Profil

Kristian Jensen, gruppeformand for Venstre, blogger om politik, samfund og kultur. Direkte og uden filter.

Baggrund:
Kristian Jensen er næstformand for Venstre, tidligere skatteminister fra 2004 og har siden februar 2010 siddet på den centrale post som gruppeformand.

Kristian Jensen er uddannet bankassistent, kom i folketinget i 1998 og har beskæftiget sig med arbejdsmarked, kultur, transport, idræt og meget andet.


Andet:
Kristian Jensen udgav i 2003 bogen "Hurra for globaliseringen".

Sted:
Herning

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Nye tider

Skrevet af Kristian Jensen

Den holdt kun i 12 minutter…..

Dato: d. 17.08.10, 09:08
Af: Kristian Jensen
Emner: , , , ,

Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti så mere forberedte ud end nogensinde før. Omgivelserne var kapitalens gamle centrum - børsbygningen. Talerne var planlagt helt ned til den mindste pause. Slagordet om at arbejde 12 minutter længere var pudset af. Alligevel er oppositionens “Fair løsning” endt som et flop.

Det tog nemlig kun 12 minutter at gennemskue, at udspillet var en flot indpakket omgang varm luft. Det tog kun 12 minutter for landets uafhængige økonomer at gennemskue, at uanset hvor velmenende hensigtserklæringer kan være, så giver de ikke penge til at betale regninger med. Det tog kun lidt mere end 12 minutter at finde de første fagforeningsbosser, som undsagde planens eneste væsentlige finansiering - udover de næsten obligatoriske forslag om at hæve skatterne på virksomheder og veluddannede.

Senest har vi i dagens avis kunne se, at 3 tunge, socialdemokratisk funderede fagforeningsbosser endegyldigt lægge slagordene om at arbejde 12 minutter længere i graven. Med 3F, HK og Dansk metal formændenes egne ord, så var de 12 minutter kun et markedsføringstrick, som skulle dække over, at der var mange andre planer i skufferne. Misforstå mig nu ikke. Jeg og Venstre er faktisk tilhænger af ideen om, at vi skal arbejde længere. Hvis vi kunne aftale at sætte arbejdstiden op med 12 minutter dagligt (altså en ekstra time om ugen), så vil det være med til at løse en stor del af fremtidens mangel på arbejdskraft. Det giver bare ingen penge at betale regningerne med nu og her.

Her og nu står vi med oprydningen efter en kæmpe indsats for at holde hånden under dansk økonomi i de seneste 2 år. Indsatsen har virket - der er langt færre ledige end frygtet - men regningen er stor. På grund af regeringens indsats og fordi vi kunne fastholde en lav rente er ledigheden ca. 80.000 personer lavere end ellers. Men vi er gået fra et overskud på statens regnskab på 60 mia. kr. til et underskud på 90 mia. kr. i løbet af kun 2 år. Den regning skal betales.

Vi har sagt det længe. Økonomer har påpeget det i ugevis. Menige fagforeningsmedlemmer har sagt det i krogene. Nu har de tunge fagforeningsbosser indrømmet det. S og SFs økonomiske politik er kollapset. Hvis vi skal have en ægte politisk debat mellem forskellige veje frem for Danmark, så må S og SF tilbage til regnedrengene og udarbejde et nyt og realistisk økonomisk oplæg. Og det skulle gerne kunne holde mere end 12 minutter…..



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:26

Planen om at arbejde længere virker lige tosset uanset hvilken side som stiller den.
der er et utal af ledige danskere, mange flere end dem som står registreret som arbejdsløse.

Det er selvfølgelig en helt bevidst handling når man dækker over de reelle ledighedstal, lidt ligesom når man forkaster opgørelser over fattigdommen i Danmark.

Efter politikere nu i mange år har jublet over at vi er blevet et videnssamfund og sendt arbejdspladserne til Kina, og pengene samme vej, sidder vi nu i skidtet til halsen. De eneste som har brug for at danskerne arbejder mere er danskere, det kan vi som bekendt ikke overleve af.

Man kan så lave et helt urimeligt bureaukratisk helvede, hvor de uforskyldt ledige og sygemeldte danskere skal stå til rådighed for pipfuglekurser og ufaglærte beskæftigelsesministres tilfældige skøre indfald. Det bliver der bare ikke flere danske arbejdspladser af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:28

I mangel af egen success, er andres fiasko ikke at fornægte …

Ja det var en ynkelig plan. Venstrefløjen har endnu en gang demonstreret sin økonomiske inkompetence.

Det er i hvert fald ikke der at vi skal sætte vores håb for genopretning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Katrine Rasmussen Rasmussen, Århus | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:29

Ha ha ha

S og SF er jo fuldkommen til grin. Og ikke bare det; de har helt bevidst holdt alle vi andre for nar.

Så har vi skulle bruge tid på at forholde os til deres plan og regne på tallene osv. osv.
Og så er det bare et reklameslogan til at dække over at de ikke har nogen plan.

Hvordan kan nogen tage dem alvorligt. De fremsætter reklameslogan, og ligeså snart økonomer gør dem opmærksom på at det ikke holder vand, så dropper de det igen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Larsen, 9541 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:37

Succes er da udmærket, men andres fiasko er nu heller ikke at foragte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Troll Poulsen, Aarhus | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:43

Nu kan de vel for helv… ikke komme som en overraskelse at S-SF´s plan ikke holder vand. Selv S formanden kan åbenbart ikke tælle til 180, så er det vel ingen overraskelse at deres plan ikke er regnet rigtigt ud.???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:44

S+SF planen ‘Fair løsning’ har hele tiden fremstået som et luftkastel. lad os håbe de seneste udmeldninger fra fagbevægelsen nu kan åbne øjnene for det faktum for et flertal af befolkningen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:51

Vi må satse på selvforsyning, udvikle landbruget, bygge flere elværker og frigøre os fra vores afhængighed af eksport. Det er kun et spørgsmål om tid før Asien overtager verdensøkonomien. For Danmark og Europa handler det ikke mere om at vinde den globale konkurrence, men om at overleve.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:52

Hvordan har Kristian Jensen forestillet sig at rette op på års slendrian - ikke mindst fra regeringens side - ved at vi skal arbejde længere?

Verden stander i våde og afsætningsmulighederne er pt ikke til stede.

Desuden bliver der ikke mangel på arbejdskraft; der er rigeligt at tage af indenlands. Arbejdsgiverne skal blot nedsætte krav og forventninger til de nuværende arbejdsløse og førtidspensionister.

Dét ville være et værdigt sted for en socialt bevidst regering at sætte ind!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Elise Sørensen, Frederiksberg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 09:54

Hvis ikke politikerne i S og SF selv kan se det tåbelige i deres 12 minutters forslag, så er de ikke kompetente til at tage over. Sagen er den, at merarbejde forudsætter større afsætningsmuligheder. Er disse muligheder ikke til stede, bliver konsekvensen større arbejdsløshed. Så enkelt er det!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:04

Har DF ingen politik..eller.. er der at være nedladende over for andre konstant, hvor når har du skrevet noget positiv i dinne blogs?? politik er at være positiv for fremtiden laver planer og beregninge for dette, ja akurat lige som at drive et virksomhed, kun ved at være positiv kan man opnår positive forandringe af samfundet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Pedersen, 7700 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:08

Dansk Folkeparti vil gerne fremstille sig som regeringsflertallets ”sociale garanti”, der sikrer social balance og forsvarlighed i de økonomiske løsninger med VK.
Partiet vil også gerne fremstå som dem, der særligt tager sig af de ældre. Dette mediebillede krakelerer dog gang på gang. Sandheden er den, at partiet tværtimod gang på sælger ud af velfærden til gengæld for magt og udlændingestramninger.
Udsalg af velfærden til gengæld for at forblive i magtens centrum så man tydeligst i forbindelse med VK’s genopretningspakke, hvor det var DF’s stemmer, som sikrede nulvækst for og dermed nedskæring af ikke bare folkeskole og daginstitutioner, men også af ældreplejen. Og hvor det ligefrem var fra Dansk Folkeparti, at forslagene om forringelse af børnetilskud og dagpenge kom.
I forbindelse med skattereformen var det også DF’s stemmer, som sikrede en gavebod uden lige til samfundets velhavere og dermed i øvrigt i høj grad skabte statsunderskuddet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Borgsmidt, 2920 Charlottenlund | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:11

Jeg synes det mest deprimerende er, at man fra oppositionens side ikke kan komme med noget bedre. Ser man på regeringens politik, så er der afgjort plads til forbedringer.

Det kunne være, at man fra oppositionens side reelt er lige så indsyltet i fejltagelserne på det finansielle område som regeringen.

Lad det så være, at det ikke nytter det store, at pege fingre; men det betænkelige er, at den samfundsmodel, som reelt er socialdemokratiets, ikke magter den alvorlige krise, som kommer til at strække sig over mange år endnu.

Lyspunktet er, at man trods alt har overskud på betalingsbalancen - forstå det, hvem der kan.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a rasmussen, 8300 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:28

Oppositionen og for den sags skyld V og K er skyld i, at vi indtil 2001 havde en uhæmmet indvandring af muslimer, og havde det ikke været for DF og endelig V, så blev indvandringen bremset, men den fornøjelse koster nu årligt de danske skatteydere 40 til 60 mia kroner. Man forstå igrunden godt familen Helle Thorning, at de ikke vil deltage i betalingen af Poul “For stuerene bliver I aldrig” Nyrup (S) regning til skatteyderne. Hun mener ganske fornuftigt, at de skal alle vi andre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
KB Nielsen, Risskov | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:31

Før Kristian Jensen giver sig til at kritisere andre, ville det være klædeligt, om han efter sine mange år som skatteminister kunne give en fornuftig forklaring på de 34 milliarder, som SKAT har i udestående hos borgerne.
Pudsigt er det også at læse, at regeringen nu pludselig begynder at ville lytte til de “uafhængige” økonomer. Tidligere hed det sig, at de (fx vismændene) skulle anskaffe sig nogle nye lærebøger. En forklaring på, hvorfor vi skal have en “genopretningsplan” ville også være passende, eftersom de samme “uafhængige” økonomer (herunder fx CEPOS) fremhæver, at havde man blot fulgt Nyrup/Lykketoft/Jelveds 2010-plan, så ville den have været helt overflødig.

Konklusionen må være, at det er mere klædeligt at rydde op i eget rod, førend man begynder at kritisere andre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:33

Hvor ynkeligt, Kristian Jensen!

Om et år vil resultaterne af VKO’s såkaldte genopretningsplan afsløre, at den slet ikke var tilstrækkelig, men kun var et visionsløst og kujonagtigt forsøg på at holde vælgerne hen, hvorimod man slet ikke vil være i nærheden af at indfri EU’s konvergenskrav, ligesom underskudet på statsgælden ikke kun vil være 100 milliarder, men langt højere.

Gør du bare nar af SSF’s Fair Løsning, mens jeres egne tomme og svage politiske tiltag afslører sig selv inden næste valg, med mindre Løkke vælger at udskrive valg i utide.

I, VKO, har kørt Danmark ud på afgrundens rand. Det er en kendsgerning. Aldrig har Danmark haft en mere økonomisk uansvarlig regering end jer, der havde ALLE betingelser for at styrke Danmarks position i en global verden. I stedet har I soldet hele landets formue op med boblepolitik og ufinansierede skattelettelser, som nu skal finansieres af de arbejdsløse og børnefamilierne, mens I venter på at kunne give de rigeste endnu en skattelettelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:39

Det er ikke SSF, der skal redde Danmark ud af den økonomiske suppedas, som VKO har bragt landet ud i. Det skal Lars Løkke og Claus Hjort.

Det kan de ikke løbe fra ved at forsøge at skyde ansvaret over på oppositionen, som de har gjort siden det tidlige forår.

Tag nu og vis jer som en ansvarlige regering og tag opgaven med den økonomiske genopretning på jer - eller udskriv valg - så skal oppositionen gerne rydde op efter jer på bedste nyrupske vis!

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Merckel, Hellerup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:42

Ole Sohn på SF’s hjemmeside:
“Derfor beder vi i gennemsnit danskerne om at arbejde 12 minutter mere om dagen – med fuld løn, selvfølgelig. Det svarer til en time om ugen. Den ekstra indsats fra os alle sammen kan skaffe 15 mia. kr…”

Villy’s Grundlovstale:
“Hvis vi arbejder en time mere om ugen - eller 12 minutter mere om dagen - vil det forbedre holdbarheden i dansk økonomi med 15 milliarder. Det betyder vi kan få orden i økonomien og samtidig undgå fyringer og nedskæringer i velfærden.”

Er der OVERHOVEDET NOGEN der tror på S-SF længere????

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:43

@Karin Bennedsen

Ja, din viden om økonomi stråler jo ud af dit indlæg:

ligesom underskudet på statsgælden ikke kun vil være 100 milliarder, men langt højere.

Underskuddet på statsgælden??? Det er et nyt nøgletal for mig. Men det er da positivit at have et underskud af gæld, eller hvad?

Venstrefløjen brillierer igen!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Hansen, 3480 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:44

Alt i alt, skal vi ikke bare konkludere at det VAR en pose varm luft Villy og Helle kom med, uden den eneste form for indhold.
Det der driver dem er magtsyge i yderste potens…..og tanken om at Villy kan få en stor ministerbil, i lighed med hans gamle Rover.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Danni H, Århus | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:49

Betalingsbalancen er jo kun eksport minus import. Det er ikke så overraskende at der er overskud for resten af verden skal vel stadig bruge vindmøller og medicin til de sukkersyge.

Det der skræmmer mig mest lige for tiden, er at det offentlige budget er voksende, har nået 58% af BNP eller en billion i reelle kroner, og alligevel brokker man sig fra højre og venstre over at regeringen ligefrem har skåret i velfærden. Rød blok vil endda sætte væksten i den offentlige sektor op.

Eneste vej fremad, sådan som jeg ser det, er at skære drastisk NED i den offentlige sektor. Det kan næppe være bæredygtigt i længden, at hovedparten af samfundsøkonomien skal drives via offentligt forbrug. Det er ærgeligt hvis det betyder mindre velfærd, men så må der optimeres og prioriteres.

Kan veje laves af et mindre vedligeholdelsesintensivt materiale end den nuværende asfalt? Kan SU’en erstattes med et ekstremt billigt studielån (hvilket også motiverer folk til at komme igennem studiet)? Kan overførselsindkomster og ydelser tages fra de folk, som reelt ikke har brug for dem? Kan ministres og MP’eres livslange politiker-pension spares væk? Osv, osv. Der skal nok være muligheder for at skære nogle milliarder hist og her, når først man indser, at samfundet ikke på sigt kan bære, at staten fylder op imod to tredjedele af den samlede produktion.

Alternativet, bare at sætte skatten længere og længere op, fører alligevel kun til uansvarlighed. Bare kig på hvor let S-SF har ved at bruge andre folks penge uden nogen form for samvittighedsnag. Selv ikke “Danmarks borgerlige parti” har haft rygrad til ikke at overspendere.

På et eller andet tidspunkt bliver nogen nødt til at vende den tendens og nytænke en samfundsmodel, der ikke udelukkende er baseret på at lade skatten stige en halv procent, officielt eller uofficielt, hvert andet år.

Så er det da meget godt for Venstre, at S virker ude af stand til at sammensætte en økonomisk politik, men samfundet er stadigvæk på vej mod kollaps, og det har Venstre indtil nu ikke forsøgt at ændre på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Jensen, Hellerup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:50

Hvor ynkeligt Bennedsen, den er lige fra floskelposen: “Som nu skal finansieres af de arbejdsløse og børnefamilierne”. Min husstand betaler mere i skat om MÅNEDEN end de nævnte grupper gør om året. Hvem finansierer hvad?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:52

@Torben Nielsen

Du har ret. Det var en dårlig formulering, men mon ikke du alligevel ved, hvad jeg mente?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:55

Karin Bennedsen, Esbjerg

Hvor meget bruger vi på skattelettelser i forhold til hvad indvandrerne koster ?.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:58

@Hans Jensen

Hulk, hulk, hvor er det synd for dig og din husstand, at I tjener så mange penge….

Mon ikke dine mange skattekroner går til finansiering af privathospitalerne :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 10:59

@Albert Hansen

Det kan du sikkert oplyse mig om, for så vidt jeg kan se rundt omkring i debatterne, er det det eneste, der interesserer dig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Merckel, Hellerup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:02

@Bennedsen

“..gerne rydde op efter jer på bedste nyrupske vis!”

Ha ha ha ha - den var sjov - til trods for opgangstider formåede Nyrup IKKE at nedbringe statsgælden - han øgede den. Dog ikke som meget som under Anker Jørgensen - han øgede statsgælden fra 10% til 45% af BNP!!!

Historien viser KLART at der skal borgerlige til at rydde op efter socialisters gældsfest!

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim brandt laursen, odense | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:12

Nedenstående link indeholder den økonomiske plan for varig vækst og varig velfærd.

http://www.velstandspartiet.dk (free to copy)

Upassende ? Klag over indlæg

 
kurt jensen, 8600 silkeborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:13

Jeg er ikke så bekymret for at man tager afstand fra modstandernes politik. Men jeg er bekymret når man ikke har fattet en brik af deres politik.
Både Kristian Jensen og Claus Hjort fremstår jo som et par bogholdere fra et middelstort kornfirma - og alt hvad der ligger ud over det ligger også uden for deres fatteevne.
Hvad med det danske samfund tilgodehavender i skat fra din ministertid mr. bogholder

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:15

@ Karin Bennedsen

Det kan du sikkert oplyse mig om, for så vidt jeg kan se rundt omkring i debatterne, er det det eneste, der interesserer dig.

Muligvis fordi omkostningerne til ubrugelige, kriminelle og vrangvillige udlændinge vitterligt er en særdeles stor post i det offentlige budget - og helt unødvendig, hvis politikerne i tide havde været drevet af fornuft fremfor misforstået ‘humanisme’?

Der er ingen fornuft i at flytte millionvis af mennesker fra underudviklede egne af kloden til ét af de højst udviklede områder - og dermed i realiteten slå 2 fluer med ét smæk: 1. gøre det muligt for de underudviklede egne at fortsætte den i forvejen alt for store børneproduktion og 2. forringe den højt udviklede del af verdens mulighed for at afhjælpe problemerne i den uudviklede del af verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:16

Inkompetente og uduelige politikere finder vi da vist over hele skalaen fra det yderste højre til det yderste venstre.

Se nu Lene Espersen, længe tiljublet som meget dygtig og som de konservatives bedste hoved. Men hun har ansvaret for en mislykket politi-reform og en skandaløs tinglysnings-reform, plus at hun evig og altid er på ferie. Og der er sikkert mere, der bare ikke er kommet frem endnu.

Men Venstre véd man hvor man har…..hahahahaha.

Nej, det hele er en sørgelig omgang med arrogance, dumhed, hykleri, svigt, og ligegladhed med borgernes problemer over hele linjen. Samtlige partier har svigtet groft.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakse Jensen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:19

Øv, hvor er dansk politik dog en børnehave, lige meget om det er VK eller S-SF. Kritikken af oppositionen er forudsigelig (og omvendt), alt skydes ned og man lytter overhovedet ikke til andre partier hvis de har en forkert farve. Ligeledes ved vi allerede nu at finansloven afgøres af VKO, fordi man bare ikke gider samarbejde med andre fordi så mister man stemmer. Alt laves efter meningsmålinger og Kristian Jensen er ikke en skid bedre.
Jeg håber folk vil stemme vores nuværende politikere ud - vi trænger til et generationsskifte og gerne med normale mennesker som ikke har været medlem af VU eller DSU etc.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:20

@ P Merckel

De borgerlige har ryddet op i socialisternes økonomiske morads gang på gang lige siden ihvertfald J. O. Krags tid. Han var manden, som påbegyndte det offentliges forbrugsfest i de glade 60′ere.

Lige siden har succeskriteriet for socialistiske regeringer været ligefrem proportionalt med det samlede skattetryk udmøntet i procenter.

Og det kriterie ser ikke ud til at være ændret her i det 21. århundrede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:24

@P Merckel

Mon ikke du skulle tjekke dine tal en ekstra gang?

Da Nyrup overtog regeringsmagten efter Schlüter, var statsgælden omkring 57% af BNP.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:33

@Karin Bennedsen

“hvor er det synd for dig og din husstand, at I tjener så mange penge….”

Misundelse er en grim ting, som du burde holde dig for god til. Men omvendt, en beton-socialist som dig mener vel seriøst, at folk på overførselsindkomst skal have lige så meget som dem der arbejder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:36

Inden debatten kører helt af sporet om noget helt andet, så lad mig prøve at forholde mig til oplægget.

Kristian Jensen skriver:
Her og nu står vi med oprydningen efter en kæmpe indsats for at holde hånden under dansk økonomi i de seneste 2 år.

Og det er en kæmpe fejl. Det er præcist at falde i socialisternes (store) hul.

Vi er i en gældskrise, og så tror man at man kan låne sig ud af problemet!!! Den slags fejl burde være forbeholdt venstrefløjen.

Keyne’s gamle ide om stimulering af økonomien burde være aflivet nu en gang for alle!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:40

@ Torben Nielsen

Så længe selv borgerlige partier insisterer på at føre socialistisk politik kan det jo ikke blive bedre…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, 3520 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:42

S + SF planen er allerede dumpet af fagøkonomerne.

http://epn.dk/okonomi2/dk/article2108388.ece

Nu må Danmark altså videre, og ikke spilde flere minutter på bragesnakken fra de to partier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole S, Ulfborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:51

Hvis alle offentligt ansatte arbejdede 37 timer ligesom de privatansatte - excl. frokostpause vel at mærke - ville det rigeligt kunne opveje de 12 minutter for os alle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Mortensen, Helsinge | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:56

Nu prøver Ole Sohn så at fortælle os at de 12 minutter bare var en ‘overskrift’. Igen løgn og fordrejning fra den side. S+SF har gang på gang i medierne forsøgt at formidle de ‘12 minutter’ som seriøs politik. Nu da selv fagbevægelsen kan se vanviddet, er det så pludselig bare en overskrift. S+SF er taget med fingrene i kagedåsen i fordrejninger og uansvarlighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mogens Nielsen, Virum | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:03

Det er en falliterklæring for, og ynkeligt af rød stue, at det er Harald Børsting og andre pampere fra fagbevægelsen der nu svinger taktstokken i deres potitik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Nils Bøjden, Taastrup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:09

Jeg synes at det er en fin ide at alle skal arbejde en time mere om ugen. Det ville forøge vores konkurrenceevne med ca 3%.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning Petersen, Svendborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:20

Det interessante ved efterårets finanslovforhandlinger bliver, hvor langt Regeringen vil gå overfor LA, der p.t. mener de kan gå på vandet, med 2 eksempler på oplagt utroværdighed:
1. Allle skal betale 40% i skat, men man “glemmer” at fortælle, at fradragene samtidig bortfalder!!
2. Ammitsbøl nye forslag på udlændingeområdet er ligeså troværdige som, hvis Enhedslisten fremsatte forslag om lettelser i topskatten !!!

- Jeg både håber og tror vælgerne opdager de oppustede narhatte i LA!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Troll Poulsen, Aarhus | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:21

@Karin Bennedsen

Al respekt for at du er imod regeringens politik, men du bliver da nødt til at forhold dig til at rød-blok nu er på vej til at skrue på nøjagtigt samme knapper som blå-blok.
Ifølge rød-blok er alt nu i spil, selv efterlønnen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Kristiansen, København NV | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:30

Det eneste man hører S og SF sige er, at give penge flere penge og alle problemerne i samfundet forsvinder. MEN HVOR SKAL DE KOMME FRA????!!!! Højere afgifter på slik og yderligere beskatning af velhavende (som er det eneste Villy siger), giver ikke ubegrænsede økonomiske midler. Det er ikke seriøs politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Nielsen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:31

Ole S

Vi er flere offentligt ansatte som ikke har betalt frokost

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Nielsen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:32

Henning Petersen

1. Man skal betale max 40% i skat

2. Hvorfor er det utroværdigt? Kom med et argument

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:48

@ Kaj Nielsen

Det er ikke utroværdigt at man max. skal betale 40% i skat. Men det er utroværdigt at foregive at det ikke koster andre steder.

Og så længe diverse tilskud og fradrag ikke er udfaset over en længere årrække er det også utopi at tro på.

Eller vil du bare gerne smadre samfundet?

At det ville være både fornuftigt, nødvendigt og sundt at nedsætte skatten betydeligt på længere sigt er der derimod ingen tvivl om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:51

Intet nyt under solen. Lige så snart, at maskerne falder, så mener S og SF det alligevel ikke. Samme mønster så vi også med Ole Sohns våde drøm om overskudsdeling i virksomhederne (helt lægge sin kommunistiske fortid fra sig kan han ikke). Fra at være en statsdikteret ordning, så blev det pludselig en “frivillig ordning”.

En fair løsning = 10 fugle på taget, ingen i hånden. Utroligt at nogen hoppede på den varmluftsballon.

@Kaj Nielsen

Men var det da ikke et godt sted at starte at sikre, at ALLE offentligt ansatte på fuld tid faktisk arbejdede 37 timer?

Det var da det, som jeg ville kalde en lavt-hængende frugt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim brandt laursen, odense | Skrevet: 17. aug 10 kl. 12:51

Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 11:24

Check lige dine tal selv. Schluter overtog et rent fallitbo efter Anker Jørgensen(S). Kun AFR(V) har afdraget væsentligt på statens gæld, som næsten forsvandt inden finanskrisen ramte Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Daniel Olsen, Sønderborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:05

Drop nu detder pjat med at fjerne topskatten, det kan bare ikke gøres. Dessuden har jeg regnet lidt, hvis du tjener 800,000 brutto hvert år så har du en effektiv skatteprocent på 45, regnet hvis du bor i Sønderborg og er medlem af folkekirken. Det synes jeg er iorden. Problemet med Danmark er ikke hvores høje skatter, problemet er at pengene bliver smidt væk på en masse dumme ting, hundredevis af undersøgelser og socialforskere, for at ikke nævne alle de penge vi smider væk på familiesammenføring. Luk hullerne og statskassen vil have det meget bedre. Og nej Karin Bennedsen, uanset hvad man synes politisk så er fair løsning en af de mest tåbelige økonomiske planer nogensinde lavet i Danmark, den holder bare ikke. Så er det LANGT bedre at bare sætte skatterne op, at øge produktionen vil ikke få folk til at konsumere mere, især nu hvor vi har en lavkonjuktur.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Daniel Olsen, Sønderborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:06

Glemte lige en ting, efterlønnen SKAL væk. Det er ikke iorden at sunde raske mennesker kan gå i pension så pas tidligt, især nu hvor vi lever indtil vi er 80 år gamle. Uanset hvad vi synes så er det simpelthen ikke holdbart.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning Petersen, Svendborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:16

Til Kaj Nielsen, København

LA har aldrig ulejliget sig med at forklare, at der til 40% skatten hører bortfald af alle eksisterende fradrag på selvangivelsen !! = USERIØST !!

Eksempel fra virkeligheden: I en tidl. valgkamp gik
Lars Kolind gaderne i Odense C tynde, med budskab om 40% Skat, med Fyn som forsøgsområde,
Kolind blev totalt latterliggjort, og forlod derefter Cirkus LA i en blanding af vrede og skuffelse !!
- er der herefter nogen der tror “forslaget” har
nogen somhelst chance for seriøs behandling ????

Upassende ? Klag over indlæg

 
kim brandt laursen, odense | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:21

@Daniel Olsen, Sønderborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:05

Enig topskat er fornuftigt, men kun på milliongager.
Selskabsskatten er normaliseret og skal bevares.

Problemet med Danmark er netop de danske verdensrekord høje skatter på almindelig løn og forbrug, der skævvrider udbud og efterspørgsel med store skader på restaurant, turisme, grænsehandel, håndværk, uddannelsesniveau, konkurrenceevne, hjerneflugt etc. etc.

Hilsen http://www.velstandspartiet.dk (må kopieres af S, der mangler en ny vækstplan)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:26

Daniel Olsen, Sønderborg

Efterlønnen skal ikke væk,så længe der ikke er arbejde nok til alle i dette land.
Hvornår bliver ledigheden opgjort i forhold til antal ledige stillinger pr. borger på overførselsindkomst ?.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:33

Et vigigt spørgsmål er dog hvorfor der skulle gå måneder før medierne fandt ud af, at den ‘plan’ Fru Sløset og Hr. Talblind lagde frem var et rent luftkastel. Læste journalisterne ikke planen da den kom frem?? Labbede de bare ukritisk alt snakken om ‘12 minutter ekstra’ som vidunder-midlet i sig?? Meidernes rolle i denne sag minder mig om eventyret ‘kejserens nye klæder’ med de tre LO-bosser (ufrivilligt) i rollen som den lille dreng.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Perlsø, Espergærde | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:41

@Kristian Jensen : “Vi har sagt det længe. Økonomer har påpeget det i ugevis.” …

Det er da positivt at i er begyndt at lytte til økonomerne, som i i årevis har ignoreret når de talte om nødvendigheden af skattelettelser og -reformer. Siden ingen reformer af skattesystemet blev gennemført, står Danmark nu med verdens (stadig) omtrent højeste skattetryk til at være klassens duks i OECD, med en bundplacering i forventet økonomisk vækst.

Og vi holder i mente at det var den skattepolitik som blev ført mens eder var i ministerstolen… mange tak for det, Kristian. Flot arbejde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Erik Andersen, 9320 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 13:47

Selvfølgelig virker fair løsning, som også velfærdskommisionen har som et af forslagene til at løse vores problemer med de små årgange/flere ældre. Det er kun folk fra højresiden i Folketinget, der skyder det ned, blot fordi, de som altid kommer halsende bagefter. Se blot på sagen om financieringen af nye opfindelser. Det havde S foreslået for lang lang tid siden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Nils Bøjden, Taastrup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 14:33

I perioden 1994 til 2001 steg procenten af topskatteydere fra 14 til 19 % af det samlede antal skatteydere. I perioden fra 2001 til 2009 var den procentuelle antal topskatte betalende borgere det samme. Det forventes fra skatteministeriet at mængden af topskattydere i 2011 er det samme eller lidt mindre end det var i 1994.

http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1288.html

Man kan spørge sig selv: Hvem er de befolkningsgrupper som i følge Soc.Dem bliver betragtet som “de rige der har fået skattelettelser”?

Mit gæt er at det er håndværkere og funktionærer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karl Lassen, Slangerup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 14:40

Med mindre lønninger kunne vi erobre nogle af de forsvunde arbejdepladser tilbage. Men, den sociale forsørgelse er så høj, at så er det bedre af være arbejdsløs og lave sort arbejde. Danskerne er blot for forkælede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 15:50

@Peter Perlsø, Espergærde

Du har i den grad noget at have din kritik i. Det virker også hyklerisk på mig, en borgerlig vælger, at Kristian Jensen pludselig går op i, hvad økonomiske eksperter, OECD, vismænd og kommissionsrapporter siger og skriver.

Ikke at S + SF overhovedet er bedre i disciplinen “at overhøre alverdens eksperter” - tværtimod - de har stadig lukket både øjne og ører.

Men hvor var regeringens og Kristian Jensens vilje til at lytte, da vismændene, velfærdskommissionen, arbejdsmarkedskommisionen og OECD før finanskrisen udtalte, at reformer var bydende nødvendige?

Nu fattes statskassen penge - og man kan se tilbage på et forsømt forår.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ivan Broe, Herlev | Skrevet: 17. aug 10 kl. 16:48

Du har ret, Niels Bøjden.

Så sent som i efteråret år 2008 gik både socaldemokraterne, fagbevæelsen OG SF ind for at hæve grænsen for, hvornår der skal betales topskat med 50.000 kr.

Det gjorde de, fordi fagbvægelsen kunne påpege, at over 500.000 indenfor LO’s område nu var topskatteramte, heraf en ikke ubetydelig del af 3F’ere.

Det er for denne halve million “rigmænd” indenfor egne rækker, som Helle T og Villy S nu vil rulle allerede givne lettelser, tilbage.

Mon ikke en hel del af os “rigmænd” vil huske dette i stemmeboksen ? Jeg tror det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 17. aug 10 kl. 17:21

Nu vi er ved det, der kun holder i få minutter…

Kunne Kristian Jensen ikke spinde en ende om regeringens mange fiaskoer: politireformen, kommunalreformen, tinglysningsreformen og lignende dummerter?

De er ret uforståelige for mange af vi borgerlige vælgere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Nielsen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 18:58

Dem som har mest gavn af fradrag er dem som har råd til at tage større lån, betale private sygesikringer og indbetale til private pensioner. Man skal ikke betale 40% i skat men MAX 40%.

@Thomas Larsen, Aalborg

Der hvor jeg arbejder vi 37 timer om ugen og lidt til. Alle vores timer opgøres time for time i et regnskab. Hver arbejdsdag opgøres det administrative arbejde med forskellige akkorder f.eks. har jeg ca. 18 minutter om dagen til holde os orienteret på intranettene samt læse og besvare emails (jeg kan afsløre at jeg må tage fritiden til hjælp nogle gange). Så drop den med de dovne offentlige ansatte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Laursen, 4540 | Skrevet: 17. aug 10 kl. 19:08

Jamen, de røde KAN INTET! Men de kan “forføre” folk i DK der ikke har verdens største brain.
At få en S,SF,R regering baseret på Helle-sig-selv-nok-privatskole-skat osv. og Søvnigdal, Ole sohn (gammel kommunist, de radikale og de enhedsautonome jamen det er vist ikke noget for almindelige danskere - måske super for indvandrerne?
Uha, tænk jer godt om danskere - jeg siger DANSKERE før i stemmer næste gang!

Upassende ? Klag over indlæg

 
tommy nagel, 5953 Tranekær | Skrevet: 17. aug 10 kl. 20:00

Jeg har forstået af de mange indlæg at det er skadeligt for Danmark at arbejde længere.
Jeg foreslår derfor at vi sætter arbejdstiden ned til 35 timer om ugen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Albert Hansen, København | Skrevet: 17. aug 10 kl. 21:04

Hvordan kan man måle arbejdstiden i et vidensjob ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 17. aug 10 kl. 21:10

@Kaj Nielsen

Jeg taler ikke om dovne offentligt ansatte. Jeg taler om den betalte middagspause. Hvordan er denne “rettighed” dumpet ned i skødet på offentligt ansatte?

De 2.5 timer ekstra om ugen, som det ville give, hvis alle offentligt ansatte på fuld tid faktisk skulle arbejde 37 timer i stedet for 34.5, ville være GULD værd i vores nuværende situation.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Jensen, Hellerup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 21:17

Mon ikke dine mange skattekroner går til finansiering af privathospitalerne :-)

Så er vi nede i billige one-liners igen hva’? Du påstår at det er “kassedamen” det går ud over. Jeg påpeger at uden sådan nogle som os, som hver satsede 7 ulønnede år, plus et beløb i lærebøger du sikkert nægter at tro på, så ville “kassedamen” have det betydeligt værre. For at samfundet skal løbe rundt, skal der jo indbetales mere end der bruges, og det gør vi.

Naturligvis vil en lettelse på topskatten give os mere end en lavtlønnet få ri skattelettelse. Men vi betaler stadig 8-9 gange mere i skat, og vi benytter hverken børnehave eller skoler mere. Vi er rent solidt overskud.

Den dag vi ikke gider betale for flere forgæves forsøg på integration af mennesker der hverken vil eller kan integreres, eller forsørge den million i den arbejdsdygtige alder der er på overførselsindkomster, så daffer vi af med en pæn sum i baglommen. Optjent ved ærligt tjente beskattede penge, og vi kan rejse med den gode følelse at vi betalte vores del, og mere til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Nils Bøjden, Taastrup | Skrevet: 17. aug 10 kl. 23:38

@Ivan Broe

Så kan man jo undre sig over hvorfor det ikke var en god idé at mindske antallet af topskatteydere mens Soc.Dem sidst var ved magten, men at det er en god idé nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ivan Broe, Herlev | Skrevet: 18. aug 10 kl. 03:53

@Thomas Larsen

Der er ingen ofeentligt ansatte, der har en halv times betalt frokostpause. Fra min egen overenskomst, der engang var en afskrift af overenskomsterne fra FTF overenskomsterne:

“Medarbejderne har ret til at afholde indtil 29 minutters spisepause om dagen .”

Læg lige mærke til dette lille ord, “indtil”.

Det er en helt almindelig bestemmelse indenfor stort set alle overenskomster på det offentlige område.

Og hvorfor mon ?

Fordi både stat og kommuner betragter spisepausen som arbejdstid. Det betyder, at hvis der skr noget kritisk eller alvorligt, så kan spisepausen afbrydes, uden kompensation.

I modsætning til overenskomsterne indenfor CO Industris område, hvor frokosten er selvbetalt. Og derfor at regne som fritid.

Står en værkfører i kantinen og beder sine svende om at afbryde deres fritid (deres selvbetalte frokost), går der straks en række lokalaftaler igang med kompensationskrav (overarbejde, ulempetillæg med mere…) Muligvis skal tillidsrepræsentanten også indkaldes for at drøfte rimeligheden i, at man afbryder de privatansattes fritid i deres frokostpause.

Nuvel, Thomas Larsen. Hvis offentligt ansattes “op til 29 minutters betalte frokostpause” skal privatiseres, så må du jo også acceptere, at:

- Politipatruljen siger: “Røveri i x-bank ? Det kan vi virkeligt ikke tage os af lige nu. Vi er ved at spise frokost. Det er vores fritid…”

- Sygeplejerskerne, der bliver kaldt ned til alvorligt kvæstede trafikofre: “Undskyld; men vi er ved at spise vores frokost heroppe på Intensiv. Den pause betaler vi selv, så kald på nogle andre…”

- Og når en invasionsstyrke fra XXXland går i land på Lolland-Falster ?:” Forsvarskommandoen kan ikke få nogle linieofficerer i tale. De holder fritid i deres frokostpause”

En spisepause på indtil 29 minutter, der til enhver tid kan afbrydes af den stedlige leder, er nok at foretrække, synes du ikke ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Skovgaard, 2700 Brønshøj | Skrevet: 18. aug 10 kl. 05:08

@Ivan Broe, Jeg kan høre, at man har det hårdt i det offentlige og er presset til det uanstændige. Jeg vil nu rette kommentaren fra politipatruljen til : Røveri i X bank, det kan vi virkelig ikke tage os af nu, vi står og skriver bøder ud for overtrædelse af Bondams regler i Nørrebrogade.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gitte Jensen, Århus | Skrevet: 18. aug 10 kl. 09:12

@Ivan Broe,
Fra virkelighedens verden:

En flok knægte på 12-14 år, iført sorte Adidasbukser med hvide striber og ekstrem hængerøv, oversize basketstøvler og hættetrøje, er igen-igen på rov i vores have. Den ene er på vej væk med endnu en af mine cykler i retning mod Gudrunsvej. Jeg ringer til politiet “Det har vi ikke mandskab til, jeg noterer du har ringet, og anmeld det til forsikringen i morgen.” Vi har overvejet elektrisk hegn, det er desværre ulovligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 18. aug 10 kl. 13:32

@Ivan Broe, Herlev

Jeg kender godt begrundelse for, at offentligt ansatte har betalt middagspause. Men beklager, jeg køber den altså ikke.

Jeg er privat ansat funktionær og betaler derfor selv min 30 minutters middagspause. Og ligesom offentligt ansatte ind imellem kan risikere at blive afbrudt i deres pause, så kan jeg også. Og sådan er det på de fleste arbejdspladser.

Det kaldes interessetid. Og hvis man er lidt fleksibel som arbejdstager, så er arbejdsgiveren det som regel også, når det vender den anden vej.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gitte Jensen, Århus | Skrevet: 18. aug 10 kl. 14:12

Igen en fra virkelighedens verden Ivan.

For en uge siden skulle jeg til kontrol på hospitalet. Jeg skulle være der 12.30, og kom lidt i 12. Der var INGEN i receptionen før 12.30. Det er muligt det var noget andet, men det lugter svært af frokostpause. Jeg blev tidligt færdig, det tog kun en 1½ time, så jeg ville forny mit kørekort bagefter, nu jeg alligevel havde taget en halv fridag.
Suk og ak, borgerSERVICE som de kalder sig lukker kl 14. Om torsdagen har de dog åbent til kl 17. Smaddernemt når man arbejder 70 km fra hvor man bor, og pendler 1 time med toget.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Jørgensen, København S | Skrevet: 18. aug 10 kl. 15:00

Hold nu op med dit gøgl, Kristian Jensen.

Denne regering er noget af det mest sølle, Danmark har haft. I har soldet et opsving væk. Og så snakker du om, at I skal rydde op. Det sgu da jer, der fuldstændig tydeligt har bevist, at I ikke magter at styre dette land, hverken økonomisk eller på anden måde.

Dig, ja, kig i spejlet, geniet der, kunne ikke engang kradse udestående skattekroner ind. Hvordan pokker skulle vi have tillid til dig og dine kumpaner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Jørgensen, København S | Skrevet: 18. aug 10 kl. 15:06

Hvor er det langt ude i halmen, og desuden lugter det af gedigent ondt i røven, når debattører er efter de offentlige ansattes betalte frokostpause.

Vend den om: De private virksomheder kan ikke konkurrere på verdensmarkedet, fordi deres ansatte får en for høj løn. Sæt lønnen ned for de privatansatte, og vupti så kører eksporten igen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
T N, KBH | Skrevet: 18. aug 10 kl. 16:46

Karin benseblabla:
“I, VKO, har kørt Danmark ud på afgrundens rand. Det er en kendsgerning. Aldrig har Danmark haft en mere økonomisk uansvarlig regering end jer, der havde ALLE betingelser for at styrke Danmarks position i en global verden. I stedet har I soldet hele landets formue op med boblepolitik og ufinansierede skattelettelser, som nu skal finansieres af de arbejdsløse og børnefamilierne, mens I venter på at kunne give de rigeste endnu en skattelettelse. ”

Du mener de har soldet hele vores formue og årlige overskud på afbetaling af landets gæld. Det vist det man kalder økonomisk ansvarlighed.

Den nuværende finanskrise var kommet uanset hvad.

Danmark er simpelhen total uden indflydelse hvad det angår. Så tak til regeringen for at de førte en ansvarlig økonomisk politik og fik vores gæld ryddet af vejen i tide.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ivan Broe, Herlev | Skrevet: 18. aug 10 kl. 20:19

Jeg ville bare påpege, at det er kutyme, indenfor det offentlige at betragte de “indtil 29 minutters spsepause”, som arbejdstid. Det er derfor folk får løn i deres spisepause i modsætning til det private, hvor frokostpausen ikke er betalt. Og dermed at regne som fritid.

Hvis du Thomas Larsen, bliver tilkaldt i din frokostpause før at lave et eller andet uopsætteligt, har du formentligt et overenskomstmæssigt krav på at genoptage din selvbetalte frokostpause. Det har jeg ikke. Hvis du ikke har, så må din frokostpause også være arbejdstid. Det må din fagforeing så tage sig af.

Jeg har frontvagt på alvorlige serverfejl 2 gange om ugen. Bimler alarmen i min spisepause, forventes det, at jeg uopholdeligt forlader kantinen og går igang med at rette fejlen. Det er ikke ind imellem, Thomas.

Og jeg har ikke krav på at gå ned bagefter, når serveren er bootet, når en service er genstartet eller en patch lagt ind. og fortsætte med den kolde biksemad.

Jeg har ikke noget imod, at reglerne laves om. Ikke det fjerneste, så offentligt ansatte selv betaler deres spisepause. Men så må du medgive, at det så ikke længere er arbejdstid; men fritid, når man går i kantinen.

Og at det vil være naturligt, at fagforeningerne så aftaler kompensation, når medarbejderne forstyrres i deres fritid, hvadenten den sker i deres frokostpause, i deres ferie eller i tidsrummet 15.45 til 08.15.

Jeg tror ikke, at der findes ret mange offentlige arbejdsgivere, som synes, at det ville være særligt interessant.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 18. aug 10 kl. 21:30

@Kim Jørgensen

Ja - jeg kan godt se, at der slet ikke er nogen som helst perspektiver i at få 800.000 mennesker til at arbejde 2.5 timer ekstra om ugen. My bad. Vi har penge nok. Om ikke andet så kan vi trykke nogle flere.

@Ivan Broe

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har holdt 30 minutters middagspause. Jeg vil slet ikke spille helt eller noget andet - men jeg går virkelig bare ikke op i, om min middagspause er 15, 20 eller 30 minutter. Og hvis jeg bliver forstyrret midt i det hele, så er der bare ikke noget at gøre ved det. Det var så den pause.

Og jeg har aldrig arbejdet sammen med en eneste, der går op i, at vi har “krav på” 30 minutters pause, overenskomster og den slags. Folk tager det, som det kommer - og er fleksible.

Fordi - fleksibiliteten er noget, der vægtes rigtig, rigtig meget fra arbejdsgivernes side nu om dage - og hvis du står og kræver 30 minutters middagspause hver dag, fordi du har “betalt” for den selv, så kan jeg godt garantere, at du er historie, inden du kan nå at sige “uretmæssig fyring”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ivan Broe, Herlev | Skrevet: 19. aug 10 kl. 00:31

@ Thomas.

Skal vi ikke parkere den her, med dine sidste bemærkninger.

Vi kan alligevel ikke løse dette problem.

Vi kan derimod holde øje med, om det monstro skulle blive en del af “Fair Løsning”.

Der er mange andre ting at sætte kræfterne ind på. Jeg undrer mig til stadighed over den oppositionelle udsigt. Helle T som statsminister er én timg. Men at hun skal kunne forlige de radikale, som egentlig synes, at genopretningsplanen er “radikal politik” med Margrethe Vestagers egne ord til Villy Søvndahls ord om, “at vi ruller det tilbage”

Der er så lang en afstand melem, hvad de radikale vil og til hvad Villy Søvndahl vil, så jeg allerede hører Helle T’s nederdel revne.

Og så aner vi forresten ikke hvad det tredie støtteparti vil. Enhedslisten.

Deres talsmand, Johanne Schmidt-Larsen har hidtil gjort sig kendt på, at hun ikke vil overholde lovgivningen (jvf sagen om Brorsonkirken)

Selvom hun ved sin tiltrædelse i år 2007 i folketinget, sværgede på, at hun ville overholde Grundloven (og den deraf følgende lovgivning, bestemt af folketinget).

Helle T står på en tripode af tre vaklende ben.

Det højre ben vil reformer og gerne af med efterlønnen.

Det venstre ben vil gerne rulle alting tilbage til før Anders Fogh.

Og det midterste ben er hendes eget. Falder hendes skattesag ryger al troværdighed.

Hvordan tror du vælgerne vil reagere på denne udsigt i stemmeboksen ?

Jeg tror de løber skrigende bort

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kristian Jensen , | Skrevet: 19. aug 10 kl. 10:08

Tak for de mange kommentarer, som I har skrevet. Det er ikke muligt for mig at besvare dem allesammen, men jeg har lige et par kommentarer som dækker mange af de spørgsmål der har været:

1) Jeg skriver om S og SF’s plan fordi det er vigtigt i en politik debat at få begge sider af forslagene frem. Da regeringen fremlagde Genopretningspakken, så var socialdemokrater og folkesocialister hurtige til at pege på, hvad de ikke kunne lide. Sådan er den politiske debat. Det er ikke at være “en børnehave” (Jakse Jensen, København) eller mangle respekt for politiske modstandere.

Politik skal kunne stå for en nærmere undersøgelse og en kritisk gennemgang. Jeg påpeger blot, at S og SFs forsøg på at lave en økonomisk plan er faldet til gulvet og har vist sig uden reel finansiering.

2) Regeringen tog en lang række initiativer for at holde hånden under beskæftigelsen i Danmark. Det var måske ikke fuldstændig efter nyliberalistiske lærebøger, men det var en indsats som virkede.
Ledigheden er langt lavere end forventet og der ser positivt ud med øget vækst i nogle af de lande vi eksportere meget til.
Men når vi så har valgt at bruge mange penge på at hjælpe, så er der netop en regning der skal betales. Og vi kan ikke trykke flere penge (Thomas Larsen, Aalborg) fordi, så ender vi en en situation med en ny gældsfælle.

Generelt vil det være en god ide at arbejde mere. de årgange som bliver pensionister nu er meget store (årgang 1946 var 96.111) de årgange, som bliver færdige på vidregående uddannelser er små (årgang 1983 var kun 50.822). Derfor komme vi til at mangle arbejdskraft, hvis vi ikke arbejdere længere.

Men mere arbejdstid kommer ikke ved bare at ønske det. Det kræver politiske beslutninger og det er her at S og SF’s plan er fejlet totalt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 19. aug 10 kl. 11:19

@Ivan Broe

Det bliver ganske spændende at se, hvorledes en (måske) kommende S+SF regering vil være i stand til at rumme de små-revolutionære socialister på SF’s venstrefløj og de små-liberale socialdemokrater på S’s højrefløj.

Ofte er den bedste måde at lukke munden på typiske protestpartier som SF og DF at invitere dem med i en regering. Ansvaret for økonomien og de politiske prioriteringer betyder ofte, at retorikken bliver meget afdæmpet.

@Kristian Jensen

Jeg ønsker bestemt ikke at trykke flere penge. Det var en ironisk kommentar til Kim Jørgensen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole H, KBH | Skrevet: 19. aug 10 kl. 20:04

Venstre kan hjælpe dansk økonomi ved at fjerne den overflødige luksus i form af efterlønnen som nydes af dovne 68′ere og skal betales af kommende generationer, 80% af dem der er gået på efterløn kommer direkte fra et job og kun 10% er direkte nedslidte - så hvorfro farvoriseres denne befolkningsgruppe igen ?
Hvorfpor har venstre ingen reformer gennemført i 9 år ved magten - hvorledes kan det tillades at dovne 68 får statsbetalt ferie i en situation hvor finanslovsunderskuddeter er på 100 mia og konkurrenceevnen er banket i bund - hvor er venstres ansvarlighed og hvornår får i hjort frederiksen til at tage situationen alvorligt - vi har ikke brug for flere af venstres socialdemokratiske eksperimenter og har fundet en tryg havn ved LA

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 19. aug 10 kl. 23:36

Vi kommer ikke til at mangle arbejdskraft. Vi kommer til at mangle arbejdspladser.
Vi kommer til at lide afsavn. Vi kommer til at hade de mennesker vi valgte til at lede os mod tryghed og rigdom, men som sender vores penge afsted til nyttesløs ulandshjælp eller et universitet i Kina.

Danskerne fik arbejdsprøvning for de dødssyge, idiotaktiveringskurser for de overflødige, men også betydelige skattelettelser til folketingspolitikere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Pedersen, Viuf | Skrevet: 20. aug 10 kl. 14:54

Baron von Münchausen var bedre - hans planer var mere realistiske end 12 minutters øregas.

S-SF’s fantasifoster er også dybt associalt !

Hvorfor sætter de ikke straks de arbejdsløse i arbejde ? Vupti - så er de 12 min. sparet.

De 12 minutter kan jo - hvis det ikke er fup - skaffe job til samtlige arbejdsløse.

Jeg venter spændt på en udmelding.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 20. aug 10 kl. 15:14

Alle har vel ret til 12 minutters berømmelse?

Det har HTS og vennerne nu fået, hvorefter vi kan gå videre til andre og mere lødige emner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, Brabrand | Skrevet: 20. aug 10 kl. 15:15

My bad. Vi har penge nok. Om ikke andet så kan vi trykke nogle flere.

Det ville også være den bedste måde at skaffe venstrefløj + fagforeninger de 15 milliarder, de kræver.

Det ville være for meget forlangt, at de selv skulle tjene dem ;)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Andersen, KBH | Skrevet: 23. aug 10 kl. 22:40

Det ville være dejligt, at vide hvilke regnedrenge Kristian brugte til, at skabe det største hul i statskassen i DK’s historie. Men håber det tog mere end 12 min. Men skatteborgernes penge burde være gået til nogen der kunne regne den ud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
benlisbeth olsen, khhs | Skrevet: 3. sep 10 kl. 19:11

vil vil sku så gerne dele med andre der har mere end os selv så lad dog s.sf og enhedslisten dog styre muligvis bliver vi rigere i 14 dage så der er dog noget at evt. glæde sig til også for karen b den stakkel

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Østergaard, Frederiksberg | Skrevet: 8. okt 10 kl. 18:37

Det burde jo ellers være ret let at forstå, - når man har slået et hul i statskassen, så må man sætte skatterne op, for at hente pengene ind igen. Man kan selvfølgelig også bare låne, som grækerne, men det er at stjæle. Inden KJ kritiserer rød stue bør han gøre rede for hvordan han selv vil ordne situationen.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Det er utroligt hvad en flok røde idioter har af stupide kommentarer, her i debatten, disse fjolser hører jo til på den yderste venstrefløj, Læs mere
Stefan Bøgh skriver
04.05.12 23:52
Det undrer mig ikke, at du roser Thor Møger. Han er jo en neoliberal i forklædning. Nå, fred være med det. Iøvrigt er det jo sådan, at det kun Læs mere
Palle Eghjort skriver
04.05.12 22:21
Den markedsøkonomi med fri konkurrence som Venstre hylder så meget fungerer jo slet ikke. På få uger er prisen for brintråolie faldet fra ca 119 Læs mere
Venstre's problem er hverken teknokrati, spin eller Christiansborg har nogen brugbare løsninger på krisen. Kun mere af det samme bras kan det blive Læs mere
Kent Hansen skriver
04.05.12 11:14
Forkarlen i "Ventre" er igen ude med noget tal-magi som ikke ligner Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/