

Uenighederne til trods, så var der én ting, som de borgerlige partier var helt enige om i valgkampen: Socialdemokraterne og SF havde ikke alle de penge, som de lovede væk i deres bestræbelser på at købe sig til regeringsmagten.
Jeg var en af dem, der sagde det igen og igen i de paneldebatter, jeg deltog i på østjyske uddannelsesinstitutioner: “De har ikke pengene.”
Nu viser virkeligheden sig så. Den nye regering med Helle Thorning-Schmidt i spidsen skrinlægger det ene løfte efter det andet, som S-SF afgav i valgkampen.
Der bliver ikke to lærere i klassen og ikke højst 24 elever pr. klasse. Ingen forbedring af børnechecken og intet pensionstillæg. Løftet om højst 30 minutters ventetid på skadestuen er også droppet sammen med forsikringen om, at patienter ikke længere skal ligge på gangene, gratis tandlægetjek for unge og folk med lave indkomster, gratis lægetjek ved runde fødselsdage, flere lægeambulancer til udkantsområderne og meget, meget mere.
Hvorfor? Fordi regeringen ikke har pengene til at opfylde S-SF’s valgløfter! Præcist som vi andre sagde det i valgkampen.
Et vælgerflertal troede dog tilsyneladende på S-SF. I hvert fald stemte de fleste vælgere på de fire partier, som sagde, at de ville pege på Socialdemokraternes formand, kvinden der stod i spidsen for alle de ufinansierede løfter, Helle Thorning-Schmidt, som statsminister.
Vælgerne fortryder allerede deres stemme
Nu hvor den økonomiske virkelighed melder sig for S-SF, melder sig imidlertid også den politiske virkelighed for vælgerne, og mange fortryder deres stemme. Hele fem mandater er partierne bag den nye regering nu bagud i forhold til den borgerlige opposition, viser den nyeste meningsmåling. Hvis der blev afholdt valg i dag, så ville S-R-SF-regeringen blive smidt på porten.
Det er en helt usædvanlig situation. Normalt er nye regeringer omgivet af masser af velvilje, og partierne bag går frem i meningsmålingerne efter valget. I mine mere end 20 år som først politisk interesseret, herefter journalist på Christiansborg, så en slags politisk kommentator og nu medlem af Folketinget har det aldrig været anderledes.
Men denne gang er skuffelsen over den vildledning, som S-SF stod for i valgkampen så udtalt, at et flertal af vælgerne allerede nu, blot få uger efter valget, foretrækker en anden regering end den, de lige har placeret på magten. Det vidner om det enorme vælgerbedrag, som S-SF kastede sig ud i for at sikre sig selv ministerposterne.
Forhåbentlig kan det være en lærestreg for vælgerne til næste gang: Stol ikke på socialdemokrater og SF’ere, der er desperate efter at komme i regering.
Og årsagen til, at der ikke er penge i statskassen er jo, at den tidligere regering kørte Danmarks økonomi i ruin.
Upassende ? Klag over indlæg
Ja så kom sandheden frem. Der er ingen penge, men S/SF har jo forsat med at love uendelige velfærdsforbedringer.
Men hvad er der sket. Intet!!!. Det sidste er at de ved gud har genfremsat VK´s finanslovsforslag….
Det siger vel ikke så lidt. De har løjet sig til magten med en fortælling om en evig voksende velfærdsstat. Men nu er virkeligheden gået op for dem. Gudskelov
Upassende ? Klag over indlæg
Det mest mærkelige er, at de røde slet ikke kan forstå, at der er givet et væld af løfter, som nu er taget af bordet.
De bliver ved med at tale om de 90 mandater, som om det var et nyt princip, der først dukkede op efter vaget.
Eller havde de troet, at de fik 90 mandater? Det vidste de godt, at de ikke gjorde.
Det er også kommet helt bag på dem, at der er finanskrise i hele verden, og at dansk økonomi ikke har det godt. De troede (vel gjorde de ej!), at pengene voksede på et træ, men endelig har fx Astrid Krag fundet ud af, at det gør de ikke.
Er der der nogen, der tror, at de røde havde vundet valget, hvis de havde holdt sig til sandheden?
Upassende ? Klag over indlæg
k. hansen, rødekro | Skrevet: 14. okt 11 kl. 11:30
“Og årsagen til, at der ikke er penge i statskassen er jo, at den tidligere regering kørte Danmarks økonomi i ruin.”
Finanskrisen i bl.a. Grækenland er måske også VKO’s skyld?
Upassende ? Klag over indlæg
Der er nu et kæmpehul i statskassen på omkring 100 milliarder kroner.
Men på ti år brugte VKO over 1500 milliarder på formål som ikke hjalp eller gavnede danskerne. Så statskassen havde ikke behøvet at være gabende tom og med hul i bunden.
Man må håbe at OBO kan være med til at rette lidt op på økonomien, inden endnu flere danskere rammes af social deroute.
Men borgens øvrige indhold giver ikke en meget at have håbet i.
Upassende ? Klag over indlæg
Men snyd og bedrag betaler sig åbenbart. Helle og Villy sidder jo i de behagelige ministerbiler og kan se frem til en klækkelig ministerpension, da regeringen helt sikkert holder de 2 år der skal til for at pensionen er sikret.
Upassende ? Klag over indlæg
Regeringens nye mantra er, at “hullet i statskassen” var meget større end forventet, og der tales om “kasseeftersyn” osv. Med andre ord er teknikken den samme, som når en ny bankdirektør tiltræder, nemlig at nedskrive så meget som muligt for derefter at kunne fremvise et ekstraordinært godt resultat.
Jeg tvivler meget på, at statsadministrationen ikke er i stand til at føre et retvisende regnskab, eller at “hullet i statskassen” skulle være større end forventet.
Tilbage står alene rød bloks overbudspolitik og den efterfølgende og meget bratte faneflugt. Foghs kontraktpolitik gælder ikke længere. Rød blok har sat den nye standard: Vi lover hvad som helst for at få magten, og vælgerne er blot det tilfældige middel til at få den.
Rød blok udfordrer for alvor vores demokrati.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er faktisk en sjov logik: Danskerne har stemt på dem som lovede i øst og vest, og er blevet skuffet over den pludselige realisme i den røde lejr.
Måske havde mor ret da hun sagde, at med ærlighed kommer man længst.
I dette tilfælde ramte realismen bare lidt for sent for valgets sejrherre.
Upassende ? Klag over indlæg
Såvel SSF og R og LA m.f. har jo lovet guld og grønne skove for andres penge , der vel at mærke ikke findes i samfundet -så det er en gammel nyhed .
Havde alle partier fortalt sandheden i valgkampen , kunne vi ha forssat som intet var hændt til afgrundens rand , nu har vi bare fået en ny regering der fører os ud over afgrunden ,det er kun et spørgsmål om tid .
At vælgerne ha ladet sig narre beviser kun deres naivitet til løgnees magt.
At folk tilmed er så naive at tro at en person som Helle Thorning Schmidt der slæber rundt på en Gussitaske til 45.000.- er på folkets side , så er man sku for naiv. !!!!
Der er intet nyt under solen og det kommer der næppe , før undergangen er sket.
Upassende ? Klag over indlæg
Det minder lidt om den med de tre kuverter fra forgængeren som den nye direktør fandt i skrivebordet. På sedlerne stod der “Åbnes ved krise 1, 2 og 3″
I den første stod der “Skyd skylden på mig, jeg er alligevel fortid her.”
I den anden stod er “Påtag dig ansvaret, og sig det ikke sker igen.”
I den tredie stod der “Skriv tre kuverter, du er snart fortid her.”
HTS har rigeligt brugt af indholdet i kuvert 1, har lindet på kuvert 2, og vil meget snart få brug for kuvert 3.
Upassende ? Klag over indlæg
Det er morsomt at se hvor stor forargelsen over “løftebrud” er hos folk, der aldrig kunne drømme om at stemme på den nye regering.
Upassende ? Klag over indlæg
Selvfølgelig er der ikke økonomisk dækning for alle socialdemokraterne og folkesocialisternes valgløfter. Det fremgik tydeligt af ekspertvurderinger før valget og ses nu i praksis efter. Den globale økonomiske krise er ikke den tidligere regerings skyld, tværtimod afbødede VK’s ansvarlig politik de værste virkninger af krisen og Danmark er kommet lettere gennem den end mange andre europæiske lande. Der blev betalt af på gælden i de gode tider i stedet for socialisternes ønske om at skrue det offentlige forbrug yderligere op. Preben F1 Jensen, København mener åbenbart ligesom k. hansen, rødekro, at det er den tidligere regerings skyld, at statskassen ikke har råd til den socialistiske regerings overbudspolitik.
Upassende ? Klag over indlæg
Der er - i modsætning til hvad Søren Kristensen, København mener - bestemt ikke noget morsomt ved overklassekvinden Thorning og folkesocialisternes brudte valgløfter. Det der er alvorligt i denne sag er, at socialisterne - allerede før valget - udemærket var klar over at de ikke kunne indfri løfterne og derfor på det skammeligste har bedraget deres vælgere. Hvis socialisterne havde fortalt sandheden var valgresultatet blevet et andet og derfor har de brudte valgløfter stor interesse - også - for folk der aldrig kunne drømme om at stemme på socialisterne. Iøvrigt er socialisterne netop løbet fra yderligere et valgløfte, nemlig det at kommunerne ikke får lov til at bruge flere penge i nær fremtid.
Upassende ? Klag over indlæg
T Jensen: Regeringen får snart endnu et problem: Øget ulighed. S+SF har skreget op om forøget fattigdom som et kæmpeproblem. Allerede i dag er den pubertære Thor Møger - sikkert efter råd fra en af hans spindoktorer - ude at forberede folk på øget ulighed.
Lad ikke hyklerparret Villy og Helle Løgnhals dø i synden, når fattigdoms-tallene kommer på bordet. De skal komme til at høre for det - og køb ingen af deres bortforklaringer.
Upassende ? Klag over indlæg
Søren Kristensen skriver:
“Det er morsomt at se hvor stor forargelsen over “løftebrud” er hos folk, der aldrig kunne drømme om at stemme på den nye regering”.
Ja, og det er tragikomisk at se, hvor ligeglade, betontilhængere af den røde blok er med at blive snydt i hoved og r.. i deres bevidstløse iver efter at have en rød regering.
Upassende ? Klag over indlæg
Man burde indføre samfundsfag i folkeskole og gymnasium for alle, for det virker som om store dele af den stemmeberettigede befolkning slet ikke forstår politik eller valgsystemet. Politiske løfter er netop dét. Kan de overholdes, er det et mirakel - hvis de ikke kan, så er det nok, fordi virkeligheden har gjort dem umulige. De røde politikere har ikke gjort noget forkert, og de har ikke løjet eller brudt løfter. De har afgivet politiske løfter, og hvis deres vælgere troede, at verden ville ændre sig fra dag 1, så er det dem, der er de naive og ikke politikerne, der er onde. Hvis der ikke er penge til at gennemføre løfterne, og heller ikke er de nødvendige 90 mandater for at kradse dem ind på anden vis, så er det da soleklart, at de ikke kan gennemføres. Der var ikke flertal for en udvidelse af den sociale forsørgelse, ergo bliver den ikke udvidet. Det må de røde vælgere acceptere, for som ordsproget siger: Jeg bebrejder ikke nogen for deres fejltagelser, men jeg forventer, at de selv betaler for dem.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Søren Kristensen (Kl. 11.53) vil jeg sige:
Vi, der ikke har stemt rødt, er ikke vrede over løftebruddene, for de var urealistisk drømmetænkning, men over, at den nye regering har svindlet sig til en valgsejr ligesom heksen i eventyret lokkede Hans og Grete til sig.
Upassende ? Klag over indlæg
Når regeringen ikke har pengene til at gøre de ting, som S og SF sagde, at de gerne ville, så skyldes det jo i hovedsagen, at vælgerne sammensatte Folketinget på en sådan måde, at der ikke er flertal for hovedparten af den finansiering, som S og SF også sagde, at de planlagde efter. Som f.eks. bankskat, millionærskat og aktieskat.
Så det er ikke helt så simpelt, som Ole Birk Olesen og mange andre nu fremstiller det. Skal man tage Ole Birk Olesen på ordet, må ingen partier således fremover gå til valg på at sige, at de vil kræve flere penge ind i skat og bruge dem til bedre velfærd.
For så er det “løftebrud” og “groft vælgerbedrag”, hvis vælgerne sammensætter Folketinget sådan, at der ikke er flertal for de ønskede skattestigninger. Jeg må indrømme, at logikken forekommer mig ret tvivlsom.
Erling Rasmussen skriver f.eks.:
“Eller havde de troet, at de fik 90 mandater? Det vidste de godt, at de ikke gjorde.”
Ja og? Et parti må altså ikke fortælle om, hvilken politik det gerne vil føre, hvis det kan få flertal til det, uden på forhånd at være sikker på, at det kan lade sig gøre?
Havde Liberal Alliance troet, at de fik 90 mandater, da de gik ud og annoncerede, at de ønskede 40% skat? Og skal Liberal Alliances vælgere derfor nu være sure og vrede over, at der ikke kommer 40% skat, fordi Liberal Alliance ikke fik 90 mandater?
Prøv lige at overvej de nærmere konsekvenser af det synspunkt og vend så lige skråen en ekstra gang, før I hopper med på pressens og den nye oppositions “løftebruds” kampagne.
Upassende ? Klag over indlæg
@Ole Birk Olesen
Du glemmer en vigtig detalje.
Der er dejlig ro. Jovist er der da nogle få, der pipper op om alt muligt. Men nu er det jo “the good guys”, der sidder på magten - og så er det ligesom om, at kritikken og hyleriet hurtigt forstummer.
Personlig vil jeg nyde de næste 4 år, hvor de røde vil blive nødt til at føre en økonomisk politik, der ellers - hvis de blå var ved magten - ville drukne i et sandt hylekor.
Men det kan være, at Anne Baastrup finder de berømte pengetræer. Hun haj jo allerede bevist, at hun ind imellem har svært ved at kende forskel på virkelighed go ønskedrøm - og hvis vi absolut skal have en person ud at lede efter pengetræerne, så kan jeg ikke pege på en bedre kandidat end hende.
Upassende ? Klag over indlæg
PS. Jeg er selv radikal, og mit parti sagde under valgkampen, at det ønskede at annullere boligejernes skattestop og afskaffe 24-års reglen. Skal jeg nu være sur og vred og beskylde mit parti for ”løftebrud”, fordi de partier, som går ind for disse ting, kun fik 29-38 mandater i Folketinget, og fordi det derfor ikke bliver til noget?
I rest my case.
Upassende ? Klag over indlæg
Lars Hansen:
De Radikale har forhindret ekstra skatteopkrævning for godt fem mia. kr. Til gengæld har de forbedret den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser med deres krav om, at regeringen skal acceptere forgængernes efterløns- og dagpengereformer. Det giver FLERE penge i statskassen på blot lidt længere sigt, ikke færre.
Oven i det kommer, at S-SF gik til valg på, at der skulle skabes overskud på de offentlige finanser allerede i 2013. Det løfte er i regeringsgrundlaget blevet forvandlet til en forsikring om overskud syv år senere, nemlig i 2020. S-SF har af den grund også FLERE, ikke færre, penge at bruge af, end de ville have haft, hvis de skulle have levet op til valgløftet om overskud i 2013.
Summa summarum: Det er ikke de Radikale, men den økonomiske virkelighed, som sætter en stopper for S-SF’s løfter fra valgkampen. Og med mindre de er dummere, end jeg tror, så vidste lederne af de to partier allerede i valgkampen, at deres løfter var udskrevet på dækningsløse checks. De afgav dem alligevel for at vinde regeringsmagten.
Upassende ? Klag over indlæg
@Thomas Larsen
Ja det er såmænd ikke sikkert, at V og K behøver være så kede af, at de slipper for at sidde med regeringsansvaret de næste 4 år. Som den økonomiske situation er, bliver der ikke mulighed for at dele mange ”gaver” ud til vælgerne, så det er grundlæggende en utaknemmelig opgave uanset regeringens farve. Det nåede Lars Løkke jo for så vidt også allerede at opleve i de par år, hvor han var statsminister.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Lars Hansen (kl.12.32)
Der er stor forskel på at fremlægge en politisk plan og så det, vi oplevede, nærmest at garantere, at sådan blev det, hvis de fik magten. Du må indrømme, at løfterne fra deres side ikke blot var en ønskeseddel til opfyldelse, hvis tiden engang skulle blive moden til det.
Upassende ? Klag over indlæg
@Lars Hansen
Præcis - den økonomiske virkelighed kan man ikke løbe fra. Og det er jo temmelig evident, at S og SF har lettere ved at få eksempelvis fagforeningerne til at sluge nogle af de store kameler, end V og K har.
Min eneste frygt de næste 4 år er sådan set, at når de sætter kontanthjælpen op, fjerner starthjælpen og generelt fjerner enhver motivation til at finde et arbejde, at de dermed skaber endnu større problemer.
Men i det mindste går vi da ned med stil og violin-orkester
Upassende ? Klag over indlæg
Søren Kristensen skriver:
“Det er morsomt at se hvor stor forargelsen over “løftebrud” er hos folk, der aldrig kunne drømme om at stemme på den nye regering.”
Mon ikke forargelsen hos de fleste af os skyldes rød bloks hidsige og løgnagtige optræden gennem de seneste år på de politiske “skrå brædder”. Et skuespil, der tydeligt afslørede magtstræbets grimme fjæs hos hovedpersonerne og deres væbnere.
Upassende ? Klag over indlæg
Ikke fordi jeg tror at valgløfter ikke har nogen effekt, men umiddelbart tror jeg at rød blok fik regeringsmagten denne gang af den grund at ret mange mennesker bare ønskede sig noget nyt.
Løkke og Co gjorde det sådan set fint på mange punkter, men valgte bare at indføre så mange tåbelige love (under en vis indflydelse af DF) at det ikke kunne blive ved.
Hvis Løkke kunne have garanteret ikke at skulle samarbejde med DF, men valgte en bredere pakke mod midten, så tror jeg han stadig havde siddet på magten (men det ville jo så være et løfte som han måske ville have været nødt til at bryde efter valget
Held og lykke til de røde…
Upassende ? Klag over indlæg
@Ole Birk Olesen
Hvor i alverden har du fra, at S og SF gik til valg på, at der skulle være balance på de offentlige budgetter allerede fra 2013? I skatteudspillet ”Fair Forandring” står der ordret, at der er udsigt til underskud på de offentlige finanser ”mange år ud i fremtiden”, og det angives som en begrundelse for at kræve lidt flere penge op i ekstra skatter, end man bruger på skattelettelser og velfærdsydelser.
Tilbagetrækningsreformen og dagpengereformen bidrager langsigtet med penge til de offentlige finanser, det er helt korrekt. Men som konsekvens heraf dropper S og SF deres planer om via 3-partsforhandlinger at øge arbejdstiden, og dermed bortfalder det tilsvarende store bidrag til statsfinanserne, som dette ville have givet, hvis det var blevet gennemført succesfuldt. S og SF har derfor ikke fået flere penge at gøre godt med langsigtet, men kun en lidt højere grad af sikkerhed for, at pengene faktisk kommer i kassen som forventet.
Tilbage står derfor stadig, som du selv skriver, at Radikale har forhindret finansiering af en vis størrelsesorden. Det kan godt være, at det kun er 5 milliarder (jeg gider ikke regne efter) men det er også nok til, at flere af velfærds”løfterne” ikke kan indfries. Og i hvert fald slet ikke lige her og nu, som alle journalisterne åbenbart mener, at en regering skal for at ”opfylde sine løfter”.
Du synes at mene, at S og SF har ”snydt sig til magten” ved at give en masse ”urealistiske løfter”. Thja. Det er da muligt. Men V og K forsøgte at bevare magten ved at føre usaglige skræmmekampagner om ”græske tilstande”, ”sejlende udlændingepolitik”, “kommunistisk indflydelse” og alt muligt andet pladder og vrøvl. Og det kan jeg ærlig talt ikke se er bedre.
Jeg synes bestemt ikke, at V og K samlet set har ført en mere sober valgkamp end S og SF, snarere tværtimod. Valgkampen startede f.eks. med, at en minister, en tidligere minister eller en af deres spindoktorer lækkede fortrolige oplysninger til BT i Helle Thornings skattesag, så BT kunne køre en historie på sagen og forsøge at ”karaktermyrde” Helle Thorning 5 dage før, valget blev udskrevet.
Er det at føre fair valgkamp? Ikke hvis du spørger mig. Så lad den, der er ”ren”, kaste den første sten, og det er Venstre i hvert fald så langt fra.
Upassende ? Klag over indlæg
Lars Hansen:
Du spørger: “Hvor i alverden har du fra, at S og SF gik til valg på, at der skulle være balance på de offentlige budgetter allerede fra 2013?”
Det har jeg fra “Fair løsning 2020″, som var den senest fremlagte økonomiske plan fra S-SF, før valget blev udskrevet. På side otte står der:
“Fair Løsning 2020 betyder, at det strukturelle underskud på de offentlige finanser er væk allerede i 2013, mens regeringens Reformpakken 2020 først vil medføre balance fra 2020.”
Du kan selv se efter her:
http://www.sammenomdanmark.dk/files/Udspil/2020-pixi_web150511.pdf
Upassende ? Klag over indlæg
@Erling Rasmussen
Jeg vil medgive, at S og SF selv har en del af ansvaret for den utilfredshed, som en del af deres vælgere nu føler, pga. den retorik, som de to partier har anvendt overfor Radikale, den såkaldte ”kommapolitik”. Den lære, som alle bør drage af dette, er, at man ikke skal bruge ultimativ retorik, med mindre man er rimeligt sikker på at have 90 mandater bag sin politik.
Det lærte Radikale på den hårde måde tilbage i 2006-2007, hvor partiet malede sig op i et hjørne med sine ”ultimative krav”, der ikke var blot i nærheden af at være flertal for, og som kostede 8 mandater ved valget i 2007. Og nu har S og SF forhåbentlig også lært det.
Jeg synes dog, at S og SF det sidste halve års tid ændrede deres retorik ret markant og holdt helt op med at tale om ”ultimative krav”. Så derfor kan jeg stadig ikke HELT forstå, at det har kunnet komme bag på no-gen, at der skulle forhandles med Radikale om et regeringsgrundlag efter valget, og at dette ville betyde, at regeringsgrundlaget ikke blev en ren afskrift af ”Fair Løsning” og ”Fair Forandring”.
Man kan sige, at som partiernes synspunkter og mandaterne er fordelt, så havde det på en måde været me-re naturligt, om Radikale havde peget på en V-ledet regering. Men så skal S og SF´s vælgere da bare være lykkelige over, at Radikale alligevel pegede på Thorning, da de vel trods alt får mere indflydelse på den må-de, end de ville have fået under en V-ledet regering med støtte fra Radikale.
At en del af S og SF´s vælgere nu, ifølge nogen meningsmålinger, er skiftet over til Venstre, er og bliver der-for en irrationel følelsespræget reaktion, som ikke ville tjene deres egne interesser, hvis der var tale om et valgresultat og ikke bare meningsmålinger. Og netop fordi det er irrationelt, så tror jeg heller ikke, at det holder i længden.
Så ”de blå” bliver nødt til at finde på noget andet og mere substantielt, hvis de skal generobre magten om 4 år.
Upassende ? Klag over indlæg
De røde har svindlet sig i regering og har devalueret gængse begreber i det politiske landskab. Med ord, løgnagtigheder og hjælp fra de radikale kan magten erobres og det blev den så. Men det er ikke godt for Danmark og jeg håber vælgerne vil straffe de formastelige, når chancen byder sig. Den gamle regering skulle have sadlet om til borgerlig politik noget før og luget lidt ud i persongalleriet - så havde valget været vundet.
Upassende ? Klag over indlæg
@Ole Birk Olesen
Jeg citerer fra Fair Løsning 2020:
“Fair Løsning 2020 betyder, at det strukturelle underskud på de offentlige finanser er væk allerede i 2013, mens regeringens Reformpakken 2020 først vil medføre balance fra 2020. Det skyldes primært regeringens tilbagetrækningsreform, som forværrer de offentlige finanser markant indtil 2015, fordi de indbetalte efterlønsbidrag skal udbetales, og indbetalingerne til efterlønsordningen ophører for dem, der mister retten til efterløn. Derfor kan Danmark med Fair Løsning 2020 begynde at betale af på gælden allerede fra 2013, mens regeringen vil lade gælden vokse frem til 2020, jf. figur 3 og 4.”
Da den nye regering gennemfører tilbagetrækningsreformen, forværres statsfinanserne selvfølgelig frem til 2015, og derfor er det uundgåeligt, at målet om strukturel balance allerede i 2013 må opgives.
Hvilket vel at mærke ikke betyder, at der er flere penge at bruge løs af. De penge er jo således allerede disponeret til tilbagebetaling af efterlønsbidrag og færre nye indbetalinger af samme.
Upassende ? Klag over indlæg
Lars Hansen:
Korrekt, men efter 2015 bidrager tilbagetrækningsreformen til en styrkelse af holdbarheden af de offentlige finanser. Så hvad er undskyldningen for at udskyde balance helt til 2020? Der kan kun være to forklaringer: Enten (1) var påstanden om, at man kunne få balance i 2013 bygget på fatamorganaøkonomi, eller også (2) vil man bruge endnu flere penge, end man sagde i den plan, der hævdede, at den kunne skaffe balance i 2013. Jeg tror på 1, og dermed er vi tilbage ved udgangspunktet: De penge, som S-SF lovede væk i valgkampen, havde de ikke.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg har ikke noget imod at man kalder det “guld og grønne skove” og brudte valgløfter.
Man skal huske at partierne får gennemført en masse ting som vi ikke ville få med VKO, klima-revolutionen, betalingsring, afskaffelse af pointsystemer etc.
Som SFer jubler jeg selvfølgelig over hver eneste af disse lovændringer og tiltag. Det burde da ikke være svært at forstå at jeg selvfølgelig også stemmer på SF næste gang.
Når så vore partier har lovet for meget før valget, feks. lovet billigere billetter til offentlig transport, gratis lægecheck , kortere ventetid på skadestuer osv.
Så vil jeg som SF-vælger stole på at de rent faktisk vil arbejde på de ting, og så vil befolkningen kunne se at det trods alt går i den rigtige retning med disse ting.
Når så valgdagen kommer næste gang, så kan det godt være at vi ikke kom ned på 30 minutters ventetid, men befolkningen må jo så vurdere om SFR har udgjort en forsbedring i forhold til VKO.
Om 4 år.
Upassende ? Klag over indlæg
Lars Hansen skriver:
“Hvilket vel at mærke ikke betyder, at der er flere penge at bruge løs af. ”
Ja Ole Birk, jeg forstår absolut heller ikke dit argument som lyder: fordi der er større underskud end ventet så har SFR flere penge at bruge af? Det må du virkelig forklare nærmere.
Men tak i øvrigt for en altid interessant og livlig blog.
Upassende ? Klag over indlæg
@Jesper Christensen, Aalborg. Bingo, lige præcis hvad der skete. DF og deres nationalsocialisme var simpelthen blevet for meget. Læg så dertil en række dybt inkompetente ministre som Karen Ellemann, Tina Nedergaard og Troels Lund Poulsen - så er det egentlig utrolig at man kunne mønstre så mange stemmer trods alt.
Upassende ? Klag over indlæg
Fuldstændig enig med Tom Romdal længere nede. Er også ligeglad med brudte valgløfter bare vi slipper for de fuldstændigt intetsigende liberale kræfter hvis eneste formål er middelmådighed, friværdi og mele deres egen kage og så ellers skider på miljøpolitik og en generel respekt for andre mennesker. At Danmark ikke har penge til noget som helst kan vi kun takke den tidligere regering for der med velsignelsen af afdragsfri lån gav los for et overforbrug ingen havde brug for. Så liberale; stop jeres ynkelige flæberi og tør øjnene med slipset (det ser latterligt ud alligevel)og snup så en tudekiks og glæd jer over at vi har fået en ansvarlig ledelse af Danmark.
Upassende ? Klag over indlæg
Tom Romdal:
Det kan da ikke være så svært at forstå.
Ambitionen om at skabe balance på de offentlige finanser kræver mådehold med de offentlige midler - man må ikke bruge flere penge, end man får ind. Opgiver man ambitionen om at skabe balance på de offentlige finanser, så behøver man ikke at vise samme mådehold med de offentlige midler, som man ellers skulle have gjort.
Hvis nu S-SF var gået til valg på at skabe balance i 2020, men de Radikale under forhandlingerne om regeringsgrundlaget havde krævet, at det allerede skulle ske i 2013, så kunne man forstå, at det ville forvolde problemer med at indfri løfterne om øget forbrug til dit og dat. Men når det forholder sig lige omvendt, altså når der under regeringsforhandlingerne er blevet slækket på ambitionerne om tidligt at skabe balance på de offentlige finanser, så må man enten undre sig eller konkludere som mig:
Påstanden om, at S-SF i forhold til VK-regeringen både kunne bruge flere penge, skrotte arbejdsmarkedsreformer som sparer penge, og skabe balance på de offentlige finanser syv år tidligere end VK, var bygget på fatamorganaøkonomiske beregninger.
Upassende ? Klag over indlæg
Lider de røde vælgere af en form for Stockholmsyndrom?
De er blevet kidnappet af deres politikeres valgløfter, og når alle løfterne så een efter een falder til jorden fra dag 1, forsvarer de deres politikere/kidnappere nidkært - ligegyldigt, hvad de gør og siger.
Upassende ? Klag over indlæg
Preben F1 Jensen, København | Skrevet: 14. okt 11 kl. 11:42. Har du set Politiken den 12. oktober? Hvor Anne Baastrup om morgenen havde udbredt sig om underskuddet? Citat: “SF’er i bakgear: Underskud på 100 milliarder var bare rygter.” Hvor får du 100 milliarder fra? Samme rygter?
Upassende ? Klag over indlæg
Og er der nogen der tror at LA kan finde de penge til nye skattelettelser, som LA overbyder VK på, primæret til de allerede skattelettede nu verdenslavt beskattede rige virksomhedsejere og direktører.
Mens brandbeskattede produktionsarbejdspladser fosser ud landet, hvilket LA ikke har nogen løsninger på udover at sende endnu flere danske overskudskroner ud af landet til de rige udenlanske virksomhedsejere - i et primitivt uforstandigt håb om de da vil have medlidenhed med vores verdensdyre produktionsarbejdspladser.
Nej LA vil ej kunne skabe holdbar vækst, men kun opretholde deres politiske levebrød på en uansvarlig ufolkelig sort overbudspolitik udtænkt af det erhvervsspin, som betaler partiet.
Upassende ? Klag over indlæg
T Hansen…..
Jeg holder hverken med de blå eller de røde, men betragter begge som halvdele af den nomenklatura eller politiske “adel” der er opstået, og hvor det hele mest går ud på at udnytte og udplyndre danskerne så grundigt som muligt, samtidig med at man forærer deres land væk og undergraver deres velfærd, familieliv, jobmuligheder, privatøkonomi, sundhed og tryghed, kultur og retssikkerhed.
Hvilken forskel er der efterhånden på de røde og de blå, på de radikale og de skabsradikale? Alle partierne er jo ligeglade med almindelige danskeres problemer, det findes der utallige eksempler på.
At intet ville blive bedre for den brede befolkning efter valget, var vi jo flere som forudsagde allerede for længe siden.
Upassende ? Klag over indlæg
Til L.Amm.
Der skal overhelehovedet ikke bruges flere penge, der skal spares 100 mia. på de off. udgifter gennem primært beskæring af overførselsindkomster samtfrysning af samme samt fastfrysning af off. lønninger og udfasning af 50000 off. stillinger. Det vil give ca. 80 mia i budgetforbedringer. DErudover er der masser af steder, hvor der kan findes yderluigere 30-40 mia. Så kan vi få balance, afdrag på gæld og en tiltrængt skatterefrom med vægt på topskattelettelser.
Hverken rød eller blå børnehave har modet til at gøre det nødvendige overfor de off. udgifter. Man sætter sig blot tilbage og venter på IMF.
Men det er jo nemt, når man selv er sikret økonomisk i hoved og røv.
Upassende ? Klag over indlæg
Jamen Ole Birk - det har du da ret i, og det viser så bare, at vælgerne først og fremmest fravalgte VKO-regeringen frem for at vælge noget til.
Og netop det er om noget skræmmende. Det vil med andre ord sige, at den regering, der har haft magten i 10 år, har forvaltet den af helvede til og generelt kan man sige, at politikere ikke har meget at byde på i dag.
Og nu er ved det, hvad har LA så egentlig at byde ind med - ud over evig og altid at pege fingre.
LA lovede jo skattelettelser inden valget. Det har vi ikke fået. Løftebrud mand - det er fanme løftebrud. LA bryder sine løfter. LA kan man ikke stole på. Kan du få øje på tåbeligheden i disse udsagn. Hvis du kan, så kan vi håbe, at LA stopper med at pege fingre af andre.
Upassende ? Klag over indlæg
“Dronning” Margrethe har også lært lidt af tidl. borgmester Brixtofte Citat Kommunerne skal holdes i stram snor” og Private skal drive nyt rådhus Citat
Margrethe Vestager er glad for, at kommunerne tænker nyt” -så jeg giver dem lige et par millioner fra en særlig pulje- min kommentar
Nu er Brixtoftes ide om Sale and Lease back af offentlige bygninger lige pludselig godkendt.
Upassende ? Klag over indlæg
ole birk
“Summa summarum: Det er ikke de Radikale, men den økonomiske virkelighed, som sætter en stopper for S-SF’s løfter fra valgkampen.”
Så er jeg meget bange for, at du ikke har fuldt med?
Hvis du ikke vil betale skat, hvordan skal staten så kunne betale for sine udgifter?
En hel del mennesker er ifølge loven beskyttet, men kommunerne og staten kan ikke betale for de øget udgifter. feks. de handicappede, de socialeudsatte, ældreplejen og specielt psykiatrien. Hvordan vil du klare problemet uden midler?
Hvad har staten brugt sit overskud til, skattelettelser og ikke invistering. Selv dagsspekulation vil du ikke beskatte, hvilket er uhørt når skatteyderne skal betale regningen hvis det går galt, igen.
hils saxobank og dine sponsorer for hvad skylder LA ikke dem, hvis i få magt i fremtiden.
Upassende ? Klag over indlæg
Overskriften: “Vi fik ret: S-SF havde faktisk ikke de penge, de lovede væk i valgkampen”
Gud hvor er det barnligt - det er lige som små børn der skråler “kan i se jeg havde ret, hvad sagde jeg”.
Hvad med at komme i arbejdstøjet og lave konstruktivt i det folketing vælgerne har sat sammen.
Der kommer intet ud af at sidde i hver sin ende af blokkene og vente på om man får ret eller ej.
Men moralen holdes jo højt i LA, spørg bare Anders på vej ind på str….bar
Upassende ? Klag over indlæg
Det er lykkedes for det røde kabinet, at lyve sig til regeringsmagten i Danmark. Det er en skandale, igen.
Præcis som da befolkningen blev lovet, at uhæmmet, muslimsk indvandring til landet, var multikulturel berigelse og godt for landet.
Det er senest kommet frem, at kupmageren Poul Nyrup Rasmussen plæderer for en Europæisk stat. Han er direkte forbandet på Tyskland og Frankrig, der ikke vil lade sig underkaste den Europæiske magtelite og afgive selvbestemmelse over deres lande.
Poul Nyrup Rasmussen
Præsident for
Det Forenede Europa
Tyrkiet jubler hele vejen hen i banken og ser en lysende fremtid for islam og Sharia i Europa.
Upassende ? Klag over indlæg
En glimrende analyse af Jarl Cordua:
kortlink .dk/9s52
(fjern mellemrum - oprettet pga JP spamfilter)
Upassende ? Klag over indlæg
L Amm nu hører det så med til historien at S var med i aftalen om de afgitsfrie lån.
Ang miljøpolitik vil jeg anbefale dig at læse den forrige regerings planer,så vil du opdage at så milevid stor forskel som der påstås der er ifh.til den nuværende regering er der ikke.Og de mål der står i regeringsgrundlaget opnås heller ikke,det er urealistisk.
Lars Hanse Valby Den der med boligbeskatninger nåede de radikale at få ændret til,at det skubbes ud til næste valg,så jo R fik stort hvad de kom efter,bortset fra 24 års-reglen.Derfor er der også al mulig grund til at ønske R tillykke med valget og “magten”.
Upassende ? Klag over indlæg
Ole Birk skriver:
“Påstanden om, at S-SF i forhold til VK-regeringen både kunne bruge flere penge, skrotte arbejdsmarkedsreformer som sparer penge, og skabe balance på de offentlige finanser syv år tidligere end VK, var bygget på fatamorganaøkonomiske beregninger.”
Men det er jo ikke en SF-regering, så dit argument falder fuldstændig til jorden. R gik til valg på at udbetale efterlønspenge, ikke noget med bankskat, ikke noget med millionærskat.
Vi fik en SFR-regering, og R fik sin vilje på de punkter. Dermed skal efterlønspengene jo udbetales osv, og vi har klart større underskud i 2013 - og ikke råd til så meget velfærd. De penge ryger desværre direkte i borgernes mursten i stedet for mere velfærd.
Om det så lige passer på x millioner millarder, det har jeg ikke talt efter, men det er ihvertfald i den retning.
Upassende ? Klag over indlæg
Niels Olsen:
“Lider de røde vælgere af en form for Stockholmsyndrom?”
Ok, det var morsomt. Håber ikke den bider sig fast
Upassende ? Klag over indlæg
OBO skriver, at det er forkert at komme med valgløfter, der ikke kan gennemføres p.g.a. økonomien.
LA fremførte under valgkampen, at topskatten skulle fjernes, max. 40% skat og halvering af selskabsskatten. Samlet udgift 54 mia. Hvorledes dette skulle finansieres efter en valgsejr har vi aldrig fået at vide.
Tror OBO virkelig, at der var borgerligt flertal for en sådan politik? Incl. accept fra DF? Facts er, at LA aldrig ville få gennemført bare en brøkdel af det, de gik til valg på. Og forklaringen ville være: LA fik ikke 90 mandater.
At klandre S+SF for brudte valgløfter er udelukkende spin.
Regeringssamarbejdet med de radikale har medført, at indtægterne formindskes og derfor må udgifterne også formindskes.
Upassende ? Klag over indlæg
Kenneth hansen skriver:
“Tyrkiet jubler hele vejen hen i banken og ser en lysende fremtid for islam og Sharia i Europa.”
Men verden forandrer sig Kenneth. I avisen idag står at Kina vil poste flere penge i IMF, disse penge skal gå til det trængte Europa. Hvad f*****?
Er det 10-12 år siden vi havde ulandsprojekter i Kina? Har vi ikke stadig i Indien?
Tyrkiet har en blomstrende økonomi med en højere vækstrate end Kina. Det er ikke Tyrkiet som skal have penge fra IMF for at klare sig…
Jeg håber dæleme at DK med den nye regering kan styre uden om den ydmygelse ved SELV at nedbringe vort kolossale underskud.
Upassende ? Klag over indlæg
Poul Pedersen: LAs økonomiske plan var fuldt financieret (endda uden dynamiske effekter). Den ville kunne gennemføres, hvis der var flertal for den. Den store forskel er, at S-SF planen aldrig ville have kunnet gennemføres - uanset flertal, uden at Danmark ville gå på røven.
F-A-RV-EL!
Upassende ? Klag over indlæg
Korriger mig venligst hvis jeg tager fejl!
Alle taler om at der mangler 85-100 mia i statskassen, men er det egentlig rigtigt?
Der er lavet et budget for 2012 - som er underfinanseret med 85-100 mia. Men hvis man er utilfreds med det, så kan man jo blot lave et andet budget.
Det står den røde regering frit for at lave en finanslov, der går i nul - hvis de vil/kan (og må for de radigale).
Upassende ? Klag over indlæg
Thomas Christensen
LAs såkaldte plan bygger på fiktive indtægter fra bl.a. mindre sort arbejde og bedre udlicitering. Og så selvfølgelig 40.000 færre off. ansatte (skal gennemføres over 8 år!!). Ialt 35 mia. Indtægter, der aldrig vil kunne realiseres.
Det lykkedes LA at blive repræsenteret i folketinget med diverse kendisser p.g.a. helsidesannoncer betalt af partiejer Saxobank. Nu er det vist nødvendigt, at LA udviser bare lidt seriøsitet.
Upassende ? Klag over indlæg
Flemming Jørgensen, Hadsten | Skrevet: 14. okt 11 kl. 15:39. Hørt!!!
Upassende ? Klag over indlæg
“Lider de røde vælgere af en form for Stockholmsyndrom?”
Ha ha den var sjov!
Det kan godt være, at vi “ræverøde” SF´ere, Socialdemokrater og Radikale lider af Stockholmsyndrom. Men heldigvis lider vi ikke af amnesi. Vi kan godt huske, hvad det betød at have VKO-flertal igennem næsten 10 år……
Upassende ? Klag over indlæg
Er det ikke livsbekræftende for os danskere, nu de sidste dage i medierne, at se Helle Thorning Schmidt så glad og lykkelig? Hun har uden tvivl haft mange bekymringer og lange arbejdsdage - går det, går det ikke? Og ja, det er jo gået, hun slog til. Det har helt sikkert ikke været nemt for hende, hun har måtte høre meget. Men, nu har hun klaret det. Hun er blevet Statsminister. Og hun siger, hun vil arbejde for alle danskere. Og se bare hvor hun stråler sammen med FN’s og EU’s mega-bosser. De synes også, at hun er god. Hun har sejret.
Upassende ? Klag over indlæg
@Jørgen Andersen
Jeg tror også, at skattestoppet på ejendomsværdiskatten ryger i næste valgperiode, hvis regeringen da ellers bliver genvalgt.
Omvendt tror jeg, at det fortsætter, hvis Løkke får en ny periode som statsminister. Og skal jeg være ærlig, så må jeg nok erkende, at det virker forholdsvis sandsynligt, som tingene ser ud lige nu. 89-86 var ikke nogen knusende og sikker valgsejr, og det slider næsten altid at sidde i regering.
Hvad angår 24-års reglen, så tror jeg, at der er en god chance for, at danske statsborgere på et tidspunkt bliver fritaget for denne som følge af kendelser fra EU-domstolen. Allerede i 2012 vil der falde dom i en sag, som, hvis sagsøgerne får medhold, kan få den effekt.
Og hvis det ikke sker ifm. den dom, så tror jeg, at det sker senere. På sigt kan man således næppe opretholde en situation, hvor danske statsborgere har færre rettigheder i deres eget land end borgere fra de andre EU-lande. Det er for åbenlyst ulogisk og grotesk.
Men indtil videre må danske statsborgere altså stadig flytte til Sverige eller Tyskland i en tid, hvis de ønsker at slippe for 24-års reglen og dermed få de samme rettigheder i Danmark som tyskere og polakker mm.
Upassende ? Klag over indlæg
@Tom Romdal og Lars Hansen
Så kan I jo slås om, hvem af jer to der passer bedst ind i rollen, som ham der hænger på væggen her:
kortlink .dk/9s5c (fjern mellemrum pga spamfilter)
Et klassisk eksempel på Stockholmsyndrom ;o)
Upassende ? Klag over indlæg
Til PP.
Du har fuldstændig ret. 40000 off. udfaset over 8 år.
Det er alt alt for langt. 2 år også 50000 stillinger. 25 mia i besparelser, smid fastfrysninger af off. lønninger og overførselsindkomster i 2 år samt beskæring på 5% af sidsnævnte. Så havde vi 80 mia ekstra i kassen, ca. Og der er stadig mange andre stedet, hvor man snildt kunne finde 30-40 mia mere.
Upassende ? Klag over indlæg
Når man tænker på, hvad de liberale har bedrevet de sidste 10 år, kunne man tro, at samme ville holde lav profil. Men nej. Allerede få uger efter, at den nye regering er tiltrådt fører man sig frem med løftebrud og det der er værre.
Lad mig venligst gøre opmærksom på flg. fra VK-regeringens levetid:
De off. udgifter eksploderede til et niveau aldrig set højere.
Man indførte afdragsfrie lån, der fik boligpriserne til at eksploderede til fordel for ejere af liebhavervillaer og som medførte en boligboble, der gør, at førstegangskøbere, der har købt bolig siden 2007 ofte er teknisk insolvente.
Man ødslede oliemilliarderne væk. Da VK-regeringen overtog regeringsmagten i 2001 udgjorde statens indtægter ca. 9 mia. fra Nordsøolien. I 2008 var dette beløb steget til 36 mia. årligt. Ialt har VK-regeringen ødslet 200 oliemia. væk siden 2001.
Desuden efterlader VK-regeringen et off. underskud på ca. 85 mia for 2010.
De liberale havde de allerbedste forudsætninger. Resultatet er vel nærmest et studie i, hvorledes et lands økonomi kan ødelægges, når taburetterne betyder mere end landets ve og vel.
Det vil tage lang tid, at rette “skuden” op for den nye regering.
Og situationen bedres ikke af, at OBO, LA og deres menigsfæller straks “overfalder” den nye regering.
Helt ærlig: Valgkampen er ovre. Hvad med at beskæftige sig med jeres egen politik.
Hvis Saxobank og Samuelsen, da ellers giver jer lov.
Upassende ? Klag over indlæg
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 14. okt 11 kl. 20:57
Som reaktion på dit indlæg om Danmarks økonomi vil jeg lige opfordre dig til at kigge lidt på følgende links:
Fjern mellemrum i alle links (dette pga. evt spamfilter)
Udvikling i betalingsbalancen siden 1960:
kortlink .dk/9fvw
Statens gæld siden 1975:
kortlink .dk/9fvx
Danmarks underskud femtemindst i EU i 2010:
kortlink .dk/9cnn
Udviklingen i det offentlige underskud i 2010:
kortlink .dk/9fvy
Ingen udlandsgæld. Tværtimod nettoformue.
kortlink .dk/9hay
Skattetrykket 1971 - 2011:
kortlink .dk/9hxx
Finansministeriets foreløbige vurdering af S og SFs forslag til økonomisk
strategi ”Fair Løsning 2020”:
kortlink .dk/9cg8
(sammenfatningen i starten er rigeligt)
Så hvad er problemet?
Upassende ? Klag over indlæg
Hvor er det skønt, at vi dog i det mindste er sluppet af med VK-regeringen. Alle skandalesagerne havde hobet sig op, og for at luske sig uden om ubehagelighederne opfandt man belejligt at bilde folk ind, at man kunne spare x antal milliarder på at afskaffe efterlønnen; noget som eksperter på området længe har sået tvivl om er rigtigt i en tid med stor arbejdsløshed. Nogle af de værste demagoger kommer fra LA og deres søsterparti de radikale, som grundet uskarpe, sleske journalisters iscenesættelse, fik lov til at hovere med urigtige regneeksempler og til lejligheden opfundne påstande uden hold i virkeligheden.
At den slags kryb kan få lov til bestemme hvilke vilkår der skal gælde for arbejdende mennesker, er sgu besynderligt.
Upassende ? Klag over indlæg
Til PP
Sjovt nok kan jeg ingen steder i fair voldtægt af de højestydende skaffedyr finder de mange mange mia besparelser på de off. udgifter, som VK har indført.
Nogle nævner beløbet 70 mia ifht. Nyrup. Spm god rød stue, så burde det være en smal sag at finde de 70 mia, det ville da hjælpe en del på budgetterne.
Hvordan er 200 mia i oliepenge spildt ??. Skete der ikke en nærmest udradering af den off. gæld ???
At tale om hvilkebetydninger taburetter har, det klinger sgu noget hult når man kigger på den nye regering. Stort set samtlige kameler i hele Europa er spist af rød stue. Rød stues vælgere er blevet bollet i hoved og røv.
Det bør tage ikke mere end 2 år at få budgetbalance. De 79 mia fra før samt 80 mia gennem fastfrysning af overførselsindkomster og off. lønnninger. Barbering af overførselsindkomster med % samt udfasning af 50000 off. stillinger. Den ligger da lige til højrebenet.
Insolvens er ligegyldig, sålænge du kan betale dine regninger og ikke er tvunget til salg
Til Jens
Krybene i sammenhængen er vel rød stue som ofrede alt på ministerbilernes offeralter. De radikale gjorde blot det, det havde sagt de ville gøre.
Naturligvis er der mia at spare på en reformering, desværre ikke en fjernelse, af efterferien.
Lønningerne kommer under pres, folk har incitament til at spare op selv. Ren win win.
Såvidt jeg ved, så var LA det eneste parti, som havde uafhængige DREAM til at regne på tallene. Omend jeg er uening med DREAM og LA grundet dynamiske effekter og alt alt for få off. besparelser. Så borger det trods alt for en vis seriøsitet.
Upassende ? Klag over indlæg
Det lykkedes mig at smugle en stemmeiste ud fra sidste valg og jeg og mine venner har søgt og søgt men vi kan ikke fine Manuel Barrosso på stemmelisten.
Spørgsmål: Hvorfor skal så den tidligere hard-core maoist bestemme hvad der skal ske i danmark?
Upassende ? Klag over indlæg
Per Nielsen, Thorning…….
Hvorfor er du egentlig så negativt indstillet overfor danske værdier og traditioner, og hvorfor gør du nar af kritik af kommunisme og feminisme og sociale uretfærdigheder? Hvorfor synes du at det er godt med ekstra mange skilsmisser, og hvorfor kalder du danskerne blegfede og deres værdier klamme, og hvad er der galt med kaffekander og kolonihaver osv.
Du er da ikke selv bare en bleg, fed, klam og stu- pid klaphat, er du vel?
Upassende ? Klag over indlæg
Per Nielsen
De 200 mia fra olieindtægter skulle have været brugt til at konsolidere de off. budgetter. Dette er ikke sket.
Insolvens er naturligvis ikke ligegyldig. Det medfører, at boligmarkedet stivner. Og ingen ved, hvornår det bliver nødvendigt at sælge. Heller ikke du, PN. Skilsmisse, dødsfald, arbejdsløshed etc. medfører ofte tvangssalg.
At du sætter lighedstegn mellem en beregning udfærdiget af DREAM og seriøsitet viser bare, at Saxobanks millionstøtte til LAs helsidesannoncer ikke er spildt. Samt at du absolut intet ved om økonomi. Læser du kun overskrifter?
Upassende ? Klag over indlæg
mangler der ikke et l i stemmeliste?
jo
og et d i finde?
jo..og så?
Jamen skal i man ikke….
Barrosso: Igen en af de der grænsekontrolspedanter fra danmark der mener kontrol kommer før EU
???…
Upassende ? Klag over indlæg
Barrosso: Vi maoister er de bedste til grænsekontrol…se bare på den Kinesiske Mur.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Preben. Jeg er som sådan ikke træt af danske værdier. Jeg er træt af, at du og DF skal definerer dem.
Jeg har som sådan heller ikke imod imod kakkelborg, kolonihavehus eller ligende. Det skal bare ikke gøres til noget særligt vigtigt.
Jeg går ikke ind for flere skillsmisser, men jeg finder det helt igennm genialt, at mennesker, ikke mindst kvinder, kan kommer videre fra et “dårligt” ægteskab.
Sociale uretfærdigheder er da træls, men altså, skulle vi ikke få tingene sat i perspektiv.
Når jeg læser dine indlæg, så ligner det meget et sammendrag af diverse BT og ekstra bladet spisesedler.
Kommunisme er i min optik ligeså rigtig som alle andre ting. Derfor hader jeg at folk går efter Ole Sohn som person. Jeg er på ingen måde kommunist, men folk har ret og lov til at have deres menninger.
Grundliggende må det være op til den enkelte at få det bedste ud af det samfund, vi har.
Værdierne er op til den enkelte at definerer.
Til PP.
Såvidt jeg ved, så er DREAM uafhængig
Og jo boligmarkedet er stivnet, det tør nok op igen over tid. Bliver man tvunget til at sælge, nå ja. Så overlever man sikkert også det.
Jeg vil vove påstanden, at langt hovedparten af boligejerne kan blive siddende med 1 lønindkomst og 1 indkomst på dagpenge. Mange kan også blive siddende med 2 indkomster på dagpenge.
Og jo jeg læser andet end overskrifter.
Jeg vil til enhver tid fremhæve DREAM over f.eks. AE. Alene grundet i at AE stort set kun kæfter op om såkaldt ulighed i indkomst, levetid, etc. Bløde skrammelting, som ikke kan bruges til noget
Upassende ? Klag over indlæg
Kære Ole Birk Olesen !
Det var med stor bekymring jeg læste i denne avis, at du nu endnu en gang har fået et ildebefindende og er nu indlagt.
Jeg vil ønske dig rigtig god bedring - og pas nu rigtig godt på dig selv.
Med mange venlige tanker
Erik Skifter
Upassende ? Klag over indlæg
Til Hans.
Går hverken på cafe eller drikker cafe latte.
Naturligvis har jeg kun en stemme, det kaldes demokrati.
Men jeg vil til enhver tid foragte f.eks. DF og dets nationalistiske holdninger og menninger samt de såkaldte danske værdier defineret af selvsamme parti og dets støtter.
I modsætning til mange andre, så har jeg set den økonomiske skrift på væggen og er ikke bange for at ville skære i de off. udgifter også overfor “rigtige” danskere inkl. pensionister.
Upassende ? Klag over indlæg
»Giv os mindst 8 mandater. Så genindfører vi fornuften i dansk politik«.
Sådan lød et fast tilbagevendende løfte i Liberal Alliances valgkamp.
Konkret lovede LA følgende:
Skatten ned på 40 procent.
Mere vækst - halvering af selskabsskatten samt fjernelse af multimedieskatten og iværksætterskatten.
Effektivisering af en offentlige sektor - 40.000 færre offentligt ansatte over 10 år.
Mere frihed.
Nu er der så gået næsten to uger, siden vi fik en ny regering. Og hvad har LA så fået gennemført af deres valgløfter?
Ingenting. Absolut ingenting.
LA er altså løbet fra alle deres valgløfter. Løftebrud på løftebrud på løftebrud på løftebrud.
Upassende ? Klag over indlæg
Nej der var ikke penge, og hvorfor mon ikke??? VKO har nemlig brugt flere penge end nogen i sin vildeste fantasi havde turde drømme om. Derfor er der ikke penge til de løfter som blev givet lige nu. Dette ikke ensbetydende med, at der på sigt ikke bliver indfriet nogen, men som det ser ud nu, er der hverken penge til det ene eller andet.. Pensionskasserne viser nu ansvar, og tilbyder sig med renovering/udbygning af infrastruktur, kloaknet mm. så der kommer gang i samfundet, og det skal vi uanset farve være glade for sker. Jeg vil i stilfærdighed minde om, at det er normalt, at en ny regering får 100 dage til at finde deres ben i ministerierne, men det er åbentbart ikke tilfældet når det er Helle som er statsminister.. Vi kan som vælgere kun tage dette til efterretning. Måden Vk har opført sig på indtil nu tenderer det skandaløse og minder mest om en børnehave i stedet for et folketing…
Upassende ? Klag over indlæg
Thomas Jensen
Hvor er det synd for de stakkels uskyldigheder i SSF.
De er ellers kendt for at være så søde og hensynsfulde imod deres politiske modstandere.
De hverken lyver eller kommer med falske løfter , så ufatteligt at der er nogle der finder på taler grimt til dem.
De taler nedsættende om folk der bruger privatskoler og privathospitaler , men gør det godt igen ved selv at bruge det.
Så disse ærlige og pæne mennesker skal man selvfølgelig behandle pænt - ikke.
Upassende ? Klag over indlæg
RETTET UDGAVE:
Per Nielsen, Thorning……..
Du skriver at kommunisme i din optik er “lige så rigtig som alle andre ting”.
Det lyder som om du ingenting véd om kommunismens forbrydelser mod mange, mange millioner mennesker. Eller som om du er ligeglad.
Sandheden er, iflg. et væld af bøger, artikler, film, breve og vidneudsagn, at den totalitære kommunisme (hvad enten den optræder åbenlyst eller camoufleret som radikal, konservativ eller liberal politik, eller som godhed, kvindekamp/feminisme, klimahysteri eller verdensfrelseri mv.) er en utopisk, ødelæggende, uretfærdig og mor de risk bevægelse.
I snesevis af lande har de røde marxister-leninister-stalinister efterladt fattigdom, ufrihed, sorg og rædsel og massedød i deres kølvand.
Kommunismen er en slangerede af løgne og tomme løfter, og proletariatets diktatur endte hver gang i netop diktatur. Plus utallige forbrydelser og grusomheder.
Så hvordan kan du mene at kommunismen er i orden?
Hvad angår Danmarks halvkommunistiske eller rødfa sci stiske familiepolitik, er den skyld i utallige tragedier og uretfærdigheder. Det har jeg forklaret om tidligere på Mishras blogs.
Du lever i et land hvor fortielser og løgnepropaganda er blevet hverdag. Hvor TV-stationer mv. kappes om at udfylde din tid med vold, ligegyldigheder og halve/kvarte sandheder.
Tror du for meget på teleskærmens budskaber, lader du din tænkning og dine holdninger dirigere af løgnens lakajer og deres medløbere, så ender du som en af deres nyttige id io ter.
Upassende ? Klag over indlæg
@ OBO
Du har ret i, at S-SF ikke har økonomisk dækning for alle deres valgløfter! - men de nåede deres mål: ministertitlerne, ministerbiler o.s.v.
Men, hvad har Cirkus LA at byde på?!
-
En marionetdukke ved navn A. Samuelsen
En kuglestøder (J.B. Olsen) der råber på 20% skat uden at kunne tænke over konsekvenserne! - samt tilhænger af flerkoneri!!
En overvægtig plejehjemsleder (Thyra Frank) der kun interesserer sig for -og kan tale om-: plejehjem!
Synes du, OBO, at cirkus LA er et alternativ???
Upassende ? Klag over indlæg
Mon der i virkeligheden skulle være ret mange, som - når det kommer til stykket, tillægger LA nogen betydning? Partiets ledere er jo ikke meget andet end skræmte teoretikere, som mener at have set lyset via nogle økonomiske beregninger, hvor de selv har indlagt et optimistisk fremtidssyn med fortsat vækst. De har dårligt spekuleret på, at vækst ofte er i konflikt med det omgivende miljø og natur, men dette bekymrer hverken overguru Samuelsen eller hans disciple. - Vækst, vækst og atter vækst, lyder det fra skaren af troende LA’ere.
Alle ved, forudsætninger i økonomiske beregninger ofte skrider, så hvorfor overhovedet stole på den slags?
Da finanskrisen satte ind i 2007, var man advaret via den amerikanske økonomi, hvor derouten længe havde været i gang. Ikke engang dette reagerede danske politikere eller økonomer på ved at sætte bremsen i med offentlige besparelser. Næh, vi have råd til det hele og mere til, ingen behøvede være nervøse, selv om alle advarselslamper var tændte.
LA er en radikal aflægger , de er ikke andet end tågehorn og blålys!
(stol aldrig på en radikal og endnu mindre på en ex-radikal)
Upassende ? Klag over indlæg
Til Jens Sørensen.
LA er uden sammenligning det parti som er kommet med det bedste forslag til fremtidssikring af økonomien uanset mandalantal.
Min eneste anke er de slet slet ikke vil spare hårrdt nok i de off. udgifter og slet slet ikke hurtigt nok.
¨Samt at de slet ikke vil gøre noget ved overførselsindkomster. En 5% beskæring af disse samt fastfrysning i 2 år sammen med udfasning af 50000 off. stillinger og fastfrysning af alle off. lønninger i 2 år vil give omkring 80 mia i budgetforbedringer.
Meget meget enkelt og uden brug af dynamiske effekter. Derudover er der masser af steder, hvor der kan findes yderligere 30-40 mia. Dvs. 110-120 mia. Så er der balance, skattereform fiansieret og afdrag på gæld kan igangsættes.
Men igen udover LA, så har ingen partier modet til at ville gøre op med velfærdsnarkoen, som flyder i stride strømme i til stort set alle under dække af pervers økonomisk lighed.
Upassende ? Klag over indlæg
Det eneste løfte den røde blog stædigt holder fast i, efter en lille tilbagetrækning på billetpriser, er opførslen af en Berlin mur omkring københavn! Det undrer ikke med socialister og kommunister i regeringen..hvor kommer deres inspiration dog fra..
Upassende ? Klag over indlæg
hej per nielsen 50000 off.stillinger er 80 milijarder som du siger og jeg er enig med dig i at det er sådan nogen pengetal der skal findes frem og ikke de ander håndøre som folk piver over men samtide skal det ikke gå udover de gammel og svage og samtide skal det helst ikke blive 50000 flere arbejsløse det kunne i ander debatdeltager foreksempel hjelpe per med at finde en løsning på det er på tide vi står sammen i dk og samtidig er vi nød til at lukke ned for østarbejder og flykninge ellers er de penge der er sparet spildt der må da også kunne sendes nogen hjem igen som foreksempel sadamflykninge,der var på et tidspungt at pia kærsgård gav en irakiskflykning familie 100000kr for at rejse hjem men de er her i nu altså får de for meget af det danske tag selv bord,fordi 100000 er nok til at starte en virksomhed og købe hus og bil i deres land,står vi sammen kan vi gøre en forskeld i stedet for at hakke så meget i hinannen smiler,men lidt hakken skal der til
Upassende ? Klag over indlæg
@ per nielsen, thorning - Kan være enig med dig om at skære i lønniveauet i det offentlige! For det første ved man der dårligt nok, hvad det vil sige at arbejde, og for det andet er lederstillingerne bevisligt alt for højt aflønnet. Hvor meget man kunne spare der, må komme an på en prøve - men ingen grund til at vente med indgrebet. - Men bare vent, det kunne denne regering - li’som den forrige sgu aldrig komme i tanke om, for de er allesammen fedtet ind i den offentlige sektors selvbestaltede pamperverden og har aldrig prøvet et rigtig arbejde, hvor du måske endda kunne komme til at svede lidt ved det.
Upassende ? Klag over indlæg
Til John.
Vi skal under ingen omstændigheder lukke ned for østarbejder. Det kan vi heller ikke grundet EU og arbejdskraftens fri bevægelighed. Men vi skal til gengæld have mere kontrol og en eller anden form for sikkerhed for moms og skatter gennem fælles hæftelse fra køber og sælger af arbejde. Gerne gennem bank garantier. Jeg mener bestemt at gamle og svage også skal holde for gennem fastfrysning af overførselsindkomster. Vi skal efterleve både egene og int. regler hvad angår flygtninge.
Reelt set vil en udfasning af 50000 stillinger ikke betyde alverden for arbejdsløsheden idet der allerede er en stor naturlig afgang fra det off. grundet alder. At tilbyde mennesker store summer for at tage hjem er som at pisse i bukserne. Det er pebernødder idet stort set ingen benytter sig af tilbudet. Som med stort alt fra DF, så er det symbol politik
Til Jens.
Jeg tror langt hovedparten af de off. gør deres yderste. Men en fastfrysning af deres lønninger ville betyder rigtig meget for fælleskassen.
Som sådan vil jeg ikke skære i off. lønninger blot fastfryse dem ligesom overførselsindkomsterne
Man behøver ikke svede for at gøre en indsats, det er en forkvaklet gammeldags indstilling.
Upassende ? Klag over indlæg
God bedring til OBO. Håber du kommer stærkt tilbage.
Upassende ? Klag over indlæg
så har vi et problem der ikke kan løses per set fra min side 600000 flykninge-indvrandrer 20000- 40000 østarbejder til 40kr i timen gamle tal 280000 arbejdsløse var det 900000 oflige ansatte du skrev engang i en anden debat det tror jeg det var og mange gamle og svage mm alt det skal ca 800000 løndmodtager betale det kan jo ikke lade sig gøre det er sku da begrenset hvad lille danmark kan huse på af østarbejder flykninge-indvander og vi skal have flere af slaksen så er alt sparet ædt op grundloven er der nogen der vil ændre på men ikke eu loven eu som dk stemte nej til men politikerne maste mere og mere blår i øjnene på danskerne så stemte de ja til eu. bruger ikke goggle så er jeg ferdig 2020 med med det computer system jeg har så det er efter hukomelse så talene kan være lidt
misvisende
Upassende ? Klag over indlæg
Per Nielsen og Jens Sørensen
Hvad med et forslag, der berører jeres egen pengepung? PN: 50.000 mindre i den off. sektor vil naturligvis betyde 50.000 flere arbejdsløse. Naturlig afgang eller ej.
Mit forslag: Alle med en løn over kr. 600.000 skal straks gå 10% ned i løn. Bankdirektører, bestyrelsesmedlemmer m.m. skal have beskåret deres løn til 2001 niveau. Disse personer har jo virkelig ikke ydet noget som helst. Hvorfor så lønforhøjelse? Er det bare et tag-selv-bord, hvor det er helt legalt at stjæle andres penge?
Det er ingen naturlov, at nogle ansatte skal tjene så høj en løn. Derefter vil PN og JSs forslag om, at off. ansatte og alle på overførselsindkomster skal gå ned i løn virke mere troværdig, hvis de selv gik forrest. . Men når det drejer sig om de liberale er det vel altid sådan, at når det går godt er det p.g.a. egne evner. Går det dårligt er det samfundets skyld. Der findes hurtigt nogle syndebukke.
Upassende ? Klag over indlæg
Til PP.
Hvis 25000 off. ansatte går på pension eller efterferie og deres stillinger derefter nedlægges, så giver det ikke flere arbejdsløse.
Hvor skal mennekser med over 600000 i løn samt bankdirektører gå ned i løn ????.
Mennesker i det private bidrager til fælleskassen økonomisk. Det gør hverken off. ansatte eller mennesker på overførsler. Trist men sandt. Og naturligvis kan vi ikke undvære off. ansatte. Men det ændrer ikke på at en fastfrysning af deres lønninger i 2 år samt ingen genbesættelse af 50000 stillinger vil give nogle enorme økonomiske gevinster
Det er ikke op til dig eller andre fra den gemene pøbel at udrage, hvem som evt.har bidraget med hvad hvornår.
Alt andet lige så vil alle modtagere af ydelser fra det off. jo “gå ned i løn” også mennesker med indkomster over 600000. Har før skrevet at børnechecken burde gradueres med minus 10% for hver påbegyndt brutto 100 K over 500000 i brutto husstandsindkomst. Dermed ville de højeste indkomster miste “mest” på den konto. Jeg har før plæderet for 20% SU lånefinansieret, det ville berøre mine børn og andres naturligvis.
Uanset hvad, så er overførselsindkomster samt off. lønninger totalt omkring 720 mia. Naturligvis må vi fastfryse og skære her.
Uanset hvor rød man måtte være, så er kan man ikke lukke øjnene for verden.
Og glem alt om moral og etik hvad angår fastfrysninger og nedskæringer på overførselsindkomster. Det er kroner og øre det handler om.
Til Joh.
De flygtninge og indvandrer som er her, de skal behandles ordentligt. De forsvinder ikke ligesom de 940000 modtagere af folkepension hellere ikke forsvinder. Østarbejdere skal følger DK og EU love. Samtidig ligger et tryk på DK lønninger i nedagåående retning, det er godt for konkurrenceevnen.
Jeg har mange beskrevet, hvordan vi kan spare 120-130 mia uden at bryde DK eller EU love.
Upassende ? Klag over indlæg
Hvorfor kan S og SF ikke få små løfter som ekstra ambulancer i udkantsområderne igennem?
Har man nogensinde set to partier som S og SF få så lidt igennem af deres politik og et mindre parti som de radikale bestemme så meget?
Der er dog yderligere ændringer hos de to partier ift. før valget.
Nu skal arbejdsudbuddet ikke alene udvidde med efterlønsreformen. Nej, der skal yderligere 55.000 ud på arbejdsmarkedet.
Dertil skal en del af dette mål nås ved en skattereform der sænker skatten på arbejde. Skattereformen vil blive i den mindre ende af skalaen, da den kun skal udvidde arbejdsudbudet med ca. 7.000. Til sammenligning øger reformen fra 2009 udbuddet med ca. 19.000.
Man vil også optø lettelserne i topskatten.
Det er positive tiltag, som man bør rose, men som også viser at der er store udfordringer for dansk økonomi de kommende år.
Spørgsmålet er så hvem der vil medvirke til disse reformer?
Mvh
Upassende ? Klag over indlæg
din konservative kollega indrømmer netop nu at den elendige økonomi var VKs skyld og en fortsættelse af deres økonomiske politik ville have medført følgende: “Vi kommer fortsat til at have underskud, opbygge en større og større statsgæld og glide ned ad ranglisten over verdens rigeste lande.”
En glidetur der startede netop da den borgerlige regering kom til.
http://blog.politiken.dk/jarlov/2011/10/13/kulturradikal-v%C3%A6rdipolitik-kan-f%C3%A6lde-regeringen/
Upassende ? Klag over indlæg
Den nye direktør fik ved sin tiltrædelsesreception 3 kuverter af sin forgænger, med besked om først at åbne dem når der virkelig opstod problemer.
Efter en kort periode var der knas. Første kuvert skulle åbnes. Besked i kuverten:
Giv din forgænger skylden.
Efter en tid igen problemer, Besked i kuvert nr.2:
Lav en organisationsændring.
Efter yderligere en periode var der brug for at åbne den tredie kuvert - her var en ny besked:
Lav 3 nye kuverter til din efterfølger.
Spørgsmålet p.t. er, hvor længe der går inden HTS indser realiteterne og tvinges til at åbne den sidste kuvert og overlade regeringsmagten til De Liberale?
Upassende ? Klag over indlæg
Per Nielsen
Det burde ikke være nødvendigt at gøre dig opmærksom på flg.: Hvis 25.000 off. ansatte går på pension eller efterløn forøger dette ikke arbejdsløsheden. Hvis deres stillinger derefter nedlægges forøges arbejdsløshedskøen i relation til, hvad samme ville have været, hvis stillingerne ikke var blevet nedlagt. Når PN vil fyre 50.000 off. ansatte forøger dette arbejdsløshedskøen med 50.000. Hvis PN ikke kan forstå dette simple regnestykke, er al videre diskussion håbløs.
Du kan åbenbart ikke forstå, hvorfor ansatte med løn over 600.000 skal gå ned i løn. Jeg kan ikke forstå, at de samme personer, der hæver dette urimelige beløb i løn samtidig kan argumentere for, at de lavestlønnede skal gå ned i løn p.g.a. dårlig konkurrenceevne. Vis et godt eksempel og gå selv ned i løn.
Hvorfor skal erhvervslivet hjælpes med diverse “hjælpepakker”? Har man brug for “hjælpepakker” har man ikke drevet sin forretning ordentlig. Så må man gå konkurs. Og det gælder både finans- som produktionsvirksomheder. Er det ikke god liberal politik? Eller har liberal politik ændret sig til udelukkende at rage så meget til sig som muligt på samfundets bekostning? Går det godt, er man bare så dygtig og sin løn værd. Går det dårligt, er det samfundets skyld. Og man er naturligvis stadig bare så dygtig og sin løn værd. Ja, man mener sig endda berettiget til en kraftig lønstigning.
Skal samfundet give støtte til private virksomheder må der stilles langt skrappere krav bl.a. lønnedgang. Er der iøvrigt èn, der kan forklare, hvorledes Straarup, adm. dir. i Danske Bank kan fortsætte i sin stilling efter at have været manden bag opkøb af irsk bank? Et opkøb, der koster aktionærerne mia af kroner.
Andre kommentarer til PNs sædvanlige “remse”:
De off. ansatte og mennesker på overførselsindkomst bidrager også til samfundet. Derefter kalder du førnævnte personer den gemene pøbel. Jeg er stadig overrasket over, hvilket firma, der kan have en type som dig ansat. Hvor arbejder du? Eksisterer Per Nielsen, eller er det hele bare et stort bedrag?
Jeg er klar over, at du hverken ejer moral eller etik. Man kan så glæde sig over, at andre gør.
Og nej, PN, du vil ikke selv yde noget. Du nævner graduering af børnecheck. Men dette går du jo kun ind for, hvis topskatten samtidig afskaffes. Du har sikkert beregnet, at du dermed vil opnå en økonomisk fordel.
Upassende ? Klag over indlæg
til per nu er det ikke i principet flykninge der er galt med,stod jeg i ders sko og hadde de samme muligheder gjore jeg nok som dem,og lige så med østeroperne,men det er os det er galt med.men dk kan ikke magte mere som jeg ser det man er nød til at stoppe et sted du siger at østeropere skaber konkurrenceevnen det gør en meget lille del og resten får 40kr i timen arbejsgiver tager op til 400kr i timen moms er indberegnet pr stk i byggebrensen så ingen kunkuranse der.der står ikke skrevet nogen steder at en boss skal tjene så meget på østarbejder i eu,nok om det.det der enlig skægt at flygninge og østarbejder giver mig ret når jeg snakker med dem som de sige jaa dohn ´creasy laand, undlader lige hvad de siger om usa men en dansker indvitere bare fler op,de flykninge der bor her nu vil også gerne i jobs lige som mange dansker vil hvem skal forsørge de nye flykninge når kassen er tom så siger vi 50000 fyres,så har vi 80 milijarder de bliver spist op af nye der kommer til så står vi der igen med tom kasse skal vi så fyre 50000 igen det er jo som at pisse i kassen skal vi så ud og låne og stå i samme sitivatijon som italien grækenland det er det det ender med.men det hjælper ikke nogt per jeg er tyk skaldet og du er tyk skaldet og vi kan ikke mødes på mitten og det kan de heller ikke i politik så det er håbløst og det ender i håbløshed
Upassende ? Klag over indlæg
Enig med begge sider. De røde er ikke kommet for godt fra start og de blå var ikke bedre til at føre socialdemokratisk politik end den nuværende regering.
De eneste der kan gøre det bedre er LA så et godt råd fra en af dem der stemte på dig Ole: sig alle poster fra dig inklusiv redaktørjobbet og se at komme i gang med at føre os ud af krisen
Upassende ? Klag over indlæg
Sikke noget sludder.
At sige at det er den nye regerings skyld at de Konservative er gået fra 4,9% til 3,3% i den første måling efter regerings dannelsen er simpelthen noget sludder.
Undskyld det var ikke det Ole Birk kommenterede på, spørgsmålet er så hvorfor gjorde han ikke det?
Igennem hele valgkampen har de blå nægtet at kommentere meningsmålinger. Det var kun valget der talte, nu efter valget er det kun meningsmålingerne der tæller. Kom nu det er altså for tyndt.
Folk stemte på de røde fordi VK havde ført en historisk dårlig økonomisk politik, og de lyttede ikke til VK skræmmekampagnen, bare vent, om 4 år ser det meget bedre ud.
Upassende ? Klag over indlæg
Vælgerne er snot dumme, at tro på radikale og socialister, vil gøre noget godt for danskerne, så skal man da være en kæmpe- idiot. Selvfølgelig de røde vælgere er jo ikke, de skarpeste knive i skuffen, ja bare kom igen, alle i gammelkommunister, Honecker kyssere.
Upassende ? Klag over indlæg
Rædselsseminariet for S og SF havde været hvis de havde fået 90 mandater…Så havde ikke ikke kunnet snakket sig udenom.. Med alle de dødssyge forklaringer som ingen tror på bortset fra S ordfører.
S og SF har mistet deres troværdighed… Ordfører politikere kan trone frem på TV så ofte de vil.. Tilliden er væk.. Nyd magten indtil næste valg.. så skal I se løjer….
Upassende ? Klag over indlæg
Nej… S og SF har ikke pengene… Det viste de også før valget… Nu skal der penge ind til at finanserer topskattelettelser, sundhedsområdet og skoler… Hvem skal betale.. Som SF udtaler at vi øger lige uligheden… Men det går jo til et godt formål… Topskattelettelser koster jo trods alt en del, og nu har vi jo lige fredet bankerne o.s.v.
Jo de lavestlønnede og pensionister kan godt forstå at de lige skal yde lidt mere… De rige har det svært nok i forvejen..
Upassende ? Klag over indlæg
Enhver med sund fornuft og intilligensen i behold,kunne godt - før- valget se at der ikke var penge til alt det som de røde gerne ville gøre.Så de stemte blåt.Nu ligger de røde som de har redt. Nøjagtig det samme som hvis en far stod og lovede ungerne at de skulle få alle deres ønsker opfyldt hvis de -bare lige ryddede op,tog opvasken eller ville slå græsplænen,når det så var gjort ,så slår faderen ud med armene-”nå nej,vi har ingen penge”
Upassende ? Klag over indlæg
Naturligvis vil 50.000 færre offentligt ansatte ikke betyde 50.000 flere ledige. Det vil derimod på sigt betyde 50.000 flere ansatte i den private sektor, hvilket der også er behov for, så skattebasen og væksten kan sikres.
Danmark står overfor kæmpe vækstudfordringer de kommende år, hvilket ikke er en nyhed, men som har været vist i OECDs Economic Outlook år efter år.
En strukturel lavvækst der rækker frem mod 2026 og som dels skyldes den demografiske udvikling.
Det er derfor nødvendigt at fokusere både på lavere skat på skat og kapital, færre på overførselsindkomster, og en mindre offentlig sektor, som seneste anbefalet af IMF.
Mvh
Upassende ? Klag over indlæg
Vi fik ret
…det er vi da ligeglade med, vi smålønsindkasserere!
Pengene befinder sig jo alligevel bedst i de riges lommer…
Hvordan søren skulle man kunne se det anderledes med liberalistiske alliancebriller in modern design…
Upassende ? Klag over indlæg
k. hansen, rødekro | Skrevet: 14. okt 11 kl. 11:30
“Og årsagen til, at der ikke er penge i statskassen er jo, at den tidligere regering kørte Danmarks økonomi i ruin.”
Ja, og straks flygter han ned og faar sin egen haer, saa han kan beskyttes 24/7 for aggressive, bedragede danskere.
Upassende ? Klag over indlæg
Til Hans Voss.
Må sige det var et noget fladt svar på et forsøgt sobert indlæg, men nuvel - du bringer privathospitaler på bane, og der skylder Løkke jo det danske sygehusvæsen 100 mio kr som han kækt stjal fra det offentlige sygehusvæsen. Vær glad for at han ikke fik en rigsretssag på halsen i den sammenhæng. *Danskerne sagdeved det nys afholdte folketingsvalg NEJ til fortsat blokpolitik og JA til samarbejde og det må opposissionen lære at respektere. Danmark skal videre efter 10 års ørkenvandring hvor halvdelen af befolkningen konsekvent blev holdt udenfor enhver beslutning
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen
Om 50.000 mindre i den off. sektor vil betyde 50.000 flere ledige afhænger af forholdene på det private arbejdsmarked. Mangler der arbejdskraft på det private arbejdsmarked vil det kun medføre få ekstra ledige. Er der i forvejen 200.000 ledige vil det medføre 50.000 flere ledige.
Men hvis jeg kender Per Nielsen korrekt skal de off. stillinger ikke nedlægges over en længere årrække og under hensyntagen til situationen på det private arbejdsmarked. Nej, jo før jo bedre. Og det var det, jeg oppunerede imod. Men PN kan jo passende komme med et indlæg, der viser, at jeg tager fejl.
Upassende ? Klag over indlæg
“og der skylder Løkke jo det danske sygehusvæsen 100 mio kr som han kækt stjal fra det offentlige sygehusvæsen”
Der er afregnet til under DRG priser og kunne de offentlige sygehuse havde budt ind på operationerne, kunne de havde gjort det, så patienterne ikke skulle vente.
Men det magtede de ikke.
Til din oplysning er der ingen offentlige ansatte eller politikere der er blevet retsforfulgt for dette,ligesom det offentlige sundhedsvæsen ikke har returneret nogle af de hundrede mia. de får hvert år.
Mvh
Upassende ? Klag over indlæg
poul pedersen, 7451 sunds
Færre ansatte i det offentlige betyder ikke flere ledige, men flere beskæftigede i det private, på samme måde som fjernelsen af efterlønnen ikke øger ledighedsprocenten.
Det var den misforståelse af dig jeg rettede.
Mvh
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen
Hvis man har den opfattelse, at man bare kan fyre off. ansatte og fjerne personer fra efterlønnen uden at ledighedsprocenten stiger har man ingen forstand på økonomi.
Men man kan naturligvis være hjernevasket af Liberal Alliance.
Upassende ? Klag over indlæg
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 17. okt 11 kl. 02:14
Jeg vil ikke opfordre dig til at påbegynde en økonomisk diskussion med Christian Larsen.
Du bliver smadret.
Upassende ? Klag over indlæg
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 17. okt 11 kl. 02:14
Christian Larsen
Hvis man har den opfattelse, at man bare kan fyre off. ansatte og fjerne personer fra efterlønnen uden at ledighedsprocenten stiger har man ingen forstand på økonomi.
……………
Som jeg forklarede dig, vil en afskaffelse af efterlønnen ikke øge ledighedsprocenten.
Når man påstår det modsatte, udstiller man ikke blot manglende belæsthed, men også manglende forstand og intellekt.
Antallet af jobs er netop ikke en konstant.
Mvh
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen
Pt er der ca. 115.000 personer på efterløn. Havde disse personer ikke været på efterløn ville ledigheden ikke være 200.000 men snarere 300.000. Dette er facts.
Christian Larsen har åbenbart den holdning, at hvis man “smider” yderligere 115.000 over i en arbejdsløshedskø på 200.000 får disse straks arbejde.
Christian Larsens holdning kan enten skyldes manglende indsigt eller, at han er blevet hjernevasket af Samuelsen fra Liberal Alliance.
Eller måske begge dele.
Upassende ? Klag over indlæg
Havde efterlønnen ikke eksisteret ville ledighedprocenten været den samme som i dag.
Havde efterlønnen ikke eksisteret i dag ville beskæftigelsen have været tilsvarende højere.
Dette fremgår af den ene rapport fra Det Økonomiske Råd, OECD, Velfærdskommission og økonomiske forskning.
Dette er fakta.
Dette evner poul pedersen med de små p’er ikke at forstå. Evner ikke som mange andre angste socialister der har deres bagdel og fordomme placeret i 70′erne.
Således komplementeret endnu en gang.
Mvh
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen
har åbenbart den overbevisning, stik imod al anerkendt økonomisk teori, at det alene er arbejdsudbuddet, der bestemmer beskæftigelsen.
At efterspørgslen også er en faktor, der regulerer beskæftigelsen, er Christian Larsen ubekendt.
Men nu har Christian Larsen givet os et indblik i superliberalisternes tankegang.
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen: Var det mon muligt, at du kunne forklare den sammenhæng mellem efterløn/ledighedsprocent lidt nærmere, som du beskriver kl. 21.16 ? Jeg kender en anden sammenhæng, nemlig den at hver 3. på efterløn var arbejdsløs ved overgangen til efterløn. Hvis man førte de 35-40.000 tilbage arbejdsløshedstatistikken, ville det rykke lidt mere end et par decimaler.
Upassende ? Klag over indlæg
Larsen: Dit udsagn var følgende:” Havde efterlønnen ikke eksisteret ville ledighedprocenten være den samme som i dag.” Det er forkert af 2 grunde: 1: Blandt nuværende efterlønnere var hver 3. arbejdsløs ved overgangen til efterløn. 2: For de øvrige 2/3 gælder det, at en stor del af deres jobs er genbesat. Ritzau og du taler om nytilgang af efterlønnere. Nytilgangen er faldende og de nye har en større beskæftigelsesfrekvens end gamle efterlønnere, men endnu vægter de ikke til at påvirke det samlede billede væsentligt. Hvordan du udfra det kan konkludere, at ledighedsprocenten ville være den samme uden eksistensen af efterlønnen, må stå hen i det uvisse- der må være tale om teorier fra en økonomisk skole (måske LA), jeg ikke kender til. Mit tankeeksperiment går så på, hvad der ville ske, hvis vi tilmeldte de ca. 115.000 nuværende efterlønnere som arbejdssøgende.
Upassende ? Klag over indlæg
Erik Hansen
Det er nemlig fuldstændigt korrekt.
Havde efterlønnen ikke eksisteret, var beskæftigelsen tilsvarende højere.
Det var det jeg skrev, men som du ikke ville eller kunne forstå. Du tror som andre at der kun er et fast antal jobs og at økonomien er statisk og fortsætter med din retorik fra 70′erne og SiD mentaliteten.
Altså, uden efterløn ville de pågældende have været i beskæftigelse og ikke ledige og beskæftigelsen tilsvarende højere.
Dertil ville skatteyderne have sparet de anselige milliardbeløb det har kostet at have disse mennesker gående derhjemme, for du tror måske ikke at pengene de får kommer fra det blå?
Det ville gavne debatten hvis niveauet blev hævet og ikke kun baserede sig på debattørernes egne fordomme og manglende belæsthed.
Efterlønnen burde aldrig have været indført og i det mindste afskaffet under Nyrup eller i starten af 00′erne.
Det er disse politiske fejltagelser dansk økonomi i dag lider under.
Mvh
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen: Jamen lad os så få børn tilmeldt A-kasserne direkte fra vuggestuen, så bliver der måske skabt arbejdspladser til de voksne, der ønsker at arbejde. Nu da du har koblet mig sammen med 3f og 70èrne, kunne du måske fortælle, hvilken wunderøkonomisk skole, du bekender dig til. Procentregning indgår vist ikke i pensum. Samtidig kunne du jo besvare mit spørgsmål om, hvad der vil ske med ledighedstallet, hvis 115.000 efterlønnere tilmeldte sig som arbejdssøgende- nå nej, det behøver du ikke: Du har allerede sagt, at så vil ledighedsprocenten være den samme…
Upassende ? Klag over indlæg
Christian Larsen
Du lyder efterhånden lidt “skinger”.
Erik Hansen bad om en forklaring på, hvorfor ledighedsprocenten ikke ville stige, hvis efterlønnen blev afskaffet.
Som sædvanlig svarer du med arrogance uden egentlig indhold. Så jeg skal gerne gentage Erik Hansens spørgsmål:
Hvorfor vil ledighedsprocenten ikke stige, hvis 115.000 efterlønnere, hvoraf ca. 38.000 kommer fra ledighed, melder sig i arbejdsløshedskøen?
Lad os få et reelt svar i stedet for floskler a la Liberal Alliance. Valgkampen er forbi.
Upassende ? Klag over indlæg
To ting….
1. Ole B. Olensen, High Five! Godt, kort formuleret; som nogle af os havde forudset, så havde Helle & Co. selvfølgelig ikke alle de penge som de påstod at have. Vi hørte Lars Løkke Rasmussen sige at Helle skulle passe på nøglerne til statsministeriet - de var nemlig kun til låns. Og ja tak, det skal jeg da ellers love for at det ser ud til!
2. Til alle skabskommunisterne her, som mener at vide at Danmark kun er i de problemer de er i fordi VKO-regeringen kørte økonomien i sænk vil jeg bare sige: medmindre dette var et kommunistisk styre med dårlige levevilkår, en økonomi der ellers altid har været ekstremt underudviklet og en ubeskriveligt lav løn, så kan man ikke undgå at blive påvirket af denne ekstreme lavkonjunktur som ellers har ramt samtlige I-lande i verden - så nej, det er ikke VKO-regeringens skyld!
Upassende ? Klag over indlæg
Boligboblen er VKO-regeringens skyld. Længere er den ikke.
Upassende ? Klag over indlæg
Om den nye regering kan man sige: Højt at flyve dybt at falde!
Regeringepartierne er amatørpartier. De bruger smarte ord, men ved åbenbart ikke hvad de betyder.
Før valget kunne de “lede landet” på bedste vis, efter valget, har de overtaget blå bloks ideer, for de har ingen selv.
De røde vælgere må have en dårlig smag i munden.
I Horsens Folkeblad har de røde, også de røde byrådsmedlemmer, travlt med at undskylde den nye regering. Vi skal være søde ved dem, for de skal først finde deres fødder.
De er uprofessionelle så det basker. Synd, at sådanne amatører skal lede Danmark.
Typist venstreorienteret.
SF fyrer gravid og 2 på barsel selvom de vil bestemme barsel til mænd. Ingen mænd tør vel gå på barsel når SF har vist hvordan det kan gå.
Upassende ? Klag over indlæg
Jeg blev tændt af en kommentar her på siden: Det er den tidligere regerings skyld af boligboblen sprang. Er det også dens skyld at boblen sprang samtidig. Er det ikke borgernes egen skyld at de ikke forstår de økonomiske sammenhænge ved at købe og låne penge. Så skriver en at LA havde lovet at hvis de fik 8 mandater…. og siger at de har brudt deres valgløfter! De 8 mandater skulle jo bruges i en blå regering, det må du da kunne forstå. Jeg synes jeg mangler argumenter for alle de udsagn jeg læser - og tonen kan vel også gøres pænere. Det er træls når folk står så betonagtige fast på deres partis politik at man glemmer at diskutere. Men det er jo det samme vi ser fra Folketinget. 2 blokke. Og så vil jeg lige nævne at VKO overtog 249 mia i underskud efter Nyrup - det blev blandt andet sagt i åbningsdebatten i oktober
Upassende ? Klag over indlæg
Undskyld, der er en fejl i mit indlæg - der skal stå Er det også regeringens skyld at boligboblen spran samme tid i USA
Upassende ? Klag over indlæg
Annonce:
De radikale vil intet når det kommer til stykket.
De ville bare have magt for magtens skyld, intet andet.
Hvorfor gik de med i en ssf regering, når de alligevel ikke vil støtte deres økonomiske politik?
Der skulle ændringer til sagde Vestager og hvad er der kommet ud af det, intet.
Vi kunne lige så godt have beholdt de blå og kørt ud over kanten med indførsels af minimalstaten og tilstande som i USA.
Upassende ? Klag over indlæg