedsætte dagpengeperioden i år, de taler for 2013 da der tidligst ventes noget nær fuld beskæftigelse igen i 2015, så LA har altså heller ikke lyttet til vismændene. LA taler heller ikke for en skattereform fra arbejdsskat til boligbeskatning som vismændene har snakket om i umindelige tider.

VKO forsøgte sig jo netop med de dynamiske effekter, eller selvforstærkende effekter, idéen er at ved at nedsætte skatten kunne man øge skatteprovenuet og ansætte flere i det offentlige. Indtil videre er det eneste vi har fået ud af det en al for stor offentlig sektor plus private konsulenter betalt af det offentlige samtidigt med at vi ikke får nok ind i skatter. Altså et dundrende underskud på statens finanser som Claus Hjort nu bruger som undskyldning for at spare på velfærden for alle og enhver.

Istedet for Hayek der står for den fiskale konservatisme kan man heller ikke få øje på noget specielt liberalt over LA’s økonomiske politik, de har fulgt regeringen i tykt og tyndt og altså også levet i troen på at lavere skat medfører større skatteprovenu og dermed mulighed for at ansætte flere i det offentlige.

Fakta er desværre at disse dynamiske effekter stort set ikke har vist sig at have noget som helst med virkeligheden at gøre, hvorfor det ville være naturligt at gå tilbage til en fiskal konservatisme - men det foreslår LA heller ikke, faktisk er deres plan netop baseret på disse dynamiske effekter for tilnærmelsesvis at holde vand.

LA befinder sig altså desværre i det samme alternative univers som regeringen allerede har afprøvet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Samuelsen , | Skrevet: 17. jul 10 kl. 06:15

Tak for kommnetarerne - både de småsure og de positive :-)
LA´s minimum 80 mia kr spareplan fordeler sig som følger:
40.000 færre offentligt ansatte (så er vi nede på Nyrupniveau - og han var vel ikke ultra-liberal) = 20 mia.
Udlicitering: 15 mia. Færre erhvervsstøtteordninger: 10 mia.
Mindre sort arbejde, når skatten på arbejde kommer ned på max 40%: 10 mia.
Væk med efterlønnen: 17 mia.
Mindre grad af brugerbetaling i sundhedssystemet: 6 mia.
Fuld indfasning af dagpengereform: 6 mia

Sværere er det ikke.

Pengene kan så bruges til at fjerne topskatten: 15 mia (før dynamiske effekter), fjerne yderligere 1,87 på bundskatten så vi kommer helt ned på 40% (ca 17 mia) plus halvering af selskabsskatten og investeringer i forskning og uddannelse og stablilisering af landets økonomi.

Andre - gerne bedre bud?

Upassende ? Klag over indlæg

 
hans jensen, odense | Skrevet: 17. jul 10 kl. 06:48

Man kan håbe på at din cykle kæde knækker i Paris, og at du må blive i Frankrig i meeeeget tid.
Der er sku ikke brug for sådan et lille parti i Danmark, der hvis de er heldige får 4-5 mandater….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Samuelsen , | Skrevet: 17. jul 10 kl. 06:58

@hans: Hvis kæden knækker - så vil jeg om ikke andet løbe retur til DK - bare for at drille dig ;-)
Go lørdag - og op med humøret min ven…

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Jansen, Helsingør | Skrevet: 17. jul 10 kl. 07:16

@ Anders, du skriver: LA´s minimum 80 mia kr spareplan fordeler sig som følger: 40.000 færre offentligt ansatte (så er vi nede på Nyrupniveau - og han var vel ikke ultra-liberal) = 20 mia.

WJ: Er dette Nyrup-niveau en begyndelse eller et endemål?

Hvis det blot er en begyndelse, hvordan ser endemålet så ud?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 07:26

@Anders Samuelsen

Nu er det jo nemt at slynge nogle tal ud, når man ikke samtidig redegør for konsekvenserne.

40.000 færre offentligt ansatte. Hvilket tidsperspektiv ser du det i, og hvilke reformer indenfor det offentlige vil du iværksætte for at systemet stadig kan fungere med så mange færre ansatte?

Skal disse 40.000 efteruddannes til andre erhverv (er der uddannelseskapacitet til det?) eller måske føjes ind i rækken af de 240.000 arbejdsløse, vi allerede har med træk på statskassen i form af dagpenge, kontanthjælp og aktiveringsstøtte?

Udlicitering for 15 mia. Hvilke dele af velfærden skal udliciteres og hvorledes kan det være en besparelse for det offentlige? Er det mere brugerbetaling, du her er ude i, så det i virkeligheden er borgerne der skal bøsse i kassen med de 15 mia.?

Færre erhvervsstøtteordninger for 10 mia. Hvilke støtteordninger og vil det ikke forværre erhvervslivets konkurrenceevne?

Mindre sort arbejde skulle indbringe 10 mia. mere i form af skatter? Aldrig har jeg hørt et forslag, der mere end noget andet er fugle på taget. Selvom skatteyderne får lavere skat, dropper de ikke Danmarks nationalsport, nemlig at lave sort arbejde.

De værste til at ‘købe’ sort arbejde, er de mest velhavende, dem med de store villaer, og som heller ikke er særlig samfundssolidariske, når de lejer underbetalte polske arbejdere, for at få tingene lavet så billigt som muligt.

Øvelsen med at bekæmpe sort arbejde er forsøgt af enhver regering siden tidernes morgen - uden succes - så hvorfor tror du, at LA’s lavere skat skulle ændre på det?

Væk med efterlønnen skulle give en besparelse på 17 mia. årligt. Det er decideret forkert og jeg håber da, at det skyldes uvidenhed og ikke bevidst manipulation fra din side, når du kommer med et så forkert tal, for du glemmer at modregne det efterlønsbidrag, der årligt indbetales af kommende efterlønnere, samt den modregning der finder sted i efterlønnernes private pensionsopsparinger, som også er et betragteligt beløb.

Netto er det et langt mindre beløb, der spares, hvis efterlønnen afskaffes, et beløb, der nok snarere ligger på ca. 5 mia. kroner.

Herfra skal så trækkes udgiften til de seniorer, der måske overgår til en førtidspension eller måske kontanthjælp, fordi dagpengeperioden jo er halveret. Jeg tvivler stærkt på, at staten sparer noget som helst ved at fjerne efterlønnen.

Du oplyser heller ikke noget om, hvordan du vil bære dig ad med at tilbagebetale de 57 milliarder kroner, som efterlønssparerne har KRAV på at få tilbagebetalt omgående, hvis efterlønsordningen bliver ophævet. De 57 mia. er jo gået direkte ned i statskassen og anvendt i det årlige budget i stedet for at være sat ind på en efterlønsfond.

Fuld indfasning af dagpengereform: 6 mia. Hvad er det for en dagpengereform, du taler om? Halveringen af dagpengeperioden? Jeg tvivler på, at denne manøvre giver så meget som een krone mere i kassen, medmindre du kynisk kalkulerer med at nogle arbejdsløse falder udenfor systemet og må klare sig så godt de kan med familie og venners økonomiske hjælp, indtil de er bragt til tiggerstaven!?

De to års dagpengeret åbner ingen mulighed for efteruddannelse eller start på en helt ny uddannelse. For den, der falder for denne to-års regel uden at have fået arbejde, venter kun armod og social deroute.

Med de 4 års dagpengeret var der trods alt mulighed for at omskole eller efteruddanne den arbejdsløse, inden perioden udløb.

40% skat? Er du klar over, hvad lavtlønnede og pensionister betaler i skat idag? 38%! Vil det sige, at du vil sætte de dårligst stilledes skat op med 2%?

Mon ikke Liberal Alliance skulle prøve at lave et lidt mere realistisk overslag over besparelser og investeringer?

Og så mangler jeg helt, at I kommer med jeres planer for, hvordan I vil sætte gang i hjulene. Er det noget, I regner med kommer helt af sig selv, eller er det alene jeres udokumenterede dynamiske effekter, I satser på?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lise Mikkelsen, Tørring | Skrevet: 17. jul 10 kl. 08:23

Tak Karin.. Har du prøvet at stille de her spørgsmål inde på 180 grader?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johan L, Aalborg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 08:29

Bare lige et par ting..

Antagelsen om, at en sænket skal vil føre til øget skatteindtægt (sort arbejde eller ej), så hvis man vælger tilgang, som sammenligner andre landes forsøg på det med jeres, så vil det føre til et tab i provenu. Regan prøvede det og han tredoblede statsgælden i sin regeringsperiode. Bush Senior kaldte det Voodoo Economics. Clinton øgede skatterne og væksten i hans regeringsperiode overgik Regan og Bush II mange gange. Bush Junior prøvede Voodoo Economics igen og endte som Reagan og efterlod et deficit, som Obama kunne forsøge at få under kontrol.
Efterhånden så må det vel være bevist, at i USA giver en mindre skattesats IKKE mere på kistebunden - Er Danmark noget helt specielt enestående i den henseende?

Omkring udlicitering. Erfaringerne taler vel efterhånden imod udlicitering? Liberaliseringen af el-markedet, som skulle føre til mere konkurrence og lavere priser på el, har i praksis ført til det modsatte. Højere priser, tvivlsomme investeringer (fibernet) og priskarteller. Ja jeg kan godt se at det skaber mere på kistebunden for den danske stat, men for den danske forbruger betyder det jo bare højere priser?

I disse perioder vil en lavere selskabsskat heller ikke gøre meget for at tiltrække udenlandske virksomheder. Irland trumfer allerede med en selskabsskat på 0% + subsidier, så DK har lang vej endnu.

Det kunne være rart, hvis danske politikere engang imellem kunne se udover deres ideologiske tilgange og fokusere på målet (som fx at skabe vækst) med en mere pragmatisk tilgang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 08:44

@Lise Mikkelsen, Tørring

“Tak Karin.. Har du prøvet at stille de her spørgsmål inde på 180 grader?”

Nej, det har jeg ikke. Jeg må indrømme, at mine besøg på 180 grader er lige så sjældne som på modstykket, Uriasposten, da begge sites gør mig i decideret dårligt humør.

Og hvem gider udsætte sig selv for det :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
J. Jensen, 5210 | Skrevet: 17. jul 10 kl. 09:13

Et meget langt stykke hen af vejen har LA jo ret i deres anskuelser…. Vi vil nok få et mere dynamisk samfund… En anden ting jeg heller ikke kan blive uenige med jer om er færre forbud… Lad dog folk et langt stykke hen af vejen styre deres eget liv…
Men jeg har ikke hørt hvordan jeres politik er for pensionsterne..
Det er trods folk som gennem et lang arbejdaliv har lagt grundstenene i vores samfund… Vil de kunne mærke en evt. skattelettelse, eller bliver de bare sat ud på et sidespor, som ikke længere et aktiv..
Efter som jeg har forstået jeres program vil de positive effekter mest ramme de erhvervsaktive..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jacob E, By | Skrevet: 17. jul 10 kl. 09:14

Der er ikke noget der hedder “dynamiske” effekter af skattelettelser til de rigeste. Det eneste USA fik ud af den slags politik var en boble af de helt store. Det samme skete også herhjemme med skattestoppet. Det eneste man får ud af skattelettelser til de rigeste er at de får flere penge. Så hvis du tjener over 1 mio synes jeg du skal stemme på LA. For alle andre kun hvis man ønsker velfærdsstaten afviklet. Det er modigt at mene den slags, Anders, men sig det dog ligeud.
Ps. Hvis de penge I har fået fra
Saxo Bank viser sig at være tjent vha. svindel som det ser ud lige nu, vil I så donere dem til ofrene?

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Vedsegaard, Søborg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 09:16

Det er ellers en god ide at følge med i hvad der foregår på forskellige debat fora, faktisk er det temmelig væsentligt for meningsdannelsen hos politikerene. Verden er blevet meget mere end blot at afgive sin stemme! Nu kan ALLE få sin mening frem og vær sikker på at politikerne læser de vigtigste fora også selv om det langt fra er alle der gider tage sig tid til at besvare indlæg personligt, hatten af for Anders Samuelsen for det, nu skal han jo på cykeltur så der kommer nok ikke mange flere indlæg fra ham de næste 14 dage.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Rasmussen, Århus | Skrevet: 17. jul 10 kl. 09:31

Anders Samuelsen har da ret i at Danmark ikke har råd til at blive ved med at have verdens dyreste og mest ineffektive offentlige sektor da der bliver færre og færre produktive menensker til at betale gildet! Men samtidig bør Anders S. også fortælle folk hvor de jobs findes som der vil blive brug for hvis efterlønnen skal afskaffes og når man nu også har forringet dagpengereformen? Iflg. den sidste AKU-undersøgelse er der 230.000 ledige + alle de andre mennesker i den arbejdsdygtige alder som står uden for arbejdsmarkedet. Alene inden for det sidste år har Danmark mistet 180.000 arbejdspladser og iflg. økonomer som udtalte sig i Børsen for et par uger siden, bl.a. en tidligere overvismand, så er VKO’s såkaldte genopretningsplan allerede kuldsejlet fordi nulvæksten i den offentlige sektor allerede er overskredet! Og hvordan kan Anders S. retfærdiggøre at VKO ødsler 9 mia. kr. væk p.a. på meningsløs masseaktivering af ledige som ikke bibringer landet et eneste nyt ordinært job, men hvor de useriøse private jobaktører til gengæld griner hele vejen i banken af de naive politikere? Hver dag bliver der i pressen afsløret fuldstændigt vanvittige eksempler på meningsløs aktivering som koster skatteyderne en masse penge! Var det ikke mere visionært at bruge pengene til efteruddannelse eller simpelthen spare dem væk - eller bruge dem til at skabe vækst og nye ordinære jobs? De ledige som er blevet ofre for finanskrisen og gået kraftigt ned i indtægt behøves vist ikke yderligere motivation for at søge jobs! Det er kun inde i nogle politikeres syge hjerner at denne teori har grobund!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Skifter, 5750 Ringe | Skrevet: 17. jul 10 kl. 09:42

Jeg er en ud af de mange mange tusinde her i Danmark, som på nuværende har haft svært ved at finde netop det parti, som næsten helt og fuldt kunne indfri ens politiske holdninger - og som troværdigt og uden leflen for mediernes magt og borgernes manipulerende holdninger - ville kæmpe for danmarks økonomiske genoprejsning.
Jeg har tidligere stemt på partier tværs hen over midten, men kan p.t. ikke finde den nødvendige troværdighed og mulige handlekraft hos nogle af partierne. Ligeså ser man en kraftig medvirken fra disse “gamle” partier til, at holdningsnedbryde befolkningen og fastholde dem i luftboble af en “velfærdståge” , som på sigt er helt uholdbar for vores samfund.
Derfor har jeg meldt mig ind i Liberal Alliance. Et parti som p.t. er alene om at sige til befolkningen i Danmark; - jamen Kejseren har jo ikke tøj på.

Budbringeren af det “ond” budskab om, at den går altså ikke med denne leven over evne i den danske befolkning - at den går ikke i længden med at 40 % af befolkningen skal forsørge de resterende 60% - at den offentlige sektor ikke kan vokse sig større osv. - jamen de skal jo få prygl og bank af den mest herskende magt i Danmark, nemlig medierne. Liberal Alliance har været udsat for en af tidens største nedgørelser, latterliggørelse og foragt i medierne og den herskende elite af politiske kommentatorer. Kun overgået af Dansk Folkeparti.
Hvorfor er det så lige, at Liberal Alliance vokser og vokser - og stormer frem i meningsmålingerne ?. Jo det er fordi de andre borgelige partier gør det dårligt - siger den herskende elite og medierne.

NEJ - NEJ og NEJ. Det er fordi en meget stor del af befolkningen godt kan se fornuften i det som Liberal Alliance gør, siger og skriver i deres politiske program. Når alle får tænkt sig godt og grundigt om og frigør sig fra ens egne isolerede behov og ønsker - og istedet kigger ind i det for fælleskabet så vigtigt, at bringe vort land ind i en sikker økonomisk fremtid, at kunne indrette vores land så vi i fremtiden kan konkurere med de nye økonomiske stormagter om arbejdspladser og markeder for afsætning og eksport af vores varer, jamen så afgiver man i øjeblikket sin stemme på Liberal Alliance. Der er p.t. intet alternativ.

Tydeligt kan dette indlæg opfattes som en gang politisk propoganda for Liberal Alliance, men nej det er og har ikke været min hensigt. Men lige p.t. er det det eneste parti som er rimeligt troværdigt - også selvom dette parti får økonomisk støtte fra en bank ( alle andre partier - undtagen Enhedslisten - får også støtte fra den financielle verden og dermed påvirkes af denne form for støtte). Ingen har noget at lade hinanden høre - og det ved pressen iøvrigt også godt, men undlader blot at oplyse dette for at holde en bestemt historie fast i befolkningen.

Så er der iøvrigt også lige en ting mere som jeg har bemærket, at Anders Samuelsen går foran de andre i partiet og organisationen med en ihærdighed og en arbejdsiver som længe ikke er set i dansk politik. Han tager ikke på ferie sådan lige uanmeldt eller aflyser møder mv. - og han ved at det politiske arbejde koster på hjemmefronten med afsavn m.v. Det gør Lene Espersen og Lars Løkke desværre ikke - og de viser modsat Anders Samuelsen den danske befolkning, at det er helt ok at slendre sig igennem tilværelse - vi skal nok forsørge dig.

En politisk leder skal bedømmes på sine handlinger og gerninger. Der er Anders Samuelsen en fantastisk godt eksempel. Han arbejder dag og nat for sit politiske mål.

NEJ - jeg kender ikkke Anders Samuelsen og NEJ jeg er ikke aktiv politisk. Jeg er passiv og stemmer blot på det p.t. mest fornufte politiske parti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole H, KBH | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:03

Karin Bennedsen
Alle tal fra Liberal Alliance er hentet fra vismandsrapporter og kommisionsrapporter - så mon ikke tallene holder vand, men din sædvanlige socialistiske forestillingsevne magter ikke at tro på at borgere selv skal have lov til at beholde en større del af det de selv skaber fordi det er med til at skabe lyst til at arbejde mere og give mere fælles velstand og velfærd - endvidere strider det jo mod din overbevisning at borgere selv kan tage ansvar for sig selv og ikke skal detail reguleres af hyklerisek socialister, som siger et for andre og selv gør det modsatte - skatteundrageren/folkeskole hykler Helle, folkeskole hykler Mette F, Privathospitalshykler Sass, Miljø hykler Rover Villy - hele koret er endvidere dybt talblinde og tilpasser deres holdninger til dagens forside så ingen ved hvad de vil, men blot vælges - der er ingen konsistens i S-SF.
LA er det eneste forfriskende pust der har været i Dansk politik i de sidst 20 år og det er skuffende at VK som såkaldt borgerlige, har formøblet chancen for at gøre Danmark til et godt og rigt samfund, og istedet ødslet alt væk i socialdemokratisk overbud.

vi har i den grad brug for Anders Samuelsen med de afgørende mandater og den eneste troværdige økonomiske politik der kan skabe vækst og konkurrenceevne, for alt andet er økonomisk ruin og armod for kommende generationer.

Hvis du er bekymret over hvordan man kan nedbringe antallet af offentligt ansatte - så kan man jo blot undlade at besætte 1 ud af 8 stillinger som bliver ledige grundet naturlig afgang og så er der 40.000 færre ansatte om et år - dette helt uden enorme og negative konsekvenser.

Lettelserne i skatterne vil samtidgt skabe i titusindevis af nye jobs i den privatesektor som vil fjerne folk fra arbejdsløshedskøen og offentlig forsørgelse - de vil istedet bidrage positivt til det danske samfunde med nye skattebetalinger og nye virksomher vil opstå og andre tiltrækkes fra udlandet og velstand vil florere, således at de svageste og det er ikke 75% af befolkningen vil få bedre vilkår og velfærd.

Karin du og dine socialistiske tanker har spillet fallit - der kan ikke føres velfærds overbud som man vil fra S-SF side - det er bevist med den græske og spanske økonomiske politik - vi behøves ikke at følge i deres spor, vi bør vælge en ansvarlig vej og det er Liberal alliances vej.

Anders jeg glæder mig til din blog og ønsker dig god tur til Paris.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:13

@Ole H

Den dag du kan finde ud at skrive en kommentar uden mudderkastning og etiketter, vil jeg overveje at gå i debat med dig.

Dit lave niveau har jeg ikke lyst til at deltage på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lise Mikkelsen, Tørring | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:16

Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 08:44

@Lise Mikkelsen, Tørring

“Nej, det har jeg ikke. Jeg må indrømme, at mine besøg på 180 grader er lige så sjældne som på modstykket, Uriasposten, da begge sites gør mig i decideret dårligt humør.

Og hvem gider udsætte sig selv for det”

Jeg udsætter mig for det en gang imellem, det kan også få smilet frem :-). Er du ikke på Facebook Karin? Hvis nej, hvorfor så ikke?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Wegge Keller, Aarup | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:17

@Karin Bennedsen

Kan du selv skrive et konstruktivt indlæg, uden at skulle forfalde til venstrefløjens nedladenhed overfor polakker?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter B., Odense | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:19

@Karin Bennedsen

Fakta er at vi aldrig har haft flere offentlige ansatte og forbruget har aldrig været højere.

Er det immervæk så svær at forstå at man ikke - år efter år - i det offentlige kan fortsætte job og forbrugsfesten?

Er det så svært at fatte at 40.000 færre offentlige ansatte vil føre os ned på Nyrup niveau og ikke verdens undergang. 40.000 færre offentlige ansatte kan forresten gennemføres ved at hver gang 18 går på pension så genansætter man kun 17.

Fakta er - og er dokumenteret af utallige rapporter fra OECD, ECB, peer-reviewed papirer - at der er betydelige ’slack’ i den offentlige danske sektor sammenlignet med resten af Europa.

Er det så svært at forstå at politisk orienterede monopoler ikke altid er mest effektive.

Mener du virkelig at antallet af offentlig ansatte kun skal gå en vej (op!) og ressourcerne ligeledes?

Velfærd kræver velstand og det kommer kun eet sted fra, nemlig virksomhederne som eksporterer til udlandet. Tror du virkelig vi alle kan leve af at være sosu-assistenter og så vil udlandet fortsætte med at forære os deres goder?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:20

@Anders Wegge Keller

Har du lyst til at begrunde din påstand om venstrefløjens nedladenhed overfor polakker?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Wegge Keller, Aarup | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:31

@Karin Bennedsen

Det kan jeg ikke, eftersom det ikke er en stråmand jeg selv benytter mig af. Jeg kan blot konstatere at der i stadig stigende grad indgår en polak som prügelknabe, når de venstreorienterede synspunkter luftes.

Eftersom du fandt det relevant at fremføre det samme trætte postulat, bør du også være i stand til at fortælle hvorfor du gjorde det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:33

@Peter B.

Jeg er helt enig i, at den offentlige sektor skal slankes, men jeg savnede en redegørelse fra Anders Samuelsen for, i hvilket tempo og med hvilke reformer til følge, han har tænkt sig at skære 40.000 stillinger væk.

Jeg er helt klar over, at reduktionen kan foregå ved naturlig afgang, som jo indenfor nogle få år vil være så stor, at vi kommer til at mangle arbejdskraft, når alle de ældre medarbejdere går på pension. Det er også et problem, der skal tages stilling til.

Medmindre man vil påstå, at de 40.000 medarbejdere ikke laver dagens gerning, så bliver man jo nødt til at skære nogle funktioner væk samtidig med de mange medarbejdere.

Som jeg ser det, er det først og fremmest en effektivisering og udlusning af de offentlige opgaver, der burde stå øverst på dagsordenen og ikke at mindske sektoren for en arbejdsstyrke, der forsvinder af sig selv.

Jeg forstår egentlig ikke dit angreb på det jeg skrev. Det minder mest af alt om, at du laver en stråmand og så argumenterer ud fra den.

Jeg kan i hvert fald ikke genkende mine synspunkter i det, du skriver og tillægger mig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter B., Odense | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:38

@Karin bennedsen

Du har ret, det ser ud til jeg har tillagt dig en vaske ægte stråmand. Vi er åbenbart ikke så uenige som jeg troede.

Mvh

En ond ny-liberal LA’er

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:42

@Anders Wegge Keller

Det var dig, der kom med en nedladende beskyldning mod mig, så det må vel være rimeligt, at du også kan begrunde den sagligt. Det kan du så ikke, men slår mig bare i hardkorn med hele venstrefløjen. Tak, for det!

Det er jo ingen hemmelighed, at mange af landets mere velstillede entrere med underbetalte håndværkere fra f.eks. Polen, eksemplerne i medierne har været utallige, så jeg ser ikke noget forkert i at bruge et sådant eksempel, uanset om du kalder det ‘træt’.

Når venstrefløjen og fagforbundene er opmærksomme på de mange østarbejdere, er det selvfølgelig, fordi de ofte er ansat på vilkår, der ikke overholde reglerne på det danske arbejdsmarked, men derimod fungerer som løntrykkere.

Det er sikkert fint nok for liberalister, men ikke for socialdemokrater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:55

@Lise Mikkelsen, Tørring | Skrevet: 17. jul 10 kl. 10:16

“Er du ikke på Facebook Karin? Hvis nej, hvorfor så ikke?”

Jeg har været på Facebook engang, men bryder mig ikke rigtig om konceptet, som gav mig en paranoid fornemmelse af hele tiden at blive kigget over skuldreren, så jeg nedlagde min profil igen så meget, som det nu kan lade sig gøre, for helt kan man jo ikke slette sig. Profilen tilhører folkene bag Facebook.

Jeg bruger dog min tomme profil, hvis der er noget, jeg vil se på FB.

Upassende ? Klag over indlæg

 
u. mortensen, virum | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:06

Det jeg syntes er interessant ved liberal alliance er et opgør med big-mamma samfundet. De nuværende folketingspolitikere spytter det ene lovforslag ud efter det andet, der begrænser den personlige frihed - knivlove f.eks. og nu vil den nye forskningsminister tvinge alle studerende til at tage et semester i udlandet. Men værst af alle forbudspartier er SF, det viser en undersøgelse som information lavede for nogle måneder siden. Prøv lige at se alle de forbud som SF foreslog i 2009
(taget fra informations undersøgelse):

Fakta: SF’s forbudsforslag
2009

Februar
Forbud mod SMS-lån

Marts
Forbud mod overmaling af nummerplader

April
Forbud mod lukkedage
Forbud mod reklamer for alkohol
Forbud mod eksport af fisk med dioxin

Maj
Påbud om fødevarermærkning
Forbud mod markedsføring af uddannelser
Forbud mod, at gymnasielever tvinges til at købe computere
Forbud mod at overtræde arbejdsmiljøloven i Folkeskolen

Juni
Forbud mod SDO-lån
Forbud mod kastrering af ubedøvede smågrise
Skærpet straf for hatecrimes
Forbud mod bankers investeringer i klyngevåben

August
Stramninger på trafikstraffe omkring skoler
Forbud mod at være mere end 28 i gymnasieklasser
Forbud mod brændemærkning af heste

September
Påbud om sikkerhedsuddannelser i byggebranchen
Ligestillingspåbud

Oktober
Påbud om, at fødevarepriser skal følge råvarepriser
Forbud mod uautoriserede tatovører

December
Forbud mod overdreven brug af antibiotika til svin
Strengere straffe til udenlandske chauffører
Forbud mod umærkede fødevarer fra israelske bosættelser.

(http://www.information.dk/231054)

Ja tak til politikere, der tror at vælgerne kan tænke sev….

@Karin Bennedsen, Esbjerg
“Nej, det har jeg ikke. Jeg må indrømme, at mine besøg på 180 grader er lige så sjældne som på modstykket, Uriasposten, da begge sites gør mig i decideret dårligt humør.”

Nå, men så er det da godt, at vi andre kan nyde dit fantastiske humør og positive kommentarer her på JPs blogs…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lise Mikkelsen, Tørring | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:18

Karin Bennedsen.. Jeg hoppede på Facebook, da gruppen “Danmarks Løver - modstandsbevægelsen mod DF’s besættelsesmagt” blev dannet, og i forbindelse med genopretningspakken opstod gruppen “Nej til nedskæringspakken” som har over 89.000 medlemmer og har været aktiv siden. Du kan kikke på den og se, om du ikke får lyst til at deltage, så vi kan få en “rød” regering, så hurtig som muligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Trap, Brønshøj | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:20

@Anders Samuelsen
Hvor kan jeg læse detaljerne vedr jeres Skatte-program. Altså de beregninger der ligger til grund for jeres antagelser om hvilke effekter det vil have og hvordan programmet skal finansieres.

I øvrigt: Jeg ser positivt på jeres jeres kandidatur og ønsker jer held og lykke. Jeg har dog personligt et problem med jeres strategi om at give Lars Løkke og Pia Kjærsgaard en blankocheck til at fortsætte deres immigrations-paranoia og nationalkonservative kulturkamp samt katastrofale udenrigspolitik, mod at I får lov til at føre økonomisk politik. Men det er jo en afvejning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carsten Laursen, Aalborg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:22

@Karin Bennedsen, Esbjerg

Dit indlæg er på ganske fornuftig vis et eklatant eksempel på den handlingslammelse og politisk dogmatisme der herisker i Danmark/Europa

Enhver form for opgør med det evigt voksende offentlige system imødekommes med samme dommedagssnak.

Mon ikke problemet med 40.000 færre offentligt ansatte løser sig på ganske naturlig vis gennem naturlig udfasning gennem pensionering.

Du skriver: “De værste til at ‘købe’ sort arbejde, er de mest velhavende, dem med de store villaer, og som heller ikke er særlig samfundssolidariske, når de lejer underbetalte polske arbejdere, for at få tingene lavet så billigt som muligt.”

En simpel diskursanalyse af ovenstående tekst/udfald fortæller tydeligt, at dine rødder er plantet solidt i SF eller S. Man skal være ideologisk eskapist for at slynge om sig med antifakta på den måde. Tror du sort arbejde er forbeholdt byggebranchen og de velhavende (altså dem der bor i de gigantiske villaer og spiser børn omkring midnat?)

Og er det ikke solidarisk, i hvert fald på europæisk plan, at hjælpe fattige europæere med arbejde?

Men jf. din snak om fugle på taget, så skulle du læse eventyret om den ‘Fair Løsning’, forfattet af S og SF. En spændende fortælling, men man bliver lidt bange dog hen imod slutningen.

Danmark, ja hele Europa står over for massive problemer. En demografisk bombe der snart springer og fx bliver der kun brugt halvt så mange penge på forskning og udvikling pr. indbygger i Frankrig, Tyskland og Italien, som i USA. De demografiske statistikker viser samtidigt, at befolkningen skrumper ind i Europa og bliver ældre.

Så med mindre vi alle skal finansiere velfærdssamfundet vha. offentligt arbejde, så er det vel på sin plads at sørge for, at det private marked har gode vilkår, således Europas guldkalv (væksten) ikke fortsætter med at sulte.

Vi kan ikke leve af at passe hinanden - vi skal have gjort vores enorme dyre og bureaukratiske offentlige system mindre, og vi skal blive bedre til at værdiskabe i stedet for at omfordele.

Og her er LA et kærkomment parti der kommer med friske indspark og bryder med et tabu der har hersket i flere årtier; nemlig snakken om reformer i Danmark; et opgør med den velfærdsmentalitet og statsafhængighed som er en følgevirkning af at vokse op i en rig stat.

Velfærd, frihed og god økonomi er ikke elementer der er tilknyttet naturtilstanden. Vi skal kæmpe for dem - problemet er at staten/systemet/politikerne har udnyttet disse goder til at skaffe egen politisk succes. Efterhånden tror folket, at penge blot er et spørgsmål om omfordeling, alene omfordeling og frugten fra et pengetræ.

Der skal være midler at omfordele. Dette er langsomt ved at gå op for et enormt gældsplaget Europa.

@Far Jensen. Jeg undres over at du straks springer i favnen på et så populistisk og stærkt sagsorienteret parti som Fællelisten. Bl.a. da de ikke går ind for at fjerne efterlønnen, som pt. sikrer at Damark betaler for at have færre kræfter på arbejdsmarkedet! Et paradoks vel egentlig! Hvor er friheden fra systemtænkningen? Fælleslisten er så vidt jeg kan se, blot en blid udgave af DF. Mere af det samme - er det vejen frem?

Ligeledes stiller jeg mig uforstående over for at din frygt over for bruddet med det du kalder den 1000 årige familiestruktur! Hvad er du egentlig bange for?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:26

@u. mortensen

Det er da nogle glimrende lovforslag, SF er kommet med.

Har du undersøgt, hvor mange love, som VKO rent faktisk har vedtaget i Folketinget i samme periode?

Jeg mener, det er i nærheden af 1500 og nogenlunde ligeså mange i hvert af de foregående år, de har været ved magten.

Så mon ikke der er god grund til at se på, hvad den borgerlige regering og støttepartiet har belemret landet med af forbud og påbud i 9 år?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:37

@Carsten Laursen

Hvis du ellers havde læst de kommentarer, jeg har skrevet, så kunne du have sparet dig dine bemærkninger til mig om den offentlige sektor, for her er jeg stort set enig med dig.

Dine ideologiske betragtninger om Liberal Alliance og fremtiden i Danmark og Europa har jeg læst, men har iøvrigt ingen kommentarer hertil, ligesom jeg også vælger at springe over de mere nedladende bemærkninger, du vælger at krydre din kommentar med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Stefan Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:38

Anders Samuelsen - Nyrup kunne ikke brødføde den offentlige sektor med 40% i skat, jeg spørger dig om du er tilhænger af det nogen kalder voodoo-economics?

Udlicitering giver ikke 15 mia jomindre servicen bliver forringet, det er nu ethvert privat firmas opgave at spekulere i hvordan man slipper nemmest om en opgave og kommunerne kan ikke finde ud af at lave ordentligt materiale.

Færre erhversstøtteordninger giver næppe flere jobs.

Det er fuldstændigt naivt at tro at der bliver mindre sort arbejde af at skatten kommer ned på max 40%, sort arbejde er af en helt anden beskaffenhed.

Efterlønnen sparer kun så mange penge hvis folk bliver i arbejde, det giver altså større ungdomsarbejdsløshed der koster i den anden ende.

Hvor skal arbejdspladserne komme fra? Opstår der spontant 300.000 arbejdspladser fordi skatten sættes ned? Det hænger overhovedet ikke sammen. Det er voodoo-economics igen igen og jeres plan har intet med vismænd at gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 11:55

@Lise Mikkelsen

Dit ønske om hurtigt at få en rød regering kan jeg helt tilslutte mig, men jeg er ikke meget for sådanne facebook-grupper, som efter min mening let får en lidt ‘frelst’ og indspist karakter.

Men jeg vil da ønske dig fortsat god fornøjelse :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lise Mikkelsen, Tørring | Skrevet: 17. jul 10 kl. 12:03

Karin Bennedsen..Ok, det kan du godt have ret i :-)))

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carsten Laursen, Aalborg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 12:36

@Karin Bennedsen, Esbjerg

Det her er altså politik Karin - og du maler selv med bred pensel i din argumentation! Hvis du let lander i offer-rollen og har tendens til at føle dig nedgjort, grundet en spids kommentar til dine overbevisninger og argumentationer, skal du da vide der intet personligt ligger bag.

Lidt fornuftig lommefilosofi: Andres ord og meninger er som en gave! Hvis man ikke vil modtage den gave som man bliver tilbudt, bliver gaven hos afsenderen! Det at blive nedgjort/offer, er altså pludselig et valg man selv tager!

Men når det er sagt, så burde man droppe den selektive tilgang til politiske emner, og herunder mener jeg naturligvis også den del af den politske virkelighed der knytter sig til Danmark og Europa. Man bør netop kigge på vækst-tallene i EU. EU er trods alt den verdensdel Danmark befinder sig i og er afhængig af. Uanset hvilke ideologiske briller man måtte bære.

Al politik handler jo i sidste ende om økonomi.

En erhvervsmand og ideskaber som jeg respekterer meget, har engang udtalt, at han elsker sport meget mere end politik - for sport er forbandet ærligt, modsat politik - hvor alle vil have ret og italesætter virkeligheden således at de får ret(!)

Forskellen på sport og politik er nemlig, at man ikke bagefter har ti dommere der fortæller hvad resultatet egentlig er. Alle kan se resultatet - det står på tavlen. Det er ærligt!

Samme mand sagde også, at EU er et håbløst tilfælde, da politikerne alene taler om stabilitet frem for vækst; igen omfordeling og planstyring. Vi skal bevæge os i samlet flok og derfor have enighed blandt 27 vidt forskellige EU-lande. En komplet umulighed og hæmsko for økonomiske fremskridt - kagen der skal skæres bliver blot mindre.

Vi har brug for mere realisme i dansk/europæisk politik. Hvorfor har vi en lav vækst i EU og er der sammenhæng med den enorme omfordeling, systemtænkning og så væksten?

Hvad kan EU egentlig i forhold til sin omverden? Og har vi råd til det vi vil?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 12:43

@Carsten Laursen

“Det her er altså politik Karin -”

Det er muligt at du driver politik her på bloggen. Jeg prøver bare at deltage i en debat.

Fortsat god valgkamp.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Samuelsen, Horsens | Skrevet: 17. jul 10 kl. 12:55

Frokostpause efter de første 90 km :-) tak for allekommentarer. Ville gernetahe fati hver enkelt men det tillader tiden ikke. Men: 1.tak for ros og klap på skulderen - altid dejligt. 2. Der spørges til hvordan vi kan få råd til velfærd med max 40% - se tidligere svar.beregningerne er ikke LA’, men er alle taget fra diverse vidmændsraporter, rockwoolfonden m.m.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Stefan Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 13:30

Man kan altså ikke plukke lidt hist og her og så påstå at det er en blåstemplet plan eller har nogen sammenhæng med noget som helst.

Det ville klæde jer bedre om i rent faktisk tog hele vismændenes rapport og gjorde den til jeres politik istedet for at fortsætte i det alternative univers.

Hvis i vedbliver med det sidste så ønsker jeg jer al mulig held og lykke for så får i virkeligt brug for det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 13:40

Anders Samuelsen skriver:

“beregningerne er ikke LA’, men er alle taget fra diverse vidmændsraporter, rockwoolfonden m.m.”

Er der overhovedet nogle af disse rapporter, der er udarbejdet med baggrund i de ændrede økonomiske betingelser, som vi har befundet os i de sidste halvandet år?

Man kan ikke nappe lidt her og lidt der og så tro, at man får en sammenhængende økonomisk politik.

Hvis ikke LA laver en gennemarbejdet oversigt over alle mellemregninger og konsekvenser af de ønskede reformer, ender I med at stå i valgkampen med argumenter, der kun er overskrifter og mavefornemmelser. Og det tabte Ny Alliance på - især hvad angår skatten på 40%.

Vælgerne vil have noget, der er mere håndfast end bare henvisninger til diverse forældede rapporter, som ingen alligevel gider at læse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Jakobsen, Jerslev | Skrevet: 17. jul 10 kl. 13:40

@ Gert Madsen

Anders har skiftet parti en gang. Hvis det er så tit du skifter underbukser, så har jeg medlidenhed med dine nærmeste. :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jacob E, By | Skrevet: 17. jul 10 kl. 14:10

Vismændene og Rockwoolfonden tror også naivt på at skattelettelser til de rigeste giver gang i økonomien, på trods af de nye og ganske klare eksempler på det modsatte. Måske fordi de kære økonomer selv ville tjene kassen på de 40% i skat. Farvelfærd.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Villum Christensen, 4200 Slagelse | Skrevet: 17. jul 10 kl. 14:25

Alle forslag fra LA hviler på de seneste rapporter fra fagkundskaben. Og det er vel egentlig også det vi har dem til, - altså, når man foreslår et eller andet,og postulerer en effekt/virknng - så ligger der saglige analyser bag. Nuvel - også økonomiske forudsigelser kan jo vise sig at være behæftede med fejl og unøjagtigheder, fordi fordi det handler om at forudsige menneskelig adfærd. Men for Søren - det er vel et bedre grundlag, end bare at svinge tilfældige tal på disken a la “de 12 min” som mest af alt kan betragtes som forførende svindel, - ikke en eneste ædruelig økonom vil skrive under på at det kan lade sig gennemføre med den påståede virkning. Og det gør S og SF`s økonomer angiveligt heller ikke selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen olsen, Århus | Skrevet: 17. jul 10 kl. 14:58

Liberal Alliance, Cepos m.fl. vil afskaffe efterlønnen, forhøje pensionsalderen og forringe dagpengeperioden for at skaffe flere hænder! Jeg kan ikke tage dem alvorligt før de fortæller alle de folk som rammes af forslagene hvor de skal finde et arbejde - i en tid med høj ledighed og i en tid hvor tusindvis af arbejdspladser nedlægges/outsources!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Hansen, Århus | Skrevet: 17. jul 10 kl. 15:14

@Karin Bennedsen:
“Vælgerne vil have noget, der er mere håndfast end bare henvisninger til diverse forældede rapporter, som ingen alligevel gider at læse.”

Øh. Tal for dig selv. Vælgere er (også) selvstændigt tænkende individer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Hansen, Århus | Skrevet: 17. jul 10 kl. 15:18

@Jørgen olsen: Skal politikerne nu til at bestemme hvad vi skal lave? Det må da være op til borgerne at finde ud af hvordan de vil leve og tjene til dagen og vejen.

Du kan fx rejse udenlands og tjene til føden hvis det er nødvendigt i en periode.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Villum Christensen, 4200 Slagelse | Skrevet: 17. jul 10 kl. 15:23

Vi skal kun nogle få år frem, så mangler vi 10.000-er af hænder og hoveder på arbejdsmarkedet. Det er ikke noget vi tror, det er noget vi ved. Vi kender jo alderssammensætningen og afgangen fra arbejdsmarkedet og ungdomsårgangene ER født.
Derfor er det jo ret beset trist, at forestillinger om stor arbejdsløshed i fremtiden tilsyneladende stadigvæk hænger fast.
Fortsætter vi med de meget kortsigtede løsninger og ser bort fra alt der bare ser en lille smule ubehageligt ud, så går vi en rigtig svær tid i møde.
Ret beset har vi jo beviserne på, hvordan det kan gå - vi skal jo bare skrue tiden tilbage til Anker Jørgensen. Der fik vi jo både en enorm arbejdsløshed, kæmpe underskud på betalingsbalancen og de offentlige finanser - og så en rigtig høj inflation oveni.
Hvem sagde “velbekomme…”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rasmus Nielsen, Aarhus | Skrevet: 17. jul 10 kl. 15:55

@Bennedsen

“De værste til at ‘købe’ sort arbejde, er de mest velhavende, dem med de store villaer, og som heller ikke er særlig samfundssolidariske, når de lejer underbetalte polske arbejdere, for at få tingene lavet så billigt som muligt.”

Er det virkelig noget du ved eller er det en fordom?

Jeg er selv studerende og flere af mine kolleger har rengøringsjob eller er ferieafløser i en butik der arbejder sort. Her er hverken arbejdsgiver eller arbejdstager velhavere.

Og i et ansættelsesforhold hvor der arbejdes sort er både arbejdsgiver og arbejdstager ansvarlige.

Men interessant hvis du har et grundlag for din observation.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Richardt, København | Skrevet: 17. jul 10 kl. 16:11

Jeg får lyst til noget sent at blande mig. For det første håber jeg AS benytter denne blogs indhold til en kvalitativ
analyse af, hvad folk og røvere “tror” LA er, og hvilke ønsker og kritikpunkter de har. OG NEJ, jeg mener ikke, at LA skal basere
sin politik på denne blog, MEN at det altid kan være en god ide at sætte sig ind i, hvad eventuelle fremtidige brugere ønsker!
Anders Samuelsen, du får mange svar i denne blog. F.eks. at en leders forbillede som person, integritet og flid spiller en rolle for
flere bloggere. Og på det område vil du ikke have svært ved at konkurrere med andre polikere, men det kræver, at du holder fast.
Mit bedste råd ville være, at skære kommunikationsøvelserne ned til et minimum det næste år, og få sammensat et team af
FAGFOLK inden næste valg. Retorik og events er vist ikke det, vi mangler specielt. Så vidt jeg kan bedømme, er der en vis ræson i
din overordnede økonomiske politik, det er bare naivt at tro, den kan gennemføres overnight. Og jeg tror ikke vi når ned på en
skatteprocent på 40 i din eller min levetid. Men uanset hvad, og uanset om man hælder til OECDs prognoser eller ej, så slipper
du ikke for at forholde dig meget konkret til udgiftssiden. Hvilket vil sige den offentlige sektor - Hobitten også kaldet.
Hobitten har en underlig historie, fordi den i modsætning til andre væsener aldrig (i nyere tid) har været udsat for
revolution, halshuggelse, uddrivelse eller andre gode ting. ALLE andre “væsener” af den størrelse - kommunismen, kapitalismen,
GE Capital, BP, LEGO og Dansk Supermarked har i nyere tid været udsat for revolution, fallit, halshuggelse eller lignende
Hvorfor kan vi dog ikke se på den offentlige sektor noget mere objektivt. Vi har efter min mening en af verdens bedste, men vi har
aldrig turdet tage livtag med dette “væsen”. Alle andre har måttet “vende kajakken” eller bedt staten om hjælp for at overleve - bare ikke
Hobitten. Er det så underligt, at netop dette væsen har udviklet sin egen logik. Hvis du ikke kan gå fallit, ikke udsætter dig selv for
halshuggelse eller andre af livets almindeligheder, så må din logik også påvirkes.
Held og lykke, vi ses igen om 14 måneder!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Wissendorf-Møller, Spanien | Skrevet: 17. jul 10 kl. 16:19

nå, debatten til nu er da gået nogenlunde. en overgang var jeg ved at tro, at den skulle ende i den sædvanlige uproduktive mudderkastning.
I øvrigt skal man da være opmærksom på, at Anders Samuelsen er politiker, og derfor selvfølgelig vil fremme bestemte interesser. at han så forsøger at gøre indtryk på omgivelserne ved at henvise til, at LA henter alle sine tal og begrundelser i rapporter, økonomiske analyser, videnskabelige rapporter ol. er et smart trick. Tanken bag er formentlig, at han herved kan henvise til at han er en saglig politiker, mens de andre kun er populistiske vælgerbedragere.
Det er sådan set godt set, at der kunne være et argument her, som ikke mange andre af hans politiske kolleger benytter sig af, men det ændrer jo ikke ved, at det er et taktisk træk.
Men ellers er der ikke meget nyt under solen.
Cykelturen til Paris er blevet brugt før, og de politiske midler Anders Samuelsen fører frem for at redde os allesammen, er jo heller ikke hverken nye eller realistiske, så det bliver interessant at følge blogningen videre frem gennem sommeren. Måske kan cykelturen bringe nogle nyheder frem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Stefan Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 16:29

Ja det går da nogenlunde, indtil videre har vi fået afklaret at Liberal Alliance vil føre den samme økonomiske politik som Bush jr.

Og nej den er der ingen seriøse økonomer der vil sætte deres navn og rygte på spil for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lenette Tine Nielsen, Næstved | Skrevet: 17. jul 10 kl. 16:30

Kære Anders.

Et ønske om en god cykeltur, hvis det skulle gå for meget op ad bakke, så tænk på “flad skat”.

PS: Jeg håber, at Niels Krause-Kjær…har meldt sig som din hjælperytter med alt det negative debatbullshitbingo, som han altid spiller mod LA på Berlingske Blogs. Jeg betaler gerne for en sponser-trøje med LA på ryggen til netop denne mand.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Larsen, Regstrup | Skrevet: 17. jul 10 kl. 16:37

Villum

Det er jo godt gætværk, ligesom et budget. Det har vi set gentagne gange - vi troede at tingende ville blive sådan, men så ændrede forudsætningerne sig.

Rasmus Nielsen du bekræftiger jo netop Karins konklusion. Det er sgu ikke rengøringshjælpen eller SOSU assistenten der har råd til at bruge sort arbejdskraft. Men selvstændige der ønsker sig et større overskud og ikke ønsker sig forpligtigelser i forhold til ansættelses forhold.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Samuelsen, Horsens | Skrevet: 17. jul 10 kl. 16:41

Dagens etape veloverstået - incl belønning bestående af tysk øl indtaget lige syd for grænsen :-)
En enkelt supplerende kommentar: jeg tror det er på tide at vi spørger os selv om HVAD der skal til for at redde dk i en global verden - i stedet for kun at tage udgangspunkt i at det er en mulighed blot at fortsætte som hidtil! Det er det LA forsøger: vi kommer med bud - og de bud kan man så være uenige i. Fair nok - og det skaber jo muligheden for debat. Meget godt! Men det duer ikke at indlægge falske præmisser for at kunne skyde forslagene ned. Og så endelig: hvis man -fair nok- er uenig så håber jeg fremover at en alternativ og seriøs løsning præsenteres! Men tak for debatten - næste blog udkommer ca kl 23!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Larsen, Regstrup | Skrevet: 17. jul 10 kl. 16:51

Anders Samuelsen
Hvor er det da fuldstændig ligegyldig blog! Jeg er da fløjtende ligeglad med dine cykeloplevelser, må du nyde dem, altså oplevelserne. Hvis man ikke kan andet, så kan man da få omtale ved dette projekt. Jeg skal ud og lufte hunden - det er sgu nok ikke så interesant - næ det jeg kunne tænke mig at vide er, hvornår du flytter over til et nyt parti? Denne shoppen rundt i det parti som du repræsentere hvor alle kommer fra andre partier. Jeres troværdighed kan ligge på et meget lille sted. Når jeg ikke får min vilje et sted så flytter jeg bare til et andet parti. Men nyd din ferie på cykel og jeg håber I kommer frem sikkert og uden siddesår.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Hansen, Århus | Skrevet: 17. jul 10 kl. 17:06

Hvis Anders Samuelsen havde sagt, at nu skal der gøres op med de grådige og forkælede vælgere, der er på vej til og kører landet i økonomisk ruin, vi vil ha´ mer´, vi vil ha´ mer´, så havde jeg taget hatten af for ham. Men Anders er ikke forskellig for andre politikere. Tværtimod.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Wodschow, Copenhagen | Skrevet: 17. jul 10 kl. 17:40

Anders jeg håber du bliver stats minister. jeg er langt fra enig med dig i alt, men anser de høje skatter som den vigtigste fjende af udvikling og retfærdighed i DK. Det er simpelthen uretfærdigt at nogen som helst der bøjer sig ned enextra gang skal betale over ½delen til fællesskabet og i virkeligheden ikke særligt fælles. 250.000 på førtidspension, så mange invalide er der simpelthen ikke i dk. håber du vil være med til at straffe socialt bedrageripå samme måde somme skatte snyd.
Det er formentligt enormt. Jeg er ikke enig med dig i dine betragtninger om offentligt ansatte og mener faktisk de sidste ugers afsløringer af svindlen i hjemme hjælpen beviser du ikke har ret. Disse afsløringer er ikke en enlig svale. Private skoler tilbyder undervisning og SFO ordninger billigere end folkeskolen. Det er grotesk at regionernerne køber ydelser hos privat hospitaler, fordi der er billigere end hvad naboregionerne kan tilbyde. Hvorfor skal jeg som ejer af et mindre A/S og topskatteyder ikke have samme mulighed for pension som dine folketings kollegaer. For at opnå pension som et folketings medlem med 20 årig kompetance, skal jeg kunne trække 250.000 kr fra om året. det er jo himmelråbende uretfærdigt. Men så længe du fortsætter kampen for et retfærdigere skattesysten kan du trygt regne med min stemme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Stefan Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 17:54

AS - At foreslå noget der allerede er afprøvet uden held er altså ikke nogen løsning på noget som helst. Jeg har allerede foreslået dig hvordan du kan få rigtigt mange borgerlige vælgere over til LA, men ligesom med Ny Alliance vil i åbenbart ikke have vælgere, jeres politik har intet med vismændenes anbefalinger at gøre og du kan ikke bare shoppe rundt i forskellige anbefalinger og så påstå at vismændene støtter en Bush jr. politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 17. jul 10 kl. 17:58

Peter Hansen……..Det er da ikke vælgerne som kører landet i sænk. For vælgerne har jo kun en meget begrænset indflydelse. Politik i dag foregår jo mest hen over og udenom vælgerne, og demokratiet er jo lidt af en illusion efterhånden. Det meste af tiden er den politiske højborg jo blot et gummistempel for EU.

Kun gennem et jordskredsvalg kan vælgerne genetablere demokratiet. Vi skal have politikere ind som vil forsvare de nationale og folkelige værdier, politikere som ønsker at lytte til menigmand og de almindelige borgere, stedet for at sjofle dem med arrogance og lovsjusk og alle mulige forringelser.

At borgernes indflydelse er lille, kan man jo også se af at de ikke har fået mer´og mer´, som du skriver, for de har jo kun fået mindre og mindre, i form af nedskæringer, lukninger og elendige reformer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Samuelsen, Horsens | Skrevet: 17. jul 10 kl. 18:06

@stefan: du vrøvler - men det er ok ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Trap, Brønshøj | Skrevet: 17. jul 10 kl. 18:43

@AS
Det er selvf. helt naturligt at I anvender Vismandsrapporter og andre kilder som grundlag for jeres forslag. Men jeg tror I ville vinde en del ved at udarbejde et samlet dokument der relativt detaljeret gennemgår hvordan jeres skatteplan skal finansieres, - og hvor I henviser til de specifikke beregninger i og rapporter i lægger til grund. ellers er det jo svært at vurdere om man synes de beløb du nævner i ovenstående, holder. Så: flere detaljer please. Og nyd så en kold pilsner oven på cykelstrabasserne i det varme vejr :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
A.M Sørensen, Horsens | Skrevet: 17. jul 10 kl. 18:51

Nu skal man altid huske at spise brød til når en radikal fra en rød by som Horsens vil være liberal og samtidig cykle til Paris.

Selv om man hedder Anders kan man ikke fyre ansatte i kommunerne som folketingspolitiker…så de 40.000 skal altså findes i statsadministrationen og det bliver DJØFèrne helt sikkert sure over så mon ikke de hurtigt får banket Anders på plads.

Iøvrigt..hvad skal de fyrede lave?

Var det ikke bedre at få de arbejdsløse igang, som gammel radikal har du jo også ansvaret for at der kommet titusindvis af analfabeter til landet og stadig gør. Halvdelen af dem der kom til landet i 2009 var analfabeter..er det dem du vil bygge samfundet på eller skal det klares ved at fyre folk i den offentlige sektor?

Hvad med alle dem på livsvarig førtidspension fordi man har opgivet at integrere dem?

Hvad med den omfattende kassetænkning fra kommunerne omkring overførselsindtægter?

Hvad nytter det at sænke topskatten når arbejdspladserne disse veluddannede skal lede forlængst har forladt landet…selv den ekstremt subsidierede vindmølleindustri har flaget ud og lader blot landet betale for deres fortsatte produktudvikling..Siemens betaler ikke engang skat i danmark.

Nej..Anders det er den helt forkerte medicin du har fat i

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 17. jul 10 kl. 19:03

LA vil gennem slankning af den off. sektor, ved udlicitering, mindre erhvervsstøtte, afskaffelse af efterlønnen, brugerbetaling ved sygdom, stramning af dagpengereglerne mv. spare 74 milliarder kr., og forventer 10 mia. oveni pga. mindre sort arbejde.

En mindre off. sektor: OK. Udlicitering: En tvivlsom sag. Mange udlic. mislykkes. Mindre erhvervsstøtte: Tjah? Efterlønnen: Bør beholdes. Skat på sygdom: Nix Bixen. Sort arbejde, plus 10 mia: Mon dog?

Hvorfor ikke i stedet spare på Afrika-milliarderne, Afghanistan, tvangs-aktivering af kræftsyge mfl., luksus til voldspsykopater, Fehmern bro, indvandring, bureaukrati, diverse utopiske og fjollede projekter og ordninger osv., så kunne der spares 4-600 milliarder på tre år, uden at det blev surt for danskerne, og samtidig kunne skatterne sænkes endnu mere, og ikke noget med forringelser.

Er det ikke bedre med en plan som sætter danskerne/borgerne først, og alt med ideologi sidst?
(Lidt firkantet sagt)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jacob E, by | Skrevet: 17. jul 10 kl. 20:05

@far jensen ja lad da afrikanerne dø af sult, fordi vi ikke kan klare de økonomiske udfordringer der er ved at være blandt de 20 rigeste lande i verdenen. Selvfedme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 17. jul 10 kl. 20:29

Her er en saglig fremstilling, som jeg synes er meget dækkende over dig og andre politikere, som har berøringsangst overfor konkrete løsninger på tidens problemer og derfor i stedet vælger at gå med skyklapper på.
Det nedenfor anførte er lånt af D. Christensen, 3070 fra et andet læserindlæg omhdl. efterlønnen.

Problemet er at politikere ikke anerkender individer, men udelukkende bearbejder statistiske størrelser. Der er personer og der er socialgrupper. At socialgrupper består af enkeltskæbner med hver deres ønsker og forventninger rager politikerne en høstblomst - de må sgu klare sig selv individuelt. De er hvad på engelsk hedder “expendable”. Det bedste forsvar er at se på politikerne med samme øjne; de er expendable” (=anonyme fjolser).”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 17. jul 10 kl. 20:43

Jacob E……..Sagkyndige har påvist, at de penge som sendes til Afrika, ikke gavner noget, men enten forsvinder sporløst, eller bruges til indkøb af vild luksus til små korrupte kliker, eller til granatkastere, maskingeværer, landminer, panservogne osv. Altså skader pengestrømmen tit mere end den gavner, set ud fra den menige afrikaners situation.

Hvorfor så fortsætte med at hælde milliarder ud af vinduet?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 18. jul 10 kl. 05:43

Der kan sættes et stort spørgsmålstegn ved Anders Samuelsens etik og moral, når han og LA ikke, som de Konservative, sætter deres samarbejde med Lars Seier Cristensen i bero, sålænge sagen omkring Saxo Bank undersøges, men fortsat gerne vil tage imod hans penge, hvis han punger ud.

Lars Seier har valgt at flygte til Schweiz, hvorfra han sandsynligvis ikke kan udleveres, hvis det danske retssystem finder på at sigte ham for hvidvaskning og andre økonomiske ulovligheder, fordi Schweiz har et andet syn på økonomisk kriminalitet end Danmark.

Man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist, og det gælder naturligvis også Lars Seier, men det minder om prostitution, når Anders Samuelsen & co. er villig til at sælge ud af den gode moral, for at få penge i kassen, i stedet for at se tiden an så længe bagmandspolitiet gør sit arbejde.

Hvis Saxo Bank bliver kendt skyldig i at medvirke til hvidvaskning og støtte til terrororganisationer vil Liberal Alliance stå slemt plettet tilbage, når de velvidende fortsatte med at tage imod penge fra en af bankens ejere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Svend Bie Christensen, 5762 Vester Skerninge | Skrevet: 18. jul 10 kl. 10:49

Kære Anders Samuelsen.
Som mange andre liberale i dette land håber jeg på, at LA bliver så stærkt at det kan påvirke lovgivningen. Da Anders Fogh kom til var vi mange, der troede, at nu sklulle det være slut med at smide skattekroner i grams til det såkaldte velfærdsdanmark. Jeg mener alle dem der har behov skal uden diskussion have det de behøver, men alle snylterne må kunne sorteres fra. Vi har en stat, hvor man står med udstrakt hånd fra vugge til grav for at få tilskud til snart sagt alt. Man vil
under en “lieral” regering bestemme hvad vi spiser, ryger og drikker, man har flere kommisioner , råd og udvalg end nogensinde, og statens og kommunernes udgifter stiger helt groteskt. Det er fordi ingen har mod til at få fyret nogle af alle de der blev overflødige ved kommunesammenlægningerne og dannelsen af regionerne. Stort set alt der bliver foretaget inden for det offentlige kræver mere papirnusseri end den egentlige opgave, se bare på hele plejesektoren!
LA største udfordring bliver at få reduceret både statens og kommunernes uhyrlige spild af skattekroner. De kan begynde med at få set på det offentliges forbrug af “sygedage” og det kan ikke være p.g.a. overanstrengelse de er 3 gange så syge af som de privatansatte? Kulturen med “at tage sygedage” er velkendt, men ingen tør gøre noget ved det. tør LA?
Håbet er lysegræønt, og jeg håber på at fornuften sejrer og gør LA stærkt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Hansen, Aalborg | Skrevet: 19. jul 10 kl. 15:59

@Karin Bennedsen: Tak for lidt saglig modspil på bloggen - det er der ikke meget af.

“Hvad er det egentlig, du vil med dit blogindlæg, Anders Samuelsen?”
Jeg tro hensigten er at få en saglig debat startet om vores skatte system i Danmark. Mange går stadig rundt med den opfattelse at bundskatten er den skat der betaler færrest penge til velfærd og topskatten er den der betaler allermest til gildet.

Du efterlyste svar fra tidligere blog indlæg; formoder du hentyder til:
“Øvelsen med at bekæmpe sort arbejde er forsøgt af enhver regering siden tidernes morgen - uden succes - så hvorfor tror du, at LA’s lavere skat skulle ændre på det?”
Hvis man forestille sig en indkomstskat på 0% ville sort arbejde ikke eksistere per definition. Jeg vil vove den påstand at des mindre økonomisk gevindst der er ved sort arbejde des mindre af det vil blive udført. Som det er i dag er det blevet til en helt folkesport at prøve på at snyde hinanden med sort arbejde. Jeg er helt overbevist om at dette er pga en økonomisk gevinst og ikke bare for at være ondskabsfulde. Sagt kort: Hvis man fjerner eller mindsker den økonimske gevinst ved sort arbejde fjernes også en del sort arbejde. Omvendt vil alt tale om at snakke til folks fornuft prelle helt af så længe der er så stor forskel på sort og hvid pris. DERFOR vil LA med succes kunne bekæmpe sort arbejde hvor andre har fejlet. Håber det svarede dit spørgsmål.

“40.000 færre offentligt ansatte. Hvilket tidsperspektiv ser du det i, og hvilke reformer indenfor det offentlige vil du iværksætte for at systemet stadig kan fungere med så mange færre ansatte?”
Med mindre der sker en meget stor omvæltning i det politiske billede i Danmark skal du ikke forvente der sker meget i mange år fremover dvs. her bliver tale om et længere tidsperspektiv - årevis. Jeg forestiller mig at hvis man fristilller personale fra det offentlige vil mange af disse kunne få arbejde i det private over tid. Derudover vil en gruppe vil gå på efterløn og pension. Der demografisk står vi overfor en periode hvor der er mange ældre mennesker i forhold til gruppen af arbejdstagere så der bliver brug for disse “flere hænder” i det private.

Så vidt jeg kan se er resten af dine spørgsmål allerede besvaret.

Michael Nielsen skriver: ” @karin bennedsen Sikke en socialistisk gang propeganda at det skulle give en skatte stigning.”

Rolig Michael; Karin har jo ret så langt at en del personer her i landet ikke betaler bruttoskat. Umiddelbart ser Karins beregning fin ud omend - som Anders ganske rigtigt svarede taler han for en flad (indkomst)skat på 40% dvs lavtlønnede står ikke overfor en skattestigning som Karin frygtede.

@Stefan Jensen: “Fat det dog! Lavere skat giver ikke højere skatteprovenu!”
Desværre Stefan, jeg er stadig ikke overbevist; Du kommer til at argumentere lidt bedre end dét før jeg “fatter det”, men tak for forsøget; vi har brug for en debat så bliv endelig ved.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Foretrukne


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/