Profil

Anders Samuelsen, partileder for Liberal Alliance, blogger om liberal politik.

Baggrund:
Anders Samuelsen er partileder for Liberal Alliance, medlem af Folketinget og medlem af byrådet i Horsens.

Efter en uddannelse som cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet blev Anders i 1994 ansat som konsulent på Castberggård, Døves Højskole.

Han blev medlem af Folketinget for Det Radikale Venstre i 2001, og i perioden 2004 til 2007 var han medlem af Europa-Parlamentet også for Det Radikale Venstre.

I 2007 var han medstifter af Ny Alliance, som senere blev til Liberal Alliance. Anders Samuelsen blev Liberal Alliances partileder i januar 2009.

Andet:


Sted:
Horsens/København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Mod og modtryk (arkiv)

Skrevet af Anders Samuelsen

Statsministerens åbningstale - Ny værdipolitik: fra angst til mod

Dato: d. 03.10.10, 17:41
Af: Anders Samuelsen
Emner: , , ,

Tirsdag åbner Lars Løkke et nyt folketingsår. Netop i år kan det blive en skelsættende tale. Det bliver det, hvis han tager det endelige opgør med den angstpolitik, der har præget dansk politik siden efterlønsforliget i 1998. Tager han ikke det opgør, tror jeg han taber han næste valg. For venstrefløjen er verdensmestre til at tale ned og skræmme. Han kan ikke slå dem på den bane.

Mit håb er at Løkke holder en tale, hvor der bliver talt op til os danskere - ikke ned. Jeg håber han taler til modet i os - ikke endnu engang til angsten. Den form for værdipolitik er der brug for! NU!

Tænk nu hvis han tog et opgør med janteloven, indadvendtheden og “vi er os selv nok” - tankegangen. Hvis han fortalte os ligeud at globaliseringen er et faktum vi ikke kan komme udenom, men at globaliseringen ikke er en trussel, men en mulighed. Hvis han fortalte os:

1. at den virkelighed som vi er en del af kræver at vi reformerer Danmark: Ikke om 10 år, men nu.

2. at vi skal have et mere intelligent skattesystem, bla. uden en dræbende misundelsesskat som topskatten.

3. at vi skal gøre op med generationsfjentlige ordninger som efterlønnen, der dræner vores muligheder for at hjælpe folk med behov og investere i uddannelse og forskning.

4. at vi bliver nødt til at slanke den offentlige sektor så der kommer en bedre balance i forhold til den private sektor.

5. at han erkender at vi SKAL skabe rammer for erhvervslivet som gør at det kan konkurrere med udlandet - og som gør det attraktivt at investere i Danmark.

6. at vi ikke skal være bange for det nye og det fremmede.

Danmark kan godt - vi skal bare være modige, ikke angste.

Den der lader sig styre af angst er handlingslammet og er dømt til at tabe. Det bør han fortælle os.

Gør han det sætter han en vigtig værdipolitisk debat igang. Han bør pege på at tiden er kommet til at skifte spor i hele den politiske retorik. Det er tid til at vise handlekraft.

Det kunne i den grad være opløftende, hvis han overrasker på tirsdag!

Anders



Kommentarer
Kristan Østergaard, 6950 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 17:58

Helt rigtigt.
Vi må se fremad, for der er ingen balance i det overforbrug vi er ude i nu. Vi er en del af verden.

Før eller siden vil alle indse det. Kommer erkendelsen sent vil det gå (endnu mere) ondt på dansk velstand.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas M, Odense | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:02

Du vil lave reformer i et land, hvor de på overførselsindkomst er så talrige, de kan stemme sig til de af os, der er dumme nok til at arbejdes penge. Held og lykke.

Don Quijote havde nok bedre chancer da han kæmpede imod vindmøllerne.

Vi får først reformer den dag, de der er dumme nok til at købe danske statsobligationer indser at Grækenland igår, ikke er anderledes end Irland idag og Danmark imorgen.

Jeg personligt vil nyde den dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Nielsen, Viborg | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:03

Anders, du er min statsminister. Tak fordi du gider.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:04

Skal efterlønnen afskaffes, skal man også afskaffe muligheden for tidlige skatteyderbetalte pensioner til tjenestmænd, folketingsmedlemmer, ministre, borgmestre og andet godtfolk.Efterlønnere er jaget vildt. Der er mere fremtid i at få beskæftigiget de 120.000 unge mellem 18 og 29 år, som endnu ikke er kommet igang med at lave noget fornuftigt.
Hvis udlændinge kommer ind på danske lønninger og betaler samme skat som andre danskere er de velkomne. Idéen med at jage danskere ud pga. høj skat og hente fremmede ind til lav skat er diskriminerende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim pedersen, Paarup | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:09

Helt forkert.
LA er det værste gangs jantelovspolitik nogensinde set. Kun de rige og skattebegunstigede vil LA give endnu bedre vilkår, mens almindelige mennesker skal forringes yderligere.

LA er ikke for danskerne men kun spekulanter, rigmænd og store virksomheder, som man vil lette endnu mere med en overbudspolitik.

Heldigvis er der et EU-forbud på vej mod LA’s økonomisk destabiliserende “vækstpolitik”, der er kun er kortsigtet og vil kaste EU ud i ruin med et spekulativt kapløb på mindste erhversbeskatning.

LA er de samme grænseoverskridende økonomiske døgenigte, som hele Christiansborg er fyldt med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Nielsen, København | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:16

Modsiger disse to punkter ikke hinanden?

3. at vi skal gøre op med generationsfjentlige ordninger som efterlønnen, der dræner vores muligheder for at hjælpe folk med behov og investere i uddannelse og forskning.

4. at vi bliver nødt til at slanke den offentlige sektor så der kommer en bedre balance i forhold til den private sektor.

Det er det offentlige som finansierer uddannelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter hansen, odense | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:18

LA er det værste gangs jantelovspolitik nogensinde set. Kun de rige og skattebegunstigede vil LA give endnu bedre vilkår, mens almindelige mennesker skal forringes yderligere.

LA er ikke for danskerne, men kun spekulanter, rigmænd og store virksomheder, som man vil lette endnu mere med en overbudspolitik. LA er nykonservatisme og konservativ værdipolitik. LA er falsk varebetegnelse.

Heldigvis er der et EU-forbud på vej mod LA’s økonomisk destabiliserende “vækstpolitik”, der er kun er kortsigtet og vil kaste EU ud i ruin med et spekulativt kapløb på mindste erhversbeskatning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Grosen Friis, Esbjerg Ø | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:19

Jeg stemmer i, og siger som @larsnielsen “Anders, du er min statsminister. Tak fordi du gider.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:29

Det er smart når man i 2010 opstiller mål for hvordan Danmark skal være i 2020. Det er helt gratis og ansvarsfrit. For til den tid har vi jo en helt anden regering.

I snart ti år har man slappet af og ladet stå til, og man har ikke udrettet noget der er værd at råbe hurra for, tværtimod. Og så snakker man om hvordan man vil gøre Danmark til et samfund i ‘verdensklasse’ om yderligere ti år.

Det lyder som en fumlet fodboldspiller der efter ti selvmål i een kamp, fortæller at han vil sørge for at holdet vinder verdensmesterskabet i næste sæson.

Man har tydeligt mistet al selverkendelse og jordforbindelse. Og den megen snak om at se fremad til 2020, skal jo blot aflede opmærksomheden fra rigets elendige tilstand her og nu.

Anders Samuelsen lyder ind i mellem ret fornuftig, og LA kan vel ikke være ringere end de øvrige partier.

Men stadig er der grund til stor skepsis.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif G. Sørensen, Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:30

Jeg har en drøm, som allerede er afskrevet som naivitet, men alligevel:
at statsministeren har mod til at samle alle de rapporter og oplæg, som de af alle anerkendete økonomer etc. uden andet i klemme end deres stolthed, gennem de seneste år har lagt på bordet, og som lige så konsekvent er negligeret. At han ville plukke et overskueligt antal af disse personer og give dem i opdrag at formulere problemerne for Danmark klart og lige så klart formulere tiltag til imødegåelse af dem. At statsministeren herefter SAMMEN MED de største partier ville nå til enighed om at give hinanden håndslag på inden for det kommende ti-år uden slinger i valsen (kald det gerne en kontrakt med danskerne) at implementere disse tiltag (og kald det gerne en samlingsregering).
Se det ville jeg kalde mod! Hvad mener du om det Anders?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Lind, liseleje | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:33

Ja Kirsten du har ret de unge skal ha et job!
Det Anders forslår er at tage de penge du gerne vil ha fra staten i efterløn (ferietillæg) og bruge dem på at sænke virksomhedsskatten så vi kan få flere virksomheder til landet.Der ved kan der unge få et job så kan du og så behøver du ikke holde ferie for at de unge kan få et arbejde

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:38

Lige et spørgsmål: Hvad mener LA om det fantastiske frås og ødsleri med skatteborgernes penge, hvor milliarder i snesevis sendes til Afrika, bruges til tvangsaktivering, oppasning af kriminelle, sære projekter, millionlønninger til kommunale bureaukrater osv., osv.

LA kan vel selv fortsætte listen over VKO fjollerierne?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Knudsen, Vojens | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:44

Tja, det som Samuelsen siger vil blive indført på et eller andet tidspunkt. Af nød. Spørgsmålet er om nøden ikke allerede er nu?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:54

Thomas Lind. Når jeg går på efterløn, har jeg arbejdet i 46 år. Hvor mange ugers ferie det er blevet til ved jeg ikke, men antallet af arbejdstimer overstiger langt det, som nutidens unge mennesker nogensinde kommer til at bidrage med.
Jeg ser frem til min efterløn med god samvittighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jacob Eskesen, vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 18:54

man kan jo starte med at afskaffe privates muligheder for at give penge til partier (bestikkelse) og derefter gøre det at svare forkert på spørgsmål i folketinget til strafbart. Så er vi da halvvejs..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Lind, liseleje | Skrevet: 3. okt 10 kl. 19:08

hej Kirsten!
kan du ikke se at det er lidt skævt at staten betaler folk der her arbejde for at gå på pention som 60 årige når staten ikke har råd til at passe ældre der har et reelt behov for hjælp og samtidigt bliver nød til at kræve verdens højeste skat ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 3. okt 10 kl. 19:26

Hej Anders. Der mangler stadig meget. Fastfrysning af overførselsindkomster i 4-5 år, graduering af børnecheck. Målet må være en fjernelse af statsgælden indenfor 10 år.
Til Kirsten E. Skal vi rejse en statue på torvet af dig for din indsats ??.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter hansen, odense | Skrevet: 3. okt 10 kl. 19:27

Der er heldigvis et EU-forbud på vej mod LAs økonomisk destabiliserende, usolidariske kapløb på laveste selskabsskat.

LA er ren overbudspolitik for at sikre deres levebrød på Christiansborg om så hele EU går økonomisk ned, der rager LA en pap and. LA er nemlig politisk spekulanter med en spekulationspolitik der kun vil sikre de velbejærgede endnu mere skattefrihed og almindelige mennesker større forringelser.

Det er en and at staten kan spare på efterlønnen, da der ikke er mangel på hænder. Man vil alene aktivere en masse glade golfspillende på 60+. Det er da vanvid at bruge penge på det, når der ikke løser nogen problemer i dansk økonomi.

Men alle de tiltag, der netop løser problemer, er LA selvfølgelig imod, da de handler om at lette på skat og afgifter, som får udkantsdanmark og ghettodanmark til at vokse endnu mere og det vil man som nykonservativ LA’er selvfølgelig ikke være med til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 19:30

Hej Thomas!
Jo, hvis der var mangel på arbejdskraft og pengene gik til de ældre, så ville jeg overveje at tage et år eller 2 mere. Men sagen er den, at pengene soldes op på alt muligt andet end de ældre og der er rigtig mange arbejdsløse, som gerne vil ind på arbejdsmarkedet.
Groft sagt går pengene til at kommunen kan udarbejd e statistikker og rapporter om de ældre og de arbejdsløse. Den tid der bliver brugt på at læse rapporterne tages både fra de arbejdsløse og de ældre. Der er folk nok i det system. Men desværre den forkerte slags. Og de kolde hænder er meget dyre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 3. okt 10 kl. 19:38

Til Peter Hansen. LAs forslag om lavere selskabs skat er bestemt ikke min kop the. Men går helt klart ind for en fjernelse af topskatten eller som et kompromis en forhøjelse af indtægtsgrænsen til 1-1,5 mio. Selvfølgelig vil der blive sparet penge på en afskaffelse af efterlønnen. potentielle efterlønnere skal behandles ligesom som alle andre arbejdsløse. 2 års a kasse og derefter bistand. Eftersom bistand fordrer at du sælger alt, så vil der for rigtig mange +55er gå et stykke tid, før friværdierne, pensionsopsparinger etc. er ædt. Ligeledes behøver arbejdsgivere ikke frygte, at ældre medarbejdere stopper som 60 eller 62 årig med efterlønnen som gulerod. Vi kan sagtens droppe aktiveringen, men så er der selvfølgelig ingen a kasse, det er jo et frit valg. Udkants DK dør stille og roligt uanset hvad. Udviklingen flytter mod de større byer uanset nok så mange lettelser og endnu flere gode penge kastet i nakken på dårlige. Ghettoerne, der bliver jeg dig svar skyldig. Det har jeg virkelig ingen løsning på, desvære.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Lind, liseleje | Skrevet: 3. okt 10 kl. 19:47

Kirsten du har ret :) der er alt for mange offentligt ansate der arbejder med alt andet end service og der er for mange ansat i det offentlige….. Spild af penge.
Ved at sænke både din skat og selskabsskaten vil det blive bedre at oprette firma i DK og så vil der blive fler arbejdspladser til de unge.
ville du ikke betal med din efterløn for at få flere i arbejde (du får jo de penge du har indbetalt tilbage)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 19:47

Til Per Nielsen: Nej jeg ønsker ikke nogen statue, jeg vil bare gerne holde de fjumreår, jeg ikke brugte som ung. Manglende SU, børns 1. sygedag, barselsorlov ud over 3 måneder, 5.- og 6. ferieuge i mange år osv.
Jeg klynker ikke, men vil heller ikke være tossegod.
Derfor ser jeg frem til efterlønnen med god samvittighed. Håber jeg kan være til hjælp for mine gamle forældre, det fortjener de.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:09

Thomas, desværre lyder det ikke som om der er flertal for nedsættelse af personskatten foreløbig. EU er igang med at se på selskabsskatten, men jeg tror ikke de udenlandske virksomheder der evt. ville etablere sig i Danmark vil bidrage meget til statskassen. Hvis det skal være højteknologiske virksomheder kræver det udenlandske specialister til lav forskerskat på 25% og firmaets overskud bliver flyttet til mere eksotiske steder.
En stor del af vore egne unge skal have penge med for at studere i udlandet. De bedste af dem vender aldrig tilbage. Østeuropæiske arbejdere overtager mange job til lav løn og bidrager heller ikke meget til statskassen. Tilbage står en mængde danskere som hverken kan få job, dagpenge eller efterløn. Vi ender som bistandsklienter i det land vi har været så naive at knokle for i mange år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, 3520 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:16

Scene et. Direktøren for Novo Nordisk fortæller i Debatten på DR 2, at højtlønnede jobs flyttes ud af Danmark og årsagen er de høje personskatter. Hans forslag er lavere personskatter og selskabsskat. Ved siden af står Søvndal og snakker om højere afgifter på cigaretter, mens Thorning fortæller at de ikke vil have en større offentlig sektor. Kun lidt og kun de mange ekstra milliarder i skatter der ligger i deres plan.

Scene to. TV2 Nyhederne sidste søndagen. Direktøren for Danfoss fortæller om nødvendigheden for lavere personskatter og selskabsskat. Det er nødvendigt for at få vækst i det private erhvervsliv for at kunne klare sig på det globale marked. Da skærmen skifter til Thorning, sidder hun og griner og siger at der er behov for større skatter og at erhvervslivet burde være glad for det forslag og så kommer den gamle traver om andelen af en ungdomsårgang der ikke får en uddannelse.

Når man ser hvordan to populistiske partier som S og Socialistisk Folkeparti kan få så mange stemmer, forstår man bedre hvorfor det halter så meget i Danmark og fremtiden står på smalkost og lav velstand, mens de øvrige OECD lande overhaler os.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Knud Damgaard Christensen, 6270 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:22

Hvordan er det at være stik-i-rend-dreng for Saxo Banks direktør Lars Seier Christensen???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Petersen, København S | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:25

Team Saxo Bank kører igen. Hele vejen mod spærregrænsen. Heldigvis for det, for det er trættende at høre den sædvanlige, gamle, nyliberalistiske melodi igen og igen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Petersen, København S | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:32

@Christian Larsen

Hvis du gad at følge med i nyhedsstrømmen, ville du vide, at Novo Nordisk direktørs udmelding om jobflugt er det pure opspin.

Journalister har nyligt gået Novo på klingen angående spørgsmålet om jobflugt. Virkeligheden er, at Novo ansætter flere og flere - i Danmark.

Det er også en kendsgerning at søfarterhvervet i snart mange år har haft de skattemæssige vilkår, Novos chef efterspørger. Søfarterhvervet beskæftiger færre danskere, end nogensinde. Udsagnet om nøje sammenhæng mellem lav selskabsskat og høj beskæftigelse er en narresut.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:32

Christian Larsen. Du har fuldstændig ret. Dertil kommer lige Villy Søvndals bemærkning om, at bankerne skal betale noget mere skat.
Stigning i renter og bidrag skal nok hjælpe på investeringslysten i Danmark :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:43

“Den der lader sig styre af angst er handlingslammet og er dømt til at tabe. Det bør han fortælle os”

Så simpelt er det ikke. Nogle gange kan angsten være velbegrundet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth H. Bassøe, Odense | Skrevet: 3. okt 10 kl. 20:48

Anders! Jeg stemmer sgu på dig næste gang

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren R., Kbh. | Skrevet: 3. okt 10 kl. 21:03

Anders Samuelsen - Nu strammer du den. Du taler patroniserende om Lars Løkke og kalder ham angst.

Lars Løkke er ikke angst. Han har masser af års erfaring i økonomi inden for statsadministration - og politisk erfaring. Og så kan han tælle til 90.

Husk lige, I er på samme side af plankeværket!

Det ville være fint, hvis I kom ind og bidrog til at nå de 90 mandater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 3. okt 10 kl. 21:12

Tkil Kirsten E. Det eneste, der er sikkert, er at vi ender som klienter hvis ikke der tages drastiske midler i brug. Fastfrysning af overførselsindkomster, fjernelse af efterløn, nedbringelse af ansatte i det offentlige. Men du får altså ingen fortjenestes medalje af mig. Vi er på røven og efterlønnen kan uden problemer udværes. Der er både a kasse, førtidspension og bistandshjælp.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a andersen, århus | Skrevet: 3. okt 10 kl. 21:18

Det mest spændende ved LLRs tale bliver, om også den bliver en lang løgn. Det er dejligt med en regering, der regerer landet med udemokratiske principper og den ene løgn efter den anden

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 3. okt 10 kl. 21:40

6. at vi ikke skal være bange for det nye og det fremmede

Tak det beroliger mig meget….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, 3520 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 21:57

Kirsten E., korrekt.

Søvndal og Thorning fatter ikke at højere skatter overvæltes på erhvervslivet eller forbrugerne. De tror bare at man kan hæve skatterne og så strømmer pengene bare ned i den forslunke statskasse. Højere skatter på bankerne vil betyde højere renteudgifter for Hr. og Fru Danmark og for virksomhederne, deæs lavere pension for pensionsopsparerne.

På samme måde vil en forhøjelse af cigaretafgifterne så de ligger 10 kroner over de tyske, medføre en massiv stigning i græsenhandlen, som yderligere får næring af andre afgifter på det som de kalder usundt.

Kaj Petersen, du er forkert på den. Investeringerne går udenom Danmark og en af årsagerne er de høje skatter. Er du bange for forandringer ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 21:59

Det er da lidt mærkeligt så meget både LA og de Konservative snakker om den efterløn, hvor der højst kan spares 18 milliarder kr. Hvordan kan det være at alle partierne omhyggeligt undgår at tale om at spare på Afrika-pengene, tvangsaktiveringen og diverse andre områder, hvor der hurtigt kunne spares MINDST 50 milliarder uden at det gik ud over danskerne.

Frås dog lidt mindre, så vil efterlønnen jo slet ikke være et problem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 22:09

Til Per Nielsen. Du har ret i at situationen er skræmmende. Problemet er bare, hvis man er uheldig at blive syg. Sygepenge stoppes efter 1 år. A-kassen er nytteløs hvis man er syg. Retten til efterløn kan heller ikke bruges hvis man ikke er fuldt arbejdsdygtig. Førtidspension tager flere år i det system vi har. Folk over 60 bliver i disse dage smidt ud af pensionsselskabernes gruppelivsfor-sikringer.
Pensioner beskattes med 60% hvis de hæves før tid.
Det er umuligt at tegne en sygeforsikring hvis man er fyldt 60.
Hvis mange flere skal på bistand, kræver det flere offentlig ansatte til at sagsbehandle og aktivere staklerne.
Der skal bygges flere hjemløse byer osv.

Der skal nødvendigvis være mulighed for at planlægge så tingene hænger sammen.
Bliver man fyret som +60-årig og har sit gode helbred, kan man få dagpenge i 2 år og måske være heldig at finde et nyt job.
Bliver man syg som +60-årig er man helt på spanden.
Det er ikke fair at fjerne sikkerhedsnettet under den ældre generation over en nat.
Det ville svare til at fjerne SU’en når studiet var halvfærdig og forbyde fritidsarbejde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 3. okt 10 kl. 22:09

En dag bliver Danmark og Europa nødt til at vælge mellem at rede sig selv eller Afrika.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 22:34

Her i Vejle er man igang med at bygge en by for hjemløse. Naturligvis artitekttegnet. Der skal være 6 hytter på hver 40 m2 + 1 fælleshus. 3 stk. personale tilknyttes projektet. Pris for anlæg og drift det 1. år 5,5 million, hvoraf staten bidrager med 2,5 million fra en pulje for udsatte.

Hvormange tomme skurvogne/beboelsesvogne står der mon rundt omkring? Og hvor mange af dem kunne man leje for det samme millionbeløb?

Sådan svines der med pengene, medens pensionisterne må nøjes med minimum af hjælp.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Mortensen, 6100 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 22:35

Kirsten E.: Du skal nyde din efterløn med god samvitighed. Efterløn er blevet sådan et dejligt kort ord, at nogen tror afskaffelsen kan fungere som “den nemme løsning”. Det er den langt fra. De 18 milliarder er et bruttobeløb. Hvad man glemmer at fortælle er, at de mennesker, der får efterløn, dels selv har sparet op til den, dels skal have noget andet i alternativt fald. Der er ikke mange penge at spare ved at afskaffe den, og alt andet lige er den vedtaget at være på vej ud.
De golfspillende tandlæger har det sikkert godt, men det er IKKE efterlønnesn skyld. Fra en årlig pension på 178.000 er efterlønnen halveret, fra 356.000 er den væk! Efterlønnen går altså under ingen omstændigheder til velhavende ældre,- så er det slået fast! Dog skal det da lige med, at VK-O har lavet et lille hul i loven, så de allermest velhavende kan snyde, årsagen til dette hul kan man kun gisne om!
I disse dage går 160.000 danskere rundt uden arbejde. Mange unge kan ikke finde en uddannelsesplads. Her var et fremadrettet og langt mere væsentligt problem at tage fat på. Tilmed et problem, der IKKE går væk af sig selv, sådan som efterlønsproblemet gør. Og pengene, der er på spil er langt større. Det problem berører AS ikke. Er det fordi det er lettere at sige “efterløn”, Anders Samuelsen, eller er det fordi man så ikke kan tilbagebetale mæcenen. Mistanken ligger som en fæl, sort sky.
Og så finder jeg det dybt ironisk, at Anders Samuelsen advarer mod angst. Samtlige de Saxo, undskyld, Liberal Alliancereklamer, der kører, advarer mod andre i stedet for at fortælle om egne fortræffeligheder. Tal lige om at skyde sig i foden!

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 3. okt 10 kl. 22:41

Haha. Vi har li’som hørt dette gylle før, ikke? Samuelsen tror, at bare man afskaffer efterlønnen, så falder alt andet på plads, men hvorfor skulle det da det?
Hvad med at finde ledigt arbejde først, kammerat? For mange ældre arbejdere har faktisk ikke noget, Samuelsen. - Mange røg ud allerede, allerede da krisen startede og har måske ikke fået nyt arbejde.

Efterlønnen gavner folk, som har arbejdet det meste af deres tilværelse, - lønmodtagere, selvstændige som har ydet deres bidrag til samfundet uden at klynke. Dem synes du godt, vi kan lade blive syndebukke i din iver efter at skabe vækst, ikke osse, Samuelsen.
Jeg håber inderligt og af et godt hjerte, at du taber valget. - Måtte alle gennemskue dit platte og usle bedrag, som ikke er andet end en gang leflen for den indre svinehund, og af mangel på fantasi og nytænkning! Det er sgu for sølle!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Steen Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 3. okt 10 kl. 22:43

til Kaj Nielsen, København

Du skriver: “Det er det offentlige som finansierer uddannelse”

Nej, det er alle skattebetalere, der finansierer uddannelse, og i realiteten er det den private sektor, der finansierer det. Som “onde Helge” (tidligere undervisningsminister fra Radikale) engang helt korrekt sagde: “Vi kan ikke leve af at klippe håret af hinanden”.

til Kirsten E., Vejle

Du skriver: ” Når jeg går på efterløn, har jeg arbejdet i 46 år.”

Efterløn blev indført for, at de, der var nedslidte og ødelagte, kunne få en slags tidligere pension. Ikke for at alle sunde og raske skulle holde op, når de fyldte 60 år.

til Jacob Eskesen, vejle

Du skriver: “man kan jo starte med at afskaffe privates muligheder for at give penge til partier (bestikkelse)”

Nu har partierne jo vedtaget at bevillige sig selv X kr pr stemme, de opnår ved valget. Dette beløb tages af vores skatteindbetaling, så vi private betaler i forvejen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 22:53

Steen Jensen. Korrekt at det var for de nedslidte og ødelagte. Men loven er idag sådan, at man skal være fuldt arbejdsdygtig for at få efterløn.
Så det nytter ikke at vente til man falder om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kolehelge nørager, højbjerg | Skrevet: 3. okt 10 kl. 23:01

Tjaa Konservativt folkeparti har afsluttet deres landsmøde.
Nul DF i regering.
LA selvfølgeligt skal Pia være minister. Hvis det er det der skal til for at få magten.
Og punkt 6.
6. at vi ikke skal være bange for det nye og det fremmede.
hvordan hænger det nu sammen.?
2. at vi skal have et mere intelligent skattesystem, bla. uden en dræbende misundelsesskat som topskatten.
Dræbende troede jeg, naiv som jeg er, var noget som dræbte mennesker.

Men debat tonen er lagt fra LA.
Hvis du ikke er enig, er du dræbende.
Men for hvem. ?

Negative udsagn, og selvfølgeligheder, er alt LA, kan yde, byde på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 23:04

Et forslag til penge i kassen kunne være obligatorisk bidrag til en statslig A-kasse, administreret af ATP.
Administration i hver enkelt faglig organisation er dyr og besværlig. ATP har i forvejen fat i alle lønmodtagere.
Det ville reducere antallet af bistandsmodtagere.

Alle virksomheder bidrager til Barselsfond og Arbejdsgivernes Elevrefusion for at dele udgifterne ud på alle, uanset om de har elever eller folk på barsel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Nielsen, Lyngby | Skrevet: 3. okt 10 kl. 23:07

Til alle jer, der ikke har forstået Danmarks situation, læs venligst kronikken af Jan Plovsing.

http://www.berlingske.dk/kronikker/saadan-kommer-vi-op-ad-velstandsstigen

Anders Samuelsen og LA, er de eneste i folketinget der, der seriøst tager DK’s fremtid alvorligt. De andre snakker om: madpakker, burka, skattesag og Lene E. email sag, imens DK mister konkurrence evne, flytter job til udlandet og daler nedad i velstand. Det er kun gået op for få, hvilken situation vi er I.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, 3520 | Skrevet: 3. okt 10 kl. 23:36

Erik Nielsen, der er generelt enighed om at det er nødvendigt med lavere skatter på arbejde. Dels for at udvide arbejdsidbuddet, og dels for at folk arbejder mere og klogere, herunder tager en uddannelse der kan bruges i det eksporterende erhvervsliv. Det er også vigtigt at efterlønnen udfases hurtigst muligt. Dette dels af hensyn til den finanspolitiske holdbarhed og dels ud fra et velstandsynspunkt. Efterlønnere producerer ikke noget og bidrager dermed ikke til velfærden.

Udfases efterlønnen ikke skal der findes besparelser på 18 mia. eller mere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 3. okt 10 kl. 23:37

Erik Nielsen, Lyngby.
Yderst interessant artikel. Indholdet har vi hørt adskillige gange. Hvorfor gør vi ikke noget ved det?
Hvad er det for kvalifikationer, der ønskes?
Hvorfor skal vi importere højt uddannet arbejdkraft fra udlandet?

Vi er det land, der bruger flest uddannelseskroner per elev. Vi inviterer masser af udlændinge til at studere her i Danmark. Der har aldrig været optaget så mange studerende som i år.

Er de studerende for dumme?
Er uddannelser for dårlige?
Er det de rigtige uddannelser der udbydes?

Vi har 120.000 i alderen 18-29 år, der endnu ikke har gennemført en uddannelse eller fundet et arbejde.

Hvis vi ikke er istand til at uddanne den arbejdskraft, der efterspørges, skulle vi måske overveje at lukke halvdelen af studiepladserne og sende de studerende til udlandet?

Det er jo nytteløst at uddanne mennesker til noget der ikke kan bruges her i vort eget land.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Kristiansen, Valby | Skrevet: 4. okt 10 kl. 00:09

Hvad er meningen med livet ?
Hvorfor skal vi knokle ?
Hvorfor dør vi ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Petersen, Hornslet | Skrevet: 4. okt 10 kl. 00:57

Jens Kristiansen, Valby (00:09)
Der egentlig ingen rationel mening med rest-livet. Og vi skal ikke nødvendigvis knokle - se bare på samfundets offentligt forsørgede på begge sider af skrankerne! Og grunden til at vi dør er, at livet ikke er længere. Ud fra en rent biologisk betragtning, er livet sådan set forbi, når vi ikke længere reproduceres os som art. Vi burde måske dø som 45-årige, i stedet for at stresse rundt og tro det giver mening at runde de 100 år?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Petersen, Hornslet | Skrevet: 4. okt 10 kl. 01:01

Nasserøvene i samfundet (på begge sider af skrankerne) er lovligt undskyldt, allesammen. Og det er de fordi de ikke kun er nasserøve - men tillige statsautoriserede nasserøve. Det er m.a.o. vore valgte lovgivere der har indrømmet dem retten til at være nasserøve.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Kristiansen, Valby | Skrevet: 4. okt 10 kl. 01:38

Torben Petersen, Hornslet

Vi dør fordi vi slider os selv ned. Der var engang hvor mennesket ikke skulle kæmpe for føden. Det levede af frugten fra træerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 4. okt 10 kl. 02:14

Man kan altså også dø pga. dårlig og hovedløs politik. Det er allerede sket for hundredvis af patienter pga. skandaløse tilstande på hospitalerne.

Og også ude i samfundet findes der mange forrykte tilstande som ødelægger mennesker.

Men vi bloggere burde vel være betydeligt klogere end politikerne, som vel i snit kun har en IQ omkring de 25… (?)….. Men hvorfor er der så ingen som debatterer at Christiansborg fjoller hundredvis af milliarder væk hvert år på fjollede formål? Og hvorfor får vi ikke sat en demokrati-bevægelse i gang?

Vi er jo ikke klogere eller bedre end politikerne, hvis vi tror at snak alene kan ordne alle problemer. Eller hvis vi glemmer de store sager og linjer, mens vi nørkler med småting og bagateller.

Se nu at komme ud af hængekøjerne og de bløde lænestole. :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 4. okt 10 kl. 02:23

PS: VKO er i gang med at sende MASSEVIS AF MILLIARDER AF KRONER afsted til Afrika og Asien, hvor pengene som sædvanlig vil forsvinde i ørknerne, junglerne og sumpområderne, eller de vil blive brugt til våben, landminer, korruption, guldvandhaner, palæer og private jetfly mv.

Er det ikke rablende sindssygt at bruge danskernes/vores penge på den måde?? Og i en krisetid!!

Kommentarer udbedes….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Rasmussen, Århus | Skrevet: 4. okt 10 kl. 05:38

Når der nu ikke er enighed om at bryde det nuværende efterlønsforlig, hvorfor prøver LA og de øvrige politikere så ikke i stedet at komme med forslag som gør det mere attraktivt at blive på arbejdsmarkedet istedet for at gå på efterløn? Altså bruge gulerodsmetoden til at lokke folk til at blive længere på arbejdsmarkedet og også give bedre muligheder til dem som kun kan holde til at arbejde f.eks. 20 timer om ugen? LA glemmer jo også at fortælle hvor der er jobs at finde p.t. i en situation hvor den private sektor har mistet 180.000 jobs inden for de sidste 2 år og ledigheden er høj! Det er nu en gang et faktum at folk af hensyn til planlægningen af deres liv ikke vil have at store reformer kommer som en tyv om natten men bliver langsomt indfaset!
Anders Samuelsen har helt ret at verdens dyreste offentlige sektor skal slankes. For nylig læste vi at alene staten bruger 4,5 mia. kr. om året på ekstern konsulentbistand fordi de offentligt ansatte åbenbart er for dumme til at passe deres arbejde eller ikke vil tage ansvar! Og VKO ødsler 10 mia. kr. væk p.a. på et meningsløst aktiveringscirkus som ikke medfører et eneste nyt ordinært job men kun holder tusindvis af papirnussere i Jobcentrene samt de useriøse jobaktører beskæftiget, istedet for at bruge pengene intelligent på uddannelse, reel job- og vækstskabelse eller på at sænke skatten på arbejde så der igen kommer gang i hjulene og dermed beskæftigelsen!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 4. okt 10 kl. 07:01

Man kan godt udfase efterlønnen, hvis det gøres over en 10-årig periode, som Arbejdsmarkedskommissionen foreslår, for så foregår den i samme takt, som demografien skaber mangel på arbejdskraft, fordi de ældre går på pension.

Men det er ikke det, LA forestiller sig, når de foreslår at afskaffe efterlønnen. Tværtimod, vil de afskaffe den i eet hug, med det resultat, at en masse seniorer risikerer at stå i flere år uden forsørgelsesgrundlag og uden chance for arbejde, fordi arbejdsløsheden i forvejen er stor.

Det kan selvfølgelig være en fordel for erhvervslivet, at arbejdsløshedskøen bliver forøget med 130.000, for det betyder, at man kan trykke lønnen, og det er netop hele LA’s filosofi: Lønningerne skal trykkes, så erhvervslivets konkurrencebetingelser nærmer sig østeuropæiske og asiatiske.

Også sludderet om at en skattenedsættelse på lønindtægt vil styrke konkurrenceevnen handler bare om, at med lavere skat kan man sænke lønnen. Om den ansatte betaler mere eller mindre i skat af lønnen, har da ingen indflydelse på virksomhedens overskud, men alene på, hvad medarbejderen får udbetalt.

Generelt går LA’s politik ud på at forgylde det samfundslag, som i forvejen har det godt, mens det bliver de underste lag, der skal betale gildet - især den laverelønnede aldersgruppe på 55-65 år, som risikerer at blive straffet ekstremt hårdt, hvis de bliver arbejdsløse eller syge, fordi det sociale sikkerhedsnet stort set fjernes under dem, samtidig med at deres livsopsparing oftest er så beskeden, at de kan se frem til en meget beskeden og ydmygende alderdom - og alt sammen, fordi LA alene satser på at forgylde den mest velhavende trediedel af borgerne.

Der er overhovedet ingen vækst i de forslag, LA kommer med, kun en anden omfordeling af velstanden til fordel for dem, der i forvejen har det godt økonomisk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Larsen, 9541 | Skrevet: 4. okt 10 kl. 07:35

Jeres noget vattede holdning til kulturberigerne gør, at I ikke får min stemme. Sådan med det store feltherre overblik, hvad er I så egentlig andet end nogle frafaldne radikalere, som ikke rigtig kunne enes med Tanterne i RV? I vil drive radikal politik på de fleste fronter, blot under et andet navn. Det er jo sådan Anders, at i RV havde du ikke en kinamands chance for at gøre dig til frontfigur. De poster havde Margrethe, Gårdvagten og vuvuzelahornet sat sig på. Så kald Jer bare ved Jeres rette navn: Radikal alliance.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 4. okt 10 kl. 08:47

Anders Samuelsen

Har du en forventning om, at Anders Fogh Rasmussens underhund, nu skal kunne spille rollen, som overhund?

Glem det!

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim sørensen, odense | Skrevet: 4. okt 10 kl. 09:21

LA er samling politiske overløbere, der der på desperat stemmejagt. De overtager derfor spinorganisationernes mærkesager, også selvom det er rene national-egoitiske forslag, der truer den økonomiske stabilitet i EU. Det rager LA en pap and, LA vil bare forholde sig at en række fremtrædende men afhængige økonomer kontinuerligt foreslår at sænke selskabsskatten. EU er nu på vej med et forbud mod LA’s “væsktpolitik”. LA er simpelthen for primitiv til EU. Heldigvis er der en ansvarlig mynbdighed, der kan sige fra overfor det politiske vanvid fra LA.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Olesen, 8240 | Skrevet: 4. okt 10 kl. 11:20

Flere fremtrædende erhvervsledere har udtalt, at det er meningsløst at sænke virksomhedsskatten yderligere i DK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Nielsen, Taastrup | Skrevet: 4. okt 10 kl. 12:49

Karin Bennedsen:

“Også sludderet om at en skattenedsættelse på lønindtægt vil styrke konkurrenceevnen handler bare om, at med lavere skat kan man sænke lønnen. Om den ansatte betaler mere eller mindre i skat af lønnen, har da ingen indflydelse på virksomhedens overskud, men alene på, hvad medarbejderen får udbetalt.”

Din viden om økonomi halter vist lidt.
Ved at sænke skatten og dermed lønnen, vil konkurrenceevnen, prisen på varerne, blive bedre, da virksomheden ikke har så mange udgifter de skal have dækket.

Og nej, det gælder ikke om at forgylde andre end dem der arbejder.

Men I venstrefløjsmedløbere har endnu meget til gode at lære om økonomi.
Penge vokser ikke på træerne.
Vi lever i en global verden, hvor virksomhederne ret hurtigt kan flytte til andre lande, hvor samfundene sætter pris på arbejde.
Ikke som i Danmark, hvor Jantelov, misundelse og dovenskab, forhindrer danskerne i at være sin egen lykkes smed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim pedersen, paarup | Skrevet: 4. okt 10 kl. 13:42

@Martin Olesen, 8240 | Skrevet: 4. okt 10 kl. 11:20
Det er ikke kun meningsløst, det er direkte farligt for den økonomisk stabilitet national-egoitisk at fortsætte/forstærke kapløbet på laveste selskabsskat i EU, der nu har verdens laveste satser.

Det ved man endnu ikke i Danmark, kun LLR har endelig forstået det, efter han fik en belærende svada fra London under sit nyelige besøg der.

Heldigvis har man et EU der stopper dens slags primitiv spekulationspolitk fra en række for unge danske og europæiske politikere på stemmejagt og hurtigt men kun flygtig vækst.

Irland, Island og Baltiumn burde være skræmmende nok, som alle lider voldsomt under fejlslagne politikeres væsktdrømme.

Asger Aamund er en af de få virksomhedsledere som offentligt har turdet sige fra overfor denne helt uansvarlige egoitiske spekulationspolitik desginet af CEPOS, DI, Dansk Erhverv, Danske Bank.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 4. okt 10 kl. 13:50

Liberal Alliance er et pyramidespilsparti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
D. Christensen, Helsingør | Skrevet: 4. okt 10 kl. 14:16

AS er en af dem, der har sit på det tørre. Punkt 4) “Det offentlige skal slankes” = Fyr mindst 100 000 off.ansatte. “Vi skal være modige, ikke angste” = De ledige fjolser kan let vænne sig, at der ikke altid er mad på bordet hver dag.

AS må have studeret emnet “minimale levevilkår i Kina” meget grundigt og elsket hvad han lærte; nemlig at danske lønmodtagere kan også leve af en skål ris om dagen.

De borgerlige politikere er landets vildeste rovdyr. De socialistiske politikere er landets dummeste tamdyr.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Nielsen, Taastrup | Skrevet: 4. okt 10 kl. 14:51

12-minutters planen overskrider grænserne for politisk mandatsvig, men det værste er dog, at S, SF og LO har udvist en total ringeagt for danskernes samfundsindsigt og sunde fornuft ved overhovedet at fremlægge sådan noget vås. Budskabet om de ekstra 12 minutter er endda slet ikke rettet til den arbejdende minoritet af vælgerkorpset, men til det flertal, der står uden for arbejdsmarkedet, og som skal bringe Søvndal og Thorning til magten: »Vi får de arbejdende danskere til at løbe lidt stærkere, så I kan beholde og øge jeres overførselsindkomster. Altså, hvis I næste gang husker at stemme rødt.«

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning Petersen, Svendborg | Skrevet: 4. okt 10 kl. 17:13

Det sædvanlige trut i trompeten fra marionetdukken, A. Samuelsen,
der stadig mener, at voldsomme velfærdsforringelser, herunder afskaffelse af efterløn, løser landets problemer.
Alt for gennemskueligt for vælgerne - marionetdukke!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 4. okt 10 kl. 17:32

Nedsættelse af selskabsskatten batter ikke meget.
Find hellere dem, der burde betale, men som i årevis har ført overskuddet i skattely.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten E., Vejle | Skrevet: 4. okt 10 kl. 18:11

A.S. punkt 6: Den der lader sig styre af angst er handlingslammet og er dømt til at tabe.

Jeg tror mange seniorer er så handlingslammede, at de ikke er istand til at lave et budget.
Den lov, der blev vedtaget i går, gælder ikke i dag.
Og den næste lov bliver måske med tilbagevirkende kraft. Derfor vælger mange at stå af ræset og lade samfundet forsørge sig selv.

For få år siden blev folk over 45 prikket, fordi de var for gamle og ikke kunne følge med udviklingen.
TDC havde konstateret at gennemsnitsalderen i koncernen var 42,5 år, hvilket var altfor højt. Pudsigt nok er gennemsnittet at aldersgruppen 18-67 præcis 42,5.
Bankerne fyrede de gamle og undlod at ansætte elever. Resultat få år senere: de manglede erfarne medarbejdere,

I dag kan unge/yngre med gode uddannelser ikke få arbejde. De gamle er uundværlige.
Mon det ender med at seniorerne skal på SU og tage en ny uddannelse :-)
Så kan vi sende de 30-40 årige på bistand.

Forandring fryder. Ikke alt nyt er godt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 4. okt 10 kl. 18:12

Anders Samuelsen har misforstået det der med værdipolitikken. Dén handler om åndelige værdier - ikke materielle værdier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 4. okt 10 kl. 19:29

@C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 4. okt 10 kl. 18:12 - Hånden på hjertet. - Du tror da ikke selv for alvor på, at Samuelsen bekymrer sig om åndelige værdier..?
Læg i øvrigt mærke til, at det eneste han skriver om er noget som har at gøre med penge. Hvilket jo relaterer ganske godt til, at han er sponsoreret af Saxo Bank og deres landflygtige direktører.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 4. okt 10 kl. 19:52

@ jens sørensen. Du har helt ret, kære meningsfælle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 4. okt 10 kl. 20:34

Åndelige værdier min bare røv. Forhold jer dog til verden. Hvor kan I betale med åndelige værdier og tror I vores konkurrenter på verdensmarkedet går op i åndelige værdier. Den er global og der er benhård konkurrence hver dag. DK er på røven økonomisk og uden altomfattende reformer af den danske velfærdsnarko går rutcheturen bare endnu hurtigere. Gamle Dk er død død og kommer aldrig tilbage. Virkeligheden er en demografisk katastrofe, et gigantisk stats underskud, en kæmpe statsgæld også vil nogle øge de offentlige udgifter. Fastfrys overførselsindkomster i 4-5 år, graduerer børnechecken nedad med 10% for indkomster over 600000 brutto i husstandsindkomst, udfas efterlønnen over 5 år og behandl potentielle efterlønnere som alle andre arbejdsløse, sæt PAL op til til 30%, skær x antal tusinder væk fra den offentlige sektor ved naturlig afgang, skær på militæret, fjern topskatten, fjern mulighed for gulpladebiler til private, fjern mulighed for ejendomskattefritagelse for pensionister, der er steder nok at reformerer. Men det er selvfølgelig nemere at punke de, som taler om refomer. Men vi kan selvfølgelig også bare blive ved med at leve i en drømmeverden, hvor det hele nok skal gå. P.S. er ikke enig med LA i at selskabsskatten skal ned nu, mener en fjernelse af topskatten er meget vigtigere

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 4. okt 10 kl. 21:09

@ Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 4. okt 10 kl. 20:34 Kan vi i stedet ikke blive enige om et kompromis, Per? - Da vi jo ikke kan blive enige om en afskaffelse af efterlønnen, kan vi måske blive enige om at barbere i hele den offentlige sektor, som er blevet alt for stor. Det er jo også, hvad man gør i andre EU-lande, og hvorfor kan vi ikke gøre som dem? På den måde ville du ikke bruge svage grupper som syndebukke, for det er det, LA og andre partier pønser på. - Efterlønnen er der, fordi den er nødvendig, og jeg gider ærlig talt ikke diskutere den mere.
Når Samuelsen og andre har så forbandet travlt med hovsa-løsninger, bunder det i, at de i realiteten ingen gennemtænkte forslag har at komme med. Javist, de siger, de vil øge væksten..! Jow, men hvem fanden vil ikke det? Og det er da ikke grund nok til at ødelægge sociale love, som et velfungerende samfund har brug for. Effektiviser arbejdsgange i den forvoksede offentlige sektor og slank den, det er der hårdt brug for. Der burde nok nemt kunne findes et tocifret milliardbeløb der!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 4. okt 10 kl. 21:24

Til Jens. Efterlønnen er IKe nødvendig. Der er førtidspensionssytemet, a kasse systemet og bistandssystemet. Vi har ikke brug for en luksusordning, som særbehandler mennesker, bare fordi de runder 60 eller 62. Vi kan sagtens blive enig om at barberer den offentlige sektor inkl overførselsindkomster og herunder en afskaffelse af efterlønnen. Jeg ønsker ikke at bruge såkaldte svage grupper som syndebukke. Men fakta er blot at svage grupper udgør en kæmpeandel af udgifterne, derfor må de også skulle holde for. Hvilke sociale love vil nogen ødelægge ??. Nu er et tocifret milliard beløb et temmelig stort elastik begreb 10,1-99,9 mia. Der er brug for mere ulighed mellem mennesker i DK. Der skal være store forskelle på yder og nydere, mellem uffaglært og faglært, mellem kort, mellemlang og lang uddannelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter hansen, odense | Skrevet: 4. okt 10 kl. 21:40

LA’s væsentligst vækstinitiativ nemlig en halvering af selsskabsskatten er på til at blive forbudt af EU. Heldigvis, findes der nogen som er ansvarlige og siger fra overfor spekulationspolitikken designet af CEPOS, DI, Dansk Erhverv, Danske Bank mv.

Det var et mulehår fra at Die Dumme Dænen havde kunne destabilisere økonomierne overalt i EU. Både LLR, Lene E og selvfølgelig LA sang med på det national-egoitiske kapløb på laveste selskabsskat indtil statsbankerotten vill indtræde.

De progressive lønskatter bør bevares som i alle i-lande og ikke mindst i Schweiz med verdend bedste velstandsøkonomi. Irland, Island og Baltikum er kørt i sænk på flad lønskat.

Al lønskat bør lettes ligeligt og dermed normaliseres. Det samme gælder afgifter og moms.

Da vil ny produktiv varig vækst langsomt spirre op påny.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim gunnersen, odense | Skrevet: 4. okt 10 kl. 21:47

LA’s væsentligste vækstinitiativ nemlig en halvering af selsskabsskatten er på vej til at blive forbudt af EU.

Heldigvis, findes der nogen, som er ansvarlige og siger fra overfor spekulationspolitikken designet af CEPOS, DI, Dansk Erhverv, Danske Bank mv.

Det var et mulehår fra at “Die Dumme Dænen” havde kunne destabilisere økonomierne overalt i EU. Både LLR, Lene E og selvfølgelig også LA sang med på det national-egoitiske kapløb på laveste selskabsskat indtil statsbankerotterne ville indtræde.

De progressive lønskatter bør bevares som i alle i-lande og ikke mindst i Schweiz med verdens bedste velstandsøkonomi. Irland, Island og Baltikum er kørt i sænk på flad lønskat.

Al lønskat bør lettes ligeligt og dermed normaliseres. Det samme gælder afgifter og moms.

Da vil ny produktiv varig vækst langsomt spirre op påny.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Hansen, Otterup | Skrevet: 4. okt 10 kl. 22:18

Tjenestemænd går på pension som 60 årige. Det er da godt nok tideligt. Det er vist ikke reguleret i forhold til levetidsalder og arbejdets karakter.

Regionerne er helt og holdent overflødige. Ved direkte forhandling mellem Sundhedsministeriet og hospitalerne kan der måske blive råd til gratis tandlæger.

Miljøet varetages af kommunerne og forhandles direkte med Miljøministeriet.

Det der spares går krone for krone til at nedsætte skatten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 4. okt 10 kl. 22:35

@ Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 4. okt 10 kl. 21:24 - Beklager, du er så kontrær og stædig. Godt du ikke er politiker, de vil altid være nødt til at indgå kompromis’er. Angåënde efterlønnen, som du jo ikke mener er nødvendig, håber jeg, at der fortsat vil være et flertal, ligesom i befolkningen, som vil bevare den til evig tid. Den er lavet for de mennesker, som ofte har knoklet røven ud af bukserne, for at holde sammen på dette samfund. Og jeg tror, jeg taler for mange, når jeg siger, der vil blive kamp til stregen, næste gang man rører ved denne udmærkede lovgivning. Som sikrer, at ordentlige mennesker får mulighed for at træde af på en anstændig måde. Især når glubske banker og spekulanter har kørt samfundet i sænk, så mange i dag er uden arbejde.
Bemærk i øvrigt, at man i Frankrig indtil nu har haft en pensionsalder på 60 år. Andre lande er endnu mere priviligerede. Og så tillader du dig at mene, at vi ikke engang skulle kunne klare, at vores nedslidte får gavn af en dansk ordning. Det er for sølle, og heldigvis er loven slet ikke til diskussion iflg. forliget!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Nielsen, Lyngby | Skrevet: 4. okt 10 kl. 23:31

@Jens Sørensen, har du ikke set den seneste analyse blandt efterlønsmodtager, at 86% godt mener de kunne fortsætte på arbejdsmarkedet. Jeg har stor repekt for de der er nedslidte, for enig, der er folk der har knoklet meget. Til disse personer har vi førtidspensions ordningen. Der er mange efterlønsmodtagere, der sagtens kunne fortsætte på arbejdsmarkedet, men som nu drøner rundt til golf, safari ture, overlevelse ture etc etc. Kender selv nogle, der er flyttet til Italien, og nyder livet dernede på efterløn. De fejler intet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 5. okt 10 kl. 02:33

Til Jens. Jeg indgår gerne kompromisser. Et kompromis er mit forslag med graduering af børnecheck, det rammer mig selv, PAL skat på 30% rammer mig selv, fjernelse af efterløn ramme mine forældre. Kamp til stregen. Det er jeg da kold over for. Kassen er tom, gælden gigantisk, underskuddet enormt. Glubske banker og spekulanter har kørt samfundet i sænk, så mange har mistet arbejde. Mange i DK ville alligevel have mistet job grundet den stigende konkurrence. Den danske model med super høje lønninger og endnu mere sindsyge skatter for at finansierer velfærdsnarkoen er endegyldig død. At du så sammenligner med Frankrig viser jo din helt elementære mangel på økonomisk forståelse. Frankrig er i mine øjne et økonomisk udland baseret halv kommunisme. Hvis du er nedslidt så søg førtidspension, det er det den er der for. Det er for nemt ingen steder at ville reformerer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Rokkedahl, Vojens | Skrevet: 5. okt 10 kl. 11:01

S-SF vil bl.a. øge skatten på banker.

Hvem kommer til at betale den øget skat ?

1. Bankerne uden det går ud over kunderne.

2. Bankerne hvor kunderne skal betale det via højere renter f.eks.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim laursen, odense | Skrevet: 5. okt 10 kl. 13:04

Ja tak. Afskaf multimedieskatten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 5. okt 10 kl. 15:10

@ Erik Nielsen, Lyngby og Per Nielsen, Thorning - I stedet for jeres bombastiske og utidssvarende forslag, foreslår jeg igen, at man laver de ønskede besparelser på alle offentlige udgiftskonti. Hverken mere eller mindre. Det kan sgu ikke være rigtig, at bestemte grupper skal holde for, især da ikke når krisen i forvejen har ramt disse hårdt. Alle må skulle holde for!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Nanna G., Kastrup | Skrevet: 5. okt 10 kl. 15:51

Nu har statsministeren så holdt sin tale. Man kan ikke ligefrem sige, at han gør op med “generationsfjendtlige ordninger”, når han helt fratager hjemmeboende unge på ungdomsuddannelserne deres forsørgelsesgrundlag.

Det er uretfærdigt at netop de ikke må få noget at leve af, selv om det er et krævende fuldtidsarbejde at følge fx undervisningen i gymnasiet.

Det er en hån imod de unge og deres forældre.

Ligeledes er det en hån imod de fysisk og psykisk handicappede under 40, som regeringen ligeledes er parat til at berøve forsørgelsesgrundlaget.

Det er en skidt måde at prioritere pengene, når vi ved, at der stadig med rund hånd bevilges masser af offentlige penge til diverse projektmagere og holdes møder, drikkes kaffe og rejses på unødige rejser og kurser i stor stil indenfor det offentlige.

Nogle borgere stilles totalt udenfor samfundet. De må ikke få en krone, men er henvist til barmhjertighed fra deres nærmeste, hvis de har nogen. Masser af privatpersoner - ofte kvinder og især mødre - trækkes der store veksler på uden at disse kvinders indsats på nogen måde nogensinde påskønnes.

Jeg synes det er en kvindefjendsk regering, som således påfører kvinderne og hjertevarme mennesker i almindelighed flere byrder fordi vores “velfærdssamfund” i stigende grad afvikler sig selv i retning af at blive et ansvarsforflygtigende egoistsamfund uden varme og medmenneskelighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 5. okt 10 kl. 18:05

Til Jens. Du kommer lige med dine forslag. Men husk at en meget stor del af de offentlige udgifter er overførselsindkomster. Hvis disse ikke må røres skal du for alvor til at skære i kernevelfærden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, lyngby | Skrevet: 5. okt 10 kl. 20:48

til. Anders Samuelsen.

OG JEG FORTSÆTTER:

7. At vi FØRST OG FREMMEST evaluere på velfærdsmis
-bruget, samt frigiver dens tvang over for borgerne.

8. At vi lader være med at mikse reaktionen på de då
-rlige fremmede, med de gode, samt stopper de dårlige
fremmede i at komme ind, og stresser de som er her.

9. At vi stopper med at øge allerede verdens dyreste
folkeskole, og tilsvarende, førend man har evalueret
på HVORFOR, OG HVOR misbruget ødsles hen og væk.

10. At vi stopper med at bilde os selv ind, at man
etablere arbejdspladser ved at “SNAKKE” om at ville
sænke skattetrykket, førend man FØRST OG FREMMEST,
fjerner årsagen til selv samme skattetryk. (LOGIK).

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 5. okt 10 kl. 21:22

@ Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 5. okt 10 kl. 18:05 Jeg siger jo netop, at man skal beskære over hele linjen og ikke blot i ét enkelt. Hvad procentsatsen bliver for at opnå den nødvendige besparelse, kan du selv prøve at regne på. Jeg pointerer blot, at det er den mest retfærdige fremgangsmåde at lave besparelser på, og sikkert også den mest effektive.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, lyngby | Skrevet: 5. okt 10 kl. 21:58

til. jens sørensen.

Magen til naivitet..

Du køre på år 40 mht. dette fællesøkonomiske vanvid,
og som flere & flere er koblet på via de folkevalgte.

Glem derfor al snak om hvordan man kunne spare dit,
dat, justere lidt her og der, ændre hid og did, DER
SKER IKKE NOGET, fordi de som har magten, netop kun
har denne, så længe man fastholder/udvider misbruget.

Bare se på Samuelsen, også han fabler om at ØGE mis
-bruget i folkeskolen. Har du hørt Samuelsen, eller
nogen anden folkevalgt, tale om at finde ud af HVOR
misbruget forsvinder hen.. Neeej. (inkl. Pressen).

Staten alene, banker 4.000 mio. kr. af på 2.500 kr.
konsulent timelønninger (EX. MOMS), skønt man net
-op har ansat fagfolk for samme (tjek så kommunerne).

DING DING DING…
32.000 mio. kr. alene på indvandre område-facelift
siden 80érne, og frem til i dag.. Næ hov, STOP.. i
dag, blev de 32.000 mio. kr. øget med KUN 500 mio.

Med andre ord, vanviddet er så fatalt, at man uden at
blinke, kan tale om en velfærdssyge, SÅ SYG, at kun
virksomhederne har medicinen nu, via dets ledere sir
fra, og speeder udflytningen af arb.pladser ud af DK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 6. okt 10 kl. 20:40

Til Jens. Det er såmænd ikke så svært 15-20% = 150-200 mia. faldende stigende alt efter hvor tingene udvikler sig. Men målet må være fjernelse af den indenlandske statsgæld på 10 år og derefter have balance i budgetterne

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, lyngby | Skrevet: 10. okt 10 kl. 19:07

til. Anders Samuelsen.

MAIL-SAGEN, & ALLE DE ANDRE, BEVISER MIN POINTE.

Hvorfor lade ET, eller få individer aftale prisen med
udbyder, laaaangt uden for brugernes mange individu
-elle behov, nu da det til OVERFLOD, er dok. hvordan
man (nærmest i det dulte), aftaler borgernes TVANGS
-omfordelte midler, om til overpriser & dårlig match.

Er du med, fuck mail-sagen som den præsentes, det er
intet andet end summen af elendige folkevalte, og
degeneration blandt Christiansborg-journalisternes
stratego-politiske LEG, som er udviklet frem ad åre.

NEJ, den EGENTLIGE SAG består i, hvordan Mail-sagen
bevidner, “HVORFOR” den off. pris tordner i vejret,
uden der kommer enten tilsvarende kvalitet, og/ell.
match med behovet, ud i den anden ende..

Helt fatalt har det off. lønaftale system skulle vise
sig at være, IGEN fordi du ikke har DET REELLE BEHOVs
udvælgelsesproces, (det frie valg) til at slå lorten
ihjel, men derimod en folkevalgt´s angst for ikke at
lev. tilpas forlangende til Dennis Christensen & Co.,
da man af al magt, søger stimuli til de off. ansatte.

40% skat, glimrende, men så længe man ikke indkorpor
-ere løsningen til den uhæmmede offentlige kostpris,
så åbner man op for at kunne angribes af de velfærds
-strategiske partiforeninger.

Sagt mere direkte - Kun få tror på at efterlønnen,
som kun udgør skallede 1,8%, af de ca. 1.000 mia.
som velfærdssygen koster, batter noget som helst.

Jeg skal derfor endnu engang opfordre NA til, at man
udvider sit verbale repertoire, og forholder sig til,
at kun ved at overdrage velfærdstilpasningen til borg
-erne, laangt væk fra centralt Politisk hold, vil DK
kunne starte på en egentlig reformation, som her ube
-tinget er behov for.

IKKE KUN 40% SKAT, & VISMÆNDENDE-SIR-OGSÅ-HEADLINES.

PS. Det fede er, at et sådan helstøbt projekt, ikke
lader sig angribe, uden de velfærdsstrategiske parti
-foreninger, afsløre sin partiegoistiske trang til
at fastholde velfærds-tvangen, alene for at kunne
maksimere genvalg & partivækst via velfærdssystemet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, lyngby | Skrevet: 10. okt 10 kl. 19:12

folkevalte = forlkevalGte

Upassende ? Klag over indlæg

 
erik olsen, præstø | Skrevet: 14. okt 10 kl. 11:21

Dit Parti er da en joke, er det ikke, du er da for klog til at tro på så usaglig politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 29. nov 10 kl. 22:48

@Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 6. okt 10 kl. 20:40 - Meget vel, jeg får det samme. - Ergo må alle modtagerne af offentlige ydelser spænde livremmen ind over hele kammen. Kan blive hårdt, materielt set, men ikke umuligt.
Selv om der naturligvis vil være områder at justere, er målet her netop, at ikke nogle udvalgte grupper skal holde for, mens andre går fri. I øvrigt er jeg enig med dig i, at det er på tide at spare 25 bortødslede milliarder om året, ved at vi trækker tropperne hjem fra Afghanistan, for hvad laver vi egentlig der?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lise Østerberg - Bahr, København K. | Skrevet: 5. dec 10 kl. 13:58

Fra Lise:
Begynd med de højtlønnede i ministerierne, dem med “retreteposterne” alle de mange GNAVEben i form af bestyrelsesposter, (der burde gøres HELT FRIVILLIGT - ligesom andre der snart “beordres” på Frivilligt GRATIS arbejde.

Der er også DOBBELTLØNNINGERNE til f.eks. jurister i Ministerierne og Styrelserne, der enten UNDERVISER dvs. de får LØNKRONER FOR IKKE AT VÆRE TIL STEDE DER HVOR DE KOMMER FRA og også får Deres FULDE UNDERVISERLØN - (nok ikke blot poske lønninger - men 100-vis - eller ovenikøbet 1000-vis af kr. pr. time altså x 2) f.eks. der arbejder og aflønnes i Politi- og Domstolene SAMTIDIG/ved siden af det daglige arbejde(det lærer de “nye” “unge” jurister jo af!!! ) men …får også DOBBELTLØN.. det gør de andre mennesker ikke (der skal der også hele tiden læres noget - men “almindelige” lønmodtagere og ledige skal da gøre det FRIVILLIGT - er det ikke det der tudes ud i Medierne p.t. ??? FRIVILLIGT ARBEJDE … eller nå nej, det er kun de lavtlønnede der ikke kan se hvor deres arbejdskraft kommer ANDRE til gavn (tilskud fra det offentlige lige ned i frivillighedskassen - hvor en eller anden tidligere højtlønnet fra et stort offentligt eller halvoffentligt nu har retrætejob til høj høj løn)-

2. Spar på ministerlønningerne (gør de det ikke FRIVILLIGT ???) og MINISTERpensionerne do. !! SPAR/skru ned HER !!

Send soldaterne hjem fra Afganistan, hvad laver vi egentlig der ???

Spar på DE DYRE FLYTNINGER I MINISTERIERNE. (hvad mon det egentlig koster staten hver måned ??

Spar på KONGEHUSET - spar på festerne og menuerne.

Spar på CO2-FORURENENDE REKLAMER/giftige trykkerivarer - VI IKKE GIDER/orker/eller har lyst til at MODTAGE.

KØB / I G E N møblerne / og dyre uduelige IT-systemer, (TINGLYSNINGEN) - og ikke via SKI-aftaler, der blot SUSER derudaf prismæssigt (korridoraftaler ??) men køb i stedet ligesom gennem mange mange år fra de indsatte i fængslerne, der ingenting har at lave mere - idet alt snart er overgået til endnu billig udenlandske firmaer eller med tilladelse til opskruede priser fra Fornemme Forretninger (se lige mit kontor - og antal af mine vinduer/vinduesfag - der afspejler hvor HØJT man er Hierarkiet (lønniveau/ brøl…)!!- som om nogen med bare lidt “hjemme” på øverste etage, kunne have RESPEKT for den form for Ø D S L E R I !!

STOP ENHVER FORM FOR ØDSLERI N U…..

Initiativtager til disse tiltag vil anses for at være MODIGE !!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Foretrukne


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/