Profil

Efter et årti i det amerikanske har Claus Elholm slået sig ned i den finske hovedstad. Herfra blogger han om lidt af hvert: kulturkamp, politik, internationale relationer og hvad der ellers falder ham ind.

Baggrund:
Claus Elholm Andersen er skribent og litterat, bosat i Finland, hvor han er lektor på Helsinki Universitet.

Fra 2000-2011 var han bosat i USA, hvor han bl.a. underviste på University of Minnesota, University of Texas at Austin og UCLA.

Han skriver hyppigt i danske medier, tidligere især om amerikanske forhold, og har ofte kommenteret amerikansk politik på DR2.


Andet:


Sted:
Helsinki

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Set fra en sauna

Skrevet af Claus Elholm

Krævementaliteten

Dato: d. 09.12.11, 09:31
Af: Claus Elholm
Emner: , , , , , ,

Vi har hørt meget om krævementaliteten i de seneste uger. Rigtig meget endda. Så meget, at man let kunne få det indtryk, at især arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere over det ganske land konstant kræver mere og mere og mere.

Men mærkeligt fraværende i denne debat om krævementaliteten har været disse samfundets svageste, der tilsyneladende kræver og kræver. Ikke et eneste eksempel, ikke en eneste gang, har vi hørt fra dem på starthjælp eller kontanthjælp, at de kræver, at staten skal give dem mere.

Tager vi den famøse Carina, som Joachim B. Olsen og Özlem Cekic besøgte under stor mediebevågenhed, og som satte skub i hele debatten, så er det svært at argumentere for, at hun udviser den krævementalitet, som vi har hørt om siden. For det eneste, vi har hørt om Carina, er om et system, der i den grad har fejlet, så en 36-årige kvinde, der lider af angst, er blevet placeret på kontakthjælp i to årtier og ikke har fået den hjælp, som hun har behov for.

Det har intet med krævementalitet at gøre.

Det er selvfølgelig rigtigt, at hun fortalte de to politikere, der var på besøg, at hun følte, at det var ydmygende, at hun måtte bede familien om hjælp, når hun skulle købe nye sko til sine børn. Men at hun krævede, eller blot forventede, at denne udgift blev erholdt af staten, hørte vi intet om. Der var i stedet tale om en nøgtern konstatering af, hvad hun, som kontanthjælpsmodtager, havde råd til.

Men et udtryk for krævementalitet? Nej, bevares.

Det afholdt dog ikke Jyllands Posten fra, at slå Carina i hartkorn med andre kvinder på kontanthjælp, som “overhovedet ikke er interesseret i at arbejde for pengene - men selvfølgelig gerne vil modtage dem og som Carina uden efternavn tillige klage over, at pengemængden er utilstrækkelig,” som det lød i en leder onsdag.

At Carina ikke skulle være interesseret i at arbejde ved lederskribenten selvfølgelig ingenting om. Men lederen baserer sig på “en opgørelse fra Danmarks Statistik”, der viser, at en “uacceptable stor andel af især kvindelige kontanthjælpsmodtagere slet ikke er interesserede i at påtage sig et lønnet arbejde.” Og så koster det jo ikke noget at hævde, at Carina er en af dem.

Problemet er selvfølgelig, at de tal fra Danmarks Statistik, som er udgangspunkt for hele lederen, slet ikke er så entydige, som Jyllands Posten gerne vil have os til at tro. Og dagen før, da Jyllands Posten på forsiden fortalte historien om, at en tredjedel af kvinder på kontanthjælp ikke vil arbejde, gik der ikke lang tid, før Danmarks Statistik kom på banen og forklarede, at avisen brugte “tallene på en måde, de ikke kan bære” og videre, at undersøgelsen var “for lille til at man kan drage nogen konklusioner,” da der er tale om en alt “for stor statistisk usikkerhed.”

Med det i tankerne kan det undre, at man dagen efter i den omtalte leder kan læse om undersøgelsen, som var der tale om uomtvistelige fakta, og ikke, som det forlyder fra Danmarks Statistik, at populationen er for lille til, at “man kan drage nogen konklusioner.” Og jeg behøver vel ikke sige, at det er problematisk, når disse tal bruges til at konkludere, at store “samfundsgrupper betragter de offentlige kasser som et tagselvbord,” hvortil lederskribenten oven i købet forlanger, at der nu “må stilles krav til kontanthjælpsmodtagere.”

Nu stilles der altså allerede krav til kontanthjælpsmodtagere. Strenge krave endda. Det har den afgåede VK-regering sørget for. Så præcis, hvad det er for nogle krav, som JP gerne så udfoldet, er uklart. Til gengæld er det temmelig klart, at Jyllands Posten på lederplads bruger nogle tal på en måde, som de ifølge Danmarks Statistik ikke kan bære, til noget, der vel bedst kan opfattes som et ideologisk korstog og et opgør med velfærdstaten.
Det ville være mere ærligt, hvis Jyllands Posten havde skrevet det. Men nej. I stedet skal de svageste i samfundet endnu engang udstilles som indbegrebet af krævementaliteten.

Men det er ikke på samfundets bund, vi finder krævementaliteten. Nej, krævementaliteten finder vi hos den veluddannede middelklasse, der er så nervøse for, at de ikke får, hvad de mener at have krav på og hvad de tror tilkommer dem. Det gælder børnepenge, fradrag på mobilen og bredbånd, den helt rigtige plads i en institution og ingen ventetid på hospitaler lige gyldigt, hvor lille skavank, der så er tale om.

Og så hos spekulanterne, der kræver den ene bankpakke efter den anden, så de kan fortsætte deres tvivlsomme spekulationer, fordi de ved, at skatteborgerne nok skal betale regningen, når det går galt, mens de samtidig skriger på skattelettelser til deres bedst betalte ansatte.

Og ja, vi finder krævementaliteten hos de liberalister, der slår plat på debatten om fattige, og kræver, at vi skal reformere hele systemet, så dem på kontanthjælp får et incitament til at tage et job på et arbejdsmarked, hvor der slet ikke er jobs nok i forvejen. Og hvor man ikke er bange for at ignorere fakta og kendsgerninger, og skyde skylden på de svageste i samfundet, i et patetisk forsøg på at få presset sin politiske dagsorden igennem.

Så lad os da endelig tale om krævementaliteten. Den rigtige af slagsen. Og ikke opbygge ståmænd, hvor kontanthjælpsmodtagere er roden til alt ondt. Det er uværdigt, men åbenbart en fast ingrediens af den krævementalitet, som alverdens neoliberalister så åbenlyst praktiserer.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Anne Schwarz, Farum | Skrevet: 9. dec 11 kl. 9:45 am

Tusind tak for at du skriver dette i Jyllandsposten - det du beskriver har været i andre aviser også.
Eller som en skriver - vi er først rigtigt fattige når dem er ved ved muffen erklærer at der ikke findes fattigdom.
Rigtig god jul til alle og husk at give til julehjælpen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Mejlstrøm, Kalundborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 9:50 am

Fattigdom findes naturligvis i Danmark og den skal afhjælpes, når den rammer danskere, som har en lovlig ret til at nyde landets goder!
Det skal bare også kunne betale sig at arbejde fuldtid, når man ser på rådighedsbeløbet efter skat!

Men man er altså ikke fattig, hvis man har råd til ryge 40 smøger om dagen,drikke cola og bajere,købe modetøj,gå på café eller disko og have fladskærm og pc med netadgang!

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:02 am

Claus Elholm
Jeg synes din indgang til det her er forkert. Jeg læser ihvertfald ikke JP`s dækning på den måde du beskriver, tværtimod.
Man har løbende set JP dække middelklassen (68èrne) krævementalitet og hvor dyrt det bliver for samfundet når de nu går på pension.

Jeg sad og tænkte på det samme igår da debatten rasede om det at ryge på arbejdspladsen.
Man kræver at få lov til at ryge !!!…dem der ikke ryger kan så passe vedkommendes arbejde i mellemtiden.

Nej, du…krævementaliteten til de svageste den står politikerne for, for det er der stemmer i. Prøv at læs hvormange gange det blev sagt af rød stue under valgkampen.

Note: TV2`s tophistorie for nogle måneder siden var en familie der var så fattig at de ikke kunne give deres børn mad.
Kameraerne rullede, flævende børn og konen hulkende men alle de fyldte askebægre havde de ikke haft tid til at tømme og den manglende mad havde ikke sat sig synlige spor på familien.
Da TV2 var kørt gik manden ned på en parkeringsplads og hentede familiens bil og naboen kunne til en avis oplyse at familiens fryser bugnede af mad….men de ville have mere og medierne er villige til alt for at få en “god historie”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:11 am

Det er til at brække sig over liberalister, der kræver skattefritagelse til dem selv og ikke mindst den bedst stillede del af befolkning. Den form samfundssyn har vi kendt i århundreder. Fattigdommen, som følger af liberalisternes politik er velbeskrevet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
finn rasmussen, tånning/ skan. | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:12 am

Det er ikke førdste gang du fejler her på din blok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Villy Madsen, Jægerspris | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:13 am

Endelig en kommentar der rammer en pæl gennem en lang række fordomme. Hver gang jeg hører Asger Aamund eller en anden erhvervsmand dukker ordet krævementalitet op i min bevidsthed. Han eksemplificerer simpelthen ordet krævementalitet i dets mest frastødende betydning.

Han taler ganske vist ændrede “rammebetingelser”, men det vi hører er, at han kræver lavere skatter for sig selv, lavere lønninger for de ansatte, lavere overførselsindkomster, en minimal offentlig sektor og højere profitter - især højere profitter.

Det er en krævementalitet, der vil noget. Det er et krav om at afskaffe velfærdssamfundet til fordel for natvægterstaten. Det er den krævementalitet, der skal gribes ind overfor, og som kun kolde, klamme kældermennesker vil acceptere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:19 am

Ayn Rand skrev jo noget nedslående om “at yde efter evne og nyde efter behov”.
Det viser sig, at nyderne føler ubegrænsede behov for at nyde frugten af andres arbejde.

Mange af vore politikere giver i samklang dermed udtryk for, at de opfatter enkeltindividers ydelser som fællesskabets ejendom.
Kvalificerede og produktive mennesker reduceres til malkekvæg for ukvalificerede snyltere.

Noget sådant opleves som stærkt demotiverende.
Hvis de dygtige kan undslippe, rejser de.
Ellers prioriterer de anderledes for at undgå frustrationen og raseriet ved at være til grin for tåbelige egoister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, Tølløse | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:24 am

Skarpt, Elholm!

“Krævementaliteten finder vi hos den veluddannede middelklasse” (…) “Og ja, vi finder krævementaliteten hos de liberalister, der slår plat på debatten om fattige.”

Vi kan vel “takke” udviklingen i velfærdsstaten og den generelle levestandard for den krævementalitet der gør, at mange i dag føler sig fattige, hvis de ikke - som naboen - har råd til at købe bil og tage på charterrejse mindst én gang om året.

Siden 60′erne er danskerne generelt bare blevet rigere og rigere og de to samfundsklasser du beskriver, er efterfølgende blevet opdraget til en forbrugeradfærd hvor man køber det man har lyst til, og låner til det hvis man ikke lige pt står med penge nok. For hvorfor mangle? I want it all and I want it now!

Måske er det meget sundt at finanskrisen kom. Den lærer vel mange hvad det vil sige at sætte tæring efter næring, spare op og rette fokus på primære behov, frem for de overflødige materialistiske, som f.eks udskiftning af fladskærm hver andet år!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:25 am

@Claus Elholm

Du har fuldstændig ret!

De fattigste har ALTID stået med hatten i hånden - for ydmygede til at kræve.

Mens den veluddannelse middelklasse hånligt har fortalt dem, at den bistand de modtager er ødelæggende for lavtlønnedes motivation til at gå på arbejde!

Den veluddannede og velhavende middelklasse ved nøjagtig, hvor skoen trykker - hos andre!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:31 am

Når jeg ser Tv eller læser aviser, ser og hører jeg ikke ret meget om at der er nogen fra de laveste indkomster der kræver. Men folk har jo selvfølgelig krav på de ting som vore politikere vedtager. Og derfor skal man stoppe med at hetze mod de grupper der enten er på kontanthjælp,dagpenge eller på anden måde får dækket deres økonomiske behov i hverdagen af de ordninger der nu engang er vedtaget. Istedet for kunne man jo gå nogle store velkonsoliderede firmaer efter i sømmene. Jeg tænker her på de mange tilskudsordninger som feks. industrien har. Som feks. løntilskud. Jeg kender et firma her i midtjylland, som har 12 personer antaget på bla. disse vilkår. Man har ligefrem folk til at sidde og finde ud af hvordan man kan udnytte de bedste ordninger. Det koster jo også samfundet en hel del penge ( Rigtig mange faktisk )Ps.Jeg ved godt at det formentlig også gavner de på disse ordninger ansatte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Rin, Skive | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:40 am

Det er S og SF der er skyld i den “kræver-mentalitet” vi lider under i dag. I 10 år har S og SF krævet og krævet i én uendelighed. De har skreget om blodbad og massakre i det offentlige under VK regeringen. Det er derfor vammelt og kvalmende at være vidne til at Karen Hækkerup og andre pludseligt spiller hellig og moralsk, når de i virkeligheden er præcis det modsatte.
I øvrigt, prøv at se programmet “De Unge Mødre” men vær forberedt på at blive chokeret! Her oplever vi bla. et ungt par, begge på kontanthjælp, som taler om at “nu må kommunen da også betale noget mere, for det er jo dyrt at få et barn” - Alt i mens man i det efterfølgende klip, ser den unge mand i gang med at sætte sin bil i stand… vel at mærke bil nr. 3!!!! Se det er ægte socialdemokratisk kræver-mentalitet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:43 am

Jens Rin

At du gør programmet ‘De unge Mødre’ til sandhedsvidne for underdanmarks krævementalitet siger en del - om dig…

Upassende ? Klag over indlæg

 
C Laursen, Kbh | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:51 am

@Jørgen Villy Madsen, Jægerspris

Det lyder som en halv ligning! Mange liberalister - Aamund og jeg selv inklusiv - taler om lavere skat - også for at kunne sikre et vitalt erhvervsliv og dermed smør på brødet til enhver dansker - rig som fattig.

“kolde, klamme kældermennesker”? Ja, Carsten Jensen bør vel sige tak for, at du holder hans debatniveau ved at dæmonisere de medmennesker, som du måtte være uenige med.

Det er vel også en slags mentalitet?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Rin, Skive | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:51 am

Hans Petersen - Det var et eksempel…. og som sådan, vel udmærket?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Møller, Odense | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:53 am

Der er krævementalitet alle vegne i DK, Claus. Både hos Carina-typer og også i banker - det sidste har du ret i. Gang på gang hører man i medierne: Staten svigter…., vi svigter her og der, det er for dårligt, at…. Det er krævementalitet i en nøddeskal - ingen pionerånd. Jeg er et offer, og DK har svigtet mig…. Den samme skure igen og igen.

Ingen fatter, at der er visse ydelser, man simpelthen selv bør betale selv - også ud fra et etisk perspektiv.

Eksempel: BØRN. Hvorfor skal jeg betale for, at familier vil have 4 og 5 børn?? Det er sgu da forbrug - andre vælger en bil eller opsparing i stedet. Hvorfor skal min opsparing absolut bekoste, at min nabo har mange børn! Der er individer nok i denne verden, og velfærdsargumentet for at støtte flere børnefødsler er jo nærmest negativt.

Men prøv at sige det højt i en forsamling. Folk forarges, og du bliver straks udnævnt til en højreorienteret egoist. Krævementaliteten kommer straks op i danskeren. Vanetænkning.

Blot et eksempel, men hvad siger andre?? Hvorfor børnepenge? (ihvertfald til 3. og 4. barn m.v.) Og dig med en stor børneflok, prøv lige at se ud over egen næsetip.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:59 am

@Claus Elholm

Ja selvfølgelig kontakter Carina da ikke Özlem Cekic og lægger sit budget frem, fordi hun gerne vil have flere penge af staten.

Nej - selvfølgelig ikke. Hun gør det fordi… hmmm - har Claus Elholm en god forklaring?

Eller er svaret for ubehageligt?

Så jo - krævementaliteten er skam også present blandt kontanthjælpsmodtagere. At den også er det hos store dele af middelklassen gør det hverken værre eller bedre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:00 am

Jens Rin
Ja, da - et eksempel. jeg kan et andet:
En person tæt på mig lider alvorligt af psykisk sygdom og har derfor været indlagt to-tre måneder i år. Vedkommende er på kontanthjælp. Vedkommende får masser af medicin, men har også brug for terapi, at komme ud blandt andre mennesker for at få nogle gode, sociale oplevelser.

I min godhed har jeg tilbudt at finansiere to uger til Østen for vedkommende. Men uha nej, siger kommunens sagbehandler. Så skal du melde fra på kontanthjælpen. Så nu må overveje, om jeg også vil finansiere det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
G. Sørensen, Brønderslev | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:05 am

Nu deler man kontanthjælpsmodtagerne op i tre målgrupper. Målgruppe 1 kan umiddelbart sluses ud til et arbejde. Målgruppe kan ikke eller meget vanskeligt deltage på arbejdsmarkedet på grund af personlige forhold, som sygdom, misbrug, lav intelligens eller lignende. Faktisk hører de ikke hjemme under kontanthjælpen.

Umiddelbart er der kun lidt frihed for folk på kontanthjælp. Måske kræver de ikke direkte, men er vågne for om de får tildeling efter reglerne, hvilket er noget andet. Skal der ske ændringer er det reglerne, der skal laves om, og ikke den enkelte der skal tildeles midler under, hvad loven tilskriver dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
G. Sørensen, Brønderslev | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:05 am

Målgruppe 3 kan ikke…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Sørensen, Valby | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:05 am

Krævementaliteten i den offentlige debat udvises kun af rød-fascisterne. De skal jo bestikke deres vælgere.

Men på landets socialkontorer udvises der i høj grad ikke-offentlig krævementalitet forklædt som gråd & tænders gnissel, offerroller og nogle gange ganske saftige trusler mod personalet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Rin, Skive | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:08 am

Hans Petersen - Og hvad vil du sige med det???? Selvfølgelig skal kontanthjælpsmodtagere stå til rådighed for arbejdsmarkedet.. Det er jo det helt grundlæggende, og vel reelt eneste, krav der stilles før kassen lukkes op. hvis din “ven” er syg får han selvfølgelig førtidspension.. Men det kan hverken du eller jeg afgøre om han er berettiget til, det må vi lade fagkundskaben afgøre, og eftersom de tilsyneladende har vendt tommelfingeren nedad er din stakkels ven nok ikke syg nok. Så du må hellere finde noget mere af din ENORME godhed frem og hoste op med lidt flere penge, så alle vi andre ikke skal betale løn til en mand der sidder og nyder solen på en dejlig Thailandsk strand :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, Tølløse | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:11 am

Jakob Møller skriver

“BØRN. Hvorfor skal jeg betale for, at familier vil have 4 og 5 børn?? Det er sgu da forbrug - andre vælger en bil eller opsparing i stedet. Hvorfor skal min opsparing absolut bekoste, at min nabo har mange børn!”

Dårligt eksempel. Børn er ikke biler! Om kort tid går de store generationer på pension og der bliver gradvist færre og færre til at forsørge flere og flere, fordi danske kvinder i gennemsnit ikke føder nok børn. Så det er i vor alles interesse at der pt fødes så mange børn som muligt, og vi er langt fra det eneste land som står med samme udfordring.

Jeg siger ikke at vi skal gøre som i Rusland, hvor de giver præmier til familier med mange børn, som i Frankrig hvor skattefradraget bliver højere jo flere børn du får eller som i Tyskland hvor der 14 mdrs betalt barselsorlov. Vi kan snildt “spare” kortsigtet ved at gøre det mindre attraktivt at få børn. På længere sigt vil det dog betyde behovet for masseindvandring!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:14 am

@Thomas Larsen

I de mange årtier, jeg har været på det private arbejdsmarked, har jeg selv forhandlet min løn (mine løn- og pensionskrav).

Andre igen lader deres faglige opganisationer tage sig af lønforhandlinger - med lokale tillæg forhandlet med de enkelte arbejdsgivere.

Ved du - eller andre - hvem der forhandler overførselsindkomster med staten?

Er der repræsentanter for arbejdsledige, hjemløse, pensionister o.s.v som stiller krav om bistandens størrelse, så har det forbigået min opmærksomhed.

Hvem er det, der har denne krævementalitet, der tales om?

Der siges, at det er grådighed, der er skyld i den eksisterende finanskrise og økonomiske situation.

Dagpenge- og kontantshælpmodtageres grådighed?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Lou, Bjerringbro | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:18 am

Der er ovenfor nævnt mange eks. på krævementalitet. Man kunne vel også kalde det forventninger til velfærdsstaten og sådan må det være, når 80% af befolkningen forsørger 80% af befolkningen.

Her er et eksempel mere: Folkepensionen suppleres med et indtægtsafhængigt pensionstillæg. Men mange pensionister har kapitalpensioner på mange 100.000 kr og disse pensioner påvirker ikke pensionstillægget. Som pensionist kan man også “optimere” udbetalingen af sine ratepensioner, så pensionstillægget bevares.

Jo, det er fedt at være dansker!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Pedersen, Vinderup | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:21 am

Evan Tvede, Ry | Skrevet: 9. dec 11 kl. 10:31 am
“……Men folk har jo selvfølgelig krav på de ting som vore politikere vedtager. Og derfor skal man stoppe med at hetze mod de grupper der enten er på kontanthjælp,dagpenge eller på anden måde får dækket deres økonomiske behov i hverdagen af de ordninger der nu engang er vedtaget. Istedet for kunne man jo gå nogle store velkonsoliderede firmaer efter i sømmene. Jeg tænker her på de mange tilskudsordninger som feks. industrien har. Som feks. løntilskud.”

Man må altså gerne hetze firmaer der følger de vedtagne regler???
Det er et faktum at der ikke er arbejde til alle, men det er også et faktum at det ikke er alle der vil arbejde - spørgsmålet er så hvor meget (eller lidt) det er rimeligt at man kan få i tilskud for ikke at lave noget. Personligt ville det ikke genere mig hvis kontanthjælp var tidsbegrænset til f. eks. 4-5 år, derefter hedder det en seng og 3 måltider om dagen. Inden I nu flår mig - så er det selvindlysende at syge skal have en anden ydelse - men arbejdsduelige… 4-5 år på kontanthjælp. I øvrigt er kontanthjælp jo i forvejen til dem der ikke VIL yde til samfundet… vi andre er med i en A-kasse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:26 am

Jens Rin

Du tager helt fejl. Man kan sagtens blive parkeret på kontanthjælp i årevis, selv om man er så syg, at man ikke kan arbejde. I det eksempel jeg nævnte, er der ingen tvivl hverken hos mig ellers hos de læger, der er involveret, at personen ikke kan arbejde - og sandsynligvis heller ikke kommer til det i mange måneder endnu. Så argumentet med at stå til rådighed for arbejdsmarkedet holder ikke i det her tilfælde. Glem dine fordomme og lad dig ikke lede på afveje af underlødige tv-programmer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:35 am

@Niels Hansen

Jeg løfter også gerne min anklagende pegefinger mod de curling-forældre, der forlanger, at det offentlige står på hovedet, når det kommer til deres børn, ligesom jeg brækker mig over mennesker med en god indkomst, der hiver penge ud af kommune-kassen, når der er den mindste mulighed for det.

De findes i hobevis - men som jeg ser det, så er de ikke årsagen, de er symptomet.

Årsagen er og bliver velfærdsstaten samt den retorik, som politikerne fører, når de gerne vil genvælges.

Hvorfor kommer ord som “pligt” altid ud af en politikers mund efter et valg? Jeg giver ikke fem flade ører for det yde-før-nyde-spin, der i øjeblikket strømmer ud af Karen Hækkerups mund.

For hvor er de politiske, upopulære beslutninger, som bakker ordene op? De forsvinder sikkert et eller andet sted mellem 3-parts-forhandlingerne og det kompromis, som der skal indgås med Enhedslisten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Rin, Skive | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:39 am

Hans Petersen - Så din ven er altså “rask” nok til en meget lang flyvetur osv. men ikke “rask” nok til at påtage sig et arbejde.. end ikke et par timer om ugen? Du skriver endda selv at han har brug for at komme ud blandt andre mennesker for at få nogle gode, sociale oplevelser.. Det er jo lige præcis det man får på et job.. det behøver man ikke rejse til Østen på skatteydernes regning for at få. For mig lyder det som om den ven har brug for et skånejob i en kort periode indtil han finder et rigtigt job.
Held og lykke med job-jagten til ham.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:40 am

Thomas Larsen

Al respekt for dit politiske ståsted til højre for regeringen. Men du kan da ikke påstå, at Thorning bare øser penge ud. Mig bekendt står oppositionen i kø for at klandre hende for løftebrud, for ikke at gennemføre en mere udgiftkrævende politik.

Det er vel bedre at tale om pligt nu, ned slet ikke?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:41 am

Jens Rin:

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilket job du forestiller dig, at Hans Petersens ven kunne få? Tror du virkelig, der er nogen arbejdsgivere, der vil ansatte en, der ikke kan yde 100%, især når der er 280.000 arbejdsløse og nok at vælge mellem? For hvor er alle de jobs, som du forestiller dig at kontantmodtagerne skal kunne få, når der pt ikke er arbejde nok til alle?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:42 am

Jens Rin
Du er vist ikke den hurtigste knallert på molen …

Skrev jeg ikke, at jeg vil betale rejsen? Hvor får du så udgiften til det offentlige fra? Og kunne det tænkes, at lidt sol og varme kunne bidrage til en hurtigere helbredelse?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:44 am

De højtråbende liberalister der ivrigt kritiserer de efter deres mening for høje sociale ydelser, har kun eet formål:
Lavere skatter for de velbjergede!

En ubegavet af slagsen, kuglestøder Olsen fra Cirkus LA - ja, han ligefrem brækker sig over at høre om fattige i DK!!

Og nu et eksempel fra virkelighedens verden:

Jeg har en veninde der er socialrådgiver på områdekontor Dalum (Odense).
En dag fik hun uventet besøg af en somalisk kvinde, der råbte op og slog i bordet:
“Flere penge, flere penge!!

Somalieren måtte ekskorters ud af en stedlig vagt.!

- Jeg spurgte senere min veninde, hvorfor hun ikke gik til pressen med sin ubehagelige oplevelse?

- Hendes svar til mig: “Så bliver jeg fyret”!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Pedersen, Vinderup | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:51 am

Hvad vil der være i vejen med at kræve at kontanthjælpsmodtagere yder en indsats for hjælpen? det gør man i Aalborg - med det resultat at 95% er i arbejde eller uddannelse inden for 1 år (unge under 30)

Man skal passe på med: “jeg kender…”, men jeg kender faktisk 2 kontanthjælpsmodtagere som ikke gider arbejde (det siger de i hvert fald selv), men når de er på kommunen er de åh så syge - så der kan de ikke arbejde…. den slags gør mig en anelse indebrændt

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:53 am

@Hans Petersen

Den økonomiske virkelighed har indhentet HTS. Men du kan da ikke nægte, at retorikken op til valget må have fået mange danskere til at tro, at velfærds-paradiset ventede lige om hjørnet. Alt kunne lade sig gøre, om det så var ambulancer i hver en by eller 2 lærere i hver en klasse.

Ligesom du ikke kan nægte, at V+K de sidste 10 år har hældt 76 ekstra milliarder årligt i det offentlige - vel at mærke mens oppositionen konstant kritiserede regeringen for at skære ned.

Så vi har altså politikere her i landet, der skaber særdeles høje forventninger hos befolkningen til, hvad der kan forventes af det offentlige.

Problemets løsning starter ved politikerne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 9. dec 11 kl. 11:59 am

@Henning F. Jensen

Jeg tror din veninde har ret.

Socialrådgivere har tavshedpligt - og kan ikke oplyse om enkeltpersoner.

Hun skal anmelde det, hvis hun bliver udsat for trusler.

http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=582

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Rin, Skive | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:01 pm

Claus Elholm - Jamen dog, så fik vi selveste oraklet i tale… Hvis du læser mit indlæg igen, vil du se at jeg skrev SKÅNE-job… altså et job med tilskud fra det offentlige. Her kunne vedkomne så få erfaring og selvtillid nok til at søge job på lige fod med alle andre. Den ordning findes jo faktisk allerede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Rin, Skive | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:05 pm

Hans Petersen - Jeg er udmærket klar over at du, i din store godhed, vil betale rejsen… Men det du brokker dig over er jo at han ikke får kontanthjælp mens han sidder på stranden…(altså en udgift for det offentlige)Har du allerede glemt hvad du selv skriver?
Om lidt sol hjælper? Ganske sikkert, det har vi alle brug for… Men hvis det offentlige skal betale for denne “behandling” skal han jo nok have en læge til at ordinere en rejse til østen med fuld løn :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten høi, 2635 | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:06 pm

Hr. Elholm er ikke særligt politisk velfunderet og aner åbenbart ikke
hvordan det ser ud i den store verden. Selv i vore nabolande Sv. og
Tyskland nægter de at tro på vore astronomisk høje sociale støtteordnin-
ger.Der er intet konkret og meget få nye tanker i hans “røde blok”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Ebbesen, Næstved | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:12 pm

Claus Elholm,

Jeg skal lige forstår din definition af at kræve:

Jeg tjener små 32.000 brutto og som enlig mand har jeg efter skat 19.000
Jeg har omkostninger til leje, forsikring varme, vand, bil, afdrag herpå mv.
Så der er sådan omkring 5.000 tilbage til to-tre nye jakkesæt, fire par golfsko, 2 liter Remy Martini, sejlklubben, Rotary, VIP-klubben og turene i mine fem stor motorbåde og tøserne.

Jeg kræver at beholde mere af mine penge jeg har tjent, fordi jeg mener at mine skattekroner misbruges til at betale andre, herunder banker, politikere, Carina’er osv. for meget i forhold til det de er værd. Er det så en liberalfacistisk krævermentalitet der skal lægges for had?

Staten, kommunen og regionen kræver af mig mere skat, afgifter osv for at kunne betale og bestikke den siddende regerings vælgere, bankbosserne, politikerne, EU, indvandrerne, efterlønnerne, husejerne osv. lidt mere. Er det grisk krævermentalitet? For mig er det for de deler kun deres had og krav ud til mig, intet andet. Tror du jeg har et fællesskab med disse?

Claus Elholm, du er ussel!

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:12 pm

@carsten høi

“Tyskland nægter de at tro på vore astronomisk høje sociale støtteordninger”.

Hvad har det med “rød blok”?

Har vi ikke de satser, som VK har indført gennem de sidste ti år. Eller var det Dansk Folkeparti, der reelt ledede regeringen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:13 pm

med “rød blok” at gøre

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:32 pm

Thomas Larsen

Jeg benægter ikke noget af det, du skriver i dit seneste indlæg. Jeg så også gerne, at retorikken blev dæmpet.

Men jeg synes, at det er fint med en ret og pligt-debat uanset tidspunktet. Jeg finder det bare lidt ærgerligt, at det primært er de svageste, som skal stå for skud i debatten, da det efter min mening er i middelklassen og opefter at kræveriet for alvor har fat, samtidig med at kræverne her generelt er ganske godt stillet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:34 pm

Bare for en god ordens skyld.
Jeg forstår godt at Carina kan føle sig fattig. Kr. 5.000 pr. md til sig selv og hendes 12-årige søn. Er der eksempelvis plads til en udenlandsrejse årligt, der nemt koster kr. 10.000? 2 mdrs. forbrug. Er der plads til uforudsete udgifter? Rockwool-fonden nævner, at det absolut mindste, det koster til mad og tøj pr. md. er kr. 3.000. Er kr. 5.000 så for meget til 2 personer?

Man skal også huske, at Carina ikke har nogen opsparing (max. kr. 10.000) eller pensionsopsparing. Carina vil være fattig hele livet.

Men alle har så travlt med at være fordømmende. Hvem vil “bytte” tilværelse med en syg person, der i 20 år. har været på kontanthjælp?

Man skal vel bare være glad for, at man ikke er i samme situation.

Upassende ? Klag over indlæg

 
eva andersen, hvidovre | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:38 pm

Det er politikernes skyld at samfundet er kørt helt ud på et sidespor +++ befolkningen. !!! Politikerne har lagt lokkemad ud for at få folk til at stemme på sig, og folk hr hoppet på den , uden at tænke sig om. Tænk på at venstre regeringen kunne have skabt et helt anderleders samfund i de 10 år, de sad ved magten, de prøvede først at gøre noget da det var forsent.Nu ødelægger venstrefløjen de sidste rester af folks selvstændighed,handlefrihed,ansvarlighed ved at socialisere det hele, det har jo vist sig at kommunismen ikke fungerer, men den skal absolut trækkes ned over hovedet på folk, også selv om befolkningen stemte i blinde.Stop muslamiseringen af Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:41 pm

Kære læsere. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Vi minder om at anonyme indlæg slettes. Angiv både for- og efternavn. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kaj Pedersen, Vinderup | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:48 pm

@ eva andersen, hvidovre

Nej, det er ikke politikernes skyld - det er vores egen skyld! Intet parti kan skære i offentlige ydelser og forvente at blive genvalgt. Alle mener at det er “de andre” der får for meget… ikke dem selv da, de burde faktisk have noget mere.. Det gælder lige fra kontanthjælpsmodtageren med 5000 til sig selv om måneden (ingen navne nævnt) til direktøren der vil slippe billigere i skal.. alle vil nyde uden at yde. Indtil det ændrer sig tør ingen pille ved noget!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:50 pm

Kaj Pedersen

Noget om snakken… politikerne leverer det, befolkningen efterspørger (stemmer på)

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 9. dec 11 kl. 1:33 pm

@Peter Ebbesen

“Er det så en liberalfacistisk krævermentalitet der skal lægges for had?”

Behold hatten på, hvis du synes den passer.

Jeg mener ikke, at du er en bedre samfundsborger end Carina, bare fordi du er så heldig at have arbejde.

Jeg er sikker på, at der er mange arbejdsløse, der gerne vil have dit job.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Simonsen, Aabenraa | Skrevet: 9. dec 11 kl. 1:40 pm

Krævementalitet bruges kun på andres vegne. Så når du Claus Elholm bruger et langt indlæg til at belyse krævementalitet, har du meldt deg ind i offerindustrien, der lever fedt af, at komme med krav, for at flere kan føle sig som ofre, det giver fremgang i butikken. Når ofrene først er faldet til patten, er der mange til at hjælpe dem; se http://www.k10.dk.
Jeg synes at det er synd for dem, der har ofret sig for offerindustrien, de kræver ikke, det har de andre til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Benny Mortensen, Arden | Skrevet: 9. dec 11 kl. 1:43 pm

poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 9. dec 11 kl. 12:34 pm. Tror du virkelig Carina har været syg siden hun var 16 år? Så er du godt naiv! Hvis det er korrekt, skulle hun så ikke være på pension i stedet for? Ud over det kræver hun mere. hun mener ikke, at hun får nok! Det er da krævmentalitet!

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 9. dec 11 kl. 2:11 pm

Benny Mortensen
Du spørger, om Carina har været syg siden hun var 16 år. Jamen det ved jeg selvfølgelig ikke. Spørg kommunen. Hvorfor er hun i så fald ikke på førtidspension? Har det noget med kassetænkning at gøre? Jeg skriver, at kr. 5.000 pr. md. til 2 personer ikke er for meget. Især ikke, når man tager udgangspunkt i Rockwool-fondens beregninger.

De personer, der kræver mest her i samfundet er vist ikke kontanthjælpsmodtagere.

Derimod kan nævnes boligejerne, der efter at have scoret mill. af skattefrie gevinster 2003-2007 nu forlanger boligpakker, så priserne kan opretholdes. Desuden kan nævnes banker, der forlanger bankpakker, landbruget, der forlanger ret til at forurene undergrunden, personer der tjener milliongager forlanger afskaffelse af topskatten, personer med kæmpe formuer gemt i pensionsopsparinger forlanger mindre skat ved udbetaling osv. osv.

Forskellen er imidlertid, at disse grupper har deres egne lobbyister, der bearbejder politikerne og medierne.

Som sædvanlig er det Underdanmark, der skal være syndebukke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 9. dec 11 kl. 2:31 pm

Socialrådgiver dræbt i Holstebro
27. januar 2010 - Til morgen er en kvindelig socialrådgiver ved jobcentret i Holstebro blevet stukket ned. Hun døde af sine kvæstelser på Regionshospitalet i Herning.

Somalieren var en af kræverne.
Hendes fejl var at hun sagde nej

….

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Thiessen, Aalborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 2:36 pm

Velfærd er som narko - der er pushere (politikere) og misbrugere (vælgere), så ansvaret kan ikke uden videre placeres. Dog synes det at være enklest at starte med politikerne, da de må formodes at ville fremtræde som ansvarlige og er langt færre og derfor bliver opgaven mere overkommelig. Og dog - blandt velfærdspusher-partierne kan man nævne EL, SF, S, KD, DF og indtil Foghs afgang også V samt i visse afarter også R som dog har valgt målrettet at subsidiere den selvbestaltede kreative klasse.
Det kræver visse overtalelsesevner at løfte denne opgave…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 9. dec 11 kl. 2:42 pm

niels hansen, 2800 lyngby

I mit tidl. indlæg:

Min veninde, socialrådgiveren, turde ikke orientere Stiftstidende om den ubehagelige hændelse med den somalier-kvinde, der opførte sig som en gal!

Konsekvens: Min veninde var blevet fyret!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Villy Madsen, Jægerspris | Skrevet: 9. dec 11 kl. 2:46 pm

Den modbydeligste form for krævementalitet udvises af dem, der kræver at blive fri for at bidrage til udvikling og forbedring af vort fælles samfund.

Den udvises af dem, der kræver ret til at sige nej til at hjælpe mennesker i nød, nej til bedre børneinstitutioner, nej til sygomsbekæmpelse, nej til bedre uddannelser, nej til forbedret ældrepleje osv. og nej til at betale skat.

Næst efter kræmmermentalitet udviser liberalismens minimalstatsdyrkere den allerværste form for krævementalitet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 9. dec 11 kl. 3:27 pm

Jørgen Villy Madsen, Jægerspris - husk nu din medicin for det er helt ude i hampen det du skriver.

Landet med verdens højeste skattetryk mener du er en minimalstat^^

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Jørgensen, Horsen | Skrevet: 9. dec 11 kl. 3:33 pm

Jørgen Villy Madsen, Jægerspris

Sorry, men du er enten ubegavet eller tænker dig ikke om.

Dem der kræver en lidt mere rimelig fordeling af deres tid, produktivitet og resultatet af deres evner er netop dem der bidrager til og forbedrer vort samfund. De andre sidder blot og fordeler, forvalter og snyder med det de andre har bidraget med.

Hvilken af dem tilhører du? Jeg har et gæt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Graverholt, 8200 Aarhus N | Skrevet: 9. dec 11 kl. 4:31 pm

Stop socialminister Karen Hækkerups hetz mod kontanthjælpsmodtagere
Skriv under her: http://www.kortlink.dk/a83t

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Nielsen, Silkeborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 5:26 pm

Typisk indlæg fra socialister som Claus Elholm. Når snakken falder på “deres” andel af krævementaliteten så forsøger de straks at pege fingre ad resten af befolkningen. Claus Elholm, det er helt korrekt at alle lag i samfundet udviser krævementalitet. At du så ser det som en hetz imod de fattige må stå for din egen regning. Hvad med at du forholdt dig til om der var et gram af sandhed i kritikken i stedet fr blto at pege fingre som en lille dreng og sige “Jamen far, de andre gør det også”…

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Christensen, Kbh | Skrevet: 9. dec 11 kl. 6:51 pm

En større udgave af en “Carina” finder vi i denne tid i EUtopia, hvor de sydlige lande, der ikke selv
kan holde økonomisk orden i eget hus, og herunder opkræve de nødvendige skatter og fjerne korruption etc. må hente hjælp hos skatteyderne i de EU-lande, hvor der er orden i økonomien.
Men fra de “liberale” kredse i de ikke krise-ramte EU-lande høres kun ganske få bjæf over at der nu skal betales til folk, der med landenes fornødne omhu kunne have klaret sig selv.
Det er nok fordi, at regningen på ægte socialistisk vis fordeles ud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Jørgensen, Odense S.Ø. | Skrevet: 9. dec 11 kl. 6:59 pm

Der er flere der forslår, at alle på kontanthjælp skal ud at arbejde. Og det kan jeg på en måde godt acceptere, men der skal bare lige være, et par ting opfyldt først.

Da landet jo har en stor arbejdsløshed, så OS der er på denne ydelse, der skal ud at arbejde “gratis”, skal selvfølgelig IKKE tage arbejdet, fra andre således at de så bliver fyret. For det kan vel ikke være meningen, at vi bare skal straffes, og der så kommer flere ud i arbejdsløshed…

Og så kan jeg ikke forstå, hvorfor det kun er dem der er på kontanthjælp, der skal ud at arbejde. For hvis der skulle laves dette tvangsarbejde/gratis arbejde, så burde det da også gælde for andre, der er på overførselsindkomst. Og her er det specialt dem der er på Dagpenge, Ledighedsydelse og Sygedagpenge, som jeg synes, også skal ud at arbejde ved siden af mig..

Eller er det kunne OS på kontanthjælpen, der er hadet så meget, at vi skal straffes alene, fordi vi er så uheldige, at lande på en af samfundets laveste trin..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Iversen, Hørning | Skrevet: 9. dec 11 kl. 8:07 pm

@Claus vores samfund er blevet sygt af krævementaliteten hos hattedamer og hatteherrer som dig, der bliver ved med at kræve at vi deler større og større gave ud de stakkels fiktive offerere for det onde kapitalistiske samfund.

Tag jer sammen ! Og drop jeres infantil sort/hvide opfattede af verden.

PS: Efter valget i Egypten må din hjerneløse lovprisning af det arabiske forår, og din ligeså hjerneløse kritik af Huntington, vist snart udløse at du bliver sat til at spise din stråhat eller et par birkekviste i den lokale sauna.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 8:16 pm

Krævementaliteten er ikke forbeholdt de få, men de mange. Børnene er i overflodssamfundet blevet tillært en krævementalitet, der langt overstiger de børn, der er vokset op under fattige kår. De har derimod lært at måtte nøjes.

Kræver de så lidt af dem, hvis børn bestemt ikke mangler noget, om man da lige ser bort fra forældrenes nærvær, så er det straks en ulykke, som ikke mindst de borgerlige straks kan gør et stort nummer ud af. Med det sigte, at bortlede enhver opmærksomhed fra deres egen grådighed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Klampmann, Kbh. | Skrevet: 9. dec 11 kl. 9:50 pm

Til Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 9. dec 11 kl. 8:16 pm. Rart at atter at få dine bemærkninger til visse af tidens hændelser. Du har været savnet. Vi er mange, der alle har længtes efter dine guddommelige, vise og ikke mindst meget træffende kommentarer. Så fortsæt hermed og vi alle vil blive klogere i livets finurligheder, som du meget alene mestrer at beskrive så hengivent.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mogens Kristensen, Charlottenlund | Skrevet: 10. dec 11 kl. 7:48 am

Kræv din ret og få din ret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten høi, 2635 | Skrevet: 10. dec 11 kl. 11:29 am

Til NIels Hansen!
Fordi Hr Elholm kører “rød blok”! retorik og politik.
Han har ikke forstået at Danmarks gældsproblemer
hovedsagekigt ligger i at vi må låne tæt på 8 millioner
i timen (!) for at oprette snesevis af verdens højeste
støtteordninger og satser som andre lande ikke har.
Derfor kommer vi måske heller ikke ind i “det nye EU”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Villy Madsen, Jægerspris | Skrevet: 10. dec 11 kl. 11:39 am

Der er især en form for krævementalitet, der sikkert og lynhurtigt får en af mine kropsvæsker i kog. Det er når Saxodirektørerne via de usædvanligt primitive hånddukker i Liberal Alliance kræver skattelettelser og velfærdsnedskæringer.

Det er både pinligt og samfundsnedbrydende. Kravet er at de rige skal være rigere og de fattige fattigere. Liberalisme helt uden formildende omstændigheder, hvad det så end kunne være.

Fantastisk at nogen kan få sig til at tro, at så ødelæggende fantasier kan gøres til virkelighed. Det burde være kriminelt at lade egoisme, grådighed og hensynsløshed være styrende som politiske ideer.

Men det ikke kriminelt - det er kapitalisme - sidegadevekselerernes utopia.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Hansen, Humlebæk | Skrevet: 10. dec 11 kl. 12:01 pm

Et eksempel på krævementalitet: Højtuddannede mister 2/3 af deres indkomst, hvis de bliver arbejdsløse og ryger på dagpenge. Uha - de må gå fra hus og hjem! At de i forvejen tjener langt mere end den alm. gennemsnitsdansker, og derfor har rig mulighed til at lægge til side mhp. evt. dårlige tider, taler man ikke om. Næh… de højtuddannede skal nu have lov til at få flere penge udbetalt (mod en ringe merbetetaling)! Gæt hvorfra de ekstra penge også skal komme… rigtigt! Fra det offentlige og dermed de lavest lønnede. Det kald jeg for krævementatlitet!

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 10. dec 11 kl. 12:47 pm

Til Jan Hansen.
Hvem er gennemsnits danskeren ??
Er den den ufaglærte som tjener 175 i timen ??

Reelt set kan de som ønsker det bare tegne ekstra lønsikring .

Til Jørgen Willy
Skat er et konkurrence parameter uanset om du kan lide det eller ej.

At de såkaldte “rige” får lov at beholde en my mere af deres egne tjente penge. Det er godt nok urimeligt.

Gå venligst ind på SKM og se hvilke indkomster som bidrager med hvilken andel.
Og sig så til mig, at de er urimeligt at topskatteloftet hæves til 1 mio fiansieret af off. besparelser

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 10. dec 11 kl. 1:01 pm

Når først man er rød er skaden sket.

Skattelettelser er blot at man tvangsopkræver færre af folks penge, hvor de kan bruges til forbrug der skaber arbejdspladser.

Problemet med de røde er at de ser folks løn som samfundets ejendom, hvor man allernådigst vil lade dem beholde en lille slat af.

“Vores penge skal bruges fornuftigt” sagde Frau Helle T.Scmidt under valgkampen.
Måske var det hun mente at man skal sikre sine penge i et skattely i alperne, men det var det nok ikke det^^

Vores penge
Vores børn som Mette Frederiksen ynder at sige

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 10. dec 11 kl. 1:46 pm

Per Nielsen m.fl.
Iflg. eksperter har forskellen mellem rig og fattig aldrig været større. Så hvorfor forøge den yderligere?
Hvis det da ikke lige er ren grådighed.

Iøvrigt er det da mærkeligt, at der forlanges højere dagpenge ved ledighed til de højtlønnede. Når de højtlønnede diskuterer dagpenge for alle andre samfundsgrupper, skal samme sættes ned. Ligesom dagpengeperioden kræves nedsat. For Liberal Alliances vedkommende gerne ned til 1/2 år. Kontanthjælpen er åbenbart også for høj. Alle skal sætte tæring efter næring. Bare ikke de højtlønnede. Ved ledighed kræver de udbetalt en ekstra sum penge.

At de højtlønnede bidrager mest via skat, er vel logisk når de har de højeste indkomster. Hvem har iøvrigt bestemt, at de højtlønnede skal være højtlønnede? Jeg er sikker på, at en ufaglært eller faglært gerne betaler topskat, hvis deres indtægt ved lov sættes op til kr. 800.000 årligt. Til gengæld kunne bl.a. Straarup m.m. sættes ned fra kr. 10.000.000 til kr. 300.000 årligt. At der udbetales så høje lønninger er jo ikke en selvfølge. Det er noget denne samfundsgruppe igennem tiderne har tilranet sig fra alm. danskere. Og nu vil de altså heller ikke betale den aftalte skat af beløbet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 10. dec 11 kl. 4:18 pm

Til PP.
Hvem er rig og hvem er fattig.
Den såkaldte median indkomst er værdiløs.
Jeg forlanger på ingen måde højere dagpenge.
Alle kender betingelserne og ikke mindst satserne for dagpenge. Ønsker man mere, så man tegne en ekstra forsikring.
De som indtil nu har tudet højest om dp satser er 3F.

Dagpengene bør ligesom alle andre overførselsindkomster beskæres med minimum 5% og derefter fastfryses i minimum 2 år. Det vil give budget forbedring på ca. 32 mia.
Det vil naturligvis forøge forskellen mellem yder og nyder. Glimragende. Mere af den slags. Op med topskatteloftet til 1 mio.
Hvis nogle så vil hyle op om, at det giver mere ulighed, så fint med mig.
Det er mere af den slags ulighed, vi har brug.
Læs massive off. besparelser

Hvem er højtlønnet ???.
De såkaldte højtlønnede får jo fastsat deres lønninger ligesom alle andre. En aftale mellem arbejdstager og giver.

Synes en aflønning på 10 mio er yderst rimeligt. Måske endda en kende lavt set i international målestok.

De såkaldte alm. danskere ??
Hvem er de ??.

Skat er et konkurrence parmeter uanset om du vil det eller ej.

Finder en DP periode på 2 år passende, som situtionen er lige nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Klampmann, Kbh. | Skrevet: 10. dec 11 kl. 4:22 pm

Til poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 10. dec 11 kl. 1:46 pm. Jeg er ligesom dig også tilhænger af, at de rige skal betale mere. Selvfølgelig skal de da det. Men, hvis jeg gennem uddannelse får mulighed for, at benytte min uddannelse til at få en højere indtægt, så manglede det da bare andet, end at jeg afleverede det meste min indtjening til skattefar. Hvorfor pokker skal jeg tage en uddannelse af en eller anden art, og så aflevere det hele til skattefar, medens andre, uden uddannelse, kan sidde på deres dertil indrettede og få løn herfor. Så mit forslag er: drop enhver form for uddannelse, sæt dig over ned ved stambænken, pengene kommer alligevel. Incitamentet til at tjene penge er gået fløjten. Johh, der også en anden mulighed, bliv politiker, kom i Folketinget, så får du kvæ get, danskerne, til at betale for dine dyre vaner, rejser og ekstraordinære levevis. Og, ikke mindst, betale mindre i skat, da du så vil komme til at lovgive om især egne skatteforhold.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Pedersen, København k | Skrevet: 10. dec 11 kl. 4:37 pm

Puha bliver gang på gang bekræftet i hvor sølle socialismen er: krævermentalitet, jantelov og misundelse!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vivi Andersen, 5500 Middelfart | Skrevet: 10. dec 11 kl. 4:59 pm

poul pedersen

Har det ikke altid forholdt sig således, at folk med højere uddannelser får større indkomster end folk med lavere uddannelser ?

Hvis man har knoklet sig vej gennem skolesystemt, gymnasiet og dernæst en længere varende uddannelse, får et job - er det så ikke rimeligt at et sådan menneske får en højere løn end den, der ikke har et tilsvarende forløb, men f.eks. sidder med det kontorjob eller står bag en butiks disk ?

Alle i dette her samfund står det åben for at arbejde sig frem så man står med en god skolegang som resultat, en skolegang der giver adgang til en god uddannelse, som man altså også skal knokle for at fuldføre .

Man bliver f.eks. ikke dyrlæge, kan jeg hilse at sige, ved kun at yde en afslappet indsats !

Der skal knokles for at komme så langt.

At folk der har ydet en sådan disciplineret indsats også mener sig i sin gode ret til en bedre aflønning end de der IKKE har stillet de fornødne krav til sig selv er da logisk nok eller ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 10. dec 11 kl. 6:55 pm

Per Nielsen: Du synes, at 10.000.000 om året er for lidt til Straarup. Er 10 mill. det rigtige beløb at give til en person, der var hovedkraften bag opkøbet at en irsk bank? Det irske eventyr har foreløbig kostet Danske Banks aktionærer 34 mia.! Men du synes stadigvæk, at manden får for lidt i løn. PN: Du er blevet hjernevasket og lefler for de højestlønnede.
Du skriver, at fastsættelse af løn er en aftale mellem arbejdsgiver og -tager. Når det drejer sig om finanssektoren og mange andre aktieselskaber er det et “tag-selv-bord”. Bestyrelser og direktion forærer hinanden lønstigninger og foretager sig ting, alm. danskere ville ryge i spjældet for. Tag de krakkede banker: Det er nærmest en flok svindlere, der kan haft ledelsen. Hvor mange er kommet i spjældet: Ingen. Hvor mange har fået bøder: Ingen.
Hvem betaler regningen for dårlig bankledelse: Det gør folk med alm. lønninger gennem skatter.
Af en eller anden besynderlig årsag kæder du fjernelse af topskat sammen med off. besparelser. Til PNs oplysning: Vi har 100 mia. i off. underskud. Offentlige besparelser kunne vist bruges til andre mere presserende ting.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 10. dec 11 kl. 7:09 pm

Jens Klampmann
Det er ikke det rigtige tidspunkt at stille krav om afskaffelse af topskat. For det første har vi et off. underskud på 100 mia. For det andet gennemføres tilbagetrækningsreformen, der især rammer efterlønsmodtagerne og alm. lønmodtagere uden pensionsformuer. Skal besparelserne bruges til at forære de højestlønnede skattelettelser (det vil koste staten 18 mia. at afskaffe topskatten)? Nej, brug pengene på at formindste statens underskud.

Alm. lønmodtageres lønstigninger efter inflation har de seneste år været negativ. Bl.a. i erkendelse af, at DKs konkurrenceevne skal forbedres. Jeg betragter det derfor nærmest som en fornærmelse, at højtlønnede i samme åndedrag forlanger skattenedsættelse kun for dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
tommy nagel, tranekær | Skrevet: 10. dec 11 kl. 9:09 pm

Per Nielsen, Thorning
Ufaglærte der tjener 175kr. i timen. Har du spist søm? Her på Langeland får vi 119 kr. i timen, og der bliver arbejdet igennem. Her bliver en udlært og erfaren tømrer tilbudt 125 kr. timen ved nyansættelse.
Det lyder som om at du laver spin (Læs: manipulerende fordrejninger) omkring at legitimere stor lønforskel.
Men måske er du bare ikke updatet?
Hilsen tommy

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Klampmann, Kbh. | Skrevet: 10. dec 11 kl. 9:13 pm

Til poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 10. dec 11 kl. 7:09 pm. Jeg påpeger blot, hvorfor i alverden skal jeg og andre tage en uddannelse for blot at blive flået af skattefar. Så vil jeg hellere tage en ½ time på den ene side og ½ time på anden, lønnen for ikke at lave noget, kommer alligevel. Summa summarum, det bedste for landet vil, i din termologi, være at alle lader være med at uddanne sig. Derved undgås store lønninger, ingen misundelse, ingen at plukke, alle er glade. Og så må du da også blive glad, ingen at plukke, alle er lige eller er de.

Upassende ? Klag over indlæg

 
tommy nagel, tranekær | Skrevet: 10. dec 11 kl. 9:51 pm

Vivi Andersen, 5500 Middelfart 10 dec ll kl.4:37

Jeg tror at du både er en sød og troværdig person. Men du er dog så indbegrebet af borgerlig selvforståelse at du tilsyneladende slet ikke kan forestille dig nogen anden selvforståelse, og derfor ikke har valgt den.

Vi lever jo i et samfund der i sin grundstruktur er socialdemokratisk. Det vil for et eksempel sige at samfundet har betalt din uddannelse (såvel udgiften til bygninger og undervisere mv.; som livsophold. I et totalliberaliseret samfund ville alt være privatiseret og kapitaliseret, og hvis du ikke havde rige forældre der kunne betale for det, så ville du enten have måtte opgive din uddannelsesdrøm, eller forsøge at arbejde dig igennem det; hvilket næsten aldrig er muligt i den slags samfund, da lønnen for ufaglært arbejde er på et eksistensminimum. Så hvor meget mere skal de højtuddannede tjene?? Er det ikke rimeligt at betale noget tilbage til samfundet? Er der trods alt så meget socialtænkning i dig at du vil akceptere at skele til livsløn når løn og skatteforhold skal tages i betragtning? Eller kører vi bare svinet?

Men jeg beklager da, at din uddannelse ikke har været dig et livsindhold men udelukkende noget du skal have penge for. I min verden giver det pil nedad.

Hilsen Tommy

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 11. dec 11 kl. 12:32 am

Jens Klampmann
Får man det hele foræret? Er man ufaglært eller faglært er risikoen for arbejdsløshed stor. Så står den på dagpenge eller kontanthjælp. Max. kr. 200.000 årligt. De ledige er faktisk krisens ofre. Det er ikke nødvendigt at nedgøre denne samfundsgruppe yderligere.

Har man en mellemlang uddannelse er lønnen over kr. 400.000 årligt.

Man af èn eller anden grund skal de højtlønnede altid “hakke” på Underdanmark. Måske skyldes det grådighed. Måske skyldes det manglende anerkendelse.

De ledigé, de faglærte og ufaglærte, er netop blevet ramt af arbejdsløshed, tilbagetrækningsreformen og faldende realløn. Det er vist ikke rimeligt, at de højtlønnede kræver topskatten afskaffet og påføre samfundet en udgift på 18 mia årligt. Grådighed er en dårlig egenskab.

I stedet for skulle man glæde sig over at være i job og få en god løn.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 11. dec 11 kl. 6:51 am

Til PP
Naturligvis bør besparelser på 120-130 mia i de off. udgifter først gå til dækning af statsunderskud. Kunne vi blot komme så langt, så var vi nået et godt stykke af vejen. Men der skal stadig gøres noget ved topskatten. Såvidt jeg husker så er en del af statsunderskuddet for næste år iberegnet udbetling af efterferie penge ??. Dvs. alt andet lige så vil underskuddet året efter være mindre. Med 120-130 i besprelser, så er der plads til topskattereform. Derudover har stort set alle undersøgelser vist det er stort set gratis at afskaffe topskatten grundet dynamiske effekter. Da jeg ikke personeligt er tilhængere af dynamiske effekter, så foretrækker jeg dog finansiering igennem off. besparelser.

Topskat er et konkurrence parameter.
Dvs. jo højere topskat ved en meget lav grænse jo ringere mulighed for at tiltrække og fastholde de dygtigste i DK. De har intet med grådighed at gøre, men ren og skær sund fornuft

Tro de fleste bliver ramt af faldende realløn og det er kun positivt for konkurrenceevnen. Meget mere af den slags i de kommende år.

Hvis bankdirektører har begået ulovligheder, så er dette en sag for bagmandspolitiet.

Bankerne har selv betalt for bankpakkerne.
Om evt. statsgarantier for lån i sidste giver underskud for staten, det kan vi først se, nå disse en gang udløber

Til Tommy

Hvor jeg arbejder, får en ufaglært 175 i timen.
1 håndværker ligger på ca. det samme.

Men uanset lønnen, så kendes den jo inden man ansættes.¨
Dvs. man bør naturligvis tilpasse udgifter efter de potentielle indtægter kva uddannelse og bosted

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 11. dec 11 kl. 3:23 pm

Per Nielsen. Du viser med al tydelighed, hvorledes Liberal Alliance argumenterer. Du skriver: Med 120-130 mia off. besparelser er der plads til fjernelse af topskat. En besparelse på 120-130 mia på de off. budgetter vil medføre, at 250.000 skal fyres fra det offentlige! Samtidig skal disse 250.000 personer alle finde arbejde i den private sektor, hvor der i forvejen findes 250.000 arbejdsløse. Det er kravet for en besparelse på 120-130 mia kr. Og det er således tilhængere al Liberal Alliance regner. Mon ikke alle økonomer er enige om, at dette regnestykke er komplet urealistisk. Men vær sikker på, at læserne på denne blog samt andre blogs vil læse det samme budskab igen og igen. LA forsøger at hjernevaske befolkningen.

PN fra Liberal Alliance synes, at faldende realløn for den alm lønmodtager er et gode, mens den højtlønnede skal præmieres med store skattelettelser. Vis dog lidt samfundssind og tag ansvar. Er det virkelig kun Underdanmark, der skal bære byrderne af krisen? Underdanmark, der ikke fik del i opturen? Hvilken egoisme og grådighed. Men kan man forvente andet, når ens partiprogram er skrevet af 2 sidegadevekselerer.

Har bankerne selv betalt for bankpakkerne? Hvis ikke den danske stat (skatteyderne) var kommet på banen med garantier, var store dele af banksektoren krakket. Og noget lignende er åbenbart på trapperne igen. Så det er skatteyderne, der løber risikoen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vivi Andersen, 5500 Middelfart | Skrevet: 11. dec 11 kl. 4:45 pm

tommy nagel

Beklager jeg ikke fik med, at undervejs i uddannelsen stod den på enten meget tidlig op eller sene døgntimer, hvor der skulle gøres rent til alm. sats.

Et af de jobs var at gøre rent efter patologer havde udført dagens dissektioner - altså på afdøde patienter eller andre, hvor dødsårsagen skulle klarlægges.

Man tog ganske enkelt de rengøringsjobs der var at få - for der skulle penge i kassen, du!

Og nej - der var ingen hjælp at få fra hjemmefronten som selv havde deres at slåes med!

P.s. Den nominerede studietid blev overholdt - takket være eget slid med studierne.

pps. som dyrlæge er man også bevidst om, at det kan knibe for de forskellige at betale for behandlingen af deres dyr. Ofte enten sætter man prisen mærkbar ned eller man udføre ganske enkelt behandlingen gratis.

Ingen skal afvises og bestemt ikke, fordi de ikke har penge nok !

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 11. dec 11 kl. 7:05 pm

Til PP
Sjovt nok er dit primære fokus mit forslag om fjernelse af topskat. Du er ikke meget for at godtage balance på statsbudgettet.

Balance er naturligvis 1 priotet, men det betyder ikke at en fjernelse eller en markant hævning af topskatteloftet også er nødvendigt.

Det er ingenlunde nødvendigt af fyre 250000 off. ansatte for at finde pengene.

Skær 5% på samtlige overførselsindkomster og fastfrys dem herefter sammen med off. lønninger i 2 år. Det giver ca. 55 mia, udfas 50000 off. stillinger over 2 år ved naturlig afgang det giver 25 mia. Fjern aktivering 9 mia, gør 20% SU lånebaseret 2,8 mia, sænk barselsorlov til 9 måneder x mio/mia, fjern mulighed for ny reg. af gulpladebiler til private x mio, skær 25% på forsvaret 6 mia, fjern efterferien helt 10 mia, gennemgå erhvervsstøtteordninger med tættekam 2 mia, genindfør de ting, som var bestemt i kratten i overflade pakken fra foråret x mia, genindfør kontanthjælpsloftet x mio, indtægtgraduer børnefamilieydelse med minus 10% for hver påbegyndt 100 K i brutto husstandindkomst over 500-600 K x mio/mia, afskaf automatiske alders ydelser jvf. dagens JP 2-3 mia.

Få ryddet op i mærkværdige kommunale tag selvordninger vedr. væresteder etc.

Selv med disse ting ville vi sdtadig have et velfærdssamfund lysår foran alle andre. Forskellen er blot, vi ville have råd.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 11. dec 11 kl. 7:27 pm

Per Nielsen.
Jamen så er det jo en tilståelsessag fra din side. Det er Underdanmark, der skal betale for krisen. Det er de ledige, kontanthjælpsmodtagerne, pensionisterne og de studerende, der skal betale krisen. Personer, der ofte lever på grænsen til fattigdom skal gå 5% ned i ydelse. Og hvad skal pengene bruges til? En del af besparelserne skal bruges til skattelettelser til de allerrigeste. En indtægt på 1 mill. vil spare kr. 90.000 i skat.

Og så det sædvanlige vrøvl fra PN: 50.000 færre ansatte i det off. giver kun 25 mia. Forudsætning: Alle får arbejde i den private sektor. Ren utopi.

Og nu kan jeg så også forstå, at kommunale væresteder skal stå for skud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Klampmann, Kbh. | Skrevet: 11. dec 11 kl. 7:46 pm

Til poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 11. dec 11 kl. 7:27 pm. Joh da, det lader til, at vi alle, efter din mening, igen skal til at efterleve USSR.s standard. Stå i kø og samtidig inkassere lønnen. Gå på arbejde, lav intet, det blot at møde bærer lønnen i sig selv. Hurra. Du har ikke svaret på, hvorfor det det er nødvendigt, at nogle uddanner sig. Nææ, for hvis de, nogle, gjorde det, så kom skattefar, hvorefter din udbetaling efter skat, ville være det samme som den uuddannedes, så hvorfor fa…. uddanne sig, blot for at lønne til de kloge, som ligger på ryggen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
tommy nagel, tranekær | Skrevet: 11. dec 11 kl. 9:50 pm

Hej Vivi!
Respekt for din indsats!
Hilsen Tommy

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 11. dec 11 kl. 9:54 pm

Jens Klampmann
Så er bunden vist nået. Jeg kan forstå, at i din verden kan det ikke betale sig at være højtlønnet. Hvis du synes, at det er så attraktivt at være på kontanthjælp, står det dig frit for at prøve.

Upassende ? Klag over indlæg

 
bent jensen, roskilde | Skrevet: 12. dec 11 kl. 3:57 pm

ser lige at kystdirekoratet, allernådisk har givet tilladelse at nogle sommerhus ejere må redde deres hus, hvilket storsind i danmark, man må redde sit eget hus hvad får man ikke for ejendomskat er dybt inponeret

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 13. dec 11 kl. 6:11 am

Til PP
En udgifter er en udgift. Der bruges 314 mia alene på overførselsindkomster.
Naturligvis må der spares her.

Naturligvis spares der penge på udfasning af off. stillinger, beløbet kan sikkert diskuteres. Men at der spares penge, det er et omtvisteligt faktum.
Tror det er for sjov at GRIIS landene i stor still fyrer off. ansatte, det samme med kommune og regioner herhjemme.

Hovedpartyen af de besparelser, jeg foreslår vil naturligvis skulle gå til balancering af budgettet og afdrag. Men da topskatten er et konkurrence parameter, så skal der naturligvis gøres noget her.

I hvilket tempo kan diskuteres, men en forhøjning af loftet til 1 mio ville også gøre navnet topskat aktuelt igen.

Og nej, det er ikke for min skyld. De håndøre, jeg ville få ud af det er ligegyldige.

Men det ville da gøre det lidt mere attraktiv, at lade penge straksbeskatte kontra at høvle endnu flere ind på livrenten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
tommy nagel, tranekær | Skrevet: 13. dec 11 kl. 7:54 pm

Per Nielsen, Thorning
Hvad mener du er den kloge forklaring på at der er stor arbejdsløshed på Langeland når arbejdskraften formodentlig er 60% i forhold til hvor du bor?
Har arbejdsudbyderne virkelig råd til at ignorere det? Og ja, det har de vel. Jeg hører at der foregår en mægtig kapitalophobning blandt mange firmaer; MEN de kan ikke afsætte flere varer!
Skulle man så ikke mene at købekraften er for ringe?

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 13. dec 11 kl. 7:55 pm

Per Nielsen
Du skriver: “Naturligvis spares der penge på udfasning af off. stillinger, beløbet kan sikkert diskuteres”. Hvis beløbet kan diskuteres, hvorfor gentager du så igen og igen, at der spares 25 mia? Jeg ved godt, at det er måden Liberal Alliance argumenterer på, men tænk dog selv.

Der vil uden tvivl blive færre off. ansatte i årene fremover, men at betragte det som løsningen på underskuddet på de off. budgetter, er ikke korrekt.

Vedr. topskat: Alt er en konkurrenceparameter d.d. Er der økonomisk råderum, bør jobfradraget øges. Dermed bliver det mere attraktivt at arbejde.

Indbetal gerne på Livrente. Det er trods alt bedre for samfundet end indbetaling på ratepension.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 13. dec 11 kl. 8:37 pm

Til PP
Sjovt batter en øgning af jobfradraget jo såre lidt idet det er ufattelig dyrt og dermed kommer du ikke problemet med dansk topskat til livs.

Jeg betragter udfasningen af off. stillinger som en del af løsningen

Med de muligheder, der er på livrenter idag, så giver i sidste ende stort set det samme for samfundet.

Meget har ændret sig med livrente igennem årerne

Langeland er et udsted, undskyld udtrykket, uddannelses niveauet er nok ikke særlig højt.

Det nytter ikke meget at en ingeniør virksomhed flytter til Langeland. Hvis både kunder og potentielle medarbejdere ikke er til stede

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 13. dec 11 kl. 9:09 pm

PN
En forøgelse af jobfradraget betyder, at det kan betale sig at arbejde. Desuden vil det øge forbruget i samfundet. En fjernelse af topskatten betyder, at de højtlønnede får foræret betydelige summer, der så kan brugés til at hensætte endnu større beløb til Livrenter. Forbruget vil være uforandret.
Hvorfor dog forære de, der tjener allermest betydelige summer? De får jo store lønstigninger allerede trods krisen, mens de lavtlønnede og mellemklassen har faldende realløn.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 13. dec 11 kl. 11:25 pm

PN
Hvilket problem med topskatten?
Topskat betales af folk, der tjener alt for meget efter deres arbejdsindsats.
Desuden mener PN, at lønnen skal ned, så problemet løser sig af sig selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 14. dec 11 kl. 1:24 am

Til PP.
Vi prøver lige igen.
Det er ufattelig dyrt at forhøje jobfradraget, hvis det samtidig skal batte noget. Ligesom at fjerne bundskatten eller nedsætte momsen. Det batter meget lidt for den enkelte, men er hundedyrt

“højtlønnede” får ikke foræret noget noget, de får lov at beholde en my mere af deres egne tjente penge.

Jeg tror, det er de færreste, som i disse tider kan opretholde deres realløn. Og godt det samme, det er kun sundt hvis lønningerne set under et kommer under pres nedad. Tyske industri arbejde holdt stort set lønnen i ro i 10 år. Det kommer om noget Tyskland til gode idag

Topskatten og ikke mindst et meget lavt loft er et konkurrence parameter. Naturligvis skal det ses i sammenhæng med de andre meget høje danske skatter og afgifter. Men tror du virkelig det er for sjov, at stort set alle undersøgelser peger på topskatten som en meget stor udfordring for at fastholde og tiltrække de dygtigste mennesker

Jeg er sådan set 3/4 kvart ligeglad med forbruget
Vi bør ikke satse eller indregne stigende forbrug som en vækst faktor. Men derimod budgetter efter de nuværende indtægter, faktisk færre, da det koster at reformerer topskatten

Det er ikke op til dig eller den gemene pøbel at vurderer størrelsen af folks lønninger.

Det er en ganske normal aftale mellem arbejdstager og giver.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 14. dec 11 kl. 2:29 am

Per Nielsen
Som sædvanlig en gang vrøvl fra start til slut.

Du mener åbenbart, at det er for dyrt at forhøje jobfradraget, så det batter noget. Nu er det sådan, at hvis man bruger 18 mia på at hæve jobfradraget i stedet for at bruge 18 mia på at fjerne topskatten, så “batter” det lige meget. At de 18 mia givet i jobfradrag samtidig forøger forbruget og gør, at det bedre kan betale sig at arbejde, er kun en sidegevinst. Men naturligvis må PN så dele de 18 mia med helt alm. lønmodtagere. Uha! Uha!

Nu læser Liberal Alliances tilhængere jo diverse undersøgelser, som f…… læser biblen. Indholdet i undersøgelserne er ikke et tag-selv-bord.

Jeg kan forstå, at anderledes tænkende for dig er “den gemene pøbel”. Endelig ser vi dit “sande ansigt”.

PN har ellers meget travlt med at vurdere andres lønninger. Underdanmark skal alle gå mindst 5% ned i løn, så PN kan få sine skattelettelser. Og således, at PN kan indbetale endnu mere til Livrente. Her ser man virkelig Liberal Alliances grimme ansigt. Det drejer sig om at rage så meget til sig som muligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Foragten for middelklassen — På sporet af et moderne liv , | Skrevet: 24. feb 12 kl. 4:21 pm

[...] Man skal ikke lede længe for at finde beslægtede hip til middelklassen. Her er det en vred JP-blogger: [...]

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Kaj Hansen skriver
23.05.12 07:37
Jamen er det ikke utroligt med en håndbevægelse forærer hun en halv milliard væk og herhjemme slåes man om bevare skoler etc men de bliver Læs mere
Kaj Hansen skriver
23.05.12 07:34
hmm..uden håndtaske hvad var hun Læs mere
Vi lukker bare nogen skoler eller sætter nogen afgifter op. De dumme danskere fortjener sgu ikke at ha det så godt. Desuden skal Helle bare videre Læs mere
Torben Andersen skriver
22.05.12 20:11
Kære Morten; Det var PH, som forsøgte at beskrive kulturradikalismen som omfattende "frisind og tolerance". Hvad han glemte var, at Læs mere
Thomas Lindvang skriver
22.05.12 10:14
Du skulle have stoppet dit skriveri efter "selvfølgelig er der de mange løftebrud, men derudover..." For det er jo essensen af denne regering. Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/