Profil

Selina Juul stiller skarpt på køb-og-smid-væk-kulturen. Hun appellerer til kun at købe dét, man har brug for - og bruge det man har købt. Stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der støttes af forbrugere, kokke og politikere og har medvirket til videreformidling af god overskudsmad til hjemløse. Bevægelsen er medudvikler af en international erklæring mod madspild.

Baggrund:
Selina Juul er født i Moskva, Rusland, og kom til Danmark som 13-årig. Ved siden af en karriere som selvstændig grafisk designer arbejder hun frivilligt i Stop Spild Af Mad.

Modtager af JCI Danmarks "Outstanding Young Person"-pris.



Andet:
Forfatter til "Stop spild af mad - en kogebog med mere" udgivet på Gyldendals forlag og med medvirken af Francis Cardenau, Katrine Klinken, Camilla Plum, Thomas Rode Andersen og Suhrs Madakademiet.

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Stop overforbrug

Skrevet af Selina Juul

7 milliarder munde at mætte

Lige om lidt slår Klimatopmødet COP17 dørene op i Durban i Sydafrika. Diskussionerne vil omhandle klodens tilstand og hvordan vi kan redde skibet Jorden, der er godt på vej til at synke blandt de smeltende isbjerge. Madspild - som bidrager til den globale opvarmning og spiller en af de afgørende roller i kampen om fremtidens fødevareforsyning - ser ikke ud til at være på COP17s menu.

Vi er lige blevet 7 mia. mennesker på Jorden. På FN’s konference SAVE FOOD, som jeg talte på i Düsseldorf i maj, blev der lagt nye fakta på bordet: ca. 1 mia. ud af de 7 mia. mennesker sulter – men alligevel bliver der kloden rundt produceret madspild, som kunne brødføde 3 mia. mennesker. Men hvad mere tankevækkende er: i det sultende Afrika sker der madspild, som alternativt kunne brødføde 48 mio. mennesker – vel og mærke bl.a. korn, som på grund af mangel på infrastruktur, rådner op på markene. Med andre ord: mens der i de vestlige lande forekommer madspild primært i detailhandlen og hos forbrugere – ja, så spilder udviklingslandene mad i produktionsledet og lige efter høsten.

Min søde bedstemor sagde altid, at jeg skulle spise op og tænke på de sultne børn i Afrika. En sympatisk tanke, jo – men vi kan reelt ikke sende vores madrester til Afrika. Hvad vi derimod kan gøre er at appellere til og bidrage til infrastrukturændringer i u-landene og tilskynde dem til at være selvforsynende - men det er en større kabale, som skal gå op. I 2050 bliver vi 9 mia. mennesker på Jorden. Hvis alle munde skal mættes til den tid, skal der produceres 70% mere mad, end der gør i dag. Så medmindre at verden vil skære drastisk ned på det globale madspild og vi lærer at udnytte den mad, som allerede er produceret - eller at der kommer højteknologiske løsninger på den stigende fødevaremangel, så er vi med andre ord fucked. FN’s Generalsekretær Ban Ki-moon påpegede fornyligt at hvis vi ikke gør noget drastisk, kan det betyde en katastrofe for kloden.

Nogle eksperter påpeger, at djævlen ikke lurer i befolknings-problematikken, men derimod i overforbruget i de udviklede lande. En rapport fra PLoS ONE og forskeren Paul Murtaugh fra Oregon State University siger at hvert nyt barn, der fødes i dag i USA, gennem generationerne vil afsætte et CO2-aftryk, som er 7 gange større end et nyfødt barn i Kina, 55 gange større end et nyt indisk barn og 86 gange større end et nyfødt nigeriansk barn. I selvsamme land er madspild per indbygger steget med 50% siden 1974. Sagt med andre ord, kan vestlige landes (over)forbrug, hvis udviklingen vender, i teorien bidrage til bedre fordeling af jordens ressourcer overfor udviklingslandene. Men igen er det en kabale, der skal gå op. For hvad med alle de mange jobs i u-landene, som bliver berørt af den vestlige nedskæring på forbruget? Hvad gør en fattig fisker i Sydafrika, hvis de europæiske forbrugere pludeslig vågner op og begynder kun at købe de europæiske fisk? Og hvad nu hvis vi begynder at plukke vores egne danske æbler, i stedet for at købe æbler fra Chile? Eller begynder at reparere vores fjernsyn i stedet for at købe nye?

Og måske er det for sent at vende udvilkingen. Måske står vi overfor et ”Shit Hits The Fan”-fremtidsscenarie med global mangel på fødevarer, klimaforandringer i dommedagsproportioner, omtaffende økonomiske kriser og mangel på ressourcer.

Og måske er COP17, COP18, COP19, osv, blot en symptombehandling på en uhelbredelig sygdom.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
David Belden, Herlev | Skrevet: 21. nov 11 kl. 11:01 am

CO2 er guf for planter.
Øget plantevækst = flere fødevarer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 11:53 am

Det er en falsk modsætning at påstå, at udviklingslandenes sultproblemer ENTEN løses, ved at stoppe unødvendigt overforbrug, ELLER ved at bekæmpe overbefolkning.

Vi er selvfølgelig nødt til både at bekæmpe unødvendigt overforbrug i de industrialiserede lande OG bekæmpe overbefolkning i udviklingslandene.

Dels fordi det jo per definition er overbefolkningen, der skaber sult og nød i de fattigste lande, og dels fordi befolkningerne i de fattigste lande jo drømmmer om, at få en materielt set lige så høj levestandard, som borgerne i de industrialiserede lande har.

Samt fordi det selvfølgelig ikke hjælper de sultende i udviklingslandene, at andre også sulter:

Flere og flere amerikanere sulter rent faktisk!

Men det hjælper selvfølgelig ikke de sultende i f.eks. Yemen eller Somalia.

For sulten i disse lande skyldes IKKE almindelige amerikaneres overforbrug.

Sulten i disse lande skyldes primært inkompetente regeringer, primitive landbrugsmetoder og oprørsbevægelser, der forhindrer nødhjælpen i at nå frem, fordi nødhjælpen betyder, at de lokale landmænd tjener mindre på deres afgrøder, som f.eks. al Shabaab gør i Somalia.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:06 pm

Sulten i Yemen skyldes, at de yemenitiske myndigheder ser gennem fingre med, at landets ekstremt sparsomme vandressourcer bruges til at dyrke khat, fordi khat er den mest lukrative afgrøde.

Khateksporten er så lukrativ en forretning, fordi Storbritannien og Holland har afkriminaliseret denne form for narkotika, hvilket betyder, at der bliver smuglet khat fra Storbritannien og Holland til de somaliske mindretal i andre EU-lande.

Hvis Storbritannien og Holland droppede den ekstremt uansvarlige politik, og forbød khat fuldstændigt, ville det betyde, at de yemenitiske bønder var nødt til at dyrke andre fødevarer; f.eks. mad til deres sultende landsmænd.

Det ville desuden betyde, at der ikke var så mange eksilsomaliere i f.eks. Danmark, der ville forsumpe som khatmisbrugere…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Otto Kjærgaard, 3670 Veksø | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:13 pm

Regnestykket holder næppe, selvom CO2 aftrykket pr indbygger idag er meget større i USA end i Kina og Indien, så må man forvente, at nyfødte i Kina og Indien får en levealder, der mindst svarer til den vi har idag i Vesteuropa. CO2 udslippe i de to lande vokser meget stærkt og iløbet af de nyfødtes levetid, vil de få en levestandard som vores. Selvom de store fødselstal i ulandene ikke er den store CO2 skurk på kort sigt, så er den på lidt længere sigt et meget alvorligt problem. Vi burde derfor prioritere reduktion af befolkningsvækst meget højere end vi gør idag. Der burde også lægges langt større politisk pres på de religiøse trossamfund, der er i mod prævention. Den katolske kirke og nogle islamiske grupperinger er imod befolkningskontrollen. Vi ved at befolkningsvæksten vil stoppe, men det er ikke ligegyldigt om der bliver et par milliardere flere eller færre. Ved COP 15 i København udlod man stort set at tale begrænsning af befolkningsvækst selvom det ville have været oplagt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:17 pm

Hvad har madspild i Danmark med sult i overbefolkede udviklingslande at gøre?

Intet.

Det er en form for symbolsk aflad, der måske giver irrationelle personer en “god” følelse; men det løser ikke sultproblemerne i de overbefolkede udviklingslande.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Dreyer, Dragør | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:24 pm

Problemet i fremtiden er ikke madspild.
Naturligvis kan det minimalt hjælpe på en mangel her og nu, at man sørger for at intet går til spilde.

Men det overordnede spørgsmål er om hvor mange mennesker der kan leve et ordentligt liv på jord, hvis de også skal have et anstændigt udkomme.

Det valgte FN´s COP konferencer ikke at forholde sig til

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Rasmussen, Esbjerg | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:27 pm

Det værste man kan sende til Afrika er børnelæger. Det næstværste er at sende dem u-landsbistand, med mindre det er i form af svangerskabsforebygggende midler eller korn til såning. Såning - ikke bagning af brød. Når vi sender dem begge dele, skal hjælpen være i forhold til det eksisterende befolkningstal, det unødvendige overskud må stå for egen regning. Hvorfor få barn nummer 7, når de seks andre sulter? Har man slet ikke noget ansvar selv, eller er det “de ædle vilde” syndromet der spøger?

Jeg er sikker på at bloggeren kender tallene for landbrugsproduktion og befolkningstal, og jeg er lige så sikker på at hun kan se det uholdbare i f.eks. udviklingen i Ægyptens befolkningstal set i relation til landbrugsarealet. Det synes jeg ville være en diskussion værd, i stedet for at jamre over at der smides mad væk.

Jeg smider ikke alverden mad væk, for jeg er så heldig at bo i et samfund, hvor vi har udviklet udmærkede konserveringsmetoder, og af grunde som pladsen ikke tillader, har udviklet samfund hvor ingen behøver lide nød. Dansk landbrug og fiskeri producerer mad til omkring 15 millioner mennesker, skal vi skamme os over det?

Skulle man ikke hellere skamme sig, der hvor landbruget foregår som for 2000 år siden, og hvor den eneste sikre høst er det årlige barn?

Upassende ? Klag over indlæg

 
børge jørgensen, holbæk | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:30 pm

Der skal ikke spares på mad , det der skal spares på er = nyfødte børn.
Der er for mange mennesker på jorden, der burde være 3-4 milliarder færre på jorden. Alle recurser er snart udtømte, så kan vi vende tilbage til stenalder niveauet.
Krige og sygdom udrydder desværre ikke nok i klodens befolkning.
Og så til det mest vanvittige, Danmark er den største u-landsbidrager i forhold til landets BNP.
U-landshjælpen burde være 0 kr. det er ONDSKABSFULDT at brødføde/hjælpe fattige mennesker til at få endnu flere børn , som så igen skal hjælpes.
Der er mange Danskere der trænger til hjælp , brug hellere pengene herhjemme, istedet for at forøge problemerne i verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:33 pm

Det er ikke kun Yemen, der er ved at løbe tør for vand, og dermed for muligheden for at dyrke egne fødevarer - samtidigt med at befolkningstallet eksploderer.

Et industraliseret land, som Spanien, samt en del amerikanske stater er også ved at løbe tør for vand, fordi der dyrkes kunstvandede afgrøder i stor stil - ved hjælp af illegal arbejdskraft sydfra, der endda udkonkurrerer landmændene i de lande, som de illegale indvandrere kommer fra…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:41 pm

Mon ikke det kunne være fornuftigt at vi danskere koncentrerede os om at løse Danmarks og vore egne problemer, fremfor at påtage os ansvaret for hvad Asien, Mellemøsten, Afrika og Sydamerika har af vanskeligheder.

Vores eget samfund er ved at falde fra hinanden, og hvis vi ikke snart giver den kolde skulder til de radikale fantasterier om at redde hele verden, så kan Danmark ende som klodens næste katastrofe-område.

I en situation hvor der er et stort hul i statskassen, hvor konkurrenceevnen er forringet betydeligt, hvor tusinder af jobs overtages af udlandet/udlændinge, hvor konkurser, tvangsauktioner og skilsmisser myldrer frem, hvor nedskæringer,lukninger og forringelser hærger overalt, hvor kriminaliteten stiger og stiger, hvor retssikkerheden, sundhedsvæsnet og velfærden er ude i den største deroute i årtier…… er det altså ikke smart at lille Danmarks politikere bruger en masse tid og en masse milliarder på at ordne fjerne landes problemer og hele planetens klima- og miljøproblemer.

Tværtimod er de jelvedske og globalistiske næstekærligheds-utopier en form for politisk van vid der risikerer at ende i bankerot og kaos og Danmarks ødelæggelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:44 pm

I øvrigt vil jeg gerne vide, hvordan Selina Juul har tænkt sig at bremse den teknologiske og industrielle udvikling og det stigende forbrug i f.eks. Kina, Indien og Brasilien, hvor både befolkningstallet og forbruget vokser voldsomt.

Hvordan vil hun tvinge de “ædle fattige” med det lave forbrug i udviklingslandene, til at forblive fattige?

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:47 pm

Overbefolkning af jorden er hele problemet.
Det er ikke madspild der skaber problemet men mangel på brug af kondomer i de overbefolkede lande.
Religinsvandvid og overtro er dagens farlige blanding for menneskeheden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Arvid Holm, Faaborg | Skrevet: 21. nov 11 kl. 12:59 pm

Jeg så engang en dokumentarfilm, der beskev et forsøg med udsætning af rensdyr i Grønland.
Lokale fangere kunne ernære sig ved at jagte renerne.
Desværre var rensdyrlavet, som renerne skulle æde, så langt fra fangernes bopladser, at disse fandt andre udveje for mad på bordet.

Renerne måtte så passe sig selv i et område uden naturlige fjender til at begrænse populationen.

Dokumentaren viste, at renernes antal svingede cyklisk imellem 90000 og 10000 omvendt proportionalt med mængden af rensdyrlav.
Når de 90000 rensdyr havde ædt næsten alt rensdyrlav, døde 80000 dyr af sult, medens lavet voksede frem igen.
Det så ret uhyggeligt ud med disse billeder af døde rensdyr så langt øjet rakte.

Man skulle tro, at menneskearten var for klog til at udsætte sig for noget lignende?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikkel Madsen, Århus | Skrevet: 21. nov 11 kl. 1:15 pm

@Erik Rasmussen :”Det værste man kan sende til Afrika er børnelæger. Det næstværste er at sende dem u-landsbistand, med mindre det er i form af svangerskabsforebygggende midler eller korn til såning. Såning - ikke bagning af brød.”

Ikke enig. På lang sigt er en af det eneste ting, der bringer fødselstallet/kvinde ned en sikkerhed for at barn 1-3 overlever. Det gør man kun med bedre (børne)sundhed og reproduktiv sundhed.

Når den sikkerhed er der, vil der være en meget vigtig grund MINDRE til at få mange børn.

Andre faktorer er urbanisering (mange børn mindre “brugbare” i en by end på landet) og uddannelse (kvinder udskyder børn til efter uddannelse).

Faktisk er tendensen til at kvinder i byer får 1-2 børn færre end i landdistrikter noget nær universiel. Tjek fx. Kbh. kommune vs. Lolland kommune eller lign. Nøjagtigt det samme gør sig (interessant nok) gældende i Iran, hvor Teheran ligger under landdistrikterne mht. antal børn/kvinde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 1:30 pm

Golfstaterne og Kina opkøber den stadigt mere sparsomme landbrugsjord i Afrika i stor stil, for at eksportere disse afrikansk producerede fødevarer til disse landes voksende befolkninger.

Men det er vel også den amerikanske befolknings skyld…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mikkel Madsen, Århus | Skrevet: 21. nov 11 kl. 1:34 pm

@Jakob Schmidt-Rasmussen: “Golfstaterne og Kina opkøber den stadigt mere sparsomme landbrugsjord i Afrika i stor stil, for at eksportere disse afrikansk producerede fødevarer til disse landes voksende befolkninger.

Men det er vel også den amerikanske befolknings skyld… ”

???
Det er vel Kinas og Golfstaternes “skyld” må man antage…

I øvrigt er det vel - set i globalt sammenhæng - ikke nogen dårlig ting, hvis det (faktisk relativt tyndtbefolkede) afrikanske kontinent blev udnyttet bedre hvad angår landbrug.
Altså: Kan Kina mfl. smide noget knowhow ind, så ville det da være helt fint, hvad angår den globale fødevaresikkerhed.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Schmidt-Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 1:40 pm

I øvrigt:

Hvis FN nu anser borgere i USA, for per definition at være så overforbrugende, at befolkningen nødvendigvis må decimeres, hvis de ikke sætter forbruget kraftigt ned, for at sikre fremtidens fødevareforsyning, så er det selvfølgelig også absolut nødvendigt, at stoppe den massive illegale indvandring til USA.

For de illegale indvandrere fra Sydamerika får ret hurtigt det samme (over)forbrugsmønster, som personer, der opholder sig lovligt i USA, har!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Pedersen, Viuf | Skrevet: 21. nov 11 kl. 1:59 pm

En kamp mod madspild er et Don Quixote foretagende, hvis eneste formål er at dække over det reelle problem.

Lad os antage, at madspildet sker hos verdens middelklasse. Den udgør ca. 1,9 mia. mennesker. Madspildet påstås at kunne brødføde 3 mia. mennesker. Med andre ord spilder vi 1,5 måltid, når vi selv indtager et enkelt.

Det lyder ikke urimeligt, for det omfatter ikke alene privat spild – men også spild i distributionskæden – altså at det, der smides ud fra supermarkeder etc.

Det kan ikke undgås. Selina Juul skal bare tænke på sin egen flyrejse til FN’s ”Save food” konference i Düsseldorf. Heri indgår måltider indtaget på fly, indtaget i lufthavne og på kongreshoteller og restauranter plus alt det, der går til spilde.

Lidt facts:
Antallet af sultende er i perioden 1970 til 2010 steget fra 875 mio. til 925 mio. I samme periode er verdens befolkning vokset fra 3,69 mia. til 6,91 mia. = 3,22 mia. mennesker.

Det har altså været muligt at brødføde 3,17 mia. FLERE mennesker siden 1970. Det skyldes i stor udstrækning den grønne revolution (Tak Norman Borlaug).

Var verdens befolkning kun vokset 2 mia. i stedet for 3 mia. siden 1970, ville ALLE i dag kunne brødfødes.

Hovedproblemet er derfor befolkningstilvæksten.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jakob Rasmussen, København | Skrevet: 21. nov 11 kl. 2:27 pm

Problemet med, at golfstaterne og Kina opkøber den stadigt mere sparsomme dyrkbare jord i Afrika er, at de eksporterer de afrikansk dyrkede fødevarer til deres egne voksende befolkninger.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Burde, Ashkelon | Skrevet: 21. nov 11 kl. 7:01 pm

På lidt længere sigt vil teknologien kunne levere helt nye løsninger på madproblemerne , hvis altså der er nogen som vil betale for det. I et lukket , sterilt “drivhus” hvor alle betingelserne, incuderet CO2 % bliver kontrolleret fuldtud er det muligt at opnå afgrøder som er mange gange større end hvad konventionelt landbrug kan producere . Genetisk manipulerede sorter vil i fremtiden kunne udnytte en langt større CO2% end naturlige planter , og hvis energien er der , kan man tilsætte kunstigt solskin i kølige klimaer .
Teknisk set er der derfor ingen klare begrænsninger for hvor mange mennsker jordkloden kan brødføde . Det er langt fra umuligt at befolkningen om et par hundrede år vil nå feks 50 milliarder .

Upassende ? Klag over indlæg

 
lars busk, kbhvn | Skrevet: 22. nov 11 kl. 8:35 am

Og hvad nu hvis vi begynder at plukke vores egne danske æbler, i stedet for at købe æbler fra Chile?

Enten ville de chilenske æbler rådne i Chile, og de, som lever af æble produktion miste deres indkomst.
Alternativl ville de være nødt til at spise alleæblerne selv.
Kosekvensen: diarre og kamp om toiletterne.

Intet er gratis i denne verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Olesen, 2200 N | Skrevet: 22. nov 11 kl. 9:37 am

Lars Busk, du glemmer det positive: Vi ville slippe for at et skib brænder 200 tons fueloil af i døgnet i 30 døgn for at fragte æblerne hertil. Eller endnu værre et fragtfly.
I visse tilfælde kan det betale sig at transportere frugten. Det er f.eks. langt mere miljørigtigt, og endda billigere, at dyrke tomater i Italien og køre dem herop, end at dyrke dem i opvarmede drivhuse i her.

Intet er gratis, bortset fra at tænke sig om - og den var ikke møntet på dig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarke Hansen, kbhvn | Skrevet: 22. nov 11 kl. 10:54 am

Ole Olesen

Hvad har du taenkt dig, at de chilenske arbejdere, som lever af at plukke aeblerne skal leve af?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarke Hansen, kbhvn | Skrevet: 22. nov 11 kl. 10:56 am

Madspild i Danmark er en ting, sult og overbefolkning i Afrika og andre steder er en helt anden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 22. nov 11 kl. 11:09 am

Kære læsere. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Vi minder om at anonyme indlæg slettes. Angiv både for- og efternavn. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 22. nov 11 kl. 1:58 pm

Klimatopmødet COP17 burde kun have et punkt på dagsordenen:

Uddeling af kondomer

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Olesen, 2200 N | Skrevet: 22. nov 11 kl. 1:58 pm

Det synes jeg egentlig jeg vil overlade til den demokratisk valgte chilenske regering. Chile er ikke et u-land.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 22. nov 11 kl. 3:35 pm

Stop kommentarspild

Er det rimeligt at der på nuværende tidspunkt er slettet 36 kommentarer og 27 får lov til at stå ?
En så voldsom redaktionel indgriben giver ikke en nuanceret debat.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Skovgaard, 2700 Brønshøj | Skrevet: 22. nov 11 kl. 4:53 pm

Hej Thomas jeg er enig, men til min store glæde har Jakob Rasmussen, og Jakob Schmidt Rasmussen kært barn har mange navne ca. 20 indlæg, men debatten er nuanceret, så har vi Corydon til at sørge for, at der bliver skruet ned for blusset, i øvrigt hvad angå madspild, brug hjernen, det plejer at hjælpe…

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Julie Hyldgaard skriver
20.05.12 13:16
Prøv lige at overbevise en dansk politiker, eller en dansk borger om at det er smartere, hvis erhvervsområderne flyttes tættere på Læs mere
Tom Jensen skriver
18.05.12 08:26
Jeg håber, jeg må bruge din sætning "Konklusionen er derfor at undergangen har været tilrettelagt siden mennesket har udviklet en destruktiv Læs mere
Tom Jensen skriver
18.05.12 08:22
En lige så ensidig præmis som Selina´s og lige så interessant. Jeg tror, vi alle er enige om at teknologi er fremragende, men kun at anse Læs mere
Ole Burde skriver
17.05.12 21:22
UBS ! ......af teknologiens løsninger på fortidens langt , langt mere brutale og overlevelsestruende problemer . Alt det man kalder forurening Læs mere
Ole Burde skriver
17.05.12 21:10
Der er sandsynligvis ingen anden teknologisk civilisation inden for en radius af flere tusind lysår , lellers havde SETI radiotelelscop programmet Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/