Profil

Peter Nedergaard, samfundsforsker og professor, skriver om dansk og international politik – analytisk og med nye skarpe vinkler.

Baggrund:
Cand.scient.pol., ph.d.

Andet:
Peter Nedergaard har udgivet et væld af fagbøger og fagartikler om dansk og international politik.

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Politisk krabask (arkiv)

Skrevet af Peter Nedergaard

Grundloven – forever!

Dato: d. 07.06.09, 20:43
Af: Peter Nedergaard
Emner:

Nu er ændringen af tronfølgeloven vedtaget. Det skete med et snævert flertal, men et flertal er et flertal.

Afstemningen viste, at selv noget så populært som ligestilling i det populære kongehus kan det være svært at få vedtaget, fordi der udover klækkelige folketingsflertal også skal være 40 % af vælgerbefolkningen, der stemmer aktivt for.

De politiske kræfter, der har arbejdet for en ændring af grundloven, kan derfor lige så godt pakke sammen først som sidst. De har ikke en chance. Det kan blive svært nok at få udvandingen vedrørende kirken og kongehusets stilling med samt indførelsen af allehånde moderigtige rettigheder gennem Folketinget.

Skulle en grundlovsændring imidlertid passere her via en eller anden christianborgsk studehandel, venter folket. Og med afstemningen om tronfølgeloven in mente betyder det med sikkerhed et nederlag for de grundlovsomstyrtende kræfter.

Det er godt, thi vi har en grundlov, som knapt fås bedre. Vi kan derfor lige så godt først som sidst begynde at elske og dyrke den grundlov, som generationer efter os skal leve godt med.

Det er den for øvrigt også værd.



Kommentarer
Peter Krogsten, Lunderskov | Skrevet: 7. jun 09 kl. 20:55

Ja, nu står vi så i den bizarre situation at vi har fået vedtaget en ny tronfølgelov, men Grundlovens paragraf 2 om tronfølge peger altså på den gamle.
Så er der jo ikke anden udvej end at sende Grundloven til folkeafstemning med en ændret paragraf 2, ifølge de regler om grundlovsændring der står beskrevet i Grundlovens §88.

Sker det ikke, så har vi indført det islamiske begreb abbrogering i Grundloven: Gamle paragraffer kan til enhver tid erstattes med nye, men de gamle bliver stående. Så er loven ikke det den udgiver sig for at være, det gældende står et andet sted - måske i et utilgængeligt EU direktiv.

Jeg kan ikke lige komme på det korrekte ord for det, men svindel ligger lige for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Jansen, nivå | Skrevet: 7. jun 09 kl. 20:59

Så blev det slået fast at politikerne kan få folk til at ændre Grundloven igennem salami-metoden.

For at citere bloggeren Borgelig Bums:

…Man risikerer at danne en ny norm, hvor man kan sætte grundlovsregler ud af kraft via almindelige love, når blot de sendes til folkeafstemning osv. Denne præcedens kan føre til fremtidige “grundlovsændringer light”. Hvis f.eks. en kommende EU-traktat kræver en grundlovsændring, så er det en oplagt mulighed, at man gentager nummeret; det vil sige, at man ikke ændrer selve grundlovens tekst, men laver en tillægslov, som ændrer budskabet i grundloven.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Kristensen, København Ø | Skrevet: 7. jun 09 kl. 21:02

Tænk at vi bliver ved med at finde os i at skulle betale svimlende summer til en degenereret families underhold.

Al respekt for Margrethe som menneske. Jeg er ikke i tvivl om at hun har gjort det bedste hun kunne, men når hun dør, får vi en konge som knapt kan udtale sig i hele sætninger. Det bliver vel nok pinligt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 7. jun 09 kl. 21:23

Jeg glæder mig over de mange blanke stemmer, som næppe kan opfattes som andet end ‘ud med den priviligerede familie’.

Derudover beklager jeg stærkt at der pilles enkeltdele ud af grundloven til afstemning.

Loven er og bør vedblive at være et hele.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Hansen, 8000 | Skrevet: 7. jun 09 kl. 21:37

Det er da ikke svært at få 40% af befolkningen til at stemme for.

En klassisk populistisk kampagne fra venstrefløjen hvor de deler rettigheder ud og fortæller at “den” er forældet og uforståelig, og der vil være mere end 40% for.
Så kan vi andre stemme nej alt det vi lyster, men det kan da sagtens lade sig gøre at få flertal for - måske ikke lige i disse år, men om 10 år når Søvndal og Thorning har siddet på regeringsmagten i nogle år.

Vores lid må vi sætte til MF’erne og at de ikke forfalder til populistiske strømninger fra venstrefløjen. Men så megen tillid har jeg desværre ikke til de borgerlige politikere.

Iøvrigt; Hvad med muligheden for blot en såkaldt redaktionel opdatering af grundloven. Altså så den bliver skrevet i et tidssvarende sprog og med lidt smårettelser af få forhold som er ude af trit med tiden.
Det tror jeg sagtens de kan få igennem. Men måske vil det være en fordel for os borgerlige, da det herefter vil være endnu vanskeligere at få tilføjet rettigheder for dyr, børn, blomster osv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Larsen, Rødovre | Skrevet: 7. jun 09 kl. 21:39

Lidt underligt at høre Løkke tale om kønsligestilling, når man ved det rager manden en paphat, synd at han får lov at score billige point på den måde. Bortset fra det var der ligestilling i kongehuset skulle Henrik vel have været konge, jeg mener Mary bliver jo dronning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mik Jensen, Herlev | Skrevet: 7. jun 09 kl. 22:28

Det kan godt være at den meget vigtige og højaktuelle tronfølgelov nu ser ud til at blive vedtaget, men ikke uden et element af gambling fra Statsministeriets side. Det ser ud til at det lykkedes at trække royalisterne til truget i sidste øjeblik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Krogsten, Lunderskov | Skrevet: 7. jun 09 kl. 22:57

Min blasnke stemme handlede aldeles ikke om at jeg er utilfreds med “en degenereret falinie” som du så smukt kalder det. Det handler om at afstemningen er totalt ligegyldig, al den stund arvefølgen stadig ligger fast ifølge Grundlovens paragraf 2. Hvis man foretager en motivanalyse over grunden til manøvren, så ser det ikke kønt ud. For fremtiden kan vi bare udnævne en hvilken som helst lov der minder om en ubehagelig paragraf i Grundloven, ændre den ved en folkeafstemning, og pling! har vi ændret grundloven uden at ændre den. Det er lidt statskupagtigt.

Jeg mener vi skal beholde kongehuset af en eneste grund: Jeg får kvalme, bare ved tanken om et præsidentvalg mellem 2 gamle afdankede politikere og pressens svælgen i deres privatliv og århundred gamle udtalelser. Kongehuset har ingen politisk magt overhovedet, men de er gode at sende rundt for at repræsentere landet. Skal vi endelig have en præsident, så skal det være Michael Laudrup.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Mors, Åbyhøj | Skrevet: 7. jun 09 kl. 23:00

Den danske grundlov er da ikke på nogen måde et godt dokument, snarere tværtimod.

Det er naturligvis noget sjusk at man skal huske at læse regeringen alle de steder der står kongen, det hører jo ingen steder hjemme. Så er der den ikke uvæsentlige detalje at ikke engang ytringsfrihed er sikret i grundloven, der står kun at man ikke må indføre censur, dvs. at det kun er forbudt på forhånd at forbyde udgivelse af et eller andet, ikke at straffe udgivelsen bagefter. Faktisk er der ikke noget i grundloven der hindrer en lov der indfører livsvarigt fængsel for kritik af folketinget.

Så er der pararaf 66 som siger at folkekirkens forfatning ordnes ved lov, vi venter stadig på den lov.

Paragraf 72 starter godt med at sige at boligen er ukrænkelig og at posthemmeligheden ikke med må brydes, med mindre altså at der er en lov der siger at det må den godt. Sidste tilføjelse fjerner ligesom pointen i paragraffen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dan H. Andersen, København | Skrevet: 8. jun 09 kl. 00:15

Grundloven er lige så kort og upræcis, som en grundlov skal være. Jeg overvejede selv at stemme nej i protest mod ikke mindst den tåbelige og underlødige reklamekampagne på TV (gad vide, hvad den har kostet), men endte med at stemme ja for at undgå, at man senere komme få gennemført en større ændring af grundloven ved at smække tronfølgeloven på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Hansen, KBH | Skrevet: 8. jun 09 kl. 00:44

Hvorfor skulle vi dog stemme om tronfølgerloven? Sikkert for at lokke os til EP-valget. Havde Løkke ønsket tronfølgerloven ændret, havde han jo bare udformet en lov så den ikke skulle til folkeafstemning. Foghs jurister klarede det med Lissabontraktaten, så mon ikke de samme jurister havde klaret den sag uden afstemning?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jimmi Kristensen, frederiksberg | Skrevet: 8. jun 09 kl. 02:58

Ja, det fik da lokket en masse især kvindelige og pensionerede ugebladslæsende DF og Soc-vælgere frem, så sosserne herhjemme slet ikke fik de enorme valgnederlag de fik i vores nabolande.
Fatter i øvrigt ikke hvorfor at lige netop DF er tilhængere af at en familie af andengenerationsindvandrere på overførselsindkomst skal være landets overhoveder….
Enhedslisten har da i det mindste haft ét fornuftigt forslag om at privatisere kongehuset, det må da kunne lade sig gøre eller lad dem der vil betale et par promille, bare jeg kan blive fri.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Palle Traulsen, 3230 Grtæsted | Skrevet: 8. jun 09 kl. 04:20

Peter, jeg synes, du har fat i de helt rigtige betragtninger. At forstå Grundloven er at forstå din gang her i tilværelsen. Er det så ringe?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Højlund, Kjellerup | Skrevet: 8. jun 09 kl. 06:44

Det burde være obligatorisk for alle debatdeltagerne at læse Grundloven, før de udtaler sig her. Læs i det mindste § 2 og § 88.

Så ville de være enige med Peter Krogsten, der helt korrekt påpeger, at tronfølgeloven fra 1953 fortsat er gældende i følge Grundloven. Det passerede er en gang juridisk makværk af værste skuffe.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 8. jun 09 kl. 07:43

@ Poul Højlund

Helt enig i at det er juridisk sjusk i særklasse. :-(

Upassende ? Klag over indlæg

 
martin sørensen, ranum | Skrevet: 8. jun 09 kl. 09:59

Grundloven stammer fra en anden tid. Revisionen af grundloven anno 1953 har snart sin 60 års fødselsdag, Det danmark som der var i 1953 er fundementalt et andet Danmark, end Danmark der existere idag, skal vi ikke bare konstatere det som et uafviseligt faktum. For basis til den nuværnde grundlov den stammer fundementalt fra grundloven anno 1915.

Danmarks grundlov er ikke kun forældet nej den stammer fra et helt andet samfundssyn end det syn vi moderne danskere har på samfundet idag.

Vi ser menskerettigheder som et ukrænkeligt fundementalt gundlag for vores existens, i 1953 ja der var FN menskeretigheds erklæring kun 5 år gammel DVS grundlovs kommisionen anno 1953. hade dengang ingen chancer for at tage FN´s menskeretigheder med i danmarks riges grundlov. For os er ydringsfrihed, ikke bare et fundement, nej det er grunlaget for hele vores moderne demokrati, grundloven omtaler ikke ydringsfrihed med så meget som en linje. i en paregraf.

hvordan kan man kalde sig moderne demokratisk og stadigt gå i mod en revision af grundloven, når denne lov har så mange udemokratiske huller som en Emmentaler ost fra Schweiz.

Nej grundloven giver primært konge familien rettigheder mens folkest rettigheder udover egendomens ukrænkelighed, nærmest ikke er nævnt med eå meget som en linje.

Nej det er mere og mere tydeligt hilken grund DF har til ikke at ønske en reformen af grundloven.

DF har gentagede gange ydret, deres modstand overfor FN´s menskeretigheder. husk det kræver kun et simpelt flertal i folketinget på 90 mandater, for at genindføre exembelvist dødsstraf i danmark, hvorfor ønsker DF at bevare denne ret?. Ja jeg kan kun tolke det som, at DF reelt, ønsker at genindføre dødstraf på sigt i Danmark.

hvorfor gå imod en grundlovs sikring af vores ydrings frihed? ja DF har gentagende gange stillet sig op som yddringsfrihedens største forsvare alså ligeså længe som at ydringerne var pro DF. Er man offenligt ansat person og enventuelt af udenlansk oprindelse eller bare normalt kritisk overfor DF og politisk aktiv, men offenligt ansat, ja så kommer DF´s ønske om at man skal rammes af et Berufsverbot, for man kan i DF udemokratiske , verdens syn ikke være både offenlig ansat, og være kritisk overfor DF og deres syn på verden.

Berufsverbot overfor DF kritikere, er ikke kun sket engang nej det er en direkte systematisk DF politik, DF ønsker en grundlovs sikret ret til at kunne krænke deres modstandere husk DF er ikke et protest parti nej DF har haft magt i danmark i nu ca 8 år, Derfor er DF magtens parti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Lindemark, Frb | Skrevet: 8. jun 09 kl. 10:11

undrer mig over at alle der har ældre søskende ikke stemte imod - diskrimination er en slem ting

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikkel Madsen, Næstved | Skrevet: 8. jun 09 kl. 10:23

“Det er godt, thi vi har en grundlov, som knapt fås bedre.”

Det var forhåbentlig en vits, det der.

Grundloven er antikveret og har en ringe beskyttelse af borgernes rettigheder vis-a-vis staten

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 8. jun 09 kl. 10:32

@ Mikkel Madsen

Vi har en bedre Grundlov end vi ville have hvis de røde fik magt som agt.

For så blev den udvandet og udlændinge fik såmænd større rettigheder end danskerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikkel Madsen, Næstved | Skrevet: 8. jun 09 kl. 11:11

@Niels Larsen: Tjoh, adskillige af rettighedsparagrafferne er allerede fra starten udvandede, idet det stort set står en instruktion på hvordan man omgår dem. F.eks. §72 om boligens “ukrænkelighed”.

Det er lidt rystende, at de borgerlige (der ellers traditionelt går ind for individets rettigheder) ikke kan se det, men graver sig ned i partipolitik så snart emnet bringes på bane.

Upassende ? Klag over indlæg

 
j jensen, 5000 | Skrevet: 8. jun 09 kl. 11:12

Jeg stemte NEJ - fordi jeg synes tronfølgen (med søn foran datter) er ok. Men det betyder overhovedet ikke at republikanere, radikale med grundlovskløe og såkaldte “eksperter” kan tælle min stemme med i et korstog mod monarkiet. NO WAY! Min stemme betyder heller ikke at jeg mener mænd er klogere end kvinder, men alene at den historiske forankring er så vigtigt for Danmark, at den er uafhængig af 68′er strømninger. Til gengæld ser jeg frem til at de Radikale ryger ud af Folketinget næste valg!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 8. jun 09 kl. 11:29

Jeg er ikke nogen stor fan af kongehuset og og slet ikke af Frederiks og Marys utallige optræden i medierne, MEN jeg tror ikke vi som nation ville kunne holde til at have et politisk valgt overhoved. Kongehuset samler p.g.a. deres historie over en bred kam og bliver dermed det ypperste symbol på det nationale fællesskab. Den dag kongehuset evt. forsvinder, er nationens dage talte tror jeg.

Personligt vil jeg på trods af min skepsis også langt hellere have Margrethe eller Frederik til at repræsentere mig som dansker end en præsident Jelved eller Søvndahl.

De ville slet ikke på samme måde være udtryk for det nationale fællesskab. Jeg ville ikke kunne identificerer mig med dem eller præsidentembedet på samme måde som jeg trods alt gør med kongehuset

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Christensen, København | Skrevet: 8. jun 09 kl. 12:33

En revision af grudloven vil være på sin plads. Et nutidig sprogbrug og en understregning af at Danmark er et demokrati. Men alle de andre rettigheder såsom menneskerettigheder og firhedsrettigheder hører ikke hjemme i grundloven.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Willumsgaard, København V | Skrevet: 8. jun 09 kl. 12:33

Det er synd for Kongehuset:

http://avisen.dk/blogs/willumsgaard/mandag-morgen-vaagnede-margrethe_22170.aspx

Upassende ? Klag over indlæg

 
Casper | Borgerligbums.wordpress.com, Kbh K | Skrevet: 8. jun 09 kl. 13:27

Skribenten mener åbenbart at afstemningen handlede om alt muligt andet end det han blev spurgt om, nemlig at afværge en kommende grundlovsreform. Derved skal man altså ikke kun beskylde nej- og blanke stemmer for at have misforstået spørgsmålet.

Sagen er imidlertid at der ikke er risiko for en grundlovsreform, da den kræver meget bred enighed i folketinget.

Derimod er den nye tronfølgelov grundlovsstridig, da man ikke har ændret grundlovens § 2 som fortsat henviser til den gamle tronfølgelov. Det er virkelig noget rod.

Konsekvenserne kan være flere af den slags tillæggsgrundlove. Vent bare og se. Hvis man engang skal ændre § 20 om suverænitetsafgivelse fordi højesteret omsider siger stop for at trække suverænitetselastikken længere ud, så er det da oplagt at regeringen vil undgå en egentlig grundlovsændring, men lave en tillægslov og gennemføre en afstemning ligesom den om tronfølgeloven. Derved kan de sige til vælgerne at grundloven ikke ændres (måske med en massiv kampagnefilm?) og det kan netop redde nogle ekstra % hjem.

Regeringen, folketingspolitikerne og alle der har stemt ja må bære ansvaret for det forfatningsmæssige roderi, som vi nu har. Det skal nok blive værre, da respekten for grundloven i forvejen er lille: Tvind-loven, euroen som ifølge justitsministeriet ikke brød med reglen om at “slå mønt”, Lissabon-traktaten som ifølge justitsministeriet ikke var suverænitetsafgivelse og den ikke-vedtagne lovgivning som skatteministeren har taget i brug her for nylig.

http://Borgerligbums.wordpress.com/kronik

Upassende ? Klag over indlæg

 
Casper | Borgerligbums.wordpress.com, Kbh K | Skrevet: 8. jun 09 kl. 13:32

P.S. Erik W >> Jeg tror kongehuset er ret ligeglade med valgresultatet. De er hævet over den slags.

Og man kan jo ikke entydigt analysere sig frem til hvad folk har ment med en ja-, nej- eller blank stemme, ud over at de har taget stilling til lovforslaget.

Hvorfor påstår alle at statsministeriets kampagne har givet flere nej-stemmer? Det kan da være at den har givet tre ja-sigere hver gang den provokerede én til at stemme nej. Jeg synes man kraftigt overvurderer vælgernes intelligens. De fleste gør hvad de får banket ind i knolden. På samme måde ved EU-afstemninger. Hvis folk vidste hvad det handlede om, og de fik objektiv information, så ville 75 % stemme nej. Nu er det dog svært for nej-sigere at trænge igennem, så derfor stemmer kun ca. 50 % nej ved EU-afstemninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Christoffersen, Søborg | Skrevet: 8. jun 09 kl. 13:51

Jeg forstår ikke helt denne forskrækkelse for at diskutere Grundlovens indhold.

Det der lægges op til er IKKE, at en lille gruppe vil trække grundlovsændringer ned over hovedet på den danske befolkning. Der lægges op til en åben debat om Grundloves indhold.

Mange af de paragraffer, der i dag er gældende ifølge Grundloven har mest relevans som dokumentation for 160 år gamle politiske kompromisser - og hører som sådan hjemme i historiebøgerne, ikke i gældende lovgivning.

Jeg ville elske at have en Grundlov, som fastlagde grundvilkårene for vores demokrati, som var letlæselig og letforståelig og som var tidløs og eviggyldig.

Men det kræver altså, at vi bliver enige om at vedtage en sådan Grundlov. Hvor besværligt det end måtte være.
Og det kræver først og fremmest, at vi tør tage debatten!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Hansen, KBH | Skrevet: 8. jun 09 kl. 14:04

Jeg er enig i, at Grundloven yder ringe/eller ingen beskyttelse af borgeren. Når det er lykkes at afgive så meget magt til EU/EF domstolen uden at der har været afstemning, ja så kan man med rette sige, at Grundloven ikke er det papir værd den er skrevet på.
Men en gennem gribende Grundlovsændring ville jo sikkert tage sit udgangspunkt i, at Danmark er en uløselig del af EU, og ikke tage sit udgangspunkt i at Danmark er en national stat.
Sporene efter vores politikeres overgreb mod befolkningsflertallet i Danmark, ville dermed blive slettet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 8. jun 09 kl. 14:16

Hvorfor i alverden skulle vi dog til at diskutere grundloven nu?? Den nuværende grundlov fungerer glimrende, og ‘if ain’t broken don’t fix it’. Selvfølgelig skal vi ikke have skrevet alle disse internationale konventioner ind i det Danske riges grundlov. Det ville jo for alvor fratage Danskerne muligheden for, at få taget et opgør med alle de vanvittige forpligtelser der ligger i disse konventioner.

Hvis de radikale vælgere virkelig har så svært ved at læse den grundlov, fordi den er skrevet id “et gammeldags sprog”, så synes vi burde tilbyde disse 3 procent af befolkningen et AOF-aftenskolekursus i læsning af grundloven. Der er inegn grund til at 97 procent af befolkningen skal ulejliges p.g.a. de radikales læsevanskeligheder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 8. jun 09 kl. 14:54

Er du sikker på der er hele 3%?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Oscar J., svejn | Skrevet: 8. jun 09 kl. 15:31

Det er skræmmende hvor meget støj, de 14% modstandere kunne mønstre. Medierne svirrede med deres propaganda. Stilheden idag er en sand fryd.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ragnar W, Svaneke | Skrevet: 8. jun 09 kl. 17:39

Det er med gedign glæde at det blev et ‘JA’ til tronfølge loven, af den meget vigtige grund at Grundloven vil bestå, at Kongeriget Danmark vil bestå, som det har været urbefolkningen’s traditioner og stolthed i over 1000 år, vores gamle stamme’s høvdinger der var med til at skabe vores land på godt og ondt, landsforrædere har vi altid haft i forskellige afskyninger gennem vores historie.

At over 85% stemte JA viser at langt den største del af befolkningen ønsker at forblive Danskere, at vi ikke ønsker at tilhøre en fjern diktatorisk magt, som var vi en vassalstat uden rettigheder, om det er USSR, Nazisternes Neuropa eller EUssr.

Mange der stemte NEJ er af samme opfattelse, nogen gjorde det fordi de mener at en Konge bør være en mand, som er den traditionelle hærfører, at vi skal bevare traditionen som den er, kun et fåtal har stemt nej i protest mod Kongehuset og Grundloven, de blanke stemmer ligeså er fra en broget mening, hvor nogle syntes det var irrelevant at stemme om tronfølge loven, nogle var naive får der fulgte de Radigale kultur og menneskehadere, andre var republikanere der ønsker en president eller totalitært diktatur.

Dem der ønsker Danmark bevaret er velsagtens over 85% af befolkningen.

Jeg mener helt bestemt at de samme tal gælder for dem der ønsker vores exceptionelle gode og fremsynede Grundlov bevaret med de 89 overskuelige paragraffer der forsikre vores frihed som borgere og individer, sikrer vores ejendomsret, frie næring og frie marked, (uhada, det står de totalitære i vejen der ønsker kontrolleret planøkonomi ala Soviet Unionen), den er så fræk at den også taler om borgerpligter, for eks. at vi skal forsvare vores, fyhadada, det huer ikke kujoner og landsforrædere.

Frihedstanken er afspejlet i Grundloven, og det samme med vores kultur og traditioner som Kongehuset, samt vores selvstændighed som nation.

Frihedstanken kan aldrig blive forældet, da det enkelte menneske er en Ø i sig selv.

Grundloven sikrer os mod totalitarisme og diktatur, den sikrer os mod magtmisbrug fra en regering.

Censur kan ingensinde indføres i vores land, det sikrer Grundloven.

Den sikrer os mod som man kalder ‘Kænguru domstole’ og særdomstole der kan misbruges til at straffe eller berøve vores friheder, såsom ytringsfriheden, det er det der er en torn i øjet på de diktatur og magtliderlige antidemokrater som SF og de Radigale nu er en gang, og som ønsker fremmede domstoles indflydelse på vores land, samt såkaldte ‘menneskerettigheds’ domstole, der kun har et formål, nemlig at indskrænke vores friheder, menneskerettigheder er intet andet end et venstreorienterede hijacket modefænomen der har voldtaget dets betydning, de har svoret hævn fordi at de hjalp til med at nedbringe soviet unionen og andre Socialistiske diktaturstater, så nu bruger de ‘menneskerettigheder’ med omvendt fortegn der bliver prædiket af en flok stupide og Marxoide pladderhumanismer - I realiteten har det Danske samfund altid været både humant og retfærdigt, hvor alle er lige for loven, det er en torn i øjet på venstrefløjen/utopisterne der ønsker hvad de ynder at kalde ‘positiv’ diskriminering, altså racisme indført i vores retssystem.

Den frie presse og ytringsfriheden har jo også altid været deres fjende, da de aldrig har kunnet tolere andre meninger, svar på tiltale eller anderledes tænkene.

Grundloven skal bestå!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Hansen, Støvring | Skrevet: 8. jun 09 kl. 17:40

Ja, tja, Oscar, du skal nok ikke regne med det helt forstummer. Nu er ånden sluppet ud af flasken, og det bliver dælme svært at få låget på igen.
Tænk, vi har for første gang siden 1953 haft mulighed for at sige NEJ til det udemokratiske kongehus, heldigvis har mange benyttet sig af det.
Vi skal nok holde liv i debatten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
N Madsen, 3400 | Skrevet: 8. jun 09 kl. 17:41

Jeg så gentagne gange partiledere takke deres vælgere og aktivister for det store arbejde og engagement, som er blevet lagt for dagen.

DA der ikke er nogen til at takke dem der igår stemte blankt/ ugyldigt til den latterlige pseudo afstemning omkring “ligestilling ” i kongehuset vil jeg godt fra græsrods og sofaniveau udtrykke følgende:

Jeg synes det var ufattelig flot at så mange mødte op og stemte blankt eller ugyldigt.

Selv nød jeg det øjeblik ufatteligt meget hvor jeg for første og sikkert også eneste gang i mit liv kunne skrive: “Republik TAK” på min stemmeseddel.

Vi blank og ugyldig stemmere tabte ihvertfald ikke i stilhed–
Langt hovedparten af de indlæg der rer skrevetr på avisernes blogsider er skrevet af os eller af nej- sigerne.

Jeg synes det er flot–

Det tavse flertal flertal vandt igen–
trællementaliteten sejrede.

Men vi gjorde det f**** bedst.

Og lige til det sidste var der tvivl og det etablerede Danmark var ved at gå i panik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Christoffersen, Søborg | Skrevet: 8. jun 09 kl. 18:03

Nu handler det jo ikke om påståede læsevanskeligheder, men om snarere om sammenhængen mellem det man læser og virkeligheden.

Hvis man læser § 3:
“Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.”, kunne man da let foranlediges til at tro, at den udøvende magt er hos kongen.

Modstanden mod grundlovsdiskussionen handler nok snarere som det ovenfor antydes om, at menneskerettigheder og andre “vanvittige forpligtigelser” ville blive bragt på banen.

I mine øjne har en del af Grundlovens paragraffer efterhånden overskredet sidste salgsdato, og burde tages op til genovervejelse. De ledige paragrafnumre kunne passende erstattes af nogle, der handler mere om mennesker og mindre om konger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ragnar W, Svaneke | Skrevet: 8. jun 09 kl. 18:56

Grundloven handler om begge dele, både mennesker og Konger.

Vi har begge dele, Demokrati og Kongehus.

De radigale er virkeligt ude med riven idag, som man kan læse, og enormt frustrerede, tilmed lover de hævn over 85% af befolkninger der ønsker vores Nation bevaret.

Danskerne ønsker ingen president, eller at være en vassalstat i et utopisk foretagende, eller under et perfidt elite diktatur.

De hader Grundloven fordi den står i vejen for deres abstrakte og totalitære ideologier, drømmen om et utopia, de kalder sig kosmopolititter men hører ingen steder henne, men foretrækker at bo i Hellerup under ordnede forhold, sender deres egne børn i Danske skoler, og kalder sig ‘anstændige’, samtidig med at de fordømmer alle andre for ikke acceptere deres racistiske ideologi multikulturalismen, snobbet ser de ned på alle andre end dem selv og deres egne utopiske fantaster, de Radikale fik det budskab de havde fortjent fra vælgerne, ved næste valg ryger de ud med næsten skråsikker sikkerhed opsat på hævn, hævn, hævn, og fryder sig skadefo over at de gav næsten hele befolkningen kvalme over deres perfiditeter og verbale bræk, deres får bræger vildt og flokken er forvirret, alle andre bliver lagt for had, kongehuset, grundloven, danskerne, vores kultur, det vi tænker, det vi spiser, det vi gør, det vi vover at sige.

Disse selvhadene individer er en mental sygdom i samfundet, en slags fuglehjerne influenza der spreder sig i visse kredse, og de vil altid være en lille ynkelig minoritet da de altid ender med at implodere, deres narcissisme og selvproklamerede übermoral er det eneste der får disse tomme tønder til at buldre, når de får opmærksomhed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Christoffersen, Søborg | Skrevet: 8. jun 09 kl. 20:35

Jeg vil da gerne lige, hvis det på nogen måde kan bidrage til debattens klarhed understrege, at jeg går ind for Grundlovens frihedsrettigheder, ejendomsretten, borgerpligter, forbuddet mod censur og forbuddet mod særdomstole.

Hvem der i øvrigt lægger hvem for had, vil jeg lade være op til andre at vurdere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ragnar W, Svaneke | Skrevet: 8. jun 09 kl. 21:13

Ikke dig Søren,

jeg er tilmed enig i dine synspunkter, men jeg er mindre tilbøjelig til at ændre ved Grundloven, i 1953 var besættelsen frisk i folks erindring, derfor tror jeg den slår hårdt fast på vores selvstændighed, frihed, Kong Christian X gav tilmed Nazisterne fingeren, og trodsede tyskene med hans 90 Livgarder der med forlader paradegeværer gik med ham tro da Tyskerne kom med 2200 mand og panzer for at arrestere Kongen.

Hans svar til den tyske officer som han tiltalte med stor myndighed og ironi i stemmen var noget i retning af: ‘Unge mand, de har nu vundet en stor og meget vigtig sejr’.

Hvilket officeren krympede sammen rød i roen, og sprang ind i hans panzervogn, og tyskerne opgav at arrestere Kongen.

I modætning til de Radikale og deres Scavenius, fornærmede Kongen ved hver lejlighed Hitler.

jo, Kongen elsker folket og folket elsker kongen retur, længere skal man ikke strække den, og så forventer man de holder mod i katastrofe tider, at kongen skal have nogen dømmene magt gå ingen ind for, de tider er længst forbi.

Der skal man til de muslimske lande i disse dage for at finde regenter med magt der hugger arme, ben og hoveder af folk, pudsigt nok siger venstrefløjserne ikke et ord om dem, pladderhumanisterne kigger fløjtene den anden vej eller er fuldt optaget af en voldtægts forbryder’s rettigheder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Oluf Petersen, Farsø | Skrevet: 8. jun 09 kl. 21:13

Dyb respekt for Grundloven - og hvor befriende at tronfølgeligeberettigelsen er blevet gennemført uden sammenhæng med en iøvrigt ganske unødvendig revision af Grundloven - men der vil jo altid være nogle landsbytosser i det ytringsfrie,demokratiske og politiske rum som vil påberåbe sig en Grundlovsrevision og ændring uden iøvrigt at kunne redegøre for behovet !!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Krogsten, Lunderskov | Skrevet: 8. jun 09 kl. 22:03

Ragnar, du har vist været til en anden afstemning end os andre.
På min stemmeseddel stod der ikke noget som helst om ja eller nej til demokrati, nazisme eller andet. Der stod heller ikke noget om, ja eller nej til en præsident eller et kongehus, indførelse af censur (prøv at få noget optaget i medierne om euromed eller andet grimt fra EU der står lige for døren).

Du skulle stemme om der skulle indføres en ny tronfølgelov eller ej, det stemte de fleste ja til, selvom læsning af §2 i Grundloven helt tydeligt demonstrerer at du har deltaget i en fupafstemning. Hvis man vil ændre §2 i Grundloven, så står der i §88 hvordan man gør. Du har endda haft dit helt private meget brede emne at stemme om, selvom du skulle tage stilling til noget helt andet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ragnar W, Svaneke | Skrevet: 8. jun 09 kl. 23:10

Peter Krogsten, Lunderskov | Skrevet: 8. jun 09 kl. 22:03

Jeg var såmænd til den samme afstemning, og ønsker Grundloven bevaret.

Og ja, gid medierne ville skrive alt om EUROMED, så tror jeg nok de fleste folks EU følelser ville være gået fløjten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Nedergaard, København | Skrevet: 8. jun 09 kl. 23:10

@ Krogsten og andre

Spørgsmålet om, at grundloven nu henviser til en anden tronfølgelov end den, der nu er vedtaget, er blevet vurderet af den statsretlige ekspertise, og man har fundet, at der IKKE skal en grundlovsændring til på grund af denne nu forkerte henvisning.

Så der må meldes hus forbi. Sagen om tronfølgeloven er sket efter bogen. Der er - for nu at citere en afgående statsminister - ikke noget at komme efter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flemming Hansen, KBH | Skrevet: 9. jun 09 kl. 05:50

Hvis Grundloven ikke skal tages i betragtning, før man gør EF-domstolen til øverste myndighed i Danmark, ja så er den ikke god nok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jenni christensen, udland | Skrevet: 9. jun 09 kl. 07:16

martin sørensen, ranum | Skrevet: 8. jun 09 kl. 09:59.

@
DF for dødsstraf?
Hvorfor trækker du nu dem frem i dét?
Det var da Per Stig Møller [C], der var det i Udenrigsministermødet i EU!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Krogsten, 6640 | Skrevet: 9. jun 09 kl. 08:40

For let Peter Nedergaard, Oraklet har talt, og så er alt jo i orden for oraklet er ufejlbarligt.

Var det samme statsretlige ekspertise der fandt at Grundlovens bestemmelser om at det er kongen (regeringen) der har ret til at slå mønt, ikke gælder udstedelse af sedler? Det er vist at slå mønt på skamridning af sproget. Var det samme statsretlige ekspertise der fandt at Lissabon traktatens flytning af utallige områder fra kvalificeret flertal til almindeligt flertal ikke betød afgivelse af suverænitet?

Når vi nu har abbrogeret §2, hvilke andre af Grundlovens bestemmelser gælder så ikke? Der er i høj grad noget at komme efter. Kan vi stole på det der står i loven eller kan vi ikke? Når vi nu næste gang kommer i karambolage med f.eks §20, kan man så bare finde en anden lov der minder lidt om den paragraf , påstå at den nu har grundlovsagtig status og sende den til folkeafsteming? Derved bibeholder man §20 på papiret, men reelt ageres der efter en anden. Kan vi bare sende en ny planlov til folkeafstemning og så lovliggøre kommunernes særdeles frie fortolkning af §73 om ekspropriation?

Så bliver Grundloven reduceret til den der ligger i udstillingsmontren og kan beskues og omtales i hyldesttaler hvert år 5 juni, men i praksis er den intet værd.

Det er det princip der blev knæsat i går.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Højlund, Kjellerup | Skrevet: 9. jun 09 kl. 09:12

@ Nedergaard: “..er blevet vurderet af den statsretlige ekspertise,..”

Kunne du give en henvisning til det eller de notater, der ligger til grund herfor? Jeg har kun kunnet finde de usædvanligt tynde betænkninger i tilknytning til lovforslaget 2005 og 2009.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Krogsten, Lunderskov | Skrevet: 10. jun 09 kl. 09:03

Så forsvandt Nederby….

Dybt skuffende, jeg troede ikke han benyttede samme taktik som venstrefløjen og små børn når de sættes under pres - at skifte emne.

Kom nu på banen Nederby, kan vi ikke få et link til de dokumenter?

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Ditto til de andre bekræftende Læs mere
Tak for mange inspirerende tanker. God vind Læs mere
som kommentar til seneste indlæg: Borgsmidt.Rart at høre fra did. Starter du,please, ikke snart din egen blog? Venligste hilsner Læs mere
Ja også fra min side tak og god vind. Der var lejlighedsvis noget læseværdigt. Det er vel det man kan håbe på. Alt det sludder man skriver - Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/