Profil

Peter Nedergaard, samfundsforsker og professor, skriver om dansk og international politik – analytisk og med nye skarpe vinkler.

Baggrund:
Cand.scient.pol., ph.d.

Andet:
Peter Nedergaard har udgivet et væld af fagbøger og fagartikler om dansk og international politik.

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Politisk krabask (arkiv)

Skrevet af Peter Nedergaard

Det går så godt, det går så godt

Dato: d. 26.02.11, 23:15
Af: Peter Nedergaard
Emner:

Mange danskere tror, at det danske velfærdssamfund er som et granitslot, der kan holde sig stående i mange år fremover. De vil ikke erkende, at det danske velfærdssamfund i stedet er et sandslot, som skal genskabes hver dag via stadigt hårdere arbejde på grund af den demografiske udvikling og en stadig dygtigere omverden.

Kun omkring 28 procent af danskerne vurderer ifølge en ny meningsmåling, at fremtidsudsigterne for dansk økonomi er “dårlige” eller “meget dårlige”. En tredjedel er til gengæld helt ubekymrede og mener endda, at fremtidsudsigterne for dansk økonomi er enten “gode” eller “meget gode”.

De ubekymrede burde snart vågne op. På baggrund af en række økonomiske og demografiske nøgletal har det britiske analyseinstitut Maplecroft rangeret 163 lande efter manglende statsfinansiel bæredygtighed på lang sigt. Her får Danmark en placering i den ringest stillede gruppe, hvis langsigtede statsfinanser betegnes som “ekstremt risikable”, hvis der ikke sker ændringer.

Helt overordnet skriver Maplecrofts analytikere i en kommentar til rapporten, at gruppen, som Danmark er i, er karakteriseret ved en stadig ældre befolkning og høje offentlige omkostninger til velfærdsydelser. “En stigning i den forventede levealder vil øge presset på de offentlige udgifter, fordi pensioner vil skulle betales til flere personer i længere tid, og fordi en aldrende befolkning vil udgøre en voksende byrde på sundhedsvæsenet. Samtidig skrumper antallet af personer i den arbejdsdygtige alder, hvilket betyder, at bidraget til at dække de offentlige udgifter vil mindskes,” vurderer Maplecroft ifølge Jyllands-Posten (25. februar 2011).

Jo, her går det godt, fru kammerherreinde.



Kommentarer
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 26. feb 11 kl. 23:25

“Hvorfor dog gå og bekymre sig, vi bliver jo ikke fattigere af at de andre bliver rigere”.
“Mere ulighed er godt, det skaber dynamik.” Der er mange dejlige små sentenser fra regeringsside som rammer plet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 26. feb 11 kl. 23:48

De samme enfoldigheder har stemmeret…..!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Nicholas Jensen, Søborg | Skrevet: 27. feb 11 kl. 00:06

Jeg hørte en gang om en mand fra Kina, der havde boet og arbejdet i Danmark i nogle år.

Da han rejste hjem til sit fædreland, ville beboerne i hans lille kinesiske landsby, gerne høre om hvordan der var i Danmark.

Så fortalte han at danskerne følte sig meget overlegne, nærmest udødelige og at det efter hans mening. Var fordi at vi var blevet udvalgt til at tale et sprog, der kun kunne tales af meget få menneske, og at det kun var meget kloge mennesker, der kunne tale dette lille sprog.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 27. feb 11 kl. 00:13

Peter Nedergaard er du bekymret? Hvis det er tilfældet, hvad vil du foreslå at der skal ske fremadrettet?
Jeg vil foreslå at man bla. lavede en nulløsning på offentlige lønninger og på pensioner, dagpenge, efterløn, børnecheck og lignende over 2 år og at man satte boligskatterne op. Og man gik igang med at opkræve de restancer danskerne har til det offentlige. Plus man gik lidt hårdere til de store multinationale selskaber angående manglende skattebetalinger. Og få så fremrykket nogle offentlige investeringer. Så kommer der da i det mindste lidt gang i hjulene igen.Den forfejlede integrationspolitik må også trænge til et tjek. Der må også være penge at spare.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Hansen, Hvidovre | Skrevet: 27. feb 11 kl. 00:13

POlitikerne i Folketinget, Regionerne og helt ned på kommunalt plan har ikke været deres opgave moden - de - og kun de, har de fulde ansvar for at befolkningen gives alle relevante oplysninger - til enhver tid - om landets økonomiske situation - i en for alle borgere let forståeligt sprog. For at sætte vælgerne i stand til at træffe beslutninger om deres fremtid, nytter det ikke, at politikerne ” gemmer” sig og ikke informerer befolkningen - uanset hvor hårdt det kan være for politikerne, men det er nok deres fornemmeste opgave ved at være politikere, som befolkningen ved valgene har stolet på, troet på at de evner at styre landet i den rigtige retning i valgperioden - det er derfor vi har valgt dem - vi stolede på dem………… - og de svigtede. Nu står det meste af landets befolkning og har med skriverierne i aviserne, indslagene i de elektroniske medier lige fået at vide, at deres fremtid ser særdeles dyster ud - dårlig performance af vores politikere - det vil naturligvis - som sædvanligt ramme de svageste mest, de der nu er unge og ikke har fået en uddannelse, de ældste der nu igen, igen må skulle leve med uvisheden, utrykheden om hvordan resten af deres liv vil forme sig. Jeg synes det er sørgeligt - endnu mere sørgeligt er det desværre at den i øjeblikket handlingslammede regering - ja, hele folketinget ikke presser på allerede nu - selv om valget er i syne - lader stå til………gør noget kære politikere, landets befolkning har fortjent det - de gav jer en ekstra chance for at gøre noget ved sidste valg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 27. feb 11 kl. 00:17

Demokratiet kan sættes ud af funktion, hvis vælgerne føres bag lyset.
Løgn er gift for folkestyret.

Folketingsmedlemmerne er valgt til at repræsentere befolkningen eller et udsnit af den.
De er valgt, fordi man har tillid til, at de vil varetage vælgernes interesser efter bedste evne.
Gør de det, hvis de lyver?

Når de eksempelvis stiller vælgerne i udsigt, at landets økonomiske vanskeligheder kan klares ved, at vi alle arbejder 12 minutter mere om dagen?

Har de ikke gjort sig klart, at et væsentligt signal i den udmelding er, at vanskelighederne er af bagatel-karakter?
Det er en behageligt lunende men også passiverende besked at få fra de folkevalgte tillidsrepræsentanter, der sandsynligvis bliver landets fremtidige ledere.
De må simpelthen ikke sige noget sådant, hvis det er løgn.

Hvorfor skulle vælgerne ikke tro nogle af vore mest betydningsfulde repræsentanter fremfor diverse dommedagseksperter.
Der er altid en vrimmel af eksperter, der vil gøre sig bemærket, når de nye bevillinger skal fordeles på landets institutioner.
Man kan få den ekspertudtalelse, man ønsker, hvadenten den skal være for eller imod hvadsomhelst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F JensenH, 6100 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 00:44

Danmark som et sandslot. Et glimrende billede. Men vil det blive forstået?

Vi lever jo i ignoranternes storhedstid. I de døvblindes gyldne tidsalder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 27. feb 11 kl. 00:47

Det vil altid være en god ting at man linker til noget dokumentation.

Nuvel, jeg har fundet hvad der bliver skrevet om. Hvis man kigger på kortet, så kan man konstatere at lande som USA, Canada og Australien er højrisikolande. At kopiere deres modeller ser ikke ud til at være vejen frem.

Så hvad er løsningen?

http://www.maplecroft.com/about/news/fiscal_risk_2011.html

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 27. feb 11 kl. 01:35

@Martin Salo

“Så hvad er løsningen?”

Den vil du alligevel aldrig acceptere…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Diö | Skrevet: 27. feb 11 kl. 01:58

Jeg er i høj grad ikke enig i Maplecroft’s analyse, da lande som jeg vurderer som lav risiko for statsbankerot på kort, mellemlangt og langt sigt (Sverige, Tyskland) er vurderet som væsentlig mere risikable end lande som jeg vurderer som højrisiko for statsbankerot (Grækenland med flere)

Jeg er enig i at Danmark har et væsentlig problem, da
1) Nordsøolien slipper op
2) Rammebetingelserne for vækst er dårlige da skatter er for høje, for mange er på offentlig forsørgelse, den offentlige sektor er for stor og uddannelsesniveauet er for lav

Maplecroft-analysen er så bare ikke et godt udgangspunkt til en diskussion, da det er for nemt at skyde deres vurderingsmetoder ned.

En af deres fejl er at de ikke inkludere effekterne af allerede vedtaget lovgivning.

En anden af deres fejl er at vækst ikke er en parameter i deres analyse.

En tredje af deres fejl er at de vurdere det som værende high risk at vælge offentlig financieret hospitalssystem fremfor privatfinancieret, men man kan ikke lade være med at tænke på at nordeuropæiske lande kun bruge omkring 9% af bnp på sundhedsvæsnet hvorimod USA med deres private forsikringer bruger 18% samtidig med at antal gennemførte behandlinger ser ud til at være bedre i det europæiske system

Velfærdskommissionens rapporter er et væsentlig bedre udgangspunkt til at diskutere fremtiden.
Jeg har faktisk læst deres rapporter adskillige gange

Danmark har væsentlige problemer, men maplecroft-analysen er stærkt tendendiøs og bør undgås

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Borgsmidt, 2920 Charlottenlund | Skrevet: 27. feb 11 kl. 02:23

Nu skal vi lige tænke to tanker på samme tid:

1) Befolkningen bliver ældre som følge af de store årgange.
2) Befolkningen bliver ældre fordi, man hver især, lever længere og har et bedre helbred.

Det betyder:

a) Plejebehovet - og sygehusbehovet - pr. person aftager! Hvis man bor det sidste år af sit liv på plejehjem, så er det 10% af pensionistiden, hvis man bliver 75; men kun 4%, hvis man bliver 90.

b) Problemet med de store årgange er så, at den uproduktive del af befolkningen vokser; men her skal man korrigere for deres mindre behov. Storforbrugerne er børnefamilierne.

Altså det gennemsnitlige forbrug vil falde: Vi kan nemlig IKKE gå ud fra at servicebehovet for en 80 årig født i 1920 er det samme som for en 80 årig født i 1940.
Altså både forsørgelsesbyrden pr. person OG produktionen pr. person falder - samtidig: Hvad der falder hurtigst er ikke nemt at besvare.

Det helt store problem er lidt anderledes: Den ligger i formuefordelingen.
De unge betaler for meget for deres bolig (har en enorm gæld) og de har spildt arbejdsår på en uanvendelig uddannelse (f.eks. alle de kommunikationseksperter, der futter rundt).
Man uddanner folk ud over, hvad der er produktivt!
Man sætter jurister til at lave HK arbejde - det bliver hverken kvalitet eller mængde bedre af.

Når de så også med kæmpegæld fra studietid og boliggæld skal spare op til pension:
Hvis de ikke gør det, så er der ikke penge til pensionisterne.
Det kan man se af, at der reelt ikke er dækning i pensionskassernes formue til udbetaling af pensioner, til dem, der allerede er gået på pension.

Samtidig har pensionisterne formuerne i fast ejendom - f.eks. lave huslejer.

Det gør at løntrykket stiger, fordi man på en kortere årrække skal afdrage gælden (hvilket vi allerede nu kan se bliver umuligt) - samtidig aftager efterspørgslen efter de producerede ydelser.

Der er ikke andet for end at fjerne pensionerne i diverse fonde for at reducere boliggælden.
Det sker jo allerede: Realrenten er negativ! Med ret meget endda - det går bare ikke hurtigt nok.

Hvordan får vi liiige konfiskeret de pensioner? Det bliver svært, for nydernes antal overstiger ydernes, hvilket vil give sig udslag i den politiske virkelighed.
Pensionisterne har flertallet, og de vil da ikke reducere deres levestandard!

Det betyder, at de unge bliver for dyre at have til at arbejde: Det er det vi ser!
Arbejdspladserne forsvinder i den private sektor, mens den offentlige vokser og vokser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mik Andersen, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 02:54

Velfærdssamfundet er heldigvis på vej mod sin ende. Selv om S og SF vinder næste valg, vil de erkende, at der ikke er nogen penge til at vedligeholde velfærdssamfundet. Den eneste vej er massive offentlige nedskæringer og en udvikling henimod åbne grænser og lukkede kasser. Det bliver en brat opvågen for en masse mennesker, når der lige pludselig ikke kommer en kommunecheck ind ad døren til hver den første. Personligt ser jeg frem til det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Rasmussen, Århus | Skrevet: 27. feb 11 kl. 05:47

Det ville være rart hvis alle disse “eksperter” kom med nogle gode råd istedet for kun at fortælle os hvordan det går! Den anden dag kunne vi læse at kun Zimbabwe har en lavere vækst end Danmark så råd efterlyses - især fra den inkompetente VKO-regering - om hvordan der skabes vækst, jobs, innovation m.m. De store virksomheder i C20-indekset klarer sig jo glimrende hvilket vi bl.a. så med A.P.Møllers regnskab den anden dag så det må være alle de mellemstore og mindre virksomheder som har problemer! Det er et faktum at den offentlige sektor i dag koster 74 mia. kr. mere p.a. end under Nyrup/Lykketoft så hvis vi fik den ned på Nyrup-niveau ville mange problemer være løst. I de sidste 10 år er den offentlige sektor eksploderet med “kolde” hænder p.g.a. det regeltyranni- og kontrolsamfund som VKO har indført. I sidste uge kunne vi læse at alene staten sidste år havde ansat 4.000 flere “kolde” hænder hvilket den inkompetente Venstrebonde Claus Hjorth blot forklarede med at “staten havde fået flere opgaver”! Der er de sidste 2 år forsvundet 200.000 private jobs ud af landet. De skal reetableres samtidig med at man slanker den offentlige sektor til Nyrup-niveau!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas M, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 06:13

De ældre indser ikke at det samfund de er så stolte af at have bygget op, er et helvede for os andre.

De unge i danmark forlader måske universiteterne med flotte karakterer og fine titler, men fagligheden mangler, de har alt for meget gæld, og pga den vedvarende krise kan de ikke få ordenligt arbejde. Undtagen i den offentlige sektor vi ikke længere har råd til.

De ældres forestilling om, at have sparet op til pension bygger på to misforståelser. De tror de har en formue i mursten. Men unge købere kan ligesålidt betale deres fantasi priser, som en giraf kan danse limbo rock. De tror de har en formue i pensions selskaberne, men de kan kun betale ud sålænge nogen betaler ind.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F JensenH, 6100 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 07:44

Danmarks allerstørste problem er måske at befolkningen bliver dummere og dummere. Forstået på den måde at når den typiske dansker ser TV i timevis hver dag, og supplerer den TV-mæssige fordummelse med kriminalromaner, ugeblade, frokostaviser, computer-spil og DR manipulation……. så er der ikke megen tid til overs til samtaler, filosoferen og oplysende bøger.

Der ellers nok kunne modvirke fordummelsen.

At så mange danskere er ubekymrede, som Nedergaard beretter om, viser jo tydeligt at uvidenhed og fordummelse er blevet et meget stort demokratisk problem. Både nationalstaten, folkestyret og danskernes økonomi, frihed, fred og sikkerhed vakler på kanten af en dyb afgrund…….. og flertallet har ikke opdaget det!!

Man kan vist godt forudsige, at hvis danskernes flertal ikke snart vågner op af deres TV-døs mv., vil det gå dette flertal ilde.

Samfundet vil ende som et rædselskabinet, og danskerne vil synke ned i en elendighed de aldrig slipper væk fra igen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 27. feb 11 kl. 07:57

Så er F Jensen på gaden igeng med sit meningsløse sludder. Først er politikerne noggle uvidende nulliteter og så bliver den danske befolkning dummere og dummere. I Jensens optik. Hvem bliver de næste til at blive fradømt enhver evne? Eller mere interessant; hvem vil oraklet F Jensen tilkende så meget intelligens, at de kan hjælpe til med at bevare Danmark? For F Jensen ligner i sin ufattelige selvindbildning absolut ikke noget bud på noget som helst…positivt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
morten holgersen, frederiksberg c | Skrevet: 27. feb 11 kl. 07:58

#Mik Andersen
Jeg tror Du har ret i,hvordan det vil gå.
Det bliver ret grimt.Og nogen får en kedeligere opvågnen end andre.Vi må finde ud af hvordan vi kommer igennem det.Kartofler og brændsel bliver stor realværdi.
Der er også klare fordele hvis det går som vi tror; Co2 udslippet fra bilkørsel falder da de må cykle,fedmen forsvinder,sprøjtemiddelforbruget i landbruget vil også falde når der bliver mange billige hænder til at pille ukrudt og hyppe kartofler.Tumpetv vil tabe seere,de skal nemlig sove,trætte som de er af fysisk slid.En slags Pol Potløsning..
Mvh Morten Holgersen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Iversen, Århus | Skrevet: 27. feb 11 kl. 07:59

Vi har en blind tro på at vores velfærdsstat nok skal tage vare på os, så vi kan hensynke i en lykkelig infantile ansvarsløshed.

Vores eksperter og journalister og den høje dommerstand skal nok sørge for at Danmark overholder alle konventioner. Og søger for at Danmark ser godt udadtil.

Men hvem passer på Danmark ?

Det lyder som noget vi selv skal til at gøre det igen.

God søndag til alle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
rita simonsen, hampen | Skrevet: 27. feb 11 kl. 08:01

Hallo hallo, nu er det jo ikke lige den ældre generations skyld det hele, vi har trods alt været med til at bygge landet op, til det den har været..Nej politikerne prioriterer helt forkert, de tror de kan redde hele verden ved at give ulandsbistand og hjælp til alt. Vi kan sagtens klare os hvis det blev skåret væk, de indsatte udlændinge kom hjem og fik forbud mod at komme tilbage,(skal håndhæves), alle udlændinge som vi skal brødføde og ikke VIL arbejde.
Regeringen skal have alm. pension når den tid er, på lige fod som vi dødelige.
Fængslerne skal ikke være overfyldt med udenlandske personer. LEVER I LUKSUS
Ulandsbistanden skal væk, vi er pt. selv et uland, og hvem kommer og redder os den dag det går helt galt.
Undervisningen skal være for børnene og ikke voksne.. De skal arbejde.
Vi skal tilbage til den lille bondes tid igen og være selvforsynende. ÆEr det lugter og er ækelt, ja men vil du have noget at spise, må man dælme yde noget.Enten i form af arbejde på fabrik eller være selvforsynende.
Alt den tilskud der bliver ydet skal væk…
De store firmaer skal selvfølgelig betale skat, som vi andre..ANSÆT FLERE BETJENTE.
Der er blevet alt for meget korruption i DK.
Vi sammenligner os med USA og andre store lande, men vi er kun en lille lort,ved siden af, de griner af os, men nej VI ER VERDENS NAVLE..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Iversen, Århus | Skrevet: 27. feb 11 kl. 08:13

@rita simonsen selv om at du er langt ude i hampen, giver jeg dig 100% ret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Larsen, 9541 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 08:38

Jamen, der er absolut ingen diskussion. Livremmen må spændes ind, venner. Kraftigt ind endda. Der er alt for meget offentlig forsørgelse. Jeg vil dog lige gøre opmærksom på, at JEG kan altså ikke stramme mere, jeg mener jeg har gjort mit. Det må være alle de andre, der må stramme livremmen. Der skal være rene linier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
A N, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 09:06

Hverken Peter Nedergaard, professor, eller Mik Andersen med sit indlæg den 27. februar kl. 2:54 siger noget om, hvad der skal komme efter ‘velfærdssamfundet’. Mik Andersen skriver kun sådan her:

“Velfærdssamfundet er heldigvis på vej mod sin ende. Selv om S og SF vinder næste valg, vil de erkende, at der ikke er nogen penge til at vedligeholde velfærdssamfundet. Den eneste vej er massive offentlige nedskæringer og en udvikling henimod åbne grænser og lukkede kasser. Det bliver en brat opvågen for en masse mennesker, når der lige pludselig ikke kommer en kommunecheck ind ad døren til hver den første. Personligt ser jeg frem til det.”

Hvad vil I to så i stedet for? Have et fascistisk system? Et fascistisk system, fordi det bliver et endnu mere ekstremt hierarkisk inddelt system end det, vi har i forvejen? Hvis det er tilfældet, tror I så, at det bliver et mere succesfuldt system end det, vi har i dag? Gør I? Hvis ja, hvorfor? Tag nu et ansvar, og fortæl os om det? Snak op, sig frit frem, og vis os dermed, at I tager et ansvar for det, I vil, og som vil komme efter ‘velfærdssamfundet’, når I nu ser så meget ‘personligt frem til’, at ‘velfærdssamfundet’ bliver afskaffet? Tag dog et ansvar, det andet, I gør, virker da u-modent, som små børn der er u-tilfredse med noget, men ikke kan overskue, hvad alternativet er?

Hvis I vil af med det nugældende system, så fortæl os dog, hvad I vil have i stedet for - så I kan tage et ansvar for det, når jeres nye (fascistiske?) system ramler endnu mere sammen? Og se evt. til USA, og forklar os så, hvorfor jeres nye system skulle blive et u-overvindeligt supersystem; i USA er der ikke så mange velfærdsgoder for de fattigste, og 50 mio. lever i fattigdom, 30 mio. decideret sulter, og alligevel forventes USA at gå fallit i år 2020, fra 2015 er der ingen vej tilbage, 48 ud af 50 stater er nu truet af fallit, USAs betalingsbalance er i total u-balance (i total modsætning til Danmarks), og i løbet af 2012 vil by efter by kollapse økonomisk i USA. Er det jeres drøm for Danmark også? Eller hvad? Hvad vil I tage ansvaret for? Det er så nemt og u-modent at sige, at man vil af med noget, og man ser frem til at få det afskaffet, men det er meget, meget sværere at sige, hvad man vil i stedet for og så tage et ansvar! Det skulle dog være et forventeligt og modent krav at stille til en professor og en så velformuleret person som Mik Andersen, der ser frem til ‘heldigvis’ at få velfærdssamfundet afskaffet og ser ret i, at S-SF vil overtage et fallitbo efter næste folketingsvalg.

Oplys os!

Upassende ? Klag over indlæg

 
asger balvig, sverige | Skrevet: 27. feb 11 kl. 09:14

Danmark trænger til at komme på skrump. Det er faktisk usundt at køre rundt på den dyre havetraktor. Opvask klares på linje med græsklipning udmærket med håndkraft. Huses størrelse kan generelt halveres, så rækker olien længere. En omskoling af alle ansatte i reklamebranchen til omsorgsarbejde giver to fordele. Dels reduceres de falske behov, og dels bliver der frigjort hænder. Udvisning af uintegrerbare individer burde give mindst ti milliarder, og et overflødigt fedtlag af konsulenter kan igen omskoles til produktivt arbejde i den private sektor.
Tidligere svineproducenter kan med fordel omskoles til fængselsbetjente, hvilket gør at der kan rummes langt flere fanger pr celle end tidligere. Samtidig vil en rationel drift med discount brød og vand give storebesparelser.
Kun fantasien sætter grænser!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Larsen, Regstrup | Skrevet: 27. feb 11 kl. 09:36

Velfærdstaten er blevet til minimalstat, var det ikke en statsminister der sagde det? Så en udsendelse om unge der skulle arbejde i Indien, ved godt at fjensen mener at det er for galt med det tv, hvis vi fortsætter med de holdninger der florere herinde så ender vi måske der, altså at gennemrode skrald for at overleve.

Upassende ? Klag over indlæg

 
morten holgersen, frederiksberg c | Skrevet: 27. feb 11 kl. 10:02

#A N,København
Hvem er Du?
Skriv Dit rigtige navn,hvis Du vil høres.
Så vil jeg da gerne uddybe hvad jeg tror der sker.
Hvis ikke Du vil være Dig bekendt,kan Du ikke tages alvorlig,så er Du en ingen.
Mvh Morten Holgersen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Axel Artke, Vejle Øst | Skrevet: 27. feb 11 kl. 10:09

Der fremlægges en foruroligende betragtning, og man må spørge sig, hvordan det er kommet så vidt. For mig at se hænger det sammen med, at velfærdsdanskerne er holdt op med at beskæftige sig med politik. Det har man jo politikerne til!

Indolensen kan ses alle steder: Det accepteres, at hver dansker er en eklatant underskudsforretning. Det accepteres, at en tredjedel af befolkningen skal forsørge de to andre tredjedele. Det accepteres, at produktiviteten i Danmark kun lige kan måle sig med Zimbabwes. Det accepteres, at den opvoksende generation er mere uvidende end den nuværende. Det accepteres at konventioner tvinger os til at give statsborgerskab til kriminelle. Det accepteres. at notoriske folkemordere får tålt ophold. Det accepteres, at indvandrerne koster lige så meget som efterlønnen. Det accepteres, at skatter og afgifter gør alle til lommepengemodtagere og fjerner den personlige frihed.

I Sovjetunionen forsøgte man at skabe “homo sovjeticus”, det kommunistiske menneske. Det lykkedes ikke. Men i Danmark er det på et halvt århundrede lykkedes at skabe “homo eudæmonicus”, velfærdsmennesket, som stort set alle politiske partier bejler til. Velfærdsmennesket har principielt intet ansvar for sin egen tilværelse. Velfærdsmennesket er bestandig offer for livets tilskikkelser og kræver derfor stadig større beskyttelse. Velfærdsmennesket har krav på at kunne leve bekymringsfrit. Velfærdsmennesket definerer sig primært som konsument. Velfærdsmennesket er historieløst og derfor et let bytte for ideologiske manipulatorer.

Betalingen for denne rolle som velfærdsmenneske består i at blande sig uden om politik.

Skulle nogen en gang imellem alligevel ønske at give udtryk for en eller anden mening eller harme, er der jo altid adgang til at skrive et blog-indlæg eller et læserbrev. Den slags reducerer bekvemt og harmløst trykket i kedlen. Nærværende blog er ingen undtagelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 10:37

Det kloge ordsprog “work smarter not harder” gælder stadig.

Men meget få makroøkonomer kan indregne denne intelligente logik i sine tal, fordi makroøkonomer ikke har forstand på driftsøknomi.

Derfor er det Berlin-1933-1945 logik, der præger makroøkonomerne, rødglødene seddelpresse, stadig yngre og ældre der tvangsudskrives til arbejdsstyrken.

Fordi man regner på demografi og slige primitive tal. Demografien er udfordring, medgivet, men den kloge løsning er ikke demografisk. Kun den uintelligente løsning er demografiske ændringer i pensionsalder mm.

De dumme løsninger hersker imdilerid. og derfor er situationen som følge:

Danskerne
- er verdens mest forgældede borgere
- har et ekstremt lavt privatforbrug
- er pålagt verdens højeste lønskatter
- er pålagt verdens højeste moms
- er pålagt verdens højeste bilafgifter
- er pålagt verdens højeste el - og vand priser
- er pålagt andre verdens høje punktafgifter

Mens planøkonomien stadig øges med mere af verdensrekord høje danske statslige
tilskudkroner og lave erhversskatter som i bananrepublik for at stadig at holde erhvervshjulene kørende.

Jo, her går det godt, fru kammerherreinde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Diö | Skrevet: 27. feb 11 kl. 11:12

For et stykke tid siden i Jyllandsposten var der en interessant artikel

http://jp.dk/indland/article2345981.ece

Citat:
Formanden for regionernes sundhedsudvalg, Ulla Astman (S), siger, at det bliver nødvendigt at prioritere skarpere, men også at dæmpe borgernes forventninger til, hvad der kan lade sig gøre i sundhedsvæsenet.

Selv om de ældre over 80 år i fremtiden bliver sundere, vil presset på sundhedsvæsenet vokse alene i kraft af antallet af ældre. En 80-årig koster i gennemsnit 80.000 kr. om året i sundhedsudgifter, mens en 40-årig koster 15.000 kr.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Hansen, Sested | Skrevet: 27. feb 11 kl. 11:13

Så længe vi har politikere der i fuld alvor foreslår vi blot skal arbejde 12 minutter mere om dagen, vil det fort sætte med at gå den forkerte vej. Der er for mange stupide politikere i folketinget og nu er vi på vej til at få en stupid rød regering

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Salo, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 11:39

Hvis der ikke er penge til velfærd skal vi bare hæve skatterne for dem som tjener mere end 30.000 om måneden. Hvor svært kan det dog være???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Simonsen, Aabenraa | Skrevet: 27. feb 11 kl. 11:57

Hvor er det da dejligt at tilhøre et samfund af velnærede utilfredse velfærdsnarkomaner, blot det er andre der betaler. Er det nødvendigt, kan vi da bare låne. Lad os nu bare lige som grækerne nyde det gode liv så længe vi kan låne. Når vi så er gået planken ud, vil tyskerne eller svenskerne helt sikkert komme og hjælpe os ud af suppedasen og betale vores gæld!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Axel Artke, Vejle Øst | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:01

@AN, København
Du forveksler demokrati med velfærd, når du antyder, at alternativet til et velfærdssamfund er fascisme. Et demokratisk samfund kan sagtens eksistere uden at være et velfærdssamfund. Ja, faktisk modvirker velfærdssamfundet i flere vigtige henseender demokratiet, fordi velfærdssamfundet har tendens til at umyndiggøre borgerne, fratage ham/hende den økonomiske frihed og efterlade ham/hende som en krævende konsument, der har mistet enhver tro på at kunne være selvhjulpen.

Hvad der skal gøres, er naturligvis at genindføre personlig frihed og ansvar. Det indebærer, at vi holder op med at lade “de 80 % rigeste betale til de 80 % fattigste” og bruge resten af pengene på at flytte omkring med dem. I stedet skal vi nøjes med at lade de 20 % rigeste betale til de 20 % fattigste. Alle andre end de sidstnævnte 20 % skal kunne klare sig selv. Det vil de i øvrigt også få råd til, for skatterne skal selvfølgelig nedsættes tilsvarende. Kun bureaukratiet vil lide skade - men det er til at bære!

Den russiske psykolog, Ivan Pavlov, er berømt for sine hundeeksperimenter. Ved gentagne gange at kombinere fodring (som naturligt nok fik hundene til at savle) med et lydsignal, kunne han til sidst få hundene til at savle alene ved hjælp af lydsignalet. Der var indarbejdet en såkaldt betinget refleks i hundene.

Under den kolde krig anvendte Sovjetunionen den betingende refleks teknik over for den vestlige verdens befolkninger. Først blev de sovjetiske skræmmekampagner ledsaget af velinstruerede uroligheder i Berlin, missiltransporter til Cuba og opstilling af taktiske atomraketter i Østeuropa. Og verden skælvede! Senere kunne kommunisterne nøjes med de blotte trusler. Verden skælvede fortsat (og danske socialdemokrater rejste endda til Moskva og bad om nåde).

Vælgerbefolkningen i dagens Danmark er genstand for en lignende teknik. Vi bliver så mange gange fortalt skræmmehistorier om, at selv beskedne reduktioner i velfærdsydelserne er ensbetydende med en social massegrav (eller hvad de forskellige partier nu bruger af manipulatoriske udtryk), og at stadig mere velfærd er den eneste vej fremad. Til sidst tror rigtig mange på det og stemmer i overensstemmelse med deres betingede refleks, når der er valg til Folketinget og skræmmesloganerne flyver i luften.

I parantes bemærket kan det tilføjes, at deraf lærer politikerne så, at det er på den måde, man sikrer sit genvalg - hvorefter velfærdsskruen og skræmmebillederne får en tand mere (eller hvad nu skruer og billeder får…).

I det lange løb er den sociale massegrav dermed ganske sikker!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole H, KBH | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:07

M Salo
Så må vi jo håbe dem der tjener over 30000 gidder at blive ved med at tjen over 30.000 her i landet enten kan de jo lade sig forsørge af de dovne og ugideliger (mega gæld) eller så kan de flytte til et land hvor deres indsats påskønnes og ikke konfiskeres - vejen er ikke mere skat, men bedre vilkår til de flittige og dygtige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas M, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:28

#Martin Salo

Hvis jeg kunne tjene mere end 30.000 om måneden, var jeg emigreret til London for længst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:29

@Jørgen Simonsen.

Svenskerne kommer helt sikkert ikke og hjælper os ud af nogen suppedas, idet svenskerne sidder endnu dybere nede i sølet end os. Svenskerne blev devalueret tilbage fra en 6. til 25. plads på velstandslisten!

Svenskerne ligger derfor også højere end os på listen over demografitruede nationer!

Alle de makroøkonomiske tricks er prøvet og vil nu kun spille fallit selv på kort sigt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:30

@Thomas M, Odense

See you in Abu Dabi :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:42

Det som bekymrer mig er ikke så meget statsfinanserne som min egen finansielle situation. Det er temmelig meget forlangt, at man skal stå parat med en mening om statsfinansernes tilstand til en meningsmåling.
Et område som Danmarks økonomi bruges der uanede kræfter på at hindre befolkningen i at gennemskue, fordi levebrødspolitikerne kun kan beholde magten ved at holde befolkningen i uvidenhed om systemets utilstrækkelighed og manglende rettidige omhu.
Men min vurdering er at det er gået galt i takt med at vi forærede vores viden og arbejdspladser til U-lande, mod til gengæld at få deres befolkningsoverskud bragt til Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F JensenH, 6100 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:47

At Danmark er et land med alvorlige problemer, fremgår både af Nedergaards indledende artikel og af mange oplysninger i pressen i det sidste års tid.

Danmarks langsigtede statsfinanser betegnes som ekstremt risikable af et analyse-institut, som anbringer Danmark meget lavt blandt 163 lande, kun Zimbabve præsterer en ringere vækst. Hertil kommer mange andre områder, hvor det går den vej hønsene skraber.

Så er der en kommentar fra den radikale Karsten Søberg, Glumsø, som er så ignorant, usaglig og unfair, at den må sammenlignes med et fodboldspil hvor man ondskabsfuldt sparker en spiller i ryggen, når man ikke kan få fat i bolden.

Der er ingen argumenter i Søbergs indlæg, det er et rent personoverfald, og bloggens emne/landets situation ignoreres fuldstændig.

Det indlæg må være kandidat til årets mest stupide.

Det “komiske” er at det i al sin åndelige tomhed illustrerer at Søberg nok selv ser alt for meget TV, og at han ikke har fattet en dyt af bloggens emne eller hvad der sker i og med samfundet i disse år.

Plus at Søberg leverer beviset for at han er mere interesseret i at være støjsender her end i at være seriøs deltager.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ejnar Pedersen, Aarhus C | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:48

M Salo,
Så ender det snart med at de, der tjener mere end 30K pr måned også skal have offentlige økonomiske tilskud (læs: ekstra lommepenge fra Sugar-Daddy staten).

Kuren hedder nok snarere offentlig udgiftbekæmpelse. Når folk ikke længere er præget af en nøjsom tilgang til off. ydelser (som for 30-40 år siden), så fører det evigt udvidede offentlige gratisydelser til overforbrug, spild og ineffektivitet. Jeg kender tilrige eksempler på spild af offentlige gratisydelser, fx lægebesøg, der aflyses af borgeren i sidste sekund, uafhentede bestilte fjernlån på det lokale bibliotek, som så skal sendes retur, patienter, der ikke dukker op som aftalt på sygehuse etc. Dette er kun toppen af is-bjerget af offentligt spild. I visse belastede kredse cirkulerer der endda hele “kogebøger” på hvordan man begår socialt snyd - hvor “hovedpræmien” er tilkendelse af førtidspension inden man fylder 30 år (begrundet ved den diffuse diagnose, der pt. er oppe i tiden i behandlersystemet). Det opfattes her nærmest som en “lottogevinst” at opnå førtidspension, og det fejres på nogenlunde tilsvarende vis i venners lag. Der er nok at tage fat på, hvis man vil (og tør).

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Salo, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:52

@ thomas m

Jeg synes det er helt fint at dem som tjener over 30.000 flytter til udlandet. Vi har ikke brug dem her i dk da de rige øger uligheden i samfundet. Vi skal alle være så lige som muligt.

Hvorfor tror du helle thornigs mand bor i svejts? Han vil da ikke øge uligheden i dk med hans udanske løn og livsstil.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:54

2Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:42

Du skal nogle spadestik dybere ned for at forstå sammenhængen. Politikerne prøver fejt at bilde borgerne ind at nationaløkonomi er det samme som privatøkonomi. Fordi danskerne stemmer primitivt efter egen tegnebog og ikke klogt efter nationens samlede sunde økonomi.

Det gik netop ikke galt fordi u-landene ville være rigere og begyndte at gøre noget billigere end i-landene. Tværtimod det øgede den samlede velstand i verden.

Det der går galt er janteloven, som skal holde danske borgere nede økonomisk for derigennem at bevare størst mulig lighed og dermed reducere den ulidelige misundelsesfølelse, som mennesket er født med. Men derved afskar Danmark sig fra at skabe grundlaget for den nødvendige erhversfornyelse, som især Danmark skal leve af i vores mangel på råstoffer og store nationale befolkningstal.

Læs mere på
V E L S T A N D S P A R T I E T . D K
- fuld finansieret varig velstand og velfærd

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:55

Kuren er, at vi nedsætter det private forbrug. Vi bruger alt for mange penge på helt unødvendige materielle ting.

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Salo, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:01

@ c. Halvorsen

Lige mine ord. Vi skal nedsætte det private forbrug ved at hæve skatterne!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas M, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:02

Kuren er vi nedsætter de offentlige ydelser. Vi bruger alt for mange penge på helt unødvendige mennesker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:07

@C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 27. feb 11 kl. 12:55

Haha. Den kur er prøvet mange gange og hjælper ikke.
Danskerne er verdens mest forgældede borgere med europas næstlaveste privatforbrug.

Kom med dog med et seriøst forslag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:14

@Thomas M, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:02

Haha. Den kur er også prøvet mange gange før og hjælper ikke.

Danskerne’s velfærd er blevet forringet og kan ikke klare sig selv økonomisk og derfor ude af stand til at tåle flere besparelser.

Oprørerne i Mellemøsten er i virkeligheden universielle oprør mod magthavernes fejlslagne plan-og spekulationsøkonomi overalt i venden, hvor seddelpressen kører rødglødende og stadig yngre og ældre tvangsudskrives ala Berlin i 1945.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas M, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:24

k laursen

“kan ikke klare sig selv økonomisk og derfor ude af stand til at tåle flere besparelser.”

Og det er mit problem fordi?

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:36

Berlin 1945, Hauptquartier: Was tunen wir, Finanzminister?

Finanzminister (Bosse der Genosse): Aller billiger Tricks sind ausprobiert. Das volk ist ausgehungert und missmutig.

Der Führer: Wir kämpfen zu letzten mann, das kosten wenigst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mik Andersen, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:43

AN kommer med en række spørgsmål til mig. Det virker som om AN er ret påvirket af udsigten til, at velfærdssamfundet er på vej mod sin ende og den månedlige fede check fra kommunen snart bliver fortid.

Det kan jeg sagtens forstå. Så begynder AN at snakke om facisme, det ved jeg ikke hvor AN får fra, det må være del af AN egen skræmmeverden.

Egentligt burde man ikke svare AN, siden AN ikke har mod til at stå frem med eget navn. AN gør den klassiske fejl, at AN forsøger at skyde på budbringeren, fordi AN er sur over budskabet.

Jeg kender ikke svaret på alle ANs spørgsmål. Jeg forholder mig bare til de økonomiske realiteter, og de peger alle på at velfærdsstaten, som vi kender den, er død eller døende. Jeg vil dog give AN et lille hint, Liberal allinces politik er formentligt den eneste, der kan redde Danmark ud af den økonomiske suppedas, vi ligger i. Så har jeg også været meget venlig mod AN.

Hav en god dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
M. Frederiksen, Taastrup | Skrevet: 27. feb 11 kl. 13:49

“Ja, faktisk modvirker velfærdssamfundet i flere vigtige henseender demokratiet, fordi velfærdssamfundet har tendens til at umyndiggøre borgerne, fratage ham/hende den økonomiske frihed og efterlade ham/hende som en krævende konsument, der har mistet enhver tro på at kunne være selvhjulpen.”

Hvordan kan det så være, at andelen af engagerede i poliske aktiviteter, andelen af frivillige i lokalt arbejde (kultur, fritid, sport) og andelen af aktive i humanitære og sociale organisationer er markant højere i DK end i eks. USA?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gustav Uffe Nymand, Diö, Sverige | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:05

Laursen
Svensk økonomi er sund
Det danske finansministeriums budgetredegørelse i 2010 kommer faktisk ind på nogle af grundene til at svensk økonomi er sund, da man i det danske finansministerium har lavet en længere analyse af hvorfor svenskerne er bedre til at styre økonomien end Danmark
http://www.fm.dk/Publikationer/2010/2113-Budgetredegoerelse%202010/11%20Rammer%20for%20finans-%20og%20udgiftspolitikken%20i%20Sverige.aspx

Sverige har derudover færre problemer end Danmark
1) Man er ikke afhængig af en nordsøolie som er på vej til at slippe op
2) Man har ikke et problem med en efterlønsordning. Faktisk har man en gennemsnitlig tilbagetrækningsalder der er næsten 3 år højere end i Danmark
I den forbindelse, tjek erhversfrekvenser for 60-64 årige figur 6.14 og 6.16 side 275 i velfærdskommissionens rapport
http://www.fm.dk/db/filarkiv/18666/Analyse_2_hele_rapporten.pdf
3) Man har væsentlig bedre vækstudsigter end i Danmark,

Sverige har en god placering på OECD’s BNP ranglister og den placering har ikke ændret sig for nyligt (det tager tid at vurdere BNP)
Når jeg dags dato laver et data-udtræk fra OECD’s BNP database, så er de stadig kun kommet til 2009
http://stats.oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=SNA_TABLE1

Dog kan siges at de i 2009 havde en god placering og har haft supervækst i 2010 og gode vækstudsigter for 2011

Sverige har så fordelene af en åben indvandringslovgivning.
Jvf velfærdskommissionens rapporter er indvandere til Sverige væsentlig bedre uddannet end indvandere til Danmark.
Se tabel side 227
http://www.fm.dk/db/filarkiv/18666/Analyse_2_hele_rapporten.pdf
De yngre generationers generelle uddannelsesniveau er så også bedre end i Danmark
http://www.fm.dk/db/filarkiv/18646/Kapitel_10.pdf
Se figur 10.1 og 10.2 (side 577 og 578)

Sverige har derudover fordelen af at være et land der anvender en relativ høj andel af BNP på forskning
Se tabeller side 587 (2005-tal)(offentlige)
http://www.fm.dk/db/filarkiv/18646/Kapitel_10.pdf

Når det private erhversliv bidrag medtages, så ser billedet anderledes ud, da Sverige så kommer op på at anvende en andel af BNP der er væsentlig højere end i USA og Japan som jo anvender en højere andel af bnp end Danmark
Se rapport
http://www.forskningsanalyse.dk/I-Fokus/i_fokus_s2/I%20Fokus%20dec2006/BNP_andele_Udvalgte_lande.pdf

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Salo, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:13

@ M. Frderiksen

Fordi USA er et ægte multikulturelt samfund. Men amerikanerne har desværre misforstået hele ideen bag et multikulturelt samfund, da amerikanerne holder sig bland sine egne, fx i een af de utallige kirkesamfund der findes i usa, istedet for at blande sammen sig med folk af andre kulturer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
asid pedersen, jelling | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:19

sænk skaten 10 pct.
hæv momsen 5 pct.
stop alle idere om broer,tunler stor hospitaler
sænk u-landsbistanden 4 pct. af bnp.
fantasien om vækst er en drøm, balance er realitet
ingen af alle saloon profeterne her i debatten har
et eneste løsningsforslag, kun farvede politiske
mudderkastninger.
der har ikke været en værdig politiker i DK. efter
Th. Stavning, han kunne få S. og V. til at arbejde
sammen!!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Borgsmidt, 2920 Charlottenlund | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:28

Der er kun én løsning:

Massiv deflation, konfiskation af pensionerne samt lønnedgang, der vil noget.

Det er ikke et forslag - det er en prognose.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:31

@asid pedersen, jelling | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:19

Delvis gode forslag, men beklager Th. Stavning ville overhoveder ikke være enig med dig i at borgerne skal forarmes med endnu højere
allerede verdenshøj dansk moms.

Danskerne er allerede verdens økonomisk mest forarmede borgere. Det er bestemt ikke løsningen at forarme herboende borgere endnu mere. Det er tværtimod økonomisk mere selvmord.

Både SR, VK og S/SF og alle andre partier på Christiansborg er den samme fallerende økonomi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:35

@Thomas Borgsmidt.

Lønnedgang kommer, som du skriver, helt af sig selv.
I sidste uge holdt der en polsk indregistreret lastbil og læssede varer af hos Netto i Padborg.
Vognen tilhører i firma i Vitten, som benytter sig af udenlandske chauffører i stor stil.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:36

@asid pedersen, jelling .

Det er jo prøvet med højere og højere moms og det virker ikke - på sigt, men er som at pisse i bukserne for de økonomisk frysende politikere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas M, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:36

#asid pedersen.

Det ord du leder efter er salon ikke saloon, skønt forskellen måske ikke er så stor, som den burde have været.

Vi har i forvejen rekord i moms. Hæves den fra 25% til 30%, forudsiger jeg mit bidrag vil falde til 0%, da det så vil kunne betale sig for mig at tage turen til Tyskland en gang om ugen. Selv når udgiften til benzin regnes med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:40

@Thomas M, Odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:36

Hvad vil du ikke kunne spare totalt ved permanent at flytte til Tyskland!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Norup, Odense SV | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:51

@Axel Artke, Vejle Øst (27. feb 11 kl. 12:01)

Virkelig godt skrevet. Det ramte plet.

En fremragende perspektivering af de længerevarende skadevirkninger som et samfund undergår ved gentagen uhensigtsmæssig propaganda og politik, hvis substans ikke har hold i virkeligheden på den lange bane, og som dermed har en indbygget selvforstærkende negativ effekt over tid.

Et skræmmende sammenbrud ser ud til at vente os engang i fremtiden, men det vækker samtidig også forhåbningen om en bedre fremtid. At vi får et system hvor sund fornuft og gode menneskelige værdier kan gå hånd i hånd med hinanden, og ikke bliver betragtet som hinandens modsætninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
morten holgersen, frederiksberg c | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:56

# A N
Undskyld fascisme,hvad er det nu at det er?
Jeg hører ordet af og til men hvad er fascisme?
Er det noget med Italien og Il Duce? jeg blir også forvirret fordi jeg har læst om nogen Mussolini ungdomsbrigader- jeg forstår ingenting.
Ku Du uddybe fascisme og A N, ville jeg være glad.
Mvh
Morten Holgersen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Axel Artke, Vejle Øst | Skrevet: 27. feb 11 kl. 14:56

@M. Frederiksen, Taastrup
Den andel af Danmarks befolkning, der er medlem af et politisk parti, har i mange år været stærkt nedadgående, og den del af dem, der er direkte, politisk aktiv, er endnu mindre. Den har i øvrigt også en faldende tendens, hvad den ringe deltagelse i partiers opstillingsmøder og generalforsamlinger vidner om. Et andet tegn på manglende interesse ses i det forhold, at mange sportsklubber klager over, at de ikke kan få frivillige til at give en hånd med.

Til påstandene om større frivilligaktivitet i Danmark end i USA vedr. lokalt og humanitært arbejde skal anføres, at det blandt middelstandsamerikanere anses for en borgerpligt at udøve netop denne type indsats. Det gøres da også i stort omfang - ofte centreret om fællesskabet i et kirkesamfund. Der er både tale om kulturelle, sportslige, skolemæssige og sociale aktiviteter.

Et lille eksempel på lokal kulturinteresse findes i en lille by, der hedder Rockport. Den ligger i Maine og er ikke større end f.eks. Grenå (og må ikke forveksles med den berømte Rockport sydligere). Her afholdes hvert år klassisk musikfestival med internationale navne. Det løber rundt, fordi de lokale beboere køber billetterne, selv om de er dyre.

Det skal desuden påpeges, at de fleste kulturinstitutioner i USA drives på rent kommerciel basis og ergo må blive besøgt af tusinder af betalende amerikanere hvert år. Der mangler altså ikke kulturinteresse.

Private kulturinitiativer og aktiviteter finder man overalt i USA. I Danmark er det helt anderledes. Hvis et teater, et orkester, et museum eller en fodboldklub eller spejdertrup skal oprettes, søges kommunen eller staten ubetinget om midler. Og der søges efterfølgende hvert år om driftstilskud. Det ville være utænkeligt at basere kultur-/sportsinitiativer på private penge og privat indsats.

Pointen er, at hvad der således karakteriserer kulturlivet er forlængst indført i danskernes dagligdag: Hvis et problem skal løses, skal Fader Stat eller Moder Velfærd anråbes om hjælp. Det ville ikke falde nogen ind blot at gå i gang på egen hånd.

Uden for det private erhvervsliv er selvhjulpenhed en stadig sjældene foreteelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
acid pedersen, jelling | Skrevet: 27. feb 11 kl. 15:06

# k laursen Od.
håndtering af dansk økonomi, Nu og Da, kan ikke sammenlignes, det er ikke mit mål. MEN Th.S´vilje og evne til at skabe samarbejde mellem de store partier og ignorere de værdi skadelige små partier.
lav skat er export fremmende!!
Højere moms rammer det høje overforbrug,men selvfølgelig skal moms på fødevare sænkes 10pct.
pointen:_SAMARBEJDE

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Jørgensen, København S | Skrevet: 27. feb 11 kl. 15:38

Fortvivl ikke, kære venner. Nu bliver alt godt igen. Det sørger Villy og Helle for. Se så, at store smil breder sig på borgernes læber, optimismen breder sig, og velfærdssamfundet udvikler sig til alles bedste.

De mørke og dystre tider med Lars Løkke, Lene E. og Pia K. er snart ovre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Otto Klæbel, Hørsholm | Skrevet: 27. feb 11 kl. 15:45

Jeg ved godt, at det er ønsketænkning og urealistisk, men kunne det ikke være en skøn tanke, at vi sendte Folketingspolitikerne incl. Regeringen på en rigtig lang ferie - f.eks. 2 år, og derefter lod et hold af økonomiske eksperter fastlægge den fremtidige økonomiske strategi for Danmark. For magen til tåbebeligheder, dr udspiller sig for øjnene af os borgere fra stort set et samlet Folketing, trodser enhver beskrivelse. Alle som en ville blive fyret, hvis de optrådte med samme grad af udygtighed, som det de (ikke) præsterer. Man siger godt nok, at vi har de politikere vi selv vælger,men problemer er, at ingen med bare en smule sund fornuft, vil lade sig opstille til denne børnehave.

Upassende ? Klag over indlæg

 
G Hansen, Horsens | Skrevet: 27. feb 11 kl. 16:08

Vores store problem er misbruget af vores demokrati.
Politikere vaelges ind og naeste dag har de en anden
kernesag, skifter parti/gruppe eller det aller vaerste, nogle af disse politikere bliver hurtigt indoktrineret og programmeret af EU og den nye verdensorden og har dermed en anden dagsorden, som
ikke kommer til afstemning eller ud til folket.
Men, maaske man skulle gaa i seng med en knaldroman
, som dog giver lidt stof til efter tanke.

http://www.resist.com/Hunter.pdf

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 27. feb 11 kl. 16:15

Som tingene går er der kun tale om selvmål fra såvel Blå som Rød blok - alt sejler p.t. og ingen af dem har evnen til at rette op og indse vi må sætte tæring efter næring .
Hvad er velfærd ? er det at vi alle har hånden nede i kassen og rager til os , berettiget eller uberettiget.
Hvorfor fodrer vi alle de velstillede med offentlige midler, som børnepenge,rentefradrag o.s.v. , fordi der endelig ikke må gøres forskel på folk , men det bliver der jo alligevel , de rigeste gir man skattelettelser de fattigste kan betale .sådan groft sagt.
Velfærd er vel et ord der indebærer at alle lever et fornuftigt og respektabelt liv og ikke kun et mindretal .
10 år mere med BLÅ blpk vil føre til endnu større ulighed og de rige bliver rigere og de alm bliver fattigere -det ligger i selve ordet liberalismens grundregel nr 1 .
Det der er sagen er en kraftig reduktion i det offentlige forbrug og indførelse af en bruttoskat, så kommer de rige også til lommerne , som de hidtil har undgået med den førte politik .
Dette offentlige overforbrug kunne læses i forgårds i JP , hvor en læge tjente 16.000 om dagen ved at fedmeoperere på et offentlig sygehus ( i Ålborg) .
Når man læser den slags forstår man godt der intet bliver til velfærd til sidst til den alm borger .

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kirsten Iskov, 2200 Kbh. N. | Skrevet: 27. feb 11 kl. 16:21

Kære Peter.
Ja det er idiotisk, men det er endnu værre, hvis vi TALER vore liv og vort lyst til, at blive bedre ned i ” et sort hul” før vi overhoved har fattet, hvor galt det står til med os og vort samfund.
Hver eneste dag er der mindst en ung kvinde her i DK der` begår selvmordsforsøg ,fordi de IKKE KAN finde noget GODT ved LIVET. Tænker vi på det af og til, eller er vi ligeglade med dem og deres unge liv. Nej vel?
Da jeg som helt ung mor gift med en ung mand under uddannelse, jamen så skånede jeg da mine børn ( tog ikke deres barndom fra dem af den grund ved ,at være unødigt bekymreti deres nærværd ).
Uden ,at skræmme dem fra vid og sans, fordi vi tit bare lige overlevede dag for dag rent økonomisk.
Desuden måtte jeg jo også lære , at sætte tæring efter næring. Man kan( hvis man er en klog person) godt lære sig , at værdsætte rigtig gode fornuftige ting (at lægge vægt på på dem )især ,når man bare lige har til dagen og vejen.
Men det forudsætter jo også ,at man virkelig VIL blive voksen, og VIL klare sig selv og sit eget liv, ikke sandt.
Begge mine børn har gode sore uddannelser i dag, og de er IKKE blevet overforkælet materialt af deres forældre.
De ville selv arbejde ansvarsbevidst af både lyst og af glædne ved livet. Det må vi huske på, og ikke frarøve dette indre behov , som det jo også er fra vore egne unge og dygtige mænd og kvinder ved ,at gøre ALT i deres liv til noget HELT UMULIGT.
Jeg oplever jo tit ,at rigtig mange journalister opfatter sig selv som JAGTHUNDE, der` bare skal JAGE på alt hvad der rør sig, og som også SKYDER for, at dræbe ( verbalt ),at tage glæden ved livet fra os og vort liv ved ,at TALE ALT FOR SORT,SORT I SORT.
Det er uhyggeligt for nogle bekymrede personer?
Vi må også lære os, at kunne opmundtre og lindre smerte ( også ved vort sprog ), ved vor skriverier og ved vor TALE til hinanden.Det er GULD værd. K.Iskov.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 16:23

@acid pedersen, jelling | Skrevet: 27. feb 11 kl. 15:06

Jamen alt det du foreslår er virkelighed!
Danskerne har allerede verdens højeste moms!
Danske export er allerede verdens bedste!

Men det er ligesom resultatet ikke er som du/I forventede!

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 16:26

Folkestyre og Demokrati halter.

Forbyd stats- og spinstøtte til partierne, således at Christiansborg tvinges til at genfinde det folkelige grundlag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Henriksen, 4700 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 16:57

Tak til Axel Ertke for læseværdige bidrag og til Thomas M,. for at pege på formueillusionen: de ældre har - for nogles vedkommende, og det er et faldende antal - formelt formue i mursten, men det kræver, at de kan finde købere, der vil betale de inflationspriser, som sælger forlanger og som den offentlige vurdering tilsiger.
Det er tydeligt, at ejendomsmarkedet er på vej mod total stilstand, og at det vil ligge underdrejet hele dette årti.
Den anden illusion er, at pensionsselskaber i et samfund, hvor ejendomsboblen fejlallokerede over 1000 mia i inflationsramte ejendomspriser, kan få et afkast, der kan betale pensionsopsparere noget, der bare ligner det, som disse opsparere forventer i form af fremtidig købekraft.
At købe fast ejendom er forbrug. Det skaber intet afkast. Prisboblen i ejendom fik regeringen til at tage sig godt ud, og de skabte den selv - med velvillig støtte fra De Radikale og Socialdemokraterne der stemte for loven om afdragsfrie lån i 2003.
Nu står danske boligejere tilbage med gælden, der for halvdelens vedkommende ikke afdrages, og i 2013 skal de første lån med afdragsfrihed så refinansieres … det bliver spændende tider, når ejendommen skal vurderes: kan man overhovedet refinansiere lånet inden for 80% af ejendommens faktiske handelsværdi? Og hvordan skal den stakkels velfærdsdansker kunne leve videre, når han nu pludselig skal betale både afdrag og renter i et komprimeret betalingsforløb, som endda kan blive suppleret med et dyrt banklån, hvis ejendommen ikke kan refinansieres inden for realkredittens grænse på 80%?
Forvent politiske indgreb til fordel for de stakkels afdragsfrihedsramte husejere, uanset regeringens farve.

Upassende ? Klag over indlæg

 
rita simonsen, hampen | Skrevet: 27. feb 11 kl. 17:03

Hvad med en BREMSEPARTI,tror snart det skulle blive en realitet, for magen til sludder alle politiker kommer med er da ikke til at holde ud. Nej lad os få et nyt parti,affødt af ganske almindelige arbejdere og ikke phd.can. så kan det være at der kom andre boller på suppen. forbyd alle de højt uddannede at komme derind og lad så de arbejdere der har forstand komme til. BREMSEPARTIET skal bremse alle de overflødige udgifter vi har..
HVEM HAR MODET.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ejnar Pedersen, Aarhus C | Skrevet: 27. feb 11 kl. 17:16

$peter simonsen, 8450 hammel

“Hvorfor fodrer vi alle de velstillede med offentlige midler, som børnepenge,rentefradrag o.s.v. , fordi der endelig ikke må gøres forskel på folk , men det bliver der jo alligevel , de rigeste gir man skattelettelser de fattigste kan betale .sådan groft sagt”

Dyne-Larsen (som nok er god for et par milliarder på kistebunden - og dermed en udntagelse) kontaktede jo i sin tid egen kommune, for at bede dem om at holde op med at sende børnechecken ud til ham. Idet han ikke havde brug for denne almisse fra det offentlige. Han fik dog beskeden fra kommunen om at han havde værsgo at modtage denne check, da en “afmelding” ikke kunne håndteres administrativt.

Begrundelsen for at landets velstillede (dvs. de primære betalere) også er omfattet af de universelle velfærdsydelser er at man politisk set er bange for at opbakningen til den valgte velfærdsmodellen ellers skrider. På den måde forsøger man at “afmontere” kritiske røster fra store dele af betalersiden. Fordi ellers ville denne gruppe med fuld ret jo sige “hvorfor betaler vi overhovedet verdens højeste skat - mod at få ingenting retur”. Dermed ville man forringe velfærdssystemets legitimitet i befolkningen. Derfor: Velfærd er ren ideologi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Andersen, Vejle | Skrevet: 27. feb 11 kl. 17:28

Kunne den vise mand der har fundet ud af at hver nyfødt giver et underskud på 850.000 kr. ikke lige forklare os almindelige hvordan det hænger sammen. Er det rigtigt burde vi jo ikke have flere børn (Har selv 3). Der er noget der halter i det regnestyrre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 27. feb 11 kl. 17:58

Ejner Pedersen Århus C. Den om Dynelarsen kender jeg godt , det viser bare hvor tåbelighe vi er blevet for retfærdigheden skyld - det kan vi takke Rød blok for .
Vi smider pengene ud af vinduet på mange forskellige måder i solidaritetens navn med hinanden .
Men sagt på en anden måde ; stemmefiskeriet har ført Danmark på afgrundens rand og det ser ud til at forsætte indtil der ikke er nogen redning .
Nu er det sådan , at den kloge snyder den mindre kloge , men det går først op for folk når det er for sent.
Til Rita Simonsen : det er nok lidt blåøjet at tro at Danmark kan styres af en flok uudddannede mennesker , det er samfundet alt for indviklet til når ikke engang alle disse akademikere der er i dag fejler hele tiden .
men det der har skabt problemerne er den snæversynethed der er for at bevare pladsen i folketinget , der er kort og godt ingen sammenhæng mellem det realistiske og det forventelige fra politisk hold.
Kirsten Ilskov KBH N : Du har fat i det rigtige , var der flere af din slags stod det ikke så slemt til i dag som det gør . Vi er al for fokuserede på materielle ting og statussymboler frem for et menneskeligt indholdsrigt liv - men det kan vore politikere ikke få øje på eller de tør ikke se kendsgerningerne i øjnene , det kan koste dem deres plads i folketinget så hellere klæbe sig fast til det sidste strå end erkende ens manglende evner .

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 27. feb 11 kl. 18:06

til. Peter Nedergaard.

LIGE NETOP, MEN SITATIONEN ER NU LANGT VÆRRE..

1. Fx. handler 99,9% af alle off. økonomiske vurder
-inger om at vi skal spare, men ej for at frigøre en
billigere stat, men derimod for at fastholde årsagen.

Årsagen> Velfærds-ulykken, består igen af GIGANTISKE
problemer som off: ManPower overkill, inkompetence,
med både død, lemlæstelse, og overpriser til følge,
uden de inkompetente afskediges, for ikke at glemme
hele social-parten, som passiv-fremmer befolkningen.

2. Vi er derfor fortsat LYSÅR fra tolkningen af de eg
-entlige problemer, og hvilke vi ej heller kommer en
tøddel nærmere pga. af et stort sammensurium af inter
-essekonflikter, som er båndet til off. økonomi/skat.

Jeg skal derfor atter gentage, at “KUN” fattigdommen
kan få bugt med ovennævnte, og hvilket er lige nøjag
-tigt hvad man fra magthavernes side venter på sker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 18:16

Sidste statsbankerot i 1813, blev grundlaget for at sætte almindelige borgere økonomisk frie. Det skabte den velstand vi idag lever af. Imidlertid er den almindelige borger igen gjort til statens økonomiske slave med dertil hørende armod for borger og nu også stat.

Læs mere på
V E L S T A N D S P A R T I E T . D K
- fuld finansieret varig velstand og velfærd

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vibeke Fenger, 7600 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 18:18

Læs lige den artikel med Peter A.G, som er i et tillæg i JP i dag. Klovnenæsen passer perfekt til en mand som er så forkælet, at han tror at skatteyderne vil betale alle hans 3 rimeværksteder i DK. Han forlod Århus fordi skattevæsenet var efter ham og han kunne ikke overbevise dem om hvor stor betydning han og han gruppe havde for Århus. Han vil trække sine værksteder fra i skat - og hvis jeg ikke tager helt fejl så er han vist erklæret socialist. Hvis det er sådan tingene foregår så forstår jeg godt der ikke er til velfærd. Men jeg undrer mig over at han ikke er klogere?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mogens Rasmussen, Ehnen | Skrevet: 27. feb 11 kl. 19:03

Løsnigen ligger nok ikke lige for. Den ene halvdel af folketinget driver “socialdemokratisk” politik ved at uddele gaver til alle. Den anden halvdel mener at løsningen er 12 minutters mere arbejde og at millionærerne blot skal yderligere til lommerne så kan gaveregnen fortsætte. Da de fleste helst ikke vil miste gaver bliver valget kun hvem man tror mest på. Så at der skal spares og nogle skal betale mere i skat, det er jo blot de andre. Politikken i DK er velv også som folk har selv “løser” deres privatøkonomi - det går nok - i min tid. Stakkels DK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 27. feb 11 kl. 19:24

Hvis nogen tror at det er mig der har skrevet dette indlæg, så tro igen. Det er en anonym klaphat der skriver under falsk navn!

“M Salo, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 11:39

Hvis der ikke er penge til velfærd skal vi bare hæve skatterne for dem som tjener mere end 30.000 om måneden. Hvor svært kan det dog være???”

Upassende ? Klag over indlæg

 
sanne olsen, svenborg | Skrevet: 27. feb 11 kl. 19:28

What can we do? get as much Danish goverment money today as we can - because the Danish goverment will have no money tomorrow - because everyone else got the money today - it´s like a run on a bank

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 27. feb 11 kl. 19:30

Det gælder i øvrigt samtlige indlæg fra denne “M Salo, København”.

Latterlige idiot der misbruger andres navne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 27. feb 11 kl. 19:55

til. k laursen.

KORREKT, Men desværre vil fattigdommen blive udsat
for en evig divideret spredning af dens konsekven
-ser, og hvilken udmargelsesproces allerede køre på
fuld skrue, og vil fortsætte så, helt frem til den
allersidste dødsrallen, hvor man tvinges til at tage
fat på bl.a. de offentlige lønninger & pensioner mv.

Hvad angår din plan og dit parti, så ros til at du
forholder dig aktivt, & vitterlig forsøger at gøre
en forskel.. MEN.. Desværre taler du for døve øren.

Husk på, at flertallet af partiforeningerne i tinget,
hviler på et eksistensgrundlag, som er FAST forankret
i, og omkring TVANGS omfordelings-politikken, og hvil
-ken de velfærds-valgte, misbruger til at blive gen
-valgt på.. for et helt fucking menneskeliv ad gangen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 27. feb 11 kl. 19:58

Der er kun en ting at gøre: stem på de røde næste gang.

De vil hæve det offentlige forbrug, sætte overførselsindkomsterne kraftigt i vejret. Og selvfølgelig også hæve skatterne og afgifterne, således at de dumme rige mennesker får som fortjent.

De vil ikke reformer af nogen art. Bare fortsætte kursen mod afgrunden ufortrødent - med speederen i bund.

Så er det hurtigt overstået. Og vi kan få vendt bøtten og begynde forfra.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Nikolaisen, Udbyneder | Skrevet: 27. feb 11 kl. 20:24

Det fremgår af Grundlovens § 29, stk. 2, at personer på offentlig forsøgelse kan fratages stemmeretten ved lov.

Mon ikke en sådan lov ville løse et af demokratiets store problemer, nemlig at man kan stemme sig til andres penge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Saulius Pusinskas, Århus | Skrevet: 27. feb 11 kl. 20:45

@Søren Nikolaisen, Udbyneder

Dit forslag er for farlig til S, SF og Enhedslisten. Hvorfor? Fordi fx. i Nørrebro stemmer ca. 85% på dem. Jeg vurderer at også i andre ghetto-områder S, SF og Ø ville få over 70% af stemmer.

Derfor forvent ikke, at det bliver til virkeligheden - i hver fald før økonomisk kollaps.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ib Jensen, Sabro | Skrevet: 27. feb 11 kl. 21:08

Løsningen er meget enkel - men sikkert politisk ukorrekt.
1. Stop al vækst i den offentlige sektor. Skal der bruges flere penge eet sted, skal de findes et andet sted. På længere sigt vil det reducere den offentlige sektor.
2. Alle skal arbejde 2 timer ekstra om ugen - uden betaling. Det vil gavne konkurrenceevnen betragteligt og derem dDanmark

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ib Jensen, Sabro | Skrevet: 27. feb 11 kl. 21:11

@Jens Andersen, Vejle | Skrevet: 27. feb 11 kl. 17:28
Kunne den vise mand der har fundet ud af at hver nyfødt giver et underskud på 850.000 kr. ikke lige forklare os almindelige hvordan det hænger sammen.
Det såmænd meget enkelt. Med det nuværende system modtager de 850.000 kr. mere, end de producerer for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Andersen, Lyngby | Skrevet: 27. feb 11 kl. 21:24

Jeg er helt enig i artiklen.

Den hjemlige debat præges af et premis af, at vi sidder på en stor formue, altid har gjort det, og altid vil det i fremtiden - og det hele udelukkende er et spørgsmål om, hvordan vi fordeler pengesækken - ikke så meget om, hvordan vi bliver ved at fylde sækken op.

Men vi er godt i gang med at lære det på den hårde måde, de besparelser, og de forslag vi ser fra politisk hold pt fra begge sider i salen, er slet ikke nok, og bliver i den grad overhalet af virkeligheden indenfor en kort periode.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 27. feb 11 kl. 21:25

@Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 27. feb 11 kl. 19:55

:-) :-) :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen- 2, 6101 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 21:53

Dommedagsprofeter iflg. mange tidl. indlæg er der
rigeligt af!
Istedet er det mere konstruktivt at komme med forslag til forbedring af statsfinanserne på både kort- og lang sigt.!
Eksempler:
Ansættelsesstop i offentlig sektor fra 1.4.
Alle overførselsindkomster reguleres fremover alene ud fra pristal - og ikke generel lønudvikling
Mere intensiv jagt på de ca. 70 milliarder, det offentlige har i tilgodehavender overfor borgere/virksomheder
Skattebetaling fra multinationale virksomheder, af deres aktiviteter i DK
Større indsats overfor skatte/momssnyd, sort arbejde, socialt bedrageri m.v.
Absolut minimering af større multikulturelle fattigdomsflygtninge til DK, og andre lykkeriddere!
o.s.v o.s.v.
- Der er masser at tage fat på - problemet er, at der ikke er politisk evne/vilje tl at gennemøre de nødvendige foranstaltninger for det danske folk!!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
rene jensen, 6800 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 23:39

Far Jensen- 2, 6101 | Skrevet: 27. feb 11 kl. 21:53:
Dine forslag er skam gode, men hvis vi nu gennemgår dem:
1: Ansættelsesstop:
Måske kan man sætte hastigheden af ny ansættelser ned, men et stop har jeg svært ved at tro på med mindre der kommer en straf for at overtræde stoppet. Vi så jo ved kommune sammenlægningerne at de æget antallet af medarbejder, selv om ren logik taler for at der måtte kunne findes visse bla. adminstrative forbedreinger sted. Husk på at omkring 60% af befolkningen lever af det offentlige / arbejder i det offentlige. Velfærdskoalitionen har taget magten og kan stemme sig til alle andres penge.

2: At reguler overførselsindkomster ud fra pristal i stedet for lønudvikling er et dejligt tiltag som kan skaffe nogle mia kr. Men nu når vi høre på hvad der forgår på den politiske scene så må det være utopi at det kommer igennem. Jeg er klar overat S/SF har snakket om at gøre det, men vi har set de to partier råbe op om social massegrav når det blev lavet den mindste omlægning eller besparelse på områderne. Så hvis V/K ryger ud ved næste valg så laver de jo nok en omvendt socialdemokrat og råber social massegrav hvis det indgreb skulle finde sted. Det vil jo nok få S/SF til at trække det tilbage eller også lader de vær med at fremsætte det.

3: Jagt på de sagnomspundne 70 mia kr:
For det første skal du nok huske på at skat har anlagt en ny måde at se gælden på. I dag kan man i tilfælde hvor man ikke er i stand til at betale “anderkende” at man skylder penge så de forsvinder ikke bare som dug for solen.

Men hvis vi nu siger at der bliver sat tommel skruerne på alle skyldnerne så kan vi måske antage at der bliver drebet 20-25 mia kr ind. Men til hvilke omkostninger??? Det skal sætte folk ind mod dem alle, måske skal der afholdes tvangsaktioner osv. Så jeg tvivler på at det giver meget ud over 10-15 mia kr når man modregner omkostningern. Men okay det er penge.

4: Skat fra multinational selskaber_:

Herre gud det har de forsøgt på i de sidste 30 år. Men hvad har det giver?? Ingen ting for selskaberne udnytter den nye verdensorden hvor penge kan flyttes til laveste skatte land. Det er vist fuldt lovligt for jeg tvivler på at de multinationale selskaber vil ødelægge deres image ved at blive taget i massiv fusk. Men ja det kan måske give lidt småpenge, men ingen varig forbedring af statsfinanserne.

5: Ja fint forslag, men de arbejder jo allerede massivt med dette område.

Overordnet tvivler jeg på at dine forslag vil give andet end massive administrative byrder som i sidste ende kun vil give små penge til kassen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Palle Eghjort, København | Skrevet: 27. feb 11 kl. 23:40

Tak - far jensen - du nævner lige 6 ting man kan tage fat på. Ja, det er squ da helt rigtigt. Og samtidig skal vi så have gang i debatten om HVAD vi vil med dette samfund. Politikerne vurderer mest på HVAD der kan få dem genvalgt og ikke så meget på de upopulære ting som er godt for Danmarks fremtid. Lad os få gang i debatten om hvad vi vil med dette samfund. Herfra vil udspringe hvad der så er nødvendigt at gøre. Min vurdering er at ca. 179 helt nye medlemmer af folketinget er det første der skal til. Men ja, Jensen hvis bare man startede med de punkter du nævner, så vil der begynde at ske noget.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Lou, Bjerringbro | Skrevet: 28. feb 11 kl. 00:51

Godt skrevet - kan vi ikke blive enige om at smide “rød stue” på porten? Det kan måske redde Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F JensenH, 6100 | Skrevet: 28. feb 11 kl. 00:52

Påstanden om at en dansker i g.snit giver et underskud på 850.000 kr. er en historie fra en gratis-avis der er vandret videre.

Beløbet må betragtes som en stor, stor avis-and eller propaganda-løgn indtil beregnings-metoden er lagt frem. Og 99% sikkert også bagefter. Der kan næsten kun være tale om humbug, eller noget meget spidsfindigt.

At der er et astronomisk underskud på indvandringen og visse politiske udskejelser mv. er en anden ting, men det er grov vildledning at påstå at de oprindelige danskere i sig selv giver underskud. Ellers havde vi jo forlængst haft en statsbankerot.

Glem ikke at danskerne betaler verdens højeste skatter, afgifter, gebyrer, licenser, bøder og moms mv. F.eks. er det meste af benzinprisen skat. Ca. 7-8 kr. ud af en pris på 12 kr.

Hidtil, gennem århundreder, har danskerne i snit givet overskud. Hvad ellers? Tænk jer dog om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F JensenH, 6100 | Skrevet: 28. feb 11 kl. 00:55

Ovenstående om avis-anden er skrevet af Far Jensen 1, 6100.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 28. feb 11 kl. 01:11

til. Far Jensen.

Der er intet konstruktivt i at opstille div. TÆNKTE
løsninger, så længe de ikke har rod i virkeligheden.

Alene dine forslag om at intensivere skattejagten,
vil kun gøre ondt værre, i det man fjerner den sid
-ste rest af kompensations-mulighed for virksomhed
-er og private, mht. at vige på de velfærds-valgtes
seneste påfund, og reform-passivitet for genvalg..

At jeg ved du vil hælde de (kun for at øjeblik) vund
-ne skatteindtægter direkte ned i velfærds-hullet,
fremmer dine ideer kun dårligdommene.. ej modsatte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F JensenH, 6100 | Skrevet: 28. feb 11 kl. 01:26

Toffini…….. vil lige gøre opmærksom på at det ikke er mig der har fremsat ovenstående forslag.

Hvordan kan det være at du bruger skilletegn i ord hvor de ikke hører hjemme? Det skæmmer altså teksten med de mange overflødige tegn.

Iøvrigt er jeg enig med dig i at en for hård inddrivelse sagtens kan risikere at få en lang række af uheldige, utilsigtede eller asociale virkninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 28. feb 11 kl. 01:32

til. F JensenH.

NEJ, DANSKERNE GIVER “” IKKE “” OVERSKUD..

Selv da vi hittede toppunktet i 2007, havde Danskerne
et mildes talt elendigt selvproducerende overskud, da
langt størsteparten af solgte eksport, beroede/beror
på outsource, og del-produktioner fra østen & øst EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F JensenH, 6100 | Skrevet: 28. feb 11 kl. 01:52

Toffini……..

Hvis den danske befolkning ikke giver overskud via sit arbejde i virksomhederne osv., hvorfra kommer så de hundredvis af milliarder de indbetalte i skatter og afgifter osv?

Hvorfra fik staten og kommunerne så de hundreder af milliarder den brugte på alle mulige formål?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 28. feb 11 kl. 03:32

til. F JensenH.

Den “ENESTE” essentielle skatteindtægt, som i vægt
gør statskassen tungere, er eksportvirksomhederne..

Al resten, privat som offentlig, og over til bistands
-klienter mv., er enten neutrale, eller minus kroner.

Samles alle skatte-grupper i et hele, får man staten
DK, & hvilken ubetinget genere et voldsomt underskud.

Eksportvirksomhederne vækster “IKKE” på baggrund af
dets egne borgere længere, men via ekstern power..

KLAR TIL ET KULTURCHOCK ?
Den REELLE velfærdsbetaler, er typisk den Kinesiske
arbejder, som må knokle sig halvt, “OG HELT IHJEL”,
for at EUérne kan æde socialkroner i sig, imens de
vitterlige betalere får fuck fingeren & NUL VELFÆRD.

PS. At fagbevægelserne kalder på altid MERE velfærd,
imens kan stygt sir solidaritet.. Jamen for fanden da

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 28. feb 11 kl. 08:09

enig med Rene.

Upassende ? Klag over indlæg

 
M Frederiksen, Svendborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 08:11

Den konstante udvidelse af velværdssamfundet og fratagelse af ansvar for eget liv og overlevelse bliver vores Untergang. Man hører at det bliver mere og mere normalt at man bare låner sig til alt og når man er i gældsfælden kan man jo bare få gældssanering (ja hvem betaler mon for den). At sætte tæring efter næring er bare så gammeldags. Rød blok fører an i ansvarsløshed, gældsætning og forkælelsen af danskerne (blå blok har ikke gjort noget de sidste 9 år for at rette op på det). De har sørget for at rigtig mange (dumme) danskere er afhængige af deres løgne og vil stemme på dem. Det løber een koldt ned ad ryggen når man tænker på ens børnebørns fremtid. Hvordan ændrer man et helt folks adfærd?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjorn Sorensen, Nyborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 09:16

Danskerne har snorksovet i mange mange aar.
De har vaeret tryllebundet af deres egen indbildning, jo da man bildte sig ind at at vi havde verdens bedste velfaerdssamfund. Danskerne var ligesom konen med aeggene som gik og fantaserede over de aeg hun skulle saelge paa torvet og hun fantaserede over at det kunne blive starten paa velstand. Men ups saa snublede hun og aeggene gik itu og det samme med hendes droemmerier som alt sammen havnede i muddergroeften. Jo da historien gentager sig fordi danskerne har droenet der ud af uden nogen sinde at stille sig det spoergsmaal om det nu ogsaa var holdbart. Og det var det ikke, men i mellemtiden har vi gjort alt det som almindelig sund fornuft fraraader og nu bliver det meget svaert at genoprette hvad man har oedelagt.
Var der ikke et gammelt ordsprog som sagde, at hovmod staar for fald.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan A, Nivå | Skrevet: 28. feb 11 kl. 09:32

Det man kunne ønske sig, er, at borgerlige medier som DR, TV2, JP og Berlingske ville stille sig mere kritiske over for VKO-regeringen. Det er som om, at en person som Claus Hjort F får lov til at optræde som sandhedsvidne, hver eneste gang, der er noget i luften fra den røde lejr, uden han samtidig bliver holdt ansvarlig for sin egen regerings ulykkelige og uduelige økonomiske politik. Man har undladt, også på JP, at være analyserende over for især Fogh-tidens overforbrug og direkte forbandede økonomiske udskejelser. Man har undladt at stille fokus på, om det var rimeligt, at finanslovsforhandlinger kom til at handle om indvandrere og tuneserlove. Det kunne virke som om, at man har accepteret en blå kurs direkte mod afgrunden, fordi man har en eller anden frygt for de røde. En frygt, der ikke lader sig visualisere, emn mest kører på det irrationelle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen dich, ribe | Skrevet: 28. feb 11 kl. 10:00

Det er blevet sagt at VELFÆRD er som at fodre hunden med dens egen hale. Denne påstand passer ikke for velfærd er som at fodre halen med hunden. Vi er ved at kvæles i al den overflødige velfærd, der mestendels må være opfundet for at få ansat flest mulige mennesker i offentlig tjeneste (på den evige hvile).

Upassende ? Klag over indlæg

 
T nielsen, 8600 Silkeborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 11:22

Vi havde 7 fede år fra 2001-2008, hvor velstanden steg og steg og arbejdsløsheden var historisk lav.

Var folk tilfredse ?

Nej, DR-TV-avisen havde faste søndagsindslag med utifredse danskere, der ikke fik sociale ydelser nok. Jeg husker bl.a landmanden fra Struer-kanten, der i protest over en beskeden stigning i SFO-taksterne erklærede, at nu var han færdig med at stemme Venstre.

Bl.a. Villy Søvndal piskede til utilfredsheden ved at tale om den sociale massegrav.

Sådan var stemningen og retorikken i de år, hvor alt gik godt.

Til alle brokhovederne fra de gode år er blot at sige. En skam, hvis I ikke nød festen, for nu er den slut, nu står den på smalhans og hverdag de næste 7 - magre - år.

Og så må I jo vælge om, I vil gøre noget nu, eller om I vil tage turen ned ad skrænten med Helle & Co, hvis såkaldte plan bliver mere og mere utroværdig, for hver dag, der går.

Men husk, jo længere man kommer ned ad skrænten, jo sværere er det at komme op igen

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 28. feb 11 kl. 11:27

Korrekt at den offentlige sektor fylder for meget, men det er faktisk med til at placere Danmark helt i top på velstandslisten og med til at holde danskerne økonomisk kørende (ikke velkørende).

Med andre ord, en isoleret slankning af velfærdssamfundet vil også trække det økonomiske tæppe væk under velstanden og borgernes privatøkonomi.

Derfor må forandringen/transformationen fra velfærdsstat til velstandsstat nødvendigvis køre i meget velovervejede tempi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 11:51

Hvad mange glemmer, når de siger, at Nyrup var en god mand for dansk økonomi (og det var han bestemt), og at det burde aflive frygten for et rødt kabinet, det er, at det er en helt anden situation i dag end i starten af 90′erne.

Nyrup regerede i alle årene med midterpartier og borgerlige partier såsom CD og R ved sin side.

Helle Thorning vil - efter alt at dømme - kunne regere med udelukkende socialister ved sin side.

Og det er utænkeligt, at SF vil gå med til reformer a la dem, som Nyrup gennemtvang i starten af sin regeringsperiode, f.eks. halveringen af overførselsindkomster for unge under 25 år. Eller afskaffelse af formueskatten.

Utænkeligt - prøv blot at tænke på det hylekor på venstrefløjen, som halveringen af dagpenge-perioden, satte i gang.

Vi kan se frem til mindst 4 år med alle de ting, som dansk økonomi mindst har brug for. Højere skatter og afgifter, større offentlig sektor, højere overførselsindkomster og accelereret statslig gældsætning. Om 4 år er vi i Portugals sko.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Bjork, København | Skrevet: 28. feb 11 kl. 12:01

Læs “The Political Brain” af Drew Westen og dit billede af demokratiet vil krakelere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 28. feb 11 kl. 12:45

@Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 11:51

Fakta:
Nyrup efterlod sig mere statsgæld, at han overtog fra Schlutter. VK efterlader sig mindre statsgæld end de overtog fra SR.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 28. feb 11 kl. 13:31

Til L.Lauersen. Og så til helvede med statsgæld og budget underskud. Velstandslisten min bare røv. Det er såkladt velstand for lånte penge. Der kan og bør uden problemer findes 100 mia på de off. budgetter. Jo langsommere reform/nedskæringer jo større statsgæld

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 13:54

@K. Laursen

Jeg er bestemt ikke en af dem, der ukritisk hylder Poul Nyrup. Han gjorde dog en række gode ting, som han bestemt skal roses for. Han fik bugt med den høje arbejdsløshed, især ungdomsarbejdsløsheden.

Min pointe er blot den, at en S-ledet regering i sig selv ikke er nogen garant for økonomisk ansvarlighed. Det kommer an på sengepartnerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 28. feb 11 kl. 13:55

@Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 28. feb 11 kl. 13:31

Du er sandelig handlingens mand, men det er meget hovedløst uklogt at sige farvel til den nuværende velstand og økonomiske stabilitet unden særlig grund:

Situationen er stadig relativ positiv
- VK efterlader sig mindre statsgæld end den arvede
- Dansk betalingsbalance er i verdensklasse
- Danske kroner er bomstærke og renten er lav

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 28. feb 11 kl. 13:58

@Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 13:54

Fint nok at Nyrup fik bugt med arbejdsløsheden, men det var for lånte penge!. Det kan enhver da gøre.

Og han fik bugt med ungdomsarbejdsløsheden ved at betale de ældre for forlade deres jobs. Den meget omtalte dyre efterløn. Det kan enhver da gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 15:12

@K Laursen

Han fik primært bugt med ungdomsarbejdsløsheden via to tiltag:

1) Store offentlige investeringer i starten af 90′erne
2) Halvering af overførselsindkomsterne for unge under 25 år (hvilket trak dommedags-overskrifter fra den øvrige venstrefløj)

Men summa summarum: ungdomsarbejdsløsheden faldt fra 10 til 3 procent i løbet af 90′erne.

Efterlønnen - det var Aukens “fortjeneste” som arbejdsminister under Anker J.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Nielsen, Thorning | Skrevet: 28. feb 11 kl. 15:38

Til K.Laursen.
fintnok med de ting du nævner.
MEN
statsgælden vokser med lynets hast PT og ingen bedring af betydning i sigte. Så første skridt må uanset hvad være en barbereing af de off. udgifter med 100 mia blot for at komme i balance.
Jeg ser det på ingen måde som farvel til velstanden.
Ved fastfrysning af samtlige lønninger, overførsler i 2 år og fremadrette efter 2 år kun regulerer overførsler med inflationen. Det kan på ingen måde kaldes drastisk af udfasse 50000 off. ansatte ved naturlig afgang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 28. feb 11 kl. 19:16

T@homas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. feb 11 kl. 15:12

summa summarum: Nyrup efterlod sig mere statsgæld end han overtog fra Schlutter.

NB. Ungdomsarbejdsløsheden faldt også under Schlutter. Men både om under Schlutter og Nyrup skyldtes årsagen såkaldte makroøkonomiske tricks fordi der var politisk focus på det. Det vi sukker efter er ægte varig velstandstigninger, som ingen politiker og makroøkonom har designet, men vokset ud af flest mulige driftige menneskers gode livsvilkår.

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 28. feb 11 kl. 19:21

@ Per Nielsen, Thorning

Også fint nok det du nævner
MEN
det mangler det vigtigste nemlig vækstelementet.
Uden ny vækst vil man kun år efter år skulle finde nye besparelser, indtil vi også får Mellemøst tilstande med uro.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Toffini, Lyngby | Skrevet: 28. feb 11 kl. 19:44

til. k laursen.

Du kan ikke transformere velfærdsstaten om til noget
som helst rationelt økonomisk, som matcher den nye
globalkonkurrende virkelighed, så længe de velfærds
-valgte kan stille sig i vejen og misbruge velfærds
-systemet for maksimering af deres evige genvalg..

Dvs. uanset hvor mange lunkne ligegyldige reformer
og besparelser som omstændighederne tvinger frem,
vil de udløste besparelser, blive dirigeret direkte
tilbage i velfærdssystemet, så genvalget er sikret.

Åhh hvor er jeg dog så pisse træt af at se på de evig
samme politiske aktøre, & deres gamle blods fastlåste
trummerum, og politiske stratego-leg med den i øvrigt
ligeså “VOLDSOMT” degenrerede presse. NYT BLOD TAK..

Upassende ? Klag over indlæg

 
k laursen, odense | Skrevet: 1. mar 11 kl. 09:53

@Christian Toffini, Lyngby

Enig. Borgerne kan ikke tvinge noget system til at ændre sig førend det er for sent. Vi kører nok nogen år endnu som hidtil, hvor politikerne sparer eet sted for at få råd til at hjælpe de stadig flere “allersvageste” og deres driftsøknomisk uforstandige planøkonomi kun bomber borgerne økonomisk tilbage modsat deres stadig mere desperate nødværge hensigter.

Statstøtten til pressen og partierne har fjernet det sidste folkelige grundlag i vores demokrati.

Lad os stå sammen i et demokratisk og økonomisk borgerværn mod Christiansborg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kristian Mellergaard, Hammel | Skrevet: 1. mar 11 kl. 13:11

Hvad er der galt i Danmark det kan skrives med ganske få Ord . Udulig Embedsmænd udulig politikker Udulig rådgiver. OSV OSV. Dansk Fremskridt Kristian Mellergaard Hammel

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Poulsen, Freb. | Skrevet: 1. mar 11 kl. 13:19

Må gud forbyde at Socialdemokraterne, Radikale,Soicialisterne,og Enhedslisten, komme til magten igen. Så ville Droningen virkelig have grundtil sit. Gud bevare Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
tommy nagel, 5953 Tranekær | Skrevet: 1. mar 11 kl. 21:05

Hvem får egentlig mest i overførselsindkomster?
a. Industrien
B. Landbruget
C. Personer
Tænk jer nu rigtig godt om!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Jensen, Brædstrup | Skrevet: 1. mar 11 kl. 21:09

- så længe Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti er ved magten - måske/måske ikke bistået af Liberal Alliance - så kan selv ikke Gud bevare Danmark….

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Poulsen, Freb. | Skrevet: 2. mar 11 kl. 09:23

Nu får vi endelig at vide,hvad flygtninge og indvandre, koster de danske skatte yder, 16 milliader om året, gang det lige med 10, så har du det rigtige resultat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ejnar Pedersen, Aarhus C | Skrevet: 2. mar 11 kl. 23:58

Der er alt for meget der kører efter devisen “Her går det godt, send flere penge”. Og her excellerer landets politikere i den selvvalgte rolle som julemænd med alenlange gavelister. De deler gladeligt midler ud, som de ikke aner noget om hvordan er fremkommet. Det politiske establishment agerer nærmest som om de selv har frembragt disse midler på egen hånd, og “leger” glade givere i nu’et. De langsigtede holdbarhedsproblemer (frem til 2040) i dansk økonomi er en sand gyser i deres verden, og det snakker man helst ikke for højt om. Man tør slet ikke tage hånd om denne situation fra politisk side (det er jo bad news) - men lader den bare nærme sig mens man forholder sig passivt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Rasmussen, Korsør | Skrevet: 3. mar 11 kl. 16:13

Når systemet er endt med, at mere end 50% af befolkningen lever af det udkomme som den resterende del skal slæbe hjem.

Hvad skal man så bekymre sig over ???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arne Jørgensen, 5290 marslev | Skrevet: 3. mar 11 kl. 16:42

I mange år har den populære øvelse i Vesten gået ud på at save den gren over vi selv sidder på. Dvs. sendt vort produktionsapperat til Kina, Indien m. fl. lande. Det har hedt sig - og hedder sig fortsat, at vi skal leve af know how, og at det er for dyrt at producere vore forbrugsgoder her, men mange har glemt, herunder hovedparten af det mondæne erhvervsliv med de snævre og kortsigtede interesser med samt politikerne fra Socialdemokratiet og partierne til højre herfor - at hvor produktionsapperatet er, der foregår også forskningen og udviklingen af fremtidens produkter - det er dér de dygtige teknikere og medarbejdere til betjening af fremtidens produktionsapperat uddannes - og dér hvor forskningen heri og udviklingen foregår. Nu sidder vi så herherhjemme, og kun langsomt begynder pråsen at gå op for velfærdsdanmark, at velfærden for hr. og fru Danmerk snart er en saga blot. Troede man virkelig på at globaliseringen ville være en sand berigelse for alle, og især da for os i Vesten, - for det er den remse vi er blevet tudet ørene fulde af, af alle de, der mente at repræsentere særlig indsigt og viden og da ikke mindst rækken af salvelsesfulde og selvgode humanister, ville frelse resten af verden. Om få år sidder vi så i muddergrøften. Mon nogen tror at kineserne af humanisktisk alrusisk naiv hjertensgodhed tilsvarende os - når de er blevet førende - nogensinde vil sende know how og produktionsapperat tilbage hertil hvor det oprindelig blev udviklet. - Nej - aldrig i livet, så kender man ikke asiatisk mentalitet. Så store tåber som os er de ikke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henry Elsager, Hvidovre | Skrevet: 3. mar 11 kl. 17:57

>Kun omkring 28 procent af danskerne vurderer ifølge en ny meningsmåling, at fremtidsudsigterne for dansk økonomi er “dårlige” eller “meget dårlige” En tredjedel er til gengæld helt ubekymrede og mener endda, at fremtidsudsigterne for dansk økonomi er enten “gode” eller “meget gode”.

Svarer det ikke til antallet af de, som stadig arbejder for deres indkomst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Simon hansen, Randers | Skrevet: 4. mar 11 kl. 10:51

Jeg mener der skal “lukkes for kassen” i forhold til overførselsindkomster. Selvfølgelig ikke lukkes helt, men der er noget helt galt, når nogen folk på overførselsindkomst har råd til fladskærms TV, biler, dyrt tøj osv. Der er også noget galt, når man hører historier om folk i aktivering, der pjækker fra aktivering for at have tid til sort arbejde.
Hvis vi stoppede med at blødsødne og strammede på skruerne, ville en STOR del af dem på overførselsindkomst automatisk presses til at finde et rigtigt arbejde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 4. mar 11 kl. 11:44

Simon hansen:
Der er noget som du har misforstået. De største udgifter for dem nederst i samfundet er ikke kineserelektronik, men husleje, varme og mad.

Dem der har en bil er formentlig dem som igen forsøger at få arbejde. Bilen er ofte uundværlig hvis man søger arbejde og arbejdsgiveren skal overbevises om at man vil møde hver dag.

Med hensyn til at snyde systemet er det næsten blevet helt respektabelt. Sandsynligvis fordi systemet nu stiller så store krav, (ofte meningsløse og helt urimelige krav), til arbejdsløse og syge mennesker og giver så lidt igen.

Hvorfor forsøge at tvinge mennesker i nød til at forsørge sig selv, når de nu ikke kan. Arbejdsgivere og politikere er de egentlige syndere, de har i fællesskab foræret vores arbejde og dermed velstand til U-landene.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Steen Olsen, Vanløse | Skrevet: 4. mar 11 kl. 15:33

Kære Peter Nedergaard:

Hvem dælen er Maplecroft? Og hvad med et link? Ifølge OECD Outlook fra november 2010 er Danmark et af de lande, der har den absolut mindste udfordring mht. at stabilisere offentlig gæld frem mod 2025. Helt præcist femtelavest.Det beregnede konsolideringskrav ligger på beskedne 0,2% af potentielt BNP - hvor Tysklands ligger på 1,7% og USAs på 8,5%.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ejnar Pedersen, Aarhus C | Skrevet: 5. mar 11 kl. 09:41

“De største udgifter for dem nederst i samfundet er ikke kineserelektronik, men husleje, varme og mad.”

Ja, og så lige en daglig pose bjørnebryg fra Netto, og lidt tobak fra kiosken. Og så er der alle de enlige mødre, der hyler op om at deres poder bliver mobbet i skolen fordi de ikke er i besiddelse af den nyeste Iphone 4. Skal det overhovedet være en sag for kommunekassen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Duch, aalbaek | Skrevet: 6. mar 11 kl. 19:36

Nu skal man jo lige holde sig for oeje, at hver gang en arbejdsplads bliver eksporteret, giver det ikke kun een arbejdsloes mere, men ogsaa et tilsvarende skatteprovenu mindre..Saa erhvervslivet har et stort medansvar for ikke at landet langsomt
bliver undergravet, rent oekonomisk - Saadan er det bare

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/