Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten blogs

Henrik Gade Jensen

Hvem skriver historien?

Dato: 13. april, 2009

Emner: , , ,

21 kommentarer

 

 

Ifølge Weekendavisens Bo Bjørnvig (8/4 2009) har Politiets Efterretningstjeneste planlagt at destruere dele af deres arkiver, der handler om den kolde krig. Hvis makuleringen ikke allerede er i gang, som Bjørnvig mere end antyder.

Samtidig venter professor Bent Jensen stadig forgæves på adgang til arkivmateriale, selvom landets højeste myndighed, folketinget, i 2003 vedtog at uafhængige forskere skal have adgang.

Det kan Bent Jensen ikke få. Og folketinget har åbenbart vanskeligt ved at udstrække sin suverænitet til landets administrative myndigheder. Det er ikke rart.

Hvorfor er det vigtigt?

I 1995 blev et hidtil hemmeligholdt arkiv fra Anden Verdenskrig og den tidlige kolde krig i USA gjort offentligt. Venona-arkivet åbenbarede, at der var 349 spioner eller informanter for sovjetmagten og dermed flere end hidtil antaget. Venona bekræftede således, at Alger Hiss var spion, men også at USAs vicefinansminister Harry Dexter White og Roosevelts økonomiske rådgiver Lauchlin Currie informerede sovjetmagten. Med katastrofale følger for efterkrigstiden. Bl.a. lækkede de Roosevelts stiltiende accept af sovjetiske annektioner i Østeuropa, så offentligt pres for de baltiske landes selvstændighed eller for Polens demokratiske udvikling kunne ignoreres af Stalin. Stalin vidste, at USA ikke mente det alvorligt. Desuden blev atombombens udvikling grundigt informeret, så Sovjet allerede i 1949 kunne udvikle deres egen atombombe, hvilket gjorde Vestens pressionsmuligheder i 1950erne betydeligt mindre  (Jeg har selv skrevet om det her).

Så åbning af arkiver i USA har givet et helt nyt syn på den nyere historie. Rygter, der havde svedt i årtier, blev be- eller afkræftet.

DIIS-kommissionen herhjemme konkluderede i 2005, at der ikke var rigtige spioner i Danmark under Den kolde krig. Der var i hvert fald ingen ’smoking gun’.

Det er muligvis rigtigt.

Men så skulle Danmark i givet fald have været en undtagelse fra det meste af den vestlige verden, hvor spionagen til fordel for Sovjetunionen var betydelig og havde infiltreret de højeste positioner. I USA selveste Det Hvide Hus under Roosevelt. I Storbritannien efterretningstjenesten med Kim Philby og flere andre.

Det er muligt, at Pulsinglandet fortsat er en verdenshistorisk, lykkelig undtagelse.

Derfor er statens arkiver så vigtige. Og derfor er det skandaløst, når forskere på trods af en folketingsbeslutning ikke kan få adgang. Og det er ren kafkask, hvis Bo Bjørnvigs rygter og forlydender har noget på sig.

Hvad er så demokratiet værd siden grundloven i 1849 og folkestyrets afskaffelse af enevælden, når embedsvældet tilsyneladende stadig behersker statens informative hjerte?

Arkiverne rummer landets historie. At få adgang til arkiverne tjener til at skabe kendsgerninger og aflive rygter og myter. Og i dette tilfælde taler vi om et afsluttet kapitel af historien, den kolde krig,

 

 

 

Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Karin Bennedsen, Esbjerg | Skrevet: 13. apr 09 kl. 06:52

Jeg har ikke indtryk af, at PET eller andre centrale myndigheder nogensinde har følt trang til at holde hånden over venstrefløjen - tværtimod, så har ikke mindst den været genstand for overvågning og registrering - også af den ulovlige slags.

Lad mig minde om, at den PET-kommission, der nu har arbejdet i næsten 10 år, blev nedsat under Nyrup-regeringen for at redegøre for PET’s ulovlige registreringer af politisk virksomhed på venstrefløjen.

Så når PET er tilbageholdende med at åbne arkiver, kunne det jo tænkes, at det ville være belastende for mangt en god borgerlig politiker, som måske har fiflet lidt med magten - f.eks. forhindret at visse forbrydelser er blevet efterforsket.

Lad mig bare minde om Blekingegadebandens hærgen, som måske kunne være bremset og mordet på den unge politimand forhindret, hvis ikke den konservative justitsminister Ninn-Hansen i 1983 havde lagt låg på efterforskningen.

I 2007 stillede Enhedslisten et lovforslag i Folketinget om, at personer, der var genstand for forskeres eller journalisters undersøgelse i PET-arkiverne, som minimum skulle have indsigt i, hvad PET havde registreret på dem. Det forslag blev forkastet af VKO.

Det er altså ikke venstrefløjen, der er imod at PET’s arkiver bliver åbnet, men derimod højrefløjen, som også, med Lene Espersen som justitsminister, har chikaneret Bent Jensens arbejde for forsker i Koldkrigs Centrets.

Hvis PET og andre i statsadministrationen er ifærd med at destruere dokumenter, så er det jo ikke første gang. Men skammeligt er det, især hvis man gør det for at dække over ulovligheder, der er begået af tjenesten og embedsmændene selv - med eller uden ledende politikeres stiltiende accept.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bo Lütken, Gilleleje | Skrevet: 13. apr 09 kl. 09:46

Problemet er principielt og handler ikke om højre og venstre, men langt mere om at dække over embedsværkets fejltagelser og dumheder. Når det drejer sig om arkivadgang er Danmark et af de mest restriktive lande i den demokratiske verden. Det er et efterslæb fra enevælden, vi endnu ikke helt har overvundet.
Bo Lütken, cand. mag. i historie

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Andersen, 8000 | Skrevet: 13. apr 09 kl. 11:24

Glimrende indlæg, Henrik.

@ Karin
Jeg tror jeg taler på mange’s vegne når jeg siger at ganske få af os er interesseret i hvad du har af ureflekterede “indtryk” fra hist og her.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Røde, Brattahlid | Skrevet: 13. apr 09 kl. 11:57

Ikke mindst på baggrund af diverse terrorlove ville det være rart med større åbenhed fra PETs side. Ingen - inclusiv mig selv - der siden 70′erne ved, om vi er registreret hos PET. Blot fordi PET mener, at mit og andres lovlige politiske stillingtagen udgør udgør for samfundet.
Man bør have arrestationen af danske kommunister under 2. verdenskrig i erindring. Tyskerne forlangte langt færre end, hvad politiet faktisk udleverede.
Men selvfølgelig er nutiden mere interessant. Hvor meget har PET for eksempel på Lars Løkke Rasmussen i forbindelse med hans illegale overskriden af den Afghanske grænse, da han afleverede indsamlede 600.000 kroner til talibanerne og på hjemrejsen fik en voldtægtssag på halsen?
Eller informationerne der førte til Foghs angrebskrig på Irak?
Naturligvis skriver PET deres del af historien, ved ved bare ikke hvordan men får kun konsekvenserne at se.
Også på dette område mangler halter demokratiet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria D, Århus | Skrevet: 13. apr 09 kl. 12:30

Hvor har Bo Bjørnvig mon sine oplysninger fra?

Der er ingen tvivl om, at politikerne er opmærksomme på, at der foreligger problemer med vurdering af arkivalier og eventuel destruktion af dem.

Der gik fx ikke mange dage efter systemskiftet i 2001, førend Erhvervsarkivets leder blev udskiftet. Chefen for PET Birgitte Stampe røg også hurtigt ud. Så vidt jeg husker, havde man på det tidspunkt end ikke en eneste medarbejder, der forstod arabisk.

Der er meget, der tyder på, at PET i mange år har fungeret som en selvstændig politisk faktor, og jeg har længe undret mig over Folketingets valne holdning fx i sagen om Bent Jensens arkivadgang. Den sag er mere end mystisk, og hvis PET nu er gået i gang med at makulere, mens man trækker tiden, hører alt jo op.

Men er det i virkeligeheden ikke en typisk handlemåde i dagens Danmark? Man handler mod bedreviden, og den dag ulykken er sket, er det bare ærgerligt, og de hele drysser videre. Det er yderst sjældent, at de virkelig ansvarlige bliver ansvarliggjort.

Hvornår har vi fx sidst set en embedsmand bliver gjort ansvarlig, så det kunne mærkes? Der må sidde flere i justistsministeriet, som fortjener at komme på forsiderne, fordi de under Lene Espersens regime lod sig koste rundt med og huggede en hæl og klippede tæer for at behage Bruxelles.

At vi er under embedsmandsstyre kan vi imidlertid ikke være i tvivl om. Så at sige al vores lovgivning kommer efterhånden fra EU, og vi aner ikke, hvem og hvad der står bag den. At EU-parlamentet er inde i billedet er en pauver trøst. Tror man fx at Morten Løkkegaard vil kunne gennemskue de bjerge af papirer, som snedige EU-jurister har snørklet sammen?

Det kan han naturligvis ikke, han har ikke en chance, og det gælder i de fleste i parlamentet og sikkert også deres bagland. Vi glider længere og længere ud i en sær intethed, der lægger op til korruption efter bl.a. franske forhold.

Det er rørende, at så mange danskere har blind tiltro til vort retssystem, som de førhen havde det til bankerne og poltiet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Gregersen, Tasjkent, Usbekistan | Skrevet: 13. apr 09 kl. 14:06

Der er trist, at journalister tilsyneladende ikke gider bore i justitsministeriets og PETs arkivsabotage.

I en kronik i Jyllands-Posten 9/3 (Bonny og Dragen slår til - igen) skrev Bent Jensen bl.a.: ‘[...]Enten taler politimester [og PET-chef] Jakob Scharf i vildelse, eller også har han ikke set de pågældende dokumenter. For hvis han havde set dem, ville hans påstand over for Højesteret være løgnagtig. Og det er naturligvis udelukket, at PETs chef lyver. Jeg har informeret justitsministeren om dokumenternes indhold.’

Jakob Scharf og hans chef Brian Mikkelsen er åbenbart for fine til at kommentere denne alvorlige anklage. Men hvor er de undersøgende journalister -herunder på Jyllands-Posten - der tager sagen op?

Upassende ? Klag over indlæg

 
jenni christensen, udland | Skrevet: 13. apr 09 kl. 14:13

Erik Røde, Brattahlid | Skrevet: 13. apr 09 kl. 11:57

“Men selvfølgelig er nutiden mere interessant. Hvor meget har PET for eksempel på Lars Løkke Rasmussen i forbindelse med hans illegale overskriden af den Afghanske grænse, da han afleverede indsamlede 600.000 kroner til talibanerne og på hjemrejsen fik en voldtægtssag på halsen?”

@
Og sov på hotelværelset med imam wahid petersens bror, der var med ham på rejsen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria D, Århus | Skrevet: 13. apr 09 kl. 14:30

Jeg synes, at JP har bragt meget om Bent Jensen-sagen, men der skal skarpere lud til, lader det til.

Stor billeder af hovedpersonerne og helt tæt på. Det gælder også i andre sager.

Jeg ser ganske vist nødigt, at “Stein Bagger-journalistikken” breder sig, men mange er efterhånden så frække, at tonen må skærpes, som det jo også OG MED GOD GRUND er sket ift. Anders Fogh Rasmussen, der gik forrest i at demonstrere egocentrisk og uansvarlig opførsel. Når den slags kan foregå så forholdsvis nemt i toppen, breder det sig som ringe i vandet. Fogh havde en demoraliserende inflydelse i det sidste år.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jenni christensen, udland | Skrevet: 13. apr 09 kl. 14:30

Jens Gregersen, Tasjkent, Usbekistan | Skrevet: 13. apr 09 kl. 14:06.

@
Jakob Sharf havde vist en eller anden “aktie” i Blekingegadebandens arbejdsro, så vidt jeg husker.

Og noget jeg ved, er, at Jakob Sharf, imens han var i Justitsministeriet “anstrengte” han sig ret meget for at forplumre en alvorlig straffesag, der verserede i udlandet.
Pudsigt i øvrigt, at den pågældende gerningsmands danske forsvarsadvokat var en af Blekingegadebandens forsvarsadvokater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vivi Andersen, Middelfart | Skrevet: 13. apr 09 kl. 15:42

Det er meget, meget foruroligende at embedsmænds og toppolitikeres angribelige handlinger ikke får journalister til at grave i sådanne forhold for at bringe dem frem i lyset.

Ganske vist har Danmark Bent Jensen, men han er desværre ikke klonet - og journaliststanden er tilsyneladende ikke interesserede.

Gad vide om den manglende lyst til at foretage et sådant nødvendigt arbejde kan hænge sammen med den karriere man nødigt vil sætte over styr ?

Det kan forøvrigt ikke undre helt så meget, at EU er besværlig at danse med i forbindelse med oplysninger om igangværende, som søsatte, projekter, når et land som Danmark har en embedsmandsstand, der er i stand til at navigerer så de kan blokere for selv lovlige efterforskninger.

Det er faktisk skræmmende - og trist.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Amund Olsen, 2200 N. | Skrevet: 13. apr 09 kl. 17:00

At kalde Bent Jensen for en uafhængig historiker er lidt uheldigt, den slags polistiske historieforvaskere skal vi helst ikke have til at skrive historien. Politikere vil altid have angst for at åbne arkiver, hvorfor mon?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Århus | Skrevet: 13. apr 09 kl. 17:18

Kurt Amund Olsen

Smædeord er ikke nok, her behøves argumenter.

Bent Jensen har længe gået sine egne veje, og det er vi mange, der værdsætter ham for. At han har fat i noget væsentligt, som nogen forsøger at skjule, vidner hele forløbet i den løbende sag om, og hvadenten folk er af den ene eller den anden politiske observans, skulle man tro, at vi kunne blive enige om, at embedsmændene skal være neutrale.

Hvis embedsmændene ikke formår at være det i forhold til deres arbejde, må vi skifte dem ud ved regeringskifter, som de fx gør det i USA. Så vidt jeg ved, er PETs nuværende chef socialdemokrat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Amund Olsen, 2200 N. | Skrevet: 13. apr 09 kl. 19:16

Maria Due
Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med smædeord men ingen kan jo skrive den sandfærdige historie og at bilde sig selv ind at nogen er neutrale er selvfølgelig en smuk tanke men nok ikke særlig realistisk. Jeg er ikke efter historikerne eller embedsmændende jeg tror at de helst vil have so mange fakta som de kan få men jeg bryder mig ikke om historikere der har en bestemt politisk agenda i deres historieforskning/skrivning fakta er fakta og det er det man skal arbejde med også selv om fakta ikke lige passer en. Jeg er ikke vild med Bent Jensen men har har da bestemt fat i mange ting men er ikke en neutral historiker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vivi Andersen, Middelfart | Skrevet: 13. apr 09 kl. 19:47

Kurt Amund Olsen, 2200N

Kravet om neutralitet hos historikerne er et emne som burde diskuteres godt og grundigt.

Det forholder sig vel med dem, som med alle andre mennesker, at uanset hvor meget vi anstrenger os for det kan vi aldrig være helt objektive.

Det enkelte menneske vil altid tilføje emnet noget subjektivt.

Hvad vi i bedste fald kan gøre er hele tiden at holde os dette, menneskelige træk for øje.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Århus | Skrevet: 13. apr 09 kl. 19:55

At kalde en hitoriker for “en politisk historieforvasker” er at smæde vedkommende og kræver en god forklaring.

Jeg har ikke set argumenter fra din side, og jeg føler mig overbevist om, at Bent Jensen netop forsøger at dokumentere fakta, som han allerede har fået indblik i, og at han forhindres i det af PET og samtidigt forhindres i at forsvare sig, hvilket er højst penibelt i en retsstat. Det er der ingen, der er tjent med, bortset fra dem, der eventuelt har noget at skjule.

Du behøver ikke at forelæse for mig, hvad en historiker skal og ikke skal. Eric Hobsbawm var vel den første eller en af de første, der meldte politisk ud, det har ikke været nogen hemmelighed, at han skrev ud fra et kommunistisk ståsted, men at mit er helt anderledes forhindrer mig da ikke i at læse hans bøger med interesse, jeg ved så blot, at i hans vurderinger indgår en livsanskuelse, som jeg ikke deler.

Og sådan er det i det hele taget, i øjeblikket læser jeg Rasmus Glenthøjs “En moderne nations fødsel” og sidder og ærgrer mig over hans krumspring for at virke politisk korrekt, jeg kikker ham i kortene, men det er ikke ensbetydende med, at han ikke har mange interessante oplysninger at byde på og en god litteraturliste.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Maria Due, Århus | Skrevet: 13. apr 09 kl. 19:57

Ja, Vivi, sådan er det, og er det da ikke skønt, at vi ikke er robotter!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Vivi Andersen, Middelfart | Skrevet: 14. apr 09 kl. 12:48

Jo, Marie Due, selvom der fra mange sider gøres hvad der kan for at få os til at reagerer som robotter.

Her tænker jeg bl.a. på politikernes, hjemlige som EU, meningsdannernes og pressens ihærdige anstrengelser for at få den almindelige befolkning til at overtage deres opfattelser og rette ind efter deres anvisninger.

Heldigvis går det projekt ikke helt så gelinde !

Upassende ? Klag over indlæg

 
Einar Brøbech Mogensen, 8960 Randers SØ | Skrevet: 18. apr 09 kl. 18:08

Det er en skandale, hvis det er rigtigt, at arkiver makuleres. Kan embedsfolk selv tage stilling til at noget skal makuleres? Hvorfor må det ikke blive offentliggjort, hvem der gjorde hvad for 65 - 70 år siden?

E. Mogensen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 18. apr 09 kl. 19:08

Arkiver skal aldeles ikke makuleres. Og de bør være offentlig ejendom efter højst 25 år på støvede hylder.

Bent Jensens legale krav på indsigt bør ubetinget bakkes op.

Vi skal have afsløret de røde lejesvende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jenni christensen, udland | Skrevet: 18. apr 09 kl. 19:17

Hvor sikkert bevogtet er Rigsarkivet egentlig?
Er personalet grundigt sikkerhedstjekket?

Jeg mindes, at en minister blev afsløret for nogle år siden, i at have taget originaldokumenter med sig ud fra Rigsarkivet.
Det tyder på en gevaldig sikkerhedsbrist.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jenni christensen, udland | Skrevet: 19. apr 09 kl. 17:07

Lige for at atter minde om, at wikipedia er dybt upålidelig.
Enhver “idiot” kan gå ind og manipulere i teksterne.

http://jp.dk/indland/aar/politik/article1666761.ece

Upassende ? Klag over indlæg

 

Seneste kommentarer

Tommy Nagel skriver
23.04.14 20:21
Kurt Dejgaard Du er ikke ret godt inde i kristen tankegang. Det ER de "samme mennesker", der søndag råber :"Hosianna" og fredag råber: Læs mere
Tommy Nagel skriver
22.04.14 13:18
Det sande udtryk for at vi kun kan blive frelst ved Guds nåde, er at den tilflyder os helt og aldeles ufortjent. På trods af vores Læs mere
Kurt Dejgaard skriver
21.04.14 21:36
Bo Lindskov Eriksen Citat: "Mener du således at Obamas "Yes we can..." er udtryk for det højeste intelligensmæssigt demokratiet kan Læs mere
Torben Plesberg skriver
21.04.14 18:12
Mennesket skabte Gud i sit billede. Men den herskende lære påstår, at det er Læs mere
Bo Eriksen skriver
21.04.14 10:55
Dejgaard: Historien opviser mange eksemplariske eksempler på mit udsagn. Hitlers taler til eksempel. Mener du således at Obamas "Yes we can..." er Læs mere

Arkiv