

Det lyder dramatisk, når vi hører, at over halvdelen af alle danskere er på offentlig forsørgelse. Og det er ikke svært at forstå, hvorfor borgerlige debattører næsten får fråde om munden, når de siger, at det er på tide at trimme velfærdsstaten, når nu over halvdelen af alle danskere er på overførselsindkomst.
Men hvis man ser nærmere på tallene, så er der ikke tale om, at over halvdelen af danskere er på overførselsindkomst, som man ellers får indtryk af i debatten. Nej, tallene dækker over, at arbejdsstyrken lige akkurat har sneget sig ned under de 50 pct.
At det ville komme så vidt, har vi faktisk vidst i flere år. Selvfølgelig er det bekymrende, men der er langt hen ad vejen tale om en naturlig udvikling og hvor Danmark langt fra står alene. Således er arbejdsstyrken i Tyskland kun lige akkurat over 50%, men den altså i Danmark lige netop har sneget sig under.
Ifølge en befolkningsfremskrivning fra Danmarks Statistik vil antallet af danskere over 65 år stige hvert eneste år frem til 2044, så der til den tid vil være en halv million flere ældre end i dag. Det betyder, at den andel af befolkningen, der står uden for arbejdsstyrken, vil vokse yderligere. Det skyldes ikke, at velfærdsstaten har vokset sig større, eller at det ikke kan betale sig at arbejde, men at vi ganske enkelt lever længere, end man gjorde tidligere.
Den største gruppe af danskere, der står uden for arbejdsstyrken, er dog skolebørn under 15 år. At påstå at disse er på offentlig forsørgelse, som visse borgerlige debattører gør, når de siger, at faldet i arbejdsstyrken betyder, at over halvdelen er danskerne nu er på offentlig forsørgelse, er helt hen i vejret. Og når de samme debattører videre afsporer debatten og gør det til et spørgsmål om krævementalitet, er det umuligt at tage dem seriøst.
For det kræver mere end en livlig fantasi at skyde skylden for faldet i arbejdsstyrken på en postuleret krævementalitet, som kun kan overvindes via markante offentlige nedskæringer. Hvad vi i stedet har brug for, er en seriøs debat om fremtidens velfærdsstat, som i nogen grad blev skudt i gang med tilbagetrækningsreformen. I denne debat bør fleksibilitet være et kodeord, da fleksibilitet er alfa og omega, hvis vi i et eller andet omfang skal have nogle af de godt 200.000 danskere på førtidspension tilbage på arbejdsmarkedet, for nu bare at tage et enkelt eksempel.
Men den debat har lange udsigter, selv om statsministeren kastede bolden op i sin nytårstale. I hvert fald så længe vi har en række borgerlige politikere og debattører, der til stadighed slår politisk plat på faldet i arbejdsstyrken, hvor velfærdsstaten bliver gjort til den store syndebuk, der er ophav til alle Danmarks problemer.
En let forkortet version af dette indlæg var trykt i søndagsudgaven af Jyllands Posten.
Følg mig på Twitter.
I 1950´erne, da jeg var barn, var halvdelen af befolkningen heller ikke på arbejdsmarkedet.
Nu, hvor kvinderne er kommet på på arbejsamarkedet, må de ting, de tidligere lavede gratis, nødvendigvis betales over skatten.
“Ældrebyrden” har der været snakket om i 20 år, så den burde ikke komme bag på nogen.
Problemet er, at man soldede formuen op i første halvdel af forrige årti, og nu kommer regningen.
Upassende ? Klag over indlæg
Claus, Skolebørn under 15 er slet ikke medtaget i tallene, da det er under 50% af befolkningen i den arbejdsduelige alder der nu er i arbejde. Pr definition er den arbejdsduelige alder fra 15 år til og med pensionsalderen.
Det er dog indlysende klart, at med et årligt underskud på statsbudgettet på 100 milliarder kroner er der ikke råd til at befolkningen lever længere medmindre pensionsalderen øges i mindst samme hastighed og sandsynligvis endnu hurtigere hastighed, da levealderen er stigende som følge af ekstremt dyre livsforlængende medicinske behandlinger.
Allerede idag er en gennemsnitsdansker en livslang underskudsforretning i størrelsesordenen 650000 kroner til 850000 kroner. (kan ikke huske om det er det ene eller det andet tal der gælder)
Velfærdsstaten har adskillige store problemer
1) En gennemsnitsdansker er en gigantisk underskudsforretning for samfundet
2) Der er for mange ældre i forhold til unge
3) Virksomhedernes konkurrenceevne er i ruiner
4) Nordsøolien er på vej til at slippe op.
5) Danmark kæmper med eftervirkningerne af en gigantisk boligbobbel.
Dengang, hvor de store årgange var på arbejedsmarkedet, der var en voksende boligbobbel, masser af gratis milliarder fra nordsøolien og små ungdomsårgange under uddannelse så kunne det for den mindre oplyste se ud som om økonomien på kort sigt hang sammen, men somsagt, det var et pyremidespil der nu er bristet.
Upassende ? Klag over indlæg
Nej du fatter åbenbart ikke problematikken som ikke omhandler børn og unge under 18. Det handler om at mere end 2.000.000 ud af 4.000.000 vælgere, lever af andres penge - dvs. enten på overførelsesindkomst eller som offentlig ansat. DET er et problem - når nu flertallet bestemmer over mindretallets pengepung.
Upassende ? Klag over indlæg
Gustav Uffe Nymand:
Ifølge finansministeriets egne tal er både pensionister, skolebørn og studerende uden job medtaget i statistikken, der netop gælder alle danskere og ikke blot dem i den arbejdsduelig alder.
Upassende ? Klag over indlæg
Mig bekendt er der blot konstateret, at nu skal under halvdelen for første gang i danmarkshistorien forsørge mere end halvdelen. Det er vel ædruelig fakta, der er relevant i debatten om velfærdssamfundet. Eller hvad?
Upassende ? Klag over indlæg
Samfundet skal bygges på en sådan måde, at alle, der kan forsørge sig selv, ved egen virksomhed eller som ansat, skal have mulighed for det. Offentlig forsørgelse skal være forbeholdt dem, der ikke er i stand til, at sørge for eget udkomme. Det er ganske enkelt nedfældet i Grundloven.
Borgere på offentlig forsørgelse, dvs. borgere der er i den arbejdsduelige alder og i øvrigt arbejdsføre - skal slet ikke accepteres. Det er politikernes forbaskede pligt, at sørge for at deres politik gør det muligt, at alle kan beskæftiges.
Upassende ? Klag over indlæg
Indfør borgerløn med lige ret til alle. Et beløb så lavt så de fleste hellere vil arbejde og øge indtægten, men dog tilstrækkeligt stort til at man kan overleve og undgå brødnid.
Upassende ? Klag over indlæg
Uanset hvordan man læser tallene, er faktum at, der er for mange der modtager og for få der bidrager. Underskuddet for 2012 er beregnet til 100 milliarder, men der er vel ingen der tror regningen stopper der. Inden året er omme er vi sikket oppe på 130.
Det mere grundlæggende problem er at danskerne er uhyggeligt forgældede, og at meget af gælden er lånt ud med sikkerhed i fast egendom. Det gik fint da priserne steg, men nu falder de, og så står bankerne med udlån der ikke er sikkerhed for.
Det værste er, at priserne er faldet selv om renten også er faldet, når renten igen stiger (og der gør den) vil boligmarkedet kollapse, og regeringen har ingen penge til at lave flere bankpakker.
Upassende ? Klag over indlæg
Du glemmer een ting, Claus Elholm: Når den gennemsnitlige levetid stiger, bør pensionsalderen jo også stige - ellers er det reelt en ‘udvidelse af velfærden.’ (Antag f.eks. teoretisk, at alle danskere blev 1oo år i gennemsnit, og at pensionsalderen vedblev at være ca. 65. Så vil andelen af forsøgere i DK jo falde rigtig markant. Men det vil du så ikke betragte som en velfærdsudvidelse??)
Upassende ? Klag over indlæg
Det ville klæde CE at fremlægge kilden til de tal, han øver sin matematik på, for de stemmer ikke overens med noget, jeg kan finde.
Noget ganske andet er, at det er en direkte forbrydelse mod menneskeheden, at lade et mindretal slave for et stort flertal.
Upassende ? Klag over indlæg
Der findes løgn, forbandet løgn og så statistik.
Hvor mange folkepensionister er mon på offentlig forsørgelse, hvis man man beregner nettoydelsen?
De fleste med en jævn pensionsopsparing vil hele
pensionisttilværelsen være ydere og ikke nydere.
Og så de ‘gigantiske 100mia. underskud’!
Der er i underskuddet for 2012 medregnet 17 mia.
som forventes udbetalt til dem, der fravælger efterløn. Men de fleste af disse penge er jo indbetalt og står regnskabsteknisk på en konto i staten. Tilsvarende er en stor del af udbetalingerne til folkepension indbetalt som en del at arbejdsmarkedsbidraget og burde ligeledes befinde sig på en konto i staten. Det er altså ikke et underskud på 100 mia. der er tale om i 2012, men en negativ pengestrøm af denne størrelse.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 22. jan 12 kl. 4:39 pm
Jep - og drop kassetænkningerne og bureaukratiet som forvalter om Karina skal have mere og mere og mere.
Upassende ? Klag over indlæg
Som jeg forstår T. Hansen, Århus, mener han, at det er socialisme, hvis han skal være med til at betale til det samfund, han har nydt god af i sin opvækst.
Så jeg ønsker ham god rejse. Lad nu være med at komme igen, når det kniber i udlandet.
Upassende ? Klag over indlæg
Til S.Andersen.
Regnskabs teknisk min bare r.. det samme gælde for din pensionist udtalelese.
Hvis der stod flere 100 mia på diverse konti til diverse formål som efterferie og pension, så ville penge til disse udgifter nok blive taget herfra.
Det er bare ikke tilfældet.
Det er korrekt at x mia er basis efterferie udbetalinger, men det ændrer ikke på at der som minimum bør barberes 100 mia af de off. udgifter. Så har vi budget balance, kan afdrage gæld og få gennemført en tiltrængt skattereform med fokus på topskatten
Upassende ? Klag over indlæg
Til Mogens
Socialisme eller ikke socilisme.
Selv med verdens højeste skattetryk, så har stadig gigantisk underskud og udsigt til underskud, så langt øjet rækker.
Derfor off. besparelser i 100 mia klassen nu
Upassende ? Klag over indlæg
Brok,brok, brok! De hader deres job! Elsker at spekulere i fast ejendom, - giver klart mere end reelt arbejde. Sådan er det i Lökkelandet.
Nu er der nogle, der vil redde röven ved at sälge sommerhuset til tyskere!
Lad de usolidariske gå på tvang. Lad huspriserne synke til et niveau, så unge kan få en bolig. Lavere huspriser holder også lönnen i ro. Konkurrenceevnen forbedres.
Grådige boligejere og grådige banker har skabt krisen.
De der påstår at denne udvikling skyldes socialistisk politik tränger til efteruddannelse, men det er nok billigere at anbefale udvandring til USA, Guds eget land.
Upassende ? Klag over indlæg
Jakob Møller:
Helt enig. Det er netop der for, at jeg nævner tilbagetrækningsreformen som et skridt i den rigtige retning.
Upassende ? Klag over indlæg
Løsningen er at udvide arbejdskraft-udbuddet!
Cepos (Borgerlig tænketank) foreslår halvering af dagpengeperioden!, men:
Den røde regering incl. radigale + enhedslisten har fjernet kontanthjælpsloft m.m. -
resultat: endnu mindre tilskyndelse til at få et arbejde!!
Samtidig går Hassan, Ali, Mustafa, Mohammed og andre 150.000 muslimer rundt og hygger sig i:
Gellerup, Voldsmose, Ishøj, Mjølnerparken,
Taastrupgaard o.s.v.
Det går “godt” i lille Danevang med den nuv. regering!!!
Upassende ? Klag over indlæg
Igen har har Elholm vist at han ikke forstår ret meget af samfundsøkonomi.
Selvfølgelig er det et kæmpe problem at den danske voksne befolkning mel-
lem 18 og 67 har mindre og mindre incitament for at arbejde. Vi har verdens
højeste satser : arbejdsløshedspenge, kontanthjælp,førtidspensioner,skånejobs
ydelser, efterlønspenge, tjenestemandspensioner, kunst-og forfatterstøtte og
og og….. Hr Elholm vil ikke forstå og kan ikke… Ny alliance og Cepos har dog
forstået budskabet. Uden gulerod gider folk ikke arbejde. Som jeg siger til mine
østtyske kollegaer: Wir haben was Ihr so gewünscht habt, Sozialismus ohne
Mauer. Aber eine Steuerhölle!
Upassende ? Klag over indlæg
Michael Falk, taastrup | Skrevet: 22. jan 12 kl. 4:27 pm: “Det handler om at mere end 2.000.000 ud af 4.000.000 vælgere, lever af andres penge - dvs. enten på overførelsesindkomst eller som offentlig ansat.”
Nu er det ikke sådan, at offentlige ansatte lever af andres penge. Nej, udfører et stykke arbejde HVER dag - for at få samfundet til at fungere. Hvis vi blev hjemme - gik samfundet i stå.
Det private arbejdsmarked kunne ikke fungere, når folk så selv skulle passe deres børn, deres forældre, de handicappede i familien. Ingen kunne komme på sygehuset - trafikken ville kollapse - ingen vedligehold af veje og infrastruktur (på sigt ville ingen derfor kunne komme på arbejde).
Og sådan kunne jeg blive ved - så tænk dig lige om, inden du kommer med en sådan udatlelse!
Upassende ? Klag over indlæg
Carsten Høi:
Nu skriver jeg højt og tydeligt i indlægget ,at det naturligvis er bekymrende. Så at jeg skulle mene, at udvilkingen ikke er et problem antyder vist, at du ikke har læst mit ellers meget korte indlæg og i stedet tillægger mig holdninger, som jeg ikke har. Og det siger vist mere om dig end om mig…
Upassende ? Klag over indlæg
Og så er det en skrøne, at arbejdsløse ikke har incitament til at arbejde. Noget decideret vrøvl. Problemet for de arbejdsløse er, at der ikke er nok arbejde til alle.
Upassende ? Klag over indlæg
En kinesisk industriarbejder tjener 20-30.000kr om året og hun producerer størstedelen af vores daglige forbrugsvarer.
Carina har 60.000kr/år efter faste udgifter er betalt.
Godt nok koster en pakke smør 20kr takket være skatter og afgifter, i Tyskland 7,50kr.
Mener du virkeligt at vi kan bevare vores velfærd når kinesere og andet godtfolk lever af at producere de varer, bortset fra madvarer, som sælges i supermarkederne.
Du har formodentligt været i en Walmart for at handle dengang du boede i San Diego. De fleste produkter som sælges der er produceret i lavtlønslande. De fleste amerikanere såvel som danskere klarer sig udmærket med de varer.
Hvor mange i din omgangskreds har et Rolexur???
Tror du virkeligt at vi i det uendelige kan leve af at låne for at Carina og kinesere og andet godtfolk kan leve af vores fantasiverden og vi kan bevare vores velfærdssamfund?
I følge FN er der ca 1 mia arbejdsløse, og de fleste af dem har ingen understøttelse.
Alene det faktum at vi lever laaangt over vores evne gør det tvivlsomt at vores rundhåndede velfærdssamfund kan overleve ti-erne.
Først den dag hvor hvores lønninger er i balance med de globale realiteter kan vi gøre os håb om at øge beskæftigelsen.
Men hvad var det Machiavelli sagde for femhundrede år siden:
Problemer erkendes først når de ikke længere kan løses.
Upassende ? Klag over indlæg
Når jeg læser grafen side 149 i seneste konjuktur-rapport fra det økonomiske råd der viser arbejdsmarkedsstatus for 15-64-årige fra RAS-statistikken (Den Registerbaserede arbejdsstyrkestatistik)samt tager i betragtning at en del af de beskæftigede er ansat i den offentlige sektor
dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/Efter%E5r_2011/Trykt%20rapport/Samlet%20KapI%20A.pdf
så forekommer det mig, at det er korrekt at sige at det er under halvdelen af befolkningen i den arbejdsduelige alder som arbejder i den private sektor som genererer de skatteindtægter der financierer de offentlige ansattes løn samt overførselsydelserne for de danskere der er på offentlig forsørgelse
Konklusion;
Danmark har et ekstremt problem, da de store årgange nu er på vej på pension.
Der er ganske enkelt ikke råd til at lade dem få lov til at gå på pension på nuværende tidspunkt medmindre man accepterer at lade dem dø tidligere i forhold til den livslængde som den medicinske teknologi muliggører
Upassende ? Klag over indlæg
Nogle har beklaget valgresultatet ved at sige at “skafferne” i de valutaindtjenende private jobs kom i mindretal. Det må så være fordi der findes en anden gruppe “nasserne” som under et får deres indkomst fra det offentlige, og denne gruppe har nu vist at de kan stemme sig til de andres penge!
Og trangen til at detailstyre vort liv griber om sig, senest har man fokus på børnemishandling blandt vore dårligt udrustede medborgere, som man jagter som kriminelle i stedet for at hjælpe!
Jeg synes det rejser spørgsmålet om man overhovedet kan være socialist uden at være asocial?
Sammenlignet med min barndom har de velbjærgede nu gået og hygget sig så gevaldigt i offentlige ansættelser at der ikke er blevet noget tilovers til de allersvageste!
I min folkeskoleklasse (1958-65)var der vel 5 af børnene der voksede op i yderste fattigdom og måske 3 der var lidt bedre stillet end os andre. Men dengang arbejdede alle forældrene, selv de ringest udrustede kunne klare datidens job men tjente følgelig heller ikke så de og deres børn kunne opretholde en levestandard der blot minder om vor tids “fattige”.
Så det er vel hvad socialismens livsløgn har bragt os, en velbjærget middelklasse med sikre, bekvemme jobs på bekostning af de produktionsjobs som vi burde have fastholdt i stedet, et skattetryk der udelukker store grupper fra vort arbejdsmarked, for at man så til sidst kan pege fingre af nogle enkelte der kommer i uføre fordi man har taget deres selvopholdelsesdrift fra dem og henvist dem til lediggang og tiggeri hos kommunerne.
Jo, socialisme er asocialt!
Upassende ? Klag over indlæg
Der er 800.000 på arbejdsmarkedet, resten er lønnet over skattebilletten.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Hr. Elholm,
jeg mener blot at din indfaldsvinkel til problemet om samfundsøkonomiens
sammenhængskraft er alt for ubekymret og svag. Dine holdninger og poli-
tiske meninger er jo legitime nok, så undskyld hvis jeg udtalte mig for fir-
kantet.
Når det så er sagt giver jeg Joachim fra LA ret i at et samfund står for fald
når det ikke kan betale sig at yde for så stor en del af befolkningen. Hvor
“rettigheder” bliver til statens undergang. (Joachim skrev sammenlignende med Romerriget!)
Upassende ? Klag over indlæg
Til Søren Ø
Uanset at langt de fleste off. ansatte er nødvendige, så skal tallene altså hænge sammen.
Upassende ? Klag over indlæg
Carsten Høi
Jeg mener nu, det er for letkøbt blot at sige, at mange ikke har noget incitament, fordi de offentlige ydelser er for høje. For høje til hvad? At få dagligdagen til at hænge sammen for en familie?
På min arbejdsplads blev der sidste år fyret 50 medarbejdere ud af små fem hundrede. Det skal være mere effektivt, forstås.
Nu står vi med pressede afdelingen, fordi der jo ikke er blevet reduceret i krav i opgaveløsningen, hverken kvalitativt eller kvantitativt.
Nu viser det sig, at en række medarbejdere ikke kan honorere de skærpede krav, hvorfor nogle nok må forlade arbejdspladsen.
Jeg mener denne historie fortæller meget om vores samfunds udvikling, om at velfungerende mennesker, som desværre bare ikke hører til de allerbedst ydende, har svært ved at få fæste på vores arbejdsmarked.
De, der leverer, får gode, solide lønninger. Men hvad med resten, er de bare dumme og dovne?
Upassende ? Klag over indlæg
Det største økonomisk problem er jo ikke at antallet af borgere på overførselsindkomst, som udtryk for at velfærdsstaten udspringer af et rigt samfund.
Det eneste økonomiske problem samfundet bærer er mangel på arbejde, men det tror da fanden når skatter og afgifter har presset lønningerne op og for mange har måtte stå af.
Står det til de ufolkelige neoliberale fantaster skal danskere uden arbejde på selvforsørgelse som i Kina hvor der eksisterer over 100 mio. fattige risbønder.
De neoliberle vil bare sænke og sænke dagpengeperidode, dagpenge, rigsmansskatten (selsskabsskat) og topskatteprocenten (ikke topskattegrænsen) og hæve og hæve pensionalder etc.
LA er så ekstremt reaktionære, at de ikke kan stemme for Finansloven,som de ønsker beskåret med 150 mia. kr. p.a. med hovedvægten af besparelserne lagt på de fattigste og hovedvægten af skattelettelserne lagt på de allerigste.
De neoliberale i LA er den ufolkelige spin-pluralistiske elitære kynisme - blot mere af den samme økonomiske monetarisme gennem de sidste 40 år - ingen nyskabelse, men det primitive egoistiske oligarki, der allerede har stoppet ny vækst i at spire holdbart op fra neden i samfundet.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Henning F.
Glem ikke 940000 folkepensionister og 120000 efterferie modtagere.
En udgift er en udgift uanset modtagerens baggrund
Upassende ? Klag over indlæg
@ Henning F. Jensen
Er løsningen at udvide arbejdsudbuddet, når det er arbejdsefterspørgslen som er for lille. De neoliberale kapitalister, som har verdens bedste erhvervsvilkår i Danmark efterspørger jo kun mindre og mindre arbejdskraft i Danmark.
Upassende ? Klag over indlæg
@ per Nielsen
Ja, klar-jer-selv samfundet. lol.
Bankdirektørene sidder på 90% af lønbudgettet osv. mens skatteyderne betaler regningen for bankdirektørernes vilde spekulationer og pyramidspil. lol.
Upassende ? Klag over indlæg
CE når du skriver at “Ifølge finansministeriets egne tal er både pensionister, skolebørn og studerende uden job medtaget i statistikken, der netop gælder alle danskere og ikke blot dem i den arbejdsduelig alder”
Vær så venlig at fremlægge klar dokumentation for din påstand med klar henvisning til kilde via link. Hvis det er fra Finansministeriet, så burde det jo være en smal sag.
Takker
Upassende ? Klag over indlæg
Claus E har ret i at debatten om 50+ % forsørgede føres på et alt for løst grundlag. Håber at nogen vil lave en kvalificeret statusopgørelse. Derefter kan vi få en debat med substans. Den igangværende debat handler mest om tilsvining af folk på overførselsindkomst og anden mudderkastning.
Upassende ? Klag over indlæg
Erkend at neoliberalismen har spillet fallit.
Vi ville næsten ingen bankdirektører og banker have tilbage hvis bankmarkedet havde fået lov at klare sig selv.
Erkend at LA er en økonomisk dinosauer et fejlskud fra forrige århundrede købt og betalt af spekulanterne - det mest udemokratiske og ufolkelige sammenrend, der kun kan kræve lavere dagpenge, dagpengeperiode mod større og større skattelettelser hovedsagelig kun til de allerigeste.
Upassende ? Klag over indlæg
Den offentlige sektor er et beskæftigelsesprogram for kvinder på “arbejdsmarkedet”….hele 72% af de ansatte.
Og da de næppe har nogen intentioner om at være lige nøjagtig dem, som ofrer sig til fordel for samfundsøkonomien, så er det hele et spørgsmål om tid.
Da Fogh i sin tid hev en sygeplejerske op på scenen og kurrede som en elskovssyg due, så var linien lagt…
Upassende ? Klag over indlæg
Mogens Højmark, Odder. Ja så kan det vist ikke siges tydligere. Mon T. Hansen, Aarhus fangede den. Og til per nielsen, Thorning. Lad nu de folkepensionister og efterlønnere være. De har tjent landet i mange år. Og de har med deres indtægter betalt mange uddannelser ( Måske endda for de mennesker der nu falder dem i ryggen på deres ældrere dage - flot siger jeg bare. Mere lavt kan det vel ikke komme ned? ) Der er forøvrigt en sang som blev sunget af Four Jacks, der hedder Når bare man har det godt. Men jeg synes når jeg hører den idag - Så lyder det mere som om der bliver sunget - Når bare JEG har det godt? Noget tidstypisk dansk. Når krybben er tom, så bides hestene. Man skulle hellere sige som den nu afdøde skuespiller Knud Rex sagde da han kom ud fra et fængselsophold, og det hele så sort ud. Han sagde: Den raske har tusinde ønsker - Den syge kun et! God dag til alle.
Upassende ? Klag over indlæg
Talentløs indlæg Claus Elholm.
Intet indhold
Ingen pointe
Intet konkret bud på hvordan vi konkret forholder os til at 50% af befolkningen lever af de andre.
Men fortsætte med at gå efter oppositionen, det kan du.
Hvornår fatter du at du faktisk har en rød regering i øjeblikket og at vi alle står og venter på hvordan den konkret vil forholde sig til velfædsdebatten istedet for blot at tale i floskler.
Upassende ? Klag over indlæg
Iøvrigt fatter jeg ikke at du gider køre rundt i årsagen til hvorfro en større del af befolkningen ikke er på arbejdsmarkedet. Om det er fordi antal pensionister vokser, at vi lever længere, at nogle er under 15 år, eller noget fjerde er jo principielt fløjtende ligegyldigt når det gælder økonomien. Uanset hvilken kategori disse mennesker tilhører er der kun de arbejdende til at betale for deres mad og bolig!
I stedet for at gå efter oppositionen så burde du i stedet komme med konkrete anvisninger på hvordan vi løser dette alvorlige problem fremover.
Vi venter i spænding…
Men det er jo her at du
Upassende ? Klag over indlæg
Rigtig fornuftigt indlæg af Claus Elholm.
Det er ikke antallet af forsørgede, der er problemet, men antallet af for få arbejdspladser.
I 2007 var der overskud på alle off. budgetter, men så fyrede og krakede de vilde spekulanter og neoliberalismen sank i grus.
Upassende ? Klag over indlæg
Man burde kun have stemmeret hvis man er selvforsørgende.
Det er et strukturelt problem, at et flertal af offentligt ansatte/bistandsklienter kan stemme sig til det ydende folks penge.
Men problemet løser sig selv på et tidspunkt. Som Thatcher sagde: problemet med socialismen er, at den på et tidspunkt løber tør for ANDRE FOLKS PENGE.
Upassende ? Klag over indlæg
De offentligt ansatte er naturligvis forsørget af det offentlige, og det gælder også en del privatansatte, f.eks. hos entreprenører som har vundet en licitation ved et offentligt byggeprojekt.
Det kan undre at et samfund kan fungere så statskapitalistisk, men på den anden side eksisterede Sovjetunionen i næsten 75 år.
Det er slet ikke en teoretisk betragtning at pensionisterne bliver 100 år. Allerede i år 2000 viste en fremskrivning af udviklingen at halvdelen af de fødte piger det år havde udsigt til at blive 100 år. Siden er levetiden steget hurtigere end forventet dengang. Særligt mændenes dødelighed er dalet, så en tilsvarende fremskrivning nu sikkert vil vise at også de fleste drengebørn kan blive 100 år.
Upassende ? Klag over indlæg
@Karl Madsen
Fallerede bankdirektører bør heller vel ikke kunne stemme?
Upassende ? Klag over indlæg
Karl Madsen
Og så lige et citat til dig:
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt.
- Bertrand Russell
Upassende ? Klag over indlæg
Dem som følger med i hvad der forgår i USA vil vide at middelklassens levestandard er under stærkt pres.
Tea-parti bevægelsen er middelklasses svar på deres pressede situation.
I DK er den akademiske middelklasse overvejende offentligt forsørget. De har en utrolig magt i samfundet.
Alle ved at de offentlige udgifter er det store problem og hvis vi vil have gang i økonomien igen skal den offentlige sektor drosles kraftigt.
Ikke alene er det offentlige lønførende man har kort arbejdsdag betalt frokost og en god pension.
Beklager men det er den gruppe i samfundet som står for fald. Den tilbageværende merværdiskabende produktion kan ikke længere finansiere deres vellevned.
Det burde være klart for enhver, men det aner mange danskere slet ikke. Ak ja salige er de enfoldige. Hvilket sidste valg tilfulde bekræfter.
Danskerne er slet ikke klar over hvor mange der modtager offentlige overførselsindkomster.
I følge Interresearch fra september satte ni ud af ti danskere et for lavt tal. Hver fjerde dansker er helt nede på 30% af befolkningen på overførselsindkomst, selv om det reelle tal er dobbelt så stort, dvs. 60%.
Det bliver ikke uden sværdslag, de offentligt ansatte vil slås med næb og klør. Sålænge vores politikere solidariserer sig med den klasse skal vi ikke forvente forandringer af betydning.
Så vi vil forsætte med at låne indtil vi har græske tilstande. Og man vil beskære de sociale ydelser.
Men embedsstanden er der ingen der tør røre ved.
Så alt vil blot forsætte på jævla vis.
Upassende ? Klag over indlæg
Karl Madsen, Århus C. Et indlæg lysende af intelligens og lysende vid! Hvordan havde du tænkt dig udført i praksis? Arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere er jo ikke som åbenbart du og mange andre tror, en fast og uforanderlig masse. En der er arbejdsløs idag, er måske i arbejde imorgen. Og til slut et spørgsmål til dig. Har du aldrig været arbejdsløs?
Upassende ? Klag over indlæg
Rettelse: Hvordan havde du tænkt dig det udført i praksis?
Upassende ? Klag over indlæg
Krævermentalitet er, når arbejdsløse kræver mere i overførselsindkomst, i stedet for at kræve bedre vilkår for virksomheder i Danmark - således at man kan få et job. Man beskuer sin egen navle, i stedet for at se det det hele lidt ovenfra. Hvis folk gjorde det, ville Danmark være mere blå, og ikke rød og krævende…
Upassende ? Klag over indlæg
@Jesper A og Helge Olsen: i økonomi- og indenrigsministeriets seneste Økonomisk Oversigt (www.oeim.dk/indhold/oekonomisk-redegoerelse-dec-2011-publikation.pdf) kan man i bilagstabel B7 side 203 se følgende tal: i 2011 var antallet af helårspersoner på forskellige offentlige ydelser på 753.000 Det dækker dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere (223.000), førtidspensionister (247.000), efterlønnere (115.000), personer på barselsorlov (51.000)og nogle andre ordninger. Tæller man 263.000 modtagere af SU kommer man op på 1.016.000 personer i den arbejdsduelige alder, der modtager en offentlig ydelse. I følge Statistikbanken (www.statistikbanken.dk), var der i 2011 ca. 3.485.000 mennesker i alderen 18-65 år. Det er altså ca.30% af befolkningen i den arbejdsdygtige alder, der modtager en offentlig ydelse.(Man kan diskutere, om det er rimeligt at regne SU-modtagere med her, men så er tallet i hvert fald højt sat).
Tæller man de 943.000 folkepensionister med (og dem, der er i støttet beskæftigelse) kommer man frem til at i alt 2.050.000 dankere i alle aldre modtager en offentlig ydelse. Der er 4.360.000 personer i Danmark, der er over 18 år.
I denne aldersgruppe (18+) kommer vi altså op på at 47 % af gruppen modtager en offentlig ydelse.
Befolkningstallet er ca. 5,6 millioner. Sammenligner vi med den samlede befolkning, er det altså 36 % af befolkningen, der modtager en offentlig ydelse. Man kan så mene, at børn i familier, der får en offentlig ydelse, også skal tælles med som modtagere, men så begynder det at blive rigtig svært at beregne. Dette var fakta, som jeg har kunnet finde dem.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Bjorn Sorensen
I 2007 var den off. sektor intet problem, da var der arbejde til alle. Det er den private sektor som er problemet, da de udflaget folks jobs.
Kalder du bankerne for den tilbageværende værdiskabende produktion?
Det er fuldstændigt underordnet fra en økonomisk synsvinkel hvormange der er på off. forsørgelse.
Det er antallet af arbejdspladser der er vigtigst og de udflages fordi staten har gjort danskerne konkurrenceudygtige med nye afgifter og skatter for hver ny regerings nye regneark-øvelser.
Upassende ? Klag over indlæg
Claus Elholm i sit es! En hurtig klumme uden ideer, skrevet til folk midt i ilden, skrevet i tilpas afstand fra realiteterne der beskrives.
…og feedback fra Elholm? Enten et bidende svar hvis der ikke er gode spørgsmål i indlægget der besvares, ellers ignorere han posten eller sletter den.
Velkommen til Claus Elholms blog.
Sikkerhedsord: blokeret. Hahahahaha, som en fortune cookie.
Upassende ? Klag over indlæg
@søren ø, 7480
Det er desværre noget vrøvl at sige at vi har behov for den offentlige sektor, fordi de laver veje etc… Disse ting kan vi udemærket få fra den privat sektor, og naturligvis til bedre kvalitet og billige priser. Dog ikke fordi at de er dårligere eller dovne mennesker i den offentligt sektor.
Upassende ? Klag over indlæg
@ Thomas Egebak
Kan vi også låne penge billigere og i en bedre kvalitet i den private sektor?
Upassende ? Klag over indlæg
Til Evan
Jeg er sådan helt igennem kold overfor, hvad pensionister, efterlønnenere og andre har bidraget med igennem tiden.
Vi har gigantiske statsunderskud og udsigt til selvsamme i årerne, som kommer.
Til Kim L
Hvilke bankdirektører sidder på 90% af hvilke lønbudgetter ???
Vil en maks skat på 40% kun komme de allerigeste tilgode ??
Dvs. alle som betaler topskat eller sparer topskat gennem pensionsindbetalinger tilhører de allerigeste ???
Kassen er gabende tom, det er det vi bør forholde os til.
Mit synspunkt er at der skal barberes drastisk 120-130 mia på de off. udgifter og derfor skal over 1 mio mennesker på overførselsindkomst naturligvis ikke fritages uanset deres bidrag igennem tiden.
Upassende ? Klag over indlæg
Lever vi længere end for 25 år siden? Det er jeg ikke sikker på. For fem år siden skrev medierne meget om den dalende levealder, men så pludselig, næsten fra den ene dag til den næste, levede vi længere og længere, og tendensen er fortsat lige siden. Ihvertfald i medierne.
Men der er vist noget der ikke stemmer. For i de sidste fem år har sundheds- og sygdomssystemet nærmest været i frit fald. Som afsløret af private undersøgelser, diverse bøger samt Politi ken og EB samt JP og JV m. fl.
Tusindvis af patienter (og pårørende) er blevet ladt i stikken, med en stor overdødelighed til følge. Der er hundredvis/tusindvis af eksempler på at mange patienter har fået en hjælp så ringe, at de sådan set lige så godt kunne have befundet sig i stenalderen eller i Congo i centralafrika.
Hertil kommer mange danskere som fik et kort liv, pga. sorger og modgang, brug af alkohol, stoffer eller angstdæmpende medicin. Hvortil kommer selvmord og mord.
Upassende ? Klag over indlæg
Faldet i den disponible danske arbejdsstyrke, skyldes vel først og fremmest den kommunistiske familiepolitik?
Upassende ? Klag over indlæg
Iøvrigt et udmærket oplæg af CE. For det er jo rigtigt at de stadig flere arbejdsløse ikke har meget med menige danskeres krævementalitet at gøre. Snarere er der tale om at vores konkurrence-evne er blevet forringet, pga. de høje skatter, de mange bureaukratiske besværligheder og de tusinder af afgifter, gebyrer, bøder, told, momsopkrævninger og andet, som Borgen har pålægger borgere og virksomheder.
Statens, kommunernes og partiernes krævementalitet er blevet et stort problem for os alle.
Upassende ? Klag over indlæg
Tænk blot på, at de der sidder og lovgiver - alle som en - forsørges af det offentlige, præcis ligesom kontanthjælpsmodtagerne, dagpengemodtagerne, pensionisterne m.fl.
Upassende ? Klag over indlæg
Det påstås at Danmark er i økonomisk krise, og at det derfor er det blevet nødvendigt at lukke skoler, hospitaler og skadestuer på stribe.
Men der er stadig råd til at bruge milliarder på Afrika, Eu, prestigebyggerier og endnu mere indvandring.
Det virker ret mystisk.
Har vi stadig folkestyre her i landet?
Upassende ? Klag over indlæg
@k laursen, odense
Selvfølgelig var den offentlige sektor i DK et problem i 2007. Hvis den offentlige sektor var lige effektiv som det private erhversliv, så ville vi jo få noget for pengene. Som det er nu er det en sørgelig redelighed, et underlødigt sundhedsvæsen og folkeskolen har heller ikke noget at brøste sig af. Du kan jo bare læse Preben Jensens bandbuller om al den fortrædelighed som det offentlige forvolder.Han har desværre ret. Problemet med vores offentlige sektor er at den er politisk ledet, dvs ideologisk og det er der ikke kommet noget godt ud af. Ideologiske dogmer blokerer for almindelig sund fornuft. Bent Jensen skrev en interessant kronik om emnet forleden dag.
Du har så sandelig ret i at skatter og afgifter er skyld i at megen produktion er nedlagt eller udflaget, eftersom skatter og afgifter udgør den største udgift i produktionen (60-90%).
Vi må jo ikke glemme at mange af de lande som vi skal konkurrere med slet ikke har den skattebyrde.
Men hver femte dansker er analfabet og hver fjerde er ufaglært. Hvordan kan han konkurrere med en kineser som tjener 10-15kr i timen når han skal betale mindst 50kr i skat i timen. Det hænger ikke sammen, og derfor er den gruppe underbeskæftiget eller langtidsledige. Der er ikke ret mange her på blokkene som vil indse at vi skal tilpasse os det globale omkostningsniveau hvis vi vil have gang i hjulene. Vi kan jo ikke leve af at barbere hinanden. Krisen er jo et resultat af at vores frisørøkonomi ikke kan låne sig frem længere.
Men der er stadigvæk folk som tror at vi kan låne os ud af lånekrisen.
Spyt i næverne det er hvad der skal til.
Men hvad forstår bønder sig på agurkesalat.
Upassende ? Klag over indlæg
Endelig. Endelig en , der prøver at komme igennem med en smule fornuft. Al den snak om at over halvdelen er forsørget af det offentlige og at omkring halvdelen står udenfor arbejdsmarkedet trænger i den grad til korrektion. Fx at halvdelen er offentlig forsørget. Det er de ikke! At du får ca 3400 om mdr efter skat i folkepension er ikke forsørgelse. Det får rigtig rigtig mange. De forsørger sig selv ved opsparing, pension, som de selv har betalt til m.m. Efterlønnere- en del af dem(den mindste del!) får henad det samme efter skat - men suplerer med egen pension. De er ikke fuld forsørgede. De får et tilskud. -Og de stemmer ikke rødt p.g.a dette tilskud . Ja- jeg kunne blive ved.Der trænges SÅ meget til korrektion og korekte oplysninger. Hvor er der meget vrøvl og snak og politisk vinklede overskrifter- selv i pressen, der burde gå langt dybere og mere seriøs til sagen. Man skulle tro pressen arbejdede for blå blok. Fopr de er vel ikke bare dumme.
Upassende ? Klag over indlæg
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup. Du har ret endnu engang. De arbejdsløse, som folk der altid har været i arbejde har så travlt med at forfølge har ikke mere krævementalitet end andre mennesker. Og man er vel ikke doven og ugidelig, fordi man lige er blevet afskediget fra Vestas, efter mange år i job vel? Og til Niels Rasmussen,Ålborg. Jeg kan kun tage hatten af for dit indlæg. Det er jo desværre ikke seriøsiteten der plager mange af indlæggene. Mit må også gerne vurderes. Jeg er efterlønner, på den lille ( 60 år ) efterløn. Og jeg supplerer også med egen pension. Det vil sige at jeg får endnu mindre fre staten. Og jeg betaler min skat og mine afgifter med glæde. Årsag: Mine 3 børn har fået eller er igang med en uddannelse. Og til per nielsen, Thorning, kan jeg kun sige følgende: Brug fortiden, nutiden og fremtiden når du udtaler dig om og bedømmer andres indsats.
Upassende ? Klag over indlæg
Ja der er mange tal der flyder rundt. Elholm hjælper heller ikke til men får da lige skudt den sædvanlige svada afsted mod “borgerlige” - så har han det så meget bedre.
For arbejdsstyrken gælder;
Modtagere af dagpenge 91.000, kontanthjælp 78.000, aktiverede 59.000, førtidspension 248.000, efterløn 108.000, fleksydelse 7.000, revalideringsydelse 13.000, sygedagpenge 65.000, ledighedsydelse 15.000, støttet beskæftigelse 92.000. I alt 717.000 på offentlig forsørgelse i den arbejdsdygtige alder.
Det er ikke 50% af arbejdsstyrken nej. Men ja, over 50% af samfundet er i dag uden for arbejdsmarkedet - og derved afhænge af de andre 50%. Det tal Elholm, og andre debattører forvirrer sig over, er at under 50% af folk i arbejdsstyrken er ansat i den private sektor. Dette er i sig selv et kæmpe problem da det er i den private sektor pengene dannes og innovationen kommer fra.
Derudover tager Elholm fejl mht. dem under 15 værende den største gruppe uden for arbejdsmarkedet. Jvf. Dansk statistik i 2010 var de 0-15 årige (inkl. 15 år) ca. 995.000 mod 1.011.000 for dem over 65 år (65 år ikke inkl.). Sidste grupper vokser de næste år hurtigere end “børnegruppen”. Mindre detalje, men sigende for problemstillngen.
“For det kræver mere end en livlig fantasi at skyde skylden for faldet i arbejdsstyrken på en postuleret krævementalitet, som kun kan overvindes via markante offentlige nedskæringer.”
Nej, der er faktisk veldokumenteret i akademisk litteratur såvel som af de tre store samfunds-kommissioner vi har de seneste 15 år. Eller rettere, at “krævermentaliteten” er en del af problemet. Ingen hævder seriøst der er én forklaring på et indviklet problem. Men sådan kan Elholm godt lide at fremstille modstandere. Finansministeren har selv meldt ud fra folketingets talerstol at de forhøjelser af overførselsindkomster den nye regering indførte som det første koster 3.000 jobs. Er det “livlig fantasi” nok for dig Elholm?? Eller vil du “sætte” finansministeren på plads med din overlegne viden der er så overlegen den ikke engang behøver dokumentation?
Hvordan hævder man derudover at debatten om “krævermentalitet” er intet andet end et “postulat” efter de sidste to års valgkamp i dk? Bor Elholm i en osteklokke? Vil du seriøst påstå fagforeninger og de “korrekte” ikke har kørt kampagne på kampagne om massakre på velfærdssamfundet og “de svage”? Hop, hop lønnen skal op….? Flere offentligt ansatte, nu!! 2 skolelærere per klasse! Flere SOSUer, flere pædagoger, flere … - nej, sådanne ting har vi intet hørt om. Der har ikke været jagt på “rige”, trusler om millionærskat, legitim (ikke kritiseret) “debat” om “bare at fremrykke beskatning af private pensioner” (hvad med fremtiden??), begrænsning af private opsparinger, dæmonisering af “multinationale” uden fakta med hold i… nej intet. Ingen “kræverdebat” om at de rige bare skulle betale mere… Nu hvor alt indhold er forsvundet fra S og SFs hjemmesider fra de seneste to år er det også forsvundet fra Elholms hukommelse.
Helt grotesk er Elholms forhold til hvad der er en “naturlig udvikling”. Citat; “At det ville komme så vidt, har vi faktisk vidst i flere år.”
Helt korrekt sådan set. I 1997 kom den første store kommission og gjorde opmærksom på problemet. Den krævede opgør med efterløn og pensionsalder, reform af overførselsindkomster som f.eks. dagpengeperiode og en reform af skat på arbejde hvor enhver offentlig rapport siden 1997 har vist at et opgør med topskatten giver flest “job for pengene”.
Nu 15 år senere mener Elholm måske nok det er lidt bekymrende med den der udvikling men… vi har jo vidst det kom og så glemmer vi, at der faktisk er nogen der i 15 år har forsøgt at geare samfundet i højere grad til netop denne problemstilling.
Videnssamfundet eksisterer ikke for alle. Elholm og andre velmenende kan ikke gøre om på normalfordelingen for IQ og mange andre måleenheder for “evner”. Jo, vi lever i højere grad af “viden” i dag end for 20 år siden. Nej, en stor del af samfundet vil aldrig blive en del af “videnindustrien”. Når vi konsekvent forringer rammerne for helt almindelige jobs giver vi ikke “Carina” og tusindevis andre en mulighed for meningsfyldt arbejde. NOx afgift i superklassen kan måske give “Carina” 500 kr. mere netto om måneden - men det sker på bekostning af andre folks job, heraf flere “ufaglærte” og “faglærte”. Det samme gælder for gartnerierne. Det samme gælder for marmeladefabrikken med 70 ansatte der med nye afgifter får fordoblet prisen på deres produkt. Det samme gælder produktionen af vindmøller - hint det er ret så energitung produktion som altså bliver hårdest ramt af nye energiafgifter på erhvervslivet. Men Elholm har intet problem med udviklingen. Vi lever i landet med verdens højeste skattetryk men tillader man sig at ytre forbehold overfor systemet og skattetrykket skal man nok blive jordet - og Elholm hjælper gerne til.
Upassende ? Klag over indlæg
Som jeg ser det har vi 3 store problemer i Danmark.
Der er den kendte ældrebyrde. Dvs. et atort antal danskere der i disse år forlader arbejdsmarkedet og relativt få der skal finansiere det.
Det andet problem er velfærdsstaten med sine massive overførsler til det ikke-arbejdende folk som f.eks Carina og hundretusinde andre arbejdsløse som har en luksustilværelse på skatteydernes regning. Velfærdsstaten er i sin nuværende form en dundrende underskudsforretning og lægger man ældrebyrden oveni, er det ikke svært at regne ud det bliver nogre magre år, vi har i vente.
Det sidste problem er indvandringen af folk fra 3.verdens lande, der enten som flygtninge eller familiesammenførte også ender med at blive en kæmpeudgift for statskassen.
Så det er disse udfordringer, man skal løse, hvis man skal gøre sig bare det mindste håb om at redde Danmark.
Upassende ? Klag over indlæg
Nu vi er i gang med tallene kommer her udviklingen i levetiden de sidste 20 år:
Middellevetid for 0-årige efter tid og køn
Mænd Kvinder
1990:1991 72,2 77,8
1991:1992 72,5 77,9
1992:1993 72,5 77,8
1993:1994 72,6 77,9
1994:1995 72,7 77,9
1995:1996 72,9 78,0
1996:1997 73,3 78,4
1997:1998 73,7 78,7
1998:1999 74,0 78,8
1999:2000 74,3 79,0
2000:2001 74,5 79,2
2001:2002 74,7 79,2
2002:2003 74,9 79,5
2003:2004 75,2 79,9
2004:2005 75,6 80,2
2005:2006 75,9 80,4
2006:2007 75,9 80,5
2007:2008 76,3 80,7
2008:2009 76,5 80,8
2009:2010 77,1 81,2
En indvending mod at denne udvikling vil fortsætte er at selvmord og trafikdræbte i perioden er blevet mere end halveret, så derfra kan der ikke fremover hentes så meget mere levetid. Til gengæld er der stadig meget at hente ved at afværge livsstilssygdomme.
Pensionsalderen afhænger af levetiden som følge af en politisk aftale, så det offentlige forsørgelsesproblem er løst i Danmark for pensionisternes vedkommende.
Upassende ? Klag over indlæg
Friis, Danmark har seriøst meget brug for unge fra udlandet for at kunne håndtere problemerne med ældrebyrden samt have en chance for at vinde markedsandele på de markeder i ikke-vestlige lande (Kina, Indien, Brasilien, …) hvor der er stor vækst.Derudover er det et problem for Danmark hvis man chikanerer danske statsborgere med udenlandske ægtefæller ud af landet, da veluddannede unge danskere i stigende grad får udenlandske ægtefæller (som også er veluddannede). Det er klart at når folk i længere tid læser i udlandet, eller arbejder i udlandet eller kommunikerer med udlandet, så er der en støt stigende sandsynlighed for at der vælges en ægtefælle fra udlandet.
Der er derfor ingen tvivl om at der er brug for at gøre det nemmere og billigere for dansk-udenlandske ægtepar at kunne etablere sig i Danmark, men det er klart, at det vil være ultrafordelagtigt samtidig at gennemføre store reformer af det danske velfærdssamfund således at skatten på arbejde sænkes markant samtidig med at diverse velfærdsydelser for Carina-typer sænkes markant eller helt afskaffes. Det vil i sagens natur gøre Danmark langt mere attraktivt for veluddannede dansk-udenlandske ægtepar og markant mindre attraktivt for flygtninge uden udddannelse.
Upassende ? Klag over indlæg
Kræve metalitet, og dem som ønsker arbejde.
Det er ikke let, men men men…
Alle der vil arbejde kan jo, få et job………….
Vi er alle vores egen lykkes smed……………
Desværre er statestik noget bæææ, for hvis alle som ønskede arbejde hver morgen stod op, sendte breve, ventede på posten, eller forsøgte at skaffe, “bare noget at lave”, vil selv Anders Samuelsen kunne indse, der er ikke arbejde…..
Men at fornærme de mennesker som er dømt til fattigdom, pga. denne og andre regeringers mangel på erhvervspolitik.
Er deja vu, fra 1980ér
Skam få alle i røvhuller som tror at mennesker ønsker at gå ledige.
Fat dog at hvis en kommer i arbejde er der en anden som ikke gør.
Skab et samfund hvor der brug for alle hænder er min drøm.
Ikke dette lorte samfund hvor vi skal høre på idioti om dem som er på overførselsindkomster..
Det er en politik, som de sidste regeringer har gennemført, med boligejers støtte.
Resultat, massiv arbejdsløshed, og et samfund af grådige røvhuller som tror at naboen er en nasser.
Ellers blot ring til en anonym telefon og kæft op.
Skaf arbejde til alle de som vil gerne arbejde, og drop hetz, mod dem som ikke kan.
Men det evner de skide politiker vi har ikke.
Kina rules og send dog med export støtte alt ud af landet som tekstil industri, elektronok industri, osv…
Vi ved jo alle at de dygtighe spindoktorer fra Journalist højskolen i Århus, redder os eller…….
Drop hetz mod overførsels indkomster, og skab et samfund hvor selv de ufaglærte og faglærte har en chance for at yde.
Istedet for denne lede hetz.
Skam få Gucci partiet, med et formands menneske som er Europæer, for hendes børns skyld.
Men helt sikkert ikke Dansker for Danmark.
Troede aldrig jeg vil skrive det, den siddende regering er ikke for folket, den er for Helle.
Føj for en led debat.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Evan
Jeg behøber kun at forholde mig til nutidens problem = gigantisk underskud. Fremtidens problemer. Gigantiske underskud, så langt øjet rækker og en demografi som kun bliver værre som tiden går.
Til Gustav. enig at det skal være billigere for udlændinge at komme til DK.
Har spekuleret en del over, om et system med nedsat skatter til udlændinge fra dag også lukkede kasser i 5 år. Den dag der kommer børn til, så normal skat med det samme.
Tror du selv på det vil løse noget for samfundet at fjerne Carinas ydelse løser noget. Altså med mindre det tilfredstiller en, at se på tusindvis af mennesker på gaden.
Upassende ? Klag over indlæg
Claus Elhom, glemte dem, der får en årelang uddannelse uden efterfølgende at kunne gøre brug af deres forhåbentlig tilegnede viden.De har i alle studieårene levet offentlig støtte. Efterfølgende bliver mange af dem arbejdsløse.
Mon ikke meget af vores krise kunne afværges, hvis vi satte os ned og fandt ud af hvor vi hen med DK.
Hvad skal der være af arbejdspladser, hvilke uddannelser skal der være, for at dække behovet ift arbejdspladser. Pt. er der jo ingen sammenhæng i noget somhelst. Fra politisk hold lyder det at alle skal have en uddannelse, men ikke hvilke.
Man har da opfattelsen at de unge skal i uddannelse, gerne længerevarende, for så er det mere legalt, så længe er de ikke på kontanthjælp.
Er der mon nogen statistik på hvor mange, der arbejder indenfor det fag, de er uddannet til.
Altså, se det hele som et system, når du piller i en del, får det konsekvenser et andet…. nu sidder politikkerne jo blot og tænker i deres et lille andedam.
Upassende ? Klag over indlæg
Man kan roligt medregne alle offentligt ansatte administratorer med som offentligt forsørgede. Disse parasitter skubber jo bare papir mellem hinanden. Underligt, at vi midt i en IT-tid stadig skal fodre på så mange unyttige hænder.
Upassende ? Klag over indlæg
@K. Friis, Frederiksberg | Skrevet: 23. jan 12 kl. 1:47 am:
Glem ikke ævlebyrden, som er godt repræsenteret af K. Friis. Den byrde er næsten ikke til at bære.
Upassende ? Klag over indlæg
Gitte Jensen:
Det er selvfølgelig en interessant tanke, men jeg er nu engang tilhænger af frit valg og modstander af planøkonomi og tvang, hvor vi fortæller unge, hvad de skal studere. Dertil skal vi jo heller ikke mere end fire-fem år tilbage, før arbejdsløsheden også her var temmelig lav. Når det er sagt kan man selvfølgelig altid tilbyde incitamenter for, hvilke studier de unge vælger.
Upassende ? Klag over indlæg
@Søren Lester - mange tak for lidt extra information.
De tal du her fremkommer med, kan givetvis stadig fortolkes i alle mulige retninger, alt efter hvilken politisk observans man indtager som udgangspunkt.
Men at der med ret stor sikekrhed er mellem 35-45% af den danske befolkning, som modtager forsørgelse fra den det offentlige, er jo skræmmende.
Læg dertil den gigantiske offentlige sektor med kommunalt og statsligt ansatte, som jo, trods det at de arbejder for føden, også modtager deres fulde løn fra det offentlige, så har du virkeligheden lige ved din hoveddør.
Hvor længe vil regeringen og deres lakajer på venstrefløjen fortsat benægte disse fakta?
En skam at CE ikke selv formår at understøte sine postulater med kildeanvisning, men når man ser tallene (som refereret af Søren Lester i en anden kommentar), så forstår man godt at CE helst undgår at benævne sin såkaldte kilde…
Løgnene og fordrejningerne fortsætter fra venstrefløjense side.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg vil nok få en hel del på hattepulden for dette indlæg, men der er jo behov for nogle drastiske løsninger, så her er nogle forslag til fri afbenyttelse af diverse politikere:
1. Fjern mindstelønnen - det vil give muligheder for lavtlønnede jobs, som er dem der forsvinder først eller udflages til andre lande.
2. Afskaf de regler, der forbyder folk at bo hele året i deres “sommerhus”. Det rager ikke det offentlige hvor folk vil bo. Dette vil også skaffe nyt liv i “udkantsdanmark”. Dette vil skabe rav i boligmarkedet, men i sidste ende billigere boliger.
3. Afskaf fedtafgift, sukkerafgift etc., og sæt momsen på fødevarer ned til 15% (f.eks., gerne lavere). Når andre lande kan finde ud af differentierede momssatser, kan Danmark også.
4. Afskaf lejeværdi af egen bolig - et misfoster der ikke har noget med noget at gøre.
5. Fyr så de administratorer der skal forestille at administrere disse regler.
Det var jo så en begyndelse… nu kan uvejret så bryde løs over mig!
Upassende ? Klag over indlæg
@ Jørgen Andersen
Det kan også skrives på en anden måde: lad staten sætte tæring efter rimelig næring - og det betyder lavere skatter og afgifter en masse.
Man kunne jo også prøve at spare lidt. Eksempelvis indstille ulandsbistand og lukke kassen hermetisk for ikke-statsborgere.
Upassende ? Klag over indlæg
Hej Niels,
Helt enig, og udmærkede ideer du kommer med. Her til lands ryger det meste af ulandsbistanden direkte i lommen på lokale politikere og embedsmænd.
Her er et par ideer til:
Afskaf folkekirken, adskil kirke og stat 100%.
Privatiser Danmarks Radio og TV2, luk licenskontoret, igen adskil 100% fra staten.
Deporter omgående afviste asylansøgere og andre der får udvisningsdomme, afskaf “tålt ophold”. Samme med personer der har fået asyl, men så tager på “ferie” i det land de angiveligt er flygtet fra.
Samme afregningspris på strøm fra vindmølleparker og private vindmøller.
Boligejere må ikke kunne tvinges til at aftage bestemte energiformer, der skal være frit valg.
Upassende ? Klag over indlæg
suk.. så dem der ikke er i job, har en krævermentalitet, er dovne og nasser på samfundet?? hvis der ikke var mulighed for at opretholde et eksistens minimum, med et skattetryk på over 50%, kan jeg love jer selvfede borgerlige debatøre for, at der var væsentligt mere kriminalitet i danmark. og dette kan lyde som noget der er løgn, men langt de fleste danske kriminelle jeg har haft fornøjelsen af at snakke med, stemmer på pia K.. så inden i begynder på at socialisme er lig kriminelle, der ikke gider at arbejda, så glem det. valget var dårligt overstået før blå blok, påbegyndte en spærrings og smæde politik, der ikke er set lignende siden valgkampen om at blive præsident i usa.. mudderkast, opstrahering og alt muligt andet gøjemøg.. istedet for at indrømme at man havde tabt valget, begyndte man at skabe et usundt miljø at praktisere politik på.. at LA fremture med deres underfundige, usaglige og til tidert direkte vanvittige forslag og udmeldinger er ikke bare himmelråbende tåbeligt og skadeligt for en sud debat.. det er også uprofessionelt og direkte tarveligt.. jeg havde sku forventet mere af voksne folkevalgte, en at de ville begynde på det her..
og her til sidst.. jo mere ind til benet i skære, jo flere arbejdsløse kommer der. og på et eller andet tidspunkt bliver der for mange, og så er der ikke råd til en velfærds stat.. og vhad skla de fattige så spise, når det eneste der er at spise er de rige??
og mht mindstelønnen…. hvis det skla betale sig at arbejde, bør det ikke være til en løn, der ville få en polsk håndværker til at græde.. pil ikke ved de overenskomster der er lavet, for jeg nægter at tro på at man ønsker at genindføre klassekampen, med de omkostniger der høre med der….
Upassende ? Klag over indlæg
Et superindlæg af Claus Elholm, der hamrer en pæl igennem hjertet på de grådige højreorienteredes nye skræmmekampagne mod velfærdsstaten.
Fleksibilitet er Claus Elholms kodeord.
En fleksibilitet den tidligere Løkke-regering desværre indskrænkede med alle deres løftebrud og nedskæringer på den danske flexicurity-model.
Den tidligere Fogh/Løkke-regering har begået “det hidtil mest konsekvente forsøg på at aflive den model, der i generationer har gjort det danske samfund både stærkt og sympatisk.
Hvad var det stærke og sympatiske ved den danske model, som jeg sammen med så mange andre har brugt hele mit voksne liv på at kæmpe for?
Vi blev et af verdens rigeste, mest konkurrencedygtige samfund, samtidig med at vi har sikret en mere ligelig fordeling af goderne og større social tryghed end andre steder.
Danmark blev rigt, fordi der blev sørget for en god folkeskole og gratis tilbud til alle om videre uddannelse.
I Danmark var der billig og god børnepasning, så både far og mor trygt kunne gå på arbejde.
I Danmark var et fælles offentligt sundhedsvæsen, hvor det aldrig blev den private pengepung, der bestemte, om man fik god behandling under sygdom.
Dansk erhvervsliv blomstrede i samspil med stærke, ansvarlige fagforeninger, der stod vagt om ‘flexicurity’-modellen; fordi det var fællesskabet og ikke den enkelte virksomhed, der sørgede for, at medarbejderne havde understøttelse ved sygdom og arbejdsløshed. Og fordi samfundet sørgede for veluddannede medarbejdere og god infrastruktur.”
Mordet på den danske model:
http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE984636/mordet-paa-den-danske-model/
Upassende ? Klag over indlæg
Steffen,
Jeg sagde da intet som helst om at røre ved overenskomsterne mellem arbejdsmarkedets parter, jeg sagde afskaf midstelønnen, det er et lovgivningsanliggende. Tværtimod, med afskaffelse af mindstelønnen skal fagforeningerne ud og bevise hvad de er værd i stedet for at læne sig op af loven.
Og der er da vist heller ikke så meget i mine ideer om at skære, igen tværtimod. F.eks. en momsnedsættelse som jeg skitserer vil give flere penge til forbrug, med mest virkning for de virkeligt svage i samfundet.
Upassende ? Klag over indlæg
Tiden er nok kommet til at skrue den tilbage. Med det mener jeg at skære i antallet af offentlige ansatte, så det kommer ned på Nyrupsk niveau. Det vil lune i budgettet.
En forenkling af lovgivningen/overreguleringen af folks virke med landzoner osv. skal fjernes. Jeg kan tilslutte mig Jørgen Andersens synspunkter. Hvis afgifter fjerner danske arbejdspladser for at få lidt ekstra penge i kassen til gavmild uddeling skal disse afgifter afskaffes.
Upassende ? Klag over indlæg
Et superindlæg fra Claus Elholm, der hamrer en pæl igennem hjertet på de højreorienteredes nye skræmmekampagne mod velfærdsstaten.
Fleksibilitet er Claus Elholms kodeord.
En fleksibilitet den tidligere Løkke-regering desværre indskrænkede med alle deres løftebrud og nedskæringer på den danske flexicurity-model.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg mener ikke at velfærdssamfundet, efter de sidste justeringer, har råd til at hæve oervførselsindkomsterne yderligere - men der er sund fornuft i at se på de lavestlønnedes nettoindkomster, så det bliver mere attraktivt at stå op og gå på arbejde.
Grøftegravning mellem privatansatte og offentlige ansatte - og mellem folk i arbejde og folk på overførselsindkomst er decideret destruktivt.
Efter flere års solderi i stedet konsolidering under højkonjunturer, er det på tide at stramme livremmen ind - og at tale om at BELØNNE bestemte grupper er helt grotesk.
Regningen skal betales - og der er INGEN der bør slippe, om så regningen betales gennem indkomstskat eller afgifter.
Jeg mener, at vi hurtigst muligt skal få flyttet skatten fra arbejdsindtægter til de arbejdsfri indtægter - selv om der også her er mange ‘hellige køer’.
Både regeringen og oppositionen prøver desværre primært at appellere til de 5-10% ’svingvælgerne’, der afgør, hvilken fløj, der skal regere i Danmark.
Det store flertal af danskere er allerde ‘fastforankrede’ i enten rød eller blå blok.
Det er de ovennævnte 5-10% der ’styrer’ politikken herhjemme.
Utroligt!
Upassende ? Klag over indlæg
@K. Friis
Ældrebyrde, antal off. ansatte og invandring er jo ikke problemer kun symptomer. I 2007 udgjorde disse jo intet problem, da der var arbejde til alle.
Problemet er alene at virksomhederne har udflaget borgernes arbejde, fordi staten har påført borgerne kæmpe afgifter, som har ødelagt borgernes konkurrenceevne og tørlagt hjemmemarkedet.
Upassende ? Klag over indlæg
@ steffen stenhejn
Alle afgifter uden undtagelse vender den tunge ende nedad. 1 ekstra procent i MOMS kan mærkes af de fattige, men ikke af de rige.
Fedtafgiften er et glimrende eksempel: hvem køber de fedttunge varer, de rige eller de fattige?
Upassende ? Klag over indlæg
Ironien er, at levetiden søges forøget, og førtidspensioner jo nok er tildelt af en årsag. Desværre fralægger dansk erhvervsliv sig ethvert ansvar, og opfører sig nærmest i enhver henseende socialistisk.
Upassende ? Klag over indlæg
@ per Nielsen
Selv den ærkekonservative engelske premirerminister vil have bremset bankdirektørernes gager og bonusser der bare aætter rekord uanset præstation. Det minder om lønninger i fodbold hvor stjernerne sidder på 90% af klubbens lønbudget. Det er sygt og bør standses. Markedet er ikke sin opgave voksen. Markedet har spillet fallit som fri regulator.
Den elitære ufolkelige neoliberalisme har spillet fallit. Hvad skal det gavne at HTS rejser rundt for millioner af kroner i rejsebudget, når HTS ikke egenhændigt kan ændre verden.
Ja flad lønskat på 40% gavner de allerigest mest. Derfor kører ingen i-lande med reaktionær flad lønskat kun meget spekulative og meget uudvikledede lande har en skattestruktur, som LA vil indføre. Det er så primitivt, og passer fint til deres økonomiske forståen i det parti.
Det hjælper intet at spare sig til ligevægt på statens budgetter. BNP vil blive sænket, velstanden dale og arbejdsløsheden eksplodere. I stedet bør udgifter omfordeles fra underskudgsgivende statsstøttede spin-erhverv til overskudsgivende nye vækst-erhverv.
Upassende ? Klag over indlæg
@kim laursen, odense
“Problemet er alene at virksomhederne har udflaget borgernes arbejde, fordi staten har påført borgerne kæmpe afgifter, som har ødelagt borgernes konkurrenceevne og tørlagt hjemmemarkedet.”
Et slag på tasken, Kim, hvor mange procent skal staten reducere afgifter, så vi kan konkurrere med Kina og og Indien?
Det må du helt sikkert vide - give and take et par procent.
Upassende ? Klag over indlæg
Børge,
Jeg har den mening (og jeg indrømmer gerne at jeg ikke har noget grundlag for den, men andre kan nok kommentere) at mange (for mange) førtidspensioner tildeles fordi kommunerne vil af med kontantshjælpmodtagerne, eftersom kontanthjælpen er et kommunalt anliggende, og have dem over på førtidspension, som er et statsligt anliggende.
Igen, dette er en mening.
Upassende ? Klag over indlæg
suk! og hvordan skla mna så i en tid som denne kunne tjene til dagen og vejen? med en fjernelse af midste lønnen, kan man opleve et lønfald på imellem 3-80 kr i timen.. som man oplevede det med håndværkere..
problemet er ikke at der er for mange på bizzen, men der er for få jobs.
i mit tilfælde vil det ikke økonomisk kunne hænge sammen, med en indkomst på en sats der ligger lavere en kontanthjælpen er pt. og hvis der er ufaglærte der tjener mindre, er det så ikke deres løn der er for lav?
hvorfor er det altid de arbejdsløse der skla jages? er det i forvejen ikke slemt nok, at det offentlige jager os, som den kære hr. Hjort fik sat iværk?
tag og slap af, fokuser på et ordentligt og sagligt forslag, hvor alle kan være med, så skla os fra rød blok sgu nok se på det med fornuftige øjne.. men at sige at vores sats er for høj, og at vi bare går og feder den, er sgu for galt.. jeg har selv slidt og slæbt siden jeg var 17 år gammel. og har haft to firmaer selv, dog ikke å samme tid. et transport firma og et tømrer firma.. rent statistisk burde jeg have været selvforsørgende, men da det er en dog eats dog verden, hvor dem der har, ikke vil dele, men bare skubbe andre ned af stigen.. så er det sgu ikke entm at få det til at løbe rundt..
problemet er at der er for mange i arbejde, der sidder i et elfenbens tårn.. og så kan man altid svine de arbejdsløse til..
Upassende ? Klag over indlæg
@Jørgen Andersen, Philippinerne
Jeg deler din mening - at ‘kassetænkning’ indgår i de beslutninger, der tages.
Upassende ? Klag over indlæg
@ steffen stenhejn
For hver ny afgift og for hver ny offentligt ansat mister vi konkurrenceevne.
Det nytter nu engang ikke at øge overførselsindkomsterne - og det er ikke rimeligt at overførselsindkomstsmodtagere har råd til nyt fladTV, ferier og flæskesteg hver anden dag.
Skatter og afgifter SKAL ned og det offentlige slankes kraftigt ellers ryger den resterende konkurrenceevne.
Og så bliver det først hårdt at være på overførsel.
Upassende ? Klag over indlæg
Steffen,
Jeg er totalt og absolut enig i at der er for få jobs for nærværende. Helt enig.
Det er netop derfor det er nødvendigt med utraditionelle (og derfor kontroversielle) forslag for at skabe jobs, herunder lavtlønnede jobs, som er de første der ryger når mindstelønnen hæves. Det skal kunne betale sig for private at ansætte folk for at man kan få en virksomhed til at løbe rundt, og det skal kunne betale sig for folk at blive ansat i sådan en virksomhed. Der må vi starte.
Upassende ? Klag over indlæg
“Det er samfundets skyld” er en meget anvendt taber-terminologi. Jamen hvorfor påtager samfundet sig dog i det hele taget, at være ansvarlig for alle disse tabere, der oftest selv har udnænt sig til tabere for at kunne komme på livsvarig offentlig forsørgelse. Lad os dog erkende at der må være en vis spildprocent og ikke medvirke til at gøre den højere end nødvendigt.
Upassende ? Klag over indlæg
jørgen.. hvad pokker laver du på philipinerne?? der er skide farligt!!
og jørgen dich.. det der er sgu for lavt.. selv for en vestjyde.. at kalde folk på overførselsindkomst for spild er direkte uforskammet..
tilbage til dig, jørgen.. med det nuveu der er på priser MM. er det dybt uansvarligt at afskaffe mindstelønnen.. den vil isåfald vælte ned, på et niveu hvor man som en 35 årig håndværker skal arbejde for et sted imellem 110 til 130 kr i timen.. og det holder ikke der.. som ufaglært i rengøringsbranchen, vil størstedelen ikke engang kunne opretholde et 3 cifret time betaling. hvor er velfærden idet? jeg har arbejdet det meste af mit voksen liv, og jeg har været på kontanthjælp.. og jeg ved sgu godt hvad jeg ville, hvis jeg havde muligheden..
jeg sidder stadig og venter på en fornuftig ide til hvad der skal til, og så er jeg faktisk ligeglad med farven på dem der sidder og bestemmer.. især fordi at det angreb der PT. køre på de folkevalgte fra oppositionen i mine øjne er totalt uværdigt….
ps. har der ikke lige været et større jordskælv i philipinerne??
Upassende ? Klag over indlæg
2Jørgen Andersen, Philippinerne
Ikke uenig med dig.
Det ændrer dog ikke ved, at der er en kæmperegning, der skal betales, og hvis man ønsker at få opbakning til både utraditionelle (kontroversielle) løsninger, så er det vigtigt at vi kan se, at ALLE må deltage.
Derfor mener jeg, at udtrykket ‘belønne’ er malplaceret i disse tider, for selv om det skal kunne betale sig at arbejde - og det skal det - så skal vi allesammen være indstillet på betale vores del af regningen.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg må erkende jeg ikke har taget mig tid til læse alle kommentarer igennem, og derfor undskylder jeg på forhånd, hvis der allerede er nogen, som har nævnt det, som jeg nu engang vil “bidrage” med.
Jeg er så enormt træt af, at vi konstant hører om hvor dovne vi er, om hvor lidt de rige bidrager, og om hvor godt vi har det, løgn og bedrag er hvad det er.
I går var den hersens nye Thor Möger på skærmen - en karl smart af en anden verden, 26 år, uden erhvervserfaring.
Han sidder og svarer på spørgsmål om Danmarks økonomi - hvilke forudsætninger har sådan en person, for at kunne magte sådanne spørgsmål? Mig bekendt er det MEGET sjældent, at en nyuddannet går direkte ind i en topstilling nogen somhelst steder - og hvad værre er i denne sammenhæng - så har han faktisk noget at skulle have sagt.
Han prædikede om, at den her nye skattereform skulle udligne forskellen på de har famøse 3 “klasser”, underklassen, mellemklassen og topklassen tror jeg, at jeg vil kalde dem. Selv tilhører jeg formentligt mellemklassen, og jeg mener I HØJ GRAD, at jeg bidrager SÅ RIGELIGT til det her offentlige system, som til syvende og sidst alligevel har vist sig relativt inhabilt. Samtidigt snakkede han om at få flere folk i arbejde - vorherre bevares. Det offentlige SKAL IKKE stå for at få folk i arbejde - det svarer jo blot til at flytte udgifterne over i andre kasser. Det er uholdbart. Hvordan kan det være, at det kan være så svært at få øje på. Jeg er ikke akademiker, dog alligevel kan jeg se så åbenlyse ting.
Han nævnte iøvrigt ydermere i går, at “de brede skuldre skal bære mest” - vorherre bevares. Det gør de jo i forvejen, selvom tumpen nægter at indse det faktum.
Generelt er jeg ved at dø af grin over den her regering, og dog, så har den handlet så man er på grænsen til en depression (det kan man vist ikke få dækket af det offentlige, såfremt det skal behandles… -HINT). Vi skal have mere kollektivt trafik og det hele skal være så grønt og sundt - kom nu for pokker ind i kampen.
For lige at gøre mit eksempel ovenfor færdigt, så skal der åbenbart yderligerer afgifter på bilejere - det er åbenbart ikke dyrt nok at have bil i Danmark, som tingene forholder sig i skrivende stund - tak for kaffe…
Måske det var i disse tider, at man skulle overveje og flytte syd for grænsen - bare lige et kvarters kørsel fra den danske grænse. Ingen fedt-afgifter, billige biler, anderledes skatter (ikke så højt skattetryk) - helt overordnet set have flere penge til sig selv, at de surt tjente penge, men nu går på arbejde dagligt, for at skrabe sammen.
Jeg vil ikke kalde mig liberalist, ej heller socialist, men der er da noget riv ravende galt med den nuværende “regering” - ikke at de andre (Venstre, Kons. & DF) klarede det betydeligt bedre, men de forstod i det mindste, at der skulle være en gulerod ved at gå på arbejde - ved at sidde i gode stillinger - som måske dermed indbringer lidt mere end hvad gennemsnitsbefolkningen tjener. Jeg kan simpelthen ikke få øje på, hvorfor mennesker, som måske arbejde 60 timer om ugen (inkl. møder, rejser osv) og måske tjener over 1 million om året, skal pumpes yderligere for. De har skabt deres karriere, og høster blot frugten. Det er måske også galt - det skal man måske også straffes for?
Jeg gruer i den grad for udviklingen i Danmark. Jeg synes alt går i den gale retning - højere skatter, sværere at være iværksætter, uduelige politikere.
Så alt i alt - lad os lytte til deres råd “unge mennesker, uddan jer længe - gerne 5+ år - rejs herefter til udlandet og find jer noget arbejde. Det er vel efterhånden snart den eneste måde politikerne kan indse, at de lever i deres egen lille verden, og gør tingene forkert.
Upassende ? Klag over indlæg
Niels,
Absolut enig, det skal kunne betale sig at arbejde, og vi skal alle være med til at betale regningen, og begge dele skal være til at få øje på.
Og til Steffen: der er ikke farligt her hvor jeg er, men jeg er heller ikke i Manila. Og ja, vi har haft 2 jordskælv, et på 5,2, og det oplevede vi som at sidde ovenpå en budding i omkring 20 sekunder, og det andet på 4,3 som vi ikke kunne mærke. Begge epicentre var 25-30 km. fra os her i Tacloban, på øen Leyte.
Upassende ? Klag over indlæg
Et godt indlæg fra Claus Elholm, der hamrer en pæl igennem hjertet på de højreorienteredes nye skræmmekampagne mod velfærdsstaten.
Fleksibilitet er Claus Elholms kodeord.
En fleksibilitet den tidligere Løkke-regering desværre indskrænkede med alle deres løftebrud og nedskæringer på den danske flexicurity-model.
Den tidligere Fogh/Løkke-regering har begået “det hidtil mest konsekvente forsøg på at aflive den model, der i generationer har gjort det danske samfund både stærkt og sympatisk.
Hvad var det stærke og sympatiske ved den danske model, som jeg sammen med så mange andre har brugt hele mit voksne liv på at kæmpe for?
Vi blev et af verdens rigeste, mest konkurrencedygtige samfund, samtidig med at vi har sikret en mere ligelig fordeling af goderne og større social tryghed end andre steder.
Danmark blev rigt, fordi der blev sørget for en god folkeskole og gratis tilbud til alle om videre uddannelse.
I Danmark var der billig og god børnepasning, så både far og mor trygt kunne gå på arbejde.
I Danmark var et fælles offentligt sundhedsvæsen, hvor det aldrig blev den private pengepung, der bestemte, om man fik god behandling under sygdom.
Dansk erhvervsliv blomstrede i samspil med stærke, ansvarlige fagforeninger, der stod vagt om ‘flexicurity’-modellen; fordi det var fællesskabet og ikke den enkelte virksomhed, der sørgede for, at medarbejderne havde understøttelse ved sygdom og arbejdsløshed. Og fordi samfundet sørgede for veluddannede medarbejdere og god infrastruktur.”
Mordet på den danske model:
http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE984636/mordet-paa-den-danske-model/
Upassende ? Klag over indlæg
@Søren Andersen, Odense
Fremtiden ser godt nok sort ud for dig.
Der er ingen partier i folketinget, der vil reducere de offentlige udgifter væsentligt. Et enkelt parti, LA, taler om lavere skatter og afgifter og en reduktion af den offentlige sektor, men UDEN at det på nogen måde må forringe vort velfærdssamfund.
Når vi stemmer på disse partier, så er vi nødt til at udskrive skatter og afgifter for at betale regningen - og hvem skal betale?
Dem der har pengene.
Elementary, my dear Watson!
Så kan du stille dig op i køen af utilfredse og råbe: “Ikke mine penge!!!” - men sådan bliver det.
Upassende ? Klag over indlæg
Velkommen til nye læsere. Vi minder om at anonyme indlæg slettes. Angiv både for- og efternavn. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.
Upassende ? Klag over indlæg
@niels olsen, Hillerød
Enig i dit indlæg - og som jeg skriver ovenfor, så er det store flertal af danskerne faktisk godt tilfredse med vores samfundsmodel.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg læste i “Dagens Medicin” at lægekonsultationer nu skal kvalitetssikres, det koster 17.000 om året. En psykiater fortæller at hans konsultation består ef et samtalelokale, et venterum, et toilet og en PC. Hvor mange kontrollanter er der ansat til det, og er det helt utænkeligt at begrænse denne kontrol til de stede hvor der foregår behandling eller småoperationer?
Der sidder mere end 200 læger i forebyggelsessektionen i Sundhedsstyrelsen, de har fået sig placeret et sted hvor der ikke er nattevagter og hvor man har fri weekender og juleaften, og hvor der ingen risiko er for at blive gjort ansvarlig for fejl. Er det endnu et eksempel på Parkinsons lov om at at når man ansætter folk, så finder de på et eller andet der berettiger deres ansættelse. De kan jo ikke allesammen skrive rapporter om 21 genstande og at det er usundt at ryge.
Var det ikke smartere, hvis de arbejdede ude på hospitalsafdelingerne hvor der er brug for dem, i stedet for at spilde tid og en lang dyr uddannelse på sådan noget fis, der ikke har effekt og som bare er endnu en skjult skat og bureaukrati?
Upassende ? Klag over indlæg
På offentlig forsørgelse!
Det begynder , at hjælpe på akkuratessen Claus Elholm og tak for det.
Om Jyllandsposten retter ind f.eks fra artiklen af 8.1.2012 ‘Vestager varsler flere reformer’, hvor det af Dorte m.fl. hævdes ,at ‘Idag er mere end 50% af befolkningen på ‘offentlig forsørgelse” ved man jo ikke.
Det ville have pyntet yderligere, hvis du havde bragt Danmarks Statistiks statistik over ‘Modtagere af hjælp til forsørgelse’ Den viser, at der ved udgangen af 3.kvt 2011 er 821.300 personer, der er MODTAGERE AF OFFENTLIG FORSØRGELSE.
Hvis du kunne forfine dit indlæg og overskrift fra ‘På offentlig forsørgelse’ som bevidst eller ubevidst drejer disse mennesker til at være ‘på fatttighjælp’ eller endda ‘på spanden’ ville det være et stort skridt videre for at undgå at marginalisere og bruge nedværdigende og forkerte betegnelser om disse mennesker og det øger også unødvendigt debatvreden.
Men tak for det første skridt.
Upassende ? Klag over indlæg
Niels Olsen,
Lykketofts indlæg i Politiken, som du linker til, placerer korrekt et stort (enormt) ansvar for samfundsudviklingen der hvor det hører hjemme, hos Dansk Befolkningsparti, og dets forgænger, Tilbageskridtspartiet. Kun utroligt ærgerligt at de andre s.k. borgerlige partier ikke kunne se det og evne at arbejde over midten for at forhindre dette partis menneskeforagt.
Upassende ? Klag over indlæg
Til niels Olsen.
du beskriver en helt igennem forn uftig samfundsmodel, som IKKE passer ind i den globale verden, hvor produkter, mennesker og ikke mindst penge flyttes lynhurtigt rundt.
Hvor stor en sejr tror du slagteriarbejderne har fået ??
Outsurcing i stor stil til Tyskland, Polen etc.
Jeg som forbruger er ligeglad, skal ikke snakke med produkterne.
Hvad hjælper alverdens gode intentioner, når budgetterne ikke hænger sammen
Den danske model er god, men bør opdateres med omfattende off. besparelser ikke mindst på overførselsindkomstområdet. Vi har ikke råd til andet. Om du kan lide det eller ej, så bør du forholde til verden, som den er. Ikke som du godt kunne tænke dig, den var
Til Steffen.
Hvis markedsprisen på en håndværker er 110-130, så er det vel det man som håndværker må indrette sit liv efter ??
Hvor står det skrevet at “alle” skal have egen bolig, 1-2 biler, ferierejser sydpå etc. etc. etc.
Det er vel primært den tankegang, som bringer os nærmere og nærmere den økonomiske afgrund
Upassende ? Klag over indlæg
“… hvorfor borgerlige debattører næsten får fråde om munden”
Jo, velkommen til god, saglig debat.
Upassende ? Klag over indlæg
På en anden blog røg en lille uskyldig sætning i f il tre t: En absolut saglig kommentar kl. 12.30 bedes frigivet.
Mere skulle der ikke til, før der var spærret. Syv uskyldige ord og et klokkeslet.
Hvad foregår der?
Upassende ? Klag over indlæg
@Preben Jensen
“Syv uskyldige ord og et klokkeslet.”
“To lys på et bord,
tre forløsende ord,
fire glas fyldt med ungdommens mod.
Fem slags smil til dessert
seks små kys, tre til hver
blev betalt med vort hjerteblod”.
Kodeord: yes!
Upassende ? Klag over indlæg
@Ole Birk Olesen
“* 40.000 færre offentligt ansatte ved naturlig afgang over en 10-årig periode giver 20 mia. kr. til lavere skat.
* Mere udlicitering af produktion, som det offentlige i dag står for, kan give besparelser på 15 mia. kr. til lavere skat, uden at brugerne af den service, som udliciteres, bliver opkrævet betaling.
* Mindre skatteyderstøtte til erhvervslivet kan give 10 mia. kr. til lavere skat.”
Så enkelt er LA’s løsningsforslag til at bibeholde danske velfærdsmodel frem over!!!
I beg to differ.
Jeg tror ikke på, at der er nogen herhjemme, der kan belønnes i denne økonomiske krise med kæmpestort underskud fra VKO’s tid.
Hvis regningen skal betales, så er der INGEN belønninger de næste år forude. Kun hårdt arbejde.
Det er ikke parfume du sælger!
Upassende ? Klag over indlæg
Jørgen Andersen, kom videre! Det er dog fantastisk, hvad de 2 partier jeg tror du hentyder til med dine barnagtigheder, er skyld i. Er de også er skyld i skibsforliset i Italien?.
Upassende ? Klag over indlæg
@ niels hansen
Danmark kan ikke konkurrere mod Kina, på hvad? min ven!
Danmark kan da sagtens konkurrere mod Kina på:
- et restaurantbesøg i Danmark!
- på hotelovernatninger i Danmark!
- På grænsehandel i Tyskland!
- på håndværker arbejde i udført on location i DK!
- på Congresser afholdt i Europa
- på sort arbejde der blive hvidt
- på hjerner der vil bo i Europa
- på innovation der ikke er sat i produktion!
- You name it…
Upassende ? Klag over indlæg
kim laursen
Der bliver godt nok travlt, når vi skal til at klippe hinanden. De sidste 5 år er Danmark blevet et turistland for danskere, da antallet af udenlandske turister primært tyskere, nordmænd og svenskere er stærkt dalende - og VKO har i 10 år stået med et kæmpeskilt ved grænsen, hvor der står “Nur Dänen!”
Men du har da ret.
Der skal satses på alle områder - især det sidste du nævner (innovation der ikke er sat i produktion). Det kræver naturligvis, at produktet ER udviklet - og at der står købere og råber på det.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Kim Jørgensen,
Nej selvflg. ikke! Er man uden for arbejdsmarkedet skal man ikke
sulte eller lide alvorlig nød. Men i forhold til andre lande så som Sverige og
Tyskland og Spanien fx er de sociale ydelser og pensionerne over skattebilletten
(fx tjenestemandspensionerne) enorme. Amerikanere og tyskere som jeg har
talt med nægter faktisk at tro på mig, når jeg nævner vores skatte-pris og
momsniveau! For slet ikke at nævne størrelsen på de sociale ydelser.
Upassende ? Klag over indlæg
@ niels hansen
Præcis, derfor skal vi igen have stærke købere i Danmark dvs. skatter og afgifter skal normaliseres ned på et EU-konkurrencedygtigt niveau så danskerne igen bliver købestærke forbrugere og konkurrencedygtige lønmodtagere inden for EU.
Upassende ? Klag over indlæg
niels hansen Kgs Lyngby Det kunne jo også tænkes, at det er blevet for dyrt at være turist i Danmark.Det er hvad mine tyske og hollandske venner fortæller mig.
Upassende ? Klag over indlæg
@Evan Tvede, Ry | Skrevet: 22. jan 12 kl. 7:56 pm
&
Mogens Højmark, Odder | Skrevet: 22. jan 12 kl. 5:18 pm
HVORFOR skal det forklares med SKOVLE, at Danmark er i gang med at blive ødelagt ???
Socialisme - forkælelse af de der ikke gider lave noget - topstyring - bureaukrati - offentligt ansatte som er Danmarks mest ineffektive medarbejdere - o.s.v. o.s.v.
HVORFOR tror I Ib Nymark Hegelund flyttede til Schweiz ???
http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2011/07/29/112036.htm
Alene hans skattebetalinger kunne mærkes i Aarhus’ budget.
Men hvis I ikke vil have skatten ned så det kan betale sig at ansætte danskere lader vi da bare være.
Men der er en grænse for hvor lang tid danske politikere kan suge penge ud af de rige / belåne sig til omkostninger.
I øvrigt tak for de gode ønsker m.h.t. emigrationen
Upassende ? Klag over indlæg
Til alle, der hakker på VK-regeringen:
Jeg vil på det kraftigste opfordre til generelt at bruge Googles public data, hvor I kan se, hvordan status er på diverse nøgletal i Europa, f.eks. det offentlige underskud/overskud.
Her ligger DK temmelig godt.
kortlink .dk/ aef5
(mellerum indsat a.h.t. evt. spamfilter)
Upassende ? Klag over indlæg
Claus Elholm, dine tal stemmer altså ikke med det man kan finde i statistikbanken.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvis der er nogen på offentlig forsørgelse er det vist de påståede 400.000 bankspekulanter, der ville miste der jobs såfremt EU indfører en finanskat alias tobinskat - og bruger skatteprovenuet herfra til at oprette ligeså mange holdbare rigtige nye arbejdspladser.
Upassende ? Klag over indlæg
@Niels O-lsen, Lyby
“Jeg vil på det kraftigste opfordre til generelt at bruge Googles public data, hvor I kan se, hvordan status er på diverse nøgletal i Europa, f.eks. det offentlige underskud/overskud.
Her ligger DK temmelig godt”.
Den private gæld bekymrer dig ikke?
http://nordjyske.dk/artikel/10/5/4/3883468/3/danskernes%20g%E6ld%20v%E6kker%20eu-bekymringer
Upassende ? Klag over indlæg
Man kan jo overveje at aflive alle os, der en belastning for samfundet….. Jeg mener os, der ikke kan få et arbejde - os, der ikke har lånt, spekuleret, eller skylder penge - os, der lever fedt af andres penge!! - os, der virkelig ikke kunne tænke os andet….. Hav nu en rigtig dejlig dag.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Ulrik Jensen:
Dine egne barnagtigheder taler for sig selv.
Faktum er og bliver, at Fremskridtspartiet, og dets efterfølger, Dansk Folkeparti, i deres (berettigede) harme over indvandringen fra Mellemøsten af personer der vil udnytte det Danske sociale system, er gået vældigt over gevind og har lagt alle udlændinge for had og under sådanne begrænsninger, at det er praktisk umuligt at opnå opholdstilladelse for f.eks. en Amerikansk statsborger, som illustreret i JP for nogle få uger siden - en IT-medarbejder med god indkomst, gift med en Dansk kvinde som han har en barn med. Jeg er fuldstændig overbevist om at min egen hustru, som er pensioneret officer fra den Amerikanske hær, og som jeg har været gift med i over 18 år, vil have gevaldige problemer med at få opholdstilladelse, selv om hun aldrig nogensinde vil få nogensomhelst sociale ydelser.
Upassende ? Klag over indlæg
Det hjalp lidt at du holdt op med at bruge øgenavne, og det var jo slet ikke nødvendigt vel? Du kan ikke kalde DF for Fremskridtpartiets efterfølgere, da DF dannedes af en udbrydergruppe, der var imod Glistrups linie. Jeg tror heller ikke SF ville være glade for at blive kaldt DKP’s efterfølgere.
Vi er helt enige om at metoden, hvorefter man udsteder de forskellige opholdstilladelser og statsborgerskab, langt fra er optimal, for nu at bruge et behersket udtryk.
Her skal man igen se på årsag og virkning. Før skæbneåret 1983 var det meget let, og giftede man sig med en udlænding, tog det meget kort tid før vedkommende fik dansk pas. I takt med at den muslimske tilstrømning tog fart, og det viste sig at vi fik nøjagtigt de samme problemer, som man havde og har fået over hele verden, hvor forsøget er gjort, strammedes reglerne. Da vi ikke kan og vil diskriminere rammes der ofte forkert. Reglernes ubrugelighed forstærkes af dårlige politikere, der ikke tør tale om problemet, og lige efter Pavlov foretager overspringshandlinger: Man laver symbolpolitik.
Det er tit, man læser om horrible tilfælde, hvor mennesker der er velintegrerede og et stort plus for det danske samfund nægtes opholdstilladelse, mens det værste kriminelle rak - undskyld udtrykket - gives statsborgerskab.
Har du et bud på et bedre regelsæt?
Upassende ? Klag over indlæg
Det vigtigste tal er ikke 50% procent.
Det er 62%. Det er den procentsats af vælgerne, der i dag udgør “velfærdskoalitionen”, der består til dels af modtagere af overførselsindkomster, dels af offentligt ansatte. Denne procentsats vil givetvis vokse i takt med, at folk bliver ældre.
En nylig Megafon undersøgelse viste, at 2 ud af 3 privatansatte ville stemme på den blå blok.
Der er altså belæg for at sige, at velfærdskoalitionen ved sidste valg stemte sig til flere af andre folks penge.
Men rød/blå blok er egentlig ligegyldig - for man har ikke en chance for at komme eller blive i regering, hvis man op til et valg signalerer et opgør med de to grupper, der udgør velfærdskoalitionen.
Upassende ? Klag over indlæg
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 24. jan 12 kl. 12:45 am
Hvad med at forholde dig til dét, som jeg reagerer på? (typisk socialistisk teknik).
Nemlig den konstante negative omtale af de 85. mia. kr, som skal retfærdiggøre en samlet slagtning af VK’s økonomiske politik 2001 - 2011.
Men for alligevel at kommentere på dit spørgsmål, er der delte meninger om betydningen af størrelsen af den private gæld (”vores nettoformue er udmærket”):
http://borsen.dk/nyheder/topnyhed/artikel/6/208845/danske_eksperter_afviser_eu-kritik.html
Upassende ? Klag over indlæg
@Niels O-lsen, Lyby
Jeg har ikke ’slagtet’ VK(O)’s økonomiske politik gennem 10 år, og det er ikke en speciel ’socialistisk teknik’ at kritisere regeringen for ikke at have udnyttet de internationale højkonjunkturer i midten af 00′erne bedre.
Tværtimod er det Venstre, der er blevet kritiseret af borgerlige vælgere for at føre socialdemokratisk (socialistisk?) politik med en forøgelse af de offentlige udgifter.
Men at bede den nye regering ignorere et ‘hul’ i statskassen på 100 milliarder kroner er ren galimatias.
Og du har helt ret. Der er delte meninger om betydningen af den private gæld. Det har da heller intet med en venstreorienteret/højreorienteret holdning at gøre.
Når jeg åbner avisen hver dag, eller tænder for fjernsynet, så får jeg dog intryk at, at mange boligejere er ramt af høj privat gæld.
Correct me if I’m wrong.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen, Aalborg
“Men rød/blå blok er egentlig ligegyldig - for man har ikke en chance for at komme eller blive i regering, hvis man op til et valg signalerer et opgør med de to grupper, der udgør velfærdskoalitionen.”
Langt de fleste vælgere ved om de ‘hører hjemme’ i rød eller blå blok. Du vil formodentlig aldrig stemme på Socialdemokratisk regering, og jeg vil aldrig stemme på en Vestreledet regering.
Det er de ca. 10% ’svingvælgere’ der afgør, hvem der har regeringsmagten - og derfor er det denne gruppe, Venstre og Socialdemokraterne ‘lefler’ for.
Det er den virkelige fokusgruppe.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen
Apropos ‘velfærdskoalitionen’ - tæller du DF og deres kernevælgere med?
Upassende ? Klag over indlæg
@Niels Hansen
Du tager ikke stilling til min pointe. Kan en blok - rød eller blå - op til et valg fortælle danskerne, at der skal ske en drastisk reduktion af den offentlige sektor - og håbe på at blive valgt?
Selvfølgelig ikke - de færreste mennesker saver den gren over, som de sidder på. Derfor: velfærdsstaten kan kun lægge sig selv i graven.
Angående DF-vælgere - så er de socialdemokrater, som de var “i gamle dage” - mest pensionister og mænd i kedeldragt. Nutidens socialdemokratiske kernevælgere er offentligt ansatte.
Men potato-potato i min verden.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen
“Du tager ikke stilling til min pointe. Kan en blok - rød eller blå - op til et valg fortælle danskerne, at der skal ske en drastisk reduktion af den offentlige sektor - og håbe på at blive valgt?”
Nej, det har du helt ret i - og det måtte den tidligere regering sande, da den oplevede at selv borgerlige væælgere var med på barrikaderne, da man frygtede nedskæringer i det offentlige.
Min påstand er at, at ønsket om at bevare ‘velfærdsdanmark’ også gælder for mennesker ansat i det private.
Selv Liberal Alliance, som især tiltrækker privatansatte fortæller os, at deres ønsker om at sænke skatten og reducere antallet af offentlige ansatte er for at BEVARE ‘velfærdsdanmark’.
Uanset hvilken vej du drejer dig, Thomas Larsen, så vender røven bagud.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen
Som centrumvenstreorienteret mener jeg, at den økonomiske situation er så alvorlig, at ALLE må spænde livremmen ind - og jeg synes, at det er vanvittigt at diskutere ‘belønning’ til nogen.
Vi kan forhåbentlig få en skattereform, der sænker skatten på arbejde, men så må vi finde andre steder at hente pengene til den forgudede velfærd - en velfærd som må tilpasses den økonomiske situation vi befinder os i.
Jeg mener ikke, at der er ‘hellige køer’ og jeg bliver ikke fornærmet, når skatteministeren siger, at han ikke i denne omgang vil tilgodese arbejdsledige og andre på overførselsindkomst.
Upassende ? Klag over indlæg
@Niels Hansen
Spænder det offentlige livremmen ind? Det har jeg særdeles svært ved at se.
Der regnes fortsat med øgede offentlige udgifter de næste år - vel at mærke i en tid, hvor mange virksomheder skærer omkostningerne ned med 10-20 procent.
Det er vanvittigt i mine øjne - som at give en fisk en cykel. Men politikerne tør ganske enkelt ikke lægge sig ud med de benævnte grupper.
Angående “belønning” - var der ikke noget med, at nogen såkaldt fattige fik ekstra i posen her fra årsskiftet? Selv om de - med regeringens egne ord - ikke er fattige?
Både den forhenværende og den nuværende regering kom til magten på at bestikke velfærds-narkomanerne - og mon ikke også den næste vil komme det?
Som sagt: velfærdsstaten kan kun lægge sig selv i graven.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen
“Angående “belønning” - var der ikke noget med, at nogen såkaldt fattige fik ekstra i posen her fra årsskiftet? Selv om de - med regeringens egne ord - ikke er fattige?”
Det var folk på starthjælp- et meget begrænset antal - ikke de mange Carina’er og arbejdsledige. Ikke hvad jeg vil kalde en belønning.
“Spænder det offentlige livremmen ind? Det har jeg særdeles svært ved at se.”
Det kommer den til at gøre - enten frivilligt eller tvungen. Der er grænser for hvor længe humlebien kan flyve, hvis den ikke bevæger vingerne!
“Som sagt: velfærdsstaten kan kun lægge sig selv i graven.”
Nu lyder du pessimistisk som Far/Preben Jensen 1, 2 og 3.
Velfærdsstaten vil leve vide - men på et lavere blus.
Upassende ? Klag over indlæg
@Niels Hansen
Carina var “ramt” af kontanthjælpsloftet. Det blev også fjernet. Derfor får hun 500 kroner mere om måneden i 2012 (ifølge SF) - selv om hun altså ikke var fattig.
Velfærdsstaten vil selvfølgelig overleve i en eller anden form. Enig - min pointe er sådan set, at degraderingen fra første klasse skal komme udefra - det vil ikke ske frivilligt.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen
Ja, der skal godt nok meget til for at få de mange tryghedsnarkomaner til at vågne op.
Jeg har i mange år fulgt industriens op - og nedture herhjemme, hvor arbejdere både i hundrede - og tusindvis fik fyresedler.
Det var først for et par årtier siden - da det også ramte funktionærer i banker og andre steder, at man fik indført krisehjælp.
Upassende ? Klag over indlæg
@ niels hansen
Hvis den nye skattereform blot hiver pengene ud af de samme borgere bare over en anden konto er det jo politisk kynisme. Sådan gjorde Christiansborg i den seneste skattereform, endda med social slagside, således at forbruget falder endnu mere og mon ikke tosserne stadig er på den samme regnearks galej igen.
De fatter ikke at det ligeså skaedeligt at hive penge ud af forbruget som ud arbejdet, fordi et dyrere forbrug stadig kun kan hentes hjem over en højere timeløn. Christiansborg køber sig på den måde kun tid inden læsset igen vil vælte og da med verdens mest skatteplagede og arbejdstrætte borgere
uden nogen form for potentiale, fordi staten har taget det hele.
Den seneste danske bankerot fra 1812 vil snart gentage sig, og det skal de unge bare glæde sit til for det bliver starten på en god fremtid.
Upassende ? Klag over indlæg
Per Nielsen, Thorning
Ja, vi er nødt til at finde besparelser på de offentlige udgifter. Den forrige regerings kick-start på 100 mia. kr. skal jo betales.
Og så bliver der jo den tillægsgevinst at kunne råbe: Brudte valgløfter til den nuværende regering!
Ahh, hvor det kører!
Upassende ? Klag over indlæg
Til Ulrik Jensen:
Det er ikke fordi jeg vil ignorere dig at jeg ikke har svaret på dit spørgsmål om jeg har et nyt regelsæt for opholdtilladelser, men jeg var altså nødt til at tænke lidt over det. Svaret må blive at jeg ikke har et nyt regelsæt, men at man må vurdere hver sag for sig med behørig rimelighed. I dette kan enhver så lægge hvad han eller hun vil, men der er nok mange der ser de nuværende regler som alt for stramme og ikke egnede for anvendelse overfor ansøgere der kommer fra lande udenfor Mellemøsten og Nordafrika.
Upassende ? Klag over indlæg
Det kan vi kun være enige om Jørgen Andersen. Det vil så medføre at vi blive kaldt racister eller det der er værre af en hel del mennesker.
Upassende ? Klag over indlæg
Arbejdsløsheden stiger,der er såkaldt krise og sparetider. Det er derfor lidt uforståeligt,at regeringen inviterer uskolede,analfabeter osv,til at komme til danmark,for at kunne få evig bistand,og folkepensioner.
Regeringen selv,strør om sig med millioner,til fester og intetsigende formål,så der må alligevel være penge nok i kassen.
Upassende ? Klag over indlæg
Nu håber jeg så, at Mette Frederiksen gør alvor af sine ord om at efterse førtidspensions- og kontanthjælpsmodtagere. Indregn venligst heri de omtalte islamiske bander og rockerne, der lever højt af begge dele samt-naturligvis- narkokriminalitet og anden adspredende hobbys. Når så systemet er klart og har fået styr på misbrugerne, at den danske befolkning for een gangs skyld får en offentlig tilbagemelding. Jamen så har vi en aftale.
Upassende ? Klag over indlæg
Tag ned til Grækerne og se hvad der sker når der ikke er styr på noget som helst. Vi har et underskud på ca. 150 milliar. næste år så om 4 år skylderrt vi vel 1 billion væk. Det bliver ikke sjov at være dansker.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg læser mange fornuftige holdninger til tingene. Men vi kan vel alle blive enige om, at når “krybben” eller “kassen” er tom SÅ ÉR DEN TOM. Så synges der ikke mere og “Four Jacks” o.a. er FÆRDIGE med at synge. Vi kan råbe om rettigheder og krav men den “sang” er også FÆRDIG.
Jeg synes, at egoisme er en logisk reaktion på situationen NEMLIG AT MUSIKKEN STOPPER MEGET SNART. Det egoistiske element ligger vel i overlevelse og tanken på at ens kære familie kommer godt videre i livet.
Jeg har aldrig ønsket andre ondt og man skal vel også passe på at det ikke rammer en selv. Mit ønske er blot at vi får styr på den økonomi og fordelingen af vores ressourcer inden det er for sent (og vi bliver alle ramt)…
Upassende ? Klag over indlæg
Claus, at inkluderer dem over 65 paa folkepension, hvis de har arbejdet og selv betalt til forkepensionen, goer jo ogsaa tallet helt upaalideligt. Man skal ikke inkluderer boern under 15 aar, det er vel derfor at disse foerste 15 aar ikke taeller med i de 40 aar man skal have vaeret i DK for at faa folkepension. Og naar man saa faar folke pension som 65 aarig/66 aarige saa skal man heller ikke taelles med hvis man ikke arbejder mere. Ellers bliver det ‘frugt salat’ og lad os ikke fortaenke dem der arbejdede for det at de nu faar deres egne betalte penge tilbage. De penge firmaerne indskoed i folkepension/pension var ogsaa disse arbejdende menneskers penge.
Upassende ? Klag over indlæg
Nok en analyse……man kan analysere sig ihjel, og tal er som bekendt taknemmelige.
Men når man så som Elbjørn kaster sig ud i analyser må man jo lige sørge for at få det hele med.
Som udgangspunkt er jeg enig i det med arbejdsstyrken, at der ikke er nævneværdigt flere i arbejde i DK end i eksempelvis Tyskland - men - og der er et meget stort men : En markant del af de beskæftigede i Danmark er beskæftiget i den offentlige sektor. Den offentlige sektor i Danmark er i procent mere end dobbelt så stor som den Tyske, hvis vi nu skal fortsætte sammenligningen med Tyskland.
Og så er vi tilbage ved problemets kerne : Vores private sektor skal jo brødføde både den enorme offentlige sektor og overførselsindkomstmodtagerne (der i parentes bemærket er mælkevejens højeste) - og den private sektor er ikke konkurrencedygtig, og derfor ikke stor nok - vi tjener simpelthen for få penge til landet.
Og som i enhver anden husholdning er man derfor nødt til at få udgifterne ned : Dvs reduktion af overførselsindkomster og reduktion af den offentlige sektor.
Og så lad os i stedet bruge pengene der, hvor der er mest behov, og hvor det giver mest nytte : Hospitaler, de reelt svage (ikke de halv- og kvartsvage) samt uddannelse.
Upassende ? Klag over indlæg
Grækenland har ca. 11 millioner indbyggere og som bekendt en ret dårlig økonomi, bla. på grund af en for stor offentlig sektor. Hvor stor er den så, den offentlige sektor? 750.000 ansatte er svaret.
I Danmark er vi som bekendt 5.500.000 indbyggere og et ret stort underskud på 100 milliarder pr. år. på grund af en for stor offentlig sektor. Hvor stor er den så, den offentlige sektor? 860.000 ansatte er svaret.
Tankevækkende………
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
Uanset om det er S, VKO eller det nuværende R med støttepartier er den politiske parole i Danmark SOCIALISME.
Danskerne er frataget al ansvar, er blevet dovne, yder kun til den grænse marginalskatten sætter og brokker sig mest af alt over postkasserne som skal flyttes ud til fortorvet (aldrig før har Danmark været SÅ tæt på folkelig opstand).
Ikke desto mindre vil danskerne ikke noget og lader sig lulle i søvn af en flok levebrødspolitikere som uden uddannelse endsige erhvervserfaring (absurd niveau anno 2012) kun tænker på genvalg.
Momentet er væk - frataget enhver med et højt skattetryk og en politisk bestemt forfordeling af nyderne til fordel for yderne.
Resultatet er danskerne med lidt brok i krogene går med til alt det, som levebrødspolitikerne trykker ned i halsen på dem. Om det er forfordeling af nydanskere i forhold til Fru Jensen som har arbejdet hele sit liv for, at opbygge Danmarks “Velfærdssamfund” eller om det er afgivelse af suverænitet til EU er for så vidt ligegyldigt.
Danskerne ligger - og vil i fremtiden ligge - som det har redt.
Socialisme og dovenskab er en meget dansk præget cocktail som aldrig vil føre noget positivt med sig !!!
Jeg har tidligere boet i udlandet og overvejer SERIØST at flytte mit firma væk fra Danmark. Den internetbaserede branche er genial hvis man ikke vil Danmark mere. For her er det ligegyldigt hvor på Moder Jord man sidder.
Problemet er bare fraflytningsbeskatningen på 42% som stavnsbinder danskerne. Det er der dog også muligheder for, at komme omkring.
Jeg er ked af at sige det: Jeg gider ganske enkelt ikke Danmark og socialismen !!!
Upassende ? Klag over indlæg