Profil

Rune Toftegaard Selsing skriver om forfaldstendenser inden for kunst og kultur. Om klatmaleri og krejlere. Om slunken ansvarsfølelse og bugnende normløshed. Om mænd der ikke vil være mænd, kvinder der ikke vil være kvinder og alle dem, der slet ikke vil være noget.

Baggrund:
Rune Toftegaard Selsing (f. 1982) er cand.polit. og bachelor i filosofi. Begge fra Københavns Universitet.

Han har en fortid i politik blandt andet som ledende medlem af Venstres Ungdom, ghostwriter for en minister og privatansat assistent for Lars Seier Christensen i forbindelse med dennes politiske aktiviteter.


Andet:
Bidragyder til antologierne "Manifest", "11 Konservative Tænkere" og "89’erne – politiske visioner fra en borgerlig revolution".

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Reaktionær

Skrevet af Rune Selsing

Klatmaleriets skjulte budskab

Dato: d. 08.02.12, 00:52
Af: Rune Selsing
Emner: , ,

Er det et udtryk for et barnagtigt had til skønhed at kaste maling på et lærred og kalde det kunst? Det er det. Men det er også en måde at udtrykke et budskab til beskueren. Kunstens formål i dag er desværre ikke længere at formidle skønhed, men budskaber. Derfor er det ikke blot et tilfælde, at moderne kunst søger at provokere og dyrker død, grimhed og det vulgære. Kunsten er et produkt af tidsånden og dens ideer.

Både kunst, litteratur og de humanistiske uddannelser har været domineret af ideer fra en obskur filosofisk tradition med rod i Tyskland og Frankrig. Navne som Nietzsche, Heidegger, Sartre, Adorno, Foucault, Derrida og Deleuze.  Denne tradition udløber i, hvad vi for nemheds skyld kan kalde ’postmodernisme’. Uden at forstå denne tradition, kan vi ikke forstå, hvorfor den moderne kunst bevidst ønsker at frastøde sin beskuer.

De postmoderne filosoffer ønskede at ændre vores forestilling om verden radikalt. Forenklet sagt, er hovedbudskabet i denne tradition påstanden om, at sandhed, objektivitet og mening ikke findes. At de forestillinger, der præger menneskeheden, er illusioner. At vi er fanget af vores vante forestillinger og ideer – herunder om skønhed. Og at disse skal opløses og brydes ned.

Kunsten som et redskab til at ændre verden
Flere af postmodernisterne så kunsten som et redskab til at formidle deres budskab ved at påvirke beskuerne. Eksempelvis Gilles Deleuze, der dyrkes som en guru på kunstakademiet.

Deleuze mente, at kunsten skulle give beskueren en voldelig konfrontation med virkeligheden. Denne skal rives ud af sine vante forestillinger om verden for at frigøre sig fra undertrykkende strukturer. Hertil fremdrog Deleuze én af de største moderne kunstnere - Francis Bacon, hvis værker portrætterer en forvrænget eller udflydende krop.

Netop fordi kroppen optræder i en fremmed form, bliver vi udfordret i vores opfattelse af, hvad mennesket er. Bacon maler afskyvækkende menneskelignende kroppe i dødslignende tilstand, med iturevne lemmer og blod. Hos Bacon disintegrerer mennesket; det flyder ud, vendes på vrangen, dør og genopstår som noget andet. Et konstant flux af indtryk og ideer – støbt i smertens og dødens skabelon. Ingen godhed, ingen skønhed.

Når vi som beskuere møder moderne kunst og bliver frastødt, behøver vi ikke undre os. Det er netop meningen. Kunsten ønsker at nedbryde vores forestilling om virkeligheden, og midlet er en vulgær sanseoplevelse. Billeder frembragt af tis og bræk skal ændre vores verdenssyn. De skal konfrontere os med vores konforme og borgerlige blik på tilværelsen. Og fortælle os, at intet er sandt, og at skønheden er en anakronisme.

Fjender af kernefamilie og kapitalisme
Hvorfor vil kunsten nedbryde vores forestilling om virkeligheden? For Deleuze er denne nedbrydning vejen til frigørelse af mennesket. Frigørelse fra kapitalismens strukturelle undertrykkelse, som pådutter os falske behov og efterlader os i en tilstand af skizofreni. Fra kernefamilien, som for Deleuze er et undertrykkende væv af neuroser, der fylder mennesket med frygt. Og forhindrer børn i at udfolde deres seksuelle behov.

Kritikken af kapitalisme og familien er derfor et evigt tema i kunsten. Tag dette væveri fra Arkens samling, der på én gang er vulgært, børnehadende og kapitalismekritisk. Der er lavet hundredetusinder af lignende værker verden over.

I Danmark er Kvium blevet landskendt på stort set udelukkende at male billeder af død og grimhed. Afpillede, ondskabsfulde og patetiske eksistenser, og familien afbilledet som perverteret og fuld af grusomhed.

En glad børnetegning kan vække varme følelser hos mennesker, fordi den viser verden i barnets begejstrede perspektiv. En kunstner som Kathrine Ærtebjerg forsøger at gøre op med vores naturlige begejstring for børnetegningen ved at skabe et børneunivers med død og sex. Som pigen på billedet i sengen med en abe, der holder en skarp kniv, og penisblomster der skyder op i sengen. Det er tabuet om død og seksualitet i barndommen, som skal udstilles. Deleuze kunne ikke have fundet en mere lydig tjener.

Moderne kunst er slet ikke kunst. Den er et redskab til at udbrede ideer, hvis formål er at nedbryde den borgerlige orden. Kernen i den vestlige civilisation er troen på sandhed. At godheden og ondskaben findes. At noget er rigtigt, og noget er forkert. Engang var kunstens formål at skabe skønhed. I dag er det nedbrydning.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Frederik Wildmose, Khorat. | Skrevet: 9. feb 12 kl. 8:33 am

Ja, jeg giver dig fuldstaendigt ret, Rune Selsing, det er befriende endelig at lytte til en mand der ved hvad Han taler om, og som ikke er koebt og betalt af den kaempe sammensvaergelse af loegn og bedrag, som moderne saakaldt kunst er opretholdt af.
Af alle de kritikloese kritikere, alle de smagloese museumsdirektoerer og alle de totalt talentloese saakaldte kunstnere,… til gengaeld for at faa gode, men forloejede og skamloese anmeldelser, og mulighed for herved at saelge deres L***, ikke bare til private samlere af bras og autografer, fra talentloese spradebasser, men oftest salg til staten, betalt med sagesloese skatteyderes penge.

Skatteydere som oftest paa deres hjemlige vaegge hylder rigtig og god Kunst,… som Skagensmalerne, Fynboerne eller franske impressionister. Rigtig Kunst, fra foer idioterne tog over og oedelagde alt, med den oppustede nar Picasso som fronloeber, han som fandt ud af at beroemmelsen gjorde at Han kunne saelge alt han orkede at frembringe. Og det behoevede ingengang at vaere godt, eller bare nogenlunde, for rige fjolser havde, og har nemlig ingen forstand,.. slet ikke paa Kunst, og det der handles stadig, er heller ej andet end autografer; paa talentloese ubetydeligheder, menneskelligt saavel som kunstnerisk !
Ogsaa derfor, kaere hr. Rune Selsing, er moderne kunst slet ikke kunst! Og selvom det er fuldstaendig rigtigt at et gennemgaende formaal med grimheden, tomheden og det falske, uforstandige og dybest set ubrugelige, vaerdiloese, er at nedbryde vaerdier og tankesaet, tankesaet som vel at maerke bygger paa en virkelighed, som deles af alle oprindelige menneskelige vaesener overalt paa kloden,… og ligesom sundhed, kaerlighed og visdom er evigt uforanderlige stoerrelser, saa er ogsaa skoenheden og sandheden uforanderlig, det er blot visse taaber som tror at fordi de har forladt og glemt de oprindelig menneskelige vaerdier og dyder, saa findes de ikke.
Men haesligheden og mangelen paa skoenhed og sandhed skyles jo ogsaa, og ikke mindst, totalt manglende evner og talent, udholdenhed og taalmod, samt forstand naturligvis. Det er en allerede gammel historie; at fordi alle disse naragtige nulliteter, som alle saa gerne ville vaere “kunstnere” og helst nu til paaske, intet formaar , ikke magter at skabe noget som er bare tilnaermelsesvis sandt, endsige noget smukt eller rigtigt.
Derfor har de for laenge siden gjort sig selv til fjender af skoenheden, sandheden og det umiskendelige talent.
En anden grund er den, at man i vor forjagede og profit-fokuserede verden idag, sg’u da ikke har tid til at sidde og vente paa en kunstner der har selvkritik nok til at afvente et begavet indfald, eller et benaaedet oejeblik hvor inspirationen er paa et acceptabelt niveau, nej der skal noget igennem maskinen, helst hver dag, og helst mange vaerker, derfor lort paa daase!
Naar alle disse rablende fjolser forhaabentligt snart hviler under mulde vil skoenheden, sandheden og kaerligheden stadig vaere som altid foer. Og et billede af Vincent van Gogh vil ogsaa have stoerre vaerdi end alle deres talentloese klatmalerier og makvaerker tilsammen :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, Horsens | Skrevet: 9. feb 12 kl. 10:30 am

Det mest skræmmende er det hvide jomfruelige lærred.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Skov, Odense | Skrevet: 9. feb 12 kl. 10:56 am

Rigtig godt indlæg. Det må være frustrerende for disse såkaldte kunstnere, at deres “provokerende” værker bliver totalt ignoreret af den småborgerlige middelklasse. Og jeg mener intet negativt i ordet småborgerlig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Vestergaard, København S | Skrevet: 9. feb 12 kl. 7:59 pm

Det er vel ikke kun en opbyggelig tro på det Sande, det Gode og det Skønne, der udgør “kernen i den vestlige civilisation”. Hvad med oplysningens radikale kritik, tabubrud og angreb på den gældende orden? Eller Diogenes i Antikken? Skal det negative holdes udenfor essensen-af-vesten-klubben? Det bliver en ret ensidig, religiøs (og kedelig) idéhistorie, der så skal fortælles. Alle kulturer og religioner mener vel selv at sidde tungt på sandheden, det gode og onde, og det skønne, så det kan ikke være det, der adskiller vesten fra eksempelvis arabisk kultur. Enten er “kernen” noget andet eller mere eller vesten har ikke en kerne, der gør, at vi kan adskille den “vestlige civilisation” fra alle andre kulturer i verden. Hvad vælger du?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Rønje, Hong Kong | Skrevet: 9. feb 12 kl. 11:09 pm

Ja, det er sørgeligt og latterligt. Kvium er i det mindste en rigtig dygtig maler og i traditionen fra de flamske middelager malere (undssyld jeg ikke lige kan huske navnet) men jeg tror det er Breugnings så er død og mulig “fortabelse” en virkelighed vi må se i øjnene. Hvordan vi så end vender og drejer det og forsøger at forstå det.

Glædelig kinesisk nytår og alt godt til Jer alle.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rune Selsing , | Skrevet: 9. feb 12 kl. 11:25 pm

Mads:

Hvis jeg skal udtrykke kernen i den vestlige kultur, er det nemmest at beskrive den som en fusion mellem Athen, Rom og Jerusalem. Det er grundlaget for vesten og de frieste og mest velstående samfund i historien. Naturligvis er oplysningstiden også relevant, og ja den radikale oplysning, er et vestligt produkt. Men den udgør ikke kernen og er netop et brud med den kristne tradition.

Var dette en blog om vestens historie, har du så afgjort ret i, at vestens skyggesider hører med til fortællingen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikkel Madsen, Århus | Skrevet: 9. feb 12 kl. 11:44 pm

Sokrates (fra netop Athen) blev henrettet for at sætte spørgsmålstegn ved al det “gode”, “rigtige”, “patriotiske” osv. Alt det, der kun havde bragt Athen nederlag og ruin.

Vesten er sgu IKKE blevet den førende civilisation på at lave Hallmark-kunst, som den vi fx. så i USSR og Nazityskland, men på konstant at udfordre, spørge og søge.

Nogle gange går det godt, andre gange går det - tjah - ikke så godt. Men fremad går det hele tiden.

Men sådan er der så meget…:-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Rønje, Hong Kong | Skrevet: 9. feb 12 kl. 11:46 pm

Hej Mads Vestergaard,

Nu skal jeg ikke kloge mig på andres bekostning, men du har fat i noget essentielt. Kulturernes forskellighed og samtig deres sammenblanding og konflikt over tid er svaret på rigtig mange af de udfordringer verden står overfor.
Jeg kan jo ikke sidde her og lave en afhandling, som jeg bare slet ikke ville kunne på dette emne.
Der er en bog med titlen ca. # Civilication. The West and the rest” Og det kunne lyde som noget hjernedødt racismepis, men det er en meget sober or utroligt spændede bog af en højt estimeret historiker, som ydermere skriver rigtig godt og på et plan hvor jeg, som bare er vildt interesseret i historie, og ikke helt dum endnu, læser om ting og sammenhænge, som jeg ikke anede fandtes.
Jeg bor i Hong Kong og er gift men en kinesisk kvínde så jeg har brugt meget tid på at sætte mig ind i først Hong Kongs historie og derfor selvfølgelig kinesisk historie og kultur, eller rettere kulrurer. Og det er “fanme en mundfuld” men meget spændende fordi vi i Vesten læser Europa historie og kalder det verdenshistorie, men sammenhængene er tilsyneladende meget mere “sammenhængene” end som så.

Vi tror måske, i vores naivitet, at den “globale verden” opstod sammen med The Beatles, som jeg holder meget af, men det synes at globaliteten startede for flere hunde år siden og måske endda længe før det.

Og så skal jeg vist ikke kloge mig mere på det, men jeg tror du vil finde den bog intersant.

Godt Kinesisk Nytår

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Rønje, Hong Kong | Skrevet: 10. feb 12 kl. 12:27 am

Hej Mikkel Madsen,

Undskyld jeg blander mig i debatten,men jeg synes det er et interessant indlæg du skriver om Sokrates og at “tingene” går stadig fremad. Hvis jeg har forstået dig ret.
Sokrates udfordrede autoriteterne, som du rigtigt skriver. Ikke, som jeg forstår det ved at sææte spørgsmåltegn ved “det gode” Det smukke” “Det sandt opnåelige for mennesket. Tvært imod ved at stå stærk og totalt beslutsom om netop de værdier som han lærte sine elever. Derfor, som med Jesus og andrere “mindre” lærere så aflivede “magthaverne” dem.
Hvorfor? Det er en uhyggelig lang fortælling om hvorfor vi mennesker faldt og blev kastet ud af “Paradiset”, en allogi delvfølgelig, men ikke desto mindre værd at lægge sig på sinde.

Jeg tror, fra hvad jeg har læst, og jeg skal ikke kloge mig på noget her. Jeg synes ide udvekslingen er spændende, at Sokrates lærte “nøjagtig” det samme til sine elever som Jesus og Budda og Tao lærerne og jeg er sten sikker på at der har været andre lærere i alle dele af vores klode. Mange har jeg selvfrølgelig aldrig hørt om, men læren synes overalt at være den samme.
Kunne vi dog bare finde et sted i os selv, hvor vi kan lytte til det samme budskab som har været i hele vores historie.

Glædelig Kinesisk Nytår og må lykke og held følge dig i det nye år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Bramsen, 1622 | Skrevet: 10. feb 12 kl. 11:22 am

Frederik Wildmose bankede alle sømmene i, men lad mig for egen regning tilføje, at moderne billedkunst svarer til musikere, der nægter at lære sig noder eller at spille på et instrument, da det ville komme i vejen for den fri, kunstneriske udfoldelse.

Forskellen er, at med billedkunst kan man nøjes med at glo på brækklatten et par sekunder, før man går videre, mens med moderne klassisk som Stockhausen og Schoenberg, er man tvunget til at udholde hele tortur-seancen. Det er derfor at Stockhausen og Schoenberg aldrig bliver opført, mens moderne billedkunst trives.

Det kan anbefales at se Orson Welles’ “F For Fake”, som forefindes på Youtube.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 10. feb 12 kl. 5:24 pm

Kernen i den vestlige civilisation er netop IKKE troen på sandhed. Kernen er tværtimod evnen til at tvivle på overleverede sandheder. Ellers var vores civilisation gået i stå.

Med forkert præmis er det altså ikke så mærkeligt, at Rune Selsings konklusion også bliver forkert.

Upassende ? Klag over indlæg

 
martin erik andersen, frederiksberg | Skrevet: 11. feb 12 kl. 2:40 pm

Jeg tar det for givet at Rune Toftegaard Selsing er demokrat og tror på friheden, men der er altså ikke nogen vej udenom at det kunstsyn der ligges for dagen her er meget parallelt med det som lå bag udstillingen “Entartete Kunst” i Münchien 1937 http://en.wikipedia.org/wiki/Degenerate_art

Upassende ? Klag over indlæg

 
john zacho, 7400 | Skrevet: 11. feb 12 kl. 4:55 pm

Kære Rune og andre

Hold da op, hvor du og andre kan tale alt det smukke og fantastiske ved kunst ihjel. Ta`dog ud og oplev, sanse og se i stedet for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rune Selsing , | Skrevet: 11. feb 12 kl. 9:46 pm

Martin Erik Andersen: Jeg advokerer blot for et kunstsyn, der har været altdominerende fra renæssancen til modernismen. Din kommentar taler egentlig for sig selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
martin erik andersen, frederiksberg | Skrevet: 12. feb 12 kl. 12:23 am

Det er jo selvfølgelig sådan at billedkunsten på mange komplekse måder altid har været en afspejling de samfund den er skabt i. Hvor mange andre aspekter af vores socialitet, økonomi, forskning og tænkning forestiller Rune Selsing sig man skal spole tilbage til ca.1350-1880 for at imødekomme hans æstetiske smag?

Når Rune Selsing runder af med at konkludere at “moderne kunst ikke er kunst” er det en ligeså absurd dom som f.eks. at konkludere at hans egen tekst ikke er en tekst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rune Selsing , | Skrevet: 12. feb 12 kl. 4:33 pm

Martin Erik Andersen: Det er ikke et spørgsmål om smag. Ordet har ganske enkelt skiftet betydning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Herdis N Thomsen, Bryrup | Skrevet: 13. feb 12 kl. 1:33 pm

Rune Selsing - god blok.

Daglige reportager i tv og medier, viser så rigelig med `klatkunst´ i død og ødelæggelse: blodige forvredne kroppe og afrevne lemmer - seancer fra virkeligheden - de evige borgerkrige i Mellemøsten og `Det Arabiske Forår´…

Så, hvad skal vi egentlig med klatkunsten? Den fremelskes nok som `kunst´ - tror jeg - fordi de fleste `kunstnere´ i dag, simpelthen ikke evner andet…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Herdis N Thomsen, Bryrup | Skrevet: 13. feb 12 kl. 2:35 pm

Nå, det hedder vist: blog, blogs…

En mand som Kvium, kan dog male - modsat mange af nutidens andre `moderne´ kunstnere. Men han dyrker desværre alt for meget det obskurne!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Chr Jensen, 5220 | Skrevet: 16. feb 12 kl. 12:27 am

Kunst er noget man ikke kan. Hvis man kunne ville det ikke være kunst. Var det ikke Storm P der sagde det?
Kunstens værste fjender er dem der ved, de ved at noget er kunst og som ved at de der ikke deler deresw viden er kunstneriske analfabeter.
Opfattelse af kunst kan man ikke pådutte selvstændigt tænkende mennesker. ( den lille dreng i ‘ kejserens nye klæder’)
Hvis jeg kan li’ ‘Hjorten i skovbrynet’ og jeg kan se det er en hjort, jamen så er det kunst.
Hvis jeg kan li’ ‘den trekantede dame med rektangulære bryster’ så er det kunst for mig.
Et maleri med mig som kunstner er med garanti ikke kunst. Jeg kan ikke slå en skæv streg uden lineal og som sagt. Hvis jeg kunne ville det ikke være kunst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ida -sajdet.dk- Norrild, Sakskøbing | Skrevet: 16. feb 12 kl. 1:27 pm

Hans Chr. Jensen 5220
**Kunst er det, man ikke kan. Hvis man kunne, var det jo ingen kunst.** - for nu at være citatpernitten.
Hvis man antager Storm P. har ret i underfundigheden, så er der enten ufattelige mængder af kunst eller forsvindende lidt.

Et ”godt billede” er det man ikke kan holde øjnene fra ret længe af gangen, fordi kunstneren evner at fortælle, hvad HAN har ’’set’’ og er villig til at dele.

For ikke SÅ mange år siden brugte man tiden på ’’Akademiet for de skønne Kunstner’’ til, at blive så dygtig en håndværker som muligt, så man uden besvær kunne udtrykke, hvad man ville. Det er mit indtryk, at det ikke er det som har optaget de studerende i overvejende grad de seneste 40-45 år. Kunnen er fravalgt til fordel for ’filosofi’. Det, parret med politisk arrigskab og en væsentlig grad af arm indbildskhed er ikke arnestedet for delværdige oplevelser.
Malerne maler billeder til de anmeldere, der formår at sende købestærke kindkyssende ’kunder’ til SE&HØR-dækkede fernissager.
De er en god fordeling, der giver os andre en masse fritid. Der er nemlig m e g e t langt mellem de malere som ER kunstnere og kan fastholde os med deres historier i billeder vi altid vender tilbage til og som fastholder os.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Fra kulturkonservatisme til liberalkonservatisme , | Skrevet: 25. feb 12 kl. 1:03 pm

[...] Eva Selsing som har markeret sig stærkt i bl.a. køns- og familiedebatten. Det samme er husbonden Rune Selsing, der er et kendt navn i liberale kredse og pt. blogger om moderne kunst på jp.dk. Begge kan [...]

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Jan Aage Jeppesen skriver
23.05.12 05:11
Konklusionen er ganske klar og enkel: Gå hjem og vug! Læs mere
Helene Jørgensen skriver
20.05.12 14:45
Fra den artikel om den britiske forskning, der henvises til: "The research also showed that good-quality childcare had a positive effect on cognitive Læs mere
Søren Ferling skriver
18.05.12 23:57
Det er betimeligt at trække pædagogisk forskning og uddannelse ud i dagslyset. Det største problem efter min mening er, som RTS er inde på med Læs mere
Tony Ladefoged skriver
18.05.12 21:07
For så at fortsætte lidt, så stiller de unge op til De Unge Mødre (DUM), Paradise, Bigbrother og du har programmer som Luksusfælden. Ja, du har Læs mere
heh!! selvom jeg er enig i visse dele af dit indlæg er der dog visse ting der halter.. jeg vil påstå at der ER pædagoger og institutioner der Læs mere


Arkiv
maj 2012  (3)

april 2012  (1)

marts 2012  (2)

februar 2012  (3)

januar 2012  (1)

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/