*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 24. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten blogs

Profil

Fra sit ståsted som dansker og vesterlænding skriver Morten Uhrskov Jensen om emner, der berører den vestlige kulturkreds og dens muligheder for fortsat at hævde sig som en selvstændig civilisation.

Baggrund:

Morten Uhrskov Jensen er cand.mag. i historie og samfundsfag og redaktør af det nu hedengangne national-konservative tidsskrift Nomos.

Andet:

Forfatter til bøgerne "Indvandringens pris - På vej mod et fattigere Danmark (2012, People's Press) og "Et delt folk" (2008, forlaget Lysias)

Morten Uhrskov er desuden landsformand for Dansk Samling:

http://www.dksamling.dk/

Sted:

Sorø

Website:

Besøg

Morten Uhrskov Jensen

Hvad for et tog, Peter Nedergaard?

Dato: 5. december, 2011

Emner:

61 kommentarer

 

 

Som skæbnen dog kan spille en et puds. Se nu professor Peter Nedergaard, der kl. 20:35 på Politikens netavis profeterer, at nu rykker eurozonelandene altså, og

“Nu kører toget. Alle, der bremser det her tog ved at lægge sten på skinnerne, vil blive indkaldt til en kammeratlig samtale om at træde ud af samarbejdet.”

Nå da da, det må jo betyde, at Danmark skal skynde sig, hvis vi vil med ind i fremtiden sammen med euroen og alle dens velsignelser.

Kl. 20:47

12 minutter senere kommer så meddelelsen, også hos Politiken, om, at Standard & Poors advarer om, at Tyskland og Frankrig risikerer at miste deres AAA-rating, som jo er god at have, når man skal ud og låne lidt til den hjemlige husholdning.

Også Østrig, Finland, Holland og Luxembourg kan også få en tur nedad i gradering. Ikke fordi landene i sig selv er svage - Luxembourg er særdeles velstående med fremragende nøgletal - men naturligvis fordi landene er en del af den selvskabte plage, euroen.

Men Peter Nedergaard har et tog, han skal nå, ligesom så mange andre professionelle eksperter, der af endnu ukendte grunde har besluttet sig for at være en del af en mental tilstand, hvor EU og euroen er gået fra et handelssamarbejde til at være et transcendent foretagende, der kan få himmel og jord til at bevæge sig.

Måske Peter Nedergaard et al. skulle erindre sig George Orwells fabelagtige udsagn:

“Kun en intellektuel kan tro på sådan noget. Intet almindeligt menneske ville være så tåbeligt.”

 

 

 

Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 5. dec 11 kl. 21:43

Først troede jeg, at Peter Nedergaard trollede med sine blogindlæg her på JP…garneret med en rungende latter oppe fra Bjerget.
Men til min store overraskelse, så mente han sgu hvert et ord…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 5. dec 11 kl. 21:48

Ifølge rygter ovre på bloggen Zerohedge, så er alle 17 Euro-lande på S&P’s liste.

Bette Helle får sin sag for, når hun overtager formandskabet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 5. dec 11 kl. 21:50

Det er nok toget hen til det meget omtalte bord Peter Nedergaard taler om.

Det bord hvor Merkel og Sarkozy taler, og de andre regeringschefer allerhøjst siger “javel”. De husker nemlig hvordan samme makkerpar bare afsatte dem i Grækenland og Italien, som ikke bare sagde “javel”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Rasmussen, Kolding | Skrevet: 5. dec 11 kl. 22:11

EU-fetichister er efterhånden kun til at grine ad, men en stat, som ikke tjener offentligheden, mister offentlighedens støtte. Spørgsmålet er kun, hvordan EU kommer ud af blindgyden? Med et brag eller en ordnet opdeling? Vi må håbe og bede for det sidste.

Zerohedge dækker foran de fleste medier og den er renset for politiske illusioner. Jeg læser den hver dag.

Upassende ? Klag over indlæg

 
A Aarup, Aarup | Skrevet: 5. dec 11 kl. 22:40

Hvordan kommer vi ud?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Olesen, 2200 N | Skrevet: 5. dec 11 kl. 22:54

A Arup. Det er nemt, proceduren står tydeligt beskrevet i Lissabon Traktaten artikel 50 (TEU 50). Vi skriver et brev til europarådets formand og siger vil ikke gider mere. 2 år efter er vi ude.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen F., 2000 F | Skrevet: 5. dec 11 kl. 23:05

Vi er midt i en krig.

USA og England mod fastlands Europa. Krigsspillet føres lige nu igennem USA’s og Englands kontrol over de væsentligste finansinstitutioner. Formålet er at destabilisere Tyskland og Frankrigs stigende magt over EU.

Desværre er det også evident at vores statsminister vil forsøge at tale Englands sag i rollen for formand.

England ønsker det fortsatte løse EU samarbejde, krydret med en mulig optagelse af Tyrkiet , der effektivt vil bremse yderligere integration i årtier.

Dette vil sikre USA fortsat kan agere i rollen som storebror blandt de vestlige lande, med England som nærmeste allierede.

England har historisk altid profiteret af et splittet Europa - og hvis Europa har bevæget sig mod integration og alliancer, så har England sat Europa i brand.

Så hvad er bedst for Danmark. At et degenererende USA fortsat udøver sin vigende magt over Europa sammen med England. Eller at vi deltager i et fuldt integreret fastlands-Europa med Tyskland og Frankrig i spidsen - måske kombineret med en stærkere og stærkere alliance med Rusland?

Vi skal snart vælge side - nogen vil sige pest eller kolera!

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 5. dec 11 kl. 23:08

Jeg bemærkede lige at Frau Schmidt lige har erklæret at danmark er med på alle ændringer af traktaten, jo fler jo bedre, jo mere union jo bedre…..

…men det skal laves så danskerne ikke får lov til at stemme om det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 5. dec 11 kl. 23:12

Det er et kæmpeheld, at DK ikke er med i euro-samarbejdet!!

Morten Uhrskov har ret i, at en stor del professorer, økonomer, toppolitikere m.fl. forsat krampagtigt holder fast i EU og euroen !!

Vi har alligevel med undren set: Jelved, Nyrup, Ellemann, Fogh, Løkke m.fl. til stadighed synge deres fællessang:
“DK kan ikke stå uden for/undvære EU og burde indlemmes i euroen snarest muligt!”,
der svarer til et stort bedrag overfor befolkningen!

- Og alligevel står Radigale, Sosserne, V og K
stadig med massivt flertal på Chr.borg?!

- Forstå det, hvem der kan??

Upassende ? Klag over indlæg

 
john kristensen, bindslev | Skrevet: 5. dec 11 kl. 23:16

ja det er da hvist det nye ic4 toget euroen er ude at køre med uden bremser

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikkel Madsen, Århus | Skrevet: 5. dec 11 kl. 23:32

Haha, kommer til at tænke på Roald Als’ fremragende nu næsten 20 år gamle tegning, hvor Uffe Ellemann og Schlüter står og siger, at vi skal “med på toget” eller noget lignende - mens toget i baggrunden kører hen imod en bro, der er brudt sammen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 5. dec 11 kl. 23:45

Hele Euro-unionen står nu til nedgradering….så nu er det dæleme med at komme med i den….ikke Thorning og Wammen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
A Nielsen, 9400 | Skrevet: 6. dec 11 kl. 00:16

Professor P. Nedergaard burde læse hvad nobelpristageren (2008) i økonomi Paul Krugman mener om denne mærkværdige konstruktion (EU).
Jeg advarer, det er interessant, men ikke flatterende eller opmuntrende… Tværtimod!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 00:55

@Kaj Hansen, Horsens

Wammen er en sølle amatør i forhold til major league gældsætterne.
Han formåede kun at løbe fra en regning i omegnen af 800 millioner kroner.

Skal det batte noget i EU, så skal man mindst smide om sig med villyarder…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Richardt, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 01:00

Var det ikke en ide, om vi delte Danmark op i to dele. En linie fra Operaen i Købehavn til ca. Nissum Bredning. Så kunne de nordlige melde sig ud,
og de sydlige bede om fuldt medlemsskab. Så kunne vi jo sammenligne om f.eks. 5 år under en ceteris paribus forudsætning!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Sjøberg, Padborg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 01:00

Man kan altså blive professor i Danmark ved at udgyde selvfølgeligheder blandet op med ligegyldigheder…lige efter man har jublety over det stik modsatte.

http://politiken.dk/erhverv/ECE1471101/ekspert-hele-eurozonen-har-faaet-en-alvorlig-advarsel/

Vi er på røven venner, når “eliten” er så galt afmarcheret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 01:20

EU står jo som bekendt bag de åbne/nedlagte grænser der har gjort det meget lettere for banditter at drøne ind i og ud af landene i store biler, hvor der er god plads til masser af tyvekoster og røvergods, handlede kvinder, våben, dynamit, giftige planter, forfalsket medicin, narkotiske stoffer og andre rare ting og sager.

Og EU vil også gerne have Tyrkiet og Nordafrika med ind i varmen, ligesom tilrejsende evighedsturister fra hele Asien, Afrika, Mellemøsten mv. er meget velkomne. Og omkostningerne skal vi ikke tænke på, for efter os syndfloden.

EU har mange andre planer, men først og sidst skal alle planer gennemføres uden at man spørger befolkningerne/unions-borgerne om hvad de mener. Deres ønsker og meninger er uden betydning for EU- mastodonten.

Kort sagt, jo før vi kommer ud af den udemokratiske union, jo bedre.

Men det kræver en folkelig bevægelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Axel Olesen, Frederiksberg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 02:06

Jeg undrer mig over at Tyskland er med i S&Ps nedvurdering af landets økonomi. Tyskland har kæmpestort overskud både på handelsoverskuddet og på statsfinanserne.

Det er noget man bl.a. kan læse på http://www.faz.net.

Og det kan undre at diverse medier stoler på S&P. Var det ikke S&P der godkendte de besynderlige “bonds” i USA? “Bonds” der senere fik USAs bolgimarked til at falde sammen og dermed er mere eller mindre er ansvarlig for den nuværende krise?

Og jeg ved godt at Fogh m.fl. indførte skattestop, rente- og afdragsfrie lån som i høj grad også var medvirkende til den nuværende situation.

Men hver gang jeg hører/ser S&Ps navn i medierne er jeg meget skeptisk. Måske er der en naturlig årsag til at et par danske kreditforeninger har opsagt aftalen med nogle af disse kreditvurderingsforretninger. Bemærk ordet “forretninger”. Jeg tror ikke at S&P m.fl. er ikke neutrale i deres vurderinger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Unna, Højbjerg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 05:07

Ja nu kører toget….ud over kanten.:-).

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Hansen, Nørresundby | Skrevet: 6. dec 11 kl. 06:00

**Christian Richardt, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 01:00

Var det ikke en ide, om vi delte Danmark op i to dele. En linie fra Operaen i Købehavn til ca. Nissum Bredning. Så kunne de nordlige melde sig ud,
og de sydlige bede om fuldt medlemsskab. Så kunne vi jo sammenligne om f.eks. 5 år under en ceteris paribus forudsætning!**

Fantastisk idé. Sælg den nordlige del til Norge for 1 krone, og det vil være en fremragende idé. Med Oslo som vores nye hovedstad vil der være kortere end til København. Ja altså ikke kilometermæssigt men holdningsmæssigt. I må gerne beholde de folketingsmandater vi har stemt ind.

Det er Win/Win. Krystalpaladset slipper for Bonderøvene og Bonderøvene slipper for Krystalpaladset.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J hansen, rødekro | Skrevet: 6. dec 11 kl. 07:31

Tog, tysk führerposition, enhed og trusler. Disse ord vækker stor kvalme pga billeder på nethinden af kreaturvogne og hvad deraf fulgte!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Esben Agersnap, Landskrona | Skrevet: 6. dec 11 kl. 07:42

A Nielsen, 9400

Krugman har ikke mig bekendt udtalt sig kritisk om EU som konstruktion. Hans kritik har været rettet specifikt mod EUROen som konstruktion.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 6. dec 11 kl. 07:58

Axel Olesen, Frederiksberg

Det ændrer ikke på at tyskland har en gæld på ca. 85% af BNP og det er et gigantisk beløb.
Bliver tyskland nedvurderet, skyldes det jo at de nu også hæfter for de sydeuropæiske lande og de hverken kan eller vil betale deres gæld.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karl Erik Jensen, Silkeborg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:03

Orwells citat fortæller alt om hele EU-cirkusset. Og det dækker mange andre forhold i den politiske verden. Kun intellektuelle tror på muligheden af at indføre demokrati i Ægypten, Afghanistan etc. Men den meninge borger betaler regningen for alle disse “eksperimenter”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karl Erik Jensen, Silkeborg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:03

Orwells citat fortæller alt om hele EU-cirkusset. Og det dækker mange andre forhold i den politiske verden. Kun intellektuelle tror på muligheden af at indføre demokrati i Ægypten, Afghanistan etc. Men den meninge borger betaler regningen for alle disse “eksperimenter”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Uffe Withen, Rønnede | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:08

Nu har “Merkozy” fået EU helt ud til kanten. Var det så ikke en idé at få de klovne udskiftede, så nogle nye kan komme til? Det kan da ikke være rigtigt, at de, der har handlet så katastrofalt med Europa også skal være dem, der skal bringe det til en succes. Både Merkel og Sarkozy er væk indenfor de næste år. Og hvad så? Og vil man sætte en EU-hær ind imod de uundgåelige optøjer i Grækenland og Italien?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Søren Petersen, 2800 | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:09

Ud fra gårdagens udmelding fra den danske europaminister Nikolej Wammen, kan vi se frem til stor soapkomedie med det kommende danske EU formandskab i hovedrollen!

5. december 2011, 11:12
Med Danmark som EU-formand skal de gordiske forhandlinger om Tyrkiets optagelse i EU genåbnes. Sådan lyder den ambitiøse udmelding fra europaminister Nicolai Wammen (S).

Over for Jyllands-Posten understreger han, at Danmark vil sætte gang i nye forhandlinger om EU-udvidelse. Ikke alene Tyrkiet, men også Serbien - som Tyskland truer med at blokere for - skal have fuld støtte til at blive medlemslande i EU, understreger ministeren.

http://www.b.dk/politiko/df-wammen-spiller-hoejt-spil-om-tyrkiet

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Wismer, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:44

@kaj Hansen, Horsens

Der står ingen steder, at Tyskland hæfter for de Sydeuropæiske landes gæld, blot fordi man har samme valuta. Kernen er, at det især er de franske og tyske banker som Tyskland og Frankrig forsøger at redde, idet bankerne vil få enorme tab hvis f.eks Grækenland og Italien misligholder deres gæld.

Den hysteriske uro der er opstået omkring euroen, skyldes de selvsamme “finansielle markeder” d.v.s. banker, der har forårsaget krisen i håb om, at Eurolandene, vil gå ind og sikre bankerne med lån fra ECB, IMF, og den nyoprette Europæiske Stabilitetsfond.

Det er naturligvis helt urimeligt, at skatteborgerne i EU kommer til at betale regningen, som det skete i USA.

Politisk udnyttes dette kaos til at binde Euro- landene sammen til en egentlig finansiel union, uden at tage hensyn til hvad landenes befolkninger måtte mene. Det er udemokratisk og dybt betænkeligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
lucas hansen, frederiksberg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:44

Ja det er en ren TraktorTroels - Mørkets Fyrste han har lavet der!

Upassende ? Klag over indlæg

 
lucas hansen, frederiksberg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:45

I USA er der en valutapolitik og en finanspolitik. Der bliver sendt masser af penge fra de nordlige delstater til de sydliger (undtagen Texas).

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:49

William Wismer, København

“Der står ingen steder, at Tyskland hæfter for de Sydeuropæiske landes gæld”
—–

Det må du da fortælle Merkel, så er der da ingen grund til at hun sender alle de penge til Grækenland.

En valuta skal afspejle den indre værdi i det område den dækker og den kan ikke “regionalt” gå konkurs….og det er det som er Euroens problem og tyskland har kun en mulighed hvis de vil holde liv i euroen og det er at betale de andres gæld.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Markus Hens, København S | Skrevet: 6. dec 11 kl. 09:13

@Ole Olesen: Jeg vil foreslå, at Danmark eller benytter sig af at forhandle dets fremtidige status jf. stk. 2 i stedet for bare at vente 2 år. Ellers skal du have et visum for at komme på ferien i Spanien ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, 9230 Svenstrup | Skrevet: 6. dec 11 kl. 09:18

@ Jørgen F., 2000 F | Skrevet: 5. dec 11 kl. 23:05

Svaret er let og enkelt. Vi skal hælde mod USA og England fremfor Tyskland og Frankrig.

Det viser euroens deroute tydeligt.

Godt danskerne var for kloge til at hoppe på den hullede plimsoller.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Markus Hens, København S | Skrevet: 6. dec 11 kl. 09:21

For alle, der er interesseret i primærkilden, her linket til S&P’s meddelelse:
http://www.standardandpoors.com/ratings/articles/en/us/?articleType=HTML&assetID=1245325249443

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 09:25

Er der en intelligensforsker tilstede? Hvis det er Nicolaj Wammens personlige holdning at Tyrkiet bør inviteres indenfor i EU, bør det da undersøges om Wammens IQ er af en helt særlig art, eller om den overhovedet er tilstede?

Men hans udspil er måske aftalt med barfodsindianeren, der jo mener at Danmark bør skynde sig ind i euro-land, så vi kan få afskaffet kronen, samtidig med at euroen bryder sammen.

Hvis det er “genier” af samme art som disse to der har flertal i højborgen, forstår man jo bedre hvorfor alting går ad H til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 6. dec 11 kl. 09:32

Så Nicolaj Wammen ønsker at invitere det islamistisk styrede Tyrkiet ind i EU. Hvorfor ikek også Egypten, hvor det Islamiske Broderkskab står til sejr i valget der??

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Hansen, rødekro | Skrevet: 6. dec 11 kl. 09:38

Så går kampen ind for samtlige partier minus enhedslisten og DF for at få mast traktatændinger ned over den danske befolkning. De vil gøre alt for at undgå en folkeafstemning. De vil true, lyve, bedrage, overdrive, omgå og fortie… alt sammen for danske skatteyderes surt optjente lommepenge. Stå op imod pamperiet. Stå op imod mere af den tyske führers stormagtsvanvid!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kenneth Rosenmeyer, Hellerup | Skrevet: 6. dec 11 kl. 10:05

@Axel Olesen, Frederiksberg, Du har helt ret, det var S&P sammen med Moody’s,
der gave tripple A ratings til alle de “bundter” af dårlige lån, som Goldmann Sachs udstedte, og som senere medførte først manglen på kredit, senere bolig-boblens brist. Du har også helt ret i hverken S&P eller Moody’s er neutrale. Det er helt som du siger private firmaer, der lever af at kreditvurdere andre (lande, firmaer, lån, bonds, etc.). Så jeg spekulerer også en del over hvad
S&P egentlig har gang i her. De seneste 10 år har vist et “mærkværdigt” sammenfald af personer i kredsen omkring disse rating bureauer og Goldmann Sachs analytikerer (filmen Inside Job er en god øjenåbner). Det er et kendt fakta, at USA med Obama ser EU som et langsomt og kontrært marked, der ikke handler hurtigt nok. Desværre er det de selvsamme tidligere Goldmann Sachs folk, der i dag er rådgivere for Obama. De selvsamme rådgivere har alle dage været varme fortalere for en massiv og ekspansiv pengepolitik (lad seddelpressen rulle),
Så ved at nedgradere alle landene i Euro-zonen tvinges regeringerne i Eurolandene til at gribe ind og garantere for gælden i de banker, der har købt statsobligationer i de forgældede sydeuropæiske lande. Eneste løsning for den samlede Euro-zone er
derfor at lade flere penge flyde ud i markedet, og derved fortsætter spillet på rouletten. Det spil, som Goldmann Sachs og andre med dem, lever højt på, da skatteyderne i sidste ende vil garantere for landenes gæld.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Markus Hens, København S | Skrevet: 6. dec 11 kl. 10:05

@Niels B. Larsen:
Du mener fallit-evangelikal-USA, som lige nu ligger i spidsen i løbet om “hvem kan få den mest tossede præsident” og “jeg er aldrig kommet over at miste Empire, har outsourcet hele min industri og nu kun har bankerne tilbage”-England?

Det lyder mere som valg mellem pest og kolera …

Alt andet lige er Tyskland Danmarks største og vigtigste handelspartner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 6. dec 11 kl. 10:18

@Preben Jensen, København

“Men det kræver en folkelig bevægelse.”

Det er muligt at du og Morten Uhrskov mener, at I er folkelige, men jeg synes det kniber gevaldigt med bevægelsen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 6. dec 11 kl. 10:36

Har den heldigvis meget fhv. Ellemann nu fået en ubegavet forbundsfælle, ved navn Nicolai Wammen??

Disse 2 “politikere” mener i tid og utide, at 77 mio. tyrkere skal indenfor i EU?!
- Det skal nok blive “berigende” for EU, nøjagtigt som de 50.000 allerede her boende tyrkere i DK,
der tynger godt i socialrådgivernes sagsmapper i det ganske land!!

- Hvem kan bremse disse 2 virkelighedsfjerne
“politikere” ??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Otto Adam Paladin, Las Palmas de GC | Skrevet: 6. dec 11 kl. 10:49

@Preben Jensen, København.

“Men det kræver en folkelig bevægelse.”

Ja, det gør det, men den får vi af flere grunde ikke. For det første fatter ret mange af de berørte ikke, at de er berørte af udemokratiske og ufolkelige beslutninger i hjemlige parlamenter og i EU, og dels er de ligeglade, sålænge de føler deres egen nuværende situation relativt sikker. Den mere alvorlige grund er, at “budskabet” om diktaturet lige om hjørnet ikke kommer ud. Hverken trykte eller elektroniske medier er gearet til at videbringe oplysninger, der på sigt ville skade medierne selv. Hverken DR eller nogen anden tv-station ville give en “folkelig bevægelse” sendetid i primetime, der er reserveret til X-faktor og andre intellektuelt udfordrende budskaber om talentmassen; ej heller Jyllands-Posten for den sags skyld ville bruge spalteplads på reel oplysning om EU, EU’s faktiske funktion og fremtiden, europahærens formålsparagraf “ikke blot mod ydre, men mod indre fjender”, betydningen for politikere, embedsmænd og erhvervsliv i et Europa uden EU, men nøjes med at afvente, hvilken vej, vinden blæser. “Folkelig bevægelse”, ja tak, men vejen synes alene at være folkelig opstand, men det er endnu mere utænkeligt. Giv op, og lad det sejle. Slaget er tabt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ludvig Poulsen, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 11:10

Hvem skal så indkalde Tyskland og Frankrig til kammeratlig samtale?.

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Jensen, Kolding | Skrevet: 6. dec 11 kl. 11:52

“Markus Hens, København S | Skrevet: 6. dec 11 kl. 09:13
Ellers skal du have et visum for at komme på ferien i Spanien ;-)”

Det er et held du sætter en modererende smiley på, for det er jo noget vrøvl du skriver. Visum regler aftales de enkelte lande imellem, alt efter hvordan behovet er. En ukrainer skal have visum for at komme ind i Danmark, men betingelserne er lempet kraftigt nu, vi rejser ind i Ukrane som det passer os. En russer skal have en invitation for at komme ind i Danmark, også multimilliardeæren der vil se den lille havfrue - og måske købe den :)

I øvrigt er det jammerligt at høre de hændervridende, der er helt sikre på at vi går fallit uden EU, har de slet ingen selvtillid? Vi skal kun afsætte 1,5 mio menneskers produktion på verdensmarkedet, det er vist næppe det store problem. Der er 10 millioner producerende mennesker bare i Shanghai. Ja, de producerer billigere - endnu, men vi skal ikke producere billigt ragelse, vi skal produycere dyre kvalitetsvarer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ivan Broe, Herlev | Skrevet: 6. dec 11 kl. 12:43

Med vores allesammens statsminsters udtalelse igår om, at “det er for tidligt at vurdere om traktatændringerne, skal til folkeafstemning” er der al mulig grund til at frygte, at ændringerne vil blive forsøgt lusket igennem; uden om Grundlovens §20.

Jeg fatter ikke, at Helle Thorning kan være i tvivl om, at der vil blive tale om den største suverænitetsafgivelse i den tid, hvor Danmark har været medlem af EU.

“Merkozy” har da ellers været meget åbne om, hvad det her drejer sig om; nemlig at en ikke-folkevalgt EU-kommision fremover skal have ret til at overvåge, blande sig i og kræve ændringer i folketingets grundlovsgivne ret til - via finansloven - selv at strikke sammen, hvorledes vi vil indrette vores samfund.

Helle Thorning vil gøre alt, hvad hun kan for at få ændringerne til at tage sig ud som kommarettelser - ikke som suverænitetsafgivelser.

Duften af julebag bliver afløst af rævekagebag.

For SF kan ikke holde til en folkeafstemning. Derfor vil vi i den kommende tid se den ene underlige manøvre efter den anden for at undgå en folkeafstemning.

Man skal passe på, hvor meget man fifler med Grundloven. Grundloven er befolkningens garanti for ikke at blive udsat for vilkårlighed fra magthavernes side. Den er en håndæstning mellem borgerne og den til enhver tid sidden regering, hvor borgerne accepterer og tolererer magtudøvelse til gengæld for visse rettigheder.

Grænsen for, hvor længe jeg vil blive ved med at føle mig bundet af denne håndfæstning, er efterhånden ved at være nået.

Med internationale konventioner, Menneskerettigheder og EU, der har forrang overfor Folketinget, er væsentlige dele af Grundloven allerede udstykket.

Fifler Helle Thorning med Grundlovens §20, vil grænsen blive klart overskredet. Så pas på Helle T!

Og så lige en “pas de deux” til Jørgen F.

EU er i krig, skriver du. Endda med Storbritanien og USA. Hvad med “EU som fredens projekt”. Hvor blev det af ?

Personligt er jeg nu meget glad for, at Storbritanien gentagne gange har grebet ind i den europæiske historie. Hvis du med splittelse mener, at Storbritannien ikke skule have trådt op imod fredsforstyreren Louis d. XIV, Napoleon, Kaiser Wilhelm og Adolf Hitler, for at bevare den europæiske enhed, siger jeg Gudske Tak og Lov for splittelsen (og STorbritanien!)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 6. dec 11 kl. 12:56

@Ivan Broe, Herlev

“Fifler Helle Thorning med Grundlovens §20, vil grænsen blive klart overskredet. Så pas på Helle T!”

Passe på hvad??? Politkerne slipper jo godt fra deres EU-svinestreger hver gang, da alle de ‘gamle’ partier er helt enige om EU. Et par gange er der så en gruppe borgere, der for syns skyld for lov at tage en eller anden traktat til Højesteret, der så helt forudsigligt gver politkerne ret.

Vi så det senest med Lisabon-traktaten, (læs: Forfatningstraktaten), som blev stemt igennem Folketinget uden en efterfølgende folkeafstemning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Olsen, 2300 | Skrevet: 6. dec 11 kl. 13:29

Jeg vil glæde mig storartet over at vi slipper for at betale gebyrer for fremmed valuta.

Det bedste argument jeg længe har hørt!!!

Jeg rejser dog for det meste til USA, sydamerika og asien. Og jeg skal alligevel veksle til euro når jeg rejser “indenrigs,” men argumentet for euroen og dets sidegevinster er jo helt fantastisk!

“Vi slipper for gebyrer.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Wismer, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 16:43

@kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 6. dec 11 kl. 08:49

Merkel sender jo netop heller ikke pengene til Grækenland, men i realiteten til dem, som er brændt inde med græske og italienske statsobligationer.

Det er kun hvis obligationerne er udstedt af en fælles EU institution, som f.eks den Europæiske Stabilitetsfond, at alle medlemslande af Euroen er forpligtet til at betale in solidum, og det er det som Merkozy og van Rumpuy i øjeblikket arbejder så hårdt på at få gennemført.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 6. dec 11 kl. 16:45

Det er næsten lige så godt som Justitsministeriets vurdering af at når der i Grundloven står at “Kongen slår mønt”, så er det ikke i strid med grundloven at EU trykker sedler.

Jelved altså, hvor dumme tror du egentlig vi er? Man kan også med rette spørge om vi har neutrale eller politiske embedsmænd i Danmark. Højesteret har jeg personligt ikke meget fidus til mere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 16:58

Otto Paladin, Las Palmas…

Tak for svar.

Du har nok ret i at danskerne ikke får taget sig sammen til at gøre noget ved tingene, mens det stadig kan klares på den fredelige, demokratiske og billige/nemme måde hvor ingen kommer til skade.

Men er alle danskere endt som irrationelle, selvdestruktive og infantile væsner, der intet fatter? Så slemt står det forhåbentlig ikke til.

Borgerne står overfor et enkelt valg: enten støtter de en genopbygning af demokratiet og en effektiv, saglig og dansksindet folkeoplysning, eller også ender millioner af dem i elendighed og rædsel.

Vi er nogle stykker der har opskriften på at redde landet fra undergang, og det kan endda gøres på så smart en måde, at det stort set ikke vil koste andet end par timers fritidsarbejde pr. år for dem som vil være med.

Hvis et sådant tilbud ikke interesserer danskerne, har du ret i at Danmark allerede er fortabt og på vej ned i afgrunden.

Fortæller mere om vores redningsplan i nær fremtid.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Olsen, Århus | Skrevet: 6. dec 11 kl. 17:36

Apropos Orwell - Lenin sagde engang, under revolutionen: De intellektuelle er nationens lort.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 6. dec 11 kl. 17:55

Helle TS:

“det er for tidligt at vurdere om traktatændringerne, skal til folkeafstemning”

Skal vi have odds på, om der kommer en folkeafstemning?

Eller er det ikke efterhånden så åbenlyst, at politikerne er rædselsslagne for folkedybet, at det ikke giver mening at lave væddemål om den slags selvfølgeligheder?

Helle TS og resten af slænget har hverken fantasi eller mod til at gå op imod EU systemet med alt, hvad dertil hører. De er brægende, viljeløs får, når Merkel, Sarkozy og Barroso genner dem ind i folden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
F hansen, H | Skrevet: 6. dec 11 kl. 17:59

Man kan jo kigge efter udløbsdatoen.

https://rt.com/news/eu-expiry-date-salbuchi-727/

Upassende ? Klag over indlæg

 
William Wismer, København | Skrevet: 6. dec 11 kl. 22:03

@Thomas Larsen, Aalborg |

Oddsene for få en dansk folkeafstemning er mindre end oddsene for at vinde Superpuljen i onsdagslotto.!

Efter fiaskoerne ved folkeafstemningerne om Lissabon traktaten, hvor Frankrig, Holland og Irland sagde nej (hvorefter de øvrige planlagte folkeafstemninger hastigt blev aflyst) er lysten til folkeafstemninger yderst ringe hos EU- Kommissionen.

Demokratiet er blevet afløst af teknokratiet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 7. dec 11 kl. 11:38

@Thomas Larsen

HTS edfter mødetr med Angela Merkel:

“I øjeblikket handler det først og fremmest om at løse den aktuelle økonomiske krise. I næste ombæring kan vi diskutere, hvordan vi får skabt mere disciplin, supplerer Helle Thorning-Schmidt”.

Det har jeg svært ved at være uenighed.

Når det er sagt, så er jeg ikke i tvivl om, at man senere vil gøre alt for at formulere de mulige traktatændringer på en måde, så de ikke kræver folkeafstemning.

ALLE EU-regeringer frygter befolkningernes holdning til EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 7. dec 11 kl. 11:39

@Thomas Larsen

Gider du selv rette de mange stavefejl?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Ruge, Hiller'd | Skrevet: 7. dec 11 kl. 16:20

I 20′erne og 30′erne lød kravet om en stærk mand, og man fik Mussolini, Stalin, Hitler, Franco, …. som selv var en del af problemet.
I dag lyder kravet om en stærk union, ….
Historien genspilles som en variation over samme tema!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Henrik Hansen, Haderslev | Skrevet: 8. dec 11 kl. 11:44

Jeg troede ellers, Nedergaard bloggede HER! Plejer han ikke at gøre dét?
Nå, tilsyneladnde stemmer hans holdninger nok osse bedre overens med Pølletikkens (læseres?)! :)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels A Nielsen, Odense | Skrevet: 8. dec 11 kl. 22:40

I anledning af Uhrskovs indlæg og EU’s rumlerier om indgreb imod rating-bureauer som Standard and Poors bringer jeg lige dette fremragende citat af den engelske konservative politiker Enoch Powell.

“Above all, people are disposed to mistake predicting troubles for causing troubles and even for desiring troubles: “if only”, they love to think, “if only people wouldn’t talk about it, it probably wouldn’t happen”. Perhaps this habit goes back to the primitive belief that the word and the thing, the name and the object, are identical.”

Ja, hvis alle dog bare kunne lade som om, at alt er såre godt, ja så ville det også blive sådan.

Uhrskov, du er er en ond ballademager - ligesom George Orwell:

“At any given moment there is an orthodoxy, a body of ideas of which it is assumed that all right-thinking people will accept without question. It is not exactly forbidden to say this, that or the other, but it is “not done” to say it… Anyone who challenges the prevailing orthodoxy finds himself silenced with surprising effectiveness. A genuinely unfashionable opinion is almost never given a fair hearing, either in the popular press or in the high-brow periodicals”.

Fra “Animal Farm”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Ilskov-Jensen, Odense NV | Skrevet: 9. dec 11 kl. 09:47

Det forlyder, at Helle Thorning-Schmidt er positivt stemt for at underlægge Danmark den finanspolitiske ensretning og rigoristiske kontrol, som de 17 EURO-lande vil gennemføre med deres annoncerede nye EURO-Traktat for at redde EUROen, til trods for at vi danskere ved Folkeafstemningen i år 2000 sagde klart NEJ til EUROen, og at alle meningsmålinger viser at der fortsat er stort flertal imod EUROen blandt de danske vælgere.

Herefter er det tydeligt for enhver - hvis nogen skulle have været i tvivl - at den forhenværende EU-parlamentariker Helle Thorning-Schmidt ikke er danskernes repræsentant i EU; men EU´s repræsentant over for danskerne.

Hun er EU´s statsholder i Danmark, og hendes fornemmeste opgave er at tryne vælgerne, således at Danmark kan blive en fuldgyldig EU-delstat.

I modsætning til vort ellers på denne Blog så tit udskældte naboland Sverige…!

Derfor skal vi heller ikke forvente nogen ny folkeafstemning, når Helle Thorning-Schmidt om nogle måneder pantsætter de sidste rester af vor økonomiske selvstændighed til EU.

Upassende ? Klag over indlæg

 
N. Jensen, Virum | Skrevet: 11. dec 11 kl. 00:05

Nu må de danske medier for pokker til at vågne op ! Ganske vist er det julefrokosttid, men alligevel.

Kan vi snart få oplyst indholdet af den aftale Thorning har indgået i EU ?

Det eneste vi har pt. er nogle forblommede meldinger fra Ritzau.

Hvorfor skal indholdet af denne aftale hemmeligholdes for vælgerne ?

Som det ser ud nu, skal aftalen vedtages på et hemmeligt møde på tirsdag i europaudvalget.

Det er jo at gøre nar af vælgerne og gøre grin med demokratiet !

Nu må pressen for hulen informere befolkningen om hvad det egentlig er Thorning har lovet på det topmøde, ud over at hælde 40 MILLIARDER ned i et sort EURO -redningsprojekt.

Og så må beslutningen om hvorvidt vi skal deltage i dette dødfødte landsskadelige projekt tages i folketingssalen, så hver enkelt folketingsmedlem kan blive stillet til ansvar for beslutningen.

Vi lever (forhåbentlig da) IKKE i en bananrepublik hvor den slags livsvigtige beslutninger træffes for lukkede døre.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Seneste kommentarer

Vi har enbart galenpannor som sitter på våra tidningsredaktioner stora vänner av vänsterpolitik, och regerande folk är lika galna bara släpper Læs mere
MU - ganske enig - flot indlæg. Ja, naturligvis, holder den Økonomiske Krise ALDRIG op nu især - da de Vesteuropæiske lande er godt i gang med Læs mere
Ole Burde skriver
28.04.14 19:52
Henrik Ilskov siger at dem som prøvede at kaste mistanken mod Hedegård lider af ''mangel på skam i livet'' , men faktisk er det langt værre Læs mere
Henning Petersen skriver
28.04.14 17:27
Henrik Ilskov-J. - Nej, de der sår tvivl om ægtheden i attentatet mod Lars Hedegaard, eksempelvis en Torben Moesgaard, venstrefløjsere, radigale, Læs mere
Djosos Krost skriver
28.04.14 09:12
Der er ingen tvivl om at vi går den vej. vi er jo på vej mod afgrunden! Ellers ville der jo være stor snak om at vi måske skulle holde en pause Læs mere

Arkiv

april 2014  (8)

marts 2014  (10)

februar 2014  (9)

januar 2014  (10)

december 2013  (8)

november 2013  (10)

oktober 2013  (9)

september 2013  (10)

august 2013  (9)

juli 2013  (6)

juni 2013  (7)

maj 2013  (10)