

Niveauet på de humanistiske uddannelser er efterhånden så lavt, at det ikke kan hemmeligholdes længere. I årevis har de humanistiske studieordninger sminket deres faglige deroute med tomme salgsbegreber, som lover ’omstillingsparathed’ og de uudgrundelige ’kompetencer.’ Realiteten er færre timer til undervisning, mindre pensum og dalende faglighed. En professor valgte at fortælle sandheden om det universitære forfald. Det skulle hun aldrig have gjort.
Den tyskfødte musikprofessor Linda Koldau er blevet mødt med universitetsverdenens svar på en fatwa. For at undgå sparket, skal hun inden for tre måneder leve op til en række krav:
Hun må de facto ikke udtale sig om universitetet eller indholdet af uddannelsen på musikvidenskab. Hun skal fysisk møde på universitetet hver dag og indhente særlig tilladelse, hvis hun har faglige aftaler uden for universitetet. Hvis hun deltager i faglige møder, skal dette ske under opsyn af en særlig konsulent. Og i øvrigt skal hun sige undskyld til sine kolleger, fordi hun har afsløret, at hun er blevet mobbet.
En lidt for dygtig stjerneforsker
Hvad er hun så for en størrelse, denne Linda Koldau? I 2009 blev hun noget så udsædvanligt inden for universitetsverdenen som headhuntet til Århus Universitet. Linda Koldau er nemlig ikke bare en hvilken som helst professor, men en international stjerneforsker, der »er uden for konkurrence i dansk og nordisk sammenhæng,« som bedømmelsesudvalget på Århus Universitet skrev om hende. Koldau har publiceret vidt i internationale tidsskrifter, og er tilmed så dygtig en underviser, at de studerende på Frankfurt Universitet (der er større end noget dansk universitet) kårede hende som årets underviser. Desværre var hun tilsyneladende for dygtig.
For Koldau havde ikke været længe på Århus Universitet, inden hun bemærkede det lave faglige niveau. At de studerende kan gennemføre en kandidatuddannelse i musikvidenskab helt uden at kunne læse noder. Eller vide noget om klassisk musik. Hun opdagede, at den klassiske faglighed i faget musikhistorie var sparsom og overfladisk. Og tilmeld typisk ikke gik længere end 40 år tilbage.
Nu undrer læseren sig måske over, hvad søren, de så underviser i? Desværre er musikvidenskab ramt af den sygdom, humaniora generelt lider under. De historiske fag er blevet erstattet med teori. Postmodernisme, socialkonstruktivisme, poststrukturalisme, postkolonialisme og andet abstrakt, dunkelt og ideologiseret vrøvl, der rider de humanistiske fag og kundskaberne deri som en mare. Læg dertil et utal af kommunikations- og formidlingsfag, som mest af alt er tidsspilde. Tilsat lidt varm luft. Fordelen er, at humanistiske studerende frit kan springe fra institut til institut, fordi de alligevel læser det samme. Ulempen er, at de ikke lærer noget. Og trist for Danmark, fordi nyudklækkede humanister ikke længere er i stand til at videreformidle vores kulturarv. Engang var netop det de humanistiske fags vigtigste opgave.
Helge Sander som åndeligt forbillede
Med Helge Sander som åndeligt forbillede har de humanistiske institutter nu i stedet gjort det til deres hovedopgave at uddanne humanister til arbejdsmarkedet. Et tragikomisk valg. For humanistiske uddannelse er ikke direkte relevante for arbejdsmarkedet, skal ikke være det, og bliver det aldrig. Og i det omfang humanister kan bruges, er det i kraft af deres evne til at analysere komplekse problemstillinger. Ikke ved at recitere dunkle filosoffer.
Når Linda Koldau nu chikaneres af sin arbejdsplads, er det fordi hun tillod sig at kritisere den manglende faglighed på sit institut. Hun delte sine bekymringer med læserne af Weekendavisen og siden i andre medier. Det kan godt være, at Århus Universitet ikke bryder sig om sandheden, men vi andre bør være taknemmelige. Den truede faglighed på humaniora vedkommer os alle. Bevidstheden om vores historiske arv gør os modstandsdygtige over for totalitære tendenser. Den giver os mening i tilværelsen. Og den er et kerneelement i vores civilisation. Det er værd at forsvare, og det er Linda Koldau også.
Hvis man skal omdanne et fornuftigt fungerende samfund til et kommunistisk paradis, er det jo vigtigt at starte med åndelig mørklægning og mobning af alle som evner og vover at tænke selvstændigt.
Det er jo en gammel og gennemprøvet rød strategi.
Alle hæderlige lærere, studerende, borgere, journalister og lokalpolitikere bør give fuld moralsk opbakning til Linda Koldau og Rune Selsing.
Upassende ? Klag over indlæg
Man kunne måske sige, at rektor for Københavns Universitet, Ralf Hemmingsen, tidligere overlæge i psykiatri lever fint op til den engelske betegnelse for en psykiater, en “shrink’er”, dvs en hjerneskrumper.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er jo set før på Århus Universitet.
Uden person- og anden sammenligning i øvrigt kunne universitetet jo ikke rumme nogle nyborgensiske teorier og forménte en emeritus adgang til et emeritus-kontor ….
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg er helt enig med dig og Koldau i kritikken, men hvorfra har du, at hun er en international stjerneforsker, når hun rent faktisk er professor i historisk musikvidenskab?
Upassende ? Klag over indlæg
At skyde skylden for den helt ufatteligt urimelige behandling Linda Koldau modtager på Aarhus Universitet svarer vel til når socialister giver penge en personlighed der herefter gøres til et hadeobjekt.
Aarhus Universitet kan aldrig være andet end et spejlbillede af de lærerkræfter der svinger taktstokken.
Der er en årsag til at Peder Laales Danske Ordsprog, indsamlet i 1300 tallet siger:
Nr. 368 Sandtalen qwinne haffwer faa wenner
Tryk avler modtryk - det er bare om at komme igang.
Hvis Aarhus Universitet vil have et omdømme som Roskilde og Aalborg så må de studerende lære leve med det og tage konsekvenserne i tabt omdømme og manglende jobmuligheder.
Hvis man vil noget andet og mere, så må man leve op til de krav der stilles for at nå frem til dette mål.
Upassende ? Klag over indlæg
På enhver anden arbejdsplads ville man for længst have iværksat en undersøgelse af arbejdsmiljøet. Hvad laver ledelsen og sikkerhedsorganisationen??
Upassende ? Klag over indlæg
Luk de dårlige fakulteter! Vi har ikke brug for den slags uddannelser. Det er spild af de studerende og lærernes tid og samfundets penge. Der skal international peer review på de danske uddannelser, nu må det være slut med den slendrian og det kan kun gå for langsomt!
Upassende ? Klag over indlæg
Spark nedad og slik opad synes at være det som skal til for at skabe sig en karriere.
Upassende ? Klag over indlæg
Tak for dit blogindlæg; hold nu fast i sagen. Embedseksamen i musik uden nodelæsning og uden kendskab til klassisk musik, HJÆLP.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvor er regeringen henne i denne sag? Hvem af de mange røde fjolser er i øvrigt den ansvarlige minister?
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg forstår slet ikke, at denne Linda Koldau synes, at de studerende skal kunne læse noder. Jeg kan ikke læse noder, og jeg har da aldrig haft problemer med at synge vores gamle, klassiske danske sange, f.eks. Bjarne Jess Hansens “Vi voksne kan også være bange”.
Det er nye tider nu, men Linda Koldau lever vist stadig i fortiden.
Upassende ? Klag over indlæg
Tør man gætte på, at Linda Koldau snarest får et nyt job på et mindre provinsielt ‘universitet’ end Århus’, undskyld AAArhus’?
Heldigvis er der en hel del tyske universiteter, der rangerer noget højere.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Flemming Rickfors 01:34 - jp tidsregning…..
Enig. Måske skulle Aarhus universitet blot fluks melde sig ind i klubben med Ålborg (eller hedder det også Aalborg??) Storcenter og Roskilde Storcenter?
Upassende ? Klag over indlæg
For nu at blive i musikkens verden - “På det jævne, på det jævne…” er jo underlægningsmusikken til Janteloven.
Fru Koldau kan lige så godt først som sidst forlægge residensen fra det, de i Aarhus kalder et Universitet til et rigtigt sådant uden for Danmark.
For her har man ikke brug for nogen, der kvalitetsmæssigt rager op, endsige for nogen der vover at påpege, at middelmådighed er… ja, netop middelmådighed.
Den lille dreng har råbt, at kejseren jo intet tøj har på. Det gør man ikke ustraffet.
I det danske uddannelsessystem er det kvantitet, der tæller, ikke kvalitet.
Og er man inde i systemet, er det ilde hørt at påpege det. Men sandheden har som bekendt alle dage været ilde hørt.
Upassende ? Klag over indlæg
Man kan vist med rette sige, at danske universiteter hylder princippet “hurtig-ind-hurtig-ud”, om de faglige kvalifikationer så er i orden, er mindre væsentligt. Det er blevet samlebånd, hvor viden og indsigt er sat i skammekrogen.
Her gælder det taxa-meter systemet, flere igennem, flere penge. Ligeså med kvindelige undervisere, jo flere man kan få ind i ligestillingens navn, uanset der er mænd der er bedre egnet, det er ligegyldig, for ansættelse af kvinder åbner for “guldet!”
En syg kultur.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvis nogen skulle ønske en bekræftelse på de rent ud fortvivlende styrelses- og andre forhold på Aarhus U., kan man finde den ved at gå ind på Kristeligt Dagsblads netavis, og klikke sig frem til en kronik forlede dag, skrevet af professor Viggo Mortensen, der lige ud kalder stemningen for præget af frygt og spytslikkeri for ledelsespersonerne på fakulteterne. Kan desuden selv bekræfte at sådan forholder det sig - var til 2005 selv ansat sammested som prof. Viggo Mortensen
Finn O. Hvidberg-Hansen, prof.,
Upassende ? Klag over indlæg
@John Knudesen : Så du synes ikke at studerende på musikvidenskab skal kunne læse noder?
Upassende ? Klag over indlæg
“Spark nedad og slik opad synes at være det som skal til for at skabe sig en karriere.”
Ib Jensens ord ramte plet.
Vi har oplevet det kraftigt, da et præstepar havde den brune tunge fremme, sålænge de fik det, som de
ville. Sparkede/svinede os, da vi gik ud af menighedsrådet, fordi det gik for grumt til.
Upassende ? Klag over indlæg
Hr. Rune Selsing!
Af hjertet tak.
Du rammer hovedet på sømmet, og det er meget mere end du aner.
Det er nemlig en af de helt store svøber i den danske økonomi her og nu.
Det er alle politikeres mantra. Vi skal uddanne flere , alle skal have en højere uddannelse.
Kommunerne ansætter PHDer og fyrer de varme hænder. Vi kan ikke leve af PHDer i hvide kitler. Har de så samtidig så dårlige kvalifikationer som du påpeger, er det helt katastrofalt.
Lad os få ryddet ud i det skrammel.
De koster kassen at uddanne, koster kassen at lønne og koster kassen at pensionerer. Spild af penge.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er vist ikke kun på universiteterne den gamle Fogh/Løkke-regering har fået indført spytslikkerkultur.
Overalt i samfundet, hvor mennesker ikke har været enige i VKO blokkens politik eller spytslikkerkultur, er de blevet forsøgt tromlet ned af VKO blokken - af Venstres store spin- og pressetjeneste - og de borgerligt Venstredominerede medier i det hele taget.
Meget tyder på, at Fogh/Hjorts hemmelige plan fra 2001 om løbende, at indsætte egne smagsdommere og Venstrefolk på ledende poster overalt i samfundet, er lykkedes meget godt.
Upassende ? Klag over indlæg
@niels olsen, Hillerød
Det her har intet at gøre med spytslikkere.
Det er et levn fra 70 erne, hvor alle skulle på universitetet. Samtidig er fagligheden dalet lige fra underskolen, til gynasierne og videre på universiteterne. Det er den laveste fællesnævner der gælder. Folkeskolernes klippeklistre kultur har sneget sig helt op i toppen af undervisningssystemet.
Fortsætter vi på denne måde, er det helt sikkert, vi går ned som samfund og kultur.
Upassende ? Klag over indlæg
@Poul N. Poulsen - Preben Jensen - Leif Sørensen - og evt. flere, der måtte komme: Af indlægget fremgår tydeligt, at blogskriveren tilskriver det politiske ansvar til Helge Sander, fordi det reelt faglige indhold er blevet forringet for at “uddanne humanisterne til arbejdsmarkedet”, hvilket kaldes “et tragikomisk valg”. Alligevel himler I op om “de røde”, kommunister o.s.v. Jeg går derfor ud fra, at den hårde frost i februar og den deraf følgende varmeregning også er “de rødes skyld”. Hvad med at få en eller anden til at forklare jer en artikels indhold - inden I kommenterer på den?
Upassende ? Klag over indlæg
@Jeanne Kruse - Ideen om, at “alle skulle på universitetet” opstod mig bekendt ikke i 70′erne. Dengang talte man mere om, at alle skulle have en studentereksamen med henblik på at opnå “almen dannelse” lige så meget som en adgangsbillet til de højere læreanstalter. Men gennem 80′erne og 90′erne “satte” uddannelsesinstitutionerne sig på al uddannelse i takt med, at f.eks. autodidakt viden og efteruddannelse blev nedvurderet. En kæmpe fejl, som man nu søger at råde bod på ved at indføre ordninger, der kan “dokumentere realkompetencer”, der ikke nødvendigvis er opnået på en læreanstalt.
Upassende ? Klag over indlæg
Få dog de pjattede hobbystudier fjernede fra universiteterne, dem må de studerende selv betale for, inden de går over til den evige kontanthjælp.
Hvis vi fortsætte på denne måde får vi nok snart et astrologifakultet på RUC
Upassende ? Klag over indlæg
@Helge Hübschmann, Tommerup.
Du har muligvis ret, men som du påpeger, så skulle alle have en studentereksamen. Hvilket uvilkårligt fører til uddannelse på de højere læreanstalter.
Det har altid undret mig, at der pludselig var så mange flere, der blev erklæret egnede til gymnasiet. Det undrer mig ikke længere.
Men jeg vil fastholde, at den politik har resulteret i, at de mennesker der sidder på magten i alle de øverste dele af samfundet, er rundet af den målsætning. Så er det vel ikke svært at forstå, hvorfor samfundet har taget den drejning, som det har.
Og ja, du har helt ret i at andre kompetancer ikke tæller. Det er et stort spild.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg kan desvaerre kun bekraefte det der ellers bliver fortalt i bloggen og i kommentarerne, men jeg maa desvaerre skuffende meddele at det ikke kun gaelder i Danmark, men ogsaa i Sverige, Norge og Spanien, som er de lande, hvor jeg indtil videre har studeret. De medstuderende jeg har kendt fra atter andre lande adskilder sig desvaerre heller ikke naevnevaerdigt, maaske lige bortset fra asiaterne, hvor der lader til at vaere flere med fornuften i behold. Det er endog mit indtryk at der er andre steder, hvor det ser endda endnu vaerre ud end i Danmark - i saerdeleshed Latinamerika, Afrika og Mellemoesten. Jeg er selv igang med en humanistisk ph.d. og har ogsaa studeret flere forskellige humanistiske fag. Det positive er dog at min erfaring siger mig at det er muligt at faa sine medstuderende til at lytte og aendre retning, naar man goer en fornuftens stemme gaeldende, selv hvis flertallet af professorerne virker mere eller mindre fortabte i Derrida, Foucault, (post-)marxisme, feminisme, queer-teori og deslige. Nuvel, baer venligst over med mig idet jeg afslutter med fremsaettelsen af oensket om at der dog snart maa komme en mere gennemgribende forandring til det bedre - eventuelt ved at genopdage den danske dannelsestradition med taenkere som Engelstoft, Kierkegaard og Madvig.
Upassende ? Klag over indlæg
Da undertegnede blev indskrevet på Musikvidenskabeligt Institut på Århus Universitet i 1972, skulle man bestå en optagelsesprøve: klaver, sang, hørelære og et par andre detaljer, foruden naturligvis en studentereksamen. Man skulle altså ikke spilde hverken undervisernes eller de medstuderendes tid med at lære de basale forudsætninger for at studere musikvidenskab. Da jeg skiftede til historiestudiet 3 år senere, skulle jeg opgive “3. hovedsprog” (engelsk og tysk var en selvfølge), samtidigt med at den store latinprøve var en forudsætning.
I løbet af 70′erne forsvandt både optagelsesprøve fra musikstudiet og sprogkravene fra historiestudiet.
Uanset hvad man i øvrigt måtte mene om udviklingen, er det en kendsgerning, at vidensniveauet og kravene hertil er faldet dramatisk gennem de sidste tre årtier. Og det er ikke Sanders skyld, - han har højst bidraget med at sætte ord på en udvikling, der for længst var igangsat via studenteroprør og marxisme tilsat en ubeskrivelig romantisering af “arbejderne”.
At Musikinstituttets lærerstab med opbakning fra universitetets ledelse nu mobber en angiveligt højt kvalificeret professor ud af stillingen, er det skandaløse men forudsigelige resultat af 30 års vanvittig degradering af kravene til faglighed.
Og så tror man fortsat her til lands, at vi kan blive “verdens bedste” dit og dat. Glem det!
Upassende ? Klag over indlæg
At Oprørsgenerationen satte sig på humaniora har længe været kendt. At politiske holdninger var vigtigere en faglige kvalifikationer er også kendt.
Den lange vandring gennem departementerne er fuldendt.
Danmark har verdens storste offentlige sektor, men da den er ledet af politiske kommissærer som er stærkt troende mennesker med en ideologi som er besat af naive drømme om et idealsamfund som de forgæves har prøvet på at realisere. Alene deres naive uvidenhed om mennesket har gjort at deres tiltag er mislykkedes totalt.
Vi ved at folkeskolen er mislykkedes, vi ved at sundhedssystemet ikke fungerer ordentligt, at socialvæsenet får mere og mere at lave fordi flere og flere mistrives, at kriminaliten er eksploderet kan politi og retsvæsenet åbenbart ikke gøre noget ved. At humaniora på universiteterne har været sandkasse for idealister og andre drømmere er ikke noget nyt.
Det er altsammen kendt, problemet er at man ikke har haft viljen til at gøre noget ved det, tvært imod er der mange som har syntes at det var bare vidunderligt.
Nu står kineserne, inderne og andre mere dynamiske folkeslag og glor på vesten med et smøret smil, for de ved allerede at den vestelige verden er i forfald og at løbet er kørt fordi vi har kvajet os noget så gudsjammerligt, fordi vi troede på de falske profeter.
Upassende ? Klag over indlæg
Wao!
Til de 2 foregående.
Så kan det ikke udtrykkes meget bedre.
Upassende ? Klag over indlæg
Det mest forrygende ved hele denne debar er at ingen ansvarlige politikere har været inde over den. Havde det været en sosuassistent der snød i sit fag havde vi allerede haft fire TV-indslag. Desværre synes alle politikere at have forstand til at udtale sig om det jævne. Men ingen politiker til at udtale sig om det elitære. Tør man antyde at de alle er lige uvidende, eller bare populistiske ved ikke at erkende at nogle mennesker er dygtigere, flittigere eller mere intelligente end andre.
Upassende ? Klag over indlæg
Nogen mener åbenbart, at det er venstrefløjen, som har ansvaret for den deroute, som Århus Universitet oplever i disse år. Men situationen er jo en følge af VKO-regeringens politik, “med Helge Sander som åndeligt forbillede”, som Rune Selsing så rigtigt - og bidende ironisk - skriver!
Der ligger en stor opgave for den nye regering at rette op på den situation.
Læs i øvrigt lige denne analyse i Information om den spytslikkerkultur, som universitetsloven har medført: http://www.information.dk/293517
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg kan også kun som tidligere dansk/nordiskstuderende kun bekræfte, at kvaliteten på dansk humaniora er i frit fald. Heldigvis flygtede jeg til naturvidenskaben i tide. Dog vil jeg til forsvar for Nordisk Filologi på KUA straks sige, at mange af underviserne var glimrende og samvittighedsfulde. Men de studerende - meine Güte!
Gennemsnitstidsforbruget var for de flestes langt under 37 timer, og oftest havde under halvdelen overhovedet læst dagens tekster. Ved planlagte oplæg var oplægsholderen ganske ofte “syg”. Folk havde ondt ved at læse engelsk, og selv svensk og norsk voldte mange problemer - på “Nordisk Filologi”! Heldigvis kunne man bestå eksamen i svensk og norsk ved at skrive et essay på 3-4 sider - på dansk. Jeg fik æren af at være den, som vores underviser havde bedt om at være med til at læse evalueringer og udvalgte (anonyme) medstuderendes essays for at lave en samlet evaluering af faget, og jeg husker flere eksamensopgaver med passager som:
“Sverige - det er for mig Astrid Lindgren, rødmalede træhuse og sommerferie med familien i de
store skove”
“Mit primære kendskab til Sverige stammer desværre fra fulde svenskere på Roskilde”.
“Jeg har altid synes, det var mærkeligt at se unge mennesker, der tager snus. For mig er det mest noget, gamle mænd bruger”.
Selvfølgelig kunne man ikke nå ret meget på 6*2 timer med “klasseundervisning” for mere end 100 studerende ad gangen, så der var absolut intet at bebrejde vores meget dygtige og særdeles sympatiske underviser, Gunnar Syrehn. Men der var ingen, der kom ud fra undervisningen med noget som helst kendskab til Bellman, Strindberg eller Karlfeldt, og omtale af centrale sproghistoriske udviklinger som “klusilsvækkelse” (at p,t og k bliver til b,d og g på dansk) eller “østnordisk monoftongering” ville antagelig have fået 80% til at flygte skrigende bort.
Værst af alt var dog, at man havde erstattet det klassiske fag “Nordiske sprog i middelalderen” med det aldeles rædselsfulde “Medieanalyse”. Dette fags indhold bestod ganske enkelt i, at man ser en masse programmer, som de fleste alligevel ser eller har set af egen drift, og så snakker man eller lidt om dem - måske tilsat noget Bourdieu eller Barthes (som de færreste dog læser, men selvfølgelig kan namedroppe på kommando). Vores “analyse” af sæbeoperaen “Beverley Hills 90210″ foregik efter den aldeles forfærdelige “aktantmodel”, som flere her nok husker deres dansklærer i folkeskolen gennemgå, og den var ord til andet fuldstændig identisk med de analyser, vi selv havde foretaget i spisefrikvartererne i gymnasiet:
“Brenda er jaloux på Kelly, fordi Kelly ville score hendes kæreste, og det er derfor, hun ikke hjælper hende med hendes anoreksi - det ved jeg, for jeg har nemlig set det næste afsnit!”, som en af mine medstuderende opsummerende konkluderede.
Man kunne bestå de fleste eksaminer ved at læse 10-15% af pensum og skrive en opgave om det, så alt ubehageligt og svært stof som grammatik, fonetik samt store dele af den svære, gamle litteratur kunne man ganske enkelt undlade at læse (hvilket de fleste også gjorde). Alligevel var der efter 2 år kun 1/3 tilbage af mit stamhold, og af dem havde flere ikke bestået eller endda blot forsøgt at tage eksamen i alle grundfagene.
Så Koldau, du har 100% ret - og fortsæt for Guds Skyld med det, du gør, så længe du altså får lov. Og heldigvis for dig kan du (efter den feje ledelse formentlig fyrer dig) med dit imponerende CV sidenhen nemt få arbejde i Tübingen, Frankfurt eller Heidelberg, ja, hvor som helst. Det vil være synd for Danmark, men godt for dig. Viel Glück und viel Segen auf all´ deinen Wegen!
Upassende ? Klag over indlæg
Et citat fra den irettesættende dekan ved tiltrædelsen:
»Vi skaber det frække universitet, for det store mål med uddannelse er ikke viden, men handling,« sagde Mette Thunø…
http://stiften.dk/aarhus/rablende-gale-uni-ledere-budt-velkommen
Upassende ? Klag over indlæg
@Bjørn Petersen, Aabenraa
Du har lige præcis ramt ned i en anden side af samme sag. Den laveste fællesnævner. Jeg vil helst ikke udtale mig om politikernes intelligens. Men for at blive hørt, skal de som regel gennem et medie. Det er her vi støder på problemet. Journalisterne er heller ikke, hvad de var.
De tager kun sager op, de selv kan overskue og slet ikke sager, der kræver en forudgående indsigt eller en grundig unersøgelse. Nej det handler om at underholde og konkluderer.
Nu er det, det bliver rigtig godt.Når så journalisten endelig skal uddybe en sag, så inviterer de vores føromtalte PHDer i studiet. De har et svar på alt. De forsker nemlig i netop det.
Ja, hurra! På den måde forbliver vi i uvidenhed om verden omkrings os og altandet vigtigt ud over sport, vild med svans oa.
Upassende ? Klag over indlæg
Er det i det hele taget ikke på tide, at hele lovgivningen omkring humaniora tages op til overvejelse?
Er det rimeligt, at vi som samfund financierer uendeligt mange kandidater fra alle mulige obskure humanistiske fakulteter, som med overvejende sandsynlighed ender på overførselsindkomster?
Burde man ikke overveje, at målrette skattekronerne mod uddannelser, som det danske samfund rent faktisk har brug for?
Og som følge heraf skære drastisk ned på midlerne til humaniora?
Det skal selvfølgelig stadig være muligt, at uddanne sig til præcist det man lyster i Danmark, men det bør ikke være muligt, at gøre for skattekroner, men derimod for private midler.
Upassende ? Klag over indlæg
Ikke underligt, at vi også er nødt til at hente de kloge hjerner udefra for at fungere som samfund..! Danmark ligner mere og mere det tidligere DDR - tilsat noget dansk mobbekultur og jantelov: “du skal endelig ikke tro du er noget”. Niveauet på universiteterne afspejler jo blot den røde pædagogik vores folkeskoler udleder så massivt. Desværre!
Upassende ? Klag over indlæg
Og til forskel fra KUAs Nordisk-afdeling, hvor der faktisk endnu er mange forskere og undervisere med gode kompetencer indenfor både sprog og litteratur, lader det til, at Koldau er næsten alene om at repræsentere den seriøse forskning i musikhistorie og klassisk musik på Musikvidenskab i Århus.
Prøv at lave en hurtig sammenligning af typiske publikationer fra fagleder på Musik på AU, Pia Rasmussen, der som omtalt har været en af Koldaus hovedmodstandere:
og fra Linda Koldau:
Det alene siger faktisk alt, både om forskelle i niveau, kultur samt musikfagligt indhold:
Koldau: “Die Moldau. Smetanas Zyklus „Mein Vaterland”. Bog 200 sider”.
Rasmussen: “Wiki og læringsstier gav overblik på kursus i entrepreneurship.” Lyd/billedproduktion, Podcast.au.dk.
Jeg er muligvis gammel og gnaven længe før tid min personlige musiksmag kan muligvis gøre mig forudindtaget og jeg kender ikke detaljerne i folks fagområder ogsåvidere - men seriøst, hvad f***** har en “podcast” om “Wiki og læringsstier” dog aldrig så perifert at gøre med selv en drastisk udvandet musikdefinition? Denne “publikation” består ganske enkelt i et kvarters videoforedrag om, hvordan en hjemmeside til elektronisk undervisning er opbygget og kan bruges.
Alene i 2010 publicerede Koldau lige så meget, som Rasmussen har publiceret i hele sin karriere. Og kigger man nærmere på det faglige indhold, behøver man ikke just være ekspert for straks at kunne se de særdeles iøjenfaldende kvalitetsforskelle: I hele 2007 består Rasmussens totale forskningsbidrag således af, at hun oprettede en MySpace-side. (!) Ja, det er Gudhjælpemig opført som en publikation - kig selv efter, hvis I forståeligt nok har vanskeligt ved at tro mig.
Samme år publicerede Koldau 3 internationale tidsskriftartikler, ovennævnte bog på 200 sider om Smetanas symfoniske digte samt 3 kapitler til internationale antologier. Og emnerne var om alt lige fra kirkemusik i klostre over U-bådsfilmmusik til musikvidenskabens erhvervsmæssige relevans, så hendes kollegers betegnelse af hendes kundskaber som “traditionelle” er også blot en nedladende etiket, de hæfter på noget, der tilsyneladende går over deres forstand.
Linda Koldau, hvad ville du dog på den galej/dødssejler? Og Pia Rasmussen, når du klager over, at Koldau ikke “lader kanter slibe af sig”, så der kan opstå “synergier”, hvad i alverden havde du dog så forestillet dig, at folk, der bedriver seriøs musikforskning i international kvalitet, skulle kunne bruge din myspace-musikside og podcasts om “entrepreneurship” til? Alene seriøs brug af et ord som “entrepreneurship” (som jeg troede var konstrueret til parodier på bullshit-bingo) i den akademiske verden burde efter min mening kunne begrunde minimum en tjenstlig samtale……
Upassende ? Klag over indlæg
Som alm læg undres man, står det virkelig så galt fat? Der er langt til worldclass kan jeg forstå.
Upassende ? Klag over indlæg
De politiske partier er alle med i det. Det startede med Anker Jørgensen, der stod med et stort problem: Masser af unge mennesker gik lige fra skolen og ud i arbejdsløshed. Det løste han på 2 måder:
Han indførte efterlønnen, så ældre medarbejdere der gerne ville arbejde videre, blev lokket væk fra arbejdsmarkedet, i det håb at de ledige unge ville overtage stillingerne.
Han sænkede adgangskravet til gymnasiet så de statistisk flyttedes fra “arbejdsløs” til “under uddannelse”.
Da jeg i sin tid gik et det der hed realklassen, kom 3 ud af 15 i gymnasiet. Nu er det 2-3 ud af 30, der IKKE kommer i gymnasiet. Er Danmarks ungdom i løbet af 30 år blevet så meget mere intelligente, eller kan der tænkes en anden årsag?
Det har længe været kendt, at hvis man vil læse 100 siders totalt floskelbefængt vrøvl, så skal man læse en Ph.D afhandling forfattet af en kvindelig Ph.D studerende fra humaniora i Roskilde eller Aalborg.
Eneste løsning er nok at fyre samtlige lærere, røge med svovl eller andet stærkt desinficerende i lokalerne, lufte ud i et halvt års tid, kassere samtlige afhandlinger fra de sidste 20 år, og så begynde forfra. Humaniora har, selvforskyldt, mistet enhver troværdighed for længe siden.
Upassende ? Klag over indlæg
@jeanne Kruse, Vinderup :Jo, det har lige netop noget med VK at gøre.
Hele den brægende “fra forskning til faktura” og det nasale kræmmerudråbet “det skal kunne betaaale sig” slår nu fuldt igennen.
Det kan selv en venstre-blogger indse.
Paradoksalt nok var det for en gangs skyld DF, i skikkelse af Langballe, der advarede mod reformen af universiteternes styring og tog universiteternes autonomi i forsvar. Ingen lyttede uheldigvis, slet ikke Sander og Fogh…
Sikkerhedsord: Uddannelse;-)
Upassende ? Klag over indlæg
Herdis N Thomsen, Bryrup :” Niveauet på universiteterne afspejler jo blot den røde pædagogik vores folkeskoler udleder så massivt. Desværre!”.
Muligvis, men det Århus Universitet m.fl. lider under, er jo Sander og co. styringslov, der kommer fra VKO-dagene.
Som sagt ovenfor: Det kan selv en venstre-blogger indse:-)
Upassende ? Klag over indlæg
@ Bjorn Sorensen/Nyborg
“-fordi vi troede på de falske profeter.”
Udmærket indlæg, men hvem er “vi”?
Man skal aldrig lefle og løbe med zeitgeist. Det giver nogle knubs, men det er en del af livet.
Upassende ? Klag over indlæg
Det store problem er, at vi ikke længere bare sender de dygtigste 10 procent på universitetet - men derimod også de “dygtigste” 25 procent.
Og her springer kæden af. For hvor man førhen kunne sætte et højt fagligt niveau, så bliver man nødt til at sænke barren, for ellers rækker evnerne hos de næst-bedste ganske enkelt ikke.
Kvantitet over kvalitet - og politikerne, både de blå og de røde, har primært sig selv at takke for den udvikling.
@Mikkel Madsen
Socialdemokraterne var med i universitetsreformen i 2003 - og den nye regering har såmænd overtaget målet med de 25 procent, der skal tage en lang videregående uddannelse, fra den fæle VKO regering.
Bare for at bringe dig ud af den vildfarelse, at alt nødvendigvis er de onde blås skyld.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er jo lammende læsning. Og hvad værre er, det er vel dem man bagefter sender ud til de sagesløse danske virksomheder for at kontrollere dem i begge ender?
Upassende ? Klag over indlæg
Mikkel Madsen, Århus
“Muligvis, men det Århus Universitet m.fl. lider under, er jo Sander og co. styringslov, der kommer fra VKO-dagene.”…
Nej, Helge Sander var ikke for klog! Men han har ikke meget af `æren´ for den infantile tilstand, der stadig hersker og regerer på vore læreranstalter, og har gjort det i mange år!
Prøv at læse længere oppe: Poul Højlund, Kjellerup | Skrevet: 15. feb 12 kl. 12:28 pme.
Upassende ? Klag over indlæg
Udmærket med en diskussion om humaniora, den har vi længe savnet. Selsing kommer lidt ind på det grundlæggende spørgsmål som først må besvares: Hvorfor har vi humaniora? - men glider lidt i grøften i sin iver for at dukke Helge Sander. Ingen tvivl om at Sander var en ringe videnskabsminister, alene sammenstillingen af hans navn og ordet videnskab i en sætning uden negation virker komisk, men det faglige forfald har han meget lidt ansvar for, da det startede længe før hans tid. Til hans ros skal siges at han i det mindste prøvede at få de relativt værdiløse kandidater afsat til private jobs hvor de med tiden måske kunne gøre nytte.
Hvis de humanistiske fag alene eksisterer for deres egen skyld og for kulturarven som påstået, bør vi så ikke tage konsekvensen - forlange fagligheden genoprettet og uddrive de kulturrelatistiske og overfladiske vandhoveder af Minervas tempel og fremover kun optage de som er nødvendige for varetagelsen af kulturopgaven? De erhvervsrettede uddannelser kan fint trives uden universitær højpandethed, ligeså de samfunds- og naturvidenskabelige uddannelser hvis nytteværdi er indlysende, men hvor er den klare definition af hvad målet for humaniora er?
Svaret på dette spørgsmål er givetvis ikke at det skal være en overdimensioneret kandidatfabrik, hvis produkter er præget af mangel på indhold, integritet og anvendelsesmuligheder i samfundet. Tydeligvis gik det galt allerede i 70′erne hvor marxistisk vås, kulturelt selvhad og relativisme i den grad undergravede al fornuft, at det siden ikke har været muligt at håndhæve en fornuftig videnskabelig standard på området. I denne forbindelse en stor ros til de fagpersoner som ikke lod sig rive med og hvis lige stadig findes som eksponenter for viden, fordybelse og respekt for videnskabelig metode.
Desværre ser det ud til at ledelseslaget i dag består af opportunister, hvis svage faglige fundament tvinger dem til at optræde autoritært for at bevare i det mindste fornemmelsen af at have magten. Virkeligheden synes dog snarere at være en slags del og hersk sameksistens - hvis ledelsen undlader at stille faglige krav undlader de toneagivende kliker af middelmådige eller direkte ligegyldige fagpersoner at udfordre den. Resultatet er dårlig ledelse, dårligt arbedsmiljø og dårligt fagligt miljø - alt sammen i jantelovens og kulturrelativismens hellige navn.
Det synes ikke realistisk at udbedre skaderne på det eksisterende system som er helt inficeret af middelmådighed, så måske man burde etablere et helt nyt humaniora som er mindre men mere kvalitetsbevidst og nedlægge den nuværende pølsesnaksfabrik. Det kunne jo være interessant at se hvad de ansatte ville skrive i ansøgning om deres eget eller en kollegas job - særligt kvalifikationer og resultater kunne måske få fokus tilbage på det der var meningen med det hele.
Upassende ? Klag over indlæg
Allihopa:
Der er et solidt flertal af både blå og rød blok, der har store aktier i og dermed medansvar for den nuværende universitetsstruktur. Og hvad end der måtte være af problemer i folkeskolen og gymnasiet, så har dansk humaniora på universitetsniveau mange steder et helt særligt problem med næsten-ligegyldighed overfor ægte faglighed, der er uden sidestykke på andre fakulteter og ikke kan forklares simpelt med “rundkredspædagogik”, “EU-tilhængeres dominans”, “markedsgørelse” eller andre standardfloskler, der flyver rundt her.
Det er efter min mening ærgerligt, at så mange forsøger at gøre dette til et banalt politisk abeplaceringsslagsmål - også fordi, det handler om noget, som de fleste fornuftige mennesker uanset politisk overbevisning burde kunne støtte op om, nemlig ytrings- og forskningsfrihed samt respekt for faglig viden.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Thomas Larsen
Det store problem er, at vi ikke længere bare sender de dygtigste 10 procent på universitetet - men derimod også de “dygtigste” 25 procent.
Korrekt. For de sidste 15 af de 25% kommer kun gennem eksamen via en reduktion af eksamenskravene.
Og et faldende fagligt niveau er ikke i samfundets interesse.
Vi bør være realistiske og indse, at mange er bedre tjent med en skovl i hånden fremfor en pen.
Og vi bør ikke uddanne flere af en faggruppe end der er reelle og indholdsrige jobs til, hvilket kan omsættes til, at der bør skæres kraftigt ned på antallet af humanister.
Upassende ? Klag over indlæg
Eller måske er det Kvindkvoterne der er ved at slå igennem på det faglig niveau på universiteterne.
Upassende ? Klag over indlæg
man læser en artikel og straks er det rød blok der bliver hængt ud.
gennem de sidste mange år har vi set dette “fænomen” fra experternes hånd, udtalelser fup svindel løgne, deklerationer med tekst som er utydelige villedende og ofte helt ude i skoven. At en professor får stryg for sine måske sande udtalelser, nogen må jo føle sig ramt, mange ting bliver skjult i glemselens fortabelse, pludselig er der en der pipper op, han har jo ingen tøj på….. ikke rart at stå til ansvar for
Upassende ? Klag over indlæg
Hvis man forventer, at litteraturstuderende skal kunne læse, burde musikstuderende vel også skulle kunne læse noder - ?
Upassende ? Klag over indlæg
Udueligheden hersker efterhånden over alt.
Prøv et ophold i hospitalssektoren, hvem som tør -:0))
Upassende ? Klag over indlæg
@Lis Bunch, Ærøskøbing. Hej Lis du har været savnet;-)
Upassende ? Klag over indlæg
Musikvidenskabeligt Institut findes ikke længere. I dag er det et af de 22 såkaldte “stærke faglige miljøer” under Institut for Æstetik og Kommunikation. Af hjemmesiden fremgår fagets deroute med al ønskelig tydelighed. Her følger beskrivelsen af “overbygningen”, altså dér, hvor man opnår spidskompetencen. For undertegnede ligner det et højskolekatalog på en dårlig dag, - men døm selv!
“Kandidatuddannelsen i Musikvidenskab tilbyder to linjer. På den ene, Musik, lyd og kommunikation, vil du kunne fordybe dig i studiet af musik som historisk, kulturelt og/eller æstetisk fænomen og få en øget forståelse af den lydlige dimension af det moderne liv ved at analysere og producere intelligente og æstetiske lydrum og kulisser. På denne linje har du desuden mulighed for at præge din uddannelse gennem profilfag eller et projektorienteret forløb i samarbejde med en erhvervsvirksomhed eller en kulturinstitution.
På den anden linje, underviserlinjen, vil der være fokus på musikalsk formidling af eksempelvis rytmisk vokalsats, og du vil få mulighed for at fordybe dig i særlige musikteoretiske, -historiske og -kulturelle tematikker. Også på denne linje har du mulighed for at præge din uddannelse gennem profilfag som underviserprofil, international profil eller et projektorienteret forløb.
Forhold dig til musikken
Du lærer at forholde dig til musik og lyd både som et kulturelt, historisk og teoretisk fænomen, og med musik som genstandsfelt får du også et kvalificeret kendskab til og forståelse for betydningen af musikalske genrer. Som musikstuderende er du “på“ – hvad enten du har pædagogiske fag som korledelse, eller du fremviser audioproduktioner, eller holder oplæg. Derfor får du forudsætninger for at formidle sikkert og levende, ligesom du bliver trænet i at varetage ledelsesfunktioner, deltage i processtyring og problemløsning i forbindelse med praktisk-musikalske og andre kreative abejdsprocesser. Samarbejde er en vigtig del af musikstudiet – ikke blot når det gælder sammenspil, men også i forbindelse med projekt- og produktionsarbejde, som når man i grupper skal producere filmmusik eller audiowalks.”
Upassende ? Klag over indlæg
Som tilstanden på humaniora er i dag, har jeg i indtil flere tilfælde, personligt oplevet “resultatet” af en humanistisk kandidatuddannelse. Typisk en “do-good” kvinde (af rød observans) som har brugt studiet som en art skatteyderfinancieret selvrealiseringsprojekt. Nu er hun så, som en fortsættelse af sit selvrealiseringsprojekt, klar til at redde verden - betalt af de selvsamme skatteydere der financierede hendes værdiløse uddannelse forståes.
Upassende ? Klag over indlæg
“Niveauet på de humanistiske uddannelser er efterhånden så lavt, at det ikke kan hemmeligholdes længere”
Så skulle du prøve at se niveauet blandt økonmiske professorer.
Upassende ? Klag over indlæg
Indtil halvtredserne og tredserne havde Danmark lært at leve med, at den uddannede elite var fåtallig. Katastrofen kom med indførelse af flertalsstyre i uddannelses- systemet, af mange misforstået som DEMOKRATI. Hvornår var det nu lige, at studenterne blev klogere end deres lærere ( professorerne)? Nåhjo, det var vel under studenteroprøret.
Kvalitet blev herefter erstattet med kvantitet. Newspeak var herefter essensen. VIDENSSAMFUNDET, VERDENS BEDSTE IT-SYSTEMER. OSV. Alt sammen politikersnak, sekunderet af journalistiske spindoktorer. Jeg ser ingen løsning på Danmarks kommende opgaver, sålænge vore politikeres fornemste performance-index er AT VÆRE MED VED EUs OG NATOs forhandlingsborde. Uanset indhold.
Intet under, at en halvgammel civilingeniør græmmes.
Upassende ? Klag over indlæg
Det forekommer ironisk, at ovenstående indlæg kommer fra en bachelor i filosofi, der i sit forrige blogindlæg præsterede at putte “Nietzsche, Heidegger, Sartre, Adorno, Foucault, Derrida og Deleuze” i samme kasse, påhæftet betegnelsen “postmodernisme”. Men det er da rart at Selsing selv kan se han har et problem, selvom han ikke skriver det direkte i ovenstående indlæg. Man venter spændt på selvopgøret og -undsigelsen i næste blogindlæg.
Upassende ? Klag over indlæg
Tak for mange gode kommentarer. Særligt Christoffer Bugge Harder og Poul Højlund er værd at fremhæve.
Til debatten om årsagen til humanioras forfald. Nej, ansvaret er naturligvis ikke kun Helge Sanders. Faktisk har Helge Sander efter min bedste overbevisning (og insider-erfaring med politik) ikke noget særligt at gøre med den universitetspolitik, der blev ført, da han var minister. Han blev kørt over af sine embedsmænd. Min overbevisning er, at den tåbelige universitetsreform er et resultat af bureaukraternes idiosynkrasier støttet af lobbyister fra Dansk Industri. Helge Sander er først og fremmest et symbol på forfaldet.
Men som adskillige har gjort opmærksom på, er universitetsreformen blot cementeringen af den faglige deroute, som har præget universitetet, gymnasiet og folkeskolen i mindst 40 år. Min lidt forsimplede forklaring: Kontinentalfilosofiske opløsningsideer.
Til jer der vil lukke humaniora, fordi idiotien er udbredt: Pas nu på! De humanistiske uddannelser er ikke sat i verden for at udklække kandidater til erhvervslivet. Deres fornemmeste opgave er kulturbevaring. Læs venligst den sidste bid af min blog igen.
Upassende ? Klag over indlæg
Mads Pedersen:
Har du virkelig læst, hvad jeg skrev? Jeg skrev overordentligt bevidst, at ”Denne tradition udløber i, hvad vi for nemheds skyld kan kalde ’postmodernisme’”. Den mest præcise fællesbetegnelse for denne tradition af filosoffer er ’kontinentalfilosofi’, som jeg har benævnt dem andetsteds. Enten er du virkelig helt uvidende om det 20. århundredes filosofi (og det er helt i orden!), eller også saboterer du bare.
Upassende ? Klag over indlæg
Hm, “postmodernisme” - måske tiden er ved at være moden til at skue lidt længere end til blot det europæiske?
Jf. fx min artikel her om “postmoderne økommunisme”;
http://sherabmyblog.wordpress.com/fra-primal-til-postmoderne-enhed-okommunisme/
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Christoffer Bugge Harder
Det er dejligt at se din kampiver på disse sider.
Jeg deler i høj grad din berettigede kritik af angrebet på budbringeren af den åndelige forarmelse (som dog også Hans Hauge for nylig bragte på banen med hvas pen) universitetet har måttet lide i mange år - ligesom samfundet i øvrigt.
En af mig højt skattet skribent, med en litterær og åndelig viden og en indsigt der savner sidestykke i Danmark (magister i sammenlignende litteratur og en musisk konservatorieuddannelse fra Rumænien - og dertil det mest elskeligste væsen!), har for en del år siden fået samme utålelige og skammelige behandling på det universitet hvor hun underviste.
Alt for vidende og stillende al for store krav til sine studerende!
Du har ret i, at hele misereren ikke kan opdeles i “rød” og “blå”, men har sin rod i den åndelige opløsning der har præget ikke alene Danmark, men hele vesten.
I Tidehverv 2010 (nr 3 og 4) er trykt hendes store essay “Signalement af Danmark og dansk åndsliv”.
For den der vil vide besked med den bedrøvelige udvikling, såvel på vore universiteter som blandt den såkaldte “elite”, er der ingen vej uden om at gøre sig bekendt med dette essay.
Det ville finde vej til en hvilken som helst relevant og lødig litterær publikation, om der da var en smule retfærdighed til i “åndernes verden”.
Og hun kunne sikkert bringe den på adskillige sprog, da jeg snart ikke kan komme på et sprog, hun ikke behersker til noget nær fuldkommenhed!
Hende har vi Gud ske lov stadig i landet, og jeg sender en bøn mod himlen som har ladet hende skylle op på netop Danmarks strand.
Venlige hilsner
Søren Farup
Upassende ? Klag over indlæg
Nu er musikvidenskab og humaniora ikke sat i verden for at være kulturbevarende. Derimod kulturformidlende. Og der er faktisk en væsentlig forskel. Som uddannet i musikvidenskab gennem 90érne må jeg sige at det virker højst mærkværdigt, hvis den rejste kritik skulle passe. Det har da været en meget hurtig og alvorlig deroute i givet fald. Vi måtte da dengang lave store skriftlige afhanlinger på såvel grunduddannelse som overbygningen. Skriftlige musikanalyser og egne nodekompositioner i massevis, såmænd på ugentlig basis, og hertil naturligvis en afsluttende skriftlig eksamen var naturlige ingredienser i studiet…Manglende nodekendskab eller musikhistorisk viden var utænkeligt og en specialeafhandling på under 100 sider var en sjældenhed. Den videnskabelige faglighed var altså helt frem til 90′erne så absolut i orden - ikke mindst sammenlignet med diverse andre fag, herunder de fag, som blogskribenten skriver på sit cv.
Men ok, det KAN vel også være gået meget hurtigt og stejlt ned ad bakke de seneste 10 år…
På den anden side kan hele denne kritik vel også være en medieskabt virkelighed, som groft sagt ville svare til at hænge hjerneforskningen ud på baggrund af Penkowasagen og hendes forhold til Helge Sander osv. Den afslørede jo også brodne kar i dette ellers så højt respekterede videnskabsfelt.
Men den manglende forståelse af hvad samfundet skal med humaniora er vel et udtryk for en forarmelse som er sat ind, faktisk helt nede fra folkeskolen og op gennem hele systemet, hvor man jo idag producerer unge mennesker, der som et tidstypisk fænomen stiller op til X-faktor i den tro at de har en eneste ren tone i livet…fordi deres mor tror på dem..De har med andre ord ikke mødt nogen med så minimal musikindsigt, at de er blevet korrigeret i deres fejlopfattelse. Så skal det da gå galt længere oppe i udannelsessystemet.
Eller sagt på en anden måde: med den tåbelige overvægtning hele vejen gennem uddanelsessystemet af de videnskaber, som mange debattører her på bloggen sikkert ville kalde nyttige og fornuftige, ja så er det jo en selvfølge, at de humanistiske videnskaber idag lider under dårlig kvalitet allerede i rekrutteringen. Det er jo en ond spiral. Jeg husker f.eks. hvordan humaniora i almindelighed og musikfaget i særdelseshed blev nedskåret som pensum i gymnasiet i reformen 2004 (læs mere om det her: http://www.djbfa.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=617:musikundervisningen-pa-katastrofekurs&catid=18:sakonyheder&Itemid=90 )
Jeg bemærker sluttelig, at i samme takt som kreativiteten, altså den kreative dannelse (herunder den musiske) er gået tabt i uddannelsessystemet er vores land gået mere og mere i stå innovativt. Og folket (her eksemplificeret i blogskribenten) ved ikke engang længere hvorfor det var, at man skulle have humaniora på universiteterne. Og det er faktisk DER forfaldet ligger. Ikke på musikvidenskab isoleret set.
Upassende ? Klag over indlæg
Forfald begynder altid når afdankede ledere ikke har mere at byde på ,så begynder diktatur-tendensen at indfinde sig -for der står en på hjørnet der er meget dygtigere end personen selv.”Håbløse Slægter”!
Det er længe siden man sugede til sig og beundrede de lærdes viden-endnu en dag for “Kongen af Sande”
Upassende ? Klag over indlæg
Synes det er en glimrende kritik. Statskundskab har noget af det samme. Du kan blive kandidat uden at vide hvad der menes med “firkløver-regeringen”, eller hvem Schlüter egentlig er - til gengæld skal du kunne nævne i hvilken udstrækning de førende teorier mener, at USA var en international stormagt i årene 1989-2001.
Upassende ? Klag over indlæg
@Søren Farup, Varde
“Eliten”- og så i anførselstegn. Er det personer du er enige eller uenige med - eller både og?
Eller betyder anførselstegn at du overhovedet ikke taler om en elite?
Upassende ? Klag over indlæg
@Rune Selsing
Hvad foreslår du at man gør ved niveauet. Jeg tænker på at institutlederne ved toneangivende fag næppe vil ændre på noget, underviserne er selv presset på ansættelsesforhold. Og deres forsvar for sig selv er så gennemtømret på tværs af institutterne at det minder om en sisyfosopgave at ændre på noget så vanskeligt som en kultur.
Det er ikke for at lyde som en gammel, sur mand, men 70′er revolutionen viser jo netop hvor svært det er at ændre på en kultur når først den er forankret i en struktur.
Hvad regner du selv med at få ud af en blog, hvordan vil du ændre noget ?
…Min underliggende pointe er at alle modkræfter, uanset ståsted og ophav, er differentieret ud til blot og bart festlige indslag i dagspressen, og uden en samlende bevægelse man rent faktisk tror på, hvorfor skal man så spilde sin tid at bekymre sig om humanioras problemer med fagniveauet ? (Det er ikke ment som en hån men som et reelt spgs)
Upassende ? Klag over indlæg
Velkommen til nye læsere. Anonyme indlæg slettes, angiv for- og efternavn. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Niels Hansen
Jeg tror nu nok, at meningen skulle være ganske klar, men om det kan glæde dig, kan jeg også udtrykke det således, at det jeg hentyder til, er den flok af mennesker, der har bestemt dagsordenen i vort offentlige liv i mindst et par generationer.
Denne dagsorden kan jeg i kort form udtrykke således: Alt i menneskelivet gjort til politik og dermed nøgen magtkamp - med Søren Krarup - “Den politiske syge”.
I den aktuelle universitetsdebat (og i synet på Danmarks åndsliv i det hele taget) falder slagskyggenfra “ungdomsoprøret” ind over sagen.
Den ånd der herskede “var den samme som den, der havde legemliggjort sig i kommunistsamfundet, men det var her, i den vestlige verden, at den i virkeligheden havde sejret, fordi den havde fået magt over menneskenes sind.”
“Eliten” er Klaus Rifbjerg - Ebbe Kløvedal Reich -
Per Stig Møller etc. for at give dig et konkret svar - og hvad disse mennesker står og har stået for, er mig i allerhøjeste grad imod.
Venlige hilsner
Søren Farup
Upassende ? Klag over indlæg
@Søren Farup
Så fik vi da det afklaret.
“Eliten” i Danmark er en afdød forfatter - og to ældre herrer, henholdsvis venstresnoet (80 år gammel) og højresnoet (næsten 70 år gammel).
Jeg kan godt se hvad, hvad du er oppe imd.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Niels Hansen
Jeg er vist også oppe imod en tonedøv ignorant, hvem det hele ikke interesserer.
Sådan er vi jo så forskellige.
Venlige hilsner
Søren Farup
Upassende ? Klag over indlæg
Søren Farup…..
Det er muligt at jeg tager fejl, men tilsyneladende er der visse personer der har specialiseret sig i at forsvare indvandringsindustrien, EU og de åbne grænser og alle arter af radikal politik. De gør det ofte med mærkværdige og meget tynde argumenter der nærmest kun forplumrer debatten, eller de kører løs helt uden argumenter. Det sidste kan jo lade sig gøre hvis man kan lede debatten på afveje.
Så det er måske sådan noget du er løbet ind i. Mvh PJ.
Upassende ? Klag over indlæg
PS: Så er der selvfølgelig også den taktik der går ud på at fylde debatten med endeløse mængder af snik snak, modsigelser, tå belige spørgsmål, friske bemærkninger, useriøst småfnidder, forkerte tal og postulater uden jordforbindelse.
Upassende ? Klag over indlæg
@Søren Farup
Jeg er ikke enig med dig, men med Rune Selsing, når han skriver, at det desværre er Helge Sanders ånd, der har rådet.
“Eliten” som du definerer den minder mere om en gammel høne, du og dine meningsfæller forlængst har løbet til døde på Hærvejen.
Og udtrykket kan I åbenbart altid bruge - uanset hvilket emne, der er til debat.
I havde chancen med det Søren Krarup kaldte “systemskiftet”. Og hvad brugte I det til?
En Helge Sander!
Var det jeres bedste bud på et alternativ til “eliten”?
Upassende ? Klag over indlæg
@Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup
“Så er der selvfølgelig også den taktik der går ud på at fylde debatten med endeløse mængder af snik snak, modsigelser, tå belige spørgsmål, friske bemærkninger, useriøst småfnidder, forkerte tal og postulater uden jordforbindelse.”
Det overlader vi trygt til dig og det hav af pseudonymer, du skriver under for at fortælle os, at enden er nær! Hvis man skal ‘trække dig op’ behøver man blot at sige radikal eller Jelved, så er du selvkørende et par dage.
Upassende ? Klag over indlæg
niels hansen, lyngby…..
Jeg har ikke optalt hvor mange pseudonymer du selv optræder under, men kan konstatere at du er med her og der og allevegne, nærmest i døgndrift. (Man skulle snart tro at I er flere som bruger samme navn)
Når du eller I får så megen plads, kan man få det indtryk at I favoriseres, hvor andre møder alle mulige forhindringer.
Du har ret i at jeg prøver at fortælle danskerne, at de må tage skeen i en anden hånd, hvis de vil undgå at deres økonomi, kultur og samfund bliver ødelagt af den radikale politik. Er det ikke et hæderligt og respektabelt formål?
Hvis man siger EU/islam, er du selvkørende i årevis, er det ikke rigtigt, niels hansen?
Upassende ? Klag over indlæg
Som enkelte kommentatorer herinde påpeger ligger en del af problemet begravet i det lave faglige niveau, som måske og måske ikke er sat, så “alle kan følge med.”
Jeg studerer selv på institut for “æstetik og kommunikation” ved AU, som er et sammensurium af alskens studieretninger, og skulle gerne blive kandidat snarligt.
Jeg har i løbet af det seneste halvandet år observeret, at der på mit studie befinder sig en del - vil skyde på 1 eller 2 for hver 10. studerende - der ikke er kvalificeret til at gå på en kandidatuddannelse. De bærer simpelthen præg af at være gået direkte gennem uddannelsessystemet uden at stoppe op og tænke selv, uden at have haft et reelt arbejde, og uden at have en klar idé om, hvor i verden de vil lægge deres kompetencer (og hvad deres kompetencer i det hele taget er…)
Jeg mener, at man på humaniora bør besidde en vis form for refleksion over verden set ud fra det faglige synspunkt, man nu har valgt at beskæftige sig med. At vi bliver kastet rundt mellem kommunikationsfag, mediefag, “innovation” og “erhvervsrettede projektforløb” er latterligt og fordummende og giver plads til de studerende, som hverken kan det ene eller det andet og ville være bedre tjent som husmødre eller snedkere eller pædagoger eller hjemmehjælpere eller politibetjente eller bankrådgivere - hvad som helst andet end en humanistisk kandidat, som bare vil være højtuddannet, fordi han/hun har hørt, man skal. Ikke fordi de nødvendigvis er kvalificerede til det.
Og så sidder vi andre og skal trækkes med medstuderende, som ikke kan skrive en opgave, som ikke kan reflektere og diskutere videre end hvad forskellige teoretikere siger, som bliver BÅRET gennem studiet af gruppeeksamener, hvor én eller to trækker læsset og den sidste sidder med på frihjul uden at bidrage med andet end sit navn på eksamensopgaven.
Så er det da klart, at fagligheden får et knæk: Hvad skal den stakkels professor dog gøre, når han står og taler til en broget skare af unge mennesker, som skal have alting forklaret mindst fire gange, før de forstår sammenhængen?
Jeg ved snart ikke, om jeg skal være stolt eller skamfuld over en cand.mag-titel.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg er gennem mange år abonnent på “Siden SAXO”. For 2-3 år siden modtog jeg en henvendelse fra en specialestudrende ved Syddansk Unc. Brevet indeholdt et spørgeskema. Jeg udfyldte det - men kunne ikke finde en adresse jeg kunne sende det udfyldte skema til. Jeg måtte i papirkurven for at finde afsender adresen på Syddansk Unc. Jeg måtte også selv betale porto for at svare. Specialet handlede om muligheden for brug af nettet ifb med tidsskriftet Siden SAXO!!! I mine øjne lignede opgaven en såkaldt 3´G opgave. Hvis det er niveauet på humaniora - så …….
Upassende ? Klag over indlæg
Før i tiden var man udmærket klar over at ikke alle havde hoved eller evner til at blive ingeniør, læge, pilot, matematiker eller atomfysiker.
Men nu er lighedsfanatikerne kommet så langt ud på overdrevet, at så mange som muligt og helst alle, skal presses igennem uddannelses-systemet, så de kan ende med at være en slags intellektuelle.
Og for at nå målet, har man sænket standarden på en masse faglige områder.
Den moderne radikale kommunisme går ud på at vi alle skal være lige dumme, dog skal de dummernikker der er så heldige at komme ind i FT, ind i diverse bureaukratier og styrelser, være mere lige end andre og have ret til at udnytte og tyrannisere de knap så lige.
Upassende ? Klag over indlæg
At gøre Helge Sander til syndebuk for det danske uddannelsessystems elendighed og forfald forekommer grotesk.
Den dødsdrift som den ideologiske kulturelite har været besat af, har ført os til dagens elendighed.
Når man er besat af ideer og drømme om idealsamfundet og idealmennesket uden at vide hvordan mennesket fungerer er det indlysende at man nemt havner i fejlfortolkinger af virkeligheden.
Havde almindelig sund fornuft og erfaringen været rettesnor var eksperimenterne ikke havnet i det forfald som vores uddannelsessystem har gennemlevet.
Vi står idag overfor nogen udfordringer som vi er totalt uforberedt overfor, og med den hastighed som forandringerne og tilpasningerne kræver for at følge med udviklingen har vi gjort alt for at hæmme os i at blive en del af den.
Vi har ikke alene skudt os selv i foden men sprængt fødderne væk, og vi står nu og vakler og aner ikke hvordan vi skal komme videre.
Sådan går det når drømme og ideologier uden hold i realiteterne behersker vores verden.
Et halvt århundredes drift mod afgrunden er ved at være fuldendt.
Upassende ? Klag over indlæg
John Knudsen, København | Skrevet: 15. feb 12 kl. 8:23 am
“Jeg forstår slet ikke, at denne Linda Koldau synes, at de studerende skal kunne læse noder. Jeg kan ikke læse noder, og jeg har da aldrig haft problemer med at synge vores gamle, klassiske danske sange, f.eks. Bjarne Jess Hansens “Vi voksne kan også være bange”.
Nej, selvfølgelig er det ikke et krav at bønder skal kunne læse noder, når der arbejder på marken. Sådan har det været i årtusinder.
Skal man derimod have et universitetsdiplom hvor musikhistorie er et led i uddannelsen, så er nodelæsning et særdeles vigtigt kundskab.
Hele historien omkring Prof. Koldau er en total skandale, som beviser professorens påstand, at Aarhus Universitet befinder sig på DDR niveau. Jeg kan, som DKDM uddannet solistklassediplom indehaver, ikke udtrykke min afsky for ledelsen af Faculty of Arts på AU. De hører hjemme på en mark som alle andre udannede bønder.
Det minder mig om skandalen på DKDM i sin tid, hvor Jens Østergaard (dommer i Skandinavisk TVs musikkundskabskonkurrence i 70-80erne) forlod Konservatoriet, fordi “professorerne” på Københavns Universitet satte en stopper for hans undævnelse som professor i musikhistorie eftersom han ikke havde et doktorat i faget. Faktum at han var en bedre underviser end de andre danske “professorer” i faget spillede ingen rolle i vurderingen af hans evner.
Middelmådigheden og janteloven hersker i Dandedammen. Alle fakultetsmedlemmer protesterer og undergraver ansatte der tør være dygtigere og mere krævende end de elendige danskuddannede akademikere som sidder på deres fede bagdele og laver mindst muligt.
Unge Danskere: tag til udlandet hvis i vil have en ordentlig uddannelse. Og lad være med at komme tilbage til DK bagefter.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er ikke den enkelte elevs skyld at de bliver sluset igennem.
Men mon ikke eliten er ræd for konkurrence fra de lyse hoveder og derefter tager revl og krat så standarden kan sænkes(så er der større chance for at færre består?)
Der er selvfølgelig også den mulighed at deres egne børn-og vennernes ikke er så lyse hoveder som der forventes, og så er man jo nødt til at lave en masse afledningsmanøvrer.
Man vil gerne sidde titlen og tiden ud -ingen over ,ingen under,og der skal slet ikke komme en der er dygtigere end dem alle tilsammen…!
Upassende ? Klag over indlæg
@Pia Christensen, Århus C
“Det er ikke den enkelte elevs skyld at de bliver sluset igennem.
Men mon ikke eliten er ræd for konkurrence fra de lyse hoveder og derefter tager revl og krat så standarden kan sænkes(så er der større chance for at færre består?)”
Hvis du vil vide, hvad der foregår inde i hovedet på eliten, skal du tale med Søren Farup.
Han er er JP-blogs ekspert på Danmarks elite.
Se hans indlæg 16. feb 12 kl. 2:03 pm
Upassende ? Klag over indlæg
Toppen i et land kan nogle gange være landets værste bund fald, som vi har set det i Sovjet-unionen og Na.. z.. i - Tyskland.
Så langt er vi endnu ikke kommet i Danmark, men en del af det som foregår i politik og i undervisnings-systemet, er et udtryk for at marxistiske og radikale kliker (der åbenbart ikke fatter at deres ideologi er kortsynet, syg og forældet) har rottet sig sammen for at kunne dominere og herse med deres omgivelser. Hvorefter DDR-tilstande opstår helt automatisk, både lokalt og nationalt.
Upassende ? Klag over indlæg
Hansen.Jeg begynder at få en mistanke mod dig om at du ikke kan lide kendsgerningen at eliten -som er en stor familie -styrer en masse ting under bordet de ikke er berettiget til og uretmæssigt har tilsneget sig gennem lovforslag og andre fordelagtigheder som kun kan lade sig gøre gennem bekendtskaber de rette steder(sådan cirka det samme system som rockere bruger-og det bliver kaldt kriminelt???.Den kan jeg ikke greje-og jeg kan ikke engang lide rockere!
Gad vide hvem der lærer af hvem? Forøvrigt ved jeg da udmærket hvem jeg turde stole mest på ,hvis det kom til stykket)
Sig mig ,føler du dig ramt?
Du virker ellers som en ret hæderlig fyr,men det der med venstredrejet dem skal man nu alligevel lige se lidt an for de svinger jo lidt til meget venstre og til ligth!
Upassende ? Klag over indlæg
@Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup
Kan du forlare os, hvor den radikale politik adskiller sig væsentligt fra ‘almindelig borgerlig politik’ i undervisningssystemet (bortset fra at de mener, at vi skal opprioritere uddannelse og forskning)?
De har et andet syn på indvandrere end Dansk Folkeparti, men hvor ser du ellers den store ‘radikale fare’?
Det må du meget gerne forklare mig.
Upassende ? Klag over indlæg
@Pia Christensen, Århus C
“Hansen.Jeg begynder at få en mistanke mod dig om at du ikke kan lide kendsgerningen at eliten -som er en stor familie -styrer en masse ting under bordet de ikke er berettiget til og uretmæssigt har tilsneget sig gennem lovforslag og andre fordelagtigheder som kun kan lade sig gøre gennem bekendtskaber de rette steder(sådan cirka det samme system som rockere bruger-og det bliver kaldt kriminelt???.”
Hvor har du dog fuldstændig ret!
Hvis ovennævnte er en kendsgerning, så kan jeg ikke lide den.
Upassende ? Klag over indlæg
Anbefaling vedrørende den almindelige faglige deroute og spytslikkerkulturen ved Århus Universitet:
Den fremragende kronik i JP af 9. februar, begået af professor i teologi, Viggo Mortensen.
Kronikken har været grundlag for bl.a. Information m.fl. - Kan lynhurtigt findes under rubrikken “kronikker” over nærværende udmærkede blog og tråd.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære alle. Sådan som jeg ser det handler det om forvetninger. Linda Koldau havde nogle forventninger til jobbet i Danmark som professor i musikvidenskab ved et universitet: Hun ville bestemme præcis lige så meget som hun gjorde ved hendes eget universitet i Tyskland. Og gad vide hvad hun har sagt til at de studerende har sagt du og Linda - i stedet for Frau Koldau og Sie. (selv til unge mennesker i talkshow i Tyskland siger man Sie og Ihr).
Nu ved jeg ikke hvilke forventinger den tidligere dekan for fakultet havde til Linda Maria Koldau, men mon ikke det var noget med inter-nationalisering, globalisering, et internationalt perspektiv i musik-uddannelserne på AU? jeg tror det.
I Tyskland hvor Koldau kommer fra - og såmænd stort set over hele verden, undtagen lige i Danmark - er professor en Professor med stort P, altså en person med stort ansvar. Og en som har ansvaret for fagets udøvelse og for hvilket pensum de studerende skal igennem i et semester. Sådan har det altså ikke været de sidste 40-42 år i Danmark. Studienævnet tager sig af den faglige diskussion ifht. hvad de studerende skal lære. Og det har Koldau altså ikke kunnet affinde sig med ligesom hun sikkert ikke har kunnet affinde sig med, at hendes status som Professor ikke automatisk gav hende tilladelse til at have ret.
Eller sagt på en anden måde: Hvis Linda Maria Koldau vil have musikhistorie og nodelære mv. ind i faget må hun argumentere for det, ikke bare henvise til, at hun er Professor - og derfor har hun ret. Adskillige af hendes udtalelser og skriverier tyder på dette, bl.a. et læserbrev i enten Berlingske, JP eller Politiken, hvor hun skriver noget om, at hun er professor og at hun derfor skal bestemme, hvad de studerende skal lære. Måske ikke lige sådant skrevet, men mellem linjerne kan man læse dette.
Koldau har ikke fået ordentligt fortalt hvordan man arbejder sammen om et fælles mål her i Danmark. Og hvis man følger debatten om det her på information.dk ved man at jo, de studerende har kendskab til noder - og til nodelære. Og jo, de studerende lærer de store komponister at kende, Bach, Beethoven, Mozart, Gade, Carl Nielsen m.fl.
Når det er sagt, erkender jeg at mange sikkert ikke skulle være startet på universitet; det er blot en helt anden diskussion. Fra politisk hold har man de sidste 20 år ønsket at gøre universiterne til bredde-uddannelser samt gøre dem mere anvendelige ifht. markedet. Heraf fokus på f.eks. film-musik og på pædagogisk formidling af musikken. Det kan man så mene om hvad man vil; miin holdning er den, at det er ganske fint, at de studerende også lærer at formidle deres viden, hvadenten de skal være undervisere eller ansatte på et teater hvor de skal lave lyd f.eks.
Upassende ? Klag over indlæg
@niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby
Hvis jeg må give mit besyv med om forskellen mellem radikal og almindelig borgerlig politik.
De fleste borgerlige er nationale, de radikale er internationalister ligesom kommunisterne. Hvilket forklarer hvorfor de radikale altid er halvhjertede når det gælder nationale spørgsmål. Der er desværre alt for mange gange at de radikale har svigtet når det gælder nationale spørgsmål.
Du antyder at de radikale skulle være mere til at “opprioritere” uddannelse, hvad man så skal forstå ved det, for hvis det betyder at flere skal have en uddannelse uanset evner så er det med til at forklare det niveaukollaps som vi har oplevet i DK, fordi flere skal have en boglig uddannelse.
Det er kun ca. 25% af befolkningen der er naturligt bogligt indstillet. Så for at få de næste 25% med har man sænket niveauet. Er det “opprioritering”?
I mit billede af de radikale, er de slapperne, pladderhumanisterne, la-la-erne som ikke har rygrad når det gælder.
Hvorfor har tyskerne været dominerende i de sidste 500 år af europæisk historie. Hvorfor er Tyskland det eneste land i EU som har styr på finanserne.
Det kommer sig af borgerlig snusfornuft, flid og disciplin.
At en tysker rager i uføre på et dansk universitet, hvor pladderhumanismen har huseret siden 60-er, viser hvilken forfladigelse, vores tidligere velestimerede universiteter har gennemgået.
Upassende ? Klag over indlæg
@Jens Jensen: Du forstod vist ikke ironien i John Knudsens indlæg. Det burde ellers være indlysende, at der var tale om ironi - alene sangvalget.
Upassende ? Klag over indlæg
Som tidligere studerende på Musikvidenskab på Århus Universitet kan jeg informere om, at der stadig er en optagelsesprøve, og at man i allerhøjeste grad skal kunne læse noder. Generelt synes jeg tonen og indholdet i mange af de blogindlæg og kommentarer, der kritiserer fagligheden på musikvidenskab og humaniora generelt afspejler en manglende indsigt.
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
Professoren tilhører jo nok heller ikke venstrefløjen og EU-tilhængerne, som altid dækker over hinanden. Da Marlene Wind blev bedt om at holde op med at kalde modstandere af hendes elskede elitære europæiske drøm for lavt begavede, lød der et ramaskrig. Men når en professor fortæller at humaniora har udviklet sig til en joke, så er der larmende tavshed. Det skyldes måske at den talende klasse er humanistiske “uddannede”, og derfor synes det er et personligt angreb på dem at deres uddannelser er lige så tomme som Helle Thornings valgløfter.
Upassende ? Klag over indlæg