

For to år siden var finanskrisen allerede begyndt. Men i september 2008 nåede krisen hidtil usete højder. For præcis to år siden kollapsede den amerikanske investeringsbank Lehman Brothers. Den amerikanske regering nægtede at rede endnu en uansvarlig finansiel virksomhed, selvom den tidligere havde reddet andre. Jeg var selv på studietur i USA for 2 år siden og oplevede hvorledes amerikanerne gik i chok over det store bankkrak. Finansakrobaternes sikkerhedsnet var væk. Tilliden forsvandt. Kurserne styrtdykkede. Verdenshandelen gik - om ikke i stå - så kraftigt tilbage. Det blev svært at få et lån. Og den krise, der startede som en finanskrise, gik hen og blev en rigtig krise.
Hvis skyld var det? Det diskuterer vi endnu. Og det er ikke ligegyldigt. For her ligger også nøglen til at komme ud af krisen igen.
Jeg konstaterer, at der bestemt var banker, der opførte sig idiotisk og kastede sig ud på markeder, hvor de ikke havde forudsætningerne for at være med. Både i USA og i Europa. Men realiteten er desværre, at politikerne spillede en særdeles negativ rolle. De var selv med til at skabe krisen ved at starte en låne- og forbrugsfest uden lige.
De glemte, at kapitalisme forudsætter noget så simpelt som kapital. Opsparing.
Som skatteminister besøgte jeg flere gange USA. Og hver gang blev jeg slået af uansvarligheden. Amerikanerne havde simpelthen besluttet sig for, at gæld var ligegyldig. Hvis bare økonomien kunne vokse hurtigere end statsgælden, var det jo ikke noget problem. Sådan lød regnestykket. I teorien var det rigtigt. I virkeligheden er USAs gæld blevet skræmmende stor.
For at “stimulere” økonomien gjorde den amerikanske regering det lettere at låne. Centralbanken holdt renten kunstigt lav. Når renten er lav, ser det jo ud, som om selv det mest tyndbenede projekt kan betale sig, bare det giver en lille smule overskud på papiret, langt ude i fremtiden.
Men festen fik en ende. Krisen rev både usunde - men desværre også adskillige sunde - virksomheder med sig. Virksomheder, hvis kunder pludselig holdt op med at betale deres regninger. Virksomheder, der ikke kunne få lån til selv simple investeringer.
Jeg anerkender, at verdens regeringer har vedtaget krisepakker for at undgå yderligere nedsmeltning. Det var nødvendigt. Men på længere sigt løser man ikke en gældskrise ved at optage mere gæld. Og man kan ikke “investere i forbrug”, som SF’s finansordfører Ole Sohn påstod for nylig. Det er pølsesnak.
De midlertidige løsningers tid er forbi. Nu må vi tage fat om nældens rod, nemlig gælden.
Den amerikanske regering har postet milliarder og atter milliarder ud for at få økonomien i gang igen. Indtil videre har det været en fiasko. Arbejdsløsheden er tårnhøj i USA og tilliden er i bund. Det er desværre forståeligt. Folk frygter den gigantiske og evindeligt stigende regning, som skal betales på et eller andet tidspunkt.
Nu taler Obama så om yderligere stimulanser. Måske skulle amerikanerne have lært af Japan, som har været i krise i flere årtier. Japanerne har gang på gang forsøgt at “stimulere” økonomien med yderligere offentligt forbrug. Det har været en kæmpe fiasko.
Ud fra et snævert politisk perspektiv forstår jeg godt Barack Obama. Det er enormt fristende at tage en chance, købe en lodseddel for skatteydernes penge og håbe på, at man kan få væksten i gang igen på kort sigt. “Håb,” sagde Obama. Lige nu er det blot et forfængeligt håb. Nogle politikere satser på, at de selv er væk til den tid, eller at folks hukommelse er kort. Jeg har en mere forsigtig tilgang til livet. Jeg vil hellere se problemerne i øjnene nu.
Noget af det, der irriterer mig allermest ved Helle Thorning og Villy Søvndals linje, er deres uvilje mod at se problemerne i øjnene. De vil gøre som Obama, siger de. Jamen, så se dog, hvor galt det står til i USA! Helle og Villy vil stimulere økonomien i Danmark med at øge gælden. Jamen, så forstå dog, at gæld altid skal betales tilbage, med renter.
Vejen ud af krisen består i at søge tilbage til de gode gamle dyder. Man skal belønne arbejde. Man skal belønne opsparing. Man skal lette investering. Man skal sætte tæring efter næring. Det skaber jobs og økonomisk fremgang, Ikke bare som følge af kortsigtede stimulanser. Men som følge af varig vækst.
Som skatteminister besøgte jeg flere gange USA. Og hver gang blev jeg slået af uansvarligheden. Skriver Kristian Jensen.
Han skriver endvidere: Noget af det, der irriterer mig allermest ved Helle Thorning og Villy Søvndals linje, er deres uvilje mod at se problemerne i øjnene.
Man sidder maabende. Her er en af repraesentanterne for den regering, som i de sidste ni aar har koert Danmark i saenk. Oekonomisk og moralsk.
Han fralaegger sig ethvert ansvar. Han er godt dresseret af sin tidligere chef Anders Fogh.
Han bebrejder Helle Thorning og Villy Søvndal, at de ikke ser problemerne i oejnene.
Nu er Helle Thorning og Villy Søvndal jo saadan set i opposition og sat uden for indflydelse i forhold til DF.
Saa eftersom Kristian Jensen baerer en stor del af skylden for Danmarks problemer, kunne man vel forvente en smule ansvarlighed og ydmyghed fra hans side.
Har Kristian Jensen nogensinde fremlagt nogle forslag til loesninger paa de problemer, som han selv baerer en stor del af skylden for?
Upassende ? Klag over indlæg
Den amerikanske økonomi (og flere af de europæiske) er i øjeblikket kun reddet af den lave rente-sats på obligationsmarkederne. Den holder rentebetalingerne nede på et niveau, hvor det er tåleligt. Hvis rentesatserne vender tilbage til et historisk “normalt” niveau, vil rentebetalingerne udgøre en så stor del af budgettet at gælden kun kan accellerere.
Det ligger ikke så langt ude i fremtiden at den amerikanske økonomi når græske gældsniveauer. Og med den nuværende administrations “stimulering” går det endnu hurtigere.
Yderligere er det forværret ved at i USA, er den private gældssætning også ude af kontrol. Så når der lige er kommet “gode” tal for det amerikanske detailsalg, så er det faktisk bekymrende. Det tyder på den amerikanske forbruger kun søgere endnu dybere ned i sin egen forgældning.
Er i øvrigt helt enig med Kaj Andersen mht. VK’s manglende økonomiske ansvarlighed.
Jens Hansen: Du er useriøs. De befinder dig langt ude på venstrefløjen, hvor jeres løsning er endnu mere låntagning. Så hvorfor skælder du ud over VK’s uansvarlige gældssætning, når din egen fløj kun vil accellerere den?
Upassende ? Klag over indlæg
Enormt svært at forstå logikken endsige intelligensen i denne blog. I de sidste ti år har VK kørt Danmarks økonomi i sænk - og nu har man gang i en genopretningspakke. Det er jo genopretningen efter de borgerliges svært kuldsejlede politik, ikke S-SF’s. Har S og SF måske været med i et eneste finanslovforslag? Nej, kun liste O. Og hvem var præsident, da grundlaget for den financielle krise startede. Ikke Obama, men Bush. Det er som om, at man forventer disse fordrejninger, hver eneste gang en venstremand åbner munden. Og med Kristian Jensen bliver dette bekræftet.
Upassende ? Klag over indlæg
“Men der er snævre grænser for, hvor længe tilpasningen kan udskydes, for efter 2015 vil befolkningsudviklingen medføre en uholdbar stigning i det offentlige budgetunderskud, hvis der ikke gribes ind. Det er væsentligt at huske, at en opbremsning i de offentlige udgifter skal foretages før eller siden, hvis man skal undgå en stigning i skattetrykket. Jo flere år man tillader en overskridelse af de offentlige udgiftsrammer, jo større bliver den nødvendige efterfølgende opstramning,” slutter nationalbankdirektøren
http://epn.dk/okonomi2/article2183696.ece
Det er trist at vi Danmark kun har valget mellem uansvarlig (V og K) eller dybt uansvarlig (S og SF)
Upassende ? Klag over indlæg
Det er dybt bekymerende at hverken Venstre, Højre, eller centre fløjene vil gøre andet end at gå i USA’s fodspor, og øge gælden, og lave signal politiske ændringer, om noget som reelt ikke har noget med sagen at gøre.
så ovenikøbet vælger en “liberal” regering at hæve skatter, og afgifter for at stoppe et budget underskud, til trods for at problemet er den offentlige sektors størrelse, og skatterne er for højt.
Det kan sgu kun ende skidt, det ved en hver der bare har en lille smule erfaring med budgetter..
Tæring efter næring er et godt gammelt princip, som politikernen for længst har glemt, da de er så vant til at, “vi mangler et par milliarder”, “jamen så hæver vi da bare skatten”..
Desværre er tænkningen den samme i alle fløje, de eneste der synger om noget der minder om fornuft er LA.
Upassende ? Klag over indlæg
“Krisen rev både usunde - men desværre også adskillige sunde - virksomheder med sig. Virksomheder, hvis kunder pludselig holdt op med at betale deres regninger.”
Det er fejlagtigt at tro, at virksomheder, hvis kunder udebliver, er sunde. En virksomhed er kun sund, sålænge den har betalende kunder.
Upassende ? Klag over indlæg
Måske er det nødvendigt med en statsbankerot for at få gennemført de nødvendige reformer?
Ingen af politikerne har tilsyneladende mandsmod nok til at gøre det af egen drift.
Vi skal væk fra ‘jeg-har-ret-til’-samfundet og tilbage til ‘jeg-har-pligt-til’-samfundet.
Upassende ? Klag over indlæg
Vi kan ikke gå med røven bar og pigerne skal have trusser på.
Hvem har skylden for finanskrise diskuteres, eks. har en finansminister et ansvar og burde være vidende om finans forhold og uansvarlighed medmindre finansministeren selv er uansvarlig.
Ny lånetyper er efter min vurdering en vej ud af krisen. De lån jeg har i hus idag, er ikke de samme som for tre år siden. De lån jeg havde for tre år siden, er ikke de samme som for 10 år siden osv. for 40 år siden var der en fjerde type lån.
Jeg opfordrer kreditinstitutter til at udvikle nye lånetyper, det er vigtigt at huske, at det er en forretning, at låne penge ud.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvad gjorde man i USA, da lønudviklingen for store dele af middelklassen stod bom-stille i 00′erne. For den amerikanske vælger har primært fokus på forbrugsmulighederne, og politisk set var det ligegyldigt hvor midlerne til forbruget skulle komme fra. Så hvad gør man når lønudviklingen står stille? Lemper adgangen til kreditter naturligvis - også selv for folk, der ikke evner at betale deres lån tilbage. Herved opbygges et enormt gældsbjerg, som har været en betydenlig faktor som årsag til finanskrisen. Som amerikanske politikere sagde om vælgerne “Let them eat credit”. Men det er en meget kortsigtet politisk løsning - en såkaldt tidsinstillet bombe, man derved bygger op.
Upassende ? Klag over indlæg
Nogen har kaldt Venstre for Demokraternes søsterparti. De tider er forbi.
Pind støttede republikaneren mcCain og betragter Reagan som Guds gave til menneskeheden.
Når Kristian Jensen mellem danselektionerne tager sig tid til at beskæftige sig med USA’s økonomiske politik, så er det fordi valgkampen er begyndt herhjemme.
Venstre følger troligt EU’s politik med at spare sig ud af problemerne, mens S/SF læner sig mere op ad USA’s politik med at sætte turbo på arbejdsmarkedet for bl.a. at mindske arbejdsløsheden.
Det er muligt, at Kristian Jensen vinder *Vild med dans’, men jeg tror ikke Venstre vinder valget herhjemme, hvis arbejdsløsheden stiger.
Så vil et flertal gerne have S på banen som i 1993, hvor arbejdsløsheden var katastrofal.
Upassende ? Klag over indlæg
Jens Hansen, Odense har en god pointe: Fogh-regeringen blæste med fuldt overlæg boligboblen op med al den varme luft de kunne generere: skattebegunstigelser, lempede lånevilkår etc. Alle disse tiltag blev naturligvis prompte kapitaliseret i form af højere ejendomspriser, formålet, og resultatet, var at ’stimulere’ en i forvejen boomende økonomi uden at det kunne ses på finansloven.
Det var bondefangeri af værste skuffe. Bonderøvene, dem, der ikke kunne indse, at der var ugler i mosen når deres bolig steg 800% på tre år (eller min andel, der steg, I kid thee not, 2.000%, tyve gange på tre år), strøg direkte ned i banken og belånte fantomværdierne i den tro at de var blevet 800% rigere.
Ren kryptokeyenesianisme, alting forløb helt efter bogen. Og selv om en del af pengene er gået til investeringer, forbedring og vedligehold af boligmassen, så gik det meste til forbrug.
Upassende ? Klag over indlæg
@Erik Bramsen, 1622
Du skal lige være klar over, at hvis det skete under Fogh, så er der ikke noget at komme efter!
Upassende ? Klag over indlæg
Tja, som andre kommentatorer har nævnt, så er det tragikomisk at en sådan anklage om useriøsitet kommer fra repræsentanten for en dansk regering, der i betydelig grad har forværret DKs økonomi over sidste 9 år - relativt set, i forhold til andre europæiske lande.
Upassende ? Klag over indlæg
Enig i kritikken af Kristian Jensens ikke særligt lødige blog. Pointen med at Barack Obama, efter blot 20 måneders præsidentielt ansvar, skulle kunne tages til indtægt og dermed have ansvaret for igennem årtier amerikansk ansvarsløs gældsætning er gangske enkel underlødig. Må jeg for god ordens skyld gøre klart, også for dem som netop måtte være uvidende eller i det mindste ikke sig selv ikke bevidst om - som også i dette tilfælde Kristian Jensen - så blev Barack Obama indsat/taget i ed som USA’s præsident d. 21. januar år 2009. Det er således på tirsdag i næste uge præcis et år og ni måneder siden.
Hvornår begyndte amerikanernes uansvarlige økonomiske kurs, altså selvsamme økonomisk uansvarlige politik i USA. Vel begyndte gældsætningen i USA ikke d. 21. januar 2009? ?
Hør nu her kammerater, hvis ikke debatten skal trækkes ned på et fordummende niveau, ville de jo således være ønskværdigt, om man ville sagligt forholde sig til fakta, herunder talmæssige økonomiske, såvel som kronologiske fakta. At gøre Barack Obama ansvarlig for USA nuværende økonomiske situation er at være underlødig og ganske ufaktuel i sin politiske kritik. Intet mindre.
Forresten ville det klæde hr. Kristian Jensen at forholde sig til det faktum, kronoligiske såvel som pt. aktuelle økonomiske fakta i Danmark anno 2010.
Efter nu ni år uafbrudt politisk magt under skiftende Venstre statsministre, hvorunder du, Kristian Jensen har haft ministeransvar i mange af årene, ville de så ikke være klædeligt måske, at feje for egen dør.
Ærlig snak netop dit parti Venstre og de Konservative har haft magten gennem alle årene siden efteråret 2001 med støtte fra et fløjparti ved navn Dansk Folkeparti.
Måske skulle du og dine partifælles i Venstre gribe i egne barm, stå ved jeres politiske ansvar, inden i råber “ulven kommer” om jeres politiske modstandere.
DIXI.
Et godt råd, få nu gjort op med Dansk Folkeparti ved at gøre VK regeringen uafhængig af deres politiske støtte. Se i stedet i retning mod Liberal Alliance som taler frit om gennemgribende reformer af dansk politik. Det trænger vi her i Danmark til. Efter nu ni år kontraktpolitik, er det på tide at gøre op med denne skadelige og reaktionære kontraktpolitik.
Danmark behøver et opgør med politisk vanetænkning og vi behøver afgørende reformer inden for skattepolitikken og velfærdspolitikken ligeså. Gør op med efterlønnen en gang for alle, via en visionær politisk reform, som netop kun tilgodeser reelt fysisk og/eller psykisk nedslidte danske lønmodtagere i forbindelse med overgangen til tredje alder og arbejdsmarkedet.
Vi har i Danmark ganske enkelt ikke råd til at forsørge raske, arbejdsomme og dygtige 60 årige lønmodtagere. Det er helt galt!
Især set i det perspektiv, at vores gennemsnitlige levealder i Danmark er stadig stigende, kan vi ikke tillade os som samfund, at passivt forsørge sunde, arbejdende 60 årige medborgere.
Dette burde være logisk også for levebrødspolitikere i Folketinget. Så kan du, Kristian Jensen, således selv vælge om du hører til betegnelsen “levebrødspolitker” eller om du har modet, det politiske mod til at være ærlig over for dine vælgere under partiet Venstre, til at melde politisk ud om en reel afskaffelse af Efterlønsordningen, som vi kender den i dag.
Vi lever i en anden tid, en da efterlønnen for ca. 30 år siden blev indført. Kunne du og dine kolleger dog ikke snart være ærlige og melde ud om efterlønnen.
Danmark har ikke længere råd til denne ordning og det danske samfund har i øvrigt ændret sig radikalt over de seneste 30 år. Er det måske gået hen over hovederne på politiskerne på Christiansborg.
Kodeordet må være: Hvem af jer har modet til afgørende reformer af dansk politik?
Upassende ? Klag over indlæg
@ niels hansen
betragter Reagan som Guds gave til menneskeheden.
Det var han sandelig også. Han knuste Det onde Imperium nærmest egenhændigt.
Upassende ? Klag over indlæg
@Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J
Tror du også på julemanden?
Good grief!
Upassende ? Klag over indlæg
@niels hansen, lyngby:
Hvis Carter havde fået genvalg, ville ingen af os formodentlig have været her i dag.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Niels Jørgen Bruun, Brande
Med hensyn til efterlønnen så tør Løkke ikke gentage en ‘nyrup’ som Venstre hånede S for - det ville være at underskrive sin egen politiske dødsdom. Han ville blive betragtet som den største politiske hykler i Danmark.
Samtidig ønsker 73% af venstres vælgere at afskaffe efterlønnen. En stor del af disse vil formodentlig ’sive’ til partier, som ønsker at afskaffe efterlønnen.
Damned if you do - damned if you don’t.
Upassende ? Klag over indlæg
God pointe, Niels Hansen, Lyngby.
Vi kan vel ikke blive mere enige. Herfra Brande.
nu kører jeg på arbejde, der skat jo betales nogle- mange- skattekroner til dette danske velfærds-mani-samfund.
dixi.
Upassende ? Klag over indlæg
I løbet af 500 års periode i middlealderet har Frankrig erklæret statsbankerot 7-8 gange. Samt konge har slaktet sine kreditører for at undgå gældsreturnering.
Samme perspektiv er med pengepolitik hvor penge printes bare (og bliver ikke dækket med materialer som fx. guld, kun som erklæring af forpligtelse, fremtidig gæld).
Lær af Zimbabve disse tider - betal for restaurantbesøg før måltid, fordi efter måltid vil priserne være steget et stykke
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg skal love for at valgkampen er skudt igang. Men du kan spare dig besværet Kristian Jensen, denne gang går vælgerne efter den rene vare. Den rene vare får man hos LA hvis man shopper efter økonomisk fornuft…. og er det værdipolitik der står på indkøbslisten ender man nok hos DF. V og K har intet på hylderne udover gammel EU-begejstring på dåse, jvf. de to partiers EU-ordførere der nu vil gøre det til en del af regeringsgrundlaget at få forbeholdene afskaffet i næste valgperiode.
Sig mig, er i da splitterravende gale i V og K? Lider i af forstærket dødsdrift?
Kristian Jensen, hvis du rent faktisk mener det du skriver så havde du allerede meldt dig ind i LA. Altså er det blot en gang ligegyldigt valg-flæsk beregnet på de få tilbageværende K vælgere, der måtte have forvildet sig ind på JPs debatsider.
Upassende ? Klag over indlæg
Ja, man skal efterhånden læse meget, før øjnene triller ud af hovedet. Men ovenstående indlæg fra Kristian Jensen, er da godt nok tæt på. En tidligere minister - endda skatteminister - fortæller nu hvordan man burde have gebærdet sig, og kaster al skylden på den amerikanske præsident for situationen “overthere”. Patetisk Kristian Jensen!
Du var minister i en regering, der frigav SP-opsparingen for at skabe forbrug. Du er medlem af det parti der fastfrøs ejendomsværdibeskatningen på 2002 niveau, og sammen med accept af afdragsfrie lån, har skylden for boligboblen, og den efterfølgende krise.
Du har været i en regering der har nedsat skatten for de bedst lønnede, vel vidende at forbruget ikke forøges væsentligt, eftersom forbruget øges bedst ved at give lavtlønnede flere penge til forbrug, end dem der i forvejen har mere end rigeligt, og allerede forbruger alt det de kan og vil.
VK regeringen har om nogen smidt mia af kroner ud til forbrug, men desværre blot på et tidspunkt, hvor det ikke var hensigtsmæssigt. Men udelukkende i et forsøg på at fastholde regeringsmagten, ved at bestikke vælgerne med skattestop, skattelettelser, og stimulere til et massivt overforbrug. Samtidig har VK regeringen i sin frygt for at miste ministerbilerne, undladt ENHVER form for reformer da det gik derudaf. Efterlønnen, reduktion af fradrag for pensionsopsparing i topskat, fastfrysning af ejendomsværdiskatten der årligt koster i gns 3 mia kr i mistede skatter, osv osv. Ja listen er lang.
Jeg er ganske enkelt chokeret over, at du kan kaste dig over USA i stedet for at tage fat i egen barm først. Det vidner da virkelig om en politikker der render rundt med skyklapper, og ikke kan se skoven for bare træer. Danske træer vel at mærke.
At du dermed udstiller din manglende kompetance og evne til at forvalte et sæde i folketinget, endsige at du kunne blive minister, står dog lysende klart.
Jeg kan desværre ikke tage dig særlig seriøst, når du ikke på noget tidspunkt vil gøre op med din egen regerings mangelfulde og direkte fejlslagen politik på det økonomiske område. Skam dig Kristian Jensen!
Upassende ? Klag over indlæg
Kristian Jensen: “Vejen ud af krisen består i at søge tilbage til de gode gamle dyder. Man skal belønne arbejde. Man skal belønne opsparing. Man skal lette investering. Man skal sætte tæring efter næring”.
Jeg er ikke uenig, men heller ikke enig. Hvor ved du fra, at netop det skaber økonomisk gevinst? men hvordan fremelsker man det så? Dit svar herpå holder du klogt ind til kroppen, for det får man kun klø for at udtale sig om. Men VK har da ikke noget at prale med herom efter 9 år ved magten.
At investere er ofte en dristig handling. A.P. Møller gik i sine unge dage rundt i Svendborg og stemte dørklokker for at bede om penge til at indkøb af sine skibe. Han var ikke selv formuende, men det var der andre der var og kunne undvære lidt til investering. Satte A.P. Møller tæring efter næring? Nej han var forudseende og lånte sig frem.
Men lige så vigtigt, der var andre ældrere som havde sparet op dvs. dengang hvor vores nuværende velstand blev grundlagt, havde staten ikke opslugt al privat indtægt i skat, som man gør idag med verdensrekord høje skatter på løn og forbrug.
Man skal kunne sin egen kultur og økonomi ud og ind op og ned førend det er givtigt at tage på oversøisk studietur. Og stadig er det meget lidt oversøisk “visdom”, vi kan bruge i Danmark.
Kære Kristian Jensen, i stedet bør man hæfte sig ved det vi ved og som du skiver: “De glemte, at kapitalisme forudsætter noget så simpelt som kapital”.
Danmark og dansk økonomi ligger relativt idag. Det er fakta.
Problemet idag i Danmark er at staten opsuger al kapital i befolkningen udover hvad der skal gå til købmandsregningerne inden næste månedslønning. Det har I regnet godt ud næsten på decimal. Det hedder også Jantelov, som man er begejstret for i Danmark, men det ødelægger kapitalismen i den brede del af befolkningen og den brede kapitalisme er lige præcis grundlaget for den elitære kapitalisme, som er den vi lever i dag. Ingen elite uden brede.
Hilsen http://www.velstandspartiet.dk
Upassende ? Klag over indlæg
Som jeg har fortalt om på andre blogs, er det helt forkert at vi har en ægte finanskrise her i landet. Staten svømmer i penge. Den bruger dem bare helt forkert, og til skade for menigmand. De almindelige borgere mangler ofte penge og velfærd, pga. af skattetrykket og den omsiggribende udplyndring via nye afgifter og gebyrer, flere og højere bøder og stigende priser og huslejer osv.
Men når VKO ødsler, fråser og fjoller SNESEVIS AF MILLIARDER AF KRONER væk på unødvendige formål og tåbelige projekter, så er det jo klart at det kan blive ‘nødvendigt’ at lukke stribevis af skoler, skadestuer, busruter, biblioteker, hospitaler og posthuse osv., pluss at øge skattetrykket osv.
At få sendt 45 til 75 MILLIARDER KRONER afsted til Afrika, at bruge 9 MILLIARDER på tvangsaktivering, at bruge MILLIARDER på luksuriøs oppasning af kriminelle i store villaer, at bruge 4 MILLIARDER om året på Afghanistan, at fodre DR med andre 4 MILLIARDER, at bruge 100 MILLIARDER på mere bureaukrati osv., osv.,……det er selvfølgelige MEGET vigtigere end at sørge for at danskerne (de dumme mennesker som betaler for det altsammen) kan leve i et ordentligt og velfungerende samfund.
Hvis VKO havde villet det, kunne man med lethed have undgået nedbrydningen af infrastrukturen og andre værdier,
men blæse være med hvad danskerne har brug for.
Det hele er dog ikke VKs skyld. DF har jo godkendt og medvirket til alle fiasko-reformerne og nedskæringerne. Og DFs 4oo kr om måneden til folkepensionisterne er jo til grin, eftersom de langt er overhalet af stigningerne i afgifterne på vand, varme, el og meget mere. Man giver lidt penge med den ene hånd, og tager dem tilbage og mere til med den anden hånd.
Har DF overhovedet opnået RESULTATER der er noget værd, eller er det snak og bluff det hele??
Upassende ? Klag over indlæg
Kristian Jensen skriver: “Men realiteten er desværre, at politikerne spillede en særdeles negativ rolle. De var selv med til at skabe krisen ved at starte en låne- og forbrugsfest uden lige.”
Bemærk ordet “De”, som vedrører nogle andre end Kristian Jensen og Venstre, som er fuldstændig uden skyld i de problemer vi har i dag. Forleden læste jeg Jan Wammen Dam, udtale at statsunderskuddet skyldes finanskrisen, underforstået at problemerne er de andres skyld og det der går godt skyldes Venstre indgriben.
For at løse et problem må en væsentlig forudsætning være at turde se det i øjnene og det gør Venstre desværre ikke.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg tror Kim Goltermann har ramt hovedet på sømmet
Den rene vare får man hos LA hvis man shopper efter økonomisk fornuft…. og er det værdipolitik der står på indkøbslisten ender man nok hos DF. V og K har intet på hylderne udover gammel EU-begejstring på dåse
Et hundrede procent godt set. Point her fra Århus.
Upassende ? Klag over indlæg
Og man kan fortsætte. Den EU-begejstring er der ikke meget salg i mere, efterhånden som omkostningerne ved medlemsskab bliver mere og mere tydelige.
Der er ikke noget at sige til der er en jævn siven fra V og K. Partierne har ikke rigtige noget at tilbyde. I hvert fald ikke noget der efterspørges.
Upassende ? Klag over indlæg
Jamen dog, Kristian Jensen, du maner altsaa i fuldt (og bedrevidende ovenikoebet) alvor, at det at Obama laante nogle milliarder til GM saa ikke alene disse men ogssa 2,5 millioner arbejdspladser hos underleverandoerer ikke gik tabt, var en fejl ?. Du mener at det at sikre diverse forsikringsselskaber saa ikke stoerstedelen at de amerikanske borgeres opsparinger gik tabt, var en fejl ? Du pointerer jo netop vigtigheden af opsparing som kilde til kapital, saa den haenger ikke helt sammen. Og saa mener du ovenikoebet at de skal laere af japanerne hvordan tingene IKKE skal goeres ?
Saa laes lige denne klumme i Herald Tribune af Nobelprisvinderen i oekonomi 2008 Paul Krugman og saa er du maaske mindre idealistisk i dine indlaeg i fremtiden :
http://www.nytimes.com/2010/09/10/opinion/10krugman.html?_r=1&partner=rssnyt&emc=rss
Skal siges at jeg normalt stemmer Venstre, men det begynder sgu at knibe naar i kommer med saadan en gang pladder.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvis man stiller spørgsmålstegn ved om DF har opnået reelle resultater, eller bare har været en logrende skødehund for V og K, får man ingen svar. Det forstår jeg ikke. Skulle DFs kvalitet eller indsats ikke være en lille debat værd? Er Pia stadig en leder man kan betragte som troværdig og dygtig, og loyal overfor sine vælgere?
Og hvad med LAs og Fælleslistens troværdighed? Og så er der jo også det nye parti ‘Værn om Danmark’.
Nogen må da mene noget om disse spørgsmål?
Upassende ? Klag over indlæg
Det er ikke helt fair at frikende Obama for USA’s problemer. Bush forsøgte flere gange at få fjernet f.eks. sub-prime lånene. Det blev hver gang stemt ned med demokraternes stemmer, herunder Obama’s.
Reagan var en guttermand. Uden ham, Mihail Gorbatjov og Helmuth Kohl, ville østeuropa ikke have fået sin frihed tilbage. Sven Auken hadede ham, hvilket viser at Svend Auken var et udmærket negativt kompas. Mente Svend det var godt, skulle man holde sig fra det og omvendt. Han mente til det sidste at Castros styre var godt, og CheGuevara en ægte frihedshelt.
Upassende ? Klag over indlæg
@Kristian Jensen - Som tidligere venstrevælger bærer jeg naturligvis også min del at skylden for at Danmarks økonomi ser ud som den gør (det havde selvfølgelig været meget værre med en S-SF regering)Men jeg valgte at stemme på Venstre på et helt forkert grundlag. Jeg blev lovet oprydning i den offentlige sektor, lavere skatter og kontrol med indvandringen… jeg har ikke fået noget af det, desværre. Du og dit parti skylder en forklaring!
Venlig hilsen en “partiløs” vælger
Upassende ? Klag over indlæg
De tre partiers fremkomst er et vink med en vognstang om at den er rivende gal. Hvis bare ét af dem havde en karismatisk leder som Glistrup eller Obama, så ville det meste af Folketinget, med rette, blive skiftet ud ved næste valg.
Vi stemmer ikke på VKO af lyst men af nød. Rød bloks vælgere stemmer nok på dem (motivanalyse!) fordi de tror de får en økonomisk fordel betalt af “de rige”.
Upassende ? Klag over indlæg
@Hans Jensen, Hellerup
Jeg tror, at tager fejl, hvis du mener at alle stemmer efter pengepungen.
Så ville DF ikke have så stor en tilstrømning.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg er helt enig med Jens Rin. Hvad blev der af den højst tiltrængte mogen ud i det Offentlige?
Fyr en hel del i toppen; mange af lederne aner ikke, hvad de har med at gøre og disponerer lysteligt vore skattekroner på mangelfulde eller direkte forkerte præmisser. Og at der skal noget nær én offentligt ansat til for at ’servicere’ 5 (den offentligt ansatte inklusive) mennesker siger en hel del om, hvor vanvittigt, systemet er.
Der må kunne fjernes halvdelen af de offentligt ansatte uden at det går nævneværdigt ud over den nødvendige service. At det så koster nedskæringer på mange af de unødvendige serviceområder er blot endnu en gevinst - også i økonomisk henseende.
Upassende ? Klag over indlæg
Dynamik, kære Kristian Jensen.
Der er for lidt incitament til at arbejde. Ganske enkelt.
Skat på arbejde er for høj. Samfundet er for dyrt.
Gør arbejde mere økonomisk attraktivt og nedlæg kommunerne. Danmark er et lille land. Det er tåbeligt, at det er opdelt i 98 kommuner og 5 regioner. Det er alt for dyrt.
Der er ufattelig mange mennesker ansat i det offentlige uvæsen, med det ene formål at kontrollere, at andre offentlige ansatte laver deres arbejde.
Når skatten ikke skal betale alle de ligegyldige lønninger, behøver den ikke være så høj.
Så er der flere mennesker til rådighed for arbejdsmarkedet, lønnen er attraktiv uden høj beskatning. Det vilkår for et dynamisk arbejdsmarked. Dumme, dovne og ligegyldige mennesker vil altid stritte ud, men der vil blive forsvindende få af dem, tilbage.
Enhver er sin egen lykkes smed. Ikke regeringens. I skal skabe rammerne, de bedste overhovedet, tak.
Upassende ? Klag over indlæg
@Torben Nielsen; Hvis renten stiger vil renteudgifterne på statsobligationer USA har solgt IKKE følge med op. Men det er korrekt at det bliver dyrere at låne nye penge.
Lånene er optaget i dollars og renten er fast. Obligationerne giver ingen indflydelse til ejerne (Kina/Japan bl.a.) overhovedet.
Upassende ? Klag over indlæg
Kristian Jensen: du har jo selv været med til at sikre, at Danmark nu er i en situation, hvor flertallet reelt kan stemme sig til naboens penge. Hvordan det nogen sinde skal kunne vendes inden for de rammer af demokrati, som vi indtil nu har taget for givet, mangler jeg at se en løsning på. Prøv at foreslå en model, hvor de som betaler gildet, også har mest at skulle have sagt. => Ramaskrig!
Situationen er allerede ved at glide magthaverne af hænde, og de selvforstærkende effekter er enorme. Antallet af private jobs dykker samtidig med at Det Offenlige tilsyneladende har vokset sig til en organisme, som på en forunderlig måde lader til at have fået eget liv, og ikke længere lader sig kontrollere.
Hvis nogen mener, vi er på rette spor i DK selv med en borgerlig regering, så får man en brat opvågnen. Der kan stadig rettes op, men det sker med sikkerhed IKKE ved at implementere S+SF’s vanvittige fatamorgana-planer.
Men det er da dejligt at se, at der er kræfter i Venstre, som mener, det er en DÅRLIG idé at lade 68′erne sende en enorm gæld videre til deres børn og børnebørn. Så mangler vi bare at se det udmønte sig i konkret politik …
Upassende ? Klag over indlæg
@Mads Laursen
Men mange af pengene ligger i den korte ende, og skal altså hurtigt refinansieres.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 15. sep 10 kl. 11:22 skriver:
“Jeg tror Kim Goltermann har ramt hovedet på sømmet.
Den rene vare får man hos LA hvis man shopper efter økonomisk fornuft…. og er det værdipolitik der står på indkøbslisten ender man nok hos DF. V og K har intet på hylderne udover gammel EU-begejstring på dåse”
LA er den rene reaktionære neokonservatisme og det er langt, langt fra økonomisk fornuft. Faktisk vil LA-politik føre til ruin i Danmark og sågar EU på grund af LAs kåde tåbeligheder om ville udkonkurrere alle andre EU-lande på laveste selskabsskat. Die dumme dænen.
LA er reaktionær designer politik uden jordforbindelse skabt af for unge levebrødspolitikere alene på desperat jagt efter et politisk vakum at kunne sælge.
Økonomisk fonuft af VK har medført at dansk økonomi står relativt godt i EU på trods af krisen:
- Dansk erhversklima er verdens bedste
- Relativ lille arbejdsløshed
- Danske konkurrencekraft i verdens top10
- Et boomende overskud på betalingsbalancen osv.
Dog har VK ikke formået at løse de langtsigtede
problemer med lavt iværksætteri og innovation, som er grundlaget for fremtidens velstand og velfærd.
Årsagen hertil er det manglende opgør med Janteloven, som er alliancen mellem den reaktionære storkapital og socialisme, og som holder den brede befolkning i konstant armod gennem de verdensrekord høje skatter på almindelig løn og forbrug.
Ingen økonomisk elite uden også en solid økonomisk bredde.
Upassende ? Klag over indlæg
Kim Laursen
Jeg har set du har skrevet det flere gange, og det skurer i øjnene. Det hedder ikke “die dumme dænen”. Det hedder “die dumme dänen”. Tyskerne har ikke noget æ. Beklager men det sætter dig lidt i bås med folk der skriver knus, som knuz. Min teori er at det ikke er for meget intelligens der plager det segment. (min mening).
Men lad mig så bare forholde dig til det du skriver.
LA er den rene reaktionære neokonservatisme
Jeg ved ikke om du har læst økonomi. De neoklassiske økonomer (jeg går ud fra det er dem du taler om) har afvist keynes ide om at det er statens opgave at “stimulere” økonomien. I “moderne” tid er det især udsprunget fra “Chicago School of Business” i 1980′erne, men også Bundesbank har taget dem til sig. Jeg er helt med dem. Jeg vil også til enhver tid afvise Keyne’s ideer om at låne for at stimulere.
Faktisk vil LA-politik føre til ruin i Danmark og sågar EU på grund af LAs kåde tåbeligheder om ville udkonkurrere alle andre EU-lande på laveste selskabsskat.
Virkelig? Jeg troede den (glimrende) ide var lidt bredere fundet end lige LA.
http://politiken.dk/politik/1046504/skatteminister-stoetter-lavere-selskabsskat/
Og den vil under ingen omstændigheder føre til ruin. Det værste der kunne sker var at vi kunne tiltrække nogle flere arbejdspladser.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til resten af dit indlæg. Jeg synes ikke der er så meget konkret i det.
Jeg har på ingen måde købt hele LA’s politik, og jeg kan måske følge dig så langt at de af og til går amok i luftkasteller. F.eks. når de taler om dynamiske effekter, som de har stærkt overvurderet. Deres tro på dynamiske effekter lyder lige så troværdigt som historien om julemanden.
Men men men… De er de eneste der virkelig har talt om at tage fat om nældens rod, og få gjort noget ved de offentlige udgifter. Og der er deres politik noget mere troværdigt end V og K.
http://www.liberalalliance.dk/Liberal%20Alliance_Mod%20til%20reformer_16.aug.2010.pdf
V og K har ikke kunnet taget det opgør, og de har slet ikke kunnet styre kommerne, hvor økonomien reelt er ude af kontrol i et amokløb mod uendelig.
Upassende ? Klag over indlæg
Beskyldninger og Løsninger?
Det er bemærkelsesværdigt hvor hidsigt folk kritisere Kristian Jensen. At den nuværende regering beskyldes for at have kørt landets økonomi i sænk, er en af de større tåbeligheder, som man længe har hørt. Denne regering har langsomt, men sikret betalt af på den tidligere enorme og virkelige “farlige” udlandsgæld. Dette er årsagen til at Danmark ikke er i en håbløs situation, som f.eks. Portugal, Italien, Grækenland, Spanien. Men samtidigt har regeringen ført en risikabel finanspolitik ved at acceptere nye låneformer(afdragsfrie lån/”rentefrie” lån).
Barak Obama er ikke skyldig i USA´s økonomiske problemer, dette er sikret. Men det er nu ham der står ved roret, og lægger den nuværende kurs. Derfor er fortidens problemer også hans, desværre!
Den kurs som Obama så er slået ind på er delvist inspireret af en eller anden form for Keynisianisme. Store offentlig tilskud til vækst og produktivitet som motor for økonomien. Dette er set før i f.eks. i Japan´s nuværende meget lange økonomiske krise.
Denne økonomiske tilgang er der i øjeblikket en stor debat om, imellem amerikanske økonomer især om effekten af offentlige tiltag (og implicit om beskatning (enten nu eller i fremtiden)). Fordi ALT offentligt forbrug er skaffet igennem skatter og dermed indgreb i det private forbrug/investeringer.
Det der debatteres er nytteværdien af offentlige projekter opvejer i forhold til den tilhørende beskatning. Det der diskuteres er multiplikatoreffekten, dvs. effekten af en offentlig investering om den er 1 eller om den er mer end 1. dvs. er 1 krone investeret i et offentligt projekt/offentligt forbrug mere vær end 1 krone investeret i privat investeringer/privatforbrug. Her kan det siges at man i USA ikke ser en større multiplikator effekt end 1, man faktisk en der er ringere/mindre end 1.
Dette leder mig til følgende spørgsmål til Kristian Jensen;
1) Her er så spørgsmålet, hvad får vi mest ud af?
Det er godt for os at USA pumper en masse penge ud til forbrug, fordi det giver muligheder for eksport til USA. Men beriger vi (DK + EU), ikke os selv, ved at føre kontraktiv finanspolitik, på USA`s bekostning? Obama prøver i det mindste at handle, mens vi her i Europa bare fedtspiller.
2) Er det, set i lyset af den i Europa næsten alt omfattende kontraktive finanspolitik, muligt at bekæmpe arbejdsløsheden(såvel i DK, som i EU)?
3) Og vil en markant stigende arbejdsløshed ikke forværre de offentlige regnskaber?
4) Hvordan vil det være muligt for verdensøkonomien at komme sig, uden ekstraordinære økonomiske tiltag, hvis vi kommer til at se en arbejdsløshed på 15 – 20 % i såvel Europa, som i USA.
5) Er den verdens økonomiske realitet ikke, at sydøst asien og Kina, vil være ledende pga. løn konkurrenceevnen de næste 20 – 30 år. ( pga. store befolknings grupper der skal ud af subsistens landbrug) og at den vestlige verden derfor for konstante handelsunderskud og underskud på de offentlige budgetter i samme 20 – 30 årige periode.
6) Da den vestlige verden kun med besvær kan konkurrere på løn imod Kina/sydøst asien og pga. underskud på de offentlige budgetter er velfærdsstatens tid ikke forbi? (pga. finansierings problemer)
7) Er den vestlige verden basalt set ikke Fuck`ed og kun igennem protektionisme og/eller merkantilisme kan Danmark(og vesten) overleve økonomisk.
MVH.
Carl Andersen
Upassende ? Klag over indlæg
Det er ret beskæmmende at sammenligne blog-kommentarer her og i mit andet hjemland Malta. Hvor man i Malta forsøger at holde sig til emnet og komme med mere eller mindre konstruktive forslag til løsning af de pågældende problemer – er blog kulturen i Danmark en ganske anden.
Her er emnet helt uvæsentligt for utrolig mange gengangere – læs Niels Hansen bl.a. – det drejer sig bare om at fremmane de samme hadebilleder gang på gang. I dette tilfælde drejer bloggen sig altså om Obama og hans evner til at styre USA ud af krisen – og her må jeg give Kristian Jensen fuldstændig ret: det magter han ikke. Den stakkels mand blev udråbt til at være den nye Messias, der skulle frelse amerikanerne efter Præsident Bush, der havde et par småting som Iraq-krig, terrorist-angreb og finans-krise start at tage sig af.. Efter 585 dage i embedet må man desværre konstatere, at USA valgte den værste af 3 alternativer. Hilary Clinton har vist mod og handlekraft i udenrigsministeriet, og McCain’s no-nonsense sprog og samarbejdsevner på tværs af partiskel i senatet kunne have gjort stor fyldest i det hvide hus.
Barack Obama startede på en unik basis med flertal både i Rep.Hus & Senatet, og det var forventet, at hans stort opslåede “Changes” ville skøjte effektivt igennem. Uheldigvis døde senator Edward Kennedy, og Obamas demokratiske flertal fordampede med valget af en ny Republikansk senator.
Kristian Jensens analyse af den kunstigt lave rente med øgede lånemuligheder er ramt lige på kornet.
Upassende ? Klag over indlæg
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 15. sep 10 kl. 16:35. Beklager jeg ikke bruger det tyske a med umlaut, men det er længe siden jeg har arbejdet på tysk. Vi læser nu at de unge industriledere ikke vil/kan tale tysk. Det er flovt overfor for vores store nabo og handelsparner mod syd.
Jo jeg har en uni-grad i økonomi. Neokonservative er det modsatte af neoøkonomi. Neokonsevative er reaktionære konservative imodsætning til de folkelige Konservative.
Danmark har allerede i-landenes laveste selskabsskat: http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/4607.html
Skatteministeren udtaler sig politisk om selskabsskat for at blive ven med de reaktionære konservative og folkelige Konservative. Men det er slut nu efter LLR var i London, hvor Danmark blev advaret mod egoistisk dansk enegang på laveste selskabsskat.
Endnu lavere selskabsskat dræner statskasse:
http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2009/NR095.pdf
Endnu lavere selskabsskat er den forkerte skattelettelse: http://epn.dk/kommentar/article2173768.ece
http://epn.dk/samfund/politik/article2177810.ece
Hvad er problemet i dansk økonomi? Det er statens underskud alle andre nøgle er pæne eller relativt pæne. Hvad kræver en driftsøkonomisk uforstandig bankrådgiver mod underskud: Besparelser, også selvom det ødelægger hele forretningen.
Danmark bør derfor sikre sig meget mere iværksætteri og innovation, fordi det er grundlaget for fremtidens velstand og velfærd. En teknokratisk politiker tror fejlagtigt, man bare kan tilveje iværksætteri gennem en vækstfond, statsstøtte osv. men det kan man ikke i tilstrækkelig grad.
Der er ingen vej uden om at få økonomien op at køre i den brede befolkning ved at normalisere de danske verdensrekord høje skatter på almindelig løn og forbrug. Ingen elite økonomi uden sund brede økonomi, som er grundlaget for ny varig velstand gennem mest mulig iværksætteri og innovation.
LA er det stik modsatte af den nødvendige økonomi.
LA er kun flygtig spekulationsøkonomi som i Irland, Island, Baltikum mm.
Venstre bør også forstå at de har været med til at skabe et udkantsdanmark stadig fattigere og større fordi almindelige mennesker ikke længere kan betale de vanvittige skatter til København.
Hilsen http://www.velstandspartiet.dk
Upassende ? Klag over indlæg
@@Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 15. sep 10 kl. 16:35.
Upassende ? Klag over indlæg
@@@Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 15. sep 10 kl. 16:35. Beklager jeg ikke bruger det tyske a med umlaut, men det er længe siden jeg har arbejdet på tysk. Vi læser nu at de unge industriledere ikke vil/kan tale tysk.
Neokonservative er det modsatte af neoøkonomi. Neokonsevative er reaktionære konservative imodsætning til de folkelige Konservative.
Danmark har allerede i-landenes laveste selskabsskat: http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/4607.html
Skatteministeren udtaler sig politisk om selskabsskat for at blive ven med de reaktionære konservative og folkelige Konservative. Men det er slut nu efter LLR var i London, hvor Danmark blev advaret mod egoistisk dansk enegang på laveste selskabsskat.
Hvad er problemet i dansk økonomi? Det er statens underskud alle andre nøgle er pæne eller relativt pæne. Hvad kræver en driftsøkonomisk uforstandig bankrådgiver mod underskud: Besparelser, også selvom det ødelægger hele forretningen.
Upassende ? Klag over indlæg
@@Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 15. sep 10 kl. 16:35. Beklager jeg ikke bruger det tyske a med umlaut, men det er længe siden jeg har arbejdet på tysk. Vi læser nu at de unge industriledere ikke vil/kan tale tysk.
Neokonservative er det modsatte af neoøkonomi. Neokonsevative er reaktionære konservative imodsætning til de folkelige Konservative.
Danmark har allerede i-landenes laveste selskabsskat: http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/4607.html
Skatteministeren udtaler sig politisk om selskabsskat for at blive venner med de reaktionære konservative og folkelige Konservative. Men det er slut nu efter LLR var i London, hvor Danmark blev advaret mod egoistisk dansk enegang på laveste selskabsskat.
Endnu lavere selskabsskat dræner statskasse:
http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2009/NR095.pdf
Hvad er problemet i dansk økonomi? Det er statens underskud alle andre nøgleal er pæne eller relativt pæne. Hvad kræver en driftsøkonomisk uforstandig bankrådgiver mod underskud: Besparelser, også selvom det ødelægger hele forretningen. Det samme gør andre af velfærden.
Danmark bør derfor sikre sig meget mere iværksætteri og innovation, fordi det er grundlaget for fremtidens velstand og velfærd. En teknokratisk politiker tror fejlagtigt, man bare kan tilveje iværksætteri gennem en vækstfond, statsstøtte osv. men det kan man ikke i tilstrækkelig grad.
Der er ingen vej uden om at få økonomien op at køre i den brede befolkning ved at normalisere de danske verdensrekord høje skatter på almindelig løn og forbrug. Ingen elite økonomi uden sund brede økonomi, som er grundlaget for ny varig velstand gennem mest mulig iværksætteri og innovation.
Venstre bør også forstå at de har været med til at skabe et udkantsdanmark stadig fattigere og større fordi almindelige mennesker ikke længere kan betale de vanvittige skatter til København.
Upassende ? Klag over indlæg
GRATIS OMGANGE
“Jeg vil hellere se problemerne i øjne nu”, siger du nu Kristian. Men sager er, at da du var skatteminister dækkede du over strafbar virksomhed i Skatteministeriet. Du så altså ikke problemerne i øjne, da omgangen - ikke var gratis.
Det er også en gratis omgang, når du nu kritiserer Obamas stimuli, der har afværget den helt store nedtur - indtil nu.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er ganske enkelt. der er en lille millon ansat i forskellige offentlige stillinger, altså hver 5 danske fra nyfødt til død. Regner man den erhvervsaktive alder, 17-64, nærmer vi os en trediedel. Der er altså 1 serviceperson for hver 2 danskere. Samtidigt har vi en lille million dansker i den erhvervsaktive alder, der er på en eller anden form for overførselsindskomst, permanent eller livsvarigt. Oven i købet har vi importeret et stort antal mennesker, der hele livet vil være en udgift, og det beklagelige beviste faktum er at deres børn er dyrere.
Det kan naturligvis ikke hænge sammen, og vi står nu i den situation at en nyfødt dansker, uanset baggrund, vil være en underskudsforretning.
Hvad har du gjort ved det Kristian Jensen?
Sørgede du for at barbere ned på det offentlige, så det havde en størrelse der kunne finansieres?
Arbejdede du for at vi kun gav opholdstilladelse til dem der bidrog positivt til samfundet?
Lettede du vilkårene for dem der kom og bidrog til samfundet?
Fjernede du unødvendigt fedt som f.eks. naturvejledere og hele godhedsindustrien?
Sørgede du for at skattereglerne understøttede dine udsagn om det fleksible arbejdsmarked, hvor folk flyttede derhen hvor arbejdet var?
Sørgede du for at det var let at etablere en ny virksomhed?
Sørgede du for at det var gunstigere at oprette en arbejdsplads, end at belåne sit hus?
Sørgede du for at det var attraktiv for store virksomheder at oprette arbejdspladser i Danmark?
Har du et svar på hvorfor vi skulle stemme på dig næste gang, andet end at alternativet er værre? Måske skulle man stemme på HTS, for så kommer sammenbruddet hurtigere, og vi kan begynde oprydningen. Uden dig, for du er ikke en del af løsningen, du er en del af problemet.
Upassende ? Klag over indlæg
“Som skatteminister besøgte jeg flere gange USA. Og hver gang blev jeg slået af uansvarligheden. Amerikanerne havde simpelthen besluttet sig for, at gæld var ligegyldig. Hvis bare økonomien kunne vokse hurtigere end statsgælden, var det jo ikke noget problem. Sådan lød regnestykket. I teorien var det rigtigt. I virkeligheden er USAs gæld blevet skræmmende stor.”
Kristian Jensens oplæg er ganske besnærende men ender alligevel som et selvmål. Det hænger måske sammen med, at han har så travlt med at danse, at han har en til at skrive for sig, hvilket sproget røber. Derfor efterlyser jeg mindre quickstep og mere jordforbindelse og nærvær.
Mange af I andre har skrevet gode kommentarer, som vi sagtens kan blive enige om. Jeg er bl.a. helt med på den om de gamle dyder, de har nemlig hele tiden fungeret her, og jeg valser ikke af sted med lukkede øjne, når det hele brænder på.
Der er en verden til forskel på Christiansborg Venstre og Venstre i provinsen. Værdikampen forsvandt fra Christiansborg Venstre i takt med Anders Fogh Rasmussens karriereplaner og næsegrus snobberi for udlandet. Hans hyldesttale til Jens Smærup Sørensen var ikke det, den gav sig ud for, og om føje år sidder samme Anders med sin dansemus i landlig idyl i Frankrig og føler sig global, mens vi sidder i problemer til halsen, hvis vi ikke er flygtet til skattely eller er buret inde for “racisme” og dermed helt ude af dansen, fordi vi ikke er tilstrækkeligt islamvenlige, som EU og FN vil det.
Venstre er blevet et holdningsløst, materialistisk parti med en bleg bureaukrat i spidsen, og dermed har parti forrådt det bedste i sig selv.
Afregningerne foregår nu ved flere kasser. Meningsmålingerne viser fx, at ikke blot det løse men også vi kernevælgere flygter, skønt vi ikke har meget lyst til det. Vi vil bare ikke, at I skal tro, at vi bliver hos jer, ligegyldigt hvor dårligt I behandler os, mens I lefler for socialdemokrater, der kan tænkes at hoppe over i en foxtrot.
En anden kasseafregning finder nu sted i denne avis’ kronikker, hvor Morten Uhrskov i dag får lov til at fremstille liberalismen som dødens halvgiftige pølse, der til nød kan bruges som lidt næring ,når det nu ikke kan være anderledes. Og i de næste dage vil han blive svaret af ultraliberalistiske metropolakademikere, der fx ikke siger typiske Venstre vælgere i Kristian Jensens Midtjylland et dyt.
Dermed forsvinder det, som vi andre brød os om hos det gamle Venstre i universitetståger og magtkampe mellem alfahanner, mens resten af Venstre bliver ideologisk marginaliseret til folkedans i sidste roerække.
Jeg efterlyser en fejende lanciers med en mølletur, hvor armene er stærke nok til at bære damerne. Så skal de nok komme løbende for at være med.
Upassende ? Klag over indlæg
http://jp.dk/opinion/pittelkow/article2185484.ece
Løkke kan roligt regne med, at hans udkantsdanmark omfatter meget mere end Vestjylland og landboere.
Upassende ? Klag over indlæg
Kristian Jensen,
Dine opildnende ord
“Vejen ud af krisen består i at søge tilbage til de gode gamle dyder. Man skal belønne arbejde. Man skal belønne opsparing. Man skal lette investering. Man skal sætte tæring efter næring. Det skaber jobs og økonomisk fremgang, Ikke bare som følge af kortsigtede stimulanser. Men som følge af varig vækst.”
er ret morsomme, når Danmark tager sparepengene fra sine borgere i form af verdens højeste skatter og smider dem omkring til at betale for idiotiske velfærdsordninger og et byzantinsk statsapparat. Hvad med at sætte skatterne ned til USAs niveau og lade Danskerne spare pengene op på egne bankkonti, eller lade dem investere dem i profitable virksomheder i stedet for fallitvirksomheden Den Danske Stat?
Upassende ? Klag over indlæg
Skatten er blevet sat ned på både arbejde og virksomheder siden 2001. Selskabsskatten er sænket fra 30 til 25% og marginalskatten er sat ned for alle indkomstgrupper.
Upassende ? Klag over indlæg
Tak for de mange dansemetafoer, men jeg holder mig nu til at danse på TV2 og debatte politik på jp.dk.
Værdikampen er ikke slut. Den har bare ændret retning. Vi ahr fået styr på den store indvandring af familiesammenføringer og asylansøgere. Nu kommer der i højere grad velkvalifiseret arbejdskraft til Danmark. Værdikampen bliver bla. at få sat ind overfor de mange drenge med 2. generationsbaggrund, som ikke lærer at læse., Se blot den københavnske vestegn!
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Peter
Vil du prøve at se på hvilken effektivisering SKAT har gennemgået mens jeg var minister for området? Er du klar over at “profilen” på de, som for opholdstilladelse er helt ændret fra mange familiesammenføringer til mange jobtilladelser til veluddannede og højtlønnede udlændinge? Kan du huske at inden nytår betalte du op til 63% i marginalskat?
En vigtig del af løsningen er at lade være med at tale forbi hinanden, når vi nok er enige om vejen
Upassende ? Klag over indlæg
Svar:
1) Det er kun kortsigtet at det hjælper os, at USA har stort underskud. De skal jo have betalt gælden igen og den proces bliver hård og dyr - og så kommer vi til at mærke det i Danmark
2) Arbejdsløshed kan bekæmpes med andet end ekspansiv finanspolitik. Blandt andet strukturpolitik og bedre vilkår for konkurrencekraft
3) Jo - det er også derfor at vi har kastet mange mia. kr. ind i at holde hånden under beskæftigelsen. Men vi kan komme i problemer, hvis vi ikke få stoppet stigningen i gælden. Derfor trækker vi statens indsats lidt tilbage når vi kan se, at opsvinget er ved at komme igang
4) Ved at vi f.eks. liberaliserer verdenshandelen, hvor landbrugsstøtte og industritold er med til at holde vækst og arbejdspladser nede.
5) Nej - Danmark har f.eks. stort overskud på handelsbalancen fordi vi forstår at producere varer, som efterspørges selv om prisen er høj
6) Vi kan producerer og udvikle produkter og så må du ikke glemme, at danskere traditionelt er gode købmænd, som tjener på at købe billigt og sælge dyrt (se på JYSK eller Bestseller som er succesfulde handelsvirksomheder)
7) Tværtimod - vi vil tabe ved protektionisme. Hvis vi var tvunget til at købe dyrer og dårligere europæiske varer, så ville vores købekraft blive reelt mindre og det vil skade vores økonomi
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Jens
Skatterne er sat ned - både selskabsskat, indkomstskat og store dele af kapitalbeskatningen er sænket. Vedr. indvandringen, så har vi vendt helt op og ned på hvem der kommer ind i landet. I stedet for asylansøgere og familiesammenførte, så kommer der uddannelsesøgende og kvalifiseret arbejdskraft til Danmark nu. Vedr. oprydning så vil jeg bare nævne udviklingen i SKAT under min tid som minister. Der blev reducerert i resourceforbrug og personaleantal.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Kristian Jensen - Mange tak for dit svar, dejligt med en blogejer der tager sig tid til den slags. Du må give mig ret så langt som at regeringen ikke just har ført en liberal politik. Den offentlige sektor er vokset til en uoverskuelig størrelse, indførsel af madpakkeordninger og multimedieskat er heller ikke just liberal tankegang i mine øjne.
Ang. indvandring, så er det mig bekendt meget begrænset med kvalificeret arbejdskraft fra mellemøsten og nordafrika, men oplys mig gerne om hvilke job der primært bliver besat af mennesker fra disse områder.
Upassende ? Klag over indlæg
@Kristian Jensen , | Skrevet: 16. sep 10 kl. 22:12
Hatten af for en politisk blogejer, der tør diskutere politik med folket.
Enig, VK har gjort meget godt, men det er altsammen kun korsigtet. Schluter fik sin nedtur. Efter Nyrup kom der nedtur. Og den nuværende nedtur vil blive lang og ubamhjertig. Der skal langtsigtet velstandspolitik til, men problemet er at effekten først kommer efter valgperioden.
KJ: “Skatten er blevet sat ned på både arbejde og virksomheder siden 2001″. Godt, men hvad hjælper det, når nye afgifter og nye skatter som multimediskat m.fl. æder hele skattelettelsen for almindelige mennesker? Skattereformen er udtænkt af en forretningshjerne som en “snu” virksomhed med lave priser, men høje gebyrer. Men sådan virksomhedsetik ender altid galt i at snyde sine kunder (læs: skatteydere) og dermed indtæffer falliten før eller siden. Kristian.
KJ, bliv dog folkelig og stop med tro at DJØF’erne kan frelse jer og danskerne.
KJ: “2) Arbejdsløshed kan bekæmpes med andet end ekspansiv finanspolitik. Blandt andet strukturpolitik og bedre vilkår for konkurrencekraft”. Korrekt, at offentlige investeringer ikke løser alle problemer. Men det hjælper heller ikke at piske pensionister, arbejdsløse og syge i arbejde. Mennesker skal derimod motiveres så kommer man langt.
I har driftsøkonomisk uforstandtigt for meget focus på de eksisterende virksomheders konkurrencekraft, som I nu har gjort til verdens stærkste. Men det er spildte milliarder at fortsætte i den retning når det mål er nået, Kristian.
V glemmer totalt lønmodtagernes konkurrencekraft, som er verdens dårligste pga. af at Danmark stadig har verdens højeste lønskatter, moms og afgifter. I stedet bestikker I udlændinge og skatteflygtede danskere til at arbejde i Danmark med stor skatterabat. Kinnoch og Saxo bank direktøren kan komme hjem til Danmark på 25% lønskat under “forskerordningen”. Om igen. I pisser ganske enkelt på almindelige danskere.
Og forstå venligst at den eliteøkonomi I har fremelsket og som holder dansk økonomi realtivt godt kørendene i dag blev grundlagt af en sund breddeøkonomi bygget op på lave lønskatter, moms og afgifter i fortiden.
Breddeøkonomi er forudsætningen for varig velstand gennem den naturlige fornyelse via iværksætteri og innovation, der (gudske lov) kun kommer nedefra som et naturligt værn mod pampervælde, DJØF’ernes designer politik mm.
I kan sgu ikke bare bestille en rapport og så løser man problemtet smart ved at omgå økonomisk naturlov ,kunder (læs:skatteydere) og borgerne.
Der er ganske enkelt brug for en normalisering af de danske verdensrekord høje lønskatter, moms og afgifter for at undgå at udkantsdanmark vokser sig stadig større og fattigere.
Upassende ? Klag over indlæg
@Kristian Jensen
Var der ikke et par ting, som du gerne ville have gjort om, hvis du havde kunnet?
Hvad med de afdragsfrie lån? Var det - når alt kommer til alt - ikke med til at forværre den krise, som vi står i?
Hvad med reformerne af velfærdsgoder såsom dagpenge, efterløn, invalidepension og meget andet?
Hvad med kommunalreformen?
Som jeg ser det, så havde vi gyldne muligheder fra ca. 2004 (hvor arbejdsløsheden begyndte at falde) og så indtil 2008. Der havde vi chancen for virkelig at tage et opgør med velfærdsstaten. Men den forsømte I desværre.
Mit gæt: du ville gerne have den viden, som du har i dag - og så spole tiden tilbage til 1. januar 2004.
Men du har ret: det er de gamle dyder, der skal satses på nu. At tro at gældstiftning er vejen frem, det er det rene galimatias. For hvad var det, der bragte os i denne situation? Gæld.
Mon S + SF ville have sendt “fair løsning” på banen, hvis de faktisk havde stået med regeringsansvaret? Jeg tillader mig at tvivle, idet de dermed ville være gået enegang i EU med alt hvad det kunne medføre.
Så som sådan, så er “fair løsning” blot et politisk blålys.
Upassende ? Klag over indlæg
Er der andre end mig, der synes det er mærkeligt, at Kristian Jensens korte svar er fulde af grammatiske fejl kluntet formulering og forkert retskrivning, mens hans lange blogoplæg er kemisk renset for den slags?
Upassende ? Klag over indlæg
Tidligere skulle man have gode karakterer i dansk og regning, hvis man havde ønske om en bankuddannelse. Gad vide, hvordan Kristian Jensen slap gennem nåleøjet…………
Han skal iøvrigt ikke være stolt over at have sparet personale i SKAT, da der under hans virke skete en massiv vækst i udeståender hos SKAT. Den nye skatteminister har holdt besparelser på personalet tilbage af samme grund.
Det ser ud til, at Kristian Jensen mestrer dansk og regning ligeså godt, som han danser…………..
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Jens
Jeg kan ikke give dig oplysninger, om hvor folk fra Mellemøsten eller Nordafrika bliver ansat. Men prøv at læs denne publikation fra Integrationsministeriet: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/FE564B43-5F00-4796-B041-59794779B147/0/tal_og_fakta_paa_udlaendingeomraadet_2009.pdf
Den giver et klart billede af, at de personer, som kommer til Danmark for at arbejde primært kommer fra Asien, Europa, USA eller Australien.
Upassende ? Klag over indlæg
Måske kan du så forklare os uvidende om, hvorfor du ikke støtter Pia Kærsgårds forslag om at få flere af dem fra Asien, Europa (inklusive Ukraine og europæisk Rusland), USA og Australien til Danmark, og færre af dem fra Mellemøsten og Nordafrika?
Kunne det have noget at gøre med Euromed, som netop går ud på at gøre landene i Nordafrika og Mellemøsten til priviligerede partnere med EU? Planer, der der blev virkelighed 1/1 2010, og sætter bl.a. Tyrkiets ene ben i EU? Planer i støtter, i og med i har kastet jer fladt på maven for EU.
Måske kunne du også fortælle os hvorfor den offentlige sektor er eksploderet i jeres regeringstid, og hvorfor vi har en million mennesker i den arbejdsdygtige alder på overførselsindkomster. Var det ikke smartere af få dem ud og arbejde, i stedet for at forsøge at importere flere skatteydere? Er hver tredie dansker virkelig for syg til at kunne arbejde? I så fald, hvad h…. er det så for et samfund i har opbygget?
Tænk hvis vi have 500.000 kinesere i Danmark, og ikke 500.000 muslimer.
Upassende ? Klag over indlæg
Hmm. Så forsvandt Kristian Jensen. Det er jo også svært at forklare, hvorfor man gør det stik modsatte af, hvad ens undersøgelse af et problem finder frem til er løsningen.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvad bør EU og Danmark gøre for at bevare velfærdet og velstanden?
Kendte eksperter, bl.a. fra Pentagon forudser Tyrkiet som den kommende (pragmatiske) supermagt om 10-15 år. Verdens vigtigste og fremtrædende beslutningstagere har valgt Tyrkiet som verdens centrum efter 2012. Dels fordi, at udviklingen i væksten er den næststørste efter Kina. Landet har undgået den økonomiske krise, og har ophævet grænserne til gamle fjender, nemlig nabolande og den islamiske verden. Landet er igang med en lang række reformer i forfatningen, og især indenfor demokratiet, det juridiske system og menneskerettigheder. Et land, der har NATO’s anden største hær, støttet til FN rådet af 151 lande. Godt repræsenteret i EU kommisionen og har formand- og lederskabet til OIC (Organisation of Islamic Conference med mere end 57 lande). Har haft succes med mægler rollen mellem konflikt lande, senest mellem Iran og de vestlige lande.
Der er ikke længere visum eller paskontrol, men fri bevægelighed mellem lande. Tyrkiet bliver betragtet som sædvanligt den naturlige leder af den islamiske verden, og er det eneste land, der kan kritisere Israel og nægte sanktioner mod Iran i FN rådet trods USA og andre allierede.
Muslimernes indbyggertal stiger pænt blandt verdensbefolkningen, og nu i dag er Islam verdens største religion. Alt dette er en revolution for tyrkisk udenrigspolitik og det største tegn på, at den sovende gigant er ved at vågne op med en samlet og forenet Tyrkisk-Islamisk Union med Neo Osmannisk model.
Det bliver også Europas tætteste og største nabo nogensinde.
Man forudser bl.a. den islamiske verden, som verdens centrum i politik, økonomi, kultur, videnskab og teknologi. Området har rige underjordiske råvarer og mineraler. Tyrkiet er medstifter til FN’s “Civilisationernes Alliance”, som går ud på at fremme dialog, gensidig respekt og tolerance mellem civilisationer, men landet er også en vigtig brobygger mellem vest og øst.
Da økonomien buldrer fremad i østen er det vigtigt at starte et nyt, konstruktivt og vedvarende forhold til denne brobygger, hvis man altså ønsker at øge beskæftigelsen og forbruget herhjemme ved at finde nye markeder, investere og sælge sine produkter i Asien og Afrika.
Men for at føre en sund udenrigspolitik overfor denne del af verden er vi nødt til at lave om på vores indenrigspolitik, fordi hele omverdenen inkl. den islamiske verden, følger med i, hvad der foregår med mindretallet og andet i EU og Danmark. Lige såvel som vesten gør med mindretallet i den islamiske verden.
Udenrigs- og indenrigspolitik hænger meget sammen.
Først er det vigtigt med reformer i økonomien.
Løsningen er ikke at spare, men at øge offentlige investeringer, øge privatiseringer, lavere skatter, NUL rente, ubegrænset børnepenge, lavere moms og told afgifter, drop militæret, alle rige må betale årligt 2,5% af deres flytbare rigdom, islamisk banksystem og statskontrol af bank- og finansinstitutioner.
2. Vi har også brug for reformer i det juridiske system med janteloven, blufærdigheds-, racisme-, terror-, indvandrings- og religionsparagraffen med demokratiske indvielser for at lette mindretallets liv og ønsker, og for at hindre terrorkanaler som ROJ TV og nye konflikter i værdier som f.eks. karikaturkrisen i 2005.
3. Islam er en realitet, og bør anerkendes som en statsreligion.
4. Imamer bør uddannes i Danmark.
5. Bebyggelsen og vedligeholdelsen af moskeer bør varetages af staten eller kommunerne.
6. Staten bør kræve moske-skat af muslimer i Danmark.
7. Udd.- og jobmuligheder til indvandrere med muslimsk baggrund på lige fod med etniske danskere, fordi indvandrernes indbyggertal på grund af deres kollektive livsstil stiger pænt forhold til etniske danskere. Derfor vil vi få brug for disse hænder for at bevare velfærdet.
8. Mere information om Islam i form af bøger, film og m.m. for at hindre fordomme, uvidenheden, frustrationen og hadet mod Islam og muslimer.
9. Religionsfridage og bederum til troende (muslimer) i det offentlige og private rum.
10. Inddrag imamerne i integrationsprocessen og politiske forhandlinger, ellers vil det ikke lykkes, fordi imamer har en stor effekt og gennemslagskraft blandt muslimer.
11. Det bør hedde “Religionsundervisning” i stedet for “Kristendomsundervisning” i folkeskolen.
12. Tilbagekald danske soldater fra den muslimske verden.
Konkurrencen er benhård, og EU kan risikere at gå i opløsning, fordi økonomi forskere peger på, at krisen tidligst slutter i 2014 og senest i 2017.
Alene Tyrkiet med sin hastigt voksende økonomi, ung og faglært dynamisk befolkning og stærkt militær kan redde EU som global magtfaktor. I dag er EU desværre ikke i stand til at tænke på 50-60 år i fremtiden. Geopolitisk, strategisk og religionshistorisk set har USA også brug for Tyrkiet, fordi det går skidt i Irak og Afghanistan.
Fremtrædende eksperter vurderer USA’s gæld som ustyrlig og centralbanken FED har trykt og stadig trykker utallige dollar sedler, som kan ende med at være et problem for verdensbørser og en ny global krise. Derfor mener de også, at USA kan gå bankerot næste år eller efter 2012.
Vi kan som vesten ikke længere pådutte andre vores værdier. Vi er nødt til at forstå, acceptere og respektere deres værdier som religion og m.m. Vi kan ikke længere leve som fundamentalistiske sekularister, fordi magtforholdet bevæger sig fra vest til øst. Det er recepten for en vellykket integration (medborgerskab) og et godt forhold til den nye verdensorden med sikring og garanti for dansk velfærd og velstand. Det kan godt lyde absurd og ironisk i dag, men man vil indse og forstå det efter 10-15 år. Allerede i dag kan vi læse overskrifterne i The Guardians, The Los Angeles Times, The NewYork Times og m.m., at Tyrkiet er på vej mod at blive en supermagt. En anden skriver, at vi i de kommende år kommer til at høre mere om Tyrkiet. Igen en avis skriver, at USA er urolig overfor Tyrkiets position som supermagt. Med ønske om det bedste for Danmark og EU håber jeg, at budskabet er nået til de rigtige steder.
Hvad har skribenten at sige til dette?
Med venlig hilsen.
Upassende ? Klag over indlæg
Bravo, Mehmet Sami Gür, du skriver fantastisk.
Skriv endelig mere, det kan aldrig blive for meget!!!
Upassende ? Klag over indlæg
Mehmet Sami Gür har også skrevet et kanonindlæg hos Pia Olsen Dyhr. Jeg håber ikke, at det gør noget,
“Vi kan ikke længere leve med ensomheden som individer. Egoisme, skilsmisse, homoseksualitet, alkoholisme, overforbrug, grådighed, grænseløst livsstil i alle former, mobning, vold, ubarmhjertighed, ulykke, ufred, arrogance og misbrug af enhver ting dominerer vort samfund. Hadet og ligegyldigheden blandt folk er markante. Hvor er værdierne og normerne henne? Jeg synes i det hele taget, at samfundet har et dårligt og forkert umoralsk livsstil.”
Fik du den, Kristian Jensen?
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Kristian
Jeg har lige set “vild med dans” og må indrømme, at du er meget bedre til at danse end til skat, økonomi og politik. Så mit råd til dig er, gå i praktik som måske egnet amatørdanser.
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
Kristian Jensen
Jeg kunne ikke være mere enig. Dit indlæg er fuldstændigt korrekt
Men på længere sigt løser man ikke en gældskrise ved at optage mere gæld.
http://www.usdebtclock.org/
Præcist. Og selv om venstrefløjen herhjemme gemmer belåninigen bag ord som “investering” og “stimulering”, så er og bliver det uholdbar låntagning.
Men men men…. Der er vist heller ikke nogen der er imponeret over VK-regeringens ansvarlighed mht. låntagning. Er det 5,5% budgettet havner på i år?
Og kommunernes økonomi er reelt ude af kontrol, og har været det i mange år.
Så ja. Dit indlæg er helt korrekt set. Ingen tvivl om det. Men hvorfor gør regeringen så noget andet?
Upassende ? Klag over indlæg