Profil

Efter et årti i det amerikanske har Claus Elholm slået sig ned i den finske hovedstad. Herfra blogger han om lidt af hvert: kulturkamp, politik, internationale relationer og hvad der ellers falder ham ind.

Baggrund:
Claus Elholm Andersen er skribent og litterat, bosat i Finland, hvor han er lektor på Helsinki Universitet.

Fra 2000-2011 var han bosat i USA, hvor han bl.a. underviste på University of Minnesota, University of Texas at Austin og UCLA.

Han skriver hyppigt i danske medier, tidligere især om amerikanske forhold, og har ofte kommenteret amerikansk politik på DR2.


Andet:


Sted:
Helsinki

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Set fra en sauna

Skrevet af Claus Elholm

Santorum

Jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg hørte Rick Santorums tale efter partimøderne i Iowa i starten af januar. Jeg var tilfældigvis i USA på det tidspunkt og havde tidligere set Santorum i et de par af de republikanske debatter, hvor han virkede temmelig stiv og formel.

Men med talen i Iowa var det noget helt andet. Jeg var stort set uenig i alt, hvad han sagde, men det var en af de bedste politiske taler, som jeg har hørt i flere år. Den demokratiske strateg og politiske kommentar, Paul Begala, skrev da også umiddelbart efter, at Santorums tale ganske enkelt “ikke kunne gøres bedre.”

Set man bort fra det religiøse aspekt af talen, som alt andet lige fyldte en del, formåede Rick Santorum at forklare helt almindelige amerikanske vælgere i ’small town American’, hvorfor Det Republikanske Partis dagsorden er relevant for dem.

Det var populisme - ja, ingen tvivl om det - men det var milevidt fra opfattelsen af republikanerne som de rige amerikaneres parti. Og selv om han gentog det velkendte republikanske omkvæd om at sætte skatten ned og skære 5000 milliarder dollars af de offentlige udgifter i de kommende år, slog han fast, at “republikanere også bliver nødt til at se på dem, der ikke klarer sig godt i vores samfund.”

Og det var nye toner i den republikanske lejr, der har presset sig selv længere og længere ud på højrefløjen i kampen om Tea Party-bevægelsens gunst. For Santorum var - dengang som nu - udmærket klar over, at mange af dem, der vil stemme på ham, befinder sig på samfundets bund i de små amerikanske bysamfund, som man finder så snart man kommer væk fra storbyerne, og som ofte er dybt deprimerende.

Tirsdag vandt Rick Santorum så tre delstater i primærvalget, der alle er kendetegnet ved mange småbyer, der har kendt bedre tider. Det kan godt være, at primærvalgene ikke tæller i den officielle statistik, men det er endnu et slag i hovedet på Mitt Romney og et tegn på, at han stadig ikke formår at begejstre de konservative republikanske vælgere.

I tirsdags talte Santorum om, at hans sejr var et udtryk for, hvad der sker, når man møder Romney mand til mand. Med det mener han, at Romney - i modsætning til i Florida - ikke havde brugt millioner af dollars på negative reklamer i de tre delstater, og når han ikke gjorde det, havde han ikke en chance.

For Santorum er økonomien et ømt punkt. For han har hverken de penge eller den organisation, der er nødvendig, hvis han skal holde sig i valgkampen i det lange løb. Den tredobbelt sejr skal nok give lidt penge i den slunkne kasse fra evangelistiske vælgere, men det er for lidt og for sent.

For præsident Obama dumper Santorums sejr i tirsdags ned som en appelsin i turbanen. Lige som det så ud til, at nomineringen af Romney som republikanernes præsidentkandidat mere eller mindre var i hus, hvor Romney endda var begyndt at bevæge sig ind mod midten af det politiske spektrum for at tiltrække de vigtige uafhængige vælgere, tvinger Santorums sejr Romeny til endnu engang kæmpe om de mest konservative vælgere.

Og det er lige præcis her, at dilemmaet for republikanerne befinder sig.

For at vinde primærvalget er det nødvendigt at få fat på de mest konservative og kristne republikanere, da det i høj grad er dem, der møder op til primærvalget. Men for at vinde præsidentvalget til november, står slaget om de uafhængige vælgere, der lige så godt kunne stemme på demokraterne som republikanerne, da det ofte er dem, der afgør, hvem der bliver den amerikanske præsident.

I det slag har Rick Santorum ikke en jordisk chance. For Santorum står stejlt på det, man i USA kalde de sociale værdier. Han er modstander af abort, som han opfatter som mord, og har tidligere udtalt, at homoseksualitet ikke er beskyttet i den amerikanske forfatning og at de enkelte delstaterne derfor kan forbyde homoseksuelle handlinger. Og for at det ikke skal være løgn er han også modstander af prævention i enhver form. Ikke blot for teenagere, men også for par, der allerede er gift.

Så nej, republikanernes præsidentkandidat kommer ikke til at hedde Rick Santorum. For når alt kommer til alt er mange af de republikanske vælgere ved primærvalgene måske nok stærkt ideologiske, men de er ikke dumme. Og de ved godt, at Mitt Romney har det, der skal til for at udfordre præsident Obama.

Men her stopper regnestykket ikke. For en ting er, at Romney måske nok opfattes som den uafvendelige kandidat, der kan tiltrække de uafhængige vælgere. Men samtidig bliver han også nødt til at kunne begejstre de kristne evangelister. Ellers ved vi fra tidligere, at de bliver hjemme på valgdagen. Og Romney har i høj grad brug for deres stemmer.

Ricks Santorums sejre i tirsdags gør det ikke lettere for Romney. Og med en faldende arbejdsløshed, og en spirende økonomisk optimisme, ser vi samtidig, at Obamas popularitet langsomt er stigende. Men der er stadig lang tid til november og valget er langtfra afgjort.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Thomas L., Valby | Skrevet: 9. feb 12 kl. 11:32 am

Antal delegates en republikansk kandidat mangler for at vinde:
Romney 1057
Santorum 1109
Gingrich 1112
Paul 1131

Hvordan kan du hævde at Romney er så godt som sikret nomineringen ?

*Danske skribenter forfordeler demokraterne journalistisk frem for republikanerne*

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 9. feb 12 kl. 1:00 pm

Thomas L:

Pointen er netop, som jeg også skriver i indlægget, at kun Romney har penge og organisation til at klare sig i det lange løb.

PS: Husk efternavn ellers vil din kommentarer blive slettet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bergner Frederiksen, Boynton Beach, Florida | Skrevet: 9. feb 12 kl. 3:04 pm

Claus Elholm skriver at primaervalgene ikke taeller for Rich Santorum, men det er fordi det ikke er primaervalg, men caucuses, der blot er en vejledning om hvem der har vaelgernes gunst. Primaervalgene taeller, derfor er der uddelt delegater til de forskellige kandidater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 9. feb 12 kl. 3:15 pm

Det er rigtigt, at valgene i Minnesota og Colorada var partimøder, som vi kalder disse causus’er på dansk, og hvor Minnesota var ‘non-binding’, mens Missouri var et ‘non-binding’ primærvalg. Så det er ikke forskellem mellem caucus og primærvalg her, men spørgsmålet om, hvorvidt Det republikanske Parti ser dem som ‘non-binding’ eller ej. Iowa var jo et causus, som giver delegater, mens Missouri modsat er et primærvalg, som ikke giver delegerede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jeppe Toft, Århus | Skrevet: 9. feb 12 kl. 3:26 pm

Hej Claus

Tak for et godt indlæg. Jeg vil gerne høre, hvordan du forholder dig til de her causus’er og dét, at de er non-binding. Flere steder på nettet, kan man eksempelvis læse, at Ron Paul faktisk vinder langt flere delegerede, end hans stemmetal berettiger til. Fx her: http://www.slate.com/blogs/weigel/2012/02/08/ron_paul_secretly_won_the_caucuses.html
Hvad er dine tanker omkring det?

Upassende ? Klag over indlæg

 
hasse gårde-askmose, helsingør | Skrevet: 9. feb 12 kl. 3:29 pm

Må “erkende”, at jeg efterhånden ikke ved, hvorfor “vi” går så meget op i valget “over there”.
Hvorfor “vi” overhovedet gider at beskæftige os med det.

Der kan sikkert laves en alenlang liste overfor hvorfor.

Men helt ærligt

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lasse Jørgensen, Lemvig | Skrevet: 9. feb 12 kl. 3:51 pm

De kristen-konservative vælgere i midtvesten
skal tilsyneladende behages og plejes af republikanske præsidentkanditater.Aldrig modsiges og udfordres på deres verdensfjerne og konservative
holdninger.Det er utroligt, at det republikanske
parti kan spænde over moderate midtervælgere til
dybt konservative amerikanere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Jensen, McKinney | Skrevet: 9. feb 12 kl. 3:58 pm

Som bosiddende i USA, så er det sjovt at læse danske avisers og læserers udlægning af det amerikanske primær- og præsidentvalg.

Når man følger valget i USA, så skal man forholde sig lidt til præsidentvalget, som hvis Danmark var en del af konføderationen EU. Hver stat er i faktisk meget uafhængig internt, og det svarer lidt til EU, eller der hvor EU er på vej hen af. Derfor fokuserer amerikanerne mere på, hvad den kommende præsident gør der direkte påvirker dem, og er egentlig ret ligeglade med, hvad der sker i resten af verdenen, så længe det ikke påvirker dem. Det er derfor man mange gange oplever, at tingene bliver farvet sort/hvide herovre, for ellers er det svært at påvirke den enkelte amerikaner.

Ellers er jeg i det store hele temmelig enig med Claus Elholms vurdering og konklusioner.

Og forresten, Thomas L., forfordelt betyder ikke at man har en fordel, det betyder faktisk at man bliver snydt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Henrik Hansen, Haderslev | Skrevet: 9. feb 12 kl. 4:11 pm

“Og forresten, Thomas L., forfordelt betyder ikke at man har en fordel, det betyder faktisk at man bliver snydt”- ja, sådan var det i de gode gamle dage; nuomdage er verden - også sprogligt - af lave, og betydningen af ‘forfordele’ er ikke længere så éntydig!:

http://www.biblioteksvagten.dk/svar.asp?qaid=22260

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 9. feb 12 kl. 7:01 pm

Jeppe Toft:

Tak for din kommentar. Det er rigtigt, at Ron Paul kan få flere delegerede end hans stemmetal berettiger til i de ‘non-binding’ causus’er, men det er en yderst tvivlsom strategi, der nok ikke vil føre langt. Du kan læse lidt om hvorfor her:

“Unlike in direct primaries or binding caucuses, delegates to the Republican convention from Minnesota (and many other nonbinding elections) are selected weeks after the caucuses by individual county conventions. Furthermore, those delegates are unbound to represent the will of the voters – this is, in part, an attempt to free delegates to drop their support for candidates that may have dropped out of the race by the August convention.

To say that local or regional Republican party office holders and delegate selectors would stack the deck with Paul supporters is a bit of a leap. More likely, the convention delegates (who usually have attended several prior conventions) selected from nonbinding states like Minnesota will support the party’s likely nominee at the convention. That individual continues to not be Ron Paul (or Rick Santorum or Newt Gingrich, since you’re keeping score).

This remains the fatal flaw in Paul’s delegate gathering strategy; in any contest that he does not outright win where delegates are not bound to the will of the voters, it’s a dubious assertion to suggest that those delegates sent to Tampa in the summer will directly reflect the proportion of their state’s vote (which, in Minnesota’s case, would translate to roughly 10 - 12 delegates for Paul).”

Jeg håber, det besvarer dit spørgsmål.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Nielsen, København | Skrevet: 9. feb 12 kl. 9:11 pm

Sanatorium? Det kan man da ikke hedde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Soren Jensen, Los Angeles | Skrevet: 10. feb 12 kl. 3:55 am

Og husk på… Santorum kan en ting Obama ikke kan… holde en tale uden en teleprompter som hans ”Victory speech” hvilken var fantastisk.

http://www.youtube.com/watch?v=xELKKe2wMTI

Det bliver spændende at se hvem der vinder nomineringen, - men det vigtigste er, at vi sender Obama hjem til Chicagoland.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 10. feb 12 kl. 8:33 am

Søren Jensen:

Det lyder til at lytter lidt for meget til den konservative propaganda og endda hopper i med begge ben. Prøv og tænk til tilbage på valgkampen i 2008 og Obamas taler der, som selvfølgelig blev holdt uden teleprompter. Så hvis det virkelig er det bedste argument, du har for, at amerikanerne bør vælge en præsident, der oprigtig mener, at kvinder som bliver voldtaget, og ender med at blive gravide (også selv om der er tale om incest og det altså er deres far, der voldtager dem) bør takke Gud for barnet. Så forhåbentlig har du lidt bedre argumenter end det. Også nogle, som ikke er en del af det sædvanlige politiske spin, som man konstant udsættes for fra begge partier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 10. feb 12 kl. 9:08 am

Og Claus kalder som sædvanligt synspunkter han ikke kan lide for populistiske. Fatter den mand dog ikke, at folk kan mene det de siger? Er det fordi socialister, som fx den siddende danske regering, lover vælgerne, det de ønsker, for derefter at rende i ekspresfart? Socialist er ikke en politisk betegnelse, det er en psykiatrisk diagnose. På linie med paranoia.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 10. feb 12 kl. 9:57 am

Karsten Søberg:

Jeg synes nu, det synspunkt, som jeg kalder populistisk hos Santorum, er ganske sympatisk. For populisme er ikke nødvendigvis et negativt ord - og jeg ligger mig her i forlængelse af amerikanske kommentatorer fra både den ene og den anden fløj. Men tak fordi du i øvrigt tillægge mig holdninger, som jeg ikke har. Det siger vist en hel del - om dig, vel at mærke - og er med til at højne niveauet i debatten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Casper Lykkegaard Købke, Penang | Skrevet: 10. feb 12 kl. 10:18 am

“…den republikanske lejr, der har presset sig selv længere og længere ud på højrefløjen i kampen om Tea Party-bevægelsens gunst. For Santorum var - dengang som nu - udmærket klar over, at mange af dem, der vil stemme på ham, befinder sig på samfundets bund i de små amerikanske bysamfund…”

Kære Claus,

Du stiller et falsk modsætningsforhold op hér. Som god dansk socialdemokrat (hvad enten du stemmer dér eller ej) er det dig umuligt at forstå (ser det ud til) at det netop er de svageste amerikanere, som er i Tea Party, og som har fået nok af det offentlige overforbrug i alle retninger.

Du siger nemlig mellem linjerne, at de svageste er på sutteflasken, og dermed så er de per automatik pro-big-Gov, og dér tager du alvorligt fejl omkring den amerikanske psyke. Netop i de laveste økonomiske samfundslag finder man - modsat Europa - både selvstændighed, stålsat vilje og et had til en manipulerende selvopfyldende offentlig sektor.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sune Juul, Roskilde | Skrevet: 10. feb 12 kl. 10:20 am

Hej Claus.

I stedet for at kommentere Karsten Søbergs indlæg, hvorfor så ikke bare slette det? Manden har jo åbenlyst ingen interesse i en saglig debat.

Tak for en interessant post, i øvrigt.

Mvh Sune

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 10. feb 12 kl. 10:22 am

Casper Lykkegaard:

Det er en interessant og komples diskussion, du der rejser. Desværre har vi set, at Tea Party-bevægelsen (som i øvrigt består af flere forskellige organisationer) er blevet kapret af pengestærke organisationer. Så jo, i starten var det en bevægelsen for amerikanerne på samfundets bund, men er det desværre ikke så meget mere. Samtidig kan man jo se, at Occupy-bevægelsen var langt mere populær i den brede befolkning end Tea Party-bevægelsen nogensinde var.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Casper Lykkegaard Købke, Penang | Skrevet: 10. feb 12 kl. 10:27 am

Kære Claus,

Du tager fuldstændig fejl, hvis du tror der er flere amerikanere der støtter tosserne i Occopy, end den genopståede Tea Party bevægelse, som overrullede landet i mid-term valget i 2010. Hvor finder du belæg for at sige:

“at Occupy-bevægelsen var langt mere populær i den brede befolkning end Tea Party-bevægelsen nogensinde var”

Det ville jeg gerne se data på.

Good luck. - Jeg venter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Casper Lykkegaard Købke, Penang | Skrevet: 10. feb 12 kl. 10:29 am

Kære Claus.

Gider du ikke lige konkretisere en smule ifht. “Jeg var stort set uenig i alt, hvad han sagde.”

Jeg er ikke, som du RS fan, men hvori kunne du dog være uenig i hans tale?

Takker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 10. feb 12 kl. 10:34 am

Casper Lykkegaard:

Tea Party-bevægelsen nåede aldrig højere end 36% i popularitet i USA, selv da den var mest populær, mens Occupy-bevægelsen nåede over 50% i efteråret. Du kan sikkert finde tallene et eller andet sted på nettet, men det var en temmelig stor i historie i de amerikanske medier i efteråret, hvis du fulgte med det, fra Wall Street Journal til NY Times.

n

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 10. feb 12 kl. 11:14 am

Det interessante ved den amerikanske valgkamp er for mig alene, hvor psykisk syg en præsident, amerikanerne i sidste ende vælger? Da de ikke har andet, end psykiske afvigelser at vælge i mellem, bliver det blot grad af de psykiske afvigelser, som bliver ”spændingsmomentet”. Valget vil nemlig vise den pt. fremherskende psykiske tilstand i den amerikanske befolkning.

Da psykologiens væsen er at udrydde sig selv, ved opformerende at forstærke det psykisk syge til det mest karakterafvigende (psykopatien), da siger det sig selv, at præsidenterne vil blive stadig mere ekstreme i deres forståelse af virkeligheden.

Er det ikke korrekt, Claus Elholm?

Disse psykiske processer er jo ikke forbeholdt amerikanerne, hvorfor vi vil se den helt samme udvikling ske i dansk politik. Blot forskudt med en generation i forhold til det, vi nu ser ske i USA.

Derfor spørgsmålet: Hvad skal vi i øvrigt med psykologiske uddannelser i den ganske verden, når de, der påstår sig at være uddannede psykologer, forstår så iøjnefaldende lidt til de psykologiske processer, at de i det væsentlige kun har interesse i deres honorar og deres selvophøjethed, og ikke i menneskehedens psykiske sundhed?

Det er jo forræderi mod menneskeheden at fortie virkelighedens verden, fordi man i modstrid med sin faglighed, ikke kan lide sandheden… af følelsesmæssige grunde!

Er det ikke korrekt, den hele psykologifaglighed på alle niveauer?

Man da der nu er stor interesse for den amerikanske valgkamp, da vil det være nærliggende for de psykologistuderende, at de her bruger lejligheden til et studie af psykologiens konsekvenser i samfundsstørrelse. Med den læring, at når alle er sindssyge, så bliver normaliteten i samfundet sindssyg, hvorefter ingen længere er sindssyge, end lige netop de, som er forblevet normale.

Normaliteten er med andre ord altid den gennemsnitlige psykiske tilstand, i en given befolkningsgruppe, på et givet tidspunkt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 10. feb 12 kl. 12:11 pm

Bjørn Holmskjold:

Ja, det er da i hvert fald et synspunkt…

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 10. feb 12 kl. 12:47 pm

Kære læsere. Tak for jeres bidrag. Vi vil gerne opfordre alle til at undgå personangreb og holde debatten inden for emnet, da det giver en langt bedre diskussion. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bergner Frederiksen, Boynton Beach, Florida | Skrevet: 10. feb 12 kl. 2:59 pm

Claus Elholm.
Det er rigtigt hvad nu svarer mig. Jeg tog ikke hele forklaringen med, idet de fleste Danskere ikke forstaar det Amerikanske system. Men du skulle have haft denne forklaring med i dit oprindelige indlaeg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 10. feb 12 kl. 3:34 pm

Claus Elholm.

Nu er naturens love, herunder de psykologiske, ikke et synspunkt, men en konstatering af de faktiske forhold. Jeg angriber jo ikke den hele psykologforening så kontant, om det kun var et synspunkt, jeg havde at gøre gældende. Jeg har ikke for uvane at skyde mig selv i foden. Det overlader jeg til dem at gøre, som kun har synspunkter, at gøre godt med.

Herunder psykologerne!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens klampmann, Kbh. | Skrevet: 10. feb 12 kl. 5:17 pm

Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 10 feb 12 kl. 15:34. Vor Messias fra Skanderborg har atter ladet sine guldkorn tilflyde os uvidende. Ohh, du store orakel, lad dog din visdom komme os umælende til gode. Hvornår afholder Koranens ypperste fortolker sit seminar, hvor vi alle kan få muligheden for at bøje os i støvet verdens allerstørste, klogeste og vise fra Skanderborg. Vi venter spændt på oprobet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
pia christensen, Århus C | Skrevet: 10. feb 12 kl. 6:32 pm

Mkinney.Ja desværre er EU derhen ad men det bliver i en “fastere” udgave end i USA da amerikanerne har sin selvstændighed historisk set på en anden måde end den europæiske.Så med den udvikling i Europa bliver det mere et slags diktatur end et frit- efter- amerikansk model- vej.Og Romney ,hvad kan han? og Obama tja han mener det godt,så det bliver spændende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Klampmann, Kbh. | Skrevet: 10. feb 12 kl. 6:59 pm

Til Bjørn Holmskjold, Skanderborg | Skrevet: 10. feb 12 kl. 6:29 pm. Det er derfor, jeg venter på oprobet, jfr. en bestemt april dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ina Bach, Østrig | Skrevet: 12. feb 12 kl. 4:30 pm

Danmark er et lille agnostisk land, som er ude af forbindelse med den aktuelle og vigtige debat om etik og religion som foregår i resten af verden. Selv synes jeg, at Rick Santorum har bevist, at han er en mand med integritet og en person som, i modsætninmg til mange danskere - kan lave et etisk gennemtænkt argument.

Til Frey Vestergaard: Godt sagt! Jeg er også træt at JP nogle gange. Det skulle være en pæn borgerlig avis, men nogle gange regerer perversiteten også her. Fx. i deres eksplicitte beskrivelser af mishandlingen og mordet på socialarbejderen i sidste uge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ina Bach, Østrig | Skrevet: 12. feb 12 kl. 9:34 pm

Claus Elholm: Måske skulle du slå “Partial Birth Abortion” op på Wikipedia, for at se hvad Obama og hans kone går ind for. Abort er og bliver præcivilisatorisk barbari. Enhver der tør se en abort inde og udefra og studere de sundhedsmæssige belastninger for kvinder efter abort vil snart blive oplyst og komme til at mene noget, som man ikke må mene i “oplyste” lille Danmark, men som over 50 procent af den amerikanske befolkning mener. Kom ud af din osteklokke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Alex Larsen, Søborg | Skrevet: 14. feb 12 kl. 7:53 am

INA Bach: Folk som dig kan virkelig pisse mig af når de påpeger at Danmark ikke er et religiøst land som noget negativt! Gu fanden er vi et atheistisk/agnostisk land fordi vi som du selv nævner, er oplyste i modsætning til den del af verden som rent faktisk tror på gud.. At man har brug for at identificerer sig med “nogen”(GUD) som der blev skrevet en bog om, af nogle for flere tusinde år siden i et land som også troede at jorden var flad, er mig dybt uforståeligt og næsten grænsende til idioti.

Udover det, siger du også, at fordi, at 50 procent af befolkningen i USA mener noget, så skal det også være sådan i Danmark? De mente også at sorte kun skulle bruges som slaver og piskes morgen, middag og aften ? Det er tilfældigt nok de små, isolerede, religiøse samfund i USA der giver majoriteten af stemmerne til folk som Santorum, Bush etc. - Og de er måske mere rigtigt på den end mere civiliserede og udannede menneske inde fra byen? aaaaarhg det hænger ikke helt sammen.. Religion var noget som gav fattige mennesker håb i gamle, gamle dage og gjorde det en del nemmere at styre store folkemasser.. Og lige til din oplysning så kan man frit mene at abort er barbarisk eller whatever. Det er en personsag,men kvinden skal da selvfølgelig stilles overfor valget om hvor vidt hun vil føde det barn som hun skal tage sig af resten af livet? Det er folk som er imod fri abort der er barbariske!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Alex Larsen, Søborg | Skrevet: 14. feb 12 kl. 7:59 am

Kvinder bliver oplyst om de sundhedsskadelige elementer ved abort før de får den lavet selvfølgelig. Fri abort er en mulighed der bliver stillet tilrådighed til patienten. Om hun vil tage imod tilbuddet er helt op til hende hvis hun mener hun tør tage risikoen ved de mulige bivirkninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Elholm , | Skrevet: 16. feb 12 kl. 9:40 am

Ina Bach:

Nu taler vi altså ikke om det, der er blevet kaldt ‘particial birth abortion,’ men om kvinder, der er blevet voldtaget af bl.a. der fædre og ender med at blive gravide. De må ifølge Santurom ikke få abort, selv om der er tale om incest som resultatet af en voldtægt. Og osteklokke? Er det mig, der befinder mig i en osteklokke, fordi jeg mener, at prævention bør være lovligt og tilgængelig for enhver? Jeg ved ikke, hvor du har de 90% fra, men amerikanerne er faktisk splittet i forhold til abort, hvor 47% anser sig selv som værende pro-choice og 47% anser sig selv for at være prolife. Men et flertal mener faktisk, at abort skal være tilladt i nogen udstrækning (hele 65% samlet). Ligeledes synes et massivt flertal af amerikanerne, at prævention skal være lovligt. Rick Santorum er altså helt ude af takt med amerikanernes værdier.

Upassende ? Klag over indlæg

 
PG Jacobsen, Sandy Springs | Skrevet: 19. feb 12 kl. 10:00 pm

Claus Engholm,

Soeren Jensen har helt ret og det er ikke paa grund af teleprompters at Obama skal tilbage til Chicago, det er paa grund af den demokratiske oparbejdede gaeld, som ved 2016 goer at USA bliver som Graekenland i naeste uge. Faerdig. Claus Engholm, De skulle laese en god bog “Flashback” af Dan Simmons, og skoent en roman, saa fortaeller den hvor USA kan komme hen hvis man bliver ved med Obama og demokraterne. Beklager men Obama og demokraterne er som de vaerste socialdemokrater/folke socialister tilsammen, spend, spend and spend some more with the full support of UNIONS. Ja man kunne ikke have gjort det bedre end i DDR, saa hvis det er hvad danskerne saa gerne ser at der sker i USA, bliv ved med at stoette Obama og de spendtriftige demokrater og USA gaar ned som Graekenland! Poul Gottlieb Jacobsen, Sandy Springs, GA

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Kaj Hansen skriver
23.05.12 07:37
Jamen er det ikke utroligt med en håndbevægelse forærer hun en halv milliard væk og herhjemme slåes man om bevare skoler etc men de bliver Læs mere
Kaj Hansen skriver
23.05.12 07:34
hmm..uden håndtaske hvad var hun Læs mere
Vi lukker bare nogen skoler eller sætter nogen afgifter op. De dumme danskere fortjener sgu ikke at ha det så godt. Desuden skal Helle bare videre Læs mere
Torben Andersen skriver
22.05.12 20:11
Kære Morten; Det var PH, som forsøgte at beskrive kulturradikalismen som omfattende "frisind og tolerance". Hvad han glemte var, at Læs mere
Thomas Lindvang skriver
22.05.12 10:14
Du skulle have stoppet dit skriveri efter "selvfølgelig er der de mange løftebrud, men derudover..." For det er jo essensen af denne regering. Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/