

USA´s tidligere præsident Bill Clinton - der vil gå ned i historien som manden, der ønskede, at europæiske amerikanere skulle blive en minoritet i deres eget land - bærer et tungt medansvar for den såkaldte sub prime krise, hvor personer med lav eller ingen kreditværdighed fik bevilget lån til huskøb. Efterfølgende gik hovedparten af disse mennesker fra hus og hjem og hjalp således finanskrisen kraftigt på vej.
I 1994 - Bill Clinton var præsident fra 1993 til 2001 - dekreterede Bill Clinton, at banker og realkreditinstitutter skulle yde flere lån til såkaldte minoriteter, så disse kunne blive husejere i lige så stor stil som hvide og asiatiske amerikanere. Det måtte være noget slemt noget med diskrimination og det, der var værre, der gjorde, at ikke alle grupper klarede sig præcist lige godt i Guds eget land. Nogenlunde sådan må Bill Clinton have tænkt. I hvert fald blev bankerne truet med alskens ubehageligheder såsom søgsmål, hvis de ikke rettede ind.
Det gjorde bankerne så. Og det, så det stod efter. I de to helt store kreditforeninger Fannie Mae og Freddie Mac steg andelen af huskøbere, der kun havde 5 procent eller mindre i udbetaling fra ca. 3 procent til mere end 20 procent af alle huskøbere. De nye købere kom i massivt omfang fra såkaldte “disadvantaged groups”, dvs. sorte og hispanics. Som bekendt brast boblen i 2007 og for alvor i 2008, da finanskrisen begyndte.
Diskriminerede bankerne, før Bill Clinton udstedte sine direktiver?
Ja, det gjorde bankerne, men det gjorde de vel at mærke kun ud fra saglige kriterier, nemlig indkomst, opsparing og generel kreditværdighed. Skal vi f.eks. se på den personlige gennemsnitsindkomst i de forskellige grupper i USA?
Hvide og asiater tjente i 2010 i omegnen af 30.000 dollars om året, sorte og hispancs ca. 16.000 dollars i gennemsnit (se under “Table P-1. Total CPS Population and Per Capita Income” og klik på den ønskede gruppe).
Er der stadig nogen, der undrer sig over, at disse grupper gennemsnitligt ikke kunne blive husejere i lige så stort omfang som hvide og asiater? Gør man det, har man en alternativ virkelighedsopfattelse. Det havde og har Bill Clinton, så han gjorde sit yderste for at presse bankerne til at yde helt uholdbare lån i millionvis til låntagere, der gennemsnitligt havde endog særdeles dårlige muligheder for at tilbagebetale disse lån.
Ovenstående er historien om politisk korrekthed, når den er rigtigt dyr. Når den virkelig koster det hvide ud af øjnene, fordi denne verdens Bill Clinton´er (programmet fortsattes under George Bush, som var lige så skrupskør) tror, at de kan ophæve sandheden og i stedet opfinde deres egen virkelighed.
At tænke sig at vi på det længste stræk er styret af mennesker, som ikke ved, hvad der foregår, men som i stedet lader deres idiosynkrasier kontrollere, hvad de foretager sig. Resultaterne lader i sandhed ikke vente på sig.
Banker og Kreditforeninger bør naturligvis kun låne ud til folk, virksomheder, lande som opfylder visse kriterier med hensyn til sund økonomisk ansvarlighed.
Tager man afsked med financiel virkelighed, er det en åben invitation for kreative projekter uanset låntagers etniske baggrund. Vi husker IT-Factory, sub-prime huskøbere, og lande med mange afdøde pensionister.
Krisen skyldes udelukkende mangel på rettidig omhu kombineret med ønsketænkning og en forventning om at politikerne vil sende regningen videre til skatteyderne.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg kan kun udtrykke min store tilfredshed med den økonomiske udvikling, som nogle kalder for en afvikling. Den skal vi med overbevisning støtte op omkring. Der findes ikke penge nok på denne udslidte planet til at betale for konsekvenserne, hvis vi ikke gør det.
Upassende ? Klag over indlæg
Og en ung ACORN-aktivist advokat fra Chicago ved navn Barak Hussein Obama var med i kampagnen for disse lån til de såkaldte “disadvantaged groups”.
Upassende ? Klag over indlæg
Den daværende direktør for Freddie Mac gik endda til kongressen med en protest over reguleringen allerede i ‘99, men endte som bekendt med en trussel om et statsligt søgsmål om racisme. Han dokumenterede fra via statistik fra deres kundedatabase, at selvom en sort kunde tjente over det dobbelte af en hvid om året, så var personens kreditværdighed typisk alligevel dobbelt så dårlig. Disse mennesker blev Freddie Mac og Fannie Mae nu tvunget til at absorbere indkommende lån udskrevet af banker der nu pludselig kunne sælge alle deres lån og som nu udskrev flere og flere til en hær af insolvente med henblik på videresalg, hvor de før elles var tilbageholdende fordi de ikke vidste om Freddie Mac, Fannie eller andre ville sluge de rådne lån bagefter.
Klassisk eksempel på hvorfor regulering og stimulans er en dårlig idé! Planøkonomiske overgreb på det amerikanske boligmarked har sænket resten af verdensøkonomien – som forresten også er en planøkonomi. Det såkaldte “frie marked” er en illusion; vi har aldrig haft et.
Upassende ? Klag over indlæg
Edit:
Den daværende direktør for Freddie Mac gik endda til kongressen med en protest over reguleringen allerede i ‘99, men endte som bekendt med en trussel om et statsligt søgsmål om racisme. Han dokumenterede via statistik fra deres kundedatabase, at selvom en sort kunde tjente over det dobbelte af en hvid om året, så var personens kreditværdighed typisk alligevel dobbelt så dårlig. Disse menneskers lån blev Freddie Mac og Fannie Mae nu tvunget til at absorbere og banker der nu pludselig kunne sælge alle deres lån begyndte nu hæmningsløst at udskrive flere og flere til en hær af insolvente minoritetsamerikanere med henblik på videresalg, hvor de før elles var tilbageholdende, fordi de ikke vidste om Freddie Mac, Fannie Mae eller andre realkreditinstitutter ville sluge de rådne lån bagefter.
Klassisk eksempel på, hvorfor regulering og stimulans er en dårlig idé! Planøkonomiske overgreb på det amerikanske boligmarked har sænket resten af verdensøkonomien – som forresten også er en planøkonomi og venstrefløjens løsning er selvfølgelig mere regulering, mere stimulans.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg ser frem til den dag en politiker bliver stillet til ansvar for sine løfter og handlinger på samme måde som bestyrelser og direktører i private banker. Når jeg nævner banker, så er det fordi at i offentlige selskaber, som f. eks. DSB, er også bestyrelser og direktører totalt ansvarsløse. Måske fordi de er politisk udvalgte. Der skaltes og valtes med skatteydernes penge den ene gang efter den anden. Mangler man penge, så belåner man blot skatteyderne uden at de spørges. Man kalder det blot for investeringer.
Upassende ? Klag over indlæg
Helt rigtigt skrevet, men tro nu ikke MUJ, at danske demokrater/socialister vil kunne aksepterer dette faktum. Man kan ikke faa Danskere til at indse at den elskede Clinton var ham der satte fart paa gaelden og tabene i Fannie/Freddie, de Amerikanske huslaans banker. Ligesom Danskere ikke er klar over at det var Demokraten J.F.Kennedy som lagde grundlaget for USA’s nedgang, ved at lave en lov i 1961/2 som gav alle statsansatte og lokal regerings ansatte ret til at gaa i fagforening og forhandle sig til loen og pension. Derfor er USA bankrot idag, og det bliver kun vaerre idet ingen by, stat eller federal regering kan betale de kaempe pensioner og regninger til fagforenings medlemmerne i fremtiden. Ja i DK jubler man over Obama og hans socialistiske demokrater, og ved intet om forholdende. USA er fallit takket vaere demokraterne, og ja krigene var kostbare og forkerte, dog koster/kostede ingenting i forhold til hvad UNION kontrakterne kommer til at koste, med deres indbyggede dyrtids regulering. Gud hjaelpe os.
Upassende ? Klag over indlæg
Øhhh. Er det muligt at finde en eller anden form for dokumentation? Og hvor?
Upassende ? Klag over indlæg
Mange politikere er drevet af ønsketænkning, dikteret af en eller anden isme - sandsynligvis humanisme og dens manifestation i de såkaldte menneskerettigheder.
Så snart politikeren er i lommen på en isme, er skyklapperne aktiveret, og den sunde fornuft er pist forsvundet. Men hun prøver ihærdigt at bilde vælgerne ind, at ismen netop er et udtryk for den rendyrkede sunde fornuft.
Hurtigt vil de pågældende begynde at trække en hale af ulykker i deres kølvand, altsammen for at vi kan få det “bedre”.
Kommunismens mål var, at vi alle skulle få det “bedre”. Undtagen skurkene naturligvis - de skulle nemlig bare slås ihjel. Ligeså nazismen.
“Positivt” kan man sige om de 2 klassiske ismer, at de dog forsøgte at gøre noget ved overbefolkningsproblemet, for der var nemlig rigtig mange skurke, der skulle slås ihjel. Det battede bare ikke i den store sammenhæng.
Men menneskerettighedernes ædle endemål er såmænd bare klodens økologiske sammenbrud, og det nås rimelig hurtigt , når man udstyrer alle mennesker med et utal af rettigheder, herunder kvindens ret til fri og uhæmmet formering, og slet ingen pligter.
En isme er et udtryk for den sunde fornufts totale sammenbrud. Man lukker simpelthen øjnene for alle generende kendsgerninger, og begår de nødvendige forbrydelser for at nå sin ismes mål.
Den ultimative forbrydelse er klodens økologiske sammenbrud, forårsaget af alt for mange mennesker.
Mon vi nogensinde får en ismefri verden, der kun er styret af sund fornuft?
Upassende ? Klag over indlæg
Mange danskere bliver rasende om morgenen, når de skal afsted til det trælse job med den urimelige chef, hvis en afslappet nabo med livsnydergrin overbærende ser til, medens corollaen startes.
Der er så mange vrede arbejdstagere, der er villige til at betale for få tørret grinet af de arbejdssky ansigter, at politikerne må arrangere et aktiveringssystem for dem uden jobs, selvom der bliver stadigt færre jobs, hvor lønnen er i samme størrelsesorden som understøttelsen.
Af hensyn til de uforskyldt arbejdsledige sættes understøttelsen meget højt, så nogle ser det som en mulighed for evig ferie.
For at ødelægge disse fås lykke, bliver også de mange uforskyldt arbejdsledige forulempet af skrankepaver, der er ansat i dyre domme som offentlige kanøflere.
Når de fleste lavtlønsjob er eksporteret til udlandet, vil en væsentlig del af befolkningen blive stemplet som permanent unyttige.
Så kunne man måske med fordel vælge dramakurser som aktivering, så de ledige på overbevisende måde kunne glæde naboerne med et fortvivlet minespil?
Upassende ? Klag over indlæg
….. det nemmeste her i verden er at give alle andre skylden for alt det onde, alt det trælse, alt det sure. Efter at have læst blogs på jp i hvad der efterhånden forekommer mig en evighed, har jeg ikke én eneste gang stødt på et indlæg hvor vedkommende kigger indad. Krisen er da ved gud ikke hverken Kennedys, Clintons, Obamas eller Foghs skyld. Det er da vores allesammens skyld. Hvad er det i grunden for et liv vi vil ha’. Hertil lands og i udlandet. Vi vil ha’ alt det de andre har. Fandme koste hvad det vil. Finanskrisen skyldes jo for mange udlån med pant i for højt vurderede papirværdier. Alle husejere med respekt for sig selv har da taget del i festen. Nogle med mere ydmyghed for pengenes værdi end andre. Men vi har da alle været med til festen. Om føje år er krisen ovre, og inden vi ser os om kommer der en ny krise. Gad vide hvem vi vil give skylden næste gang?!?
Upassende ? Klag over indlæg
Gad vide, hvordan USAs økonomi havde set ud. Hvis ikke Hill Billy højre kristen psykopat fra Texas havde beklædt det Hvide hus i 8 år.
Prøv at tælle sammen hvor mange mange mange mange mia, det har kostet at føre sig frem i Irak, Afghanistan som kulturberigere af amerikansk imperialisme. Og til glæde for hvem ??. Våbenproducenter i USA. Men belejligt nok, så var Bush jo fri for at tage sig af de indenrigspolitiske udfordringer. Det ville jo alt andet lige også kræve mere hjener end at trykke på aftrækkeren.
Det ændre naturligvids ikke på at gode principper som kreditvurdering ikke bør fravælges.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg stemmer på dig til næste folketingsvalg, Morten Uhrskov. Tænk, hvis alle bloggere byttede side med politikerne, ville da verden se meget anderledes ud? Næ, såmænd ikke. Tag nu vores egen “andedam”, straks efter valget fører blå blok markant, hvad gik lige “galt” her? Det fører mig blot tilbage til Kirkegård med at “livet forstås baglæns men må leves forlæns” - også på ord, især dem der forfører.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg tror ikke det vigtige i denne sammenhæng er hvordan Bill Clintons handling har påvirket USA, såvel som resten af verden!
Prøv i stedet at perspektivere det til alle beslutninger. Blogindlægget fortæller tydeligt hvordan EN beslutning kan have FATALE konsekvenser for et land; det gælder også i Danmark.
Så måske skulle man tænke lidt på hvad det er der sker nå Helle & Co. i vores finanslov tager beslutninger om at fremrykke offentlige investeringer med flere milliarder, og fjerne loftet på børnechecken - samt andre dyre tiltag!
“Ovenstående er historien om politisk korrekthed, når den er rigtigt dyr. Når den virkelig koster det hvide ud af øjnene!!”
Upassende ? Klag over indlæg
IC4-togene, som nu skal repareres for 800 mio inden de overhovedet er taget i brug (mon 800 mio rækker?) er et godt eksempel på mangel på omtanke. Hvordan kunne man - under regeringen Poul Nyrup Rasmussen - finde på at placere en sådan ordre i Italien? Togene var ikke engang på tegnebrædtet, da man gjorde det.
Upassende ? Klag over indlæg
Bill Clinton, var også manden der fjernede
“the Glass-Steagall Act”
Dette var en af hovedsagerne til finans krisen. 9/11, Bush junior og især Obama’s låntagning var bare det sidste søm i ligkisten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass%E2%80%93Steagall_Act
God weekend.
Ole Íversen
Upassende ? Klag over indlæg
Der findes èt undtag, hvor en kreditgiver ikke behøver udvise nogen videre ansvarlighed, når boliglånet bevilges. Det er når lokaliteten er den bedste.
I min hjemby Oslo findes der områder ved søsiden, hvor boligprisene med sikkerhed dobles hvert årti. Om en lavindtektsfamilie ved sekelskiftet hadde lykkedes anskaffe en villa til to millioner NOK i disse områder, og var indvilget et avdragsfrit lån på den hele sum, ville familien i dag sittet med en villa værdt fire millioner - og undertiden kun ha indbetalet en lånerente på 4-5%, hvoraf brorparten var fradragsberettiget på selvangivelsen.
Men denslags hører ikke hverdagen til. De milliontals lån som nærmest i komatøs tilstand blev indvilget amerikanske låntagere med meget beskjedne indtekter, blev ikke benyttet til køb af hus i højstatusområder, men til største delen i områder som kan beskrives som en slags halvslum. Og således var heller ingen værdistigning i sigte.
Og så gik det som det gik, med en epidemisk hjemløshed som konsekvens. Og er man hjemløs i guds eget land, da er man virkelig hjemløs.
Upassende ? Klag over indlæg
En mere uddybende forklaring fra den tid hvor housing boblen lige var brast:
Der er ingen vej uden om, det ER sandheden!
Upassende ? Klag over indlæg
Denne her er virkelig afslørende:
http://www.snopes.com/politics/business/easescredit.asp
Læg mærke til artikel uddraget i grønt allerøverst. Det er fra 30. september 1999 og er i den grad en smoking gun!
Politisk korrekthed sendte verden af helvede til og fænomenet kan ikke have anden konsekvens. Økonomi, Islam you name it - de røde skal nok får smadret os indefra.
Upassende ? Klag over indlæg
Det må være attraktivt at være politiker, man skal aldrig stå til regnskab for mange fejlagtige beslutninger!
Skandaler/fejltagelser står i kø:
IC 4-tog, Jobcentre der aldrig skaffer folk i job,
mislykket integration, større U-landshjælp der ikke virker, kammerateri, misforstået og håbløs indsats i Afghanistan o.s.v. o.s.v. …….
Upassende ? Klag over indlæg
Det må være attraktivt at være blogskribent, man skal aldrig stå til regnskab for mange letkøbte kommentarer …
Upassende ? Klag over indlæg
@Kim Jørgensen, Amager |
Du mener lidt ligesom godheds-industrien, som dagligt kan arbejde for at oversvømme vores lille land med fup-flygtninge, uden de aldrig selv skal bære konsekvenserne af denne dybt problematiske type indvandring??
Upassende ? Klag over indlæg
Vær politisk korrekt og ødelæg dit lands økonomi
Ja hvorfor er verden af lave, er det fordi menneskene tror at de er klogere end de er.
Er det fordi det ideologiske menneske, der vil være sin egen skaber troede at det havde guddommelige egenskaber til med magt og ret og med alle midler at skabe det klasseløse samfund som gør alle midler og alle handlinger legale, såsom løgn, bedrag, terror og mord, for at nå målet.
Dem som har lidt indsigt i amerikansk historie vil vide at den offentlige sektor og specielt den federale administration var infiltreret af kommunistiske sympatisører helt tilbage i 20-erne. Så McCharthy’s anklager blev bekræftet af de frigivne KGB arkiver efter sovjets fald ved at 329 ansatte i centraladminstrationen var Stalins spioner.
At offentligt ansatte i USA ligesom i DK har røde sympatier er en kendt sag.
Demokraterne i USA er på samme måde som Rød Stue i DK gennemsyret af pladderhumanistiske og socialistiske ideer.
Keynes økonomiske teorier har både her og i USA præget Rød Stue og pladderhumanisters økonomiske opfattelse.
Men hvad forstår bønder sig på agurkesalat.
For problemet med økonomi er at det er så simpelt at forskruede idealister ikke fatter det.
Enhver husmoder ved at to og to er fire, mere skal der ikke til. Så når man lever over evne så går det galt.
Så når man af ideologiske og humanistiske grunde tror at man kan skabe et mere retfærdigt samfund ved at give svagt økonomisk funderede medborgere en købekraft som de ikke har, så skaber man problemer som vi nu ser konsekvensen af.
Der er mennesker som lever over evne. At fremme den livsform er uholdbart.
Så når vores politikere fremmer den slag unoder er det så svært at forstå hvorfor det går galt.
Man kan ikke kunstigt stimulere økonomien ved at give folk en købekraft som de ikke selv kan honorere ved værdien af deres indsats.
Det nytter ikke at stimulere økonomien med foranstaltninger som der ikke er økonomisk belæg for.
Men det er reelt hvad man i det uendelige har forsøgt i årtier-.
Er det så svært at forstå hvorfor det er gået galt?
Upassende ? Klag over indlæg
Der er ikke noget galt i at være politisk korrekt, hvis man vil stå til ansvar for at det koster. Feks. betaler vi penge til de flygtninge vi modtager. Det tager jeg gerne ansvar for.
Men feks. har VKO på DFs foranledning hældt millarder og millarder i de ældre og handicappede, og allermest i husejerne med skattestoppet - altsammen i den politiske korrektheds navn.
Man kan ikke med glødende jern få VKO til at indrømme at de har brugt for mange penge (K har dog til dels tilstået) - nu er de stukket af fra ansvaret - og vi andre står med de 100 mia i underskud om året og skal rydde op.
Upassende ? Klag over indlæg
Danske politikere er ikke et hak bedre.
Christiansborg tror i egen ophøjethed at de kan hekse økonomien vha. politisk-økonomiske tricks (rød stue) eller at de rigeste kapitalindtægter bare skal størst mulig skattefrihed og hokus-pokus - væksten indfinder sig påny! lol.
Rød har ikke forstand på motorlære - de tror at det er nok bare at kick-starte en udbrændt økonomi ved at tilsætte æter som brændstof og motoren vil køre fint af sig selv bagefter - værkstedsfusk af værste kaliber.
Blå stue vil give flere penge og skattefrihed til de rigeste og nedskære de arbejdende borgere endnu mere - følgelig boomer nationalbanken og danske kroner er stærke på pairet - men statsgælden vokser og produktionsarbejdspladserne udflages!
Fortsætter der med mere af den samme velkendte spin-plutalistiske økonomi indtræffer også en dansk statsbankerot før eller siden.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er da korrekt at krisen skyldes “Den Tredie Vej”, den politik som også Nyrup og Tony Blair stod for og som Bush jr. førte videre i endnu mere fanatisk grad efter Clinton. Det er jo basalt set troen på at man kan tage det værste fra blå og rød side og slå det sammen til en sort pærevælling hvor det gælder om at holde den almindelige befolkning hen med løgn (smiling fascism) og formode at vi alle kan blive rigere af det.
Mange neocons kom fra den amerikanske venstrefløj, men Den Tredie Vej’s politik er hverken rød eller blå selvom mange nu gerne vil beskylde den ene eller anden side.
Upassende ? Klag over indlæg
Kriser skyldes kun dovne uduelige folk på pensioner betalt af de arbejdsduelige/villige! Når der er er lige så mange penge i at lave INTET, hvad er så belønningen i at lave noget???
Når det kan svare sig at en enlig mor kan have et beløb på omkring 18-20 kg. UDEN at lave en skid?
FUCK hvor mine penge går til spilde. Og ja, nu kommer der sikkert nogle kloge feminister og siger vi skal hjælpe hinanden!!!! NEJ NEJ, I SKAL SATME ikke bruge mine penge, fordi i skal gå hjemme!” Anders Breivik har vist ikke levet forgæves!!!
Upassende ? Klag over indlæg
til. kim laursen. (1-2)
CA. 71% AF DEM SOM SIDDER OG KLAPPER HÆNDERNE AF
LED PÅ S-KONGRESSEN, ER I DAG OFFENTLIGT ANSATTE.
OVERALL, kan man sige, at uanset hvilket parti man
måtte pege ud, (inkl. Liberal alliance), tilskynder
de alle, mere ell. mindre til, at den femininiserede
offentlige struktur, samfund, & dermed nye herskende
klasse, fortsat kan vækste, eller i bedste fald, stå
i kunstig stagnation, på bekostning af typisk de
klassiske private mandefag, & øvrige privat ansatte.
SOCIALSTATEN HAR SEJRET AD HELVEDE TIL
burde en hvis Thomas Nielsen i stedet have sagt, da
man i genvalgets tegn, har fået skabt en så voldsom
social overbygning på den oprindelige velfærdsstat,
at rette navn er SOCIALSTATEN, og ej velfærdsstaten.
OG DEN PERVERSE SOCIALSTAT FORTSÆTTER
Dette skues STRAKS, så snart disse velfærdsvalgte
åbner kæften, og de nations-smadrende toner lyder:
Upassende ? Klag over indlæg
til. kim laursen. (2-2)
* Vi kan ikke, og skal ikke, klare os på prisen.
* Vi skal være smartere end alle de mange andre.
* Kan intet gøre imod tabet af industrielle jobs.
* De tidl. industri-ansatte, skal uddanne sig til ?
* Vi må gøre noget, så velfærdsstaten kan fastholdes.
* Vi skal klare os på grøn innovation = højere pris.
* Vi må fastholde/udvide verdens dyreste statsdrift.
MODSAT FORTIER MAN:
* DK må ikke have flere off. ansatte vs. andre lande,
* De off. ansattes lønninger skal nedsættes STORT.
* Prisen er reelt den eneste vækstskabende faktor.
* VI ER TOTALT I LOMMEN PÅ DE OFF. ANSATTE, hvormed
disses lønninger (især statslige), skal have lov at
fortsætte, da vi skal bruge deres stemme for egen løn
* Vi auto-fastholder tvangsbetalingen til verdens
største/dyreste statsmedie DR, & øvrige medietilskud,
da det holder verdens dyreste stats, & tilskudspresse
tilbage mht. at komme ef. os, så vi kan fortsætte..
* Sammen med vores verdens rec. system tilskudsdyre
presse, ignorere vi på år 40, at befolk. skal have
lov at vælge fra, så de private jobs vinder frem..
Upassende ? Klag over indlæg
@ Christian Toffini
Enig i at prisen kan vi ikke konkurrere på! Men der er meget mere end timelønnen, som bestemmer om produktionen skal foregå her eller i Kina/Indien! Men når det er medgivet er prisen målestokken og måske skal der hele 3x prisen til førend Kina er mere rentablt! Og det er branche specifikt også!
Derfor kan man ikke bare bestemme at danske arbejdere over en kam skal være 4 gange mere vidende/effektive and i Kina dvs. danske arbejdere pålægges 4x brandskatter til at betale for den LO kongres som klapper i hænderne.
Danske lønninger må normaliseres i mindste til EU niveau således at ikke også polakker og tyskere bare kører danskerne over!
Eller hvad mener du?
Grøn innovation har betydet at dankerne betaler verdens højeste el og vand og som fordyrer deres arbejdskraft og følgelig udflages danskernes jobs.
Upassende ? Klag over indlæg
“Jeg kan kun udtrykke min store tilfredshed med den økonomiske udvikling, som nogle kalder for en afvikling. Den skal vi med overbevisning støtte op omkring.”
Gode gamle Bjørn. Støt du bare op, kære Bjørn. Støt du bare op :-). Uhhhh du må bare glæde dig på grækernes vegne!!
Upassende ? Klag over indlæg
Rent faktisk havde den politiske tilskyndelse til minoritetslån ikke så meget med finanskrisen at gøre. Og Clintons ditto havde endnu mindre.
For det første, så se på følgende graf over hvor stor en del af realkreditlånene subprimelån udgjorde.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:U.S._Home_Ownership_and_Subprime_Origination_Share.png
Der sker mere end en FORDOBLING fra 2003 til 2004, og i perioden 2004-2006 befinder den sig omkring de 20 %. I tiden mellem 1997 og 2003 ligger den mellem 5 og 7 %.
Ydermere var de regeringssponsorerede realkreditinstitutioner Fannie Mae og Freddie Mac langt mere tilbageholdende med at give farlige boliglån end de private investorer som følgende rapport fra Harvard Law School viser:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1924831
Der er blot tale om en kæphest fra Morten Uhrskovs side. De mennesker, der har mindst at sige over økonomien får skylden for at have ødelagt den. Og det i en tid, hvor man har gjort mindre og mindre for at hjælpe dem, økonomisk set.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Jacob Selchau
Det har du helt misforstået. Jeg bebrejder ikke nogen, at de tager imod et godt tilbud, også selv om tilbudet i ikke så få tilfælde betød økonomisk ruin nogle år senere.
Jeg bebrejder derimod mennesker som Bill Clinton, der ud fra deres alternative virkelighedsopfattelser introducerede et system, der stred imod al sund økonomisk logik.
Med venlig hilsen
Morten Uhrskov
Upassende ? Klag over indlæg
Undskyld, men da Clinton overdrog magten stod USA finanspolitisk superstaerk, der var plus paa statens finanser, og folket havde oplevet et gevaldigt oekonomisk loeft i hans regeringstid.Da Bush tog over broed budgetterne sammen bl.a. paa grund af en taabelig krig som Danmark desvaerrew ogsaa var med i. Imens forblev laaneforholdene de samme. Saa laenge der er overskud kan man saaledes godt laane ud, men det kan man ikke med underskud.
Upassende ? Klag over indlæg
Jan Erge.
Breiwik gik efter de roede, dette er lidt bedre end at gaa efter indvandrene blot, men det er reelt de roedfarvede som yndlingsfarve, kvinderne, der er skyld i problemerne.
Jeg gad godt se verden, hvis ikke ligestilling og soc. overfoerselsindkomst var fundamentale grundlovssikrede rettigheder!
Upassende ? Klag over indlæg
Til K.Laursen. PSO fra El regningen er ca, 9 øre. Resten er andre afgifter som INTET har med grøn inovation at gøre. Det ændre ikke en døjt at en gennemsnitshusstand ville slippe 450 kr billigere pr. år.
Vores hovedproblem er alt alt for store off. udgifter til ikke mindst overførselsindkomster på 314 mia.
Også at vi vil have pervers såkaldt lighed. Mere ulighed tak og det igennem beskæringer af overførselsindkomster og fastfrysning af selvsamme sammen med off lønninger i minimum 2 år. udfasning af 50000 off. job minimum.
Upassende ? Klag over indlæg
Man ska da vist ha de helt store højreorienterede skyklapper på for at mene, at Bill Clinton var hovedansvarlig for subprime krisen i USA. Men sådan er der så meget….
Upassende ? Klag over indlæg
Et besynderligt indlæg fra Uhrskov. Det var næppe denne lovgivning som fik finanssektoren til at opfinde NINJA (No income, no job and assets) lån eller fik dem til at tro at de kunne diversificere risikoen ved at bringe en masse dårlige lån sammen i nye produkter. Eller den, der fik Hank Paulson til at lade Lehman gå konkurs.
Jeg kunne skrive et eller andet her om borgerlige humanister og økonomi og ideologiens forblændende virkning, men jeg vil blot nøjes med at ryste på hovedet.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvad med fattige hvide er de ikke en “disadvantaged group”?
Upassende ? Klag over indlæg
At nogle tusind mennesker med sort eller brun hud har fået lån på grund af en eller anden lov er ikke grunden til det lort vi sidder i nu. Vær nu realistisk.
Selv hvis det er rigtigt at afro-amerikanske familier faktisk var dårligere med penge…. så er det stadig store spekulationer, fra bankernes sider, i store firmaer og boligprojekter som er skyld i finanskrisen i 2008-9 stykker. Det du snakker om kan højest have skabt nogle promille være gæld for USA.
Upassende ? Klag over indlæg
@Morten Uhrskov
Jeg opfatter dig som om du giver minoriteterne ansvaret for den økonomiske krise, fordi du dels indleder dit indlæg med at tildele hvide amerikanere ejerskabet til USA. For at citere de allerførste linier i dit indlæg:
“Bill Clinton - der vil gå ned i historien som manden, der ønskede, at europæiske amerikanere skulle blive en minoritet i deres eget land”
Hvis de hvide amerikanere ejer USA, ejer de ikke-hvide amerikanere - herunder antageligt præsidenten selv - det ikke.
Og dels peger du på minoriteternes handlinger som en udløsende faktor, til trods for at minoriteterne kontrollerer en så beskeden andel af økonomien at det ikke er dem, der er i stand til at vælte dem.
Men det er et sidespring. Jeg har allerede fremhævet det faktuelt forkerte i at det var Clintons reformer, der gennemtrumfede billige minoritetslån, som så væltede økonomien. Dette er indlysende da:
1) Subprimelånene eksploderer først i antal i 2004 LÆNGE efter at Bill Clinton er gået af. Før det udgjorde de 5-7 % af realkreditlånene. Altså er subprimeproblemet noget der opstod efter Clinton.
2) Det er de private investorer, der har stået for de mest uansvarlige lån indenfor boligsektoren, og IKKE de regeringssponsorede institutioner. Og det er netop sidstnævnte som har måttet bøje sig for politisk pres for at yde lån til minoriteter, hvorimod private krejlere, der har givet usikre lån og videresolgt dem, har været så ligeglade med politisk korrekthed og regeringens eventuelle tilskyndelse hertil som man overhovedet kan være.
Derudover skal vi huske at den amerikanske boligboble i sig selv aldrig ville have været i stand til at vælte den internationale økonomi, hvis der ikke havde været mange andre ting, der havde været galt. Årsagen skal snarere findes i et uigennemskueligt finansmarked - den franske bank BNP Paribas indrømmede i 2007 at den ikke var i stand til at vurdere størrelsen af sine egne tab på subprimelån - som gik i panik på grund af sin egen uigennemsigtighed og manglende tilsyn.
Hele den finansielle situation var en katastrofe, der ventede på at ske. Havde det ikke været boligboblen, så havde det været noget andet.
Upassende ? Klag over indlæg
Jacob Selchau:
Det er simpelthen forkert. Kig på denne artikel fra ‘99. Den er nærmest profetisk omkring konsekvenserne ved den planøkonomiske regulering:
http://www.nytimes.com/1999/09/30/business/fannie-mae-eases-credit-to-aid-mortgage-lending.html
De er sket PRÆCIS hvad den siger kan være konsekvensen ved tiltaget:
In moving, even tentatively, into this new area of lending, Fannie Mae is taking on significantly more risk, which may not pose any difficulties during flush economic times. But the government-subsidized corporation may run into trouble in an economic downturn, prompting a government rescue similar to that of the savings and loan industry in the 1980’s.
Som sagt, fra ‘99!
Upassende ? Klag over indlæg
@Leon Frandsen
Din artikel kan ikke bruges til meget. For det første har forskning påvist at det IKKE var Fannie Mae, der stod for de mest risikable lån. At der - fire år før subprimelåntagningen for alvor begyndte - var nogen, der forudså at Fannie Mae ville løbe en høj risiko med subprimelån, forhindrer ikke følgende simple fakta:
1) Fannie Mae var mere ansvarlig end de private investorer, der tilbød lån. Man kan derfor ikke sige at det var det offentliges uansvarlige långivning, der væltede læsset, uanset at Fannie Mae også har kvajet sig. Jeg henviser igen til en forskningsrapport, hvad der nu engang er bedre end at henvise til en artikel fra New York times, fra før situationen opstod. Jeg citerer fra abstract: “Although standards declined across the market, the largest and most powerful of the mortgage securitizers, the Government Sponsored Enterprises (“GSEs”), remained more successful than other mortgage securitizers at maintaining prudent underwriting.” (De GSE’er der henvises til er netop Fannie Mae og Co.) http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1924831
2) Subprimelångivningen - jeg gentager - gik først amok i 2004, og det forbliver et faktum, uanset hvad nogen sagde i 1999. Jeg henviser til følgende figur: http://en.wikipedia.org/wiki/File:U.S._Home_Ownership_and_Subprime_Origination_Share.png
Her fremgår det tydeligt at subprimelån pludseligt eksploderer i 2004. Forklaringen på dette skal næppe findes i noget, der skete i 1999, men snarere i det faktum at den amerikanske nationalbank satte renten kraftigt ned i tiden efter IT-boblen og 11 september 2001, se følgende graf: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Federal_Funds_Rate_1954_thru_2009_effective.svg
Forklaringen er i hvert fald ikke Clintons “politiske korrekthed.” Så meget kan let konstateres ved at studere data en smule.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg er enig med Morten om Bill Clinton, men naar han saa blander Bush ind i det er siger at han var ligesaa skoer, glemmer den gode Morten at Bush faktisk ville aendre paa denne fejltagelse af Bill Clinton, men baade huset og Senatet havde under Bush’s sidste periode demokratsk flertal i begge kamre og han kunne intet goere. Det var ren socialisme fra Bill Clinton/demokraterne der oedelagde hele det financielle grundlag i USA.
Upassende ? Klag over indlæg
per nilsen thorning.vil du give en forklaring på hvor i det off der kan skæres 50.000 jobs væk.politiet. plejehjem. skoler. børnehaver. susoer har 12-14 hjemmebesøghver pr dag. sygehuse. den lokale læge er der op til 3ugers ventetid smile ja der kan der spares for man er jo rask når man kommer til lægen. i kommunen kan der spares lidt jobs væk i administration told og skat forsvaret alle de nævnte er der sparet så meget at de er underbemandet nogen mere en andre sådan ser det ud der jeg kommer fra men kan jo ikke svare på hvordan det ser ud i københaven eller hvad kan du se som jeg ikke kan se
Upassende ? Klag over indlæg
Blot et svar til Albert Hansen, Kbh.
Hvide i dagens USA kan ikke udtale sig og sige hvad de mener - det bliver omgaaende udlagt som racisme - derfor er der ingen hjaelp til de fattige hvide - dem er der ingen der regner med. Men er du Sort, Hispanic, Arab, African eller kommunist, kan du goere hvad du vil for ingen toer sige noget imod.
Saa soergeligt er det idag og nu med Obama kaemper han med arme og ben for at USA skal gaa fallit, saa hans droem om et socialistisk USA kan blive til virkelighed. Man maa haabe for USA’s fremtid at han
bliver en “One term President”.
Upassende ? Klag over indlæg
En anden måde man kan konstatere at regeringstilskyndelse til minoritetslån ikke vælter den amerikanske økonomi kan findes i at dette har fundet sted siden 1977 uden at økonomien væltede:
http://en.wikipedia.org/wiki/Community_Reinvestment_Act
Community Reinvestment Act blev vedtaget for at begrænse udlåneres diskrimination mod fattige nabolag og for at tilskynde til at også de fattige kunne få lån.
Community Reinvestment Act er ændret over flere omgange, og den ændring som Clinton ofte kritiseres for fandt sted i 1999. Man kan selvfølgelig diskutere om de reformer af Community Reinvestment Act, der fandt sted i 1999 var en god idé eller ej (jeg mener at det var en fejl), men det er åbenlyst ikke regeringstilskyndelse til at fattige (heriblandt minoriteter) kan få lån, der som sådan er forklaringen på den økonomiske krise, idet denne tilskyndelse havde fundet sted i mere end 20 år før Clintons reform.
Upassende ? Klag over indlæg
Jacob Selchau:
Det eneste du siger her, er, at det ikke alene er Clintons. Den underliggende tekniske årsqag er stadig intakt. At initiativet har været igang før Clinton er overhovedet ikke et argument for at årsagen - Den amerikanske stats hovedløse manipulation af boligsektoren for at skaffe insolvente amerikanere tag over hovedet - ikke er rigtig.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvad med de fattige hvide er de ikke en “disadvantaged group”?
På ingen måde,eftersom the “white race is the cancer of history” citat;Susan Sonntag.
Og vi ved hvad man gør,eller prøver at ved en kræftsvulst;man prøver at dræbe den.
Hvilket var nøjagtig hvad Bill Clinton til tordnende bifald udtrykte i sin tale.
Upassende ? Klag over indlæg
Affirmative Action i USA:
http://www.youtube.com/watch?v=E0dNlJ___90
Upassende ? Klag over indlæg
@Leon Frandsen
Jeg siger ikke at skylden ikke alene er Clintons, jeg siger - og har dokumenteret at:
1) Regeringen har forsøgt at hjælpe fattige familier med at få lån i mange år, uden at økonomien er væltet af den grund.
2) At risikable boliglån ikke blev almindelige før år 2004.
3) At private investorer og ikke regeringen har stået for de mest risikable boliglån, mens de regeringsponsorerede realkreditinstitutioner har været mere fornuftige.
Der er altså ikke tale om et resultat af at den amerikanske regering har manipuleret boligsektoren for at hjælpe fattige familier med at få lån.
Upassende ? Klag over indlæg
Morten, de boligejere, der byttede boliger og fik prisen op til urealistiske hoejder, er sku da i hoejere grad aarsag til “krisen” end Clinton.
Upassende ? Klag over indlæg
Sidste år blev der indbetalt i alt 3.367.000.000 kroner i PSO-afgift - heraf gik langt hovedparten, godt to milliarder kroner, til tilskud til vindmøller.
Derudover er vindmølleparker garanteret en minimumsafregning for den el de leverer.
For Anholt vil det udgøre 104 ører og markedsprisen for el mer ca 30 ører….retsen betaler du.
Derudover for vindmølleparken tilskud til opstilling og nedtagning..alternativt udskitning af mølle.
De beskattes ikke.
De er for at sige det kort…den suverænt dårligste investering man kan foretage, når nu der er alternativer.
PS: Man har endu ikke fundet ud af en metode til at skrotte disse petrokemiske monstre med.
PS “: Man har endnu ikke fundet ud af hvad man skal lave vindmøller af når der ikke er mere olie!!! (Da de laves af olie)
Upassende ? Klag over indlæg
@Jacob Selchau, Århus N
Landede tilfældigt på denne hjemmeside, men undersøgelsen stammer fra National Longitudinal Survey of Youth (NLSY):
Upassende ? Klag over indlæg
Man kan diskutere fra nu af og til dommedag, hvor problemerne opstod. Jacob Selchau gør det i øvrigt glimrende i modsætning til blogejeren.
Man må dog fastholde, at der også er et personligt ansvar i alt, hvad et menneske foretager sig:
Én ting er, at banker osv. overtalte mindrebemidlede til at optage lån, de ikke ville have en latinomands mulighed for at tilbagebetale.
Èn ting er, at diverse præsidenter overtalte mindrebemidlede til at optage disse lån.
Men når alt kommer til alt, er det vel stadig den enkeltes personlige ansvar at overskue, om han/hun har mulighed for at betale, hvad det koster?
I Danmark har vi såkaldte rentefrie lån, tildels også afdragsfrie lån, i hvert fald for en periode.
Man skal dog være relativt svag til regning for at tro, at disse lån ikke skal betales tilbage, at de forsvinder af sig selv, og at der ikke løber renter på i den såkaldte rentefrie periode.
Hvad det siger om kunderne, dels i Danmark, dels de amerikanske subprimelånere, tør jeg ikke skrive offentligt.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvorfor må man ikke sige at hvide amerikanere tjener mindre end andre minoritetsgrupper?. Undersøgelsen hedder “National Longitudinal Survey of Youth (NLSY’79)” og stammer fra Bureau of Labor Statistics (United States Department of Labor):
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Jacob Selchau
Jeg finder dine bidrag til diskussionen om årsagerne til finanskrisen interessante, og du skal have tak herfor. Du mangler så lige at forholde dig til Bill Clintons dekret fra 1994. Hvordan fortolker du ånden i hans besked med dens trussel om alvorlige sanktioner?
Og mere substantielt: hvordan forholder du dig til det statistiske materiale, som jeg henviser til?
Jeg finder din læsning af mit indlæg i øvrigt pinlig, når du f.eks. skriver, at “Jeg opfatter dig…”. Det med ejerskabet til et land står helt for din egen regning. Jeg konstaterer, og har gjort det før, at det ikke er helt almindeligt - jeg kender ikke til fortilfælde - at glæde sig over, at ens egen etniske gruppe i et land bliver en minoritet.
Jeg opfatter dig således, at Bill Clinton kan sige sådan uden videre, men at kritisere ham for udsagnet, som jeg gør, det er for galt. Hvis du vil uddybe din dobbeltmoral, lytter jeg gerne.
Med venlig hilsen
Morten Uhrskov
Upassende ? Klag over indlæg
John Kristensen Bindslev : Det er let at forklare bortgangen af 50.000 offentlige arbejdspladser - man indretter blot det offentlige på samme præmisser som i det private arbejdsmarked.
der vil sikkert kunne spares de 50.000 arbejdspladser bare de offentlige arbejde lige så effektiv og samme timetal som i det private.
Det mewte af det offentlige system består af afledningsarbejde , altså arbejde der gøres uden respekt og interesse fra de ansattes side.
Det er vist en kendt sag at de offenlige stort set ikke er de skarpeste knive i skuffen!!!!!
Her ville være uhyre mange milliarder at hente hurtigt og effektivt.
Og så får alt for mange offentlige al for stor løn for deres ringe indsats.
Upassende ? Klag over indlæg
Jacob Selchau
…hvorfor ducks?
flokdyr som du kunne forholde dig til?
Upassende ? Klag over indlæg
@Morten Uhrskov
Jeg tillader mig lige at fremdrage det Clinton-citat om racer, som jeg formoder er anstødsstenen:
“Today, largely because of immigration, there is no majority race in Hawaii or Houston or New York City. Within five years, there will be no majority race in our largest state, California. In a little more than 50 years, there will be no majority race in the United States. No other nation in history has gone through demographic change of this magnitude in so short a time … [These immigrants] are energizing our culture and broadening our vision of the world. They are renewing our most basic values and reminding us all of what it truly means to be American. ”
Jeg mener at Clinton er lidt plat her i sin raceopfattelse - jeg vil selv hellere have et samfund hvor race ikke betyder så forfærdeligt meget, end et hvor der jubles over at er en bred sammensætning af racer. Når det så er sagt, så er dette citat ikke et udtryk for et ønske om at hvide skal blive en minoritet i “deres eget land” (som du formulerer det) men en hyldest til det amerikanske ideal om et åbent og mangfoldigt samfund. Den amerikanske drøm og alt det der.
I denne opfattelse af den amerikanske drøm er pointen med USA jo netop at det ikke er nogens, fordi de har førstefødselsretten til det. Amerika er for alle, blot de vil være med og yde en indsats. Amerika er det land, der siden 1782 har haft mottoet “E Pluribus Unum” (”Fra mange, en”) på sit segl, og har tanken om at være kulturernes smeltedigel som et ideal.
Man kan mene hvad man vil om denne version af den amerikanske drøm, men en hyldest til denne i forbindelse med at nye etniske grupper nu begynder at indvandre til USA, er vist ikke det samme som at aktivt at ønske at hvide skal være en minoritet i landet.
Nu med hensyn til din statistik, så er det korrekt at der var sænkede krav til kreditten også hos Fannie Mae og andre GSE’ere og det er så dette som vi antageligt ser hos Fannie Mae, der tillader flere kunder at købe bolig med kun 5 % udbetaling.
Dog skal vi erindre to ting:
1) Fannie Mae var stadig mere forsigtig med sine udlån end private banker, trods generelt sænkede standarder. Selv om Fannie Mae har givet flere lån under HUD-programmet, så har der altså været tale om relativt sikre lån.
2) Artiklen du henviser til får det til at se ud som om den amerikanske regering pressede banker til at give usikre (”subprime”) lån. Dette har jeg dog dokumenteret ikke var tilfældet - i hvert fald ikke i større grad - da jeg har henvist til statistik om at de usikre lån var sjældne indtil 2004, det vil sige 10 år efter at Clinton-regeringen sendte sit truende brev rundt til bankerne. Skal vi gætte på at hvad der end skete i 2004, så var det ikke at bankerne pludseligt fandt Clinton-regeringens gamle brev i sine skuffer? For det var først på det tidspunkt, at subprime-lån eksploderer - før det var knap 95 % af boliglånene de pålidelige prime lån, og det er der ikke nogen, der er krakket på.
Og så vil jeg henvise til Wikipedias artikel om finanskrisen, med et udpluk af citater, der illustrerer de private firmaers indstilling til kreditsikkerhed:
“Testimony given to the Financial Crisis Inquiry Commission by Richard M. Bowen, III on events during his tenure as Citi’s Business Chief Underwriter for Correspondent Lending in the Consumer Lending Group (where he was responsible for over 220 professional underwriters) suggests that by the final years of the US housing bubble (2006–2007), the collapse of mortgage underwriting standards was endemic. His testimony stated that by 2006, 60% of mortgages purchased by Citi from some 1,600 mortgage companies were “defective” (were not underwritten to policy, or did not contain all policy-required documents). This, despite the fact that each of these 1,600 originators were contractually responsible (certified via representations and warrantees) that their mortgage originations met Citi’s standards. Moreover, during 2007, “defective mortgages (from mortgage originators contractually bound to perform underwriting to Citi’s standards) increased… to over 80% of production”"
Altså over 80 % af lånene overholdte ikke Citigroups (det er det “Citi” der refereres til i det ovenstående). Og Citigroup er en af verdens største banker - ifølge Forbes Magazine var den faktisk DEN største indtil finanskrisen.
Eller hvad med følgende perle:
“In separate testimony to Financial Crisis Inquiry Commission, officers of Clayton Holdings—the largest residential loan due diligence and securitization surveillance company in the United States and Europe—testified that Clayton’s review of over 900,000 mortgages issued from January 2006 to June 2007 revealed that scarcely 54% of the loans met their originators’ underwriting standards. The analysis (conducted on behalf of 23 investment and commercial banks, including 7 “Too Big To Fail” banks) additionally showed that 28% of the sampled loans did not meet the minimal standards of any issuer. Clayton’s analysis further showed that 39% of these loans (i.e. those not meeting any issuer’s minimal underwriting standards) were subsequently securitized and sold to investors.”
Ud af 900.000 undersøgte tilfælde af private bankers boligbaserede værdipapirer, så var det kun knap halvdelen, der levede op til bankernes egne interne standarder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Late-2000s_financial_crisis#Weak_and_fraudulent_underwriting_practice
Det er IKKE Clinton-regeringen, der truede de stakkels banker til at opføre sig så uansvarligt. Her er tale om simpel pop, hvor en journalist fra et investeringsmagasin prøver at bilde godtroende folk ind at det hele skyldes regeringsindblanding og politisk korrekthed, selv om en hurtig gennemgang af mængden af subprimelån uden videre modbeviser denne påstand. På den måde får journalisten fedtet lidt for sine læsere og bekræftet deres fordomme, som det så ofte sker når det drejer sig om elendig journalistik.
Upassende ? Klag over indlæg
Kan man forestille sig noget værre end at yde lån til folk, der ikke er kreditværdige? Det skulle da lige være at hjælpe fattige, sultne og syge. Så kan det kun gå galt, hvis man skal tro den aller yderste, mest primitive højrefløj.
Det ville være politisk korrekt - et andet ord for skadeligt.
I Guds eget land kan alle frit vælge at være rig eller fattig. Man kan kun være fattig, hvis man selv vælger det. Det skal ingen blande sig i og slet ikke staten. Det er jo kommunisme.
Upassende ? Klag over indlæg
@ per Nielsen,
Vores hovedproblem er netop ikke alt for store off. udgifter! Det er kun udfra en primitiv regnskabsmæssig opfattelse af virkeligheden at man forstår talene sådan: Når udgifter’en er større indtægter’en er der noget galt! Verden er derimod dynamisk og fx. i 2007 var indtægter’ne større end udgifter’en og vi kunne købe hele verden. Ergo er det ikke de arbejdsløse og svage som er skyld i at verden har ændret sig på 3-4 år! Men de grådige spekulanter som har ødelagt økonomien og politikerne som i lind strøm øger brandskatterne på almindelig løn og forbrug:
således at danskerne nu er
- verdens mest brandbeskattede
- verdens mest forgældede excl. statsgæld
- har et relativt ekstremt lav privatforbrug
- og deres arbejdspladser udflages
men 1% segmentet kører valuta hjem for på deres skattefrie flotte vilkår.
Og har denne infantile ulighed så skabt velstand og velfærd i Danmark? NEJ, denne udemokratiske oligarkiske ufolkelige ulighed skaber kun armod og 0-vækst!
For at skabe holdbar vækst skal borgerne tilbage gives deres økonomiske frihed for brandskatter, således at flest mulige arbejdsmotiverde borgere igen trækker i arbejdstøjet og skaber velstand, som tidligere var tilstanden.
Oligarki med direktør- og spekulant-vælde medfører kun folkelig og statlig armod.
Kun vækst med folkelig rod er holdbart! Og for at komme dertil er der langt politisk, som stadig tror på hokus-pokus økonomi med kickstart af en udbrændt motor uden hovedrenovering eller knæfald for det elitære hovmod fra det erhvervsspin som betaler politikernes valgreklamer og oplevelsesrejser. Fordi de sidder på værdierne er ikke det samme som at skabe værdierne og slet ikke for spekulanterne som er grådige snyltere.
Heldigvis er EU-kommissionen ved at komme efter bankerne og landmændene. Det narko-velfærd og til landmænd og grøn-beskæftigelses terapi, som fordyrer almindelige danskeres lønarbejde skal stoppes øjeblikkeligt.
Upassende ? Klag over indlæg
Til John. Vi taler om under 10% af arbejdsstyrken i det off. Umiddelbart så ville konvetering af manges betalte spisepauser til arbejde betyde en del. Derudover nægter jeg at tro, at der ikke er mange flere stordriftsfordele at hente.
Til Kim L. Du får aldrig udfaset landbrugsstøtten.
Uanset hvem helvede der er “skyld” i ændringerne i verdensøkonomien, så er den ændret og vi står med gigantiske statsunderskud, så langt øjet rækker.
Problemet med din tankegang er at, der ikke vælter 10000vis af job ind i DK blot fordi vi lige pludselig “kun” er 20-30% dyrere en polakker og tysker eller kun 700% ifht indere og kinesere.
Spekulkanterne er her, om du kan lide det eller ej.
Det nytter ikke at banke endnu større huller i statskassen gennem halvering af reg. afgifter, momsnedsætelser etc.
Til Kaj.
Iflg. DK vind gik lige knap 1 mia i ekstra omk. for elforbrugerne til vindmøller. svarende til 1/3 af PSO.
minimumsprisen finansieres gennem PSO IKKE udover.
Såvidt jeg er orinteret, så basere det nye energiforlig fra 2008 sig på at man er sikret et tilskud for 25000 fuldlasttimer. Dette er ikke optimalt idet større møller favoriseres kontra den mest effektive møle ifht prisen pr. MW. Forhåbentlig bliver der taget hånd om dette.
Derudover bør støtten baseres på maks priser ligesom de første off-shore parker.
Ingen tvivl om at Anholt modtager en høj støtte, måske også for høj. Men processen er bekærtet som værende rigtig fra uafhænig side. Forhåbentlig har myndighederne lært af udbudsmetoden inden næste udbud af havmøllepark.
Iflg. DK vind beløber støten til vind sig til 2,69 øre/kwh i 2010 for private elforbruger. Svarende til 121 for en normal husholdning.
Det er vel et spørgsmål om hvor den olie, som er til rådighed bruges. Igennem udstødningen eller til produktion.
Upassende ? Klag over indlæg
Friheden til at vælge er højt besungen.
Hvor kan vi vælge konsekvenserne af finanskrisen fra henne ?
Centralt i den globale krise er spekulation i ejendomsmarkedet. Igen.
Det faktum, at store værdier kan skabes
ved spekulation i sådanne, uden nogen som helst arbejdsindsats (som jo nødvendig ved forening af de ordinære produktionsfaktorer: jord, realkapital og arbejdskraft) vil uophørligt igen gøre ejendomme
til genstand for spekulation i stedet for deres
rette anvendelse.
Det vil medføre flere kriser, der fordres betalt
af alle: herunder i provenuer skabt i reelle indsatser, såsom ovennævnte arbejdskraft.
Løsningen er at fjerne muligheden for at spekulere
i ejendomme. Flyt skatten fra arbejdskraft til ejendomme. Ikke som i dag, hvor skatten primært ligger på arbejdskraft (endog hos lønmodtageren)
og tillige yderligere tillægges denne, når regingen
for visses spekulationsbobler skal betales.
Men nogle ser jo “solidaritetens” lys, når det bliver mørkt, hvad ønsket om krisepakker har vist.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Jacob Selchau
Jeg ved ikke, hvorfor dine indlæg automatisk ryger i spambunken. Det seneste er lagt på nu.
Ved at bruge “E pluribus unum” har du gjort dig til enten uvidende eller til én, der har et anstrengt forhold til sandheden. Forfatningsfædrene vender sig i deres grave over udviklingen i USA. De understregede både landets europæiske karakter, og samtidig at det med “unum” skulle forstås bogstaveligt ved, at immigranternes europæiske klædning skulle afkastes og en ny amerikansk identitet skabes.
Det betydeligt stigende antal lån under HUD-programmet gør det vist fuldt muligt at fastholde, at Clintons dekret var medvirkende til, at der blev ydet uholdbare lån, der indgik i den pakke, vi i dag kalder finanskrisen.
Med venlig hilsen
Morten Uhrskov
Upassende ? Klag over indlæg
Den vestlige verden er af lave, ikke uforskyldt men fordi man kategorisk har nægtet at indse de barske realiteter og nok mest fordi man troede at med videnskaben kunne man kontrollere og dirigere alt. Jo da, vi troede at vi var så kloge at vi kunne undvære hovedet.
Til trods for at folkelig visdom fortæller os at vi kan ikke leve af at barbere hinanden er det hvad vi har forsøgt og praktiseret siden oliekrisen.
Som erstatning for konkurrencen fra østens industri udvikledes servicesektoren som er langt mindre udsat for konkurrence, og specielt den gratis offentlige service er et monopol som længe har været lønførende.
Så hver gang der har været en smule afmatning har politikerne straks været der med redningspakker fordi vi har indrettet os med så stram en økonomi.
I amerika er de fleste 6 uger fra at være bankerot. Så man var panisk hvis økonomien ikke voksede.
Vi ved jo fra Biblen at efter 7 gode år kommer 7 dårlige. Men næ, nu havde man videnskaben og der var en af profeterne Keynes som kom med ideen om at man kunne stimulere økonomien ved at iværksætte offentlige arbejder.
Så vi fik bygget broer, motorveje, skoler, museer, plejehjem, hospitaler og meget andet. Desværre har vi ikke råd til at vedligeholde det så det forfalder lige så stille og roligt.
For i vores arrogance ville vi ikke arbejde for hvad den globale konkurrence dikterede. Så alene i DK har vi 700.000 langtidsledige som dræner økonomien, hvorfor vores infrastruktur forfalder.
I vesten er 70-80% af økonomien service, den reelle arbejdsløshed 20-30% og støt stigende. I EU er der 40 mil arbejdsløse, hvilket formodentligt vil fordobles de kommende år i følge prognoserne.
Og så troede vi at vi kunne leve af at være klogere end de andre, men der var vi ikke kloge nok, for det kan asiaterne også. Hvilket er åbenlyst på amerikanske universiteter.
Men den største dumhed som vesten har begået er indførelsen af velfærdssamfundet, for med det er er ansvarsforflygtigelsen blevet en livsform.
Ak ja, for når man tager ansvaret fra folk så bliver de ansvarsløse.
Hver dag sin skandale og det hele sejler derud af mod katastrofen.
Og vores politikere forsøger desperat at stimulere den overstimulerede økonomi med alskens tiltag, men for lånte penge.
Men nu er det hele ved at ramle fordi gældsætningen har nået det punkt hvor flere og flere lande er insolvente.
At det hele er ved at ramle er såmænd bare en konsekvens af dansen om guldkalven.
Mennesket bliver åbenbart ikke klogere, hvorfor man kan læse årtusind år gamle skrifter om menneskets adfærd som stadigvæk er aktuelle.
Det der knækkede det Romerske rige var kronisk offentligt overforbrug.
Det er hvad vesten lider under i dag.
Fordi vi i vores hovmod nægtede at tage konkurrencen op mod østen de sidste 40 år er vores økonomi så udmattet at det formodentligt vil tage lige så lang tid at komme ovenpå igen, hvis vi overhovet magter det, for de andre står ikke stille.
Upassende ? Klag over indlæg
@Karl Hansen
Forventningen om at politikerne ville tørre regningen af på skatteyderne er da i hvert fald til fulde blevet indfriet.
Men det ville iøvrigt være dejligt, om pressen generelt ville begynde at skrive historien om det enorme politiske medansvar for denne krise. Det jo desværre et betændt emne som ingen journalister tilsyneladnede tør røre ved.
Upassende ? Klag over indlæg
Der er et navn der ikke er nævnt i MUJ indlæg om hvem der er i særdeleshed er medskyldig. Goldmann Sachs. Hvis MUJ ville gøre sig selv en tjeneste kunne han læse THE BIG SHORT af en journalist/forfatter Michael Lewis. hvis MUJ har læst den har han ikke forstået den, og må læse den igen. denne bog forklarer på en tragihumoristisk måde hvad der skete omkring suprime, og hvordan nogle ukendte menesker satsede 3 mill dollars og tjente 510 mill da Lehman krakkede.
Det er uden for enhver tvivl at SlikBill har sin del af skylden, og Bushmanden sin meget store del. Men for Bushmandens vedkommende var det nok mere 2 stk ekstremt dyre og ligegyldige lånefinanseret krige der var og er skyld i det mudder USA befinder sig i idag. Men forskellen på USA og feks DK er at når finans folk i USA dummer sig så har det konsekvenser, ikke som DK hvor de ansvarlige for en stor pose penge, ( listen er for lang til at skrive ).
Upassende ? Klag over indlæg
Ja ja! “Politisk Korrekthed” er meget farligt for et land, hvor der stadigvæk er racisme diskrimination.
Det er langt farligere at have en mand som Bill Clinton side ved magten, end at have en krigsforbryder der
* Startedede 2 krige op
* Implementerede overvågning og aflytning af civile amerikanere
* Implementerede og retfærdigjorde Tortur af mennesker
//END Sarcasm
Undskyld mig Morten Uhrskov Jensen,
men jeg er helt færdig med at følge din blogs herinde. Du kan simpelthen ikke mene det du skriver. Du ignorere helt bevidst de 8 katastrofale år under Bush. Det er så subjektivt og irrationelt som noget kan være.
Du var også hurtigt til at afvise Anders Breiviks aktion som “Terror” da han ikke var Muslim (desværre).
Du er meget seriøs i dine holdninger men, jeg kan simpelthen ikke tage dig, og folk der er enig med dig seriøst.
Upassende ? Klag over indlæg
De politiske hokus-pokus løsninger viser sig gang på ikke at virke holdbare, kun som en boble.
Kickstart af økonomien er kun værkstedsfusk, fordi den nødvendige hovedrenovering af den udbrændte motor ikke foretages. Borgerne er stadig brandbeskattet, som bare stiger for at kunne betale de nye statsstøttede jobs, som indgår i kickstarten.
Altså opstår der en endnu være økonomisk situation når kickstarten er overstået og motoren (borgerne) skal forestille at blive selvkørende!
Brandskatterne og velfærdsnarkoen til udvalgte erhverv er den største trussel mod holdbar vækst, som ingen på Cristiansborg desværre vil ændre på.
Blå stue er ikke et hak bedre, de tror at spekulanter og 1%-segmentet skaber vækst, men det gør de bare ikke ved vi, men kun uholdbar boble-økonomi.
Danske lønninger er for høje for for mange, fordi de samme kun har den mulighed at kræve brandskatterne på almindelig løn og forbrug finansieret over deres løn, hvorefter de er blevet konkurrenceudygtige og deres jobs følgelig udflages.
Alt imens 1%-segmentet nyder verdens et af verdens bedste erhvervsklimaer og fylder Nationalbanken med valuta, som blot øger den statslige og private spekulationen, der er uholdbar i længden fordi den økonomi ikke er folkeligt forankret.
Sparevejen er også uholdbar.
Hvilke ulykker vil det ikke medføre hvis Grækenland, Italien, Spanien, Irland, Island, Danmark m.fl. alle på samme tid fyrede løs uden at gøre deres borgere konkurrencedygtige som lønmodtagere?!?! Ja så rækker 10 års genopretning kun som en skrædder i helvede!
Upassende ? Klag over indlæg
@Morten Uhrskov
Jeg gør mig ikke skyldig i at fordreje sandheden ved at henvise til mottoet “E pluribus unum” for jeg henviser netop til det i forbindelse med det amerikanske ideal om det åbne, mangfoldige samfund. Her er ikke tale om et statisk ideal, men om en tankegang der har været en fast del af USAs historie - og det er den Clinton udtrykker i sit citat.
Man kan sammenligne med den danske tradition for demokrati - den eksisterer virkelig, men det demokrati som vore grundlovsfædre indførte er ikke det samme, som det vi har i dag.
Og du tager fejl når du siger at det stigende antal udlån i HUD-programmet er problemet. For det er ikke HUD-programmet, men usikre lån, der er et problem. Og usikre boliglån var - som jeg allerede har vist - ikke almindelige før 2004. Og på det tidspunkt var HUD-programmet i fuldt flor. Og derudover har jeg allerede henvist til forskning, der bekræfter at Fannie Mae var relativt velkonsolideret.
Det er åbenlyst at hvad der end skete, så skete det vigtigste omkring 2004, og havde meget lidt med Clinton at gøre.
Jeg siger i øvrigt ikke at Clinton ikke har begået fejl på området - jeg mener at han har begået alvorlige fejl - men det er indlysende at han ikke har indført minoritetslån, på en måde, så læsset væltede.
Upassende ? Klag over indlæg
torben plesberg, grevinge | Skrevet: 5. nov 11 kl. 04:52
“Mange politikere er drevet af ønsketænkning, dikteret af en eller anden isme - sandsynligvis humanisme og dens manifestation i de såkaldte menneskerettigheder.
Så snart politikeren er i lommen på en isme, er skyklapperne aktiveret, og den sunde fornuft er pist forsvundet.”
—
Som islamISME.
Ja, til en isme-fri verden!
Upassende ? Klag over indlæg
@Kjell Pedersen, Norge
Jeg synes, at dit indlæg bærer præg af naivisme og kynisme.
Upassende ? Klag over indlæg
per nilsen thorinng.jeg må give dig ret var lidt længe om at se det 50.000 aff stillinger kan spares væk hvis alle de gamle der ikke kan klare sig selv kommer på plejehjem og ikke bor i boliger rundt omkring på den måde så sparer man mange af susoer der kører runt til de gamle nogle af susoern skal selvfølgelig flyttes med ind på plejehjemmene på den måde kan man også forhøje kvaliteten på plejen af de gamle der skal oprettes sær afdelinger til demente og sengeliggende så deres pleje ikke går ud over de øvriges beboers tid dem der sagtens kan klare sig selv men kun har brug for minimal hjælp så som dosering af medicin og lignende kan komme over på plejehjemmet og få hjælp der burte også være muligt for udeboende at komme over på hjemmet og spise på den måde så får de også del i fældeskabet.nyd din wisky den er fortjent og fortsat god weekend
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Jacob Selchau
Vil du ikke være venlig at undlade at tale om “det amerikanske ideal om det åbne, mangfoldige samfund”, som om det var noget et flertal af amerikanerne går ind for i din og Bill Clintons aftapning? Da USA´s elite liberaliserede landets indvandringslove i 1965, var et massivt flertal af befolkningen imod. Og også i dag er et massivt flertal af både sorte og hvide amerikanere imod blotlægningen af grænserne. Din generalisering er helt enkelt forkert.
Med venlig hilsen
Morten Uhrskov
Upassende ? Klag over indlæg
Uanset veneration for Clinton eller Bush bliver man nødt til at tage stilling til, hvorvidt et SYSTEM, som en Præsident indfører, vil være med-afgørende for at gøre “skuden” yderligere ustabil, både hvad angår sødygtighed og besætningens (befolkningens) moral, når man støder på hårdt vejr.
De høje omkostninger ved “krigene” efter 9-11 har udgjort det hårde vejr så at sige, som udløser for og forværret af presset fra det frie markeds forventede opportunisme - det sidste har hverken skiftende amerikanske præsidenter eller i sin andedam EU ønsket at forhindre, tværtom.
Når man således - helt rigtigt - peger på indsatserne i Irak og Afghanistan som finansielt set udløsende faktorer for at skibet gik under (eller næsten, lad os være positive), må man nødvendigvis også spørge sig selv, inden man uddeler den blå eller røde abe, om en demokratisk præsident havde kunnet eller villet undslå sig en indsats i disse egne efter 9-11, “no WOMD´s” or not?
Husk på, hvem der indførte “CIA-flyvningerne”, FØR 9-11, og hvem der fastholdt dem, ja, Clinton og Obama! Jeg er ikke sikker på, at den gennemsnitlige danske eller europæiske TV-nyheds seer har haft det indtryk eller den forventning, hvorfor mon?
Upassende ? Klag over indlæg
MUJ
“Vil du ikke være venlig at undlade at tale om “det amerikanske ideal om det åbne, mangfoldige samfund”, som om det var noget et flertal af amerikanerne går ind for i din og Bill Clintons aftapning?”
Hvis mangfoldighed ikke er ikke måden Usa blev dannet på, hvordan er USA så blevet skabt?????
Er man kun Amerikaner hvis man er af europæisk afstamning eller såkaldt kaukasier?
Det var de europæer der i princippet ikke kunne klare mosten i europa der rejste til Amerika og begyndte at opføre sig som dem de rejste fra. Naturligvis var der noble mennesker der anså alle for lige i det nye land, men det har altid været et mindretal eller en religiøs overbevisning der har kæmpet for disse rettigheder i Amerika.. Landet er bygget på bedrag om de fries land, men som andre har sagt er nogen mere frie/lige end andre…
Upassende ? Klag over indlæg
Til “Tuncay Bintashak, københavn | Skrevet: 6. nov 11 kl. 12:01″
Før du kammer helt over i dit forsvar af Bill Clinton, synes jeg du skulle overveje at se dokumentarfilmen “Inside Job” af Charles Ferguson.
Den giver Morten Uhrskov ret i, at det var meget fatale beslutninger der blev taget under Bill Clinton.
Og var der ikke noget med, at han også fik sat gang i bombningen af Eks-Jugoslavien, så deres infrastruktur blev bombet årtier tilbage. Men han fik da givet den amerikanske presse noget andet at tænke på end Monica Lewinsky.
Upassende ? Klag over indlæg
@John Balster
Der er vist ingen her der forsvarer Clinton blindt. Jeg mener selv at Clinton i forbindelse med finanskrisen begik en alvorlig fejl da han ophævede Glass-Steagall og i øvrigt var en gemen slyngel, som det kom til udtryk i hans bombning af Irak (ikke eks-Jugoslavien) for at aflede fra Lewinsky-sagen.
Dette udelukker dog ikke at Bush var værre end Clinton, og må stå som hovedansvarlig for den katastrofale boligboble, der fandt sted fra midten til slutningen af hans egen præsidenttid.
Men det er i hvert fald helt sikkert at katastrofen ikke som Morten Uhrskov hævder har sit udspring i Clintons påståede politiske korrekthed og det brev han sendte banker i 1994. At påstå andet er et udtryk for den allerbilligste, overfladiske pop.
Upassende ? Klag over indlæg
@Morten Uhrskov
Det er fuldstændigt rigtigt at ikke alle amerikanere er lige glade for indvandring. Men det forhindrer ikke tanken om at USA er et åbent land som folk kan rejse til og bosætte sig i, blot de vil gøre sig en indsat, er et amerikansk ideal med en lang historie.
Og det er helt sikkert som en tilslutning til dette ideal Clintons ord skal forstås, og ikke som et udpræget ønske at de hvide skal være et mindretal. At opfatte Clintons ord på sidstnævnte måde er noget i retningen af den måde Fanden læser Bibelen på.
Upassende ? Klag over indlæg
til. k laursen. (1-2)
SOCIALSTATEN ER BLEVET FOR DYR TIL AT KUNNE OVERLEVE.
Enig i at Danmark, hverken kan, ell. skal konkurrere
på laveste priser, som ligger på godt 2 kr. i timen.
Er også enig i, at staten DK, skal flugte øvrige EU
landes omkostningsniveauer, men må “pointere”, at
tiden hvor man kun målte imod de 15 gamle EU landes
konkurrencekraft, må siges at være en saga blot..
DETTE, fordi bl.a. Polen, med sin befolk. på 26 mio.,
og hele tiden udvidende industri, (med support fra
Kineserne, inkl. disses arbejdskraft), inden for de
næste 6 - 15 år, må mere end formodes, at udgøre en
endnu større magnet på 15 dyre EU landes industrier.
Endelig har vi det fattigere Øst EU, som nyder godt
af bl.a. del-prodktioner fra de Polske virksomheder,
hvormed socialstatens kostpriser bliver endnu dyrere
Upassende ? Klag over indlæg
til. k laursen. (2-2)
Endelig har de fleste EU lande cuttet ned på deres
velfærds-administrationer, hvor nogle øst EU´ske
stater, har cuttet hele 33% på de off. lønninger..
SAGEN ER DERFOR, at verdens dyreste nyder-protektion
-niske socialstat, og dets fantasi utal af interesse
afhængige individer, UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER vil
vil afgive sin altdominerende magt, og adgang til de
uendelig langt vigtigere privat ansattes lommer..
FREMTIDENS BANKER, AKTIONÆRER, OG INVESTORE
må derfor forventes at stille flere & aggressive krav
til virksomhedernes ledelser og bestyrelser, mht. at
frasortere de unødige overpriser, hvormed verdens
dyreste socialstat fravælges til fordel for afkastet.
KORT SAGT, Verdens perverst dyre, & umoralske tvangs
socialstat, og dens gidseltagning af vitterligt ALT,
kan umuligt nå at tilrette sine klodernes overpriser
med de kommende investorkrav til virksomhederne i DK.
Upassende ? Klag over indlæg
Urét forøvet uden stop
medens sol gik ned og sol stod op
er knogler i historiens krop
Upassende ? Klag over indlæg
Ja Jacob Selchau, vi kan hurtig blive enig om at de var slemme, og Bush havde ansvaret for at sætte bremserne i.
Men jeg mener stadig det var Eks-Jugoslavien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Legitimacy_of_NATO_bombing_of_Yugoslavia
Upassende ? Klag over indlæg
MUJ, læs hvad lidt klogere mennesker argumenterer for.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Jacob Selchau
Må jeg anbefale dig at læse lidt op på USA og dets indvandringshistorie, f.eks. i Samuel Huntington´s “Who are We?”? Du kan også bare benytte wikipedia, f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_Nationality_Act_of_1965 Og her: http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_Act_of_1924
At indvandring er “et amerikansk ideal med en lang historie” er i sandhed en sandhed med modifikationer. Du scorer ikke højt på selvstændighed ved at efterplapre de konvergerende eliters fortolkning.
Med venlig hilsen
Morten Uhrskov
Upassende ? Klag over indlæg
@Morten Uhrskov
“At indvandring er “et amerikansk ideal med en lang historie” er i sandhed en sandhed med modifikationer.”
Vi er sjældent enige, Morten Uhrskov, men du har ret i , at det er en sandhed med modifikationer.
http://videnskab.dk/kultur-samfund/kartoflen-blev-skaebnesvanger-irland-og-usa
Upassende ? Klag over indlæg
Giv boligejere en mulighed for at jingle deres hus ved at aflevere nøglerne til deres hus til banken og dermed blive sin boliggæld kvit.
Det vil både give boligkøbere med håbløse køb en mulighed for at komme ud af det samt på sigt en langt mere sund huslån markedet hvor overbelåning i boligmarkedet vil forsvinde som dug for solen.
Jeg foreslå Kristian Thulesen Dahl dette under sidste valgkamp men han blank afviste det. Det vil være en god måde at få ansvarligheden tilbage i banksektoren og boligmarkedet.
Upassende ? Klag over indlæg
@John Balster
Jeg tænkte på denne sag, hvor Clinton bombede Irak umiddelbart indtil dagen før kongressen prøvede at impeache ham.
Jugoslavien-bombardementerne, som du henviser til fandt først sted efter at Senatet havde frikendt Clinton.
Gad i øvrigt vide hvor meget mere tanken om at et arabisk land blev bombet for at redde Clintons politiske skind, udbredte had og hævntørst i mellemøsten. Irakerne havde god grund til at havde USA.
Men det er et sidespring. Vi er i hvert fald enige i at Clinton var en slyngel. Det eneste pæne jeg vil sige om ham er at hans fejltrin på bankområdet ikke var dem, som Morten Uhrskov beskylder ham for.
Upassende ? Klag over indlæg
@Morten Uhrskov
Trods det faktum at jeg er ynder at Samuel Huntingtons forfatterskab (mandens sprog er fantastisk) og at jeg godt kender til historien om de etniske kvoter i USAs indvandringssystem, så ændrer det ikke på historien om USA som indvandringsland.
Betragt følgende link. I note 44 (som er det sted man ankommer til i artiklen ved klik på linket), er der en henvisning til en statistik over legal indvandring 1820-2010 fra USA Department of Homeland Security.
http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_the_United_States#cite_note-43
Linket er til en Excel fil og kræver downloading. Jeg vil i stedet plukke antallet af indvandrere for forskellige år ud:
1820: 8.385 indvandrere
1830: 23.322 indvandrere
1840: 84.066 indvandrere
1850: 369.980 indvandrere
1860: 153.640 indvandrere
1870: 387.203 indvandrere
1880: 457.257 indvandrere
1890: 455.302 indvandrere
1900: 448.572 indvandrere
1910: 1.041.570 indvandrere
1920: 430.001 indvandrere
1930: 241.700 indvandrere
1940: 70.756 indvandrere
1950: 249.187 indvandrere
1960: 265.398 indvandrere
1970: 373.326 indvandrere
1980: 524.295 indvandrere
1990: 1.535.872 indvandrere
2000: 841.002 indvandrere
2010: 1.042.625 indvandrere
Jeg tror godt at man på den baggrund kan tale om at USA har en lang tradition for indvandring. 369.980 indvandrere i 1850? På et tidspunkt var under en tiendedel af hvad den er nu. Over en million indvandrere i 1910?
Og jeg er fuldstændigt klar over at der har været racefordomme og immigrationskvoter. Men tanken om et åbent land har altid været der.
I øvrigt så vil jeg gerne vide om du stadig tror at Clintons truende brev til bankerne i 1994 var årsagen til en uansvarlig subprimelångivning eksploderede i 2004. Mens de før det udgjorde 7 % og derunder af de samlede antal boliglån, eller om du nu har indset at den artikel du citerede for er noget sludder fra en journalist, der leger rygklapper for bankerne.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Jacob Selchau
Du er i sandhed en forhærdet synder. Hvorfor fortæller du ikke læserne om de forskellige tal, du fremviser? Indtil 1924 fandt indvandring til USA næsten udelukkende sted fra Europa. Indvandringen fra Syd- og Østeuropa var til gengæld så også blevet så stor, så kongressen med stort flertal indførte kvotelovene i begyndelsen af 1920´erne, kulminerende i 1924.
Derefter faldt antallet betragteligt - immigranterne kom herefter hovedsageligt fra de lande, hvor der i forvejen befandt sig mange i USA - og assimilationen fandst sted. I 1965 syntes USA´s eliter så, at det var pinligt at operere med kvoter efter national oprindelse, og på alle tænkelige måder ophævedes derfor lovene fra begyndelsen af 1920´erne. Dette skete på trods af forsikringer til den amerikanske befolkning om, at de nye love ikke væsentligt ville ændre “the ethnic mix” (Edward Kennedy) i USA.
Det var selvfølgelig løgn og latin. Hart-Cellar Act kombineret med en sovende grænsevagt ved Rio Grande har gjort, at Bill Clinton triumferende kan meddele, at amerikanere af europæisk afstamning vil komme i mindretal engang i begyndelsen af 2040´erne.
Du taler om racefordomme. Så er vi tilbage ved et af mine tidligere svar til dig. Bill Clinton og andre må gerne forundres og glædes over udsigten til hvide amerikanere som minoritet. Vi andre må ikke - under trussel om morsomme påstande om os - kritisere en Bill Clintons udtalelser. En dobbeltstandard, der vil noget.
Dit sidste spørgsmål fortjener et svar: nej, jeg mener ikke, at udviklingen fra 2004 kan tilskrives Clinton. Jeg skrev faktisk også i mit indlæg, at
“programmet fortsattes under George Bush, som var lige så skrupskør”.
Jeg har en kilde, hvor Bush praler af, at minoriteter nu i højere grad er husejere. Desværre kan jeg ikke finde den online. Måske læserne kan hjælpe?
Summa summarum: uden ironi synes jeg, at du har bidraget til forklaringen af sub prime krisen. Hatten af for det. Hvad angår USA som indvandringsland i sammenhæng med Bill Clintons bemærkelsesværdige udtalelse, har du kun brilleret med politisk korrekthed i metermål. Helt uoriginalt med andre ord.
Med venlig hilsen
Morten Uhrskov
Upassende ? Klag over indlæg
@Morten Uhrskov
Jeg er en meget syndig mand, men racefordomme er afgjort en del af historien. Lad os tage det link du henviste om Immigration Act of 1924, som jeg for nemheds skyld lige henviser til igen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_Act_of_1924#History
Jeg citerer fra artiklen: “Some of the law’s strongest supporters were influenced by Madison Grant and his 1916 book, The Passing of the Great Race. Grant was a eugenicist and an advocate of the racial hygiene theory. His data purported to show the superiority of the founding Northern European races.”
Her skal det medtages at mange andre mere gik ind for at bevare det etniske status quo og undgå lønpres for immigranter. Men racefordomme har afgjort været en del af det, og jeg tror ikke at jeg er urimelig overfor nogen når jeg siger at racefordomme var udbredte i 1924 eller for den sags skyld i 1965, hvor adskillige stater stadig havde love der forbød ægteskaber mellem hvide og sorte (i flere tilfælde også andre ikke-hvide). For staterne Alabama, Arkansas, Delaware, Florida, Georgia, Kentucky, Louisiana, Mississippi, Missouri, North Carolina, Oklahoma, South Carolina, Tennessee, Texas, Virginia og West Virginia ophæves lovene først i 1967!
Det kan man vist godt tillade sig at kalde racefordomme.
Men dette skal ikke forhindre mig i at anerkende at alt dette selvfølgelig viser at racisme og tanken om at USA skulle være hvidt OGSÅ er en del af USAs historie. Amerikanerne er hverken værre eller bedre end os andre, når det kommer til menneskelig dårskab.
Det vil dog være misvisende at betragte det som et spørgsmål om hvid vs. ikke-hvid. Hvis vi af pladshensyn undlader at betragte spørgsmål om ikke-hvide minoritetsgruppers indbyrdes konflikter (bestemt en realitet), så skal vi erindre at der også har været konflikter mellem de hvide indbyrdes. I dag er antallet af amerikanere, der har rødder i Irland er det næststørste i USA efter andelen med tyske rødder, men at irerne også blev mødt med grove fordomme, da de kom til USA. Tilsvarende er der ikke mange, der har noget imod italiensk-amerikanere i dag, men der var masser af modvilje i gamle dage. Også mod jøder var der masser af fordomme, men de er i dag langt mindre. Som pudsig fodnote kan det nævnes at sydstaternes udenrigsminister under borgerkrigen, Judah P. Benjamin, var jøde. Senere så man ned på polakker “polacks”, men også det er ved at svinde. Der var skrækkelige fordomme mod asiater, men i dag er det langt mere afslappet.
USA har udviklet sig til at omfatte alle disse grupper som amerikanere, og i tilfældet med irerne, er de så mainstream-amerikanske som man overhovedet kan være. Det er denne smeltedigel som Clinton - på sin lidt platte måde - hyldede. En person der taler i begejstrede vendinger om irernes integration i USA står jo heller ikke og råber “hurra, de oprindelige engelske kolonister er nu i mindretal!”
Upassende ? Klag over indlæg
“john kristensen, bindslev | Skrevet: 5. nov 11 kl. 20:20
vil du give en forklaring på hvor i det off der kan skæres 50.000 jobs væk.politiet. plejehjem. skoler. børnehaver. susoer har 12-14 hjemmebesøghver pr dag. sygehuse. den lokale læge er der op til 3ugers ventetid små 3 uger”
Du benytter dig at det ret brugte med kedelige trick der hedder konsekvensmaksimering. For at trumfe din mening igennem postulerer du besparelser på områder hvor der er stor enighed om at der ikke skal skæres.
Du kunne jo se på hvordan man gør i Holland. Der er cirka dobbelt så mange mennesker i Holland som i Danmark, ikke desto mindre klarer man sig fint med en offentlig sektor der er halvt så stor som den danske. Jeg ved ikke om du har været i Holland, men jeg kommer der jævnligt, og det fungerer faktisk bedre end her.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Jacob Selchau
Du forholder dig ikke videre til det faktum, at indvandring til USA indtil 1965 helt overvejende bestod i europæisk indvandring. Da denne indvandring omkring århundredeskiftet blev til en overvejende Øst- og Sydeuropæisk indvandring, gik det så endda for hurtigt i forhold til muligheden for at assimilere de nytilkomne. Derfor vedtoges lovene i begyndelsen af 1920´erne.
Efter 1965 har USA taget imod et meget stort antal ikke-vestlige indvandrere, ikke mindst latinamerikanske - hispanics - og igen ikke mindst mexicanske. Virkeligheden er den, at disse indvandrere gennemsnitligt klarer sig væsentligt ringere uddannelses- og arbejdsmæssigt end den befolkning, der var der i forvejen, gjorde og gør. Asiater klarer sig gennemsnitligt bedre end hvide amerikanere - det er imponerende - men den langt større gruppe af hispanics - for nærværende ca. 50 millioner og hastigt stigende til forventede ca. 100 millioner i 2050 - klarer sig forfærdende dårligt, i gennemsnit naturligvis.
Alene på den baggrund er det bemærkelsesværdigt, at Clinton og andre ser frem til, at amerikanere af europæisk afstamning kommer i mindretal i vegyndelsen af 2040´erne. De til den tid formentlig 7 til 8 procent asiater kan slet ikke udligne det velstandstab, som den hurtigt voksende gruppe af hispanics garanterer.
Jeg har muligvis misforstået dig, og det ville være glædeligt, hvis jeg har. Hvis du med “racefordomme” alene taler om tidens besynderlige fokus på den nordiske eller germanske “race”, gør jeg dig min undskyldning.
Mit synspunkt er nogenlunde sådan her: ikke-vestlig indvandring er gennemsnitligt en rigtig dårlig forretning for vestlige lande. Fra alle de lande, hvor jeg har fundet tal - de nordiske lande, Tyskland, Storbritannien og USA - er billedet helt entydigt. Den ikke-vestlige indvandring bidrager væsentligt mindre til den fælles kasse, også fra anden generation og frem, end den oprindelige befolkning gør gennemsnitligt. Følgelig bør denne indvandring standses. Den kan ikke betale sig.
Med venlig hilsen
Morten Uhrskov
Upassende ? Klag over indlæg
For tyve år siden havde vi Steve Jobs, vi havde Johnny Cash, vi havde Bob Hope og
Og vi havde reelle Socialdemokrater.
Nu har vi ikke Jobs, vi har ikke Cash, vi har ikke Hope og vi har ikke reelt demokrati.
Svend Gønge
Upassende ? Klag over indlæg
Jacob Selchau, du glemmer, bekvemt?, en væsentlig forskel på den tidlige indvandring i USA og så tilstanden nu.
Da fattige svenskere, danskere, irere, polakker og mange andre drog til USA, var det med et stærkt ønske om at få et bedre liv, end det man havde, der hvor man kom fra. Man var ivrig efter at gøre en indsats, drømmen om egen gård og eller virksomhed var stærk. Man forventede ikke, og fik heller ikke, nogen hjælp fra det offentlige.
Forældrene fik de dårlige jobs, de havde ringe eller ingen uddannelse og de talte sproget dårligt. Havde man et u-udtaleligt navn ændrede man det, men skrønen om at det skete på håndfast måde på Ellis Island er - en skrøne.
Børnene fik engelske navne og en bedre uddannelse end forældrenes, de talte engelsk og kunne også tale forældrenes sprog. Ligesom man i min to-sprogsfamilie også taler den indvandrede parts hjemlands sprog, jeg har endda lært mig det. Børnebørnene fik engelsk som modersmål, og kunne tale nogle sætninger på bedsteforældrenes underlige og lidt sjove modersmål, men de kaldte USA for deres hjem. Nogle af dem fik fremtrædende stillinger i USA, ministre, dommere, direktører for store internationale selskaber. Integrationen var god efter 2 generationer, assimilatione en kendsgerning efter 3.
Hvordan ser det ud i Danmark, USA, England, Australien, Frankrig med indvandringen efter 1980?
Jo, forældrene fik igen de dårlige jobs, eller slet ingen, og de taler generelt sproget dårligt. De har ringe eller ingen uddannelse, det er det der i statistikkerne betegnes “anden uddannelse”. Børnene får ikke danske eller vestlige navne, de klarer sig elendigt i skolen, store dele af dem forlader den som funktionelle analfabeter efter 10 års skolegang på lige fod med enhver anden, og mange af dem taler sproget dårligt. Deres børn, altså de oprindelige indvandreres børnebørn - 3′ generation, klarer sig lige så dårligt, de får stadig ikke vestlige navne, og de udskiller sig ved deres klædesdragt, og de skal stadig hjem på ferie. De bosætter sig i lukkede enklaver, hvor de fastholder bedsteforældrenes hjemlands skikke og sprog.
Efter 3 generationer er integrationen jammerlig, og assimilation er i sandhed et fremmedord.
Der findes undtagelser, jeg er gift med en af dem, men skellet, mellem hvor problemerne kommer fra, og hvor undtagelserne kommer fra, er knivskarpt. Politisk korrektheds kvælende kappe forhindrer åben omtale af problemet, og det søges sløret statistisk på enhver måde, blandt andet ved det tåbelige skel vestlige kontra ikke-vestlige.
Den amerikanske begejstring over at “indvandrere” nu også køber ejerboliger, har også sit sidestykke her i Danmark. Det kan man læse om i en pænt friseret artikel fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Konfliktskyhed og politisk korrekthed, parret med forskellige regeringschefers og ministres ønske om at se pæne ud på de bonede gulve, koster os mindst 100 mia. om året.
Upassende ? Klag over indlæg
Kære læsere. Undgå personangreb og hold debatten inden for emnet, da det giver en langt bedre diskussion. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.
Upassende ? Klag over indlæg
Det har ikke meget med Politisk Korrekthed at gøre.
I følge “Econned” af Yves Smith blev finansindustrien så dygtige til at “innovere” at een udlånt dollar genererede 500 dollar i obligationer - som man kunne sælge videre så man ikke selv stod med risikoen.
Med en så lukrativ og desværre lovlig(!) forretning skulle man bruge flere lån end der fandtes “værdige” låntagere til, så man flyttede kravene. Politikerne lyttede til deres sponsorer. Det gør de stadigvæk.
Een grund til at bankerne, som burde vide præcis hvad de solgte som ‘AAA’-papirer, alligevel selv endte med at holde deres egne papirer er at dealerne kunne bruge de berømte CDS til at bygge en “risikofri” struktur bestående af højrente-obligationer forsikret med CDS’s. Fordi strukturen er “risikofri” kan man, igen helt lovligt, blot følge regnskabsreglerne og tilbagediskontere den potentielle fremtidige gevinst til nutiden - mere specifikt, kort før årets performance-relaterede Bonus skal beregnes.
Upassende ? Klag over indlæg
Krisen var let at forudsige.
Den skyldes ganske enkelt at al produktion foregår i lavtlønslande.
Skal krisen vendes er det 100% nødvendigt at få arbejdspladserne tilbage til lokalområderne.
Upassende ? Klag over indlæg
Morten,
Læs det link jeg klippede ind ovenfor. Så skulle det være tydeligt, hvorfor BC naturligvis ikke har ansvaret for subprime krisen.
Og jeg har ikke læst alle indlæg - men naturligvis er USA baseret på indvandring, lige fra dag 1. Dog naturligvis også indvandrere fra bestemte lande. Hvorfor har I brugt spalte op og ned på noget som jeg forventer 8. klasses elever ved?
Upassende ? Klag over indlæg
Den politiske korrekthed i Danmark tilsiger, at danske skatteydere skal betale 16 milliarder hvert år i førtidspension, til uintegrerbare muslimer fortrinsvis. Stiger antallet af samme slags mennesker, som regeringen planlægger det skal, vil vort eget lands økonomi også blive ødelagt. Som tillægspræmie får vi så også alle multi-kulti konflikterne. Velbekomme!
Upassende ? Klag over indlæg
Den er måske for lang, den artikel jeg linker til?
Upassende ? Klag over indlæg
Morten: Lad os lige tage den forfra!
Det starter vel egentlig i med Reagan, der fører en særdeles ekspansiv politik med store forsvarsbevillinger for lånte penge og import fra Kina for at holde dem i ro.
Det gjorde Reagan med velberåd i hu. Han ville ruinere Sovjet! Det lykkedes som bekendt også. Det medfører så nogle buler i valutabalancen - en absolut overkommelig pris for at undgå en verdenskrig.
Problemet er så, at Clinton så fører socialpolitik via bankerne: DET MÅ MAN ALDRIG GØRE.
Banker skal bastet og bindes. De kan - selv ikke i klart vejr - se længere end deres egen næsetip.
Problemet er nemlig, at det udsætter de svageste personøkonomier for de største belastninger.
Hvis man vil tømme ghettoerne - og det er der meget, der taler for, så skal det gøres på en anden måde: Socialt boligbyggeri f.eks. - med kondemneringer. Gerne offentlig finansierede - og evt. med subsidierede huslejer.
Som det blev, så lånte B penge til A bank, og B belånte det udlån i C kreditforening, C solgte så obligationer på debitorer af vidt forskellig bonitet. De obligationer blev så købt af D pensionskasse osv. osv.
Clinton kan først og fremmest bebrejdes, at han svigtede de svageste indkomster - om det er røde, gule, hvide, sorte eller ternede er underordnet - ved (som du siger) at give dem adgang til en kredit, de ikke kunne forrente og tilbagebetale.
Bush d.y. var næppe kugleskør; men bestemt ikke i nærheden af en nobelpris. Det var for sent, da han kom til: De elendige kreditter voksede bare - og udløste en nationalisering. Bush har på intet tidspunkt ønsket at være kommunist.
Upassende ? Klag over indlæg
Tydeligvis for lang til MUJ. Eller også er den ikke kommenteret, fordi den tydeligt viser, hvorfor MUJ vrøvler. Men det er jo også bare træls at finde ud af man har taget fejl…
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
Tja… Jante loven er åbenbart også kommet til USA - det var måske Lone Dybkær der hviskede ham det i øret da han var i København.
Upassende ? Klag over indlæg