*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 24. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten blogs

Profil

Hvordan finder vi den sunde balance i livet og hvordan bliver vi bedre til at bruge hovedet, når vi træner? Yogainstruktør Maria Høy blogger om sammenhængen mellem en sund krop og en ligevægtig psyke.

Baggrund:

Maria Høy er certificeret yogalærer fra Yogacampus i London og har undervist mænd, kvinder, unge og gamle i at skubbe grænserne for, hvad de kan både fysisk og mentalt.

Udgangspunktet er kropsligt og ikke spirituelt. Det er den fysiske udvikling, der åbner for nye erkendelser hos den enkelte.

Hun er cand.mag. i medievidenskab og litteratur og har arbejdet med kommunikation i sundhedssektoren i flere år.

Andet:

Sted:

København

Website:

Besøg

Sund balance (arkiv)

Myten om, at man skal drikke en masse vand IMENS man dyrker sport

Dato: 2. december, 2010

Emner: , , , ,

18 kommentarer

 

 

Det er på forunderlig vis lykkedes verden at overbevise alt for mange mennesker om, at det er livsnødvendigt at drikke flere liter vand dagligt - og navnlig under sport, hvorfor man næsten ikke kan komme til for vandflasker i fitnesscentrene, på boldbanerne eller ved yogamåtterne. Det er resultatet af en del ting: Nogle - nu forældede - amerikanske undersøgelser, som pegede på risikoen for dehydrering under motion, en vand-på-flaske-industri, som dygtigt udnyttede vand-begejstringen til perfektion og markedsfører stadig mere lækkert designede kildevandsflasker med vand (!) og sidst men ikke mindst utallige artikler og notitser i dameblade og andre medier, som postulerer, at du bliver yngre, smukkere, sundere og gladere, hvis du drikker minimum 2 liter vand om dagen.

Det er på tide at få slået fast, at de verserende væske-sandheder i vidt omfang er blevet aflivet, og at det slet, slet ikke er hverken nødvendigt eller sundt at drikke så meget vand.

Drop sutteflaskerne
Der er stadig flere videnskabelige resultater og ekspertundersøgelser, som igennem de seneste år har påvist, at det er decideret usudnt at overdrikke vand - og at vandmisbruget faktisk kan have negative konsekvenser fysisk. Ærgerligt nok har disse resultater ikke fået samme spalteplads eller opmærksomhed. Så lad mig slå et slag for disse nye og veldokumenterede fakta, der burde føre til et mere naturligt og moderat væskeindtag.

De nye råd lyder:

Som hovedregel kan du nøjes med at drikke, når du er tørstig. Så er du sikker, og du skal ikke bruge energi på at tvinge vand ned, med mindre din krop fortæller dig, at den har brug for væske.

Hvis vi ser på indtaget af væske under sport, så er der også nye råd her: Tidligere var det en udbredt sandhed, at hvis man tabte mere end 2% af sin kropsvægt i forbindelse med sport, så skulle man sørge for at drikke vand nok i løbet af sin træning til at udligne dette vægttab. Dette råd gik oprindelig på præstationen - dvs. man mente, at man præsterede bedre uden vægttabet. Denne opfattelse fik ret hurtigt følge af den omsiggribende dehydrerings-paranoia. Bekymrede løbemakkere har ofte spurgt mig, om jeg dog ikke skulle have en vandflaske med på løbeturen for at undgå at dehydrere på den 5-6 kilometer lange luntetur, vi havde foran os.

Der skal meget til at dehydrere
Den nye vejledning for væskeindtag under sport (som ret beset ikke er ny, men blot er en tilbagevenden til en mere naturlig indstilling til at drikke noget) er, at risikoen for dehydrering først opstår, hvis du har udsat dig selv for en længerevarende og krævende fysisk præstation - som fx at løbe i godt tempo i mere end halvanden time, eller hvis du dyrket sport og derefter ikke drukket vand i flere timer på en varm dag. Det har desudcn vist sig, at præstationen ikke er påvirket i nær samme grad som tidligere antaget. Tværtimod er det svært at yde optimalt, hvis du har maven fuld af vand.

Lyt til tørsten og den sunde fornuft
Selvfølgelig er der undtagelser - hvis du løber en marathon, så er dit væsketab så stort, at du også bliver tørstig med mellemrum og har brug for at drikke noget. Hvis du dyrker Bikram Yoga, som foregår i et 40 grader varmt lokale, og derfor får dig til at drive af sved, så skal du også drikke vand et par gange i løbet af timen. Men du vil jo helt naturligt føle tørst i disse tilfælde, og derfor er der slet ikke nogen grund til at opstille væske-tabeller eller minimumsgrænser for, hvor meget, du skal drikke. Nogle sveder meget, andre mindre, og hvis du bruger din tørst som indikator, så rammer du med stor sandsynlighed det rigtige for din krop.

Pseudovidenskabelige vand-sandheder
Jeg har en mistanke om, at når det især er kvinder, som troligt går rundt og tømmer vandflaske efter vandflaske, så er det dels fordi kvinder har læst langt flere af de damebladsartikler, som missionerer et stort vandforbrug for sundhedens skyld, men også fordi kvinder generelt er mere forfængelige og derfor klynger sig til de pseudovidenskabelige påstande fra samme artikler om at vandet 1)Renser huden og dermed minimerer uren hud, 2)Udrenser affaldsstoffer fra hele kroppen, som på den måde bliver lækrere og 3)Giver en mæthedsfornemmelse, der afholder én fra for meget småspisere, hvilket jo selvfølgelig fungerer som en slags slankekur. Hmm….

Nyd tørsten
Vand er naturligvis sundt, og jeg er en stor tilhænger af at drikke vand. Gerne flere glas til hver måltid. Og også gerne et glas inden og efter træning. Men selv en hel liter vand kan ikke fjerne affaldsstofferne fra gårsdagens julefrokost  eller de bumser, som måske er på vej.

Du behøver altså ikke gå i panik næste gang, du har glemt at tage vandflasken med til træning. Prøv istedet at nyde, at din krop ikke skal bruge energi på at opvarme en masse koldt vand i maven under din træning, og nyd fornemmelsen af tørst lige inden du bagefter tager et dejligt glas vand!

Et par links til relaterede artikler:

http://sportsmedicine.about.com/cs/nutrition/a/aa011599a.htm

http://sportsmedicine.about.com/od/hydrationandfluid/a/060704.htm

http://www.kontinens.dk/page/215/

 

 

 

Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Steen Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 3. dec 10 kl. 12:10

Koldt vand er aldrig sundt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
C. Wådtsnakkeri, Miami | Skrevet: 3. dec 10 kl. 14:57

Med et sundt sexliv undgår man sportslivets fristelser

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kim Goltermann, Praha 3 | Skrevet: 3. dec 10 kl. 20:42

Enig, vand er noget opreklameret gejl….. selv hælder jeg mest til øl eller cola (sidstnævnte evt. tilsat et skvæt rom)

Man skal altså drikke når man er tørstig?…… hold da op, det lyder helt snusfornuftigt. Men det vil jo gå ud over producenter og forhandlere af designer vandflasker….. og så må de ha statstøttte!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morgenmad for Eliten: Slank Og Sund » Arkiv » Elitens Morgenmad: Herbalife din sundhed tidligt på dagen , | Skrevet: 4. dec 10 kl. 01:57

[...] nu fokus på din personlige sundhed! - SPIS MORGENMAD! Opret dig som BRUGER og få langt mere… Myten om, at man skal drikke en masse vand IMENS man dyrker sport – København Jyllands-Posten – blogs.jp.dk12/03/2010Myten om, at man skal drikke en masse vand IMENS man dyrker [...]

Upassende ? Klag over indlæg

 
Gert Karlson, Grenaa | Skrevet: 4. dec 10 kl. 02:22

Alt for mange drikker alt for lidt vand!

Det medfører forhøjet blodtryk, øget svedtendens - herunder nattesved, tidlig opvågning, ødemer, hovedpine, nattevandladning, stive og ømme muskler, samt ledsmerter…..

Hvis du lider af ovenstående, så prøv at drikke mere vand - gerne en liter pr. 30 kilo kropsvægt. Vand er nemlig et af de bedste og billigste lægemidler der findes.

Iskold vand stjæler energi fra din krop. Når du er hjemme, så lad vandet løbe et halvt minut (så undgår du at få ret meget bly fra vandhanen, som typisk indeholder 3,5 pct. bly) og fyld en glaskande (plastic afgiver også giftige stoffer) med vand. Lad det stå på køkkenbordet og drik vand i løbet af dagen. Kuldslået vand smager bedre og er lettere at drikke.

Hurra for almindeligt postevand!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frank Visti, Søborg | Skrevet: 4. dec 10 kl. 09:18

Det var da dejligt med et indlæg, som gør op med patteflaskeriet. Jeg ved ikke, hvem der i sin tid fandt på det, men det har været - og er endnu - et mysterium, at man har kunnet bilde folk ind, at det skulle være nødvendigt. Jeg har forestillet mig, at det fungerede som sutteklud for usikre små mennesker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, 8850 | Skrevet: 4. dec 10 kl. 18:15

Hvis man har tendens til at blive meget entusiastisk eller hoej under sport, saa kan vand hjaelpe med til, at bevare roen eller faa eller daempe en ned igen, til et mere fornuftigt leje, hvor man ikke overforbruger energi, noget der goer, at man senere ikke har mere energi tilbage.

Hvis man bruger al eller megen energi paa at vaere urolig, saa virker vand altsaa praestationsfremmende, hvis det daemper en saa man ikke overforbruger hverken energi og/eller vand saadan.

Selv om man ikke sveder, saa kan man stadig overforbruge vand, da vand kan udskilles ogsaa gennem aandedraettet, meget mere hos nogle end hos andre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, 8850 | Skrevet: 5. dec 10 kl. 04:26

Tilfoejelse:

Vand forbruges meget mere hos nogle end hos andre fordi, nogle aabner i deres svaelg, grundet manglende bevidsthed med selvet og selvets oprethed, op for halsen og fordoejelseskanalenes og mundvandsfremprovokerende tendenser, mere end andre.

Hvis folk overtages af oejenes dominans i mennesket (som mange er plaget af), saa er man ofte meget bevidst om at se og mindre bevidst om korrekt indre organsation af kroppens fordoejse (yoga tilsigter udvikling af organernes involvement bevidstgjort og optimeret( for at kunne se korrekt og vedvarende selvbehersket.

(hvis du, Maria, har interesse i disse perspektiver, er du velkommen til kontakt, jeg hjaelper gerne med forstaaelsesudvikling, hvis jeg kan bidrage med noget via mine indsigter gjort og hvis disse har interesse. Mange af disse kan ikke rigtigt laese andre steder, finder jeg. Jeg arbejder i oejeblikket paa et indlaeg, der kommer paa en af de tidl. blogs, for ikke at fylde for meget paa den aktuelle. Haaber du tager dig tid til at laese det skrevne, det er meget interessant:)

Mvh

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 5. dec 10 kl. 09:48

Det værste ved alle vandflaskerne i fitnesscentrene, er, at dem som hele tiden drikker af dem, er dem som sveder mindst.

I det hele taget er det en YNK at se danskerne på fitnesscentre - fysisk svage, overvægtige og ofte med ringe udviklet motorik. Danskernes kroppe bærer simpelthen præg af dovenskab, socialstatsnarkomani og junkfood.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Skoven, 9850 | Skrevet: 5. dec 10 kl. 10:52

Vand tilsat en lille smule malt og humle er nu ikke at foragte. Det går godt sammen med mange sportsgrene, især fodbold

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, 8850 | Skrevet: 5. dec 10 kl. 14:19

“Danskernes kroppe bærer simpelthen præg af dovenskab, socialstatsnarkomani og junkfood.”

Jeg beskriver dette med: manglende bevidsthed om selvet.

Hvis folk var opmaerksomme paa, at al deres velvaere skabtes indefra, kokain, amfetamin etc. virker reaktionsfremkaldende paa neurobioloigien i kroppen og er intet andet end blot en provokatoer eller responsfremkalder, saa ville man se meget mere interesse i, at udvikle bevidsthed med kroppen, det de lange timer med stillesiddende, “meditativ”, uselvbevidst, “selv”-fordybende yogapraksis tilstraeber.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Knud Hansen, 8660 | Skrevet: 5. dec 10 kl. 18:53

Det er dog et fantastisk godt råd: Drik når du er tørstig. Man fristes til at spørge: Ja hvad ellers?
Inden dette vandhysteri var der ingen der løb rundt med vandflasker

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Eriksen, Kastrup | Skrevet: 5. dec 10 kl. 23:17

Jeg tror at man skal nyde Dr. David Duke’s hjemmeside når man dyrker sport. http://www.davidduke.com

Upassende ? Klag over indlæg

 
benedikte jensen, hjortshøj | Skrevet: 9. dec 10 kl. 21:39

Al overdrivelse er en skidt vane, men det er en god ide at have vand tilgængeligt - også under en sportsudøvelse. Ikke at der skal lappes vand hver gang der er en lille pause, men hvis en sportsmand M/K bliver tørstig er det vigtigt at kunne tilbyde væske. Så en kande og nogle krus ved sidelinien kan sagtens opfylde behovet og undgå at det flyder med “sutteflasker” i et sandt inferno, hvor man kan falde over dem eller ikke kende forskel på hvis der er hvis. Det er underligt, at ingen kan gå 2 skridt uden flaske, men når det er således, er det da godt det er vand og ikke sukker/alkohol-holdige drikke, der præger et almindeligt bybillede.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten nielsen, Bjerringbro | Skrevet: 14. dec 10 kl. 00:41

ang vand, saa faldt noget mig lige ind, jeg her vil pointere kort. Naar man er rigtig toerstig og endda har foraarsaget hovedpine saadan, saa gaar hovedpinen foerst vaek et stykke tid efter, at man har drukket eller indtaget vaedske. Man skal have optaget vandet i cellerne og ikke blot indtaget det. Ligeledes hoerte jeg engang i tidernes morgen om, at man skulle drikke foer man bliver toerstig.

Jeg holder helt med alle i, at det ikke kan passe vi skal have vand med overalt, men maaske proeve at daempe forbruget internt i kroppen og derved mindske fordampningen og efterspoergslen?

Upassende ? Klag over indlæg

 
JM Hansen, København | Skrevet: 20. dec 10 kl. 02:42

Er der nogen der har et foreslag til, hvordan man slipper af med sin svigermor inden juleaften???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Pin Insulators Pin Insulators, Pin Insulators | Skrevet: 23. dec 10 kl. 08:36

may be you will like Pin Insulators Porcelain Lampholder surge arrester Line Post Insulators Ceramic Lampholder http://www.everinsulators.com/

Upassende ? Klag over indlæg

 
yskey a, a | Skrevet: 27. dec 10 kl. 09:20

i am yeskey!

Upassende ? Klag over indlæg

 

Seneste kommentarer

Carsten Nielsen skriver
16.05.12 03:36
.... tilfoejelse: Jo mere engagement, jo bedre. Derfor kan poweryoga vaere attraktiv, da det kan stimulere til stoerre involvement at celler Læs mere
Carsten Nielsen skriver
16.05.12 03:29
...men er det gerningen/bevaegelsen, der er elementaer, eller er det fordybelsen i gerningen, der er vigtig? Kald yoga Læs mere

Arkiv