Profil

Peter Nedergaard, samfundsforsker og professor, skriver om dansk og international politik – analytisk og med nye skarpe vinkler.

Baggrund:
Cand.scient.pol., ph.d.

Andet:
Peter Nedergaard har udgivet et væld af fagbøger og fagartikler om dansk og international politik.

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Politisk krabask (arkiv)

Skrevet af Peter Nedergaard

Manglen på EU-visioner er et sundhedstegn

Dato: d. 09.06.09, 08:47
Af: Peter Nedergaard
Emner:

Valgkampen til Europa-Parlamentet lignede en national valgkamp med mærkesager, kampagner, digressioner, intern uro og så videre. Der var ikke særligt meget for og imod EU, og der var ikke store ord om EU som fredens projekt og overordnede visioner fra nogen af kandidaterne med undtagelse af Sofie Carsten Nielsen fra Det Radikale Venstre.

Bl.a. Uffe Ellemann-Jensen og Henning Christophersen har været ude med en kritik heraf. Det savnede netop de europæiske visioner og ja-partierne traditionelle 12 stjernede EU-begejstring.

Jeg er ikke enig i kritikken. Det er kun vakkelvorne og selv-usikre politiske systemer, der har behov for, at politikerne kommer med kærlighedserklæringer. EU er imidlertid i dag en naturlig, integreret og robust del af dansk politik, hvilket også afspejler sig i nej-bevægelsernes hensygnen. Derfor er der heller ingen brug for lovsang.

Manglen på EU-visioner i den netop overståede valgkamp er et sundhedstegn.



Kommentarer
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 9. jun 09 kl. 08:59

Til gengæld har en overmåde sund skepsis slået gode rødder i forskellige partier samtidig med at det supereuropæiske og udanske ukrudt er luget bort.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 9. jun 09 kl. 09:36

Manglen på EU-visioner i den netop afsluttede valgkamp er ikke et sundhedstegn, men derimod tegn på et demokratisk underskud, der fremkommer ved manglen på den nødvendige oplysning og debat om EU.

Det kan da aldrig være sundt for et demokratisk system, hvis visionerne undertrykkes til fordel for det statiske. Så derfor er der altid brug for kritik, visioner og politikere, der brænder for det hverv, de er blevet valgt til - også selvom det er nej-sigere, der ønsker Danmark ud af EU, eller ekstreme nationalister, der ønsker EU ændret i mere fascistisk retning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 9. jun 09 kl. 10:10

@ Karin Bennedsen

Du kan ikke læse Peters indlæg som et udtryk for at kritik ikke er en nødvendig del af politik.

Personligt mener jeg, at kritik i politik selvfølgelig er nødvendig, men at den skal tage udgangspunkt i konkrete problemer og den skal som mål have principielle forbedringer. Hvis ikke kritikken tager udgangspunkt i specifikke problemer udvikler den sig let til en unuanceret totalitær fordømmelse og derefter er der ikke ikke lagt til formuleringen af utopiske visioner

Sådan som jeg forstår Peters indlæg er det et spørgsmål om at indlægge en vis moderation i kritikken. Hvis ikke man gør det udvikler den sig til generelle fordømmelser og dermed er der efter min opfattelse ikke langt til politisk ustabilitet som det 20. århundrede var så rigt på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bo Nake, 8220 | Skrevet: 9. jun 09 kl. 10:13

Fascisme? Fascisme er bl.a. at ville opdrage og tvinge andre mennesker til en politisk korrekt opfattelse. Historisk har fascisme altid ligget til venstre for midten, og det gør den stadigt.
De radikale har så også bekendt kulør, når de fortæller os, at når danskerne er så dumme, at vi ikke gør som, vi får bud på, må vi tvinges til det. Jeg forstår bedre, hvorfor de er blevet sengekammerater med SF.
Det er altid en fornøjelse at læse Peter Nedergaards klummer, men er den ikke lidt for rosenrød i dag?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 9. jun 09 kl. 10:21

@Karin Bennedsen

“der fremkommer ved manglen på den nødvendige oplysning og debat om EU”

Mener du politikerne skulle have kastet sig ud i et folkeopdragelsesprojekt, der skulle få Danskerne til at elske dette kunstigt skabte EU-parlament?? Iøvrigt er jeg helt uening i at denne valgkamp var blottet for visioner. Tværtimod, istedte for de sædvanlige floskler om “EU som fredens projekt”, så fik vi en debat om hvor grænserne for EU’s magt skal gå. Og at være tilhænger af, at beslutningerne skal træffes så tæt på borgerne som muligt er set med mine øjne udtryk for en visionær politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 9. jun 09 kl. 11:08

@Hans Nielsen

Jeg kan ikke se, at der er brug for nogen tolkning af det, Peter Nedergaard skriver.

Når du alligevel ‘tolker’ det skrevne som et forslag til en vis moderation af debatterne, og erklærer dig enig heri, så svarer det nogenlunde til, hvad man, efter nogle danskeres mening, gør i svenske medier omkring indvandrerdebatterne.

Og det er vel ikke den vej vi skal gå til bedre debatter?

Nej, debatten omkring EU er jo nærmest ikke-eksisterende i Danmark undtagen i 14 dage før et EU-valg, hvilket så bevirker, at den kommer til at foregå på et overfladisk og populistisk grundlag, mere end på et oplyst.

Det er jo tydeligt, at der er mange mennesker, der ved meget lidt om EU, hvilket så bevirker, at man nok stemmer efter sine følelser eller måske udfra indenlandske motiver og utilfredsheder, som intet har med EU at gøre, i stedet for at stemme udfra eksakt viden og de politiske holdninger og visioner, som partiernes mandaterne står for.

Personligt synes jeg vi burde have en EU-minister, som kunne være det officielle Danmarks bindeled mellem borgerne og EU. Samtidig ville det også være en god idé, om Folketinget i lovgivningen gjorde opmærksom på, når en lov har sit udspring i et EU-direktiv, hvilket jo ca. 80% af lovgivningen har. Det er da ikke ubetydende.

Ved at fokusere aktivt på forbindelserne mellem EU og lovgivningen i Folketinget, ville EU kunne blive mere nærværende i befolkningens bevidsthed, og det kan da kun være en fordel, da intet tyder på, at Danmark vil stemme sig ud af unionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Nielsen, sdr felding | Skrevet: 9. jun 09 kl. 11:59

Problemet er jo som ved sidste folketings valg, var der enstemmigt vedtaget af politikerne at EU debatten ikke måtte indgå som en del af Folketings valget, altså man måtte ikke stille spørgsmål vedr. EU i nogen af debatterne.

Som er bekymerende da EU sådan set bestemmer det meste nu, og politikerne i Danmark bliver mere og mere et marionet kabinet.

Altså oplever man det mere og mere modstand om at få EU med i debatterne, samt det er bemærkelsemæssigt at man ikke kan få lov til at stemme på danske politikere, baseret på om man er enig i deres holdninger til feks EU, det eneste parti der vil snakke EU er DF, som er ret interessandt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Signe haslev, København | Skrevet: 9. jun 09 kl. 14:12

Mener nu det var et protestvalg imod EU sådan en folkeforfører som SSschmidt fik flest stemmer …???

EU ER STENDØD KUN 43 % STEMTE I HELE EU DET ER EN FALLIT…en masse højreekstremister ødelægger det sidste der er tilbage af EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Jensen, Køge | Skrevet: 9. jun 09 kl. 14:20

Karin Bennedsen: “Det er jo tydeligt, at der er mange mennesker, der ved meget lidt om EU, hvilket så bevirker, at man nok stemmer efter sine følelser eller måske udfra indenlandske motiver og utilfredsheder, som intet har med EU at gøre…”

Kan du ikke uddybe dette spændende argument. Det var da f.eks. opløftende, at de Radikales følelsesladede og irrationelle EU-kampagne ikke trak stemmer. Det var da også oplagt, at en hel del vælgere har set på hvordan EU f.eks. påvirker Danmarks udlændingepolitik og har sat et rationelt kryds på grund af det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Jensen, Køge | Skrevet: 9. jun 09 kl. 14:24

“EU ER STENDØD KUN 43 % STEMTE I HELE EU DET ER EN FALLIT”

Nej, det er ganske rationelt. Jo mindre din stemme tæller jo mindre grund til at stemme. Det er simpel spilteori:

http://en.wikipedia.org/wiki/Voter_turnout#Reasons_for_voting

Og det er i øvrigt af samme grund et demokratisk grundprincip at beslutninger bør tages så tæt på borgeren som muligt. Det princip træder EU godt og grundigt på (subsidiaritetsprincippet er jo en gummiparagraf af rang).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 9. jun 09 kl. 15:00

@ Karin Bennedsen

debatten omkring EU er jo nærmest ikke-eksisterende i Danmark undtagen i 14 dage før et EU-valg

Det kan jo skyldes flere ting:

1. Politikerne ønsker ikke debat om EU
2. Vælgerne interesserer sig ikke for EU
3. Information om EU er nærmest ikke-eksisterende</b)
4. EU opfattes som
udemokratisk>
5. EU har
ingen interesse i at borgerne blander sig
6. Borgerne har det indtryk at EU er utilnærmeligt og upåvirkeligt
7. Borgerne har opfattelsen af at deres stemme er uden betydning.

Personligt tror jeg det er en mikstur af alle 7 dele.

Jeg tror heller ikke mange borgere er særlig interesserede i at den europæiske integration af folkene skal lykkes. Dertil er folkenes forhåbninger og ønsker for forskellige.

Projekter er og forbliver elitens projekt på elitens betingelser og for eliten. Eliten skal her opfattes som politikerne og storkapitalen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, 8220 | Skrevet: 9. jun 09 kl. 15:52

Enig, det er et sundhedstegn. Disse ‘EU-visioner’, som Sofie Carsten Nielsen excellerer i, er bortforklaringer, der trækker opmærksomheden væk fra almindelige menneskers problemer og bekymringer.

Jeg havde fornøjelsen at debattere med SCN et par gange under valgkampen, og jeg må sige, at jeg er imponeret af, hvor meget man kan være forelsket i det system. Det har nu nok at gøre med, at hun også har haft et job i forbindelse med arbejdet på Lissabon-traktaten. Penge skaffer loyalitet.

En af de store fornøjelser ved dette valg var, at vi slap for fjolle-europæere som hende. Charlotte Antonsen, der hører til i samme gruppe, har også været ude og brokke sig over, at man overhovedet kan tillade sig at forholde sig kritisk til Projektet. Hendes holdning er netop denne “Berettiget kritik frabedes”, der er ved at ødelægge tilliden til Projektet.

Nu er den borgerlige EU-kritik åbnet, og det er et godt skridt i retning af at få systemet reformeret. Næste skridt bliver at få væltet Lissabon-traktaten, så den kan blive erstattet af noget, der er mindre EU og mere demokrati.

Der er nok at tage fat på :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vivi Andersen, 5500 Middelfart | Skrevet: 9. jun 09 kl. 16:21

Karin Bennedsen

Kunne du ikke uddybe hvem det er du mener der her i landet er EKSTREME nationalister og som ønsker EU ændret i mere FASCISTISK retning ?

Jeg skal sige dig, jeg har i det mindste lyst til at skulle sidde og gætte mig frem til hvem det er du henviser til, så

HVEM er det der er så ekstrem nationalistisk og som endvidere ønsker ændringer i en mere fascitisk retning ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Nielsen, København | Skrevet: 9. jun 09 kl. 17:28

@ Karin

Nu har jeg fundet ud af hvorfor du er så uimodtagelig over for argumenter. Det er simpelthen fordi du ikke tolker andre menneskers udtalelser. Du må være en meget speciel udgave af homo sapiens siden du ikke tolker andre artfællers udtalelser. Både jeg og alle dem jeg omgiver mig med fortolker mine udtalelser. Ja faktisk kender jeg overhovedet ingen af mine medmennesker der ikke tolker.

gider du ikke at svare på hvorledes du kommunikerer, hvis du ikke tolker???

Desuden nej til EU-minister. I stedet skulle en del af udenrigsministeriets EU-administration rykkes over under Folketinget, de enkelte fagudvalg i Folketinget skulle give mandat til ministeren i stedet for Europaudvalget. Det ville betyde højere grad af regeringsuafhængig information til folketingspolitikere, at mange flere folketingspolitikere ville blive eksponeret for direktivforslag og forordningsforslag fra EU. Jeg tror en sådan omorganisering ville øge sandsynligheden for mere EU-viden i den hjemlige debatten.

jeg tror dog ikke umiddelbart den er mulig, da den ville være i strid med Grundlovens § 19.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Oluf Petersen, Farsø | Skrevet: 9. jun 09 kl. 22:44

Der var engang et Cirkus Schuman i København - ….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Clausen, 8220 | Skrevet: 12. jun 09 kl. 22:06

…der ønsker EU ændret i mere fascistisk retning.

Altså en uniform enhedsstat, hvor alt reguleres på totalitær vis, afvigende holdninger ikke tolereres, og almindelige menneskers meninger bliver ignoreret?

Det forekommer mig bekendt. Men ikke specielt nationalistisk…

Upassende ? Klag over indlæg

 
preben Larsen, åbyhøj | Skrevet: 30. jul 09 kl. 18:05

for det første at uanset havd man gør så bør der være nogle visioner ! det gælder for en ny regering, det gælder for en virksomhed ja det gælder for den enkelte.
valgkampen var ligegyldig netop fordi den var visionsløs. men som det fremgår af flere indlæg - grunden er jo nok den ringe viden som den enkelte sidder med. det har medierne hovedansvaret for . specielt de elektroniske medier.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/