Profil

Henrik Gade Jensen vil med sin blog udstille og udfordre den indskrænkning danskernes frihed, som er en følge af flertallets velmenende hensigter.

Baggrund:
Henrik Gade Jensen er mag.art. i filosofi, projektleder ved tænketanken CEPOS, boganmelder ved Morgenavisen Jyllands-Posten og mangeårig bidragyder til den offentlige debat.

Andet:


Sted:
Midtsjælland

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Slip friheden løs

Skrevet af Henrik Gade Jensen

Moralens Don Quixote

Dato: d. 30.06.10, 17:51
Af: Henrik Gade Jensen
Emner:

Kan næstekærlighed formidles over distancer? Kan godhed implementeres gennem bureaukrati? Hvordan kan jeg gøre det gode, som jeg gerne vil?

Disse spørgsmål aktualiseres på ny, når det i dagens Jyllands-Posten kan læses, at nødhjælp på lang sigt forlænger konflikter og forøger lidelse. Det er historikeren Claus Kjersgaard Nielsen, som i en dugfrisk ph.d-afhandling har undersøgt dansk nødhjælp gennem årtier og kommet til det resultat, at danske nødhjælpsorganisationer kom til at støtte tvangsforflytninger og folkemord i forsøget på at lindre nød.

Kendtest er katastrofen i Ethiopien i 1985, hvor danske popsangere flokkedes om mikrofonen for at samle penge ind til Afrika. Prisværdigt og offervilligt, men desværre blev hjælpen misbrugt af det sovjetisk-inspirerede totalitære styre i Addis Abeba. Som også Andre Glücksmann allerede dengang præcist beskrev i en bog. Også i Cambodja i 1979-1981 betød den internationale nødhjælp, at de røde khmerer, som i forvejen havde udryddet store dele af befolkningen, fik mad i skrutten. ”Nogle nødhjælpslejre var styret af De Røde Khmerer, og soldaterne fik godt at spise og kunne kæmpe igen”.

Ph.d.-afhandlingen må sætte en moralsk debat i gang om, hvordan der hjælpes bedst i denne syndige verden. Vi vil gerne alle gøre godt, men det gode, vi vil, ender ikke altid godt. En mediemæssigt formidlet nød udløser let selvretfærdighed (endelig er der fundet en NÆSTE der har brug for min KÆRLIGHED, velfærdsstaten har udryddet dem herhjemme), så den sunde fornuft let fortrænges i iveren for at gøre godt i stor skala for virkelige ofre. “We are all on earth to help others, but what on earth the others are here for, we don´t know”, som W. H. Auden skriver.

Godhed lader sig måske kun realisere i det nære, ansigt til ansigt, hvor vi kan se effekten og den menneskelige empati kan virke. Godhed på distancen gennem mange mellemled står i fare for at blive misbrugt, ikke kun af ond vilje og grumme diktatorer, men også af selvretfærdig iver for at gøre noget – come what may. Som når P1-redaktør Lasse Jensen, der i 1968-70 arbejdede i Kirkernes Verdensråd som fløj mad med luftbro til Biafra og dermed forlængede konflikten, siger: ”Hvad skulle man gøre? Bare sætte sig ned og se folk død? Der var mennesker, som skulle reddes her og nu”. Men ifølge Kjersgaard Nielsen medførte hjælpen mere lidelse ved at forlænge krigen, bl.a. fordi Biafra kunne smugle våben ind via nødhjælpen eller købe våben for maden.

Godhed er en sensibel størrelse og svær at instrumentalisere uden uheldige utilsigtede virkninger.

Man gør mest godt ved at handle ud fra sin nære sammenhæng og hjælpe sig og sine og dermed bidrage til en bedre verden i den lille del af verden, hvor man befinder sig, hvor det gode får lov at vokse frem som utilsigtede effekter af ordentlige menneskers samkvem med hinanden. At fiksere det gode i en sammenhæng langt fra én selv kræver en guddommelig indsigt, som ikke er mennesker beskåret. Det bliver til moralsk Don Quixoteri.

Eller som poeten William Blake skrev i 1700-tallet:
Han som vil gøre godt mod andre, må gøre det i små bidder
Det generelle gode er en sag bedragere, hyklere og lakajer



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Ole Iversen, Århus | Skrevet: 30. jun 10 kl. 18:10

vores godhed har nået selvudslettende højder.
For meget egoisme er skidt. Men for meget godhed er lige så skidt. Buddha’s ord om at finde den gyldne middelvej er nok det nærmeste man kommer til en universel sandhed.
Hvad godt gør det, at vi lader gøgeungen i vores rede slå vores egne børn ihjel, mens vi er fastlåst i nogle selvudslettende humanistiske principper, der gør at vi bare acceptere dette og fodrere videre på udyret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Rau Hansen, Vejle | Skrevet: 30. jun 10 kl. 18:10

Ualmindelig godt indlæg i debatten, og omkring godhedsindustriens gode vilje. Og så specielt, det der med, at kunne stå ansigt til ansigt. Spørgsmålet er så bare, om vi mestendels, ikke skulle være fattige på en eller anden måde, her i et af jordens smørhuller, Danmark. (som nogen ville formulere det) Som bare rager til sig, af sit oparbejde overdrev) Alt kan vendes og drejes. Men jeg synes så personligt bedst om denne her artikels betragtninger, samt beskrivelser. Omkring Godhedsindustriens dilemma.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 30. jun 10 kl. 18:15

Moralen må herefter være: Ikke en krone til Haiti.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lis Pedersen, Århus | Skrevet: 30. jun 10 kl. 18:53

Tak for et fint indlæg.

Desværre ved vi jo hvordan det går. Den får en rituel omtale i alle landets aviser. Og om tre dage er det glemt. Ingen tør rigtigt sige noget, for så bliver man beskyldt for at være racist.

NGO’ere skovler flere penge ind, rejser en masse og moraliserer på livet løs.

Og sådan vil det forsætte. Lad os håbe for afrikanerne og de øvrige at de selv klarer skærerne. Lasse Jensen og ligesindede er de nok helst fri for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 30. jun 10 kl. 18:57

@Henrik Gade Jensen

Vi kan da ikke stoppe med at uddele hjælp til den tredje verden nu, for hvad skal alle nødhjælpsarbejderne og nødhjælpsorganisationerne så foretage sig?

Samtidig ville et stop for nødhjælp være det samme som at indrømme, at de racistiske og darwinistiske svinehunde hele tiden havde ret, og at vi - de gode og anstændige - hele tiden tog fejl og ikke fattede, hvad vi talte om. Dén glæde skal svinehundene sgu’ ikke have.

Endvidere ville et stop for nødhjælp resultere i mindsket befolkningstilvækst i den tredje verden, og vi - de gode og anstændige - mener jo ikke, at det selve antallet af mennesker, som er problemet, men den uretfærdige fordeling af klodens resurser.

Så vi bliver altså nødt til at fortsætte uddelingen af nødhjælp til afrikanerne og muslimerne. Vi bør endda ØGE hjælpen, for NETOP at vise svinehundene, at vi skider på dem, og at de intet kan gøre for at stoppe os.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Hansen, 3390 Hundested | Skrevet: 30. jun 10 kl. 20:21

C. Halvorsen, Assens. Den bør du trække tilbage. Eller også skal du argumentere for den.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 30. jun 10 kl. 20:43

@Leif Hansen

Her er lidt information om Haiti:

“Haiti’s population will continue to grow quickly despite the tremendous loss of life in the January earthquake, according to U.S. Census Bureau estimates released Monday. The bureau estimates Haiti’s current population at 9.6 million, based on an estimated quake death toll of 230,000. It projects the impoverished country will recover and surpass its pre-quake population level by 2012. By 2050, the bureau says, Haiti will have 13.4 million people”

- så Halvorsen tager jo helt fejl. Tværtimod gælder det om at sende ENDNU mere nødhjælp til Haiti, så haitianerne kan FORTSÆTTE med at berige kloden med endnu flere dejlige børn. Fattigdom skal i hvert tilfælde ikke være en undskyldning for ikke at føde MANGE børn!

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Halvorsen, Assens | Skrevet: 30. jun 10 kl. 20:43

@ Leif Hansen

Henrik Gade Jensen konkluderer sådan her:

“Man gør mest godt ved at handle ud fra sin nære sammenhæng og hjælpe sig og sine og dermed bidrage til en bedre verden i den lille del af verden, hvor man befinder sig, hvor det gode får lov at vokse frem som utilsigtede effekter af ordentlige menneskers samkvem med hinanden. At fiksere det gode i en sammenhæng langt fra én selv kræver en guddommelig indsigt, som ikke er mennesker beskåret. Det bliver til moralsk Don Quixoteri.”

Det må vel betyde, at vi skal koncentrere os om vores nære sammenhæng og ikke lade massemedierne dirigere vores trang til at hjælpe andre. Konsekvensen må herefter være: Ikke en krone til Haiti, som ligger på den anden side af kloden.

En yderligere konsekvens må vel også være: Tropperne hjem fra Afghanistan og lad afghanerne og deres naboer klare deres egne affærer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Rau Hansen, Vejle | Skrevet: 30. jun 10 kl. 21:06

Ja, alting, er ikke kun sort og hvidt, som vi mennesker jo allesammen er, inderst inde. Helt derinde, hvor fornuften burde sidde. Altså, hvis alle hjalp, først og fremmest sin Næste, altså sine Nærmeste, og hermed sig selv. Så var der jo ikke nogen ko på isen. Eller var der vel?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Rau Hansen, Vejle | Skrevet: 30. jun 10 kl. 21:27

Hvad mente ham der Jesus, med al hans snakken om, at vi skulle vende den anden kind til? Var det fordi, at han godt var klar over, at det var det, vi uvilkårligt, kun kunne gøre? Altså, at hjælpe sin Næste, og dem der står lige omkring en? At komme det sorte og hvide til livs? At det så i længden ville ende med, at fornuften ville sejre. Inderst inde. Nu vil mange af Jer, ganske rigtigt sige, åh nej, endnu en der prædiker, og vil Frelse Sjæle. Det er skamme fy sig, ikke velset, iblandt de moderne, og i de politisk korrekte kredse. Ham Gud, med Sit Øje, i det Høje? Han er en værre en, er han. Eller er han vel?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Rau Hansen, Vejle | Skrevet: 30. jun 10 kl. 21:32

Hvis ham Gud findes, så synes han vel, at det jeg beskrev, ramte plet. Men, hvis ham Gud, ikke findes, så fik ham Satan, sig vel, endnu en tårn øjet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Alex Nielsen, virum | Skrevet: 30. jun 10 kl. 22:22

” Eller som poeten William Blake skrev i 1700-tallet:
Han som vil gøre godt mod andre, må gøre det i små bidder
Det generelle gode er en sag for bedragere, hyklere og lakajer ”
………………………………..

Meget vise ord i 1700 tallet—-og her kendte de jo ikke engang Danida– Røde Kors– Ulandsbistanden osv osv

–Men de kendte jo til den katolske kirkes salg af afladsbreve fra ca år 1000 til 1500, som hev den sidste mønt op af de fattiges lommer—for som spindet sagde, at afkorte synderens tid i skærsilden–

Nutidens spind handler ligeledes om at bilde skatteyderne ind, at alle hjælpeorganisationerne gør en forskel i de fremmede lande–

Alle undersøgelser viser dog, at forskellen er størst for de ansatte, som hæver rigtig gode løninger–for rockmusikerne som promoverer sig selv–for de selvgode, som mener de kan betale sig til en behagelig selvfølelse–til DR/TV2 som indsamler til tsunamiofre–osv

Ofrene får meget sjældent een krone–som regel er regnskaberne og pengene forsvundet i modtagerlandet–altså de penge der blev tilbage efter administration osv–

Gad vide hvor lang tid de selvgode–politikere–administratorer–bedragere–hyklere og lakajer skal svede i skærsilden ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Harry Hansen, 8723 | Skrevet: 30. jun 10 kl. 22:43

…. ingen tør rigtigt sige noget, for så bliver man beskyldt for at tilhøre godhedsindustrien.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 30. jun 10 kl. 23:14

“Kan næstekærlighed formidles over distancer? Kan godhed implementeres gennem bureaukrati? Hvordan kan jeg gøre det gode, som jeg gerne vil?”

Det spørgsmål giver lignelsen om den barmhjertige sameritaner (Lukas 10, 25-37) ikke noget svar på.
Vi får her at vide hvem vor næste er og at moralen (Loven) kræver, at vi skal hjælpe den nødlidende uanset hvem han er. Kravet rettes til den enkelte, når han står over for en anden i akut nød. Han bør hjælpe af sit overskud. Umiddelbart er der ikke andre involveret.

Men nøden kan være større end den enkelte kan overkomme, og de nødlidende kan befinde sig langt borte. Det bringer dog ikke moralen til tavshed. I stedet kræver den, at vi står sammen og hjælpes om at hjælpe. Så vi kan udrette mere, end når vi handler uafhængigt af hinanden. Vi kan skabe organisationer, hvis formål er at formidle hjælp til nødlidende. Sådanne organisationer kan skabes på basis af frivillige bidrag.

I den direkte konfrontation med en nødlidende har vi umiddelbart tilstrækkelig viden om, hvad næstens behov for hjælp er, men det har vi ikke når hjælpen ydes via et kontant bidrag til en organisation, der som målsætning har, at afhjælpe nøden i verden.

Så er vi henvist til at tro på de oplysninger organisationen formidler til os og at hjælpen faktisk afhjælper nøden i verden og ikke gør den større.

Og så er der opstået et etisk dilemma som ikke fandtes da vi stod over for en næste i akut nød.

Kristendommen forholder sig ikke til etiske dilemmaer af denne type. Her er fordringen rettet til den enkelte. Jesus stiller ikke krav om en bestemt samfundsindretning eller at vi skal danne hjælpeorganisationer så vi kan hjælpe medmennesker i nød uanset hvor i verden de befinder sig. Jesus stiller krav til den enkelte - krav som han skal opfylde på egne vegne, og ikke på andres eller på samfundets vegne.

Der er ikke nogen umiddelbar løsning på dette etiske dilemma. Etisk set kan vi ikke være forpligtet længere, end at vi kan forudse konsekvenserne af vor handlen og vi kan så lade denne erkendelse indgå som kausal betingelse for vor handlen.

Men her kan konsekvenserne være uforudsigelige. Erfaringen fortæller os, at hvis vi blot afhjælper nøden uden at ændre de samfundsmæssige strukturer som er årsag til at folk i et område er på flugt, er syge og sulter, så vil det blot lindre nøden og lidelsen midlertidigt, hvorefter de strukturer der gav anledning dertil siden vil producere endnu endnu flere nødlidende. Af den simple årsag, at folk der sulter får færre børn end de som har tilstrækkelige fødemidler, medicin m.v. Det bagvedliggende problem - overbefolkningen - der var årsag til krig, ufred og lidelse får man ikke løst.

Så i stedet for at formindske nøden i verden kan vi således qua vor indirekte hjælp i stedet have bidraget til, at nøden er blevet større, hvorved vi har fjernet os fra målet om at reducere nød og lidelse på globalt plan.

Når den internationale hjælpeorganisation appellerer om bidrag til at hjælpe de nødlidende så præsenteres vi for et stærkt beskåret billede af virkeligheden, nemlig det billede der svarer til hvad der fik samaritaneren til at hjælpe den nødlidende. Vi ser billeder af udhungrede og døende børn og sådanne billeder fortolkes som om vi personligt stod i en direkte personlig konfrontation med den nødlidende. Vi ser en næste i akut nød som vi bør hjælpe og ikke blot haste videre som præsten og levitten gjorde i lignelsen om den barmhjertige samaritaner.

At dette billede er falsk kræver en dybere reflektion, og derefter erkender vi det etiske dilemma. Vi erkender, at når den direkte relation er brudt mellem den nødlidende og den der viser barmhjertighed så er der ikke noget enkelt svar på, om vi forøger eller formindsker nøden i verden ved at yde en indirekte hjælp via en nødhjælpsorganisation.

I nogle situationer er der et svar som kræver at vi bør hjælpe. Naturkatastrofer skyldes tilfældighedernes spil som menneskene ingen indflydelse har på. I sådanne situationer opstår dilemmaet slet ikke. Moralen kræver, at vi bidrager til at der kan sendes akut katastrofehjælp til ofrene for sådanne ikke-menneskeskabte ulykker.

Så svaret på spørgsmålet i indledningen må være, at når vi ikke tænker os om, kan vor godhed løbe af med os, og vi kan derved komme til at gøre det onde, som ikke ikke ønsker at gøre.

Næstekærlighed lader sig således vanskeligt formidle over distance og qua mellemmænd. Om Jesus har erkendt denne etiske begrænsning i næstekærlighedsbudet, da han fortalte lignelsen om den barmhjertige samaritaner, er der meget, som kunne tyde på.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Kristiansen, Valby | Skrevet: 30. jun 10 kl. 23:39

Ingen er god undtagen én, nemlig Gud (Markus 10,19)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 1. jul 10 kl. 00:36

Ret mange sagkyndige har allerede fortalt om hvordan nødhjælp til Afrika tit skader mere end den gavner. Fordi pengene gennem forskellige mellemled oftest ender hos skumle magthavere eller regimer, som bruger de mange rare kroner, dollars, pund og euroer til luksus, store biler, flotte villaer, private jetfly, statuer af sig selv, prestigebyggerier, håndvåben og maskinkanoner, landminer og panservogne.

Alligevel vil VKO have hr. Pind til at aflevere 15 MILLIARDER danske kroner nede i Afrika, vistnok hvert år fremover.

Og det samtidig med at det danske hospitalsvæsen bliver ringere og ringere. Det har i de senere år været så ringe, at hundredvis af patienter er omkommet, mens tusindvis er blevet påført store unødvendige ekstra lidelser.

Nu er man så gået i gang med at nedlægge stribevis af sygehuse og skadestuer. En katastrofe er under hastig udvikling. Den hykleriske snak om super-duper-kæmpehospitaler skal man ikke lade sig narre af. For det som foregår er noget forbandet svineri.

Nogen vil måske mene, at det er ret ligegyldigt med sygehusene. For de er friske og raske lige nu, og regner med at have et godt helbred de næste 5o år.

Men tænk nu på at enhver kan få brug for hurtig og førsteklasses lægehjælp, i dag, i morgen, nårsomhelst. Om man er 1 år, 10 år eller 35 år eller hvad man er, er jo slet ikke så afgørende. For nårsomhelst kan et uheld, en maveforgiftning, et overfald eller en smitsom sygdom mv. bevirke, at man får brug for et hospital. Og det kan gælde liv eller død hvad afstanden er.

Derfor er et angreb på sundhedsvæsnet et angreb på os alle. Alles tryghed og velfærd er i fare, når politikere skærer ned, forringer og lukker i eet væk.

Og når Carl Holst nu vil lukke et hospital i Haderslev fem år før det er nødvendigt, (hvis det overhovedet er det??) så er det en fornærmelse mod al sund fornuft. Og i strid med valgløfter.

Men lukningerne begrundes med pengemangel. Men VKO praler jo med at de har tilført en masse ekstra milliarder til sygehusene. Hvordan stemmer det med de mange lukninger????? Hvor er pengene blevet af?????

Og hvis der er mangel på penge, hvorfor fremturer man så med at sende milliarder af kroner til Afrika?????

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 1. jul 10 kl. 00:47

PS: En anden slags ‘godhedsindustri’ er på spil på familie-, skilsmisse- og børneværns området. Det kan man læse mere om på Mishras blogs. (om TYVERI AF BØRN, OM MAGTMISBRUG, OM DISKRIMINATION AF MÆND.)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 1. jul 10 kl. 01:24

Til JP: Kunne det ikke være en god idé at rubrikken med ’seneste indlæg’ blev udvidet til 7-8 stykker, for det går jo så stærkt nogle gange, at aktuelle blogs/emner ryger ud, længe før de er debatteret færdig.

Når en blog fjernes fra rubrikken, falder antallet af læsere/kommentarer jo lynhurtigt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 1. jul 10 kl. 02:37

Tak for et dejligt blogindlæg.

@Far Jensen… jeg er slet ikke enig med dig i at pumpe flere penge i sundhedsvæsenet.

Det væsen er kørt totalt af sporet… folk bliver sygeligjort, massescreening af alverdens ting, alt for megen medicin og bivirkninger, check i hoved og røv, alt for mange førtidspensionister og psykologer… det er farligt at komme på hospitalet! Og snablen i pengekassen fra sundhedsvæsen og medicinalfirmaet er uhyggelig stor og skal føde i bundløst hul. Det er uhyrligt.

Kirurgihåndværket er ok og pengene værd. Men vi skal have et nyt system med masser af naturmedicin, akupunktur og alternativ behandling… det ville være så dejligt… og meget meget billigere og bedre for mennesker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Nielsen, sdr felding | Skrevet: 1. jul 10 kl. 07:29

Tja dette er grunden til jeg er holdt op med at give til u-lands hjælp.

Jeg erfarede ved at lave nogle nemme undersøgelser at ca 1-10 øre af u-landshjælpen rent faktisk når frem, godheds-industrien bruger milliarder til deres reklamer, bygninger, og lønninger i vesten, og sender lidt token hjælp ned til u-landene. Den hjælp der når frem er tvivlsomt om den overhovedet gavner, eller bare gør folkene dernede afhængige af hand-outs.

Jeg opgav u-lands hjælp, efter jeg så en Australsk repotage om Australske soldater der var sendt til (jeg mener) Somalien, disse soldater, sammen med Amerikanske, nedkæmpede de lokale warlords, fik divs millitia afvæbnet, og fik maden frem til de sultende masser, og for et kort stykke tid var alt godt.

Så blev folk mætte, fik det bedre, og blev sure på “Besætterne” og vendte sig mod soldaterne, der sørgede for at maden kom ud, og var ligeligt fordelt.

Til sidst trak millitæret sig ud, og mange soldater endte med at havde holdninge “Stuff you, you don’t want our help, then fine!”.

Altså folk i disse områder ønsker ikke fred, de penge vi sender ned til nødhjælp, til de grædene og sultende børn, er bare fremtidige soldater og krigere som vi fodrer. Således at de korrupte regimer ikke selv skal brødføde deres fremtidige soldater, og derved kan bruge flere penge på våben, og lukus goder til sig selv!.

Derfor er jeg godt sur på de penge jeg er tvangsindlagt til at betale via staten, dette burde netop være en frivillig post på selvangivelsen - vil jeg give 1% ulands bistand ? øh Nej, ikke som det virker nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a rasmussen, 8300 | Skrevet: 1. jul 10 kl. 07:46

Vi bør spørge Jørgen Poulsen, De radigale. Han fik trods alt noget ud af godheds industrien. Kan nogen forklare mig, hvordan Robert Mugabe er blevet multimilliadær?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 1. jul 10 kl. 08:18

@P Larsen, Århus…..Vi er ret enige, det burde ikke være nødvendigt at give flere penge til sundhedsvæsnet. Problemet er at VKO ikke synes at have styr på hvad de ekstra milliarder er blevet/bliver brugt til. Man påstår at mange milliardstore ekstrabevillinger er givet i de senere år, men det er jo svært at se at det har hjulpet nogetsomhelst.

Hvis alle disse ekstra milliarder er givet, skulle det jo slet ikke være nødvendigt at lukke skadestuer og hospitaler på stribe, og ikke engang rengøringen har man fået op på et acceptabelt niveau.

Nu vil man også til at lukke et relativt velfungerende hospital ved Haderslev. En Carl Holst har så travlt, at han snakker om at fremrykke lukningen med fem år.

Hvad hulen er det der foregår? Men hvis det virkelig er pengemangel det handler om, hvorfor tager man dem så ikke fra Afrika-pengene???

De 15 milliarder til Afrika vil jo iflg. sagkyndige sandsynligvis gå til spilde og forsvinde mere eller mindre sporløst i uoverskuelige transaktioner.

Men danskernes liv og velfærd er måske blevet noget der er så ligegyldigt, at man ikke gider tage alvorligt om der er effektiv og hurtig hjælp til dem, når ulykken eller sygdommen rammer??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 1. jul 10 kl. 08:46

Afskaf ulandsbistanden. Den skader mere end den gavner - og pengene kunne bruges fornuftigt her i landet.

Nødhjælp ved naturkatastrofer er helt i orden. Bistand, som blot hjælper til at der fødes flere fattige børn er totalt forfejlet og bestemt ikke humanistisk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 1. jul 10 kl. 10:04

@Niels B. Larsen

“Bistand, som blot hjælper til at der fødes flere fattige børn er totalt forfejlet”

- så du mener altså, at børnene bare skal ligge og dø?, mens vi fortsætter med at ryge, købe fladskærme og samtalekøkkener, æde wienerbrød og flæskesteg, drikke vin og udfører alle de andre aktiviteter, der ikke er absolut nødvendige for vores overlevelse (f.eks ferierejser, musikfestivaler, designmøbler og luksusbiler)?

Prisen for f.eks. et stykke wienerbrød svarer rigeligt til det der skal til, for at et afrikansk barn kan få mad og skolegang 1 dag. Synes du ikke, at vi skal afstå fra at æde wienerbrød og i stedet sende pengene til Afrika?

Er små afrikanske børns overlevelse ikke vigtigere end at du får wienerbrød?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 1. jul 10 kl. 10:45

@ Johannes Wachtman

Er små afrikanske børns overlevelse ikke vigtigere end at du får wienerbrød?

Så længe deres overlevelse afhænger af bistandshjælp må jeg skuffe dig. Nej; det er det ikke. Befolkningsstørrelser må nu nødvendigvis på sigt indrettes efter landets ydeevne. Og netop Afrika er generelt fattigere i dag end for 50 år siden da ulandshjælpen satte ind og særdeles mange eksperter er enige i at hjælpen er i bedste fald spildt og i værste fald direkte skadelig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Valdemar Andersen, København | Skrevet: 1. jul 10 kl. 11:23

Super blog Jalvig! Det er for så vidt ikke nyt og jeg tvivler desværre på, at resultatet af den nylige undersøgelse når ind omkring nødhjælpernes dyre adresser i indre københavn, endsige bliver taget ad notam og i det omfang at det skulle ske, skal forskeren selvsagt shames og bashes for ikke at ville det gode, være en rigtig humanist.

Jeg letter på min sommerhat og gir en omgang, hvis han ikke udråbes som DF’er, i lommen på storkapitalen eller personificere ondskaben selv, sådan som det er gået for alle der tidligere har formastet sig til at rejse kritik af nødhjælpsindustrialisterne.

God sommer til JP og en super blog!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Valdemar Andersen, København | Skrevet: 1. jul 10 kl. 11:24

Jeg mente selvfølgelig Henrik gade!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 1. jul 10 kl. 12:22

@Niels B. Larsen

Som den store humanist jeg er, kan jeg jo slet ikke forstå, at du kan sidde og proppe dig med wienerbrød mens sultende afrikanere dør.

Hvis du og andre usolidariske danskere gav flere penge til afrikanerne, kunne de sætte børnene i skole, og så kunne de få en udvikling i gang, så de ikke var tvunge til at sikre deres alderdom ved at føde mange børn.

Men du vil vel hellere have endnu et stykke wienerbrød? endnu en udlandsrejse?, og endnu en fladskærm?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 1. jul 10 kl. 12:59

@ Johannes Wachtman

Beklager, men ja, det vil jeg.

Vi har ikke brug for endnu flere millioner fattige, som skal have ulandsbistand om 20 år - frembragt af nutidens bistand.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Far Jensen, 6100 | Skrevet: 1. jul 10 kl. 14:05

@Wachtman…..er du pludselig begyndt at betjene dig af ironi eller hvad? Det er ikke helt tydeligt hvad du egentlig mener?

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 1. jul 10 kl. 14:06

@Johannes Wachtman, Hellerup, 1. jul 10 kl. 12:22

Kan du ikke forstå, at ulandshjælp svarer til at pesse i bukserne for at få varmen… det er misforstået godhed.

De får alt alt for mange børn og landene er gennemkorrupte .. men hvis din gode samvittighed får et boost så er det vel godt for dig og du kan samle energi ved at træde på vi andre og fortælle hvor ONDE vi er.

Man ville så gerne… men kan desværre ikke redde hele verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Larsen, Århus | Skrevet: 1. jul 10 kl. 14:09

@Michael Nielsen, sdr felding, 1. jul 10 kl. 07:29

Jeg er med på dit hold… det burde være frivilligt på selvangivelsen, om man vil betale ulandbidrag eller ej.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 1. jul 10 kl. 14:35

@Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 1. jul 10 kl. 12:22

Du har ikke på konsistent vis argumenteret for, at dit synspunkt er mere humanistisk, dvs. mere etisk forsvarligt end det synspunkt som Niels B. Larsen har fremført.

Det eneste du opnår ved blindt at yde bistand qua instinktiv medfølelse, uden at stille skrappe politiske betingelser, er, at de strukturer der producerede lidelserne og nøden bibeholdes, hvorved du bliver medansvarlig for, at endnu flere mennesker i fremtiden bliver ofre med behov for endnu mere hjælp.

Det må selvfølgelig altid bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde om der bør ydes hjælp og på hvilke betingelser, men det er jo ikke vurderinger som private nødhjælpsorganisationer foretager eller kan foretage. De tager alene udgangspunkt i den akutte nød og behovet for hjælp. Hvis denne hjælpeindsats står alene kan den meget vel føre til, at nøden på lidt længere sigt ikke afhjælpes men bliver mangedoblet.

Hvor galt det kan gå når man helt i blinde yder nødhjælp uden at stille skrappe politiske betingelser, er den humanitære hjælp til de såkaldte “palæstinensere” et udmærket og afskrækkende eksempel på.

Her citeret fra et interview i 2007 med den tyske professor i sociolog Gunnar Heinsohn:

“– Så du tror ikke, at den såkaldte “fredsproces” mellem Israel og palæstinenserne er realistisk?

“Nej, og grunden er den store fejl, der blev lavet i Oslo i 1991, da de hemmelige forhandlinger mellem Arafat og Yitzhak Rabin begyndte. Fejlen var, at man overhovedet ikke forholdt sig til den palæstinensiske befolkningseksplosion. Palæstinenserne er næsten blevet seksdoblet inden for de seneste 50 år.

Man skulle have gjort to ting:

Israel skulle have indstillet sine bosættelser, og verdenssamfundet skulle have sagt til palæstinenserne: Hvert barn i Palæstina vil blive brødfødt af verdenssamfundet som før, for ved at acceptere, at ethvert palæstinensisk barn er en flygtning, har verdenssamfundet et ansvar for, at der er blevet født så mange børn.

Men fra 1. januar 1992 betaler I selv for jeres børn, ligesom en kvinde gør i Libanon, i Tunesien og Algeriet. Det skulle man have sagt til palæstinenserne.

Hvorfor nævner jeg disse tre nationer?

Fordi i disse samfund får en kvinde mindre end to børn i gennemsnit. Havde vi gjort det for 15 år siden, ville vi i dag have set en generation af unge palæstinensiske mænd med ringe tilskyndelse til at gribe til vold mod hinanden eller mod jøderne. Men vi gjorde det ikke, og derfor tror jeg ikke på fredsprocessen, selv om Hamas skulle beslutte at skrive under på alt. Deres unge vil rive sådanne overenskomster i stykker.”

Heinsohn gør opmærksom på, at det er USA, EU og her særligt de skandinaviske lande, der betaler for palæstinensernes enorme børneproduktion. Men man bliver nødt til at indstille denne støtte, således at palæstinenserne selv betaler for de børn, de sætter i verden efter et vist tidspunkt.

- Hvorfor kan palæstinenserne ikke bare arbejde ligesom alle andre og selv tjene til livets opretholdelse?”

“Palæstina er en speciel sag. De har aldrig haft nogen chance for at udvikle sig, fordi de har været på international understøttelse.”

Jeg vil foreslå Wachtman at han reflekterer lidt dybere over de etiske konsekvenser af at yde nødhjælp i blinde, således at han ikke bilder sig ind, at hans position automatisk placerer ham blandt de gode og Niels B. Larsen og andre som går imod eller stiller politiske krav før der ydes hjælp, så må være onde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
klaus Holm, Lyngby | Skrevet: 1. jul 10 kl. 15:02

Afrika fordoblede sit befolkningstal på under 25 år. Afrika har været netto fødevareeksportør, men er nu netto fødevareimportør. For små hundrede år siden var der lige mange mennesker i Ægypten og i Danmark, cirk 3 millioner. Nu er der 100 millioner i Ægypten og 5,5 i Danmark, hvor en god del af den ene million skyldes indvandring og visse indvandreres glubende appetit på ubeskyttet sex.
Gaza har fordoblet sit befolkningstal siden 1992, og halvdelen af befolkningen er under 14 år - de er altså slet ikke begyndt at få børn endnu. Når de begynder, får skruen en omdrejning mere.

Jeg så for et stykke tid siden en negerdreng banke på min fjernsynsskærm og spørge om jeg gav ham næste måltid. Svaret var et bestemt nej, men jeg vil godt give ham en sæk såkorn eller et fiskenet. Bruger han den til at bage brød, får han ikke en ny sæk. Jeg er heller ikke meget for at hjælpe afrikanske krigsenker, når de står foran en børneflok på 7-8 stykker. Hvorfor i alverden få barn nummer 8 når de syv andre sulter og der er dødt et par stykker undervejs?

Under klimakonferencen i København forsøgte man at bilde os ind at det var vestens skyld, de havde det så dårligt i Bangladesh, og at folk boede i malariabefængte sumpe. Det er altså ikke min skyld at de fordobler befolkningstallet på 25 år, med det resultat et jord der tidligere ansås som ubeboeligt, nu af mangel på bedre anses som acceptabelt, inklusive malariamyggene.

Sidst i 1960′er var der en eller anden amerikansk protestsanger der sang en dommedagssang hvis indhold bestod i at opremse befolkningstallet i forskellige lande. Dengang for 50 år siden var der 3 milliarder mennesker på jorden. Nu er vi 7 milliarder, og nettooverskuddet er på et kvart million i DØGNET! Tysklands befolkning hvert år.

Ikke en krone til Afrika, Haiti, Bangladesh og lignende, medmindre de bruges til sterilisering.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup J | Skrevet: 1. jul 10 kl. 16:01

@ Jan Aage Jeppesen

Jeg anser det netop for at være inhumant at sende hjælp til et land, hvor hjælpen uvægerligt vil forårsage at endnu et par vokser op og avler 10 nye fattige, som derpå skal hjælpes af mine børn via yderligere ulandsbistand.

Det er værre end skruen uden ende; effekten er selvforstærkende.

Derfor, uanset hvor hårdt og kynisk det så end lyder: det er bedre at lade 1000 sulte ihjel i nutiden end 25000 om 20 år.

Vi kan nu engang ikke redde hele verden og rette op på alle - ofte selvskabte - problemer i den 3. verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Rau Hansen, Vejle | Skrevet: 2. jul 10 kl. 07:17

Man, som i dette her tilfælde, er os, kan som bekendt ikke overleve på wienerbrød alene. Wienerbrødsbageren, ville ikke kunne overleve, en eneste dag mere, om så al hans dejlige wienerbrød, ville gå til Afrika. Nødhjælp, er hjælp, til selvhjælp, så de nødlidende på sigt, kan få sin helt egen, og misundelsesværdige Wienerbrødsbager. Ja, denne her blog, er virkelig god, skulle jeg hilse og sige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Rau Hansen, Vejle | Skrevet: 2. jul 10 kl. 07:26

Og det var selvfølgelig, positivt ment.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flora D. Møller, 2630 Tåstrup | Skrevet: 2. jul 10 kl. 21:56

Sandt nok Gade Jensen.
Når Du anfører at man skal hjælpe sigselv må det vel tilføjes–ja, for derved at blive stærk nok til at hjælpe Din syge nabo, Din familie eller andre face to
face.Som tidligere rød og ensidig kunne situatonen
ordnes i Syd-Africa m.v.–det var ligesom finere og relvant at focusere på folk i Langbordistan-

Mon ikke den sørgelige sandhed er–at der er enorm
rift om stillinger hos Danida og lignende steder–for
det er jo lønnende at komme ud til fed gage,filipinske tjenestefolk og store biler.
Det hele holdes gående, måske mere med henblik på
karriere end på andres vegne i den fjerne verden, som vi sandt nok ikke har det største indblik i til
at kunne blande os–og ikke tør, hvad fx det nødvendige med børnebegrænsning angår.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flora D. Møller, 2630 Tåstrup | Skrevet: 2. jul 10 kl. 22:02

@ Hvem er det dog De tillader Dem at betegne som–
svinehunde ?
Og så er der afskillige kloge mennesker som i tidens løb har udtalt : at overbefolkningen af kloden er en tikkende bombe…think it over !

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flora D. Møller, 2630 Tåstrup | Skrevet: 2. jul 10 kl. 22:03

Ovenstående var til Johannes Wachtman Hellerup

Upassende ? Klag over indlæg

 
torben plesberg, grevinge | Skrevet: 3. jul 10 kl. 05:20

Stop alle former for “hjælp”. Da jordens hovedproblem er alt for mange mennesker, vil enhver form for hjælp blot resultere i endnu flere mennesker. Hvad har al hjælp til Afrika bevirket? Vi har gjort det nemmere for en lang række despoter at konsolidere deres magt, og lægerne har “reddet” en masse lige som “akut fødevarehjælp” har. Men reddet til hvad? Lad dog være med at gribe ind i naturens gang. Den regulerer selv befolkningstallet. Hvis den højest udviklede dyreart på jorden ikke kan lære sine begrænsninger at kende, så må naturen lære dem lektien. Det er absolut tåbeligt at prøve på at holde liv i en større og større befolkning, som ikke kan klare sig selv alligevel. Afrika må lære selv at løse sine problemer - specielt med den alt for store befolkning. Den der med, at “jeg ikke kan forstå, hvordan nogen kan sulte, når der er mad nok”, er den værste gang socialistiske vrøvl, der tænkes kan.
Husk naturen er ikke “ond” - den har faktisk slet ingen følelser, men derimod en uhyre fornuft, som vi burde respektere noget mere. Moderne “humanister” sætter en ære i at blæse på den sunde fornuft, der ligger indbygget i skaberværket. De sætter sig simpelthen ud over den - og med katastrofale følger!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Flora D. Møller, 2630 Tåstrup | Skrevet: 3. jul 10 kl. 15:10

@torben plesberg grevinge
Helt enig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjørn Thrane, Skødstrup | Skrevet: 13. jul 10 kl. 20:38

Fantastisk blog - og mange gode læserindlæg.
Flot og sobert.

Tusind tak.
Håber vore venner på Christiansborg lytter med.

Upassende ? Klag over indlæg

 
G. Sørensen, 9700 | Skrevet: 13. jul 10 kl. 22:53

Helt enig med Henrik Gade Jensen. Mange gode kommentarer. Har ikke selv givet til frivillige indsamlinger til udlandene i de sidste 5 år. Og er enormt ærgerlig over dette svineri med skattekronerne. Måske undtaget ved naturkatastrofer. Men det når jo heller ikke frem. Haitianerne har endnu ikke simple huse, at bo i, og mange så ikke noget til maden lige efter katastrofen. Håbløst.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Jacob Selchau skriver
18.04.12 17:33
I virkeligheden er der masser af videnskabelig forskning, der viser at solidaritet, venlighed og selvopofrelse (eller hvad man nu vælger at kalde Læs mere
Jeg vil snarere tolke det som at vi holder hinanden oppe og lader vi folk gå for sig selv, så mangler de den samhørighed der kan holde moralen Læs mere
Poul Købke skriver
16.04.12 16:01
På den dag hvor Breivik skal for retten læses overskriften:"Mennesker er født onde." Og helt automatisk vil een så sige, ja det er de da. Læs mere
Carsten Halvorsen skriver
16.04.12 12:59
Jan Aage Jeppesen Moral er en "konstruktion" eller en fortolkning, som jeg vælger at kalde det, på lijke med arvesynden. Derfor eksisterer det Læs mere
Michael Jensen skriver
16.04.12 12:43
Mener du ikke "drakoniske straffe" Henrik? Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/