Profil

Bente Steffensen, direktør for Erhverv Århus, sætter fokus på forudsætningerne for udvikling og vækst i Århus-området.

Baggrund:
Bente Steffensen er direktør i Erhverv Århus. Hun har en varieret uddannelses- og erhvervsmæssig baggrund inden for ledelse og organisationsudvikling, senest med suppleringsfag i organisationsantropologi på Aarhus Universitet.

Fra sin fysiske placering i Toldboden sætter hun fokus på, hvordan Århus kan styrkes - især som erhvervsområde.

Andet:


Sted:
Århus C

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Vækstvejen (arkiv)

Skrevet af Bente Steffensen

Tyskland - et nærliggende samarbejde

Dato: d. 20.11.10, 18:09
Af: Bente Steffensen
Emner:

Er kasserollebøjninger afskrækkende,eller er det bare fordi det ikke er “in” at beskæftige sig med tysk sprog.?

Uanset hvorfor, så er det ikke særlig hensigtsmæssigt, at vi i Danmark nærmest negligerer det sprog, som  tales af ca. 125 millioner mennesker ganske tæt på vores land. Tysk er i øvrigt et sprog som er relativt let at lære for dansksprogede.

Der er er fald i antallet af uddannede lærere, der kan undervise i tysk i folkeskolen. Der er færre og færre ,der vælger tysk i gymnasiet. Det skal der herfra lyde en meget kraftig opfordring til at råde bod på. Til  forældre, der er med til at vælge 2.fremmedsprog for deres børn i folkeskolen, til studerende på de videregående uddannelser og herunder de lærerstuderende, der skal bære sproget videre i undervisningen.

Tyskland er Danmarks vigtigste samhandels- og samarbejdspartner - og med et meget stort uudnyttet potentiale. Tyskere er generelt meget positive overfor danskere og danske varer. Der er kort afstand til de tyske markeder, både geografisk og mentalt. Og så er den tyske økonomi boblende af positivitet. Der ligger et kæmpepotentiale og venter.

Der er derfor al mulig grund til at beskæftige sig med tysk sprog og kultur. Tysk kan læres og der er gode muligheder for support til danske virksomheder, der er klar til at vende blikket mod syd.

Et lille p.s.kan så være at det bliver meget sjovere at tage til julemarkeder eller week-endbesøg i Berlin og andre tyske byer, hvis man kan forstå og tale sproget.

God fornøjelse.



Kommentarer
Hanne Hansen, Roskilde | Skrevet: 20. nov 10 kl. 18:33

Ja, durch für gegen ohne wieder um, kannst du nicht akkusativ, da bist du wirklich dumm. Mon det er stavet rigtigt ?
Tysk er nødvendigt for en dansker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Johannes Wachtman, Hellerup | Skrevet: 20. nov 10 kl. 19:10

Javist, tysk kultur har meget at byde på, vel næsten mere end noget andet lands kultur.

Det tyske sprog er faktisk ikke så let at lære, hvis man altså har ambitioner om at tale det korrekt. Selve grammatikken er overkommelig, men eftersom det uden ordbog er næsten umuligt at vide, om et ord er neutrum, maskulinum eller femininum, kommer man uvægerligt til at drukne i fejl.

Hvorfor kan tyskerne dog ikke bare lære at tale engelsk? De fleste danskere taler et udmærket engelsk, og hvis vi konsekvent taler engelsk til tyskerne, så undgår vi let, at de får “the verbal upper hand”, hvilket de altid har, hvis vi forsøger at tale tysk med dem.

Konklusion: tal engelsk til tyskerne! - så mødes vi sprogligt på halvvejen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karl Erik Jensen, Silkeborg | Skrevet: 20. nov 10 kl. 19:12

I vore dage, hvor vi i Danmark kan se flere tyske TV-stationer, må det være et savn ikke at kunne forstå tysk. Der er mange gode og informative programmer på tysk TV - ikke mindst indenfor kultur og videnskab.De daglige nyheder fra den store verden er ofte mere udførligt præsenteret end det er tilfældet i DR. Og så opdager man, at man i Tyskland slås med mange af de samme politiske problemer, vi også har her i landet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Harry Hansen, 8723 | Skrevet: 20. nov 10 kl. 19:20

Man kan se på ordene, hvordan de udtales - og høre på dem, hvordan de staves. Dejligt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Karsten Søberg, Glumsø | Skrevet: 20. nov 10 kl. 19:25

Tysk er desværre helt unødvendigt for danskere. Kedeligt, men virkeligheden sejrer altså altid til sidst. Eleverne i folkeskole og gymnasier bruger desværre år af deres liv, på (ikke) at lære det tyske sprog. Hvorfor? Jo, fordi de intuitivt føler, at de aldrig får brug for det tyske sprog. Og de har jo helt ret. Motivation… er kodeordet i al pædagogik. Den er for længst død i forhold til tysk. 130 mio mennesker, der snart taler flydende engelsk. Hvad er det ifht FX Kinesisk, med 1.3 mia mennesker? Sagt med kærlighed af en tysklærer gennem 30 år, der ikke ønsker at stå i vejen for fremskridtet. Og, til sidst, men ikke mindst, rigtig god fornøjelse med de herlige julemarkeder i de dejlige tyske byer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Brian Korsgaard, Brabrand | Skrevet: 20. nov 10 kl. 19:44

enig.

trist at det ikke er “in” at lære tysk. Grundlæggende burde både engelsk og tysk være en del af det faste pensum, som delte 1. sprog. og så kunne man supplere med enten fransk, spansk eller det nye russisk - kinesisk.

At kunne begå sig på fremmedsprog er til tider mere vigtigt end så meget andet, og burde derfor være en vigtig del af skolernes undervisning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, lyngby | Skrevet: 20. nov 10 kl. 20:35

Er hätte seine Tochter Klavier spielen lernen lassen können - eller Lastkraftfarzeughauptphlichtversicherung.

Hvor svært kan det være. :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Harry Hansen, 8723 | Skrevet: 20. nov 10 kl. 20:59

Jeg tror, at grunden til grønlandske ords umådelige længde er, at det grønlandske skriftsprog blev skabt af en tysker. Ikke desto mindre: Tysk er Europas største modersmål, udtale og stavning er let for danskere. Når det kommer til utvetydighed er det fuldt på højde med latin. Engelsk? Du kan da høre, hvordan fish staves? Svar: Ghoti (gh i rough, o i women, ti i station). Und wie dann wird Fisch buchstabiert? Og til Niels Hansen: glem ikke Hottentottenpotentatentantenattentäterin.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Hansen, Vilnius | Skrevet: 20. nov 10 kl. 21:18

Det er nu 30 aar siden jeg i forbindelse med et uddannelseslegat besoegte en stoerre tysk virksomhed. Jeg havde forberedt mig grundigt og mente mit tyske var fornuftigt. Ved modtagelsen blev jeg moedt af HR-chefen i den paagaeldende virksomhed, som spurgte om jeg ville vaere saa venlig at tale engelsk under mit besoeg, da hans medarbejdere havde stort behov for at tilegne sig dette sprog. I loebet af den uge jeg var der, snoed jeg paa vaegten og blev enig med mine samtalepartnere, at de talte tysk og jeg talte engelsk. Da ugen sluttede hilste HR-chefen farvel og udtrykte begejstring for den model vi havde valgt, da begge parter tilsyneladende havde haft stort udbytte af “sprogforbistringen”. Det er ikke mit indtryk at tyske behov for at tale internationalt er blevet mindre gennem disse 30 aar.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Armin Winter, Flensburg | Skrevet: 20. nov 10 kl. 22:02

Jeg er tysk. Men min dansk er ikke so godt. So…
I will use English. I am always ashamed to see that Danish have learned our very difficult language while most Germans don’t know any Danish. And typically Danish speak a better English than Germans. I think the reason is, that in Danish TV you see movies in original language. In Germany all is translated. That is the reason, that most Germans have no fluent knowledges in English and it is really a benefit to understand German being in Germany, because the Germans will tend to speak German to each other. Indeed the younger Germans will understand you if you speak English.

On a good neighbourhoood!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Brian Korsgaard, Brabrand | Skrevet: 20. nov 10 kl. 22:32

Jeg lærte, på skole i england, i spanien, længere ophold i frankrig, Japan og Tyskland, at man når rigtig langt, og ofte længere, med en viden om landets sprog. Hvad enten man taler sproget flydende eller blot behersker det til husbehov, eller kun kan nogle fraser.

Og en forretningsmand der påstår andet, handler sjældent med mindre virksomheder. Men på samme måde som vi i Danmark har et meget stort antal mindre virksomheder, har man også i Tyskland også flere virksomheder, end lige KRAFT, Dr. Oetker, VW og AUDI.

Sagen er faktisk at en meget stor del af den dansk-tyske samhandel foregår mellem mindre virksomheder, familievirksomheder, hvor det måske ikke er sprogkundskaberne der har stået i højsædet, men tværtimod det forretningsmæssige.

Pointen er blot, at vi kan finde mange eksempler på det ovennævnte, at man gerne vil tale engelsk - enten som nævnt på grund af egne sproglige grunde, eller af høflighed overfor kunden - men man finder nu nok endnu flere tyske virksomheder, både kunder og leverandører, som både sætter pris på vi danskeres evne til at tale tysk, og foretrækker kommunikation på tysk, af hensyn til forståelsen.

Og som sagt har vi en tendens til at glemme de 100′vis af danske virksomheder, der dagligt både køber af og sælger til mindre tyske virksomheder. Og dagligt sidder der salgs- og indkøbsmedarbejdere i Danmark der dagligt benytter sig af det tyske sprog i kommunikationen.

Men ok, det er jo ikke lige AUDI og MERCEDES eller de multinationale kemikoncerner vi taler om.

Hvorom alting er så er tysk stadig et væsentligt sprog at beherske, alene fordi det er et naboland med over 80 mio indbyggere, alene fordi en meget stor del af vores samhandel er med Tyskland, og alene fordi vi rent faktisk har en rimelig mulighed for at lære sproget.

Hvor kikset er det ikke lige at stå i en sommerbutik i vores dejlige land, og høre at unge medarbejdere må betjene nordiske kunder på engelsk, eller betjene tyskere på engelsk, alene fordi man i skolen ikke vægter det sproglige, herunder kendskab til svensk og norsk. Ja undskyld, men det er tåkrummende at være vidne til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Christensen, Varde | Skrevet: 20. nov 10 kl. 22:38

Det er ikke kun for at kunne tale tysk når man er i tyskland man bør lære det..

Vi har en turistindustri der i den grad er afhængig af at der kan tales tysk.
Jeg bliver SÅ flov når jeg i en forretning på vestkysten høre at der tales engelsk med tyskere fordi “den unge” ikke magtede at lære sproget, fordi det var sjovere at spille computer end at lære nogle remser udenad…

Hmm Så er det lige man skal huske at tyskere ikke lærer sproget som vi gør.. De er jo så også vokset op med det…

Der er heller ikke noget bedre at kunne læse Bertolt Brecht på original sproget og kunne lege med ordne. Det sidste er det jo aå ikke alle der forstår..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Christensen, Varde | Skrevet: 20. nov 10 kl. 22:42

Lastkraftfarzeughauptphlichtversicherung.
Vidunderligt ord…….

@ Brian Korsgaard..
Er så ganske enig..
Jeg har selv som IT-tekniker siddet i Frankrig hos en større bilforhandler og måtte have tolk på da ingen kunne tale engelsk og da slet ikke tysk.
Det gjorde det ret besværligt at få deres IT systemer til at køre da DET OGSÅ kun var sat op til fransk… Men fik da skovlen under problemet..

Upassende ? Klag over indlæg

 
S Gün, københavn | Skrevet: 20. nov 10 kl. 22:47

Dansk og tysk ligner hinanden så meget, det er pinligt folk påstår man ikke kan lære det. Ren og skær dovenskab.
I Berlin har jeg oplevet danske kunstnere insistere på at tale engelsk, da engelsk er det kulturelle sprog!! Var der nogen der sagde idioter?

Upassende ? Klag over indlæg

 
U. Mortensen, virum | Skrevet: 20. nov 10 kl. 23:03

Tysk er et fantastisk sprog. Jeg voksede op i 70er og 80erne, hvor vi kun kunne se DR og tre tyske tv kanaler. Så der blev set meget tysk tv. DR burde iøvrigt sende flere tyske film, serier mm., i stedet for alt det amerikanske skrammel de sender idag.

PS. det længste tyske ord skulle iøvrigt være:

DONAUDAMPFSCHIFFAHRTSELEKTRIZITAETENHAUPTBETRIEBS-WERKBAUUNTERBEAMTENGESELLSCHAFT

Upassende ? Klag over indlæg

 
leif mikkelsen, Århus | Skrevet: 20. nov 10 kl. 23:35

Og så er verden jo så smart indrettet, at danske virksomheder kan få deres produkter sendt til deres tyske kunder direkte fra produktionsstedet i Kina. Smart, altzå.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Armin Winter, Flensburg | Skrevet: 20. nov 10 kl. 23:41

Lastkraftfarzeughauptphlichtversicherung

better is:

Lastkraftwagenhaftpflichtversicherung

It means a lorry liability ensurance.

I think German was invented to put as many letters together as possible. But even the Germans laugh at those words. A typical German joke is the word with the most tz in it:

Atzventzkrantzkertzenglantz

But you must be very good in German to understand it.

There’s a nice article “The awful German Language” from Mark Twain. It ends with the words: “You better have no German friends.”

Sorry for my bad English. My Danish is even worse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J O Nilsson, Frederikshavn | Skrevet: 21. nov 10 kl. 00:31

Er ens erhverv i Spanien er spansk ok.Ligledes hvis fransk en er ens domaine,så er fransk nødvendig.Det
samme med tysk.P t er det dog engelsk som er mest nødvendigt.I den yderste udørk,på det mest luvrede hotel,i alle lufthavne tales der engelsk.Det er hovedsproget,like it or not!For os er tysk og svensk nok mest nødvendigt.Om få år er kinesisk nok mest dominerende,også for tyskere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Jensen, Odense | Skrevet: 21. nov 10 kl. 00:37

Inden man beklager sig for voldsomt over at skolelever i iskioskerne ikke har lært tysk, skal man tænke på deres løn. Den rækker kun lige til at man kan få en som kan fylde vafler.

Mon ikke tyskerne hellere vil have lidt kommunikationsbesvær, end betale det femdobbelte for en is.

Jeg har som de fleste danskere brugt meget tid på at lære sprog i skolen. I jobannoncer er det ofte udslagsgivende for en ansøger.
I praksis har jeg ikke brugt det. Det har formentlig kostet det danske samfund mindst 10.000 kr. pr. minuts kommunikation, (på tysk og engelsk), at lære mig fremmedsprog på et ret sløjt niveau. Jeg tror bestemt ikke jeg er enestående i den sammenhæng.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Brian Korsgaard, Brabrand | Skrevet: 21. nov 10 kl. 04:22

Jamen det her handler ikke om enten eller, men både og. Ikke enten engelsk eller tysk, men både engelsk OG tysk. Engelsk af hensyn til det unversielle, og tysk af hensyn til til vores store naboland og samhandelspartner.

Vil man så supplere med fransk eller spansk - eller kinesisk for den sags skyld - er man ret godt gående.

Og uanst om man vil det eller ej, så er det altså nødvendigt at vi som et lille land behersker en god del fremmesprog. Ikke kun for vores fornøjelses skyld, men i høj grad af hensyn til vores internationale relationer, både kommercielt og politisk.

I dag er Berlin et af de store turistmål for danskere, særligt de yngre, og det er da tragisk at man som dansker, ikke engang kan læse og forstå det skrevne tysk, eller bliver nødt til at tale engelsk blot for at kunne kommunikere.

En helt anden faktor er den goodwill det skaber hos hhv kunder og leverandørere, når man viser en interesse for det land man forsøger at samhandle med. Ofte er det nok at vise sin “gode vilje” med sine sprogkundskaber, for at skabe et positivt indtryk. Rent faktisk er det små ting der kan øge vores internationale handels-goodwill.

Stod det til mig, skulle både tysk og engelsk være obligatorisk fra de små klasser. Og obligatorisk i gymnasiet uanset hvilke linier man ellers vælger. Og så kan man dertil vælge et 3 sprog.

Hvis vi lige ser bort fra matematik som et universelt sprog, så er det altså via vores evne til at kommunikere på tværs af landegrænserne, at vi både sikre vores samhandel, sikre udveksling af tanker og ideer, og denne mulighed opstår kun såfremt vi behersker fremmedsprog, og helst flere end kun engelsk.

Men indrømmet, jeg var også en af dem der hadede de tyske bøjninger. Men det sjove er at de i dag sidder rimelig fast i hovedet. Og som andre har nævnt så handler det om at vise eleverne vigtigheden og betydningen af grammatikken for sproget. Uanset om det er engelsk, tysk, fransk eller et helt 4 sprog.

Upassende ? Klag over indlæg

 
leif mikkelsen, Århus | Skrevet: 21. nov 10 kl. 10:56

@ Armin Winter, Flensburg, 20. nov 10 kl. 23:41

Guten Tag Armin Winter.

Sie haben geschrieben:
“I think German was invented to put as many letters together as possible.”

Die deutsche Sprache ist nicht meine starke Seite, aber ich versuche…. Ich finde daß die deutsche und die dänische Sprache(n) sich ähneln. Darum bin ich ein bißchen irritiert darüber, daß viele englische Wörter nicht zusammengeschrieben sind, wie wir tunen, als wir deutsch oder dänisch schreiben.

Und nun I will try to explain what I tried to write in German: German and Danisch are not similar but quite close. That’s why I do feel a little irritated when I read English. In English so many words are divided into more words, which makes it more difficult to read. Sometimes I have to start reading a sentence all over again to understand it.

Sorry for my bad German and my bad English. ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
leif mikkelsen, Århus | Skrevet: 21. nov 10 kl. 10:58

PS:

Jeg plejer at sige, at engelsksprogede simpelthen ikke kan klare mere end 8 bogstaver i samme ord.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Frank, Suldrup | Skrevet: 21. nov 10 kl. 12:24

Zwoa Zungebrecher:

“Kampfmittelräumungsdienst” (bomberydder)

“Wachstumsbeschleunigungsgesetz” (vækstpakke)

Upassende ? Klag over indlæg

 
preben Larsen, Åbyhøj | Skrevet: 27. nov 10 kl. 16:16

…problemet er at der ikke findes bare antydninger af visioner i dansk uddannelses politik. at man kan forlade folkeskolen uden at kunne begå sig på tysk i skrift og tale er alene danske politikeres skyld. skiftende regeringer har ødelagt fundamentet for det tyske sprog i Danmark. I frankrig vokser det ! Tysk er økonomisk og kulturelt Europas centrum…men det skal grundet ligegyldighed åbenbart holdes fjernt fra danskerne…der findes tre hovedsprog i Europa…Engelsk, Tysk og Fransk…og der er lige vigtige !…danskerne tror bare de kan lidt engelsk så er det godt.større skyklapper kan man ikke tænke sig.
Hvis du vil dine børn det godt så sikre dem en god tysk uddannelse evt ved at vælge folkeskolen fra og kom ind på en privat skole…man kan jo ikke vente på at kolonihave politikkere ser ud over byskiltet..

Upassende ? Klag over indlæg

 
preben Larsen, Åbyhøj | Skrevet: 27. nov 10 kl. 16:40

Til Tysker Drengen…ja du har helet ret…intet er mere sygt at se en eller anden journalist ved DR som tror han kan tillade sig at interviewe et tysk politiker på tysk…det er en hån imod seerne …her skal vi have et indblik i et tysk anliggende eller problemstilling og den person som bruger tid på at lade os komme tættere på skal tale på et fremmedsprog..og vi får som seer altså et dårlige indblik… men igen det er folketinget der alene sidder med ansvaret

Upassende ? Klag over indlæg

 
leif mikkelsen, Århus | Skrevet: 29. nov 10 kl. 10:57

Må jeg endnu en gang minde om de berømte udtalelser (på en slags engelsk) fra en dansk mandlig fodboldlandsholdstræner: “Screw the ball” og fra to danske ministre (begge kvinder?), hvoraf i hvert fald den ene var nytiltrådt på det tidspunkt:
“I’m in the beginning of my period” og “The prick over the eye”. Hallo, hvem sagde, at danskere kan klare sig på engelsk?

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens Jacobsen, neuchatel | Skrevet: 3. jan 11 kl. 22:20

Hvor ringe at se en tysklærer der mener, at tysk er helt overflødigt. Ja, han er vist klar til efterlønnen. Tysk er (ligesom andre fremmedsprog ud over engelsk) adgangsbillet til at begå sig og forstå sig i udlandet. Tyskland er fuld af tyskere der IKKE forstår engelsk - og desuden Danmarks største samhandelsland. Selv dem, der ikke er perfekte på tysk, høster en del point på at gøre en indsats på det fremmede sprog.

Ind med lærere, der er kompetente og tændte og formår at skabe motivation i kraft af engagement, og så skal der naturligvis følges op med ferier, studieophold og anden udveksling. Vi lever i en globaliseret verden, hvor hovedparten ikke taler engelsk.

Glemte jeg at nævne, at i den europæiske by hvor jeg bor, er engelsk for mange 3. eller 4. fremmedsprog. Mon jeg er glad for, at jeg ikke blot taler dansk og engelsk?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Ruge, 3400 Hillerød | Skrevet: 4. jan 11 kl. 11:10

Jeg beklagede mig en gang på et forældremøde over at min datter efter to år stadig ikke kunne tale tysk, og en væsentlig del af forældrene mente, at det også var bedre om de lærte fransk!
Problemet er ikke kasserollebøjning eller den voldsomme konsonantpræference, for tyskerne er meget venlige og tålmodige og kun glade, når man taler deres sprog - også med grammatiske fejl.
Problemet er, at tysk er det sprog man skal kunne for at handle på vore største nærmarkeder og handel er ikke fint nok for den velmenende klasse.
De mange påstande om, at det kun er nødvendigt at lære engelsk, kan kun komme fra folk, der alene har berøring med fremmede lande som turister.
I de fleste store lande (Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien) er film osv. dubbede, så de hører aldrig andet end deres eget sprog, og er væsentligt mere usikre på engelsk end vi kender det i Skandinavien. I det tidligere DDR er der en hel generation, der slet ikke har lært engelsk og kun dårligt russisk. Så hvis man vil kommunikere lidt ud over “Drei Bier, Bitte!”, bliver man nød til at lære fremmede sprog.
Hvis vi ikke kan handle med vores nærmarkeder, er det vanskeligt at se hvordan vi skal nå de mål, som både rød og blå blok opstiller for Danmark.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Jensen, Kbh Ø | Skrevet: 4. jan 11 kl. 12:20

Så føjede Bente Steffensen sig ind i den lange række af danske pinger, der, gennem historien, har outet sig som Prøjsernes 5. kolonne i Danmark. Hvis ellers Bente havde gidet læse sidste års absolutte tyske bestseller “Deutschland schafft sich ab” af Thilo Sarrazin, så ville hun vide, at befolkningstallet i Tyskland frem til 2050 vil opleve en dramatisk befolkningstilbagegang.

Ifølge Sarrazin HALVEREDES antallet af fødsler mellem 1965 og 2009. Frem til 2050 vil antallet af fødsler være halveret endnu en gang.

Læg dertil at 40 pct af alle nyfødte i dag har ikke-tysk baggrund og t Tyskland, bl.a. derfor er inde i en voldsom “dekvalificerings-spiral” - et ord jeg læste for første gang i en Berliner-avis.

Så det her svarer da vist til at købe aktier i White Star Line - efter at Titanic HAR ramt isbjerget.

Jeg er enig i, at danskerne skal blive bedre til sprog - men her må Spansk, Mandarin og Hindi have fortrinsret.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Carina Graae Rasmussen, Randers NV | Skrevet: 8. jan 11 kl. 22:13

Hvor er det dejligt, at der stadig er fortalere for det tyske sprog - og jeg er helt enig med Bente Steffensen. Der bør sættes meget mere fokus på, at flere unge i dag lærer sproget ordentligt. Som cand.ling.merc. i tysk er jeg selv helt vild med sproget. Tysk har uendeligt mange facetter og lyder fantastisk, når det mestres. Det er ikke, som mange tror, kedeligt og svært. Tværtimod åbner gode tyskkundskaber ikke blot op for et kæmpe erhvervsmarked, men giver samtidig adgang til førsteklasses kultur-, historie- og kunstoplevelser. Det er derfor en forfærdelig skam, at tysk ikke har højere prioritet hos de unge i dag. Samtidig må man også forundres over, at erhvervslivet ikke vægter solide tyskkundskaber højere, end de gør.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per efternavn Kristensen, kolding | Skrevet: 16. jan 11 kl. 10:09

Havde lige glæden af at se en del af koncerten med Helene Fisher. Fantastisk sangerinde, til trods for at hun kun sang på tysk. Har arbejdet en del i Tyskland og må indrømme at jeg havde alle mulige og i særdeleshed umulige fordomme om et land jeg aldrig havde besøgt. Kan blot konstaterer at det meste af mit forbehold var historisk baseret fra dvs. propaganda udsendelser/amerikanske film som jeg voksede op med. Jeg nægtede at lære et tysk ord i skolen og fortryder i dag at det ikke er blevet bedre end det er jeg kan dog klare mig hæderligt. Men det er når alt kommer til alt et spørgsmål om at sælge produkted
( tysk sprog ) der er problemet . unge menesker vil bare være kendte som S lee.
og tror så at den hellige grav er bevaret. Mere fokus i skole er vejen frem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
morten holgersen, frederiksberg c | Skrevet: 9. feb 11 kl. 20:48

Adventskranskærteskær?
Jeg synes tysk har et godt schwung.
Mvh Morten Holgersen

Upassende ? Klag over indlæg

 
carl-heinz feddersen, 29770 torrox | Skrevet: 16. feb 11 kl. 07:04

Du har ret,Johannes Wachtman, Hellerup, nr. 2 indlæg.
Hvis man fra “EF”/”EU” fra starten havde indført engelsk som nr. 2 sprog i alle disse lande fra første klasse, så havde vi alle kunnet forstå hinanden og sparet mange penge i tolke udgifter.
Men det befatter man sig ikke med indenfor dette foretagende.
Tænk hvis vi almindelige borgere kunne tale sammen, så ville vi hurtigt finde ud af, hvad det var for noget!!!
Det gælder for magthaverne, at holde befolkningerne i uvidenhed, så kan man bedre forføre dem.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Skriv en kommentar [Regler]
Fornavn*
Efternavn*
Adresse*
By*
e-mail*
Telefon**

*
For at sikre kommentarerne imod spam, beder vi dig venligst skrive ordet du ser i billedet til højre.

Anti-Spam Image



* Skal udfyldes.
** Valgfrit.
Kun fornavn, efternavn og bynavn vises på sitet.
Kommentarer uden korrekt navn fjernes.
Når du kommenterer, accepterer du JP Mediers vilkår

Annonce:





Foretrukne


Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/