Profil

Der findes masser af grunde til at lade "de kloge" bestemme over os, og kun én grund til at yde modstand: Frihed og personligt ansvar er vigtigere! Med dette udgangspunkt skriver Ole Birk Olesen imod meningsdannere og magthavere, som vil hundse og herse, så vi ordentligt kan passe ind i deres idealsamfund.

Baggrund:
Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i Sønderjylland.

Uddannet fra Journalisthøjskolen i Århus, tidligere Christiansborg-journalist på Ekstra Bladet og Berlingske Tidende.

Medejer og redaktør af 180Grader.dk og folketingsmedlem for Liberal Alliance i Østjylland. Ordfører for skat, erhverv og bolig.

Gift og far til to.

Andet:
Forfatter til den anmelderroste bog "Taberfabrikken" om den danske velfærdsstat. Bogen kan nu downloades gratis på www.olebirkolesen.dk

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Vejen til frihed

Skrevet af Ole Birk Olesen

Finansministeren indrømmer: Ja, S-SF præsenterede fatamorgana-økonomi i valgkampen - det er alle løftebruds moder

Dato: d. 27.10.11, 20:56
Af: Ole Birk Olesen
Emner:

Så kom indrømmelsen endelig fra højeste sted:

“Finansminister bekræfter milliardhul i rød plan”

Det var ren fatamorgana-økonomi, som blev præsenteret af Socialdemokraterne og SF i valgkampen. Der var hverken hoved eller hale i påstanden om, at Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal kunne dele gaver ud for milliarder og atter milliarder, samtidig med at de sagde nej til den daværende VK-regerings spareplaner, imens de til overflod også forsøgte at bilde os ind, at de med deres plan kunne skaffe overskud på de offentlige finanser allerede i 2013.

Den nyudpegede socialdemokratiske finansminister, Bjarne Corydon, tilslutter sig nemlig nu Finansministeriets tidligere vurdering af S-SF-planen “Fair løsning”: Den manglede mindst 22 mia. kr.

Corydon, der før valget var hovedarkitekt på selvsamme “Fair løsning”, er nu gået over til en anden regnemetode, betror han os:

“Nu holder vi os til gængse regnemetoder. Det er det eneste ansvarlige at gøre.”

Der er tale om en mageløs indrømmelse af, at Socialdemokraterne og SF kun kunne få pengene til at passe i “Fair løsning” ved at benytte sig af aldeles ikke-gængse regnemetoder - eller med mere retvisende ord: Fup og fiduser.

DETTE er løftebruddet

Dermed er også S-SF’s gentagne påstande om, at det er de Radikales indflydelse på regeringsgrundlaget, som er skyld i, at Thornings og Søvndals valgløfter ikke kan opfyldes, tilbagevist af regeringens egen finansminister.

Det er ikke de Radikale, som har opfundet den økonomiske virkelighed, som Socialdemokraterne og SF ikke ville anerkende i valgkampen, men som de nu via finansministeren indrømmer, at de ikke kan undslippe. De havde simpelthen ikke alle de penge, som de lovede væk i valgkampen, og det er ikke de Radikales skyld, at de heller ikke har dem i dag.

Den store pointe, som såvel vælgere som årvågne journalister bør skrive sig bag øret, er denne: Løgnen fra valgkampen om alle de penge, som S-SF påstod, at deres “Fair løsning”-plan kunne skaffe, er det store løftebrud. Selv hvis “Fair løsning” var blevet gennemført til punkt og prikke uden den mindste indflydelse fra andre partier i rød blok, så ville der alligevel være mindst 22 mia. kr. årligt mindre til gaveuddeling, sammenlignet med hvad S-SF lovede i valgkampen. Det er, hvad Bjarne Corydon i dag har indrømmet. Det er dette store løftebrud, der er skyld i alle de “små” løftebrud, som har fyldt medierne i ugerne siden regeringens tiltræden. Fatamorgana-økonomien i “Fair løsning” er alle løftebruddenes moder!

Hvor skruppelløst kan man optræde for at skaffe sig selv adgang til ministerbilerne? Så skruppelløst. S-SF fortjener alle de tæsk, de får i meningsmålingerne.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 27. okt 11 kl. 21:30

Dette er simplethen et vælger-bedrag, der i sammenligning får Nyrups Efterløns-garanti i 1998 til at fremtså som et skoleeksempel på høj troværdighed.

Samtidig burde det virkelig få medierne til at udøve en stor selvransagelse. Denne såkaldte ‘4. statsmagt’ svigtede totalt deres selvproklamerede rolle som borgernes ‘vagthund’ i forhold til politkerne. Dette evigt giver ihvertfald mig anledning til mistanken om, at journalsiterne i virkeligheden førte kampagne for rød blok for at slippe af med det af dem så forhadte VKO-flertal. Man skal ikke glemme, at meningsmålinger entydigt viser, at omkring 90 procent af journalisterne stemmer på partier in rød blok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Hansen, 8310 Tranbjerg J. | Skrevet: 27. okt 11 kl. 21:37

Interessant som ting kan opfattes så vidt forskelligt. Jeg hørte interviewet med Bjarne Corydon i TV og opfattede helt klart en finansminister, der ikke ønskede at underløbe embedsmænd i sit ministerium. Ganske klogt i forhold til, at han i en periode nu er deres arbejdsgiver. Af interviewet fremgik også klart, at han ikke ville lægge sine egne politiske vurderinger ind som basis for hvilke regnemetoder, der skulle anvendes, når der skal lægges et skøn for statens finanser. Dette sidste er et klart brud i forhold til den tidligere finansminister Claus Hjorth Frederiksen, der p.g.a. manipulationer og flyvsk optimisme konstant har måttet revidere sine skøn for vækst og underskud.
“Fair løsning” blev som bekendt ikke regeringsgrundlaget, men derimod ” Et Danmark, der står sammen”. Med det morads den gamle regering har efterladt for statens finanser, burde det måske hedde “Et Danmark, vi forsøger at holde sammen.”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Andersen, Aarhus | Skrevet: 27. okt 11 kl. 21:43

Jeg håber virkeligt, at det lykkes den dygtige og historisk stærke opposition at afklæde den nærmest historisk svage regering fuldstændigt.

Valgflæsk eller ej, så er ALT hvad den siddende regering har sagt før valget jo løgn, fuldstændigt uafhængigt af de 90 mandater. En hver kunne sige sig selv at S, SF, EL aldrig ville få 90 mandater, så mange ignoranter er der trods alt ikke i Danmark. Det svarer jo til at love børn det dobbelte antal julegaver, når der er to juleaftener i december, det kan alle vel forhåbentligt høre er løgn.

Jeg har kun en ting at sige til oppositionen hit’em boys hit’em! Jo før de bliver klædt af jo bedre….

Upassende ? Klag over indlæg

 
thomas bo, københavn | Skrevet: 27. okt 11 kl. 21:52

Erik Hansen: du må have en mangeårig partibog hos sosserne siden du kan forsvare de bevidste løgne og fortielser som skatteålen Helle “vandt” valget på. Ganske vist gik sosserne tilbage for 3. gang men alligevel lykkedes det at overbevise et lille flertal af danskerne om at det røde alternativ var bedre end en borgerlig regering. Men løgn og latin vandt valget denne gang og vi fik historiens ringeste regering - ja ringere end selv Anker Jørgensens regeringer. Godt at de blå efterlod et land med penge på kistebunden og ikke et socialdemokratisk fallitbo.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Persson, Harlev | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:00

Ja, skal sandelig love for at de blå efterlod et land med penge. **lol**

http://politiken.dk/politik/ECE1432764/vestager-eftersyn-afsloerer-store-huller-i-statskassen/

Upassende ? Klag over indlæg

 
Inge Petersen, Vordingborg | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:01

Hr. Morten Bødskov skylder i denne anledning Claus Hjort Frederiksen en eklatant undskyldning. Bødskov beskyldte Hjort Frederiksen for misbrug af sine embedsmænd, fordi Claus Hjort netop præsenterede det enorme hul i “Fair Løsning” som det var udregnet i Finansministeriet.

Og til hr. Erik Hansen, 8310 Tranbjerg J: Beklager, men den nysudnævnte finansminister - hr. Bjarne Corydon - vedgår både i Ekstrabladet, Berlingske og BT, at den beregningsmetode, som Claus Hjort brugte, er den korrekte, og at “Fair Løsning” har et kæmpehul på 22 mia. kr.!

Endvidere må jeg korrigere din syrlige kommentar vedrørende Claus Hjort rettelse på fremlagte tal. Korrektionen fremkom fordi der pludselig viste sig ikke indregnede indtægter i planen. Derfor blevet tallene mindre, og set i det nuværende lys må du jo så indrømme, at udregningsmetoden fra Finansministeriets embedsmænd er korrekt nok. Det er jo trods alt ikke de siddende ministre, der personligt jonglerer med alle tallene, men diverse “regnedrenge”, der efter svedige regnetimer fremlægger resultaterne for deres ministre. Og de nuværende “regnedrenge”/embedsmænd er de samme som sad i ministeriet under Claus Hjort.

Så jeg synes ikke du skal komme for godt i gang med syrlige opstød. Pinligt når en din egen regerings vigtigste ministre indrømmer åbenlys usandhed og manipulation.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Valby | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:03

Det fede ved det repræsentative demokrati er, at hystader som Ole Birk Olesen, Jens Hansen, Hans Andersen og Thomas Bo kan hyle og skrige, lige så meget de gider. Der skal ikke være valg før i 2015, og indtil da regerer den regering, som et flertal af danskerne stemte for.

Og det er jeg helt sikker på, at den kommer til at gøre langt lange bedre end den ufatteligt ringe og arrogante regering, som vi har haft de sidste 10 år.

En arrogance, som også fuldt ud går igen i denne blok. Det hele gælder kun om at svine sine politiske modstandere til. Nogen form for visioner eller positivt bidrag er man komplet ude af stand til at komme med.

Vor herre bevares.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Richardt, københavn | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:08

Kære Ole Birk Olesen,
Hvis du engang skulle komme i den situation, at nogen skulle spørge dig, om du vil være minister, så husk at læse ministeransvarlighedsloven. Sund læsning - meget sund endog.
Begik den nye regering løftebrud - tjah i almindelig handelog vandel gjorde den vel, men det er jo set før i nyere politisk historie.
Opfører regeringen sig ansvarsbevidst i forhold til den forrige. I meget høj grad. En finansminister har først og fremmest pligt til at fremlægge et retvisende billede af situationen - og dernæst at komme med løsningsforslag.
Og det er netop, hvad Corydon har gjort.
Men fortsæt endelig med at ævle bævle om ansvarforflygtigelse” og snyd og bedrag. Det er der mange der gør, og JP er nok de sidte, der holder op.
Samtidigt er det måske værd at erindre, at 22 milliarder er peanuts, ikke mindst når man tænker på at den tidligere finansminister
“overså” 49 milliarder sidste år, og det forventede underskud (skabt af VK) i år nok når op på cirkus 110 milliarder.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Hansen, 8310 Tranbjerg J. | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:08

Thomas Bo: Der er ikke meget rigtigt i det du skriver: 1: Jeg har ikke partibog hos sosserne. 2: Hvilke løgne og fortielser mener du jeg forsvarer ?
3: Glistrup blev dømt som skatteål, Helle T. S. blev der end ikke rejst sag imod. 4: Rødt alternativ med De Radikales Margrethe Vestager- no way.. ikke engang lyserødt. 5: Historiens ringeste regering- hvordan kan du afsige den dom efter 3 uger ? 6: Penge på kistebunden- du må have et falkeblik- få andre kan få øje på dem. Vi taler om underskud på finanserne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Steen Jensen, Frederiksberg | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:19

Det er Finansministeriets ansatte, der har lavet beregningerne, og ikke den siddende finansminister.

Så når de ansatte har beregnet, at der manglede 22 mis i Fair-Løsning, gælder det uanset finansministerens partifarve.

Og når man ikke får indregnet 49 milliarder sidste år, er det stadig ikke ministerens skyld.

Noget helt andet er jo stadigvæk, hvem medierne tillægger hvilke motiver!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:20

Ja, der er ikke styr på økonomien, og den nye regering vil næppe være i stand til at rette den op.

Men er det ikke næsten hele Borgens indhold det er galt med? Er det kun den ene side eller ene halvdel der er uduelig og ligeglad med Danmark og danskerne?

VKO har været een lang opvisning og parade af evnesvage, sinkeagtige og landsskadelige udspil og “reformer”. I ti år i træk bestilte man ikke meget andet end at holde danskerne for nar. Og sådan bliver det også fremover. For den nye regering er ikke bedre end den gamle.

Og det bliver nok aldrig bedre, for den typiske dansker/vælger er nu så hjernevasket/feminiseret og opfyldt med TV-underholdning, at enhver form for handlekraft og fremsynet tænkning synes at være forsvundet.

Fra vikinger og tapre landsoldater til vatnisser, kludedukker og tøffelhelte, det er i korthed de danske mænds historie.

Og nu er sløvheden og mageligheden kommet til at fylde så meget, at man knap nok kan få øje på truslerne mod Danmark, freden og fremtiden, selvom de er høje som tårne og bjerge og rumler som vulkaner.

Men politisk fornyelse og en genopbygning af demokratiet har ingen interesse.

*************************************************

(Også ytringsfriheden indskrænkes nu mere og mere, bl.a. på mange af jps blogs)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Steffen Rasmussen, Skovlunde. | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:20

Undskyld mig, men denne regering minder mig om noget der er strikket sammen på et fritidshjem, hvor Søvndal udmærket kunne være legeonkel, og måske Helle Thorning el. Margrethe som forstander. Det er i al fald noget af et broget kludetæppe man har fået skabt sig, hvis motto sagtens kunne være: vi løftebryder i samlet flok, så går det nok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:25

LA skulle være de sidste til at tale om løftebrud.
Et parti, der bygger sin politik på DREAM fodret med forkerte forudsætninger er ikke seriøst.
Blev LAs politik gennemført ville landet være bankerot inden 3 uger.
Men det er jo nemt, når man er et parti, der aldrig får indflydelse.
OBO: Forestil dig, at LA dannede regering med V og K. Hvor meget af LAs politik ville blive gennemført? Uendelig lidt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frank Facit, Berlin | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:28

Nyhedsværdien i denne sag er jo ikke at de røde løj så det drev, men blot at de indrømmer det. Folk der var dumme nok til at hoppe på “Fair løsning” har fuldt ud fortjent at blive regeret af de uduelige tåber. Og vi andre der ellers står til at betale regningen må jo bare finde os et andet sted at bo - som jeg netop har gjort.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:45

@ OBO

Du har ubetinget ret i, at S-SFs økonomiske plan før og under valgkampen simpelthen ikke holder!!
For Helle og Villy var målet alene: Ministertitel!!
-
Men, hvad har så cirkus LA at byde på?
En kuglestøder (Joachim B.Olsen), der vil have 20% i skat for alle og flerkoneri !
-genialt, men 100% urealistisk!

Ergo: S,SF og cirkus LA er useriøse/urealistiske!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Claus Pedersen, Bynavn | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:46

@Frank Facit: De (tidligere) blå vælgere jeg kender som stemte rødt denne gang var godt klar over at den røde bloks plan ikke ville blive ført ud i livet. Til gengæld var de dødtrætte af den gamle trætte regering og ikke mindst Pia Kjærsgaards alt for store indflydelse som gav os et dårligt image i resten af verden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Hansen, 8310 Tranbjerg J. | Skrevet: 27. okt 11 kl. 22:57

Inge Petersen, Vordingborg: Når man nærer så stor animositet mod den nye regering som du og andre på denne blog, skøjter man åbenbart hurtigt henover de indlæg, man mener taler til fordel for regeringen. Jeg taler om Claus Hjorts manglende held med sine vækstskøn og underskud på finanserne. Det er dokumenterbart. Jeg taler ikke specifikt om “Fair Løsning”. Den diskussion bliver vist for akademisk. Mit meget foreløbige bud på Bjarne Corydon er, at her har vi en mand, der er sin opgave voksen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Andersen, Lyngby | Skrevet: 27. okt 11 kl. 23:13

Jeg stemte på blå blok ved valget, og var på valgaftenen naturligvis lidt nedtrykt over resultatet.

Men denne følelse er nu erstattet af en nærmest euforisk barnlig forventning om efter en lang arbejdsdag så at kunne sætte sig til rette i sækkestolen foran fjernsynet med en pose slik på skødet og så bare nyde dagens fadæser fra vores nye regering. I dag var det så eksempelvis 12 minutters planen regeringen endegyldigt blev ydmyget og grillet på, TV2 lavede i bedste “find Holger” stil et hylende morsomt indslag hvor de gik rundt og spurgte folk om der ar nogen der havde set vor nyslåede byminister Carsten hansen fornylig, for TV2 havde i flere dage forsøgt at få et svar fra ham om , hvorfor regeringen også var løbet fra hans skriftligt løfte fra valgkampen om at bevare akutmodtagelsen på Svendborg sygehus. Iøvrigt også et emne der blev kærligt behandlet under Jersild live, hvor jens Olaf Jersild, Bent falbert og Ritt Bjerregaard nærmest sad og fnisede om kap mens de oprullede hele forløbet for åben skærm.

Sikke en aften- jeg glæder mig allerede til i morgen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Mathiasen, Rødovre | Skrevet: 27. okt 11 kl. 23:45

Tænk hvis den nye regering opførte sig uansvarligt og lod som om der var mange penge i kassen til opfyldelse af valgløfterne.
Valgkampen viste partiernes ønsker og ideer.
Vælgerne sammensatte et folketing hvor ingen har 90 mandater for sin politik.
Kontraktpolitikken er stendød - Anders Fogh regerer ikke længere landet med støtte fra DF.
Nu gælder det et folketing hvor man forhandler sig frem til politiske løsninger - forlig - som forhåbentlig alle vil være økonomisk ansvarlige.
Og Ole Birk er valg ind og får chancen for at bidrage med realpolitik. Held og lykke med det Ole.
Du har ordet i din magt og du skriver og argumenterer godt - nu mangler du blot at vise politiske resultater.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 27. okt 11 kl. 23:46

VKs 2020 plan er også underfinansieret i alle årene med strukturelt underskud frem mod 2020 og efter 2020. Kun i 2020 bliver der et nul.

Dertil sikrer VKs reformer ikke vækst.

Danmark vil frem mod 2026 få en strukturel vækst på 1,2 % ifg. OECD.

Med efterlønsreformen bliver væksten 1,4 %.

Med de reformer SSSFR lægger op til og som næsten er ligeså vidtgående som efterlønsreformen kommer man op på 1,5 % om året.

Det er langt mindre end væksten i Sverige, Norge, Irland og Schweiz der vil være på mellem 1,9 og 2,8 % om året.

Hverken SSSFR eller VK kan dermed levere den nødvendige vare.

Mvh

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Richardt, københavn | Skrevet: 28. okt 11 kl. 00:11

Steen Jensen kl. 22.19

Du har helt ret omkring finansministeriets rolle. Nogle gange igennem de to sidste år, har jeg faktsik undret mig over deres rolle.
Men de har som bekendt tavshedspligt, så den videre kommunkation til den undrende befolkning er jo ministerens og regeringens ansvar.
Så kan man diskutere, hvem der er det største oratoriske talent.
Tilbage står, at når Corydon idag siger, at FMs beregninger viser/viste? at deres plan var 22 milliarder underfinansieret, så må man vel erkende, at det nærmest er af historisk interesse. Siden de begyndte på 2020 halløjet (den kunne jo heller ikke holde vand) og “fair løsning” for 9 måneder har vi haft 1 Tsunami, et nedsmeltet kernekraftværk, 2. finanskrise og nær-Eurosammenbruddet for blot at nævne nogel få ting der påvirker dansk
økonomi direkte. (+ en luftkrig i Libyen).
Og iøvrigt kan jeg ikke se, af antallet af ansatte i den offentlige sektor et faldet, det er steget, Og udgifterne til det offentlgie er steget mere end nogensinde tidligere i perioden 2001-2011. Så det der med løftebrud er jo et luftigt begreb!
Apropos valgløfter

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 00:18

@Michael Andersen, Lyngby

Enig - hver aften er der stor underholdning i TV. Jeg nyder det fra ende til anden.

Og læg mærke til: der er ikke en opposition i sigte - det er regeringen selv, der står for underholdningen. Det er genialt - og ja - jeg glæder mig allerede til i morgen.

Men som Helle Thorning Schmidt siger: “Vi er kommet godt fra start”. Jeg er helt enig. Og må jeg tilføje: “There are no American troops in Baghdad”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 00:26

@Christian Richardt

så må man vel erkende, at det nærmest er af historisk interesse

Historisk som “Det er kun 1,5 måned siden, at S (og Bjarne Corydon) sagde, at Claus Hjort var en gemen løgner, der misbrugte egne embedsmænd, da han fremlagde tal, som S og Bjarne Corydon i dag nikker genkendende til”.

Jeg må sige, at du har let ved at tilgive. Det er selvfølgelig også en fin egenskab.

Personligt vil jeg nok hælde til en anden udlægning - og det er noget med, at Bjarne Corydon har et troværdighedsproblem af de større, når han kan vende 180 grader på 6 uger. Og det eneste, der reelt er sket i mellemtiden, det er, at han nu har overstået valgkampen, er blevet minister, og ikke længere bare kan smide om sig med udokumenterede påstande - men bliver nødt til at forholde sig til fakta.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 00:47

@Thomas Larsen

“Enig - hver aften er der stor underholdning i TV. Jeg nyder det fra ende til anden”.

Ja, der bliver ikke længere talt om TV’s ‘røde lejesvende’.

Jeg savner nu ikke Claus Hjort Frederiksen.

Fra Wikipedia:

I 2009 vandt radiojournalist Jesper Tynell Cavlingprisen for i en serie på 15 indslag i DR P1’s Orientering at afdække det som på Orienterings hjemmeside kaldes for “ministerens mindre demokratiske metoder”. Blandt afsløringerne var blandt andet:

Claus Hjort Frederiksen gav Folketinget usande oplysninger.

Ministeren afskaffede kravene til udenlandske arbejdstageres sikkerhed i farlige job - i al hemmelighed og uden om Folketinget.

Beskæftigelsesministeriet bad kommunerne administrere den såkaldte 300-timers regel på en ulovlig måde.
Ministeriet bestilte misvisende tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen for at dreje den offentlige debat til egen fordel.

Embedsmænd slettede belastende dokumenter fra ministeriets arkiver.

Udsendelserne har ikke haft betydning for Claus Hjort Frederiksens karriere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Richardt, københavn | Skrevet: 28. okt 11 kl. 00:47

Thomas Larsen,
Nu anede jeg knapt nok, hvem Corydon var for 5 uger siden. Jeg vidste godt, at han sad i sekretariatet, men jeg havde aldrig set ham endsigere konstateret, at han kunne sige ord.
Det jeg prøvede at give udtryk for var, at formodentligt er både Claus Hjort og Corydon nogle værre bøller og løgnhalse, men verden skal jo
gå videre - og det gør den. Hvad er det I vil bruge de der 22 milliarder til - lave bordskånere?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 00:57

Arven efter VKO - underskud på 85 milliarder..øhh 110 milliarder???

Så er der gudhjælpemig folk som siger ‘mere af samme’!

Upassende ? Klag over indlæg

 
L. Hansen, Kolding | Skrevet: 28. okt 11 kl. 02:58

Det er dybt patetisk, når Saxobanks bugtalerdukke, Ole Birk Olesen, beskylder andre for fup og fiduser.

OBO er jo selv eksponent for Saxobankpartiets woodooøkonomi, der netop ikke er andet end et megastort fupnummer baseret på Saxodrengenes drømmemodel.

Heldigvis for Danmark er Saxodrengene totalt uden indflydelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan jakobsen, BRH | Skrevet: 28. okt 11 kl. 03:21

L. Hansen -

Hvorfor kalder du ikke LA for Maerskpartiet? De har jo også støttet LA. Det kunne jo vlre at Maersk som står for en ikke uanseelig del af DKs BNP havde noget at have det i?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Richardt, københavn | Skrevet: 28. okt 11 kl. 03:33

Det er da helt legitimt, hvis Mærsk støtter LA - det ville jeg nok også gøre, hvis jeg så verden med deres briller. Da man vedkender sig en vis tradtionel keynisiansk tankegang på Esplanaden. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de synes at Ole Birk Olesen er verdens syvende vidunder, eller alt hvad manden siger er guldkorn. Men de kan vel også tælle til 90 på Esplanaden - oder hur?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frank Facit, Berlin | Skrevet: 28. okt 11 kl. 05:12

@ Claus Pedersen:

Og de “blå” vælgere der stemte i protest over DF’s indflydelse er så bare endnu dummere end de stakler der hoppede på “Fair Limpind”. Jeg er absolut heller ikke varm på DF men at satse hele samfundsøkonomien på det emne? Det er jo dybt uansvarligt. Sådan kan voksne mennesker altså ikke opføre sig.

I øvrigt har de bare vekslet en fløj for en anden der er endnu mere ekstrem. Ja, præstefætrene, Messerschmidt osv. lukker en masse lort ud, men mig bekendt er der altså ingen af dem der har ydet økonomisk støtte til terrororganisationer (som Enhedslistens PFLP- og FARC-støtter) eller stået ret ved militærparader i diktaturstater som vores nye Erhvervsminister gjorde i DDR, i øvrigt ikke mange gader fra hvor jeg sidder nu og hvor der stadig står rester af den infame mur. Venstrefløjen har så uendeligt meget mere blod på hænderne end de småbegavede lommeracister i DF.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Frank Facit, Berlin | Skrevet: 28. okt 11 kl. 05:14

Der skal naturligvis stå ‘…”blå” vælgere der stemte RØDT i protest…’

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Rasmussen, Århus | Skrevet: 28. okt 11 kl. 05:27

Og nu er det blevet afsløret at bondepartiet Venstre og VKO efterlod et budgetunderskud på langt over 100 mia. kr.! Hvem husker ikke hvordan Claus Hjorth sidste år regnede 47 mia. kr. forkert i det daværende budgetår? Det er da klart at den nye regerings handlefrihed er blevet kraftigt beskåret af at VKO efterlod sådant et rod! VKO indførte ikke mindre end 285 nye skatter og afgifter - bl.a. en iværksætterskat - og VKO’s sidste opfindelse - fedtskatten - er netop trådt i kraft! Borgerne burde kigge nøje på deres el- og varmeregninger hvor man tydeligt kan se hvor meget de er steget under VKO som gjorde verdens dyreste offentlige sektor 74 mia. kr. dyrere p.a. end under Nyrup! Nu er det på tide at den nye regering stopper den store offentlige milliardbistand til samfundsnasserne fra landbruget, fiskeriet, medierne, bankerne, vindmølleindustrien, Arla Foods m.fl. og i stedet bruger midlerne til at give skattelettelser til de menige lønmodtagere!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:05

@Niels Hansen

Ja, der bliver ikke længere talt om TV’s ‘røde lejesvende’

Når nu de røde mest af alt fører blå politik, så kan det vist diskuteres, om journalisterne ikke blot har fortsat deres linje med “velfærd er godt, meget velfærd er meget godt”.

@Christian Richardt

Det jeg prøvede at give udtryk for var, at formodentligt er både Claus Hjort og Corydon nogle værre bøller og løgnhalse

Personligt har jeg altid haft det svært med at blive regeret af bøller og løgnhalse. Og Claus Hjort er ingen undtagelse herfra.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:17

@Thomas Larsen

“velfærd er godt, meget velfærd er meget godt”.

Det må være grunden til at VK, som øgede velfærdsudgifterne i Danmark, blev interviewet af ‘mikrofonholdere’, mens den nye regering, der svigter deres velfærdsløfter, bliver grillet (hver aften som du skriver).

Gad vide, hvem der egentlig har lejet disse svende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Vinther, Randers | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:25

Til Thomas Rasmussen:
Thomas hvor mange gange kan du copy paste dit indlæg? Det har været bragt på utallige blogs efterhånden og det er dødkedeligt at læse det for jeg ved ikke hvilken gang. Har du ingen andre kommentarer end “bondepartiet venstre” samfundsnasserne fra landbruget, fiskeriet etc. etc., det er simpelthen den mest nedladende kommentar på alle blogs. De erhverv du nævner er jo allesammen de erhverv der bringer penge til landet gennem eksporten. Men jeg gætter på du er en af dem der mener vi alle kan leve af at klippe hinanden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj Hansen, Horsens | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:39

“Kontraktpolitik og blokpolitik af værste skuffe” fnysede Sass Larsen da Fogh-regeringen i 2007 fremlagde finansloven.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Andersen, Aarhus | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:41

Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at det er bevist politik fra regeringen at sætte forventningerne hos vælgerne så lavt så muligt, så den nuværende regering kun kan overraske positivt, men tro mig, det bliver sikkert være endnu.

Se på hele layoutet i den nye regering på nær R vil alle i den nye regering tage fra de produktive og give til de uproduktive, hvordan hænger det lige sammen med vækst, hvis man ser bort fra væksten i den offentlige sektor og i overførselsindkomsterne?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Andersen, Aarhus | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:41

Til alle Jer socialister, der har så travlt med at påpege det store hul, nej vendt kæmpe hul, nej vist nok enorme hul i statskassen, som i har overtaget efter den tidligere regering. Husk 1. Et hvert regnestykke vil ændre sig når forudsætningerne ændres 2. Det er de samme, som har begået regnestykket og derfor er det uafhængigt af partifarve.

Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at det er bevist politik fra regeringen at sætte forventningerne hos vælgerne så lavt så muligt, så den nuværende regering kun kan overraske positivt, men tro mig, det bliver sikkert være endnu.

Se på hele layoutet i den nye regering på nær R vil alle i den nye regering tage fra de produktive og give til de uproduktive, hvordan hænger det lige sammen med vækst, hvis man ser bort fra væksten i den offentlige sektor og i overførselsindkomsterne?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Olesen, Odense | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:56

Regeringen har forsøgt at forklare alle deres “løftebrud”
med at de ikke har flertal for at gennemføre de ting, som de gerne ville. Det har ikke virket.

De seneste dage er regeringen så begyndt at bruge kasseeftersynet til at beskylde den tidligere regering for at have brugt alle pengene. Så derfor kan de, ifølge regeringen selv, ikke holde deres løfter. Enhver kan jo forstå, synes regeringens logik at være, at når der ikke er penge i kassen kan man jo ikke bare bruge løs.
Hvilket står i skarp kontrast til sloganet om at investere sig ud af krisen…

Derfor har de skiftet regnestokken ud med den mere gængse. Men - der er jo altid mulighed for at få regnskabet til at se lidt værre ud - bare spørg Claus Hjort. Formålet er naturligvis at skabe et indtryk af, at den gamle regering var økonomisk uansvarlige fordi der lå regninger og flød under gulvtæppet og bag ved skabene - og at der nu bliver ryddet op.

At Fair Løsning så ryger på bålet i samme ombæring er nok ikke tilfældigt. Den var jo alligevel død. Men mon ikke regeringen kan leve med det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
H. Kristensen, Årup | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:57

Niels Hansen 2800. Hvad har du dog mod velfærd? Var det ikke netop ved at love masser af velfærd, som Danmark iflg. S/SF havde masser af penge til, at S/SF fik statsmagten? Den lovede velfærd, som de nu hver dag må sige der alligevel ikke er råd til? Hvad blev der af alle de penge som S/SF ville bruge på de svageste i samfundet? er de alle gået til lønninger til masser af universitetsuddannede spindoktorer som skal prøve at give folket en fornuftig forklaring på alle de penge, som den nye regering alligevel ikke vil bruge på de svageste?
Vi må nok bare se i øjnene, at socialister nu om dage ikke er arbejdernes venner og forkæmpere, men fede pampere, som kun er interesseret i at berige sig selv og vennerne fra diverse akademiker-hills rundt i landet. Føj.
Men jeg vil da tro, at vi trætte (og i overklassesocialisternes øjne) dumme arbejdere belønner S/SF med et rungende NEJ-TAK næste gang vi sidder ved vores kiksede ikke-designer-sofaborde og ser valg-tv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 08:59

Hans Andersen, Aarhus

“Se på hele layoutet i den nye regering på nær R vil alle i den nye regering tage fra de produktive og give til de uproduktive…”.

Sådan har det altid været med de socialdemokrater. som har haft magten i næsten hundrede år.

Det er nok grunden til, at Danmark er et af de fattigste lande i verden - og at væksten er faldet i de sidste år!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Andersen, Aarhus | Skrevet: 28. okt 11 kl. 09:12

@niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby

Bortset fra dine forudsætninger og din konklusion, så er jeg da enig med dig, at væksten er faldet, ja! Men det skyldes en verdensomspændende finansiel krise som uundgåeligt vil påvirke en lille åben økonomi som den danske.

Dem som tror, at Danmark ville kunne undgå den finansielle krise ved at føre en anden finanspolitik, må også tro, at det er muligt at indrette et pissoir i den ene ende af et svømmebassin uden at forurene vandet i den anden.
Om regeringen havde været rød eller blå, så var Danmark ikke sluppet uden en dukkert. Til gengæld er det ikke lige meget hvilken strategi, der lægges for, hvordan vi kommer ud af krisen igen og lige nu træder vi bare vande, med det ene løftebrud efter det andet og jeg glæder mig til at se om 4 år, gud forbyde det, når den siddende regering stadigvæk skyder skylden på blå blok for alle dens genvordigheder. Skal vi ikke bare nøjes med at kalde den nye regering for visionsløs.

Socialdemokratiet har gjort meget for Danmark og jeg vil da også gerne minde om, at den offentlige sektor var betydelig mindre under Nyrup. Den nuværende regering derimod vil bare øge et forbrug der er stort i forvejen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørgen dich, ribe | Skrevet: 28. okt 11 kl. 09:53

Regeringen er simpelthen offer for den udbredte politiske uvane, med at fremsætte mere eller mindre luftige visioner som “løfter”, de selvfølgelig ikke i en mere ansvarskrævende stilling kan overholde. Især var den daværende opposition slemme til at fremkomme med den slags helt uvederhæftige “løfter”, som de end ikke selv kunne tro på, og som de jo nu har travlt med at bortforklare.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Rasmussen, Roslev | Skrevet: 28. okt 11 kl. 09:55

Der er 179 personer her i landet, jeg ikke vil købe en brugt bil af, det kan ikke betale sig at diskutere om den ene eller den anden side af det politiske spektrum er de største løgnhalse.
Faktum er at med det samme du kører af den sted i den “ny bil” er alle løfter og garantier glemt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 28. okt 11 kl. 09:56

Løftebrud , nå ja , det har den tidligere VK regering jo så ikke patent på ,andre har vel også de samme rettigheder .
OBO du burde nævne den kæmperegning Danskerne nu får p.g.a. halvvering af de Græske statsobligationer -det er ganske vist bankernes sag , men de tørrer det sikkert af på kunderne som sædvanligt.
Hele EU vader rundt i stagnation og det påvirker alle i negativ retning , forbruget og optimismen falder med raketfart , alle holder kortene tæt ind til kroppen for ikke at skade sig selv unødigt .
Dertil kommer at der er et langt større hul i statskassen end forventet , skabt af VK med ders tåbelige skattelettelser til de rige -penge der kunne havde gjordt gavn i samfundet .
VK og EL lider af den samme sygdom , nemlig at i tror træerne vokser ind i himlenbare i får lov af bestemme og styre landet.
Desværre er EU og de vestlige lande på vej ud af velstanden , da intet varer evigt , det har vi set så mange gange før , helt fra tiden hvor Romerriget bestod og gik i total forfald .
Det eneste der er i vejen er bare at folkket ikke kender historien og er klar over at den gentager sig med jævne mellemrum.
OBO du burde læse historien inden du udtaler dig om alt muligt der ingen belæg er for i længden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
carsten bruun, Føllenslev | Skrevet: 28. okt 11 kl. 10:11

Hej Ole -
“ALDRIG HAR SÅ MANGE REGERINGSPOLITIKERE LØJET SÅ MEGET I SÅ LANG TID FOR HELE DANMARKS BEFOLKNING!”

Nu - senest med den såkaldte “FAIR FORANDRING”.
GUD-FADER-BEVARES for en omgang amatøragtige uduelige floskler.

Desuden erklærede den nye Finansminister i sidste uge - at den økonomi, den nye regering overtog var at sammenligne med et “HÅNDVÆRKERTILBUD”

Samme dag fik dansk økonomi ros og guldsnore af IMF
- der betegner dansk økonomi som et “LIEBHAVERTILBUD
Jamen - er den nye Finansminister ved at tage føringen i regeringens vælgerbedrag ? Det er ikke overraskende, at en person med sådanne kvalifi-kationer gør lynkarrière i sjosjaldemokratiet.

Mængden af løgne og manipulationer hos mange af denne moralsk afstumpede regerings ministre er tilsyneladende uendelig. Jeg nævner i flæng - Udkantsministeren, Sundhedsministeren, Udenrigsministeren, Statsministeren, etc.

Med skatteålen og leasingartisten, madam Hell Thorning-Schmidt i spidsen - og rocker miljøets tiltrækkende lyksaligheder for madam Hell`s kronprins - Poul Nyrups darling - Mr. Sass - har den nye regering et historisk vælgerbedrag på samvittigheden.

There is something rotten in the state of Denmark - som Shakespeare kunne konstatere for omkring 400 år siden.

- Og til de Radikale: “FORTÆL MIG HVEM DU OMGÅS - SÅ SKAL JEG SIGE, HVEM DU ER!” Det kræver en særlig falleret moral, at skulle sidde i samme stue som forsamlingen af vælgerbedragere - og føre seriøse forhandlinger om Danmarks befolknings fremtid.

FAIR VELFAIR FAIR-WELL !

Upassende ? Klag over indlæg

 
Uffe Lindum, 8300 Odder | Skrevet: 28. okt 11 kl. 10:23

I betragtning af, at FAir Løsning-planen blev gennemhullet længe før valget, er det eneste nye i sagen da ministerens indrømmelse. Men den er til gengæld enestående, for politikere tager jo aldrig fejl! Hvad angår de radikale, har de siden 30-erne været klar til alt, blot de havde magten. Først leflede de for Hitler, og da han var nedkæmpet, logrede de for først Sovjet, siden Mao-Kina. Ingen har med større overbevisning afliret sovjetiske låneord som ‘fredelig sameksistens’ o.l. end de radikale K. Helveg-Petersen og Svend Haugaard.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erling Rasmussen, Frederiksberg C | Skrevet: 28. okt 11 kl. 10:25

Mange er blevet forargede over, at fodboldspilleren Jacob Poulsen finder det i orden at filme sig til et straffespark, hvis dommeren ikke ser det.
Er det ikke langt alvorligere, at en politisk blok før et valg filmer sig til sejr, uden at vælgerne opdager det - før det er for sent?

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 10:34

@Erling Rasmussen, Frederiksberg C

Helt enig.

Efter valget i Danmark den 15. september lærte hele verden, at man ikke altid skal stole på politikere.

Og slet ikke på ens politiske modstandere. De er altid særligt utroværdige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Andersen, Sønderborg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 10:41

Det er for mig at se et ganske velvalgt tidspunkt MV har valgt at sige at “hullet” er større end forventet, men det giver et skær af spin.Det er det budgetterede underskud, der er tale om og ikke et “kasseeftersyn”,hvilket mange forveksler.

Det var også pinligt at høre transportministeren sige, for at undskylde motorvejen mellem Herning og Holstebro ikke bliver til noget, at der “kun” var 200.000 kr i hans kasse,igen en omgang tågesnak.
Skulle man tage hans ord for pålydende,skal der være her og nu penge for at foretage sig noget som helst.
Motorvejen kunne i bund og grund være en del af den meget omtalte kickstart,som der også skal slås et hul i kassen for at realisere. Ja, jeg ved godt det kaldes at investere i vækst,men det er under alle omstændigheder en satsning, og så kan man efterfølgende håbe på en opgang i den globale vækst.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Simonsen, Aabenraa | Skrevet: 28. okt 11 kl. 11:11

Godt indlæg Ole Birk Olesen, det åbner for mange vedkommende meninger.
Jeg synes ikke at den nye regering skal klandres for at vise ansvar. Indtil nu har de ikke indført nye skatter og afgifter eller på anden måde vist sig uansvarlige, men de nye ministre må nok påregne, at de danske vælgere vil være meget på vagt overfor de løfter de giver.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Jensen, odense | Skrevet: 28. okt 11 kl. 11:17

Vælgerbluf… Fair løsning holdt ikke vand… Et hav af brudte valgløfter, og nu her sidst Carsten Hansen som enddog har givet skriftlig garanti.
Det bliver lagt ud efterfølgende at det er vælgerne som ikke forstår noget… Men vælgerne er ikke politiske nørder, som læser en hemmelig dagsorden mellem linierne…
Det med 90 mandater og underskud på statens finanser, var også velkendt før valget..
Dette store tillidsbrud har bidt sig fast, og forsvinder ikke de første mange år. Når man melder et valgprogram ud, må man være ærlig, vælgerne kan godt tåle at høre sandheden…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders Lund, Odense | Skrevet: 28. okt 11 kl. 11:34

Når Ole birk Olesen bruget et citat fra en artikel, han henviser til, synes jeg da, at man skal bruge hele citatet, så det ikke tages ud af en kontekst. Det kan selvfølgelig gøre ens pointe mere svag eller mere stærk. Så bedøm selv, udfra det citat Bjarne Corydon kom med:

De pegede på en række usikkerheder i forbindelse med nogle af de skøn vi havde, og det synes jeg er fuldstændig fair. Og nu holder vi os til gængse regnemetoder. Det er det eneste ansvarlige at gøre, siger Bjarne Corydon.

Og hvad siger Bjarne Corydon så egentlig her?
Ja, som jeg læser det, så siger han ikke meget. Han nævner nogle usikkerheder, men ikke konkret. Så roser han sine egene embedsmænd, og hvilken politikker ville ikke gøre det?
Så snakker han om gængse regnemetoder. Hvilke??
Og slutter af med at sige, at snakke om ansvarlighed.
Jeg læser her et politikker sprog, som bruges af begge sider af midten, og hvor der egentlig ikke kommer noget konkret frem.
Så er der lagt op til tolkning, og her kan man jo komme med sin egen tolkning, att efter ens politiske tilhørselsforhold.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders sidenius, odense Sv | Skrevet: 28. okt 11 kl. 11:36

Når Ole birk Olesen bruget et citat fra en artikel, han henviser til, synes jeg da, at man skal bruge hele citatet, så det ikke tages ud af en kontekst. Det kan selvfølgelig gøre ens pointe mere svag eller mere stærk. Så bedøm selv, udfra det citat Bjarne Corydon kom med:

De pegede på en række usikkerheder i forbindelse med nogle af de skøn vi havde, og det synes jeg er fuldstændig fair. Og nu holder vi os til gængse regnemetoder. Det er det eneste ansvarlige at gøre, siger Bjarne Corydon.

Og hvad siger Bjarne Corydon så egentlig her?
Ja, som jeg læser det, så siger han ikke meget. Han nævner nogle usikkerheder, men ikke konkret. Så roser han sine egene embedsmænd, og hvilken politikker ville ikke gøre det?
Så snakker han om gængse regnemetoder. Hvilke??
Og slutter af med at sige, at snakke om ansvarlighed.
Jeg læser her et politikker sprog, som bruges af begge sider af midten, og hvor der egentlig ikke kommer noget konkret frem.
Så er der lagt op til tolkning, og her kan man jo komme med sin egen tolkning, att efter ens politiske tilhørselsforhold.

Upassende ? Klag over indlæg

 
a Rasmussen, 8300 | Skrevet: 28. okt 11 kl. 11:44

Bjarne Corydon er at sammenligne med en talende grusbunke. Munden går, men han siger intet med indhold, så igår på TV hans møde i Folketingets finansudvalg. Det var en opvisning i ingenting. Det varsler ilde for landet. Manden sagde intet fornuftigt i samtlige 2 timer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Valby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 11:46

”Hvor skruppelløst kan man optræde for at skaffe sig selv adgang til ministerbilerne?” spørger OBO.

Thja vel omtrent så skrupelløst som Anders Fogh, der smed al sin liberale ideologi over bord og bestak vælgerne med et senere brudt løfte om reformstop, øgede offentlige udgifter, ufinansierede skattelettelser og lånefinansieret friværdi-privatforbrug for at holde sig ved magten.

Substansen i OBO´s kritik er, at S og SF ikke regnede på samme måde som Finansministeriets embeds-mænd, da de lavede ”fair løsning 2020”. Men der er jo ingen, der siger, at Finansministeriets embedsmænd nødvendigvis regnede rigtigt. Så man kan måske også bare beskrive det sådan, at Bjarne Corydon ikke kan bevise, at de agerede ”politisk”, og derfor undlader han klogelig at fortsætte med kritikken af dem. Ville han fortsætte kritikken, skulle han jo sådan set også rejse tjenestesager og fyre de ansvarlige. Og den slags er der ikke tradition for i Danmark.

Og det har jo ingen praktisk betydning, om der skal regnes på den ene eller anden måde, når planen alligevel ikke skal gennemføres. Så hvorfor overhovedet fortsætte den diskussion? OBO rejser den jo også kun for at svine sine politiske modstandere til. Men som andre har kommenteret, så var der næppe mere ”woo-doo-økonomi” eller ”fugle på taget” over S-SF´s økonomiske planer, end der er over LA´s egne. Så det er i høj grad et stenkast fra glashuset.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent skovmann, USA | Skrevet: 28. okt 11 kl. 11:52

Lad os nu bare se hvordan det hele ender? de mange ungen og totalt uerfarende ministre, skal jo lige finde ud af hvordan den virkelige verden fungere! alt imens danmark bliver brugt som et stort skole experiment. Nu havde den blaa regering ikke altid fingeren paa pulsen, groen energi politik blev aldrig udfoert ordenligt. derimod kan man ikke sige at de mistet jord forbindelsen, det har de siddet alt for laenge i snapstinget hvor den ene tunge middag efter den anden har bidragt til at holde dem til jorden. De roede har sniffet helium i ukontrolleret maengder, derfor har de talt med pipe stemme i valg kampen og de har meget svaert ved at blive ved jorden naar der skal laves nye hug mod den danske befolkning.Jeg kan ikke vente med at se naeste afsnit af de umulige.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anders sidenius, odense Sv | Skrevet: 28. okt 11 kl. 12:30

Er det ikke det, det handler om når man er politikker?
Kunsten at sige meget uden indhold??

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 12:32

@Anders sidenius, odense Sv

Enig.

Tomgangssnak har hverken rød eller blå stue patent på.

Smiley

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 14:05

@Jørgen Andersen, Sønderborg

“Motorvejen kunne i bund og grund være en del af den meget omtalte kickstart,som der også skal slås et hul i kassen for at realisere.”

Ja, det er ikke umuligt at regeringens tøven med motorvejene (ministeren gjorde et meget stort nummer ud af ikke at fremhæve motorvejen mellem Herning og Holstebro specielt) skyldes ren ideologi.

At man vil prioritere den kollektive trafik højest - og så se hvad der kan blive tilbage til privatbillisterne og de forurenende lastbiler.

Ingen tvivl om, at miljøet vil blive prioriteret højere end under VKO.

Den havde jeg ikke lige set komme.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 28. okt 11 kl. 14:07

Ole kan du sige 90 mandater uden de radikale?
nej så det er dit gamle parti som bestemmer over musikken.. Hvis regnskabet har vist sig dårliger end hvad der er fremlagt, ja så har blåstue skudt endnu mere ved siden af og regningen er sendt viderer til rødstue… du burde være glad for i scorrer de tumber som ikke kender spillets regler..
Du skal nok lære det en dag når du finder ud af princippet i et demokrati.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Birk Olesen , | Skrevet: 28. okt 11 kl. 14:11

B. Mortensen:

1. Jeg har aldrig været medlem af Det Radikale Venstre, kun af Venstre.

2. Du har vist ikke læst mit blogindlæg. Pointen er, at finansministeren nu offentligt har erkendt, at S-SF’s “Fair løsning” kun kunne indeholde de mange dyre løfter til vælgerne, fordi den var et økonomisk skønmaleri uden hold i virkeligheden. Det var den helt uagtet, om der er 90 mandater bag den eller ej. 90 mandater kan ikke ændre på den økonomiske virkelighed - den er, som den er.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Andersen, Sønderborg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 15:17

niels hansen Det er da sikkert en målsætning opprioritere den kollektive trafik,men det ene udelukker vel ikke det andet.Og hvad har det lige med motorvejsbyggerier at gøre?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Hansen, 8310 Tranbjerg J. | Skrevet: 28. okt 11 kl. 15:22

Det er ikke så underligt, at der kan henvises til flere sandhedsmediers indlæg f.eks. BT, Ekstrabladet og Berlingske, der alle mener, at Fair Løsning er underfinansieret. Udgangspunktet for dem og Ole Birk Olesen er Berlingskes artikel. Enkelte steder kan man finde Corydons ordrette kommentarer, som refereret af Anders Lund, Odense kl.11.34. De giver ikke anledning til at drage de konklusioner, som OBO beskriver.

Skulle det alligevel (akademisk diskussion) vise sig, at Fair Løsning var underfinansieret med 22 mia. indtil 2020, så er der en god forklaring på det så mange kalder løftebrud. Pengene er der ikke.

Med det samme udgangspunkt kan man sige, at holder Claus Hjorth Frederiksens tal fra den 24.8.2011 på 85 mia. i underskud ikke vand, men havner på f.eks. 107 mia. allerede i 2012, var valgløfterne alligevel ikke blevet til noget. Skulle det ske, vil min egen konklusion være den, at Løkke/ Hjort- regeringen er den egentlige skyldige i løftebruddene.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Richardt, københavn | Skrevet: 28. okt 11 kl. 16:17

Jeg skrev i aftes: “formodentligt er både Claus Hjort og Corydon nogle værre bøller og løgnhalse”. Der burde vel retfærdigvis have stået: “Vi ved at CHF er en bølle og en løgnhals”, men har endnu til gode at se, om Corydon lever op til betegnelsen.
Det er en smule svært efter kun 5 uger, at bedømme Corydon på andet end hans rhetorisek talenter. Og i hvor vel, mange her på stedet og især OBO har stærke præferencer for rhetorik frem for realpolitik, bliver diskussioen let en smule futil.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 16:39

@Jørgen Andersen, Sønderborg

“niels hansen Det er da sikkert en målsætning opprioritere den kollektive trafik,men det ene udelukker vel ikke det andet.Og hvad har det lige med motorvejsbyggerier at gøre?”

Begge udgifter hører hjemme hos transportministeren, der påstår, at pengekassen er tom. Og jeg tvivler på, at finansministeren forærer ham en blanco-check.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Christensen, Højbjerg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 16:49

Ole det er ikke løftet der er problemet.
Problemet er at de øjensynlig selv troede på alle løfterne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Andersen, Sønderborg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 18:34

niels hansen ja-ja du prøver med alle til rådighed stående midler at (bort)forklare det faktum at Ole Heunicke sagde til Holstebro Dagblad,at han i modsætning til regeringen havde financeringen, og han forventede vel ikke, at pengene lå på kistebunden.Fortsat god aften

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels hansen, 2800 Kgs. Lyngby | Skrevet: 28. okt 11 kl. 19:13

@Niels Christensen, Højbjerg

Jeg hverken bortforklarer eller undskylder transportministerns holdning, og jeg har overhovedet ikke forholdt mig til Ole Heunicke udtalelser.

Jeg GÆTTER på, at motorvejene får lavere prioritering end den kollektive trafik. Jeg aner ikke om det er rigtigt, men det har intet med bortforklaringer at gøre.

Upassende ? Klag over indlæg

 
J Hansen, Silkeborg | Skrevet: 28. okt 11 kl. 21:31

At Finansministeren bekræfter at “Fair Løsning” var underfinansieret, tja… Der var vel ingen - som vel at mærke havde læst planen - der troede på at den hang sammen…

Regeringsgrundlaget er i mine øjne næsten ligeså løst og ugennemarbejdet. Hovedparten er “undersøgelser”, “udvalg” og “kortlægning”… ingen handling…

Upassende ? Klag over indlæg

 
K Nielsen, 8700 | Skrevet: 28. okt 11 kl. 23:05

De røde er nogle politiske plattenslagere.De har narret og snydt, deres vælgere godt og grundigt.
Mange er nogle rigtige Komiske Ali’er.
Så Mogens Jensen S på tv i aften ,han var så ynkelig og det forstår man godt ,med disse uerfarne ministre og MF, der tror at de er kommet i Himmerige og på ferie. Danskerne er de ligeglade med.
Man skal aldrig stole på en rød.

V holder ferie alt imens stemmerne drysser ned i deres turban.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Sune Vadsholt Lyster (cand.merc.), Lystrup | Skrevet: 29. okt 11 kl. 08:54

Min erfaring siger, at borgere og presse på et tidspunkt ikke gider høre samme melodi længere om løftebrud. Derfor får det næppe større betydning, at S-SF gik til valg på en ny politik og derefter videreførte VK-politikken. Om et år eller to vil S-SF-R formentlig fremstå som en regering, der har ført Danmark sikkert gennem krisen. Og så er danskerne ligeglade med løftebrud. Sådan handler politik ikke nødvendigvis om sandt eller falsk, men snarere om hvem der kan lægge den bedste strategi.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 29. okt 11 kl. 14:44

Til Sune.
Hverken rød eller blå kan føre DK igennem noget som helst før man for alvor tager fat på at rundbarbere statens omk. med 120-130 mia over 2 år.

Og tro mig. Der er tonsvis af især røde vælgere som ikke glemmer.

Per Nielsen (Dr. Dipl. real life)

Upassende ? Klag over indlæg

 
jens sørensen, silkeborg | Skrevet: 29. okt 11 kl. 16:07

Begge lejre - rød/blå - er så fulde af løgn, at vælgerne egentlig ikke rigtig kan lastes for deres stemmeafgivning.
LA’s amerikansk inspirerede model for et mere opdelt klassesamfund vandt heldigvis ingen genklang, og det sker forhåbentligt aldrig; - dertil er vi heldigvis for godt vant.
Når det kommer til løftebrud, er VK-regeringen dog langt værre med deres 10 år lange rædselsregimente, hvor Fogh i starten lovede at barbere de offentlige udgifter ned. Aldrig har et løftebrud været større end under ham. - Skandale efter skandale er i den grad kendetegnende for det regime, vi nu endelig er blevet fri for.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 29. okt 11 kl. 16:20

Måske skulle OBO beskæftige sig lidt mere med egen politik (hvis de da har èn) end andre partiers. Senest har vi læst, at Joachim B. Olsen “brækker” sig over julehjælp til fattige. De mest “flove” må dog være dem, der stemte på LA og i særdeleshed på B. Olsen. Det værste er, at samfundet skal betale B. Olsen knap 4 mill. for de næste 4 år. Manden blev valgt p.g.a. “kendis” effekten og er komplet ubrugelig som politiker.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 29. okt 11 kl. 16:35

Ole Birk Olesen
“Fair løsning” kun kunne indeholde de mange dyre løfter til vælgerne, fordi den var et økonomisk skønmaleri uden hold i virkeligheden. Det var den helt uagtet, om der er 90 mandater bag den eller ej. 90 mandater kan ikke ændre på den økonomiske virkelighed - den er, som den er”
Så 90mandater ændre intet??? KOM IND I KAMPEN og for guds skyld lad være med at udstille din uvidenhed……..
Kender du ordet SKAT
Som forbruger i Danmark betaler jeg og alle andre borger alt for meget for alt. Det er ikke afgifter der øger prisen, men manglede kontrol med produktionen og dens omkostninger, samt ingen skat på overskudet. Hvad er et overskud ifølge FAKTA,NETTO,FØTEX og alle de andre, hvor priserne sjorvt nok er 99% ens og alle er i konkurrence med hinanden, kan du se hvor fejlen er? Jeg gentager indkræv de skatter og afgifter der mangler hvert år. Vi taler om beløber, ifølge skat selv på mellem 30 og 40 miliarder om året.
Jeg må vel også gå udfra, at når der ingen penge er, ja så stemmer LA NEJ til bankpakke 4????? åhhh alle undtagen liste Ø fandt lige lidt på kistebunden, i kunne bare ikke finde dem da de syge gamle og den kollektive trafik, samfundet som helhed spurgte først. I er en flok platugler i LA uden indsigt i verden, bare se på jeres kuglekaster og alle de udsagn han bræger ud med.. Ja det er sku tragisk, men underholdningen er i verdensklasse….

Upassende ? Klag over indlæg

 
John Laursen, Vanløse | Skrevet: 29. okt 11 kl. 16:36

Efter at de umoralske og feje har overtaget regeringen er Danmark blevet et æreløst land som hopper og springer for muslimerne og ikke regnes for noget af nogen, andet end det skidt man træder på og med rette.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jørgen Lang Jørgensen, København | Skrevet: 29. okt 11 kl. 17:27

Det man kan konstatere er, at listen med valgløfter som S-SF må løbe fra vokser dag for dag.
Det man så endvidere også må konstatere er, at politikernes troværdighed er under lavmål og kendsgerningen herefter må være, at de af politikere udstedte valgløfter ikke bør tages alvorligt af vælgerne.
Det er en banal og kynisk kendsgerning

Den gamle udtalelse om at: “Man tager et standpunkt indtil man tager et nyt”, udtalt af den socialdemokratiske statsminister Jen Otto Krag, er stadig gældende for politikere.

Problemet med S-SF er, at de har givet valgløfter, som der overhovedet ikke er dækning for økonomisk.
De luftige valgløfter er kun givet for at komme til magten, de har hele tiden været klar over, at valgløfterne ikke kunne indfries - det er det der er det utroværdige.,
Den ny regering har den indstilling, at kontraktpolitik er ondt, unødvendigt og udemokratisk og udtryk for blokpolitik. Hvis politikerne derimod render fra deres valgløfter og indgår kompromiser, som går i stik modsat retning af, hvad de lovede under valget - så er det godt, nødvendigt og demokratisk.

Hvis det bliver hovedreglen i dansk politik så får troværdigheden til politikerne godt nok trange kår.

Jeg vil slutte med et citat:
“Politikeren er en akrobat. Han holdet ligevægten ved at gøre det modsatte af hvad han siger”
Maurice Barrés

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 29. okt 11 kl. 18:34

Til PP
Her i huset stemte begge på LA og det er vi stolte over.

Til B.Mortensen.
Hvis du vil have statsstyret produktion og priser så rejs du til Nord Korea eller Hvide Rusland. Dit system er prøvet med meget ringe succes øst på.
Staten mangler på ingen måde indtægter men har alt alt for store udgifter

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 29. okt 11 kl. 19:25

Per Nielsen: Jeg går ud fra, at du heller ikke synes, at der skal uddeles julehjælp til fattige familier. At disse familier har haft mulighed for at lægge penge til side i løbet af året, er sagen uvedkommende. Hvis man får ondt i r… af, at der ydes hjælp til trængte familier i julen, er man måske selv den allermest fattige.

At det er Joachim B. Olsen, der selv, især i starten af sin karriere, har modtaget store beløb i statsstøtte fra Team Danmark, der “brækker” sig over “julehjælp”, giver stof til eftertanke.

Tillykke til alle, der stemte på JBO.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 30. okt 11 kl. 01:27

Joachim B. Olsen har gjort noget, de skiftende regeringer i USA ikke kunne: Afskaffe fattigdommen i USA.

JBO skriver i JP: “USA, hvor jeg har boet i fire år, er verdens rigeste land. Skatterne er lave og uligheden høj. Men her har de 10% fattigste det bedre end de fattigste i Danmark” citat slut.

Idet JBO mener, at der ikke findes fattigdom i DK, kan der således heller ikke findes fattigdom i USA.

Så jeg må indrømme, at jeg har taget fuldstændig fejl af LA. Gennem en revolutionerende politik, har partiet afskaffet fattigdommen ikke bare i DK med også i USA. Og det selvom partiet aldrig har haft indflydelse.

Tillykke til Joachim B. Olsen og Liberal Alliance.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 30. okt 11 kl. 01:55

per Nielsen, Thorning
“Staten mangler på ingen måde indtægter men har alt alt for store udgifter”
Statsstyret produktion ??? hvad taler du om??
Der er forskel på kontrol af reglerne bliver overholdt og statsproduktion, men du kan åbenbart ikke læse, eller er for farvet til at ville se forskellen.
Hvorfor skal staten ikke indkræve de penge de har til gode, når alle andre skal betale hvad de skylder?
Er det ok at den der snyder for en kæmpe fordel og griner hele vejen ned til banken?

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 30. okt 11 kl. 01:57

Hvis staten har penge nok hvordan har den så for mange udgifter??
Det plejer at betyder overskud når man stadig væk har penge tilbage fra ens udgifter, eller hvad?

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 30. okt 11 kl. 06:26

Til PP. Det handler ikke om julehjælpen, det handler om at tage ansvar for eget liv. Prøv du at gå ind og nærlæs hvad der reelt kan hentes i kontanthjælpssystemet. Det er ikke småpenge. Søg evt. i politikkens arkiver. Enlig mor Heidi har/havde 15833 kr netto til hende og hendes barn. Det svarer til omkring 25000 brutto for alm. mennesker. Juleaften kan ligesom pensionsalder ikke komme bagpå nogen.
At JBO i dette tilfælde har udtryk sig lidt “dumt” og samtidig er blevet misforstået af især DF for SFernes egen vindings skyld. Det hjælper naturligvis ikke på diskussionen. Det er ganske givet ingen dans på roser at være på kontanthjælp, men det skal det hellere ikke være.
JBO har åbnet en meget meget tiltrængt debat om såkaldt fattigdom. Jeg har ikke råd til at sende mine børn på efterskole (72000)/år, men naboen har. Er jeg så fattig ??. Eller kunne jeg ikke bare have prioteret anderledes, hvis jeg virkelig havde et dybfølt ønske om efterskole til ungerne, det kunne jeg netop

Enhver med talent og som Team DK finder egnet ville kunne opnå støtte. Derfor skal man ikke resten af livet gå rundt med skyklapper og påtvungne røde utopia holdninger.

Til B.Mortensen.
Sålænge virksomhederne følger loven så skal du og andre fra misundelsespøblen lukke i. Seneste helt igennem tossede udtalelse på det område kommer fra den nye skatteminister. Nu skal lovlige virksomheder sættes i gabestok. Hvad er dog det for en pervers indstilling til samfundet.

Staten skal naturligvis gøre alt indenfor lovens rammer for at inddrage gæld.
Hvem er det som snyder ??. Enhver er uskyldig indtil retten har talt. Det burde selv en ny skatteminister vide.

Staten har for mange/store udgifter fordi den ikke vil reducerer dem, så indtægter og udgifter balancerer. Derfor skal der skæres 120-130 mia på de off. udgifter. Så er der balance, gæld kan påbegyndes afdraget og en en tiltrængt skattereform med hovedfokus på topskatten kan gennemføres.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erling Rasmussen, Frederiksberg C | Skrevet: 30. okt 11 kl. 08:45

Det er en ynk og elendighed at høre Mogens Jensen og Jesper Petersen bortforklare de brudte valgløfter.
“Vi har modtaget et falitbo”, “hullet er meget større, end vi troede”.

Der er ingen, der har bedt dem om at overtage falitboet. Den tidligere regering ville godt være fortsat og forsøgt at bringe landet på fode igen.

De to herres partier bildte vælgerne ind, at deres genier ville være i stand til at genoprette alt det tabte, og nu er det gået op - selv for dem - at der var tale om bluf.

At der ikke var penge i kassen, vidste selv et barn før valget.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Birk Olesen , | Skrevet: 30. okt 11 kl. 10:45

B. Mortensen:

Nu må du altså gøre dig lidt umage med at forstå.

“Fair løsning” var på sine egne præmisser med sine egne skatteforhøjelser underfinansieret med mindst 22 mia. kr. Det er det, som Socialdemokraterne via finansminister Bjarne Corydon nu har indrømmet. Der manglede altså mindst 22 mia. kr. i Socialdemokraternes og SF’s regnestykke til opfyldelse af alle de valgløfter, som “Fair løsning” og diverse andre udspil indeholdt.

Det har absolut intet med 90 mandater at gøre. Det handler om den økonomiske virkelighed, som er der, uanset om 90 mandater vil anerkende den eller ej. S-SF’s mandater ville ikke anerkende denne virkelighed i valgkampen - de talte usandt om den - men nu vil de gerne anerkende den.

Det store løftebrud er altså S-SF’s påstand fra valgkampen om, at de havde masser af penge at bruge af, hvis bare “Fair løsning” blev gennemført. De anerkender nu, at de i virkeligheden ville have mindst 22 mia. kr. mindre at bruge, selv hvis “Fair løsning” blev gennemført til punkt og prikke helt uden indblanding fra andre mandater end S-SF’s.

Så kan det virkelig ikke skæres mere ud i pap.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 30. okt 11 kl. 11:01

Er det ikke besynderligt?: I denne tid hvor velfærden rasler ned, og lukninger og forringelser myldrer frem, vil især Helle og Margrethe og hvad de røde høns ellers hedder, have udsendelsen af milliarder af kroner til Afrika osv. sat yderligere op. Så den stiger fra 15-16 MILLIARDER og op til et endnu højere niveau. Man starter vist med at bevilge 800 millioner ekstra til de fjerne lande.

Hvorved danskernes tryghed og velfærd synker til et endnu lavere niveau.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 30. okt 11 kl. 13:14

OBO: Er det kun løftebrud, hvis et parti efter valget kommer i regering?
Er det ikke lige så meget løftebrud, når LA via fejlagtig brug af DREAM bekendtgør før valget, at LA kn løse alle landets problemer?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jesper Jagd, Gislev | Skrevet: 30. okt 11 kl. 14:24

Før valget udstedte Ekstrabladets ansvarshavende chefredaktør Poul Madsen en varm støtteeklæring til Helle Thorning. Så vidt jeg husker begrundede han sin uventede forkærlighed for damen med hendes engelskkundskaber. Der gik lige et stykke tid, før det gik op for mig, at det var en for PM karakteristisk flabethed. Manden sælger jo aviser! Og hvis den nye regering har gjort noget godt siden sin tiltrædelse, må det være for den trykte presses oplagstal. Godt set, PM! Minder mig i øvrigt om en episode fra min soldatertid. Kompagniet er opmarcheret ved eksercerpladsen i det gule helvede (Sandholmlejren)før en 30 km marchtur fuldt feltmæssigt. Befalingsmanden spørger, om der nogen, som taler engelsk. En halv snes håbefulde rekrutter træder frem. Den allermest tjenstvillige bliver kommanderet til at spurte ned og lukke en åbenstående dør i belægningsområdet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 30. okt 11 kl. 14:30

Alle I LA tilhængere. Forestil jer flg.: VK-regeringen var fortsat. Men med LA og DF som støttepartier. Hvor meget af LAs program ville blive gennemført? Sikkert tæt på 0%. Ville det være løftebrud?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Hansen, 8310 Tranbjerg J. | Skrevet: 30. okt 11 kl. 14:53

Poul Pedersen, Sunds: Ganske enig. Og når Claus Hjort måtte hoste op med det reelle underskud på finanserne for 2012 og så langt øjet rakte, ville man ikke kunne se deres røv for bare skosåler væk fra hvilketsomhelst valgløfte.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Mortensen, København | Skrevet: 30. okt 11 kl. 14:56

Ole Birk Olesen
underfinansieret skatteforhøjelser findes ikke og prøv i rammende alvor at høre hvor dumt det lyder.
Per kan ikke spise 4 æbler, hvis Per kun har 3 i bakken… Medmindre den sidste i fantasien tæller som 1…
Jeg giver op. LA har ret der findes ingen fattige og skat kan ikke kræve skatter ind i forhold til indtjening.. Hils Nestle og deres ligesindet.per

Nielsen, Thorning
Du er uden for normal rækkevide, jeg beklager men du mangler indsigt i virkeligheden…

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 30. okt 11 kl. 15:15

Til B.Mortensen. Indtil andet er bevist og der er faldet dom i en retssag så er alle også Nestle uskyldige. At røde utopister har et horn i siden på store firmaer, det er ingen hemmelighed. Men store firmaer danske som udenlandske kigger på det totale billede. Dvs. hvor kan vi skabe størt share holder value og størst bundlinie. Jo mere rød stue vil stigmatisere store globale virksomheder, jo mere tæller det naturligvis til negativsiden for DK
Hvilken virkelighed tænker du på ??.
Ingen har vel påstået der ikke var “fattige”, men spørgsmålet er jo om det virkelig skal bruges som politisk løftestang for endnu mere pervers omfordeling igennem endnu højere skatter på de som iforvejen betaler mest til fælleskassen

Til PP.
Desværre er DF ligeså ræverød som S/SF, når det kommer til økonomien ikke må der under ingen omstændigheder røres ved omk. til de flere og flere ældre.

Til Erik.
Fejlen fra begge sider er jo at ingen vil gøre noget markant ved underskuddet gennem beskæringer af de off. budgetter.
PT ville jeg nok vare min røde mund vedr., hvem er der løber fra hvad. Der findes idag ikke flere kameler i DK, de er ædt af S/SF.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Hansen, 8310 Tranbjerg J. | Skrevet: 30. okt 11 kl. 16:48

Per, Thorning: Jeg ser, at du for en gangs skyld har bemærkninger til mit indlæg- bliv ved med det. Dine bemærkninger vedr. SSF kommer ikke bag på mig- for 1 år siden skrev jeg i JP næsten ordret, at hvis de fik regeringsmagten, ville de komme til at sluge adskillige kameler. Jeg tror de fleste kunne se det. Sidenhen mistede den borgerlige regering fuldstændig kontrollen over økonomien. Derfor konkluderer jeg, at uanset hvilken farve og sammensætning regeringen ville få efter valget, ville realiteterne omkring økonomien gøre kamelen til en truet dyreart. Det vil de fleste vælgere kunne acceptere, blot der er en god koordination og prioritering af udgifterne. Det kan blive svært for regeringen at bevise. Imens kan LA jo ligge sig hen i den ledige hængekøje og fundere over, om de vil søge indflydelse på prioriteringerne eller blot læse højt fra partiprogrammet på Folketingets talerstol.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Mads Pedersen, Odense S | Skrevet: 30. okt 11 kl. 22:08

Det er sjovt, hvordan den røde fløj nu kritiserer VKO regeringen for at have efterladt en dårlig økonomi. Da VKO regeringen havde magten, fik de evigt og altid høvl for at lave besparelser på en lang række områder.

Så med rød logik, så er det måske besparelserne der er skyld i den dårlige økonomi, og hvis bare vi havde ladet milliarderne rulle, så var der flere penge i kassen nu, eller?

Upassende ? Klag over indlæg

 
seker Gün, København Ø | Skrevet: 30. okt 11 kl. 22:37

Mads Pedersen@

Men, har de ikke efterladt en dårlig økonomi?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Nielsen, Roskilde | Skrevet: 31. okt 11 kl. 15:46

Der er et fast og uforanderligt kendetegn ved alle politikere. Når de taler om ansvarlighed og en højere arbejdsindsats,og livremmen skal spændes ind, så mener de BEFOLKNINGEN, og ikke det genetiske indavl som idag befinder sig på Christiansborg.
At kalde dét vi har i dag DEMOKRATI som modsætning til DIKATUR er latterligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Otto Nielsen, Albertslund | Skrevet: 31. okt 11 kl. 19:33

Det var vel indlysende fra første færd, at den daværende opposition udøste blålys løfter med begrundelser der aldrig havde hold i virkeligheden. De er ikke blevet mere troværdige som regeringsdeltagere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 31. okt 11 kl. 22:28

Til Erik.
Uanset kamelslugning på de 1000 brudte valgløfter. Så vil hverken rød eller blå side tage fat i det grundliggende problem. Alt alt for store off. udgifter og en tiltrængt reformering af topskatten.
Istedet pisser man gamle og lidt nye penge ud til “kickstart”. Men det er som at pisse i bukserne. De grundliggende problemer tør man ikke røre ved.

Upassende ? Klag over indlæg

 
S. Eriksen, Holstebro | Skrevet: 1. nov 11 kl. 18:10

Måske det er på tide at afskaffe alt hvad der hedder menisterpension, så politikerne kan koncentrere sig om reel politik i stedet for at slås om taburetterne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
jørn petersen, nørreballe | Skrevet: 3. nov 11 kl. 09:30

Det er jo komplet åndssvagt at sidde her og tæske løs på hinanden med mere eller mere sande/usande påstande. Nogen ønsker det ene styre, nogen ønsker det andet. Sådan er det.-Blå blok havde alletiders chance til at samle midler sammen til Danmark i de fede 00er. Men man måtte desværre henvende sig til O for at få et flertal for ikke rigtig gode løsninger. oppositionen gjorde ike andet end hvad man kan forvente : den førte blot obstruktionspolitik, altså intet positivt, stort set, ud over, at man i den periode blev international på den gode måde. Rød blok kan ikke skabe velstand med at øge udbetaling til samfundets nederste lag, når de nu skal hæves så langt op, at de ikke længere ser fornuften iat arbejde. Kort og godt: Resten af samfundet skal blot spørge sig selv: er vi konkurrencedygtige på verdensmarkedet? Det er vi netop ikke længere på de allerstørste parametre, og derfor kan hverken rød eller blå eller enhver anden farve få gang i DK på vedvarende måde.Grønt er fint, hvis man har råd, det har vi ikke, men vi tvinges til det. De eneste tilbageværende erhverv, som kan trække for alvor med almindelige mennesker ansat, skal nu beskattes ud over alle grænser, så den gren saves også over. Hvis der er arbejdsløse iblandt disse indlægs ophavsmænd, så spørg Jer selv, hvordan i igen bliver konkurrencedygtige, og brug mindre energi på unyttigt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
erik bramsen, 9240 nibe | Skrevet: 3. nov 11 kl. 21:05

Det er helt utroligt at regeringen kommer med forslag
der er lysår fra at løse landets økonomiske problemer
Man har på den nye finanslov et underskud på på ca. 100 miliarder kr. på grund af den inter-
nationale finanskrise. Så vil man tage nogle få mia.
kr. fra dem som arbejder og give mere til dem som ik-
ke arbejder, og give 600 milioner mere i ulandsbi-
stand, som ialt når op på 20 miliarder om året. Penge
som vi skal ud og låne til høje renter.
Alt ialt svarer underskuddet til at hver dansker
kommer til at skylde udlandet 40.000 kr mere til
udlandet bare for det kommende år. Det skete også
sidste år, og det vil fortsætte med endnu større
beløb de kommende år.
Så uanset regeringsfarven, er det halsløs gerning.
Hvis det havde været A.P. Møller Mærsk der havde ud-
sigt til et sådan underskud, ville man omgående
skride til handling med en fuldstændig tilpasning
af udgifterne.
Jeg vil foreslå at tage tyren ved hornene, og sætte
alle off. udgifter ned med 10% her og nu. Det er
reelt det der skal til for stoppe denne vanvitige
gældsætning af landet. Hvis de ikke gør det, bliver
problemerne fuldstændig uoverskuelige i løbet af få
år. Ja - det kommer til at gøre ondt, men ingenting
i forhold til hvad der kommer til at ske hvis vi ik-
ke gør noget her og nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
john kristensen, bindslev | Skrevet: 3. nov 11 kl. 21:18

det skulle være strafbart at lyve sig til stemmer og føre falsk reklame og sætte den nationale sikkerhed på spilog bruge menister posten til at komme ind på top poster i eu og nato som politikerne gør det skulle høre under terorloven .butiker skal stå ved de reklamer de sender ud hvofor må politiker sende falske reklamer ud og fylde os med gylle ja låsbysvendsen er kun vand i forhold til politikerne

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 4. nov 11 kl. 03:01

Lad os nu bare glæde os over, at fradragsretten for ratepensioner nedsættes til kr. 50.000 årligt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Rasmussen, 4200 | Skrevet: 4. nov 11 kl. 07:25

Danmark ender som Grækenland, hvis der ikke sker en drastisk ændring i de offentlige udgifter - det kommer desværre nok ikke til at ske. Danmark kommer til at stå alene, vi er uden for Euroen og vi er så lille økonomi i Eurpa, så det gør ingen forskel om Danmark går ned eller ej. Før valget havde S-SF så travlt med en underskud på 86 mia, hvorefter man selv præsenterer et underskud på 96 mia. - nå ja, vi kan da bare sætter skatter og afgifter op - det blev også benægtet før valget. Når denne regering er slut, er gennemsnitlige skatteprocenter steget mindst 5% - for vilkårene skal være lige for alle danskere, vi skal nemlig være lige fattige. Helle TS kan skrive statsminister på sit CV, det var hende mål - Villy S har fået en bedre bil at køre i, det var hans mål - de er begge sikret fede pensioner med mere, som tilæg til det skattefrie og momsfrie fifleri de (HTS) har kørende i forvejen - kan de så ikke bare stoppe nu, før “legen” for alvor bliver alvorlig og skaber uoprettelig skade.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter F Hansen, Kbhvn | Skrevet: 5. nov 11 kl. 10:22

Hvad har vi fået… Rød blok.. En flok overklasse champagne politikere som siger at de er solidariske… Det ord kender de ganske enkelt ikke i rød blok… Det eneste parti i Danmark som varetager de almindelige borgers tarv er DF…
Rød blok er luksus socialister, med en utrolig arrogant finansminister som taler ned til vælgerne…. Fri Danmark for de overklasse “socialister” som kun meler egen kage…

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjorn Sorensen, Nyborg | Skrevet: 5. nov 11 kl. 10:50

Fatamorgana-økonomi er blot et udtryk for rød stues drømmerier og deres politiske arv for når det kommer til økonomi har de altid været naive og urealistiske. Alle socialistiske eksperimenter er gået rabundus så det batter. Sådan går det når man lover guld og grønne skove sådan ganske gratis, ja de mener minsandten at det er en menneskeret.
Som sagt mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.
Det ligger i tiden, vi bilder os ind at stegte duer kommer ind ad vinduet og at frokosten er gratis. Jo da, det er en menneskeret at leve i overflod til trods for at naturtilstanden er fattigdom. For kun ved en ekstra indsats kan vi hæve os over fattigdommen. De røde tror at man kan fordele andres ekstra indsats, og så bliver vi alle rigere. Har de mon nogensinde spekuleret over at mennesket har det med at springe over hvor gærdet er lavest. Er det så svært at forstå hvorfor der er blevet mindre og mindre at fordele eftersom det er blevet en folkesport.
Voodoo-økonomi er hvad vi har praktiseret i mange år efterhånden som vi blev for hovmodige til det fysiske arbejde og lod kineserne om det.
Så vi har nu udtømt alle muligheder for at stimulere økonomien og korthusene falder ned om hovedet på os. Grækenland i dag, Italien måske i morgen og i overmorgen måske os hvis vi fortsætter med det dundrende underskud uden udsigt til vækst.
Jo da Keynes ideer blev brugt som løftestang for økonomien.
I USA og Tyskland praktiseredes det i 30-erne. USA med New Deal, uden synderlig succes for det forlængede reelt krisen. Hitlertyskland med deres oprustning og offentlige investeringer såsom moterveje.
I 1939 var Tyskland bankerot, hvorfor krigen blev valgt som en løsning på deres problemer og ambitioner.
Og det kan nok være at det fik sat gang i den amerikanske økonomi som vi har nydt godt af intil nu.
Men nu er det søde liv slut, fordi vi laver for lidt og drømmer for meget.
Så vores politikere med taburetkløe har det med at fabulere og fantasere og love os valgflæsk i stride strømme. Minimalisten Fogh gjorde det, og her på det sidste fik den søde kløe gang i rød stues drømmerier og den fantastiske ( og urealistiske) ide om ”fair løsning” som skulle redde os fra elendigheden. At de ikke mestrede almindelig købmandsregning burde de fleste vide var en kronisk tilstand.
Men som i Kongens Nye Klæder hoppede flertallet på disse drømmerier for man vil bedrages, for medvind på cyckelstierne er så daaajligt.
Med underskud på 10-15% indhenter vi hurtigt Grækenland.
Så nyd det, mens det varer, for efter 7 gode år kommer 7 dårlige, og det er netop sandt fordi det står i Biblen. Vi har nu haft 50 gode år, får vi så 50 ……………???

PS. Jeg ved godt at drømmere, fantaster, humanister og socialister ikke tror på hvad der står i Biblen, men det er jo derfor de ikke fatter et kvæk af hvordan vores lille verden fungerer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
john kristensen, bindslev | Skrevet: 5. nov 11 kl. 13:19

som dansker har vi rigtigt meget at kæmpe for.vi skal have sikret vores ejen pangtion og alderdom måske på plejehjem,vi skal sikre os at når vores børn flytter hjemme fra skal de ikke slås med en kæmpe gæld som forfædrerne har lavet. danmark er lidt med i eu hvor vi for lov til at betale for andre landes kriser men får vi hjælp af eu når danmark går falidt?de vil måske sige nej danmark er ikke helt med i eu så danmark kan ingen hjælp få af eu landene. lige nu er det bedst at melde sig ud af eu og få lønninger og skatter ned så andre lande udenfor eu har råd til at købe af os. hvores svenske brøder var klar til at ofre 100.000 unge mænds liv under anden værdenskrig under operation befri danmrk som danskerne har glemt og kalder dem ved grimme navne. vi skulle melde os ud af eu og få et samarbejde igang med sverige så vil de også melde sig ud af eu,så kan danmark norge og sverige stå sammen og få mange nye arbejdspladser som der skal til,og når vi er ude af eu kan vi også sende flygtningerne hjem der ikke har behov for at være her og hjælpe dem der ligger og vrider sig af sult ude i verden,i ders eget land.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels Jørgen bruun, Brande | Skrevet: 5. nov 11 kl. 21:32

Efter syv magre år, kommer der syv fede år. Og efter syv fede år, kommer der syv magre. Det er hvad som står at læse i Biblen.
En finanslov som kun “flytter rundt” på 17 milliarder kroner ud af en total offentligt forbrug på rundt regnet 600 - 700 milliarder kroner, rykker ikke nok.

Vi skal i stedet i Danmark indse realiteterne nu og tage tyren ved hornene. Dette gøres ved effektivt at gøre op med tilskuds Danmark og bureaukrati Danmark.

Fjern nu

* Børnechecken, hvorfor? Er der nogen som kan forklare mig, hvorfor at økonomisk velfunderede familier - i titusindvis - skal forkæles med 1, 2 eller måske fire, børnecheck, når det er tilfældet at de tjener 500.000/600.000 eller 700.000 i husstandsindkomst.
Nej vel. En helt igennem dum omfordelingspolitik. Børn er en voksen fertil frie valg, ikke et samfunds tilskudsberettiget problem.

* Rationaliser nu
og fjern 75.000 offentligt ansatte.
Som sidder og enten gemmer sig, i de danske kommunale kontorer og i statslige kontorfunktioner og som i særdeleshed vender papirer, først den ene vej og siden vender bunken den anden vej. Vi har i Danmark en skandaløs over-administration og dermed en meget bureaukratisk og administrativt arbejdskrævende offentlig sektor…dette er spil at unyttige resurser.
Alle de lønningen som spares herved, skal gives i direkte og målrettede skattelettelser på arbejde.

Fordi hvad som gør Danmark er ineffektivt og dermed uproduktivt, er et enormt offentligt bureaukrati.

Jeg hørte i dag at vi/Danmark skulle til at omskole ufaglærte og også faglærte smede til at være SOSU- medhjælpere og assistenter. Rystende udtalelser fra politiske evighedsstudenter. Som om at Danmark kan leve af at tørre hinanden i rø…! Rystende at voksne mennesker i Danmark kan leve i en så fjern politisk virkelighed.
Vi kan i Danmark ikke leve af, at uddanne flere frisører og klippe hinanden oftere og ej heller uddanne - i øvrigt dygtige, flittige faglært arbejdskraft - til at tørre ældre og handicappede bag i.
Jeg bliver harm over at høre sådanne udsagn fra disse studentiøse politikere.
Hvor virkelighedsfjerne har disse politikere lov til at være?

Skatten på arbejde i Danmark skal derimod ned, markant ned. For derved gør vi det mulig at innovative og dygtigt drevne fremstillingsvirksomheder, kan drives med overskud og tilmed ekspandere deres produktion og afsætning. Det er altså ingen naturlov, at alt skal fremstilles i enten Tyrkiet(tekstil) eller Kina(metalvarer & tekstil ect.).
Vi kan bedre selv og kan godt konkurrere med Asien, såfremt danske virksomheder, får stillet dygtige danske smede og andre faglærte grupper tilrådighed, dvs. med et minimum af bureaukrati og til en lavere bruttolønomkostninger.
(skatten ned på arbejde…)

Venlig hilsen Niels Jørgen B

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels Jørgen bruun, Brande | Skrevet: 5. nov 11 kl. 22:42

Hej igen.
For at underbygge min påstand om at Danmark er en stærk overadministreret nation, beder jeg venligst opmærksomheden henledt på vores broder-nation Sverige. Sverige er et land som i mange henseender er sammenligneligt med Danmark. Det er et scandinavisk land, det har en lang demokratisk tradition og det er også bygget op omkring liberal-social-demokratisme.

Men se blot på velfærds-niveauet i Sverige. Det er mindst lige så højt som i Danmark. Men skattetrykket er markant lavere i Sverige.
Hvad kan årsagen være til dette. Jeg kan kun se, at deres offentlige administrative systemer er langt mere effektive end i Danmark. Måske skulle vi tage ved lære af vore naboer på den anden side af Øresund.

Som jyde for vorherre har jeg intet problem med dette, at tage ved lære af nogen, som er dygtigere ned jeg.

Niels Jørgen B

Upassende ? Klag over indlæg

 
mads malmstrøm, albertslund | Skrevet: 6. nov 11 kl. 12:24

OBO politiker bliver du nok aldrig, men blæst dog rent i dit instrument. Regeringsgrundlaget er jo det bærende, hvor alle regeringspartierne har måttet gå på kompromis. Heldigvis du og de andre landsbytosser, der går mere op i at betale narkogæld, ikke er regeringensgrundlagsbærende.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan A, 2900 | Skrevet: 6. nov 11 kl. 14:09

Til Lars Hansen, Valby - mf:

Du kan selv hyle og skrige så meget du vil, kensgerningerne kan der ikke løbes fra.

De der hyler og skriger mest og kræver mest, er offentligt ansatte der bor i lejebolig med kunstig lav husleje, og med gratis pension uden at arbejde mere eller lide afsagn. Kort fortalt, samfundets nassere - de der er medlem af “partiet” med “partibog”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan A, 2900 | Skrevet: 6. nov 11 kl. 14:16

Man kan sige vi nu på alle planer er meget tæt på en sovjet stat - 91% af pressen er medlem af “partiet” med “partibog”, dvs ingen kritisk presse, kommunistisk minister, landet reelt ledet af den yderste venstrefløj, grundloven der snart laves om til fordel for “partiet”, så “partiet” kan få mere magt - Kongen ud af Grundloven, højere skatter, folk tilbage i lejeboliger, nationalisering af virksomheder. Vi er der næsten nu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 6. nov 11 kl. 16:21

Jan A:
Der tager du fuldstændig fejl. De der brokker sig mest er boligejere, der konstant kræver “pakker” så deres skattefrie friværdi kan bevares. Dernæst højindkomsterne, der konstant kræver skattelettelser og nedsættelse af overførselsindkomsterne. D.d. koster det mere at leje et enkeltværelse med adg. til køkken og bad end at eje en bolig til 1.000.000.

Sjældent har jeg læst et så forvrøvlet indlæg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels Jørgen bruun, Brande | Skrevet: 6. nov 11 kl. 20:10

Vi kommer ikke uden om, at der sidder i titusindvis af administratorer og bureaukrater overalt i det offentlige. Begynd med at effektiviser der. Hvorledes kan det lade sig gøre at mere og mere kommunikation med det offentlige gøres effektivt via internettet og så alligevel er der ikke blevet rationaliseret en eneste administrativ medarbejder i f.eks. kommunerne.
Yderst tankevækkende og særdeles bekymrende.

Hvorfor ikke plukke de lavt hængende frugter først ?

Niels Jørgen

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 7. nov 11 kl. 12:24

Kære læsere. Anonyme indlæg slettes, angiv derfor både for- og efternavn. Undgå personangreb og hold debatten inden for emnet, da det giver en langt bedre diskussion. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Schmidt, KBH | Skrevet: 8. nov 11 kl. 10:33

Når man tænker på at der ikke er nogen som har tabt noget på Fair Læsning, men at der er mange der har tabt meget, og flere endnu står til at tabe mere, ville jeg nok hellere kalde Efterlønsreformen for Moderen af løftebrud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjarne P. Nielsen, vanløse | Skrevet: 8. nov 11 kl. 11:53

Venstre og konsrvative gav borgerne ufinansierede skatte lettelser. Afleverede et offentlig underskud på ca 96 milliarder. Endvidere var de ej heller ikke i stand til at styre valutaoveskudet. Hvor vil det klæde de borgerlge, at kommer med konkrete forslag her og nu på vores beskæftigelses situation, som er mere end alvorligt.Et støtte parti, der har været med tilat bremse væksten har været katastrofalt Vi har i Damark brug for et nationalt konstruktivt samarbejde på alle områder Krisen er enorm og den bliver være endnu Godt det er den nuværende regering der har ansvaret herfor. De borgerige hyler bare op omsvigt i stedet for at komme ind i varmen. Men har de talentet til det ? Tvilsomt!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Larsen, København K | Skrevet: 9. nov 11 kl. 02:50

Ja, Christian Schmidt, KBH, jeg er f.eks. en af dem der skal vente 2-3 år længere med at gå på folkepension, for at man kan holde liv i en beskåret efterløn for folk, der vil have andre til at betale en del af gildet for dem. Ufinansieret efterløn er i min optiklangt værre end ufinansierede skattelettelser, og 2-3 år er bestemt et alvorligt tab for mig. Men forhåbentlig er alle efterlønnerne vitterligt så nedslidte, som de selv og fagbevægelsen altid påstår, og gerne lidt til. En god og først og fremmest sandfærdig efterlønner, er en nedslidt efterlønner. Resten er bare udbyttere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per efternavn Kristensen, kolding | Skrevet: 9. nov 11 kl. 12:12

Underskuddet er i bund og grund skabt af de ca 3,5 mill danskere som ikke laver noget ca 2,7 + ca 800,000 som er ansat i offenlig tjeneste. En ændring af fordelings nøglen, med flere penge til offenlige ydelser vil blot forværer det offentlige underskud. Folk der får lavtlønnede job skulle måske lære at forstå at offenlig ydelse ikke nødvendigvis betyder at man skal have råd til Iphone og cigaretter og øl. Derfor er det en nødvendighed at sætte disse ydelser ned så folk gider at tage et lavt lønnede job selv om gevinsten er minimal i forhold til at være på kontanthjælp.
VKO kunne ikke se nødvendigheden af at ændre denne problem stilling og jeg har mere end svært ved at se at HelleforVilly kan. summasumarum Vi nærmer os på sigt Græske tilstande, men som i de sydlige banan stater tør danske politikerer ikke at fortælde sandheden, da de alle håber at det holder deres tid ud. det er dybt beklageligt i et samfund som DK at man åbenbart kun kan blive valt ved at være fuld af løgn fra dag 1.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 9. nov 11 kl. 20:34

Morten Larsen
At give efterlønnen skylden for, at du åbenbart skal arbejde 2-3 år mere er en grov forsimpling. Den tidligere VKO regering gav finanskrisen skylden.

Per Kristensen
Underskuddet skyldes vel først og fremmest, at virksomhedslederne ikke har gjort deres arbejde ordentligt samt deres grådighed. Havde virksomhedslederne været dygtige, ville der være skabt flere arbejdspladser og underskuddet mindre.

Ligeledes ville underskuddet været betragteligt mindre, hvis eliten lod være med at snyde i skat. Seneste eksempel så vi i DR1, hvor en virksomhedsejer ikke bare privat kørte rundt i en bil udelukkende indregistreret til erhvervsmæssig brug. Nej, konen gjorde det samme. Ligeledes hans 2 forkælede unger. Svindelen har taget overhånd i DK. Straf sort arbejde langt hårdere - gerne med fængselsstraf. Kan give 50 mia årligt i statskassen. Håber den nye skatteminister kan gøre det bedre end de forrige.

Men man kan selvfølgelig også give de lavtlønnede skylden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels jørgen bruun, brande | Skrevet: 9. nov 11 kl. 22:05

Kære alle.
At efterlønnen er blevet afskaffet en blot en nødvendighed. Lad mig stille dette spørgsmål; hvordan kan nogen “normalt begavet” eller for den sags skyld velbegavede dansker, forestille sig at vi kollektivt kan gå på efterløn som f.eks. 60 årig og så eller leve 20 år længere… som gennemsnit for hele befolkningen vel at mærke. Nej vel. Eftersom vi bliver født, begynder i folkeskolen som 6 årig, afslutter ungdomsuddannelsen som ca. 19 årig, og dernæst bruger mellem 3½ år til 7 år på blot at afslutte én uddannelse. Dvs. at vi først begynder at arbejde, dermed betale skat til fælleskabet og selvfølgelig forsøger os, i en gennemsnitsalder på ca. 24 år. I alt 44 år på delvis forældre og offentligt forsørgelse. Behøver jeg at udregne hvor lang eller “kort en årrække” en borger i Danmark i gennemsnit er selvforsøgende og skatteyder i dette land.

Hertil er der ikke fraregnet eventuelle perioder som arbejdsløshed og perioder med sygdom og deraf følgende sygedagepenge, barselsorlov, selvvalgt orlov ect.
Kære læsere, jeg appelerer til følgende; skal vi nu for Guds skyld - nej - for vor egen skyld, en gang for alle acceptere, at afskaffelsen af efterlønnen ikke er gjort en dag for tidligt. Og at den gradvise hævning af den generelle pensionalder er en implicit økonomisk nødvendighed.

Niels Jørgen Bruun

Upassende ? Klag over indlæg

 
niels jørgen bruun, brande | Skrevet: 9. nov 11 kl. 22:19

Til Ole Birk Olesen. Ja du har ret, løftebruddene er talrige. Den nye regering må vi have respekt for, fordi de så konsekvent bryder stort set alle væsentlige førvalgsløfter.

Det er en spændende projekt som den nye regering er ude i at realisere. Tesen må være den at afprøve, hvor mange løfter regeringsbærende partier kan løbe fra, just efter valget og regeringsdannelse og regeringsgrundlag. Lad nu blot regeringen regere, for der kommer en ny dag hvor et nyt valg vil åbenbare mulighed til vælgerfolket om at afregne for dette “projekt”.
Indtil da, må vi håbe at den nuværende regering er i stand til at regere Danmark uden at føje skade til. Det ser straks mere alvorligt ud.

Men lad os nu komme videre, det er allerede hverdag nu!

Niels Jørgen Bruun

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 10. nov 11 kl. 01:00

Morten Larsen
At give Efterlønnen skylden for, at du skal arbejde 2-3 timer mere er en grov forsimpling. Du skal nærmere arbejde 2-3 timer mere fordi VKO regeringen ødelagde danmarks økonomi. Men du vælger åbenbart at bruge efterlønnerne som “syndebukke”.

Per Kristensen
Underskuddet skyldes vel først og fremmest, at virksomhedslederne ikke har evnet at skaffe arbejde til lønmodtagerne. Det virksomhedslederne har været bedst til, er at give lønforhøjelser til sig selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Efternavn Kristensen, Kolding | Skrevet: 10. nov 11 kl. 22:47

Poul pedersen sunds
Det er jo sdan at en af grundene til at vi har det store antal østeuropæere er at det er umuligt at få mange Danskere tilat tage jobs, som feks rengøring, vi har som nation lykkedes med at fortælde at bare mankommer i fjernsynet viser lidt kød så er det ikke nødvendigt at lave almindeligt arbejde. hvis det er såstort et problem med skattesnyd, var det måske en ide at se på hvorfor folk ikke vil betale den skat man bliver tvunget til hvis man er så underbegavet som mig at jeg generalt arbejder 60 timer om ugen, så vi kan brødføde de 2,7 der ikke laver noget

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 11. nov 11 kl. 12:17

Per Efternavn Kristensen
Kan du bevise, at det ikke er muligt at få danskere til at tage job indenfor rengøring? Drejer det sig ikke mere om, at østeuropæere gerne til arbejde under tarif samt at østeuropøere gerne arbejder sort? Medierne har tidligere fremført, at sort arbejde florerer i stor stil indenfor rengøringsbranchen.

Vedr. skattesnyd: Det er vist en genfejl hos mennesket, at der skal snydes i skat. Problemet er jo ikke kun i DK, men eksisterer i alle lande. Tag bare Grækenland, hvor selvstændige og eliten kun har betalt den skat, de selv syntes var rimelig. Nu er landet tæt på konkurs. Når en stor del af DKs befolkning snyder i skat går det ud over alle andre. Blev der ikke snydt i skat, ville der årligt være måske 60 mia mere i statskassen. Dermed ville statsunderskuddert næsten være væk.

Som alm. lønmodtager, der tidligere betalte min skat med glæde, føler jeg mig til grin.

Når man samtidig ser, at det er de selvstændige, der er de værste, bliver man nærmest opgivende. Alt trækkes fra over firmaregnskabet: Restaurantbesøg, teaterture, koncerter, fodboldbilletter, taxatureetc. Læg dertil biler kun godkendt til erhverv, der benyttes privat. Ubeskattede penge, der flyttes til skattely. I TV så man et eksempel, hvor 4 biler var registreret til erhverv. Ikke bare manden og konen brugte bilerne privat. Næh, begge deres børn havde naturligvis hver deres erhvervsmæssig indreg. bil.

Der er kun en vej frem. Flere ansatte i SKAT og langt strengere straffe.

At give de ledige, kontanthjælpsmodtagerne og førtidspensionisterne skylden for skattesnyd, kan vist ikke kaldes rimeligt.

Når det drejer sig om skattesnyd, er det skattesnyderne alene, der har skylden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
bent jensen, roskilde | Skrevet: 17. nov 11 kl. 11:39

løfte brud og løfte brud, de har da sat afgifter op for at hjælpe de svageste ik,og nu en afgift på reklamer for ,miljøet skyd det er da fint så kan vi inpotere mere affald fra landene omkring os til vores forbrændingeanlæg og det er jo virkelig noget det batter for miljøet ik ifl enkedlistens hjerner eller mangel på samme

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Palle Eghjort skriver
17.05.12 22:15
Liberal Alliance har en slap holdning, når dets folketingsmedlemmer, lønnet af det danske folk, sidder og sover i folktinget og/eller til Læs mere
Jack Jacobsen skriver
16.05.12 13:31
Danskere er (gennemsnitlig) nogen fede, grådige, egoistiske, usunde, møgforkælede pattebørn der hyler og brokker selv om de har et af de rigeste, Læs mere
Kaj Møller skriver
16.05.12 02:12
Kaj Møller · Kolbøttefabrikken Så kører reklame trommerne igen for egoerne. Denne gang er det Saxo bank partiet, der angriber en fra tæppe Læs mere
Poul Pedersen skriver
15.05.12 21:35
Har ikke fået noget svar fra OBO. Forventede det heller ikke. Det der kendetegner en populistisk politiker er, at man afpasser sin politik efter Læs mere
Hvilken frihed::: frihed til at trække frisk luft ned i lungerne. Eller frihed til at købe en Hummer og køre rundt i den i Københavns gader; nu Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/