Profil

Thomas V. Lytken Larsen og Jeppe Fogtmann blogger om et nyt syn på integrationsdebatten. De trækker på deres erfaringer fra Center for Positiv Integrations rådgivningscenter på Nørrebro i København. Målet er en oplyst og løsningsorienteret debat, hvor fokus er på det konstruktive.

Baggrund:
Thomas (cand.jur.) og Jeppe (cand.scient.pol.) og er hhv. formand og bestyrelsesmedlem i Center for Positiv Integration (CePI). CePI er en tænketank med et rådgivningscenter på Nørrebro.

Andet:


Sted:
Nørrebro

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Positiv integration (arkiv)

Skrevet af Jeppe Fogtmann og Thomas V. Lytken Larsen

Integration: Danmark vs. Sverige – del I

Dato: d. 12.08.10, 10:34
Af: Jeppe Fogtmann og Thomas V. Lytken Larsen
Emner: , ,

I de kommende dage vil vi bringe en føljeton i to dele om integration i Danmark og Sverige, og i særdeleshed om de myter og opfattelser, der eksisterer på begge sider af sundet, og som ofte spiller en fremtrædende rolle i integrationsdebatten. En debat der blandt andet blussede op igen for nylig, da Danmark blev beskyldt for racisme i forbindelse med udvisningen af 23 romaer.

Hensigten med at lave en to-delt føljeton er, at vi ønsker at illustrere og genskabe to sider af en relevant debat, som ofte er i mediernes søgelys, men samtidig at gøre dette på et sagligt og velunderbygget grundlag. Vi er dog klar over, at visse argumenter og synspunkter formodentlig er udeladt, og at denne føljeton ikke udtømmende dækker hele debatten - så bolden er hermed i luften!

Første del, som bringes nedenfor, er skrevet af Janus Brandin, som for nylig har færdggjort sit speciale ved Statskundskab på Københavns Universitet. Indlægget nedenfor er skrevet med udgangspunkt i dette speciale samt de analyser, der er foretaget i forbindelse hermed.

 

De fremmedfjendtlige danskere og de multikulturelle svenskere.

Af Janus Brandin

De danske myter om Sveriges integration, og de svenske myter om Danmarks integration, er mange, karikerede, og fortjener derfor et virkelighedstjek. Dette var udgangspunktet for mit speciale, og nedenfor gengives hovedpointerne.

Lena Sundström er en svensk forfatter, der boede i København i tre måneder, og undersøger dansk integration i bogen “Världens lyckligaste folk” (2009). Bogen og den senere tv-dokumentar fik stor medieopmærksomhed i både Sverige og Danmark - hvilket integrationsspørgsmålet på tværs af sundet ofte får. Sundström er blevet kritiseret for meget, og uden at fornærme nogen, synes hun også at være ude i et andet ærinde end at formidle viden og oplysning. Hun fortæller om dansk kultur, politik og integration uden at henvise til en eneste af de forskere, der har beskæftiget sig med dette.

Journalistikkens anti-intelligentsia i ophævet format er måske en overdrivelse, men hendes metodiske tilgang er yderst kritisabel, og bogens budskab hviler således på et svagt grundlag. De svenske medieskabte myter om Danmarks integration genskabes dog fint i Sundströms værk. Samtidigt var Sundströms budskab også dråben der fik mit bæger til at flyde over. Jeg måtte undersøge om myterne var sande.

Myterne i danske og svenske medier.

De svenske myter om dansk integration er nogenlunde ens i samtlige aviser, og de giver næsten udelukkende udtryk for, at det ikke går særligt godt i Danmark. Overordnet beskrives danskerne, og deres partier, som fremmedfjendtlige af natur, og den offentlige hårde debat er grænseoverskridende, da den udstiller indvandrerne som andenrangsborgere. Den danske lovgivning opfattes som hård og diskriminerende, og på tværs af politiske skel ses der ingen større forskel i behandlingen af integrationsspørgsmålet. Svenskerne finder, at dansk politik fører hetz mod indvandrerne, samt at de danske politiske tiltag, og den generelle folkelige indstilling, er alt andet, end hvad svenskerne som folk og politisk enhed bør efterstræbe.

De danske myter om svensk integration er generelt positive overfor de tolerante naboer. Det virker dog til, at de danske medier finder en vis tilfredshed i at formidle budskabet om, at det trods alt ikke går så godt i Sverige. Dette gør sig især gældende, når der rapporteres om en mislykket integration på arbejdsmarkedet, samt segregering på boligmarkedet. Når forskellige rapporter viser ufordelagtige svenske forhold, er danske aviser ikke lang tid om at gengive det negative i den ellers rosenrøde svenske integration. De danske medier finder det også bemærkelsesværdigt, at den svenske offentlige debat om indvandrere er så lukket, og svenskerne fremstilles som berøringsangste overfor emnet.

Integrationspolitikken i Danmark og Sverige.

Arbejdsmarkedet er nøglen til integration. Det hersker der ingen tvivl om - hverken i Danmark eller Sverige. Men politikken adskiller sig fundamentalt.

Den danske integrationslovgivning udgår fra, at indvandrerne integreres bedst, hvis de lærer at opføre sig som sine danske landsmænd. Indvandrerne skal derfor via uddannelses- og opkvalificeringskontrakt tvinges ind på arbejdsmarkedet, og dermed forsørge sig selv. Hvis ikke kontrakten følges, så straffes personen økonomisk, og starthjælpen, der i forvejen er under bistandsniveauet, skærpes yderligere. Ved at lokke og straffe med økonomiske incitamenter skal vejen til arbejde sikres, og derigennem integrationen i det danske samfund.

Denne tilgang udgår fra, at indvandrernes manglende kvalifikationer er et problem der skal løses, og en samfundsmæssig ressource, der skal udnyttes. Den danske integrationspolitik gør dermed tydeligt forskel på etnicitet, og er i en europæisk sammenligning hård - især i relation til den svenske.

I Sverige opfattes samfundet som problemet for integrationen. Det skyldes, at kulturen i uddannelsessystemet, arbejdsmarkedet og foreningslivet m.m., anses at favorisere personer med svensk baggrund. Samfundet diskriminerer således indvandrerne, og hindrer integrationen i samfundet. Lovgivningen fokuserer derfor på, at forandre kulturen og befolkningens opfattelse. Anti-diskriminerende indsatser spredes oppe fra og ned til samfundets alle lag, hvilket skal sikre en ligestillet adgang til uddannelse, arbejde og foreningsliv. Den politiske forventning er, at den svenske befolknings holdninger og meningsdannelser kan påvirkes og forandres, og dermed minimere fordommene og fremmedfjendtligheden mod indvandrerne.

Arbejdsmarkedsintegrationen - Fakta!

Ved at vurdere tre parametre for arbejdsmarkedsintegration, viser specialets analyse, at Danmark har lykkes bedre end Sverige med integrationen af indvandrere fra ikke-vestlige lande. Udviklingen i arbejdsløshedsprocenten har siden 2004 været 5 % bedre i Danmark end i Sverige, og i 2008 er tallet 3,1 % lavere end i Sverige. De to andre parametre påvirkes af antallet af indvandrere, der tilkommer landet. Som (måske) bekendt modtager Danmark procentuelt langt færre indvandrere end Sverige. Derfor er resultatet af en markant stærkere erhvervs- og beskæftigelsesfrekvens i Danmark ikke så overraskende. Konklusionen af analysen viser dog, at Danmark har haft en mere effektiv politik overfor de indvandrere, der allerede er i landet, end hvad tilfældet har været i Sverige. I Danmark er der procentuelt flere indvandrere i uddannelse og i arbejde end i Sverige.

Virkelighedstjekket

Dansk integrationspolitisk fokus på indvandrernes uddannelsesmæssige opkvalificering, og den økonomiske særbehandling mellem indvandrer og dansker, er langt hårdere end tilfældet i Sverige. I Sverige undertrykkes begrebet indvandrer, og benævnelsen andengenerationsindvandrer eksisterer ikke i den offentlige statistik. Er du født i Sverige er du svensk, og alle skal behandles lige - uanset etnisk baggrund og kompetence.

Den svenske politik benævnes ofte multikulturel af denne årsag. Men den multikulturelle tilgang har haft vanskeligheder med at integrere indvandrerne - upåagtet det faktum, at man ikke taler nedsættende om dem og aktivt forsøger at skabe nogle meget tolerante rammer. Den danske arbejdsmarkedsintegration har i modsætning til både form og indhold dog vist sig mere effektiv end i Sverige.

Hvorfor så det?

For det første, så er det et tabuiseret emne at koble samfundsmæssige problemer og etnicitet sammen. En svensk offentlig konsensus forårsager, at der ligges låg på debatten om indvandrere, da det opfattes som diskriminerende og fremmedfjendtligt. Mediernes og politikernes bestræbelser på at opretholde et multikulturelt samfund, forårsager dermed, at meget få tør eller får mulighed for at tale de udsattes sag, da de stemples som racister.

For det andet, og usammenligneligt med Danmark, så ligger der enorme millionprojekter rundt i de store svenske byer. Boligsegregeringen forårsager manglende kobling til det svenske samfund, og en ond cirkel fastholder indvandrerne i lavere uddannelse, og arbejdsløshed, og kriminalitet bliver en nærtliggende udvej.

Disse to omfattende og gensidigt afhængige aspekter er blandt årsagerne til en mindre positiv udvikling i svensk arbejdsmarkedsintegration end tilfældet i Danmark. Indvandrerne i Sverige har mindst ligeså store problemer som indvandrerne i Danmark. Forskellen er bare, at i Danmark tales der åbent om indvandrerbander, indvandreres uddannelsesfrekvens, arbejdsmarkedstilknytning og økonomi. I Sverige gemmes indvandrergrupperne i samme kasser som svenskerne, og deres sociale og økonomiske segregering er der ingen der løfter frem - upåagtet det faktum, at indvandrerne udgør Sveriges fattigste og mest udsatte samfundsklasse. Ikke sagt at der fortsat ikke er mange udfordringer i Danmark, men i Danmark tales der åbent om indvandrere - måske for åbent - og så bor nydanskerne primært blandt danskerne (Hvor er Nørrebro i Stockholm Lena Sundström?).

Den danske offentlige retorik og politik kan kritiseres for meget, men at Världens lyckligaste folk ikke skulle kunne have verdens lykkeligste nydanskere er en myte som svenskerne kan beholde på deres side af sundet.

Janus Brandin er Cand. Scient. Pol. fra KU med speciale i strategisk politisk kommunikation og integrationspolitik. Født i Sverige, opvokset i Danmark og med stor interesse for, og indsigt i, både dansk og svensk politik, kultur og sprog. Arbejder i dag i Stockholm.

For god ordens skyld skal det siges, at Janus Brandin ikke er tilknyttet CePI, og de synspunkter og analyser, der fremgår i indlægget, ikke nødvendigvis er lig med CePIs holdning og opfattelse.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Hans Jensen, Hellerup | Skrevet: 12. aug 10 kl. 10:49

Jamen her er så et virkelighedscheck.

DR og politiken opfandt en historie om at “det officielle Sverige”, repræsenteret af en has-been som Maria Leissner der er demokratiambassadør i Sverige og formand for Rådet vedrørende Roma-spørgsmål, var oprørte om at vi bad 23 sigøjnere om at forlade Danmark, efter de i længere tid havde camperet i Københavns parker. Om de havde tigget (hviklket er forbudt) eller lavet småplat ved jeg ikke, men det er sandsynligt.

Man undgik behændigt at nævne, at Sverige i april 2010 afslog indrejse for 1100 serbiske romaer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 10:50

Uha… Janus Brandin bliver ikke populær i halalhippie-kredse.

Såfremt hans konklusioner holder stik er det jo Danmark, som har fat i den lange ende - og dermed er det jo implicit påpeget at flere stramninger er vejen frem.

Og mon ikke konklusionerne holder?

Desuden er det jo en falliterklæring for indvandringspolitikken at indvandrerne skal uddannes og opkvalificeres før de kan begå sig på arbejdsmarkedet, og dermed forsørge sig selv; hvorfor få folk til landet, som medfører udgifter i årevis før de kan klare sig selv? Det kan kun gøre samfundet fattigere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:00

Ifølge Weekendavisen, så tror de fleste danskere, at flertallet af andre danskere er racister, selvom realiteten er, at det er et meget lille mindretal, der er racister, samt at der er flere racistsike indvandrere, end racistiske “gammeldanskere”…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:12

Meget ville være nået integrationsmæssigt, hvis religiøs hatespeech blev strafbart, for der er få ting, der skaber så store skel i samfundet, som nogle gruppers opfattelse af deres medborgere som fordømte vantro.

Det er kun en uges tid siden, at Tyskland lukkede den moske, hvor den islamistiske terrorist Mohammed Atta, der var en af Al Quedas piloter den 11/9 2001, blev indoktrineret til at hade ikkemuslimer.

Årsagen var, at moskeen igen stod bag hjernevask af en gruppe unge tyskere, der var på vej ud i verden, for at bekæmpe mere eller mindre demokratiske, muslimske regeringer, for at indføre et aggressivt, religiøst militærdiktatur.

Naiviteten overfor islamismen er simpelthen utroli:

I starten af December myrdede en dansk-somalisk islamist tyve højtstående somaliere - herunder tre ministre - i et terrorattentat, i en bestræbelse på at forhindre en fornuftig udvikling i Somalia.

Ikke en eneste dansk antiracist kritiserede dette forsøg på at forhindre de somaliske muslimer i at leve i et demokratisk samfund med respekt for deres menneskerettigheder…

Ifølge det somaliske miljø i Danmark er der også store problemer med radikale imamer herhjemme, der indoktrinere danske unge til at bekæmpe en demokartsik udvikling i muslimske lande.

Det er jo islamofobi, at kritisere de islmister, der gør alt for at ødelægge udviklingen i de muslimske lande.

Det terrorattentat glemte de tåbeligste pseudoantiracister ALT om, da en anden dansk-somalisk islamist fra den samme islamistiske terrororganisation et par uger efter forsøgte at myrde Kurt Westergaard foran øjnene af hans lille barne barn.

Nu var skylden selvfølgelig helt på den islamofobiske antiracist Kurt Westergaards side…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:18

Hans Jensen giver et eksempel på, hvor langt ud hykleriet kan komme, og hvor forvreden samfundsdebatten bliver, når debatten bliver styret af, hvad man “kan tillade sig” at sige, i stedet for, hvad der er sandt:

“Man undgik behændigt at nævne, at Sverige i april 2010 afslog indrejse for 1100 serbiske romaer…”

Den slags svensk hykleri er hverdagskost, især i den humanistiske “forskning” og i journalistikken.

Men jeg blev alligevel lidt overrasket, da en af mest kendte og respekterede svenske, feministiske politimestre for nylig fik en længere fænngselsdom for at være med i en prostitutionsring, hvor han bla. havde truet de prostituerede til tavshed. Han blev anholdt, da han skulle til at have sex med en 14-årig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:22

Modigt af bloggerne, at de formidler et indlæg, som er ødelæggende for den forestilling alt for mange “idealister” går rundt med - nemlig at det er den åbne danske debat om problemerne med indvandrere og flygtninge, der ødelægger integrationen.

Tværtimod - hvis man da ellers skal tro Janus Brandin.

Tænk sig - det nytter at tale om problemerne. Lad være med at fortælle det til alverdens strudse!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:26

Ikke en kat gøede, da Holger K. Nielsen kritiserede Hizb Ut-Tahrir i ekstremt skarpe vendinger i 2001.

Da Villy Søvndal et par år efter brugte omtrent det samme ordvalg, da han også kritiserede Hizb Ut-Tahrir, blev denne milde antiracist pludselig hetzet for at være en slags racist.

Noget er vendt i debatten; og det er ikke den racistsike retorik blandt ikkemuslimer, der er blevet værre.

Det nye er f.eks., at ti unge SF’ere kunne finde på, at sammenligne et stærkt antisemitisk, antidemokratisk og militaristisk parti som Hizb Ut-Tahrir med den danske venstrefløj; de forslog endda en allinace med islamofascisterne.

På trods af, at partiets talsmand er dømt efter racismeparagraffen for at opfordre til mord på jøder…

Det er også nyt, at SF ikke længere anser de iranskstøttede terrororganisationer Hamas og Hizbollah for at være terrororganisationer, men i stedet er organisationer, som partiet vil samarbejde med i kampen mod Israel…

Det er simpelthen vanvid, for Hamas´ terror går primært ud over andre palæstinensere, og det iranske fascistregimne brugte Hizbollah til at nedkæmpe de iranere, der demonstrerede for demokrati..

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:29

@Jakob Schmidt-Rasmussen

Ja tyskene går konsekvent til værks.

Sidst var det vist Scientology , de fik forbudt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:47

@Jakob Schmidt-Rasmussen

Helt enig.

Selvfølgelig skal vi have en åben debat - også om indvandrere og flygtninge.

Det man godt kan undvære er det Jakob er inde på, hate speach og generelle tilsvininger, som kommer fra ekstremisterne på begge fløje.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:55

Der tager du fejl; Scientology er IKKE forbudt i Tyskland, på trods af, at Forfatningværnet direkte har chikaneret Scientology i tyve år.

Men, hvad har Scientology med en ordentlig integration af indvandrere at gøre?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning Petersen, Svendborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:57

Godt indlæg omkring synet på herboende indvandrere på begge sider af Sundet, men
svenskernes valg m.h.t. at undertrykke saglig debat om de kæmpemæssige problemer der eksisterer især med 3-verdenslandes indvandrere på begge sider af Sundet, er jo ikke ligefrem løsningen af problemerne.
Spørg P.Schlüter, om det nytter at feje problemerne ind under gulvtæppet!
-Svenskerne kan “glæde” sig til at skeletterne vælter ud af skabet, d.v.s. ghettoproblemer, øget kriminalitet, ringe selvforsørgelse o.s.v. osv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Damgaard, 4300 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 11:59

Her et klip fra en svensk blogpostering – naturligvis, for sådanne emner omtales i multikulturens ånd ikke i store toneangivende medier, som hr. Brandin korrekt konstaterer.

”Anmälda våldtäkter i Sverige (5.879) och Danmark (431) står i ett extremt missförhållande till varandra. Speciellt med tanke på att dessa två länder tills nyligen hade mycket likartade förhållanden i fråga om kriminalitet.

Det borde vara en självklar fråga för media att lyfta fram detta missförhållande, denna extrema skillnad, och ställa frågor om varför det är så. Men det gör de naturligtvis inte. Just därför att de vet svaret. Och de vill för allt i världen inte att detta skall komma fram.

Istället skapas det både i svenska, i norska och delvis i danska medier en bild av Danmark som ett främlingsfientligt land med en cynisk invandringspolitik. Det faktum att danska kvinnor slipper våldtas har uppenbarligen ingen betydelse. Det att man stillatigande accepterar att de flesta svenska kvinnor skall våldtas är alltså inte cyniskt?”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:00

Jakob Schmidt-Rasmussen, København

Det er også nyt, at SF ikke længere anser de iranskstøttede terrororganisationer Hamas og Hizbollah for at være terrororganisationer, men i stedet er organisationer, som partiet vil samarbejde med i kampen mod Israel…”

Var SF ikke klogere end Holger K. Nielsen, og den meget selvglade Villy Søvndal, så ville det se skidt ud for SF. Derfor er der heller ingen grund til at klandre partiet for, at de nu er blevet klogere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kris Hansen, Lyngby | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:01

Niels Hansen,

Jeg mener ikke hate speech kommer fra ekstremister på begge fløje. Vi hører den ikke fra islamisterne i offentlige fora. Den udtrykkes mere i dagligdagen overfor individer. Derimod er der betydelig hate speech mod dem der kritiserer islam og muslimer, fra venstreorienterede og radikale danskere. Det skaber en polariseret, eller lukket debat. Uden konstruktiv effekt, antager jeg. Dem der burde deltage i debatten holder sig blot væk, de er nok på gaden og i moskeen. Jeg fyrer af og til, for sjovt (my fun), en vandvittig bredside af mod nogle af de mest eensporde islamstøtter på Politikken og har så ind imellem indtrykket af at de selv bliver trætte af deres hatespeech. Så det må også være udtryk for en indestængt vrede mod anderledes tænkende generelt, der her får afløb via dette emne (indvandrere). Det nytter ikke indvandrerne noget som helst at folk der skal lufte deres kritik af VKO bruger den debat til at få luft.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:01

Den mildest talt uretfærdige pseudoantiracistiske hetz mod antiracisten Søvndal viser, HVOR lidt de fleste har forstået, når de gælder en religiøs ideologi, som den islamofascisme som Hizb Ut-Tahrir står for.

Ifølge et tidligere højtstående medlem af den britiske afdeling af Hizb Ut-Tahrir Majid Nawaz, der nu er en blevet en moderat muslimer, der oplyser om og bekæmper radikale former i islamisme i Quilliam Foundation, og som var med til at stifte den danske afdeling af Hizb Ut-Tahrir, så tog medlemmer fra den danske afdeling i 2001 til Pakistan, for at undersøge om tiden var inde til at vælte den skrøbelige, men dog demokratiske regering i Pakistan, for at indføre et aggressivt militærdiktatur.

Det overså ALLE pseudoantiracisterne i debatten om Søvndals nødvendige og fornuftige kritik af det islamofascistiske parti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:01

@Jakob Schmidt-Rasmussen

Du har ret Jakob. det er ikke forbudt - endnu.

Du taler ofte om hjernevakede unge muslimer. Der er åbenbart også kristne organisationer , som skaber frygt.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/11148:Kirke—tro–Scientology-center-skaber-frygt-i-Tyskland

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:03

Niels B. Larsen skriver:
“en falliterklæring for indvandringspolitikken at indvandrerne skal uddannes og opkvalificeres før de kan begå sig på arbejdsmarkedet, og dermed forsørge sig selv; hvorfor få folk til landet, som medfører udgifter i årevis før de kan klare sig selv?”

Fordi det er flygtninge Danmark har indvilget i at modtage. Flygtninge er som udgangspunkt 100% udgift, derfor er der god raison i at bruge penge på at hjælpe dem til at blive produktive. Egentlig indvandring fra fx Mellemøsten er ikke foregået siden 70erne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:06

Der var ingen, der beskyldte den socialdemokratiske regering for racistiske forskelsbehandling på grund af alder, da den indførte det såkaldte sultecirkulære, fordi ungdomsarbejdsløsheden var gigantisk på det tidspunkt: Men sultecirkulæret, der så vidt jeg husker var en del lavere, end starthjælpen er, tvang simpelthen de unge i arbejde.

Hvor var diverse menneskerettighedsforkæmpere dengang?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:06

Jakob Schmidt skriver:
“Det er kun en uges tid siden, at Tyskland lukkede den moske, hvor den islamistiske terrorist Mohammed Atta, der var en af Al Quedas piloter den 11/9 2001, blev indoktrineret til at hade ikkemuslimer.”

I Danmark gør den såkaldte racisme-paragraf at den slags propaganda fra moskeerne er ulovlig. Men du kan finde mange danske politikere, og mange blogs, som ønsker at afskaffe denne paragraf.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:08

Hov, Jakob skrev også:
“Meget ville være nået integrationsmæssigt, hvis religiøs hatespeech blev strafbart”

Man må smile. Det er lige præcis strafbart nu, men DF, Trykkefrihedsselskabet, CEPOS osv vil gøre det lovligt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:11

Hvor lyrisk, Romdal.

Din måde at bruge begrebet “egentlig indvandring” på er en smuk - helt svensk - måde, at bortforklare det faktum, at der under den forrige regering kom langt flere indvandrere til Danmark, via familesammenføring osv, end det nogensinde har været tilfældet før, men at det er lykkedes danmark i modsætning til Sverige at skaffe inavdnrerne uddannelse og arbejde i langt højere grad, end det er lykkes for svenskerne…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:17

Romdal.

Det er forståeligt, at nogen er mistænksommew overfor en censurparagraf, der ofte bruges på en så forvredet og ensidig, “politisk korrekt” måde…

Men det er et reelt problem, at unge muslimer bliver indoktrineret til at blive antidemokratiske islamister, der vil forhindre en konstruktiv, demokratisk orienteret udvikling i de lande, som deres forældre er flygtet fra.

Derfor menere jeg, at den paragraf er nødvendig, og at den ikke bruges når ofte nok til at stoppe de radikale imamers ekstreme hatespeech, som jo fører til ekstreme overgreb, der fotest rammer andre muslimer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:18

Jakob, jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg siger bare at de mennesker som er kommet til landet fra Mellemøsten siden 70erne er ikke nogen som vi (eller feks. Nyrup) har opfordret til at komme hertil, det er personer vi har taget imod enten som flygtninge eller via familiesammenføringer. Og dermed er det jo logisk at det ikke er mennesker som i udgangspunkt er en gevinst for landets økonomi. Ikke sandt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:21

Jakob skriver:
“Derfor menere jeg, at den paragraf er nødvendig, og at den ikke bruges når ofte nok til at stoppe de radikale imamers ekstreme hatespeech, som jo fører til ekstreme overgreb, der fotest rammer andre muslimer. ”

Hvis der er imamer som propaganderer på den måde i Danmark så kan de jo anmeldes, hvis du feks har kendskab til at de gør det. Hvad tror du i øvrigt PET bruger deres penge på. Jeg tror de har flere kontakter i islamiske kredse end ved gudstjenesterne i Nazareth Kirke på Østerbro.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:22

Svigter vi ikke de muslimske lande ved at modtage de radikale islamister, der bekæmper forsøget på at demokratisere de muslimske lande, som politiske flygtninge?

Msåke burde vi kræve, at politiske flygtninge skriver under på at de ikke vil bekæmpe demokratiske værdier, hvis de skal have statsborgerskab. Gør de det alligevel skal stasborgerskabet ryge.

Den iranske revolution var aldrig brudt ud, hvis Khomeini ikke havde fået mulighed for i fred og ro, at forberede den i sit franske asyl…

Som skrevet, så har medlemmer af den danske afdeling ihvertfald haft konkrete planer om at styrte den pakistanske regering, for at indføre et aggersivt atombevæbnet militærdiktatur.

Et besynderligt overset faktum.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Ilskov-Jensen, Odense | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:27

Til Bjørn Holmskjold:

Hvad “klogt” er der i at samarbejde med Hamas og Hizbollah, der har Israels udslettelse som deres mål?

Ethvert seriøst forsøg på at virkeliggøre de to islamistiske organisationers udslettelsesvisioner m.h.t. den jødiske stat vil uværgeligt udløse en atomkrig i Mellemøsten - der formentlig vil udarte sig til en Tredie Verdenskrig - da israelerne i yderste nødsfald hellere vil følge Samsons eksempel, og “rive huset ned over både sig selv og deres modstandere”, end på ny at lade sig føre til slagtehuset, ligesom i nazisternes jødeudryddelser under Anden Verdenskrig…

Hvad “klogt” er der i at arbejde med jihadistiske organisationer, som i deres længsel efter Dommedag ikke vil gå af vejen for selv at forsøge at fremkalde den, hvis de engang skulle få magt som de har agt?

Deler du inderst inde jihadisternes dødsdrift - deres længsel efter Dommedag - Bjørn Holmskjold?

Og kan en sådan kollektiv dødsdrift virkelig kaldes “psykisk sund”…….af andre end den der måske selv er “psykisk syg” (for nu at bruge dit eget yndlingsudtryk)!?

Venlig hilsen Henrik Ilskov-Jensen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:30

Nu kommer jeg ikke så meget i moskeer, Romdal, og jeg er heller ikke en ørn til f.eks. somalisk eller arabisk må jeg indrømme, så det er begrænset, hvor ofte jeg hører islamistisk hadpræk her i landet…

Men det er simpelthen livsfarligt for moderate muslimer, der stiter bekendtskab med disse morderiske, religiøse miljøer at anmelde dem for racistisk hadpræk: Måske burde der være en anonym hotline, men det vil heller ikke løse problemet.

Den eneste løsning er, så vidt jeg kan se, at alle vågner op, og tager skarpt afstand fra radikale islamister, som både Holger K. Nielsen, Villy Søvndal og Gert Petersen selvfølgelig har gjort, i stedet for stort set altid at tage dem i forsvar, selv når deres ugerninger går ud over antiracister, som Kurt Westergaard, feminister som Ayaan Hirsi Ali, eller for den sags skyld moderate muslimer, der nægter at underkaste sig, eller som vil afsløre deres terrorplaner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:49

@ Jakob
At påstå at aktører i det offentlige rum har taget “radikale islamister” “i forsvar” som du siger, er en grov beskyldning som kræver dokumentation.

En stråmand og intet andet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:53

Fra pisk til podie:
http://www.berlingske.dk/verden/fra-pisk-til-podie

Her er årsgen til at vi modtager flygtninge i Danmark. Flygtninge er mennesker i nød. Bare ærgerligt at denne flygtning landede andetsteds ;)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Krogsten, Lunderskov | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:07

Tom Romdahl,

Jeg synes du skulle læse denne anskuelsesundervisning i hvordan 266b administreres.

http://www.danskkultur-debat.dk/?p=345

Eventuelt kan du supplere med Rolf Sloth-Henriksens bog Racisme mod Danskere, hvor der dokumenteres en voldsom asymmetri i domsfældelsen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:24

God morgen, Romdal. Realitycheck:

Bare et enkelt eksempel.

Hetzede Rune Engelbreth-Larsen og hans utallige pseudointellektuelle epigoner ikke Villy Søvndal, fordi Søvndal kaldte de ultraintolerante, misogyne, militaristiske racister, for mørkemænd, hvilket var fuldstændigt præcist og ikke havde noget med disse islamisters hudfarve at gøre, for frisindede danskere har altid kaldt intolerante religiøse - f.eks seksualfjendske indremissionske - for mørkemænd. Sikkert fordi de ofte kom fra det mørke Jylland.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:30

Det er også helt typisk, at utroligt mange erklærede antiracister tager afstand fra den moderate muslim Khader, som islamisten Akkari jo truede med at myrde, hvis Khader blev integrationsminister.

Khader skrev en blog forrige efterår, om den ofte racistiske hetz - fra erklærede antiracister- som han ofte bliver udsat for, når han kritiserer radikale islamister.

Men Khader misbruger ikke racismeparagraffen og derfor er ingen af disse antiracistiske racister blevet dømt for deres racistiske hetz mod Khader…

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:30

@Jakob Schmidt-Rasmussen

Og udtrykket ‘de sorte præster’ henviser heller ike til hudfarven. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:39

Det måske mest interessante eksempel på antiracistisk racisme, så vi et stykke tid efter, at det var lykkedes nogle danske imamer at mobiliserer den muslimske verden imod os, ved at rejse rundt og hidse den muslimske pøbel op med en blanding af falske og ægte muhammedtegninger.

Ekstra Bladets satiretegner Jørgen Bitsch havde ikke nok i at publicere sine ulækre tegninger i rufferavisen:

Bitsch valgte i protest mod antiracisten Westergraads muhammedtegning, at deltage i en konkurrence for satiretegninger, der gjorde grin med ofrene for holocaust, som var blevet udskrevet af den glødende antisemit Ahmedinejad, der har lovet at udslette atommagten Israel, og som er ved at skaffe sig atomvåben til den ønskede apokalypse.

Shiaislam er en apokalyptisk religion, som BEFALER alle shiamuslimer at kaste sig ud i dommedagskrigen mod alle vantro, når den såkaldt skjulte imam kommer frem fra sin såkaldte okkultation.

Hvad okkultation betyder, må du selv læse dig til.

Ahmedinejad har adskillige gange i de senere år mere end antydet, at han selv mener, at han er i direkte kontakt med den åbenbart ikke længere så skjulte imam. så nu mangler der bare atomvåben til den apokalyptiske dommedagskrig, som ifølge shiamuslimsk mytologi er nødvendig for at indstifte det shiamuslimske paradis på jord.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:55

Dabbagh. I praksis har VKO-regeingen været mere indvandrervenlig, end f.eks. SR-regeringen var, på trods af den ofte hampre retorik fra nogle DF’ere..

Måske var det derfor, at muslimen Ben Hadoudou begejstret forsøgte at gøre Louise Frevert til ny formand for Centrumdemokraterne, på trods af, at den tidligere pornomodels retorik var så racistisk, at hun bar blevet smidt ud af DF…

Men Frevert var da også oplagt som kandidat til at blive ny formand for Centrumdemokraterne, hvis stifter som bekendt støttede Sydafrikas apartheidsystem, dengang den indædte antiracist Arne Melchior var en af partiets topfigurer…

Som denne blog dokumenterer, så har VKO-regeringens politik overfor flygtninge, familiesammenførte og deres efterkommere rent faktisk medført, at langt flere af disse indvandrere og deres efterkommere er i arbejde eller under uddannelse, end tilfældet er i Sverige.

Det er først of fremmest allerede herboende personer fra disse grupper, der har glæde af en styret indvandring, fordi de gennemsnitligt bruger flere velfærdsydelser, end de er med til at finansiere over skatter og afgifter, og har derfor mest brug for, at velfærdsydelser, som f.eks. gratis uddannelse ikke bliver overbelastet af, at der kommer for mange sprogsvage indvandrere på en gang.

Der er i øvrigt flere indvandrere, end “etniske danskere”, der modtager den ældrecheck, der er en af Dansk Folkepartis mærkesager, så det er egentlig intet under, at fire procent af danske muslimer stemmer på Dansk Folkeparti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 13:56

Hallo? Er der nogen “antiracister” på linien?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Hansen, horsens | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:00

Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 12:01

Den mildest talt uretfærdige pseudoantiracistiske hetz mod antiracisten Søvndal viser, HVOR lidt de fleste har forstået, når de gælder en religiøs ideologi, som den islamofascisme som Hizb Ut-Tahrir står for.

Det er også nyt, at SF ikke længere anser de iranskstøttede terrororganisationer Hamas og Hizbollah for at være terrororganisationer, men i stedet er organisationer, som partiet vil samarbejde med i kampen mod Israel…

——————–

Til Orientering

HAMAS = Hizb Ut-Tahrir

Hizb Ut-Tahrir er så ekstremistisk at det er forbudt i Egypten og generelt har det et så dårligt navn i mellemøsten at man valgte at kalde det HAMAS.

Så når Søvndal med den ene hånd skælder ud på Hizb Ut-Tahrir og med den anden hånd deltager i en website der hylder Hamas og opfordrer til boykot af Israel så er det hykleri og populisme.

Villy Søvndal er den værste populist dansk politik nogensinde har set. Punktum slut.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:14

Det er så vidt jeg ved ikke helt rigtigt, Kaj Hansen.

Hamas er en aflægger af det egyptiske parti det Muslimske Broderskab, som er det ældste islamistiske parti i verden.

Det Muslimske Broderskab blev stiftet omtrent samtidigt med de andre fascistpartier, der dukkede op i løbet af tyverne og trediverne.

Broderskabet hjalp nazisympatisøren Nasser til magten. Nasser tog i øvrigt imod en del nazistiske flygtninge efter krigen; f.eks. blev en tidliger topnazist leder af de egyptiske torturbødler.

Men selv Nasser var for demokratisk orienteret til islamofascisterne i Det Muslimske Broderskab, så de frosøgte at myrde ham, så de kunne indføre et egentlig religiøs diktatur.

Siden da har Det Muslimske Broderskab været forbudt i Egypten, men partiet ville uhyggeligt nok vinde valget, hvis der var frie valg i Egypten.

Det gør det bare endnu mere uforståeligt, at SF ikke konsekvent tager totalt afstand fra Hamas.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Værløse | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:17

Det store svaghed ved Janus Brandins analyse er, at den – som så mange andre - blander indvandrere og flygtninge sammen i en pærevælling. Det er ikke særligt overraskende, at højtuddannede arbejdsimmigranter, som skal have fundet sig et job, før de kan få en opholdstilladelse, har større tendens til at være i beskæftigelse end flygtninge, som får opholdstilladelse, fordi de har brug for beskyttelse.

Og da Danmark de sidste 9 år har modtaget relativt langt færre flygtninge end Sverige, så er det selvfølgelig begyndt at slå igennem på tallene for beskæftigelsen af en gruppe, som både opfatter flygtninge og f.eks. dataingeniører. Det siger bare ikke noget om, hvilket af de to landes integrationspolitik, som har været mest effektiv, og det var vel egentlig det, som hele diskussionen skulle forestille at handle om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:27

Det er netop en afgørende del af den danske integrationspolitik, at begrænse indvandringen af grupper, som det er dokumenteret er svære at integrere, dvs. at få i arbejde eller i uddannelse.

Det er et faktum, at de forskellige tiltag til at begrænse den form for migration, som det adskillige gange er dokumenteret er en udgift for samfundet, medførte at langt flere fra disse grupper kom i arbejde, eller i uddannelse, netop på grund af firetyveårsreglen, 450-timersreglen osv.

Det er også et dokumenteret faktum, at en undersøgelse, der blev lavet i 2008, da arbejdsløsheden var lavest, at danskernes skepsis overfor indvandrere var meget lavere, netop fordi den vellykkede integration betød, at de ikke længere var en stor og endda voksende social ogøkonomisk belastning for samfundet og deres medborgere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:33

Man er ikke integreret i et demokratisk land, hvis man vil bekæmpe en demokratisk udvikling, og kæmpe for indførelsen af teokratiske diktaturer: Sverige har også store problemer med unge, radikaliserede muslimer, der f.eks. står bag det meste af den stærkt stigende antisemitiske chikane i Sverige, og som prøver at tvinge demokratisk orienterede muslimer til at underkaste sig deres diktatoriske fortolkning af islam…

Svenske socialarbejdere har f.eks. berettet, at om selvbestaltede religiøse “politikorps” truer kvinder til at gå tilsløret i ghettoen Rosengården.

Man kan af MANGE grunde simpelthen ikke adskille værdipolitik fra hverken integrationspolitik eller økonomisk politik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen olsen, 2300 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:38

6000 voldtægter i sverige(2009)! Hvor kom de fra? (Altså voldtægtsforbryderne)? Lad endelig berigelsen fortsætte i sverige, Danskerne er gerne foruden! Optofobe naivister holder jeg meget af! Hvad skulle vi gøre uden Sveriges katastrofale indvandrepolitik?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Jensen, Hellerup | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:50

Naivt jørgen olsen. Den svenske indvandrerpolitik vedkommer i høj grad os.

De smider statsborgerskaber i grams, det er f.eks ikke noget problem at man ikke taler svensk, har været social klient fra dag 1, eller dybt kriminel. Den dag de har svensk statsborgerskab, kan de qua EU reglerne, bosætte sig hvor de vil, og fra første dag være fuldt berettiget til sociale ydelser. Du har sikkert hørt om “Sveriges modellen”, ellers kan du læse om den på Erik Hansens rådgivningscenter mod racediskrimination.

Du skal også huske på, at samtlige skandalelæger der er kommet til Danmark, er kommet med en svensk lægeautorisation i baglommen. Dem forærer de også væk.

Sverige er Europas bløde bug. Vi burde ophæve pasunionen. Det Sverige vi indgik den med for 60 år siden, eksisterer ikke mere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
D. Christensen, 3070 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:56

Det mest fornuftige tiltag vil være at privatisere hele indvandringsindustrien. Alle som ikke stjerneklart er politisk forfulgte eller selvhjulpne, overgives til firmaet “Indvandring A/S”. Herefter afholder firmaet alle udgifter for den indvandrede, indtil denne er i job og kan betale tilbage. Firmaet, som skal være overskudsgivende, udstyres med overordnede politisk bestemte direktiver at arbejde efter. Driftsomkostninger dækkes og overskud fremskaffes ved opkrævning blandt de indvandrede. Antallet af nye personer som kan lukkes ind afgøres af firmaets overskud og et politisk bestemt loft.

På denne måde undgår man godhedsindustriens utiltalende befamling af skatteydernes surt erhvervede pengepung. Det er afgørende, at det hele styres efter sunde forretningsprincipper.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Krogsten, Lunderskov | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:57

Hej de herrer blogbestyrere. Jeg har et indlæg i spamfilteret, som klart viser at blandt andre Tom Romdal er mere naiv end man bør være. Er det for farligt for debatten?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Værløse | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:05

“Det er netop en afgørende del af den danske integrationspolitik, at begrænse indvandringen af grupper, som det er dokumenteret er svære at integrere, dvs. at få i arbejde eller i uddannelse.”

Det kan aldrig være integrationspolitik at forhindre nogen i at flytte til et land. Dette hører i stedet under det, man almindeligvis forstår ved udlændingepolitik, selvom indvandringspolitik eller i dette tilfælde flygtningepolitik nok var et mere beskrivende navn.

“Det er et faktum, at de forskellige tiltag til at begrænse den form for migration, som det adskillige gange er dokumenteret er en udgift for samfundet, medførte at langt flere fra disse grupper kom i arbejde, eller i uddannelse, netop på grund af firetyveårsreglen, 450-timersreglen osv.”

I hvilke seriøse undersøgelser er det dokumenteret, at stramninger i flygtningepolitiken, d.v.s. det forhold at der er kommet færre flygtninge til Danmark, har fået flere flygtninge i arbejde?

“Det er også et dokumenteret faktum, at en undersøgelse, der blev lavet i 2008, da arbejdsløsheden var lavest, at danskernes skepsis overfor indvandrere var meget lavere, netop fordi den vellykkede integration betød, at de ikke længere var en stor og endda voksende social ogøkonomisk belastning for samfundet og deres medborgere.”

Hvilken undersøgelse taler der om her, og hvad sammenlignes der med i den undersøgelse? Hvis danskernes skepsis over for indvandrere virkelig er så lav, så er det da mærkeligt, at omkring 15% stadig siger, at de ville stemme på Dansk Folkeparti, hvis der var valg i morgen. Hvorimod Sverigesdemokraterne højest kan gøre sig håb om at få 5% af stemmmerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:06

@ Tom Romdal

Fordi det er flygtninge Danmark har indvilget i at modtage.

Jeg refererer udtrykkeligt til indvandrere, ikke flygtninge. Din påtale er derfor 100% forfejlet.

Flygtninge skal mig bekendt iflg. Flygtningekonventionen blot opbevares indtil de kan hjemsendes. Der er derfor ingen grund til at bruge midler på at uddanne dem.

Desuden kommer der en stadig strøm af uønskværdige og grundet manglende uddannelse i bund og grund ubrugelige fra Mellemøsten som følge af familiesammenføring.

Den trafik bør standses effektivt. Uanset diverse konventioner.

@ BADRADDIN DABBAGH

Du tager fejl. Den største hindring er islam. Og den rigtige løsning er at repatriere muslimerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Værløse | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:08

“Flygtninge skal mig bekendt iflg. Flygtningekonventionen blot opbevares indtil de kan hjemsendes. Der er derfor ingen grund til at bruge midler på at uddanne dem.”

Hvor stammer den opfattelse fra??? Mig bekendt står der tværtimod i konventionen, at de kontraherende stater bør lette flygtninges adgang til et nyt statsborgerskab.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:16

Det er dokumenteret, at langt flere indvandrere og efterkommere var i arbejde i 2008, end tilfældet var under SR-regeringen, som primært samlede på klienter, og ville have andre danskere til at finansiere integrationen og bære de sociale byrder.

Cand Polit. Frede Vestergaard, der skriver om økonomi og integration i Weekendavisen, skrev for et par år siden et læserbrev til Berlingske Tidende med titlen “Den danske velfærdsmodel eller kædeindvandring fra islamiske lande”

Her følger et redigeret uddrag:

“Frede Vestergaard: Den danske velfærdsmodel eller kædeindvandring fra islamiske landeFra dagens Berlingske Tidende. Lidt fra et længere læserbrev af Weekendavisens Frede Vestergaard – Beskyttelse: Indvandring eller velfærd (ikke online).

“Hvorfor blev den stramme udlændingepolitik indført i 2002? I de sidste par ugers debat om EF-juraen har dette fortonet sig i glemslen. De nye udlændingeregler i 2002 – 24-årsregel og tilknytningskrav – blev nok præsenteret som et tiltag mod tvangsægteskaber, men de gik først og fremmest ud på at stoppe indvandringen af mennesker, som har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende.

Selv nu, hvor ledigheden er så lav som 1,6 procent, og der er stor mangel på arbejdskraft, er bare 21-22 procent af de palæstinensiske og somaliske indvandrerkvinder i arbejde mod 76 procent blandt danske kvinder. Totalt set var kun 53,4 procent af de ikke-vestlige indvandrere i beskæftigelse i 2007 mod 78,7 procent af danskerne.

De ikke-vestlige indvandrere er derfor som gruppe betragtet en del af det offentliges forsørgelsesopgave… En meget stor del af de ikke-vestlige indvandrere er kommet via familiereglerne. I de sidste 30-35 år er begrebet familiesammenføring kommet til at omfatte helt nydannede familier, hvor en ung mand eller oftere en kvinde, som er født i et europæisk land og er statsborger i dette land, fungerer som levende visum for en ægtefælle fra familiens hjemland.

Denne praksis foregår især blandt indvandrere med oprindelse i Nordafrika, Mellemøsten og Vestasien, inklusive Pakistan. Dette ægteskabsmønster betyder, at minoritetsbefolkninger i Europa ikke kun vokser i kraft af de børn, de føder. Først og fremmest vokser de ved, at en stor del af de voksne børn henter deres ægtefælle i det oprindelige hjemland, ofte med ghetto-dannelse og sprogproblemer for næste generation til følge.

I 2001 hentede 75 procent af ikke-vestlige nygifte indvandrere i Danmark deres ægtefælle i familiens hjemland. Betydningen for indvandringen kan illustreres med et par tal for den største gruppe, tyrkerne. Da der i 1973 blev indført stop for indvandring af arbejdskraft, var der 6.173 tyrkere med opholdstilladelse, fortrinsvis mænd, men inklusive kvinder og børn. Den 1. januar i år var der mindst 57.129 personer med tyrkisk baggrund. Mindst, fordi børn af danske statsborgere af tyrkisk oprindelse ikke indgår i tallet. En ti-dobling altså… Den samme udvikling ses for andre grupper, der kommer fra lande med tradition for arrangerede ægteskaber, såsom Pakistan. Og i andre EU-lande end Danmark…

Paradoksalt nok var det daværende økonomiminister Marianne Jelved, der først satte fokus på konflikten mellem indvandring og velfærd. I 1997 lod hun sine embedsmænd regne på, hvad indvandrerne kostede på velfærden… Tallenes tale var, at danskere i gennemsnit betalte 15.000 kroner og vestlige indvandrere 10.600 kroner mere til de offentlige kasser, end de fik tilbage i offentlig service og ydelser, mens ikke-vestlige indvandrere kostede 64.000 kroner. Forudsat at man så bort fra integrationsudgifterne, for ellers var det 82.000 kroner.

Sammenlagt kostede de ikke-vestlige indvandrere de offentlige kasser netto 11,3 milliarder kroner det pågældende år. Tallene blev en øjenåbner. Indvandring af lavtuddannede personer er i konflikt med den særlige skandinaviske velfærdsmodel med rettigheder uden modkrav.”

“Hvorfor blev den stramme udlændingepolitik indført i 2002? I de sidste par ugers debat om EF-juraen har dette fortonet sig i glemslen. De nye udlændingeregler i 2002 – 24-årsregel og tilknytningskrav – blev nok præsenteret som et tiltag mod tvangsægteskaber, men de gik først og fremmest ud på at stoppe indvandringen af mennesker, som har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende.

Selv nu, hvor ledigheden er så lav som 1,6 procent, og der er stor mangel på arbejdskraft, er bare 21-22 procent af de palæstinensiske og somaliske indvandrerkvinder i arbejde mod 76 procent blandt danske kvinder. Totalt set var kun 53,4 procent af de ikke-vestlige indvandrere i beskæftigelse i 2007 mod 78,7 procent af danskerne.

De ikke-vestlige indvandrere er derfor som gruppe betragtet en del af det offentliges forsørgelsesopgave… En meget stor del af de ikke-vestlige indvandrere er kommet via familiereglerne. I de sidste 30-35 år er begrebet familiesammenføring kommet til at omfatte helt nydannede familier, hvor en ung mand eller oftere en kvinde, som er født i et europæisk land og er statsborger i dette land, fungerer som levende visum for en ægtefælle fra familiens hjemland.

Denne praksis foregår især blandt indvandrere med oprindelse i Nordafrika, Mellemøsten og Vestasien, inklusive Pakistan. Dette ægteskabsmønster betyder, at minoritetsbefolkninger i Europa ikke kun vokser i kraft af de børn, de føder. Først og fremmest vokser de ved, at en stor del af de voksne børn henter deres ægtefælle i det oprindelige hjemland, ofte med ghetto-dannelse og sprogproblemer for næste generation til følge.

I 2001 hentede 75 procent af ikke-vestlige nygifte indvandrere i Danmark deres ægtefælle i familiens hjemland. Betydningen for indvandringen kan illustreres med et par tal for den største gruppe, tyrkerne. Da der i 1973 blev indført stop for indvandring af arbejdskraft, var der 6.173 tyrkere med opholdstilladelse, fortrinsvis mænd, men inklusive kvinder og børn. Den 1. januar i år var der mindst 57.129 personer med tyrkisk baggrund. Mindst, fordi børn af danske statsborgere af tyrkisk oprindelse ikke indgår i tallet. En ti-dobling altså… Den samme udvikling ses for andre grupper, der kommer fra lande med tradition for arrangerede ægteskaber, såsom Pakistan. Og i andre EU-lande end Danmark…

Frede Vestergaard: Den danske velfærdsmodel eller kædeindvandring fra islamiske landeFra dagens Berlingske Tidende. Lidt fra et længere læserbrev af Weekendavisens Frede Vestergaard – Beskyttelse: Indvandring eller velfærd (ikke online).

“Hvorfor blev den stramme udlændingepolitik indført i 2002? I de sidste par ugers debat om EF-juraen har dette fortonet sig i glemslen. De nye udlændingeregler i 2002 – 24-årsregel og tilknytningskrav – blev nok præsenteret som et tiltag mod tvangsægteskaber, men de gik først og fremmest ud på at stoppe indvandringen af mennesker, som har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende.

Selv nu, hvor ledigheden er så lav som 1,6 procent, og der er stor mangel på arbejdskraft, er bare 21-22 procent af de palæstinensiske og somaliske indvandrerkvinder i arbejde mod 76 procent blandt danske kvinder. Totalt set var kun 53,4 procent af de ikke-vestlige indvandrere i beskæftigelse i 2007 mod 78,7 procent af danskerne.

De ikke-vestlige indvandrere er derfor som gruppe betragtet en del af det offentliges forsørgelsesopgave… En meget stor del af de ikke-vestlige indvandrere er kommet via familiereglerne. I de sidste 30-35 år er begrebet familiesammenføring kommet til at omfatte helt nydannede familier, hvor en ung mand eller oftere en kvinde, som er født i et europæisk land og er statsborger i dette land, fungerer som levende visum for en ægtefælle fra familiens hjemland.

Denne praksis foregår især blandt indvandrere med oprindelse i Nordafrika, Mellemøsten og Vestasien, inklusive Pakistan. Dette ægteskabsmønster betyder, at minoritetsbefolkninger i Europa ikke kun vokser i kraft af de børn, de føder. Først og fremmest vokser de ved, at en stor del af de voksne børn henter deres ægtefælle i det oprindelige hjemland, ofte med ghetto-dannelse og sprogproblemer for næste generation til følge.

I 2001 hentede 75 procent af ikke-vestlige nygifte indvandrere i Danmark deres ægtefælle i familiens hjemland. Betydningen for indvandringen kan illustreres med et par tal for den største gruppe, tyrkerne. Da der i 1973 blev indført stop for indvandring af arbejdskraft, var der 6.173 tyrkere med opholdstilladelse, fortrinsvis mænd, men inklusive kvinder og børn. Den 1. januar i år var der mindst 57.129 personer med tyrkisk baggrund. Mindst, fordi børn af danske statsborgere af tyrkisk oprindelse ikke indgår i tallet. En ti-dobling altså… Den samme udvikling ses for andre grupper, der kommer fra lande med tradition for arrangerede ægteskaber, såsom Pakistan. Og i andre EU-lande end Danmark…

Paradoksalt nok var det daværende økonomiminister Marianne Jelved, der først satte fokus på konflikten mellem indvandring og velfærd. I 1997 lod hun sine embedsmænd regne på, hvad indvandrerne kostede på velfærden… Tallenes tale var, at danskere i gennemsnit betalte 15.000 kroner og vestlige indvandrere 10.600 kroner mere til de offentlige kasser, end de fik tilbage i offentlig service og ydelser, mens ikke-vestlige indvandrere kostede 64.000 kroner. Forudsat at man så bort fra integrationsudgifterne, for ellers var det 82.000 kroner.

Sammenlagt kostede de ikke-vestlige indvandrere de offentlige kasser netto 11,3 milliarder kroner det pågældende år. Tallene blev en øjenåbner. Indvandring af lavtuddannede personer er i konflikt med den særlige skandinaviske velfærdsmodel med rettigheder uden modkrav.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:19

@ Lars Hansen

Men der står ikke at lettelsen skal bestå i et statsborgerskab i opbevaringslandet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Værløse | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:30

@Jakob Smidth-Rasmussen

Jeg spurgte til rapporter og undersøgelser, og du vælger at genudgive et gammelt debatindlæg af Frede Vestergaard. Det er der ærlig talt ingen, der bliver klogere af.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 15:55

Frede Vestergaards indlæg omtaler en undersøgelse udarbejdet på foranledning af daværende økonomiminister Marianne Jelved, som dokumenterede at den daværende regerings migrationspolitik ville føre til velfærdssamfundets økonomiske sammenbrud.

Alligevel blev Anitaay Bundegaard SR-regeringens flygtningeminister, og hun gik ind for, at vi i realiteten skulle give flygtninge status til såkaldte “de facto-flygtninge”, dvs illegale indvandrere der ikke var berretiiget til asyl…

På trods af, at fattigdomsflygtningene altså ikke var flygtninge, vill Bay Bundegaard tildele dem flygtningestatus, hvilket ville give dem langt bedre vilkår, end de fleste etniske danskere, der lever af overførselsindkomster.

Det var selvfølgelig dybt uretfærdigt og ville have øget danskernes modvilje mod flygtningesystemet, OG have rutinere Danmark og lagt velfærdssystemet i ruiner.

Derfor forsvarede hverken Jelved eller Nyrup-Rasmussen hende, da den borgerlige opposition ristede hende over sagte ild.

Kort efter blev hun væltet som minister, og kort efter det, faldt regeringen…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Esmaralda Klyttendorph, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 17:23

Jeg sprang indlægget over, men klaskede mig på lårene over overskriften. Ha ha!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 17:28

Det er sigende for den eksisterende “fjerdefase-modernisme” (figure it out for yourself..), at så mange kulturreligiøse, eller almindelige post-postmoderne lommefilosofiske “antiracister”, har så nedladende et syn på religion, at de er ude af stand til at forholde sig logisk og etisk til både radikale religiøse og til religionskritikere, der faktisk tager dybt religiøse personer FULDSTÆNDIGT alvorligt.

Den bizarre “antiracistiske” hetz mod den moderate muslim Naser Khader er et typisk eksempel.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jonny Åkesson, Malmö | Skrevet: 12. aug 10 kl. 18:02

Bevara Sverige Svenskt.
Stoppa dansk smyginfiltration
Ut med Åksson och alla andra halvdanskar, Danmark ska aldrig ha något att säga till om i Sverige. Säg upp allt nordiskt samarbete och kasta ut den förhatliga krona som är ett danskt bedrägeri.
Muslimer Ja tack.
Danskjävlar nej tack.
Riv bron och kasta ut Hells Angels och Bandidos.
Det enda vi får från Danmark är Knark och Brottslingar.
Jimmie Åkesson är en Quisling som kan flytta till Jylland, vi har inget behov av halvtyskar som inte kan sin historia.
Glöm inte Stockholms blodbad, ser du en dansk så förstår du inte vd han säger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Esmaralda Klyttendorph, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 18:17

Hovsa, undskyld til Janus Brandin. Det virker som et utroligt inspirerende speciale! Jeg forventede bare en klassisk cepi-sluddersladder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 12. aug 10 kl. 18:23

Er et folkemord på danskere i Sverige ikke nok?

Mon ikke det næste gang går ud over herulernes efterkommere?

Og det bliver ikke danskere, dr fører kniven.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 12. aug 10 kl. 18:41

Ja , så er det endnu en gang lykkedes for to repræsentanter for 100 danskere at tilkæmpe sig opmærksomhed i danske medier. Hvornår lærer vi danskere at ignorere sådanne venstreorienterede ignoranter, der uden reel opbakning i befolkningen formår at skabe tvivl om virkeligheden? Læren fra 70´erne er åbenbart glemt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 12. aug 10 kl. 18:57

Janus Brandin skriver:

“En svensk offentlig konsensus forårsager, at der ligges låg på debatten om indvandrere, da det opfattes som diskriminerende og fremmedfjendtligt.”

Gad vide hvad metode han har brugt for at komme frem til den konklusion?

Når jeg googler ‘invandrare’ og ‘brottslighet’ så vælter det med hits blandt andet fra:

Aftonbladet
DN
Sydsvenskan
SvD
Dalarnas Tidningar
Brottsförebyggande rådet
Socialdemokraterna
…og mange flere

Derudover, så debatteres skam indvandrere ret ofte i TV-programmer som f. eks. ‘Debatt’

Her har de et tema der hedder Förorterna brinner:

h ttp://svt.se/svt/road/Classic/department/602/jsp/Render.jsp?d=114954

Og her kan man se hele 7 udsendelser der handler om indvandrere:

h ttp://svtplay.se/t/103450/debatt

Så at der ikke forekommer debatter om indvandrere i Sverige, er en myte som Janus Brandin fortsætter med at dyrke.

Men som sagt, så gad jeg godt se hvad metode han har brugt. Mon blogindehaverne kan poste eller linke til den?

Videre skriver han:

“I Sverige undertrykkes begrebet indvandrer, og benævnelsen andengenerationsindvandrer eksisterer ikke i den offentlige statistik. Er du født i Sverige er du svensk, og alle skal behandles lige - uanset etnisk baggrund og kompetence.”

Det er rigtigt, at begrebet andengenerationsindvandrer ikke eksisterer. Men at hvis man er født i sverige, så er man svensk passer ikke helt. Hvis man læser SCB´s definitioner, så kan man læse vedrørende folk med udenlandsk baggrund og hvordan det er definieret:

“Personer med utländsk bakgrund definieras som personer som är
- Utrikes födda, eller
- Inrikes födda med två utrikes födda föräldrar.”

Dvs, man betegnes som en med udenlandsk baggrund, hvis ens forældre er født i udlandet.

Igen må jeg så tvivl om hvad for metode Janus Brandin har anvendt for at nå sine konklusioner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Halgrim Helgrimson, 2100 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 19:18

@Jonny Åkeson, Malmø: Svenskerne er verdens lykkeligste folk - hvorfor ?

Fordi de har verdens bedste naboer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Unna, Højbjerg | Skrevet: 12. aug 10 kl. 19:19

Det går dælme godt med -intetgration- i sverige.
Det der ikke går så godt er heldigvis censureret.
men det går simpelthen så godt så godt, så de svenske jøder er ved at flygte ud af sverige ligesom frankrig etc etc etc

Upassende ? Klag over indlæg

 
Halgrim Helgrimson, 2100 | Skrevet: 12. aug 10 kl. 19:22

@Jonny Åkesson, Malmø: En arabisk historieskriver, Jordanus, rapporterer omkring år 500 e.kr., at folkene i Danmark og Sverige har byttet plads.

Så - Danmark er befolket med svenskere og Sverige med danskere. Uha - Uha!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 19:42

Nu skal I ikke være så hårde ved svenskerne. De kan jo ikke gøre for at de lever under censur og er så autoritetstro at de glemmer selv at tænke…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Ilskov-Jensen, Odense | Skrevet: 12. aug 10 kl. 20:05

Til Halgrim Helgrimson:

Jordanes er en gotisk historiker fra 500-tallet e.Kr, som levede i det Byzantinske Rige.

Han var bestemt ikke araber…

Angående danerne har Jordanes i et af sine historiske værker skrevet, at “danerne er udgået fra svearnes rod” - d.v.s. danernes oprindelige hjem lå i det østlige Skandinavien, og ikke i Jylland og på de danske øer - hvorfra de engang i løbet af 200-tallet e.Kr. udvandrede til det landområde som vi i dag kalder Danmark, som de erobrede fra en anden germansk folkestamme, som Jordanes omtaler som herulerne.

Men araber var Jordanes som sagt ikke, og han levede i øvrigt også før Muhammeds tid.

Lad dette være et opmuntrende eksempel på, at ikke alt i denne verden drejer sig om arabere eller om islam.

Der er en verden uden for islam. Heldigvis…!

Venlig hilsen Henrik Ilskov-Jensen

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 12. aug 10 kl. 20:41

@Henrik Ilskov-Jensen, Odense

“Der er en verden uden for islam. Heldigvis…!”.

Kunne du ikke være så venlig at fortælle det til Morten Uhrskov. Jeg har prøvet, men det har desværre ikke hjulpet.

Det kan være, at du har mere held.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup J | Skrevet: 12. aug 10 kl. 21:20

@ Bjørn Holmskjold

Jeg havde ikke troet det, men for en enkelt gangs skyld er jeg enig med dig.

Den tredje verdenskrig begyndte vitterligt den 11. september 2001.

Det er blot endnu ikke gået op for den vestlige verden og det kan muslimerne prise sig lykkelige for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
e andersen, lystrup | Skrevet: 12. aug 10 kl. 21:47

Hvad blev der af Romdal? Løb fjolset ind i nogle kendsgerninger?

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen olsen, 2300 | Skrevet: 13. aug 10 kl. 01:09

Jonny Åkesson, Malmö | Skrevet: 12. aug 10 kl. 18:02

“Bevara Sverige Svenskt.
Stoppa dansk smyginfiltration”
—–
hva´ så svenne, blev 6000 voldtægter for meget? (det er nok broen som er skyld i det)!

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen olsen, 2300 | Skrevet: 13. aug 10 kl. 01:12

Hans Jensen, Hellerup | Skrevet: 12. aug 10 kl. 14:50

Naivt jørgen olsen. Den svenske indvandrerpolitik vedkommer i høj grad os.
—-
Jeg tror vist bare vi er enige. De har jo skabt 6000 voldtægter om året, af egen fri vilje!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Tom Romdal, Søborg | Skrevet: 13. aug 10 kl. 10:13

e. andersen skriver:
“Hvad blev der af Romdal?”
Jeg takker for interessen for min person, og det er da ærgerligt at du føler dig forsømt. Men efter de første 15-20 indlæg på en JP blog falder kvaliteteten som regel drastisk, så jeg søger bare på mit navn, og har ikke set at nogen har sagt noget interessant.
Så genlæs bare mine første indlæg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 13. aug 10 kl. 17:11

Så er mit indlæg skrevet 12. aug 10 kl. 18:57 sluppet fri fra moderationsfilteret.

Janus Brandins speciale inderholder fejl og påstande der ikke er underbygget. Og folk sluger det hele råt uden at tænke selvstændigt og undersøge hans konklusioner.

Interessant nok, så handler hans speciale om myter. Men den ender med at han fortsætter med at dyrke myterne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens D, Vesterbro | Skrevet: 13. aug 10 kl. 17:26

Hvilke fejl og hvilke uunderbyggede påstande, Martin Salo?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 13. aug 10 kl. 17:39

Jens D:

Det står at læse i mit indlæg 12. aug 10 kl. 18:57.

Hvis du har svært ved at se hvilke, så vil jeg give dig 2 ledtråde:

1. At der lægges låg på indvandrerdebatten.

2. At hvis man er født i Sverige, så er man svensk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Burde, Ashkelon | Skrevet: 14. aug 10 kl. 10:46

@Martin Salo
Udtrykket “at laegge laag pa indvandrerdebatten” er ikke klart eller paa nogen maade entydigt.
Med lidt god vilje kan man vaelge at forstaa Janus Brandin saadan ,at “laaget” begraenser eller fanger debatten i et veldefineret volumen ,hvor der kun er plads til det, der allerede er sluppet ind.
Hvis man derimod VAELGER at misforstaa ham , kan det ogsaa forstaaes saadan at “laaget” fuldstaendig har kvalt debatten , og at den derfor er ikke- eksisterende.
Maaske lidt af et mode-udtryk … det med at udtrykke sig noejagtigt er vidst ikke lige tidens mest ioejnefaldende karaktertraek..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 14. aug 10 kl. 18:17

Ole Burde:

Hvis man skriver, at der lægges låg på debatten, så læser jeg det som at der lægges låg på debatten. Dvs. man stræber efter at ikke tale om indvandrere.

Hvilket er faktuelt forkert når man undersøger emnet.

Jeg kommer selv fra Sverige og jeg kan ikke genkende myten om den ‘kvalte’ debat. Den foregår blot på en anden måde, hvor højtstående politikere ikke kalder andre mennesker for pest, kræft, gnavere, irriterende polarmyg og for modeordet muhammedaner.

Det er måske der skoen klemmer? At debatten er ‘kvalt’ fordi man ikke råber og skriger og bruger ukvemsord.

Derudover så bliver det til konspirationsteorier omkring de svenske jourlalister og media. At de på en eller anden måde indbyrdes aftaler om hvad man siger og ikke siger, og at det hele på en eller anden måde orkestreres af politikerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Iversen, København | Skrevet: 15. aug 10 kl. 01:29

@Martin Salo

Du har fuldstændig ret i at den såkaldte analyse fra Brandin er helt ude i hampen. Det er nærmest et partsindlæg, som jeg forøvrigt er fuldstændig enig i. Men at kalde halve sandheder, sammenblandede fakta og ubegrundede påstande for en “analyse”, støder i den grad min naturvidenskabelige objektivitetsforståelse, og forplumrer egentlig debatten ved at påberåbe sig analysestatus.

Derudover, Martin Salo, underbygger du jo selv Brandins (og min egen) påstand om at det svenske parnas lever i sit åh så verdens mest demokratiske og politisk korrekte land, ved at lade skinne igennem at det er helt normalt og accepteret i DK at kalde andre mennesker pest, kræft osv.
Javel det er undtagelsesvis sket, men ikke uden stor debat og kraftig afstandtagen fra de fleste. Men jeg har eksempelvis ikke hørt nogen bruge “modeordet” muhammedaner siden Glistup i 80′erne. Derfor underbygger du i virkeligheden en svensk betonopfattelse af danske forhold som siger alt..

Upassende ? Klag over indlæg

 
john p, vanløse | Skrevet: 15. aug 10 kl. 17:46

En svensk offentlig konsensus forårsager, at der ligges låg på debatten om indvandrere, da det opfattes som diskriminerende og fremmedfjendtligt.

lægges lægges lægges
Men udover det, en interessant kronik.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Salo, København N | Skrevet: 15. aug 10 kl. 18:59

Claus Iversen:

Politisk korrekt? Det ved jeg nu ikke. Jeg vil ikke mene, at man er politisk korrekt fordi man undlader at bruge ukvemsord om andre mennesker. Der findes andre måder at debattere på.

Og det bliver til mere eller mindre accepteret, når andre politikere ikke protesterer mod at der bliver brugt ukvemsord. Pressen tager heller ikke emnet op som sig bør.

Ordet muhammedaner var nok forhastet at kalde modeord. Men alligevel så har det efter min mening lagt grobunden for hvordan der debatteres.

Betonopfattelse? Jeg taler om hvad JEG oplever. I de 15 år jeg har været i Danmark, så har jeg oplevet at retorikken bliver alt mere skarp og skinger, og at der protesteres ganske lidt mod det. Der kommer en protest i ny og næ, men ikke noget der rigtig flytter på noget. Jeg mener ikke, at der er kommet store debatter og kraftig afstandstagende.

Snarere tvært imod, da hverken V eller K har meddelt DF, at nu er det sgu nok! Det bliver til et accepterende element, når regeringspartierne gang på gang lader DF køre sit ræs uden at udtalelserne fra den kant får konsekvenser.

Går den så går den. Og det gør det stort set hver eneste gang. Det er ikke en betonopfattelse, men en konstatering af kendsgerninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:







Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/